Tavattoman paljon olen samaa mieltä mitä kirjoitit, mutta tuo ajansäästö on vähän sellainen näkemyseroavainen juttu. Kyllähän se yhteenlaskettuna säästää, mutta jos vaikka yhdestä ajomatkasta säästää 5min, niin ei sillä säästetyllä ajalla lähdetä vaikkapa etelään lomalle. Usein se ajansäästö on käytännön tasolla merkityksetön. Kumulatiivisesti toki aikaa säästyy, mutta minuutti sieltä ja toinen täältä, niin se todellinen hyöty jää kyseenalaiseksi.
Ja en siis millään muotoa kritisoi -- ajan itsekin ns. reippaasti, enkä halua roikkua kenenkään liian hitaasti ajavan perässä, mutta se todellinen hyöty siinä ajansäästössä ei ole kuitenkaan käytännössä niin iso. Usein itsellänikin, jos pääsen vaikka muutaman sadan kilometrin ajon varttia nopeammin, niin perillä se säästetty aika ei tule käytettyä sen ihmeellisemmin. Tai siis niin että sillä oikeasti olisi merkitystä, ellen sitten ole omaa tyhmyyttäni myöhässä. En siinä tee tuottavaa työtä vartin ajan josta vaikka tienaisin sen parikymppiä. Joku toki voisi niin tehdä, ja se on hienoa.
Ei tarkoitus ole kritisoida, vaan herättää keskustelua siitä todellisesta merkityksestä ajansäästössä. Ja tottakai jos pitkällä matkalla säästää sen puoli tuntia, tai jopa tunnin, niin se on tietysti eri asia. Muutamalla minuutilla vain harvoin on mitään käytännön merkitystä. Ajansäästön pitää tulla yhtenä pakettina. Ja en itsekään halua tarpeellista kauempaa viipyä ratissa jos on matkaa taitettavana, mutta turvallisuus kuitenkin ennen kaikkea.