Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viittaat varmaan hiljaa-kovaa-kiljaa tanssilla siihen, että ajavat maks 20 km/h yli siinä missä tasanopeus-tyyppi vetää esim. surutta satasta 60 km/h alueenkin läpi?
Veikkaisin siihen, että ohituskaistaosuuksilla ajetaan se +20-30 km/h ylinopeutta, ja ohituskaistojen välisillä osuuksilla joko alle tai juuri sen nopeusrajoituksen. Tasanopeustyyppi ajaa sekä ohituskaistoilla että niiden välisillä sitä samaa nopeutta - oli se sitten alle tai yli nopeusrajoituksen.
 
Mahottoman ressaavalta kuulostaa tän ketjun mukaan se autolla ajaminen. Ei kait sitä noin kannata tosissaan olla ja kellon kans siellä liikenteessä, lähtee aiemmin liikenteeseen ja se kiire pois sieltä liikenteestä. Paljo ressittömämpää näin se ajaminen.. naatiskelee siitä ajosta.

Tännehän kerätään ne kohokohdat milloin joku on siitä ajosta tehnyt stressaavaa. Jatkuvasti tapahtuu sitä kun joku liittyy rampista mutta ei kiihdytä edes nopeusrajoituksen lähelle, niin siinä sitten pitää hidastaa, tai vaihtaa kaistaa jos sellainen on vieressä ja vapaana. Tai kuten tuossa juuri taidetaan keskustella, joku ohittaa ihan turhaan ohituskaistalla, sitten kun se loppuu se ja jää eteen puhaltamaan kiviä tuulilasiin vaikka itse ajaisi nopeampaa (silti rajoitusten puitteissa). Itsekin koin vastaavaa pari viikkoa sitten, eli kohtuu yleistä.

Kyllähän se pakostikin aiheuttaa kohonnutta verenpainetta. Enimmäkseen se ajo onkin ihan mukavaa, mutta itsekin ajan useimpina viikkoina useamman sadan kilometrin matkoja per suunta, mahtuu sinne paljon tapahtumia jotka eivät ole miellyttäviä saatika turvallisia.

Ja sekin kun puhutaan tuollaisista matkoista, niin kyllä siinä kellon kanssa pelataan. Jos tulee edes 30tkm tuollaista reissaamista vuoteen, ja saa keskinopeuden nostettua 80km/h -> 90km/h, siinä säästää yhden viikon työtunnit. Eli vaikka se nyt ei mielestäni ole täällä ollutkaan valituksen aiheena, niin rekat ja tojotamummot ohittamalla säästää ihan oikeasti ison siivun.

Ihan eri asia jos käy 5km matkan, siinä ei juurikaan ajassa säästä jos ajaa 60 alueella 60 tai 50
 
Tännehän kerätään ne kohokohdat milloin joku on siitä ajosta tehnyt stressaavaa. Jatkuvasti tapahtuu sitä kun joku liittyy rampista mutta ei kiihdytä edes nopeusrajoituksen lähelle, niin siinä sitten pitää hidastaa, tai vaihtaa kaistaa jos sellainen on vieressä ja vapaana. Tai kuten tuossa juuri taidetaan keskustella, joku ohittaa ihan turhaan ohituskaistalla, sitten kun se loppuu se ja jää eteen puhaltamaan kiviä tuulilasiin vaikka itse ajaisi nopeampaa (silti rajoitusten puitteissa). Itsekin koin vastaavaa pari viikkoa sitten, eli kohtuu yleistä.

Kyllähän se pakostikin aiheuttaa kohonnutta verenpainetta. Enimmäkseen se ajo onkin ihan mukavaa, mutta itsekin ajan useimpina viikkoina useamman sadan kilometrin matkoja per suunta, mahtuu sinne paljon tapahtumia jotka eivät ole miellyttäviä saatika turvallisia.

Ja sekin kun puhutaan tuollaisista matkoista, niin kyllä siinä kellon kanssa pelataan. Jos tulee edes 30tkm tuollaista reissaamista vuoteen, ja saa keskinopeuden nostettua 80km/h -> 90km/h, siinä säästää yhden viikon työtunnit. Eli vaikka se nyt ei mielestäni ole täällä ollutkaan valituksen aiheena, niin rekat ja tojotamummot ohittamalla säästää ihan oikeasti ison siivun.

Ihan eri asia jos käy 5km matkan, siinä ei juurikaan ajassa säästä jos ajaa 60 alueella 60 tai 50
Tavattoman paljon olen samaa mieltä mitä kirjoitit, mutta tuo ajansäästö on vähän sellainen näkemyseroavainen juttu. Kyllähän se yhteenlaskettuna säästää, mutta jos vaikka yhdestä ajomatkasta säästää 5min, niin ei sillä säästetyllä ajalla lähdetä vaikkapa etelään lomalle. Usein se ajansäästö on käytännön tasolla merkityksetön. Kumulatiivisesti toki aikaa säästyy, mutta minuutti sieltä ja toinen täältä, niin se todellinen hyöty jää kyseenalaiseksi.

Ja en siis millään muotoa kritisoi -- ajan itsekin ns. reippaasti, enkä halua roikkua kenenkään liian hitaasti ajavan perässä, mutta se todellinen hyöty siinä ajansäästössä ei ole kuitenkaan käytännössä niin iso. Usein itsellänikin, jos pääsen vaikka muutaman sadan kilometrin ajon varttia nopeammin, niin perillä se säästetty aika ei tule käytettyä sen ihmeellisemmin. Tai siis niin että sillä oikeasti olisi merkitystä, ellen sitten ole omaa tyhmyyttäni myöhässä. En siinä tee tuottavaa työtä vartin ajan josta vaikka tienaisin sen parikymppiä. Joku toki voisi niin tehdä, ja se on hienoa.

Ei tarkoitus ole kritisoida, vaan herättää keskustelua siitä todellisesta merkityksestä ajansäästössä. Ja tottakai jos pitkällä matkalla säästää sen puoli tuntia, tai jopa tunnin, niin se on tietysti eri asia. Muutamalla minuutilla vain harvoin on mitään käytännön merkitystä. Ajansäästön pitää tulla yhtenä pakettina. Ja en itsekään halua tarpeellista kauempaa viipyä ratissa jos on matkaa taitettavana, mutta turvallisuus kuitenkin ennen kaikkea.
 
Keltanen pidemmäksi, nyky keltanen on noin sekunnin, jos haluaa lähteä vihreiden alussa, niin niihin valoihin joutuu keskittymään, se on taasen pois muusta ennakoivasta havannoinnista.

Isoissa osassa valoja ei yleensä ole ongelmaa lähteekö sekunnin vai muutaman päästä virheireiden syttymisestä. Ongelma koskaa joitain valoja ja niistäkin osaa vain tiettynä aikaa vuorokautta.
Jos keltaisten pidentäminen on ongelma, niin noihin voisi kehittää jotain muuta ennakko juttua. Se helpottaisi valoissa oloa, tekisi turvallisempaa,Mutta ennen robottiautoja "mikään" kikka ei poista kaikkia liikkeelle lähtö mokia.

Nuolivaloissa monet ajaa surutta punaisia päin(ns. ajat sitten vanhenneilla vihreillä) jos on semmoisia tosi lyhyitä valoja. Näissä olen nähnyt viikoittain vaaratilanteita kun ei malteta pysähtyä ja odottaa vuoroa kiltisti. Pahimmillaan on joutunut jarrulle hyppäämään ettei aja kääntyvän kylkeen. Tässä sitten korostuu nuo valoissa kuppaajat koska pahimmillaan nuolivalot eivät päästä kuin pari autoa kerrallansa. Sitten taas odottaa koko risteyksen kierto joka voi ruuhka-aikaan olla minuutti tolkulla.
 
Tavattoman paljon olen samaa mieltä mitä kirjoitit, mutta tuo ajansäästö on vähän sellainen näkemyseroavainen juttu. Kyllähän se yhteenlaskettuna säästää, mutta jos vaikka yhdestä ajomatkasta säästää 5min, niin ei sillä säästetyllä ajalla lähdetä vaikkapa etelään lomalle. Usein se ajansäästö on käytännön tasolla merkityksetön. Kumulatiivisesti toki aikaa säästyy, mutta minuutti sieltä ja toinen täältä, niin se todellinen hyöty jää kyseenalaiseksi.

Ja en siis millään muotoa kritisoi -- ajan itsekin ns. reippaasti, enkä halua roikkua kenenkään liian hitaasti ajavan perässä, mutta se todellinen hyöty siinä ajansäästössä ei ole kuitenkaan käytännössä niin iso. Usein itsellänikin, jos pääsen vaikka muutaman sadan kilometrin ajon varttia nopeammin, niin perillä se säästetty aika ei tule käytettyä sen ihmeellisemmin. Tai siis niin että sillä oikeasti olisi merkitystä, ellen sitten ole omaa tyhmyyttäni myöhässä. En siinä tee tuottavaa työtä vartin ajan josta vaikka tienaisin sen parikymppiä. Joku toki voisi niin tehdä, ja se on hienoa.

Ei tarkoitus ole kritisoida, vaan herättää keskustelua siitä todellisesta merkityksestä ajansäästössä. Ja tottakai jos pitkällä matkalla säästää sen puoli tuntia, tai jopa tunnin, niin se on tietysti eri asia. Muutamalla minuutilla vain harvoin on mitään käytännön merkitystä. Ajansäästön pitää tulla yhtenä pakettina. Ja en itsekään halua tarpeellista kauempaa viipyä ratissa jos on matkaa taitettavana, mutta turvallisuus kuitenkin ennen kaikkea.

Kuten sanottua, itsellä matkat on satoja kilometrejä per suunta. Päivätasolla säästö yltää helposti tunnin luokkaan. 1000km matkalla edes se 10km/h keskinopeuden nosto säästää yli tunnin. Jos pääsee kotiin tunnin aikaisemmin, sillä kyllä konkreettisesti tekee jotain. Vaikka se olisi edes tunnin lisää unta yöllä jos seuraavana päivänä pitää taas lähteä töihin, niin kyllä se vaikuttaa elämänlaatuun.
 
Kuten sanottua, itsellä matkat on satoja kilometrejä per suunta. Päivätasolla säästö yltää helposti tunnin luokkaan. 1000km matkalla edes se 10km/h keskinopeuden nosto säästää yli tunnin. Jos pääsee kotiin tunnin aikaisemmin, sillä kyllä konkreettisesti tekee jotain. Vaikka se olisi edes tunnin lisää unta yöllä jos seuraavana päivänä pitää taas lähteä töihin, niin kyllä se vaikuttaa elämänlaatuun.
Aivan, ja juuri tuollaisilla pitkillä matkoilla se ajansäästö on merkityksellinen. Suurin osa ihmisistä ei tuollaista pätkää kovinkaan usein ajele, niin niissä tapauksissa se muutaman minuutin ajansäästö on usein aivan tarpeeton siihen hintaan nähden mitä siitä maksaa (vaaralliset ohittelut, punaisia päin ajaminen, ja yleisesti alentunut turvallisuus).
 
Aivan, ja juuri tuollaisilla pitkillä matkoilla se ajansäästö on merkityksellinen. Suurin osa ihmisistä ei tuollaista pätkää kovinkaan usein ajele, niin niissä tapauksissa se muutaman minuutin ajansäästö on usein aivan tarpeeton siihen hintaan nähden mitä siitä maksaa (vaaralliset ohittelut, punaisia päin ajaminen, ja yleisesti alentunut turvallisuus).

Lyhyet pätkät ja varsinkin kaupunkiajo ovat sitten ihan oma juttunsa toki. Siellä ei ole mahdollistakaan mennä muiden ohi ja paljon tiheämmin autoja niin siinä pitää olla ihan oma asenne. Siksi itse vältän isompien kaupunkien keskustoihin menemistä jos vain mahdollista. Autokin kolhiintuu vähemmän kun on väljemmillä mailla
 
Jos menee vaikka muun liikenteen tahtiin ja sitten meinaa että pitäisi nostaa keskinopeutta 10km/h, niin ei tule onnistumaan. Suurimman osan aikaa olisi silti sen muun liikenteen vauhdissa odottamassa ohituspaikkaa ja sen lopun aikaa pitäisi ajaa huomattavasti kovempaa että saisi keskinopeuden nousemaan sen kympin verran.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Jos menee vaikka muun liikenteen tahtiin ja sitten meinaa että pitäisi nostaa keskinopeutta 10km/h, niin ei tule onnistumaan. Suurimman osan aikaa olisi silti sen muun liikenteen vauhdissa odottamassa ohituspaikkaa ja sen lopun aikaa pitäisi ajaa huomattavasti kovempaa että saisi keskinopeuden nousemaan sen kympin verran.

Maanteillä on yleensä kuitenkin ihan hyvin tilaa ohitella. Jos satasen alueella ei pääse rekan/mummon ohi niin se on joko oma valinta tai auto liian hidas (oma valinta sekin)

Kunhan auto kiihtyy lähes moottoripyörämäisesti niin ei mene kauaa päästä ohi. Eikä tartte törkeitä nopeuksia.
 
Voisko joku selittää mikä järki lisävaloissa jotka valaisee suunnilleen koko maakunnan? Ei enää suuntauksellakaan mitään väliä kun häikäisee kilometrikaupalla pitkillä suorilla
 
Maanteillä on yleensä kuitenkin ihan hyvin tilaa ohitella. Jos satasen alueella ei pääse rekan/mummon ohi niin se on joko oma valinta tai auto liian hidas (oma valinta sekin)
Eteläisemmässä Suomessa liikennettä sen verran että ohittelu ei välttämättä tuo vaivan arvoista etua, korostuu ns työmatkaliikenteen aikoihin, mutta toki on ajankohtia ja pätkiä missä ohituspaikkoja ja harvaa liikenenttä.

Kunhan auto kiihtyy lähes moottoripyörämäisesti niin ei mene kauaa päästä ohi. Eikä tartte törkeitä nopeuksia.
Sama aika siinä menee, sama pätkätarvitaan, Jos ei sikailla.
Ei tuo kiihtyvyys ole se juttu, jos työmatka-ajoa , tuttu tie, niin tavis perheauto kiihtyy jo sen verran ettei vaadi edes jumppaamista, jollain viimevuosisadan diesel lahnalla ohittaminen sujuu, vaatii ennakointia. ruuhkaisemmilla pätkillä voi toki näyttää vähän koomiselta.


Voisko joku selittää mikä järki lisävaloissa jotka valaisee suunnilleen koko maakunnan? Ei enää suuntauksellakaan mitään väliä kun häikäisee kilometrikaupalla pitkillä suorilla
Kuullostaa hyvältä, jos se valot ovat kuivioltaan ja suuntaukseltaan kunnossa, eli valeisee siellä kaukaa maantienopeuksissa.

Kapealla metsäisellä tiellä, lähellä olevat puut voi haitat. Kun tuskin tässä puhutaan mistään älykkäistä keilanmuodostu valoista.

Häikysy on tyhmää.
 
Oma tomaatti pitää sisällään Hold-toiminnon. Eli kulkineen pysähdyttyä polkaisen jarrua vähän syvemmälle, niin auto pysyy paikallaan ihan ilman jarrun polkemista. Voin siirtää jalan suoraan kaasulle odottamaan.
No onpas hienoudet.

Nokitan kuitenkin tuonkin päälle. Manuaalilla voi ennen vaihtumista painaa kaasulla reippaat kierrokset jolloin moottori kiertää tehoalueella jo ennen kuin valot ovat vaihtaneet.


Kyllähän todellisuudessa automaattikin lähtee reippaasti, ja nämä kuvitellut hitaat lähdöt ketjun mukaisesti johtuu ihan jostain muusta kuin käytetystä laatikkotyypistä.
 
Miten se automaatilla lähtö voi olla hitaampi kun vaihdat jarrulta pois niin auto alkaa jo mönkimään samalla tapaa kun kytkimen nostaisi. Siihen sitten kaasua päälle.

Kyllä se manuaalien veivaus tota valoista lähtöä eniten hidastaa kännynräplääjien jälkeen.
Eiköhän toi ole kuskista kiinni. Nostat kierrokset keltaisella n. 4000 ja nostat kytkintä vihreällä => lähtee kuin telkkä pesästä jos autossa "vähääkään" tehoa. Automaateissa on vaihtaessa yleensä viivettä ja manuaalilla vaihtaessa se on kuskista kiinni. Sähköautot sitten erikseen ne kiihtyy suoraviivaisesti.
 
No onpas hienoudet.

Nokitan kuitenkin tuonkin päälle. Manuaalilla voi ennen vaihtumista painaa kaasulla reippaat kierrokset jolloin moottori kiertää tehoalueella jo ennen kuin valot ovat vaihtaneet.
Milläs pitelet autoa paikallaan jos toinen jalka on kytkintä painamassa ja toinen painaa "reippaat kierrokset"? Jos käsijarrulla, niin aika kuluu yhä enemmän kuin automaatilla, joka lähtee kuin napista. Sillä voi myös nostattaa kierroksia jarrua vasten jos tuntuu olevan kertakaikkinen kiire; öljyn vastus nostattaa jo ahtoja, manuaalilla kiertää joutavaa. Jos vielä kiireempi niin turbiini korkeammalla stallilla, alkaa lähtemään. Jotenkin tuntuu että oppi on tullut autopeleistä.
Ei kiihdytysajoissa turhaan käytetä 2-vaihteista powerglideä. Pekka Perusautoilija ajaa joka tilanteessa näppärämmin automaatilla, hyvin autonsa tunteva manuaalikuski pystyy samaan.

Lähinnä tuntisin suurta myötähäpeää jos joku 1.6 ekoinjektion-kuski kierrättää konetta "teho"alueella ennen valojen vaihtumista.
 
Nokitan kuitenkin tuonkin päälle. Manuaalilla voi ennen vaihtumista painaa kaasulla reippaat kierrokset jolloin moottori kiertää tehoalueella jo ennen kuin valot ovat vaihtaneet.
Eiköhän toi ole kuskista kiinni. Nostat kierrokset keltaisella n. 4000 ja nostat kytkintä vihreällä => lähtee kuin telkkä pesästä jos autossa "vähääkään" tehoa.
Tuollaisella käytökselle voi päästä tähän ketjuun.
Automaateissa on vaihtaessa yleensä viivettä ja manuaalilla vaihtaessa se on kuskista kiinni.
Automaatteja on moneen lähtöön, mutta noin yleistäen se on siinäkin kuskista kiinni. Vanhoissa autoissa paperilla automaatti saattoi hävitä kiihtyvyydessä.

Milläs pitelet autoa paikallaan jos toinen jalka on kytkintä painamassa ja toinen painaa "reippaat kierrokset"?
Ehkä se ei ryömi, samaan tapaan kuin vanha automaatti. no mietit varmaan mäkilähtöä.
Koska tosimies ajaa manuaalilla, eikä plärää tiktokkia, niin käsi vapaana jolla voi pidellä käsijarrua, ja koska sen on jo polttanut niin ei se paljoa sitä lähtöä haittaa, vaikka ei kerkiäsi höllään.

Tosin tuo niiden boomerien juttuja, ne polkimet on niin lähekkäin että kyllä kahdella äijä jalalla kolme poljinta hanskaa.

Lähinnä tuntisin suurta myötähäpeää jos joku 1.6 ekoinjektion-kuski kierrättää konetta "teho"alueella ennen valojen vaihtumista.
Siinä pariminuuttia huudattuna jalat puutuneena ja vieressä oleva nytkyttäjä (* nytkäyttää, niin hups....


(*
Joku automaatti heppu , jolla jarru vähän lipsuu kun nauraa bb.io-tech juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisella käytökselle voi päästä tähän ketjuun.

Automaatteja on moneen lähtöön, mutta noin yleistäen se on siinäkin kuskista kiinni. Vanhoissa autoissa paperilla automaatti saattoi hävitä kiihtyvyydessä.
Eikä vain paperilla, ihan oikeasti suht laiskoja lähtemään noi esim. vanhat nelivaihteiset automaatit
 
Milläs pitelet autoa paikallaan jos toinen jalka on kytkintä painamassa ja toinen painaa "reippaat kierrokset"? Jos käsijarrulla, niin aika kuluu yhä enemmän kuin automaatilla, joka lähtee kuin napista. Sillä voi myös nostattaa kierroksia jarrua vasten jos tuntuu olevan kertakaikkinen kiire; öljyn vastus nostattaa jo ahtoja, manuaalilla kiertää joutavaa. Jos vielä kiireempi niin turbiini korkeammalla stallilla, alkaa lähtemään. Jotenkin tuntuu että oppi on tullut autopeleistä.
Ei kiihdytysajoissa turhaan käytetä 2-vaihteista powerglideä. Pekka Perusautoilija ajaa joka tilanteessa näppärämmin automaatilla, hyvin autonsa tunteva manuaalikuski pystyy samaan.

Lähinnä tuntisin suurta myötähäpeää jos joku 1.6 ekoinjektion-kuski kierrättää konetta "teho"alueella ennen valojen vaihtumista.
On joskus tota tullut tehtyä (eikä sitä tarvitse kierrättää kuin sen keltaisen ajan) => Monesti seuraava lähtijä on n. 5-10m päässä ennenkuin juurikaan liikahtaa. Eikä siinä mitään häpeän tunnetta ole ollut :-)
Se on täysin laillista toimintaa, ennen vanhaan autokoulussa jopa opetettiin, että pitää lähteä valoista ripeästi.
 
Eikä vain paperilla, ihan oikeasti suht laiskoja lähtemään noi esim. vanhat nelivaihteiset automaatit
No ajattelin kolmevaihtelisia automaatteja vs nelivaihteinen manuaali. Malli on monia, mutta jos nyt 12 vs 15 sek 0-100, niin kyllä niillä monella ripeasti luulis valoista lähdettävän.

On joskus tota tullut tehtyä (eikä sitä tarvitse kierrättää kuin sen keltaisen ajan) => Monesti seuraava lähtijä on n. 5-10m päässä ennenkuin juurikaan liikahtaa. Eikä siinä mitään häpeän tunnetta ole ollut :)
Se on täysin laillista toimintaa, ennen vanhaan autokoulussa jopa opetettiin, että pitää lähteä valoista ripeästi.
Ripeasti, vs viisari optimialueella ja ja pidon rajalla lähtö, ehkä siellä autokoulussa oli se nuhasin versio siitä pikku opelista ja luokkaa tukeva opettaja.

Tuolla siviili liikenteessä, niin valoista ei saa lähtiä liianärhäkästi.

En nyt väitä mitä tarkoitat, mutta viesti antaa pelivaraa tulkita niin moneen. varsinkin kun tässä kommentteja jostain automaatin hitaudesta.
 
No ajattelin kolmevaihtelisia automaatteja vs nelivaihteinen manuaali. Malli on monia, mutta jos nyt 12 vs 15 sek 0-100, niin kyllä niillä monella ripeasti luulis valoista lähdettävän.


Ripeasti, vs viisari optimialueella ja ja pidon rajalla lähtö, ehkä siellä autokoulussa oli se nuhasin versio siitä pikku opelista ja luokkaa tukeva opettaja.

Tuolla siviili liikenteessä, niin valoista ei saa lähtiä liianärhäkästi.

En nyt väitä mitä tarkoitat, mutta viesti antaa pelivaraa tulkita niin moneen. varsinkin kun tässä kommentteja jostain automaatin hitaudesta.
Mikäs laki sen ripeän lähdön estää? Sutiihan ne renkaat jäälläkin, jos vähän karrikoidaan. Pääasiahan tossa on, että tunnet autosi käyttäytymisen eri olosuhteissa. Etkä jää kuppaamaan sinne valoihin ja estät turhaan takana tulevien pääsyä eteeenpäin ko. valojen aikana.
 
Mikäs laki sen ripeän lähdön estää? Sutiihan ne renkaat jäälläkin, jos vähän karrikoidaan....
No en väitä onko lakimuutoksissa tullut muutoksia.
Mutta noin perinteisesti aiemmin liikenteenvaarantaminen kai ollut se lappuun kirjoitettava syy. (tai joku muu tuon tyyppinen)

Kynnys laputtaa on toki korkea (jos ei onnettomuutta) vs ne rikkeet missä yksiselitteiset mittaustavat ja taulukot.

En tässä nyt ole tuomitsemassa asianmukaista reipasta lähtöä, vaan kannatan sitä, kunhan nyt on ensin tilanne kuvan muodostanut. Kommentti liitty karkkijoiden siihen pidontajalla ,tai luistoneston puutteessa sutii kuivalla kesäkelillä)

En nyt muista koska olisin viimeksi ajanut sellaisella manuaali autolla jolla pitäisi ennen kytkimen nostoa nostaa kierrokset jonnekkin punaviivan tuntumaan (tai missä nyt onkaan) valoista lähtiessä. (ehkä pahimilla en ole mäkisisessä taajamassa liikkunut, tai sitten vain niin takaraivoissa ettei tiedosta)
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaa Audi ja Mersu kuskit mikä logiikka teillä on moottoriteillä.

Eli ajan oikeaa kaistaa 120kmh (GPS varmistettu nopeus). Sitten tullaan perseeseen ajamaan, lähetään ohittamaan ja samantien kurvataan eteen ja koukataan siiten suoraan oikealle menevään liittymään. Miks hitossa pitää lähteä ylinopeudella ohittamaan kun tietää että alle puolen minutin päästä kuitenkin menee oikealle liittymään?
Tänään helsinki-tampere motarilla varmaan kolme kertaa kävi toi sama juttu. Jotenkuten ymmärrän jos ajaa hitaasti, mutta mäkin ajoin tasan niin lujaa kun nopeudet salli. Mutta ei näköjään riitä..
 
Kertokaa Audi ja Mersu kuskit mikä logiikka teillä on moottoriteillä.

Eli ajan oikeaa kaistaa 120kmh (GPS varmistettu nopeus). Sitten tullaan perseeseen ajamaan, lähetään ohittamaan ja samantien kurvataan eteen ja koukataan siiten suoraan oikealle menevään liittymään. Miks hitossa pitää lähteä ylinopeudella ohittamaan kun tietää että alle puolen minutin päästä kuitenkin menee oikealle liittymään?
Tänään helsinki-tampere motarilla varmaan kolme kertaa kävi toi sama juttu. Jotenkuten ymmärrän jos ajaa hitaasti, mutta mäkin ajoin tasan niin lujaa kun nopeudet salli. Mutta ei näköjään riitä..
129 voi ajaa ihan huoletta ilman ”ylinopeutta” eli turha saivarrella että ajat suurinta sallittua. Oikeasti motarilla voi ajaa 20 yli ja ketään ei kiinnosta.

Itse en ainakaan tuollaisen himmailijaan perään jäisi ennen ramppia koska se voi mennä samaan ramppiin ja jos ei motarilla tuon kovempaa ”uskalla ajaa” niin pienemmillä teillä vauhti voi olla jopa lähemmäs 20 alle rajoituksen ja ohitusmahdollisuuksia heikommin.

Siihen en osaa vastata miksi tulevat perään ”roikkumaan” eivätkä heti vedä ohitse, ehkä arvioivat aluksi että ajat nopeammin ja sitten iskee se ”ei helvetti jos tuo poistuukin samasta rampista”-fiilis.
 
Mikäs laki sen ripeän lähdön estää? Sutiihan ne renkaat jäälläkin, jos vähän karrikoidaan. Pääasiahan tossa on, että tunnet autosi käyttäytymisen eri olosuhteissa. Etkä jää kuppaamaan sinne valoihin ja estät turhaan takana tulevien pääsyä eteeenpäin ko. valojen aikana.
Lainaus Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta: "Liikennevaloista tai paikaltaan lähdettäessä tehdyt täyskaasukiihdytykset, joissa mustaa rantua jää jälkeen, tulkitaan yleensä häiritsevänä ajotapana tai tarpeettomana ja häiritsevänä ajona taajamassa."

En ole sakkoja moisesta saanut, tarjosin kerran kylläkin revittelijälle vaihtoehdoiksi joko 1. Rikon häneltä ikkunan kädessäni olevalla rautaputkella tai 2. Hän ajattelee jatkossa missä revittää.

Ihmisiä vituttaa jos kivet / nastat lentävät pitkin auton peltejä ja ikkunoita.
 
129 voi ajaa ihan huoletta ilman ”ylinopeutta” eli turha saivarrella että ajat suurinta sallittua. Oikeasti motarilla voi ajaa 20 yli ja ketään ei kiinnosta.

Itse en ainakaan tuollaisen himmailijaan perään jäisi ennen ramppia koska se voi mennä samaan ramppiin ja jos ei motarilla tuon kovempaa ”uskalla ajaa” niin pienemmillä teillä vauhti voi olla jopa lähemmäs 20 alle rajoituksen ja ohitusmahdollisuuksia heikommin.

Siihen en osaa vastata miksi tulevat perään ”roikkumaan” eivätkä heti vedä ohitse, ehkä arvioivat aluksi että ajat nopeammin ja sitten iskee se ”ei helvetti jos tuo poistuukin samasta rampista”-fiilis.
Ei hyvä helvetti. 120kmh on suurin sallittu nopeus niin sitä ajetaan. Mistä näitä "mulla on oikeus" kaahareita oikein tulee? Sitten vilutellaan valoja muille kun ei pääse rikkomaan lakia ja ajamaan ylinopeutta :facepalm: Kortti pois tommosilta.
 
Ei hyvä helvetti. 120kmh on suurin sallittu nopeus niin sitä ajetaan. Mistä näitä "mulla on oikeus" kaahareita oikein tulee? Sitten vilutellaan valoja muille kun ei pääse rikkomaan lakia ja ajamaan ylinopeutta :facepalm: Kortti pois tommosilta.
Siellä vasemmalla kaistalla saat olla, jos ohitat jotakuta, mutta vain silloin. Jos oikealla kaistalla joku ajaa myös "tasan 120 km/h", etkä todellisuudessa ohita sitä, keräät vasemmalla kaistalla taaksesi rattiraivoa. Samaa mieltä toki siitä, että viime hetkellä ohittelu on tyhmää, jos on tieltä poistumassa.
 
Lainaus Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta: "Liikennevaloista tai paikaltaan lähdettäessä tehdyt täyskaasukiihdytykset, joissa mustaa rantua jää jälkeen, tulkitaan yleensä häiritsevänä ajotapana tai tarpeettomana ja häiritsevänä ajona taajamassa."

En ole sakkoja moisesta saanut, tarjosin kerran kylläkin revittelijälle vaihtoehdoiksi joko 1. Rikon häneltä ikkunan kädessäni olevalla rautaputkella tai 2. Hän ajattelee jatkossa missä revittää.

Ihmisiä vituttaa jos kivet / nastat lentävät pitkin auton peltejä ja ikkunoita.
Joo en mäkään näe järkeä talvella nastojaan vetävistä pyöristä irroittaa, taikka mustaa rantua asfalttiin renkaita kuluttaen jättää. Ei toi 4000 kierrokset (max 7000) autollani sitä aiheuttakaan eli pidon puolella se lähtö. Ripeästi kuitenkin.
 
Suurin sallittu nopeus on aika yksiselitteinen asia. Suurin sellainen nopeus mihin ei puututa on sitten toinen juttu, eikä yhtä yksiselitteinen.

Mä tykkään ajaa hieman yli suurimman sallitun aiemmin mainittujen syiden lisäksi ihan vaan koska voin, mutta ei mittarinkaan mukaan suurinta sallittua ajava tee varsinaisesti mitään väärää. Voi se turhauttaa, kun itse tietää, että kovempaakin voisi ajaa ilman seuraamuksia virkavallan suunnalta, mutta se on vain omassa pääkopassa tai ajanhallinnassa se vika, jos se alkaa kovin kovasti keittämään.
 
Niin ja eikö tuo 120 ollut tässä tapauksessa nimenomaan se tarkka nopeus eikä mittarinopeus?
 
Suurin sallittu nopeus on aika yksiselitteinen asia. Suurin sellainen nopeus mihin ei puututa on sitten toinen juttu, eikä yhtä yksiselitteinen.

Tähän on (onneksi) tulossa ehkä muutosta:


Tosin motarilla se 120 tuntuu varsin usein aika hitaalta vauhdilta. Enemmänkin taajamaan olisi varsin tervetullutta jos puuttumiskynnys laskisi sieltä 7+3:sta vaikka 3+3:n, tai miksei suoraan 0+3:n. Siellä niillä vähilläkin ylimääräisillä voi olla iso vaikutus. Tästäkin nousee iso poru, jos toteutuu. Ainakin mitä joidenkin kanssa tästä keskustellessa tulee vastaan argumenttina, että on ilmeisesti tosi vaikea pitää huolta siitä että nopeus pysyy sallitun rajoissa ja kaikki huomio menee mittarin kyttäämiseen?
 
Ainakin mitä joidenkin kanssa tästä keskustellessa tulee vastaan argumenttina, että on ilmeisesti tosi vaikea pitää huolta siitä että nopeus pysyy sallitun rajoissa ja kaikki huomio menee mittarin kyttäämiseen?
Ihan kuin se olisi helpompaa kytätä ettei mene yli rajoituslukema + vaihteleva mittarivirhepoisto + ei varmasti tiedossa oleva poliisin sen hetkinen puuttumiskynnys kuin seurata ettei numero mene yli tietyn numeron, joka lukee kyltissä... Yhtä vaikeaa varmasti kuin jos sanottaisiin että juokse vähän matkaa mutta lopeta ennen kuin törmäät seinään. Osa näistä tyypeistä juoksisi seinään ja valittaisi kun on niin tiukka raja että on heidän kyvyillä ihan mahdotonta onnistua tuollaisessa, seinät pitäisi tehdä kumista että olisi joustoa.
 
Milläs pitelet autoa paikallaan jos toinen jalka on kytkintä painamassa ja toinen painaa "reippaat kierrokset"?

Ei mitään hajua miten yleisiä nämä on, mutta ainakin mun Skodassa on hold assist vaikka on manuaali. Eli täyspysähdyksen jälkeen riittää pitää kytkin pohjassa, niin auto pitää kuskin puolesta jarrun päällä. Kun kytkintä vähän nostaa, jarru vapautuu automaattisesti. En tosin itse käytä sitä ominaisuutta kierrosten nostamiseen, lähinnä tosi kätevää varsinkin ylämäissä kun voi pitää jalkaa valmiiksi kaasulla liikkeelle lähtiessä.
 
Tähän on (onneksi) tulossa ehkä muutosta:


Tosin motarilla se 120 tuntuu varsin usein aika hitaalta vauhdilta. Enemmänkin taajamaan olisi varsin tervetullutta jos puuttumiskynnys laskisi sieltä 7+3:sta vaikka 3+3:n, tai miksei suoraan 0+3:n. Siellä niillä vähilläkin ylimääräisillä voi olla iso vaikutus. Tästäkin nousee iso poru, jos toteutuu.
Puuttumis kynnystä pitäisi alentaa, sen takia että on niitä tapa "rikollisia", ja sen puuttumiskynnyksen idea romuttun kun siitä on tullut liian monelle tapa.

Käytännön toteusu voisi olla alkuun sellainen että jos valvonnassa tavataan kuljettaja jolla haasteita jossain muussa, esim turvavälissä ja lisäksi ongelmia nopeuden kanssa, niin automatiikka/polisii voisi sitten yhden ylityksestä lättästä lapun kouraan/postiin.

Automaattivalvonnassa jos vain nopeus ylittynyt vähän, niin jos samalle ajoneuvolle/haltijalle niitä tulee toistuvasti, niin maksulappua perään.

Otsikkoon liittyy siten että ne nopeuserot liikenteessä vähenisi, eli vähemmän ärsyyntymistä.
 
En ole sakkoja moisesta saanut, tarjosin kerran kylläkin revittelijälle vaihtoehdoiksi joko 1. Rikon häneltä ikkunan kädessäni olevalla rautaputkella tai 2. Hän ajattelee jatkossa missä revittää.

Ja mitäs sitten olisi tapahtunut jos olisit rikkonut tuon ikkunan? Maksamaan olisit joutunut sen auton korjauksen plus sakot päälle riehumisesta, kun auton omistanut jonipetteri vetäisi jutun käräjille. Mihinkään tapamuutoksiin tuo ei olisi jonipetterin kohdalla johtanut, joten hyvä että jäi (taas kerran) vain haaveilun asteelle. :D
 
Eikä vain paperilla, ihan oikeasti suht laiskoja lähtemään noi esim. vanhat nelivaihteiset automaatit
Ainakin tehokkaammilla autoilla se vetävien pyörien määrä on ongelma eikä se aski.
Ja mitäs sitten olisi tapahtunut jos olisit rikkonut tuon ikkunan? Maksamaan olisit joutunut sen auton korjauksen plus sakot päälle riehumisesta, kun auton omistanut jonipetteri vetäisi jutun käräjille. Mihinkään tapamuutoksiin tuo ei olisi jonipetterin kohdalla johtanut, joten hyvä että jäi (taas kerran) vain haaveilun asteelle. :D
Niin sitä voi jokanen jonipetteri miettiä siinä tilanteessa että napsahtaako se putki johonkin muuallekkin kun siihen ikkunaan jos on urakalla perseillyt.

Harvalla rikkeen tehneellä on munaa lähteä tollastakin asiaa viemään käytännössä käräjille.
 
Harvalla rikkeen tehneellä on munaa lähteä tollastakin asiaa viemään käytännössä käräjille.

Päinvastoin. Tänä päivänä jokainen pikkujuttukin viedään eteenpäin, on enemmän tietoa oikeuksista ja prosesseista yms. Joskus kultaisella 90-luvulla asiat käsiteltiin toisin....

Sitäpaitsi autosta riippuen tuollainen sivunlasin vaihto voi olla aika arvokas juttu. No netissä voi aina uhota mutta harvassa nuo ikkunarikkojat ovat.
 
Ja mitäs sitten olisi tapahtunut jos olisit rikkonut tuon ikkunan? Maksamaan olisit joutunut sen auton korjauksen plus sakot päälle riehumisesta, kun auton omistanut jonipetteri vetäisi jutun käräjille. Mihinkään tapamuutoksiin tuo ei olisi jonipetterin kohdalla johtanut, joten hyvä että jäi (taas kerran) vain haaveilun asteelle. :D
Esitän vain asioita jotka olen valmis viemään loppuun. Hänhän itse sai valita mitä seuraavaksi tapahtuu.

Mitä helvetin väliä sillä lasin hinnalla muuten on tuossa tilanteessa? Kun auto on auto täynnä hiljaista poikaa niin tietää että teko oli toimiva.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaa Audi ja Mersu kuskit mikä logiikka teillä on moottoriteillä.

Eli ajan oikeaa kaistaa 120kmh (GPS varmistettu nopeus). Sitten tullaan perseeseen ajamaan, lähetään ohittamaan ja samantien kurvataan eteen ja koukataan siiten suoraan oikealle menevään liittymään. Miks hitossa pitää lähteä ylinopeudella ohittamaan kun tietää että alle puolen minutin päästä kuitenkin menee oikealle liittymään?
Tänään helsinki-tampere motarilla varmaan kolme kertaa kävi toi sama juttu. Jotenkuten ymmärrän jos ajaa hitaasti, mutta mäkin ajoin tasan niin lujaa kun nopeudet salli. Mutta ei näköjään riitä..
Saako BMW kuski myös kommentoida? En tuota perseessä ajamista ymmärrä, mutta itse saatan ohittaa vielä juuri ennen liittymää josta poistun, mikäli voin tehdä sen häiritsemättä matkaasi. En siis aja perseessä, enkä vaihda suoraan eteen, mutta menen kyllä tarvittaessa vielä ohi ja liityn pois. Suurin syy tähän on se, että 90% edellä ajavista eivät osaa pitää vakkarittomissa autoissaan jalkaa samassa asennossa, vaan vauhti seilaa 60-90 välillä joka viides sekunti. On pienempi riski joutua tällaisen taakse, jos pääsee vielä ennen liittymää ohi kun matka jatkuu pienemmälle tielle. Kuvittelisin, että tämä voi olla muillakin syynä. En toki voi tietää millainen kuski edessäni on moottoritiellä, mutta ei tarvitsekaan jos vielä pääsee vaarattomasti ohi. On myös helpompaa pitää omaa vakkaria päällä, suorittaa ohitus ja poistua liittymästä, kun antaa jarrua ja hidastaa taaksesi. Tämä myös mahdollisesti vaikuttaa takana oleviin autoihin. Oma GPS-nopeus on yleensä 130km/h, jota on tullut ajettua viimeiset 18 vuotta. Suurin osa 120km/h ajavista ovat moottoritiellä niitä hitaammin ajavia, joten kuvittelisin että näitä tilanteita voi sattua tällöin melko usein.
 
Ei mitään hajua miten yleisiä nämä on, mutta ainakin mun Skodassa on hold assist vaikka on manuaali.
Ovat yleisiä, mutta toimintatapa vaihtelee. Esimerkiksi joissakin volkkareissa voi toimia vain hetkellisesti kun jarrua on painettu voimakkaasti ja sitten vapautettu(aiempi versio ilman holdin valintakytkintä). Omassa korealaisessa toimii vastaavasti mutta aktivoituu vain auton ollessa ylämäessä, mikä on ärsyttävää. Joka tapauksessa molemmat tavat mahdollistavat kuvaillun toiminnan.

Aikanaan etenkin Skodassa oli erittäin ärsyttävää ja kuljettajaan kohdistuvaa ärsytystä aiheuttavaa, että jarruvalot jäävät palamaan kun hold assist jää päälle pysähtymisen jälkeen. Myös kun auto pysähtyy, vaihde siirretään vaikka sitten asentoon P ja pysäköintijarru aktivoidaan. Kuljettaja näyttää amatööriltä joka painaa koko ajan jarrua, vaikka onkin vain amatööri joka ei tunne auton toimintaa. Eikä koskaan huomaa ellei jostain ikkunaheijastuksesta tajua. Toiminto kun nollaantuu avattaessa kuljettajan ovi, vaikka auto jätetään muuten koskematta käyntiin siitä poistuttaessa. :confused: :poop:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli nähtyä pahinta moottoritieperseilyä hetkeen. Itselläni vakkarissa 130km/h, eli suurin osa muista jää jalkoihin.

Noh, osuudella, jossa oli hetken väljempää, aloin pikkuhiljaa saavuttaa uudehkoa Toyotaa. Painoin samalla tasaisella nopeudella vasemmalle ja turvallisesti ohi Toyotan eteen, kun keula alkoi näkyä peruutuspeilistä. Oma tasainen vauhti jatkui, mutta ero Toyotaan ei kasva, vaan alkaa kohta kuroutua umpeen. Eikä aikaakaan, niin Toyota ottaa vasemman kaistan.

Pidin oman vauhtini samana, mutta Toyota kuroi kaulan umpeen suorittaen hitainta ohitusta mitä olen hetkeen nähnyt. Tuossa vaiheessa ajattelin vielä, että hän on varmaan laittanut oman vakkarinsa muutaman päälle 130, eli menköön rauhassa matkoihinsa.

Mutta ei, Toyotassa istuva rouva valuu ohitseni ja vaihtaa mun keulaa hipoen oikealle ja välittömästi nostaa jalan pois kaasulta. Olin onneksi seuraillut tilannetta takana sen verran hyvin, että pystyin ottamaan itse heti vasurin ja painelemaan vakkaria pudottamatta rouvasta ohi. Peräänajokaan ei ollut ihan hirveän kaukana. Sain siis nopeasti ihan hyvän hajuraon häneen omalla nopeudella. Hänen vastaus tähän: uudestaan vasurille ja uudestaan mun ohi?Tuossa vaiheessa meni hieman tunteisiin ja nostin nopeutta aluksi 135kmh, jolloin lakkasi vihdoin saavuttamasta mua ja hetkeksi melkein 140kmh.

Vihdoin alkoi syntyä jotain eroa ja muutakin liikennettä tuli sekoittaamaan tilannetta ja sai palauttaa oman matkavauhdin. Toyotaa ei sen jälkeen näkynyt. Todennäköisesti joku ääritapaus ihmisestä, joka ankkuroi itsensä lähimpään uhriin ja jolla ei ole mitään käsitystä omasta nopeudesta ja jalka lepää kaasulla tehden jatkuvasti pientä edestakas liikettä.

Tähän oma kokemus melkein parin vuosikymmenen takaa Helsinki-Tampere motarilla jossa ajoin vakkarilla ja vakionopeudella 4 kertaa The Seppo Hovin ohi, ja Seppo Hovi ohitti minut kolmesti. Ja about riihimäen ja toijalan välisellä matkalla. Välillä hän katosi taustapeilistä, mutta niin vaan jostain aina tuli ohi, huristeli horisonttiin ja tovin päästä körötteli taas oikean kaistan jonossa.
 
Eteläisemmässä Suomessa liikennettä sen verran että ohittelu ei välttämättä tuo vaivan arvoista etua, korostuu ns työmatkaliikenteen aikoihin, mutta toki on ajankohtia ja pätkiä missä ohituspaikkoja ja harvaa liikenenttä.

Sama aika siinä menee, sama pätkätarvitaan, Jos ei sikailla.
Ei tuo kiihtyvyys ole se juttu, jos työmatka-ajoa , tuttu tie, niin tavis perheauto kiihtyy jo sen verran ettei vaadi edes jumppaamista, jollain viimevuosisadan diesel lahnalla ohittaminen sujuu, vaatii ennakointia. ruuhkaisemmilla pätkillä voi toki näyttää vähän koomiselta.



Kuullostaa hyvältä, jos se valot ovat kuivioltaan ja suuntaukseltaan kunnossa, eli valeisee siellä kaukaa maantienopeuksissa.

Kapealla metsäisellä tiellä, lähellä olevat puut voi haitat. Kun tuskin tässä puhutaan mistään älykkäistä keilanmuodostu valoista.

Häikysy on tyhmää.

Siinä työmatkaliikenteessä nimenomaan ei aina ole tilaa kiihdyttää omalla kaistalla, vaan pitää suorittaa se ”ohituskaistalla”. Silloin nopeammasta kiihtyvyydestä hyötyy. Tai sitten kaikki muut ovat hyväksyneet kohtalonsa eivätkä uskalla mennä hitaampien ohi. Itse totesin että muiden takana ajamisesta ei hyödy mitään, saa vain kiviä niskaan joten lopetin sellaisen hissuttelun.

Mutta sekin työmatkaliikenne on yleensä lyhytkestoista pois lukien varmaan PKS.
 
Siinä työmatkaliikenteessä nimenomaan ei aina ole tilaa kiihdyttää omalla kaistalla, vaan pitää suorittaa se ”ohituskaistalla”. Silloin nopeammasta kiihtyvyydestä hyötyy. Tai sitten kaikki muut ovat hyväksyneet kohtalonsa eivätkä uskalla mennä hitaampien ohi. Itse totesin että muiden takana ajamisesta ei hyödy mitään, saa vain kiviä niskaan joten lopetin sellaisen hissuttelun.
Vaikka kyse on työssäkäyntimatkasta, niin kyllä silloinkin voi ja syytä pitää ne turvavälit.
 
Vaikka kyse on työssäkäynti matkasta, niin kyllä silloinkin voi ja syytä pitää ne turvavälit.

Toki, mutta vaikka tiellä on 100 rajoitus, turvaväli on lyhyempi silloin kun siinä ajetaan hitaampaa kuten traktorin tai ison kuorman takana esmes 60 tai 80. Turvaväli ei ole staattinen, nopeudesta riippumaton etäisyys.
 
Ajattelin ensin että haluaa pois samasta rampista kuin minä, mutta ei! :facepalm:


Taisi antaa tilaa takaa tulevalle kiireellisemmälle. :-) Muuten tuossa ei kai järkeä, tai no jos navigointi/opastusvrihe, tarkoitan että poistumassa tulevasta liittymästä, mutta ei vielä tuosta.
 
Viimeksi muokattu:
Toki, mutta vaikka tiellä on 100 rajoitus, turvaväli on lyhyempi silloin kun siinä ajetaan hitaampaa kuten traktorin tai ison kuorman takana esmes 60 tai 80. Turvaväli ei ole staattinen, nopeudesta riippumaton etäisyys.
En tajunnut että nyt kyse traktoreista ja en tiedä mitä väliä nyt ajellaan. Mutta ei sen traktorin / kärryn perälaidassa tarvi roikkua, ei turvaälisuositus ole maximi, vaan minimi.
Joskus ne traktori voi olla aika peitteisiä, niin sieltä kauempaa näkeekin paremmin, ja kivetkin ropisee vähemmän.

Tässä en nyt sitä dissaa kiihtyvyyttä, onhan se kiva että autossa on paukkuja ja kiihtyy ilman runnomista.
 
En tajunnut että nyt kyse traktoreista ja en tiedä mitä väliä nyt ajellaan. Mutta ei sen traktorin / kärryn perälaidassa tarvi roikkua, ei turvaälisuositus ole maximi, vaan minimi.
Joskus ne traktori voi olla aika peitteisiä, niin sieltä kauempaa näkeekin paremmin, ja kivetkin ropisee vähemmän.

Tässä en nyt sitä dissaa kiihtyvyyttä, onhan se kiva että autossa on paukkuja ja kiihtyy ilman runnomista.

Riippuu, jos on liian kaukana ei voi ikinä ohittaa ilman ylinopeutta kun kurottava matka on niin pitkä. Että ei mitään mahdottomiakaan etäisyyksiä voi ottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom