Itse pyrin etupäähän kytkemään varsinkin sumuvalot kohtuullisen herkästi. ...
Toki, mutta tuo vähän pelastaa että takavalot oikeasti palavat koko ajan. Etuvalot taas näkyvät eteenpäin tuleville autoille paremmin esim. kovassa sateessa ja sieltä se kovempaa päin tuleva auto tulee jos on tullakseen ainakin normaalilla kaksikaistaisella tiellä. Takasumuvalo on toki juuri sumussa erinomainen kun monet autoilijat eivät juuri vauhtia tunnu noissa keleissä hidastavan ja sen oikean laidan yleensä vielä näkee.
Jos jälkimmäisessä kommentoit etusumuvalojakin, kuten toinen nimimerkki mainitsi, niin Suomessa ovat käytännössä tarpeeton turha lisävaruste.
Oikea käyttöpaikka on kelissä jossa ajonopeudet ovat sumun yms, takia taajamanopeuksia. jossain päin suomea voi joskus olla sumua yms jossa noilla nopeuksilla ei lyhyillä pärjää.
Toinen, vähän epävirallisempi käyttötilanne voi olla se jos ne ajovalot ovat yllättäen hajonneet ja ainoa toimivat eteen on sumuvalot ja parkit.
Kokonaisuutena olisi parempi jos ajoneuvoissa ei olisi etusumuvaloja, silloin niiden virheellinen käyttö jäisi pois, ja kuljettajalle paljon helpompi hallita valoja, kun ei tarvi arpoa mistä syttyy taakse, mistä eteen. ja kumpaa se merkkivalo nyt tarkoittaa.
Yleensäkin koko valoautomatiikan hyväksyntä liikenteessä käytettäväksi on käsittämätön asia. Siitä kun ei ole mitään hyötyä, että takavalot ei pala. Ja nykyään, kun ne on vielä ledeillä toteutettu niin sähkönsäästö sähköautoissakin aivan olematon. Päiväajovalot ymmärrän ja systeemi olisi ihan ok, jos takavalot palaisi päivävalojen kanssa ja automatiikka sytyttäisi sitten tarvittaessa ajovalot eteen, takana palaisi aina valot. Joskus nillitettiin katsastuksessa, jos takavalon lasi oli liian tummapintainen, nyt saa ajella ilman takavaloja.
Siinä samaa mieltä että Suomessa pimeät takavalot ovat kokonaisuutena suurempi haitta kuin hyöty. (ilman tutkimus dataa, täyttä mutua, ja en tiedä mahdolliseten onnettomuuksian vähenemisen Co2 netto vaikutusta, siitä huolimatta laskisin myös hyvinvoinnin)
Valoautomatiikka yleisemmin, niin ehdottomasti kannatan automatiikkaa, mutta nimenomaan toimivaa-automatiikkaa ja selkeä käyttöliittymä kuljettajelle, oli sitten tuttu oma tai vieras auto.
Jotta vaaralliset virheet minimoidaan, niin toimintatapa sellainen että valoja vähennetään jos se on turvallista. ja jos olla tälläaikavyöhykkeellä näillä korkauksilla niin takana palaa valot aina, poikkeus talli/piha pysäköinti , heikko varaustila
Edit: Lisätään vielä se juuri syyn poisto innokkailla valojen sammuttelulle. Eli päästö/kulutusmittauksissa takavalot päällä, jos ja kun on markkinoita joissa on ihan ok ajelle ilman valoja, niin rinnalla sitten ilman valoja "mittaukset".
Jos vero ym kohtelu riippuu noista mittaukisista niin poliitikot voi sitten arpoa mitä käytetään.