Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Minun yksi veljistä on tuollainen: hän ajaa tuhatta ja sataa saadakseen jonkun kiinni, ja sitten rentoutuu ja ajaa sen perässä hamaan loppuun ;-) Ei harmainta aavistusta miksi.

Tuohon nopeusvaellukseen voi ola syynä vaikka se, että ne hitaan ajon vaiheet naputellaan kännykkää. Ja nopean olla ihan kekenä oikeasti hereillä?

Niin no on kai siinä tietysti rennompi ajaa jonkun perässä. Itse taas tykkään mielummin ajella ihan yksin tyhjällä baanalla :D

Onko sulla iso auto ?

Ei ole, ihan perus Volvo S60
 
Minun yksi veljistä on tuollainen: hän ajaa tuhatta ja sataa saadakseen jonkun kiinni, ja sitten rentoutuu ja ajaa sen perässä hamaan loppuun ;-) Ei harmainta aavistusta miksi.
Se vähän riippuu. Tunnistan itse, että joskus käy niin, että joskus tulee eteen sellainen auto, jonka vauhti on riittävän sopiva (verrattuna omaan jo reilumpaan vauhtiin), että ei enää jaksa ohi lähteä, jos se toinen vieläpä osaa ajaa tasaista vauhtia. Ajan itse yleensä reippaammin, mutta harvoin on kyse varsinaisesti kiireestä, tai siitä että pitäisi päästä ajamaan ensimmäisenä, itselläni kyse on ensisijaisesti sujuvuudesta, toisen takanakin voi ihan hyvin ajaa.
 
Toinen jännä asia minkä olen huomannut on autot jotka hyppää "peesiin". Jo kaukaa näen, että edessä menevän rekan takana on henkilöauto mikä on siinä tyytyväisenä jo hyvän aikaa ajallut 100km/h vaikka rajoitus on 120km/h. Kun ohitan rekan niin tämä henkilöauto sillä hetkellä hyppää takapuskuriin kiinni ja jää sitten mun perään ajamaan loppumatkaksi samaa vauhtia. Tätä tapahtuu yllättäen usein omalla kohdalla enkä oikeen tiedä mikä tossa on, eikö vaan uskalleta ajella itse vaan tarvi jonkun siihen eteen näyttämään tietä vai mikä.
Pahimpia on nämä, jotka ajaa peesissä esimerkiksi 10 minuuttia ilman mitään ongelmaa. Sitten aletaan lähestyä hitaampaa kuorma-autoa, niin tämä peesailija lähtee ohittamaan minua niin että jään pussiin, ellen aktiivisesti estä pussitusta tarpeen vaatimalla tavalla.

Miksi ei vaan voi mennä ohi silloin kun ei ole mitään haittatekijöitä paikalla, tai vaan peesailla kiltisti ja halutessa ohittaa haittatekijöiden jälkeen.
 
Pahimpia on nämä, jotka ajaa peesissä esimerkiksi 10 minuuttia ilman mitään ongelmaa. Sitten aletaan lähestyä hitaampaa kuorma-autoa, niin tämä peesailija lähtee ohittamaan minua niin että jään pussiin, ellen aktiivisesti estä pussitusta tarpeen vaatimalla tavalla.

Miksi ei vaan voi mennä ohi silloin kun ei ole mitään haittatekijöitä paikalla, tai vaan peesailla kiltisti ja halutessa ohittaa haittatekijöiden jälkeen.
Nämä samat tunnistaa siitä, että heidän ohitukset päättyvät lähes poikkeuksetta 10 metrin päähän ohitettavan etupuskurista 100 km/h nopeuksissa. Hitaammissa nopeuksissa 50 km/h = 5 metrin päähän, 70 km/h 7 metrin päähän jne.
 
Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi. ...
Toki, mutta tuo vähän pelastaa että takavalot oikeasti palavat koko ajan. Etuvalot taas näkyvät eteenpäin tuleville autoille paremmin esim. kovassa sateessa ja sieltä se kovempaa päin tuleva auto tulee jos on tullakseen ainakin normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Takasumuvalo on toki juuri sumussa erinomainen kun monet autoilijat eivät juuri vauhtia tunnu noissa keleissä hidastavan ja sen oikean laidan yleensä vielä näkee.

Jos jälkimmäisessä kommentoit etusumuvalojakin, kuten toinen nimimerkki mainitsi, niin Suomessa ovat käytännössä tarpeeton turha lisävaruste.
Oikea käyttöpaikka on kelissä jossa ajonopeudet ovat sumun yms, takia taajamanopeuksia. jossain päin suomea voi joskus olla sumua yms jossa noilla nopeuksilla ei lyhyillä pärjää.

Toinen, vähän epävirallisempi käyttötilanne voi olla se jos ne ajovalot ovat yllättäen hajonneet ja ainoa toimivat eteen on sumuvalot ja parkit.

Kokonaisuutena olisi parempi jos ajoneuvoissa ei olisi etusumuvaloja, silloin niiden virheellinen käyttö jäisi pois, ja kuljettajalle paljon helpompi hallita valoja, kun ei tarvi arpoa mistä syttyy taakse, mistä eteen. ja kumpaa se merkkivalo nyt tarkoittaa.


Yleensäkin koko valoautomatiikan hyväksyntä liikenteessä käytettäväksi on käsittämätön asia. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, että takavalot ei pala. Ja nykyään, kun ne on vielä ledeillä toteutettu niin sähkönsäästö sähköautoissakin aivan olematon. Päiväajovalot ymmärrän ja systeemi olisi ihan ok, jos takavalot palaisi päivävalojen kanssa ja automatiikka sytyttäisi sitten tarvittaessa ajovalot eteen, takana palaisi aina valot. Joskus nillitettiin katsastuksessa, jos takavalon lasi oli liian tummapintainen, nyt saa ajella ilman takavaloja.
Siinä samaa mieltä että Suomessa pimeät takavalot ovat kokonaisuutena suurempi haitta kuin hyöty. (ilman tutkimus dataa, täyttä mutua, ja en tiedä mahdolliseten onnettomuuksian vähenemisen Co2 netto vaikutusta, siitä huolimatta laskisin myös hyvinvoinnin)

Valoautomatiikka yleisemmin, niin ehdottomasti kannatan automatiikkaa, mutta nimenomaan toimivaa-automatiikkaa ja selkeä käyttöliittymä kuljettajelle, oli sitten tuttu oma tai vieras auto.

Jotta vaaralliset virheet minimoidaan, niin toimintatapa sellainen että valoja vähennetään jos se on turvallista. ja jos olla tälläaikavyöhykkeellä näillä korkauksilla niin takana palaa valot aina, poikkeus talli/piha pysäköinti , heikko varaustila :)

Edit: Lisätään vielä se juuri syyn poisto innokkailla valojen sammuttelulle. Eli päästö/kulutusmittauksissa takavalot päällä, jos ja kun on markkinoita joissa on ihan ok ajelle ilman valoja, niin rinnalla sitten ilman valoja "mittaukset".
Jos vero ym kohtelu riippuu noista mittaukisista niin poliitikot voi sitten arpoa mitä käytetään.
 
Sinänsä jännä ilmiö että valtaosa liikenteen uusista säännöistä keskittyyy "lieventämään" ja ilman mitään logiikkaa.
 
Sinänsä jännä ilmiö että valtaosa liikenteen uusista säännöistä keskittyyy "lieventämään" ja ilman mitään logiikkaa.
Mihin uusiin sääntöihin viittaat ?

Tämä viimeinen uusi isompi muutos, muutti joitain asioita, vaikka sitä markkinoitiin kuljettajan vastuun lisäämisenä, jää sääntöjen vähentämisenä, niin se että saa pysäköidä vastavirtaan, tai talvirengas juttu, joka sallii kesärenkailla ajon, jos säät on sen mukaiset, tai sen kääntyessä rymittymisen "poikkeussäännön" ihan lakii kirjoittaminen, niin niissä kuitenkin ihan "lokiikkaakin". No arvailin mitä tarkoitat, en tiedä laskitko nuo uusiksi, ja riippuen mitä laskit niin olisko siellä moottoriajoneuvon kuljettamisen osalta myös vastakkaista, ja jos kyse uudesta, niin eikä se yleensä tarkoita uutta/lisä sääntelyä.
 
Hiljattain täällä oli juttua moottoritiellä vasemmalla kaistalla jumittamisesta ja tuli koettua ilmiö taas.

Vaajakosken moottoritiellä Hertzin logoissa oleva Skoda Scala ajoi alinopeutta vasenta kaistaa. Odotin hetken ja kun näytti siltä, ettei ole aikomustakaan vaihtaa kaistaa, väläytin pitkiä lisävalon kera. Ei mitään reaktiota. Nöyrryin ja vaihdoin oikealle kaistalle, joka veti ihan samaa vauhtia. Jouduin kuitenkin kääntymään oikealta kaistalta Etelään päin. Kun motari lopulta päättyi, vaihtoi Scala vihdoin oikealle kaistalle. Ainut vain, että tämä tapahtui, kun olin Scalan rinnalla, eli tuli väkisin päälle. Jouduin jarruttamaan ja oman autoni tutkakin varoitti tilanteesta. Sekoilu jatkui vielä Kanavuoren liikenneympyrässä, jossa ei vaikuttanut tietävän, kummalla kaistalla pitää olla.

Tuli mieleen, että joku kokematon ja autoton kuski on vuokrannut auton ja on ihan pihalla siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja millä kaistalla pitää olla. Ei tuo Vaajakosken motari tai ympyrä Jyväskylästä päin tullessakaan niin paha ole.
 
Viimeksi muokattu:
Hiljattain täällä oli juttua moottoritiellä vasemmalla kaistalla jumittamisesta ja tuli koettua ilmiö taas.

Vaajakosken moottoritiellä Hertzin logoissa oleva Skoda Scala ajoi alinopeutta vasenta kaistaa. Odotin hetken ja kun näytti siltä, ettei ole aikomustakaan vaihtaa kaistaa, väläytin pitkiä lisävalon kera. Ei mitään reaktiota. Nöyrryin ja vaihdoin oikealle kaistalle, joka veti ihan samaa vauhtia. Jouduin kuitenkin kääntymään oikealta kaistalta Etelään päin. Kun motari lopulta päättyi, vaihtoi Scala vihdoin oikealle kaistalle. Ainut vain, että tämä tapahtui, kun olin Scalan rinnalla, eli tuli väkisin päälle. Jouduin jarruttamaan ja oman autoni tutkakin varoitti tilanteesta. Sekoilu jatkui vielä Kanavuoren liikenneympyrässä, jossa ei vaikuttanut tietävän, kummalla kaistalla pitää olla.

Tuli mieleen, että joku kokematon ja autoton kuski on vuokrannut auton ja on ihan pihalla siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja millä kaistalla pitää olla. Ei tuo Vaajakosken motari tai ympyrä Jyväskylästä päin tullessakaan niin paha ole.

Tuli viime kesänä tuolla Jyväskylän seudulla ajettua ja hämmennyin miksi about valtaosa ajoi motarilla niin hitaasti. Varmasti puolella oli matkanopeus joku 90/kmh vaikka alueella oli 100km/h rajoitus. Toki siellä oli se iso remontti silloin menossa mutta oli siellä oikeita motaripätkiäkin jossa ihmiset mateli ihmeellisesti. Oulun motarilla kaikki kyllä ajaa lujaa mutta muuten siellä perseillään oikein urakalla. Tänäänkin ruuhkassa 80km/h oli lyöty tauluun ja valtaosa ajoi yli 100km/h.
 
Tuli mieleen, että joku kokematon ja autoton kuski on vuokrannut auton ja on ihan pihalla siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja millä kaistalla pitää olla. Ei tuo Vaajakosken motari tai ympyrä Jyväskylästä päin tullessakaan niin paha ole.
Tai tottunut ajeleen rattioikealla puolella, rajoitusten mukaan. Tarkoitan että vierasauto, vieras, nuiva ympäristö.
 
Tuli viime kesänä tuolla Jyväskylän seudulla ajettua ja hämmennyin miksi about valtaosa ajoi motarilla niin hitaasti. Varmasti puolella oli matkanopeus joku 90/kmh vaikka alueella oli 100km/h rajoitus. Toki siellä oli se iso remontti silloin menossa mutta oli siellä oikeita motaripätkiäkin jossa ihmiset mateli ihmeellisesti. Oulun motarilla kaikki kyllä ajaa lujaa mutta muuten siellä perseillään oikein urakalla. Tänäänkin ruuhkassa 80km/h oli lyöty tauluun ja valtaosa ajoi yli 100km/h.
Jyväskylässa motaripätkät on niin lyhyitä, että pelkästään niitä ajamalla moni ei varmaan koskaan pääse "motarimoodiin". Ajetaan tosiaan käsittämättömän hiljaa possujonossa, ehkä ajatuksena "kohtahan tästä jo poistutaan".

Kun uusi pitempi pätkä motaria valmistui, nysvääminen jatkui entiseen tapaan. Onneks tämä kesä on pinnoitettu uutta motaria, on saanu ihan luvan kanssa nysvätä.
 
Ajetaan tosiaan käsittämättömän hiljaa possujonossa, ehkä ajatuksena "kohtahan tästä jo poistutaan".
Jotkut kokevat ilmeisesti vaivalloisena tai pelottavana kiihdyttää matkanopeuteen edes rauhallisesti. On jotenkin turvallisemman tuntuista lähteä - tielle kuin tielle - hiukan köröttelemään ja antaa nopeuden sitten omia aikojaan asettua sopivaksi.
 
Tuo on yleistä, muta jos on ylhälä vaikka 50 tai 60 rajoitus ja pitäisi siinä rampilla nostaa sataankahteenkymppiin niin onhan siinä kiihdyttämistä. Kyllä usea mustakin saksanauto nostaa vaan jonnekin 80 vauhtiin ja siitä sitten nostelee hiljalleen ja lopulta ajetaan lippalakki täristen sataaneljääkymppiä, kunhan on ensin hiukan totuttu. Ja ärsyynnytty kun "mun ohihan ajetaan!"
 
Vitun turistit ihailemassa noita poron kantturoita. Mitä ihmeellisimmissä paikoissa pitää se kottero vetää pysähdyksiin ja kuvaamaan! Tänäänki yks pysäytti sähköautonsa nokan eestä keskelle mäkeä ja vielä keskelle ajokaistaa, ei käyttäny vilkkua oikealle, ei hätävilkkuja.. :rage:

Toimin sitten niin kuten porojen kans toimia pitää, sireeni pohjaan hiacesta niin pitkäksi aikaa että kantturat lähti liikkeelle ja juoksutin ne pois tieltä metikköön. Siihen ne jäi kuvaajat heiluttelee käsiänsä ja punomaan päätänsä..

Saivat mut myöhemmin kiinni, ni niiden ohittaessa mua näky sivuikkunoista paljon keskisormia pystyssä.. :rofl:
 
Kyllä kaikki vilkuttaminen on suomalaistenkin mielestä ihan luuserien hommaa, hehän tietävät mihin ovat menossa.
 
Jos Jyväskylään joskus tulee 120/kmh nopeusrajoitus yhtään mihinkään, poliisi ei kerkee enää muuta tekemään, kun sakottamaan vaarallista alinopeutta ajavia.
 
...ja sehän vaatisikin uuden liikennelain. Voin kuvitella että Jyväskylään tulisi helposti "erilislaki"
;-)
 
...ja sehän vaatisikin uuden liikennelain. Voin kuvitella että Jyväskylään tulisi helposti "erilislaki"
;-)
Muistaakseni olisi joku pykälä joka sallisi alinopeutta ajavien sakottamisen. Voi olla että menisi jopa liikenteen vaarantamisen piiriin.
 
Kaikesta voi sakottaa, jos vaaralista, mutta jos joku ajaa hiljempaa kuin minä, se tuskin olisi sitä. Ja ketä te sitte ohittelisitte jos joka rekka ajaisi sitä samaa 140km/h kuin tekin? ;-)
 
"Tarpeeton tai häiritsevä hidas ajo" tai hyvin lähelle niillä sanoilla on/oli viimeksi tarkastaessani kielletty. Ei tarvitse aiheuttaa vaaraa.
 
Tuli viime kesänä tuolla Jyväskylän seudulla ajettua ja hämmennyin miksi about valtaosa ajoi motarilla niin hitaasti. Varmasti puolella oli matkanopeus joku 90/kmh vaikka alueella oli 100km/h rajoitus. Toki siellä oli se iso remontti silloin menossa mutta oli siellä oikeita motaripätkiäkin jossa ihmiset mateli ihmeellisesti. Oulun motarilla kaikki kyllä ajaa lujaa mutta muuten siellä perseillään oikein urakalla. Tänäänkin ruuhkassa 80km/h oli lyöty tauluun ja valtaosa ajoi yli 100km/h.

Oulussa ajan taksia ja päivittäin monta kertaa saattaa motarilla sähköisiin liikennemerkkeihin muuttua nopeusrajoitus mihin vaan 100-40kmh välille riippuen ruuhkista, tietöistä ja erikoiskuljetuksista, mutta silti jengi ajaa aina 100kmh :D Ite nyt ajelen aina kulloisenkin rajoituksen mukaan jo vaan senkin takia että auton kyljessä on aika yksiselitteisesti _firman nimi_ niin ei kehtaa turhaan vammailla siellä liikkuvana mainoskylttinä
 
Pahimpia on nämä, jotka ajaa peesissä esimerkiksi 10 minuuttia ilman mitään ongelmaa. Sitten aletaan lähestyä hitaampaa kuorma-autoa, niin tämä peesailija lähtee ohittamaan minua niin että jään pussiin, ellen aktiivisesti estä pussitusta tarpeen vaatimalla tavalla.

Miksi ei vaan voi mennä ohi silloin kun ei ole mitään haittatekijöitä paikalla, tai vaan peesailla kiltisti ja halutessa ohittaa haittatekijöiden jälkeen.
Mä olen ihmetellyt ihan samaa ja kiinnittänyt erityistä huomiota omassa motariajossakin siihen etten vahingossakaan pussita toista. Noin yleisesti ottaen on kyllä kiva kun löytää liikenteestä kaverin. Monesti esim. HKI-TRE-HKI välillä löytyy kuski jonka kanssa mennään täsmälleen samaan rytmiin. Välillä ehkä vaihdellaan vuoroa kumpi vetää, mutta iso osa matkasta mennään silti peräkkäin. Kun näkee toisen poistuvan aiemmasta liittymästä, tulee hieman haikea olo.
 
Monesti ku tuolla avatarin wanhuksella ja tuolla -86 käyttishiacella ajelen, ni kyytiläiset kyselly että "eikö sua vituta olla tämmösillä tientukkona ku joudut ajaa näin hiljaa", mä siihen että ei. Mulla ei ole kiire tien päällä, menkööt kiireisimmät ohi jos haluavat, mä lähden aikasemmin liikkeelle ni pysyy hitaammallaki vauhdilla aikataulussa.. matkanopeus noilla on se 90kmh about.

Kovasti tuntuu osalla menevän yli hilseen ja eivät hiffaa ollenkaan pointtia.
No näillä onki elämä semmosta sekunnilleen aikataulutettua, että vaikeahan se sillon on ymmärtää. Ohi on päästävä HETi ja aina vika on jossain muussa kuin itsessä. Ei käy kyllä kateeksi..

Onhan siellä takana monesti pitkääkin letkaa, mutta en ole antanu asian häiritä. Kyllä nykyautoilla pääsee niin helposti ohi jos haluaa. Pösilöt vaan ku tahtoo ajaa siellä letkassa toistensa puskurissa kiinni, ni hankaloittavat toistensa ohituksia siinä sivussa.

Kyllä niitä 70kmh köröttelijöitä sattuu itellekki joskus eteen, mut ei siinä ku heitän ohi ni eipä se haittaa, matka jatkuu. Kyllä mun 78 vuotias äitiki ajelee ehkä hieman alinopeutta enimmäkseen, mutta oon sille aina sanonu että ajat just sitä vauhtia kun susta tuntuu hyvälle ajaa.

Meitä kuskeja on tuolla tien päällä joka lähtöön ja se pitää ymmärtää huomioida.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Onhan siellä takana monesti pitkääkin letkaa, mutta en ole antanu asian häiritä. Kyllä nykyautoilla pääsee niin helposti ohi jos haluaa. Pösilöt vaan ku tahtoo ajaa siellä letkassa toistensa puskurissa kiinni, ni hankaloittavat toistensa ohituksia siinä sivussa.
Ootko koskaan miettinyt sitä niin, että liikenneturvallisuuden kannalta olisi paljon parempi, jos ne ohittais sut kaikki kerralla vaikka pysäkillä koukkaamisen aikana? Sullahan ei ollut kiire, niin miksi olet mulkku? Noi sun molemmat autot ovat sellaisia, että niillä ei välttämättä halua joutua kolariin nykyaikaisen suurlujuusvehkeen kanssa. Nämä sun letkat ovat onnettomuus, joka odottaa tapahtumista.
 
Ootko koskaan miettinyt sitä niin, että liikenneturvallisuuden kannalta olisi paljon parempi, jos ne ohittais sut kaikki kerralla vaikka pysäkillä koukkaamisen aikana? Sullahan ei ollut kiire, niin miksi olet mulkku? Noi sun molemmat autot ovat sellaisia, että niillä ei välttämättä halua joutua kolariin nykyaikaisen suurlujuusvehkeen kanssa. Nämä sun letkat ovat onnettomuus, joka odottaa tapahtumista.

Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos maajussi matkallaan talolta pellolle traktorilla sillä kilometrin matkallaan kerran poikkeaa sivuun päästämään jonon ohi, se on aika tuskaton manööveri. Jos taas jollain on käyttiksenä joku tehoton peli joka kulkee hieman hitaammin kuin suurin sallittu, niin kyllä sillä saisi siellä bussipysäkillä käydä ihan yhtenään huilaamassa ja heti on taas jono perässä joka tapauksessa. Hyöty lähes nolla ja omasta matkanteosta ei tule mitään. Vai meinaatko että rekka-autotkin sais vähän väliä pydähdellä päästämään jonon ohi? Vanha totuus pätee yhä, ei se ensimmäinen sitä letkaa tee, vaan ne pari seuraavaa jotka jännittävät liikaa ohittaakseen, mutta ajavat kuitenkin ihan siinä hanurissa kiinni, jolloin sieltä takaa onkin jo hankalampi lähteä koko letkaa ohittamaan. Kyllä sietäisi jättää auto kotiin niillä, joilla on niin lyhyt sytytyslanka, että ei kestä ajaa jonkun hitaamman perässä hetkeä. Ne hitaat ja jonot nyt vaan kuuluu sinne liikenteeseen kuitenkin myös, vaikka olisihan se mukavampi ajella tyhjää baanaa omaan tahtiinsa.
 
..ja lisäksi 78veet pois liikenteestä by default, thx.
Asia ei ole niin yksinkertainen. Kävellenkö sitten pitäisi asiat hoitaa 20km päästä.

Jos taas jollain on käyttiksenä joku tehoton peli joka kulkee hieman hitaammin kuin suurin sallittu, niin kyllä sillä saisi siellä bussipysäkillä käydä ihan yhtenään huilaamassa ja heti on taas jono perässä joka tapauksessa.
Jep. Tuon avatarin vehkeen kans ei siitä ole kiinni ettei se kulje ja ettei sillä ohi pääsis. Siinä vaan matkanteko muuttuu turvallisemmaksi, rennommaksi ja stressittömämmäksi kun ajelee tuota hitaampaa nopeutta. Tuon aikakauden vehkeellä kun jarrutki on mitä on, poroja tiellä yms niin ei sillä kannata pitää kiirettä. Jos sillä nostaa reiluun satkuunki nopeuden ni äkkiä sen 4-5 litraa nostaa kulutusta ku joutuu sitte ohittelee kokoajan.

Hiace on kyllä laiska juu, sillä täysperänki ohitus vaatii pitkän suoran ja melkein myötätuulenki.

Mut joo, asia on just niin kun sanoit. Siellä pysäkillä saisi olla jatkuvasti antamassa latua. Ja pyrin toki vilkulla näyttää aina niitä ohituspaikkoja, osa ei vaan tajua niitä tilanteita sitten hyödyntää ku jahkaillaan sitä ohitusta. Kuten sanoin, niin tämä ei ole enää sitten mun ongelma.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuli viime kesänä tuolla Jyväskylän seudulla ajettua ja hämmennyin miksi about valtaosa ajoi motarilla niin hitaasti. Varmasti puolella oli matkanopeus joku 90/kmh vaikka alueella oli 100km/h rajoitus. Toki siellä oli se iso remontti silloin menossa mutta oli siellä oikeita motaripätkiäkin jossa ihmiset mateli ihmeellisesti. Oulun motarilla kaikki kyllä ajaa lujaa mutta muuten siellä perseillään oikein urakalla. Tänäänkin ruuhkassa 80km/h oli lyöty tauluun ja valtaosa ajoi yli 100km/h.

Jyväskylässa motaripätkät on niin lyhyitä, että pelkästään niitä ajamalla moni ei varmaan koskaan pääse "motarimoodiin". Ajetaan tosiaan käsittämättömän hiljaa possujonossa, ehkä ajatuksena "kohtahan tästä jo poistutaan".

Kun uusi pitempi pätkä motaria valmistui, nysvääminen jatkui entiseen tapaan. Onneks tämä kesä on pinnoitettu uutta motaria, on saanu ihan luvan kanssa nysvätä.
Jos Jyväskylään joskus tulee 120/kmh nopeusrajoitus yhtään mihinkään, poliisi ei kerkee enää muuta tekemään, kun sakottamaan vaarallista alinopeutta ajavia.

Jos keskisuomessa ajetaan rajoitustenmukaan motarilla (satasen alueella), niin ei silloin poliisit sakota, tai huomauttele.

Motarilla monen ajoneuvon kuljattaja jos ajaa lainmukaisesti niin jotuu ajamaan alle 80km/h, koska ajoneuvokohtainen korkein salittu on se 80, vaikka tiellä olisi 120 tikkari.
Kahdeksaa kymppia saa ajaa, vaikka ajoneuvolla ei olisi kahdenksankympi rajoitusta.




Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos maajussi matkallaan talolta pellolle traktorilla sillä kilometrin matkallaan kerran poikkeaa sivuun päästämään jonon ohi, se on aika tuskaton manööveri. Jos taas jollain on käyttiksenä joku tehoton peli joka kulkee hieman hitaammin kuin suurin sallittu, niin kyllä sillä saisi siellä bussipysäkillä käydä ihan yhtenään....
Ja jollain alle kilometrin välein väistely, edes jollain traktorilla ei välttämättä ole aina ihan parasidea. Toisaalta tuohon voi myös mahtua toinenkin väistö. Yritän sanoa että riippuu tilanteesta, jos hyvä turvallinen väistöpaikka, varsinkin silloin jos kohta tuleva kääntyminen on vasemmalle ja jossa johtuu todennäköisesti pysähtyyn (ja ei pääse ohi).

Mutta jos tuossa aiemmin joku kirjoitti ajoneuvoista joilla matkanopeus yhdeksänkymppiä, niin sehän on satasen alueella käytännössä rajoustenmukaan ajamista ja ärsyttää lähinnä heitä jotka haluavat ajaa vähintään samanverran ylinopeutta. Kunhan tuollaisen kuskina sen verra katselee että ohitustilanteita helpottaa, mukaan lukien mahdolliset ohituskaistakohdat.
 
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos maajussi matkallaan talolta pellolle traktorilla sillä kilometrin matkallaan kerran poikkeaa sivuun päästämään jonon ohi, se on aika tuskaton manööveri. Jos taas jollain on käyttiksenä joku tehoton peli joka kulkee hieman hitaammin kuin suurin sallittu, niin kyllä sillä saisi siellä bussipysäkillä käydä ihan yhtenään huilaamassa ja heti on taas jono perässä joka tapauksessa. Hyöty lähes nolla ja omasta matkanteosta ei tule mitään. Vai meinaatko että rekka-autotkin sais vähän väliä pydähdellä päästämään jonon ohi?
No ei pidä liioitella, et sä 90 km/h ajamalla pitkää jonoa kerää missään lyhyessä ajassa, varsinkaan jossain perämetsässä.
 
Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi.
Pitää vaan tässä muistaa että se ei ole laillista. Sumuvalojahan saa käyttää vain kun se on tarpeellista, ja se ei voi olla tarpeellista silloin kun niistä ei ole hyötyä. Tavallisista sumuvaloista voi yleensä olla hyötyä noin alle 40 km/h ajettaessa. Pimeän ajan vesikelillä turha sumuvaloilu on myös erittäin häiritsevää ja vaarallista. Valoisan ajan sateessa ei toki yleensä haittaa.
Yleensäkin koko valoautomatiikan hyväksyntä liikenteessä käytettäväksi on käsittämätön asia. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, että takavalot ei pala.
Pimeä perä on automatiikasta erillinen ongelma. Automatiikkaa on monenlaista ja se on yleistä 80-luvulta asti. Nykytyylinen päivävaloautomatiikka ei sekään kaikissa autoissa toimi perä pimeänä. Vastaavasti yleensä manuaalikäytössäkin perä on päivävaloilla pimeä jos automatiikka tekee saman.

Omassa korealaisessa piti maksaa merkkihuollolle satanen jotta takavalot toimivat. Joka jenin arvoista. Minähän en ajele perä pimeänä ja päivänvalossa lähivaloillakin vain tilapäisesti ja pakon edessä.

Päivävalot ja automatiikka ovat silkkaa mahtavuutta. Valojen renkkaaminen on ärsyttävää. Lähivalojen käyttötunnit ovat rajalliset kaikilla valonlähdetyypeillä ja lisäksi niiden havaittavuus on päiväajovaloon verrattuna huono.
 
Pimeä perä on automatiikasta erillinen ongelma. Päivävalot ja automatiikka ovat silkkaa mahtavuutta. Valojen renkkaaminen on ärsyttävää. Lähivalojen käyttötunnit ovat rajalliset kaikilla valonlähdetyypeillä ja lisäksi niiden havaittavuus on päiväajovaloon verrattuna huono.
Juuri näin, moni käsittää valoautomatiikan ainoastaan niin, että valot ei pala takana tai vain parkit/päiväajovalot edessä valoisaan aikaan. Valoautomatiikkaa on monenlaista. Automaattiset valot/valoautomatiikka on erinomainen keksintö, siis sellainen mitä nyt on ollut jo kauan, että autoon mennessään ei tarvitse koskea valosäätöihin ollenkaan (ja ne palavat silti), paitsi sitten hämärässä, kun pitää valot laittaa "yöasentoon". Näissä on usen myös automaattinen jännitteensäätö niin, että normaalissa päiväkäytössä niitä polttimoita ajetaan hieman pienemmällä teholla, silmä ei näe eroa, mutta ero polttimon kestoiässä on dramaattinen verrattuna siihen, että niitä ajettaisiin täysiällä koko ajan. Valoautomatiikkaa on tavallaan myös se, kun monessa autossa valot kytkeytyvät pois esimerkiksi starttaamisen ajaksi, tämä on myös polttimoiden säälimiseksi. Jossain autossa mulla oli myös sellainen automatiikka, että jos takana toinen polttimo meni pimeäksi, alettiin jarruvalon lankaa (tuplalankainen polttimo) polttamaan korvikkeena pienellä virralla, jolloin näytti siltä kuin polttimo olisi ollut ehjä. Paniikkijarruvaloautomatiikka on myös hyvä, riittävän kovasta vauhdista riittävän kova jarrutus ja jarruvalot menevät hetkeksi "flasher-moodiin" tai hätävilkut menevät päälle hekeksi.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
Volvo olisi voinut ilman mitään teiniraivareita ajella mitä kaistaa hyvänsä ja muutenkin ennakoiden vaihdella minne lystää. Tuolla päin aika usein pääsee kiltisti ohi, ja jos on paha ruuhka niin sitten on paha ruuhka ja täytyy mennä sen mukaan.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
Itsellä meni myös usko ihmisyyteen, kun menin lukemaan Facebookin kommenttipalstaa uutisesta ja siellä haukuttiin kuvaajaa ja ylistettiin Volvon toimintaa. Volvon kuljettaja todisti lyhyessä ajassa omaavansa olemattoman pinnan ja olevansa kykenemätön ajokortin sisältämään vastuuseen. Ei voi ymmärtää varsinkin, jos kyseessä kerran ei ole ohituskaista.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
Eikö Teslassa ole saatavissa nopeutta tuohon näkyviin? Pisti vain silmään, kun sekä vasen että oikea kaista saavutti hyvin nopeasti Teslan. Toki Teslakin meni sen yhden auton ohi. Vähän tuli sellainen olo, että siinä saattoi olla kahden kaistan alinopeus olympics menossa ja höyrypää volvo heitettiin sekaan. Yleisestikin tyypillinen hetki kehillä saada ongelmia aikaiseksi, yksi auto kaistalla ja edessä pitkälle vapaata. Tässäkin luonnollisesti video aloitetaan vasta Volvon valojen vilkuttelusta vaikka siinä on aiemmin ollut joku taksikin välissä. Mut hei, 50 € = 50 € juttupalkkiona.

Volvon kuljettaja todisti lyhyessä ajassa omaavansa olemattoman pinnan ja olevansa kykenemätön ajokortin sisältämään vastuuseen. Ei voi ymmärtää varsinkin, jos kyseessä kerran ei ole ohituskaista.
Videohan ei kerro Volvon pinnan lyhyydestä yhtään mitään, kun siellä on taksikin ollut välissä, jota ei ole näytetty. Samuli vois julkaista koko pätkän alusta asti, jossa näkyy sekä eteen ja taakse. Voi olla, että tilanne vähän muuttuisi. Volvon perseily ei ole missään tilanteessa hyväksyttävää, mutta selvä syy siihen käytökseen voi löytyä Teslan kuskinpenkin ja ratin välistä.

e: Vai liekö nollat taulussa vetänyt autopilotilla, jos vasta valojen vilkuttelu sai tajuamaan takana olevan liikennettä :think:
 
Viimeksi muokattu:
Volvon perseily ei ole missään tilanteessa hyväksyttävää, mutta selvä syy siihen käytökseen voi löytyä Teslan kuskinpenkin ja ratin välistä.
No hohhoijaa taas. Aika usein saa kehillä ajella jonkun perässä alinopeutta vasurillakin kun tuolla nyt vaan on niin paljon liikennettä että mitään omaa 10 yli rajoituksen vauhtia harvoin pääsee. Se pitää vaan hyväksyä.

Ja jos kerta oikean puoleisinta kaistaa pääsi tukosta ohi niin miksei Volvo mennyt vaan sinne ja jättänyt noi valojen vilkuttelut ja brake chekit pois. Ei tuollaiseen provosoimiseen voi löytyä syytä muualta kuin provosoijan pään sisältä.
 
No hohhoijaa taas. Aika usein saa kehillä ajella jonkun perässä alinopeutta vasurillakin kun tuolla nyt vaan on niin paljon liikennettä että mitään omaa 10 yli rajoituksen vauhtia harvoin pääsee. Se pitää vaan hyväksyä.

Ja jos kerta oikean puoleisinta kaistaa pääsi tukosta ohi niin miksei Volvo mennyt vaan sinne ja jättänyt noi valojen vilkuttelut ja brake chekit pois. Ei tuollaiseen provosoimiseen voi löytyä syytä muualta kuin provosoijan pään sisältä.
Jos sieltä on hinattu vaikka lentoasemalta tuohon asti 2 rinnan molemmat kaistat tukkien, niin onko se nyt ihme, että joku hullu ilmestyy taakse sokka irti? Oman käytöksen vaikutus muiden käytökseen pitää vaan hyväksyä eikä hohhoijatella, että kumma kun nuo muut ovat niin hermoheikkoja. Fiksu miettii miten tuollaisen tilanteen ratkaisee itselle turvallisella tavalla. Fiksumpi ei päädy edes ko. tilanteeseen. Rahanahne pistää itsensä kannalta sopivasti leikatun videon Iltalehteen.
 
Eihän tässä voi tosiaan oikein tietää mitä tapahtuu kun video on taas hienosti editoitu. Aika rouheaa silti lähteä ylistämään volvokuskin toimintaa.

Itsehän olisin teslakuskin paikalla olleena varmaan pamauttanut volvoa perseeseen kun kerran piti alkaa opettamaan.
 
Eikö Teslassa ole saatavissa nopeutta tuohon näkyviin? Pisti vain silmään, kun sekä vasen että oikea kaista saavutti hyvin nopeasti Teslan. Toki Teslakin meni sen yhden auton ohi. Vähän tuli sellainen olo, että siinä saattoi olla kahden kaistan alinopeus olympics menossa ja höyrypää volvo heitettiin sekaan. Yleisestikin tyypillinen hetki kehillä saada ongelmia aikaiseksi, yksi auto kaistalla ja edessä pitkälle vapaata. Tässäkin luonnollisesti video aloitetaan vasta Volvon valojen vilkuttelusta vaikka siinä on aiemmin ollut joku taksikin välissä. Mut hei, 50 € = 50 € juttupalkkiona.

En tiedä. Tarina ei sitä kunnolla tosiaan kerro, mutta näyttää siltä, että Volvo ilmestyy takapuskuriin varsin huomattavaa vauhtia, vaikka Tesla kuitenkin vaikuttaa menevän ihan kohtalaisella vauhdilla oikeanpuoleisesta liikenteestä ohi, eikä voi puhua mistään selkeästä rinnakkainajosta.
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.

Joka päivästä pelleilyä tuolla, parasta tuossa on se että tulevan kameran kohdalla ajetaan sitten 70km/h :facepalm: ja edelleen, ollaan kehä 3 jolloin vasemmalla kaistalla saa ajaa vaikka päästä päähän!

Volvokuski vain oikealta ohi ja matka jatkuisi ilman mitään mielenilmauksia, varsinkin kun tuossa on vielä kolme kaistaa rinnakkain niin ohi pääsee varmasti...
 
Eikös tuossa videolla näy, että Volvon ollessa jo oikealla kaistalla menee Tesla vielä yhdestä autosta ohi? Ei tosiaan siis edes jumittamassa siinä kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pelleilyyn en ota kantaa, mutta videon aivan alussa oikealla kaistalla näkyy ajovalot, jotka etenevät hetken aikaa jopa nopeampaa kuin tämä "Tesla-Samuli" :hmm:

Onko tässä taas pelleilty jollain Teslan Autopilotilla vasenta kaistaa vaikka Konalasta lähtien, ihan vain koska "oikealla on taas 200m päässä joku auto-rekka-raktori" -asenteella ja ihan olemattomalla nopeuserolla oikeaan kaistaan? Nää videot on siitä ihan kuraa, että niiden paskapostaaja voi leikellä niitä ihan miten lystää ja keltaisen lehdistön idiootit maksaa noita juttu / videopalkkioita.

Eikös siinä videon tekstityksessäkin mainita kuinka "Hetken aikaa takana "nuohosi" taksi, joka vaihtoi siitä pois". Eli tämä Samuli on hinannut siinä vasemmalla varmasti pidempään kuin parin-kolmen auton verran?

Ihan turhaa jarrupelleilyä Volvotyypiltä, mutta hyvin harvoin kukaan sekoaa tuolla tavalla jos vasemmalla kaistalla ajava siirtyy tilaisuuden tullen edestä pois / TAI ajaa edes jollain tasolla järkevää ohitusnopeutta (vs. oikea kaista) ja sitä rataa. Noita vasemman kaistan hinaajia näkee pk-seudun kehäteillä (1-2-3) sekä Länsiväylän Helsingin päädyssä aivan tarpeeksi ja niistä kannattaa vain ajaa oikealta ohitse. Toki yllättävän monet niistä herää silloin vilkuttelemaan pitkiä, eli aivan tietoisesti tekevät sitä mitä tekevät - hinaavat vasenta kaistaa vaikka oikealla olisi tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan turhaa jarrupelleilyä Volvotyypiltä, mutta hyvin harvoin kukaan sekoaa tuolla tavalla jos vasemmalla kaistalla ajava siirtyy tilaisuuden tullen edestä pois / TAI ajaa edes jollain tasolla järkevää ohitusnopeutta (vs. oikea kaista) ja sitä rataa. Noita vasemman kaistan hinaajia näkee pk-seudun kehäteillä (1-2-3) sekä Länsiväylän Helsingin päädyssä aivan tarpeeksi ja niistä kannattaa vain ajaa oikealta ohitse. Toki yllättävän monet niistä herää silloin vilkuttelemaan pitkiä, eli aivan tietoisesti tekevät sitä mitä tekevät - hinaavat vasenta kaistaa vaikka oikealla olisi tilaa.

Ei tolle jarrusekoilulle ole olemassa mitään tekosyytä. Jos sipuli kuoriutuu yhtään mistään liikenteessä tapahtuvasta noin pahasti, niin Autovexin kautta HSL:n konttorille ja äkkiä. Kulkematta lähtöruudun kautta.
 
Jep, mitään hyvää ei voi seurata siitä että alkaa osoittamaan mieltään liikenteessä. Jos se Tesla tosiaan on perseillyt jo tovin edessä niin jos nyt sen keskarin vielä voisi antaa anteeksi ihan inhimillisistä syistä. Mutta että alkaa myös vaarantamaan täysin sivullisten matkaa.. Ei voi hyväksyä.
 
Ei tolle jarrusekoilulle ole olemassa mitään tekosyytä. Jos sipuli kuoriutuu yhtään mistään liikenteessä tapahtuvasta noin pahasti, niin Autovexin kautta HSL:n konttorille ja äkkiä. Kulkematta lähtöruudun kautta.
Jos ei osaa edes alustavia käytöstapoja ja muiden huomioimista liikenteessä, niin Autovex ottaa varmaan Teslankin vastaan. Eka HSL:n kk-lippu jo maksettiinkin Iltalehden toimesta.

Se on jännä, että tämä kääntyy aina siihen mitä se hermonsa menettänyt teki vaikka todelliset syyt tilanteen syntyyn ovat järjestäen muualla. Iltalehden videoissakin muiden tekemistä jeesustelevat ovat aina yllättäen vasemmalla kaistalla paheksumassa. Kaikkia liikenteen hulluja ei voi millään välttää, mutta tällaiset provoamiset ovat kyllä ihan silkkaa omaa typeryyttä ja taistelua tuulimyllyjä vastaan. Oli säännöt mitkä hyvänsä, niin kehän vasenta kaistaa ajetaan kuin ohituskaistaa. Siihen kun menet tukoksi kilometrikaupalla jonkun oikealla etenevän etanan rinnalle, niin varmasti saa Teslaan hyvää kuvamateriaalia kuten tässäkin varmaan kävi. Noin kuumaksi ei volvokuskiakaan millään saa, jos vain yksittäistä autoa ohittaa edes sinnepäin kaistan nopeudella.

e: Selvyyden vuoksi: Volvo ajois siis aivan päin persettä ja joukkoliikenne varmasti olisi kaverille hyvä. Kuten ennenkin, ihmettelen enemmän sitä, että joku tietentahtoen "minulla on oikeus ja ei velvollisuuksia" mentaliteetilla kypsyttelee tuollaisia pommeja tietentahtoen takakontissaan vaihtoehtoisen lähestymistavan sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä. Tarina ei sitä kunnolla tosiaan kerro, mutta näyttää siltä, että Volvo ilmestyy takapuskuriin varsin huomattavaa vauhtia, vaikka Tesla kuitenkin vaikuttaa menevän ihan kohtalaisella vauhdilla oikeanpuoleisesta liikenteestä ohi, eikä voi puhua mistään selkeästä rinnakkainajosta.
Tarinahan nimenomaan ajajan suulla kertoi, että sitä oli vasenta halattu ensin taksi ja sitten Volvo perässä, jolloin ilmeisesti laitettu nauhoitus käyntiin (IL:n videolla). Jos oikea ajaa vaikka 60 km/h ja tämä köröttää vasuria 70 km/h, niin varmaan se voi näyttää kohtaiselta vauhdilta ohitukseen. Oleellisempaa minusta oli se, että takakuvasta sekä vasen että oikea kaista lähestyi näitä kahta rinnakkaista sankaria eli leppoisasti mentiin.
 
Se on jännä, että tämä kääntyy aina siihen mitä se hermonsa menettänyt teki vaikka todelliset syyt tilanteen syntyyn ovat järjestäen muualla.

En mä sitä kiistä, etteikö saisi suuttua. Ja voin jopa ymmärtää keskarin vilautuksen sekä mielenosoituksellisen rivakan ohituksen. Mutta tuolla liikenteessä ei nyt vaan voi lähteä tekemään noita sirkustemppuja, vaikka kuinka kismittää.

Noilla breakcheck:llä saa pahaa jälkeä aikaan ja pahimmillaan pelkästään asiaan täysin syyttömät kärsii.
 
Tarinahan nimenomaan ajajan suulla kertoi, että sitä oli vasenta halattu ensin taksi ja sitten Volvo perässä, jolloin ilmeisesti laitettu nauhoitus käyntiin (IL:n videolla). Jos oikea ajaa vaikka 60 km/h ja tämä köröttää vasuria 70 km/h, niin varmaan se voi näyttää kohtaiselta vauhdilta ohitukseen. Oleellisempaa minusta oli se, että takakuvasta sekä vasen että oikea kaista lähestyi näitä kahta rinnakkaista sankaria eli leppoisasti mentiin.
Vaikka Tesla olisikin ajellut leppoisasti ennen Volvon ilmestymistä taakse, niin valoshown jälkeen vauhti näytti kiihtyvän ja mentiin lyhyessä ajassa ohi kahdesta autosta. Toisen ohituksen kohdalla Volvo oli jo koukannut oikealta ohi, vaikka Tesla meni jo selvästi oikean kaistan liikennettä kovempaa.

Kortti pois Volvo-kuskilta, en kaipaa yhtään tommosta jenkkityylistä tieraivoa tänne. Mitään alun käytöksen edes jotenkin oikeuttavaa hengenhätää Volvolla ei selvästi ollut, kun oli aikaa jäädä kiukuttelemaan.
 
En mä sitä kiistä, etteikö saisi suuttua. Ja voin jopa ymmärtää keskarin vilautuksen sekä mielenosoituksellisen rivakan ohituksen. Mutta tuolla liikenteessä ei nyt vaan voi lähteä tekemään noita sirkustemppuja, vaikka kuinka kismittää.

Noilla breakcheck:llä saa pahaa jälkeä aikaan ja pahimmillaan pelkästään asiaan täysin syyttömät kärsii.
No ei tietenkään voi. Ei volvon toiminnalle ole mitään oikeutusta. Mut ei se tee Teslasta yhtään sen syyttömämpää tilanteeseen. Satoja tuhansia km ajanut nelikaistaisilla ja en muista yhtäkään kaveria, joka olisi sivusta seurattuna lähtenyt 0-100 mitenkään heti, kun saa jonkun kiinni kaistalla. Jotain huumekuskeja on tullut takaa, mutta ne vetää samantien ohi mistä sattuu mitään välittämättä. Tuollainen Vollen käytös ja jarruttelu yms. yhteen autoon kohdistettu puhdas viha kertoo siitä, että siinä on Tesla kypsytellyt "saalistaan" hartaudella. Ei moisellekaan toiminnalle ole mitään oikeutusta tai järkevää syytä, varsinkaan jos ajattelee oman turvallisuuden näkökulmasta. Teslakuski oli kovin huolissaan brake checkin vaarasta, mutta sitä ennen ei varmaan ollut uhrannut ajatustakaan miten hänen toiminta kiihdyttää sitä hullua takaboksissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 916
Viestejä
4 560 779
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom