Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jatkoin tuonne käyttövoima ketjuun
Mitäs luulet että käy sähkön hinnalle jatkossa kun kysyntä rajusti kasvaa? Jostain mutta mistä sakotetaan.;)
Sähkön verottoman hinnan osalta ei odoteta ihmeitä , sen luenteeseen kuuluu erittäin iso vaihtelu latauspisteissä vs polttoaineet. Tuotannon odotetaan kasvavan jatkossakin, ja ha autoliikenteen sähköistyminen muistivaraisesti taitaa olla yhden perinteisen automivoimalan luokkaa, ja meille tullut hiljan OL3. Nyt meiltä puuttuu itätuonti, mikä sitä häiriötä tuo, mutta tuotanto kapasiteetti lisääntynyt paljon, ja työnalla pohjoisia siirtolinjoja länteen, joka tuo meidän markkinoille sikäläistä kapastiteettia.

Polttoaineiden osalta odotetaan pumppuhintojen nousevan 2-3 kertaiseksi, ja seuraava sähkön keskihintaa isolla kertoimella, syynä se että ei ole näköpiirissä edullisia puhtaita vaihtoehtoja. Synteettiset taasen pohjaavat halpaan sähköön.

Noi ABRP:n range/kulutusarviot on kyllä ihan silkkaa fantasiaa -40 asteen pakkaselle.
Jos on jotain faktaa, niin heruttelu on kivaa, muta kivaa olisi myös mennä suoraan perusteluihin, faktoihin. Jos kyse sähköuatosta joka suunniteltu moisiin akrtisiin keleihin, niin millaiset käyrät siinä on. Pystyn kyllä kuvitteleen mihin sitä energiaa saadaa hassattua, mutta mikä nyt esimerkissäsi on se juttu.

Toki etelen Suomi poika ei moisiin oloihin omalla autolla joudu, ja satunnainen lapinloma noihin kaadu.
 
Ja aiheeseen: vaikea ymmärtää miten välinpitämättömästi jengi parkkeeraa kadunvarsilla ja tai lumenpeittämillä parkkipaikoilla. Jätetään 1,5 metriä väliä ja 3 autoa vie 5 auton paikat. Kaikki on varmaan joskus kironnut kun ei meinaa löytyä parkkipaikkaa, mutta sitten kun se oma väli löytyy niin ei yhtään viitsitä katsoa, ettei viedä ylimääräistä tilaa?

Tämä on niin tyypillistä heti kun lumi sataa maahan ja ruutuviivat katoavat, jottei jaksa enää asiasta harmistua, kun sitä olisi aina kestoketutus päällä, kun parkkipaikkaa etsii. Kesällä vedetään herneitä nenään, kun joku pysäköi kahteen ruutuun, mutta kun talvi tulee, niin nämä samat kaverit pyrkivät pysäköimään niin, että maksimoidaan se viedyn tilan määrä, jottei vahingossakaan viiden paikan parkkipaikalle mahdu kuin se kolme autoa. Jos autolla ei olisi niin väliä, niin itse saan kyllä auton kiilattua ahtaampaankin väliin, mutta oletettavasti toinen kuljettaja saattaisi ihan piruuttaankin kolhia autoani, jos noin tekisin.
 
No esim. jos jatkaa työmatkaa vaikkapa junalla jonnekin ja haluaa että auto latautuu päivän aikana niin väistämättä se on sen 8-10 tuntia siinä laturissa, tämähän nyt on ihan selvä homma.

Eikä siinä mitään jos paikat on merkitty niin, että siinä on tarkoitus ladata koko päivä (tai vaikka lentokentän tapauksessa koko loman aika roikkua piuhassa). En ole tosin tämmöisiin paikkoihin lentokentän ulkopuolella törmännyt mutta varmaan sellaisiakin on. Tuossa liityntäparkissa jota itse käytän ei ole latauspaikkoja.
 
Alkoi kyllä hieman tuo v-käydä nousta kun aura-auto ajoi 30-40 km/h 80-alueella maantiellä. Itse ajoin 5km siinä mateluvauhtia kunnes tuli ensimmäinen paikka ohittaa (pitkä suora). Samaa mieltä ilmeisesti oli edellä yhdistelmän kuski joka lähti ensimmäisenä ohittamaan tuon auran. Ties miten pitkään tuo yhdistelmä oli joutunut tuon perässä köröttelemään. Tuossa viiden kilometrin matkallakin oli useita risteyksiä ja bussipysäkkikin oli, johon olisi voinut mennä päästämään jonon ohi. Jonoa oli taaksepäin niin pitkälle kuin näki (edessäkin henkilöauto, kuorma-auto ja yhdistelmä ensimmäisenä sen auran takana). Tiellä oli todella vähän lunta, ajourat oli käytännössä ihan paljaat ja ajokeli oli hyvä (ei ollut liukasta), joten en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi pitää noin liikennettä haitata. Ei ollut mikään museo kuorma-auto, joten sekään ei ollut syynä. Yleensä aurat ajaa kuitenkin järkevää 60-80 riippuen olosuhteista.
 
Alkoi kyllä hieman tuo v-käydä nousta kun aura-auto ajoi 30-40 km/h 80-alueella maantiellä. Itse ajoin 5km siinä mateluvauhtia kunnes tuli ensimmäinen paikka ohittaa (pitkä suora). Samaa mieltä ilmeisesti oli edellä yhdistelmän kuski joka lähti ensimmäisenä ohittamaan tuon auran. Ties miten pitkään tuo yhdistelmä oli joutunut tuon perässä köröttelemään. Tuossa viiden kilometrin matkallakin oli useita risteyksiä ja bussipysäkkikin oli, johon olisi voinut mennä päästämään jonon ohi. Jonoa oli taaksepäin niin pitkälle kuin näki (edessäkin henkilöauto, kuorma-auto ja yhdistelmä ensimmäisenä sen auran takana). Tiellä oli todella vähän lunta, ajourat oli käytännössä ihan paljaat ja ajokeli oli hyvä (ei ollut liukasta), joten en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi pitää noin liikennettä haitata. Ei ollut mikään museo kuorma-auto, joten sekään ei ollut syynä. Yleensä aurat ajaa kuitenkin järkevää 60-80 riippuen olosuhteista.
Osaatko arvioida kummalla oli enemmän kiire, sinulla vai yhdistelmää ajavalla?
 
Osaatko arvioida kummalla oli enemmän kiire, sinulla vai yhdistelmää ajavalla?

Eiköhän tuolla yhdistelmällä ollut, painoi~ 90 edellä (eli rajoitinta vasten) niin kauan kun jatkoin tuota tietä. Ei paljon yhdistelmä hiljennellyt vaikka risteyksien takia oli pari 60 rajoituksia. Niillä on kuitenkin aikatiukat aikataulut milloin pitäisi olla perillä. Muut ei ilmeisesti uskaltaneet lähteä auraa ohittamaan kun ketää muuta ei näkynyt enää peileissä seuraavalla 15km matkalla.
 
Alkoi kyllä hieman tuo v-käydä nousta kun aura-auto ajoi 30-40 km/h 80-alueella maantiellä. Itse ajoin 5km siinä mateluvauhtia kunnes tuli ensimmäinen paikka ohittaa (pitkä suora). Samaa mieltä ilmeisesti oli edellä yhdistelmän kuski joka lähti ensimmäisenä ohittamaan tuon auran. Ties miten pitkään tuo yhdistelmä oli joutunut tuon perässä köröttelemään. Tuossa viiden kilometrin matkallakin oli useita risteyksiä ja bussipysäkkikin oli, johon olisi voinut mennä päästämään jonon ohi. Jonoa oli taaksepäin niin pitkälle kuin näki (edessäkin henkilöauto, kuorma-auto ja yhdistelmä ensimmäisenä sen auran takana). Tiellä oli todella vähän lunta, ajourat oli käytännössä ihan paljaat ja ajokeli oli hyvä (ei ollut liukasta), joten en kyllä keksi mitään järkevää syytä miksi pitää noin liikennettä haitata. Ei ollut mikään museo kuorma-auto, joten sekään ei ollut syynä. Yleensä aurat ajaa kuitenkin järkevää 60-80 riippuen olosuhteista.
Vetelikö se auraaja penkkoja vai miksi ajeli hitaasti. 5km ei nyt mahdoton matka, mutta alkaahan se pikkuhiljaa ärsyttää jos ei tyhjää jonoa. Olisko silläkin (aurakuski) mennyt herne nenään, aikataulu tiukka, ja aura ei kulje, sakot uhkaa.
 
Kuulostaa vakavalta, mutta kun laskee tilanteen auki, niin aikaa tuhlaantui auran takana vain hieman yli 3 minuuttia eli ei juuri mitään.
 
Vetelikö se auraaja penkkoja vai miksi ajeli hitaasti. 5km ei nyt mahdoton matka, mutta alkaahan se pikkuhiljaa ärsyttää jos ei tyhjää jonoa. Olisko silläkin (aurakuski) mennyt herne nenään, aikataulu tiukka, ja aura ei kulje, sakot uhkaa.

Ei vedellyt penkkoja. No eihän se 5km ole, mutta kun sen jälkeekin oli matkaa vielä tuolla tiellä 20km (käännyin toiselle tielle sen jälkeen). Yhden kaverin kanssa joka tuollapäin liikkuu säännöllisesti töiden takia tunnisti kyllä heti auton ja sanoi sen aina ajelevan noin, ei ole koskaan nähnyt sen antavan tietä oli sitten minkälainen jono tahansa (joku paikallinen yrittäjä).

Kuulostaa vakavalta, mutta kun laskee tilanteen auki, niin aikaa tuhlaantui auran takana vain hieman yli 3 minuuttia eli ei juuri mitään.

Niin tuolla matkalla kun olisit seuraavat 20km sen perässä ajanut niin alkaa se aika montaa vituttamaan.
 
Ei vedellyt penkkoja. No eihän se 5km ole, mutta kun sen jälkeekin oli matkaa vielä tuolla tiellä 20km (käännyin toiselle tielle sen jälkeen). Yhden kaverin kanssa joka tuollapäin liikkuu säännöllisesti töiden takia tunnisti kyllä heti auton ja sanoi sen aina ajelevan noin, ei ole koskaan nähnyt sen antavan tietä oli sitten minkälainen jono tahansa (joku paikallinen yrittäjä).



Niin tuolla matkalla kun olisit seuraavat 20km sen perässä ajanut niin alkaa se aika montaa vituttamaan.
Kaikenlaista tielle mahtuu, mutta jos nyt joku 80 kantatie ja se oikeasti sahaa sitä 30-40km/h kymmenniä kilometrien matkan keräten jonoa, niin soittoa sinne tienumeroon, tosin luulis että sinne soiteltu enemmänkin, jos homma jatkuu siitä huolimatta niin ehkä menee tilaajan sopparien mukaan. mutta siinäkin tapauksessa palautetta.
 
Kaikenlaista tielle mahtuu, mutta jos nyt joku 80 kantatie ja se oikeasti sahaa sitä 30-40km/h kymmenniä kilometrien matkan keräten jonoa, niin soittoa sinne tienumeroon, tosin luulis että sinne soiteltu enemmänkin, jos homma jatkuu siitä huolimatta niin ehkä menee tilaajan sopparien mukaan. mutta siinäkin tapauksessa palautetta.

Kyllä oltiin ihan kantatiellä (kaksinumeroin tie). Voisi kuvitella, että tuosta on soiteltu. Sen verran raskasta kalustoa kuitenkin tuollakin tiellä liikkuu. En osaa sanoa miten pitkän matkan aurauksesta tuolla on soppari, mutta en ajatellut ottamaan selvää siinä jonossa. Aiemmin toinen firma aurasi ja silloin ei kyllä moista touhua ollut. Ainahan sitä voi selitellä risteyksillä ym. miksi nopeus on mitä on auratessa.
 
Sen vielä ymmärrän että latauksen päätyttyä ei heti välttämättä ehdi paikalle, mutta että parkkeerataan paikalle edes lataamatta niin sille ei oikein ymmärrystä löydy.
Siinä on kato tilaa kun ei rahvas siihen pysäköi. Voin hyvin ajatella että jonkun ajatusmaailmassa tuo on ihan kätevää.
 
1) Jälleen kerran idiootit, jotka eivät osaa käyttää vilkkua ajoissa eikä muutenkaan ennakoida liikenteessä.

Jätin pari kaveria bussipysäkille, sen jälkeen olin jatkamassa tietä suoraan. Suoraan menevän kaistan ja bussipysäkin välissä oli kuitenkin oikealle kääntyvien kääntymiskaista.

Itse laitoin heti vilkun vasemmalle ja aloin kiihdyttää hitaasti kääntymiskaistaa pitkin ja odotin sopivaa väliä mihin mennä suoraan menevien kaistalle.

Katsoin, että suoraan menevien kaistaa tulee vähän taaempana minua kovempaa auto, mutta sen takana on tilaa, kaistanvaihtajalla on väistämisvelvollisuus, että annan sen mennä ensin ja liityn sitten sen taakse sille kaistalle.

No, se auto alkoi sitten hidastelemaan, ja tästä seurasi sellainen "ängenkö nyt sen eteen vai en?"-epäselvä tilanne, ja lopulta se toinen auto sitten vaihtoi kaistaa taakseni kääntymiskaistalle ja kääntyi. Tässä vaiheessa kääntymiskaista alkoi jo olla melko lopussa ja oma vaihtamiseni suoraan menevien kaistalle meni vähän vaaralliseksi tuon toisen auton sohelluksen takia.

Mikä ihme siinä on, että se ei voinut heti laittaa sitä vilkkua päälle ja vaihtaa kaistaa sille kääntymiskaistalle taakseni ajoissa, takanani oli hyvin tilaa, ja tällöin olisin itse voinut hyvin vaihtaa ongelmitta kaistaa suoraan menevien kaistalle.


2) Saksalaisen premium-auton omistavat perseessäroikkujat joiden mielestä minkään ei koskaan pitäisi hidastaa heidän menoaan.

Olin kääntymässä moottoritieltä oikealle, takanani hyvän matkan päässä kääntymiskaistalla ajoi mersu melko kovaa ylinopeutta, ohitellen takanani tulevia autoja oikealta(laitonta). Vaihdoin kaistaa kääntymiskaistalle tämän mersun eteen (ei suoraan eteen väistämisvelvollisuutta rikkoen), itselläkin lievä ylinopeus. Mutta mersu joutui sitten hidastamaan jonkin verran, koska itse ajoin pienempää ylinopeutta, joten mersukuski päätti sitten alkaa roikkumaan perseessäni koko sen ajan mitä ajoi samaa matkaa takanani.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihme siinä on, että se ei voinut heti laittaa sitä vilkkua päälle

Luuri oikeassa kädessä, joten vilkku menee päälle vasta kun käännetään ratista ja sormi ohittaa viiksen. Oletti toki, että osaat lukea hänen ajatuksiaan. Tosirunkkareilla luuri on opitusti vasemmassa kädessä, joten vilkkua ei käytetä missään vaiheessa.


Olin kääntymässä moottoritieltä oikealle, takanani hyvän matkan päässä kääntymiskaistalla ajoi mersu melko kovaa ylinopeutta, ohitellen takanani tulevia autoja oikealta(laitonta).

Ei erkanemiskaistalla oikealta ohittaminen ole kiellettyä. Siksi se vilkku laitetaan ajoissa päälle jotta siellä jo olevat osaavat ennakoida jos hitaampi aikoo vaihtaa eteen.
 
Lahdenväylällä vähän peltijumppaa. En ole ihan perillä kelistä tuolla päin, mutta poliisin mukaan ajo-olosuhteet ei ihan parhaasta päästä ole. Lahdenväylää yhtään tuntien siellä on vähintään Keravalle asti monella urku auki säässä kuin säässä ja turvavälit sitä luokkaa, ettei väliin mahdu seisomaan. Voi toki olla, että tässä on jokin muukin ollut takana. Onneksi tällä kertaa loukkaantuneita ei ilmeisesti ole kuin yksi. Onkohan joku täältä tuota väliä tänään ajanut?

 
Lahdenväylällä vähän peltijumppaa. En ole ihan perillä kelistä tuolla päin, mutta poliisin mukaan ajo-olosuhteet ei ihan parhaasta päästä ole. Lahdenväylää yhtään tuntien siellä on vähintään Keravalle asti monella urku auki säässä kuin säässä ja turvavälit sitä luokkaa, ettei väliin mahdu seisomaan. Voi toki olla, että tässä on jokin muukin ollut takana. Onneksi tällä kertaa loukkaantuneita ei ilmeisesti ole kuin yksi. Onkohan joku täältä tuota väliä tänään ajanut?


Täällä on siis aivan karmea keli. En ainakaan itse muista, että olisi erityisesti eilen varoiteltu? "Nyt jätä auto kotia ja pidä etäpäivä!"
Jäätä ja sen päällä pöllyävää pakkaslunta. Tähän työmatkaliikenteen päälle vielä kaikki, jotka ovat menossa viikonlopunviettoon maalle/pohjoiseen, niin kauhulla odotan illan pimenemistä. Suorastaan säälittää.
 
Huono näkyvyys lumen pöllyämisen takia. Onneksi olin itse liikenteessä jo puoli seitsemän aikoihin. Kahdeksan jälkeen on ollut varmaan mukava meininki, kun ihmiset painaa menemään ilman takasumaria ja kaiken maailman Ranen putkisaneeraus-pakut roikkuu perskärpäsenä.
 
Täällä on siis aivan karmea keli. En ainakaan itse muista, että olisi erityisesti eilen varoiteltu? "Nyt jätä auto kotia ja pidä etäpäivä!"
Jäätä ja sen päällä pöllyävää pakkaslunta. Tähän työmatkaliikenteen päälle vielä kaikki, jotka ovat menossa viikonlopunviettoon maalle/pohjoiseen, niin kauhulla odotan illan pimenemistä. Suorastaan säälittää.
Jep. Ja tästä päästäänkin kätevästi siihen, että liikenteessä pitäisi lukea sääolosuhteita reaaliajassa ja varman päälle, vaikkei olisi edellisenä iltana kelistä varoitettu. Lahdenväylä on ikävä kyllä jäänyt mieleen paikkana, jossa millään ei ole mitään väliä, kun töihin pitää päästä tai perjantaina töistä pois. Nilkka suorana vaan ja mahdollisimman hölmöjä kaistanvaihtoja, turvavälit surkeammat kuin hetki sitten taajamassa. Pöllyävä lumi ja liukas tie ei saa olla esteenä.
 
Tilannetta tällä kelillä ei kyllä helpota valoautomatiikka, joka jättää päiväsaikaan takavalot pimeäksi. Sumuvalon käyttökin on täysin tuntematonta osalle autoilijoista.
 
Autojen välejä voi myös kätevästi lyhentää, jos tarpeeksi moni vetää Audillansa kylki edellä pitkin ohituskaistaa.
 
Täällä on siis aivan karmea keli. En ainakaan itse muista, että olisi erityisesti eilen varoiteltu? "Nyt jätä auto kotia ja pidä etäpäivä!"
Jäätä ja sen päällä pöllyävää pakkaslunta. Tähän työmatkaliikenteen päälle vielä kaikki, jotka ovat menossa viikonlopunviettoon maalle/pohjoiseen, niin kauhulla odotan illan pimenemistä. Suorastaan säälittää.

Ja sitten pamahti Verkkokaupasta lumilinko mainos. Sattumaa?
:sbsmile:
 
Katsoin videoita. Normaali talvinen ajokeli. Ongelmana autoilijoiden haluttomuus sopeutua vallitseviin olosuhteisiin. Suomalaisen maantieliikenteen 3 suurinta ongelmaa: 1. turvaväli, 2. turvaväli, 3. turvaväli.
Ei kyllä tuo oli huomattavan liukas. Näyttää että juu ihan jees ja kun yrität jarruttaa niin liukuu vaan. Kehätiet ja Turunväylä meni aamulla nätisti mutta siitä kun poikkesi kaksi ja kolminumeroisille teille niin ai saatana se pöllyävä lumi ja puuterilumi jään päällä. En muista ajaneeni noin rajuja alinopeuksia vain jotta näen missä tie on tai että auto vaan meinaa mennä mihin huvittaa jos ajat kovempaa. Lisähupia aiheuttivat nuo 40kmh 80kmh rajoituksella ajaneet (en liioittele nopeuseroa). Ai saakeli kun sieltä vaakatasossa tulevasta lumipöllystä tuleekin yhtäkkiä pimeällä perällä oleva auto x pahimmillaan 40kmh nopeuserolla eteen. VMP.

Kun aurinko nousi, oli huomattavasti helpompaa ja kotimatka oli varsin helppo, kunhan muisti että liukasta on aivan kaikkialla.

Mitä turvaväleihin tulee, ei tosiaan tehnyt mieli vaihtaa aktiivivakkarin asetusta maksimia lyhyemmälle.
 
Parkkiruutuunperuuttajat...

Kauppakeskus Sellon parkkihallissa jokainen väli on yksisuuntainen, joka toista ajetaan pohjoiseen ja joka toista etelään, ja parkkiruudut on vinot siten että niihin on helpompi ajaa etuperin.

No, tietysti joku sankari alkoi vekslaamaan autollaan siinä sitten 120 asteen käännöstä että saa pakitettua autonsa ruutuun (ei mennyt yhdellä peruutuksella vaan vaati edestakaista vekslausta). Lähtiessä sitten joko ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan tai teki uuden 120 asteen vekslauskäännöksen.

Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietysti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
 
Viimeksi muokattu:
Lahdenväylällä vähän peltijumppaa. En ole ihan perillä kelistä tuolla päin, mutta poliisin mukaan ajo-olosuhteet ei ihan parhaasta päästä ole. Lahdenväylää yhtään tuntien siellä on vähintään Keravalle asti monella urku auki säässä kuin säässä ja turvavälit sitä luokkaa, ettei väliin mahdu seisomaan. Voi toki olla, että tässä on jokin muukin ollut takana. Onneksi tällä kertaa loukkaantuneita ei ilmeisesti ole kuin yksi. Onkohan joku täältä tuota väliä tänään ajanut?

Lahdenväylän suurin ongelma on siinä, että se on vilkas ja siellä ei ole muuttuvia rajoituksia. 100 on ajettava, vaikka 80 on liikaa. Mutta merkin mukaan mennään.

Jos jengi tajuaisi, että superhuonolla kelillä kannattaa käyttää matkaan 10min pitempään, niin ongelmat vähenisivät murto-osaan. Superhuonoja kelejä on hyvin vähän.

Aika paljon tulee ajettua Turun ja Lahden motareita, niin kyllä noilla Turun motikan muuttuvilla rajoituksilla on todella suuri merkitys huonossa kelissä, ajonopeus tippuu kaikilla merkittävästi, kun taas Lahden väylällä on aina niitä, jotka ajavat 100+, kun se on merkin mukaan sallittua (keli ei vaikuta).
 
Viimeksi muokattu:
Parkkiruutuunperuuttajat...

Kauppakeskus Sellon parkkihallissa jokainen väli on yksisuuntainen, joka toista ajetaan pohjoiseen ja joka toista etelään, ja parkkiruudut on vinot siten että niihin on helpompi ajaa etuperin.

No, tietysti joku sankari alkoi vekslaamaan autollaan siinä sitten 120 asteen käännöstä että saa pakitettua autonsa ruutuun (ei mennyt yhdellä peruutuksella vaan vaati edestakaista vekslausta). Lähtiessä sitten joko ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan tai teki uuden 120 asteen vekslauskäännöksen.

Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietyisti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
Jos on peruutuspeilien käyttö hallussa, ilman peruutuskameroita olevalla autolla on paljon turvallisempi peruuttaa ruutuun kuin poistua peruuttamalla ruudusta.
Ruudusta pois peruuttaessa on iso kuollut kulma. Uskon ton tavan vähenevän kameroiden yleistyessä.
 
Jos on peruutuspeilien käyttö hallussa, ilman peruutuskameroita olevalla autolla on paljon turvallisempi peruuttaa ruutuun kuin poistua peruuttamalla ruudusta.
Ruudusta pois peruuttaessa on iso kuollut kulma. Uskon ton tavan vähenevän kameroiden yleistyessä.
On se silti parkkihallissa, yksisuuntaisella väylällä, vinoruutuun ajaessa aivokääpiön touhua alkaa sinne peruuttamaan. Joissakin paikoissa voi olla lähes tai täysin mahdotonta.
 
Jos on peruutuspeilien käyttö hallussa, ilman peruutuskameroita olevalla autolla on paljon turvallisempi peruuttaa ruutuun kuin poistua peruuttamalla ruudusta.
Ruudusta pois peruuttaessa on iso kuollut kulma. Uskon ton tavan vähenevän kameroiden yleistyessä.
Ei tämä nyt päde 1 suuntaisella tiellä ja vinoparkilla.

Itsekin toki peruutan käytännössä poikkeuksetta aina 90 asteen ruutuun. Syyt: kääntyy paremmin peruuttamalla jos ahdas paikka, tietää mitä siellä on ruutuun mennessä ja tosiaan decadia helpompi lähteä pois.
 
On se silti parkkihallissa, yksisuuntaisella väylällä, vinoruutuun ajaessa aivokääpiön touhua alkaa sinne peruuttamaan. Joissakin paikoissa voi olla lähes tai täysin mahdotonta.
Olen käynyt tuolla Sellon parkkihallissa, joka on muuten todella hyvä, verrattaessa esim. Hesan pahimpiin parkkiluoliin. Kyllä Sellossakin joutuu "sokkana" peruuttamaan, jos esim. vieressä on omaa autoa korkeampi auto. Mutta tosiaan noi on yksisuuntaisia ja vinoja, joten itse en ole juurikaan peruuttanut. Tosin joskus kyllä kun ei ole jonoja eli ei haittaa muita sekä ajanut läpi seuraavalle riville Noissa pitäisi käyttää harkintaa.
 
Lahteen ajelin tänäaamuna itekki ja kummastutti että onko se takasumarin käyttäminen niin helkkarin vaikeata? Toki siellä oli muutama oman elämänsä rallikuski vetämässä reilulla ylinopeudella vasenta kaistaa ohi vaan antaapa heidän suorittaa kun nopeasti kuitenkin katoavat horisonttiin. Välillä mentiin taajamanopeuksia kun ei vaan nää mitään vaan semmosta se välillä talvella on. Turvavälit ja järki kunniaan.
 
Mun isäni kuoli pari viikkoa sitten ja oon huomannut, että ärsyynnyn itse tällä hetkellä tosi helposti liikenteessä. Tunteet pinnassa. Lisäksi oon ainakin kertaalleen ajanut päin punaisia ajatuksissani.

Toisaalta tää havainto on auttanut ymmärtämään muita.
 
Mun isäni kuoli pari viikkoa sitten ja oon huomannut, että ärsyynnyn itse tällä hetkellä tosi helposti liikenteessä. Tunteet pinnassa. Lisäksi oon ainakin kertaalleen ajanut päin punaisia ajatuksissani.

Toisaalta tää havainto on auttanut ymmärtämään muita.
Osanottoni. Vain aika auttaa, viina vain pitkittää surua. Jos mahdollista niin kävele niin paljon kuin jaksat, auttaa nukkumaan. Muista että isälläsi ei ole enää maallisia murheita, ne ovat elon taakka ja niistä selviää.
 
Auto kääntyi eteen-> jarrutus etten aja kontista sisään. Kehä1 vauhtia 40km/h kun menossa rampille, rajoitus 80kmh. 50-alueella vauhtia 25-35km/h kun talvi jännittää. Suojatien eteen (3m) hajonnut auto. Taustapeilistä katsoen takanatulija yllättyi omasta pysähdyksestä, osa veti ohi viittäkymppiä.
Kahden päivän saldo.
 
Vähän ihmettelin eilen aamulla, kun edessä oleva bussi hävisi lumipölyyn ja muutenkin näkyvyys 0. Takapeiliin kurkkasin niin sieltä löytyi sankari auton mitan päässä odottelemassa. Kolmikaistainen tie niin olisi tietty voinut vaihtaa kaistaa jos olisi ohi halunnut, mutta varmaan oli turvallista kun näki minut. :P

Ei yllättänyt lukea että samassa kohtaa oli useamman auton ketjukolari tuntia myöhemmin.
 
Parkkiruutuunperuuttajat...

Kauppakeskus Sellon parkkihallissa jokainen väli on yksisuuntainen, joka toista ajetaan pohjoiseen ja joka toista etelään, ja parkkiruudut on vinot siten että niihin on helpompi ajaa etuperin.

No, tietysti joku sankari alkoi vekslaamaan autollaan siinä sitten 120 asteen käännöstä että saa pakitettua autonsa ruutuun (ei mennyt yhdellä peruutuksella vaan vaati edestakaista vekslausta). Lähtiessä sitten joko ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan tai teki uuden 120 asteen vekslauskäännöksen.

Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietysti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
Olen joskus varmaankin juuri Sellon parkkihallissa peruuttanut ruutuun kuvailemallasi tavalla. Syynä tähän oli se, että parkkihalli oli todella täynnä ja ainoa vapaa ruutu oli jätetty erittäin kapeaksi (tästä syystä se varmaan olikin vapaana). Etuperin ajamalla autosta ei päässyt itse ulos blokkaamatta oikealla olevaan autoon kuskin paikalle kulkua. Peruuttamalla sain auton oikean kyljen kohti seuraavan auton oikeaa kylkeä ja pystyin peruuttamaan niin lähelle sitä autoa, että kaikkien kolmen auton kuskin paikalle pystyi kulkemaan kolistelematta ovia muihin autoihin.
 
Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietysti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".

Onhan noita. Olikohan ihan tälläkin palstalla, jos jaksaisi historiaa kaivella, näitä kommentteja, missä suunnilleen haukutaan idiooteiksi kaikki, jotka ajavat keula edellä ruutuun.
 
Onhan noita. Olikohan ihan tälläkin palstalla, jos jaksaisi historiaa kaivella, näitä kommentteja, missä suunnilleen haukutaan idiooteiksi kaikki, jotka ajavat keula edellä ruutuun.

Itse en ymmärrä yhtään näitä ruutuun peruttelijoita.. Jos ruutuun peruttaa, niin eikö se ole helkutin hankalaa tunkea ostoskärryjen kanssa auton taakse ja lastata ostokset takaluukkuun. :hmm:
 
Olen joskus varmaankin juuri Sellon parkkihallissa peruuttanut ruutuun kuvailemallasi tavalla. Syynä tähän oli se, että parkkihalli oli todella täynnä ja ainoa vapaa ruutu oli jätetty erittäin kapeaksi (tästä syystä se varmaan olikin vapaana). Etuperin ajamalla autosta ei päässyt itse ulos blokkaamatta oikealla olevaan autoon kuskin paikalle kulkua. Peruuttamalla sain auton oikean kyljen kohti seuraavan auton oikeaa kylkeä ja pystyin peruuttamaan niin lähelle sitä autoa, että kaikkien kolmen auton kuskin paikalle pystyi kulkemaan kolistelematta ovia muihin autoihin.

Tuollaisella tavalla saat saletisti oman autosi kyljen kolhittua, kun viereiseen autoon tulee viisilapsinen perhe ja jokainen mukula menee sisälle oikealta puolelta. :D
 
Tuollaisella tavalla saat saletisti oman autosi kyljen kolhittua, kun viereiseen autoon tulee viisilapsinen perhe ja jokainen mukula menee sisälle oikealta puolelta. :D
Tuossa tapauksessa autojen väliin jäi niin pieni rako (tasoa 20cm, peilit käännettynä mahtui kuitenkin kumpi vaan auto lähtemään ruudusta pois), ettei siinä ollut mitään mahdollisuuksia mennä oikean puolen ovia aukaisemaan, vaan auto piti ensin siirtää ajoväylälle. En yleensä noin pysäköi, mutta nyt vastasin vain ihmettelyyn siitä, miksi kukaan noin parkkaisi tuollaisessa paikassa ja sille oli selkeä syy.
 
Itse en ymmärrä yhtään näitä ruutuun peruttelijoita.. Jos ruutuun peruttaa, niin eikö se ole helkutin hankalaa tunkea ostoskärryjen kanssa auton taakse ja lastata ostokset takaluukkuun. :hmm:
Tuota aiemmin kuvattua vinoon ruutuun peruuttelua en ihan ymmärrä, mutta tavallisiin ruutuihin tulee usein peruutettua. Riippuen paikasta. Ahtaissa parkkihalleissa se on usein helpompaa. Ja muutenkin omalle päälle monessa paikassa helpompaa monella tapaa. En käytä ikinä ostoskärryjä, joten se toki eroaa monista. Mikäli kokee että keula edellä parkkeeraaminen on helpompaa, niin totta kai toimii niin eikä siinä mitään.
 
Itse otan kiintopisteen oman takakulman ja vieressä olevan etukulman välille. Ja harvoin tarvii venkslata
 
Itse en ymmärrä yhtään näitä ruutuun peruttelijoita.. Jos ruutuun peruttaa, niin eikö se ole helkutin hankalaa tunkea ostoskärryjen kanssa auton taakse ja lastata ostokset takaluukkuun. :hmm:
Jos puhutaan kohtisuoraan olevista ruuduista, eikä näistä vinoista, niin niistä on kivempi lähteä keula edellä. Ruutuun peruuttaessa ei ole samalla tavalla poikittaisliikettä mitä varoa, kuin sieltä pois peruuttaessa. Ostoskärryjen ei tarvitse mahtua auton taakse, koska niitä ei tule lähes koskaan käytettyä.
 
Jos puhutaan kohtisuoraan olevista ruuduista, eikä näistä vinoista, niin niistä on kivempi lähteä keula edellä. Ruutuun peruuttaessa ei ole samalla tavalla poikittaisliikettä mitä varoa, kuin sieltä pois peruuttaessa. Ostoskärryjen ei tarvitse mahtua auton taakse, koska niitä ei tule lähes koskaan käytettyä.

Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen. Se etuperin ajaminen molemmissa tapauksissa on käytännössä yhtä simppeliä, joten jätetään se huomiotta ja keskitytään peruuttamiseen:

Ruutuun peruuttaminen vaatii enemmän tarkkuutta kun pitää sihtailla auto just oikeaan kohtaan.
Kun taas ruudusta pois peruuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin. Toki jos olet onnistunut ajamaan kahden pakun väliin, niin siinä tapauksessa ympäristön seuraaminen vaikeutuu. Mutta sekin ratkeaa jos autossa on kamerat.
 
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen. Se etuperin ajaminen molemmissa tapauksissa on käytännössä yhtä simppeliä, joten jätetään se huomiotta ja keskitytään peruuttamiseen:

Ruutuun peruuttaminen vaatii enemmän tarkkuutta kun pitää sihtailla auto just oikeaan kohtaan.
Kun taas ruudusta pois peruuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin. Toki jos olet onnistunut ajamaan kahden pakun väliin, niin siinä tapauksessa ympäristön seuraaminen vaikeutuu. Mutta sekin ratkeaa jos autossa on kamerat.
Itse peruutan mielummin ruutuun kuin sieltä pois. Ruutuun peruuttaminen on tietysti haastavampaa, mutta en silti koe sitä haastavana. Enemmän mua ärsyttää se, etten näe sitä mahdollisesti lähestyvää ajoneuvoa niin hyvin pois peruuttaessa. Se, kumpi tapa on absoluuttisesti haastavampaa tai yksinkertaisempaa ei ole mulle relevanttia. Välitän enemmän siitä näkyvyydestä.

Toki tapauskohtaisesti esimerkiksi työaikana ajan ruutuun useasti keula edellä, koska pitää purkaa tavaraa kontista.

Kaikista helpointa on tietysti kun parkkihallissa tai isommalla parkkipaikalla jättää auton vähän kauemmas ulko-ovesta missä on reilusti tilaa ja ajaa ns. ruudun läpi.
 
En tiedä onko oikea otsikko purnata. Mutta ihmettelen eikö enää osata hiekottaa tiestöä. Vaikka pakkasta oli keski-Suomessa reilu parikymmentä, niin tiet oli liukkaita. Ja useissa rampeissa nelostieltä sivulle näki jälkiä kun oli vedetty pitkäksi. Ennen muinoin tällaisella kelillä tuli TVH:n keltaiset autot ja hiekka ropisi jään päälle torjumaan liukkautta.
 
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen. Se etuperin ajaminen molemmissa tapauksissa on käytännössä yhtä simppeliä, joten jätetään se huomiotta ja keskitytään peruuttamiseen:

Ruutuun peruuttaminen vaatii enemmän tarkkuutta kun pitää sihtailla auto just oikeaan kohtaan.
Kun taas ruudusta pois peruuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin. Toki jos olet onnistunut ajamaan kahden pakun väliin, niin siinä tapauksessa ympäristön seuraaminen vaikeutuu. Mutta sekin ratkeaa jos autossa on kamerat.
Tähän, kun oppii (aluksi haastavaa monelle) peruuttamaan peilistä katsomalla, voi pelkäämättä laittaa auton 1-3cm päähään siitä parkissa olevasta autos eli jättää sille toiselle puolle sen max. tilan kääntämiseen. Mutta en mä uskallla etuperin noin lähelle oikeaan kulmaan mennä, joutuu kyllä poistuu autosta tarkistamaa, jos 5cm etäisyydelle koettaa. Nyt monessa autossa on kamerat, joten paranee tolta osin.
 
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen. Se etuperin ajaminen molemmissa tapauksissa on käytännössä yhtä simppeliä, joten jätetään se huomiotta ja keskitytään peruuttamiseen:

Ruutuun peruuttaminen vaatii enemmän tarkkuutta kun pitää sihtailla auto just oikeaan kohtaan.
Kun taas ruudusta pois peruuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin. Toki jos olet onnistunut ajamaan kahden pakun väliin, niin siinä tapauksessa ympäristön seuraaminen vaikeutuu. Mutta sekin ratkeaa jos autossa on kamerat.
Ajoneuvoissa eroja, mutta jos ei pääse ns läpiajaan, niin seuraavana on ruutuun peruuttaminen, itse helppoudessa juju on siinä että näet ensi ruudun hyvin, onko riskitekijöitä, ja kun autossa edessä kääntyvät pyörät niin ruutuun sujahtaa ilman vekslaamisia, ja voi ahteeseenkin ajaa tarkemmin. Ja siellä vähemmän liikennettä.

Poislähtö, voi keskittyä kokonaan väylän liikenteeseen, ja usein pääsee ilman vekslaamista pois kerta ajolla.

Takaluukku, jos siellä joutuu touhuamaan niin turvallisempaa kuin ajoradalla takuuluun kaivelu. Ymmärrän kyllä että joissain tilanteissa ulkoparkkisella voi olla lumista takana, ja jossa parkkihallissa pitkien tavaroiden käsittely seinää vasten ikävää, samoinkuin jos kassikaupalla ostoksia kapeasta autojen välistä. Ja jos joku tila/pakettiauto missä takaluukku on iso nosto-ovi, niin ehkä riittävän tilan jättö seinustalle voi olla haastavaa. Mutta aika hyvin voi arvioida sen tarpeen ennen peruuttamista ja tarpeen vaatiessa ajaa etuperin.
 
Kyllä minä väittäisin, että kokonaisuutena etuperin ruutuun ajaminen ja sieltä pois peruuttaminen ovat yksinkertaisempi toimenpide, kuin ruutuun peruuttaminen ja sieltä etuperin pois lähteminen.

Etuperin ajaminen on nopea, useimmille helppo ja ennen kaikkea muita vähiten häiritsevä tapa. Mutta kaikille ei sekään tapa sovi.

Osalla motoriset taidot eivät vain yksinkertaisesti riitä ruudusta pois peruuttamiseen, ja siksi monesti mm. vakuutusyhtiöt ovat alkaneet kannustaa mediassa "heikkolahjaisempia" peruuttamaan ruutuun. Yleensäkin lehdissä on myös paljon rohkaisevia artikkeleita jossa korostetaan ettei ruutuun peruuttamista tarvitse hävetä. Jokin hanska-arvio on siitä, että jos vähääkään ihminen on riskikuski, peruuttamalla näille sattuu vähemmän vahinkoja.

Käytännössä moni heikommilla ajotaidolla varustettu myös vallitsee parkkialueen syrjäisemmän nurkan, joten ruuhkajonossa näitä peruuttavia ei onneksi paljoa näy. Kukin tavallaan, en jaksa paljoa näistä peruuttajista ärsyyntyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 952
Viestejä
4 667 081
Jäsenet
76 527
Uusin jäsen
Jusekuse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom