Tänään tuli nähtyä pahinta moottoritieperseilyä hetkeen. Itselläni vakkarissa 130km/h, eli suurin osa muista jää jalkoihin.
Noh, osuudella, jossa oli hetken väljempää, aloin pikkuhiljaa saavuttaa uudehkoa Toyotaa. Painoin samalla tasaisella nopeudella vasemmalle ja turvallisesti ohi Toyotan eteen, kun keula alkoi näkyä peruutuspeilistä. Oma tasainen vauhti jatkui, mutta ero Toyotaan ei kasva, vaan alkaa kohta kuroutua umpeen. Eikä aikaakaan, niin Toyota ottaa vasemman kaistan.
Pidin oman vauhtini samana, mutta Toyota kuroi kaulan umpeen suorittaen hitainta ohitusta mitä olen hetkeen nähnyt. Tuossa vaiheessa ajattelin vielä, että hän on varmaan laittanut oman vakkarinsa muutaman päälle 130, eli menköön rauhassa matkoihinsa.
Mutta ei, Toyotassa istuva rouva valuu ohitseni ja vaihtaa mun keulaa hipoen oikealle ja välittömästi nostaa jalan pois kaasulta. Olin onneksi seuraillut tilannetta takana sen verran hyvin, että pystyin ottamaan itse heti vasurin ja painelemaan vakkaria pudottamatta rouvasta ohi. Peräänajokaan ei ollut ihan hirveän kaukana. Sain siis nopeasti ihan hyvän hajuraon häneen omalla nopeudella. Hänen vastaus tähän: uudestaan vasurille ja uudestaan mun ohi?Tuossa vaiheessa meni hieman tunteisiin ja nostin nopeutta aluksi 135kmh, jolloin lakkasi vihdoin saavuttamasta mua ja hetkeksi melkein 140kmh.
Vihdoin alkoi syntyä jotain eroa ja muutakin liikennettä tuli sekoittaamaan tilannetta ja sai palauttaa oman matkavauhdin. Toyotaa ei sen jälkeen näkynyt. Todennäköisesti joku ääritapaus ihmisestä, joka ankkuroi itsensä lähimpään uhriin ja jolla ei ole mitään käsitystä omasta nopeudesta ja jalka lepää kaasulla tehden jatkuvasti pientä edestakas liikettä.