Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kehällä saa ajaa vasenta kaistaa vaikka päästä päähän, tuntuu monesti että se on tosi kova paikka kun joku ajaa vasenta kaistaa.
Liikennesäännöt ilmiselvästi huonosti hallussa ja asenne minä minä minä ja aivan hirveesti vit... kun joku menee oikealta ohi, sun kaltaisia liikenteessä ei tarvitsisi olla yhtään.
 
Linkkaat tähän varmaan ne liikennesäännöt jotka mulla on huonosti hallussa...

Miten mulla voi olla minä minä minä asenne jos meitä on vasemman kaistan jonossa satoja autoja :facepalm:

Ainoa minä minä minä asenne on henkilöillä ketkä luulee että työmatka ruuhkassa on sopivaa yrittää tunkea vielä 5km/h kovempaa kuin edessä olevat sata muuta auto!
Kaksi- tai useampikaistaisten teiden osalta todetaan nykyisessä tieliikennelaissa, että milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Pääkaupunkiseudun kehäteiden kaltaisilla väylillä oikeaa kaistaa ja vasenta käytetään lähinnä ohittamiseen tai ryhmittymisvalmisteluun vasemmalla puolelle olevalle hidastuskaistalle siirtymiseksi. Näitä pidempiaikainen vasemman kaistan omiminen saatetaan katsoa lakitekstissä kielletyksi haitan aiheuttamiseksi.
 
Kehällä voi ajaa vasenta, etenkin jos etenee vasemman jonon mukaan. Nimenomaan näin ajaen on liikennesäännöt hallussa. Ihmeellistä miten kerta toisensa jälkeen ollaan valmiita puolustamaan noita itsekkäitä rattiraivotapauksia, joilta uupuu liikennesääntöjen tuntemus, ennakointi, ajotaito sekä hermot.
 
Kaksi- tai useampikaistaisten teiden osalta todetaan nykyisessä tieliikennelaissa, että milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Pääkaupunkiseudun kehäteiden kaltaisilla väylillä oikeaa kaistaa ja vasenta käytetään lähinnä ohittamiseen tai ryhmittymisvalmisteluun vasemmalla puolelle olevalle hidastuskaistalle siirtymiseksi. Näitä pidempiaikainen vasemman kaistan omiminen saatetaan katsoa lakitekstissä kielletyksi haitan aiheuttamiseksi.
Tarpeeton kaistanvaihto on kiellettyä, eli vasemmalla voi ajaa koko ajan, mikäli oikealla on liikennettä. Siksi kaistoja on useampia, että niiden kapasiteetti tulee käytettyä. Kunhan ei ole tulppana vasemmalla, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet
Tarpeeton kaistanvaihto on kiellettyä, eli vasemmalla voi ajaa koko ajan, mikäli oikealla on liikennettä. Siksi kaistoja on useampia, että niiden kapasiteetti tulee käytettyä. Kunhan ei ole tulppana vasemmalla, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.
Neuvostoliitolle Suomen kielen ymmärtäminen on selvästi ylivoimainen tehtävä.
 
Näitä tapauksia, joille ohittaminen aiheuttaa rattiraivoa en vaan jaksa ymmärtää. Onko tyypeillä heikko itsetunto vai rakentavatko he identiteettinsä kehnon ajotaitonsa varaan jos kehällä tapahtuva ohituskin menee ihon alle.

Kehällä saa ohittaa oikealta tai vasemmalta. Saa myös ajaa jatkuvasti vasemmalla jos siitä ei aiheudu haittaa. Haitan käsite vaatii joidenkin osalta nähtävästi vielä oikeuden koeponnistaman esimerkin.
 
Voisi olla hauskaa katsella kun joku oikeudessa yrittää perustella sitä haittaa jonka kokee siitä ettei voi ajaa ylinopeutta

Varmaan tapauksessa syyttäjä on se joka ajaa rekan tai jonkun vielä hitaamman vierellä keräten tahallaan jonoa taakseen "koska minulla on oikeus".
 
pointti koko asiassa oli että jos sä ajat aamuruuhkassa satojen muiden kanssa niin pujottelu siellä liikenteessä on tyhmää ja laitonta, eikä sillä voita yhtään mitään.
Liikenne on täynnä näitä, joilla ei tunnu olevan mitään kykyä havainnoida muuta liikennettä edellä olevaa puskuria pidemmälle. Joskus se raja tuntuu menevän jo oman etupuskurin kohdalla.
 
Kaksi- tai useampikaistaisten teiden osalta todetaan nykyisessä tieliikennelaissa, että milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Jos hän ajelee ilman turhikaistanvaihtoja, jossain ruuhkantapaisessa, vasentakaistaa, nopeammin kuin oikeakaistan liikenne, ja ei vedä oman kaistan jonoa, ja ilmeisesti ajelikorkeintasallttua, tai jopa vähän yli. Niin ainoa kai mistä voi huomattaa on mahdollinen ylinopeus.

Pääkaupunkiseudun kehäteiden kaltaisilla väylillä oikeaa kaistaa ja vasenta käytetään lähinnä ohittamiseen tai ryhmittymisvalmisteluun vasemmalla puolelle olevalle hidastuskaistalle siirtymiseksi. Näitä pidempiaikainen vasemman kaistan omiminen saatetaan katsoa lakitekstissä kielletyksi haitan aiheuttamiseksi.
Kehillä on usein senverran paljon liikennettä että kaikki kaistat täyttyy, ja jos alueella on tiheästi liittymiä, niin meneehän se vaaran puolelle jos pomppii oikealle kaistalle parin auton väleihin. ja se lisää vain oikeankaista pumppausliikettä.

Alkuperäinen ärsytyksen syy taisi olla se että liikenteessä oli se tohelo joka ajeli ylinopeutta, veteli kaistojen välillä siksakssi, tuuppi ja vilkutteli valoja muille. Häneltä taisi puuttua tavat ja kohteliaisuus, muuta tarinan mukaan käyttäyty ihan asiallisesti.
 
Näitä tapauksia, joille ohittaminen aiheuttaa rattiraivoa en vaan jaksa ymmärtää. Onko tyypeillä heikko itsetunto vai rakentavatko he identiteettinsä kehnon ajotaitonsa varaan jos kehällä tapahtuva ohituskin menee ihon alle.

Kehällä saa ohittaa oikealta tai vasemmalta. Saa myös ajaa jatkuvasti vasemmalla jos siitä ei aiheudu haittaa. Haitan käsite vaatii joidenkin osalta nähtävästi vielä oikeuden koeponnistaman esimerkin.
Suomessa on kyllä heikolla tasolla autoilukulttuuri, tämäkin monesti rattiraivon aiheuttaja johtuu pelkästään siitä, kun ei ymmärretä pitää riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja siksi kaistanvaihto kumpaankin suuntaan on vaikeaa.
Säästää nimittäin omia hermoja tosi paljon, kun ei tarvitse koko ajan kytätä edellä ajavan mahdollista jarrutusta tai mahdunko minä nyt tuohon väliin ja mikä tärkeintä tuollaisessa ajamisessa säästetty aika on naurettavan pieni.
 
Suomessa on kyllä heikolla tasolla autoilukulttuuri, tämäkin monesti rattiraivon aiheuttaja johtuu pelkästään siitä, kun ei ymmärretä pitää riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja siksi kaistanvaihto kumpaankin suuntaan on vaikeaa.
Säästää nimittäin omia hermoja tosi paljon, kun ei tarvitse koko ajan kytätä edellä ajavan mahdollista jarrutusta tai mahdunko minä nyt tuohon väliin ja mikä tärkeintä tuollaisessa ajamisessa säästetty aika on naurettavan pieni.
Mitä näitä luin niin nyt tosissas meinaat, että ruvetaan pitämään riittävää etäisyyttä, niin pääsee nää kiireiset vetään kuin flipperissä.
Varmaan hieno ajatus, mutta...
Aina kun olen pitänyt "riittävää etäisyyttä" vähänkin jos on enemmän autoja niin kohta siinä edellä on joku rattirane jonka on päästävä pari kilometriä tunnissa kovempaa.
Jos hidastan, että saa taas välin kuntoon niin takana olevat on takuulla onnellisia, jono pumppaa ja kohta on taas joku opportunisti siinä edessä, ehkä jopa se takana tuleva ja sama toistuu.

Jos käämi palaa samantein siitä, ettei pääse ajamaan suurinta sallittua tai päälle niin voi vilkaista peiliin.
Ihan turhaa on siirtää vastuuta omasta hermostumisesta muille tienkäyttäjille jos muut tienkäyttäjät toimivat lain mukaisesti.
Siis lain mukaisesti.
Ei minkään kirjoittamattoman säännön joita tykätään näihin myös viljellä.
 
Tuo on kyllä tosi yleistä että ajetaan sitä vasenta kaistaa "koko matka" vaikka ei olla ketään ohittamassa, eikä tunnu olevan mikään kiire.
Tuntuu monesti että se on tosi kova paikka kun joku ajaa ylinopeutta ja ohittaa.
Noin tietysti kuuluukin tehdä, vielä kun menee vähän kovempaa kuin oikealla kaistalla mennään. Ja vaikka ajettaisiin samaakin nopeutta on hyvä täyttää molemmat kaistat. Kaikista älyttömintä on "oulun tauti", jossa kaikki ajavat vain oikeaa kaistaa, vaikka eivät ole kääntymässä oikealle/rampille pitkään aikaan. Tällä haitataan liikennettä puolittamalla tien välityskyky ja samalla tukitaan risteykset ja liittymät.

@Dr. Who kuvauksessa hän toimi täysin kuten kuuluu, ja muut sitten perseilivät.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä näitä luin niin nyt tosissas meinaat, että ruvetaan pitämään riittävää etäisyyttä, niin pääsee nää kiireiset vetään kuin flipperissä.
Varmaan hieno ajatus, mutta...
Aina kun olen pitänyt "riittävää etäisyyttä" vähänkin jos on enemmän autoja niin kohta siinä edellä on joku rattirane jonka on päästävä pari kilometriä tunnissa kovempaa.
Jos hidastan, että saa taas välin kuntoon niin takana olevat on takuulla onnellisia, jono pumppaa ja kohta on taas joku opportunisti siinä edessä, ehkä jopa se takana tuleva ja sama toistuu.

Jos käämi palaa samantein siitä, ettei pääse ajamaan suurinta sallittua tai päälle niin voi vilkaista peiliin.
Ihan turhaa on siirtää vastuuta omasta hermostumisesta muille tienkäyttäjille jos muut tienkäyttäjät toimivat lain mukaisesti.
Siis lain mukaisesti.
Ei minkään kirjoittamattoman säännön joita tykätään näihin myös viljellä.
Hienosti kuvailit Suomen surkean minä minä minä ensin autoilukulttuurin :):thumbsup:
 
Hienosti kuvailit Suomen surkean minä minä minä ensin autoilukulttuurin :):thumbsup:
Mitäs kulttuuria se on että tullaan pitkiä välkyttäen takaa kohti jonoa, joka ajaa mittarinopeutta 92 km/h 80:n alueella ja oikea kaista menee sitä hitaammin? Se valoja väläyttelevä sitäkin suurempaa ylinopeutta vetelevä on sitten joku muita ajatteleva epäitsekäs kuljettaja, joista muut saisivat ottaa mallia? Taidanpa jatkossa kiitellä ja lähettää joululahjan postissa, kun joku on kontissa kiinni pitkät välkkyen niin, ettei ajovaloja enää näe.
 
Täytyy myöntää, että on väliin hämmentävää, miten liikennesääntöjen ja liikennevirran mukana ajaminen on itsekästä, kun taas 20km/h tunnissa yli sallitun on jollain tapaa ihan ok, eikä ollenkaan itsekästä.
Muiden tarvitsisi mahdollistaa tälläinen, koska se on "jouhevaa", sekä jollain tapaa yhteispeliä, vaikka poikkeaa laaditusta säännöstöstä, jonka takia liikenne yleensäkin toimii.
 
Jos tämä oli minulle niin missä kohdassa ohittaminen aiheutti mulle raivoa tai huono itsetuntoa?

Minähän en kommentoinut muuta kuin sen että meni oikealta ohi ja hetken päästä oltiin silti peräkanaa valoissa, pointti koko asiassa oli että jos sä ajat aamuruuhkassa satojen muiden kanssa niin pujottelu siellä liikenteessä on tyhmää ja laitonta, eikä sillä voita yhtään mitään.

Selvästi aiheuttaa. Eikä siinä vielä kaikki. Etkö yhtään ajattele, mitä tämä käytös aiheuttaa sinulle itsellesi? Olet päättänyt ajaa vasenta kaistaa "koska sinulla on oikeus" etsien joka päivä vastaavaa tilannetta. Varmaan siinä monesti onnistuen? Vatvot sitä ajaessasi ja vielä kauan sen jälkeenkin. Jopa kirjoitat tänne asti, kuinka oikeassa olet. Ja huomen aamulla taas ratin taakse etsimään seuraavaa paheksuttavaa. Kuulostaa hirveän kuluttavalta ja pitkän päälle epäterveelliseltä käytökseltä.
 
Selvästi aiheuttaa. Eikä siinä vielä kaikki. Etkö yhtään ajattele, mitä tämä käytös aiheuttaa sinulle itsellesi? Olet päättänyt ajaa vasenta kaistaa "koska sinulla on oikeus" etsien joka päivä vastaavaa tilannetta. Varmaan siinä monesti onnistuen? Vatvot sitä ajaessasi ja vielä kauan sen jälkeenkin. Jopa kirjoitat tänne asti, kuinka oikeassa olet. Ja huomen aamulla taas ratin taakse etsimään seuraavaa paheksuttavaa. Kuulostaa hirveän kuluttavalta ja pitkän päälle epäterveelliseltä käytökseltä.
Tieliikenteessä "tilanteiden hakeminen ja oikeassa oleminen" vs iotech:illä muiden kirjoittajien vääristely ja syyttäminen ja oikeassa oleminen. Oh irony.
 
Ainoa kenellä tuntuu olevan kivi kengässä aiheesta, olet sinä, mutta taidat vatvoa tälläisiä asioita pidempää kuin me muut.

Sun logiikalla kaikki ne tuhannet autot vasemmalla kaistalla kehä 3 joka päivä etsii vain tilanteita :facepalm:

Yritä edes, aika huono ihan aikuisten oikeasti:tdown:

Tein vain huomioita sinun käytöksestä ja toivoin antaneeni ajattelemisen aiheita. Eiköhän tämä ollut minun osalta tässä.
 
Selvästi aiheuttaa. Eikä siinä vielä kaikki. Etkö yhtään ajattele, mitä tämä käytös aiheuttaa sinulle itsellesi? Olet päättänyt ajaa vasenta kaistaa "koska sinulla on oikeus" etsien joka päivä vastaavaa tilannetta. Varmaan siinä monesti onnistuen? Vatvot sitä ajaessasi ja vielä kauan sen jälkeenkin. Jopa kirjoitat tänne asti, kuinka oikeassa olet. Ja huomen aamulla taas ratin taakse etsimään seuraavaa paheksuttavaa. Kuulostaa hirveän kuluttavalta ja pitkän päälle epäterveelliseltä käytökseltä.
Olet selvästi luonut itsellesi kuvitteellisen keskustelukumppanin, jolle olet keksinyt motiivit ja henkiset ongelmatkin.

Ehkä olisi vaan parempi ottaa asiat sellaisena kuin miltä ne päälle päin näyttävät. Vasemmalla kaistalla n. rajoitusta ajava joka ohittaa oikealla ajavaa jonoa ei ole siinä kiusaamassa ketään, vaan ajamaa kaikkien sääntöjen mukaan.
 
Ainoa kenellä tuntuu olevan kivi kengässä aiheesta, olet sinä, mutta taidat vatvoa tälläisiä asioita pidempää kuin me muut.

Sun logiikalla kaikki ne tuhannet autot vasemmalla kaistalla kehä 3 joka päivä etsii vain tilanteita :facepalm:
Kerta toisensa jälkeen kuitenkin tulet tänne avautumaan, kun joku sinuun vasurin tulppana hermostui :think:
 
Eli sun logiikalla tätä ketjua ei tarvita koska tänne ei saa kertoa kokemuksia liikenteestä? :think:

Kerta toisensa jälkeen sinäkin tänne löydät samasta aiheesta.

Kerro edelleen miten jonossa ajavana olen vasurin tulppa?
Saa toki, mutta sinä lähdit toista syyttämään, että hänellä on ainoana kivi kengässä.

Itsehän sinä olet ketjussa sanonut ajavasi vasurilla mukavuussyistä oli jonoa tai ei :) Ja säännöllisesti valitat, kun joku hermostuu sinulle. Harrastuksensa kullakin, mutta ei tuo edelleenkään minusta ole millään tavalla järkevää toimintaa kerätä kaikki hullut ja heikkohermot oman auton taakse. Yhdeltä sellaiselta arviointivirhe ja olet tasan samassa läjässä sen kanssa.
 
Hauska threadi, kun vaikuttaa siltä, että mikään ei saisi kanssa-autoilijoissa ärsyttää. Tai ainakaan siitä ei saisi tänne kirjoittaa :D

Rohkenen silti sanoa, että vähän meinasi syödä miestä, kun joku ei uudenkarheaa sähkökatiskaansa saanut kolmeakymppiä kummemmin kulkemaan 50 alueella. Ymmärtäisin jos olisi huono keli, mutta alla oli kuiva asfaltti ja näkyvyyttä naapuripitäjään asti. Ehkäpä ne nuo lumiset penkat hirvitti, vai olisiko ollut Facebookin päivittäminen kesken...
 
@Dr. Who ajaa kehän vasenta kaistaa 92 km/h mittarissa, ajaen oikeaa kaistaa nopeammin.

Takaa tulee autoilija, joka vilkuttelee valoja, koska @Dr. Who ei väistä häntä ja mahdollista entistä suuremmalla ylinopeudella ajamista.

Ja nyt joku lynkkaa siitä @Dr. Who :n? Mitä. Vittua.

Mä en oo hänen kanssaan aina samaa mieltä asioista, mutta tässä hän ei tee mun mielestä mitään väärää. Itse poistun usein Vihdintien liittymästä, jota edeltää Hämeenlinnanväylän ja Kantsun liittymät idästä päin tullessa. Tuossa kohtaa liikenne usein puuroutuu hieman, joten mut voi kanssa lynkata siitä, että ajan vielä reilun kilsan ennen omaa liittymääni vasenta kaistaa.

Ja ne jotka tuntee Kehän turvavälit, niin siellä harvemmin on (edes lähellä) ruuhka-aikoja sellaisia välejä, joihin noin 90 km/h vauhdilla haluaisi edes mennä väistämään ketään (tai mikä ikinä onkaan se vasemman kaistan nopeus....ruuhka-aikoina ehkä 80, mutta se oikean kaistan nopeus on myös luultavasti laskenut, joten suhteellisesti puhutaan usein samansuuruisista eroista). Mä annan mielelläni tietä nopeammin kulkeville silloin, kun se on kohtuuden nimissä mahdollista. Tai jos oikea tai keskimmäinen kaista vetää kuta kuinkin omaa matkavauhtiani, niin siihen on hyvä vaihtaa köröttelemään vakkarilla. Mutta jos siellä nyt sattuu juuri se kilometri ennen liittymää olemaan joku väli mihin voisi mahtua käväisemään, niin millä perustein siihen pitäisi mennä? "Eihän se sun matkaa hirveästi hidasta"? Voisiko perustelu olla tämän suuntainen? Kuinka paljon se sitten hidastaa sitä suurempaa ylinopeutta ajavaa? Yhden yksilön etu versus toisen yksilön etu?

"Dr Whon tapaus on vain esimerkki ihmisistä, jotka ärsyttää"
Ymmärrän, että tää postaus sai padot aukeemaan, koska "vasen kaista" + "ohitus oikealta" + "valojen vilkuttelu" = "tilanteesta ja olosuhteista riippumatta kusipää liikenteenpilaaja". Joo kyllä se vasemman kaistan "blokkaaminen" ärsyttää, mutta olkaa ny jumalauta rehellisiä ittellenne. Ei se vasemman kaistan runkkari tee mitään lainvastaista ajaessaan nopeusrajoituksen mukaan. Älkää perustelko vitutustanne viittaamalla lakiin, joka ei edes edellytä toimimaan toisin. Se on teidän (ja okei, meidän monen) itsemme kokema kirjoittamaton sääntö, että vasen kaista on "ohituskaista". Perustelkaa mielipiteenne rehellisesti sillä, että se vituttaa ja estää teidän mahdollisuutenne ajaa ylinopeutta. Siellä saa vaikka kaikki kaistat vetää 80 km/h mittarissa, eikä mikään laki sano, että jonkun heistä pitäisi väistää, jotta SINÄ saat ajaa kovempaa. Kyllä mäkin niitä törppöjä kiroan, jotka matelee 82 mittarissa vasenta kaistaa, kun oikea vetää vain joku kaks kilsaa tunnissa hitaammin. Liikenne olisi jouhevampaa, jos minä voisin ajaa hieman nopeampaa ja käyttää sitä tyhjää baanaa, joka siinä edessä mahdollisesti siintää, mutta ei laki sitä edellä ajavaa autoilijaa edellytä minua väistämään.

Ja tässä tapauksessa kuitenkin mentiin 92 mittarissa 80:n alueella.
 
Ja tuohon oikealta ohittamiseenhan tieliikennelaki nykyään sanoo seuraavaa: "Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla" mom. 31.

Moottoriteistä, joita kehät ei tietääkseni ole, säädetään erikseen mom. 61; "Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta."

Ja onhan tuolla se tarpeeton kaistanvaihtokin jossain mainittu, sekä "pujottelu" eri kaistojen välillä joka on kiellettyä. Tästä päästäänkin siihen, että tuollainen vasemmalta oikealle kaistalle vaihtaminen ja sitten heti takaisin vasemmalle ohituksen jälkeen on tyhmää ja laitonta käytöstä. Mutta jos siellä vasemmalla joku nyt nukkuu ja oikea kaista on horisonttiin asti tyhjää, ei mikään lakipykälä estä kehällä ohittamasta oikealta ja jatkamasta matkaa oikealla kaistalla.
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Mä en ole vielä ihan varma kuuluuko nämä mittarinopeuteen uskovat tapaukset, ja sillä jotain typeryyksiään kilometrien pituisilla viesteillä lähinnä itselleen perustelevat, tähän ketjuun vai tyhmät ihmiset -ketjuun. Toisinaan on varma, että ollaan väärässä ketjussa, mutta sitten joskus taas tulee pari ihsn älyllistä sanaa.
 
Ja tuohon oikealta ohittamiseenhan tieliikennelaki nykyään sanoo seuraavaa: "Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla" mom. 31.

Moottoriteistä, joita kehät ei tietääkseni ole, säädetään erikseen mom. 61; "Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta."

Ja onhan tuolla se tarpeeton kaistanvaihtokin jossain mainittu, sekä "pujottelu" eri kaistojen välillä joka on kiellettyä. Tästä päästäänkin siihen, että tuollainen vasemmalta oikealle kaistalle vaihtaminen ja sitten heti takaisin vasemmalle ohituksen jälkeen on tyhmää ja laitonta käytöstä. Mutta jos siellä vasemmalla joku nyt nukkuu ja oikea kaista on horisonttiin asti tyhjää, ei mikään lakipykälä estä kehällä ohittamasta oikealta ja jatkamasta matkaa oikealla kaistalla.
Teidenritari joka ajaa ylinopeutta tavanvuoksi, ei vilkuttele valoja, ei tuuppaa, vaan sovittaa sen nopeuden liikennetilanteeseen odottaa turvallisen ohituspaikan, jotta voi taas jatkaa sitä tapa"rikollisuuttaan".

Jos kyse nelikaistaisesta tiestä jossa molemmilla kaistoilla jonkinlaista jonoa, niin jos siellä jonolla perällä on jonkinlaista muitahuomioivaa ajotapaa, niin ei lähde vetelee siksakkia ja muita häritseen ja muiden vaarantamisesta ottamaanvastuuta, vaan jatkaa häröilemättä eteenpäin. Kaahari sitten ottaa riskejä ja niistä vastuun, jos on ottaakseen.

Jos hyvätapainen ja kaahari vaihtaa paikkaa jonossa, niin tuskin se kaahari sille takanatulevalla on antamassa tilaa, vaan jatkaa seuraavan häirintää.

Tarinan ulkopuolelta, jos vasentakaistaa ajelee hiljaiseen aikaan joku nukahtanut matelia, niin toki virheeltä kuullostaa, mutta nopeammin ajavaa ei luulisi suuresti häiritsevän, toki se oikealta ohittaminen pitää tehdä varovaisuutta noudattan ja varmistaen että kohdalla vasurilla junnavaa herää unestaan.
 
Mutta jos siellä vasemmalla joku nyt nukkuu ja oikea kaista on horisonttiin asti tyhjää, ei mikään lakipykälä estä kehällä ohittamasta oikealta ja jatkamasta matkaa oikealla kaistalla.
Estääkö mikään tekemästä tätä moottoritielläkään? Onko se ohittamista, jos siirryt vasemmalta oikealle (missä ei ole ohitettavia) ja jatkat omaa nopeuttasi vasemmalla nukkuvan ohi? Pitääkö oikeaa kaistaa ajaessa jarruttaa, jos saavutat vasemmalla kaistalla ajavan?
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Selvästi aiheuttaa. Eikä siinä vielä kaikki. Etkö yhtään ajattele, mitä tämä käytös aiheuttaa sinulle itsellesi? Olet päättänyt ajaa vasenta kaistaa "koska sinulla on oikeus" etsien joka päivä vastaavaa tilannetta. Varmaan siinä monesti onnistuen? Vatvot sitä ajaessasi ja vielä kauan sen jälkeenkin. Jopa kirjoitat tänne asti, kuinka oikeassa olet. Ja huomen aamulla taas ratin taakse etsimään seuraavaa paheksuttavaa. Kuulostaa hirveän kuluttavalta ja pitkän päälle epäterveelliseltä käytökseltä.

On kyllä tullut huomattua sama juttu em. nimimerkin kanssa. Ärsytyksen aiheet kumpuaa siitä, että joku ohittää hänet - ja vieläpä usein oikealta. Mistä tämä voisi kertoa? En nyt ala tuhlaamaan aikaani, käyttämään hakua ja seulomaan sieltä, tuo on puhtaasti oma "muistikuva" tuon nimimerkin kirjoituksista sekä kojelautavideoista. Usein myös nimimerkin käyttämä oma nopeus tai "ylinopeus" tuntuu olevan sellainen ylinopeus, jonka pitää olla kaikille sopiva ylinopeus - muuten se on kaahaamista tms.

Ylipäätään sekin, että jaksaa tuhlata elämäänsä siihen, että videoi tieliikenteessä ja suoltaa videoita nettiin - kertoo jotain ärsyyntymiskynnyksestä, muiden autoilijoiden tekemisten jatkuvasta seurannasta sekä puhtaasti tarpeesta jakaa muiden virheitä tai edesottamuksia ympäri nettiä jopa tuntikausia tapahtuman jälkeen. Eli ajatus tai "liikennetapahtuma" jää niin vahvasti omaan mieleen pyörimään, eikö elämässä ole mitään parempaa sisältöä jota miettiä - johon kohdistaa oma energia? Tätä kojelautakameraa perusteellaan usein "vakuutusturvalla" (tms.), mutta käytännössä sitä kojetaulukameraa käytetään muiden virheiden videointiin ja niiden postaamiseen nettiin. Eräänlaista alitajuista kotipoliisointia.

Uskokaa tai älkää, näin pk-seudun ruuhkaliikenteessä aikoinaan yli 5 vuotta duunia tehneenä voin sanoa, että siellä pääsee kymmeniä kertoja helpommalla kun antaa vain olla. Antaa olla / antaa mennä ... takapuskurin hinaajat, -valojen vilkuttelijat, -ahtaaseen väliin tunkijat, -etuilijat, -kaahailijat, -mummelit ja mammelit ym.

Jos minun taakse, perseeseen kiinni tulee kehäteillä 80-alueella vaikkapa joku "kaahari", jolla on tarve ajaa 100kmh vaikka mun edessä menee letka autoja, päästän sen siihen nuohoamaan seuraavan persettä ja saan itse jatkaa omassa rauhassa. Tähän monille helvetin vaivalloiseen "oikealla kaistalle hetkeksi väistämiseen" menee ehkä 30sec aikaa. Siis 30 sekunttia. Ja pääset jatkamaan omaa matkantekoasi ärsyyntymättä, ilman mitään tarvetta kirjoitella asiasta nettiin. Ajatella!
 
Viimeksi muokattu:
Teidenritari joka ajaa ylinopeutta tavanvuoksi, ei vilkuttele valoja, ei tuuppaa, vaan sovittaa sen nopeuden liikennetilanteeseen odottaa turvallisen ohituspaikan, jotta voi taas jatkaa sitä tapa"rikollisuuttaan".

Jos kyse nelikaistaisesta tiestä jossa molemmilla kaistoilla jonkinlaista jonoa, niin jos siellä jonolla perällä on jonkinlaista muitahuomioivaa ajotapaa, niin ei lähde vetelee siksakkia ja muita häritseen ja muiden vaarantamisesta ottamaanvastuuta, vaan jatkaa häröilemättä eteenpäin. Kaahari sitten ottaa riskejä ja niistä vastuun, jos on ottaakseen.

Jos hyvätapainen ja kaahari vaihtaa paikkaa jonossa, niin tuskin se kaahari sille takanatulevalla on antamassa tilaa, vaan jatkaa seuraavan häirintää.

Tarinan ulkopuolelta, jos vasentakaistaa ajelee hiljaiseen aikaan joku nukahtanut matelia, niin toki virheeltä kuullostaa, mutta nopeammin ajavaa ei luulisi suuresti häiritsevän, toki se oikealta ohittaminen pitää tehdä varovaisuutta noudattan ja varmistaen että kohdalla vasurilla junnavaa herää unestaan.
En ymmärtäny yhtikäs mitään tästä viestistä ja sen liittymisestä tuohon meikäläisen käytännössä tieliikennelakia lainaavaan viestiin, mutta ei sen niin väliksi.

Tuohon, jos joku "nukkuu" vasemmalla kaistalla tyhjällä kehätiellä ja sen ohitat oikealta ja sattuisikin käymään niin että hän juuri ohituksen aikaan päättääkin vaihtaa kaistaa; on syyllinen ja maksumies tämä kaistanvaihtaja. Toki vituttaahan se jos matka katkeaa "turhaan" kolariin. Ylipäätään nykyään soisi varovaisuutta ohitustilanteisiin ja parempia turvavälejä liikenteeseen. Enkä pistäisi pahakseni vaikka kaikenmaailman kaistavahdit ja adaptiiviset vakkarit poistettaisiin kokonaan kun tuntuu että nykyihmiset luottavat sokeasti autojen automatiikkaan eivätkä välttämättä osaa hätätilanteessa muuta tehdä kuin sormen laittaa suuhun...
 
Huomautus - onelinereiden postailu ei ole keskustelua, jos ei ole muuta sanottavaa, jätä nämä kirjoittamatta
Jos minun taakse, perseeseen kiinni tulee kehäteillä 80-alueella vaikkapa joku "kaahari", jolla on tarve ajaa 100kmh vaikka mun edessä menee letka autoja, päästän sen siihen nuohoamaan seuraavan persettä ja saan itse jatkaa omassa rauhassa. Tähän monille helvetin vaivalloiseen "oikealla kaistalle hetkeksi väistämiseen" menee ehkä 30sec aikaa. Siis 30 sekunttia. Ja pääset jatkamaan omaa matkantekoasi ärsyyntymättä, ilman mitään tarvetta kirjoitella asiasta nettiin. Ajatella!
Näin teen minäkin jos se on mahdollista tehdä turvallisesti ja oikean kaistan liikennettä häiritsemättä. Tän tilannekuvan hahmottamisessa vaan tuntuu olevan monella täällä vaikeuksia. Jengi argumentoi täällä niin kuin puhuttaisiin tilanteesta, jossa ajetaan tyhjällä motarilla rinnakkain vasenta ja oikeaa kaistaa. Nyt puhutaan ruuhka-ajan tilateesta, jossa kahden kaistan jonot etenee tasaisesti omia nopeuksiaan, vasen kaista ajaen kovempaa. Ei tässä edes ole kyse mistään vaivalloisesta väistämisestä tai "minulla on oikeus" ajaa vasemmalla -tilanteesta. Väännetäänpä rautalangasta:

Vasemmalla kaistalla menee jono, mittarinopeus 92km/h. Oikealla kaistalla menee jono, mittarinopeus 85km/h (hatusta heitetty nopeus, mutta hitaammin kuin vasen siis). Oikealla oleva jono on tiivis possujuna. Taakse ilmestyy joku joka haluaa ajaa kovempaa. Käykääpä mielessänne läpi nämä kysymykset:

1. Pitääkö kaikkien vasemmalla ajavien vuorotellen siirtyä oikealle "käymään", jotta takaa tuleva pääsee kovempaa?
2. Mitä käy oikean kaistan liikenteelle, jos siellä "käy" koko vasemman kaistan jono?
3. Mistä se takana tuleva tietää, ettei edessä meneväkin oikeasti haluaisi ajaa kovempaa, mutta hänenkin edessään on tulppa, kuten 100 muunkin jonossa olevan auton edessä? Miksi mun pitäisi väistää takaa tulevaa, jos mäkin haluaisin ajaa kovempaa kuin edessä oleva?
4. Saako valoja vilkuttelemalla oikeuden pysyä siinä vasemmalla kaistalla? Vai ajamalla kaikkein suurinta vauhtia ja mahdollisimman lähellä edessä olevan puskuria?

Moni tuntuu laittavan yhden kaaharin edun kymmenien tasaisesti liikennevirrassa ajavien edelle.
 
Tieliikennelaki 61 § 3 mom.:

"Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

Kyse on siis ohittamisesta.
 
Arvatkaa mitä? Olette molemmat oikeassa ja väärässä!

Tuo on meinaan tulkittavissa oleva juttu, johon tieliikennelaki ei anna suoraa vastausta.

Yleinen tulkinta toki on että se ei ole ohittamista kun siirrytään toiselle kaistalle ja jatketaan sillä. Kyseessä on silloin toimenpide nimeltä kaistanvaihto.
 
Tieliikennelaki 61 § 3 mom.:

"Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

Kyse on siis ohittamisesta.
Tieliikennelaki velvoittaa moottoritiellä ajamaan oikealla kaistalla. Ohituksen jälkeen, kun ohitettavia ei enää ole, tulee oikealle kaistalle palata. Jos oikealle palaamisen jälkeen joku jää vasemmalle kaistalle jumittamaan hitaammin, niin sillä kaistanvaihdolla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
 
Ei sillä kaistanvaihdolla merkitystä olekaan, kun ohittamiseksi on määritelty myös kaistaa vaihtamatta ohi ajaminen.
 
Itse tulkitsen noi pykälät niin, että motarilla oikealta puolelta on ok mennä ohitse, mikäli ei varsinaisesti tehdä ohitusta oikealta palaten vasemmalle, eli mikäli oikean puolen kaista vetää ja on tyhjä niin sitä käyttämällä saa ajaa vasemmalla kaistalla ajavan ohitse.

Esimerkki 1: Ajan hiljaisena kesäpäivänä motarin oikeaa kaistaa 130 mittarinopeutta, vasemmalla kaistalla joku nylkyttäjä tulee perä edellä vastaan, muuta liikennettä ei ole. Saako tuolloin mennä oikeaa kaistaa ajaen ohi? Mielestäni saa, sillä tuo tilanne vastaa tuota 61 § 3 momentin "jonossa" ajamista siinä mielessä mitä tuolla lailla on tarkoitettu, elikäs jos kaistat vetävät eri tahtia, niin oikea kaista voi vetää vasenta paremmin. Tuossa myöskin mikäli poliisisetä tilannetta todistaisi pidemmän matkaa, saisi todennäköisesti sakon tuo vasenta kaistaa hinaava, mikäli oikealla kaistalla mennään ihan nopeusrajoituksen puitteissa.

Esimerkki 2: Ajan motarilla vasemmalla kaistalla, oikealla kaistalla on satunnaisia ryppäitä possujunia rekkojen imussa ja näiden välillä on aina runsaasti tilaa, esim useampia satoja metrejä. Vasemmalla kaistalla joku tulee perä edellä vastaan alle nopeusrajoituksen, seuraavaan kuorma-auton possujunaan on matkaa useampi sata metriä, mutta näkyy horisontissa ja tämä edellä ajava ei vaihda kaistaa. Vaihdan itse kaistaa oikealle, kiihdytän nopeusrajoituksen mukaiseen nopeuteen ja ajelen oikeaa kaistaa kuten kuuluu sinne seuraavaan ohitustarvetta vaativaan letkaan asti. Tällöin ollaan jo vähän enemmän harmaalla alueella, mutta tulkitsisin tilanteen siltikin niin, että itse noita perus ajosääntöjä noudattamalla esimerkiksi ohituksen jälkeen oikealle kaistalle palaamalla ja rajoituksen mukaan ajamalla voi käydä tilanne, missä joku liikennesääntöjä lähtökohtaisesti noudattamaton taho jää sinne vasemmalle kaistalle ohitettavaksi, mutta vaadittaisiinko tällaisessa tilanteessa sitten jonoutuminen myös vasemmalle kaistalle, niin mielestäni ei.

Tilanteet motarilla riippuvat aika paljon siitä vasemman kaistan meiningistä, jos siinä ajetaan rajoituksen mukaan eikä nyt väistetä takaa tulevaa nopeampaa turhan ahtaisiin rakoihin, niin ei silloin sieltä oikealta tarvitse ohitella, mutta valitettavasti niin paljon töhöilyä näkee nykyään liikenteessä, että ajoittain oikealtakin tarvitsee ohittaa.
 
Taas kerran täällä puhutaan ristiin Stadin kehäteiden ruuhkaliikenteestä ja jostain normaalista motariajelusta. Ymmärtämättä alkuunkaan mitä eroa niillä on.
 
Taas kerran täällä puhutaan ristiin Stadin kehäteiden ruuhkaliikenteestä ja jostain normaalista motariajelusta. Ymmärtämättä alkuunkaan mitä eroa niillä on.
Joo, jos ei kehäteillä ole vilkkaan liikenteen aikoina ajanut, niin keskusteluun on ihan turha osallistua, koska vaikka niillä motarin kaltaisesti on eritasoliittymät ja useampi kaista, niin liikennettä on aivan helkkaristi ja porukka ajaa aivan fiilisperäisesti. Esimerkiksi leppävaarasta tuusulanväylälle asti on 3 ajokaistaa, niin sitä oikeanpuoleista kaistaa ei käytetä mitenkään lähtökohtaisesti oikeanpuoleisena kaistana, vaan jengi ajaa sillä keskimmäisellä kaistalla ikäänkuin se oikeanpuolimmainen kaista olisi jotenkin joku poikkeuskaista liittyjille. Monesti iltapäivisin se oikea kaista vetää paremmin kuin vasenkaan kaista. Joskus olin frendin kyydissä joka lähti jostain konalasta hinaamaan vasenta kaistaa alinopeudella, kun oltiin lähdössä lahden motarille. Kysyin, että pitäskö antaa vasemmalle kaistalle tilaa nopeammille, niin vastaus oli, että kun kaistanvaihdot stressaa ja lahden motarille käännytään vasemmalta kaistalta, niin parempi ajaa sitä koko matka.

Sen verran näkee erilaisia suorituksia tuolla, että se pitää kyllä kokea, ennen kuin lähtee syvällisemmin asiaa puimaan. Näin esimerkiksi kerran iltapäiväruuhkassa teslakuskin autopilotilla kuskin penkki makuuasennossa, kuski selasi puhelinta ja oli työntänyt appelsiinin siihen ratin nurkkaan huijaamaan autoa, että kuski pitää ratista kiinni...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 933
Viestejä
4 615 419
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom