Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
Paha sanoa onko vain sellainen olo, vai onko oikeasti niin käynyt, mutta ainakin tuntuu siltä että tässä koronan myötä about kaikkeen on ihmisillä tullut ns. ihansama-asenne. Punaisia päin mennään ja millään ei ole väliä paitsi itsellä. Polkupyöräilijät sentään ovat yhtä perseestä kuin ennenkin sen suhteen että eivät osaa yhtään noudattaa suojatien/pyörätien jatkeen väistämissääntöjä, mutta se on aivan toisen langan aihe. Ainakin täällä Pohjois-Pohjanmaalla mennään autoilla hämmentävän paljon punaisia päin. Keski-ikää lähestyvät keltaiset vielä ymmärtää, mutta kun niitä viilettää vielä siinä kun toisille on vihreät jo vaihtuneet, niin hohoijaa. Mihin voi olla niin kiire? Mutta sehän se, minä-minä. Muilla ei väliä.
 
Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
Ihan varmaan se että ihmisiä ei kiinnosta maksaa rahaa valoissa seisomisesta kun joku tuuhio aina ekana jonossa harjottelemassa kytkimen käyttöä, johtaa sitten siihen että porukka hipsii vanhoilla vihreillä ja punasilla läpi.

Sammonkadun valot on varmaan pahimmat, parhaimmillaan 5+min lisäodotus jos missaat ne kolmen sekunnin vihreät. Alkuviikostakin olin menossa suoraan yli kohti tahmelan stadionia yliopistolta tultaessa. Edessä oli pari kolme autoa. Oikealle kääntyvien kaistalla laittoi joku vilkun päälle ja edellä oleva jäi sitten munimaan että ko. sankari pääsee sulkuviivan yli vaihtamaan vielä kaistaa. Kaistanvaihtaja pääsi vielä valoista läpi, minä ja edellä ajava älypää sitten jäätiin valoihin seisoskelemaan tuon muninnan ansiosta. Onhan se ystävällistä antaa tilaa, mutta rajansa kaikessa kun saa sitten venata toiset 5 minuuttia.
 
Tänään aamulla todistin, kun odottelin autolla pois pääsyä koulun jättöpaikalta, että takaata pihasta ajoi pakettiauto pyörätietä pitkin suojatien kohdalle ja kääntyi ajoradalle kun ei jaksanut odottaa, että me muut päästään pois edestä (pakettiauto kääntyi siis vastakkaiseen suuntaan kuin mihin me muut menossa). Juuri oli pakukuski käynyt jättämässä lapsensa varhaiskasvatukseen/kouluun, ja sit vielä aamun pahimpaan "ruuhka-aikaan" (eli n. klo 8 jolloin lapsia eniten liikkeellä) tekee tuollaista perseilyä.

Sitten todistin lasta hakiessa, että vaikka siellä tien vieressä vilkuttaa se 30 km/h:n nopeusrajoitus koulunpäivän aikana, ei autoilijoita voisi vähempää kiinnostaa noudattaa nopeusrajoitusta koulun kohdalla juurikin sinä aikana, kun niitä lapsia on siellä liikkeellä. Ei se nopeusrajoitus ole turhaan siellä, saatana...

Ja sitten kun sain likan kyytiin ja päästiin pois sieltä jättöpaikalta, niin eiköhän joku 10-12-vuotias kakara tarraudu takakonttiin kiinni sähköpotkulaudalla, vaikka tien molempia puolia koristi yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie. Ei ajanut kuin hetken aikaa perässä, mutta silti. Pakko oli sen verran avata ikkunaan ja ärähtää, että pysyy siellä pyörätiellä eikä ajele ajoradalla.
 
mutta rajansa kaikessa kun saa sitten venata toiset 5 minuuttia.
Ota ensi kerralla sekuntikello käyntiin kun arvelet tuon "5 minuutin" alkavan. Monet kuskit joilla ei ole kärsivällisyyttä menettävät ajantajun täysin jos joutuvat hetken odottamaan. Vahva veikkaus että kello tulee näyttämään alle minuuttia.
 
Ota ensi kerralla sekuntikello käyntiin kun arvelet tuon "5 minuutin" alkavan. Monet kuskit joilla ei ole kärsivällisyyttä menettävät ajantajun täysin jos joutuvat hetken odottamaan. Vahva veikkaus että kello tulee näyttämään alle minuuttia.
Et vissiin ko risteystä käytä, mutta aikanaan ennenkun tampereen kaupunki ruuvasi "paremmaksi" tota risteystä niin mun hlökohtainen ennätys autoradion kellosta katottuna (=+-1min) oli 8min. Sen näkönen oli jonokin.

Noissa valoissa kerkesi oikeasti lukemaan jonkun iltapäivälehden ja tarkistamaan sähköpostit jos saapui juuri mentyä punaselle, nykyään vähän parempi sentään.
 
Et vissiin ko risteystä käytä, mutta aikanaan ennenkun tampereen kaupunki ruuvasi "paremmaksi" tota risteystä niin mun hlökohtainen ennätys autoradion kellosta katottuna (=+-1min) oli 8min. Sen näkönen oli jonokin.

Noissa valoissa kerkesi oikeasti lukemaan jonkun iltapäivälehden ja tarkistamaan sähköpostit jos saapui juuri mentyä punaselle, nykyään vähän parempi sentään.
Yhteen valorytmiin tuo odottelu, vai menikö siis useammat valot jonottaessa?
 
Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
Vahvasti semmoinen fiilis itselläkin, että koronan jälkeen liikenteen Stadissa palauduttua liki normaaliksi on ihan reteästi punaisia päin ajaminen lisääntynyt. Komeimpia suorituksia viime viikkoina on ollut kun kaksi taksia ajoi peräkanaa Topeliuksenkatua Tukholmankadun yli niin että olisin voinut pakulla täräyttää kumman tahansa kylkeen, ja jalankulkijat vain hyppivät pois alta. Sekä Huopalahdentiellä kaksissa perättäisissä valoissa punaisiin pysähtyneen auton takaa ohi koukannut dynaaminen Focus-kuski. Sanomattakin selvää että seistiin kuitenkin samoissa valoissa Paciuksenkadun isossa risteyksessä.
 
Et vissiin ko risteystä käytä, mutta aikanaan ennenkun tampereen kaupunki ruuvasi "paremmaksi" tota risteystä niin mun hlökohtainen ennätys autoradion kellosta katottuna (=+-1min) oli 8min. Sen näkönen oli jonokin.
Sitten jotain vikaa tai poikkeustilanne. Tosin kommentin rivienvälistä jää tilaa sille että oli virhetilanne.

Muistaakseni joku sanonut että suunnitteluohjeissa 2,5min on se mihin mennessä pitäisi vaihtua. Jotkin valot osaa mennä vilkulle jos ohjauksen omavalvonta totetaa vikatoimintaan.

En väitä etteikö olisi mahdollista, en muista tarkkaan mikä oma ennätys rikkinisissä punaisissa, mutta sitä vasten lähemmäs 10min on uskottava.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muualla lisääntynyt punaisia päin ajaminen? Tänään taas Tampereella katselin, kun edessä auto kääntyi punaisia päin. Ei siinä 'mitään', tuo olisi vielä voinut mennä sen piikkiin, että kuvitteli ehtivänsä keltaisilla. Mutta tuon perässä meni vielä toinen auto, ja tuolle en sitten enää keksi tekosyitä.
On lisääntynyt. Koska mitään valvontaa ja seurauksia ei ole, saatan mennä vielä punaisiakin päin, jos olen varma ettei se tunnu vihreällä lähtijöistä törkeältä tai vaaralliselta. Todennäköisestihän se jonon kärki nukkuu vielä kännykkäänsä räpeltäen valon vaihtuessa.

Hyvin valoista ampuvalla automaatilla vihreillä lähtiessä taas yritän pelotella punaisia päin ajajia ajamalla mahdollisimman läheltä kolaria, jos avautuu mahdollisuus. :D
 
Yhteen valorytmiin tuo odottelu, vai menikö siis useammat valot jonottaessa?
Kyllä tuo ennätys oli ihan yksi sykli. Aikanaan kun avasivat ratikan niin oli pitkän aikaa tuommoiset nuo valot ruuhka aikaan, ratikalla on ilmeisesti lähes aina etuoikeus noissa valoissa. Tuohon aikaan kun olit jonossa kauempana niin kyllä sielä sai hyvän tovin viettää.

Nykyään tuntuu pääsevän muutamalla minuutilla jos saapuu juuri mentyä punaselle, mutta pitkät punaset on silti. Tostahan poistettiin aikanaan ratikan yhteydessä toinen ylimenevä kaista kohti tammelan stadionia, tuo veti risteyksen aika hyvin solmuun jo itsessään.
 
Kyllä tuo ennätys oli ihan yksi sykli. Aikanaan kun avasivat ratikan niin oli pitkän aikaa tuommoiset nuo valot ruuhka aikaan, ratikalla on ilmeisesti lähes aina etuoikeus noissa valoissa. Tuohon aikaan kun olit jonossa kauempana niin kyllä sielä sai hyvän tovin viettää.

Nykyään tuntuu pääsevän muutamalla minuutilla jos saapuu juuri mentyä punaselle, mutta pitkät punaset on silti. Tostahan poistettiin aikanaan ratikan yhteydessä toinen ylimenevä kaista kohti tammelan stadionia, tuo veti risteyksen aika hyvin solmuun jo itsessään.
Ok, seison korjattuna.

Olisiko tuohon karttalinkkiä pitkien punaisten suunnasta? Olen lähiaikoina ajelemassa treella ja kiinnostaisi käydä vilkaisemassa tuo paikka.
 
Ota ensi kerralla sekuntikello käyntiin kun arvelet tuon "5 minuutin" alkavan. Monet kuskit joilla ei ole kärsivällisyyttä menettävät ajantajun täysin jos joutuvat hetken odottamaan. Vahva veikkaus että kello tulee näyttämään alle minuuttia.
Bapsun valitettua asiasta täällä aiemmin, kellotin kyseisissä valoissa yli 7 minuuttia. Nykyään ajan sellaisia reittejä ettei noista tarvitsisi mennä poikkisuuntaan.

Kokonaisuuden kannalta on tietysti hyvä, että julkinen liikenne on kitkatonta yksityisautoilun kustannuksella.
 
Mä olen kaksipyöräisillä ajanut varmasti enemmän kuin sinä, mutta en "huudellut lämpimikseni" vaan aidosti ihmettelen että voiko se olla noin vaikea ja kai se voi olla ihmiselle joka hädin tuskin osaa pyörällä ajaa, itselle ei ole koska ymmärrän mikä on tasapaino.

On vain hyvä että vaaditaan taitoa hallita monen sadan kilon muoviohjusta jotta oikeasti ymmärretään mitä se vaatii.

Tuossa jutussa hyvin huomaa virheenä että lähdetään kokeilemaan matkaendurolla missä SÄHKÖvaihteet tai kyykkypyörällä mitkä ovat täysin vääriä välineitä aloittelijalle tai tuollaiseen kokeeseen, sama kun autokoulussa ajettaisiin formulalla. :facepalm:
Poika harjoitteli suljetulla alueella kevarikortin käsittelykoetta pitkään nelitahti smotolla ja muutama tunti menikin ennen kuin alkoi sujua. Pujottelussa sai kääntää tangon rajoittimiin ja kytkimellä säätää vauhtia. Kevarikoulun peruskurssin 1 harjoittelutunti ei taida riittää kuin harvalle kuskille.
Korotus A2-luokkaan onnistui ilman käsittelykokeita ihan vaan ajelemalla autokoulun pyörällä maaseutukierros. Samoin korotus A-kortiksi 20-vuotiaana onnistuu samalla lailla ilman ajokokeita.
Eli vaikka Trafi on tehnyt käsittelykokeesta oikeasti osaamista mittaavan niin isommilla pyörillä niitä ei tarvitse silti ajaa kortin saadakseen.
 
Sammonkadun valot on varmaan pahimmat, parhaimmillaan 5+min lisäodotus jos missaat ne kolmen sekunnin vihreät....
Et vissiin ko risteystä käytä, mutta aikanaan ennenkun tampereen kaupunki ruuvasi "paremmaksi" tota risteystä niin mun hlökohtainen ennätys autoradion kellosta katottuna (=+-1min) oli 8min. Sen näkönen oli jonokin.

Noissa valoissa kerkesi oikeasti lukemaan jonkun iltapäivälehden ja tarkistamaan sähköpostit jos saapui juuri mentyä punaselle, nykyään vähän parempi sentään.
Nykyään tuntuu pääsevän muutamalla minuutilla jos saapuu juuri mentyä punaselle, mutta pitkät punaset on silti. Tostahan poistettiin aikanaan ratikan yhteydessä toinen ylimenevä kaista kohti tammelan stadionia, tuo veti risteyksen aika hyvin solmuun jo itsessään.
Olisiko tuohon karttalinkkiä pitkien punaisten suunnasta? Olen lähiaikoina ajelemassa treella ja kiinnostaisi käydä vilkaisemassa tuo paikka.
Goolettelin paikkaa, Sammonkadulla useita valoja,mutta arvoin Sammonkadun ja Teiskontien risteyksen googlen linkkiin, Tuolta Teiskontieltä yksi kaista Tammelan stadionin työmaalle (sat kuva).
 
Viimeksi muokattu:
Bapsun valitettua asiasta täällä aiemmin, kellotin kyseisissä valoissa yli 7 minuuttia. Nykyään ajan sellaisia reittejä ettei noista tarvitsisi mennä poikkisuuntaan.
Siis yksissä punanisissa valoissa odottelua vihreän vaihtumiseen normaalitilanteessa 7min.

Pitkäänkö tuo kesti (siis päiviä, viikkoa, kuukausia), siis aiemmin sanan ymmärsin niin että se korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, seison korjattuna.

Olisiko tuohon karttalinkkiä pitkien punaisten suunnasta? Olen lähiaikoina ajelemassa treella ja kiinnostaisi käydä vilkaisemassa tuo paikka.

Tuosta suoraan yli eli Vaasan ja Särkänniemen suuntaan. Vastakkaiseen suuntaan on vastaavat olosuhteet usein, senverran harvoin ajelen itse tuosta nykyään että en nyt mene sanomaan millon ne pisimmät valot siinä tulee, mutta lienee aamu ja iltapäiväruuhkien aikoihin. Yöllähän tuo päästää heti läpi.

Onneksi suurin osa porukasta oppinut paikan ja lähtee rivakasti noista valoista, mutta edelleen löytyy näitä kanssa-autoilijoita joilla ei ole mikään kiire jos ovat itse keulilla. Normivihreillä tuosta menee se max 10 autoa yli per sykli.
 
Siis yksissä punanisissa valoissa odottelua vihreän vaihtumiseen normaalitilanteessa 7min.

Pitkäänkö tuo kesti (siis päiviä, viikkoa, kuukausia), siis aiemmin sanan ymmärsin niin että se korjattu.
On sitä varmasti kehitetty.

Tuolloin oli ainakin tilanne, että kun ratikoita meni sopivasti koko ajan molempiin suuntiin, niin se aloitti aina koko valosyklin alusta, ja oli hankala päästä risteävän liikenteen vihreään saakka ennen kuin taas tuli jostain ratikka.

Viime aikoina olen mennyt risteyksestä vain muutaman kerran, ja se on ollut sujuvaa, tosin nämä on olleet keskellä päivää kun liikenne on verrattain vähäistä.
 
Poika harjoitteli suljetulla alueella kevarikortin käsittelykoetta pitkään nelitahti smotolla ja muutama tunti menikin ennen kuin alkoi sujua. Pujottelussa sai kääntää tangon rajoittimiin ja kytkimellä säätää vauhtia. Kevarikoulun peruskurssin 1 harjoittelutunti ei taida riittää kuin harvalle kuskille.
Korotus A2-luokkaan onnistui ilman käsittelykokeita ihan vaan ajelemalla autokoulun pyörällä maaseutukierros. Samoin korotus A-kortiksi 20-vuotiaana onnistuu samalla lailla ilman ajokokeita.
Eli vaikka Trafi on tehnyt käsittelykokeesta oikeasti osaamista mittaavan niin isommilla pyörillä niitä ei tarvitse silti ajaa kortin saadakseen.
Ainahan on poikkeuksia. Itse ajoin tänä kesänä ison A kortin suoraan kun olen sitä ikäluokkaa joka ei sitä automaattisesti aikoinaan saanut. Eikä ollut ennestään kevari jne. korttia. Ei tuo käsittelykoe ollut paha autokoulun kawasaki Z pyörällä näin 90 luvulla viimeksi mopolla ajaneena.
 
Tänään keski-ikäinen KIA kuski:

Maantiellä 80 rajoitusalueella hädintuskin 75 mittarinopeutena. No, ei siinä mitään. Ohi pääsi onneksi aika helposti. Mutta tietyömaan takia 30 rajoitusalueella hän kiri välimatkan aika heppoisesti umpeen ja tuli konttiin hiillostamaan (itsellä mittarissa 35). Rajoituksen vaihduttua viiteenkymppiin taajamassa hiillostus jatkui, kunnes päätti ulkokaarteessa mennä ohi (itsellä mittarissa 54). Vastaantulija joutui hieman väistämään.

Poliisia kyllä kaipaisi edes joskus näkyviin. Edellä nostettu perseily on myös omasta mielestä lisääntynyt selkeästi viime vuosina.
 
Tänään keski-ikäinen KIA kuski:

Maantiellä 80 rajoitusalueella hädintuskin 75 mittarinopeutena. No, ei siinä mitään. Ohi pääsi onneksi aika helposti. Mutta tietyömaan takia 30 rajoitusalueella hän kiri välimatkan aika heppoisesti umpeen ja tuli konttiin hiillostamaan (itsellä mittarissa 35). Rajoituksen vaihduttua viiteenkymppiin taajamassa hiillostus jatkui, kunnes päätti ulkokaarteessa mennä ohi (itsellä mittarissa 54). Vastaantulija joutui hieman väistämään.

Poliisia kyllä kaipaisi edes joskus näkyviin. Edellä nostettu perseily on myös omasta mielestä lisääntynyt selkeästi viime vuosina.
Kevennys, nyt varmaan jossain Boomeri KIA essonpöytäpalstalla kirotaan kuskeja jotka ei anna tilaa nopeammille, vaan roikkuu siinä etupuskurin edessä. Varsinkin jos videoo, niin kuorossa etummaisen vika. Aivan varmasti provoili jo aiemmin.

Vakavammin, tavallaan arvostaa kuskeja jotka mielestään osaa valita sen oikean sopivan tilannenopeuden ja ei pakkomieltä ajaa tikkarinopeutta, jos se on liiansuuri tilanteeseen.

Mutta voisivat silti noudattaa rajoituksia ja jos joku muu noudattaa niin yrittää hillitä sitä omaa menohalua. Ja jossani tietyämaalla, niin ne tikkarit on mietitty, vaikka kuskin paikalta voi tuntua liianpieneltä, niin ei sieltä voi arpoa kaikki niitä tekijöitä miksi ne on juuri se mitä ovat.
 
Oon nyt huvin vuoksi parina päivänä kellotellut työmatkojen liikennevaloseisomista. Tänään välillä Jumbo-Hakaniemi piti pysähtyä 11 kertaa valoihin, mediaanistoppi oli 33 sekuntia ja pisin pysähdys 52 sekuntia. Klo 16 Vantaalta Stadiin siis matka.
 
Oon nyt huvin vuoksi parina päivänä kellotellut työmatkojen liikennevaloseisomista. Tänään välillä Jumbo-Hakaniemi piti pysähtyä 11 kertaa valoihin, mediaanistoppi oli 33 sekuntia ja pisin pysähdys 52 sekuntia. Klo 16 Vantaalta Stadiin siis matka.
Eli sinulla menee 11 valoihin vähemmän aikaan kun ketjun tamperelaisilla yksiin.
 
Oon nyt huvin vuoksi parina päivänä kellotellut työmatkojen liikennevaloseisomista. Tänään välillä Jumbo-Hakaniemi piti pysähtyä 11 kertaa valoihin, mediaanistoppi oli 33 sekuntia ja pisin pysähdys 52 sekuntia. Klo 16 Vantaalta Stadiin siis matka.
En tiedä mihin tämä varsinaisesti liittyi, mutta valoista puheenollen, ärsyttää pysähtyneessä jonossa nykivät tyypit, jotka jäävät todella kauas edellisestä autosta. Sitten nykäisevät metrin eteenpäin ja taas jäävät siihen ja sama toistuu muutaman kerran kunnes valot vaihtuvat. Usein tämä vielä kertaantuu, että koko jono alkaa ikäänkuin nykyttämään eteenpäin, vaikka varsinainen jono (esim valoissa) on edelleen seis siellä edessä. Enkä nyt tarkoita siis sellaista viisasta ennakointia, jossa ajoissa jo nostetaan kaasu ja pyritään ajamaan koko ajan rullaamalla niin, että ei edes tarvitse pysähtyä.
 
En tiedä mihin tämä varsinaisesti liittyi, mutta valoista puheenollen, ärsyttää pysähtyneessä jonossa nykivät tyypit, jotka jäävät todella kauas edellisestä autosta. Sitten nykäisevät metrin eteenpäin ja taas jäävät siihen ja sama toistuu muutaman kerran kunnes valot vaihtuvat. Usein tämä vielä kertaantuu, että koko jono alkaa ikäänkuin nykyttämään eteenpäin, vaikka varsinainen jono (esim valoissa) on edelleen seis siellä edessä. Enkä nyt tarkoita siis sellaista viisasta ennakointia, jossa ajoissa jo nostetaan kaasu ja pyritään ajamaan koko ajan rullaamalla niin, että ei edes tarvitse pysähtyä.
Jos muiden tekemiset ei ärsytä, niin silti pitkässä monen auton jonossa sitten voi tulla vähän hölmöolo kun siihen eteen tullut lisää väliä kymmenen metriä, joten pitkissä valoissa voi tulla myös itselle ajatus vähän tiivistää. No onhan jotain tekemistä. :)
 
En tiedä mihin tämä varsinaisesti liittyi, mutta valoista puheenollen, ärsyttää pysähtyneessä jonossa nykivät tyypit, jotka jäävät todella kauas edellisestä autosta. Sitten nykäisevät metrin eteenpäin ja taas jäävät siihen ja sama toistuu muutaman kerran kunnes valot vaihtuvat. Usein tämä vielä kertaantuu, että koko jono alkaa ikäänkuin nykyttämään eteenpäin, vaikka varsinainen jono (esim valoissa) on edelleen seis siellä edessä. Enkä nyt tarkoita siis sellaista viisasta ennakointia, jossa ajoissa jo nostetaan kaasu ja pyritään ajamaan koko ajan rullaamalla niin, että ei edes tarvitse pysähtyä.
Ja sitten nämä joilla ei ole mikään kiire mihinkään vaikka valo loimottaa vihreänä. Kaasu löytyy sitten kun valo menee oranssille ja sitten päin punasia.
 
Eli sinulla menee 11 valoihin vähemmän aikaan kun ketjun tamperelaisilla yksiin.
Toi on normaalitilanne joo. Mutta jos esim haluaa iltapäivällä päästä viidenneltä linjalta sörnäisten rantatielle, niin työmaan takia saa aika monta valokiertoa (ja minuuttia) seistä jonossa. Teollisuuskadulla itäänpäin varmaan aika sama tilanne.

Mut ihan mielenkiintoista noita on kellottaa, koska huomaan itsekin arvioivani ajankulumisen miten sattuu. Puhelimen sekkari vaan näytölle ja siitä napsuttelee ”kierrosaikoja” aina kun valoihin juuttuu. Kaikista eniten oikeastaan kiinnostaa että millä reiteillä joutuu useimmin pysähtymään valoihin, koska sitäkin on pidemmillä matkoilla vaikea arvioida.
 
Ja sitten nämä joilla ei ole mikään kiire mihinkään vaikka valo loimottaa vihreänä. Kaasu löytyy sitten kun valo menee oranssille ja sitten päin punasia.
Juu, toiset laittaa valoissa vapaalle ja vihreillä aletaan sitten vasta ensin etsimään mistä se ykkönen löytyy, usein jopa näkee vielä käsijarrua käytettävän.
 
Ja sitten nämä joilla ei ole mikään kiire mihinkään vaikka valo loimottaa vihreänä. Kaasu löytyy sitten kun valo menee oranssille ja sitten päin punasia.

Noista on 90%:lla puhelin kädessä tai sylissä. Aika karua katottavaa oli poliisin puhelinratsian tulokset, mitä helvetin tärkeetä siellä ruudulla on että pitää koko ajan tuijottaa…tuskin ne kaikki io-techiä lukee!
 
Juu, toiset laittaa valoissa vapaalle ja vihreillä aletaan sitten vasta ensin etsimään mistä se ykkönen löytyy, usein jopa näkee vielä käsijarrua käytettävän.
Jep ja sitten kun se auto alkaa liikkumaankin niin se tuntuu aika usein tapahtuvan tuskallisen hitaasti.
 
Ja sitten nämä joilla ei ole mikään kiire mihinkään vaikka valo loimottaa vihreänä. Kaasu löytyy sitten kun valo menee oranssille ja sitten päin punasia.

Nuolivaloissa vituttaa erityisen paljon sillä ne eivät muutenkaan päästä yleensä montaa autoa menemään.
 

Tuosta suoraan yli eli Vaasan ja Särkänniemen suuntaan. Vastakkaiseen suuntaan on vastaavat olosuhteet usein, senverran harvoin ajelen itse tuosta nykyään että en nyt mene sanomaan millon ne pisimmät valot siinä tulee, mutta lienee aamu ja iltapäiväruuhkien aikoihin. Yöllähän tuo päästää heti läpi.

Onneksi suurin osa porukasta oppinut paikan ja lähtee rivakasti noista valoista, mutta edelleen löytyy näitä kanssa-autoilijoita joilla ei ole mikään kiire jos ovat itse keulilla. Normivihreillä tuosta menee se max 10 autoa yli per sykli.

Iltapäivällä tuossa on kyllä aikoinaan päässyt odottamaan, oikealle käännyttäessäkin hämmentävästi. (Pääkirjastonkin lähellä oli joskus melko hidasta.) Lähiaikoina tuo on tosiaan mielestänikin toiminut paremmin, iltapäivälläkin, ellei sitten ole ollut tuuria.

e. oma pieni ärsytyksen aihe, aamuisin on pätkä, missä suoraan menevät kun vähän tiivistäisi, ja menisivät vähän reippaammin sinne päätyyn, niin oikealle kääntyvät pääsisivät omalle kaistalleen.
 
Juu, toiset laittaa valoissa vapaalle ja vihreillä aletaan sitten vasta ensin etsimään mistä se ykkönen löytyy, usein jopa näkee vielä käsijarrua käytettävän.
Noissa 50s-2,5min - 8min valoissa, manuaalilla, mäessä, kyllä ymmärtää. Osoittaisin sormella myös valoja, se punakeltainen palaa niin lyhyen aikaan ettei siinä kerkiä ihmemitä, elle sitä kärppänä kyttää, eli se aika pidemmäksi.

Ymmärrän ettei se ohjeiden mukaan ole mahdollista, ja siitä varmaan saa jonkinverran syytää heitä jotka lähtee jo punakeltaisilla.

Nimi merkki valoissa nukkuvat ärsyttää, onneksi omilla reiteillä aika harvoin.
 
Osoittaisin sormella myös valoja, se punakeltainen palaa niin lyhyen aikaan ettei siinä kerkiä ihmemitä, elle sitä kärppänä kyttää, eli se aika pidemmäksi.

Jos toi aika olisi yhtään pidempi niin sähkärillä kolisisi useammin kun siellä on niitä vanhoilla ajavia edessä..näitä näkee viikottain.

Itsekin kun joskus ajanut melkein vanhoilla niin monesti tulee katsottua taakse että ei hitto toikin tuli samoilla ja selkeästi punaisia päin.
 
Jos toi aika olisi yhtään pidempi niin sähkärillä kolisisi useammin kun siellä on niitä vanhoilla ajavia edessä..näitä näkee viikottain.
En ihan varma mitä tarkoitat.
Kyllä siellä nytkin on katujen bottakset jotka kärppää lähtee vihreän sytyttyä. Tarkoitus nimenomaan se että taviksetkin ehtis liikkeelle vihreiden vaihduttua.

Jos se vaikuttaa vanhoilla vihreillä ajamiseen, niin hyvä vaan, se kuinka vanhoilla ajetaan tuntuu riippuvan siitä kuinka niillä vielä kerkiää. Näissä ihan alueellisia säätö eroja.


Jos taasen tarkoitat sitä että sähkiskuskit lähtee jo punakeltaisilla, punaisiapäin, niin samaa tekee myös osa polttiskuskeista.
 
En ihan varma mitä tarkoitat.
Kyllä siellä nytkin on katujen bottakset jotka kärppää lähtee vihreän sytyttyä. Tarkoitus nimenomaan se että taviksetkin ehtis liikkeelle vihreiden vaihduttua.

Jos se vaikuttaa vanhoilla vihreillä ajamiseen, niin hyvä vaan, se kuinka vanhoilla ajetaan tuntuu riippuvan siitä kuinka niillä vielä kerkiää. Näissä ihan alueellisia säätö eroja.


Jos taasen tarkoitat sitä että sähkiskuskit lähtee jo punakeltaisilla, punaisiapäin, niin samaa tekee myös osa polttiskuskeista.
Todennäköisesti viittaa siihen faktaan että sähköauto, etenkin nelikkona ampuu viivalta enemmän kuin hyvin. Teslan kanssa piti oikeasti katsoa ettei jengi aja vanhoihin vihreisiin tai punaisiin. Olin monesti jo risteyksen toisella puolella kun muu jengi vasta nosti kytkintä valoista. Enkä ollut edes kaasu pohjassa.

EDIT: Jos olisin runtannut kaasu pohjassa valoista Model 3 Performancella joka kerta, olisin ollut jo ties miten monessa kolarissa johtuen siitä että ajettiin vanhoilla vihreillä tai punaisia päin risteyksiin eikä ehditäkään alta pois kun toinen lähtee omilla vihreillä. TOKI, tuo ei vaadi nykyään paljon, koska olen ollut samassa tilanteessa niin hybrid Corollalla kuin MX-5:llä jossa se huimat 115hp. Jengi vetää aivan törkeästi punaisiin. Itse katsellut perässä kun olen itse ajanut keltaisiin ja sieltä tulee kolme neljä autoa perässä. Oletan että ehkä ensimmäinen ehti laillisesti, mutta nuo sen perässä ovat kaikki ajaneet punaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taas taksit suoritti, tällä kertaa hesarin ja vauhtitien risteyksessä. Kivahan se varmaan on ajaa vihreillä keskelle risteystä seisomaan kahden taksin voimin, yhtä kiva olisi joskus täräyttää kylkeen omilla vihreillä.
 
En tiedä millaiset ko. tiet ovat, mutta samat säännöt koskevat toki esim. jalankulkijoitakin. Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun. En suosittele vihreällä kylkeen ajoa ja siitä sakkojen saamista (saati sitten mahdollisia muita vahinkoja).
 
En tiedä millaiset ko. tiet ovat, mutta samat säännöt koskevat toki esim. jalankulkijoitakin. Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun. En suosittele vihreällä kylkeen ajoa ja siitä sakkojen saamista (saati sitten mahdollisia muita vahinkoja).
Risteykseen pysähtyminen ei ole laillista, ei sinne vihreillä ajeta jos liikenne edessä ei vedä ja jäädään sinne seisomaan... Aivan eri asia kuin ylityksen suorittaminen loppuun rauhassa jalankulkijan osalta...
 
En tiedä millaiset ko. tiet ovat, mutta samat säännöt koskevat toki esim. jalankulkijoitakin. Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun. En suosittele vihreällä kylkeen ajoa ja siitä sakkojen saamista (saati sitten mahdollisia muita vahinkoja).
Perussääntö jota monet ei osaa. Myös vaikka sinne oltaisiin menty keltaisilla ja kuljettua kuin mummo lumessa. Ne menee eka jotka meni risteykseen sisään omalla vuorollaan eka.
 
Risteykseen pysähtyminen ei ole laillista, ei sinne vihreillä ajeta jos liikenne edessä ei vedä ja jäädään sinne seisomaan... Aivan eri asia kuin ylityksen suorittaminen loppuun rauhassa jalankulkijan osalta...
Ei sinne saisi ajaa jos ei nää että mahtuu läpi, mutta tämä ei muuta ajovuoroja miksikään. Vahvempi sääntö kävelee yli heikommasta.
 
En tiedä millaiset ko. tiet ovat, mutta samat säännöt koskevat toki esim. jalankulkijoitakin. Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun. En suosittele vihreällä kylkeen ajoa ja siitä sakkojen saamista (saati sitten mahdollisia muita vahinkoja).
Juu olet täysin oikeassa. Ongelma on enemmänkin jengi joka on jo ajanut vihreillä, ja poissa risteyksestä... ja jengi joka ajaa punaisiin ovatkin yhtäkkiä tiellä/tukkimassa risteystä jne.

Oma tämän päivän ärsytys on se ettei osata ajaa suojateiden yli ryhmittymään. Pyörätie jossa fillarit saavat ajaa yli etuoikeutetusti ja jengi vain vetää koko suojatien leveydeltä tien tukkoon kun edellä oleva vasta etsii sopivaa rakoa mihin kääntyä/liittyä. Jalankulkijat kuin fillaristit yms saavat sitten etsiä sopivaa rakoa autojen edestä, takaa ja välistä jotta pääsevät suojatien yli. Ihme säätöä. Ajat risteykseen, jäät suojatien edustalle antaen koko suojatien kulkea kuten pitää ja kun edellä ajava on lähtenyt edeltä, ajat itse liittymään vasta kun tila antaa etkä prkl tuki kaikkea turhaan. Tuo on about päivittäinen ärsytys, etenkin tietyssä lähialueen risteyksessä. Ihan hv paskaa. Fillarila ajaessa paskaa kokea, kävellessä paskaa kokea ja samalla autoillessa ihan turhaa hv toimintaa.
 
Nyt oli kyllä hieno suoritus taas päivällä. Tuosta ketjussakin esiintyneestä Kalevan puistotien ja Sammonkadun risteyksestä piiru eteenpäin tähän Ilmarinkadun risteykseen: Ilmarinkatu 24 · Ilmarinkatu 24, 33500 Tampere

Olin itse noissa havaintokuvan vihreistä laatikko-autoista kolmannes, kun taas ekana oli kääntymässä vähän isompi paku, joka siis blokkasi minut ja edellä olevan tuohon odottelemaan. Odoteltiin siinä kun jalankulkijaa yms pyöräilijää meni ja paku odotti vuoroansa. Jossain kohtaa edellä oleva tajusi lähteä koukkaamaan pakun ohi kun oli tilaa ja hivutin itse perässä. Samalla hetkellä tuo punaisella laatikolla merkattu mersun katumaasturi tuli vastaantulevien kääntyvien kaistalta ja ajoi nuolen osoittamalla tavalla pakun edelleen odotellessa kääntymistä kävelijän takia. Vajaa metri taisi jäädä väliin että olisi kolannut tuon jalankulkijan. Ei voi taas kun miettiä mitä liikkuu ihmisen päässä jos tuostakin välistä saa päähänsä ruveta tunkemaan. :D

stadioni.png
 
Viimeksi muokattu:
itse katsellut perässä kun olen itse ajanut keltaisiin ja sieltä tulee kolme neljä autoa perässä. Oletan että ehkä ensimmäinen ehti laillisesti, mutta nuo sen perässä ovat kaikki ajaneet punaisiin.
Jos sä ajat tuoreisiin kohdalla vaihtuviin keltaisiin, niin sun takana olijat ei kyllä enää aja laillisesti niihin yksikään. Keltainen valo on ihan sama kuin punainen siinä mielessä, että ei niihin keltaisiinkaan saa enää ajaa.
(Mulla on jopa aikanaan lähtenyt kortti keltaisiin ajamisesta, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen:cigar2: Tämä vielä öisellä teollisuusalueella, jossa yöllä lepotilassa risteyksessä joka suuntaan palaa punainen, lähestyvä saa heti vihreät jo kaukaa ja heti risteyksessä keltaisen kautta punaiset takaisin. Jos ei perässä tule toista autoa, ajaa tuossa jokainen keltaisia päin väkisin.)
 
Jos sä ajat tuoreisiin kohdalla vaihtuviin keltaisiin, niin sun takana olijat ei kyllä enää aja laillisesti niihin yksikään. Keltainen valo on ihan sama kuin punainen siinä mielessä, että ei niihin keltaisiinkaan saa enää ajaa.
(Mulla on jopa aikanaan lähtenyt kortti keltaisiin ajamisesta, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen:cigar2: Tämä vielä öisellä teollisuusalueella, jossa yöllä lepotilassa risteyksessä joka suuntaan palaa punainen, lähestyvä saa heti vihreät jo kaukaa ja heti risteyksessä keltaisen kautta punaiset takaisin. Jos ei perässä tule toista autoa, ajaa tuossa jokainen keltaisia päin väkisin.)
On noita pitkiä keltaisia tietyissä paikoissa. Joten annan hiukan löysää ennen kuin alan syyttämän laittomuuksista. Keltaisissakin on eroja, toisissa minimaaliset, toisissa kestää huomattavan pitkiä aikoja.
 
On noita pitkiä keltaisia tietyissä paikoissa. Joten annan hiukan löysää ennen kuin alan syyttämän laittomuuksista. Keltaisissakin on eroja, toisissa minimaaliset, toisissa kestää huomattavan pitkiä aikoja.

Edelleenkään sillä keltaisen kestolla ei ole mitään vaikutusta sen laillisuuteen. Se, että keltaisilla mennään yli tilanteessa, jossa auton olisi voinut saada (helposti, ilman äkkijarrutusta) pysäytettyä ennen liikennevaloja on aina laitonta, riippumatta siitä, kuinka kauan kestää aikaa siihen, koska se keltainen vaihtuu punaiseksi.
 
Noista on 90%:lla puhelin kädessä tai sylissä. Aika karua katottavaa oli poliisin puhelinratsian tulokset, mitä helvetin tärkeetä siellä ruudulla on että pitää koko ajan tuijottaa…tuskin ne kaikki io-techiä lukee!

Juu. Hyvin usein kun liikenteessä ensin ihmettelee jonkun auton töhöilyä, huomaa sitten että kuskilla on luuri kädessä.

Tämä huomio muutti selvästi suhtautumistani kännykkäkieltoon, aiemmin pidin sitä vähän tyhmänä kieltona, enää en.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom