Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Se on kumma kun tilaa on mennä eteenpäin, niin ei! Vaihdetaan kaistaa suoraan eteen ja liinat kiinni. :facepalm:

Kyllä toi sankari olis multa ainakin saanut ihan vitusti räikkää.

Ois kiva nähdä kun tossa kolahtaa niin kuka pääsee taas maksamaan viuluja, rekkakuskihan ei tossa oikein mitään voi tehdä.
 
Suoraan kuorma-auton eteen ja melkein pysäytti siihen että pääsi tunkemaan väliin, kun olisi ajanut 100m pidemmälle niin olisi päässyt samallalailla kuin minä...

Tässä sama paikka ja enemmän liikennettä, ihmiset ei käytä tuota paikkaa tehokkaasti kun kehä 3:lta tulevilla on tilaa mennä paljon pidemmälle ja vaihtaa kaistaa vasta myöhemmin kun sinne tulee yksi kaista lisää.

Vaikuttaa paikalta jossa paikkaan tuntemattoman (tai ei ole sisäistänyt) johtaa takkuamiseen, syyttääkö sitten kuljettajia, vai paikan suunnittelua.

Menee ihan totaalisesti puuroksi kun tieltä poistuvat vaihtavat "erkenemiskaistalle" jopa ennen kuin rampilta liittyvät kerkiävät liittymään tielle.

Punainen Astra (onkohan sama tohelo kuin viime videolla? :geek:) ...
Jos näitä vielä tulee, niin alkaa kyllä ko malli/merkki leimaantuun
 
Vaikuttaa paikalta jossa paikkaan tuntemattoman (tai ei ole sisäistänyt) johtaa takkuamiseen, syyttääkö sitten kuljettajia, vai paikan suunnittelua.

Menee ihan totaalisesti puuroksi kun tieltä poistuvat vaihtavat "erkenemiskaistalle" jopa ennen kuin rampilta liittyvät kerkiävät liittymään tielle.


Jos näitä vielä tulee, niin alkaa kyllä ko malli/merkki leimaantuun

Sen verran tiedän että tuota liittymää ollaan tekemässä uusiksi, mutta koska niin?
 
Sen verran tiedän että tuota liittymää ollaan tekemässä uusiksi, mutta koska niin?
Ehkä lapsellinen ajatus, mutta voisko tuota kohtuu kustannuksin parantaa opasteilla/tiemerkinnöillä ja niillä toteutettavilla järjestelyillä. Joo tuskin poistaa täysin sähläystä, mutta ehkä osan, ja toki jo näen suunnittelin joka hakee ratkaisua missä allentaan nopeuksia muilla kaistoilla, ja keksitään jotain millä ihan päinvastainen vaikutus.

Edit, en nyt varma kuuluuko tähän ketjuun, siirrän jos löydän paremman.
 
Vaikuttaa paikalta jossa paikkaan tuntemattoman (tai ei ole sisäistänyt) johtaa takkuamiseen, syyttääkö sitten kuljettajia, vai paikan suunnittelua.

Menee ihan totaalisesti puuroksi kun tieltä poistuvat vaihtavat "erkenemiskaistalle" jopa ennen kuin rampilta liittyvät kerkiävät liittymään tielle.


Jos näitä vielä tulee, niin alkaa kyllä ko malli/merkki leimaantuun

Kyllä mä syytän näissä väliin tunkijoissa autoilijaa.

Kehä 1 ja siitä hämeenlinnan moottoritie pohjoiseen, autot pysähtyy ruuhkassa punaisen ruksin kohdalle odottamaan pääsyä hämeenlinnan motarille, tajuamatta että se jonon pää joka yrittää sinne motarille on tuolla kehällä sinisen ruksin kohdalla tai pidemmällä :facepalm:

Kehä.JPG


Tymintä tuosta asiasta tekee sen että hämeenlinnan motarilla tuossa kohtaan missä punainen ruksi on, siinä on 1km ,KILOMETRI kolme kaistaa rinnan ja autolijiat käyttää siitä 10m:facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä lapsellinen ajatus, mutta voisko tuota kohtuu kustannuksin parantaa opasteilla/tiemerkinnöillä ja niillä toteutettavilla järjestelyillä. Joo tuskin poistaa täysin sähläystä, mutta ehkä osan, ja toki jo näen suunnittelin joka hakee ratkaisua missä allentaan nopeuksia muilla kaistoilla, ja keksitään jotain millä ihan päinvastainen vaikutus.

Edit, en nyt varma kuuluuko tähän ketjuun, siirrän jos löydän paremman.

Tuohon tulee yksi kaista oikealle lisää ja bussikaista vapautetaan kaikille...
 
Tossa muuten olen ottanut tavaksi (jos liikenne puuroutuu) että koukkaan tuosta edellisestä sinisen ruksin kohdalla ja ohitan koko letkan hieman kiertäen. Useasti pääsee nopeammin Hämeenlinnan motarille (Valtatie 3).

Tossa on vielä lisämausteena seuraava liittymä Kannelmäkeen kun miljoona autoa pyrkii samaan aikaan Kaareen ostoksille.
 
Tossa muuten olen ottanut tavaksi (jos liikenne puuroutuu) että koukkaan tuosta edellisestä sinisen ruksin kohdalla ja ohitan koko letkan hieman kiertäen. Useasti pääsee nopeammin Hämeenlinnan motarille (Valtatie 3).

Tossa on vielä lisämausteena seuraava liittymä Kannelmäkeen kun miljoona autoa pyrkii samaan aikaan Kaareen ostoksille.

Onneksi ei tarvitse enää tuosta ajaa, mutta käsittämätöntä miten ihmiset saa aivan jumiin tuon paikan...

Kaareen menijöidenkään ei tarvitse tuolla kaistalla vielä tuossa vaiheessa olla, mutta siellä ne jonottaa... :facepalm:
 
En tiedä miten noissa mitkään paremmat liittymät auttaa, kun ongelma on melko yleinen ja toistuu tosiaan liittymissä, joissa sitä tilaa olisi vaikka kilsa. Siinä moni kuljettaja siis mokaa siinä ajamisen tärkeimmässä asiassa, eli ennakoinnissa ja eteen katsomisessa. Katsotaan kymmenen metriä eteen parhaimmillaan. Varmaan monelle kymmenenkin vuotta tuota Kehä I:n ja 3-tien väliä ajavallekin saattaisi tulla yllätyksenä, kun joku kertoisi tai näyttäisi, että tilaa on kilometri eikä tarvitse pysäyttää koko jonoa siihen heti alkuunsa.

Onneksi monessa vastaavassa paikassa pääsee itse jatkamaan siitä aika nopeasti vähän oikealta viistäen ohi ja liittymään rauhassa myöhemmin mukaan.
 
Kyllä mä syytän näissä väliin tunkijoissa autoilijaa.

Kehä 1 ja siitä hämeenlinnan moottoritie pohjoiseen, autot pysähtyy ruuhkassa punaisen ruksin kohdalle odottamaan pääsyä hämeenlinnan motarille, tajuamatta että se jonon pää joka yrittää sinne motarille on tuolla kehällä sinisen ruksin kohdalla tai pidemmällä :facepalm:

Kehä.JPG


Tymintä tuosta asiasta tekee sen että hämeenlinnan motarilla tuossa kohtaan missä punainen ruksi on, siinä on 1km ,KILOMETRI kolme kaistaa rinnan ja autolijiat käyttää siitä 10m:facepalm:
Näissä ymmärrän heitä joilla paikka ei ole tuttu, silloin opasteilla iso merkitys ja sillä että seurataan "kokeneempia" varsinkin ruuhkassa.
Mutta jos paikka on tuttu ja reitti mistä ajaa viikottain, ja tietää tai ainakin pitäisi tietää että siellä "kilometrinpäässä" on tyhjä kaista omalle ajoreitille, eikä lähteä kiilaan joidenkin rampiltatulijoiden eteen.

Lapsellisesti kuvittelen että opasteilla, erinäisillä halvoilla jutuilla voisi vaikuttaa, harvoin sitä konstia nahnyt ja niistä harvoista ei ole jokapaikassa ollut hyötyä.
 
Näissä ymmärrän heitä joilla paikka ei ole tuttu, silloin opasteilla iso merkitys ja sillä että seurataan "kokeneempia" varsinkin ruuhkassa.
Mutta jos paikka on tuttu ja reitti mistä ajaa viikottain, ja tietää tai ainakin pitäisi tietää että siellä "kilometrinpäässä" on tyhjä kaista omalle ajoreitille, eikä lähteä kiilaan joidenkin rampiltatulijoiden eteen.

Lapsellisesti kuvittelen että opasteilla, erinäisillä halvoilla jutuilla voisi vaikuttaa, harvoin sitä konstia nahnyt ja niistä harvoista ei ole jokapaikassa ollut hyötyä.
Opasteilla on varmasti iso merkitys, harva tuntuu niitä käyttävän tai oikeasti keskittyvän siihen mitä siellä liikenteessä tapahtuu ja lopputulos on kaaos kun monta nukkuvaa herää viime hetkellä...
 
Jaa katos nyt ymmärsin. Olisko kuorma-auto ollut kuolleessa kulmassa (ei kyllä taida niin lähellä olla) tai Opelin kuskilla some kuumana eikä katsota tilannetta. Tai sitten vaan iski suomalainen jonotushimo.

Oletuksena rekkamies tuon maksaisi jos ei ole jollain kameraa tai muuten todista. Ja iltapäivälehdet kirjoittais et rekka ajoi perheen isän/äidin päältä..
 
Vanha kunnon liittymäkäyttäytyminen. Tänään kotimatkalla (Tampere) tekun rampista tuli alas 3 auton jono Kekkosentielle jolla siis ajoin itse, 2 etummaista pääsivät komeasti edelleni, kolmannella oli varmaan joku pakottava tarve roikkua noiden kahden perässä ja kiilasi melkein etukulmaan kiinni. Jouduin jarruttamaan aika reippaasti tilanteessa ettei tule uutta peltiä.

Mikähän siinä on ettei voi jäädä sinne taakse, kolmion takaa kuitenkin tulevat. Ja aina pääsee ohi rampin jälkeenkin jos alueen 60km/h nopeusrajoitus ei itselle toimi. Taidan ensi kerralla katsoa kuka lystin lopulta maksaa, tuollaisessa törmäyksessä ei henkilövahinkojen riskiä suuremmin ole.
 
Onkos porukka ajellut paljon hämeenlinnan kohdilla viimeaikoina. Hämeenlinnasta lähet kohti helsinkiä, 10 tien rampin jälkeen etran kohilla on yksi kaista suljettu n. 50m matkalta. Rajoitus laskee tasasesti 100--->80---50 (muistaakseni). Kaikki, tai siis 99% autoilijoista jää jonottamaan sinne oikealle kaistalle ruuhka aikana, jolloin jono jostain syystä alkaa matelemaan (en ymmärrä miksi, tuon "työmaan" saa ohittaa 50kmh ja se on perätti 50m pitkä alue jonka jälkeen vasuri aukeaa uudelleen.

Jonon pääty on sitten kilsan tai parinkin päässä tuosta työmaan kohdasta. Arvatkaapa kuinka monta autoa vasemmalla on? Ehkä 10. Noin 1% osaa ajaa sinne vasurin päätyyn asti ja sen jälkeen liittyä oikealle kaistalle sen hurjan 50m ajaksi ja jatkaa siitä matkaa. Noin 10% osaa ajaa vähän matkaa vasuria, mutta viimestään 700m ennen kaistan päättymistä (tässä kyltti että kaista päättyy 700m päästä) vedetään liinat kiinni ja tungetaan oikealle siihen matelevaan jonoon. Ihanaa seisoa tämmösen vitun tampion takana ajaen 20kmh kun herra/rouva etsii kohtaa mihin pääsisi liittymään, kun voisi ajaa sinne kaistan päätyyn asti. Sehän olisi vielä hienompaa kun osattaisiin jo alunpitäen täyttää se vasenkin kaista jolloin jono ei olisi 2km pituinen.

Entiedä mitä noiden vasurin tukkijoiden kanssa pitäisi tehdä, muahan ei kiinnosta jos haluavat 20min seisoa siellä muiden vajukkien kanssa, mutta päästäisi edes halukkaat ajamaan sinne kaistan päätyyn saakka kuten kuuluisi tehdä. En ole vielä torvella kokeillut laittaa vauhtia tuommoiseen, varmaan saa poliisit perään jos tuolla alottaisi metelin aiheesta.

Onneksi ei kovin usein tarvitse tosta mennä, sitä odotellessa kun joku pahottaa mielensä siitä että ajaa vasurin päätyyn ja sujuvasti liittyy siellä oikealle kaistalle sopivaan rakoon.
 
Onkos porukka ajellut paljon hämeenlinnan kohdilla viimeaikoina. Hämeenlinnasta lähet kohti helsinkiä, 10 tien rampin jälkeen etran kohilla on yksi kaista suljettu n. 50m matkalta. Rajoitus laskee tasasesti 100--->80---50 (muistaakseni). Kaikki, tai siis 99% autoilijoista jää jonottamaan sinne oikealle kaistalle ruuhka aikana, jolloin jono jostain syystä alkaa matelemaan (en ymmärrä miksi, tuon "työmaan" saa ohittaa 50kmh ja se on perätti 50m pitkä alue jonka jälkeen vasuri aukeaa uudelleen.

Jonon pääty on sitten kilsan tai parinkin päässä tuosta työmaan kohdasta. Arvatkaapa kuinka monta autoa vasemmalla on? Ehkä 10. Noin 1% osaa ajaa sinne vasurin päätyyn asti ja sen jälkeen liittyä oikealle kaistalle sen hurjan 50m ajaksi ja jatkaa siitä matkaa. Noin 10% osaa ajaa vähän matkaa vasuria, mutta viimestään 700m ennen kaistan päättymistä (tässä kyltti että kaista päättyy 700m päästä) vedetään liinat kiinni ja tungetaan oikealle siihen matelevaan jonoon. Ihanaa seisoa tämmösen vitun tampion takana ajaen 20kmh kun herra/rouva etsii kohtaa mihin pääsisi liittymään, kun voisi ajaa sinne kaistan päätyyn asti. Sehän olisi vielä hienompaa kun osattaisiin jo alunpitäen täyttää se vasenkin kaista jolloin jono ei olisi 2km pituinen.

Entiedä mitä noiden vasurin tukkijoiden kanssa pitäisi tehdä, muahan ei kiinnosta jos haluavat 20min seisoa siellä muiden vajukkien kanssa, mutta päästäisi edes halukkaat ajamaan sinne kaistan päätyyn saakka kuten kuuluisi tehdä. En ole vielä torvella kokeillut laittaa vauhtia tuommoiseen, varmaan saa poliisit perään jos tuolla alottaisi metelin aiheesta.

Onneksi ei kovin usein tarvitse tosta mennä, sitä odotellessa kun joku pahottaa mielensä siitä että ajaa vasurin päätyyn ja sujuvasti liittyy siellä oikealle kaistalle sopivaan rakoon.
Jos oikein ymmärsin että tuossa ei väkeä poistu välillä jonosta, joten ohi ajamalla ja siellä päässä jonoon liittymällä läpäisy ei parane, vaan ohi ajanut pääsee nopeammin muiden kustannuksella.

Se miten olisi järkevintä toteuttaa, joko tehdä vetoketju yhdistäminen, jolloin mentäisiin samaan suuntaan kahdella kaistalla jonottaen ja sitten yhdistetään ennen työmaata, vai ajoissa yhdellä kaistalla, jolloin kaikki jonottaa samassa jonossa.

Jos kuvailusi oikein ymärsin niin se nykyinen kuullosti epätehokkaalta.

Kaksikaistaa ajosuuntaan, jossa tietyö ja yksikaista käytössä jonkinaikaa, ja tarinassa suurin osa kuskeista asettuu jonoon jonon päästä, osa sitten myöhemmin, kun väliä tarjotaan ja loput sitten työmaankohdalla enemmän tai vähemmän kiilaavat jonoon
Tehokkainta olisi että kaikki asettuisivat jonoon jonon päässä

Jos jonotuksen aikana on jokin liittymä mistä osa poistuu, niin sitten opasteet, ohjaukset niin että oma kaista poistuville ja oma jonottaville.
 
Viimeksi muokattu:
Onko siellä vasen kaista päättyy merkit vai kaistat yhdistyvät merkit? Ihmettelen miksi jälkimmäistä ei käytetä pääasiallisena merkkinä noissa tilanteissa ja vanha tapa olisi enemmän poikkeuskäyttöön tilanteissa, joihin uusi merkki ei sovellu. Tarvittaessa tekisi työmaan alkuun pienen ohjauksen molemmista reunoista keskelle ja sitten ohjaa liikenteen toiselle kaistalle, jos varsinainen työkohde vasemmassa reunassa. Joko näillä ideoilla pääsee liikennesuunnittelijaksi? Olisin keskimääräistä parempi, kuten auton ratissakin IMO.
 
Onko siellä vasen kaista päättyy merkit vai kaistat yhdistyvät merkit? Ihmettelen miksi jälkimmäistä ei käytetä pääasiallisena merkkinä noissa tilanteissa ja vanha tapa olisi enemmän poikkeuskäyttöön tilanteissa, joihin uusi merkki ei sovellu. Tarvittaessa tekisi työmaan alkuun pienen ohjauksen molemmista reunoista keskelle ja sitten ohjaa liikenteen toiselle kaistalle, jos varsinainen työkohde vasemmassa reunassa. Joko näillä ideoilla pääsee liikennesuunnittelijaksi? Olisin keskimääräistä parempi, kuten auton ratissakin IMO.
Ihan kaistan päättymisen merkki valitettavasti, mutta tuskin suurin osa yhdistymismerkkiä tajuaisi siltikään.

Tuo sinun ideahan on jo ihan liian hyvä, ei tuommoisia voi suomessa toteuttaa, tuntuu joskus että nuo liikennesuunnittelijat eivät ole ikinä autoa ajaneetkaan.
 
Onko siellä vasen kaista päättyy merkit vai kaistat yhdistyvät merkit? Ihmettelen miksi jälkimmäistä ei käytetä pääasiallisena merkkinä noissa tilanteissa ja vanha tapa olisi enemmän poikkeuskäyttöön tilanteissa, joihin uusi merkki ei sovellu. Tarvittaessa tekisi työmaan alkuun pienen ohjauksen molemmista reunoista keskelle ja sitten ohjaa liikenteen toiselle kaistalle, jos varsinainen työkohde vasemmassa reunassa. Joko näillä ideoilla pääsee liikennesuunnittelijaksi? Olisin keskimääräistä parempi, kuten auton ratissakin IMO.
Vetoketju ei ehkä joka paikkaan ratkaisu(*, tässä ei kai tarvetta, tässä nyt oli se ongelma että osa paino jonon väliin, tai keulilli asti mistä tunkivat jonoon.
Joskus nähnyt sellaisia toteutuksia että kaista yhdistetty ajoissa, jolloin ajoneuvot saatu yhteen jonoon ajoissa. Myös niin että ensin kavennettu oikealta, ja sen jälkeen palattu oikeaan reunaan, samalla varmaan pyritty hiljentää vauhteja. (en muista missä ja koska.)

Ei tuokaan estä sitä että joku sen s kiekuran jälkeen painaa jonon ohi, mutta on siitä etunsakkin että on ohittamis mahdollisuus.


(*
Niissä on riskinsä ja tarpeeton riski jos kuvaillussa tapauksessa kaista voi yhdistää ennen jonon päätä, jolloin ei tarvita kaistanvaihtoja.
 
Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
 
Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
Paha sanoa onko vain sellainen olo, vai onko oikeasti niin käynyt, mutta ainakin tuntuu siltä että tässä koronan myötä about kaikkeen on ihmisillä tullut ns. ihansama-asenne. Punaisia päin mennään ja millään ei ole väliä paitsi itsellä. Polkupyöräilijät sentään ovat yhtä perseestä kuin ennenkin sen suhteen että eivät osaa yhtään noudattaa suojatien/pyörätien jatkeen väistämissääntöjä, mutta se on aivan toisen langan aihe. Ainakin täällä Pohjois-Pohjanmaalla mennään autoilla hämmentävän paljon punaisia päin. Keski-ikää lähestyvät keltaiset vielä ymmärtää, mutta kun niitä viilettää vielä siinä kun toisille on vihreät jo vaihtuneet, niin hohoijaa. Mihin voi olla niin kiire? Mutta sehän se, minä-minä. Muilla ei väliä.
 
Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
Ihan varmaan se että ihmisiä ei kiinnosta maksaa rahaa valoissa seisomisesta kun joku tuuhio aina ekana jonossa harjottelemassa kytkimen käyttöä, johtaa sitten siihen että porukka hipsii vanhoilla vihreillä ja punasilla läpi.

Sammonkadun valot on varmaan pahimmat, parhaimmillaan 5+min lisäodotus jos missaat ne kolmen sekunnin vihreät. Alkuviikostakin olin menossa suoraan yli kohti tahmelan stadionia yliopistolta tultaessa. Edessä oli pari kolme autoa. Oikealle kääntyvien kaistalla laittoi joku vilkun päälle ja edellä oleva jäi sitten munimaan että ko. sankari pääsee sulkuviivan yli vaihtamaan vielä kaistaa. Kaistanvaihtaja pääsi vielä valoista läpi, minä ja edellä ajava älypää sitten jäätiin valoihin seisoskelemaan tuon muninnan ansiosta. Onhan se ystävällistä antaa tilaa, mutta rajansa kaikessa kun saa sitten venata toiset 5 minuuttia.
 
Tänään aamulla todistin, kun odottelin autolla pois pääsyä koulun jättöpaikalta, että takaata pihasta ajoi pakettiauto pyörätietä pitkin suojatien kohdalle ja kääntyi ajoradalle kun ei jaksanut odottaa, että me muut päästään pois edestä (pakettiauto kääntyi siis vastakkaiseen suuntaan kuin mihin me muut menossa). Juuri oli pakukuski käynyt jättämässä lapsensa varhaiskasvatukseen/kouluun, ja sit vielä aamun pahimpaan "ruuhka-aikaan" (eli n. klo 8 jolloin lapsia eniten liikkeellä) tekee tuollaista perseilyä.

Sitten todistin lasta hakiessa, että vaikka siellä tien vieressä vilkuttaa se 30 km/h:n nopeusrajoitus koulunpäivän aikana, ei autoilijoita voisi vähempää kiinnostaa noudattaa nopeusrajoitusta koulun kohdalla juurikin sinä aikana, kun niitä lapsia on siellä liikkeellä. Ei se nopeusrajoitus ole turhaan siellä, saatana...

Ja sitten kun sain likan kyytiin ja päästiin pois sieltä jättöpaikalta, niin eiköhän joku 10-12-vuotias kakara tarraudu takakonttiin kiinni sähköpotkulaudalla, vaikka tien molempia puolia koristi yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie. Ei ajanut kuin hetken aikaa perässä, mutta silti. Pakko oli sen verran avata ikkunaan ja ärähtää, että pysyy siellä pyörätiellä eikä ajele ajoradalla.
 
mutta rajansa kaikessa kun saa sitten venata toiset 5 minuuttia.
Ota ensi kerralla sekuntikello käyntiin kun arvelet tuon "5 minuutin" alkavan. Monet kuskit joilla ei ole kärsivällisyyttä menettävät ajantajun täysin jos joutuvat hetken odottamaan. Vahva veikkaus että kello tulee näyttämään alle minuuttia.
 
Ota ensi kerralla sekuntikello käyntiin kun arvelet tuon "5 minuutin" alkavan. Monet kuskit joilla ei ole kärsivällisyyttä menettävät ajantajun täysin jos joutuvat hetken odottamaan. Vahva veikkaus että kello tulee näyttämään alle minuuttia.
Et vissiin ko risteystä käytä, mutta aikanaan ennenkun tampereen kaupunki ruuvasi "paremmaksi" tota risteystä niin mun hlökohtainen ennätys autoradion kellosta katottuna (=+-1min) oli 8min. Sen näkönen oli jonokin.

Noissa valoissa kerkesi oikeasti lukemaan jonkun iltapäivälehden ja tarkistamaan sähköpostit jos saapui juuri mentyä punaselle, nykyään vähän parempi sentään.
 
Et vissiin ko risteystä käytä, mutta aikanaan ennenkun tampereen kaupunki ruuvasi "paremmaksi" tota risteystä niin mun hlökohtainen ennätys autoradion kellosta katottuna (=+-1min) oli 8min. Sen näkönen oli jonokin.

Noissa valoissa kerkesi oikeasti lukemaan jonkun iltapäivälehden ja tarkistamaan sähköpostit jos saapui juuri mentyä punaselle, nykyään vähän parempi sentään.
Yhteen valorytmiin tuo odottelu, vai menikö siis useammat valot jonottaessa?
 
Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
Vahvasti semmoinen fiilis itselläkin, että koronan jälkeen liikenteen Stadissa palauduttua liki normaaliksi on ihan reteästi punaisia päin ajaminen lisääntynyt. Komeimpia suorituksia viime viikkoina on ollut kun kaksi taksia ajoi peräkanaa Topeliuksenkatua Tukholmankadun yli niin että olisin voinut pakulla täräyttää kumman tahansa kylkeen, ja jalankulkijat vain hyppivät pois alta. Sekä Huopalahdentiellä kaksissa perättäisissä valoissa punaisiin pysähtyneen auton takaa ohi koukannut dynaaminen Focus-kuski. Sanomattakin selvää että seistiin kuitenkin samoissa valoissa Paciuksenkadun isossa risteyksessä.
 
Et vissiin ko risteystä käytä, mutta aikanaan ennenkun tampereen kaupunki ruuvasi "paremmaksi" tota risteystä niin mun hlökohtainen ennätys autoradion kellosta katottuna (=+-1min) oli 8min. Sen näkönen oli jonokin.
Sitten jotain vikaa tai poikkeustilanne. Tosin kommentin rivienvälistä jää tilaa sille että oli virhetilanne.

Muistaakseni joku sanonut että suunnitteluohjeissa 2,5min on se mihin mennessä pitäisi vaihtua. Jotkin valot osaa mennä vilkulle jos ohjauksen omavalvonta totetaa vikatoimintaan.

En väitä etteikö olisi mahdollista, en muista tarkkaan mikä oma ennätys rikkinisissä punaisissa, mutta sitä vasten lähemmäs 10min on uskottava.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
On lisääntynyt. Koska mitään valvontaa ja seurauksia ei ole, saatan mennä vielä punaisiakin päin, jos olen varma ettei se tunnu vihreällä lähtijöistä törkeältä tai vaaralliselta. Todennäköisestihän se jonon kärki nukkuu vielä kännykkäänsä räpeltäen valon vaihtuessa.

Hyvin valoista ampuvalla automaatilla vihreillä lähtiessä taas yritän pelotella punaisia päin ajajia ajamalla mahdollisimman läheltä kolaria, jos avautuu mahdollisuus. :D
 
Yhteen valorytmiin tuo odottelu, vai menikö siis useammat valot jonottaessa?
Kyllä tuo ennätys oli ihan yksi sykli. Aikanaan kun avasivat ratikan niin oli pitkän aikaa tuommoiset nuo valot ruuhka aikaan, ratikalla on ilmeisesti lähes aina etuoikeus noissa valoissa. Tuohon aikaan kun olit jonossa kauempana niin kyllä sielä sai hyvän tovin viettää.

Nykyään tuntuu pääsevän muutamalla minuutilla jos saapuu juuri mentyä punaselle, mutta pitkät punaset on silti. Tostahan poistettiin aikanaan ratikan yhteydessä toinen ylimenevä kaista kohti tammelan stadionia, tuo veti risteyksen aika hyvin solmuun jo itsessään.
 
Kyllä tuo ennätys oli ihan yksi sykli. Aikanaan kun avasivat ratikan niin oli pitkän aikaa tuommoiset nuo valot ruuhka aikaan, ratikalla on ilmeisesti lähes aina etuoikeus noissa valoissa. Tuohon aikaan kun olit jonossa kauempana niin kyllä sielä sai hyvän tovin viettää.

Nykyään tuntuu pääsevän muutamalla minuutilla jos saapuu juuri mentyä punaselle, mutta pitkät punaset on silti. Tostahan poistettiin aikanaan ratikan yhteydessä toinen ylimenevä kaista kohti tammelan stadionia, tuo veti risteyksen aika hyvin solmuun jo itsessään.
Ok, seison korjattuna.

Olisiko tuohon karttalinkkiä pitkien punaisten suunnasta? Olen lähiaikoina ajelemassa treella ja kiinnostaisi käydä vilkaisemassa tuo paikka.
 
Ota ensi kerralla sekuntikello käyntiin kun arvelet tuon "5 minuutin" alkavan. Monet kuskit joilla ei ole kärsivällisyyttä menettävät ajantajun täysin jos joutuvat hetken odottamaan. Vahva veikkaus että kello tulee näyttämään alle minuuttia.
Bapsun valitettua asiasta täällä aiemmin, kellotin kyseisissä valoissa yli 7 minuuttia. Nykyään ajan sellaisia reittejä ettei noista tarvitsisi mennä poikkisuuntaan.

Kokonaisuuden kannalta on tietysti hyvä, että julkinen liikenne on kitkatonta yksityisautoilun kustannuksella.
 
Mä olen kaksipyöräisillä ajanut varmasti enemmän kuin sinä, mutta en "huudellut lämpimikseni" vaan aidosti ihmettelen että voiko se olla noin vaikea ja kai se voi olla ihmiselle joka hädin tuskin osaa pyörällä ajaa, itselle ei ole koska ymmärrän mikä on tasapaino.

On vain hyvä että vaaditaan taitoa hallita monen sadan kilon muoviohjusta jotta oikeasti ymmärretään mitä se vaatii.

Tuossa jutussa hyvin huomaa virheenä että lähdetään kokeilemaan matkaendurolla missä SÄHKÖvaihteet tai kyykkypyörällä mitkä ovat täysin vääriä välineitä aloittelijalle tai tuollaiseen kokeeseen, sama kun autokoulussa ajettaisiin formulalla. :facepalm:
Poika harjoitteli suljetulla alueella kevarikortin käsittelykoetta pitkään nelitahti smotolla ja muutama tunti menikin ennen kuin alkoi sujua. Pujottelussa sai kääntää tangon rajoittimiin ja kytkimellä säätää vauhtia. Kevarikoulun peruskurssin 1 harjoittelutunti ei taida riittää kuin harvalle kuskille.
Korotus A2-luokkaan onnistui ilman käsittelykokeita ihan vaan ajelemalla autokoulun pyörällä maaseutukierros. Samoin korotus A-kortiksi 20-vuotiaana onnistuu samalla lailla ilman ajokokeita.
Eli vaikka Trafi on tehnyt käsittelykokeesta oikeasti osaamista mittaavan niin isommilla pyörillä niitä ei tarvitse silti ajaa kortin saadakseen.
 
Sammonkadun valot on varmaan pahimmat, parhaimmillaan 5+min lisäodotus jos missaat ne kolmen sekunnin vihreät....
Et vissiin ko risteystä käytä, mutta aikanaan ennenkun tampereen kaupunki ruuvasi "paremmaksi" tota risteystä niin mun hlökohtainen ennätys autoradion kellosta katottuna (=+-1min) oli 8min. Sen näkönen oli jonokin.

Noissa valoissa kerkesi oikeasti lukemaan jonkun iltapäivälehden ja tarkistamaan sähköpostit jos saapui juuri mentyä punaselle, nykyään vähän parempi sentään.
Nykyään tuntuu pääsevän muutamalla minuutilla jos saapuu juuri mentyä punaselle, mutta pitkät punaset on silti. Tostahan poistettiin aikanaan ratikan yhteydessä toinen ylimenevä kaista kohti tammelan stadionia, tuo veti risteyksen aika hyvin solmuun jo itsessään.
Olisiko tuohon karttalinkkiä pitkien punaisten suunnasta? Olen lähiaikoina ajelemassa treella ja kiinnostaisi käydä vilkaisemassa tuo paikka.
Goolettelin paikkaa, Sammonkadulla useita valoja,mutta arvoin Sammonkadun ja Teiskontien risteyksen googlen linkkiin, Tuolta Teiskontieltä yksi kaista Tammelan stadionin työmaalle (sat kuva).
 
Viimeksi muokattu:
Bapsun valitettua asiasta täällä aiemmin, kellotin kyseisissä valoissa yli 7 minuuttia. Nykyään ajan sellaisia reittejä ettei noista tarvitsisi mennä poikkisuuntaan.
Siis yksissä punanisissa valoissa odottelua vihreän vaihtumiseen normaalitilanteessa 7min.

Pitkäänkö tuo kesti (siis päiviä, viikkoa, kuukausia), siis aiemmin sanan ymmärsin niin että se korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, seison korjattuna.

Olisiko tuohon karttalinkkiä pitkien punaisten suunnasta? Olen lähiaikoina ajelemassa treella ja kiinnostaisi käydä vilkaisemassa tuo paikka.

Tuosta suoraan yli eli Vaasan ja Särkänniemen suuntaan. Vastakkaiseen suuntaan on vastaavat olosuhteet usein, senverran harvoin ajelen itse tuosta nykyään että en nyt mene sanomaan millon ne pisimmät valot siinä tulee, mutta lienee aamu ja iltapäiväruuhkien aikoihin. Yöllähän tuo päästää heti läpi.

Onneksi suurin osa porukasta oppinut paikan ja lähtee rivakasti noista valoista, mutta edelleen löytyy näitä kanssa-autoilijoita joilla ei ole mikään kiire jos ovat itse keulilla. Normivihreillä tuosta menee se max 10 autoa yli per sykli.
 
Siis yksissä punanisissa valoissa odottelua vihreän vaihtumiseen normaalitilanteessa 7min.

Pitkäänkö tuo kesti (siis päiviä, viikkoa, kuukausia), siis aiemmin sanan ymmärsin niin että se korjattu.
On sitä varmasti kehitetty.

Tuolloin oli ainakin tilanne, että kun ratikoita meni sopivasti koko ajan molempiin suuntiin, niin se aloitti aina koko valosyklin alusta, ja oli hankala päästä risteävän liikenteen vihreään saakka ennen kuin taas tuli jostain ratikka.

Viime aikoina olen mennyt risteyksestä vain muutaman kerran, ja se on ollut sujuvaa, tosin nämä on olleet keskellä päivää kun liikenne on verrattain vähäistä.
 
Poika harjoitteli suljetulla alueella kevarikortin käsittelykoetta pitkään nelitahti smotolla ja muutama tunti menikin ennen kuin alkoi sujua. Pujottelussa sai kääntää tangon rajoittimiin ja kytkimellä säätää vauhtia. Kevarikoulun peruskurssin 1 harjoittelutunti ei taida riittää kuin harvalle kuskille.
Korotus A2-luokkaan onnistui ilman käsittelykokeita ihan vaan ajelemalla autokoulun pyörällä maaseutukierros. Samoin korotus A-kortiksi 20-vuotiaana onnistuu samalla lailla ilman ajokokeita.
Eli vaikka Trafi on tehnyt käsittelykokeesta oikeasti osaamista mittaavan niin isommilla pyörillä niitä ei tarvitse silti ajaa kortin saadakseen.
Ainahan on poikkeuksia. Itse ajoin tänä kesänä ison A kortin suoraan kun olen sitä ikäluokkaa joka ei sitä automaattisesti aikoinaan saanut. Eikä ollut ennestään kevari jne. korttia. Ei tuo käsittelykoe ollut paha autokoulun kawasaki Z pyörällä näin 90 luvulla viimeksi mopolla ajaneena.
 
Tänään keski-ikäinen KIA kuski:

Maantiellä 80 rajoitusalueella hädintuskin 75 mittarinopeutena. No, ei siinä mitään. Ohi pääsi onneksi aika helposti. Mutta tietyömaan takia 30 rajoitusalueella hän kiri välimatkan aika heppoisesti umpeen ja tuli konttiin hiillostamaan (itsellä mittarissa 35). Rajoituksen vaihduttua viiteenkymppiin taajamassa hiillostus jatkui, kunnes päätti ulkokaarteessa mennä ohi (itsellä mittarissa 54). Vastaantulija joutui hieman väistämään.

Poliisia kyllä kaipaisi edes joskus näkyviin. Edellä nostettu perseily on myös omasta mielestä lisääntynyt selkeästi viime vuosina.
 
Tänään keski-ikäinen KIA kuski:

Maantiellä 80 rajoitusalueella hädintuskin 75 mittarinopeutena. No, ei siinä mitään. Ohi pääsi onneksi aika helposti. Mutta tietyömaan takia 30 rajoitusalueella hän kiri välimatkan aika heppoisesti umpeen ja tuli konttiin hiillostamaan (itsellä mittarissa 35). Rajoituksen vaihduttua viiteenkymppiin taajamassa hiillostus jatkui, kunnes päätti ulkokaarteessa mennä ohi (itsellä mittarissa 54). Vastaantulija joutui hieman väistämään.

Poliisia kyllä kaipaisi edes joskus näkyviin. Edellä nostettu perseily on myös omasta mielestä lisääntynyt selkeästi viime vuosina.
Kevennys, nyt varmaan jossain Boomeri KIA essonpöytäpalstalla kirotaan kuskeja jotka ei anna tilaa nopeammille, vaan roikkuu siinä etupuskurin edessä. Varsinkin jos videoo, niin kuorossa etummaisen vika. Aivan varmasti provoili jo aiemmin.

Vakavammin, tavallaan arvostaa kuskeja jotka mielestään osaa valita sen oikean sopivan tilannenopeuden ja ei pakkomieltä ajaa tikkarinopeutta, jos se on liiansuuri tilanteeseen.

Mutta voisivat silti noudattaa rajoituksia ja jos joku muu noudattaa niin yrittää hillitä sitä omaa menohalua. Ja jossani tietyämaalla, niin ne tikkarit on mietitty, vaikka kuskin paikalta voi tuntua liianpieneltä, niin ei sieltä voi arpoa kaikki niitä tekijöitä miksi ne on juuri se mitä ovat.
 
Oon nyt huvin vuoksi parina päivänä kellotellut työmatkojen liikennevaloseisomista. Tänään välillä Jumbo-Hakaniemi piti pysähtyä 11 kertaa valoihin, mediaanistoppi oli 33 sekuntia ja pisin pysähdys 52 sekuntia. Klo 16 Vantaalta Stadiin siis matka.
 
Oon nyt huvin vuoksi parina päivänä kellotellut työmatkojen liikennevaloseisomista. Tänään välillä Jumbo-Hakaniemi piti pysähtyä 11 kertaa valoihin, mediaanistoppi oli 33 sekuntia ja pisin pysähdys 52 sekuntia. Klo 16 Vantaalta Stadiin siis matka.
Eli sinulla menee 11 valoihin vähemmän aikaan kun ketjun tamperelaisilla yksiin.
 
Oon nyt huvin vuoksi parina päivänä kellotellut työmatkojen liikennevaloseisomista. Tänään välillä Jumbo-Hakaniemi piti pysähtyä 11 kertaa valoihin, mediaanistoppi oli 33 sekuntia ja pisin pysähdys 52 sekuntia. Klo 16 Vantaalta Stadiin siis matka.
En tiedä mihin tämä varsinaisesti liittyi, mutta valoista puheenollen, ärsyttää pysähtyneessä jonossa nykivät tyypit, jotka jäävät todella kauas edellisestä autosta. Sitten nykäisevät metrin eteenpäin ja taas jäävät siihen ja sama toistuu muutaman kerran kunnes valot vaihtuvat. Usein tämä vielä kertaantuu, että koko jono alkaa ikäänkuin nykyttämään eteenpäin, vaikka varsinainen jono (esim valoissa) on edelleen seis siellä edessä. Enkä nyt tarkoita siis sellaista viisasta ennakointia, jossa ajoissa jo nostetaan kaasu ja pyritään ajamaan koko ajan rullaamalla niin, että ei edes tarvitse pysähtyä.
 
En tiedä mihin tämä varsinaisesti liittyi, mutta valoista puheenollen, ärsyttää pysähtyneessä jonossa nykivät tyypit, jotka jäävät todella kauas edellisestä autosta. Sitten nykäisevät metrin eteenpäin ja taas jäävät siihen ja sama toistuu muutaman kerran kunnes valot vaihtuvat. Usein tämä vielä kertaantuu, että koko jono alkaa ikäänkuin nykyttämään eteenpäin, vaikka varsinainen jono (esim valoissa) on edelleen seis siellä edessä. Enkä nyt tarkoita siis sellaista viisasta ennakointia, jossa ajoissa jo nostetaan kaasu ja pyritään ajamaan koko ajan rullaamalla niin, että ei edes tarvitse pysähtyä.
Jos muiden tekemiset ei ärsytä, niin silti pitkässä monen auton jonossa sitten voi tulla vähän hölmöolo kun siihen eteen tullut lisää väliä kymmenen metriä, joten pitkissä valoissa voi tulla myös itselle ajatus vähän tiivistää. No onhan jotain tekemistä. :)
 
En tiedä mihin tämä varsinaisesti liittyi, mutta valoista puheenollen, ärsyttää pysähtyneessä jonossa nykivät tyypit, jotka jäävät todella kauas edellisestä autosta. Sitten nykäisevät metrin eteenpäin ja taas jäävät siihen ja sama toistuu muutaman kerran kunnes valot vaihtuvat. Usein tämä vielä kertaantuu, että koko jono alkaa ikäänkuin nykyttämään eteenpäin, vaikka varsinainen jono (esim valoissa) on edelleen seis siellä edessä. Enkä nyt tarkoita siis sellaista viisasta ennakointia, jossa ajoissa jo nostetaan kaasu ja pyritään ajamaan koko ajan rullaamalla niin, että ei edes tarvitse pysähtyä.
Ja sitten nämä joilla ei ole mikään kiire mihinkään vaikka valo loimottaa vihreänä. Kaasu löytyy sitten kun valo menee oranssille ja sitten päin punasia.
 
Eli sinulla menee 11 valoihin vähemmän aikaan kun ketjun tamperelaisilla yksiin.
Toi on normaalitilanne joo. Mutta jos esim haluaa iltapäivällä päästä viidenneltä linjalta sörnäisten rantatielle, niin työmaan takia saa aika monta valokiertoa (ja minuuttia) seistä jonossa. Teollisuuskadulla itäänpäin varmaan aika sama tilanne.

Mut ihan mielenkiintoista noita on kellottaa, koska huomaan itsekin arvioivani ajankulumisen miten sattuu. Puhelimen sekkari vaan näytölle ja siitä napsuttelee ”kierrosaikoja” aina kun valoihin juuttuu. Kaikista eniten oikeastaan kiinnostaa että millä reiteillä joutuu useimmin pysähtymään valoihin, koska sitäkin on pidemmillä matkoilla vaikea arvioida.
 
Ja sitten nämä joilla ei ole mikään kiire mihinkään vaikka valo loimottaa vihreänä. Kaasu löytyy sitten kun valo menee oranssille ja sitten päin punasia.
Juu, toiset laittaa valoissa vapaalle ja vihreillä aletaan sitten vasta ensin etsimään mistä se ykkönen löytyy, usein jopa näkee vielä käsijarrua käytettävän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 960
Viestejä
4 616 086
Jäsenet
75 968
Uusin jäsen
Skruf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom