Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä tuossa tuli eilen pari kertaa itselle ei niin tuntemattomilla alueilla ihmeteltyä mikä se rajoitus on kun merkit lumen peitossa. Aika lonkalta joutui tuolla pienemmillä teillä vetämään jos oli peitossa. Osalla samankaltaisista teistä kun on 80kmh, seuraavalla 50kmh jne jne.

Oma ärsytyksen aihe eiliseltä. Aura/traktorikuskit. Meinasi mennä auto ja mahdollisesti kuskikin lunariin kun pihaa aurannut traktori veti auralevy takana pihalta suoraan eteen 60kmh alueella. Näin ettei edes pää kääntynyt kuskilla ennen kuin olisi ollut jo myöhäistä, jos en olisi saanut mentyä ohi vastaantulijoiden kaistalta.

@kuubalainen itsellä ollut joskus näitä ihania tilanteita missä tulee sopivasti joku valli, ruutu vähän kallellaan kanttariin tai toinen puoli ruutua jäässä, mikä tarkoittaa että jos haluat ruudusta, tarvitaan hiukan vauhtia. Siitä syystä olen itse joutunut vajaavetoisilla lukottomill jättämään hiukan enemmän väliä, jos en pääsekään vallin yli tai auto alkaa muuten puskea/liukua.
 
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.
Tosin en vieläkään ymmärrä, että voit nykyään vedellä kameraan ihan miten sattuu, kunhan pidät huolen, että naama ei näy kunnolla.
 
Ei nyt varsinaisesti ärsytä (ellei ole jo valmiiksi täysi parkkipaikka/-alue)...
Välit ymmärtää, siis ne kohtuullisesta, otetaan sellainen perheparkin tila, niin on hyvä nousta autosta. Moni ruutu on epäkäytännöllisen kapea.

Silti samaa mieltä että jää olo ettei edes yritetä, paljon voisi tehdä niiden parkkipaikkojen suunnitteliat ja tilaajat, tehtäisiin ja suunniteltaisiin talvisiin oloihin, sulankin aikaa voisi helpottaa. Ei se välttämättä isoja rakkenelmia tarvi.
 
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.
Tosin en vieläkään ymmärrä, että voit nykyään vedellä kameraan ihan miten sattuu, kunhan pidät huolen, että naama ei näy kunnolla.
Ketjussa linkattu Aamulehden juttuun. Maalikko tulkinta, jotain tukea pitää olla sille että merkki ei luettavissa, ja sen lisäksi jotain muutakin, että uskottavaa että tulkannut väärin rajoituksen ja sopivan nopeuden.

2 kaistaisella valtatiellä jos vetelee talvella satasta 80 yleisrajoitusalueella kameraan, niin vaikea usko menestykseen.

Motarilla turistina satasta 80 alueelle tuon mukaan voisi mennä läpi jos jotain uskottavaa tarinaa ettei merkki näkynyt ja reitillä aiemmin ollut s tiatasen kut.
 
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.

Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.
 
Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.

Ei tarvii olla mitään kuvia.

Itse kiistin peltipoliisin sakon; ajaessani lappiin keskellä yötä minulle vieraalla tienpätkällä välähti peltipoliisi. Olikin ollut 60-alue normaaleiden 80-alueiden sijaan. Nopeusrajoitusmerkit aurattu umpeen, auton liikennemerkin tunnistus ei niitä tunnistanut eikä niistä saanut mitään selvää ellei ajanut kävelyvauhtia.

Olin asiasta oma-aloitteisesti yhteydessä poliisin liikennevalvontaan jo ennen kuin sain postissa mitään sakkoa. Sitten sakon saatuani "reklamoin" siitä ohjeiden mukaan ja se mitätöitiin ilman mitään valokuva / todistelija ( tms.) vaatimuksia.
 
Tämä ärsyttää kesät talvet. Talvella jää todisteet näkyviin ja silmät kiinni uria seuraten. Tätä tapahtuu todella (liian) paljon mm. rallitermein nyppy+vasen, jossa näkyvyys rajoitettu.

Muonionmutka_Milla_man.jpg


Miksi sitä ajolinjaa ei valita valmiiksi niin, että ei tarvitse liukkaalla kesken mutkan korjata tien oikeaan reunaan tai edes omalle kaistalle kun sieltä kuitenkin osuu usein vastaantulija kohdalle??
 
Nopeusrajoituksiin:

Eilen oli vissiin vähän liukasta ja ollut heikohko ajokeli muutenkin. Klo 17.30 ykköstietä Stadiin ajaessa kehä kolmosen sisäpuolella oli 80 rajoitus. Tämähän ei ketään tietenkään kiinnostanut, vaan bemaria paukkasi ohi vasemmalta ja oikealta ennen kuin ryysäsivät kiireellä kohti kehä ykköstä. Itselläkin oli ihan reilusti vauhtia, mutta edellä kun meni autoja lähempänä rajoitusnopeutta niin valojen vilkuttelua, perässä kiinni roikkumista ja mystistä vilkulla tilan pyytämistä saivat osakseen. Arviolta 110-120kmh tuntui monien mielestä olevan passeli ajonopeus keliin ja liikennevirtaan nähden.
 
Tuollaisen jälkeen rentoutuu kun katsoo youtubesta amerikkalaisen automaattivaihdekansan ajelua liukkailla...
 
Nopeusrajoituksiin:

Eilen oli vissiin vähän liukasta ja ollut heikohko ajokeli muutenkin. Klo 17.30 ykköstietä Stadiin ajaessa kehä kolmosen sisäpuolella oli 80 rajoitus. Tämähän ei ketään tietenkään kiinnostanut, vaan bemaria paukkasi ohi vasemmalta ja oikealta ennen kuin ryysäsivät kiireellä kohti kehä ykköstä. Itselläkin oli ihan reilusti vauhtia, mutta edellä kun meni autoja lähempänä rajoitusnopeutta niin valojen vilkuttelua, perässä kiinni roikkumista ja mystistä vilkulla tilan pyytämistä saivat osakseen. Arviolta 110-120kmh tuntui monien mielestä olevan passeli ajonopeus keliin ja liikennevirtaan nähden.

Sama juttu kaikilla kolmella isolla motarilla (Turku, Tampere, Lahti), joilla nopeusrajoitukset tipahtaa ~Kehä III tienoilla. Sitä ollaan niin vauhtisokeita, että jatketaan sillä samalla 100+ km/h rajoituksista, kelistä tai muistakaan olosuhteista välittämättä. Ainakin kolmostiellä on ollut aika usein tutka passissa siinä Kehä III sillan alla.
 
Tämä ärsyttää kesät talvet. Talvella jää todisteet näkyviin ja silmät kiinni uria seuraten. Tätä tapahtuu todella (liian) paljon mm. rallitermein nyppy+vasen, jossa näkyvyys rajoitettu.

Muonionmutka_Milla_man.jpg


Miksi sitä ajolinjaa ei valita valmiiksi niin, että ei tarvitse liukkaalla kesken mutkan korjata tien oikeaan reunaan tai edes omalle kaistalle kun sieltä kuitenkin osuu usein vastaantulija kohdalle??
Tässä on sentään 4 uraa.
Sitten kun löytyy vaan ne 3 uraa ja ulkokaarteen puoleinen kokee että hän tarttee ne 2 uraa (jotka oikoo ihan pirusti) niin on ollut kohtuu tiukkoja tilanteita.
Tosin samaa on ihan sulallakin kun tiessä ei ole keskiviivaa niin joillekin on hahmottaminen vaikeaa.
 
Ketjussa linkattu Aamulehden juttuun. Maalikko tulkinta, jotain tukea pitää olla sille että merkki ei luettavissa, ja sen lisäksi jotain muutakin, että uskottavaa että tulkannut väärin rajoituksen ja sopivan nopeuden.

2 kaistaisella valtatiellä jos vetelee talvella satasta 80 yleisrajoitusalueella kameraan, niin vaikea usko menestykseen.

Motarilla turistina satasta 80 alueelle tuon mukaan voisi mennä läpi jos jotain uskottavaa tarinaa ettei merkki näkynyt ja reitillä aiemmin ollut s tiatasen kut.

Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
 
Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
Joo, sori, olin liian eteläpainotteinen, pohjoisessa tosiaan taitaa olla 2-kaistaisillakkin (1+1) teillä satasen rajoituksia.

Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.
Puhutko nyt kiinteistä pelitipoliisikameroista, vai liikkuvista ?

Jos ajaa kiinteääkameraan ja joskus saa postia/kutsun, niin vähän huono lähteä kuvaileen merkkejä, jolloin vähän isompi muistella ja kaivella säätietoja.

Aamulehden jutussa oli kuvat, toisessa ei tainnut olla, oikeusturvan kannalta mielipiteeni että jos jälkikäteen tulee lappua jostain automaattivalvonnasta, niin jos voi olla että merkki ei näkynyt, esim säähistoria, niin siirtäisin sen jäkeen vastatodistus palloa sakottajalle.
 
Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
Itse ajelin 4-tietä Helsingistä Jyväskylään ja aika hyvin oli nekin peitossa. Muutamasta merkistä ei ollut mitään tietoa mitä niissä luki, mutta muista pystyi päättelemään, että lukeeko 100 vai ei, kun vähän keskittyi ja zoomas. Mut tosiaan sai ihan ajatuksella kattoa sen sijaan, että vaan sivusilmällä kerkeis vilkasemaan
 
Ei tarvii olla mitään kuvia.

Itse kiistin peltipoliisin sakon; ajaessani lappiin keskellä yötä minulle vieraalla tienpätkällä välähti peltipoliisi. Olikin ollut 60-alue normaaleiden 80-alueiden sijaan. Nopeusrajoitusmerkit aurattu umpeen, auton liikennemerkin tunnistus ei niitä tunnistanut eikä niistä saanut mitään selvää ellei ajanut kävelyvauhtia.

Olin asiasta oma-aloitteisesti yhteydessä poliisin liikennevalvontaan jo ennen kuin sain postissa mitään sakkoa. Sitten sakon saatuani "reklamoin" siitä ohjeiden mukaan ja se mitätöitiin ilman mitään valokuva / todistelija ( tms.) vaatimuksia.

Joo, toki en tarkoittanut että on joku sääntö kuville.

Ne peruu noita sakkoja myös ihan sillä, että useampi ilmoittaa kelistä jolloin uskovat kansalaisiakin. Ja kuten sanoin, Poliisi tekee ihan omavalvontaa huonoista keleistä.
 
Jos parkkiksella käännät suojatien merkin kohdalta oikealle, miten voit olettaa että käännät AJOradalle etkä kevlille? Varsinkin kun korotettu suojatie siinä mistä lähdet suojatien suuntaisesti ajamaan.
On se yks cittu.



@pulatunnus tällä tapaa.. Lisäsin kuvan. Musta nuoli, on se ajoreitti mistä pärisen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos parkkiksella käännät suojatien merkin kohdalta oikealle, miten voit olettaa että käännät AJOradalle etkä kevlille? Varsinkin kun korotettu suojatie siinä mistä lähdet suojatien suuntaisesti ajamaan.
On se yks cittu.
Suojatie tarinassa ilmeisesti, vasemman kuvan mukainen, ei oikean.
 

Liitteet

  • kuva_2023-12-03_140516367.png
    kuva_2023-12-03_140516367.png
    438,9 KB · Luettu: 88
Sama juttu kaikilla kolmella isolla motarilla (Turku, Tampere, Lahti), joilla nopeusrajoitukset tipahtaa ~Kehä III tienoilla. Sitä ollaan niin vauhtisokeita, että jatketaan sillä samalla 100+ km/h rajoituksista, kelistä tai muistakaan olosuhteista välittämättä. Ainakin kolmostiellä on ollut aika usein tutka passissa siinä Kehä III sillan alla.
Tampereella ja Hämeenlinnassa ainakin nuo muuttuvat rajoitukset on täysin pihalla olosuhteista. Kirkkaana talvipäivänä (kuten nyt tässä viikon alussa) lähes täysin jäätön/lumeton tie niin 80kmh.

Viimeviikon lopulla Hämeenlinnassa motarilla siihen Tiiriön jyrkkään kurviin olisi saanut ajaa 100kmh vaikka tie oli täysin jäässä.

Itse ainakin ajelen olosuhteiden mukaan, ei ole kauheasti tullut katseltua mitä noi muuttuvat rajotukset ovat mieltä liikenneolosuhteista.
 
Itse ainakin ajelen olosuhteiden mukaan, ei ole kauheasti tullut katseltua mitä noi muuttuvat rajotukset ovat mieltä liikenneolosuhteista.
Joo, ei ne muuttuvatkaan aina reagoi olosuhteisiin, vaikka usein niin tekevätkin (*. Sitten joku taulapää sitten hermostuu kun ajelee siihen kaarteeseen kelin mukaan ja osa on sitä mieltä että minimi on tikkarissa, varsinkin muuttuvassa tikkarissa.

Hämeenlinna kohdalla vanha motari ja siinä on motariksi aika tiukkoja kaarteita ja myös niitä ramppeja.

(*
Ymmärtääkseni niihin vaikuttaa useampi muuttuja, keli vain yksi, mutta toki huonon kelin pitäisi alentaa vaikka kaikki muut olisi korkeamman puolella. Hyvällä kelillä alennettu yleensä johtuu ihan muusta kuin kelistä, tausta syyt ei aina näy hetkellistä kohdalla olevalle kuskille.
 
Volvo vilkuttelee valoja kehä 3 että pitäisi väistää että herra pääsee ajamaan ylinopeutta, en väistänyt ja meni oikealta ohi ja kilometrin päässä oltiin rampilla peräkanaa :facepalm:
Sama setti aamulla mutta ulkomaan kilvissä olleen bemarin kanssa.
 
Ai, että kun ihmiset ovat niin helvetin itsekkäitä. Hyvä esimerkki on stadissa Haagan liikenneympyrä. Siinä kun on valot jokaisessa liittymässä niin joka minuutti joku vetää vanhoilla reilusti punaisiin jonon perässä. Kesällä fillarilla siitä läheltä ajaessa seurasin sitä touhua kun itse yleensä kuljen siitä vain autolla. Eipä poliisejakaan tunnu se enää kiinnostavan, sillä useasti nähnyt kun joku ajanut vanhoilla punaisten läpi ja maija samassa risteyksessä.
 
Viikonloppuna tapahtunutta: ajoin Kehä III:n 100 km/h rajoitusaluetta 103 km/h todellista nopeutta cruise päällä, olin ajanut jo hetken. Olen vasemmanpuoleisella kaistalla, takaa lähestyy auto ja siirryn oikealle kun sieltä vapautuu samanaikaisesti tilaa. Auto menee ohi, ja melkein heti ohi päästyään alkaa hidastaa vauhtia vaikka edessä ei ollut ketään, minun nopeus ei muuttunut. Ohittajan vauhti sen kuin hidastui eikä oikealla ollut autoja edessä niin menin ohi oikeanpuoleista kaistaa nopeutta muuttamatta.

Oikeanpuoleisella kaistalla lähestyi hitaampien autojen jono niin siirryin takaisin vasemmalle tämän äsken ohittaneen eteen (kuitenkin reilulla välillä, en puskurit hipoen niin että olisi voinut kivi lentää tms), jonka jälkeen tämä ohittaja jälleen kiihdytti vauhdin takaisin ja jäi roikkumaan minun takapuskuriin niin ettei edes ajovalot näkyneet taustapeilistä. Jatkoin samaa vauhtia kunnes oikeanpuoleiselta kaistalta vapautui väli ja siirryin sinne jolloin kanssa-autoilija kiihdytti kaukaisuuteen varmastikin sellaista nopeutta että olisi kortti lähtenyt.

Ei ihan riitä ymmärrys mikä tuossa oli ideana, ilmeisesti jollain perusteella olisi pitänyt lämpimikseen hidastaa vauhtia toisen autoilijan tahtiin...
 
Ai, että kun ihmiset ovat niin helvetin itsekkäitä. Hyvä esimerkki on stadissa Haagan liikenneympyrä. Siinä kun on valot jokaisessa liittymässä niin joka minuutti joku vetää vanhoilla reilusti punaisiin jonon perässä. Kesällä fillarilla siitä läheltä ajaessa seurasin sitä touhua kun itse yleensä kuljen siitä vain autolla. Eipä poliisejakaan tunnu se enää kiinnostavan, sillä useasti nähnyt kun joku ajanut vanhoilla punaisten läpi ja maija samassa risteyksessä.
Tuo on kyllä tyhmää, kun miettii mitä siinä voittaa aikaa vai onko siinä joku muu pointti (välinpitämättömyys), kun monin paikoin jäät niihin seuraaviin valoihin kuitenkin.
 
Tuo on kyllä tyhmää, kun miettii mitä siinä voittaa aikaa vai onko siinä joku muu pointti, kun monin paikoin jäät niihin seuraaviin valoihin kuitenkin.

Jep, tuossa ympyrässä olet nimenomaan seuraavissa valoissa seisomassa tai sitten urposti tukkimassa sen seuraavan vihreäksi muuttuneet liittymän.
 
Joo, tuo on toinen, että risteykseen pitää tunkea vaikka jono ei vedä ollenkaan ja sitten ei pääse nekään joille vaihtuu vihreä. Tuo on tuttua, kun yrittää ylittää Hämeentietä toiselta linjalta Hakaniemen torille päin.
 
Volvo vilkuttelee valoja kehä 3 että pitäisi väistää että herra pääsee ajamaan ylinopeutta, en väistänyt ja meni oikealta ohi ja kilometrin päässä oltiin rampilla peräkanaa :facepalm:
Turuntiellä ihan normaalia, kun kiireiset ja tärkeät insinöörit sekä tradenomit kaahaa kehä ykköseltä kakkoselle tai päinvastoin.
 
Volvo vilkuttelee valoja kehä 3 että pitäisi väistää että herra pääsee ajamaan ylinopeutta, en väistänyt ja meni oikealta ohi ja kilometrin päässä oltiin rampilla peräkanaa :facepalm:

Miksi edes olet vasemmalla kaistalla, jos olet kilometrin päästä menossa rampille? Et päästä? Siis ihan tahallaan kiusataksesi ajelit vasenta?
Vaikka kaikki (toivottavasti) meistä tietää, että tässä on road rage mahdollisuus? Ja useampi kommentoi tehneensä samaa?
 
Miksi edes olet vasemmalla kaistalla, jos olet kilometrin päästä menossa rampille? Et päästä? Siis ihan tahallaan kiusataksesi ajelit vasenta?
Vaikka kaikki (toivottavasti) meistä tietää, että tässä on road rage mahdollisuus? Ja useampi kommentoi tehneensä samaa?
Tuo on kyllä tosi yleistä että ajetaan sitä vasenta kaistaa "koko matka" vaikka ei olla ketään ohittamassa, eikä tunnu olevan mikään kiire.
Tuntuu monesti että se on tosi kova paikka kun joku ajaa ylinopeutta ja ohittaa.
 
Tuo on kyllä tosi yleistä että ajetaan sitä vasenta kaistaa "koko matka" vaikka ei olla ketään ohittamassa, eikä tunnu olevan mikään kiire.
Tuntuu monesti että se on tosi kova paikka kun joku ajaa ylinopeutta ja ohittaa.

Niin ja sitten tehdään kiihtyneessä tilassa huonoja päätöksiä, ajetaan ohi oikealta, koukataan pieneen tilaan tai pyritään ohi ajoradan ulkopuolelta.

Massat isoja, nopeudet suuria ja sitten ollaankin pientareella ihmettelemässä ala kolme kuollutta, pari vakavasti loukkaantunut ja kerrotaan poliisille, minulla oli oikeus...
 
Kehällä saa ajaa vasenta kaistaa vaikka päästä päähän, tuntuu monesti että se on tosi kova paikka kun joku ajaa vasenta kaistaa.
Liikennesäännöt ilmiselvästi huonosti hallussa ja asenne minä minä minä ja aivan hirveesti vit... kun joku menee oikealta ohi, sun kaltaisia liikenteessä ei tarvitsisi olla yhtään.
 
Linkkaat tähän varmaan ne liikennesäännöt jotka mulla on huonosti hallussa...

Miten mulla voi olla minä minä minä asenne jos meitä on vasemman kaistan jonossa satoja autoja :facepalm:

Ainoa minä minä minä asenne on henkilöillä ketkä luulee että työmatka ruuhkassa on sopivaa yrittää tunkea vielä 5km/h kovempaa kuin edessä olevat sata muuta auto!
Kaksi- tai useampikaistaisten teiden osalta todetaan nykyisessä tieliikennelaissa, että milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Pääkaupunkiseudun kehäteiden kaltaisilla väylillä oikeaa kaistaa ja vasenta käytetään lähinnä ohittamiseen tai ryhmittymisvalmisteluun vasemmalla puolelle olevalle hidastuskaistalle siirtymiseksi. Näitä pidempiaikainen vasemman kaistan omiminen saatetaan katsoa lakitekstissä kielletyksi haitan aiheuttamiseksi.
 
Kehällä voi ajaa vasenta, etenkin jos etenee vasemman jonon mukaan. Nimenomaan näin ajaen on liikennesäännöt hallussa. Ihmeellistä miten kerta toisensa jälkeen ollaan valmiita puolustamaan noita itsekkäitä rattiraivotapauksia, joilta uupuu liikennesääntöjen tuntemus, ennakointi, ajotaito sekä hermot.
 
Kaksi- tai useampikaistaisten teiden osalta todetaan nykyisessä tieliikennelaissa, että milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Pääkaupunkiseudun kehäteiden kaltaisilla väylillä oikeaa kaistaa ja vasenta käytetään lähinnä ohittamiseen tai ryhmittymisvalmisteluun vasemmalla puolelle olevalle hidastuskaistalle siirtymiseksi. Näitä pidempiaikainen vasemman kaistan omiminen saatetaan katsoa lakitekstissä kielletyksi haitan aiheuttamiseksi.
Tarpeeton kaistanvaihto on kiellettyä, eli vasemmalla voi ajaa koko ajan, mikäli oikealla on liikennettä. Siksi kaistoja on useampia, että niiden kapasiteetti tulee käytettyä. Kunhan ei ole tulppana vasemmalla, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet
Tarpeeton kaistanvaihto on kiellettyä, eli vasemmalla voi ajaa koko ajan, mikäli oikealla on liikennettä. Siksi kaistoja on useampia, että niiden kapasiteetti tulee käytettyä. Kunhan ei ole tulppana vasemmalla, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.
Neuvostoliitolle Suomen kielen ymmärtäminen on selvästi ylivoimainen tehtävä.
 
Näitä tapauksia, joille ohittaminen aiheuttaa rattiraivoa en vaan jaksa ymmärtää. Onko tyypeillä heikko itsetunto vai rakentavatko he identiteettinsä kehnon ajotaitonsa varaan jos kehällä tapahtuva ohituskin menee ihon alle.

Kehällä saa ohittaa oikealta tai vasemmalta. Saa myös ajaa jatkuvasti vasemmalla jos siitä ei aiheudu haittaa. Haitan käsite vaatii joidenkin osalta nähtävästi vielä oikeuden koeponnistaman esimerkin.
 
Voisi olla hauskaa katsella kun joku oikeudessa yrittää perustella sitä haittaa jonka kokee siitä ettei voi ajaa ylinopeutta

Varmaan tapauksessa syyttäjä on se joka ajaa rekan tai jonkun vielä hitaamman vierellä keräten tahallaan jonoa taakseen "koska minulla on oikeus".
 
pointti koko asiassa oli että jos sä ajat aamuruuhkassa satojen muiden kanssa niin pujottelu siellä liikenteessä on tyhmää ja laitonta, eikä sillä voita yhtään mitään.
Liikenne on täynnä näitä, joilla ei tunnu olevan mitään kykyä havainnoida muuta liikennettä edellä olevaa puskuria pidemmälle. Joskus se raja tuntuu menevän jo oman etupuskurin kohdalla.
 
Kaksi- tai useampikaistaisten teiden osalta todetaan nykyisessä tieliikennelaissa, että milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Jos hän ajelee ilman turhikaistanvaihtoja, jossain ruuhkantapaisessa, vasentakaistaa, nopeammin kuin oikeakaistan liikenne, ja ei vedä oman kaistan jonoa, ja ilmeisesti ajelikorkeintasallttua, tai jopa vähän yli. Niin ainoa kai mistä voi huomattaa on mahdollinen ylinopeus.

Pääkaupunkiseudun kehäteiden kaltaisilla väylillä oikeaa kaistaa ja vasenta käytetään lähinnä ohittamiseen tai ryhmittymisvalmisteluun vasemmalla puolelle olevalle hidastuskaistalle siirtymiseksi. Näitä pidempiaikainen vasemman kaistan omiminen saatetaan katsoa lakitekstissä kielletyksi haitan aiheuttamiseksi.
Kehillä on usein senverran paljon liikennettä että kaikki kaistat täyttyy, ja jos alueella on tiheästi liittymiä, niin meneehän se vaaran puolelle jos pomppii oikealle kaistalle parin auton väleihin. ja se lisää vain oikeankaista pumppausliikettä.

Alkuperäinen ärsytyksen syy taisi olla se että liikenteessä oli se tohelo joka ajeli ylinopeutta, veteli kaistojen välillä siksakssi, tuuppi ja vilkutteli valoja muille. Häneltä taisi puuttua tavat ja kohteliaisuus, muuta tarinan mukaan käyttäyty ihan asiallisesti.
 
Näitä tapauksia, joille ohittaminen aiheuttaa rattiraivoa en vaan jaksa ymmärtää. Onko tyypeillä heikko itsetunto vai rakentavatko he identiteettinsä kehnon ajotaitonsa varaan jos kehällä tapahtuva ohituskin menee ihon alle.

Kehällä saa ohittaa oikealta tai vasemmalta. Saa myös ajaa jatkuvasti vasemmalla jos siitä ei aiheudu haittaa. Haitan käsite vaatii joidenkin osalta nähtävästi vielä oikeuden koeponnistaman esimerkin.
Suomessa on kyllä heikolla tasolla autoilukulttuuri, tämäkin monesti rattiraivon aiheuttaja johtuu pelkästään siitä, kun ei ymmärretä pitää riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja siksi kaistanvaihto kumpaankin suuntaan on vaikeaa.
Säästää nimittäin omia hermoja tosi paljon, kun ei tarvitse koko ajan kytätä edellä ajavan mahdollista jarrutusta tai mahdunko minä nyt tuohon väliin ja mikä tärkeintä tuollaisessa ajamisessa säästetty aika on naurettavan pieni.
 
Suomessa on kyllä heikolla tasolla autoilukulttuuri, tämäkin monesti rattiraivon aiheuttaja johtuu pelkästään siitä, kun ei ymmärretä pitää riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja siksi kaistanvaihto kumpaankin suuntaan on vaikeaa.
Säästää nimittäin omia hermoja tosi paljon, kun ei tarvitse koko ajan kytätä edellä ajavan mahdollista jarrutusta tai mahdunko minä nyt tuohon väliin ja mikä tärkeintä tuollaisessa ajamisessa säästetty aika on naurettavan pieni.
Mitä näitä luin niin nyt tosissas meinaat, että ruvetaan pitämään riittävää etäisyyttä, niin pääsee nää kiireiset vetään kuin flipperissä.
Varmaan hieno ajatus, mutta...
Aina kun olen pitänyt "riittävää etäisyyttä" vähänkin jos on enemmän autoja niin kohta siinä edellä on joku rattirane jonka on päästävä pari kilometriä tunnissa kovempaa.
Jos hidastan, että saa taas välin kuntoon niin takana olevat on takuulla onnellisia, jono pumppaa ja kohta on taas joku opportunisti siinä edessä, ehkä jopa se takana tuleva ja sama toistuu.

Jos käämi palaa samantein siitä, ettei pääse ajamaan suurinta sallittua tai päälle niin voi vilkaista peiliin.
Ihan turhaa on siirtää vastuuta omasta hermostumisesta muille tienkäyttäjille jos muut tienkäyttäjät toimivat lain mukaisesti.
Siis lain mukaisesti.
Ei minkään kirjoittamattoman säännön joita tykätään näihin myös viljellä.
 
Tuo on kyllä tosi yleistä että ajetaan sitä vasenta kaistaa "koko matka" vaikka ei olla ketään ohittamassa, eikä tunnu olevan mikään kiire.
Tuntuu monesti että se on tosi kova paikka kun joku ajaa ylinopeutta ja ohittaa.
Noin tietysti kuuluukin tehdä, vielä kun menee vähän kovempaa kuin oikealla kaistalla mennään. Ja vaikka ajettaisiin samaakin nopeutta on hyvä täyttää molemmat kaistat. Kaikista älyttömintä on "oulun tauti", jossa kaikki ajavat vain oikeaa kaistaa, vaikka eivät ole kääntymässä oikealle/rampille pitkään aikaan. Tällä haitataan liikennettä puolittamalla tien välityskyky ja samalla tukitaan risteykset ja liittymät.

@Dr. Who kuvauksessa hän toimi täysin kuten kuuluu, ja muut sitten perseilivät.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom