Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Noista on 90%:lla puhelin kädessä tai sylissä. Aika karua katottavaa oli poliisin puhelinratsian tulokset, mitä helvetin tärkeetä siellä ruudulla on että pitää koko ajan tuijottaa…tuskin ne kaikki io-techiä lukee!
Minkä puhelinratsian? Tuosta paskastahan tehtiin VITTU LAILLISTA kolme vuotta sitten.
 
Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun.
Toki jos välissä on kulkusuunnat erotteleva liikenteenjakaja ja toinen valo-opaste, niin seuraavia punaisia päin ei saa lähteä tällä verukkeella.

Kerran Hakaniemessä torialueen ollessa rempassa käännyin bussin perässä tokoinrantaa kohti kauppahallin nurkalta. Bussi oli valoissa ekana ja minä tokana, ja lähdettiin liikkeelle heti valojen vaihduttua. Oli sen verran röykkyinen ja ahdas paikka, että bussi ajeli hissukseen ja toisesta suunnasta tuleville vaihtui vihreät ennen kuin olin heidän kaistaa ylittänyt. Sieltä tottakai joku taksisuhari oikein kiihdytti väkisin mun eteen ja tuijotteli vihaisesti. Risteykseen ajaessani ei siis ollut mitään indikaatiota vielä valojen vaihtumisesta tai siitä, että risteyksen ylityksessä kestäisi poikkeuksellisen kauan.

Olisi toisaalta ollut jännä dashcamvideon kanssa soitella poliisi paikalle, jos tuossa olisi taksin kanssa kolahtanut.
 
Osaatko perustella tämän lakipykälien kanssa?
8 §
Jalankulkijaopastimessa merkitsevät eri valot seuraavaa:

1) Punainen valo, että jalankulkija ei saa astua ajoradalle, pyörätielle eikä raitiovaunukaistalle.

Ei kai sillä keskikorokkeen valolla olisi mitään merkitystä, jos sitä ei tarvitsisi noudattaa.
 
Todennäköisesti viittaa siihen faktaan että sähköauto, etenkin nelikkona ampuu viivalta enemmän kuin hyvin. Teslan kanssa piti oikeasti katsoa ettei jengi aja vanhoihin vihreisiin tai punaisiin. Olin monesti jo risteyksen toisella puolella kun muu jengi vasta nosti kytkintä valoista. Enkä ollut edes kaasu pohjassa.
Joskus tuoreet Teslakuskit erottu, koe ajolla olevat, mutta sähköistyminen ja varsinkin Teslojen määrä lisääntynyt niin paljon että nuo enään erotu. Ja tuskin se pitkä keltainen tuohon vaikuttaa.

Teslakuissakin on boomereita joilla hitaammat reaktioajat, niin ehkä se pitkä keltainen saa heitäkin liikkeelle, mutta se nimenomaan tuossa idea että myös he lähtisi vihreiden sytyttyä.

(keskustelu siis siitä että kannattin huomattavasti pidempää punakeltaista , jotta se manuaalilaatokolla ajava somettava käsijarru boomerin kerkiäisi mukaan, nykyinen (noin sekuntti?) on lyhyt)
 
8 §
Jalankulkijaopastimessa merkitsevät eri valot seuraavaa:

1) Punainen valo, että jalankulkija ei saa astua ajoradalle, pyörätielle eikä raitiovaunukaistalle.

Ei kai sillä keskikorokkeen valolla olisi mitään merkitystä, jos sitä ei tarvitsisi noudattaa.
Jalankulkuopastimissa ei ole pääopastinta, siksi keskikorokkeenkin punaiseen pitää pysähtyä.

Ajoneuvoilla ja ratikoilla vain pääopastin määrää. Samassa risteyksessä voi olla vain yksi pääopastin per kaista/ajosuunta.
 
Ajoneuvoilla ja ratikoilla vain pääopastin määrää. Samassa risteyksessä voi olla vain yksi pääopastin per kaista/ajosuunta.
Joskus nähnyt paikkoja joissa on sekaantumisen vaara, ja ilmeisesti ei ihan omaa osaamattomuutta, koska muistan joskus jostain liikennepalstalta lukeneeni aiheesta.

Ei nyt linkattavaa esimerkkiä, mutta jossain risteys hässäkässä, jossa valoissa näkee seuraavan pääopastimen, joka näyttää apuopastimelta, mutta onkin toisen risteyksen (esim risteävä kevyeenliikenteen väylä) pääopastin ja jos se syttyy vihreäksi samaan tahtiin kuin ne valot missä odottaa ja vaihtuu punaiseksi samaan tahtiin, niin sekaantumisen vaara.

Siis päätelmä se että "suojatielle" vaihtuu vihreähyvin lyhyellä suoja-ajalla.
 
Olikohan tässä kyseessä samanlainen tilanne joka oli taannoin Iltalehden uutinenkin. Eli kuorma-autoilija sai sakon kun ajoi risteyksen tukkoon vihreän palaessa, vaikka seuraava valo-opaste oli punainen.

Olen itsekin saanut täällä pk-seudulla tööttiä kun en ole vetänyt vihreillä risteystä tukkoon vaan jäänyt pääopastimen luo odottamaan - ja lopulta on vaihtunut punaiset. Kyllä ihmiset vain on typeriä, tuntuu että vuosi vuodelta sekä typerämpiä että piittaamattomampia. Ainakin täällä miljoonan ihmisen pk-seudulla.
 
Oma tämän päivän ärsytys on se ettei osata ajaa suojateiden yli ryhmittymään. Pyörätie jossa fillarit saavat ajaa yli etuoikeutetusti ja jengi vain vetää koko suojatien leveydeltä tien tukkoon kun edellä oleva vasta etsii sopivaa rakoa mihin kääntyä/liittyä. Jalankulkijat kuin fillaristit yms saavat sitten etsiä sopivaa rakoa autojen edestä, takaa ja välistä jotta pääsevät suojatien yli. Ihme säätöä. Ajat risteykseen, jäät suojatien edustalle antaen koko suojatien kulkea kuten pitää ja kun edellä ajava on lähtenyt edeltä, ajat itse liittymään vasta kun tila antaa etkä prkl tuki kaikkea turhaan. Tuo on about päivittäinen ärsytys, etenkin tietyssä lähialueen risteyksessä. Ihan hv paskaa. Fillarila ajaessa paskaa kokea, kävellessä paskaa kokea ja samalla autoillessa ihan turhaa hv toimintaa.

Yksi tällainen löytyy tampereelta rautatieaseman läheisyydestä. Yllättävän moni ei tajua, että kun tuolta hakupisteestä lähdetään pois, niin sinne mahtuu tasan yksi auto kerrallaan kärkkymään ratapihankadulle liittymistä. Silti siihen suojatien päälle täytyy varsin usein tulla tukkimaan, vaikka ei siitä saa juuri mitään etua itselle, koska siitä ei vielä edes näe kunnolla molempiin suuntiin. Ja kärkkyä täytyy joskus varsin pitkäänkin, koska ratapihankatu on varsin vilkasliikenteinen tie - myös kevlin osalta.


1695901437921.png
 
Olen viime aikoina kiinnittänyt ruuhkaisina hetkinä huomiota siihen, että usein kun liikennevaloista lähdetään jonossa vihreällä valolla risteyksissä jossa ei tarvitse väistää ketään, jättävät jotkut niin reilun välin edessä olevaan että vihreän palamisen ajan läpimeno kärsii ja kaikki eivät ehdi valoista. Korostuu nuolivalolla vasemmalle kääntyessä kun sen välin näkee hyvin taaempaa jonosta. Ei mielestäni tuossa vaiheessa tarvitse jättää 50 metrin turvaväliä... Tämä siis lisänä ja erillisenä asiana siitä perinteisestä että ensimmäisenä oleva nukkuu valon vaihtuessa.
 
Tänään oli erikoisen epävarmaa ajoa jollakin Tampereen Satakunnan kadun sillan jälkeisen tietyömaan kohdilla. Ensin auto mateli muun jonon perässä jättäen selkeä välin edellä ajavaan. Sitten kun liikennevalo vaihtui punaiseksi päätti kyseinen kuski kiihdyttää ja ajaa päin punaisia. Puoliväliin tietyömaata mennessä se ei ollut saavuttanut edellä ajanutta letkaa.
Muita erikoisuuksia joita on tullut liikenteessä entistä enemmän on aiemmin mainitut punaissia päin letkassa ajavat. Eikä ole vain yksittäisiä punaisiin ajavia. Välillä voi olla kolmekin ihan puhtaasti punaisia päin ajavaa peräkkäin.
 
Tänään oli erikoisen epävarmaa ajoa jollakin Tampereen Satakunnan kadun sillan jälkeisen tietyömaan kohdilla. Ensin auto mateli muun jonon perässä jättäen selkeä välin edellä ajavaan. Sitten kun liikennevalo vaihtui punaiseksi päätti kyseinen kuski kiihdyttää ja ajaa päin punaisia. Puoliväliin tietyömaata mennessä se ei ollut saavuttanut edellä ajanutta letkaa.
Muita erikoisuuksia joita on tullut liikenteessä entistä enemmän on aiemmin mainitut punaissia päin letkassa ajavat. Eikä ole vain yksittäisiä punaisiin ajavia. Välillä voi olla kolmekin ihan puhtaasti punaisia päin ajavaa peräkkäin.
Onhan otsikon aiheessa jotain ärsyttänyt edellä ajava jotka pysähtyy punaisiin. (keltaisiin), ja moni varmaan samaa mieltä että jos punaisiin meinaa pysähty niin kannattaa tsekata että perässä tulia tekee samoin. :)

Kolmenauton letka punaisiapäin, ei kyllä ihan joka risteykssä onnistu, tiedostan kyllä että korkeamman rajoituksen alueella reipastavauhtia ajava kolmenauton letka kerkiää alta pois punaisillakkin, joissain riippuen vähän suunnasta ja risteyksestä..

Tuosta jatkoa, niin joissain isommissa risteyksissä myös sellaista että vihreällä mennessä, niin on vielä ns alueella, kun risteäville palaa jo vihreä, ainakin melkein.
 
Minkä puhelinratsian? Tuosta paskastahan tehtiin VITTU LAILLISTA kolme vuotta sitten.

Ei ole laillista vaikka on kaiutin jos VIT** SAA**** pidät sitä (puhelin ei kyrp*) kädessä vai mitä nyt mahdoit tarkoittaa? :) Android Auto ja Apple Car Play on toki ok.

Valoissa saa periaatteessa käyttää JOS se ei vaikuta valojen vaihtumisen jälkeiseen tilanteeseen. Se on vähän pölvästi speksattu juu.
 
Siis huoh. Mulla on tällä hetkellä 140 heppanen auto ja SILTI tuntuu että Tampereella ei niistä valoista osata missään lähteä ripeästi. Meinaa järki sulaa kun madellaan valoista ettei sieltä pääse kuin 30% todellisesta kapasiteetista liikkeelle. Sen jälkeen tukitaan seuraava risteys vasemmalle kääntyvien osalta rullailemalla hissuksiin valoihin siihen suoraan menevien kaistalle. Voi jeesus että osaa olla sitten lyijyäraskasta porukkaa välillä liikenteessä. Mikä helvetti siinä on että niitä vehkeitä ei saada liikkeelle.

Valehtelematta paras olisi että alle 200 heppaisilla autoilla olisi valoista lähtö suoritettava aina kaasu pohjassa, kun ei muuten näköjään päästä mihinkään.
 
Helpompihan 65hp vaparilla on lähteä valoista kuin nykyisillä ahdetuilla koneilla olkoonpa vaikka 2000hp
Nykyautolla siirretään jalka vasemmapuoleiselta polkimelta painamaan oikeanpuoleista, jos tuttu auto niin pitäisi olla käsitys pitääkö runnon ihan pohjaa, vai riittääkö kevyehkö painalus. Jos ja kun joku start&stop, niin automatiikka hoitaa käynnistelytkin. Tehoa ja ahdin tuskin haittaa vs tehon selkeä puute.


Nyt tulee vaparista mieleen joku vanha alitehoinen manuaali lahna, jossa riittää touhuttavaa. ja riippuu jo valoista ja kuormastakin miten kerkiiää alta pois. vaikka sammuttamatta liikkeelle pääsisi.


No 2000hp tuo mieleen kyllä jotain sellaistakin mikä voi olla siviilille haastavaa, jolloin 80 luvun 200 diesel MB verokkina voi lähteä oikeaan suuntaan, jos se käsijarrun saa vapautettua.
 
Nykyautolla siirretään jalka vasemmapuoleiselta polkimelta painamaan oikeanpuoleista, jos tuttu auto niin pitäisi olla käsitys pitääkö runnon ihan pohjaa, vai riittääkö kevyehkö painalus. Jos ja kun joku start&stop, niin automatiikka hoitaa käynnistelytkin. Tehoa ja ahdin tuskin haittaa vs tehon selkeä puute.


Nyt tulee vaparista mieleen joku vanha alitehoinen manuaali lahna, jossa riittää touhuttavaa. ja riippuu jo valoista ja kuormastakin miten kerkiiää alta pois. vaikka sammuttamatta liikkeelle pääsisi.


No 2000hp tuo mieleen kyllä jotain sellaistakin mikä voi olla siviilille haastavaa, jolloin 80 luvun 200 diesel MB verokkina voi lähteä oikeaan suuntaan, jos se käsijarrun saa vapautettua.
Minä tarkoitankin että vanha lahna on vaikeampi saada sammumaan vaikka kytkinjalka olisi epävarma, eikä kaasua anneta. Ne ovat paljon helpompia, vaikka ruutia ei ole
 
Minä tarkoitankin että vanha lahna on vaikeampi saada sammumaan vaikka kytkinjalka olisi epävarma, eikä kaasua anneta. Ne ovat paljon helpompia, vaikka ruutia ei ole
Koitapa jotain 1,6L diesel Kiaa manuaalilla. Lähtee kolmosella jyrkkään ylämäkeen pudottamalla kytkimen ilman kaasua.

Suosittu auto autokouluissa...
 
Minä tarkoitankin että vanha lahna on vaikeampi saada sammumaan vaikka kytkinjalka olisi epävarma, eikä kaasua anneta. Ne ovat paljon helpompia, vaikka ruutia ei ole
Ehkä tämä menee sitten malli jopa yksilökohtaisiin eroihin. Modernit autot ovat automaattivaihteisia, ja manuaalinakaan tarkoita että se olisi aina jotenkin helpompi tumpata valoihin kuin joku vanha tehoton. Vanha turbokin voi olla ok.

En tarkoita etteikö olisi olemassa jokin nykyaikainen moottori + voimansiirto + asetukset, millä kokemattoman vaikea lähteä.

Noin yleistän autoilla pystyy lähtemään yleisimmistä valoista riittävän reippaasti, siinä on eroja mikä on jonkin mielestä reippaasti ja sitten on ne kuskit jotka on yli rauhallisia, ihan riippumatta auton tehoista.
 
Koitapa jotain 1,6L diesel Kiaa manuaalilla. Lähtee kolmosella jyrkkään ylämäkeen pudottamalla kytkimen ilman kaasua.

Suosittu auto autokouluissa...
Pitäs autokouluissa olla bensa autot muutenkin niin porukka oppisi käyttämään sitä kytkintä heti alusta, toki tuo diesel auttaa keskittymään asiaan eli ajamiseen...
 
Pitäs autokouluissa olla bensa autot muutenkin niin porukka oppisi käyttämään sitä kytkintä heti alusta, toki tuo diesel auttaa keskittymään asiaan eli ajamiseen...
Automaatit siellä pitäisi olla, mutta ajokorttilaki on pahasti ajastaan jäljessä. EU:n ajokorttidirektiivi tulee korjaamaan onneksi tämän kun kotimaassa ei osata.
 
Automaatit siellä pitäisi olla, mutta ajokorttilaki on pahasti ajastaan jäljessä. EU:n ajokorttidirektiivi tulee korjaamaan onneksi tämän kun kotimaassa ei osata.
Automaattiautot autokouluihin ja sitten kohta puoliin on uudet sukupolvet sormi suussa amerikan malliin kun autosta löytyykin kolme poljinta ja ihka oikea vaihdekeppi. Siinä sitä sitten vasta liikenteeseen ruuhkia syntyykin kun ei saada sitä riisikippoa niistä valoista liikkeelle... Joo, sähköautot on automaatteja mutta se että edes 2/3 suomen autokannasta olis automaatteja on todennäköisesti utopiaa vielä ainakin seuraavan sukupolven ajan. Ja hyvähän se on oppia ajamaan manuaalilla niin siirto siitä automaattiin on 100x helpompaa kuin toisinpäin.

Edit. Näyttäähän tuo automaatti yleistyvän vauhdilla jos enää 25% uusista autoista on manuaaleja, mutta suomessa autokanta niin vanhaa että hetki menee ennenkuin tuo trendi näkyy koko autokannassa
 
Viimeksi muokattu:
Automaattiautot autokouluihin ja sitten kohta puoliin on uudet sukupolvet sormi suussa amerikan malliin kun autosta löytyykin kolme poljinta ja ihka oikea vaihdekeppi. Siinä sitä sitten vasta liikenteeseen ruuhkia syntyykin kun ei saada sitä riisikippoa niistä valoista liikkeelle... Joo, sähköautot on automaatteja mutta se että edes 2/3 suomen autokannasta olis automaatteja on todennäköisesti utopiaa vielä ainakin seuraavan sukupolven ajan. Ja hyvähän se on oppia ajamaan manuaalilla niin siirto siitä automaattiin on 100x helpompaa kuin toisinpäin.

Edit. Näyttäähän tuo automaatti yleistyvän vauhdilla jos enää 25% uusista autoista on manuaaleja, mutta suomessa autokanta niin vanhaa että hetki menee ennenkuin tuo trendi näkyy koko autokannassa
Mene autoliikkeeseen ja kysy löytyykö jotain manuaalia koeajolle... Harvasta paikasta on löytynyt enää lähivuosina.

Oletko paljon nähnyt siellä amerikassa ruuhkia sen takia että joku ei osaa ajaa manuaalia?
 
Automaatit siellä pitäisi olla, mutta ajokorttilaki on pahasti ajastaan jäljessä. EU:n ajokorttidirektiivi tulee korjaamaan onneksi tämän kun kotimaassa ei osata.
Aiemmin on saanut ajaa automaatilla, mutta se taisi rajoittaa ajo-oikeutta.

Monipuoliseen harjoitteluun kuuluu toki erilaiset voimalinjat, joissain kouluissa on, mutta jos vain yhtä tarjolla niin vaihteiden käyttöön oppimisen kannalta kai se manuaali harjoittelu oleellisempaa, automaatti helpompaa, joka keskiverollta sujuu, pienen alustuksen jälkeen, ilman erityistä harjoittelua. Toki eihän enään kai opeteta välikaasua, joten asiat kehittyy.

Automaattia puoltaa se että nopeammin voi keskittyä harjoittelussa varsinaiseen liikenteessä luovimiseen. Mutta sitten jää se taita käyttää manuaali puutteelliseksi.

Mene autoliikkeeseen ja kysy löytyykö jotain manuaalia koeajolle... Harvasta paikasta on löytynyt enää lähivuosina.
Tuolla nettiauto ketjussa postailti ilmoituksia missä manuaaleja myynnissä.
Tilastojen mukaan toki uusista suurin osa on automaatteja.

Oletko paljon nähnyt siellä amerikassa ruuhkia sen takia että joku ei osaa ajaa manuaalia?
Jenkeissä siviiliautot olleet automaatteja vuosikymmeniä, manuaali erikoisuus.

Jos on muisteleen 5v sisään muiden autoja joihin hypännyt kuskin paikalle, niin yllättävän paljon manuaaleja, jopa autovuokraamon omistamia manuaalilla (joo ei silloin oma valinta). Toki oma otanta ei kuvaa yleistä, mutta sitä että tänä päivänä taviskin voi joutua manuaalin rattia
 
Viimeksi muokattu:
Automaattiautot autokouluihin ja sitten kohta puoliin on uudet sukupolvet sormi suussa amerikan malliin kun autosta löytyykin kolme poljinta ja ihka oikea vaihdekeppi. Siinä sitä sitten vasta liikenteeseen ruuhkia syntyykin kun ei saada sitä riisikippoa niistä valoista liikkeelle... Joo, sähköautot on automaatteja mutta se että edes 2/3 suomen autokannasta olis automaatteja on todennäköisesti utopiaa vielä ainakin seuraavan sukupolven ajan. Ja hyvähän se on oppia ajamaan manuaalilla niin siirto siitä automaattiin on 100x helpompaa kuin toisinpäin.

Edit. Näyttäähän tuo automaatti yleistyvän vauhdilla jos enää 25% uusista autoista on manuaaleja, mutta suomessa autokanta niin vanhaa että hetki menee ennenkuin tuo trendi näkyy koko autokannassa
Noh, eiköhän homma mene niin kuten jenkeissäkin, että ne joita manuaali syystä tai toisesta kiinnostaa omaksuvat kyllä sillä ajamisen. Vai montako ajotuntia itselläsi meni opetella käyttämään kytkintä vs loppu ajotaidon haaliminen?

Ite oon sitä mieltä, että toi manuaalivaatimus autokoulussa on aivan typerä, jos kortin ajaa automaatilla ja jostain syystä ensiautoksi pitää kustannussyistä ostaa manuaali, niin toki sellasessa tilanteessa ajotaidot on autokoulun läpäisytasolla ja kytkimenkäyttöä joutunee jossain parkkiksella vähän treenata, mutta suurimmalle osalle porukkaa yksinkertaisesti se, että saadaan toi perus liikenteessä turvallisesti liikkuminen ja havainnointitaidot autokoulun puolesta kehitettyä ja sit ajettua ja totuttua liikenteeseen on jo niin iso osa tosta ajamisesta, että aika paljon helpompi se on vähän kytkintä treenailla, kun ainoa erillistä keskittymistä vaativa tekijä on jossain liikkeellelähdössä kytkimen luistatus.
 
Noh, eiköhän homma mene niin kuten jenkeissäkin, että ne joita manuaali syystä tai toisesta kiinnostaa omaksuvat kyllä sillä ajamisen. Vai montako ajotuntia itselläsi meni opetella käyttämään kytkintä vs loppu ajotaidon haaliminen?

Joo en mä sitä väittänytkään että manuaalilla ajaminen vaikeaa olisi ja sen opetteluun itseltä meni varmaan kymmenisen minuuttia aikanaan. Tosin tämäkin tapahtu jo joskus pikku muksuna peltoauton ratin takana, joten sinäänsä kai ei ihan verrainnollinen siihen teppoon joka autokouluun menee ilman minkäänlaista ajokokemusta.

...että aika paljon helpompi se on vähän kytkintä treenailla, kun ainoa erillistä keskittymistä vaativa tekijä on jossain liikkeellelähdössä kytkimen luistatus.

Manuaalivaihteisella tosin kytkintä tarvitsee paljon muuhunkin kuin pelkästään liikkellelähtöön. Automaatilla ajamaan opetellut voi tosiaan olla ihmeissään kun auto ei kulje mihinkään ykkösellä jos ei osaa vaihteita vaihtaa ja siihen kytkintä käyttää. Myös pysähtyessä olisi suotavaa käyttää kytkintä jotta auto ei sammu ja tämä on ehkä se suurin ongelmakohta jos opeteltu ajamaan automaatilla, jossa ei lähtökohtasesti tehdä vasemmalla jalalla mitään. Kokeneella kuskilla kaikki edellämainittu tulee selkärangasta, mutta se uusi kuljettaja vielä joutuu miettimään aika paljonkin em asioita ajaessaan joten parempi se on opetella siellä autokoulussa.

Ps. Aletaan olemaan melko kaukana ketjun aiheesta...
 
Kyllä se aihetta liippaa kun monet tuntuu ärsyyntyvän muiden hitaasta manuaalin käytöstä. Ongelmasta johon on ollut ratkaisu nimeltä automaatti jo pitkän aikaa.

Juurikin näin.
Liian usein valoissa jonossa sille edessä olevalle tuntuu tulevan jotenkin yllätyksenä, että "hei, nyt pitäs liikkua taas". Tomaatti lähtee kun nostaa jalan jarrulta, manuaalit alkaa arpoa ensin sitä, mikä se kytkinpoljin nyt taas olikaan ja sitten hämmennetään koko aski läpi ennenkun se ykkönen löytyy.
 
Juurikin näin.
Liian usein valoissa jonossa sille edessä olevalle tuntuu tulevan jotenkin yllätyksenä, että "hei, nyt pitäs liikkua taas". Tomaatti lähtee kun nostaa jalan jarrulta, manuaalit alkaa arpoa ensin sitä, mikä se kytkinpoljin nyt taas olikaan ja sitten hämmennetään koko aski läpi ennenkun se ykkönen löytyy.
Sit on niitä hassuja tapauksia, kun ensin nyitään ja nylkytetään eteenpäin kärsimättöminä ja sitten kun ne valot lopulta vaihtuu, niin meneekin se 3-4 sekuntia päästä liikkeelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Eiköhän se vaihdelaatikon tyyppi ole ihan toissijainen asia siinä kohtaa kun ei huomata valojen vaihtumista insta- ja tiktokselaamiselta...
 
Liikennevaloissa ärsyttää nytkyttelijät. Eli jäävät valoissa autonmitan päähän edellä olevasta ja sitten puoli metriä kerrallaan ajavat välin kiinni. Ja sitten itse miettiä ajaako väli kiinni vai ei. Varmaan ajatuksena ripeä valoista lähtö, mutta ei sekään onnistu aina.
Joku aika sitten väläytin pari kertaa pitkiä edellä menijälle, kun heitti roskaa ikkunasta, kiitoksena keskisormi :D
 
Nytkyttelijöiden ja himmareiden kanssa linja on selkeä, mä pysäytän auton kerran ja niille sijoilleen jää. Toinen saa sitten vaikka mönkiä 10m valojen aikana, ehtii sen välin ajamaan kiinnikin sitten muiden nutiessa.

Toinen vammasuustyyppi on ihmiset jotka jää auton mitan tai pidemmän matkan päähän siitä ekasta opastimesta ja viivasta syystä x, sinällään ei väliä yleensä mutta ahtaammissa paikoissa tommosen uivelon takia mahtuu taas yksi auto vähemmän sinne jonoon
 
Toinen vammasuustyyppi on ihmiset jotka jää auton mitan tai pidemmän matkan päähän siitä ekasta opastimesta ja viivasta syystä x, sinällään ei väliä yleensä mutta ahtaammissa paikoissa tommosen uivelon takia mahtuu taas yksi auto vähemmän sinne jonoon
Naureskelin kerran, kun yksi sankari oli pysäyttänyt auton liian kauas kääntyvien sensorista. Valot ei vaihtunut ollenkaan. Siinä se nökötti, pää vain pyöri ohjaamossa. Ymmärrettävästi ei olisi naurattanut yhtä paljon, jos olisin ollut sen perässä kävelyreissun sijaan.
 
Toinen vammasuustyyppi on ihmiset jotka jää auton mitan tai pidemmän matkan päähän siitä ekasta opastimesta ja viivasta syystä x, sinällään ei väliä yleensä mutta ahtaammissa paikoissa tommosen uivelon takia mahtuu taas yksi auto vähemmän sinne jonoon
Tyypillinen "vamma" mm, se että viivalta ei näe niitä valoja kunnolla, toinen se että kokonaisuus ei näy yhtähyvin viivalta, ja sitten se vamma että risteys on kääntyville ahdas, jolloin välin jättäminen helpottaa muiden liikkumista. Joissain risteyksissä on se viiva suunnitellusti vedetty kauaksi.

Joissain tapauksissa voi olla haittaa, kuten mainitsit, tuo että joku kapea risteys väli jossa voi käydä niin että mahtuisi yksiauto enemmän, toki hyvä uskoisena kuvitellaan että edessä olevallakkin on ne peilit ja arvioivat tilanteen uudestaan.
Sitten oma ääripää tuo toisen nimimerkin mainitsema jos ko suunnan tunnistus on toteutettu niin että jää sen ulkopuolelle, niin voi tulla pitkä odottelu. Jos ns silmukka tunnistus, niin kuskinpaikalta voi olla vaikea arvailla, mutta yleensä muutaman metrin päähän tai pidemmälle "yltää":

Kolmantena voisi mainita tilanteet jossa aivan risteyksen tuntumassa tulee yksi kaista lisää ryhmittymistä varten, ja perässä olisi kuski joka sinne haluaisi syystä tai toisesta heti, ehkä siellä olisi jo vihreää hänen ajo suuntaan
 
Liikennevaloissa ärsyttää nytkyttelijät. Eli jäävät valoissa autonmitan päähän edellä olevasta ja sitten puoli metriä kerrallaan ajavat välin kiinni. Ja sitten itse miettiä ajaako väli kiinni vai ei. Varmaan ajatuksena ripeä valoista lähtö, mutta ei sekään onnistu aina.
Joku aika sitten väläytin pari kertaa pitkiä edellä menijälle, kun heitti roskaa ikkunasta, kiitoksena keskisormi :D
Pysähdyn aina vain yhdellä hidastuksella siihen mihin on pakosti pysähdyttävä ennen törmäystä, vaikka näkyy että nytkyttelyä olisi tiedossa 15 metriä, enkä siitä enää jaksa liikkua ennen valojen vaihtumista. Kun itse kykenee nostamaan jarrun edellistä edellisten lähtiessä liikkeelle, eikä vasta viivellä edellisen liikkuessa, niin nytkyttelymatkan saa kyllä kaasutta ryöminnälläkin kiinni ja usein joutuu siltikin jarruttamaan. Jengi ei vaan autoillessa yhtään keskity siihen autoiluun.
 
Tomaatti lähtee kun nostaa jalan jarrulta, manuaalit alkaa arpoa ensin sitä, mikä se kytkinpoljin nyt taas olikaan ja sitten hämmennetään koko aski läpi ennenkun se ykkönen löytyy.


Todelisuudessa se manuaali lähtee useimmiten liikkeelle kun nostaa hieman kytkintä, eli huomattavasti nopeammin. Automaatilla ajava joutuu sen sijaan nostamaan ensin sen jalan jarrulta, siirtämään sen kaasulle, ja sitten autosta riippuen tunnustelemaan pikku hiljaa kaasua.

Mainitsemaasi uskomusta tosiaan levittää moni sellainen, joka on joutunut hankkimaan automaatin omaa kehnoa ajotaitoa kompensoimaan. Ikäänkuin yritetään selittää omia puutteita ajotaidossa ja liikkellelähdössä kuvitelluilla tarinoilla niistä, jotka eivät ole samaa apuvälinettä hankkineet. Vahvistusharhaksi ammattilaiset sitä taitavat nimittää. Normaalit ihmiset eivät välitä tämän ryhmän ongelmista minkään vertaa, luuriin katselijat rassaavat ihan riittävästi ilman jatkeiden vertailuja.
 
Todelisuudessa se manuaali lähtee useimmiten liikkeelle kun nostaa hieman kytkintä, eli huomattavasti nopeammin. Automaatilla ajava joutuu sen sijaan nostamaan ensin sen jalan jarrulta, siirtämään sen kaasulle, ja sitten autosta riippuen tunnustelemaan pikku hiljaa kaasua.

Mainitsemaasi uskomusta tosiaan levittää moni sellainen, joka on joutunut hankkimaan automaatin omaa kehnoa ajotaitoa kompensoimaan. Ikäänkuin yritetään selittää omia puutteita ajotaidossa ja liikkellelähdössä kuvitelluilla tarinoilla niistä, jotka eivät ole samaa apuvälinettä hankkineet. Vahvistusharhaksi ammattilaiset sitä taitavat nimittää. Normaalit ihmiset eivät välitä tämän ryhmän ongelmista minkään vertaa, luuriin katselijat rassaavat ihan riittävästi ilman jatkeiden vertailuja.
En ole koskaan kuullut noin älyttömiä väitteitä, onko sinulla ajokokemusta ollenkaan? Automaatti lähtee kyllä tunarillakin sen kuin vain länttää kaasun pohjaan, ei siinä "tunnustella" tarvitse. Manuaalilla tarvitaan pieneenkin mäkeen kytkimen ja kaasun yhteispeliä, ripeään lähtöön aina. Automaatilla vain tarjoaa monoa. Myöskin jalan siirtäminen kaasulle on huomattavasti nopeampi operaatio kuin kytkimen tuntumalle ottaminen. Jos se huolestuttaa niin aina voi ajaa kahdella jalalla, kaikki viiveet ovat poissa.
 
Todelisuudessa se manuaali lähtee useimmiten liikkeelle kun nostaa hieman kytkintä, eli huomattavasti nopeammin. Automaatilla ajava joutuu sen sijaan nostamaan ensin sen jalan jarrulta, siirtämään sen kaasulle, ja sitten autosta riippuen tunnustelemaan pikku hiljaa kaasua.
Oma tomaatti pitää sisällään Hold-toiminnon. Eli kulkineen pysähdyttyä polkaisen jarrua vähän syvemmälle, niin auto pysyy paikallaan ihan ilman jarrun polkemista. Voin siirtää jalan suoraan kaasulle odottamaan.
 
Vaikea uskoa, että liikkeellelähdössä olisi juurikaan merkitystä manuaali/automaatti vaihtoehdolla tai paljonko autossa on tehoja. Noita auto-holdeja nyt on ollut ainakin 1990 luvun subaruista lähtien jo, kun itsekin muistan, että jos jarrua painoi kovemmin ylämäkeen niin tämän jälkeen ko. polkimelta voi nostaa jalan kokonaan pois (Legacy manuaaliaskilla). Tokihan näillä yksittäistapauksissa voi merkitystä olla, mutta kyllä liikkeellelähtö menee ihan kuskin piikkiin on auton tekninen toteutus mikä tahansa.

Jos jotain risteyksissä voisi tehdä, niin valojen sijoittelua pitäisi parantaa että ne näkisi helpommin (lisäämällä näitä pikkuvaloja alemmaksi esim.). Aika monessa risteyksessä lähellä ollessa saa vähän kuikuilla mikä se valo on ja kuvittelen että esim. oma anoppi ei pysty muutamassa tuollaisessa kohdassa valon värin vaihtoa välittömästi näkemään kun kroppa vaan ei noissa asennoissa ole kuin sekunnin osia kerrallaan.

Ainakin jossain uudemmissa Toyota autoissa on tosin myös kuskin herättely jos havaitsee että edessä oleva auto lähtee liikkeelle mutta itse ei liiku, joten tokihan näihin on myös teknisiä ratkaisuja. Toki rajallinen hyöty tuollaisista kun sekään ei kovin aggressiivinen voi olla. Auttaa ehkä hivenen sellaisiin joilla keskittyminen on muualla.
 
Vaikea uskoa, että liikkeellelähdössä olisi juurikaan merkitystä manuaali/automaatti vaihtoehdolla
Jos on valpas kytkimen käyttäjä, niin liikkeelle lähtö varmaan on molemmilla suunnilleen samanlainen. Mutta sitten kun manuaalikuskin pitää heti kohta vaihtaa kakkosvaihteelle niin tässä kohtaa takana tuleva automaatilla ajava joutuu nostamaan kaasua ihan reippaasti ettei kopsahda puskurit yhteen. Joo, manuaalilla voisi kyllä vaihtaa tosi nopeastikin mutta tämä ei keskivertokuskilta tunnu onnistuvan. Automaatilla kiihdytys onnistuisi paremmin ilman sitä vedon totaalista nyykähtämistä.

Jenkeissä oli kiva ajella kun käytännössä kaikilla on automaatti. Valot vaihtuu niin koko liikennevirta lähtee jouhevasti eteenpäin, myös ne kuskit joilla on jo viimeinen (harmaa) väri päässä eikä kenenkään eteneminen nyykähdä siihen että mietitään missä kolossa se vaihde numero kaksi olikaan.
 
Miten se automaatilla lähtö voi olla hitaampi kun vaihdat jarrulta pois niin auto alkaa jo mönkimään samalla tapaa kun kytkimen nostaisi. Siihen sitten kaasua päälle.

Kyllä se manuaalien veivaus tota valoista lähtöä eniten hidastaa kännynräplääjien jälkeen.
 
Miten se automaatilla lähtö voi olla hitaampi kun vaihdat jarrulta pois niin auto alkaa jo mönkimään samalla tapaa kun kytkimen nostaisi. Siihen sitten kaasua päälle.
Riippuu automaatista ja tien kaltevuudesta. Samoin se jarrun painamisen tarvekkin riippuu noista tekijöistä.

Mutta samaa mieltä, ehdottomasti jos perinteinen automaatilla nopeampaa, olisi sitten D ja jarru (Vs 1, kytkin), saati N ja käsijarru, vs manuaali. Saati modernit missä avustavaa automatiikkaa enemmän. (*

Mutta jos kyse niistä valoista missä viidenminuutin kyttäämisen jälkeen vaihtaa vapaalle ja käsijarrulle, ja venyttelee niskaa, niin sitten joskus se sekunnin keltainen ei riitä kuin tuurilla siihen että jalka valmiina painaa kaasua, saati vaihde silmässä ja käsijarru vapautettu.

(*
Ehkä joku katsellut viimevuosisadan teknisiä tietoja missä automaatilla kiihtyvyys nollasta sataa vähän niukempi, jo pitkään käytännössä automaatti pesee siinäkin, en väitä etteikö jollain manuaalilla harjoittelulla joku voisi saada paremman ajan vs automaatti, sitä voi sitten miettiä miten se liittyisi liikenevaloista lähtemiseen.
 
Jos on valpas kytkimen käyttäjä, niin liikkeelle lähtö varmaan on molemmilla suunnilleen samanlainen. Mutta sitten kun manuaalikuskin pitää heti kohta vaihtaa kakkosvaihteelle niin tässä kohtaa takana tuleva automaatilla ajava joutuu nostamaan kaasua ihan reippaasti ettei kopsahda puskurit yhteen. Joo, manuaalilla voisi kyllä vaihtaa tosi nopeastikin mutta tämä ei keskivertokuskilta tunnu onnistuvan. Automaatilla kiihdytys onnistuisi paremmin ilman sitä vedon totaalista nyykähtämistä.

Jenkeissä oli kiva ajella kun käytännössä kaikilla on automaatti. Valot vaihtuu niin koko liikennevirta lähtee jouhevasti eteenpäin, myös ne kuskit joilla on jo viimeinen (harmaa) väri päässä eikä kenenkään eteneminen nyykähdä siihen että mietitään missä kolossa se vaihde numero kaksi olikaan.
No yhtälailla voisi joku urheiluauton omistava kommentoida, että voi voi kun ei toi automaattikuski lähde valoista kaasu pohjassa vaan sen verran hitaasti, etten itse voi kiihdytellä vapaasti tai muuten osuu "puskurit yhteen".

Koko tossa liikkeellelähtöasiassa on pääasiassa kyse siitä, että ollaan hereillä lähdössä liikkeelle ja oli vaihteisto minkälainen hyvänsä, niin ihan ripeästi se liikkeellelähtö sujuu. Jollain mehulinko tomaatilla itse ainakin joudun aika varovaisesti annostelemaan kaasua kun se auto reagoi kaasuun niin hitaasti esim jotkut uudetkin bemarit ja meset ja noilla liikkeellelähtö on takuulla hitaampaa, kuin manuaalilla, jolla ajan päivittäin.
 
Jos kyse olisi manuaali/automaatti kysymyksestä niin ongelman olisi pitänyt vähentyä itsestään vuosien varrella jo merkittävästi. Myöskin jos tuo on se ratkaiseva niin ongelma on käytännössä ratkaistu eikä tarvita kuin hivenen aikaa.

Itse en usko kummankaan kohdan paikkansapitävyyteen ja tukeutuisin ennemmin liikennevalojen helpompaan ja selkeämpään havainnointiin ja sijoitteluun. Tokihan teknisiä ratkaisujakin voisi tulla autoihin, esim. valaistuksen vihreäksi muuttumiseksi tms. kun auto havaitsee että valo vaihtui punaisesta vihreäksi.
 
Jos kyse olisi manuaali/automaatti kysymyksestä niin ongelman olisi pitänyt vähentyä itsestään vuosien varrella jo merkittävästi. Myöskin jos tuo on se ratkaiseva niin ongelma on käytännössä ratkaistu eikä tarvita kuin hivenen aikaa.
Uskon että automaatit on auttaneet, muistettava että liikenteessä on paljon manuaaleja ja vaikka uudet autot >80% automaatteja, niin ei kaikki ja automaattiin tottuneet sitten manuaalin rattiin joutuessa vähän herkempiä sählään.

Toinen se että osa boomereista jotka manuaalilla ikänsä ajaneet eivät itselleen hanki automaattia.

Vuosien saatossa liikennemäärät ja valojen määrä kasvanut, vaikka osa valoista korvattu ympyrällä.
Itse en usko kummankaan kohdan paikkansapitävyyteen ja tukeutuisin ennemmin liikennevalojen helpompaan ja selkeämpään havainnointiin ja sijoitteluun. Tokihan teknisiä ratkaisujakin voisi tulla autoihin, esim. valaistuksen vihreäksi muuttumiseksi tms. kun auto havaitsee että valo vaihtui punaisesta vihreäksi.
Samaa mieltä, perus ongelma on valojen toteutuksessa.

Keltanen pidemmäksi, nyky keltanen on noin sekunnin, jos haluaa lähteä vihreiden alussa, niin niihin valoihin joutuu keskittymään, se on taasen pois muusta ennakoivasta havannoinnista.

Isoissa osassa valoja ei yleensä ole ongelmaa lähteekö sekunnin vai muutaman päästä virheireiden syttymisestä. Ongelma koskaa joitain valoja ja niistäkin osaa vain tiettynä aikaa vuorokautta.
Jos keltaisten pidentäminen on ongelma, niin noihin voisi kehittää jotain muuta ennakko juttua. Se helpottaisi valoissa oloa, tekisi turvallisempaa,Mutta ennen robottiautoja "mikään" kikka ei poista kaikkia liikkeelle lähtö mokia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kyse olisi manuaali/automaatti kysymyksestä niin ongelman olisi pitänyt vähentyä itsestään vuosien varrella jo merkittävästi. Myöskin jos tuo on se ratkaiseva niin ongelma on käytännössä ratkaistu eikä tarvita kuin hivenen aikaa.

Itse en usko kummankaan kohdan paikkansapitävyyteen ja tukeutuisin ennemmin liikennevalojen helpompaan ja selkeämpään havainnointiin ja sijoitteluun. Tokihan teknisiä ratkaisujakin voisi tulla autoihin, esim. valaistuksen vihreäksi muuttumiseksi tms. kun auto havaitsee että valo vaihtui punaisesta vihreäksi.

Samaa mieltä. Auton mekaniikasta tai tekniikasta tässä ei ole kyse. Tai jos olisi, niin apuna ei olisi isommat tehot tai parempi vaihteisto*, vaan joku laite joka pyyhkii kuolaa kuskin leukapielestä.

Jos haluaa helpottaa omaa valmistautumistaan, niin kannttaa tuijottaa muutakin kuin oman valotolpan valoja. Risteykset on erilaisia, mutta tietyt lainalaisuudet pitää melkein aina paikkansa ja niitä syklejä tulkitsemalla pystyy ennakoimaan aika tarkasti koska on syytä pistää vaihdetta silmään. Näitä oppii kun keskittyy ajamiseen.

*edit. poislukien toki se 1->2 vaihtamisen vaikeus joillekkin kuskeille, joka on omiaan vaikuttamaan negatiivisesti valojen välityskykyyn
 
Ilmeisesti tälläiset tyypit on ne samat, jotka hiillostaa ohituskaistalla 5cm päässä omasta takapuskurista samalla kun itsellä on jo +15-20km/h yli vallitsevan rajoituksen. Sitten kun ovat päässeet ohi aloittavat sen hiljaa-kovaa-hiljaa kovaa tanssin ohituskaistojen välisilla osuuksilla.
Viittaat varmaan hiljaa-kovaa-kiljaa tanssilla siihen, että ajavat maks 20 km/h yli siinä missä tasanopeus-tyyppi vetää esim. surutta satasta 60 km/h alueenkin läpi?
 
Mahottoman ressaavalta kuulostaa tän ketjun mukaan se autolla ajaminen. Ei kait sitä noin kannata tosissaan olla ja kellon kans siellä liikenteessä, lähtee aiemmin liikenteeseen ja se kiire pois sieltä liikenteestä. Paljo ressittömämpää näin se ajaminen.. naatiskelee siitä ajosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom