Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ketjussa ei kai kukaan ole kiistänyt että Tesla kuski (tai Tesla) olisi kiihdyttänyt, se nyt ei ole videossa pointti.
Se juuri on tossa pointti, jos Tesla ei olisi alkanut estämään ohitusta. Toi Honda olis mennyt heittämällä ohi. Se miksi kiilasi johtui osin siitä, että hänen huomionsa kinniittyi
edesssä olevaan videoivaan autoon, eikä halunnut enää ajaa sen perään. Tesla "pakotti" Hondan tohon sen jälkeen kun Honda oli tehnyt päätöksen ohittaa.
Noi sähköautot kiihtyy todella nopeasti. Suomessa molemmilta olis kortti lähtenyt kuivumaan.

Tesla kuppas tossa ohituskaistalla ja sitten kun toinen yrittää ohi panee raon kiinni. Aivan "hullun" hommaa tollanen.
 
Viimeksi muokattu:
No se kiihdytyshän sen kolarin lopulta aiheuttaa/varmistaa eli varsin oleellinen osa tapahtumaa. Turvavälejä kun ei ole, niin ei noilla nopeuseroilla Honda enää ehtinyt reagoida välin sulkemiseen. Helvetin pieni väli siinä olisi varmasti ollut, jos Tesla ei olisi tehnyt mitään, mutta ehkä onnistunut ohitus.
Hondan ajotyyli oletti ettei tapaa koskaan liikenteessä toista sompailijaa - ja jos ajaa riittävän kovaa, niitä kohtaamisia hitaampien kanssa tulee niin paljon, että todennäköisyys tällaiseen kasvaa jo suureksi. Jos vaikka yksi sadasta ohitettavasta on GTA-larppaaja, niitä tuntuu tulevan vastaan "jatkuvasti". Merkittävää ylinopeutta rutiininomaisesti ajavan kannattaisi siksi(kin) ajaa aina mahdollisimman ennustettavasti.

Tesla-kuskihan tietenkin vaikutti samantasoiselta luupäältä sillä pienellä varauksella, jos kiihdytys tapahtuikin pitkävälisen adaptiivisen vakkarin takia kun Teslan edellä ajanut auto vaihtoi kaistaa tms.

Elikkä sen sanoisin tosiaan lisäksi, että puolivillaisten autopilottien ja ihan perus adaptiivisten vakkareiden yleistyessä tuollaisesta pujottelusta tulee entistäkin vaarallisempaa.
 
Tesla-kuskihan tietenkin vaikutti samantasoiselta luupäältä sillä pienellä varauksella, jos kiihdytys tapahtuikin pitkävälisen adaptiivisen vakkarin takia kun Teslan edellä ajanut auto vaihtoi kaistaa tms.

Elikkä sen sanoisin tosiaan lisäksi, että puolivillaisten autopilottien ja ihan perus adaptiivisten vakkareiden yleistyessä tuollaisesta pujottelusta tulee entistäkin vaarallisempaa.
Aika epätodennäköistä, kun kuvaajankin auto vetää vauhdilla Teslasta ohi. Mutta jos olisi ollut, niin onko Teslan vakkarin korjausnopeus todella noin ärhäkkä? Volvossa ja Huyndaissa ainakin reagointi on tooodella hidasta esteen poistuttua.
 
Se juuri on tossa pointti, jos Tesla ei olisi alkanut estämään ohitusta. Toi Honda olis mennyt heittämällä ohi. Se miksi kiilasi johtui osin siitä, että hänen huomionsa kinniittyi

edesssä olevaan videoivaan autoo, eikä halunnut enää ajaa sen perään. Teska "pakotti" Hondan tohon sen jälkeen kun Honda oli tehnyt päätöksen ohittaa.

Noi sähköautot kiihtyy todella nopeasti. Suomessa molemmilta olis kortti lähtenyt kuivumaan.
Menee vähän villiksi, siis ihan oikeesti, siis kännissä yrittää jotain hienoa ohitusta kahden auton välisä, ja hups epäonnistu, joo ei mun vika se oli toisen vika. Videon perusteella tuossa ei ollut tilaa, vaikka Tesla olisi vähän himmannut, joo ehkä olisi silti kolahtanut tai ei.

Lähestyn tätä toki länsimaisittain, toki kulttureissa jossa nelikaistaisella (2-suuntaan) vedetään kolmerinna, isolla nopeuserolla , vaihdellaan kaistaa vilkutta, vähän tuupitaan jne. niin no ehkä sitten. No Jenkki tilastot toki sen tasoisia että voi varmaan laske tuollaiseen kulttuuriin.
 
Aika epätodennäköistä, kun kuvaajankin auto vetää vauhdilla Teslasta ohi. Mutta jos olisi ollut, niin onko Teslan vakkarin korjausnopeus todella noin ärhäkkä? Volvossa ja Huyndaissa ainakin reagointi on tooodella hidasta esteen poistuttua.
Joo, omastakin mielestä hyvin epätodennäköistä että juuri sillä hetkellä näin kävisi. Mutta kuka tietää, ehkä Elonin vehkeet tekevät joskus yllätysliikkeitä.
 
Menee vähän villiksi, siis ihan oikeesti, siis kännissä yrittää jotain hienoa ohitusta kahden auton välisä, ja hups epäonnistu, joo ei mun vika se oli toisen vika. Videon perusteella tuossa ei ollut tilaa, vaikka Tesla olisi vähän himmannut, joo ehkä olisi silti kolahtanut tai ei.

Lähestyn tätä toki länsimaisittain, toki kulttureissa jossa nelikaistaisella (2-suuntaan) vedetään kolmerinna, isolla nopeuserolla , vaihdellaan kaistaa vilkutta, vähän tuupitaan jne. niin no ehkä sitten. No Jenkki tilastot toki sen tasoisia että voi varmaan laske tuollaiseen kulttuuriin.
Joo toi oli vähän tiukempi Hondalle mitä muistin. Tesla kuppas tossa vasemmalla kaistalla niin, että kuvausautokin sen ohitti, mutta kun Honda tuli siihen rinnalle nosti selkeästi kaasua estääkseen ohituksen. Tosta on vaikeaa päätellä hiljensikö Tesla ennen kuin toi Honda siihen perään tuli.

Suomessa kummaltakin kortti olisi lähtenyt kuivumaan.
 
Oli siinä Hondan mentävä väli muodostunut, kun Honda ja Tesla oli rinnan ennen kiihdytystö. Kiihdytyksestä huolimatta Tesla sai keulallaan osuttua vain Hondan takaoveen. Tasapeli minusta edelleen. Honda loi maalipaikan ja Tesla veti ylämummoon.
 
Joo toi oli vähän tiukempi Hondalle mitä muistin. Tesla kuppas tossa vasemmalla kaistalla niin, että kuvausautokin sen ohitti, mutta kun Honda tuli siihen rinnalle nosti selkeästi kaasua estääkseen ohituksen. Tosta on vaikeaa päätellä hiljensikö Tesla ennen kuin toi Honda siihen perään tuli.
Videosta en osaa päätellä miksi lisäsivauhtia.

Suomessa kummaltakin kortti olisi lähtenyt kuivumaan.
Tällä väitteelle haluaisin vähän perustelua, Honda kuitenkin ajoi suoraan kylkeen, ja Tesla ei ns kirinnyt siihen, saati etä olisi ollut törmäävä puoli. Honda kuski ei käyttänyt suuntamerkkiä, Honda kuskilla ei edes teoreettisesti paikkaan mihin sen olisi voinut olettaa tulevan Teslan eteen. Ei Suomessa sentäs tarvi väistellä rinnalla ajavaa autoa, ihan siltä varalta että se saattaa tulla kylkeen.

Tesla enemminkin väisti Hondaa ja mentiin 3 rinnan.
 
@pulatunnus yritätkö sä nyt sanoa, että sinusta Teslan käytös oli ihan ok ? Ts. vastaavalla tavalla Suomessa ohitusta estämään lähtevää ei pitäisi sopivalla pykälällä rangaista. Vai meinaatko, että Tesla ihan sattumalta samalla sekunnilla kun auto oli rinnalla lisäs vauhtia? Tätähän ei toki voi tietää, mutta aika epäuskottavalta se minusta näyttää. Kaasu löytyy tasan siinä kohtaa kun ovat rinnakkain.

e:Muotoilu
 
Omasta mielestäni pointti tässä on se, että hyvin harva asia oikeuttaisi Hondan tekemään noin. Korkeintaan se, että Tesla-kuski olisi varttia aiemmin käynyt tappamassa Honda-kuljettajan perheen tai jotain vastaavaa. Hondan käytös videolla nyt parin katsontakerran jälkeen vaikuttaa lähes samalta kuin aseen laukaisu Tesla-kuskia päin.
Sitä saa mitä tilaa, mikään ei pakottanut kiihdyttämään rinnalla paitsi se että oli pakko yrittää estää ohitus. Sähköauton ostos jo tietää miten paljon älliä oli päässä eli eipä yllätä yhtään.
 
Videosta en osaa päätellä miksi lisäsivauhtia.


Tällä väitteelle haluaisin vähän perustelua, Honda kuitenkin ajoi suoraan kylkeen, ja Tesla ei ns kirinnyt siihen, saati etä olisi ollut törmäävä puoli. Honda kuski ei käyttänyt suuntamerkkiä, Honda kuskilla ei edes teoreettisesti paikkaan mihin sen olisi voinut olettaa tulevan Teslan eteen. Ei Suomessa sentäs tarvi väistellä rinnalla ajavaa autoa, ihan siltä varalta että se saattaa tulla kylkeen.

Tesla enemminkin väisti Hondaa ja mentiin 3 rinnan.
Honda on selvä., teki virhearvion ja luultavasti vielä ylinopeutta. Tesla selkeästi yritti estää vähän ennen kiilausta kiihdyttämällä (aikomus/mahdollisuus jo riittää) ja se Suomessa riittää kortin poisottoon tollasessa kolaritilanteessa. Haluaisin nähdä tässä myös mikä vaikutus tolla kuvausauton toiminnalla oli (ajoiko tasasta nopeutta).
 
@pulatunnus yritätkö sä nyt sanoa, että sinusta Teslan käytös oli ihan ok ?
En, mutta videon tapauksessa Teslan touhuista puhuminen on lähinnä vie huomiota Hondan kuskin touhuista.

Ts. vastaavalla tavalla Suomessa ohitusta estämään lähtevää ei pitäisi sopivalla pykälällä rangaista.
Millaista pykälää suunnittelet. Nelikaistainen tie (2 suuntaansa), ei Tesla kuski tuossa mitenkään Hondan menemistä estä, Hondan edessä on kuvaaja, Honda ei viesti mitenkään että olisi aikeissa vaihtaa kaistaa, vaan vetää ihan suoraan kylkeen. Videon perusteella kun Honda kääntää kylkeä kohti, niin Tesla väistää vasemmalle. Honda ei ollut Teslan edellä , vaan ohitti vasta kun Tesla väisti.

Se ei selviä miksi Tesla ajoi kuvaajaa hitaammin, miksi Teslan vauhti lisäänty kuvajaan ohimentyä, oliko väärä nopeus valinta ja korjasi sitä. ajatteliko ohittaa kuvaajan, mutta oli mikä oli, niin se Honda sitä Teslaa päin ajo. tilanteessa missä ei nyt mitään ideaa. Jos siis tätä nyt jotenkin sovitellaan suomalaiseen/pohjoismaiseen liikenteeseen.

Toki jos Tesla olisi jarruttan riittävän ajoissa, riittävän voimakkaasti, niin kolarista ehkä selvitty ja Honda jatkannut seuraavan uhrin etsimistä (no ehkä jatko nytkin).

Hondan touhua nyt lähinnä vertaan keltaisen, valkoisen, viivan yli kaistavaihtokieletty alueella , ilman vilkkua tehty äkkinäinen kaistan vaihto suoraan toisen auton kylkeen.
 
En, mutta videon tapauksessa Teslan touhuista puhuminen on lähinnä vie huomiota Hondan kuskin touhuista.


Millaista pykälää suunnittelet. Nelikaistainen tie (2 suuntaansa), ei Tesla kuski tuossa mitenkään Hondan menemistä estä, Hondan edessä on kuvaaja, Honda ei viesti mitenkään että olisi aikeissa vaihtaa kaistaa, vaan vetää ihan suoraan kylkeen. Videon perusteella kun Honda kääntää kylkeä kohti, niin Tesla väistää vasemmalle. Honda ei ollut Teslan edellä , vaan ohitti vasta kun Tesla väisti.

Se ei selviä miksi Tesla ajoi kuvaajaa hitaammin, miksi Teslan vauhti lisäänty kuvajaan ohimentyä, oliko väärä nopeus valinta ja korjasi sitä. ajatteliko ohittaa kuvaajan, mutta oli mikä oli, niin se Honda sitä Teslaa päin ajo. tilanteessa missä ei nyt mitään ideaa. Jos siis tätä nyt jotenkin sovitellaan suomalaiseen/pohjoismaiseen liikenteeseen.

Toki jos Tesla olisi jarruttan riittävän ajoissa, riittävän voimakkaasti, niin kolarista ehkä selvitty ja Honda jatkannut seuraavan uhrin etsimistä (no ehkä jatko nytkin).

Hondan touhua nyt lähinnä vertaan keltaisen, valkoisen, viivan yli kaistavaihtokieletty alueella , ilman vilkkua tehty äkkinäinen kaistan vaihto suoraan toisen auton kylkeen.
Kyllä tossa normaali autoilijan itsesuojeluvaistokin olisi toiminut. Ei tolla Hondalla ollut mitään mahdollisuuksia pysähtyä enää tossa vauhtia lienee ollut reippaasti yli 100Km/h. Hondan vaihtoehdot tossa kohtaa:
1. ajaa kuvausauton perään vaikka jarruttaisi => silti se Tesla olis saattanut saada osuman sekä se kuvausauto pyöriä sen Teslan eteen.
2. Tehdä toi minkä teki.
=> Teslan kiihdyttäminen oli täysin järjetön teko.
Saattoi? jopa olla niin, että halusi toimia "poliisina" jos näki taustapeilistä, että omalla kaistalla tullaan kovaa selittäisi tota Teslan hidastelua?
Suomessa molemmilta korttikuivumaan.
 
Kyllä tossa normaali autoilijan itsesuojeluvaistokin olisi toiminut. Ei tolla Hondalla ollut mitään mahdollisuuksia pysähtyä enää tossa vauhtia lienee ollut reippaasti yli 100Km/h.
Jostain syystä oletin että sulakeli, jos ajatuksesi se että Honda kuski meinas ajaa Teslan perään, ja väisti oikealla, niin videolla se hiljentämisen ytittäminen kovin vakuuttavaa ollut.

=> Teslan kiihdyttäminen oli täysin järjetön teko.
Toit uuden näkökannan tuolla ei kerkiä hiljentää kommentilla, video ei paljasta syytä miksi Tesla meni hiljaa kuvaajaankin verrattuna, ja mikä sai vauhdin nouseen. Vaikea sinne kuskin pään sisälle nähdä, oliko jotain ongelmia, vai heräskö siihen että kuvajaa meni ohi, vai siihen että joku meinas tulla kontiin, jos muuten kuski on noin pihalla, niin pystyyko siinä ajatella että takanatulia ei kerkiä hiljentää ajoissa, ja jos pysty, niin miten siihen reakoi, pois alta, vai hiljentää, vai varmistaa vain hyvä kuvakulma,

Siihen reagoi kun honda tuli kylkeen, huutaako jenkki Tesla tuollaisessa ?

Suomessa molemmilta korttikuivumaan.
Suomessa ei lähde kortti siitä ettei ennakoi kanssa autolijan poikkeuksellisen yllättävää täysin lainvasta tekoa. Ei vaikka videosta jälkikäteen voisi ajatella että noinhan se idiootti meinaa tehdä.
 
Jostain syystä oletin että sulakeli, jos ajatuksesi se että Honda kuski meinas ajaa Teslan perään, ja väisti oikealla, niin videolla se hiljentämisen ytittäminen kovin vakuuttavaa ollut.


Toit uuden näkökannan tuolla ei kerkiä hiljentää kommentilla, video ei paljasta syytä miksi Tesla meni hiljaa kuvaajaankin verrattuna, ja mikä sai vauhdin nouseen. Vaikea sinne kuskin pään sisälle nähdä, oliko jotain ongelmia, vai heräskö siihen että kuvajaa meni ohi, vai siihen että joku meinas tulla kontiin, jos muuten kuski on noin pihalla, niin pystyyko siinä ajatella että takanatulia ei kerkiä hiljentää ajoissa, ja jos pysty, niin miten siihen reakoi, pois alta, vai hiljentää, vai varmistaa vain hyvä kuvakulma,

Siihen reagoi kun honda tuli kylkeen, huutaako jenkki Tesla tuollaisessa ?


Suomessa ei lähde kortti siitä ettei ennakoi kanssa autolijan poikkeuksellisen yllättävää täysin lainvasta tekoa. Ei vaikka videosta jälkikäteen voisi ajatella että noinhan se idiootti meinaa tehdä.
Ihan mietin, tossa kaikki tapahtuu niin nopeasti ja jarrutus matkaakin tarvitaan. Honda kuski oli jo ohituspäätöksen tossa tehnyt, tuskin oli jalka jarrulla.

Mä en koskaan lähtisi Teslan lailla pelleilee. Ihmettelen kovasti, jos Teslankin korttia ei tosta laitettaisi videon näkemisen jälkeen hyllylle Suomessa.
Täällä oli keskustelu, jossa kortti lähti poliisin toimesta 40km/h risteyssurffista. Katsoin silloin lain tulkintoja ja siinä tosiaa riittää kun on mahdollista vaarallisen tilanteen toteutua.

Tosta Teslan huutamisesta en tiedä, mutta Vitara ainakin huutaa, joten hyvin luultavaa. Siinä kyllä useat reakoivat niin, että hiljentävät, tossa Tesla kiihdytti.
Motarilla itse seuraan vähän väliä mitä takana taphtuu ja varsinkin silloin kun tukin sen vapaan kaistan ohittaessani.
 
Ihan mietin, tossa kaikki tapahtuu niin nopeasti ja jarrutus matkaakin tarvitaan. Honda kuski oli jo ohituspäätöksen tossa tehnyt, tuskin oli jalka jarrulla.
Kuvaavan auton ohittamis päätöstä jos tarkoitat , niin se toki ihan puupaa idea, ja toki sopii jos kuvittelee pelaavansa jollain pleikalla.
Videon perusteella kuvittelen että kuvaava auto olisi pitänyt haivaita riittävän ajoissa, joten selvinpäin ei voi tulla ideaa että koukaa Teslan ja kuvaajan välistä.

Tosta Teslan huutamisesta en tiedä, mutta Vitara ainakin huutaa, joten hyvin luultavaa. Siinä kyllä useat reakoivat niin, että hiljentävät, tossa Tesla kiihdytti.
Teslakuski reagoi kylkeeä lähestyvää väistämällä vasemmalle, sitä videosta osaa sanoa hiljensikö, mutta nopeuseroa siinä synty. Jos siellä on auto huutanut, niin ehkä sen ansiosta huomasi, tosin se sitten spekulointia olisko väistämättä jättäminen ollut Teslakuskille parempi.

Täällä oli keskustelu, jossa kortti lähti poliisin toimesta 40km/h risteyssurffista. Katsoin silloin lain tulkintoja ja siinä tosiaa riittää kun on mahdollista vaarallisen tilanteen toteutua.
Nyt olit Teslakuskilta ottamassa korttiapois, millalinen risteyssurffi oli kyseessä ja miten se tähän vertautuu.
 
Kuvaavan auton ohittamis päätöstä jos tarkoitat , niin se toki ihan puupaa idea, ja toki sopii jos kuvittelee pelaavansa jollain pleikalla.
Videon perusteella kuvittelen että kuvaava auto olisi pitänyt haivaita riittävän ajoissa, joten selvinpäin ei voi tulla ideaa että koukaa Teslan ja kuvaajan välistä.
En vaan Teslan. Toissa vaikuttaa siltä, että Tesla yritti estää ton ohituksen, kun polkasi kaasua sen sijaan, että olisi jarruttamalla yrittänyt antaa tilaa Hondalle, ettei
Hondan tarvitse ajaa (ylikovaa ajaesaan) ton kuvausauton perään. Niillä saattoi olla n. 30km/h nopeuseroa eli n.11m/s
Teslakuski reagoi kylkeeä lähestyvää väistämällä vasemmalle, sitä videosta osaa sanoa hiljensikö, mutta nopeuseroa siinä synty. Jos siellä on auto huutanut, niin ehkä sen ansiosta huomasi, tosin se sitten spekulointia olisko väistämättä jättäminen ollut Teslakuskille parempi.
Niin, tässä kiinnostaisi myös tuon kuvausauton toiminta, eli ajoiko tasaista nopeutta vai provosoiko?
Kyllä tollasessa paikassa pitää Teslakuskina katsoa myös taustapeilliin.
Nyt olit Teslakuskilta ottamassa korttiapois, millalinen risteyssurffi oli kyseessä ja miten se tähän vertautuu.
Niin olin (myös Teska-kuskilta) koska hänen ei olisi pitänyt kiihdyttää ja ymmärtää turvata toi ohitus sekä noin voimakas vauhdin tiputus tuollaisessa paikassa ohituskaistalla.
Miten lie USA:ssa tosta tuomittu.
Kts. parisivua taaksepäin @Perkeles kanssa käymämme keskustelu
 
Jaa, että tämänkö perusteella tuomitset sähköautot jotenkin kategorisesti hölmöksi valinnaksi? Toivon että et, sillä sepä se vasta matalaotsaista oiskin.
Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.;)
 
Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.;)
Oletatko siis, että kysynnän kasvaessa meidän tuotantokapasiteetti pysyy vakiona? Se ois taas kertaalleen varsin typerää.

Ei sähkön hintaa voi kukaan täydellisesti ennustaa, mutta tollanen oletus nyt on aivan järjetön. Haiskahtaa tosin trollaukselta, joten lienee turha yrittää järkeillä?
 
Oletatko siis, että kysynnän kasvaessa meidän tuotantokapasiteetti pysyy vakiona? Se ois taas kertaalleen varsin typerää.

Ei sähkön hintaa voi kukaan täydellisesti ennustaa, mutta tollanen oletus nyt on aivan järjetön. Haiskahtaa tosin trollaukselta, joten lienee turha yrittää järkeillä?
Juu kato mä oon kato vaan niin daiju etten tajunnu että kapasiteettia eli ydinvoimaloita valmistuu nyt ja tästä eteenpäin ku sieniä sateella.

Päälle vielä tämä sähkisten mahtava arvon säilytys ja pitkälti negatiivinen korko nykyään. Paljonko se santanderin pätkä muuten nykyään on ;)
 
Juu kato mä oon kato vaan niin daiju etten tajunnu että kapasiteettia eli ydinvoimaloita valmistuu nyt ja tästä eteenpäin ku sieniä sateella.

Päälle vielä tämä sähkisten mahtava arvon säilytys ja pitkälti negatiivinen korko nykyään. Paljonko se santanderin pätkä muuten nykyään on ;)

Jaa, että ydinvoima ois ainoa mahdollinen tapa kasvattaa energiantuotannon kapasiteettia? Ei näin. Huono provo.
 
Jaa, että ydinvoima ois ainoa mahdollinen tapa kasvattaa energiantuotannon kapasiteettia? Ei näin. Huono provo.

Juu näinhän eksaktisti mä väitin ja/mutta eikös me olla samaa mieltä siitä että kuten tässä tilastossa näkyy niin fossiilisten polttoaineiden käytön vähentyessä vaan kokonais määrä vaan senkun kasvaa. Menee varmasti 2023 tilastossa 100000 gigawattituntia rikki kun kasvu on niin hurjaa. ;)
Kuvakaappaus - 2024-01-09 23-07-02.png

 
Juu kato mä oon kato vaan niin daiju etten tajunnu että kapasiteettia eli ydinvoimaloita valmistuu nyt ja tästä eteenpäin ku sieniä sateella.

Päälle vielä tämä sähkisten mahtava arvon säilytys ja pitkälti negatiivinen korko nykyään. Paljonko se santanderin pätkä muuten nykyään on ;)
Näiden perusteluiden lomassa onkin hyvä unohtaa, kuinka tuossakin videolla mainitaan edellisen Teslan ja pienemmän Seat Miin arvon säilytyksen olleen erinomaisia ja pörssisähkökin ollut välillä ilmaista. Ensin on ollut pulaa tarjonnasta, sitten tuli inflaatio ja korot nousi, niin onkin ylitarjontaa. Vaihtoautojen hinnat on ihan noin yleensäkin laskenut aika paljon parin vuoden takaisesta huumasta. Ja varmaan myös unohdit, miten vielä tovi sitten dieselit oli sylkykuppeja, joita sai polkuhinnoin :)

Markkinat elää, uudet teknologiat on alussa kalliita. Ei mitään uutta auringon alla. Itse olen sähköautolla säästänyt jo tuhansia bensa- ja huoltokuluissa, ja mun ei tarvi käydä lapissa 5 kertaa vuodessa kärryn kanssa niin sopii ajoprofiiliinkin. Kylmät kelit on tuonut haasteita, mutta enemmän tuolla tien poskessa on näkynyt polttiksia, kuin sähköautoja.

Jollekin sopii sähkö ja jollekin bensa, mutta periaatebensalenkkareiden perustelut ei kovin usein ole päteviä, kun katsotaan isompaa kuvaa.

Ja aiheeseen: vaikea ymmärtää miten välinpitämättömästi jengi parkkeeraa kadunvarsilla ja tai lumenpeittämillä parkkipaikoilla. Jätetään 1,5 metriä väliä ja 3 autoa vie 5 auton paikat. Kaikki on varmaan joskus kironnut kun ei meinaa löytyä parkkipaikkaa, mutta sitten kun se oma väli löytyy niin ei yhtään viitsitä katsoa, ettei viedä ylimääräistä tilaa?

Toisenlaisia sankareita on nää latauspaikoille pysäköivät sähköautoilijat, jotka ei lataa autojaan. Polttiksilla tän vielä jotenkin ymmärrän "huolimattomuutena", mutta sähköautoilijat tuntuu oikein hakeutuvan noille latauspaikoille ikään kuin ne olisi jotain VIP-paikkoja. Viimeksi eilen joku oli pysäköinyt kauppakeskuksen yhdelle harvoista pikalatureista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo latauspaikalla jättäminen parkkiin on itselleni myös aika käsittämätön ilmiö. En oikein suorempaa kusemista omiin muroihin keksi jos/kun kyseessä on vielä sähköauto. Vähän kuin tuossa eräänä viikonloppuna olin kuskina harrastereissulla niin asiointilatauspaikalla (joka siis oli urheiluhallin vieressä ilmaisella parkkiksella jossa 4h kyltti) oli sähköauto koko päivän parkissa (tässä tapauksessa Tesla, mutta sinänsä merkillä ei väliä). Parkkipaikan laidassa vielä, niin tuohon ei ylettynyt piuhakaan mistään suunnasta kun lumihankia muilla puolilla joten "väärin" pysäköiminenkään ei ollut mahdollista. Tuossa oli kaksi vierekkäistä latauspaikkaa niin, jossain vaiheessa päivää kun tuon viereinen (oikean puoleinen) latauspaikka vapautui niin sen oikealle puolelle tuli sen verran tilaa että plugarivolvokuski oli ollut fiksu ja parkkeerannut sen oikeamman puoleisen laturipisteestä niin oikealle kun oli ylettynyt niin tuo toisenkin laturipaikan sai käyttöön vetämällä vaan johdon todella paljon vasemmalle (kun auton kikkaili oikein päin omaan latausporttiinsa nähden).

Ko. auto oli kuitenkin koko päivän (tai aamu 11:stä ilta 20 asti ainakin) ko. paikalla ja ilmeisesti jotkut kuskit kuvittelevat että idea on pysäköidä noihin. Mahdollista tietysti että jossain vaiheessa oli piuhassa, mutta en ainakaan tuona aikana nähnyt (varmaan tunnin välein tms. kohtuullisen usein siinä vieressä kuitenkin pyörin).

Joissakin tapauksessa näissä joskus on ymmärrystä löytynyt (esim. jossain huoltiksella jossa latauspaikka on huonosti merkitty) ihan epähuomiossa parkkeerauksen takia mutta yllättävän usein näitä tulee vastaan. Sen vielä ymmärrän että latauksen päätyttyä ei heti välttämättä ehdi paikalle, mutta että parkkeerataan paikalle edes lataamatta niin sille ei oikein ymmärrystä löydy.
 
Tuo latauspaikalla jättäminen parkkiin on itselleni myös aika käsittämätön ilmiö. En oikein suorempaa kusemista omiin muroihin keksi jos/kun kyseessä on vielä sähköauto. Vähän kuin tuossa eräänä viikonloppuna olin kuskina harrastereissulla niin asiointilatauspaikalla (joka siis oli urheiluhallin vieressä ilmaisella parkkiksella jossa 4h kyltti) oli sähköauto koko päivän parkissa (tässä tapauksessa Tesla, mutta sinänsä merkillä ei väliä). Parkkipaikan laidassa vielä, niin tuohon ei ylettynyt piuhakaan mistään suunnasta kun lumihankia muilla puolilla joten "väärin" pysäköiminenkään ei ollut mahdollista. Tuossa oli kaksi vierekkäistä latauspaikkaa niin, jossain vaiheessa päivää kun tuon viereinen (oikean puoleinen) latauspaikka vapautui niin sen oikealle puolelle tuli sen verran tilaa että plugarivolvokuski oli ollut fiksu ja parkkeerannut sen oikeamman puoleisen laturipisteestä niin oikealle kun oli ylettynyt niin tuo toisenkin laturipaikan sai käyttöön vetämällä vaan johdon todella paljon vasemmalle (kun auton kikkaili oikein päin omaan latausporttiinsa nähden).

Ko. auto oli kuitenkin koko päivän (tai aamu 11:stä ilta 20 asti ainakin) ko. paikalla ja ilmeisesti jotkut kuskit kuvittelevat että idea on pysäköidä noihin. Mahdollista tietysti että jossain vaiheessa oli piuhassa, mutta en ainakaan tuona aikana nähnyt (varmaan tunnin välein tms. kohtuullisen usein siinä vieressä kuitenkin pyörin).

Joissakin tapauksessa näissä joskus on ymmärrystä löytynyt (esim. jossain huoltiksella jossa latauspaikka on huonosti merkitty) ihan epähuomiossa parkkeerauksen takia mutta yllättävän usein näitä tulee vastaan. Sen vielä ymmärrän että latauksen päätyttyä ei heti välttämättä ehdi paikalle, mutta että parkkeerataan paikalle edes lataamatta niin sille ei oikein ymmärrystä löydy.

No esim. jos jatkaa työmatkaa vaikkapa junalla jonnekin ja haluaa että auto latautuu päivän aikana niin väistämättä se on sen 8-10 tuntia siinä laturissa, tämähän nyt on ihan selvä homma.
 
Tuo latauspaikalla jättäminen parkkiin on itselleni myös aika käsittämätön ilmiö. En oikein suorempaa kusemista omiin muroihin keksi jos/kun kyseessä on vielä sähköauto. Vähän kuin tuossa eräänä viikonloppuna olin kuskina harrastereissulla niin asiointilatauspaikalla (joka siis oli urheiluhallin vieressä ilmaisella parkkiksella jossa 4h kyltti) oli sähköauto koko päivän parkissa (tässä tapauksessa Tesla, mutta sinänsä merkillä ei väliä). Parkkipaikan laidassa vielä, niin tuohon ei ylettynyt piuhakaan mistään suunnasta kun lumihankia muilla puolilla joten "väärin" pysäköiminenkään ei ollut mahdollista. Tuossa oli kaksi vierekkäistä latauspaikkaa niin, jossain vaiheessa päivää kun tuon viereinen (oikean puoleinen) latauspaikka vapautui niin sen oikealle puolelle tuli sen verran tilaa että plugarivolvokuski oli ollut fiksu ja parkkeerannut sen oikeamman puoleisen laturipisteestä niin oikealle kun oli ylettynyt niin tuo toisenkin laturipaikan sai käyttöön vetämällä vaan johdon todella paljon vasemmalle (kun auton kikkaili oikein päin omaan latausporttiinsa nähden).

Ko. auto oli kuitenkin koko päivän (tai aamu 11:stä ilta 20 asti ainakin) ko. paikalla ja ilmeisesti jotkut kuskit kuvittelevat että idea on pysäköidä noihin. Mahdollista tietysti että jossain vaiheessa oli piuhassa, mutta en ainakaan tuona aikana nähnyt (varmaan tunnin välein tms. kohtuullisen usein siinä vieressä kuitenkin pyörin).

Joissakin tapauksessa näissä joskus on ymmärrystä löytynyt (esim. jossain huoltiksella jossa latauspaikka on huonosti merkitty) ihan epähuomiossa parkkeerauksen takia mutta yllättävän usein näitä tulee vastaan. Sen vielä ymmärrän että latauksen päätyttyä ei heti välttämättä ehdi paikalle, mutta että parkkeerataan paikalle edes lataamatta niin sille ei oikein ymmärrystä löydy.
Joo, samanlaisia kokemuksia. Tänäkin talvena jäänyt muutaman kerran lataamatta kauppareissulla näiden takia.

Parahaimmillaan olen nähnyt jonkun pysäköivän tyhjällä parkkipaikalla aivan perällä olevalle latauspaikalle vilkaisemattakaan laturia autolta pois lähtiessään.
 
Mitenkään puolustelematta noita latauspisteiden väärinkäyttäjiä, niin auto voi olla myös hajonnut siihen vaikka suurin osa taitaa olla näitä väärinkäyttäjiä. Taisi juuri viikonloppuna olla kun tuli FB:ssa jossain ryhmässä vastaan kun joku Tesla-kuski manattiin alimpaan maanrakoon kun oli jättänyt autonsa latauspisteelle eikä ollut latauksessa. Selvisi sitten myöhemmin, että ko. auto oli hajonnut siihen eikä oltu saatu siirrettyä pois.
 
Jatkoin tuonne käyttövoima ketjuun
Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.;)
Sähkön verottoman hinnan osalta ei odoteta ihmeitä , sen luenteeseen kuuluu erittäin iso vaihtelu latauspisteissä vs polttoaineet. Tuotannon odotetaan kasvavan jatkossakin, ja ha autoliikenteen sähköistyminen muistivaraisesti taitaa olla yhden perinteisen automivoimalan luokkaa, ja meille tullut hiljan OL3. Nyt meiltä puuttuu itätuonti, mikä sitä häiriötä tuo, mutta tuotanto kapasiteetti lisääntynyt paljon, ja työnalla pohjoisia siirtolinjoja länteen, joka tuo meidän markkinoille sikäläistä kapastiteettia.

Polttoaineiden osalta odotetaan pumppuhintojen nousevan 2-3 kertaiseksi, ja seuraava sähkön keskihintaa isolla kertoimella, syynä se että ei ole näköpiirissä edullisia puhtaita vaihtoehtoja. Synteettiset taasen pohjaavat halpaan sähköön.

Noi ABRP:n range/kulutusarviot on kyllä ihan silkkaa fantasiaa -40 asteen pakkaselle.
Jos on jotain faktaa, niin heruttelu on kivaa, muta kivaa olisi myös mennä suoraan perusteluihin, faktoihin. Jos kyse sähköuatosta joka suunniteltu moisiin akrtisiin keleihin, niin millaiset käyrät siinä on. Pystyn kyllä kuvitteleen mihin sitä energiaa saadaa hassattua, mutta mikä nyt esimerkissäsi on se juttu.

Toki etelen Suomi poika ei moisiin oloihin omalla autolla joudu, ja satunnainen lapinloma noihin kaadu.
 
Ja aiheeseen: vaikea ymmärtää miten välinpitämättömästi jengi parkkeeraa kadunvarsilla ja tai lumenpeittämillä parkkipaikoilla. Jätetään 1,5 metriä väliä ja 3 autoa vie 5 auton paikat. Kaikki on varmaan joskus kironnut kun ei meinaa löytyä parkkipaikkaa, mutta sitten kun se oma väli löytyy niin ei yhtään viitsitä katsoa, ettei viedä ylimääräistä tilaa?

Tämä on niin tyypillistä heti kun lumi sataa maahan ja ruutuviivat katoavat, jottei jaksa enää asiasta harmistua, kun sitä olisi aina kestoketutus päällä, kun parkkipaikkaa etsii. Kesällä vedetään herneitä nenään, kun joku pysäköi kahteen ruutuun, mutta kun talvi tulee, niin nämä samat kaverit pyrkivät pysäköimään niin, että maksimoidaan se viedyn tilan määrä, jottei vahingossakaan viiden paikan parkkipaikalle mahdu kuin se kolme autoa. Jos autolla ei olisi niin väliä, niin itse saan kyllä auton kiilattua ahtaampaankin väliin, mutta oletettavasti toinen kuljettaja saattaisi ihan piruuttaankin kolhia autoani, jos noin tekisin.
 
No esim. jos jatkaa työmatkaa vaikkapa junalla jonnekin ja haluaa että auto latautuu päivän aikana niin väistämättä se on sen 8-10 tuntia siinä laturissa, tämähän nyt on ihan selvä homma.

Eikä siinä mitään jos paikat on merkitty niin, että siinä on tarkoitus ladata koko päivä (tai vaikka lentokentän tapauksessa koko loman aika roikkua piuhassa). En ole tosin tämmöisiin paikkoihin lentokentän ulkopuolella törmännyt mutta varmaan sellaisiakin on. Tuossa liityntäparkissa jota itse käytän ei ole latauspaikkoja.
 
Alkoi kyllä hieman tuo v-käydä nousta kun aura-auto ajoi 30-40 km/h 80-alueella maantiellä. Itse ajoin 5km siinä mateluvauhtia kunnes tuli ensimmäinen paikka ohittaa (pitkä suora). Samaa mieltä ilmeisesti oli edellä yhdistelmän kuski joka lähti ensimmäisenä ohittamaan tuon auran. Ties miten pitkään tuo yhdistelmä oli joutunut tuon perässä köröttelemään. Tuossa viiden kilometrin matkallakin oli useita risteyksiä ja bussipysäkkikin oli, johon olisi voinut mennä päästämään jonon ohi. Jonoa oli taaksepäin niin pitkälle kuin näki (edessäkin henkilöauto, kuorma-auto ja yhdistelmä ensimmäisenä sen auran takana). Tiellä oli todella vähän lunta, ajourat oli käytännössä ihan paljaat ja ajokeli oli hyvä (ei ollut liukasta), joten en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi pitää noin liikennettä haitata. Ei ollut mikään museo kuorma-auto, joten sekään ei ollut syynä. Yleensä aurat ajaa kuitenkin järkevää 60-80 riippuen olosuhteista.
 
Alkoi kyllä hieman tuo v-käydä nousta kun aura-auto ajoi 30-40 km/h 80-alueella maantiellä. Itse ajoin 5km siinä mateluvauhtia kunnes tuli ensimmäinen paikka ohittaa (pitkä suora). Samaa mieltä ilmeisesti oli edellä yhdistelmän kuski joka lähti ensimmäisenä ohittamaan tuon auran. Ties miten pitkään tuo yhdistelmä oli joutunut tuon perässä köröttelemään. Tuossa viiden kilometrin matkallakin oli useita risteyksiä ja bussipysäkkikin oli, johon olisi voinut mennä päästämään jonon ohi. Jonoa oli taaksepäin niin pitkälle kuin näki (edessäkin henkilöauto, kuorma-auto ja yhdistelmä ensimmäisenä sen auran takana). Tiellä oli todella vähän lunta, ajourat oli käytännössä ihan paljaat ja ajokeli oli hyvä (ei ollut liukasta), joten en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi pitää noin liikennettä haitata. Ei ollut mikään museo kuorma-auto, joten sekään ei ollut syynä. Yleensä aurat ajaa kuitenkin järkevää 60-80 riippuen olosuhteista.
Osaatko arvioida kummalla oli enemmän kiire, sinulla vai yhdistelmää ajavalla?
 
Osaatko arvioida kummalla oli enemmän kiire, sinulla vai yhdistelmää ajavalla?

Eiköhän tuolla yhdistelmällä ollut, painoi~ 90 edellä (eli rajoitinta vasten) niin kauan kun jatkoin tuota tietä. Ei paljon yhdistelmä hiljennellyt vaikka risteyksien takia oli pari 60 rajoituksia. Niillä on kuitenkin aikatiukat aikataulut milloin pitäisi olla perillä. Muut ei ilmeisesti uskaltaneet lähteä auraa ohittamaan kun ketää muuta ei näkynyt enää peileissä seuraavalla 15km matkalla.
 
Alkoi kyllä hieman tuo v-käydä nousta kun aura-auto ajoi 30-40 km/h 80-alueella maantiellä. Itse ajoin 5km siinä mateluvauhtia kunnes tuli ensimmäinen paikka ohittaa (pitkä suora). Samaa mieltä ilmeisesti oli edellä yhdistelmän kuski joka lähti ensimmäisenä ohittamaan tuon auran. Ties miten pitkään tuo yhdistelmä oli joutunut tuon perässä köröttelemään. Tuossa viiden kilometrin matkallakin oli useita risteyksiä ja bussipysäkkikin oli, johon olisi voinut mennä päästämään jonon ohi. Jonoa oli taaksepäin niin pitkälle kuin näki (edessäkin henkilöauto, kuorma-auto ja yhdistelmä ensimmäisenä sen auran takana). Tiellä oli todella vähän lunta, ajourat oli käytännössä ihan paljaat ja ajokeli oli hyvä (ei ollut liukasta), joten en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi pitää noin liikennettä haitata. Ei ollut mikään museo kuorma-auto, joten sekään ei ollut syynä. Yleensä aurat ajaa kuitenkin järkevää 60-80 riippuen olosuhteista.
Vetelikö se auraaja penkkoja vai miksi ajeli hitaasti. 5km ei nyt mahdoton matka, mutta alkaahan se pikkuhiljaa ärsyttää jos ei tyhjää jonoa. Olisko silläkin (aurakuski) mennyt herne nenään, aikataulu tiukka, ja aura ei kulje, sakot uhkaa.
 
Kuulostaa vakavalta, mutta kun laskee tilanteen auki, niin aikaa tuhlaantui auran takana vain hieman yli 3 minuuttia eli ei juuri mitään.
 
Vetelikö se auraaja penkkoja vai miksi ajeli hitaasti. 5km ei nyt mahdoton matka, mutta alkaahan se pikkuhiljaa ärsyttää jos ei tyhjää jonoa. Olisko silläkin (aurakuski) mennyt herne nenään, aikataulu tiukka, ja aura ei kulje, sakot uhkaa.

Ei vedellyt penkkoja. No eihän se 5km ole, mutta kun sen jälkeekin oli matkaa vielä tuolla tiellä 20km (käännyin toiselle tielle sen jälkeen). Yhden kaverin kanssa joka tuollapäin liikkuu säännöllisesti töiden takia tunnisti kyllä heti auton ja sanoi sen aina ajelevan noin, ei ole koskaan nähnyt sen antavan tietä oli sitten minkälainen jono tahansa (joku paikallinen yrittäjä).

Kuulostaa vakavalta, mutta kun laskee tilanteen auki, niin aikaa tuhlaantui auran takana vain hieman yli 3 minuuttia eli ei juuri mitään.

Niin tuolla matkalla kun olisit seuraavat 20km sen perässä ajanut niin alkaa se aika montaa vituttamaan.
 
Ei vedellyt penkkoja. No eihän se 5km ole, mutta kun sen jälkeekin oli matkaa vielä tuolla tiellä 20km (käännyin toiselle tielle sen jälkeen). Yhden kaverin kanssa joka tuollapäin liikkuu säännöllisesti töiden takia tunnisti kyllä heti auton ja sanoi sen aina ajelevan noin, ei ole koskaan nähnyt sen antavan tietä oli sitten minkälainen jono tahansa (joku paikallinen yrittäjä).



Niin tuolla matkalla kun olisit seuraavat 20km sen perässä ajanut niin alkaa se aika montaa vituttamaan.
Kaikenlaista tielle mahtuu, mutta jos nyt joku 80 kantatie ja se oikeasti sahaa sitä 30-40km/h kymmenniä kilometrien matkan keräten jonoa, niin soittoa sinne tienumeroon, tosin luulis että sinne soiteltu enemmänkin, jos homma jatkuu siitä huolimatta niin ehkä menee tilaajan sopparien mukaan. mutta siinäkin tapauksessa palautetta.
 
Kaikenlaista tielle mahtuu, mutta jos nyt joku 80 kantatie ja se oikeasti sahaa sitä 30-40km/h kymmenniä kilometrien matkan keräten jonoa, niin soittoa sinne tienumeroon, tosin luulis että sinne soiteltu enemmänkin, jos homma jatkuu siitä huolimatta niin ehkä menee tilaajan sopparien mukaan. mutta siinäkin tapauksessa palautetta.

Kyllä oltiin ihan kantatiellä (kaksinumeroin tie). Voisi kuvitella, että tuosta on soiteltu. Sen verran raskasta kalustoa kuitenkin tuollakin tiellä liikkuu. En osaa sanoa miten pitkän matkan aurauksesta tuolla on soppari, mutta en ajatellut ottamaan selvää siinä jonossa. Aiemmin toinen firma aurasi ja silloin ei kyllä moista touhua ollut. Ainahan sitä voi selitellä risteyksillä ym. miksi nopeus on mitä on auratessa.
 
Sen vielä ymmärrän että latauksen päätyttyä ei heti välttämättä ehdi paikalle, mutta että parkkeerataan paikalle edes lataamatta niin sille ei oikein ymmärrystä löydy.
Siinä on kato tilaa kun ei rahvas siihen pysäköi. Voin hyvin ajatella että jonkun ajatusmaailmassa tuo on ihan kätevää.
 
1) Jälleen kerran idiootit, jotka eivät osaa käyttää vilkkua ajoissa eikä muutenkaan ennakoida liikenteessä.

Jätin pari kaveria bussipysäkille, sen jälkeen olin jatkamassa tietä suoraan. Suoraan menevän kaistan ja bussipysäkin välissä oli kuitenkin oikealle kääntyvien kääntymiskaista.

Itse laitoin heti vilkun vasemmalle ja aloin kiihdyttää hitaasti kääntymiskaistaa pitkin ja odotin sopivaa väliä mihin mennä suoraan menevien kaistalle.

Katsoin, että suoraan menevien kaistaa tulee vähän taaempana minua kovempaa auto, mutta sen takana on tilaa, kaistanvaihtajalla on väistämisvelvollisuus, että annan sen mennä ensin ja liityn sitten sen taakse sille kaistalle.

No, se auto alkoi sitten hidastelemaan, ja tästä seurasi sellainen "ängenkö nyt sen eteen vai en?"-epäselvä tilanne, ja lopulta se toinen auto sitten vaihtoi kaistaa taakseni kääntymiskaistalle ja kääntyi. Tässä vaiheessa kääntymiskaista alkoi jo olla melko lopussa ja oma vaihtamiseni suoraan menevien kaistalle meni vähän vaaralliseksi tuon toisen auton sohelluksen takia.

Mikä ihme siinä on, että se ei voinut heti laittaa sitä vilkkua päälle ja vaihtaa kaistaa sille kääntymiskaistalle taakseni ajoissa, takanani oli hyvin tilaa, ja tällöin olisin itse voinut hyvin vaihtaa ongelmitta kaistaa suoraan menevien kaistalle.


2) Saksalaisen premium-auton omistavat perseessäroikkujat joiden mielestä minkään ei koskaan pitäisi hidastaa heidän menoaan.

Olin kääntymässä moottoritieltä oikealle, takanani hyvän matkan päässä kääntymiskaistalla ajoi mersu melko kovaa ylinopeutta, ohitellen takanani tulevia autoja oikealta(laitonta). Vaihdoin kaistaa kääntymiskaistalle tämän mersun eteen (ei suoraan eteen väistämisvelvollisuutta rikkoen), itselläkin lievä ylinopeus. Mutta mersu joutui sitten hidastamaan jonkin verran, koska itse ajoin pienempää ylinopeutta, joten mersukuski päätti sitten alkaa roikkumaan perseessäni koko sen ajan mitä ajoi samaa matkaa takanani.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihme siinä on, että se ei voinut heti laittaa sitä vilkkua päälle

Luuri oikeassa kädessä, joten vilkku menee päälle vasta kun käännetään ratista ja sormi ohittaa viiksen. Oletti toki, että osaat lukea hänen ajatuksiaan. Tosirunkkareilla luuri on opitusti vasemmassa kädessä, joten vilkkua ei käytetä missään vaiheessa.


Olin kääntymässä moottoritieltä oikealle, takanani hyvän matkan päässä kääntymiskaistalla ajoi mersu melko kovaa ylinopeutta, ohitellen takanani tulevia autoja oikealta(laitonta).

Ei erkanemiskaistalla oikealta ohittaminen ole kiellettyä. Siksi se vilkku laitetaan ajoissa päälle jotta siellä jo olevat osaavat ennakoida jos hitaampi aikoo vaihtaa eteen.
 
Lahdenväylällä vähän peltijumppaa. En ole ihan perillä kelistä tuolla päin, mutta poliisin mukaan ajo-olosuhteet ei ihan parhaasta päästä ole. Lahdenväylää yhtään tuntien siellä on vähintään Keravalle asti monella urku auki säässä kuin säässä ja turvavälit sitä luokkaa, ettei väliin mahdu seisomaan. Voi toki olla, että tässä on jokin muukin ollut takana. Onneksi tällä kertaa loukkaantuneita ei ilmeisesti ole kuin yksi. Onkohan joku täältä tuota väliä tänään ajanut?

 
Lahdenväylällä vähän peltijumppaa. En ole ihan perillä kelistä tuolla päin, mutta poliisin mukaan ajo-olosuhteet ei ihan parhaasta päästä ole. Lahdenväylää yhtään tuntien siellä on vähintään Keravalle asti monella urku auki säässä kuin säässä ja turvavälit sitä luokkaa, ettei väliin mahdu seisomaan. Voi toki olla, että tässä on jokin muukin ollut takana. Onneksi tällä kertaa loukkaantuneita ei ilmeisesti ole kuin yksi. Onkohan joku täältä tuota väliä tänään ajanut?


Täällä on siis aivan karmea keli. En ainakaan itse muista, että olisi erityisesti eilen varoiteltu? "Nyt jätä auto kotia ja pidä etäpäivä!"
Jäätä ja sen päällä pöllyävää pakkaslunta. Tähän työmatkaliikenteen päälle vielä kaikki, jotka ovat menossa viikonlopunviettoon maalle/pohjoiseen, niin kauhulla odotan illan pimenemistä. Suorastaan säälittää.
 
Huono näkyvyys lumen pöllyämisen takia. Onneksi olin itse liikenteessä jo puoli seitsemän aikoihin. Kahdeksan jälkeen on ollut varmaan mukava meininki, kun ihmiset painaa menemään ilman takasumaria ja kaiken maailman Ranen putkisaneeraus-pakut roikkuu perskärpäsenä.
 
Täällä on siis aivan karmea keli. En ainakaan itse muista, että olisi erityisesti eilen varoiteltu? "Nyt jätä auto kotia ja pidä etäpäivä!"
Jäätä ja sen päällä pöllyävää pakkaslunta. Tähän työmatkaliikenteen päälle vielä kaikki, jotka ovat menossa viikonlopunviettoon maalle/pohjoiseen, niin kauhulla odotan illan pimenemistä. Suorastaan säälittää.
Jep. Ja tästä päästäänkin kätevästi siihen, että liikenteessä pitäisi lukea sääolosuhteita reaaliajassa ja varman päälle, vaikkei olisi edellisenä iltana kelistä varoitettu. Lahdenväylä on ikävä kyllä jäänyt mieleen paikkana, jossa millään ei ole mitään väliä, kun töihin pitää päästä tai perjantaina töistä pois. Nilkka suorana vaan ja mahdollisimman hölmöjä kaistanvaihtoja, turvavälit surkeammat kuin hetki sitten taajamassa. Pöllyävä lumi ja liukas tie ei saa olla esteenä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom