Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?


Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
Volvo olisi voinut ilman mitään teiniraivareita ajella mitä kaistaa hyvänsä ja muutenkin ennakoiden vaihdella minne lystää. Tuolla päin aika usein pääsee kiltisti ohi, ja jos on paha ruuhka niin sitten on paha ruuhka ja täytyy mennä sen mukaan.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
Itsellä meni myös usko ihmisyyteen, kun menin lukemaan Facebookin kommenttipalstaa uutisesta ja siellä haukuttiin kuvaajaa ja ylistettiin Volvon toimintaa. Volvon kuljettaja todisti lyhyessä ajassa omaavansa olemattoman pinnan ja olevansa kykenemätön ajokortin sisältämään vastuuseen. Ei voi ymmärtää varsinkin, jos kyseessä kerran ei ole ohituskaista.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
Eikö Teslassa ole saatavissa nopeutta tuohon näkyviin? Pisti vain silmään, kun sekä vasen että oikea kaista saavutti hyvin nopeasti Teslan. Toki Teslakin meni sen yhden auton ohi. Vähän tuli sellainen olo, että siinä saattoi olla kahden kaistan alinopeus olympics menossa ja höyrypää volvo heitettiin sekaan. Yleisestikin tyypillinen hetki kehillä saada ongelmia aikaiseksi, yksi auto kaistalla ja edessä pitkälle vapaata. Tässäkin luonnollisesti video aloitetaan vasta Volvon valojen vilkuttelusta vaikka siinä on aiemmin ollut joku taksikin välissä. Mut hei, 50 € = 50 € juttupalkkiona.

Volvon kuljettaja todisti lyhyessä ajassa omaavansa olemattoman pinnan ja olevansa kykenemätön ajokortin sisältämään vastuuseen. Ei voi ymmärtää varsinkin, jos kyseessä kerran ei ole ohituskaista.
Videohan ei kerro Volvon pinnan lyhyydestä yhtään mitään, kun siellä on taksikin ollut välissä, jota ei ole näytetty. Samuli vois julkaista koko pätkän alusta asti, jossa näkyy sekä eteen ja taakse. Voi olla, että tilanne vähän muuttuisi. Volvon perseily ei ole missään tilanteessa hyväksyttävää, mutta selvä syy siihen käytökseen voi löytyä Teslan kuskinpenkin ja ratin välistä.

e: Vai liekö nollat taulussa vetänyt autopilotilla, jos vasta valojen vilkuttelu sai tajuamaan takana olevan liikennettä :think:
 
Viimeksi muokattu:
Volvon perseily ei ole missään tilanteessa hyväksyttävää, mutta selvä syy siihen käytökseen voi löytyä Teslan kuskinpenkin ja ratin välistä.
No hohhoijaa taas. Aika usein saa kehillä ajella jonkun perässä alinopeutta vasurillakin kun tuolla nyt vaan on niin paljon liikennettä että mitään omaa 10 yli rajoituksen vauhtia harvoin pääsee. Se pitää vaan hyväksyä.

Ja jos kerta oikean puoleisinta kaistaa pääsi tukosta ohi niin miksei Volvo mennyt vaan sinne ja jättänyt noi valojen vilkuttelut ja brake chekit pois. Ei tuollaiseen provosoimiseen voi löytyä syytä muualta kuin provosoijan pään sisältä.
 
No hohhoijaa taas. Aika usein saa kehillä ajella jonkun perässä alinopeutta vasurillakin kun tuolla nyt vaan on niin paljon liikennettä että mitään omaa 10 yli rajoituksen vauhtia harvoin pääsee. Se pitää vaan hyväksyä.

Ja jos kerta oikean puoleisinta kaistaa pääsi tukosta ohi niin miksei Volvo mennyt vaan sinne ja jättänyt noi valojen vilkuttelut ja brake chekit pois. Ei tuollaiseen provosoimiseen voi löytyä syytä muualta kuin provosoijan pään sisältä.
Jos sieltä on hinattu vaikka lentoasemalta tuohon asti 2 rinnan molemmat kaistat tukkien, niin onko se nyt ihme, että joku hullu ilmestyy taakse sokka irti? Oman käytöksen vaikutus muiden käytökseen pitää vaan hyväksyä eikä hohhoijatella, että kumma kun nuo muut ovat niin hermoheikkoja. Fiksu miettii miten tuollaisen tilanteen ratkaisee itselle turvallisella tavalla. Fiksumpi ei päädy edes ko. tilanteeseen. Rahanahne pistää itsensä kannalta sopivasti leikatun videon Iltalehteen.
 
Eihän tässä voi tosiaan oikein tietää mitä tapahtuu kun video on taas hienosti editoitu. Aika rouheaa silti lähteä ylistämään volvokuskin toimintaa.

Itsehän olisin teslakuskin paikalla olleena varmaan pamauttanut volvoa perseeseen kun kerran piti alkaa opettamaan.
 
Eikö Teslassa ole saatavissa nopeutta tuohon näkyviin? Pisti vain silmään, kun sekä vasen että oikea kaista saavutti hyvin nopeasti Teslan. Toki Teslakin meni sen yhden auton ohi. Vähän tuli sellainen olo, että siinä saattoi olla kahden kaistan alinopeus olympics menossa ja höyrypää volvo heitettiin sekaan. Yleisestikin tyypillinen hetki kehillä saada ongelmia aikaiseksi, yksi auto kaistalla ja edessä pitkälle vapaata. Tässäkin luonnollisesti video aloitetaan vasta Volvon valojen vilkuttelusta vaikka siinä on aiemmin ollut joku taksikin välissä. Mut hei, 50 € = 50 € juttupalkkiona.

En tiedä. Tarina ei sitä kunnolla tosiaan kerro, mutta näyttää siltä, että Volvo ilmestyy takapuskuriin varsin huomattavaa vauhtia, vaikka Tesla kuitenkin vaikuttaa menevän ihan kohtalaisella vauhdilla oikeanpuoleisesta liikenteestä ohi, eikä voi puhua mistään selkeästä rinnakkainajosta.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.

Joka päivästä pelleilyä tuolla, parasta tuossa on se että tulevan kameran kohdalla ajetaan sitten 70km/h :facepalm: ja edelleen, ollaan kehä 3 jolloin vasemmalla kaistalla saa ajaa vaikka päästä päähän!

Volvokuski vain oikealta ohi ja matka jatkuisi ilman mitään mielenilmauksia, varsinkin kun tuossa on vielä kolme kaistaa rinnakkain niin ohi pääsee varmasti...
 
Eikös tuossa videolla näy, että Volvon ollessa jo oikealla kaistalla menee Tesla vielä yhdestä autosta ohi? Ei tosiaan siis edes jumittamassa siinä kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pelleilyyn en ota kantaa, mutta videon aivan alussa oikealla kaistalla näkyy ajovalot, jotka etenevät hetken aikaa jopa nopeampaa kuin tämä "Tesla-Samuli" :hmm:

Onko tässä taas pelleilty jollain Teslan Autopilotilla vasenta kaistaa vaikka Konalasta lähtien, ihan vain koska "oikealla on taas 200m päässä joku auto-rekka-raktori" -asenteella ja ihan olemattomalla nopeuserolla oikeaan kaistaan? Nää videot on siitä ihan kuraa, että niiden paskapostaaja voi leikellä niitä ihan miten lystää ja keltaisen lehdistön idiootit maksaa noita juttu / videopalkkioita.

Eikös siinä videon tekstityksessäkin mainita kuinka "Hetken aikaa takana "nuohosi" taksi, joka vaihtoi siitä pois". Eli tämä Samuli on hinannut siinä vasemmalla varmasti pidempään kuin parin-kolmen auton verran?

Ihan turhaa jarrupelleilyä Volvotyypiltä, mutta hyvin harvoin kukaan sekoaa tuolla tavalla jos vasemmalla kaistalla ajava siirtyy tilaisuuden tullen edestä pois / TAI ajaa edes jollain tasolla järkevää ohitusnopeutta (vs. oikea kaista) ja sitä rataa. Noita vasemman kaistan hinaajia näkee pk-seudun kehäteillä (1-2-3) sekä Länsiväylän Helsingin päädyssä aivan tarpeeksi ja niistä kannattaa vain ajaa oikealta ohitse. Toki yllättävän monet niistä herää silloin vilkuttelemaan pitkiä, eli aivan tietoisesti tekevät sitä mitä tekevät - hinaavat vasenta kaistaa vaikka oikealla olisi tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan turhaa jarrupelleilyä Volvotyypiltä, mutta hyvin harvoin kukaan sekoaa tuolla tavalla jos vasemmalla kaistalla ajava siirtyy tilaisuuden tullen edestä pois / TAI ajaa edes jollain tasolla järkevää ohitusnopeutta (vs. oikea kaista) ja sitä rataa. Noita vasemman kaistan hinaajia näkee pk-seudun kehäteillä (1-2-3) sekä Länsiväylän Helsingin päädyssä aivan tarpeeksi ja niistä kannattaa vain ajaa oikealta ohitse. Toki yllättävän monet niistä herää silloin vilkuttelemaan pitkiä, eli aivan tietoisesti tekevät sitä mitä tekevät - hinaavat vasenta kaistaa vaikka oikealla olisi tilaa.

Ei tolle jarrusekoilulle ole olemassa mitään tekosyytä. Jos sipuli kuoriutuu yhtään mistään liikenteessä tapahtuvasta noin pahasti, niin Autovexin kautta HSL:n konttorille ja äkkiä. Kulkematta lähtöruudun kautta.
 
Jep, mitään hyvää ei voi seurata siitä että alkaa osoittamaan mieltään liikenteessä. Jos se Tesla tosiaan on perseillyt jo tovin edessä niin jos nyt sen keskarin vielä voisi antaa anteeksi ihan inhimillisistä syistä. Mutta että alkaa myös vaarantamaan täysin sivullisten matkaa.. Ei voi hyväksyä.
 
Ei tolle jarrusekoilulle ole olemassa mitään tekosyytä. Jos sipuli kuoriutuu yhtään mistään liikenteessä tapahtuvasta noin pahasti, niin Autovexin kautta HSL:n konttorille ja äkkiä. Kulkematta lähtöruudun kautta.
Jos ei osaa edes alustavia käytöstapoja ja muiden huomioimista liikenteessä, niin Autovex ottaa varmaan Teslankin vastaan. Eka HSL:n kk-lippu jo maksettiinkin Iltalehden toimesta.

Se on jännä, että tämä kääntyy aina siihen mitä se hermonsa menettänyt teki vaikka todelliset syyt tilanteen syntyyn ovat järjestäen muualla. Iltalehden videoissakin muiden tekemistä jeesustelevat ovat aina yllättäen vasemmalla kaistalla paheksumassa. Kaikkia liikenteen hulluja ei voi millään välttää, mutta tällaiset provoamiset ovat kyllä ihan silkkaa omaa typeryyttä ja taistelua tuulimyllyjä vastaan. Oli säännöt mitkä hyvänsä, niin kehän vasenta kaistaa ajetaan kuin ohituskaistaa. Siihen kun menet tukoksi kilometrikaupalla jonkun oikealla etenevän etanan rinnalle, niin varmasti saa Teslaan hyvää kuvamateriaalia kuten tässäkin varmaan kävi. Noin kuumaksi ei volvokuskiakaan millään saa, jos vain yksittäistä autoa ohittaa edes sinnepäin kaistan nopeudella.

e: Selvyyden vuoksi: Volvo ajois siis aivan päin persettä ja joukkoliikenne varmasti olisi kaverille hyvä. Kuten ennenkin, ihmettelen enemmän sitä, että joku tietentahtoen "minulla on oikeus ja ei velvollisuuksia" mentaliteetilla kypsyttelee tuollaisia pommeja tietentahtoen takakontissaan vaihtoehtoisen lähestymistavan sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä. Tarina ei sitä kunnolla tosiaan kerro, mutta näyttää siltä, että Volvo ilmestyy takapuskuriin varsin huomattavaa vauhtia, vaikka Tesla kuitenkin vaikuttaa menevän ihan kohtalaisella vauhdilla oikeanpuoleisesta liikenteestä ohi, eikä voi puhua mistään selkeästä rinnakkainajosta.
Tarinahan nimenomaan ajajan suulla kertoi, että sitä oli vasenta halattu ensin taksi ja sitten Volvo perässä, jolloin ilmeisesti laitettu nauhoitus käyntiin (IL:n videolla). Jos oikea ajaa vaikka 60 km/h ja tämä köröttää vasuria 70 km/h, niin varmaan se voi näyttää kohtaiselta vauhdilta ohitukseen. Oleellisempaa minusta oli se, että takakuvasta sekä vasen että oikea kaista lähestyi näitä kahta rinnakkaista sankaria eli leppoisasti mentiin.
 
Se on jännä, että tämä kääntyy aina siihen mitä se hermonsa menettänyt teki vaikka todelliset syyt tilanteen syntyyn ovat järjestäen muualla.

En mä sitä kiistä, etteikö saisi suuttua. Ja voin jopa ymmärtää keskarin vilautuksen sekä mielenosoituksellisen rivakan ohituksen. Mutta tuolla liikenteessä ei nyt vaan voi lähteä tekemään noita sirkustemppuja, vaikka kuinka kismittää.

Noilla breakcheck:llä saa pahaa jälkeä aikaan ja pahimmillaan pelkästään asiaan täysin syyttömät kärsii.
 
Tarinahan nimenomaan ajajan suulla kertoi, että sitä oli vasenta halattu ensin taksi ja sitten Volvo perässä, jolloin ilmeisesti laitettu nauhoitus käyntiin (IL:n videolla). Jos oikea ajaa vaikka 60 km/h ja tämä köröttää vasuria 70 km/h, niin varmaan se voi näyttää kohtaiselta vauhdilta ohitukseen. Oleellisempaa minusta oli se, että takakuvasta sekä vasen että oikea kaista lähestyi näitä kahta rinnakkaista sankaria eli leppoisasti mentiin.
Vaikka Tesla olisikin ajellut leppoisasti ennen Volvon ilmestymistä taakse, niin valoshown jälkeen vauhti näytti kiihtyvän ja mentiin lyhyessä ajassa ohi kahdesta autosta. Toisen ohituksen kohdalla Volvo oli jo koukannut oikealta ohi, vaikka Tesla meni jo selvästi oikean kaistan liikennettä kovempaa.

Kortti pois Volvo-kuskilta, en kaipaa yhtään tommosta jenkkityylistä tieraivoa tänne. Mitään alun käytöksen edes jotenkin oikeuttavaa hengenhätää Volvolla ei selvästi ollut, kun oli aikaa jäädä kiukuttelemaan.
 
En mä sitä kiistä, etteikö saisi suuttua. Ja voin jopa ymmärtää keskarin vilautuksen sekä mielenosoituksellisen rivakan ohituksen. Mutta tuolla liikenteessä ei nyt vaan voi lähteä tekemään noita sirkustemppuja, vaikka kuinka kismittää.

Noilla breakcheck:llä saa pahaa jälkeä aikaan ja pahimmillaan pelkästään asiaan täysin syyttömät kärsii.
No ei tietenkään voi. Ei volvon toiminnalle ole mitään oikeutusta. Mut ei se tee Teslasta yhtään sen syyttömämpää tilanteeseen. Satoja tuhansia km ajanut nelikaistaisilla ja en muista yhtäkään kaveria, joka olisi sivusta seurattuna lähtenyt 0-100 mitenkään heti, kun saa jonkun kiinni kaistalla. Jotain huumekuskeja on tullut takaa, mutta ne vetää samantien ohi mistä sattuu mitään välittämättä. Tuollainen Vollen käytös ja jarruttelu yms. yhteen autoon kohdistettu puhdas viha kertoo siitä, että siinä on Tesla kypsytellyt "saalistaan" hartaudella. Ei moisellekaan toiminnalle ole mitään oikeutusta tai järkevää syytä, varsinkaan jos ajattelee oman turvallisuuden näkökulmasta. Teslakuski oli kovin huolissaan brake checkin vaarasta, mutta sitä ennen ei varmaan ollut uhrannut ajatustakaan miten hänen toiminta kiihdyttää sitä hullua takaboksissa.
 
Minullekin on tullut tuota vastaan että ohitetaan oikealta motarilla ohitustilanteessa. Jostain syystä (idiootit) odottavat että olet yhtä tyhmä kuin he ja pitäisi liittyä ohitetun eteen 2 metrin turvavälillä.
 
Tarinahan nimenomaan ajajan suulla kertoi, että sitä oli vasenta halattu ensin taksi ja sitten Volvo perässä, jolloin ilmeisesti laitettu nauhoitus käyntiin (IL:n videolla). Jos oikea ajaa vaikka 60 km/h ja tämä köröttää vasuria 70 km/h, niin varmaan se voi näyttää kohtaiselta vauhdilta ohitukseen. Oleellisempaa minusta oli se, että takakuvasta sekä vasen että oikea kaista lähestyi näitä kahta rinnakkaista sankaria eli leppoisasti mentiin.
Ja jos oikea ajaa vaikka 80 km/h ja tämä köröttää vasuria 90 km/h, niin mitäs sitten?

Kyllä mullakin alkaa verenpaineet nousemaan, jos joku hinkkaa kehällä vasuria muutaman km/h oikeaa kaistaa nopeammin tai mikäli eivät ota meitä hätäisempiä lainkaa huomioon siirtymällä hetkeksi (tietysti silloin kun tilaa on) oikealle kaistalle. Ja ennen kuin kerkeätte, niin ei, kenenkään ei TARVITSE väistää. Mielestäni se vaan on kohteliasta ja sujuvoittaa usein liikennettä. Mitä Teslakuskiin tulee, niin video ei tosiaan paljasta sitä miten tähän tilanteeseen päädyttiin, mutta vähän on itsellänikin sellainen kutina, että siellä on vedelty laput silmillä. Koska tää on vain mutua, niin en lähde tuomitsemaan. Sanon vain, että jännästi näistä videoista tuppaa löytymään vain se eskalaatio. Leikkaako toimitus, vai haluaako videon lähettäjä jättää jotain kertomatta?
Silti. En pidä kuvaajan varauksettomasta lynkkaamisesta pelkän mutun perusteella.
 
On yleistynyt hälyttävästi moottoritiellä ohittamisen vaikeus mikä korostuu etenkin mutkaisella moottoritie osuudella aka 1. tiellä. Jos rekka osuu ohitettavaksi mutkassa ei siitä meinata päästä ohi ei sitten kirveelläkään. Taulussa hikisesti satanen. Kun mutkasta ja rekasta on päästy juuri ja juuri ohi, löytyy vauhtipedaali taas ja sit mennäänkin aiempaa nopeammin sitä oikeaa kaistaa kuin aiemmin ennen rekkaa. Ei ne mutkat siellä ole liian jyrkkiä 120iä ajettavaksi. Sen on ingenööri laskenut että perus kinnerikään ei siitä ulostaudu eikä G-voimia tule likimainkaan liikaa. Jos ohittaminen on pelottavaa. Niin ajakaa siellä rekan takana ja ohittakaa vasta kun on 2km pituinen suora ilman kaarretta.

Toinen mikä on yleistynyt kovasti on niin ikään konetiellä ohittavan eteen tuleminen. Katsotaan ehkä että joo siellä on joku x matkan päässä. Mutta ei seurata sitä sen kohtaamis nopeutta ei sitten yhtään eikä ollenkaan. Kaiken lisäksi tullaan siihen eteen ajamaan omia nopeuksia. Eli pelkäämään ohitusta mutkassa. Ai että kiristää kun oon tämmöisenkin tapauksen kohdannut. Tämä poloinen vieläpä painoi jarrua siinä mutkassa keskellä ohitusta ja rekan keskellä. :x3:
 
Ja jos oikea ajaa vaikka 80 km/h ja tämä köröttää vasuria 90 km/h, niin mitäs sitten?
No jos siellä silti joku hermokeikko keikkuu takana, niin minä ainakin väistäisin. Vaikka sitten hidastamalla johonkin väliin oikealle, jos muu ei auta. Ihan turhaa provoamista alkaa menohaluista raahata perässä.
 
No ei tietenkään voi. Ei volvon toiminnalle ole mitään oikeutusta. Mut ei se tee Teslasta yhtään sen syyttömämpää tilanteeseen. Satoja tuhansia km ajanut nelikaistaisilla ja en muista yhtäkään kaveria, joka olisi sivusta seurattuna lähtenyt 0-100 mitenkään heti, kun saa jonkun kiinni kaistalla. Jotain huumekuskeja on tullut takaa, mutta ne vetää samantien ohi mistä sattuu mitään välittämättä. Tuollainen Vollen käytös ja jarruttelu yms. yhteen autoon kohdistettu puhdas viha kertoo siitä, että siinä on Tesla kypsytellyt "saalistaan" hartaudella. Ei moisellekaan toiminnalle ole mitään oikeutusta tai järkevää syytä, varsinkaan jos ajattelee oman turvallisuuden näkökulmasta. Teslakuski oli kovin huolissaan brake checkin vaarasta, mutta sitä ennen ei varmaan ollut uhrannut ajatustakaan miten hänen toiminta kiihdyttää sitä hullua takaboksissa.
Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.

Itseäni kyllä ihmetyttää, miten suurelta ja äänekkäältä joukolta tuntuu olevan porukka, joka täällä ja monessa muussa paikassa on sitä mieltä, että jos joku tulee perseeseen kiinni, niin on ehtinyt syyllistymään johonkin. Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu? Onko tämä "oma vika" samaa tasoa sen kanssa, jos nainen joutuu seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi minihameen takia, saa turpaansa pinkin paidan takia tai joku kilahtaa, kun suutelet samaa sukupuolta olevaa kumppania? Ja huom, alinopeutta ajavien kyllä pitää väistää.

Ironista tämän videon kohdalla on, että kyseessä ei edes ole mikään "ohituskaista", eli sitä vasenta kaistaa saa ajaa, jos ei haittaa tai vaaranna liikennettä. Lisäksi jos ruvetaan näsäviisaiksi, niin Teslakuski olisi saattanut jopa rikkoa lakia, jos olisi väistänyt, koska tieliikennelaki sanoo myös "Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
 
Kun mutkasta ja rekasta on päästy juuri ja juuri ohi, löytyy vauhtipedaali taas ja sit mennäänkin aiempaa nopeammin sitä oikeaa kaistaa kuin aiemmin ennen rekkaa.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Maaginen veto/työntösäde kohdistuu omasta autosta siihen oikealla ajavaan kunnes pääsee jonkun 50 m ohi, niin sitten se jää kuin pieru saharaan. En sitten tiedä onko se ilman vakkaria ajavien ongelma, että tiedostamatta kaasulla yritetään pysyä rinnalla. Joskus on ihan naurattanut, kun Turkuun päin Lohjan tunneleita ennen vaihtuu 100:n rajoitus ja heittämällä aiemmin ohitettu tulee imuun oikealle kaistalle ja selvästi arpoo uskaltaako hän lähteä ohittamaan. Onhan siinä tunnelia ennen muistaakseni yksi nopeuskyltti, mutta seuraava on vasta puolessa välissä tunnelia. Sen tunnelin keskellä olevan kyltin kohdalla on useampikin lähes lukkojarrutus näkynyt taustapeilissä, kun (yleensä) eläkeläinen on tajunnutkin ajavansa sakkorajan tuntumassa olevaa nopeutta.

Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.
Kuten tässä jo monta kertaa on kerrottu, niin se teslakuski itse kertoo pidätelleensä jotain taksia ennen kuin volvo edes pääsi kimppuun. Ilmeisesti volvo oli jo taksin takana viestitellyt, että vois se jonon eka tehdä jotain muuta kuin kaivaa nenää.
 
Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu?

Kärjistämällä asioita ihan toiseksi kuin mitä on tapahtunut tai keksimällä oma skenaario tilanteesta - saadaan kenen "syyksi" tahansa milloin mikäkin törttöily.
 
Minullekin on tullut tuota vastaan että ohitetaan oikealta motarilla ohitustilanteessa. Jostain syystä (idiootit) odottavat että olet yhtä tyhmä kuin he ja pitäisi liittyä ohitetun eteen 2 metrin turvavälillä.
Jostain kumman syystä kuskit jotka haukkuvat muita idiooteiksi kokevat näitä ongelmatilanteita säännöllisesti.
 
Se on totta, että aina näissä videoissa ei ole koko totuus ja palaa mieleen se muutaman vuoden takainen video Yhdysvalloista, missä Lamborghinilla ajanut jannu kuvasi "näennäisesti" järkensä menettänyttä naista, kuinka tämä kuski oli muka ollut täysin syytön kaikkeen ja hullu nainen oli sitten pelkästä kateudesta johtuen tahallaan kolaroinut hänen Lamboaan ja huudellut vielä perään. Sitten alkoikin nettiin valua koko totuus videoiden muodossa, mistä kävi ilmi, ettei Lambon kuljettajalla ollutkaan puhtaat jauhot pussissa ja oli urakalla vaarantanut liikennettä ja mm. ensiksi kolaroinut naisen auton omalla Lambollaan. Eli näissä videoissa on tosiaan se mahdollisuus, että ne laitetaan näyttämään kuvaajalleen edullisessa valossa.

Tämän sanottuani on täysin kiistatonta, että Volvokuski on ihmisperse ja sietäisi saada korttinsa hetkeksi huilaamaan. Nimittäin jos kiehuu yksittäisestä kuskista noin paljon, niin takuulla ei ole ensimmäinen, eikä viimeinen tilanne, missä hän vetää kuumakallena liikenteessä ja vaarantaa muiden ihmisten turvallisuutta.
 
Pelleilyyn en ota kantaa, mutta videon aivan alussa oikealla kaistalla näkyy ajovalot, jotka etenevät hetken aikaa jopa nopeampaa kuin tämä "Tesla-Samuli" :hmm:
Tarinan mukaan tulkitsin niin että siinä jonossa oli joku taksi, ja taksi vaihto kaistaa, mikä näkyy videolla ja valojen vilkuttelia tuli sitten Teslan konttiin ja ei yllytys jos Teslan ohitettua haki seuraavan uhrin. (kunhan jarruteluiltaa kerkesi)

Tesla ainakin ohitti oikealla kaistalla olevan auton (autoja?), kohtuullisella nopeuserolla , videossa ei sinänsä mitään sellaista että jotain matelua olisi ollut.

Kärjistämällä asioita ihan toiseksi kuin mitä on tapahtunut tai keksimällä oma skenaario tilanteesta - saadaan kenen "syyksi" tahansa milloin mikäkin törttöily.
Tähänkin on keksitty aika värikkäitä tarinoita, onneksi kukaan ei ole volvokuskia kehunut, mutta Teslakuski silti leimatti melkein yhtä pahaksi, keksitty tarinoita kerrotun ulkopuolelta, ja lukijalle sitten tuupatu vastuu kumota ne.

Ehkä se Teslakuski vei Motonetistä viimeisen outlet painepesurin, kun Volvo kuski arpo ja kyseli VRC foorumilta arvosteluja.


Aiemmista videoista nähty että Volvo kuskit on niin hyvä tapaisia (matelioita, teiden tukkoja) ettei ilman äärimäisen raakaa provoa voi syntyä tuollaista, ja tuskin oli nisti, eihän ne nyt Volvoa pöllis.

Volvokuski vain oikealta ohi ja matka jatkuisi ilman mitään mielenilmauksia, varsinkin kun tuossa on vielä kolme kaistaa rinnakkain niin ohi pääsee varmasti...
Kolmella kaistalla vedeolla ajeli, ja tosiaan ohi pääsi, mutta halusi palata Teslan eteen jarrutteleen ja hailutteleen.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen ajelin (pitkästä aikaa) vajaan kymmenen kilometrin matkan Oulun motarilla, ja kyllähän siellä taas pari sankarisuoritusta näkyi:
- Olin juuri ohittamassa puolentusinaa autoa (takana ei tullut ketään ohituksen alkaessa), nopeudella ~120km/h, letka ajoi ~100km/h. Kun viimeisiä autoja vietiin, taustapeiliin ilmestyi arviolta 50km/h nopeuserolla Volvo-SUV, ja liimaantui perään niin lähelle ettei ajovalojakaan nähnyt, roikkui siinä sen useamman sekunnin kunnes pääsin turvallisesti vaihtamaan kaistaa takaisin oikealle. Takakulmaa hipoen kaasutti kauas horisonttiin. Juu saa sitä ajaa lujempaa, mutta kristuksen vittu nyt soikoon motarivauhdeissa niin perseeseen kiinni ettei ajovalojakaan näe? Ja joo siellä lippispoika tuijotteli Volvosta vihaisena kun ohi pääsi. Hohoijaa. Ja se tuli todella suurella nopeuserolla sita vasenta kaistaa, ei näkynyt missään kun lähdin letkaa ohittamaan.
- Ajelin vakkari päällä sopivaa 110km/h kun liittymisrampilta lähestyi naisoletettu valkoisella ykköspenarilla. Takanani ei ollut pariinsataan metriin ketään, ja edessäkin arviolta 150m tyhjää. Siinä se vierellä ajeli hyvän tovin ramppikaistaa, kunnes tajusi että ramppihan loppuu, ja alkoi sitten hidastelemaan ja liittyi taakseni. Kohta paahtoi ohi kädet huitoen ja irvistellen. ????? Nojoo, sitä kun Oulun motaria normaalisti välttelee niin unohtaa että täällähän niitä motarille liittyviä väistetään tyhjälläkin tieosuudella. /s
 
Kolmella kaistalla vedeolla ajeli, ja tosiaan ohi pääsi, mutta halusi palata Teslan eteen jarrutteleen ja hailutteleen.

Kortti pois vuodeksi niin oppii rauhoittumaan, ei voi olla niin känkkäränkkä aikuinen että käyttäytyy kuin 4v uhmassa! :facepalm:

Kuten sanottua niin kehällä toi on joka päiväistä...
 
- Ajelin vakkari päällä sopivaa 110km/h kun liittymisrampilta lähestyi naisoletettu valkoisella ykköspenarilla. Takanani ei ollut pariinsataan metriin ketään, ja edessäkin arviolta 150m tyhjää. Siinä se vierellä ajeli hyvän tovin ramppikaistaa, kunnes tajusi että ramppihan loppuu, ja alkoi sitten hidastelemaan ja liittyi taakseni. Kohta paahtoi ohi kädet huitoen ja irvistellen. ????? Nojoo, sitä kun Oulun motaria normaalisti välttelee niin unohtaa että täällähän niitä motarille liittyviä väistetään tyhjälläkin tieosuudella. /s

Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
Kun se nyt on liittyjän vastuulla päästä sinne motarille. Jos ei satojen metrien tyhjään tilaan osu, niin bussin kyytiin sitten vain.

Tämä vasemmalle tilan antaminen kun vielä yleistyy, niin kusessa ollaan. On melko jännä tunne olla tällaisen vasemmalle väistelijän ja keskikaiteen välissä miettimässä, että riittääkö tila ja aika.. Sillä kertaa riitti. Ei kuulemma nähnyt minua. Olin varmaan kuolleessa kulmassa ja väistelijällä ei niska kääntynyt.
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt

Ei ole. Vaikka kykenisit tuollaiseen perseilyyn lakia oman mielen mukaan venyttäen, ei se tee siitä yhtään hyväksyttävämpää.

yhmää ja ajattelematonta on opetella jotain ihme kaistanvaihtomanoovereja, kun samalla vaivalla voisi opetella ajamaan muun liikenteen mukana.
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt

Tämä on sama asia kun se että niille polkupyörille EI anneta tietä jos niillä ei ole etuajo-oikeutta! Tien antaminen väistämisvelvolliselle on sama kun lapselle opettaa että kaupasta saa varastaa, opitaan väärä käyttäytymismalli, joka johtaa pahimmillaan onnettomuuteen!

Tieliikenteessä on laki ja sitä noudatetaan, rampiltatulija tulee kolmion takaa, hän väistää ja sovittaa vauhdin, ei kukaan muu, piste!
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
Wow, mitähän mä oikein luin. Nyt pitää hetki paijata kissaa.
 
Sinänsä kaunis ajatus antaa tilaa tyhjällä tiellä. Mutta ei sitä oikein voi suositella, juuri tuon takia, että sitten opitaan toimimaan väärin ja vaarallisesti. Milloin koitetaan liittyä tai väistää kylkeen, tai vaikka hidastaa neljään kymppiin päätiellä (ei tosin ollut motari vaan 70 alue).
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
On erilaisia tilanteita, missä on perusteltua "antaa tilaa", esim. kun liittyvä on hitaampi ajoneuvo. Näille tilanteille ominaista on kuitenkin se, että se liittyy/on liittymässä sun eteen ja tulisit joka tapauksessa ohittamaan liittyjän.

Järjestään näkee jengin antavan tilaa semmosissakin tapauksissa, että kaistaa vaihtaessa on jo menty liittyjän ohi, eikä siitä kaistanvaihdosta ollut mitään hyötyä. Tai vaihtoehtoisesti vaihdetaan niin ajoissa kaistaa, että liittyjä kiihdyttääkin horisonttiin eikä tätä koskaan edes saavuteta. Jos taas ajatte kiihdytyskaistalla rinnan samaa vauhtia, niin mitä hyötyä siitä kaistanvaihdosta on silloinkaan? Kun siirryt vasemmalle kaistalle, jos te jatkatte samaa vauhtia niin siirrät vastuun vauhdin sovittamisesta liikenteeseen itsellesi.

Suurin ongelma kaikissa näissä tilanteissa on se, ettei isolla osalla autoilijoista ole kykyä arvioida muiden nopeuksia suhteessa omaan nopeuteen. Tuntuu, että tilanteet nähdään vastaavasti kuin autokoulun teoriakokeessa, ja päätös jatkotoimista tehdään sen yhden kuvan perusteella lukematta tilanteen kehittymistä ollenkaan.
 
Eipä muistu mieleen sellaista tilannetta vuosien ajalta, jossa liittyessäni motarille/väylälle jne. minua väistäneen olisi oikeasti tarvinnut väistää. Vaan siellä on opittu se paha tapa ja luullaan ihan vakiona, että nyt pitää väistää. Sitten ihmetellään siellä ohituskaistalla pahimmillaan alle nopeusrajoituksen ajellen että olikohan se tarpeen ja miksi takana on noin paljon autoja ja nyt se äsken väistetty autokin ajelee tuolla jossain edempänä.
 
On erilaisia tilanteita, missä on perusteltua "antaa tilaa", esim. kun liittyvä on hitaampi ajoneuvo. Näille tilanteille ominaista on kuitenkin se, että se liittyy/on liittymässä sun eteen ja tulisit joka tapauksessa ohittamaan liittyjän.

Järjestään näkee jengin antavan tilaa semmosissakin tapauksissa, että kaistaa vaihtaessa on jo menty liittyjän ohi, eikä siitä kaistanvaihdosta ollut mitään hyötyä. Tai vaihtoehtoisesti vaihdetaan niin ajoissa kaistaa, että liittyjä kiihdyttääkin horisonttiin eikä tätä koskaan edes saavuteta. Jos taas ajatte kiihdytyskaistalla rinnan samaa vauhtia, niin mitä hyötyä siitä kaistanvaihdosta on silloinkaan? Kun siirryt vasemmalle kaistalle, jos te jatkatte samaa vauhtia niin siirrät vastuun vauhdin sovittamisesta liikenteeseen itsellesi.

Suurin ongelma kaikissa näissä tilanteissa on se, ettei isolla osalla autoilijoista ole kykyä arvioida muiden nopeuksia suhteessa omaan nopeuteen. Tuntuu, että tilanteet nähdään vastaavasti kuin autokoulun teoriakokeessa, ja päätös jatkotoimista tehdään sen yhden kuvan perusteella lukematta tilanteen kehittymistä ollenkaan.

Juuri näin, on poikkeustilanteita joissa voi hieman joustaa ajovuoroista, kuten esimerkiksi ruuhka aika (vetoketjuliike), tai ahtaat parkkipaikat esim joissain ruuhkaisissa tapahtumissa (vetoketjuliike), eli tilanteet joissa kaikki liikkuvat noin kävelyvauhtia ja kukaan ei muuten pääsisi mihinkään. Kehätiellä tai moottoritiellä ei ole pääasiassa mitään (vi**n) asiaa vaihtaa sitä kaistaa kun liikenne vetää hyvin ja jos näkee sieltä rampista tulevan jonkun ja liittyvän siihen alas. Eli juuri kuten kirjoititkin, ajetaan sitä omaa ajoa ja annetaan liittyjän sovittaa vauhti itselleen sopivaksi. Jos tuntuu että on ihan pakko tehdä jotakin, sitten voi vähän kiihdyttää tai hidastaa, mutta ei missään nimessä vaihdeta sitä kaistaa. Nämä arvaamattomat väistäjät on kaikkein vi**umaisin väki mitä liikenteessä tulee vastaan, sekä itse siinä moottoritietä ajavan, että liittyjän näkökulmasta. Hyvästä tarkoituksesta huolimatta se kaikkien takana tulevien molempia kaistoja ajavien lisäksi hyvin usein myös vaikeuttaa myös sitä liittyjää, kun pitää alkaa ihmettelemään esim että mihinkäs he**ettiin se auto yhtäkkiä katosi siitä, jäikö johonkin kuolleeseen kulmaan tms. Se liittyjän liittyminen on helpompaa, kun siellä alhaalla kukaan ei ala tekemään arvaamattomia peliliikkeitä.
 
Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.

Itseäni kyllä ihmetyttää, miten suurelta ja äänekkäältä joukolta tuntuu olevan porukka, joka täällä ja monessa muussa paikassa on sitä mieltä, että jos joku tulee perseeseen kiinni, niin on ehtinyt syyllistymään johonkin. Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu? Onko tämä "oma vika" samaa tasoa sen kanssa, jos nainen joutuu seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi minihameen takia, saa turpaansa pinkin paidan takia tai joku kilahtaa, kun suutelet samaa sukupuolta olevaa kumppania? Ja huom, alinopeutta ajavien kyllä pitää väistää.

Ironista tämän videon kohdalla on, että kyseessä ei edes ole mikään "ohituskaista", eli sitä vasenta kaistaa saa ajaa, jos ei haittaa tai vaaranna liikennettä. Lisäksi jos ruvetaan näsäviisaiksi, niin Teslakuski olisi saattanut jopa rikkoa lakia, jos olisi väistänyt, koska tieliikennelaki sanoo myös "Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."

Yleensä kaikista helpoimmalla liikenteessä pääsee, jos viitsii tai osaa joustaa. Tilanteessa kuin tilanteessa ajatella vähän laajemmalla skaalalla kuin "Minä ja Minun oikeudet-velvollisuudet".

Valitettavasti vain nykypäivän liikennekulttuuri on vuosi vuodelta agressiivisempaa sekä äärimmäisen "MinäMinä" -tyylistä. Johtunee pahoinvoivasta yhteiskunnasta, liikenteessä on helppoa purkaa vitutusta sekä toisaalta myös olla totaalisen "nollat taulussa". Nykyautoja on varmaan 10 kertaa helpompi ajaa kuin vaikkapa 20v takaperin -> keskivertokuljettajalle jää vähintään se 10x enemmän "aikaa" tai mahdollisuuksia liikennevirrassa keskittyä ihan muuhun kuin autonsa ajamiseen, kuljettamiseen, liikenteen tarkkailuun. Ja näin toimien pikkuhiljaa, tasaisesti, sellainen tietty "liikenneosaaminen" karisee. Törttöilystä ja "ajattelemattomuudesta" tulee yksilölle tietyllä tasolla uusi käyttäytymisen normi.

Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla? Itse asun pk-seudulla ja autoilen ~40tkm vuodessa enkä muista yhtäkään tuollaista tilannetta, en millään. Sen sijaan voisin luetella lukuisia tilanteita, joissa "väli" vedetään umpeen, näytetään hapanta naamaa, näytetään käsimerkkejä tai öykkäröidään muutoin (esimerkiksi vetämällä kehätien vasemmalta kaistalta suoraan erkanemiskaistalle tai kiihdytyskaistalta suoraan vasemmalle kaistalle).

Nopeana esimerkkinä vaikkapa 20 vuoden aikana autotekniikassa normaaliksi muodostunut "3 vilkutuksen kaistanvaihto" -ominaisuus. Ennen vilkkua käytettiin, nykyään vilkutetaan tuo 3 kertaa risteyksissäkin, kun ei jakseta tai ymmärretä vilkun kunnollisen käytön (=informaatiota muille) tarpeellisuutta. Ajatellaan vain itseä tai sitten ei (osata) ajatella yhtään mitään.

Bonarina kaikelle supisuomalainen, vuosikymmeniä vanha kotipoliisikulttuuri. Joka elää vahvaa, todella vahvaa nousukautta kun ensiksi keksittiin kamerapuhelimet ja sen jälkeen ns. "kojelautakamerat". Vielä kun saadaan kaikkiin pikkuautoihinkin jo tehtaalta kameravalvontamahdollisuus niin tämä upea, todella upea toimintatapa vain vahvistuu ja vahvistuu kun vanhempi ikäpolvikin osaa jo sujuvasti käyttää erilaisia älylaitteita - auton älykameroista lähtien. Suomalaiselle mikään ei tuota niin hyvää mieltä kuin jos naapurilla menee huonosti - suomalainen on valmis jopa maksamaan 100e siitä ettei naapuri / työkaveri / tms. saa 50 euroa. Suomalaista ärsyttää suuresti, jos naapuri ostaa paremman auton, veneen, rakentaa tiluksilleen pation. Siinä mittaillaan ja tutkitaan tuliko patio tai muu lisärakennelma liian lähelle sitä tai tätä. Suomalainen on kasvanut siihen, että kaikkea kytätään, kaikesta valitetaan, kaikkea kyylätään pilkuntarkasti - mistään ei jousteta. Ja tämä näkyy vuosi vuodelta vahvemmin liikenteessä.


Tesla-Samulihan ei sinällään, liikennesääntöjen puitteissa tee mitään väärää hinatessaan Kehä 3:n vasenta kaistaa Espoon Mikkelästä Helsinkiin, Vuosaaren satamaan saakka olemattomalla nopeuserolla oikeaan kaistaan. Joku voisi argumentoida auton kuljettamisesta oikeanpuolimmaisella vapaalla kaistalla, joku argumentoi "turhista kaistanvaihdoista" ja kolmas siitä, ettei Kehä 3 ole moottoritie. Aina löytyy mielipide, näkemys ja pilkun viilaus.

Kiistatonta asiassa on lähinnä se, että jos uutisen Tesla-Samuli olisi joustanut vasemmalla kaistalla ajamisestaan - tai vaihtoehtoisesti ajanut vasemmalla kaistalla "sujuvammin" - niin tästäkin IL-lehden paskauutisesta olisi vältytty, Volvokuskilla ei olisi palanut pinna, polttoainetta, jarruja ja ilmastoakin olisi säästetty. Voi vain arvuutella miten paljon vaikkapa yhden vuorokauden aikana suomen liikenne sujuvoituisi, päästöt vähenisivät, ihmiset voisivat paremmin - jos jengi osaisi ajatella ja toimia liikenteessä vähänkään joustavammin. Koko yhteiskunta voittaisi.

Niin ja täällä moni, minäkin, olisi säästänyt elämästään aikaa kun ei olisi ollut syytä kirjoitella tänne :interested:
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla? Itse asun pk-seudulla ja autoilen ~40tkm vuodessa enkä muista yhtäkään tuollaista tilannetta, en millään.

Joku bemarikuski huomasi mun odottaneen 'tarpeeksi kauan' ympyrään pääsyä ja päästi mut kesällä liittymään. Kiitokset hänelle.
 
Eipä muistu mieleen sellaista tilannetta vuosien ajalta, jossa liittyessäni motarille/väylälle jne. minua väistäneen olisi oikeasti tarvinnut väistää. Vaan siellä on opittu se paha tapa ja luullaan ihan vakiona, että nyt pitää väistää. Sitten ihmetellään siellä ohituskaistalla pahimmillaan alle nopeusrajoituksen ajellen että olikohan se tarpeen ja miksi takana on noin paljon autoja ja nyt se äsken väistetty autokin ajelee tuolla jossain edempänä.

Tämä, eräskin nainen sai kauhean häröpallon motarilla aikaiseksi kun väistää mua kun olen moottoripyörällä tulossa, moottoripyörällä joka muuttaa vauhtia muutamassa sekunnissa 100->200km/h :facepalm:
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.

Ei jumalauta. Saatoin kohdata tämän saman Volvo-urpon, sillä ajoin juuri alkuillasta 30.8. Kehä III:sta länteen. Vasenta kaistaa ohitin hitaampia kun jostain ilmestyi yhtäkkiä perään tumma Volvo melkoisella ylinopeudella täsmälleen videon kaltainen valoshow päällä jo kaukaa. Siirryin oikealle melko nopeasti kun tuli tilaa tehdä niin, ja aivokääpiö pääsi ohi. Melkein heti tästä tie muuttui kaksikaistaiseksi (eli tämä oli varmaankin Mikkelän kohdilla). Hetken päästä Volvokuski lähtikin sitten ohittelemaan seuraavia ohituskieltoalueella.

Tapahtuman kellonaikaa tuossa uutisessa ei ollut mainittu, mutta tuntomerkit, ajotyyli ja keliolosuhteet kyllä täsmää liiankin hyvin...
 
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla?
Mä en tiedä voiko tätä laskea, mutta yksi kokovartalokyrpä vetäs keskiviikkona (?) seisovan jonon ohi prätkällään siten, että just sai vähän sivuun menemällä jätettyä tilaa taakseen, että kaistan läpi kääntyvät ei-ruuhkasta kärsivät pääsi menemään rampille. Tässä kohtaa tämä oli vielä no-joo saamarin urpo tason toimintaa, kun tunki siihen jonoon ja aidosti haittasi sitä jonon toimintaa (vs. valoista etupuolelta maisemaan lane splitting). Noh, mitäpä tämä hermanni teki siinä kohtaa, kun ne valot vaihtui ja olis pitänyt mennä eteenpäin. Alkaa viittelöimään oikealta rampilta tuleville, että menkää vaan, 3-4 autoa päästi siihen eteensä sivulta ennen hyvin ansaittua torvikonserttia siitä 20-30 auton pääjonosta. Lopputuloksena se pääjono ei päässyt kuin pari autoa eteenpäin ja prätkähiiri vielä blokkas seuraavan kääntyvien kaistan siten, että siitä ei päässyt pääjonosta ruuhkaa purkaamaan. Oli kyllä ihan ensimmäinen kerta itselle, kun teki mieli mennä autosta ulos keskustelemaan tämän kanssa, että mitä helvettiä sä ajattelit tällä toiminnallas.

Pitkä jono jatkui tästä kuvasta siis taaksepäin ja prätkähiiri veti about Helsinki-kyltin kohdalle viittelöimään, että te juuri sieltä sivusta tulleet menkää vaan.
 
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla?

Itse kun olen tänä kesänä joutunut tuolla tietyömaiden keskellä ja liepeillä työautoilemaan, niin kiitettävän usein on päästetty pihateiltä mukaan liikennevirtaan ruuhka-aikoinakin. Toki lähes poikkeuksetta tilaa antaneet ovat olleet muita ”ammattiautoilijoita”. Esim Itä-Pasilassa urpot landelle kiirehtivät motittivat poikkeuksetta parkkihallin ulostulorampin, mikä oli erityisen upeaa koska itse olin aina kääntymässä vasemmalle tyhjälle tielle kun nämä sankariautoilijat jonottivat punaisissa valoissa toiseen suuntaan.

Toki itsekin annan lähes poikkeuksetta erityishuomiota busseille, työkoneille, kuorma-autoille ja muille kaupungin ammattiautoilijoille soheltavia takseja lukuunottamatta. Esim bussien motittaminen pysäkille liikennevaloissa tai kaistanvaihdon estäminen pysäkiltä vasemmalle kaistalle on idiotismia mitä näkee lähes päivittäin kantakaupungissa.
 
Viimeksi muokattu:
Prätkillä itsekin liikenteessä törttöilleenä tuli kyllä nähtyä huima suoritus kesällä: Rantatiellä Isohko enduro tunki väkisin kaistojen väliin ja eturiviin. Valot vaihtuivat vihreäksi, mutta prätkäkuski ei saanut kuin nytkäytettyä puoli metriä pyöräänsä ennenkuin se sammui. Oli harvinaisen lähellä ettei meidän kahden rinnakkain ajavan pakettiauton peilit jysähtäneet kypäräpäätä takaraivoon.

Jos on pakko leikkiä julkisella paikalla, niin kantsii opetella se leikki kunnolla ensin.
 
Ei jumalauta. Saatoin kohdata tämän saman Volvo-urpon, sillä ajoin juuri alkuillasta 30.8. Kehä III:sta länteen. Vasenta kaistaa ohitin hitaampia kun jostain ilmestyi yhtäkkiä perään tumma Volvo melkoisella ylinopeudella täsmälleen videon kaltainen valoshow päällä jo kaukaa. Siirryin oikealle melko nopeasti kun tuli tilaa tehdä niin, ja aivokääpiö pääsi ohi. Melkein heti tästä tie muuttui kaksikaistaiseksi (eli tämä oli varmaankin Mikkelän kohdilla). Hetken päästä Volvokuski lähtikin sitten ohittelemaan seuraavia ohituskieltoalueella.

Tapahtuman kellonaikaa tuossa uutisessa ei ollut mainittu, mutta tuntomerkit, ajotyyli ja keliolosuhteet kyllä täsmää liiankin hyvin...
Paikka ja suunta huomioiden haluaisin kovasti antaa pienen mahdollisuuden sille ajatukselle, että oli ajamassa kohti Jorvia pian synnyttävä vaimo kyydissä, mutta toisaalta tämä skenaario tekisi siitä Teslan edessä jarruttelusta vieläkin idioottimaisempaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 996
Viestejä
4 617 087
Jäsenet
75 969
Uusin jäsen
Jontterii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom