Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.
Itseäni kyllä ihmetyttää, miten suurelta ja äänekkäältä joukolta tuntuu olevan porukka, joka täällä ja monessa muussa paikassa on sitä mieltä, että jos joku tulee perseeseen kiinni, niin on ehtinyt syyllistymään johonkin. Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu? Onko tämä "oma vika" samaa tasoa sen kanssa, jos nainen joutuu seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi minihameen takia, saa turpaansa pinkin paidan takia tai joku kilahtaa, kun suutelet samaa sukupuolta olevaa kumppania? Ja huom, alinopeutta ajavien kyllä pitää väistää.
Ironista tämän videon kohdalla on, että kyseessä ei edes ole mikään "ohituskaista", eli sitä vasenta kaistaa saa ajaa, jos ei haittaa tai vaaranna liikennettä. Lisäksi jos ruvetaan näsäviisaiksi, niin Teslakuski olisi saattanut jopa rikkoa lakia, jos olisi väistänyt, koska tieliikennelaki sanoo myös "Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
Yleensä kaikista helpoimmalla liikenteessä pääsee, jos viitsii tai osaa joustaa. Tilanteessa kuin tilanteessa ajatella vähän laajemmalla skaalalla kuin "Minä ja Minun oikeudet-velvollisuudet".
Valitettavasti vain nykypäivän liikennekulttuuri on vuosi vuodelta agressiivisempaa sekä äärimmäisen "MinäMinä" -tyylistä. Johtunee pahoinvoivasta yhteiskunnasta, liikenteessä on helppoa purkaa vitutusta sekä toisaalta myös olla totaalisen "nollat taulussa". Nykyautoja on varmaan 10 kertaa helpompi ajaa kuin vaikkapa 20v takaperin -> keskivertokuljettajalle jää vähintään se 10x enemmän "aikaa" tai mahdollisuuksia liikennevirrassa keskittyä ihan muuhun kuin autonsa ajamiseen, kuljettamiseen, liikenteen tarkkailuun. Ja näin toimien pikkuhiljaa, tasaisesti, sellainen tietty "liikenneosaaminen" karisee. Törttöilystä ja "ajattelemattomuudesta" tulee yksilölle tietyllä tasolla uusi käyttäytymisen normi.
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla? Itse asun pk-seudulla ja autoilen ~40tkm vuodessa enkä muista yhtäkään tuollaista tilannetta, en millään. Sen sijaan voisin luetella lukuisia tilanteita, joissa "väli" vedetään umpeen, näytetään hapanta naamaa, näytetään käsimerkkejä tai öykkäröidään muutoin (esimerkiksi vetämällä kehätien vasemmalta kaistalta suoraan erkanemiskaistalle tai kiihdytyskaistalta suoraan vasemmalle kaistalle).
Nopeana esimerkkinä vaikkapa 20 vuoden aikana autotekniikassa normaaliksi muodostunut "3 vilkutuksen kaistanvaihto" -ominaisuus. Ennen vilkkua käytettiin, nykyään vilkutetaan tuo 3 kertaa risteyksissäkin, kun ei jakseta tai ymmärretä vilkun kunnollisen käytön (=informaatiota muille) tarpeellisuutta. Ajatellaan vain itseä tai sitten ei (osata) ajatella yhtään mitään.
Bonarina kaikelle supisuomalainen, vuosikymmeniä vanha kotipoliisikulttuuri. Joka elää vahvaa, todella vahvaa nousukautta kun ensiksi keksittiin kamerapuhelimet ja sen jälkeen ns. "kojelautakamerat". Vielä kun saadaan kaikkiin pikkuautoihinkin jo tehtaalta kameravalvontamahdollisuus niin tämä upea, todella upea toimintatapa vain vahvistuu ja vahvistuu kun vanhempi ikäpolvikin osaa jo sujuvasti käyttää erilaisia älylaitteita - auton älykameroista lähtien. Suomalaiselle mikään ei tuota niin hyvää mieltä kuin jos naapurilla menee huonosti - suomalainen on valmis jopa maksamaan 100e siitä ettei naapuri / työkaveri / tms. saa 50 euroa. Suomalaista ärsyttää suuresti, jos naapuri ostaa paremman auton, veneen, rakentaa tiluksilleen pation. Siinä mittaillaan ja tutkitaan tuliko patio tai muu lisärakennelma liian lähelle sitä tai tätä. Suomalainen on kasvanut siihen, että kaikkea kytätään, kaikesta valitetaan, kaikkea kyylätään pilkuntarkasti - mistään ei jousteta. Ja tämä näkyy vuosi vuodelta vahvemmin liikenteessä.
Tesla-Samulihan ei sinällään, liikennesääntöjen puitteissa tee mitään väärää hinatessaan Kehä 3:n vasenta kaistaa Espoon Mikkelästä Helsinkiin, Vuosaaren satamaan saakka olemattomalla nopeuserolla oikeaan kaistaan. Joku voisi argumentoida auton kuljettamisesta oikeanpuolimmaisella vapaalla kaistalla, joku argumentoi "turhista kaistanvaihdoista" ja kolmas siitä, ettei Kehä 3 ole moottoritie. Aina löytyy mielipide, näkemys ja pilkun viilaus.
Kiistatonta asiassa on lähinnä se, että jos uutisen Tesla-Samuli olisi joustanut vasemmalla kaistalla ajamisestaan - tai vaihtoehtoisesti ajanut vasemmalla kaistalla "sujuvammin" - niin tästäkin IL-lehden paskauutisesta olisi vältytty, Volvokuskilla ei olisi palanut pinna, polttoainetta, jarruja ja ilmastoakin olisi säästetty. Voi vain arvuutella miten paljon vaikkapa yhden vuorokauden aikana suomen liikenne sujuvoituisi, päästöt vähenisivät, ihmiset voisivat paremmin - jos jengi osaisi ajatella ja toimia liikenteessä vähänkään joustavammin. Koko yhteiskunta voittaisi.
Niin ja täällä moni, minäkin, olisi säästänyt elämästään aikaa kun ei olisi ollut syytä kirjoitella tänne