Ajokokeen sisältö ja siellä tehtävät arviot on ihan erillinen laillinen dokumentti ja tutkintoja työkseen vastaanottavat tietävät varmasti paremmin valtuutensa. Tai jos oikeasti niistä enemmän tiedät niin kerro toki.
Hylkääminen on nykyään kokonaisuusarvio, niin ei tuollainen yksittäinen ei vaaraa aiheuttava juttu hylkäykseen johdakkaan, mutta saattaa osana kokonaisuutta saada kokonaisarvion laskemaan alle vaadittavan tason.
muoks: ja laissa tosiaan asiasta hieman säädetään, ajokokeiden kohdalla ohjeistus on johdettu sieltä ja vielä erikseen tarkennettu.
38 §
Pysäköimistä koskevat kiellot
Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:
3) ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;
4) siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;
Esimerkiksi kun kokelas viedään jonnekkin epämääräiselle tien ja ja kääntöpaikan ja hiekkakentän tapaiselle alueelle, jossa ei ole liikennemerkkejä eikä siten pysäköintikieltojakaan ja annetaan ohje pysäköidä auto, niin jos muut autot on sinä päivänä siellä sattumalta vinoparkissa, niin tarvitsee myös kokeessa ajavan tehdä. Tai jos muut on rivissä tien reunassa, niin samalla tyylillä tarvitsee itsekkin mennä sinne.
Jos viivat ei näy vaikka lumen alta, niin arvio tarvitsee tehdä niin että joko on toisen auton vieressä niin että ovet mahtuu aukeamaan, tai sitten selkeästi jättää yhden tai kahden auton tilan väliin. Puolikkaan auton väli, puolentoista auton väli jne. ei kelpaa.
Luulisi sinänsä käyvän ihan järkeenkin? Toki kokeiden jälkeen paikalla on monenlaista vastaanväittäjää, monesti oppilaiden isiä, joilla on kovat luulot omista tiedoistaan.