Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ja sitten nämä joilla ei ole mikään kiire mihinkään vaikka valo loimottaa vihreänä. Kaasu löytyy sitten kun valo menee oranssille ja sitten päin punasia.

Noista on 90%:lla puhelin kädessä tai sylissä. Aika karua katottavaa oli poliisin puhelinratsian tulokset, mitä helvetin tärkeetä siellä ruudulla on että pitää koko ajan tuijottaa…tuskin ne kaikki io-techiä lukee!
 
Juu, toiset laittaa valoissa vapaalle ja vihreillä aletaan sitten vasta ensin etsimään mistä se ykkönen löytyy, usein jopa näkee vielä käsijarrua käytettävän.
Jep ja sitten kun se auto alkaa liikkumaankin niin se tuntuu aika usein tapahtuvan tuskallisen hitaasti.
 
Ja sitten nämä joilla ei ole mikään kiire mihinkään vaikka valo loimottaa vihreänä. Kaasu löytyy sitten kun valo menee oranssille ja sitten päin punasia.

Nuolivaloissa vituttaa erityisen paljon sillä ne eivät muutenkaan päästä yleensä montaa autoa menemään.
 

Tuosta suoraan yli eli Vaasan ja Särkänniemen suuntaan. Vastakkaiseen suuntaan on vastaavat olosuhteet usein, senverran harvoin ajelen itse tuosta nykyään että en nyt mene sanomaan millon ne pisimmät valot siinä tulee, mutta lienee aamu ja iltapäiväruuhkien aikoihin. Yöllähän tuo päästää heti läpi.

Onneksi suurin osa porukasta oppinut paikan ja lähtee rivakasti noista valoista, mutta edelleen löytyy näitä kanssa-autoilijoita joilla ei ole mikään kiire jos ovat itse keulilla. Normivihreillä tuosta menee se max 10 autoa yli per sykli.

Iltapäivällä tuossa on kyllä aikoinaan päässyt odottamaan, oikealle käännyttäessäkin hämmentävästi. (Pääkirjastonkin lähellä oli joskus melko hidasta.) Lähiaikoina tuo on tosiaan mielestänikin toiminut paremmin, iltapäivälläkin, ellei sitten ole ollut tuuria.

e. oma pieni ärsytyksen aihe, aamuisin on pätkä, missä suoraan menevät kun vähän tiivistäisi, ja menisivät vähän reippaammin sinne päätyyn, niin oikealle kääntyvät pääsisivät omalle kaistalleen.
 
Juu, toiset laittaa valoissa vapaalle ja vihreillä aletaan sitten vasta ensin etsimään mistä se ykkönen löytyy, usein jopa näkee vielä käsijarrua käytettävän.
Noissa 50s-2,5min - 8min valoissa, manuaalilla, mäessä, kyllä ymmärtää. Osoittaisin sormella myös valoja, se punakeltainen palaa niin lyhyen aikaan ettei siinä kerkiä ihmemitä, elle sitä kärppänä kyttää, eli se aika pidemmäksi.

Ymmärrän ettei se ohjeiden mukaan ole mahdollista, ja siitä varmaan saa jonkinverran syytää heitä jotka lähtee jo punakeltaisilla.

Nimi merkki valoissa nukkuvat ärsyttää, onneksi omilla reiteillä aika harvoin.
 
Osoittaisin sormella myös valoja, se punakeltainen palaa niin lyhyen aikaan ettei siinä kerkiä ihmemitä, elle sitä kärppänä kyttää, eli se aika pidemmäksi.

Jos toi aika olisi yhtään pidempi niin sähkärillä kolisisi useammin kun siellä on niitä vanhoilla ajavia edessä..näitä näkee viikottain.

Itsekin kun joskus ajanut melkein vanhoilla niin monesti tulee katsottua taakse että ei hitto toikin tuli samoilla ja selkeästi punaisia päin.
 
Jos toi aika olisi yhtään pidempi niin sähkärillä kolisisi useammin kun siellä on niitä vanhoilla ajavia edessä..näitä näkee viikottain.
En ihan varma mitä tarkoitat.
Kyllä siellä nytkin on katujen bottakset jotka kärppää lähtee vihreän sytyttyä. Tarkoitus nimenomaan se että taviksetkin ehtis liikkeelle vihreiden vaihduttua.

Jos se vaikuttaa vanhoilla vihreillä ajamiseen, niin hyvä vaan, se kuinka vanhoilla ajetaan tuntuu riippuvan siitä kuinka niillä vielä kerkiää. Näissä ihan alueellisia säätö eroja.


Jos taasen tarkoitat sitä että sähkiskuskit lähtee jo punakeltaisilla, punaisiapäin, niin samaa tekee myös osa polttiskuskeista.
 
En ihan varma mitä tarkoitat.
Kyllä siellä nytkin on katujen bottakset jotka kärppää lähtee vihreän sytyttyä. Tarkoitus nimenomaan se että taviksetkin ehtis liikkeelle vihreiden vaihduttua.

Jos se vaikuttaa vanhoilla vihreillä ajamiseen, niin hyvä vaan, se kuinka vanhoilla ajetaan tuntuu riippuvan siitä kuinka niillä vielä kerkiää. Näissä ihan alueellisia säätö eroja.


Jos taasen tarkoitat sitä että sähkiskuskit lähtee jo punakeltaisilla, punaisiapäin, niin samaa tekee myös osa polttiskuskeista.
Todennäköisesti viittaa siihen faktaan että sähköauto, etenkin nelikkona ampuu viivalta enemmän kuin hyvin. Teslan kanssa piti oikeasti katsoa ettei jengi aja vanhoihin vihreisiin tai punaisiin. Olin monesti jo risteyksen toisella puolella kun muu jengi vasta nosti kytkintä valoista. Enkä ollut edes kaasu pohjassa.

EDIT: Jos olisin runtannut kaasu pohjassa valoista Model 3 Performancella joka kerta, olisin ollut jo ties miten monessa kolarissa johtuen siitä että ajettiin vanhoilla vihreillä tai punaisia päin risteyksiin eikä ehditäkään alta pois kun toinen lähtee omilla vihreillä. TOKI, tuo ei vaadi nykyään paljon, koska olen ollut samassa tilanteessa niin hybrid Corollalla kuin MX-5:llä jossa se huimat 115hp. Jengi vetää aivan törkeästi punaisiin. Itse katsellut perässä kun olen itse ajanut keltaisiin ja sieltä tulee kolme neljä autoa perässä. Oletan että ehkä ensimmäinen ehti laillisesti, mutta nuo sen perässä ovat kaikki ajaneet punaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taas taksit suoritti, tällä kertaa hesarin ja vauhtitien risteyksessä. Kivahan se varmaan on ajaa vihreillä keskelle risteystä seisomaan kahden taksin voimin, yhtä kiva olisi joskus täräyttää kylkeen omilla vihreillä.
 
En tiedä millaiset ko. tiet ovat, mutta samat säännöt koskevat toki esim. jalankulkijoitakin. Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun. En suosittele vihreällä kylkeen ajoa ja siitä sakkojen saamista (saati sitten mahdollisia muita vahinkoja).
 
En tiedä millaiset ko. tiet ovat, mutta samat säännöt koskevat toki esim. jalankulkijoitakin. Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun. En suosittele vihreällä kylkeen ajoa ja siitä sakkojen saamista (saati sitten mahdollisia muita vahinkoja).
Risteykseen pysähtyminen ei ole laillista, ei sinne vihreillä ajeta jos liikenne edessä ei vedä ja jäädään sinne seisomaan... Aivan eri asia kuin ylityksen suorittaminen loppuun rauhassa jalankulkijan osalta...
 
En tiedä millaiset ko. tiet ovat, mutta samat säännöt koskevat toki esim. jalankulkijoitakin. Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun. En suosittele vihreällä kylkeen ajoa ja siitä sakkojen saamista (saati sitten mahdollisia muita vahinkoja).
Perussääntö jota monet ei osaa. Myös vaikka sinne oltaisiin menty keltaisilla ja kuljettua kuin mummo lumessa. Ne menee eka jotka meni risteykseen sisään omalla vuorollaan eka.
 
Risteykseen pysähtyminen ei ole laillista, ei sinne vihreillä ajeta jos liikenne edessä ei vedä ja jäädään sinne seisomaan... Aivan eri asia kuin ylityksen suorittaminen loppuun rauhassa jalankulkijan osalta...
Ei sinne saisi ajaa jos ei nää että mahtuu läpi, mutta tämä ei muuta ajovuoroja miksikään. Vahvempi sääntö kävelee yli heikommasta.
 
En tiedä millaiset ko. tiet ovat, mutta samat säännöt koskevat toki esim. jalankulkijoitakin. Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun. En suosittele vihreällä kylkeen ajoa ja siitä sakkojen saamista (saati sitten mahdollisia muita vahinkoja).
Juu olet täysin oikeassa. Ongelma on enemmänkin jengi joka on jo ajanut vihreillä, ja poissa risteyksestä... ja jengi joka ajaa punaisiin ovatkin yhtäkkiä tiellä/tukkimassa risteystä jne.

Oma tämän päivän ärsytys on se ettei osata ajaa suojateiden yli ryhmittymään. Pyörätie jossa fillarit saavat ajaa yli etuoikeutetusti ja jengi vain vetää koko suojatien leveydeltä tien tukkoon kun edellä oleva vasta etsii sopivaa rakoa mihin kääntyä/liittyä. Jalankulkijat kuin fillaristit yms saavat sitten etsiä sopivaa rakoa autojen edestä, takaa ja välistä jotta pääsevät suojatien yli. Ihme säätöä. Ajat risteykseen, jäät suojatien edustalle antaen koko suojatien kulkea kuten pitää ja kun edellä ajava on lähtenyt edeltä, ajat itse liittymään vasta kun tila antaa etkä prkl tuki kaikkea turhaan. Tuo on about päivittäinen ärsytys, etenkin tietyssä lähialueen risteyksessä. Ihan hv paskaa. Fillarila ajaessa paskaa kokea, kävellessä paskaa kokea ja samalla autoillessa ihan turhaa hv toimintaa.
 
Nyt oli kyllä hieno suoritus taas päivällä. Tuosta ketjussakin esiintyneestä Kalevan puistotien ja Sammonkadun risteyksestä piiru eteenpäin tähän Ilmarinkadun risteykseen: Ilmarinkatu 24 · Ilmarinkatu 24, 33500 Tampere

Olin itse noissa havaintokuvan vihreistä laatikko-autoista kolmannes, kun taas ekana oli kääntymässä vähän isompi paku, joka siis blokkasi minut ja edellä olevan tuohon odottelemaan. Odoteltiin siinä kun jalankulkijaa yms pyöräilijää meni ja paku odotti vuoroansa. Jossain kohtaa edellä oleva tajusi lähteä koukkaamaan pakun ohi kun oli tilaa ja hivutin itse perässä. Samalla hetkellä tuo punaisella laatikolla merkattu mersun katumaasturi tuli vastaantulevien kääntyvien kaistalta ja ajoi nuolen osoittamalla tavalla pakun edelleen odotellessa kääntymistä kävelijän takia. Vajaa metri taisi jäädä väliin että olisi kolannut tuon jalankulkijan. Ei voi taas kun miettiä mitä liikkuu ihmisen päässä jos tuostakin välistä saa päähänsä ruveta tunkemaan. :D

stadioni.png
 
Viimeksi muokattu:
itse katsellut perässä kun olen itse ajanut keltaisiin ja sieltä tulee kolme neljä autoa perässä. Oletan että ehkä ensimmäinen ehti laillisesti, mutta nuo sen perässä ovat kaikki ajaneet punaisiin.
Jos sä ajat tuoreisiin kohdalla vaihtuviin keltaisiin, niin sun takana olijat ei kyllä enää aja laillisesti niihin yksikään. Keltainen valo on ihan sama kuin punainen siinä mielessä, että ei niihin keltaisiinkaan saa enää ajaa.
(Mulla on jopa aikanaan lähtenyt kortti keltaisiin ajamisesta, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen:cigar2: Tämä vielä öisellä teollisuusalueella, jossa yöllä lepotilassa risteyksessä joka suuntaan palaa punainen, lähestyvä saa heti vihreät jo kaukaa ja heti risteyksessä keltaisen kautta punaiset takaisin. Jos ei perässä tule toista autoa, ajaa tuossa jokainen keltaisia päin väkisin.)
 
Jos sä ajat tuoreisiin kohdalla vaihtuviin keltaisiin, niin sun takana olijat ei kyllä enää aja laillisesti niihin yksikään. Keltainen valo on ihan sama kuin punainen siinä mielessä, että ei niihin keltaisiinkaan saa enää ajaa.
(Mulla on jopa aikanaan lähtenyt kortti keltaisiin ajamisesta, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen:cigar2: Tämä vielä öisellä teollisuusalueella, jossa yöllä lepotilassa risteyksessä joka suuntaan palaa punainen, lähestyvä saa heti vihreät jo kaukaa ja heti risteyksessä keltaisen kautta punaiset takaisin. Jos ei perässä tule toista autoa, ajaa tuossa jokainen keltaisia päin väkisin.)
On noita pitkiä keltaisia tietyissä paikoissa. Joten annan hiukan löysää ennen kuin alan syyttämän laittomuuksista. Keltaisissakin on eroja, toisissa minimaaliset, toisissa kestää huomattavan pitkiä aikoja.
 
On noita pitkiä keltaisia tietyissä paikoissa. Joten annan hiukan löysää ennen kuin alan syyttämän laittomuuksista. Keltaisissakin on eroja, toisissa minimaaliset, toisissa kestää huomattavan pitkiä aikoja.

Edelleenkään sillä keltaisen kestolla ei ole mitään vaikutusta sen laillisuuteen. Se, että keltaisilla mennään yli tilanteessa, jossa auton olisi voinut saada (helposti, ilman äkkijarrutusta) pysäytettyä ennen liikennevaloja on aina laitonta, riippumatta siitä, kuinka kauan kestää aikaa siihen, koska se keltainen vaihtuu punaiseksi.
 
Noista on 90%:lla puhelin kädessä tai sylissä. Aika karua katottavaa oli poliisin puhelinratsian tulokset, mitä helvetin tärkeetä siellä ruudulla on että pitää koko ajan tuijottaa…tuskin ne kaikki io-techiä lukee!

Juu. Hyvin usein kun liikenteessä ensin ihmettelee jonkun auton töhöilyä, huomaa sitten että kuskilla on luuri kädessä.

Tämä huomio muutti selvästi suhtautumistani kännykkäkieltoon, aiemmin pidin sitä vähän tyhmänä kieltona, enää en.
 
Noista on 90%:lla puhelin kädessä tai sylissä. Aika karua katottavaa oli poliisin puhelinratsian tulokset, mitä helvetin tärkeetä siellä ruudulla on että pitää koko ajan tuijottaa…tuskin ne kaikki io-techiä lukee!
Minkä puhelinratsian? Tuosta paskastahan tehtiin VITTU LAILLISTA kolme vuotta sitten.
 
Jos siirryt risteykseen ja/tai tien ylitykseen vihreällä niin heillä on oikeus suorittaa risteyksestä poistuminen/tien ylitys rauhassa riippumatta siitä mitä siellä valossa palaa siinä kohtaa kun suorituksen saa loppuun.
Toki jos välissä on kulkusuunnat erotteleva liikenteenjakaja ja toinen valo-opaste, niin seuraavia punaisia päin ei saa lähteä tällä verukkeella.

Kerran Hakaniemessä torialueen ollessa rempassa käännyin bussin perässä tokoinrantaa kohti kauppahallin nurkalta. Bussi oli valoissa ekana ja minä tokana, ja lähdettiin liikkeelle heti valojen vaihduttua. Oli sen verran röykkyinen ja ahdas paikka, että bussi ajeli hissukseen ja toisesta suunnasta tuleville vaihtui vihreät ennen kuin olin heidän kaistaa ylittänyt. Sieltä tottakai joku taksisuhari oikein kiihdytti väkisin mun eteen ja tuijotteli vihaisesti. Risteykseen ajaessani ei siis ollut mitään indikaatiota vielä valojen vaihtumisesta tai siitä, että risteyksen ylityksessä kestäisi poikkeuksellisen kauan.

Olisi toisaalta ollut jännä dashcamvideon kanssa soitella poliisi paikalle, jos tuossa olisi taksin kanssa kolahtanut.
 
Osaatko perustella tämän lakipykälien kanssa?
8 §
Jalankulkijaopastimessa merkitsevät eri valot seuraavaa:

1) Punainen valo, että jalankulkija ei saa astua ajoradalle, pyörätielle eikä raitiovaunukaistalle.

Ei kai sillä keskikorokkeen valolla olisi mitään merkitystä, jos sitä ei tarvitsisi noudattaa.
 
Todennäköisesti viittaa siihen faktaan että sähköauto, etenkin nelikkona ampuu viivalta enemmän kuin hyvin. Teslan kanssa piti oikeasti katsoa ettei jengi aja vanhoihin vihreisiin tai punaisiin. Olin monesti jo risteyksen toisella puolella kun muu jengi vasta nosti kytkintä valoista. Enkä ollut edes kaasu pohjassa.
Joskus tuoreet Teslakuskit erottu, koe ajolla olevat, mutta sähköistyminen ja varsinkin Teslojen määrä lisääntynyt niin paljon että nuo enään erotu. Ja tuskin se pitkä keltainen tuohon vaikuttaa.

Teslakuissakin on boomereita joilla hitaammat reaktioajat, niin ehkä se pitkä keltainen saa heitäkin liikkeelle, mutta se nimenomaan tuossa idea että myös he lähtisi vihreiden sytyttyä.

(keskustelu siis siitä että kannattin huomattavasti pidempää punakeltaista , jotta se manuaalilaatokolla ajava somettava käsijarru boomerin kerkiäisi mukaan, nykyinen (noin sekuntti?) on lyhyt)
 
8 §
Jalankulkijaopastimessa merkitsevät eri valot seuraavaa:

1) Punainen valo, että jalankulkija ei saa astua ajoradalle, pyörätielle eikä raitiovaunukaistalle.

Ei kai sillä keskikorokkeen valolla olisi mitään merkitystä, jos sitä ei tarvitsisi noudattaa.
Jalankulkuopastimissa ei ole pääopastinta, siksi keskikorokkeenkin punaiseen pitää pysähtyä.

Ajoneuvoilla ja ratikoilla vain pääopastin määrää. Samassa risteyksessä voi olla vain yksi pääopastin per kaista/ajosuunta.
 
Ajoneuvoilla ja ratikoilla vain pääopastin määrää. Samassa risteyksessä voi olla vain yksi pääopastin per kaista/ajosuunta.
Joskus nähnyt paikkoja joissa on sekaantumisen vaara, ja ilmeisesti ei ihan omaa osaamattomuutta, koska muistan joskus jostain liikennepalstalta lukeneeni aiheesta.

Ei nyt linkattavaa esimerkkiä, mutta jossain risteys hässäkässä, jossa valoissa näkee seuraavan pääopastimen, joka näyttää apuopastimelta, mutta onkin toisen risteyksen (esim risteävä kevyeenliikenteen väylä) pääopastin ja jos se syttyy vihreäksi samaan tahtiin kuin ne valot missä odottaa ja vaihtuu punaiseksi samaan tahtiin, niin sekaantumisen vaara.

Siis päätelmä se että "suojatielle" vaihtuu vihreähyvin lyhyellä suoja-ajalla.
 
Olikohan tässä kyseessä samanlainen tilanne joka oli taannoin Iltalehden uutinenkin. Eli kuorma-autoilija sai sakon kun ajoi risteyksen tukkoon vihreän palaessa, vaikka seuraava valo-opaste oli punainen.

Olen itsekin saanut täällä pk-seudulla tööttiä kun en ole vetänyt vihreillä risteystä tukkoon vaan jäänyt pääopastimen luo odottamaan - ja lopulta on vaihtunut punaiset. Kyllä ihmiset vain on typeriä, tuntuu että vuosi vuodelta sekä typerämpiä että piittaamattomampia. Ainakin täällä miljoonan ihmisen pk-seudulla.
 
Oma tämän päivän ärsytys on se ettei osata ajaa suojateiden yli ryhmittymään. Pyörätie jossa fillarit saavat ajaa yli etuoikeutetusti ja jengi vain vetää koko suojatien leveydeltä tien tukkoon kun edellä oleva vasta etsii sopivaa rakoa mihin kääntyä/liittyä. Jalankulkijat kuin fillaristit yms saavat sitten etsiä sopivaa rakoa autojen edestä, takaa ja välistä jotta pääsevät suojatien yli. Ihme säätöä. Ajat risteykseen, jäät suojatien edustalle antaen koko suojatien kulkea kuten pitää ja kun edellä ajava on lähtenyt edeltä, ajat itse liittymään vasta kun tila antaa etkä prkl tuki kaikkea turhaan. Tuo on about päivittäinen ärsytys, etenkin tietyssä lähialueen risteyksessä. Ihan hv paskaa. Fillarila ajaessa paskaa kokea, kävellessä paskaa kokea ja samalla autoillessa ihan turhaa hv toimintaa.

Yksi tällainen löytyy tampereelta rautatieaseman läheisyydestä. Yllättävän moni ei tajua, että kun tuolta hakupisteestä lähdetään pois, niin sinne mahtuu tasan yksi auto kerrallaan kärkkymään ratapihankadulle liittymistä. Silti siihen suojatien päälle täytyy varsin usein tulla tukkimaan, vaikka ei siitä saa juuri mitään etua itselle, koska siitä ei vielä edes näe kunnolla molempiin suuntiin. Ja kärkkyä täytyy joskus varsin pitkäänkin, koska ratapihankatu on varsin vilkasliikenteinen tie - myös kevlin osalta.


1695901437921.png
 
Olen viime aikoina kiinnittänyt ruuhkaisina hetkinä huomiota siihen, että usein kun liikennevaloista lähdetään jonossa vihreällä valolla risteyksissä jossa ei tarvitse väistää ketään, jättävät jotkut niin reilun välin edessä olevaan että vihreän palamisen ajan läpimeno kärsii ja kaikki eivät ehdi valoista. Korostuu nuolivalolla vasemmalle kääntyessä kun sen välin näkee hyvin taaempaa jonosta. Ei mielestäni tuossa vaiheessa tarvitse jättää 50 metrin turvaväliä... Tämä siis lisänä ja erillisenä asiana siitä perinteisestä että ensimmäisenä oleva nukkuu valon vaihtuessa.
 
Tänään oli erikoisen epävarmaa ajoa jollakin Tampereen Satakunnan kadun sillan jälkeisen tietyömaan kohdilla. Ensin auto mateli muun jonon perässä jättäen selkeä välin edellä ajavaan. Sitten kun liikennevalo vaihtui punaiseksi päätti kyseinen kuski kiihdyttää ja ajaa päin punaisia. Puoliväliin tietyömaata mennessä se ei ollut saavuttanut edellä ajanutta letkaa.
Muita erikoisuuksia joita on tullut liikenteessä entistä enemmän on aiemmin mainitut punaissia päin letkassa ajavat. Eikä ole vain yksittäisiä punaisiin ajavia. Välillä voi olla kolmekin ihan puhtaasti punaisia päin ajavaa peräkkäin.
 
Tänään oli erikoisen epävarmaa ajoa jollakin Tampereen Satakunnan kadun sillan jälkeisen tietyömaan kohdilla. Ensin auto mateli muun jonon perässä jättäen selkeä välin edellä ajavaan. Sitten kun liikennevalo vaihtui punaiseksi päätti kyseinen kuski kiihdyttää ja ajaa päin punaisia. Puoliväliin tietyömaata mennessä se ei ollut saavuttanut edellä ajanutta letkaa.
Muita erikoisuuksia joita on tullut liikenteessä entistä enemmän on aiemmin mainitut punaissia päin letkassa ajavat. Eikä ole vain yksittäisiä punaisiin ajavia. Välillä voi olla kolmekin ihan puhtaasti punaisia päin ajavaa peräkkäin.
Onhan otsikon aiheessa jotain ärsyttänyt edellä ajava jotka pysähtyy punaisiin. (keltaisiin), ja moni varmaan samaa mieltä että jos punaisiin meinaa pysähty niin kannattaa tsekata että perässä tulia tekee samoin. :)

Kolmenauton letka punaisiapäin, ei kyllä ihan joka risteykssä onnistu, tiedostan kyllä että korkeamman rajoituksen alueella reipastavauhtia ajava kolmenauton letka kerkiää alta pois punaisillakkin, joissain riippuen vähän suunnasta ja risteyksestä..

Tuosta jatkoa, niin joissain isommissa risteyksissä myös sellaista että vihreällä mennessä, niin on vielä ns alueella, kun risteäville palaa jo vihreä, ainakin melkein.
 
Minkä puhelinratsian? Tuosta paskastahan tehtiin VITTU LAILLISTA kolme vuotta sitten.

Ei ole laillista vaikka on kaiutin jos VIT** SAA**** pidät sitä (puhelin ei kyrp*) kädessä vai mitä nyt mahdoit tarkoittaa? :) Android Auto ja Apple Car Play on toki ok.

Valoissa saa periaatteessa käyttää JOS se ei vaikuta valojen vaihtumisen jälkeiseen tilanteeseen. Se on vähän pölvästi speksattu juu.
 
Siis huoh. Mulla on tällä hetkellä 140 heppanen auto ja SILTI tuntuu että Tampereella ei niistä valoista osata missään lähteä ripeästi. Meinaa järki sulaa kun madellaan valoista ettei sieltä pääse kuin 30% todellisesta kapasiteetista liikkeelle. Sen jälkeen tukitaan seuraava risteys vasemmalle kääntyvien osalta rullailemalla hissuksiin valoihin siihen suoraan menevien kaistalle. Voi jeesus että osaa olla sitten lyijyäraskasta porukkaa välillä liikenteessä. Mikä helvetti siinä on että niitä vehkeitä ei saada liikkeelle.

Valehtelematta paras olisi että alle 200 heppaisilla autoilla olisi valoista lähtö suoritettava aina kaasu pohjassa, kun ei muuten näköjään päästä mihinkään.
 
Helpompihan 65hp vaparilla on lähteä valoista kuin nykyisillä ahdetuilla koneilla olkoonpa vaikka 2000hp
Nykyautolla siirretään jalka vasemmapuoleiselta polkimelta painamaan oikeanpuoleista, jos tuttu auto niin pitäisi olla käsitys pitääkö runnon ihan pohjaa, vai riittääkö kevyehkö painalus. Jos ja kun joku start&stop, niin automatiikka hoitaa käynnistelytkin. Tehoa ja ahdin tuskin haittaa vs tehon selkeä puute.


Nyt tulee vaparista mieleen joku vanha alitehoinen manuaali lahna, jossa riittää touhuttavaa. ja riippuu jo valoista ja kuormastakin miten kerkiiää alta pois. vaikka sammuttamatta liikkeelle pääsisi.


No 2000hp tuo mieleen kyllä jotain sellaistakin mikä voi olla siviilille haastavaa, jolloin 80 luvun 200 diesel MB verokkina voi lähteä oikeaan suuntaan, jos se käsijarrun saa vapautettua.
 
Nykyautolla siirretään jalka vasemmapuoleiselta polkimelta painamaan oikeanpuoleista, jos tuttu auto niin pitäisi olla käsitys pitääkö runnon ihan pohjaa, vai riittääkö kevyehkö painalus. Jos ja kun joku start&stop, niin automatiikka hoitaa käynnistelytkin. Tehoa ja ahdin tuskin haittaa vs tehon selkeä puute.


Nyt tulee vaparista mieleen joku vanha alitehoinen manuaali lahna, jossa riittää touhuttavaa. ja riippuu jo valoista ja kuormastakin miten kerkiiää alta pois. vaikka sammuttamatta liikkeelle pääsisi.


No 2000hp tuo mieleen kyllä jotain sellaistakin mikä voi olla siviilille haastavaa, jolloin 80 luvun 200 diesel MB verokkina voi lähteä oikeaan suuntaan, jos se käsijarrun saa vapautettua.
Minä tarkoitankin että vanha lahna on vaikeampi saada sammumaan vaikka kytkinjalka olisi epävarma, eikä kaasua anneta. Ne ovat paljon helpompia, vaikka ruutia ei ole
 
Minä tarkoitankin että vanha lahna on vaikeampi saada sammumaan vaikka kytkinjalka olisi epävarma, eikä kaasua anneta. Ne ovat paljon helpompia, vaikka ruutia ei ole
Koitapa jotain 1,6L diesel Kiaa manuaalilla. Lähtee kolmosella jyrkkään ylämäkeen pudottamalla kytkimen ilman kaasua.

Suosittu auto autokouluissa...
 
Minä tarkoitankin että vanha lahna on vaikeampi saada sammumaan vaikka kytkinjalka olisi epävarma, eikä kaasua anneta. Ne ovat paljon helpompia, vaikka ruutia ei ole
Ehkä tämä menee sitten malli jopa yksilökohtaisiin eroihin. Modernit autot ovat automaattivaihteisia, ja manuaalinakaan tarkoita että se olisi aina jotenkin helpompi tumpata valoihin kuin joku vanha tehoton. Vanha turbokin voi olla ok.

En tarkoita etteikö olisi olemassa jokin nykyaikainen moottori + voimansiirto + asetukset, millä kokemattoman vaikea lähteä.

Noin yleistän autoilla pystyy lähtemään yleisimmistä valoista riittävän reippaasti, siinä on eroja mikä on jonkin mielestä reippaasti ja sitten on ne kuskit jotka on yli rauhallisia, ihan riippumatta auton tehoista.
 
Koitapa jotain 1,6L diesel Kiaa manuaalilla. Lähtee kolmosella jyrkkään ylämäkeen pudottamalla kytkimen ilman kaasua.

Suosittu auto autokouluissa...
Pitäs autokouluissa olla bensa autot muutenkin niin porukka oppisi käyttämään sitä kytkintä heti alusta, toki tuo diesel auttaa keskittymään asiaan eli ajamiseen...
 
Pitäs autokouluissa olla bensa autot muutenkin niin porukka oppisi käyttämään sitä kytkintä heti alusta, toki tuo diesel auttaa keskittymään asiaan eli ajamiseen...
Automaatit siellä pitäisi olla, mutta ajokorttilaki on pahasti ajastaan jäljessä. EU:n ajokorttidirektiivi tulee korjaamaan onneksi tämän kun kotimaassa ei osata.
 
Automaatit siellä pitäisi olla, mutta ajokorttilaki on pahasti ajastaan jäljessä. EU:n ajokorttidirektiivi tulee korjaamaan onneksi tämän kun kotimaassa ei osata.
Automaattiautot autokouluihin ja sitten kohta puoliin on uudet sukupolvet sormi suussa amerikan malliin kun autosta löytyykin kolme poljinta ja ihka oikea vaihdekeppi. Siinä sitä sitten vasta liikenteeseen ruuhkia syntyykin kun ei saada sitä riisikippoa niistä valoista liikkeelle... Joo, sähköautot on automaatteja mutta se että edes 2/3 suomen autokannasta olis automaatteja on todennäköisesti utopiaa vielä ainakin seuraavan sukupolven ajan. Ja hyvähän se on oppia ajamaan manuaalilla niin siirto siitä automaattiin on 100x helpompaa kuin toisinpäin.

Edit. Näyttäähän tuo automaatti yleistyvän vauhdilla jos enää 25% uusista autoista on manuaaleja, mutta suomessa autokanta niin vanhaa että hetki menee ennenkuin tuo trendi näkyy koko autokannassa
 
Viimeksi muokattu:
Automaattiautot autokouluihin ja sitten kohta puoliin on uudet sukupolvet sormi suussa amerikan malliin kun autosta löytyykin kolme poljinta ja ihka oikea vaihdekeppi. Siinä sitä sitten vasta liikenteeseen ruuhkia syntyykin kun ei saada sitä riisikippoa niistä valoista liikkeelle... Joo, sähköautot on automaatteja mutta se että edes 2/3 suomen autokannasta olis automaatteja on todennäköisesti utopiaa vielä ainakin seuraavan sukupolven ajan. Ja hyvähän se on oppia ajamaan manuaalilla niin siirto siitä automaattiin on 100x helpompaa kuin toisinpäin.

Edit. Näyttäähän tuo automaatti yleistyvän vauhdilla jos enää 25% uusista autoista on manuaaleja, mutta suomessa autokanta niin vanhaa että hetki menee ennenkuin tuo trendi näkyy koko autokannassa
Mene autoliikkeeseen ja kysy löytyykö jotain manuaalia koeajolle... Harvasta paikasta on löytynyt enää lähivuosina.

Oletko paljon nähnyt siellä amerikassa ruuhkia sen takia että joku ei osaa ajaa manuaalia?
 
Automaatit siellä pitäisi olla, mutta ajokorttilaki on pahasti ajastaan jäljessä. EU:n ajokorttidirektiivi tulee korjaamaan onneksi tämän kun kotimaassa ei osata.
Aiemmin on saanut ajaa automaatilla, mutta se taisi rajoittaa ajo-oikeutta.

Monipuoliseen harjoitteluun kuuluu toki erilaiset voimalinjat, joissain kouluissa on, mutta jos vain yhtä tarjolla niin vaihteiden käyttöön oppimisen kannalta kai se manuaali harjoittelu oleellisempaa, automaatti helpompaa, joka keskiverollta sujuu, pienen alustuksen jälkeen, ilman erityistä harjoittelua. Toki eihän enään kai opeteta välikaasua, joten asiat kehittyy.

Automaattia puoltaa se että nopeammin voi keskittyä harjoittelussa varsinaiseen liikenteessä luovimiseen. Mutta sitten jää se taita käyttää manuaali puutteelliseksi.

Mene autoliikkeeseen ja kysy löytyykö jotain manuaalia koeajolle... Harvasta paikasta on löytynyt enää lähivuosina.
Tuolla nettiauto ketjussa postailti ilmoituksia missä manuaaleja myynnissä.
Tilastojen mukaan toki uusista suurin osa on automaatteja.

Oletko paljon nähnyt siellä amerikassa ruuhkia sen takia että joku ei osaa ajaa manuaalia?
Jenkeissä siviiliautot olleet automaatteja vuosikymmeniä, manuaali erikoisuus.

Jos on muisteleen 5v sisään muiden autoja joihin hypännyt kuskin paikalle, niin yllättävän paljon manuaaleja, jopa autovuokraamon omistamia manuaalilla (joo ei silloin oma valinta). Toki oma otanta ei kuvaa yleistä, mutta sitä että tänä päivänä taviskin voi joutua manuaalin rattia
 
Viimeksi muokattu:
Automaattiautot autokouluihin ja sitten kohta puoliin on uudet sukupolvet sormi suussa amerikan malliin kun autosta löytyykin kolme poljinta ja ihka oikea vaihdekeppi. Siinä sitä sitten vasta liikenteeseen ruuhkia syntyykin kun ei saada sitä riisikippoa niistä valoista liikkeelle... Joo, sähköautot on automaatteja mutta se että edes 2/3 suomen autokannasta olis automaatteja on todennäköisesti utopiaa vielä ainakin seuraavan sukupolven ajan. Ja hyvähän se on oppia ajamaan manuaalilla niin siirto siitä automaattiin on 100x helpompaa kuin toisinpäin.

Edit. Näyttäähän tuo automaatti yleistyvän vauhdilla jos enää 25% uusista autoista on manuaaleja, mutta suomessa autokanta niin vanhaa että hetki menee ennenkuin tuo trendi näkyy koko autokannassa
Noh, eiköhän homma mene niin kuten jenkeissäkin, että ne joita manuaali syystä tai toisesta kiinnostaa omaksuvat kyllä sillä ajamisen. Vai montako ajotuntia itselläsi meni opetella käyttämään kytkintä vs loppu ajotaidon haaliminen?

Ite oon sitä mieltä, että toi manuaalivaatimus autokoulussa on aivan typerä, jos kortin ajaa automaatilla ja jostain syystä ensiautoksi pitää kustannussyistä ostaa manuaali, niin toki sellasessa tilanteessa ajotaidot on autokoulun läpäisytasolla ja kytkimenkäyttöä joutunee jossain parkkiksella vähän treenata, mutta suurimmalle osalle porukkaa yksinkertaisesti se, että saadaan toi perus liikenteessä turvallisesti liikkuminen ja havainnointitaidot autokoulun puolesta kehitettyä ja sit ajettua ja totuttua liikenteeseen on jo niin iso osa tosta ajamisesta, että aika paljon helpompi se on vähän kytkintä treenailla, kun ainoa erillistä keskittymistä vaativa tekijä on jossain liikkeellelähdössä kytkimen luistatus.
 
Noh, eiköhän homma mene niin kuten jenkeissäkin, että ne joita manuaali syystä tai toisesta kiinnostaa omaksuvat kyllä sillä ajamisen. Vai montako ajotuntia itselläsi meni opetella käyttämään kytkintä vs loppu ajotaidon haaliminen?

Joo en mä sitä väittänytkään että manuaalilla ajaminen vaikeaa olisi ja sen opetteluun itseltä meni varmaan kymmenisen minuuttia aikanaan. Tosin tämäkin tapahtu jo joskus pikku muksuna peltoauton ratin takana, joten sinäänsä kai ei ihan verrainnollinen siihen teppoon joka autokouluun menee ilman minkäänlaista ajokokemusta.

...että aika paljon helpompi se on vähän kytkintä treenailla, kun ainoa erillistä keskittymistä vaativa tekijä on jossain liikkeellelähdössä kytkimen luistatus.

Manuaalivaihteisella tosin kytkintä tarvitsee paljon muuhunkin kuin pelkästään liikkellelähtöön. Automaatilla ajamaan opetellut voi tosiaan olla ihmeissään kun auto ei kulje mihinkään ykkösellä jos ei osaa vaihteita vaihtaa ja siihen kytkintä käyttää. Myös pysähtyessä olisi suotavaa käyttää kytkintä jotta auto ei sammu ja tämä on ehkä se suurin ongelmakohta jos opeteltu ajamaan automaatilla, jossa ei lähtökohtasesti tehdä vasemmalla jalalla mitään. Kokeneella kuskilla kaikki edellämainittu tulee selkärangasta, mutta se uusi kuljettaja vielä joutuu miettimään aika paljonkin em asioita ajaessaan joten parempi se on opetella siellä autokoulussa.

Ps. Aletaan olemaan melko kaukana ketjun aiheesta...
 
Kyllä se aihetta liippaa kun monet tuntuu ärsyyntyvän muiden hitaasta manuaalin käytöstä. Ongelmasta johon on ollut ratkaisu nimeltä automaatti jo pitkän aikaa.

Juurikin näin.
Liian usein valoissa jonossa sille edessä olevalle tuntuu tulevan jotenkin yllätyksenä, että "hei, nyt pitäs liikkua taas". Tomaatti lähtee kun nostaa jalan jarrulta, manuaalit alkaa arpoa ensin sitä, mikä se kytkinpoljin nyt taas olikaan ja sitten hämmennetään koko aski läpi ennenkun se ykkönen löytyy.
 
Juurikin näin.
Liian usein valoissa jonossa sille edessä olevalle tuntuu tulevan jotenkin yllätyksenä, että "hei, nyt pitäs liikkua taas". Tomaatti lähtee kun nostaa jalan jarrulta, manuaalit alkaa arpoa ensin sitä, mikä se kytkinpoljin nyt taas olikaan ja sitten hämmennetään koko aski läpi ennenkun se ykkönen löytyy.
Sit on niitä hassuja tapauksia, kun ensin nyitään ja nylkytetään eteenpäin kärsimättöminä ja sitten kun ne valot lopulta vaihtuu, niin meneekin se 3-4 sekuntia päästä liikkeelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Eiköhän se vaihdelaatikon tyyppi ole ihan toissijainen asia siinä kohtaa kun ei huomata valojen vaihtumista insta- ja tiktokselaamiselta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 783
Viestejä
4 627 936
Jäsenet
76 104
Uusin jäsen
Mewthree

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom