Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ainakin mitä joidenkin kanssa tästä keskustellessa tulee vastaan argumenttina, että on ilmeisesti tosi vaikea pitää huolta siitä että nopeus pysyy sallitun rajoissa ja kaikki huomio menee mittarin kyttäämiseen?
Ihan kuin se olisi helpompaa kytätä ettei mene yli rajoituslukema + vaihteleva mittarivirhepoisto + ei varmasti tiedossa oleva poliisin sen hetkinen puuttumiskynnys kuin seurata ettei numero mene yli tietyn numeron, joka lukee kyltissä... Yhtä vaikeaa varmasti kuin jos sanottaisiin että juokse vähän matkaa mutta lopeta ennen kuin törmäät seinään. Osa näistä tyypeistä juoksisi seinään ja valittaisi kun on niin tiukka raja että on heidän kyvyillä ihan mahdotonta onnistua tuollaisessa, seinät pitäisi tehdä kumista että olisi joustoa.
 
Milläs pitelet autoa paikallaan jos toinen jalka on kytkintä painamassa ja toinen painaa "reippaat kierrokset"?

Ei mitään hajua miten yleisiä nämä on, mutta ainakin mun Skodassa on hold assist vaikka on manuaali. Eli täyspysähdyksen jälkeen riittää pitää kytkin pohjassa, niin auto pitää kuskin puolesta jarrun päällä. Kun kytkintä vähän nostaa, jarru vapautuu automaattisesti. En tosin itse käytä sitä ominaisuutta kierrosten nostamiseen, lähinnä tosi kätevää varsinkin ylämäissä kun voi pitää jalkaa valmiiksi kaasulla liikkeelle lähtiessä.
 
Tähän on (onneksi) tulossa ehkä muutosta:


Tosin motarilla se 120 tuntuu varsin usein aika hitaalta vauhdilta. Enemmänkin taajamaan olisi varsin tervetullutta jos puuttumiskynnys laskisi sieltä 7+3:sta vaikka 3+3:n, tai miksei suoraan 0+3:n. Siellä niillä vähilläkin ylimääräisillä voi olla iso vaikutus. Tästäkin nousee iso poru, jos toteutuu.
Puuttumis kynnystä pitäisi alentaa, sen takia että on niitä tapa "rikollisia", ja sen puuttumiskynnyksen idea romuttun kun siitä on tullut liian monelle tapa.

Käytännön toteusu voisi olla alkuun sellainen että jos valvonnassa tavataan kuljettaja jolla haasteita jossain muussa, esim turvavälissä ja lisäksi ongelmia nopeuden kanssa, niin automatiikka/polisii voisi sitten yhden ylityksestä lättästä lapun kouraan/postiin.

Automaattivalvonnassa jos vain nopeus ylittynyt vähän, niin jos samalle ajoneuvolle/haltijalle niitä tulee toistuvasti, niin maksulappua perään.

Otsikkoon liittyy siten että ne nopeuserot liikenteessä vähenisi, eli vähemmän ärsyyntymistä.
 
En ole sakkoja moisesta saanut, tarjosin kerran kylläkin revittelijälle vaihtoehdoiksi joko 1. Rikon häneltä ikkunan kädessäni olevalla rautaputkella tai 2. Hän ajattelee jatkossa missä revittää.

Ja mitäs sitten olisi tapahtunut jos olisit rikkonut tuon ikkunan? Maksamaan olisit joutunut sen auton korjauksen plus sakot päälle riehumisesta, kun auton omistanut jonipetteri vetäisi jutun käräjille. Mihinkään tapamuutoksiin tuo ei olisi jonipetterin kohdalla johtanut, joten hyvä että jäi (taas kerran) vain haaveilun asteelle. :D
 
Eikä vain paperilla, ihan oikeasti suht laiskoja lähtemään noi esim. vanhat nelivaihteiset automaatit
Ainakin tehokkaammilla autoilla se vetävien pyörien määrä on ongelma eikä se aski.
Ja mitäs sitten olisi tapahtunut jos olisit rikkonut tuon ikkunan? Maksamaan olisit joutunut sen auton korjauksen plus sakot päälle riehumisesta, kun auton omistanut jonipetteri vetäisi jutun käräjille. Mihinkään tapamuutoksiin tuo ei olisi jonipetterin kohdalla johtanut, joten hyvä että jäi (taas kerran) vain haaveilun asteelle. :D
Niin sitä voi jokanen jonipetteri miettiä siinä tilanteessa että napsahtaako se putki johonkin muuallekkin kun siihen ikkunaan jos on urakalla perseillyt.

Harvalla rikkeen tehneellä on munaa lähteä tollastakin asiaa viemään käytännössä käräjille.
 
Harvalla rikkeen tehneellä on munaa lähteä tollastakin asiaa viemään käytännössä käräjille.

Päinvastoin. Tänä päivänä jokainen pikkujuttukin viedään eteenpäin, on enemmän tietoa oikeuksista ja prosesseista yms. Joskus kultaisella 90-luvulla asiat käsiteltiin toisin....

Sitäpaitsi autosta riippuen tuollainen sivunlasin vaihto voi olla aika arvokas juttu. No netissä voi aina uhota mutta harvassa nuo ikkunarikkojat ovat.
 
Ja mitäs sitten olisi tapahtunut jos olisit rikkonut tuon ikkunan? Maksamaan olisit joutunut sen auton korjauksen plus sakot päälle riehumisesta, kun auton omistanut jonipetteri vetäisi jutun käräjille. Mihinkään tapamuutoksiin tuo ei olisi jonipetterin kohdalla johtanut, joten hyvä että jäi (taas kerran) vain haaveilun asteelle. :D
Esitän vain asioita jotka olen valmis viemään loppuun. Hänhän itse sai valita mitä seuraavaksi tapahtuu.

Mitä helvetin väliä sillä lasin hinnalla muuten on tuossa tilanteessa? Kun auto on auto täynnä hiljaista poikaa niin tietää että teko oli toimiva.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaa Audi ja Mersu kuskit mikä logiikka teillä on moottoriteillä.

Eli ajan oikeaa kaistaa 120kmh (GPS varmistettu nopeus). Sitten tullaan perseeseen ajamaan, lähetään ohittamaan ja samantien kurvataan eteen ja koukataan siiten suoraan oikealle menevään liittymään. Miks hitossa pitää lähteä ylinopeudella ohittamaan kun tietää että alle puolen minutin päästä kuitenkin menee oikealle liittymään?
Tänään helsinki-tampere motarilla varmaan kolme kertaa kävi toi sama juttu. Jotenkuten ymmärrän jos ajaa hitaasti, mutta mäkin ajoin tasan niin lujaa kun nopeudet salli. Mutta ei näköjään riitä..
Saako BMW kuski myös kommentoida? En tuota perseessä ajamista ymmärrä, mutta itse saatan ohittaa vielä juuri ennen liittymää josta poistun, mikäli voin tehdä sen häiritsemättä matkaasi. En siis aja perseessä, enkä vaihda suoraan eteen, mutta menen kyllä tarvittaessa vielä ohi ja liityn pois. Suurin syy tähän on se, että 90% edellä ajavista eivät osaa pitää vakkarittomissa autoissaan jalkaa samassa asennossa, vaan vauhti seilaa 60-90 välillä joka viides sekunti. On pienempi riski joutua tällaisen taakse, jos pääsee vielä ennen liittymää ohi kun matka jatkuu pienemmälle tielle. Kuvittelisin, että tämä voi olla muillakin syynä. En toki voi tietää millainen kuski edessäni on moottoritiellä, mutta ei tarvitsekaan jos vielä pääsee vaarattomasti ohi. On myös helpompaa pitää omaa vakkaria päällä, suorittaa ohitus ja poistua liittymästä, kun antaa jarrua ja hidastaa taaksesi. Tämä myös mahdollisesti vaikuttaa takana oleviin autoihin. Oma GPS-nopeus on yleensä 130km/h, jota on tullut ajettua viimeiset 18 vuotta. Suurin osa 120km/h ajavista ovat moottoritiellä niitä hitaammin ajavia, joten kuvittelisin että näitä tilanteita voi sattua tällöin melko usein.
 
Ei mitään hajua miten yleisiä nämä on, mutta ainakin mun Skodassa on hold assist vaikka on manuaali.
Ovat yleisiä, mutta toimintatapa vaihtelee. Esimerkiksi joissakin volkkareissa voi toimia vain hetkellisesti kun jarrua on painettu voimakkaasti ja sitten vapautettu(aiempi versio ilman holdin valintakytkintä). Omassa korealaisessa toimii vastaavasti mutta aktivoituu vain auton ollessa ylämäessä, mikä on ärsyttävää. Joka tapauksessa molemmat tavat mahdollistavat kuvaillun toiminnan.

Aikanaan etenkin Skodassa oli erittäin ärsyttävää ja kuljettajaan kohdistuvaa ärsytystä aiheuttavaa, että jarruvalot jäävät palamaan kun hold assist jää päälle pysähtymisen jälkeen. Myös kun auto pysähtyy, vaihde siirretään vaikka sitten asentoon P ja pysäköintijarru aktivoidaan. Kuljettaja näyttää amatööriltä joka painaa koko ajan jarrua, vaikka onkin vain amatööri joka ei tunne auton toimintaa. Eikä koskaan huomaa ellei jostain ikkunaheijastuksesta tajua. Toiminto kun nollaantuu avattaessa kuljettajan ovi, vaikka auto jätetään muuten koskematta käyntiin siitä poistuttaessa. :confused: :poop:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli nähtyä pahinta moottoritieperseilyä hetkeen. Itselläni vakkarissa 130km/h, eli suurin osa muista jää jalkoihin.

Noh, osuudella, jossa oli hetken väljempää, aloin pikkuhiljaa saavuttaa uudehkoa Toyotaa. Painoin samalla tasaisella nopeudella vasemmalle ja turvallisesti ohi Toyotan eteen, kun keula alkoi näkyä peruutuspeilistä. Oma tasainen vauhti jatkui, mutta ero Toyotaan ei kasva, vaan alkaa kohta kuroutua umpeen. Eikä aikaakaan, niin Toyota ottaa vasemman kaistan.

Pidin oman vauhtini samana, mutta Toyota kuroi kaulan umpeen suorittaen hitainta ohitusta mitä olen hetkeen nähnyt. Tuossa vaiheessa ajattelin vielä, että hän on varmaan laittanut oman vakkarinsa muutaman päälle 130, eli menköön rauhassa matkoihinsa.

Mutta ei, Toyotassa istuva rouva valuu ohitseni ja vaihtaa mun keulaa hipoen oikealle ja välittömästi nostaa jalan pois kaasulta. Olin onneksi seuraillut tilannetta takana sen verran hyvin, että pystyin ottamaan itse heti vasurin ja painelemaan vakkaria pudottamatta rouvasta ohi. Peräänajokaan ei ollut ihan hirveän kaukana. Sain siis nopeasti ihan hyvän hajuraon häneen omalla nopeudella. Hänen vastaus tähän: uudestaan vasurille ja uudestaan mun ohi?Tuossa vaiheessa meni hieman tunteisiin ja nostin nopeutta aluksi 135kmh, jolloin lakkasi vihdoin saavuttamasta mua ja hetkeksi melkein 140kmh.

Vihdoin alkoi syntyä jotain eroa ja muutakin liikennettä tuli sekoittaamaan tilannetta ja sai palauttaa oman matkavauhdin. Toyotaa ei sen jälkeen näkynyt. Todennäköisesti joku ääritapaus ihmisestä, joka ankkuroi itsensä lähimpään uhriin ja jolla ei ole mitään käsitystä omasta nopeudesta ja jalka lepää kaasulla tehden jatkuvasti pientä edestakas liikettä.

Tähän oma kokemus melkein parin vuosikymmenen takaa Helsinki-Tampere motarilla jossa ajoin vakkarilla ja vakionopeudella 4 kertaa The Seppo Hovin ohi, ja Seppo Hovi ohitti minut kolmesti. Ja about riihimäen ja toijalan välisellä matkalla. Välillä hän katosi taustapeilistä, mutta niin vaan jostain aina tuli ohi, huristeli horisonttiin ja tovin päästä körötteli taas oikean kaistan jonossa.
 
Eteläisemmässä Suomessa liikennettä sen verran että ohittelu ei välttämättä tuo vaivan arvoista etua, korostuu ns työmatkaliikenteen aikoihin, mutta toki on ajankohtia ja pätkiä missä ohituspaikkoja ja harvaa liikenenttä.

Sama aika siinä menee, sama pätkätarvitaan, Jos ei sikailla.
Ei tuo kiihtyvyys ole se juttu, jos työmatka-ajoa , tuttu tie, niin tavis perheauto kiihtyy jo sen verran ettei vaadi edes jumppaamista, jollain viimevuosisadan diesel lahnalla ohittaminen sujuu, vaatii ennakointia. ruuhkaisemmilla pätkillä voi toki näyttää vähän koomiselta.



Kuullostaa hyvältä, jos se valot ovat kuivioltaan ja suuntaukseltaan kunnossa, eli valeisee siellä kaukaa maantienopeuksissa.

Kapealla metsäisellä tiellä, lähellä olevat puut voi haitat. Kun tuskin tässä puhutaan mistään älykkäistä keilanmuodostu valoista.

Häikysy on tyhmää.

Siinä työmatkaliikenteessä nimenomaan ei aina ole tilaa kiihdyttää omalla kaistalla, vaan pitää suorittaa se ”ohituskaistalla”. Silloin nopeammasta kiihtyvyydestä hyötyy. Tai sitten kaikki muut ovat hyväksyneet kohtalonsa eivätkä uskalla mennä hitaampien ohi. Itse totesin että muiden takana ajamisesta ei hyödy mitään, saa vain kiviä niskaan joten lopetin sellaisen hissuttelun.

Mutta sekin työmatkaliikenne on yleensä lyhytkestoista pois lukien varmaan PKS.
 
Siinä työmatkaliikenteessä nimenomaan ei aina ole tilaa kiihdyttää omalla kaistalla, vaan pitää suorittaa se ”ohituskaistalla”. Silloin nopeammasta kiihtyvyydestä hyötyy. Tai sitten kaikki muut ovat hyväksyneet kohtalonsa eivätkä uskalla mennä hitaampien ohi. Itse totesin että muiden takana ajamisesta ei hyödy mitään, saa vain kiviä niskaan joten lopetin sellaisen hissuttelun.
Vaikka kyse on työssäkäyntimatkasta, niin kyllä silloinkin voi ja syytä pitää ne turvavälit.
 
Vaikka kyse on työssäkäynti matkasta, niin kyllä silloinkin voi ja syytä pitää ne turvavälit.

Toki, mutta vaikka tiellä on 100 rajoitus, turvaväli on lyhyempi silloin kun siinä ajetaan hitaampaa kuten traktorin tai ison kuorman takana esmes 60 tai 80. Turvaväli ei ole staattinen, nopeudesta riippumaton etäisyys.
 
Ajattelin ensin että haluaa pois samasta rampista kuin minä, mutta ei! :facepalm:


Taisi antaa tilaa takaa tulevalle kiireellisemmälle. :-) Muuten tuossa ei kai järkeä, tai no jos navigointi/opastusvrihe, tarkoitan että poistumassa tulevasta liittymästä, mutta ei vielä tuosta.
 
Viimeksi muokattu:
Toki, mutta vaikka tiellä on 100 rajoitus, turvaväli on lyhyempi silloin kun siinä ajetaan hitaampaa kuten traktorin tai ison kuorman takana esmes 60 tai 80. Turvaväli ei ole staattinen, nopeudesta riippumaton etäisyys.
En tajunnut että nyt kyse traktoreista ja en tiedä mitä väliä nyt ajellaan. Mutta ei sen traktorin / kärryn perälaidassa tarvi roikkua, ei turvaälisuositus ole maximi, vaan minimi.
Joskus ne traktori voi olla aika peitteisiä, niin sieltä kauempaa näkeekin paremmin, ja kivetkin ropisee vähemmän.

Tässä en nyt sitä dissaa kiihtyvyyttä, onhan se kiva että autossa on paukkuja ja kiihtyy ilman runnomista.
 
En tajunnut että nyt kyse traktoreista ja en tiedä mitä väliä nyt ajellaan. Mutta ei sen traktorin / kärryn perälaidassa tarvi roikkua, ei turvaälisuositus ole maximi, vaan minimi.
Joskus ne traktori voi olla aika peitteisiä, niin sieltä kauempaa näkeekin paremmin, ja kivetkin ropisee vähemmän.

Tässä en nyt sitä dissaa kiihtyvyyttä, onhan se kiva että autossa on paukkuja ja kiihtyy ilman runnomista.

Riippuu, jos on liian kaukana ei voi ikinä ohittaa ilman ylinopeutta kun kurottava matka on niin pitkä. Että ei mitään mahdottomiakaan etäisyyksiä voi ottaa.
 
Tavan pulliaisen tsekkiVAG 7-pyk märkä-DSG:llä ja AWD:lla lähtee valoista kyllä riittävän ripeästi ilman kierrosten nostatusta tai revittelyä :confused:

Ja asiaan... Hammasta alkanut kiristelemään viimeisen vuoden aikana eräs "minulla on oikeus"-tapaus, mutta ns. käänteisessä muodossa eli ylinopeuden sijaan ajetaan merkittävää alinopeutta koska "onhan minulla oikeus". Lähdetään aamuisin samaan suuntaan ja jostain tämä aina ilmaantuu nenän eteen. Matkasta ensimmäiset n. 30km on lähes kokonaan kesärajoituksilla 100km/h ja loput 35km pääosin 80km/h. Kyseinen tapaus heittää matkan alkaessa n. 78km/h vakkariin ja sillä nopeudella ajetaan sitten koko matka, myös välillä olevat ympyrät ja taajamarajoitukset.

Eikä siinä mitään, onhan hänellä "se oikeus", mutta monesti satasen alueella alkaa keräämään nopeasti aivan turhaa jonoa joka sitten aiheuttaa satunnaisesti rytmihäiriöitä ohitusten muodossa. Sen verran löytyy empatiaa ja myötätuntoa jos liikenteessä on hiljempaa ajavia esim. ikääntyneitä tai vastaavia mutta tämä on jo aivan systemaattinen tapaus jossa en näe mitään erikoista syytä ajaa reilusti alinopeutta etenkin satasen alueella.
 
Tavan pulliaisen tsekkiVAG 7-pyk märkä-DSG:llä ja AWD:lla lähtee valoista kyllä riittävän ripeästi ilman kierrosten nostatusta tai revittelyä :confused:

Ja asiaan... Hammasta alkanut kiristelemään viimeisen vuoden aikana eräs "minulla on oikeus"-tapaus, mutta ns. käänteisessä muodossa eli ylinopeuden sijaan ajetaan merkittävää alinopeutta koska "onhan minulla oikeus". Lähdetään aamuisin samaan suuntaan ja jostain tämä aina ilmaantuu nenän eteen. Matkasta ensimmäiset n. 30km on lähes kokonaan kesärajoituksilla 100km/h ja loput 35km pääosin 80km/h. Kyseinen tapaus heittää matkan alkaessa n. 78km/h vakkariin ja sillä nopeudella ajetaan sitten koko matka, myös välillä olevat ympyrät ja taajamarajoitukset.

Eikä siinä mitään, onhan hänellä "se oikeus", mutta monesti satasen alueella alkaa keräämään nopeasti aivan turhaa jonoa joka sitten aiheuttaa satunnaisesti rytmihäiriöitä ohitusten muodossa. Sen verran löytyy empatiaa ja myötätuntoa jos liikenteessä on hiljempaa ajavia esim. ikääntyneitä tai vastaavia mutta tämä on jo aivan systemaattinen tapaus jossa en näe mitään erikoista syytä ajaa reilusti alinopeutta etenkin satasen alueella.

Näkeehän noita. Kerää saldoa ajamalla alinopeutta ja sitten rajoituksen tippuessa käyttää krediitit ajamalla ihan reiluakin ylinopeutta.
 
@Mikkos : ota rekkari ylös, soita ja kysy. Veikkaan että ei oltu vaan ennakoitu että liittymä tulee vastaan. Ymmärrän kyllä että pii em tapljuu tekee noin mutta että Audit ja Mersutkin!

Noita fixed 80 km/h tapauksia näkee usein, mitä olen katsonut niin varsinkin naiskuskit jotka ajavat premimum autoilla (liekö jotain myyjätykkejä tai konsulentteja).
 
Ihan asfalttia siinä on ja kaikki tuossa tekee noin ja jos kivet lentää sulla laseihin, on turvaväli liian lyhyt...

Turvavälistä muuten samaa mieltä, paitse että tuossa on useampi kaista ja siellä viereisellä kaistalla saa myös pientareelta soraa päällensä(sitä kertyy sinne asfaltille viivan taakse). En muista käytännössä missään nähneeni ajettavan noin tätä ennen.
 
Laitetaan heti perään toinen tältä aamulta, Audi-kuskilla tuli kiire vetää väli umpeen :facepalm:

Mulla ei ollut kameraa mutta jokunen viikko sitten teki täysperävaunurekka noin, ajoi edelläolevaan niin kiinni etten enää mahtunut henkilöautolla väliin ja piti jarruttaa reilusti että sain liityttyä yhdistelmän taakse. Olin kyllä ihmeissäni kun kortti ollut parikymmentä vuotta ja harvemmin raskaan liikenteen kuskit suoranaisesti tekevät kiusaa mutta ko. tilanteessa ei ollut mitään epäselvää...
 
Ajatko paljonki tuossa paikassa?

Kymmenestä autosta kahdeksan ajaa noin...
En aja. Enkä ajaisi noin vaikka muut ajaisi. Ymmärrän kyllä sen efektin liikenteessä että kopioidaan muita, ihminen on laumaeläin.

muoks: pieni osa tästä kommentoinnista on wanhan ylpeän ketjuperinteen ylläpitoa, postaajien omista videoista kuuluu aina löytää joku virhe ;)
 
Riippuu, jos on liian kaukana ei voi ikinä ohittaa ilman ylinopeutta kun kurottava matka on niin pitkä. Että ei mitään mahdottomiakaan etäisyyksiä voi ottaa.
Sori jos unohtu mainita edellisessä viestissä sana normaaliperheauto.

Ja jos tehot kadonneet, niin sen reilun turvavälin idea on siinä että sitä voi käyttää nopeuden nostamiseen, käyttää tilapäisesti se reilu turvaväli hyödyksi.

Ei sillä MP kiihtyven omaavalla autolla idea ole sinne vastaantulijoiden kaistalla koukata sillä sekunnilla kun sää päähän lähteä ohittaan.

Muuten käytännön liikenteessä mahdollisesti takanatuleva perheautoilija on jo suorittamassa ohittamista

@Mikkos : ota rekkari ylös, soita ja kysy. Veikkaan että ei oltu vaan ennakoitu että liittymä tulee vastaan. Ymmärrän kyllä että pii em tapljuu tekee noin mutta että Audit ja Mersutkin!

Noita fixed 80 km/h tapauksia näkee usein, mitä olen katsonut niin varsinkin naiskuskit jotka ajavat premimum autoilla (liekö jotain myyjätykkejä tai konsulentteja).
Jos tuota videota kommentoit, niin siinä BMW kuski vaihto kaistaa oikealle, videolla näky että edessä päin oli tiheä jono, emme tiedä mitä takana, mutta ainakin aiemmin ohitettiin, joten ehkä jonoa takanakin.

Jos tarve vaihtaa kaistaa oikealle, niin joku väli valittava, nyt se osu kuvaajan eteen.

Videosta ei selvinnyt, mutta tuossa vaiheessa kuvaajalla ei ehkä ollut vilkkua päälle.

No ehkä tuo rekkari ja soita ja kysy oli sarkasmia. :)

Noita fixed 80 km/h tapauksia näkee usein, mitä olen katsonut niin varsinkin naiskuskit jotka ajavat premimum autoilla (liekö jotain myyjätykkejä tai konsulentteja).
Tämä ei kai liittynyt videoon mitenkään.

Ihan asfalttia siinä on ja kaikki tuossa tekee noin kun on aika lyhyt toi poistumiskaista ja jos kivet lentää sulla laseihin, on turvaväli liian lyhyt...
Pysäkille sieltä sulkuviivan yli pientareen kautta poistumiskaistalle, jossa vasta hiljennetään hmm...

En tiedä takanatulijan turvavälistä, mutta edelläolevaan ehkä niukan oloisesti.

Mutta on ihan luonnollista jos joku ärsyttää syystä tai toisesta, niin siinä vähän menee se normaali ajotapa sekaisin.

Jos sori, ei henkilökphtaista, Ja kuten sanoit, "kaikki" tuosta ajaa, ainakin jos luotetaan jälkiin. ilmeisesti viivoituksen taustalla on työ pysäkki ja viivoilla ohjata poistuvat ajamaan noin ettei bussi liikenne vaarannu.

Videon alkuun olit sisällyttänyt sen kiihdytyskaistan päässä vuoroaan odottavan, vaki Opeli oli näköjään vaihtunut Volvoksi.
 
Laitetaan heti perään toinen tältä aamulta, Audi-kuskilla tuli kiire vetää väli umpeen :facepalm:


Videolla audi kuski jarruttaa, mutta tarkoitatko että sitä ennen kiihdytti.

Ehkä esimerkki siitä että rampilla katsoa paikkaa, ottaa kunnon turvaväli ja nopeus, niin siellä kiihdytyskaistalla on enemmän pelivaraa.

Oliko tuo kahdenkaistain vaihto tarpeen ja harkittu.
 
Kyllä, audikuski oli kymmenien metrien päässä kuunnes kiihdytti ja veti välin kiinni ja kuten videolta näkee, kauhea kiire siihen pakettiauton taakse, mutta ei ohi.

Tilaa oli vaikka kuinka vaihtaa vain suoraan kaistaa mutta jäi mielummin ajamaan siihen tappi tuntumalle joten itse menin suoraan ohi...

Mullahan oli nopeus sama kuin siinä oikealla kaistalla menevillä ja itseasiassa nopeampi kun saavutin pakettiautoa...
Ok, sitten audikuski töppäili, ehkä ajatteli helpottaa sijoittumistasi. Mutta vaaroja sisältävää toimintaa liittymiskaistan kohdalla vaihdella nopeutta.

Jos pakettiauto otti sen audin edessä olevan paikan, niin ei kai jonossa seuraava siihen tähtää, vaan audin perään. Joo tiedän että paikallinen tapa puskea possujunassa sekaan, mutta silti.
 
Ajattelin ensin että haluaa pois samasta rampista kuin minä, mutta ei! :facepalm:



Ensiksi täytyy hattua nostaa siitä, että kojelautakamerasta ei ole kätevästi piilotettu omaa nopeutta. Suurimmasta osasta iltapäiväpaskoihin postaajilta jotenkin kummasti on :lonely:

Toiseksi: Tuo BMW jannu halusi varata oikean kaistan varmasti vanhalle vihdintielle (tie 120) liittymistä varten. Tuo paikkahan on Kehä 3 länteen, Vantaan Petikossa. Tossa jos jättää oikean kaistan valitsemisen liian myöhäiselle niin 120-tien siltaa & erkanemisramppia ennen oleva nopeusvalvontakamera aiheuttaa oikean (ja vasemman) kaistan puuroutumista erittäin tehokkaasti -> kaistanvaihto välit menee umpeen. Lisäksi jos Petikon teollisuusalueen liittymästä on vielä tulossa mummeli-pari kehälle pahimmillaan niin et pääse mitenkään sinne 120-tien rampille.

Kokemusta on, asuin kuvauspaikasta 5km päässä melkein 15 vuotta. Ja kaveri asui, asuu yhä aivan kuvauspaikan läheisen mäkkärin luona. Olen ajellut tuosta varmasti toista tuhatta kertaa :interested:
 
Ylipäätänsä jos ajaa kovempaa kuin edellä oleva niin miksi sitten ei vaihda suoraan kaistaa ja mene ohi, eikä kuten nyt että jäädään siihen 5m päähän edellä olevasta.

Ei mulle tuosta mitään ongelmaa tullut, ajattelin aluksi että menen tuohon pakun taakse kun siinä oli tilaa vaikka kolmelle autolle, kunnes näin että jaahas audi kiihdyttää että empäs menekkään, jättäydyin taakse ja menin suoraan vasemmalle kun siellä ei ketään ollut...

Audikuski jäi sinne ajelemaan 5m turvavälillä pakettiauton taakse, mutta pääasia että minä en hänen eteen tullut! :facepalm:
Audi kuskia saa ja pitää ehdottomasti kritisoida.

Pitää kritisoida vaikka motiivi olisi ollut antaa kuvaajalle tilaa.

Ei mulle tuosta mitään ongelmaa tullut, ajattelin aluksi että menen tuohon pakun taakse kun siinä oli tilaa vaikka kolmelle autolle, kunnes näin että jaahas audi kiihdyttää että empäs menekkään, jättäydyin taakse ja menin suoraan vasemmalle kun siellä ei ketään ollut...

Audikuski jäi sinne ajelemaan 5m turvavälillä pakettiauton taakse, mutta pääasia että minä en hänen eteen tullut! :facepalm:
Jos pakun takana 10m tilaa, niin eihän siihen tungeta jos ei ihan pakko.

Audikuski ilmeisesti alunperin pitänyt ihan kohtuullisen turvavälin, kun se paku siihen näppärästi sujahti, toivottavasti tilanteen jälkeen otti pakuun turvavälin.
 
Ajatko paljonki tuossa paikassa?

Kymmenestä autosta kahdeksan ajaa noin...

Koskaan en ole kenenkään nähnyt perseilevän tuolla tavoin vaikka ajsn tuosta säännöllisesti. Tuo sun tapa toimia vaikuttaa tosi idioottimaiselle, eikä sitä voi perustella jollain omilla uskomuksilla siitä että muut tekevät.

Pientareen kautta ohittaminen jotain kahden sekunnin ajansäästön vuoksi. Kiellettyä ja tyhmää, rikkoo kanssa-autoilijoiden tuulilasit kaiken tämän päälle.
 
Se on täysin laillista toimintaa, ennen vanhaan autokoulussa jopa opetettiin, että pitää lähteä valoista ripeästi.
Ei välttämättä aina ole opetettu. Kävin autokouluni täällä Porvoossa 80-luvulla, jossa eräs paikallislegenda opetti että manuaalilla ajaessa liikennevaloissa pitää odottaa vaihde vapaalla ja jarrupoljinta painaen, ja vasta valojen vaihtuessa ykköstä silmään. Kuulemma kytkimen painelaakeri kului jos seisoi vaihde päällä ja kytkin pohjassa (en uskonut tuohon silloin enkä vieläkään). Tämän opetuksen seurauksia näkee täällä kuitenkin edelleen, monet minuakin vanhemmat boomerit lähtevät valoista suurinpiirtein yhtä nopeasti kun mannerlaatat lähestyvät toisiaan. Itselleni tämä ei ole tosin ongelma, pieni ja hyvin tehoton nelivetomanuaalini liikahtaa kyllä heti jos sitä käskytetään (joskin melko säyseästi vaikka lähtisi ns. täysillä), ja moottoripyöräillessäni on melkein kunnia-asia että reaktioaika valoista on sama kun lähtisi stripiltä varttimailille :).
 
Missä mä ohitan ketään?
Videossa ei suoranaista ohittamista näynyt, ehkä vähän BMW kuskin kiusaamista, video voi antaa vääränkuvan välimatkan kehittymisestä, rinnalle ei ainakaan keritty.

Tarpeeton koukkaus kuitenkin.

Edit: tästähän siinä oli kyse.

Ajattelin ensin että haluaa pois samasta rampista kuin minä, mutta ei! :facepalm:

Siis mitä , jos olettaa että edelläoleva poistuu samasta liittymästä, niin sittten lähdetään kontista kinkeen bussipysäkille, josta pinnartapitkin erkanemiskaistalle, sehän on ihan tahallista häiritsemistä, estämistä.

Ja miksi nimenomaan silloin vetää turvavälit minimiiin, jos olettaa toisen kääntyvän, hiljentävän ennen poistumista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä aina ole opetettu. Kävin autokouluni täällä Porvoossa 80-luvulla, jossa eräs paikallislegenda opetti että manuaalilla ajaessa liikennevaloissa pitää odottaa vaihde vapaalla ja jarrupoljinta painaen, ja vasta valojen vaihtuessa ykköstä silmään. Kuulemma kytkimen painelaakeri kului jos seisoi vaihde päällä ja kytkin pohjassa (en uskonut tuohon silloin enkä vieläkään). Tämän opetuksen seurauksia näkee täällä kuitenkin edelleen, monet minuakin vanhemmat boomerit lähtevät valoista suurinpiirtein yhtä nopeasti kun mannerlaatat lähestyvät toisiaan. Itselleni tämä ei ole tosin ongelma, pieni ja hyvin tehoton nelivetomanuaalini liikahtaa kyllä heti jos sitä käskytetään (joskin melko säyseästi vaikka lähtisi ns. täysillä), ja moottoripyöräillessäni on melkein kunnia-asia että reaktioaika valoista on sama kun lähtisi stripiltä varttimailille :).
Ihan totta se on että aina kun kytkin on pohjassa niin painelaakeri pyörii ja samalla kampiakselin päittäislaakerointi kantaa asetelmaa avaavan voiman.

On ihan yleisesti tiedetty juttu että kytkin pohjassa ei kannata tarvetta pidemään istua.
 
Ei välttämättä aina ole opetettu. Kävin autokouluni täällä Porvoossa 80-luvulla, jossa eräs paikallislegenda opetti että manuaalilla ajaessa liikennevaloissa pitää odottaa vaihde vapaalla ja jarrupoljinta painaen, ja vasta valojen vaihtuessa ykköstä silmään. Kuulemma kytkimen painelaakeri kului jos seisoi vaihde päällä ja kytkin pohjassa (en uskonut tuohon silloin enkä vieläkään). Tämän opetuksen seurauksia näkee täällä kuitenkin edelleen, monet minuakin vanhemmat boomerit lähtevät valoista suurinpiirtein yhtä nopeasti kun mannerlaatat lähestyvät toisiaan. Itselleni tämä ei ole tosin ongelma, pieni ja hyvin tehoton nelivetomanuaalini liikahtaa kyllä heti jos sitä käskytetään (joskin melko säyseästi vaikka lähtisi ns. täysillä), ja moottoripyöräillessäni on melkein kunnia-asia että reaktioaika valoista on sama kun lähtisi stripiltä varttimailille :).

Onhan se myös turvallisuus juttu, jos siis jalkalihaksen varassa autoa seisottaa suojatien edessä, siis niin että jos lipsahtaa niin auto kone voimalla lähtee liikkeelle. No en tässä nyt sitä tarkoita että aina pitäisi vapaalle laittaa, vaan tiedostaa että ei se välttämättä ihantyhmää ole vapaalle laittaa parinminuutin valoissa.
 
No kerrohan tarkemmin mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
Itse olisin kasvattanut turvaväliä jo heti kun bemari laittaa vilkun, enkä missään tapauksessa olisi harkinnutkaan bussipysäkin kautta pientareelle ajoa. Sano vielä että syy olisi jossain muussa kuin sinussa jos bemari olisi vaihtanut erkanemiskaistalle ja jarruttanut voimakkaasti edessäsi?
 
Kyllä mä aina seison auto vapaalla ja sammuksissa valoissa, kun seuraa risteyksen valoja niin osaa kyllä sanoa koska omat valot vaihtuu joten ennakoinnilla kytkin alas, auto käynnistyy, samalla vaihde silmään ja kytkimen nosto ja menoksi ja koskaan en ole jaloissa.
Täällä opetettiin tuolloin että kytkin pohjaan ja ykköstä silmään vasta kun valo on vihreä, sitten menoksi, ennakoinnista ei niinkään puhuttu. Ja varsinkin kultaisella 80-luvulla tällä ei ollut missään risteyksessä niin pitkiä punaisia että painelaakeri olisi hajoillut odottaessa vaihtumista. Vaikka sinänsä perustelu tekniikan näkökulmasta olikin oikea, niin viiveitähän sen lähdössä aiheutti kun poljettiin kytkintä ja arvottiin vaihdetta vasta vihreällä. Sehän ei käynyt kaltaiselleni amisviiksiselle teinille kun Saab96:lla tai Taunuksella piti päästä heti matkaan. Onneksi ei nykyään ole niin kiire että tuo enää maailmaani kovin paljon huonontaisi.

Prätkällä seison valoissa aina vaihde päällä ja kytkin pohjassa samalla peileihin vilkullen. Lähinnä siltä varalta että joku ei näe minua seisovan valoissa niin onpahan edes hieman enemmän saumaa päästä alta pois. Yhden peräänajon valoissa prätkällä 90-luvulla kokeneena, en suosittele sitä kenellekkään.
 
Mä hidastin koko ajan samaa vauhtia mitä bemari ja heti kun bemari laittaa vilkun päälle mun vauhti alkaa putoamaan kuten varmaan videosta huomaat, lisäksi bemari polkee jarrua kolme kertaa ilman syytä ja nopeus pudonnut 87 alle 75 ennen kuin ollaan edes erkanemiskaistalla ja itse olin koko ajan varautunut siihen että bemari tulee myös erkanemiskaistalle kuten ensimäisessä viestissä sanoin ja siksi pidin etäisyyttä yllä jalka jarrulla. Missään vaiheessa välimatka bemariin ei lyhene, vaan päinvastoin...
Ei selittelysi tee toimistasi yhtään sen parempia. Ihan normaali tilanne tuossa on että bemari alkaa kasvattamaan turvaväliä edelläajavaan ja sun pitää myös reagoida siihen. Kaikki avaimet tilanteen hanskaamiseen on sulla tiedossa, ihan turhaan nostat kierroksia kun voisit toimia niiden mukaan.

Toi pysäkin kautta koukkaaminen sit taas on aivan naurettava temppu, siitä ei tarvitse edes keskustella. En ymmärrä miten kehtasit julkaista videon jossa toimit noin.
 
Vastikään sain nauttia kehäliikenteestä yhteensä pari tuntia lähinnä ruuhka-aikaan. Pääasiassa liikenne oli kyl sujuvaa ja sai ajella ihan hyvää vauhtia. Mutta huomasihan siellä kyl miten joillain on kyl homma todella herkässä ja sit alkoi sekoilu liikenteessä kun otti jostain triggerit.
 
Bemari kasvattaa turvaväliä ja minä pidän turvaväliä koko ajan joten miten mulla ei ollut tilanne hanskassa? Itsehän en ottanut kierroksia, ihmettelin vain että mikä hiton kiire sillä bemarilla oli siihen eteen kun seuraavaan ramppiin on vielä 700m matka, opettele lukemaan ja ymmärtämään se vielä :facepalm:

Tervetuloa tuohon ramppiin seuraamaan liikennettä aamuisin, on kuule piennar ja pysäkki ahkerassa käytössä...
Onhan tuo pysäkin ja pientareen kautta ajaminen ihan perseestä ja haittaa niitä jotka ajavat tuosta oikein. Pahimmillaan blokkaa oikein ajajia vaihtamasta liittymään. Mikä tuossa on perusteluna, että tuosta pitäisi muka ajaa noin? Liittymään tulee niin pitkä jono, että se yltää tuonne pysäkille asti?
 
Bemari kasvattaa turvaväliä ja minä pidän turvaväliä koko ajan joten miten mulla ei ollut tilanne hanskassa? Itsehän en ottanut kierroksia, ihmettelin vain että mikä hiton kiire sillä bemarilla oli siihen eteen kun seuraavaan ramppiin on vielä 700m matka, opettele lukemaan ja ymmärtämään se vielä :facepalm:

Tervetuloa tuohon ramppiin seuraamaan liikennettä aamuisin, on kuule piennar ja pysäkki ahkerassa käytössä...
En ymmärrä miksi tuosta bemarin kaistanvaihdosta pitäisi hermostua. Oletin että sinua siinä harmitti jokin koska tilanne olisi ollut sinulle vaikea. Turvavälisi näyttää turhan lyhyeltä minusta, siksi oletin sen haittaavan sinua ja siihen on helppo ratkaisu. Kaistanvaihto vasemmalta oikealle on ihan normaali tilanne liikenteessä. Miksi juuri sun eteesi ei saisi vaihtaa?

Ei kai sillä ole merkitystä perseileekö joku muu samalla tavalla kuin sinäkin perseilet?
 
Jos pientareen kautta lähetään ohittamaan tuossa tilanteessa ja blokkaamaan niin kyllä, se on perseestä, mutta niinhän minä en tehnyt ja jos bemari olisi päättänytkin tulla siihen rampille, olisin vain aloittanut jarruttamisen aikaisemmin olinhan siihen jo varautunut.

En tiedä mikä tuossa on ihmisten perusteluna, mutta joka päivä näen tuossa kun ihmiset ajaa noin ja varsinkin silloin kuin kaistaviivat oli kuluneet pois, nythän ne on juuri uusittu. Itse ajoin sen takia että pääsin bemarin takaata nopeammin pois, mutta talvisin kaikki ajaa tuollalailla ja bussit ja muu raskasliikenne käyttää tuota myös hyödyksi...
Voisko osa alkuun kuvitella erkanemiskaistan alkavan ja ne jotka sitä tekee jatkuvasti jatkaa vaan nyt tottumuksesta?

Onkohan tossa ollu paljonkin kolareita. Jos siitä kovin moni vetää pysäkin kautta, niin oletettavasti kaikki eivät ole yhtä valppaina tilanteessa ja joku päivä vielä kolisee. Yritä siinä sit selittää, että "kun muutkin tekee". Tää lähinnä yleisenä huomiona, koska oot jo vastannu omalta kohdaltas tähän.
 
En ymmärrä miksi tuosta bemarin kaistanvaihdosta pitäisi hermostua. Oletin että sinua siinä harmitti jokin koska tilanne olisi ollut sinulle vaikea. Turvavälisi näyttää turhan lyhyeltä minusta, siksi oletin sen haittaavan sinua ja siihen on helppo ratkaisu. Kaistanvaihto vasemmalta oikealle on ihan normaali tilanne liikenteessä. Miksi juuri sun eteesi ei saisi vaihtaa?

Ei kai sillä ole merkitystä perseileekö joku muu samalla tavalla kuin sinäkin perseilet?
En tiiä mua ainakin vituttaa ihmiset, jotka vilkulla oikeuttaa sen, että tunkevat ahtaaseen väliin jarruttelemaan. Vilkku päälle merkiksi siitä, että haluat vaihtaa kaistaa, anna taakse jäävälle autolle aikaa pidentää turvaväli ja vaihda sitten.

Edit: en tiedä - korjatkaa jos oon väärässä, mut jos taakse jäävä joutuu jarruttamaan lujasti ja joku ajaa hänen peräänsä, niin sakkoa saa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta luultavasti peräänajajien lisäksi tämä väliin tunkijakin?
 
ja siis noi petikon rampit on älyttömän lyhyet mikä lisää halukkuutta ajaa tuosta pientareen kautta, varsinkin talvella kun jarrutusmatkat on pidempiä...

mutta en mä tuolta pientareelta "ohittamaan" lähde ja blokkaamaan muiden liikkumista sivusuunnassa
Tossa toi ramppi on 70-80m ja rajoitus 80Km auto pysähtyy 80km/h -0Km/h noin 25m matkalla ja sekunnin reaktioaika "kuljettaa" autoa 25m eli vaikka pysähtyisi 50m riittää.
Talvella tilanne voi olla pahempi, mutta silloin ei tota valkoista sulkuviivaakaan näe :)
Toisella puolen on (Länteen päin) sitten pahempi tilanne, jos ajalee laiskalla lutkulla. Meillä vaihtui aikoinaan auto tehokkaampaan sen takia :) piti koeajossa jarrutella, jotta pääsi väliin.
 
Ei tämä ihan kanssa-autoilija ole, mutta varokaahan poroja.



Kameralla poro näkyy selvästi, mutta omaan silmään sattui siinä vaiheessa kun lisävalojen keila osui siihen mistä aloinkin jarruttamaan. Nyt vain frame framelta etsimään virheitä toiminnasta :tup: Sen verran kovasti piti jarrutella, että citikka sytytti hätävilkut. Onni, että ajoin jalkakaasulla, vakkarilla jalat on ties missä monesti. Ja poro ei osunut.
 
Voisko joku selittää mikä järki lisävaloissa jotka valaisee suunnilleen koko maakunnan? Ei enää suuntauksellakaan mitään väliä kun häikäisee kilometrikaupalla pitkillä suorilla
Ei tehokkaat lisävalot haittaa, jos niitä osaa käyttää. Moni tuntuu hankkivan ledipaneelin ja sitten käyttää pitkiä samaan tapaan kuin aiemmin jollain H4-hehkuilla. Tuloksena pitkät vaihdetaan lyhyille vastaantulijoiden kohdalla liian myöhään, pitkät lyödään kohtaamisen lopussa vastaantulijan silmille ja ajetaan perässä liian lähellä pitkät päällä.

Itsellä oli aika reilusti lisävaloja edellisen auton keulalla. Pyrin olemaan hyvin tunnollinen pitkien käyttäjä ja lisäksi vedin napin ohjaamon, josta sai pudotettua valotehoa selvästi. Pystyi ajamaan vielä vilkkaammillakin teillä pitkät päällä. Nykyisessä autossa on vähän maltillisemmat ja katsastuskelpoiset setit.

Tuossa oli yksi sankari lisävalojen kanssa taas. Itse vaihdoin lyhyille jo, kun vastaantulijan valot kajastivat mutkan takaa. Tuo vaihtoi lopulta vasta kun sai aimo annoksen oman autoni valoa silmille. Olin jo henkisesti valmis siihen, että molemmat ajaa kohtaamisen pitkät päällä. Tiedä sitten, mikä tuossakin oli taustalla. Ekan väläytyksen jälkeen luulisi jo kiinnittävän huomiota siihen, ajaako itse pitkillä. Lisävalojen kanssa pihalla olevia tuntuu kyllä olevan valitettavan paljon liikenteessä, eli siinä suhteessa tuo on vain yksi esimerkki.

 
Ei tämä ihan kanssa-autoilija ole, mutta varokaahan poroja.



Kameralla poro näkyy selvästi, mutta omaan silmään sattui siinä vaiheessa kun lisävalojen keila osui siihen mistä aloinkin jarruttamaan. Nyt vain frame framelta etsimään virheitä toiminnasta :tup: Sen verran kovasti piti jarrutella, että citikka sytytti hätävilkut. Onni, että ajoin jalkakaasulla, vakkarilla jalat on ties missä monesti. Ja poro ei osunut.

Muutama vuosi sitten kävi tilanne jossa poro juoksi metsästä suoraan eteen satasen alueella. Osuma oli suunnilleen yhtä lähellä kuin tässä, mutta auto pysähtyi ennen poroa. En kyllä enää aja satasta poroalueella, ellei niitettyä reunaa ole ruhtinaallisesti.

Ei kai tuosta virhettä tarvitse löytää, mutta pari kilsaa tunnissa kovempi vauhti olisi sen sijaan ollut jo kolahduksen paikka. Pistää miettimään mikä on oma riski sietokyky, varsinkin jos kisoja tulee paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 922
Viestejä
4 615 211
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom