Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onko etelässä normijuttu että 20cm jätetään taakse tilaa kun eteen parkkeerannut on vetänyt n. 5 sentin päähän etupuskurista? Sain veivata autoa joku 5 min että sovin lähtemään välistä pois. Eteen parkkeerannut vielä jätti keskemmäs niin että oma auto oli kunnolla pussissa. Kiitos huomaavaisuudesta.
 
Onko etelässä normijuttu että 20cm jätetään taakse tilaa kun eteen parkkeerannut on vetänyt n. 5 sentin päähän etupuskurista? Sain veivata autoa joku 5 min että sovin lähtemään välistä pois. Eteen parkkeerannut vielä jätti keskemmäs niin että oma auto oli kunnolla pussissa. Kiitos huomaavaisuudesta.

Itse jätän aina metrin raon seuraavaan autoon, jolloin on tilaa lähteä vaikka seuraava laittaisi autonsa ihan kiinni. Poikkeuksena jos kadun varressa on kahden auton välissä juuri sellainen tila, että siihen mahtuisi todella tiukasti kaksi autoa, niin ajan tahallani autoni siihen keskelle niin ettei eteen eikä taakse mahdu toista autoa. On nimittäin käynyt useamman kerran niin, että kun väliin on jäänyt sellainen juuri ja juuri auton mentävä rako, niin siihen tulee joku spede yrittämään ja kolhii samalla molemmilla puolilla olevien autojen puskurit.
 
Etuperin ajaminen on nopea, useimmille helppo ja ennen kaikkea muita vähiten häiritsevä tapa. Mutta kaikille ei sekään tapa sovi.

Osalla motoriset taidot eivät vain yksinkertaisesti riitä ruudusta pois peruuttamiseen, ja siksi monesti mm. vakuutusyhtiöt ovat alkaneet kannustaa mediassa "heikkolahjaisempia" peruuttamaan ruutuun. Yleensäkin lehdissä on myös paljon rohkaisevia artikkeleita jossa korostetaan ettei ruutuun peruuttamista tarvitse hävetä. Jokin hanska-arvio on siitä, että jos vähääkään ihminen on riskikuski, peruuttamalla näille sattuu vähemmän vahinkoja.

Käytännössä moni heikommilla ajotaidolla varustettu myös vallitsee parkkialueen syrjäisemmän nurkan, joten ruuhkajonossa näitä peruuttavia ei onneksi paljoa näy. Kukin tavallaan, en jaksa paljoa näistä peruuttajista ärsyyntyä.
Ex ammattikuskina sanoisin että kumpikin mainitsemasi tapa ei ole osoitus heikkolahjaisuudesta, vaan ammattitaidosta. Rekkakin on hidas peruuttaa parkkiin, mutta seuraavan kuskin on mukavampi lähteä töihin. Mahdollisimman kauas kaupan ovesta jättäen välttää laiskat ihmiset ja lapset, jotka kolhivat ovillaan toisten autoja. Ja erityisesti ärsyttää laiskat läskit, jotka pysäköivät kaupan ovien eteen ja palaavat kaljalaatikon kanssa. Sellaisista autoista otan likahanskalla tukea etten kaatuisi väistellessä.
 
Osalla motoriset taidot eivät vain yksinkertaisesti riitä ruudusta pois peruuttamiseen
1) et voi tehdä mitään jos joku vaan päättää ajaa sinun takapuskuriin kun peruutat pois -> ilman kameraa todistamassa että olit 3 sec pysähtyneenä ennen osumaa niin maksaja olet sinä -> helppo tapa uusia rikkinäinen etupuskuri.
2) Sopivasti kun samaan aikaan peruutetaan pois myös vastapäiseltä puolelta sopivassa kulmassa niin ko. autoa on hankala havaita ts. hitosti saa päätä pyöritellä. Ja vaikka itse huomaisit että toinen on tulossa kylkeen niin helposti menee kulut 50/50 vaikka pysähtymään olisitkin ehtinyt.

Sen sijaan kun peruutat ajoväylältä ruutuun niin ruudusta lähtijät ovat väistämisvelvollisia sinuun nähden, takaa tulevakaan ei ole mikään ongelma kunhan ei nyt silmät kiinni pistä pakkia päälle ja paina kaasua..
 
Itse jätän aina metrin raon seuraavaan autoon, jolloin on tilaa lähteä vaikka seuraava laittaisi autonsa ihan kiinni. Poikkeuksena jos kadun varressa on kahden auton välissä juuri sellainen tila, että siihen mahtuisi todella tiukasti kaksi autoa, niin ajan tahallani autoni siihen keskelle niin ettei eteen eikä taakse mahdu toista autoa. On nimittäin käynyt useamman kerran niin, että kun väliin on jäänyt sellainen juuri ja juuri auton mentävä rako, niin siihen tulee joku spede yrittämään ja kolhii samalla molemmilla puolilla olevien autojen puskurit.
Olen aina ajatellut, että porukka jättää autonsa keskelle kahta paikkaa huolimattomuuttaan, mutta näköjään ei. Autoja on niin monen pituisia, että moinen toiminta blokkaa kyllä ikävästi ihan väliin mahtuvankin auton pysäköinnin. Hieman eri pistää auto parkkiin jollain 3,5 metrin laatikolla 5 metrin farkkuvolvon sijaan.
 
Itse jätän aina metrin raon seuraavaan autoon, jolloin on tilaa lähteä vaikka seuraava laittaisi autonsa ihan kiinni. Poikkeuksena jos kadun varressa on kahden auton välissä juuri sellainen tila, että siihen mahtuisi todella tiukasti kaksi autoa, niin ajan tahallani autoni siihen keskelle niin ettei eteen eikä taakse mahdu toista autoa. On nimittäin käynyt useamman kerran niin, että kun väliin on jäänyt sellainen juuri ja juuri auton mentävä rako, niin siihen tulee joku spede yrittämään ja kolhii samalla molemmilla puolilla olevien autojen puskurit.
Tämähän selittääkin sitten sen, miksei talvella meinaa parkkipaikkoja löytyä. Sitten kun siitä sun edestä lähtee se auto pois, niin siinä on kaksi autoa viemässä kolme paikkaa.
 
Olen aina ajatellut, että porukka jättää autonsa keskelle kahta paikkaa huolimattomuuttaan, mutta näköjään ei. Autoja on niin monen pituisia, että moinen toiminta blokkaa kyllä ikävästi ihan väliin mahtuvankin auton pysäköinnin. Hieman eri pistää auto parkkiin jollain 3,5 metrin laatikolla 5 metrin farkkuvolvon sijaan.

Juu, mutta niin kauan kun parkkiruutuja ei ole tiehen maalattu, niin itsesuojeluvaisto astuu peliin.

Tämähän selittääkin sitten sen, miksei talvella meinaa parkkipaikkoja löytyä. Sitten kun siitä sun edestä lähtee se auto pois, niin siinä on kaksi autoa viemässä kolme paikkaa.

Näinhän se on, mutta syytä niitä kusipäitä, jotka väkisin yrittävät parkkeerata taskuun, vaikka eivät osaa.
 
Välillä kyllä epäilyttää tämä legenda muita kolhivista autoilijoista, tai ainakin niiden väitetty yleisyys. En ole vielä kertaakaan autolleni palatessa todennut, että siihen olisi kolhuja ilmestynyt kauppareissun aikana. Enkä myöskään ole niitä muille aiheuttanut, vaikka tykkään pysäköidä siihen ahtaaseenkin väliin.
 
Olen kerrankin ravintolan ikkunasta todistanut tilannetta, kun oli kadunvarsiparkissa ihan hyvänkin kokoinen tila kahden auton välissä, että siihen olisi helposti henkilöauto mahtunut. Niin eiköhän siihen tule joku tummaihoinen äijä ylipitkällä pakettiautolla tunkemaan autoaan siihen väliin. Siinä heilahteli kerran jos toisenkin molemmat, edessä ja takana olevat, autot. Siihen se sen lopulta jätti, alle 10 senttiä jäi tilaa kummallekin puolelle.

Eikä näyttänyt paskan vertaa kiinnostavan mitä vahinkoa sai aikaan.
 
Näinhän se on, mutta syytä niitä kusipäitä, jotka väkisin yrittävät parkkeerata taskuun, vaikka eivät osaa.
Vahinko voi käydä ihan ruudun koosta riippumatta. Ei sitä tilaa pidä varata yhtään enempää kuin itse tarvitsee, paikat ovat muutenkin aina kortilla.
 
Vahinko voi käydä ihan ruudun koosta riippumatta. Ei sitä tilaa pidä varata yhtään enempää kuin itse tarvitsee, paikat ovat muutenkin aina kortilla.

Niin kauan kuin ruutuja ei ole näkyvillä, niin jokainen jättää siihen itse turvalliseksi katsomansa välin. Jos on vaikkapa 10 metrin väli ja oma auto on jo 5 metriä pitkä, niin aika tiukaksi siihen jää väli toiselle autolle. Silloin on turvallisinta ajaa keskelle ja jättää 2,5 metriä molemmille puolille.

Lisäksi kun osa kuskeista on idiootteja, siis ihan oikeasti idiootteja. Olen minä nähnyt sellaisenkin, kun keski-ikäinen nainen yritti väkertää autoaan väliin, joka oli lyhyempi kuin auto :D Reilun minuutin se siinä yritti, kunnes kävin koputtamassa ikkunaan ja kertomassa että auto on yksinkertaisesti liian pitkä kyseiseen väliin :)
 
Niin kauan kuin ruutuja ei ole näkyvillä, niin jokainen jättää siihen itse turvalliseksi katsomansa välin. Jos on vaikkapa 10 metrin väli ja oma auto on jo 5 metriä pitkä, niin aika tiukaksi siihen jää väli toiselle autolle. Silloin on turvallisinta ajaa keskelle ja jättää 2,5 metriä molemmille puolille.
Vähänkään vilkkaamassa paikassa edestä ja takaa on autot lähtenyt ja uudet tulleet tilalle ja ne voi taas ihan hyvin olla 10cm puskurista tai takaa lähtenyt 2 autoa ja joku survoo sun ja uuden taakse tulleen väliin ihan samanlaiseen koloon jota alunperin yritit "estää". Tuollainen ideologia toimii jossain hiljaisella asuinkadulla missä vaihtuvuus vähäistä, mutta siellä se on vieläkin kusipäisempää toimintaa koska vähästä paikoitustilasta 25% menetetään..
 
Vähänkään vilkkaamassa paikassa edestä ja takaa on autot lähtenyt ja uudet tulleet tilalle ja ne voi taas ihan hyvin olla 10cm puskurista tai takaa lähtenyt 2 autoa ja joku survoo sun ja uuden taakse tulleen väliin ihan samanlaiseen koloon jota alunperin yritit "estää". Tuollainen ideologia toimii jossain hiljaisella asuinkadulla missä vaihtuvuus vähäistä, mutta siellä se on vieläkin kusipäisempää toimintaa koska vähästä paikoitustilasta 25% menetetään..

Toki myöhemmin voi tapahtua mitä vaan, mutta tällä tavalla toimimalla kuitenkin minimoin todennäköisyyden sille, että joku tulee kolhimaan autoani. Sama kuin vinoparkissa, jos joudun auton laittamaan kahden auton väliin, niin laitan sen sellaiseen väliin, joka on leveämpi. Toki silloinkin samalla tavalla on riski että myöhemmin ne autot vaihtuu, mutta riskien minimointia. Toki nyt talvella kun vinoparkeissakaan ei ruudut näy, niin voi vähän laveammalla pensselillä "maalata" välit sopivaksi :)
 
Etuperin ajaminen on nopea, useimmille helppo ja ennen kaikkea muita vähiten häiritsevä tapa. Mutta kaikille ei sekään tapa sovi.

Osalla motoriset taidot eivät vain yksinkertaisesti riitä ruudusta pois peruuttamiseen, ja siksi monesti mm. vakuutusyhtiöt ovat alkaneet kannustaa mediassa "heikkolahjaisempia" peruuttamaan ruutuun. Yleensäkin lehdissä on myös paljon rohkaisevia artikkeleita jossa korostetaan ettei ruutuun peruuttamista tarvitse hävetä. Jokin hanska-arvio on siitä, että jos vähääkään ihminen on riskikuski, peruuttamalla näille sattuu vähemmän vahinkoja.

Käytännössä moni heikommilla ajotaidolla varustettu myös vallitsee parkkialueen syrjäisemmän nurkan, joten ruuhkajonossa näitä peruuttavia ei onneksi paljoa näy. Kukin tavallaan, en jaksa paljoa näistä peruuttajista ärsyyntyä.
Minusta peruuttaminen ruutuun on myös turvallisempi tapa ja kun sen oppii niin voi olla jopa nopeampi, kun lasketaan meno ruutuun ja poistuminen sieltä yhteen.
Vaaditaan aluksi niitä toistoja, sitten se vaan jossain vaiheessa alkaa sujumaan. Sama pihaan ajaessa. Minusta turvallisempi peruuttaa pihaan ja nokkaedellä pois.
 
Välillä kyllä epäilyttää tämä legenda muita kolhivista autoilijoista, tai ainakin niiden väitetty yleisyys. En ole vielä kertaakaan autolleni palatessa todennut, että siihen olisi kolhuja ilmestynyt kauppareissun aikana. Enkä myöskään ole niitä muille aiheuttanut, vaikka tykkään pysäköidä siihen ahtaaseenkin väliin.

Tällainen tupsahti viime viikolla kuskin puoleiseen takaoveen läheisen citymarketin pihalla.
Naarmut ovat läpi ainakin lakasta eli pelkkä myllyttely tuskin riittää. Vaikka kyseessä onkin vanha paskakasa niin kyllähän tuo vähän harmittaa.

Olin sisällä alle 10 minuuttia (hain paketin postista) ja auto oli nurkkapaikalla, vieressäni oli neljä tyhjää parkkiruutua sekä kauppaan mennessäni että autolle palatessani :thumbsup:

e. ja muutamia pienempiä jälkiä tulee vuosittain että ei nuo kovin harvinaisia mielestäni ole vaikka olenkin aika tarkka pysäköinneistäni.

1ee05c.jpg
 
Parkkiruutuunperuuttajat...

Kauppakeskus Sellon parkkihallissa jokainen väli on yksisuuntainen, joka toista ajetaan pohjoiseen ja joka toista etelään, ja parkkiruudut on vinot siten että niihin on helpompi ajaa etuperin.

No, tietysti joku sankari alkoi vekslaamaan autollaan siinä sitten 120 asteen käännöstä että saa pakitettua autonsa ruutuun (ei mennyt yhdellä peruutuksella vaan vaati edestakaista vekslausta). Lähtiessä sitten joko ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan tai teki uuden 120 asteen vekslauskäännöksen.

Kuinka typerä pitää ihmisen olla, että ei edes siitä parkkiruutujen vinoudesta tajua, että niihin on tarkoitus ajaa suoraan? Ja onko tässä taas joku typerä harha omasta ylivertaisuudesta, "MINÄ olen niin taitava kuski että osaan peruttaa ruutuun, niin tietysti teen niin, vain nuo huonommat kuskit ajaa nokka edellä ruutuun".
Näin sähköautoilijana Sellossa on pakko peruuttaa osaan vinoista latausruuduista koska portin sijainti ja kaapelin mitta, toki et nyt eritellyt tarkemmin missä tämä tapahtui, mutta saattaa siihen ihan syykin olla miksi noin toimii. Tosin noihin kyseisiin paikkoihin kyllä pääsee ihan yhdellä käännöksellä pakittaen, jos vain sen hallitsee.
 
Juu kyllä noita jälkiä tulee. En ole muuttanut tapojani mihin ajan tai parkkeeraan, auto vaan on vaihtunut. En tiedä onko tosiaan niin että Corolla on niin yleinen tai muuten kolhittavaksi miellettävä mutta vajaan vuoden ajojen aikana auton etupuskuri on paskottu, takaoveen avattu ovi ja pari muuta pientä. Paras oli yksikin herra joka pysäköi viereen kun istuin vielä itse autossa. Avasi oven auton kylkeen, nousin autosta katsomaan ja herra vain että sattuuhan näitä, eipä tuosta kannata alkaa numeroa tekemään. Onneksi ei jäänyt jälkeä, ei tarvinnut alkaa tavuttamaan tälle ~50v landejuntille mitä voi ja mitä ei voi tehdä ilman seurauksia.
 
Niin kauan kuin ruutuja ei ole näkyvillä, niin jokainen jättää siihen itse turvalliseksi katsomansa välin. Jos on vaikkapa 10 metrin väli ja oma auto on jo 5 metriä pitkä, niin aika tiukaksi siihen jää väli toiselle autolle. Silloin on turvallisinta ajaa keskelle ja jättää 2,5 metriä molemmille puolille.

Lisäksi kun osa kuskeista on idiootteja, siis ihan oikeasti idiootteja. Olen minä nähnyt sellaisenkin, kun keski-ikäinen nainen yritti väkertää autoaan väliin, joka oli lyhyempi kuin auto :D Reilun minuutin se siinä yritti, kunnes kävin koputtamassa ikkunaan ja kertomassa että auto on yksinkertaisesti liian pitkä kyseiseen väliin :)
Osan mielestä otsikon alle kuuluu kuskit jotka pysäköimällä vie useamman paikan, varsinkin jos kyse ei edes ole ajoneuvosta joka tarvitsee kaksipaikkaa.

Toki olen onnekas etten useinkaan noihin tilanteisiin törmää missä myöhemmin pysäköineet estää lähdön, ja muistivaraisesti silloin kyse ollut ihan toisen tyyppisistä tilanteista kuin kuvailtu. Tienvarsin pysäköinnissä tiensuuntaisesti, nähdyt tapaukset enemmänkin näyttäneet siltä että vierasauto alla ja sen seurauksena vähän työläämpi poistuminen.

Tässä en nyt sitä kritisioi että pysäköidessä huomio myös poistumisen, jos on kahden auton paikka, niin ei se suht kankealla ja suht pitkälläkään autolla yleensä vaadi kahden paikan viemistä. Jos ei nyt mennä johonkin Passatt/volvo V90 jossa takana kolmenpyörän teline ja ruudun edessä tienreunassa tolppa.
 
Osan mielestä otsikon alle kuuluu kuskit jotka pysäköimällä vie useamman paikan, varsinkin jos kyse ei edes ole ajoneuvosta joka tarvitsee kaksipaikkaa.

Juu ja ihan minun mielestäni myös :) Silti teen sen ihan tietoisesti suojellakseni omaani. Eli minulla prioriteetti menee niin, että jos pitää valita oman auton turvallisuus tai muiden miellyttäminen, niin valitsen ensimmäisen.

Kuitenkin hyvä huomioida, että sinänsä minä en vie useampaa paikkaa, sillä paikkoja ei ole merkitty (tai merkinnät ovat lumen alla piilossa). Sanoisin mieluummin, että vien reilummin tilaa. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että siinä kadun varressa on jo lähtökohtaisesti pienempi tila kuin normaalisti kaksi paikkaa veisi. Jos siinä olisi ihan normaalin kahden paikan verran tilaa, niin silloin pysäköin ihan normaalisti toisen auton perään tai eteen ja siihen jää normaali reilu tila seuraavallekin pysäköidä. Mutta jos tilaa on niin naftisti, että se vapaa tila jäisi niin pieneksi, että siihen pysäköinti ei enää ihan joka kuskilta onnistukaan, niin silloin teet tuon oman ratkaisuni.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ja ihan minun mielestäni myös :) Silti teen sen ihan tietoisesti suojellakseni omaani. Eli minulla prioriteetti menee niin, että jos pitää valita oman auton turvallisuus tai muiden miellyttäminen, niin valitsen ensimmäisen.

Kuitenkin hyvä huomioida, että sinänsä minä en vie useampaa paikkaa, sillä paikkoja ei ole merkitty (tai merkinnät ovat lumen alla piilossa). Sanoisin mieluummin, että vien reilummin tilaa. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että siinä kadun varressa on jo lähtökohtaisesti pienempi tila kuin normaalisti kaksi paikkaa veisi. Jos siinä olisi ihan normaalin kahden paikan verran tilaa, niin silloin pysäköin ihan normaalisti toisen auton perään tai eteen ja siihen jää normaali reilu tila seuraavallekin pysäköidä. Mutta jos tilaa on niin naftisti, että se vapaa tila jäisi niin pieneksi, että siihen pysäköinti ei enää ihan joka kuskilta onnistukaan, niin silloin teet tuon oman ratkaisuni.
Kannattaa ostaa sellainen auto johon maksukyky riittää. Hävettää puolestasi tuollainen arvohierarkia.
 
Avaatko hieman tuota aivopieruasi, kun en keksi miten maksukyky liittyy mihinkään.
Että kannattaa ajaa sellaisella autolla, jolla uskaltaa ajaa kuten muutkin. Viittasin lähinnä kohtaan "Eli minulla prioriteetti menee niin, että jos pitää valita oman auton turvallisuus tai muiden miellyttäminen, niin valitsen ensimmäisen.". Ärsyttää muutenkin Suomessa se ilmiö, jossa autoa pidetään jotenkin jalustalla. Se on käyttöesine ja kulkuväline, ei mitään muuta. Ymmärrän mä sen, että ottaa joku parkkipaikkapusu päähän kun lainat maksimissa ja boonuksistakaan ei kehtaisi luopua. Sen vuoksi ei pidä hankkia autoa, jota ei pysty käyttämään kuten sitä kuuluisi käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Että kannattaa ajaa sellaisella autolla, jolla uskaltaa ajaa kuten muutkin. Viittasin lähinnä kohtaan "Eli minulla prioriteetti menee niin, että jos pitää valita oman auton turvallisuus tai muiden miellyttäminen, niin valitsen ensimmäisen.". Ärsyttää muutenkin Suomessa se ilmiö, jossa autoa pidetään jotenkin jalustalla. Se on käyttöesine ja kulkuväline, ei mitään muuta. Ymmärrän mä sen, että ottaa joku parkkipaikkapusu päähän kun lainat maksimissa ja boonuksistakaan ei kehtaisi luopua. Sen vuoksi ei pidä hankkia autoa, jolla ei pysty käyttämään kuten sitä kuuluisi käyttää.

No voi helvetti mitä soopaa :D Vaikka minulla olisi joku halpa auto, niin en minä silti haluaisi sitä kolhittavan. Sillä, millainen auto minulla on, ei ole pienintäkään merkitystä siihen, miten sillä ajelen. Kolhuissa ongelmana ei ole se hinta mitä sen korjaaminen maksaa, vaan se lisätyö ja lisävaiva mitä siitä seuraa, kun auto pitää roudata korjaamolle ja korjaamoaikaa odotellessa sitten ajella kolhitulla autolla.

Ja tiedoksi vaan, lainaa minulla ei ole senttiäkään ;) Enkä edelleenkään löydä yhteyttä, miten tässä koko tilanteessa maksukyky liittyy yhtään mihinkään.

Luulisi sinun aikuisena ihmisenä tietävän, että se, että auto on kulkuvälinen ja käyttöesine, ei tarkoita sitä, että sitä pitäisi kohdella ihan miten sattuu. En minä muitakaan tavaroitani kohtele miten sattuu, vaan pidän tavaroista huolta, oli ne sitten omia tai muiden ja varmistan että ne pysyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Kommentistasi tulee sellainen fiilis, että kuulutkohan sinä sitten juuri siihen porukkaan, jotka tuolla liikenteessä kolhii muiden autoja, koska niillä ei ole mitään väliä, kun ovat vain kulkuvälineitä ja käyttöesineitä. Kenties kateellinen siitä, että joillakin on hienompia autoja? Kyllä se normaalia ihmistä vituttaa ihan yhtä paljon se auton kolhiminen, oli se auto sitten hieno tai ei.
 
No voi helvetti mitä soopaa :D Vaikka minulla olisi joku halpa auto, niin en minä silti haluaisi sitä kolhittavan. Sillä, millainen auto minulla on, ei ole pienintäkään merkitystä siihen, miten sillä ajelen. Kolhuissa ongelmana ei ole se hinta mitä sen korjaaminen maksaa, vaan se lisätyö ja lisävaiva mitä siitä seuraa, kun auto pitää roudata korjaamolle ja korjaamoaikaa odotellessa sitten ajella kolhitulla autolla.

Ja tiedoksi vaan, lainaa minulla ei ole senttiäkään ;) Enkä edelleenkään löydä yhteyttä, miten tässä koko tilanteessa maksukyky liittyy yhtään mihinkään.

Luulisi sinun aikuisena ihmisenä tietävän, että se, että auto on kulkuvälinen ja käyttöesine, ei tarkoita sitä, että sitä pitäisi kohdella ihan miten sattuu. En minä muitakaan tavaroitani kohtele miten sattuu, vaan pidän tavaroista huolta, oli ne sitten omia tai muiden ja varmistan että ne pysyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Kommentistasi tulee sellainen fiilis, että kuulutkohan sinä sitten juuri siihen porukkaan, jotka tuolla liikenteessä kolhii muiden autoja, koska niillä ei ole mitään väliä, kun ovat vain kulkuvälineitä ja käyttöesineitä.
Joo, mutta meillä on pysäköintiin melko tarkat standardit ja lainsäädäntö, joihin useimmat pystyvät sitoutumaan ilman pelkoa Esineensä hajoamisesta. Tavaroista, ja erityisesti muiden tavaroista voi pitää huolta näiden normien puitteissa.
 
Joo, mutta meillä on pysäköintiin melko tarkat standardit ja lainsäädäntö, joihin useimmat pystyvät sitoutumaan ilman pelkoa Esineensä hajoamisesta. Tavaroista, ja erityisesti muiden tavaroista voi pitää huolta näiden normien puitteissa.

No tuolla kommentilla osoitit, ettet sitten edes lukenut viestejäni ennenkuin kommentoit, silti yritit tulla pätemään :D Tyypillistä.

Ja muutenkin puhut tuossa omiasi. Meillä ei ole pysäköintiin minkäänlaisia standardeja niissä tapauksissa, missä pysäköintipaikkoja ei ole ruuduilla/viivoilla merkitty. Ainoat standardit liittyvät siihen, että liikennemerkeillä määrätään alue, jolle voi pysäköidä ja suojatien eteen täytyy jättää standardimittainen tila.

Mutta missään ei ole olemassa mitään standardia siitä, kuinka monta senttiä täytyy jättää väliä seuraavaan autoon, kun pysäköidään sellaiseen paikkaan, missä pysäköintipaikkoja ei ole merkitty.

Ja tosiaan jos olisit lukenut viestini, niin olisit huomannut, että näillä merkityillä paikoilla pysäköin juurikin standardien mukaan, eli merkittyjen ruutujen keskelle. Näissä ruuduissakin pysäköin aina keskelle, enkä ole niitä kusipäitä, jotka ajavat ruutuun vinoon taikka sitten ihan toisen puolen viivaan kiinni, jolloin vaikeutetaan seuraavan ruudun käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Kolhuissa ongelmana ei ole se hinta mitä sen korjaaminen maksaa, vaan se lisätyö ja lisävaiva mitä siitä seuraa, kun auto pitää roudata korjaamolle ja korjaamoaikaa odotellessa sitten ajella kolhitulla autolla.
Tämäpä se. Omaa autoa kolhittiin työpaikan parkkipaikalla ennen joulua. Onneksi ilmoittivat itse, mutta olisi näkynyt kameroistakin. Tiistaina sain jätettyä oman korjuuksille ja sijaisauton alle. Niissäkin melkoinen sumpliminen kun omat työajat ei aina osu normaaleihin virka-aikoihin.
 
Mutta missään ei ole olemassa mitään standardia siitä, kuinka monta senttiä täytyy jättää väliä seuraavaan autoon, kun pysäköidään sellaiseen paikkaan, missä pysäköintipaikkoja ei ole merkitty.
Ajokokeessa viedään välillä tarkoituksella pysäköimään tuollaisiin paikkoihin. Jos jättää liian kauas tai liian lähelle niin suoritusta ei hyväksytä. Mutta ei ole tosiaan senteistä kiinni vaan perustuu tutkinnon vastaanottajan arvioon. On tuo kuitenkin mahdollista suorittaa väärin.
 
Ajokokeessa viedään välillä tarkoituksella pysäköimään tuollaisiin paikkoihin. Jos jättää liian kauas tai liian lähelle niin suoritusta ei hyväksytä. Mutta ei ole tosiaan senteistä kiinni vaan perustuu tutkinnon vastaanottajan arvioon. On tuo kuitenkin mahdollista suorittaa väärin.

Eikös noissa ennemminkin katsota sitä, että jos esim. pysäköidään kadunvarteen, niin auton ja kadun reunan väliin ei saa jäädä liian suurta rakoa. Eli olet varmasti erehtynyt. Jos kadunvarressa on pysäköinti sallittu, eikä paikkoja ole ruuduilla tai viivoilla merkitty, niin auton saa pysäköidä ihan mielensä mukan mihin kohtaan tahansa. Se, että saman kadun varrelle on pysäköinyt joku muukin, ei velvoita pysäköijää millään tavalla. Sen ymmärrän, että jos ajaa ihan toisen perseeseen kiinni, niin se on virhe.
 
No tuolla kommentilla osoitit, ettet sitten edes lukenut viestejäni ennenkuin kommentoit, silti yritit tulla pätemään :D Tyypillistä.

Ja muutenkin puhut tuossa omiasi. Meillä ei ole pysäköintiin minkäänlaisia standardeja niissä tapauksissa, missä pysäköintipaikkoja ei ole ruuduilla/viivoilla merkitty. Ainoat standardit liittyvät siihen, että liikennemerkeillä määrätään alue, jolle voi pysäköidä ja suojatien eteen täytyy jättää standardimittainen tila.

Mutta missään ei ole olemassa mitään standardia siitä, kuinka monta senttiä täytyy jättää väliä seuraavaan autoon, kun pysäköidään sellaiseen paikkaan, missä pysäköintipaikkoja ei ole merkitty.

Ja tosiaan jos olisit lukenut viestini, niin olisit huomannut, että näillä merkityillä paikoilla pysäköin juurikin standardien mukaan, eli merkittyjen ruutujen keskelle. Näissä ruuduissakin pysäköin aina keskelle, enkä ole niitä kusipäitä, jotka ajavat ruutuun vinoon taikka sitten ihan toisen puolen viivaan kiinni, jolloin vaikeutetaan seuraavan ruudun käyttöä.
Kiitos tarkennuksesta. Ymmärrän nyt, että osaat pysäköidä hyvin. Huomioni kiinnittyi siihen lauseeseen, jossa asetit auton tärkeysjärjestyksessä muiden huomioimista korkeammalle. En ole lukenut muita viestejäsi.
 
Kiitos tarkennuksesta. Ymmärrän nyt, että osaat pysäköidä hyvin. Huomioni kiinnittyi siihen lauseeseen, jossa asetit auton tärkeysjärjestyksessä muiden huomioimista korkeammalle. En ole lukenut muita viestejäsi.

Niin, kyse oli tilanteesta, jossa kadunvarressa on kahden auton välissä tilaa vähemmän kuin mitä normaalisti kaksi autopaikkaa vie, mutta kuitenkin sen verran, että siihen kaksi autoa saisi mahtumaan jos osaa autoa käsitellä. Näissä tilanteissa en halua ottaa enää sitä riskiä, että kun siihen autoni ja toisen auton väliin jää 4,8 metriä tilaa, niin siihen tulee joku sankari 4,7 metriä pitkällä autolla harjoittelemaan taskuparkkeerausta ja samalla kolhii minun, toisen ja vielä oman autonsakin. Näitä on nimittäin kohdalleni sattunut.

Joten näissä tilanteissa ajan mieluummin autoni siihen keskelle siten, että eteen ja taakse jää se reilu 2 metriä tilaa, jolloin kukaan ei tule niihin väleihin yrittämään.
 
Niin, kyse oli tilanteesta, jossa kadunvarressa on kahden auton välissä tilaa vähemmän kuin mitä normaalisti kaksi autopaikkaa vie, mutta kuitenkin sen verran, että siihen kaksi autoa saisi mahtumaan jos osaa autoa käsitellä. Näissä tilanteissa en halua ottaa enää sitä riskiä, että kun siihen autoni ja toisen auton väliin jää 4,8 metriä tilaa, niin siihen tulee joku sankari 4,7 metriä pitkällä autolla harjoittelemaan taskuparkkeerausta ja samalla kolhii minun, toisen ja vielä oman autonsakin. Näitä on nimittäin kohdalleni sattunut.

Joten näissä tilanteissa ajan mieluummin autoni siihen keskelle siten, että eteen ja taakse jää se reilu 2 metriä tilaa, jolloin kukaan ei tule niihin väleihin yrittämään.
Ja samalla viet siitä 3,5 m Miiltä ja muilta kauppakasseilta paikan. Jos väli tuntuu jotenkin riskiltä, silloin pitää etsiä toinen paikka eikä kusta muiden muroihin oman lehmän kuvitteelliseksi suojelemiseksi.
 
On kyllä hyviä nää sankarit jotka ei osaa hahmottaa autonsa kokoa ja jättää yhden auton verran väliä sivuttaissuunnassa kohdatessa kun tie lumen peitossa ja jotkut koukkaa jalkakäytävälle kun sekin on lumen peitossa eikä näy.
 
On kyllä hyviä nää sankarit jotka ei osaa hahmottaa autonsa kokoa ja jättää yhden auton verran väliä sivuttaissuunnassa kohdatessa kun tie lumen peitossa ja jotkut koukkaa jalkakäytävälle kun sekin on lumen peitossa eikä näy.
Itseäni taas ärsyttää täällä maalla ne jotka omistavat koko tien. Ajavat autollansa täysin keskellä kapeaa tietä, eivätkä tee elettäkään että menisivät sivumpaan kohdattaessa. Näissä tilanteissa on aina pakko itse mennä sinne reunasohjoon ja toivoa ettei uppoa. Muuten kolisee peilit. Sitten kun näitä tulee vastaan tien korkeimmassa kohdassa ja ilmestyvät siihen muutaman metrin päähän ja ovat keskellä tietä niin kyllä hämmentää liikkuuko päässä yhtään mitään.
 
Itseäni taas ärsyttää täällä maalla ne jotka omistavat koko tien. Ajavat autollansa täysin keskellä kapeaa tietä, eivätkä tee elettäkään että menisivät sivumpaan kohdattaessa. Näissä tilanteissa on aina pakko itse mennä sinne reunasohjoon ja toivoa ettei uppoa. Muuten kolisee peilit. Sitten kun näitä tulee vastaan tien korkeimmassa kohdassa ja ilmestyvät siihen muutaman metrin päähän ja ovat keskellä tietä niin kyllä hämmentää liikkuuko päässä yhtään mitään.


Joo nämä myös. Melkein päivittäin tullut ajettua näiden perässä. Ja itse tien reunassa mutta ei elettäkään edessä vaikka oma oikea ajovalo menee heidän oikealta puolelta.
 
Ja samalla viet siitä 3,5 m Miiltä ja muilta kauppakasseilta paikan. Jos väli tuntuu jotenkin riskiltä, silloin pitää etsiä toinen paikka eikä kusta muiden muroihin oman lehmän kuvitteelliseksi suojelemiseksi.

Se nyt vaan tuolla pysäköintihommissa menee niin, että se kuka siihen ensinnä ehtii, saa paikan viedä. Mii varmaan löytää sitten jonkun toisen paikan :)
 
Eikös noissa ennemminkin katsota sitä, että jos esim. pysäköidään kadunvarteen, niin auton ja kadun reunan väliin ei saa jäädä liian suurta rakoa. Eli olet varmasti erehtynyt. Jos kadunvarressa on pysäköinti sallittu, eikä paikkoja ole ruuduilla tai viivoilla merkitty, niin auton saa pysäköidä ihan mielensä mukan mihin kohtaan tahansa. Se, että saman kadun varrelle on pysäköinyt joku muukin, ei velvoita pysäköijää millään tavalla. Sen ymmärrän, että jos ajaa ihan toisen perseeseen kiinni, niin se on virhe.
En ole erehtynyt, kun olen siinä kuskin oikealla puolella ollut useasti istumassa ajokokeen ajan tekemässä sitä arvioita että miten ajoneuvo saadaan sijoitettua suhteessa muihin autoihin tuollaisessa tilanteessa.
 
En ole erehtynyt, kun olen siinä kuskin oikealla puolella ollut useasti istumassa ajokokeen ajan tekemässä sitä arvioita että miten ajoneuvo saadaan sijoitettua suhteessa muihin autoihin tuollaisessa tilanteessa.

Selitätkö vielä miten ajokokeessa voidaan hylätä sellaisesta asiasta mikä ei ole liikennesääntöjen vastaista eikä millään tavalla aiheuta vaaratilannetta? Tuollaisesta jos hylkää ajokokeen niin ylittää valtuutensa.

Jos kokelaalle ohjeistaa vain pysäköimään kadun viereen ja siellä on hyvin tilaa, niin sitä ei voi hylätä sillä perusteella, miten siellä muita autoja on parkissa, jos ei liian lähelle pysäköi.

Eri asia on jos kokelaalle antaa spesifin ohjeen esim. pysäköidä parkissa olevan auto eteen tai taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni taas ärsyttää täällä maalla ne jotka omistavat koko tien. Ajavat autollansa täysin keskellä kapeaa tietä, eivätkä tee elettäkään että menisivät sivumpaan kohdattaessa. Näissä tilanteissa on aina pakko itse mennä sinne reunasohjoon ja toivoa ettei uppoa. Muuten kolisee peilit. Sitten kun näitä tulee vastaan tien korkeimmassa kohdassa ja ilmestyvät siihen muutaman metrin päähän ja ovat keskellä tietä niin kyllä hämmentää liikkuuko päässä yhtään mitään.
Mikäs pakko sitä on siirtyä, pysähdyt keskiviivan oikealle puolen ja katselet miten reagoi alkaako siirtyä sivummalle. Toki kannattaa sitten varautua kainlaiseen, muistuu eräs taksikuski kesällä, kun tuli pampun kanssa ikkunaan koputtelee :-) vaikka itse oli väistämisvelvollinen.
 
Selitätkö vielä miten ajokokeessa voidaan hylätä sellaisesta asiasta mikä ei ole liikennesääntöjen vastaista eikä millään tavalla aiheuta vaaratilannetta? Tuollaisesta jos hylkää ajokokeen niin ylittää valtuutensa.

Jos kokelaalle ohjeistaa vain pysäköimään kadun viereen ja siellä on hyvin tilaa, niin sitä ei voi hylätä sillä perusteella, miten siellä muita autoja on parkissa, jos ei liian lähelle pysäköi.

Eri asia on jos kokelaalle antaa spesifin ohjeen esim. pysäköidä parkissa olevan auto eteen tai taakse.
Ajokokeen sisältö ja siellä tehtävät arviot on ihan erillinen laillinen dokumentti ja tutkintoja työkseen vastaanottavat tietävät varmasti paremmin valtuutensa. Tai jos oikeasti niistä enemmän tiedät niin kerro toki.

Hylkääminen on nykyään kokonaisuusarvio, niin ei tuollainen yksittäinen ei vaaraa aiheuttava juttu hylkäykseen johdakkaan, mutta saattaa osana kokonaisuutta saada kokonaisarvion laskemaan alle vaadittavan tason.

muoks: ja laissa tosiaan asiasta hieman säädetään, ajokokeiden kohdalla ohjeistus on johdettu sieltä ja vielä erikseen tarkennettu.

38 §
Pysäköimistä koskevat kiellot


Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:

3) ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;

4) siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;


Esimerkiksi kun kokelas viedään jonnekkin epämääräiselle tien ja ja kääntöpaikan ja hiekkakentän tapaiselle alueelle, jossa ei ole liikennemerkkejä eikä siten pysäköintikieltojakaan ja annetaan ohje pysäköidä auto, niin jos muut autot on sinä päivänä siellä sattumalta vinoparkissa, niin tarvitsee myös kokeessa ajavan tehdä. Tai jos muut on rivissä tien reunassa, niin samalla tyylillä tarvitsee itsekkin mennä sinne.

Jos viivat ei näy vaikka lumen alta, niin arvio tarvitsee tehdä niin että joko on toisen auton vieressä niin että ovet mahtuu aukeamaan, tai sitten selkeästi jättää yhden tai kahden auton tilan väliin. Puolikkaan auton väli, puolentoista auton väli jne. ei kelpaa.

Luulisi sinänsä käyvän ihan järkeenkin? Toki kokeiden jälkeen paikalla on monenlaista vastaanväittäjää, monesti oppilaiden isiä, joilla on kovat luulot omista tiedoistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:

3) ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;

4) siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;


Esimerkiksi kun kokelas viedään jonnekkin epämääräiselle tien ja ja kääntöpaikan ja hiekkakentän tapaiselle alueelle, jossa ei ole liikennemerkkejä eikä siten pysäköintikieltojakaan ja annetaan ohje pysäköidä auto, niin jos muut autot on sinä päivänä siellä sattumalta vinoparkissa, niin tarvitsee myös kokeessa ajavan tehdä. Tai jos muut on rivissä tien reunassa, niin samalla tyylillä tarvitsee itsekkin mennä sinne.

Jos viivat ei näy vaikka lumen alta, niin arvio tarvitsee tehdä niin että joko on toisen auton vieressä niin että ovet mahtuu aukeamaan, tai sitten selkeästi jättää yhden tai kahden auton tilan väliin. Puolikkaan auton väli, puolentoista auton väli jne. ei kelpaa.

Luulisi sinänsä käyvän ihan järkeenkin? Toki kokeiden jälkeen paikalla on monenlaista vastaanväittäjää, monesti oppilaiden isiä, joilla on kovat luulot omista tiedoistaan.

Nuo kaksi lainaamaasi pykälää ei oikein sovellu mitenkään tähän tapaukseen.

Mikään säädös ei kiellä jättämästä puolikkaan tai puolentoista auton väliä kun pysäköidään kadunvarteen, jossa paikkoja ei ole merkitty viivoilla tai ruuduilla. Sen vuoksi pidän erikoisena sitä, että sellaisesta hylättäisiin ajokokeessa.

Sille en voi mitään jos ajokokeiden arvioitsijat ovat päättäneet asioita noin tulkita.
 
Kolhuissa ongelmana ei ole se hinta mitä sen korjaaminen maksaa, vaan se lisätyö ja lisävaiva mitä siitä seuraa, kun auto pitää roudata korjaamolle ja korjaamoaikaa odotellessa sitten ajella kolhitulla autolla.
Björn Wahlroos entered chat?
Vitsi vitsi, onhan se ankeaa kun joutuu muiden virheistä maksamaan omalla ajallaan, lisäksi on hiekkaa laina-auton lattiamatoissa.
 
Älä puhu paskaa. Olen koko ajan sanonut, että tilanteessa ei ole kahta paikkaa, vaan tilaa on vähemmän kuin kaksi paikkaa.
…siihen kaksi autoa saisi mahtumaan jos osaa autoa käsitellä …
Niin miten se meni, kovin on herkässä tuo sinun syyttely? Siinä on tilaa kahdelle, mutta omista syistäsi kuset muiden muroihin. Kyllä sen verran täytyy löytyä selkärankaa, että myönnät menettelylläsi vieväsi joltain täysin kelvollisen pysäköintipaikan. Päätät vaan, että ”ei mahdu” ilman mitään tietoa millä koirankopilla siihen joku olisi tulossa.
 
Nuo kaksi lainaamaasi pykälää ei oikein sovellu mitenkään tähän tapaukseen.

Mikään säädös ei kiellä jättämästä puolikkaan tai puolentoista auton väliä kun pysäköidään kadunvarteen, jossa paikkoja ei ole merkitty viivoilla tai ruuduilla. Sen vuoksi pidän erikoisena sitä, että sellaisesta hylättäisiin ajokokeessa.

Sille en voi mitään jos ajokokeiden arvioitsijat ovat päättäneet asioita noin tulkita.
Et edes halua tietää mitä paskaa tuo inssien touhu on. Tutun muksu oli kotiopetettu ja hylättiin mitä oudoimmista syistä ihan mielivaltaisesti. Kaksi hylsyä ja kolmannella inssi sitten ihmetteli aiempia hylkyjen syitä... inssi oli varsin huuli pyöreänä aiempien touhuista. Ensimmäisen syytä en muista mutta oli jokin ehkä perusteltavissa ehkä ei, riippuen kuka ajaa ja kuka arvioi. Toinen hylky koski koski samalla inssireitillä olleita suojateitä. Suora tie ja ensimmäisen inssin mukaan jokaisen suojatien kohdalla olisi pitänyt hidastaa vaikka näkyvyys hyvä, ketään ei ympärillä jne jne. ja läpi menneellä kerralla eri inssin kanssa ohje olikin että miksi ihmeessä himmasit noiden suojateiden kanssa. Eli aika mielivaltaisesti saa inssi vaikuttaa kortin saantiin.
 
Niin miten se meni, kovin on herkässä tuo sinun syyttely? Siinä on tilaa kahdelle, mutta omista syistäsi kuset muiden muroihin. Kyllä sen verran täytyy löytyä selkärankaa, että myönnät menettelylläsi vieväsi joltain täysin kelvollisen pysäköintipaikan. Päätät vaan, että ”ei mahdu” ilman mitään tietoa millä koirankopilla siihen joku olisi tulossa.

Lue ne viestit kokonaan. Selitin tuon hyvin auki. Eli tilaa ei ole niin paljon kuin kaksi autopaikkaa normaalisti vie. Mutta siihen vajaaseenkin tilaan saisi kuitenkin mahtumaan kaksi autoa jos osaa autoa käsitellä. Ymmärrätkö nyt eron?

Eli vielä numeroesimerkkinä. En tiedä minkä mittaisia nuo parkkipaikat tarkasti ovat, mutta oletetaan että ne olisivat 6 metriä, jolloin kaksi paikkaa olisi 12 metriä. Nyt jos siinä on tilaa vaikkapa 10,5 metriä, niin siinä ei ole kahta paikkaa, mutta siihen kuitenkin saa vekslattua 2 autoa, jos osaa.

Ja minä en mitenkään päätä, että siihen ei mahdu, koska tiedän että siihen mahtuu, jos osaa. Mutta koska suurin osa ei osaa, niin siksi blokkaan sen toisenkin paikan, koska minulle on jo 2 kertaa käynyt niin, että kun olen jättänyt siihen tilaa toiselle autolle, niin sen seurauksena tämä toinen auto murjonut puskurin vituiksi. Ja vähän alkanut tuntua, että tuosta vinkuu lähinnä ne ihmiset, jotka ovat noita jotka toisten puskureita murjovat.
 
Et edes halua tietää mitä paskaa tuo inssien touhu on. Tutun muksu oli kotiopetettu ja hylättiin mitä oudoimmista syistä ihan mielivaltaisesti. Kaksi hylsyä ja kolmannella inssi sitten ihmetteli aiempia hylkyjen syitä... inssi oli varsin huuli pyöreänä aiempien touhuista. Ensimmäisen syytä en muista mutta oli jokin ehkä perusteltavissa ehkä ei, riippuen kuka ajaa ja kuka arvioi. Toinen hylky koski koski samalla inssireitillä olleita suojateitä. Suora tie ja ensimmäisen inssin mukaan jokaisen suojatien kohdalla olisi pitänyt hidastaa vaikka näkyvyys hyvä, ketään ei ympärillä jne jne. ja läpi menneellä kerralla eri inssin kanssa ohje olikin että miksi ihmeessä himmasit noiden suojateiden kanssa. Eli aika mielivaltaisesti saa inssi vaikuttaa kortin saantiin.
Töissä ne "inssitkin" ovat. Näkevät muuten aika paljon enemmän liikennettä kuin keskivertokuski ja samalla arvioivat uuden kuskin soveltuvuutta liikenteeseen.
Veikkaa että jokainen noista insseistä ymmärtää tekemästään työstä enemmän kuin sinä tai tuttusi muksu?
 
Ajokokeen sisältö ja siellä tehtävät arviot on ihan erillinen laillinen dokumentti ja tutkintoja työkseen vastaanottavat tietävät varmasti paremmin valtuutensa. Tai jos oikeasti niistä enemmän tiedät niin kerro toki.

Hylkääminen on nykyään kokonaisuusarvio, niin ei tuollainen yksittäinen ei vaaraa aiheuttava juttu hylkäykseen johdakkaan, mutta saattaa osana kokonaisuutta saada kokonaisarvion laskemaan alle vaadittavan tason.

muoks: ja laissa tosiaan asiasta hieman säädetään, ajokokeiden kohdalla ohjeistus on johdettu sieltä ja vielä erikseen tarkennettu.

38 §
Pysäköimistä koskevat kiellot


Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:

3) ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;

4) siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;


Esimerkiksi kun kokelas viedään jonnekkin epämääräiselle tien ja ja kääntöpaikan ja hiekkakentän tapaiselle alueelle, jossa ei ole liikennemerkkejä eikä siten pysäköintikieltojakaan ja annetaan ohje pysäköidä auto, niin jos muut autot on sinä päivänä siellä sattumalta vinoparkissa, niin tarvitsee myös kokeessa ajavan tehdä. Tai jos muut on rivissä tien reunassa, niin samalla tyylillä tarvitsee itsekkin mennä sinne.

Jos viivat ei näy vaikka lumen alta, niin arvio tarvitsee tehdä niin että joko on toisen auton vieressä niin että ovet mahtuu aukeamaan, tai sitten selkeästi jättää yhden tai kahden auton tilan väliin. Puolikkaan auton väli, puolentoista auton väli jne. ei kelpaa.

Luulisi sinänsä käyvän ihan järkeenkin? Toki kokeiden jälkeen paikalla on monenlaista vastaanväittäjää, monesti oppilaiden isiä, joilla on kovat luulot omista tiedoistaan.
Tässä on mielenkiintoinen tilanne uudelle ajokokelaalle, mikä on riittävä tila oven avautumiselle. Ja mitä tässä tarkoiteteaan auton leveydellä?
Se ollee selvä, ettei sitä auton fyysistä leveyttä, koska silloin voitaisiin pysäköidä vain joka toiseen ruutuu (autot olisivat muuten kiinni toisissaan, jos siihen väliin joku ajaisi). Mutta kokeneellekin autoilijalle on aika vaikea arvioida setodellinen tilan tarve jos siihen jättää tilan toiselle autolle. Pääsee ainakin silloin hyvin autosta ulos ja kun sopivasti jättää luultavasti vielä kohtuu mukavasti takaisinkin autoonsa :) Nykyään on niin erilevyisiä autoja.

Luulen kyllä, että asialliset inssit katsovat ajosuorituksen kokonaisuutta ja kuskin rauhallisuuttakin? ja muuta huomiointikykyä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 954
Viestejä
4 667 100
Jäsenet
76 527
Uusin jäsen
Jusekuse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom