Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tervetuloa tuohon ramppiin seuraamaan liikennettä aamuisin, on kuule piennar ja pysäkki ahkerassa käytössä...
Se on muuten ihan helvetin ärsyttävää kun moottoriteiden(tai muiden vastaavien väylien joissa rampit) liittymäalueilla leikataan sulkuviivaa. Sotkee herkästi muiden ajolinjat ja aiheuttaa hämminkiä juuri siihen monen siirtymän kriittisimpään vaiheeseen.
 
Ei tehokkaat lisävalot haittaa, jos niitä osaa käyttää. Moni tuntuu hankkivan ledipaneelin ja sitten käyttää pitkiä samaan tapaan kuin aiemmin jollain H4-hehkuilla. Tuloksena pitkät vaihdetaan lyhyille vastaantulijoiden kohdalla liian myöhään, pitkät lyödään kohtaamisen lopussa vastaantulijan silmille ja ajetaan perässä liian lähellä pitkät päällä.

Itsellä oli aika reilusti lisävaloja edellisen auton keulalla. Pyrin olemaan hyvin tunnollinen pitkien käyttäjä ja lisäksi vedin napin ohjaamon, josta sai pudotettua valotehoa selvästi. Pystyi ajamaan vielä vilkkaammillakin teillä pitkät päällä. Nykyisessä autossa on vähän maltillisemmat ja katsastuskelpoiset setit.

Tuossa oli yksi sankari lisävalojen kanssa taas. Itse vaihdoin lyhyille jo, kun vastaantulijan valot kajastivat mutkan takaa. Tuo vaihtoi lopulta vasta kun sai aimo annoksen oman autoni valoa silmille. Olin jo henkisesti valmis siihen, että molemmat ajaa kohtaamisen pitkät päällä. Tiedä sitten, mikä tuossakin oli taustalla. Ekan väläytyksen jälkeen luulisi jo kiinnittävän huomiota siihen, ajaako itse pitkillä. Lisävalojen kanssa pihalla olevia tuntuu kyllä olevan valitettavan paljon liikenteessä, eli siinä suhteessa tuo on vain yksi esimerkki.


Onneksi näihin kaiffareihin toimii yleensä tuo sinunkin omaksuma opetus eki kanki päälle vaan jossei väläytyksellä mene jakeluun. Itselle kerran tuli joku vastaan kanki päällä niin ihan hyvin näkee kun on itellä verneet päällä. :D
 
Ei tehokkaat lisävalot haittaa, jos niitä osaa käyttää. Moni tuntuu hankkivan ledipaneelin ja sitten käyttää pitkiä samaan tapaan kuin aiemmin jollain H4-hehkuilla. Tuloksena pitkät vaihdetaan lyhyille vastaantulijoiden kohdalla liian myöhään, pitkät lyödään kohtaamisen lopussa vastaantulijan silmille ja ajetaan perässä liian lähellä pitkät päällä.

Itsellä oli aika reilusti lisävaloja edellisen auton keulalla. Pyrin olemaan hyvin tunnollinen pitkien käyttäjä ja lisäksi vedin napin ohjaamon, josta sai pudotettua valotehoa selvästi. Pystyi ajamaan vielä vilkkaammillakin teillä pitkät päällä. Nykyisessä autossa on vähän maltillisemmat ja katsastuskelpoiset setit.

Tuossa oli yksi sankari lisävalojen kanssa taas. Itse vaihdoin lyhyille jo, kun vastaantulijan valot kajastivat mutkan takaa. Tuo vaihtoi lopulta vasta kun sai aimo annoksen oman autoni valoa silmille. Olin jo henkisesti valmis siihen, että molemmat ajaa kohtaamisen pitkät päällä. Tiedä sitten, mikä tuossakin oli taustalla. Ekan väläytyksen jälkeen luulisi jo kiinnittävän huomiota siihen, ajaako itse pitkillä. Lisävalojen kanssa pihalla olevia tuntuu kyllä olevan valitettavan paljon liikenteessä, eli siinä suhteessa tuo on vain yksi esimerkki.


Kasarille peukut! Oliko se Gazebo?
 
Dr. Who kummassakin videossa melekosta toimintaa kaikilta... Ei tuo BMW kuski tee mitään kummallista kuitenkaan. Ajaa ihan normaalisti. Liittyy oikealle kun näkee sopivan paikan ja jarruttaa, koska hänen edessä ruvetaan liittymisen jälkeen jarruttamaan. Ainoastaan sinä tuossa suoritat laittoman manööverin poistumalla ennen poistumiskaistan alkua. Nopeuksiin en ota kantaa, koska itsekkin rajoituksia välillä rikon jonkin verran.

Toisessa videossa taas näkyy satasen lätkä ja et edes saa satasta vauhtia, tuohon transportteriin on kyllä matkaa melkoisesti. Audin kuljettaja ei tiedä itsekkään selvästikkään mitä tekee, varmaan räpläili puhelinta ja sitten viime tingassa jarruttaa. Teit oikein lähtemällä ohi kuitenkin lopuksi.

Kun katsoo tuota koko porukan ajamista noissa kahdessa videossa niin ei huhhuh, mieluummin ajelen Oulussa....
 
Mitähän kohtaa et nyt ymmärtänyt, bemari tulee siihen mun eteen kun ajan 87km/h ja alkaa jarruttamaan jolloin jo ennen bussipysäkkiä mä olen jo joutunut pudottamaan nopeudesta kympin pois.

Laitan samalla ennen bussipysäkkiä vilkun päälle ja siirryn sivuun, joo kyllä liian aikaisin, mutta en halua roikkua siinä hanurissa kun toinen rämpyttää koko ajan jarruvaloja ja hidastaa, silti mun etäisyys pysyy koko ajan samana bemariin nähden ja lopulta kun erkanemiskaista alkaa niin mun nopeus on jo alle 75km/h ja bemari on loppuun asti selvästi mun edellä.

En missään vaiheessa yritä estää sitä saatikka ohittaa bemaria mistään, hidastan koko ajan kuten vasemmasta alalaidasta näkee...
Iso plussa vilkunkytöstä.

Mitä sen BMW kuskin olisi pitänyt tehdä,

BMW kuski käytti vilkkua, ennen kaistan vaihtoa,

Jos varoitti ensin jarruvaloilla ja sitten hiljensi varovasti niin ihan oikein tekee jos kontissa roikkuu joku, niin roikkujalle jää aikaa myös hiljentää.

Tavanominen sikailu, vilkkua vasta kun kaistalla, tai ei lainkaan, hiljentämine käsijarrulla tai ykköstä silmään, ettei vaan jarruvalot näy.

Videossa perässätulia valuttaa konttiin, ja vaikka olettaa edessäajan kääntyvän seuraavassa risteyksessä oikealle, ei ota tilaa, perässätulia vilkuttaa pysäkille, koukkaa pysäkille ja jatkaa lähestymistä hiljentämättä piennartapitkin.

BMW kuski teki myös "virheitä", ajoi ilmeisesti ylinopeutta vasemmallakaistalla, kaistanvaihdon jälkeen ei ottannut ripeästi turvaväliä eteen. Puolustukseksi, sovitti vasemmalla kaistalla nopeuden valittuun väliin, väli oli pieni ja ei häitköiden turvavälin ottamisessa, vaan teki sitä rauhassa varoittaen.


Tässä ei henkilökohtaista, vaan ihan videosta eri näkökantoja, ja arvostan sitä että rohkeasti postaa pidemmän pätkän ja avaa tilanteita kommenttein ja pystyy kommentoimaan ilman henkilökohtaisuutta.

Ja kyllä "kaikkia" ärsyttää jos joku tunkee nokan eteen puoliminuuttien ennen omaa poistumista tieltä. ja kaikki tekee virheitä ja ärsyttäviä juttuja.
 
Sori sähläys, olikin lisä kommentetja.
Mä hidastin koko ajan samaa vauhtia mitä bemari ja heti kun bemari laittaa vilkun päälle mun vauhti alkaa putoamaan kuten varmaan videosta huomaat, lisäksi bemari polkee jarrua kolme kertaa ilman syytä ja nopeus pudonnut 87 alle 75 ennen kuin ollaan edes erkanemiskaistalla ja itse olin koko ajan varautunut siihen että bemari tulee myös erkanemiskaistalle kuten ensimäisessä viestissä sanoin ja siksi pidin etäisyyttä yllä jalka jarrulla. Missään vaiheessa välimatka bemariin ei lyhene, vaan päinvastoin...
Videon perusteella, eli kommentoin sen perusteella.
BMWlla vilkku päällä kun tulee näkyviin videolla, sovittaa nopeuden jne. Sitä ei tiedetä miksi juuri tuon välin vaitis, ehkä näytti fiksulta, videon perusteella edessä päin tiheä jono, ehkä myös takana, joten tillanne ehkä alkoi näyttään ahtaaksi myöhemmäksi jättämisen kannalta.

lisäksi bemari polkee jarrua kolme kertaa ilman syytä ja nopeus pudonnut 87 alle 75 ennen kuin ollaan edes erkanemiskaistalla
Pakko sen on hiljentää kun tulee ahtaaseen väliin, ja vielä enemmän jos jono edessä hidastaa. Videon perusteella BMW kuski ei saanut videon aikana edessä olevaa riittävää väliä.

Ekä kuvaaja bemariin.

Jos pientareen kautta lähetään ohittamaan tuossa tilanteessa ja blokkaamaan niin kyllä, se on perseestä, mutta niinhän minä en tehnyt ja jos bemari olisi päättänytkin tulla siihen rampille, olisin vain aloittanut jarruttamisen aikaisemmin olinhan siihen jo varautunut.


Mitä tuolla pysäkille menolle ja pientareella ajolla haettiin, noin yleensä ja varsinkin tilanteessa missä olettaa sen BMW kuskin kääntyvän eteen ? Sori, näyttää enemmän ittuilulta bemarikuskille, jos ei oleta että tuon tapa ajaa tuossa.

Pysäkiltä tulia väistää muita, pientareelta tulia väistää muita, joten ei tuossa ole oikein ideaa, tai no se kun ajaa toisen kontissa ja edellä oleva jarruttaa niin ei aja perään.

Kysyitkö että miten tuossa olisi voinut ajaa, niin kerroit vilkunkäytöstä se kuullosti esimerkilliseltä, vilkun jälkeen hiljentään, varsinkin kun odotit että edelläolevakin kääntyy, eli jossain kohtaa hiljentää sen takia. Sitten vain viivojen mukaan erkanemiskaistalle.


ja siis noi petikon rampit on älyttömän lyhyet mikä lisää halukkuutta ajaa tuosta pientareen kautta, varsinkin talvella kun jarrutusmatkat on pidempiä...
Nyt videon perusteella näytti siltä että hiljentäminen aloitettettiin vasta erkanemiskaistalla.

Talvella ,noin yleistän, pidon hakeminen pussipysäkiltä tai pientareelta kuullostaa vähintään oudolta. lumi, sohjo kelillä vielä oudommalta.

Kesä syys keleillä henkilöautolla jos jarrutus jätetään noin myöhään ja kyse vain siitä että ei ajeta edelläajavan konttiin niin...

mutta en mä tuolta pientareelta "ohittamaan" lähde ja blokkaamaan muiden liikkumista sivusuunnassa
Se hienoa, haaste on myös se että miten edelläoleva sen ymmärtää. kontissa tullut auto enemmänkin lähestyy kuin loittoneen syvällä pientareella, niin voi vähän hämmentää , vaarana että tulee epäselvyyttä ajojärjestyksestä.

Toisekseen, pientareella saa ajaa hetkellisesti...
Ehkä lainlaatijat ei ole ajatellut ihan tuollaiseen tilanteeseen sitä lupaa käytettävän

Ja oli tai ei, niin nyt meidän pitäisi keksiä joku syy , hyöty, sille, ja sen jälkeen mietittävät ylittääkö riskit/haitat.

Ei nyt kuitenkaan ole kyse hitaasta mopoautosta joka helpottaa tilapäisesti ohittamista vilkkaassa liikenteessä.
 
Ehkä lainlaatijat ei ole ajatellut ihan tuollaiseen tilanteeseen sitä lupaa käytettävän
Tuo on tosiaan tarkoitettu niihin tilanteisiin kun edestä joku kääntyy vasemmalle ja jää odottamaan vastaantulijat, niin voi mennä kävelyvauhtia pientareen kautta ohi jatkaakseen suoraan.
 
Minähän en valuttanut konttiin vaan jopa kasvatin etäisyyttä ja pudotin koko ajan nopeutta kun bemari polkee jarrua...
Ennen bemaria kuvaaja valutti pakettiautoa lähemmäksi, bemarin vaihtaessa kaistaa niin etäisyys bemariin ei kasvannut sille tasolle mitä se oli pakettiautoon.

Pointti bemarin toiminnassa oli se että miksi mennä hirveellä kiireellä ohi ja heti eteen jarrun kanssa kun ei ole aikomustakaan poistua tieltä?
En tiedä BMW kuskin päätöksen taustoja, videon perusteella oli vasemmalla kaista jonossa ja vaihtoi oikealle kaistalla. Voi oll aihan ittuilua, mutta jos käytös muuten näytti kohtuu mallikkaalta, niin ehkä hän vain vaihto oikealle kaistalle jos myöhemmin tarkoitus poistua tieltä, ja ajoissa alkoi katsomaan sopivaa paikkaa. Videon perusteella silmänkantamattomiin tihenevää jonoa, eli tilanne vain pahenisi myöhemmin.


Tuo toiminta on juuri sitä mikä aiheuttaa kehillä sen haitariliikkeen
Kyllä ehtottomasti, ja sitä pahempaa mitä huonommat turvavälit.

se oli myös se syy miksi en heti alussa lyönnyt jarruja kiinni ja pudottanut nopeutta sinne 60 ja tehnyt aktiivisesti lisää turvaväliä koska mun takana oli myös autoja jotka olisivat joutuneet hidastamaan enemmän = haitariliike lähtee liikkeelle.
Eli siellä takanakaan ei olut tilaa sille BMW kuskille.

Pidin jalan jarrulla hidastaen tasaisesti ja poistuin välistä pois mahdollisimman nopeasti jolloin takantulijoille tulee taas lisää tilaa...
Sori, arvostan ulosantiasi ja sitä että mietit asioita ja tekoja. Ja tässä en hae riitelyä, vaan hyvässä väittelyä.

On hyvin ahdistavaa jos takana joku tuuppaa, ja hyvä kuski alkaa miettiin myös sitä takanatuliaa.

Toki se BMW kuskin ajoitus kuvaajan reitin kannalta huono, mutta tuskin sitä arvasi, muuten olisi voinut siinä rinnalla ajella sen puoliminuuttia ja liittyä tilallesi. Siellä toki sen BMW takana tullut mersukuski olisi postaillut ketjuun videota ärsyttävästä BMW kuskista, miksei väistä.

Kertomasti mukaan takana oli joku kontissasi, eli sielläkkin mokattu, mutta ei kai se lähtenyt kuvaajaa ohittaan pysäkin, pientareen kohdalla. Ja tuossa päätöstä miettiessä joutuu myös pohtimaan että taivunkun pikkuhölmöyksiin sen takia että takana tuleva hölmöiliä häiriintyisi mahdollisimman vähän.

Liikenteessä päätökse nopeasti ja välillä tunteella.


Olen myös monta kertaa sanonut että noi rampit pitäisi poistaa tuosta kokonaan, ei palvele yhtään nykyisiä liikennemääriä vaan aiheuttaa juurikin tuota sumputtamista kun porukka hidastaa kehällä jo nopeuden alle 70 ja sitten menee lyhyelle rampille.
Välill postauksia joissa liianpitkät, mutta kannata ehdottomasti riittävän pitkiä poistumis ja liittymis kaistoja.

Nyt videolla hidastus tehtiin vasta poistumiskaistalla.

Jos ei ajettaisi kontissa, niin tuolla varsinaisella väylää voi ihan rauahassa hiljentää reilummin, eikä mitään haittaa takanatulijalle, jos on haittaa niin kyse ihan takanatulian mokasta ja saa ne kivetkin niskaan sieltä pientareelta.

Ja koska se jono hidasti muutenkin, niin kontissa roikkuva takanatulia jokatapauksessa joutuisi hiljentää.

Monet asiat joutuu ns päättämään etukäteen, jos ulosmittaa asioita tietoisesti, niin silloin on yllättävässä tilanteessa vähemmän pelivaraa.



Eli tässä nyt haen keskustelua, jos arvio että edelläoleva poistuu samasta liittymästä kuin itse, poistumiskaista lyhyt -> todennököisesti edelläoleva hiljentää ennen kääntymistä

Kannttaako silloin ulosmitata turvaväli, vai ennakoida.
Kannattaako turvaväli sijaan mennä pysäkille, pientareelle valmiiksi, jolloin pakoreittejä on lähinnä oja, varsinkin jos takaa tuuppaa joku niskaan.

Jos takaa joku tuuppaa niskaan, niin riskeeraanko muut ajamella pysäkinkautta pientareella, vai mahdollisimman turvallisesti seuraavan risteyksen .

Vilkun käyttö kuvaajalla oli erinomaista , jos takantulia ei siitä aavista aikeita ja reakoi, niin sitä takana tulia voi pitää vaarana.
 
Minähän en valuttanut konttiin vaan jopa kasvatin etäisyyttä ja pudotin koko ajan nopeutta kun bemari polkee jarrua...

katso liitettä 1185585
katso liitettä 1185598


katso liitettä 1185583



Pointti bemarin toiminnassa oli se että miksi mennä hirveellä kiireellä ohi ja heti eteen jarrun kanssa kun ei ole aikomustakaan poistua tieltä? Tuo toiminta on juuri sitä mikä aiheuttaa kehillä sen haitariliikkeen ja lopulta jonon pää seisoo siellä takana, se oli myös se syy miksi en heti alussa lyönnyt jarruja kiinni ja pudottanut nopeutta sinne 60 ja tehnyt aktiivisesti lisää turvaväliä koska mun takana oli myös autoja jotka olisivat joutuneet hidastamaan enemmän = haitariliike lähtee liikkeelle. Pidin jalan jarrulla hidastaen tasaisesti ja poistuin välistä pois mahdollisimman nopeasti jolloin takantulijoille tulee taas lisää tilaa...

Ymmärrän että tuo poistuminen pientareen kautta näyttää videossa erikoiselta, mutta niin sitä muutkin tuossa käyttää, pointti siinä oli että mahdollisimman nopeasti pois ahtaasta välistä selvästi vilkku päällä alkavalle rampille, vaaraahan tuosta ei aiheutunut, mutta ymmärrän sen ettei sitä varsinaisesti ole tuohon tarkoitettu.

Ymmärrän myös että halutaan mennä ajoissa oikealle kaistalle että varmasti päästään poistumaan seuraavasta rampista, mutta viimeisessä kuvassa seuraavaan ramppiin on matkaa vielä 700m ja kohdassa missä bemari vaihtaa kaistaa on sinne rampille yli kilometri.

Olen myös monta kertaa sanonut että noi rampit pitäisi poistaa tuosta kokonaan, ei palvele yhtään nykyisiä liikennemääriä vaan aiheuttaa juurikin tuota sumputtamista kun porukka hidastaa kehällä jo nopeuden alle 70 ja sitten menee lyhyelle rampille.
Mun "analyysi" tästä on se, että bemarikuski näki vilkkusi oikealle ja päätti ettei takiasi hidasta ohittaen sinut, (koska oletti sinun joka tapauksessa jarruttavan) ja pakun nähdessään turvavälin pitääkseen jarrutti lievästi (joten sulle jäi aikaa reagoida).
Tosta, ettei tuossa pitäisi olla tota ramppia olen täysin eri mieltä kanssasi. Tollasenaan se kuitenkin "estää" ettei aleta jarruttamaan voimakkaasti jo Kehä 3:lla. Varsinkin kesällä toi tossa oleva 70-80m riittää todella hyvin, eikä ole mitään tarvetta hidastaa kuin vasta rampilla.
 
Muissa autoilijoissa ärsyttää ihan överikirkkaat hälytysvalot. Ei mitään järkeä nykyisissä hälytysmajakoissa! Päivällä valoisassa kirkas vilkku on tietysti eduksi, mutta niissä pitäisi ehdottomasti olla joku hämärätunnistin ja liiketunnistin, paikallaan ollessa tai yöllä riittäisi murto-osa valotehosta. Viimeksi vitutti 10min sitten kun pyörälenkillä tuolla pimeässä vastaan lipui hiljakseen joku, ehkä ambulanssi, sellainen jumalaton joulukuusi, oli ihan joka kulmassa ja joka välissä ja katolla ja maskissa ja reunassa ja reunan vieressä vilkkua, että oli pysähdyttävä hetkeksi, ei voinut ajaa ohitse muuten. Tuollakaan ei edes selvästi ollut kiire mihinkään, miksi mahtoi edes vilkuttaa. Edellisen kerran vitutti aamulla moottoritiellä, joku leveän kuorman taka-auto. Helvetilliset ledistrobot taaksepäin, häikäisi ihan urakalla vaikka ei ollut edes pimeää, kyllä pienemmälläkin olisi pärjätty. Näillä keltaisen vilkun miehillä on varmaan sama kuin rekkakuskella lisä- ja äärivalojen kanssa, enempi on enempi.
Inhottava myös pimeässä ohittaa onnettomuuspaikkaa, jopa vaarallista, kun siellä on useampi piipaa-auto ja kaikilla vilkut päällä, luulisi heillä omakin työskentely häiriintyvän liiasta välkkeestä. Ihan sama näkyykö se valo 1km vai 15km päähän, kyllä ennen oli tämäkin asia paremmin, ei häikinyt liikaa transitin tai teenelosen katolta ja ihan riittävästi näkyi!:lol:
 
Taas tuo talvi on tuloilaan ja korostuu nuo 100m aitojen ohittajat moottoritiellä. Aitajuoksussa kun jalka pitää saada hyvin nopeasti maahan esteen jälkeen jotta juoksu jatkuu heti. Liekkö näitä aitajuoksijoita on moottoriteillä paljon kun pitää palata ohituksen jälkeen samantien puskuria viistäen siihen eteen. Vaikka edessä eikä takana niin hänen kuin minunkaan ole ketään eikä kukaan. Kesällä se ei kiristä niipal. Mutta kun talvella sitä rapaa lentää muutenkin ja sitten sitä saa roppakaupalla lisää kun tullaan ihan siihen eteen. Voisi kai sitä peruutuspeiliä senverta enemmän vilasta että siihen ohittajan eteen on nyt edes 2 auton matka.. Mielummin 3-4. Tietty jos tulee tilanne tms niin ei pysty tätä noudattamaan se on ok. Mutta muuten.

Sitten taas ajoin moottoritietä cruisella ja ramppia pitkin tuli auto mikä jäi siihen minun rinnalle nysvää. Hän ei saanut kiihdytettyä, hidastettua tai edes vilkkua päälle. Kaista alkoi tällä loppumaan eikä mitään elettä ollut tehdä mitään. Minun oli pakko valjastaa kaikki 150 nuorikkoa töihin ja antaa hänelle paikka takanani. Edessäni eikä takanani ollut 50metrin matkalla kukaan. Senverta tunnen autoja että tielleliittyjän automalliin ei ole tainnut saada moottoreita jossa on alle 200hv. :lol: Että ei se ainakaan siitä ole kiinni.
 
Joillain kuskeilla ei vaan hahmotuskyky riitä ymmärtämään tilaa ympärillään. Eli kaistaa pitäisi päästä vaihtamaan, ja juuri sillä nopeudella juuri siihen kohtaan missä on ainoa toinen ajoneuvo satojen metrien matkalla. Ei edes käväise mielessä painaa kaasua tai höllätä, joista kumpikin johtaisi tarvittavan tilan syntymiseen.

Kaikenlainen ennakointi on myös nähtävästi poissa muodista. Jokin aika sitten Kehä ykkösellä tehtiin öisin remonttia, jonka johdosta vain yksi kaista oli käytössä. Tästä varoitetaan ensin liikennemerkillä "kaistat päättyvät 700m", sitten sama 400m jne. Peräkkäisinä öinä todistin tapahtumaa jossa toimenpiteitä aiheutti vasta kaistalla ikävästi vilkkuva nuolivalo alle 20m päässä.
 
Taas tuo talvi on tuloilaan ja korostuu nuo 100m aitojen ohittajat moottoritiellä. Aitajuoksussa kun jalka pitää saada hyvin nopeasti maahan esteen jälkeen jotta juoksu jatkuu heti. Liekkö näitä aitajuoksijoita on moottoriteillä paljon kun pitää palata ohituksen jälkeen samantien puskuria viistäen siihen eteen. Vaikka edessä eikä takana niin hänen kuin minunkaan ole ketään eikä kukaan. Kesällä se ei kiristä niipal. Mutta kun talvella sitä rapaa lentää muutenkin ja sitten sitä saa roppakaupalla lisää kun tullaan ihan siihen eteen. Voisi kai sitä peruutuspeiliä senverta enemmän vilasta että siihen ohittajan eteen on nyt edes 2 auton matka.. Mielummin 3-4. Tietty jos tulee tilanne tms niin ei pysty tätä noudattamaan se on ok. Mutta muuten.
Hyvässä uskossa olen sitä mieltä että se etäisyyden arvioiminen on vaikeaa, eli arvioivat väärin, eivät tiedä. Jos se jonka eteen kiilannut antaisi varoitusmerkin (vilauttaa valoja), niin ehkä jossain vaiheessa huomaavat ja korjaavat ajotapaa.

Toinen on sitten se joku taustapeili opetus, palaa kun näet taustapelilistä ohitettavan auton kokonaan, osalla autoja ja tilanteita se auto näkyy aika läheltä kokonaan ja jos on nopealiikkeissään ja pieni nopeusero niin sillä ohjeella kyllä voi vetää aika eteen. Jos ei jotain syytä, niin se turvaväli pitäisi jättää edessäkkin, ja motarilla, ohituskaistalla sen ei pitäisi olla ongelma, jos epävarma, niin vielä vähän lisää.

No, uskon että osalla se on vain tietoinen tapa, ne jotka ajaneet motarilla hitaasti, esim 80 tai 100 mukaan 120 alueella, niin etelä-Suomessa liioitellen yksi kymmenestä jättää väliä.
 
Kaikenlainen ennakointi on myös nähtävästi poissa muodista. Jokin aika sitten Kehä ykkösellä tehtiin öisin remonttia, jonka johdosta vain yksi kaista oli käytössä. Tästä varoitetaan ensin liikennemerkillä "kaistat päättyvät 700m", sitten sama 400m jne. Peräkkäisinä öinä todistin tapahtumaa jossa toimenpiteitä aiheutti vasta kaistalla ikävästi vilkkuva nuolivalo alle 20m päässä.
Tästä ollut ketjussa postauksia, myös sellaista tulikintaa että tyhmä lampaat menee jonoon, ja että pitäisi ajaa sinne päätyyn asti ja sitten kiilata muiden eteen.
 
Taas tuo talvi on tuloilaan ja korostuu nuo 100m aitojen ohittajat moottoritiellä. Aitajuoksussa kun jalka pitää saada hyvin nopeasti maahan esteen jälkeen jotta juoksu jatkuu heti. Liekkö näitä aitajuoksijoita on moottoriteillä paljon kun pitää palata ohituksen jälkeen samantien puskuria viistäen siihen eteen. Vaikka edessä eikä takana niin hänen kuin minunkaan ole ketään eikä kukaan. Kesällä se ei kiristä niipal. Mutta kun talvella sitä rapaa lentää muutenkin ja sitten sitä saa roppakaupalla lisää kun tullaan ihan siihen eteen. Voisi kai sitä peruutuspeiliä senverta enemmän vilasta että siihen ohittajan eteen on nyt edes 2 auton matka.. Mielummin 3-4. Tietty jos tulee tilanne tms niin ei pysty tätä noudattamaan se on ok. Mutta muuten.

Joo nää jaksaa ihmetyttää, tuntuu että se toinen kaista polttaa alla.

Ärsyttää myös ne, jotka eivät noudata tietyöalueiden nopeusrajoituksia edes vähän sinne päin. Viime aikoina ollut esikaupunkialueella useampi, joka on mielenosoituksellisesti kaasuttanut ohi ja sitten ollaan kuitenkin seuraavissa valoissa peräkkäin :smoke:
 
Yleisemmin tuollaisissa kohdissa (yksi kaista käytössä) siellä on jopa se kilometrin-parin verran autoja kiltisti peräkkäin jonossa yhdellä kaistalla (kuinka kaukaa se on ilmoitettukaan ja parhaassa tapauksessa alkupäässä on ollut jo pakollinen ohjaus esim. oikeammanpuoleiselle kaistalle) mutta kummasti sieltä löytyy se yksi-kaksi autoilijaa jotka ovat sitä mieltä että kun tässä on kaksi kaistaa niin ohittaminen vasemmalta on tietysti järkevää ja tyhmäthän siinä jonottavat. Tai siis näin Turun päässä motarilla vaikka oikein erikseen on ollut kylttejäkin tietöistä tai vaikka onnettomuudesta.

Yksittäisen kerran on tainnut olla moottoripyöräpoliisi vahtimassa ja pientä vahingoniloa silloin saatoin kokea tilanteesta vaikka pidänkin tuota hivenen lapsellisena käytöksenä.
 
Yleisemmin tuollaisissa kohdissa (yksi kaista käytössä) siellä on jopa se kilometrin-parin verran autoja kiltisti peräkkäin jonossa yhdellä kaistalla (kuinka kaukaa se on ilmoitettukaan ja parhaassa tapauksessa alkupäässä on ollut jo pakollinen ohjaus esim. oikeammanpuoleiselle kaistalle) mutta kummasti sieltä löytyy se yksi-kaksi autoilijaa jotka ovat sitä mieltä että kun tässä on kaksi kaistaa niin ohittaminen vasemmalta on tietysti järkevää ja tyhmäthän siinä jonottavat. Tai siis näin Turun päässä motarilla vaikka oikein erikseen on ollut kylttejäkin tietöistä tai vaikka onnettomuudesta.

Yksittäisen kerran on tainnut olla moottoripyöräpoliisi vahtimassa ja pientä vahingoniloa silloin saatoin kokea tilanteesta vaikka pidänkin tuota hivenen lapsellisena käytöksenä.
Mitä ne poliisit siellä muuta tekee kuin naureskelee yhdessä jonossa jonottaville. Silloin kun noita siltaremppoja oli niin parhaalla kerralla oli 3 km idiootijono. Ihan turha puristaa rystyset valkoisena, kun molempia kaistoja saa käyttää, sinäkin. Vai pakollinen ohjaus :rofl2:
 
Yleisemmin tuollaisissa kohdissa (yksi kaista käytössä) siellä on jopa se kilometrin-parin verran autoja kiltisti peräkkäin jonossa yhdellä kaistalla (kuinka kaukaa se on ilmoitettukaan ja parhaassa tapauksessa alkupäässä on ollut jo pakollinen ohjaus esim. oikeammanpuoleiselle kaistalle) mutta kummasti sieltä löytyy se yksi-kaksi autoilijaa jotka ovat sitä mieltä että kun tässä on kaksi kaistaa niin ohittaminen vasemmalta on tietysti järkevää ja tyhmäthän siinä jonottavat. Tai siis näin Turun päässä motarilla vaikka oikein erikseen on ollut kylttejäkin tietöistä tai vaikka onnettomuudesta.

Yksittäisen kerran on tainnut olla moottoripyöräpoliisi vahtimassa ja pientä vahingoniloa silloin saatoin kokea tilanteesta vaikka pidänkin tuota hivenen lapsellisena käytöksenä.
Herää kysymys jos se kaista on 2km aiemmin suljettu ja siellä voi ajaa niin minkä tähden siellä sitten ei voi ajaa.

Samaa tasoa kun rantatunnelin remontit aikanan tampereella. Koko vasuri suljettu ja tunnelin läpi ajettua todettiin että siellä ei ole vasemmalla kaistalla mitään syytä olla ajamalla. Tätä iloa jatkui viikon verran tiettynä aikana kunnes viranomaiset suvaitsivat avata tuon kaistan.

Ihan turhaan täällä ihmetellään kun tuolla työmailla ja muilla rajoitetuilla alueilla vedetään vatasena kun 80% alueista ei tapahdu yhtään mitään. Pistäisi rajotukset normaaliksi kun ukot ei töiss niin herättäisi jotain luottamusta autoiljoissakin tuo nopeuksien kanssa veivaaminen.

Uusi asfalttikin voi paikasta riippuen olla 80, 100 tai 120kmh alue. 80kmh rajotusta on vaikea perustella liukkaudella; jossei auto pysy tiellä 100-120kmh uudella asfaltilla kesällä, niin pysyykö se hanskassa motarin 100kmh talvirajotuksella kun tie on peilijäässä?
 
Se uuden asvaltin 80km/h rajoitus on yleensä siitä syystä, että se ei mene heti huonoksi ja kerkeää kunnolla kovettua/asettua jne. Lisänä puuttuvat kaistaviivat. Monesti myös työmailla jää se rajoitus alhaiseksi ihan vaan siksi, että jos siellä on jotain monttua, kiveä tms. Ettei tarvitse sitten ottaa vastuuta.
 
Ihan turhaan täällä ihmetellään kun tuolla työmailla ja muilla rajoitetuilla alueilla vedetään vatasena kun 80% alueista ei tapahdu yhtään mitään. Pistäisi rajotukset normaaliksi kun ukot ei töiss niin herättäisi jotain luottamusta autoiljoissakin tuo nopeuksien kanssa veivaaminen.
Noita rajoituksia ei veivailla ihan semmoisesta yksinkertaisesta syystä, että siellä työmaalla voi käytännössä olla koska vaan joku vielä töissä ja tälle on taattava turvallinen työskentely ympäristö. Myöskin kivet jne mitä sieltä työmaa alueelta voi päätyä siihen liikennöitävälle kaistalle, niin sillä alemmalla nopeusrajoituksella estetään niiden lenteleminen ties minne esim takana tulevan tuulilasiin. Muutenkin jos esim toinen kaista on suljettu niin liikenneolosuhteet ei vastaa sitä normaalia johon se nopeusrajoitus on tarkoitettu.


Noin yleisesti en kyllä ymmärrä miksei siinä tietyömaan alueella voi ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan, ne ei yleensä ole pitkiä pätkiä. Siellä on kuitenkin ihan ihmisiä töissä joiden läheiset haluavat nähdä heidät illallakin yhtenä kappaleena. Voin kokemuksesta sanoa ettei ole mukavaa työskennellä siltatyömaalla, jossa 50kmh nopeusrajoitus, ja väistellä siinä töiden lomassa sankareita jotka ajavat sen 100kmh siitä ohi...

Asfaltointihommissa se 80kmh rajoitus johtuu yleensä kaistamerkintöjen puutteesta. On tullut nähtyä niitäkin sankareita jotka kaistaviivojen puutteen vuoksi ajavat motarilla KESKELLÄ koska kaiketi olettavat siinä olevam vain yhden kaistan kun ei ole viivoja. Joten tuokin 80kmh rajoitus on ihan perusteltua kun liikenteessä liikkuu tuollaisia sankareita. Noistakin asfaltti ym tietöistä kyllä ilmoitellaan melkoisen hyvin, joten jos sellainen on tielle osumassa niin lähtee sen 10minuuttia aikaisemmin jolloin ei tarvitse kiirehtiä :)

Noin muuten vituttaa kuskit, jotka ei osaa katsoa liikennevalojen värejä. Tossa nyt muutaman kerran Lahdesjärven ABC:n liikennevaloissa todistanut kuinka on lähdetty vasemmalle kääntyvien nuolivalolla suoraan menevien kaistalta eteenpäin (palaa punainen, koska vastakkaiseen suuntaan pääsevät myös vasemmalle kääntyvät) ja aiheuttanut mielenkiintoisia tilanteita siinä keskellä risteystä.
 
Noita rajoituksia ei veivailla ihan semmoisesta yksinkertaisesta syystä, että siellä työmaalla voi käytännössä olla koska vaan joku vielä töissä ja tälle on taattava turvallinen työskentely ympäristö. Myöskin kivet jne mitä sieltä työmaa alueelta voi päätyä siihen liikennöitävälle kaistalle, niin sillä alemmalla nopeusrajoituksella estetään niiden lenteleminen ties minne esim takana tulevan tuulilasiin. Muutenkin jos esim toinen kaista on suljettu niin liikenneolosuhteet ei vastaa sitä normaalia johon se nopeusrajoitus on tarkoitettu.


Noin yleisesti en kyllä ymmärrä miksei siinä tietyömaan alueella voi ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan, ne ei yleensä ole pitkiä pätkiä. Siellä on kuitenkin ihan ihmisiä töissä joiden läheiset haluavat nähdä heidät illallakin yhtenä kappaleena. Voin kokemuksesta sanoa ettei ole mukavaa työskennellä siltatyömaalla, jossa 50kmh nopeusrajoitus, ja väistellä siinä töiden lomassa sankareita jotka ajavat sen 100kmh siitä ohi...

Asfaltointihommissa se 80kmh rajoitus johtuu yleensä kaistamerkintöjen puutteesta. On tullut nähtyä niitäkin sankareita jotka kaistaviivojen puutteen vuoksi ajavat motarilla KESKELLÄ koska kaiketi olettavat siinä olevam vain yhden kaistan kun ei ole viivoja. Joten tuokin 80kmh rajoitus on ihan perusteltua kun liikenteessä liikkuu tuollaisia sankareita. Noistakin asfaltti ym tietöistä kyllä ilmoitellaan melkoisen hyvin, joten jos sellainen on tielle osumassa niin lähtee sen 10minuuttia aikaisemmin jolloin ei tarvitse kiirehtiä :)

Noin muuten vituttaa kuskit, jotka ei osaa katsoa liikennevalojen värejä. Tossa nyt muutaman kerran Lahdesjärven ABC:n liikennevaloissa todistanut kuinka on lähdetty vasemmalle kääntyvien nuolivalolla suoraan menevien kaistalta eteenpäin (palaa punainen, koska vastakkaiseen suuntaan pääsevät myös vasemmalle kääntyvät) ja aiheuttanut mielenkiintoisia tilanteita siinä keskellä risteystä.
Jep, se ongelma tässä onkin että maalaisjärkeä ei voida käyttää vaan yhden keilan takia kaikki saa ajaa sitten 80kmh siellä uudella asvaltilla sen 20km pätkän.

Siltatyömaita en käsitä miten joku semmosesta voi vetää 100kmh läpi (varmasti näitä löytyy), lähinnä meinaan näitä alueita missä on käynnissä "tietyö" eli vaikka 50 rajotus mutta kalustosta ja miehistä ei välttämättä ole tietoa viikkoihin.
 
Se uuden asvaltin 80km/h rajoitus on yleensä siitä syystä, että se ei mene heti huonoksi ja kerkeää kunnolla kovettua/asettua jne. Lisänä puuttuvat kaistaviivat. Monesti myös työmailla jää se rajoitus alhaiseksi ihan vaan siksi, että jos siellä on jotain monttua, kiveä tms. Ettei tarvitse sitten ottaa vastuuta.
Suomalaisille tuntuu myös olevan mahdoton käsittää että rinnakkaisilla kaistoilla voi olla eri nopeusrajoitus. Tai ei se ihme ole, kun esim Tarvontien vaihtuvat nopeusrajoitukset (100>> 80) tuntuvat olevan vain viitteellisiä niille kenen pitää posottaa 120 lasissa kehä kakkosen tai kolmosen rampille.
 
Lisävalojen huonosta käytöstä valitin äskettäin täällä, eli vaihdetaan pitkät liian myöhään lyhyille ja häikäistään muut autoilijat.

Nyt tuli kunnon teinibemari esimerkkinä tuosta liikenteessä ja oli kyllä paljon muutakin pielessä. Harmi, kun taakse ei ole myös kameraa. Kunnon valopallo ilmestyi taustapeiliin, kun mitäs sitä turhia vaihtamaan lyhyille, jos edessä ajaa auto. Sitten bemari liimautui niin perseeseen kiinni, ettei varmaan ikinä kukaan ole ajanut niin pienellä turvavälillä takana. Edestä kääntyi hitaampia autoja pois, niin aikataulun painaessa naksautin vakkariin hyvin reilun nopeuden 80-alueelle. Bemarin oli silti pakko pyrkiä ohi, jarrutella ja jäädä ajamaan hiljempaa eteen. Videolta näkyy kahdesti, miten laiskasti vaihdellaan vastaantulijoiden kohdalla lyhyille.

Koko matka Jyväskylään meni hitaammin kuin mitä itsellä vakkarissa oli ja vauhti hiipui ohituksen jälkeen. Ohi saa mennä (turvallisesti), mutta silloin ei jäädä ajamaan hitaammin kuin ohitettava! Vähän voisi edes hetken tarkkailla, millaista vauhtia ohitettava edellä ajaa ennen kuin painellaan ohi.




Ihan samalla Petäjävesi-Jyväskylä -välillä perseili myös toinen samanlainen vitossarjan Bemari pari vuotta sitten ja laitoin siitäkin tänne videon. 80-alueella mentiin keltaisella viivalla ylinopeutta ja ilman vilkkua ohi, mutta 100-alueella oltiin tukkona. Tuota jatkui koko matkan Jyväskylään ja kertaakaan en nähnyt Bemarin käyttävän vilkkua tuolla välillä (tyypillistä merkille). Muistakin mentiin ohi keltaisilla. Tuo oli selvästi "fiiliksen" mukaan ajelija, eli nopeusrajoituksia ei katsottu ja kaasua painettiin mututuntumalla.

 
Herää kysymys jos se kaista on 2km aiemmin suljettu ja siellä voi ajaa niin minkä tähden siellä sitten ei voi ajaa.

Samaa tasoa kun rantatunnelin remontit aikanan tampereella. Koko vasuri suljettu ja tunnelin läpi ajettua todettiin että siellä ei ole vasemmalla kaistalla mitään syytä olla ajamalla. Tätä iloa jatkui viikon verran tiettynä aikana kunnes viranomaiset suvaitsivat avata tuon kaistan.

Ihan turhaan täällä ihmetellään kun tuolla työmailla ja muilla rajoitetuilla alueilla vedetään vatasena kun 80% alueista ei tapahdu yhtään mitään. Pistäisi rajotukset normaaliksi kun ukot ei töiss niin herättäisi jotain luottamusta autoiljoissakin tuo nopeuksien kanssa veivaaminen.

Uusi asfalttikin voi paikasta riippuen olla 80, 100 tai 120kmh alue. 80kmh rajotusta on vaikea perustella liukkaudella; jossei auto pysy tiellä 100-120kmh uudella asfaltilla kesällä, niin pysyykö se hanskassa motarin 100kmh talvirajotuksella kun tie on peilijäässä?
Minustakin toi käytäntö, että rajoitukset voimassa vaikka ei todellistatarvetta (ei työmiehiä) syö vaan noiden varoitusmerkkien tehoa.
Monesti näkee, että joku nopeusrajoitus on "unohtunut" viikkokausiksi vaikka, työmaata ei enää ole. => Minusta voitaisiin antaa työmaan mestarille tollasesta rikemaksu, ehkä se auttaisi noi poistamaan /"parantamaan muistia" ajallaan.
 
Minustakin toi käytäntö, että rajoitukset voimassa vaikka ei todellistatarvetta (ei työmiehiä) syö vaan noiden varoitusmerkkien tehoa.
Monesti näkee, että joku nopeusrajoitus on "unohtunut" viikkokausiksi vaikka, työmaata ei enää ole. => Minusta voitaisiin antaa työmaan mestarille tollasesta rikemaksu, ehkä se auttaisi noi poistamaan /"parantamaan muistia" ajallaan.
Ennenkuin se tietyömaa on siivottu, eli kaikki ne sormenpään kokoiset kivet jne. poistettu asfaltin pinnasta niin nopeudet pitää pitää alempina. EI haittaa vaikka kuluu 10 sekuntia pidempään matkaan jos tuulilasit ei päädy vaihtoon sen ansiosta. Voisi mennä juurikin sinne työmaafirman korvattaviksi jos nopeusrajoitus nostetaan ja vahinkoja syntyy.
 
Ennenkuin se tietyömaa on siivottu, eli kaikki ne sormenpään kokoiset kivet jne. poistettu asfaltin pinnasta niin nopeudet pitää pitää alempina. EI haittaa vaikka kuluu 10 sekuntia pidempään matkaan jos tuulilasit ei päädy vaihtoon sen ansiosta. Voisi mennä juurikin sinne työmaafirman korvattaviksi jos nopeusrajoitus nostetaan ja vahinkoja syntyy.
Pahimmat puhdistetaan tarvittaessa harja-autolla ja ne muut kyllä lentää päivässä parissa, ei siihen pahimmillaan jopa kuukausia tarvita. Toi tietysti siitä mestarista kiinni. Monet hoitavat homman asiallisesti. Toisekseen kaikki eivät pidä siitä, että joutuu köröttelemään sileällä asfaltilla 50 vaikka 80Km on hyvin turvallista.
Siinä on toi syykkinen puolikin. Kaikki eivät ole aina niin seestyneessä tilassa :)
 
Tulipaha taas 9-tiellä nähtyä mersu joka paahto tasan 90kmh huolimatta siitä oliko rajotus 60, 80 tai 100kmh. Sai mennä ohi satasen alueella mutta muutoin istu kuin tatti metrin päässä puskurista
 
Ihan turhaan täällä ihmetellään kun tuolla työmailla ja muilla rajoitetuilla alueilla vedetään vatasena kun 80% alueista ei tapahdu yhtään mitään. Pistäisi rajotukset normaaliksi kun ukot ei töiss niin herättäisi jotain luottamusta autoiljoissakin tuo nopeuksien kanssa veivaaminen.

Uusi asfalttikin voi paikasta riippuen olla 80, 100 tai 120kmh alue. 80kmh rajotusta on vaikea perustella liukkaudella; jossei auto pysy tiellä 100-120kmh uudella asfaltilla kesällä, niin pysyykö se hanskassa motarin 100kmh talvirajotuksella kun tie on peilijäässä?
Monelle noin muutenkin vaikea sovittaa nopeus oikeaan tilanne nopeutee kun tilanteen pitäisi näkyä ratintaakse.
Saati sitten tuollaisissa kohteissa joissa kuljettajan on vaikea arvioida rajoituksen tarvetta, joten ne merkit on tarpeen ja niitä syytä noudattaa.



Minustakin toi käytäntö, että rajoitukset voimassa vaikka ei todellistatarvetta (ei työmiehiä) syö vaan noiden varoitusmerkkien tehoa.
Monesti näkee, että joku nopeusrajoitus on "unohtunut" viikkokausiksi vaikka, työmaata ei enää ole. => Minusta voitaisiin antaa työmaan mestarille tollasesta rikemaksu, ehkä se auttaisi noi poistamaan /"parantamaan muistia" ajallaan.
Tarpeettomat ovat ongelma, mutta suurempi ongelma taitaa olla kuljettajien valistus, miten heille sitä tietoa ja osaamista jakaa.

Ja sitten tietyömaiden rajoitusten "dynaamisuus", eli jos kohteessa on mahdollista lyhentää kohtuu kustannuksin välillä rajoitusaluetta, niin se toteutetaan.
 
Mitä ne poliisit siellä muuta tekee kuin naureskelee yhdessä jonossa jonottaville. Silloin kun noita siltaremppoja oli niin parhaalla kerralla oli 3 km idiootijono. Ihan turha puristaa rystyset valkoisena, kun molempia kaistoja saa käyttää, sinäkin. Vai pakollinen ohjaus :rofl2:
No rivien välistä siellä voisi mm poimia tiensivuun väistämisvelvollisia jotkakiilaa ja liianpienillä turvaväleillä ajavia.

Jos nyt kuvailet kohdetta missä kaksi kaistaa suuntaansa muuttuu yksikaistaiseksi työmaan takia, ja kaistat yhdistetään niin ajoissa että se sujuu turvallisesi, niin jos joku työmatkalainen huristelee/ohittaa suljettua kaistaa pitkin jonon ja kiilaa väliin, niin sitä voi toki miettiä kuka joukosta on liikenteessa se haitallinen vaarantava idiootti.
 
No rivien välistä siellä voisi mm poimia tiensivuun väistämisvelvollisia jotkakiilaa ja liianpienillä turvaväleillä ajavia.

Jos nyt kuvailet kohdetta missä kaksi kaistaa suuntaansa muuttuu yksikaistaiseksi työmaan takia, ja kaistat yhdistetään niin ajoissa että se sujuu turvallisesi, niin jos joku työmatkalainen huristelee/ohittaa suljettua kaistaa pitkin jonon ja kiilaa väliin, niin sitä voi toki miettiä kuka joukosta on liikenteessa se haitallinen vaarantava idiootti.
En muista, olenko tällaista tilannetta tai käytöstä koskaan nähnyt. Ennemmin niin päin, että kaistat yhdistyy jossain kaukana edessä päin, mutta silti jono muodostuu hyvin pitkäksi ja pahimmillaan tukkii aiempia risteyksiä. Kun siis idea olisi, että turvavälit on kunnossa ja osa autoista voi liittyä mukaan siellä, missä kaistat yhdistyy.

En oikein saa kiinni ajatuksesta, että joku voisi kaistojen yhdistymisen jälkeen edelleen ajaa jotain suljettua kaistaa pitkin? Toihan kuulostaa kieltämättä idioottimaiselta ja vaaralliselta.
 
No rivien välistä siellä voisi mm poimia tiensivuun väistämisvelvollisia jotkakiilaa ja liianpienillä turvaväleillä ajavia.
Saisi pikkuhiljaa jalkautua se vetoketjuperiaate… Kauhea angsti ”etuilusta”, kun molemmat kaistat ovat jokaisen käytettävissä jonotukseen (ja se tehostaisi läpäisyä).
Jos nyt kuvailet kohdetta missä kaksi kaistaa suuntaansa muuttuu yksikaistaiseksi työmaan takia, ja kaistat yhdistetään niin ajoissa että se sujuu turvallisesi, niin jos joku työmatkalainen huristelee/ohittaa suljettua kaistaa pitkin jonon ja kiilaa väliin, niin sitä voi toki miettiä kuka joukosta on liikenteessa se haitallinen vaarantava idiootti.
No enpä kuule kuvaile. Alkuperäinen kijoittaja keksi moisen skenaarion päästään, kun olisi ilmeisesti ollut hankala perustella miksi pitää km-kaupalla avointa kaistaa tyhjänä. Ne siltatyömaat oli ihan oikeasti koomista katsottavaa, kun opittuna mentiin jonon jatkoksi vaikka edes kaista päättyy 1,5 km tms. merkkiä edes vielä nähty…

En hetkeäkään epäile etteikö jostain joku suljetun kaistan ajajakin löydy (toyota, ikä 80+ tai bemari, ikä 18+), mutta ei se ole varsinainen ongelma tässä jutussa.
 
En muista, olenko tällaista tilannetta tai käytöstä koskaan nähnyt. Ennemmin niin päin, että kaistat yhdistyy jossain kaukana edessä päin, mutta silti jono muodostuu hyvin pitkäksi ja pahimmillaan tukkii aiempia risteyksiä. Kun siis idea olisi, että turvavälit on kunnossa ja osa autoista voi liittyä mukaan siellä, missä kaistat yhdistyy.
Ison painoarvon laittaisin tilapäisjärjestelyn suunnittelulle, merkkaamiselle, "opastukselle".


Jos odotetaan että jono ylettyy säännöllisesti erkanemirampeille asti, niin varmaan voisi pohtia että vasen kaista suoraan ja oikea poistuville, niin poistuvien ei tarvi jonotella.


En oikein saa kiinni ajatuksesta, että joku voisi kaistojen yhdistymisen jälkeen edelleen ajaa jotain suljettua kaistaa pitkin? Toihan kuulostaa kieltämättä idioottimaiselta ja vaaralliselta.
Ketjussa ollut tarinoita erilaisista tilanteissa, mm niistä missä kaista merkitty päättyväksi, mutta jos siellä ei ole kunnon esteitä, niin osa "fiksummeista" kuskeista ohittaa jonon tosita kaistaa pitkin.

Toinen on sitten ne paikat, missä ajoissa kerrotaan tulevasta, että kuljettajat voi ennakoida, jolloin suurin osa vaihtaa kaistan ajoissa, ja osa tuikkaa ns päätyyn asti ja tunkee sinne väliin, ja loputus sitten huomaa tilanteen vähän liianmyöhään ja etsivät sen sopivan liittymiskohdan sen jälkeen (eivät ytirä tunkeä päätyyn asti).


Saisi pikkuhiljaa jalkautua se vetoketjuperiaate… Kauhea angsti ”etuilusta”, kun molemmat kaistat ovat jokaisen käytettävissä jonotukseen (ja se tehostaisi läpäisyä).
Jos vetoketju tehostaa, niin kannatan ehdottomasti sitä.
Mutta jos nyt kyse kohteesta missä vetoketju lisää riskejä, niin eihän siinä ole järkeä, jonotus aika ei lyhene, vaan pitenee, parhamillaan ehkä sama.

Vetoketju toimii silloin jos kyse risteyksestä, eri suunnilta tuleva liikenne yhdistetään, esim jos siinä joltain rampilta liittyy liikennettä.

Jos se tietyökohta on sellaisessa paikkaa mitä ennen on niukasti tilaa ja halutaan jonottajat lähelle, niin arvioda parijonossa jonottamisen edut, per 1 jonossa.
 
Viimeksi muokattu:
etsivät sen sopivan liittymiskohdan sen jälkeen (eivät ytirä tunkeä päätyyn asti).
Tämä on hienoa sakkia, km tyhjää edessä, vilkku päällä oikealle auto seis motarilla vasemmalla kaistalla. Mikä voiskaan mennä pieleen… Jos siihen oikean kaistan hölmöjengiin haluaa mennä, niin jonon päähän. Jos päästä menee ohi syystä x, niin oman kaistan päähän ja siitä vetoketjulla läpi.
 
Jos vetoketju tehostaa, niin kannatan ehdottomasti sitä.
Mutta jos nyt kyse kohteesta missä vetoketju lisää riskejä, niin eihän siinä ole järkeä, jonotus aika ei lyhene, vaan pitenee, parhamillaan ehkä sama.

Vetoketju toimii silloin jos kyse risteyksestä, eri suunnilta tuleva liikenne yhdistetään, esim jos siinä joltain rampilta liittyy liikennettä.
Eiköhän siitä ole ihan tarpeeksi tutkimuksia olemassa, että vetoketju tehostaa liikennettä, kun kaistat yhdistyy. Ei siinä tarvitse keksiä mitään ”tässä toimii, tässä ei” skenaarioita, kun tilanne kaikissa sama. Mieti nyt vähän minkälainen kuminauhaefekti muodostuu pitkästä jonosta (vs. 1/2 jono). Kaikki osaa pääsääntöisesti mennä nelikaistaisella valoissa lyhyimpään jonoon, sama periaate vaan käyttöön näissäkin. Ajat sille kaistalle missä jonoa vähenmän.
 
Tämä on hienoa sakkia, km tyhjää edessä, vilkku päällä oikealle auto seis motarilla vasemmalla kaistalla. Mikä voiskaan mennä pieleen… Jos siihen oikean kaistan hölmöjengiin haluaa mennä, niin jonon päähän. Jos päästä menee ohi syystä x, niin oman kaistan päähän ja siitä vetoketjulla läpi.
Sori huono ilmaisu, tarkoitin että havaittuaan etsiin sen sopivan välin sovittaa nopeuden jne., en tarkoittanut että vetää seis. Eli välttää sen että joutuu vetään seis. (siellä päässä)


Eiköhän siitä ole ihan tarpeeksi tutkimuksia olemassa, että vetoketju tehostaa liikennettä, kun kaistat yhdistyy. Ei siinä tarvitse keksiä mitään ”tässä toimii, tässä ei” skenaarioita, kun tilanne kaikissa sama. Mieti nyt vähän minkälainen kuminauhaefekti muodostuu pitkästä jonosta (vs. 1/2 jono). Kaikki osaa pääsääntöisesti mennä nelikaistaisella valoissa lyhyimpään jonoon, sama periaate vaan käyttöön näissäkin. Ajat sille kaistalle missä jonoa vähenmän.
Nyt oli kyse tilanteesta missä ei tarvita vetoketjua, eli kaistat voi yhdistyä ajoissa, ennen jonoutumista.

Eli jos kaista yhdistetään 2km ennen sitä työmaata, ja joutumista tapahtuu vasta sen jälkeen, niin ei ole tehokasta ajattaa parijonossa koko pätkää, vaan hyvissä ajoin yhteen jonoon. Se vetoketju merkki voidaan asettaa sinne 2km päähän, niitä tilanteita varten että joskus on jonoutumista ennen sitä.
 
Sori huono ilmaisu, tarkoitin että havaittuaan etsiin sen sopivan välin sovittaa nopeuden jne., en tarkoittanut että vetää seis. Eli välttää sen että joutuu vetään seis. (siellä päässä)
Käytännössä noi vetää seis, kun oikea on seis ja/tai autojen väliin vilkuttajan kohdalla ei mahdu ”yllättäen” edes sanomalehteä. Jonon päässä ei järjestäen edes tarvitse pysähtyä kiitos oikean jonon voimakkaan kuminauhailun.

Oikeastaan ainoa kysymys tässä on, miksi työmailla on edelleen kaista päättyy merkki vetoketju-merkin sijaan. Jälkimmäinen ehkä estäisi jononmuodostusvietin aktivoitumisen, kun ei kerrota kumpi kaista päättyy.
 
Käytännössä noi vetää seis, kun oikea on seis ja/tai autojen väliin vilkuttajan kohdalla ei mahdu ”yllättäen” edes sanomalehteä. Jonon päässä ei järjestäen edes tarvitse pysähtyä kiitos oikean jonon voimakkaan kuminauhailun.
Kuvailemasi kuminauha syntyy sen takia että osa ajaa pitkälle, joko vahingossa tai tahallaan.

Jos mennään samalle kaistalle ennen jounoutumista, niin sillä jonolla olisi tasaisesti etenemisen mahdollisuus ja ei olisi kaistanvaihdon aiheuttamaa riskiä.

Se sitten suunnittelun asia missä missä kohtaa optimikohta yhdistää ja onko siinä vetoketju järkevintä.

Lisäksi jos se yhdistäminen tehdään ajoissa, niin se ilman vetoketjuakin tapahtuva yhdistyminen sujuu paremmin.

Kannattan ehdottomasti "vetoketjuamerkkiä" jos sopii tilanteeseen, jos halutaan välttää sitä että yhdistytään liianaikaisin. Se ymmärtääkseni ihan sallittu keino tietyömailla. Kuljettajan on vaikea arvioida tilannetta ja eri kuskit voivat tehdä eri tulkinnat. Suunnittelialla aikaa perehtya ja miettiä se optimiratkaisu.

Jos merkein osoitettu että kaistapäättyy, ja jonoa jo silloin näkyy, niin silloin kuski tietää että se päättyväkaista on umpikuja, niin silloin aloittaa sen kaistanvaihdon ennen jonon päätä.

Jos ennakkoon kerrotaan että kaistat yhdistyvät, niin sitten kuski tietää että voi ajaa yhdistymiskohtaan asti, varsinkin jos jounoutuminen tapahtuu ennen yhdisytmistä.

Vetoketjumerkki (ajokaistojen yhdistyminen) sopii motarityömaillekkin hyvin, kun ne rajoitukset alkaa jokatapauksessa hyvissä ajoin ennen, yhdistymistä. Ja siitä voidaan varoittaa ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvailemasi kuminauha syntyy sen takia että osa ajaa pitkälle, joko vahingossa tai tahallaan.

Jos mennään samalle kaistalle ennen jounoutumista, niin sillä jonolla olisi tasaisesti etenemisen mahdollisuus ja ei olisi kaistanvaihdon aiheuttamaa riskiä.
Paljon tämän enempää ei varmaan ko. tilannetta voisi väärin tulkita. Se haitarihan tulee siitä jonon pituudesta, ei siitä että liittymäkohdassa yksittäinen auto menee pitkän jonon haitariliikkeen aiheuttamaan olemassa olevaan väliin. Hyvin toimiva vetoketju lyhentää jonot puoleen ja sitä kautta sekin minimoi haitariliikettä. Toisekseen vetoketju pakottaa pitämään turvaväliä joka sekin poistaa haitariliikettä.
 
Turussa remppaavat moottoritien päässä rautatiesiltaa. Alkusyksystä joutuivat välillä nostotöiden takia sulkemaan toisen kaistan molempiin suuntiin. Varsinkin keskustan suunnasta Helsinkiin päin kulkiessa alettiin jonoutua hyvissä ajoin (lue: 4-5 liikennevalot, eli noin kilometri ennen kuin kaista yhdistyy) ja äkkiä tukittiin monta risteystä. Sivukadulta liittyminen siihen yhteen ainoaan jonoon oli mahdotonta, kun risteys oli tukossa ja jonon pää jo risteyksessä.

Minähän posotin tietysti aina sitä tyhjää kaistaa päätyyn asti ja jouhevasti liittyminen jonoon. Joku muukin järkevä näin toimi. Toki näitä kotipoliiseja sitten sattui välillä eteen, jotka siirtyivät tukkimaan toista kaistaa :facepalm: Mutta selkeästi opittu kaava suurimmalla osalla, kun tiedettiin että siellä päässä toinen kaista loppuu, ja jonoteltiin sitten kiltisti. Tuossa olisi liikenneohjaussuunnitelman laatija voinut kyllä käyttää pelisilmää juuri käyttämällä tuota kaistojen yhdistymismerkkiä. Toista kaistaa siis ei kuitenkaan oltu onneksi suljettu kuin työmaan kohdalta.
 
Toimiva vetoketju vaatisi sen, että jatkuvalla kaistalla pitäisi pitää riittävät välit. joihin voisi liittyä ilman että pitää hakea tilaa ja ilman että jonon nopeus muuttuu liittyjien takia. Käytännössä homma kosahtaa n. 100% tapauksista tähän, jonossa ollaan minimiturvaväleillä, ja sitten tulee jarrutuksia ja pahimmillaan seisahduksia, kun toiselta kaistalta pitää "kiilata" että pääsee liittymään. Ja haitariliike jonon loppupäässä on melko väistämätön seuraus tästä.

Itsekin kaipaisin noihin enemmän vetoketjuliikennemerkkejä, ja opasteisiin tietoa siitä miten pitkä matka toisen kaistan päättymiseen vielä on.

Lisäksi vetoketjua voisi ehkä parantaa se, jos kaistaopasteet olisi tehty niin, että ei olisi selkeästi yhtä päättyvää ja toista jatkuvaa kaistaa, vaan molempien kaistaviivat yhdistyisivät pidemmällä matkalla yhteen.
 
Toimiva vetoketju vaatisi sen, että jatkuvalla kaistalla pitäisi pitää riittävät välit. joihin voisi liittyä ilman että pitää hakea tilaa ja ilman että jonon nopeus muuttuu liittyjien takia. Käytännössä homma kosahtaa n. 100% tapauksista tähän, jonossa ollaan minimiturvaväleillä, ja sitten tulee jarrutuksia ja pahimmillaan seisahduksia, kun toiselta kaistalta pitää "kiilata" että pääsee liittymään. Ja haitariliike jonon loppupäässä on melko väistämätön seuraus tästä.

Itsekin kaipaisin noihin enemmän vetoketjuliikennemerkkejä, ja opasteisiin tietoa siitä miten pitkä matka toisen kaistan päättymiseen vielä on.

Lisäksi vetoketjua voisi ehkä parantaa se, jos kaistaopasteet olisi tehty niin, että ei olisi selkeästi yhtä päättyvää ja toista jatkuvaa kaistaa, vaan molempien kaistaviivat yhdistyisivät pidemmällä matkalla yhteen.
Tätä se usein on, kun moni käsittää sen pahantahtoisena kiilaamisena eikä ymmärrä sen vetoketjumenetelmän perään. Kyllä se aina välillä pääkaupunkiseudulla toimii, välillä ei. Kuuleman mukaan jossain muualla päin Suomea ollaan vähän mustasukkaisempia omasta tilasta ja vedetään välit umpeen tilanteessa kuin tilanteessa. Siihen nähden olen varauksella tyytyväinen liikenteeseen täällä, missä itse ajan, vaikka paljon onkin korjattavaa.
 
Itsekin kaipaisin noihin enemmän vetoketjuliikennemerkkejä, ja opasteisiin tietoa siitä miten pitkä matka toisen kaistan päättymiseen vielä on.
Tuo matkamäärä ei kyllä ainakaan 1-tiellä auttanut mitään. Kyltissä Ämmässuon liittymän jälkeen Espooseen päin luki 1,5 km (oikeasti 3 km) ja silti porukka oli taaempana Ämmässuon liittymässä tukkimassa liikennevirtaa, kun muistivat että tässä "pitää" jonottaa. Sama tuo DaKyyn mainitsema paikka. Ihmettelin, kun vasemmalla kaistalla oli ruuhkaa rautatieaseman ohi Koulukadulle saakka. Koko Ratapihakadun suora ja loppupätkä yliopistolle asti tukossa (9-10 valoristeystä), toinen kaista vetää hyvin. Ei näin poijaat.

e: typo
 
Ihan tutkimuksissahan on osoitettu, että tuo vetoketjumenetelmä ei paranna esim 2 kaistaisella tiellä 1 kaistaisen tietyön kohdalla. Se missä tuo vetoketjuhomma tulee hyödylliseksi on, että jonoa kerääntyy yhden kaistan sijaan kahdelle, jolloin jonojen pituus laskee. Esimerkiksi kehä 1 kun tota 3-tien ylittävää siltaa rempattiin, niin jonoa kertyi helposti länteen päin ajosuunnalla tonne Tuusulanväylän rampille asti, mistä itse liityin. En tiedä olisiko jonoa ollut jopa tuon Tuusulanväylän toiselle puolelle, jolloin tuo jonoutuminen voi jarruttaa muihinkin paikkoihin pääsyä.

Tuo vetoketju tarvitsisi pienen käyttöönottokouluttamisen, esimerkiksi jotain infokylttejä tyylillä: "kaistat yhdistyvät vetoketjulla molemmilta kaistoilta vuorotellen" ja se vetoketjumerkki siihen tauluun, niin eiköhän porukka tuohon oppisi. Itselleni toki useissa tapauksissa parempi, jos ei ole vetoketjua, koska pääsen sitä vapaata kaistaa sinne perille asti.
 
Tämä on hienoa sakkia, km tyhjää edessä, vilkku päällä oikealle auto seis motarilla vasemmalla kaistalla. Mikä voiskaan mennä pieleen… Jos siihen oikean kaistan hölmöjengiin haluaa mennä, niin jonon päähän. Jos päästä menee ohi syystä x, niin oman kaistan päähän ja siitä vetoketjulla läpi.
Yhtään nopeampaan siitä yhden kohdan ahtaumasta ei päästä vaikka sitä ennen olisi kymmenen rinnakkaista kaistaa täynnä autoja. Pikemminkin päinvastoin kun kaikki yrittävät viime metreillä päästä sille ainoalle vetävälle kaistalle, mikä varmasti aiheuttaa hätäjarrutteluita ja haitariliikettä kuin suolistossa konsanaan pökäleen edetessä hitaasti kohti määränpäätään. Sama kuin kuvittelisi että jos supermarketissa ainoaan aukiolevaan kassaan johtaisi kymmenen jonoa jotka yhdistyvät aivan lopussa yhdeksi jonoksi, sitten kaikki pääsevät läpi nopeammin.

Syy miksi jo kauan ennen sitä yhtä kaistaa muodostuu pitkä jono liittynee kahteen asiaan:

1. Useimmat ovat sisäistäneet aivan oikein että pääsääntöisesti tulisi ajaa oikeaa kaistaa.

2. Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu ylläolevan kassaesimerkin mukaisesti että jonotetaan kiltisti, eikä lähdetä etuilemaan eli asettamaan omaa kiirettä muiden kiireen edelle.

Jos huomaa että vasen kaista etenee hitaasti ja oikea kaista on tyhjä, useimmat varmaan ymmärtävät että on jokin syy miksi sitä oikeaa kaistaa ei käytetä, esim. että se on suljettu. Toki mahdollista on että joku luulee ihmisten tyhmyyttään ajavan hitaasti vain yhdellä kaistalla vaikka toinenkin olisi ihan vapaana.

Jos joku ilmiselvästi pyrkii etuilemaan muita jonottajia eikä kyse ole erehdyksestä, heihin toimii sama kuin kassajonossa, eli on niin kiinni edelläoleviin perstuntumassa ettei etuilija varmasti pääse väliin. Tarvittaessa voi vaikka vähän kolhaista häntä takaisin pientareelle ja puida nyrkkiä.
 
Yhtään nopeampaan siitä yhden kohdan ahtaumasta ei päästä vaikka sitä ennen olisi kymmenen rinnakkaista kaistaa täynnä autoja. Pikemminkin päinvastoin kun kaikki yrittävät viime metreillä päästä sille ainoalle vetävälle kaistalle, mikä varmasti aiheuttaa hätäjarrutteluita ja haitariliikettä kuin suolistossa konsanaan pökäleen edetessä hitaasti kohti määränpäätään. Sama kuin kuvittelisi että jos supermarketissa ainoaan aukiolevaan kassaan johtaisi kymmenen jonoa jotka yhdistyvät aivan lopussa yhdeksi jonoksi, sitten kaikki pääsevät läpi nopeammin.

Syy miksi jo kauan ennen sitä yhtä kaistaa muodostuu pitkä jono liittynee kahteen asiaan:

1. Useimmat ovat sisäistäneet aivan oikein että pääsääntöisesti tulisi ajaa oikeaa kaistaa.

2. Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu ylläolevan kassaesimerkin mukaisesti että jonotetaan kiltisti, eikä lähdetä etuilemaan eli asettamaan omaa kiirettä muiden kiireen edelle.

Jos huomaa että vasen kaista etenee hitaasti ja oikea kaista on tyhjä, useimmat varmaan ymmärtävät että on jokin syy miksi sitä oikeaa kaistaa ei käytetä, esim. että se on suljettu. Toki mahdollista on että joku luulee ihmisten tyhmyyttään ajavan hitaasti vain yhdellä kaistalla vaikka toinenkin olisi ihan vapaana.

Jos joku ilmiselvästi pyrkii etuilemaan muita jonottajia eikä kyse ole erehdyksestä, heihin toimii sama kuin kassajonossa, eli on niin kiinni edelläoleviin perstuntumassa ettei etuilija varmasti pääse väliin. Tarvittaessa voi vaikka vähän kolhaista häntä takaisin pientareelle ja puida nyrkkiä.
Katso vaikka linkkaamani tutkimus, niin ei tarvitse mutuilla. Kuvaamasi omakeskeinen itsekäs toiminta yhden jonon ihmisiltä on se ongelma, ei järkeä ja väylän täyttä kapasiteettia käyttävä vähemmistö. Etuilusta itkemiseen kysyn edelleen: Sulla on siinä vapaa kaista, mikset mene? Kyllä ”avaamme uuden kassan” saa ihmisiin liikettä.
 
Katso vaikka linkkaamani tutkimus, niin ei tarvitse mutuilla. Kuvaamasi omakeskeinen itsekäs toiminta yhden jonon ihmisiltä on se ongelma, ei järkeä ja väylän täyttä kapasiteettia käyttävä vähemmistö. Etuilusta itkemiseen kysyn edelleen: Sulla on siinä vapaa kaista, mikset mene?
Linkissäsi oli verrattu hallitsematonta kaistojen vaihtoa suunnitelmallisempaan "joka-toinen-auto" vetoketjusysteemiin, ei vetoketjusysteemiä verrattuna siihen että kaikki autot etenisivät sitä yhtä vapaata kaistaa, ilman tarvetta kaistanvaihdoille. Edelleenkään siitä ahtaumakohdasta ei mene yhtään sen enempää autoja läpi kuin yhtä jonoa etenemällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 072
Viestejä
4 588 834
Jäsenet
75 561
Uusin jäsen
Huvimaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom