Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Minullekin on tullut tuota vastaan että ohitetaan oikealta motarilla ohitustilanteessa. Jostain syystä (idiootit) odottavat että olet yhtä tyhmä kuin he ja pitäisi liittyä ohitetun eteen 2 metrin turvavälillä.
 
Tarinahan nimenomaan ajajan suulla kertoi, että sitä oli vasenta halattu ensin taksi ja sitten Volvo perässä, jolloin ilmeisesti laitettu nauhoitus käyntiin (IL:n videolla). Jos oikea ajaa vaikka 60 km/h ja tämä köröttää vasuria 70 km/h, niin varmaan se voi näyttää kohtaiselta vauhdilta ohitukseen. Oleellisempaa minusta oli se, että takakuvasta sekä vasen että oikea kaista lähestyi näitä kahta rinnakkaista sankaria eli leppoisasti mentiin.
Ja jos oikea ajaa vaikka 80 km/h ja tämä köröttää vasuria 90 km/h, niin mitäs sitten?

Kyllä mullakin alkaa verenpaineet nousemaan, jos joku hinkkaa kehällä vasuria muutaman km/h oikeaa kaistaa nopeammin tai mikäli eivät ota meitä hätäisempiä lainkaa huomioon siirtymällä hetkeksi (tietysti silloin kun tilaa on) oikealle kaistalle. Ja ennen kuin kerkeätte, niin ei, kenenkään ei TARVITSE väistää. Mielestäni se vaan on kohteliasta ja sujuvoittaa usein liikennettä. Mitä Teslakuskiin tulee, niin video ei tosiaan paljasta sitä miten tähän tilanteeseen päädyttiin, mutta vähän on itsellänikin sellainen kutina, että siellä on vedelty laput silmillä. Koska tää on vain mutua, niin en lähde tuomitsemaan. Sanon vain, että jännästi näistä videoista tuppaa löytymään vain se eskalaatio. Leikkaako toimitus, vai haluaako videon lähettäjä jättää jotain kertomatta?
Silti. En pidä kuvaajan varauksettomasta lynkkaamisesta pelkän mutun perusteella.
 
On yleistynyt hälyttävästi moottoritiellä ohittamisen vaikeus mikä korostuu etenkin mutkaisella moottoritie osuudella aka 1. tiellä. Jos rekka osuu ohitettavaksi mutkassa ei siitä meinata päästä ohi ei sitten kirveelläkään. Taulussa hikisesti satanen. Kun mutkasta ja rekasta on päästy juuri ja juuri ohi, löytyy vauhtipedaali taas ja sit mennäänkin aiempaa nopeammin sitä oikeaa kaistaa kuin aiemmin ennen rekkaa. Ei ne mutkat siellä ole liian jyrkkiä 120iä ajettavaksi. Sen on ingenööri laskenut että perus kinnerikään ei siitä ulostaudu eikä G-voimia tule likimainkaan liikaa. Jos ohittaminen on pelottavaa. Niin ajakaa siellä rekan takana ja ohittakaa vasta kun on 2km pituinen suora ilman kaarretta.

Toinen mikä on yleistynyt kovasti on niin ikään konetiellä ohittavan eteen tuleminen. Katsotaan ehkä että joo siellä on joku x matkan päässä. Mutta ei seurata sitä sen kohtaamis nopeutta ei sitten yhtään eikä ollenkaan. Kaiken lisäksi tullaan siihen eteen ajamaan omia nopeuksia. Eli pelkäämään ohitusta mutkassa. Ai että kiristää kun oon tämmöisenkin tapauksen kohdannut. Tämä poloinen vieläpä painoi jarrua siinä mutkassa keskellä ohitusta ja rekan keskellä. :x3:
 
Ja jos oikea ajaa vaikka 80 km/h ja tämä köröttää vasuria 90 km/h, niin mitäs sitten?
No jos siellä silti joku hermokeikko keikkuu takana, niin minä ainakin väistäisin. Vaikka sitten hidastamalla johonkin väliin oikealle, jos muu ei auta. Ihan turhaa provoamista alkaa menohaluista raahata perässä.
 
No ei tietenkään voi. Ei volvon toiminnalle ole mitään oikeutusta. Mut ei se tee Teslasta yhtään sen syyttömämpää tilanteeseen. Satoja tuhansia km ajanut nelikaistaisilla ja en muista yhtäkään kaveria, joka olisi sivusta seurattuna lähtenyt 0-100 mitenkään heti, kun saa jonkun kiinni kaistalla. Jotain huumekuskeja on tullut takaa, mutta ne vetää samantien ohi mistä sattuu mitään välittämättä. Tuollainen Vollen käytös ja jarruttelu yms. yhteen autoon kohdistettu puhdas viha kertoo siitä, että siinä on Tesla kypsytellyt "saalistaan" hartaudella. Ei moisellekaan toiminnalle ole mitään oikeutusta tai järkevää syytä, varsinkaan jos ajattelee oman turvallisuuden näkökulmasta. Teslakuski oli kovin huolissaan brake checkin vaarasta, mutta sitä ennen ei varmaan ollut uhrannut ajatustakaan miten hänen toiminta kiihdyttää sitä hullua takaboksissa.
Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.

Itseäni kyllä ihmetyttää, miten suurelta ja äänekkäältä joukolta tuntuu olevan porukka, joka täällä ja monessa muussa paikassa on sitä mieltä, että jos joku tulee perseeseen kiinni, niin on ehtinyt syyllistymään johonkin. Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu? Onko tämä "oma vika" samaa tasoa sen kanssa, jos nainen joutuu seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi minihameen takia, saa turpaansa pinkin paidan takia tai joku kilahtaa, kun suutelet samaa sukupuolta olevaa kumppania? Ja huom, alinopeutta ajavien kyllä pitää väistää.

Ironista tämän videon kohdalla on, että kyseessä ei edes ole mikään "ohituskaista", eli sitä vasenta kaistaa saa ajaa, jos ei haittaa tai vaaranna liikennettä. Lisäksi jos ruvetaan näsäviisaiksi, niin Teslakuski olisi saattanut jopa rikkoa lakia, jos olisi väistänyt, koska tieliikennelaki sanoo myös "Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
 
Kun mutkasta ja rekasta on päästy juuri ja juuri ohi, löytyy vauhtipedaali taas ja sit mennäänkin aiempaa nopeammin sitä oikeaa kaistaa kuin aiemmin ennen rekkaa.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Maaginen veto/työntösäde kohdistuu omasta autosta siihen oikealla ajavaan kunnes pääsee jonkun 50 m ohi, niin sitten se jää kuin pieru saharaan. En sitten tiedä onko se ilman vakkaria ajavien ongelma, että tiedostamatta kaasulla yritetään pysyä rinnalla. Joskus on ihan naurattanut, kun Turkuun päin Lohjan tunneleita ennen vaihtuu 100:n rajoitus ja heittämällä aiemmin ohitettu tulee imuun oikealle kaistalle ja selvästi arpoo uskaltaako hän lähteä ohittamaan. Onhan siinä tunnelia ennen muistaakseni yksi nopeuskyltti, mutta seuraava on vasta puolessa välissä tunnelia. Sen tunnelin keskellä olevan kyltin kohdalla on useampikin lähes lukkojarrutus näkynyt taustapeilissä, kun (yleensä) eläkeläinen on tajunnutkin ajavansa sakkorajan tuntumassa olevaa nopeutta.

Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.
Kuten tässä jo monta kertaa on kerrottu, niin se teslakuski itse kertoo pidätelleensä jotain taksia ennen kuin volvo edes pääsi kimppuun. Ilmeisesti volvo oli jo taksin takana viestitellyt, että vois se jonon eka tehdä jotain muuta kuin kaivaa nenää.
 
Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu?

Kärjistämällä asioita ihan toiseksi kuin mitä on tapahtunut tai keksimällä oma skenaario tilanteesta - saadaan kenen "syyksi" tahansa milloin mikäkin törttöily.
 
Minullekin on tullut tuota vastaan että ohitetaan oikealta motarilla ohitustilanteessa. Jostain syystä (idiootit) odottavat että olet yhtä tyhmä kuin he ja pitäisi liittyä ohitetun eteen 2 metrin turvavälillä.
Jostain kumman syystä kuskit jotka haukkuvat muita idiooteiksi kokevat näitä ongelmatilanteita säännöllisesti.
 
Se on totta, että aina näissä videoissa ei ole koko totuus ja palaa mieleen se muutaman vuoden takainen video Yhdysvalloista, missä Lamborghinilla ajanut jannu kuvasi "näennäisesti" järkensä menettänyttä naista, kuinka tämä kuski oli muka ollut täysin syytön kaikkeen ja hullu nainen oli sitten pelkästä kateudesta johtuen tahallaan kolaroinut hänen Lamboaan ja huudellut vielä perään. Sitten alkoikin nettiin valua koko totuus videoiden muodossa, mistä kävi ilmi, ettei Lambon kuljettajalla ollutkaan puhtaat jauhot pussissa ja oli urakalla vaarantanut liikennettä ja mm. ensiksi kolaroinut naisen auton omalla Lambollaan. Eli näissä videoissa on tosiaan se mahdollisuus, että ne laitetaan näyttämään kuvaajalleen edullisessa valossa.

Tämän sanottuani on täysin kiistatonta, että Volvokuski on ihmisperse ja sietäisi saada korttinsa hetkeksi huilaamaan. Nimittäin jos kiehuu yksittäisestä kuskista noin paljon, niin takuulla ei ole ensimmäinen, eikä viimeinen tilanne, missä hän vetää kuumakallena liikenteessä ja vaarantaa muiden ihmisten turvallisuutta.
 
Pelleilyyn en ota kantaa, mutta videon aivan alussa oikealla kaistalla näkyy ajovalot, jotka etenevät hetken aikaa jopa nopeampaa kuin tämä "Tesla-Samuli" :hmm:
Tarinan mukaan tulkitsin niin että siinä jonossa oli joku taksi, ja taksi vaihto kaistaa, mikä näkyy videolla ja valojen vilkuttelia tuli sitten Teslan konttiin ja ei yllytys jos Teslan ohitettua haki seuraavan uhrin. (kunhan jarruteluiltaa kerkesi)

Tesla ainakin ohitti oikealla kaistalla olevan auton (autoja?), kohtuullisella nopeuserolla , videossa ei sinänsä mitään sellaista että jotain matelua olisi ollut.

Kärjistämällä asioita ihan toiseksi kuin mitä on tapahtunut tai keksimällä oma skenaario tilanteesta - saadaan kenen "syyksi" tahansa milloin mikäkin törttöily.
Tähänkin on keksitty aika värikkäitä tarinoita, onneksi kukaan ei ole volvokuskia kehunut, mutta Teslakuski silti leimatti melkein yhtä pahaksi, keksitty tarinoita kerrotun ulkopuolelta, ja lukijalle sitten tuupatu vastuu kumota ne.

Ehkä se Teslakuski vei Motonetistä viimeisen outlet painepesurin, kun Volvo kuski arpo ja kyseli VRC foorumilta arvosteluja.


Aiemmista videoista nähty että Volvo kuskit on niin hyvä tapaisia (matelioita, teiden tukkoja) ettei ilman äärimäisen raakaa provoa voi syntyä tuollaista, ja tuskin oli nisti, eihän ne nyt Volvoa pöllis.

Volvokuski vain oikealta ohi ja matka jatkuisi ilman mitään mielenilmauksia, varsinkin kun tuossa on vielä kolme kaistaa rinnakkain niin ohi pääsee varmasti...
Kolmella kaistalla vedeolla ajeli, ja tosiaan ohi pääsi, mutta halusi palata Teslan eteen jarrutteleen ja hailutteleen.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen ajelin (pitkästä aikaa) vajaan kymmenen kilometrin matkan Oulun motarilla, ja kyllähän siellä taas pari sankarisuoritusta näkyi:
- Olin juuri ohittamassa puolentusinaa autoa (takana ei tullut ketään ohituksen alkaessa), nopeudella ~120km/h, letka ajoi ~100km/h. Kun viimeisiä autoja vietiin, taustapeiliin ilmestyi arviolta 50km/h nopeuserolla Volvo-SUV, ja liimaantui perään niin lähelle ettei ajovalojakaan nähnyt, roikkui siinä sen useamman sekunnin kunnes pääsin turvallisesti vaihtamaan kaistaa takaisin oikealle. Takakulmaa hipoen kaasutti kauas horisonttiin. Juu saa sitä ajaa lujempaa, mutta kristuksen vittu nyt soikoon motarivauhdeissa niin perseeseen kiinni ettei ajovalojakaan näe? Ja joo siellä lippispoika tuijotteli Volvosta vihaisena kun ohi pääsi. Hohoijaa. Ja se tuli todella suurella nopeuserolla sita vasenta kaistaa, ei näkynyt missään kun lähdin letkaa ohittamaan.
- Ajelin vakkari päällä sopivaa 110km/h kun liittymisrampilta lähestyi naisoletettu valkoisella ykköspenarilla. Takanani ei ollut pariinsataan metriin ketään, ja edessäkin arviolta 150m tyhjää. Siinä se vierellä ajeli hyvän tovin ramppikaistaa, kunnes tajusi että ramppihan loppuu, ja alkoi sitten hidastelemaan ja liittyi taakseni. Kohta paahtoi ohi kädet huitoen ja irvistellen. ????? Nojoo, sitä kun Oulun motaria normaalisti välttelee niin unohtaa että täällähän niitä motarille liittyviä väistetään tyhjälläkin tieosuudella. /s
 
Kolmella kaistalla vedeolla ajeli, ja tosiaan ohi pääsi, mutta halusi palata Teslan eteen jarrutteleen ja hailutteleen.

Kortti pois vuodeksi niin oppii rauhoittumaan, ei voi olla niin känkkäränkkä aikuinen että käyttäytyy kuin 4v uhmassa! :facepalm:

Kuten sanottua niin kehällä toi on joka päiväistä...
 
- Ajelin vakkari päällä sopivaa 110km/h kun liittymisrampilta lähestyi naisoletettu valkoisella ykköspenarilla. Takanani ei ollut pariinsataan metriin ketään, ja edessäkin arviolta 150m tyhjää. Siinä se vierellä ajeli hyvän tovin ramppikaistaa, kunnes tajusi että ramppihan loppuu, ja alkoi sitten hidastelemaan ja liittyi taakseni. Kohta paahtoi ohi kädet huitoen ja irvistellen. ????? Nojoo, sitä kun Oulun motaria normaalisti välttelee niin unohtaa että täällähän niitä motarille liittyviä väistetään tyhjälläkin tieosuudella. /s

Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
Kun se nyt on liittyjän vastuulla päästä sinne motarille. Jos ei satojen metrien tyhjään tilaan osu, niin bussin kyytiin sitten vain.

Tämä vasemmalle tilan antaminen kun vielä yleistyy, niin kusessa ollaan. On melko jännä tunne olla tällaisen vasemmalle väistelijän ja keskikaiteen välissä miettimässä, että riittääkö tila ja aika.. Sillä kertaa riitti. Ei kuulemma nähnyt minua. Olin varmaan kuolleessa kulmassa ja väistelijällä ei niska kääntynyt.
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt

Ei ole. Vaikka kykenisit tuollaiseen perseilyyn lakia oman mielen mukaan venyttäen, ei se tee siitä yhtään hyväksyttävämpää.

yhmää ja ajattelematonta on opetella jotain ihme kaistanvaihtomanoovereja, kun samalla vaivalla voisi opetella ajamaan muun liikenteen mukana.
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt

Tämä on sama asia kun se että niille polkupyörille EI anneta tietä jos niillä ei ole etuajo-oikeutta! Tien antaminen väistämisvelvolliselle on sama kun lapselle opettaa että kaupasta saa varastaa, opitaan väärä käyttäytymismalli, joka johtaa pahimmillaan onnettomuuteen!

Tieliikenteessä on laki ja sitä noudatetaan, rampiltatulija tulee kolmion takaa, hän väistää ja sovittaa vauhdin, ei kukaan muu, piste!
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
Wow, mitähän mä oikein luin. Nyt pitää hetki paijata kissaa.
 
Sinänsä kaunis ajatus antaa tilaa tyhjällä tiellä. Mutta ei sitä oikein voi suositella, juuri tuon takia, että sitten opitaan toimimaan väärin ja vaarallisesti. Milloin koitetaan liittyä tai väistää kylkeen, tai vaikka hidastaa neljään kymppiin päätiellä (ei tosin ollut motari vaan 70 alue).
 
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.

Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
On erilaisia tilanteita, missä on perusteltua "antaa tilaa", esim. kun liittyvä on hitaampi ajoneuvo. Näille tilanteille ominaista on kuitenkin se, että se liittyy/on liittymässä sun eteen ja tulisit joka tapauksessa ohittamaan liittyjän.

Järjestään näkee jengin antavan tilaa semmosissakin tapauksissa, että kaistaa vaihtaessa on jo menty liittyjän ohi, eikä siitä kaistanvaihdosta ollut mitään hyötyä. Tai vaihtoehtoisesti vaihdetaan niin ajoissa kaistaa, että liittyjä kiihdyttääkin horisonttiin eikä tätä koskaan edes saavuteta. Jos taas ajatte kiihdytyskaistalla rinnan samaa vauhtia, niin mitä hyötyä siitä kaistanvaihdosta on silloinkaan? Kun siirryt vasemmalle kaistalle, jos te jatkatte samaa vauhtia niin siirrät vastuun vauhdin sovittamisesta liikenteeseen itsellesi.

Suurin ongelma kaikissa näissä tilanteissa on se, ettei isolla osalla autoilijoista ole kykyä arvioida muiden nopeuksia suhteessa omaan nopeuteen. Tuntuu, että tilanteet nähdään vastaavasti kuin autokoulun teoriakokeessa, ja päätös jatkotoimista tehdään sen yhden kuvan perusteella lukematta tilanteen kehittymistä ollenkaan.
 
Eipä muistu mieleen sellaista tilannetta vuosien ajalta, jossa liittyessäni motarille/väylälle jne. minua väistäneen olisi oikeasti tarvinnut väistää. Vaan siellä on opittu se paha tapa ja luullaan ihan vakiona, että nyt pitää väistää. Sitten ihmetellään siellä ohituskaistalla pahimmillaan alle nopeusrajoituksen ajellen että olikohan se tarpeen ja miksi takana on noin paljon autoja ja nyt se äsken väistetty autokin ajelee tuolla jossain edempänä.
 
On erilaisia tilanteita, missä on perusteltua "antaa tilaa", esim. kun liittyvä on hitaampi ajoneuvo. Näille tilanteille ominaista on kuitenkin se, että se liittyy/on liittymässä sun eteen ja tulisit joka tapauksessa ohittamaan liittyjän.

Järjestään näkee jengin antavan tilaa semmosissakin tapauksissa, että kaistaa vaihtaessa on jo menty liittyjän ohi, eikä siitä kaistanvaihdosta ollut mitään hyötyä. Tai vaihtoehtoisesti vaihdetaan niin ajoissa kaistaa, että liittyjä kiihdyttääkin horisonttiin eikä tätä koskaan edes saavuteta. Jos taas ajatte kiihdytyskaistalla rinnan samaa vauhtia, niin mitä hyötyä siitä kaistanvaihdosta on silloinkaan? Kun siirryt vasemmalle kaistalle, jos te jatkatte samaa vauhtia niin siirrät vastuun vauhdin sovittamisesta liikenteeseen itsellesi.

Suurin ongelma kaikissa näissä tilanteissa on se, ettei isolla osalla autoilijoista ole kykyä arvioida muiden nopeuksia suhteessa omaan nopeuteen. Tuntuu, että tilanteet nähdään vastaavasti kuin autokoulun teoriakokeessa, ja päätös jatkotoimista tehdään sen yhden kuvan perusteella lukematta tilanteen kehittymistä ollenkaan.

Juuri näin, on poikkeustilanteita joissa voi hieman joustaa ajovuoroista, kuten esimerkiksi ruuhka aika (vetoketjuliike), tai ahtaat parkkipaikat esim joissain ruuhkaisissa tapahtumissa (vetoketjuliike), eli tilanteet joissa kaikki liikkuvat noin kävelyvauhtia ja kukaan ei muuten pääsisi mihinkään. Kehätiellä tai moottoritiellä ei ole pääasiassa mitään (vi**n) asiaa vaihtaa sitä kaistaa kun liikenne vetää hyvin ja jos näkee sieltä rampista tulevan jonkun ja liittyvän siihen alas. Eli juuri kuten kirjoititkin, ajetaan sitä omaa ajoa ja annetaan liittyjän sovittaa vauhti itselleen sopivaksi. Jos tuntuu että on ihan pakko tehdä jotakin, sitten voi vähän kiihdyttää tai hidastaa, mutta ei missään nimessä vaihdeta sitä kaistaa. Nämä arvaamattomat väistäjät on kaikkein vi**umaisin väki mitä liikenteessä tulee vastaan, sekä itse siinä moottoritietä ajavan, että liittyjän näkökulmasta. Hyvästä tarkoituksesta huolimatta se kaikkien takana tulevien molempia kaistoja ajavien lisäksi hyvin usein myös vaikeuttaa myös sitä liittyjää, kun pitää alkaa ihmettelemään esim että mihinkäs he**ettiin se auto yhtäkkiä katosi siitä, jäikö johonkin kuolleeseen kulmaan tms. Se liittyjän liittyminen on helpompaa, kun siellä alhaalla kukaan ei ala tekemään arvaamattomia peliliikkeitä.
 
Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.

Itseäni kyllä ihmetyttää, miten suurelta ja äänekkäältä joukolta tuntuu olevan porukka, joka täällä ja monessa muussa paikassa on sitä mieltä, että jos joku tulee perseeseen kiinni, niin on ehtinyt syyllistymään johonkin. Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu? Onko tämä "oma vika" samaa tasoa sen kanssa, jos nainen joutuu seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi minihameen takia, saa turpaansa pinkin paidan takia tai joku kilahtaa, kun suutelet samaa sukupuolta olevaa kumppania? Ja huom, alinopeutta ajavien kyllä pitää väistää.

Ironista tämän videon kohdalla on, että kyseessä ei edes ole mikään "ohituskaista", eli sitä vasenta kaistaa saa ajaa, jos ei haittaa tai vaaranna liikennettä. Lisäksi jos ruvetaan näsäviisaiksi, niin Teslakuski olisi saattanut jopa rikkoa lakia, jos olisi väistänyt, koska tieliikennelaki sanoo myös "Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."

Yleensä kaikista helpoimmalla liikenteessä pääsee, jos viitsii tai osaa joustaa. Tilanteessa kuin tilanteessa ajatella vähän laajemmalla skaalalla kuin "Minä ja Minun oikeudet-velvollisuudet".

Valitettavasti vain nykypäivän liikennekulttuuri on vuosi vuodelta agressiivisempaa sekä äärimmäisen "MinäMinä" -tyylistä. Johtunee pahoinvoivasta yhteiskunnasta, liikenteessä on helppoa purkaa vitutusta sekä toisaalta myös olla totaalisen "nollat taulussa". Nykyautoja on varmaan 10 kertaa helpompi ajaa kuin vaikkapa 20v takaperin -> keskivertokuljettajalle jää vähintään se 10x enemmän "aikaa" tai mahdollisuuksia liikennevirrassa keskittyä ihan muuhun kuin autonsa ajamiseen, kuljettamiseen, liikenteen tarkkailuun. Ja näin toimien pikkuhiljaa, tasaisesti, sellainen tietty "liikenneosaaminen" karisee. Törttöilystä ja "ajattelemattomuudesta" tulee yksilölle tietyllä tasolla uusi käyttäytymisen normi.

Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla? Itse asun pk-seudulla ja autoilen ~40tkm vuodessa enkä muista yhtäkään tuollaista tilannetta, en millään. Sen sijaan voisin luetella lukuisia tilanteita, joissa "väli" vedetään umpeen, näytetään hapanta naamaa, näytetään käsimerkkejä tai öykkäröidään muutoin (esimerkiksi vetämällä kehätien vasemmalta kaistalta suoraan erkanemiskaistalle tai kiihdytyskaistalta suoraan vasemmalle kaistalle).

Nopeana esimerkkinä vaikkapa 20 vuoden aikana autotekniikassa normaaliksi muodostunut "3 vilkutuksen kaistanvaihto" -ominaisuus. Ennen vilkkua käytettiin, nykyään vilkutetaan tuo 3 kertaa risteyksissäkin, kun ei jakseta tai ymmärretä vilkun kunnollisen käytön (=informaatiota muille) tarpeellisuutta. Ajatellaan vain itseä tai sitten ei (osata) ajatella yhtään mitään.

Bonarina kaikelle supisuomalainen, vuosikymmeniä vanha kotipoliisikulttuuri. Joka elää vahvaa, todella vahvaa nousukautta kun ensiksi keksittiin kamerapuhelimet ja sen jälkeen ns. "kojelautakamerat". Vielä kun saadaan kaikkiin pikkuautoihinkin jo tehtaalta kameravalvontamahdollisuus niin tämä upea, todella upea toimintatapa vain vahvistuu ja vahvistuu kun vanhempi ikäpolvikin osaa jo sujuvasti käyttää erilaisia älylaitteita - auton älykameroista lähtien. Suomalaiselle mikään ei tuota niin hyvää mieltä kuin jos naapurilla menee huonosti - suomalainen on valmis jopa maksamaan 100e siitä ettei naapuri / työkaveri / tms. saa 50 euroa. Suomalaista ärsyttää suuresti, jos naapuri ostaa paremman auton, veneen, rakentaa tiluksilleen pation. Siinä mittaillaan ja tutkitaan tuliko patio tai muu lisärakennelma liian lähelle sitä tai tätä. Suomalainen on kasvanut siihen, että kaikkea kytätään, kaikesta valitetaan, kaikkea kyylätään pilkuntarkasti - mistään ei jousteta. Ja tämä näkyy vuosi vuodelta vahvemmin liikenteessä.


Tesla-Samulihan ei sinällään, liikennesääntöjen puitteissa tee mitään väärää hinatessaan Kehä 3:n vasenta kaistaa Espoon Mikkelästä Helsinkiin, Vuosaaren satamaan saakka olemattomalla nopeuserolla oikeaan kaistaan. Joku voisi argumentoida auton kuljettamisesta oikeanpuolimmaisella vapaalla kaistalla, joku argumentoi "turhista kaistanvaihdoista" ja kolmas siitä, ettei Kehä 3 ole moottoritie. Aina löytyy mielipide, näkemys ja pilkun viilaus.

Kiistatonta asiassa on lähinnä se, että jos uutisen Tesla-Samuli olisi joustanut vasemmalla kaistalla ajamisestaan - tai vaihtoehtoisesti ajanut vasemmalla kaistalla "sujuvammin" - niin tästäkin IL-lehden paskauutisesta olisi vältytty, Volvokuskilla ei olisi palanut pinna, polttoainetta, jarruja ja ilmastoakin olisi säästetty. Voi vain arvuutella miten paljon vaikkapa yhden vuorokauden aikana suomen liikenne sujuvoituisi, päästöt vähenisivät, ihmiset voisivat paremmin - jos jengi osaisi ajatella ja toimia liikenteessä vähänkään joustavammin. Koko yhteiskunta voittaisi.

Niin ja täällä moni, minäkin, olisi säästänyt elämästään aikaa kun ei olisi ollut syytä kirjoitella tänne :interested:
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla? Itse asun pk-seudulla ja autoilen ~40tkm vuodessa enkä muista yhtäkään tuollaista tilannetta, en millään.

Joku bemarikuski huomasi mun odottaneen 'tarpeeksi kauan' ympyrään pääsyä ja päästi mut kesällä liittymään. Kiitokset hänelle.
 
Eipä muistu mieleen sellaista tilannetta vuosien ajalta, jossa liittyessäni motarille/väylälle jne. minua väistäneen olisi oikeasti tarvinnut väistää. Vaan siellä on opittu se paha tapa ja luullaan ihan vakiona, että nyt pitää väistää. Sitten ihmetellään siellä ohituskaistalla pahimmillaan alle nopeusrajoituksen ajellen että olikohan se tarpeen ja miksi takana on noin paljon autoja ja nyt se äsken väistetty autokin ajelee tuolla jossain edempänä.

Tämä, eräskin nainen sai kauhean häröpallon motarilla aikaiseksi kun väistää mua kun olen moottoripyörällä tulossa, moottoripyörällä joka muuttaa vauhtia muutamassa sekunnissa 100->200km/h :facepalm:
 

Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.

Ei jumalauta. Saatoin kohdata tämän saman Volvo-urpon, sillä ajoin juuri alkuillasta 30.8. Kehä III:sta länteen. Vasenta kaistaa ohitin hitaampia kun jostain ilmestyi yhtäkkiä perään tumma Volvo melkoisella ylinopeudella täsmälleen videon kaltainen valoshow päällä jo kaukaa. Siirryin oikealle melko nopeasti kun tuli tilaa tehdä niin, ja aivokääpiö pääsi ohi. Melkein heti tästä tie muuttui kaksikaistaiseksi (eli tämä oli varmaankin Mikkelän kohdilla). Hetken päästä Volvokuski lähtikin sitten ohittelemaan seuraavia ohituskieltoalueella.

Tapahtuman kellonaikaa tuossa uutisessa ei ollut mainittu, mutta tuntomerkit, ajotyyli ja keliolosuhteet kyllä täsmää liiankin hyvin...
 
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla?
Mä en tiedä voiko tätä laskea, mutta yksi kokovartalokyrpä vetäs keskiviikkona (?) seisovan jonon ohi prätkällään siten, että just sai vähän sivuun menemällä jätettyä tilaa taakseen, että kaistan läpi kääntyvät ei-ruuhkasta kärsivät pääsi menemään rampille. Tässä kohtaa tämä oli vielä no-joo saamarin urpo tason toimintaa, kun tunki siihen jonoon ja aidosti haittasi sitä jonon toimintaa (vs. valoista etupuolelta maisemaan lane splitting). Noh, mitäpä tämä hermanni teki siinä kohtaa, kun ne valot vaihtui ja olis pitänyt mennä eteenpäin. Alkaa viittelöimään oikealta rampilta tuleville, että menkää vaan, 3-4 autoa päästi siihen eteensä sivulta ennen hyvin ansaittua torvikonserttia siitä 20-30 auton pääjonosta. Lopputuloksena se pääjono ei päässyt kuin pari autoa eteenpäin ja prätkähiiri vielä blokkas seuraavan kääntyvien kaistan siten, että siitä ei päässyt pääjonosta ruuhkaa purkaamaan. Oli kyllä ihan ensimmäinen kerta itselle, kun teki mieli mennä autosta ulos keskustelemaan tämän kanssa, että mitä helvettiä sä ajattelit tällä toiminnallas.

Pitkä jono jatkui tästä kuvasta siis taaksepäin ja prätkähiiri veti about Helsinki-kyltin kohdalle viittelöimään, että te juuri sieltä sivusta tulleet menkää vaan.
 
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla?

Itse kun olen tänä kesänä joutunut tuolla tietyömaiden keskellä ja liepeillä työautoilemaan, niin kiitettävän usein on päästetty pihateiltä mukaan liikennevirtaan ruuhka-aikoinakin. Toki lähes poikkeuksetta tilaa antaneet ovat olleet muita ”ammattiautoilijoita”. Esim Itä-Pasilassa urpot landelle kiirehtivät motittivat poikkeuksetta parkkihallin ulostulorampin, mikä oli erityisen upeaa koska itse olin aina kääntymässä vasemmalle tyhjälle tielle kun nämä sankariautoilijat jonottivat punaisissa valoissa toiseen suuntaan.

Toki itsekin annan lähes poikkeuksetta erityishuomiota busseille, työkoneille, kuorma-autoille ja muille kaupungin ammattiautoilijoille soheltavia takseja lukuunottamatta. Esim bussien motittaminen pysäkille liikennevaloissa tai kaistanvaihdon estäminen pysäkiltä vasemmalle kaistalle on idiotismia mitä näkee lähes päivittäin kantakaupungissa.
 
Viimeksi muokattu:
Prätkillä itsekin liikenteessä törttöilleenä tuli kyllä nähtyä huima suoritus kesällä: Rantatiellä Isohko enduro tunki väkisin kaistojen väliin ja eturiviin. Valot vaihtuivat vihreäksi, mutta prätkäkuski ei saanut kuin nytkäytettyä puoli metriä pyöräänsä ennenkuin se sammui. Oli harvinaisen lähellä ettei meidän kahden rinnakkain ajavan pakettiauton peilit jysähtäneet kypäräpäätä takaraivoon.

Jos on pakko leikkiä julkisella paikalla, niin kantsii opetella se leikki kunnolla ensin.
 
Ei jumalauta. Saatoin kohdata tämän saman Volvo-urpon, sillä ajoin juuri alkuillasta 30.8. Kehä III:sta länteen. Vasenta kaistaa ohitin hitaampia kun jostain ilmestyi yhtäkkiä perään tumma Volvo melkoisella ylinopeudella täsmälleen videon kaltainen valoshow päällä jo kaukaa. Siirryin oikealle melko nopeasti kun tuli tilaa tehdä niin, ja aivokääpiö pääsi ohi. Melkein heti tästä tie muuttui kaksikaistaiseksi (eli tämä oli varmaankin Mikkelän kohdilla). Hetken päästä Volvokuski lähtikin sitten ohittelemaan seuraavia ohituskieltoalueella.

Tapahtuman kellonaikaa tuossa uutisessa ei ollut mainittu, mutta tuntomerkit, ajotyyli ja keliolosuhteet kyllä täsmää liiankin hyvin...
Paikka ja suunta huomioiden haluaisin kovasti antaa pienen mahdollisuuden sille ajatukselle, että oli ajamassa kohti Jorvia pian synnyttävä vaimo kyydissä, mutta toisaalta tämä skenaario tekisi siitä Teslan edessä jarruttelusta vieläkin idioottimaisempaa.
 
Paikka ja suunta huomioiden haluaisin kovasti antaa pienen mahdollisuuden sille ajatukselle, että oli ajamassa kohti Jorvia pian synnyttävä vaimo kyydissä, mutta toisaalta tämä skenaario tekisi siitä Teslan edessä jarruttelusta vieläkin idioottimaisempaa.

Kyllä!

Vain täysin vammainen ihminen alkaa jarruttelemaan ohituksen jälkeen, aukoo ikkunoita ja näyttää keskisormea!

Mitä jos Teslaa olisi ajanut juuri kortin saanut varovainen kuski joka vahingossa ajautunut vasemmalle kaistalle tms.

Tesla kuskissakin voi olla vikaa tai ajattelemattomuutta, mutta se ei oikeuta volvo kuskin käytöstä, vaan pahentaa sitä!

Kehällä saa ajaa millä kaistalla vain ja jos edessä oleva auto vituttaa noin paljon niin suosittelen volvo kuskille bussia!
 
Tuosta väistämisestä. Kävin tossa keväällä kerran ja kesällä toisen kerran Euroopassa. Belgia - Hollanti - Saksa akselilla. Siellä oli meikäläisiin verrattuna oikein vahva väistämisen ja tilan antamisen kulttuuri. Takaa tulevat nopeammat ajoneuvot huomioitiin hyvin. Poistumista seuraavasta liittymästä vilkutettiin todella ajoissa, jotta takana tulevat eivät turhaan odota heidän ohittavan enää ketään (tai merkiksi siitä, että hidastuminen johtuu poistumisesta?). Toisaalta myös liittyjille tarjottiin tilaa aika herkästi. En oikein pitänyt turvavälejä siellä riittävinä, mutta siitä huolimatta liikenne sujui oikein mallikkaasti, kun kaikki toimi samalla tavalla.

Mulla ei ole mitään tilastoja tukemaan kumpaakaan liikennekulttuuria, mutta tällä olemattoman lyhyellä otannalla en allekirjoita näitä ajatuksia, että "opittaisiin huonoja tapoja". Tai siinä mielessä kyllä, että kun suomalaiseen ajokulttuuriin on tottunut, niin tuollaista väistämistä ei välttämättä osata odottaa. Kokemattomat väistelijät myös tuovat oman lusikkansa soppaan, kun eivät osaa ennakoida ja käy niitä sekoiluja, mistä yksi video tännekin postattiin tuossa jokin aika sitten (jossa kuski lähti väistämään vasurille, huomasi että siellä onkin auto, korjasi takaisin oikealle ja menetti autonsa hallinnan).

Molemmissa nähdyissä ajokulttuureissa on omat puolensa ja olisin näkemäni perusteella valmis vastaanottamaan tuollaisen joustavamman ajotavan meillekin.
 
Paikka ja suunta huomioiden haluaisin kovasti antaa pienen mahdollisuuden sille ajatukselle, että oli ajamassa kohti Jorvia pian synnyttävä vaimo kyydissä, mutta toisaalta tämä skenaario tekisi siitä Teslan edessä jarruttelusta vieläkin idioottimaisempaa.

Juu, itselleni tuli myös tuon tilanteen jälkeen mieleen ihan ekana josko olis oikea hätätilanne, mutta tuo video kyllä viimeistään paljasti että ei ole sellaisesta ollut kyse.
 
Pakko sanoa että pitkästä aikaa autoillen Saksassa käytyä, yllätti miten huono kulttuuri saksan autobahneilla on verrattuna niiden maineeseen. Juu ehdottomasti perus kesäviikonlopun Helsinki-Lahti väliä parempi, mutta piti kyllä pitää silmät auki joka sekuntti ettei joku vedä vasemmalle kaistalle 100kmh nopeuserolla vaikka ajelin 125hp Ford Pumalla. Jengi vain veteli surutta eteen karavaanareiden yms takia. Jotkin asiat vain eivät muutu, oli nopeusrajoitus mikä tahansa. Myös sama ajan ensin ohi jostain, sen jälkeen kyseinen auto menee ohi meikäläisestä , meikäläinen ohittaa uudestaan ja sama toistuu, toistui myös saksassa. Olisin tavallaan olettanut parempaa...
 
Mulle on näytetty fingeriä moottoritielle liittyneestä autosta kun en väistänyt häntä vaan hän joutui ajamaan muistaakseni minun taakseni. Olin yksin siinä kohtaa moottoritietä about 200m molempiin suuntiin. Hän sattui saamaan kinnerinsä samaan sataseen juuri siihen kohtaan kun osuttiin vierekkäin. Ajoin cruisella ite. Jos liittyvän tien alussa on väistämisvelvollisuus kyltti. Niin se myös tarkoittaa sitä. Joustaa pitää ja voi kun selvästi näkee että nyt on sellanen laite kampeamassa tielle ettei ikänä saa vauhtia. Tai ramppi on mallia äärilyhyt nysä. Mutta jos ei saa piiskattua kiesiinsä vauhtia pitkässä ja vielä alamäessä olevassa rampissa niin oppikirja taas esiin kiitos.

Niin hidasta autoa ei kaupasta ole saanut vuosikymmeniin etteikö siihen saisi pitkässä rampissa piiskattua edes sen 80kmh vauhdin. Myös niillä todella hitailla 3 pyttyisillä vapareilla saa tollaisen vauhdin kun ei pelkää sitä yläkierrosten rumaa nuottia vaan hyödyntää sen.
 
Tämä on sama asia kun se että niille polkupyörille EI anneta tietä jos niillä ei ole etuajo-oikeutta! Tien antaminen väistämisvelvolliselle on sama kun lapselle opettaa että kaupasta saa varastaa, opitaan väärä käyttäytymismalli, joka johtaa pahimmillaan onnettomuuteen!

Tieliikenteessä on laki ja sitä noudatetaan, rampiltatulija tulee kolmion takaa, hän väistää ja sovittaa vauhdin, ei kukaan muu, piste!
Ei ole sama asia. Sitä polkupyörää, kun voi joutua väistämään jalankulkijana 1s myöhemmin. Usein säästää kaikkien aikaa, jos ei pakota taluttamaan yli.
 
Ei ole sama asia. Sitä polkupyörää, kun voi joutua väistämään jalankulkijana 1s myöhemmin. Usein säästää kaikkien aikaa, jos ei pakota taluttamaan yli.
Ihan turhaan sä yrität liikuttaa maalitolppia, tiedät varsin hyvin mitä eroa on pyöräilijällä ja jalankulkijalla. :facepalm:
 
Ihan turhaan sä yrität liikuttaa maalitolppia, tiedät varsin hyvin mitä eroa on pyöräilijällä ja jalankulkijalla. :facepalm:
Täh? Pyöräilijä muuttuu hetkessä jalankulkijaksi ja säästyt pidemmältä odotukselta, jos päästät polkien yli. Esimerkkisi vaan oli huono - ei se kuoppaan syvemmälle kaivautumalla parane :D
 
Täh? Pyöräilijä muuttuu hetkessä jalankulkijaksi ja säästyt pidemmältä odotukselta, jos päästät polkien yli. Esimerkkisi vaan oli huono - ei se kuoppaan syvemmälle kaivautumalla parane :D
Noh, autoilijan pitää antaa tietä vain suojtielle astumassa olevalle jalankulkijalle, joten aika harvoin se nyt ihan niin silmänräpäyksessä menee. Ne pyöräilijät joilla skillit tuollaiseen tosinopeaan jalkautumiseen löytyvät ja ymmärtävät, että pitää jalkautua saadakseen etuajo-oikeuden ymmärtävät myös, että jos lähestytään väistämisvelvollista ylitystä pyöräilijänä niin autoilija ajaa hyvin todennäköisesti noista spekseistä etuajo-oikeutettuna, jolloin sellanen satulan selästä hyppääminen jalankulkijaksi auton alle on huono idea. Tällaiset pyöräilijät esim itseni mukaanlukien osaavat myös lukea tuota tilannetta siten, että rullaillen himmataan vauhtia, jolloin autoilija ennättää ensin jolloin ei itse joudu pysähtyä ja kiihdytellä nollista.

Isompi ongelma on joku sunnuntaipyöräilijä joka ajaa sinne suojatielle tietämättä edes väistämissääntöjä ja tällaisille ei tarvitse kyllä opettaa että väistetään paikoissa, joissa ei tarvitse.
 
Täh? Pyöräilijä muuttuu hetkessä jalankulkijaksi ja säästyt pidemmältä odotukselta, jos päästät polkien yli. Esimerkkisi vaan oli huono - ei se kuoppaan syvemmälle kaivautumalla parane :D
Kuinka usein näitä tapahtuu, että pyöräilijä vaihtaa kesken suojatien jalankulkijaksi? Ennemmin noi opitut väärät tavat aiheuttaa vaaratilanteita, kun pyöräilijät tunkee suurella nopeudella sinne suojatielle olettaen, että autoilijat väistää.
 
Nuo suojatiesäännöt on kyllä sangen suurelle osalla pyöräilijöistä sekä autoilijoista tuntemattomia. Omakohtaisen kokemukseni mukaan (sekä pyörällä, että autolla) suurin osa olettaa, että auto olisi aina väistämisvelvollinen. Poikkeuksellisen pieni joukko ne väistämissäännöt osaa, lähinnä varmaan aktiivisen harrastamisen ja perehtyneisyyden kautta. Tietämättömyyttään aivan ylivarovaisetkin autoilijat on vaarallisia. Usein on esimerkiksi ollut äkkijarrutuksen paikka, kun edessä oleva on päättänyt pysäyttää liikenteen, kun kaukaa tien vasemmalta puolelta on joku ehkä kohta aikomassa kävellen kahden kaistan ylitse paikassa, jossa kaistojen välillä on koko tien matkalla useiden metrien levyinen "saareke", eli se suojatie on myös siitä keskeltä katkaistu. Ajan myös useita kertoja päivässä erään yläasteen ohi, tiellä on suojatie ja lähes poikkeuksetta siinä autoilijat pysähtyvät odottamaan jos jostakin melko kaukaakin on pyöräilijä tulossa (vaikka niistä ei edes vielä tiedä aikovatko yli mennä vai jatkaa suoraan), eli opetetaan niitä lapsia väärille väistämissäännöille.
 
Nuo suojatiesäännöt on kyllä sangen suurelle osalla pyöräilijöistä sekä autoilijoista tuntemattomia. Omakohtaisen kokemukseni mukaan (sekä pyörällä, että autolla) suurin osa olettaa, että auto olisi aina väistämisvelvollinen. Poikkeuksellisen pieni joukko ne väistämissäännöt osaa, lähinnä varmaan aktiivisen harrastamisen ja perehtyneisyyden kautta. Tietämättömyyttään aivan ylivarovaisetkin autoilijat on vaarallisia. Usein on esimerkiksi ollut äkkijarrutuksen paikka, kun edessä oleva on päättänyt pysäyttää liikenteen, kun kaukaa tien vasemmalta puolelta on joku ehkä kohta aikomassa kävellen kahden kaistan ylitse paikassa, jossa kaistojen välillä on koko tien matkalla useiden metrien levyinen "saareke", eli se suojatie on myös siitä keskeltä katkaistu. Ajan myös useita kertoja päivässä erään yläasteen ohi, tiellä on suojatie ja lähes poikkeuksetta siinä autoilijat pysähtyvät odottamaan jos jostakin melko kaukaakin on pyöräilijä tulossa (vaikka niistä ei edes vielä tiedä aikovatko yli mennä vai jatkaa suoraan), eli opetetaan niitä lapsia väärille väistämissäännöille.

Tänään tuli juuri pyöräilijöihin liittyen ekan kerran koulutettua kanssaliikenteessä olevaa. 40 alueella suojatie ja pyöräilijä tuli oikealta. Painoin heti jarrua etten aja vahingossakaan päälle, jos pyöräilijä päättää ajaa suojatielle. Pyöräilijä pysähtyi tuohon, joten jatkoin ajamista. Pyöräilijä pyöritteli päätään sen merkiksi, että minun olisi pitänyt väistää.

Jos kyseessä olisi ollut lapsi niin olisin pysähtynyt päästämään yli mutta aikuisen oletan tietävän liikennesäännöt.

Meni tilanne sen verran omiin tunteisiin, että käännyin pyöräilijän perään ja kerroin hänelle, että siinä oli kolmio pyöräilijälle. Reaktio oli, että tulit sitten tänne asti kertomaan asian.

Ihmetyttää ja samalla ärsyttää ettei tajuta edes yksinkertaista kolmiota vaan kuvitellaan jotain omia etuajo-oikeuksia.


IMG_20230909_135339.jpg


Usein on esimerkiksi ollut äkkijarrutuksen paikka, kun edessä oleva on päättänyt pysäyttää liikenteen, kun kaukaa tien vasemmalta puolelta on joku ehkä kohta aikomassa kävellen kahden kaistan ylitse paikassa, jossa kaistojen välillä on koko tien matkalla useiden metrien levyinen "saareke", eli se suojatie on myös siitä keskeltä katkaistu.

Laki ei tunne mitään "saareketta" suojatiellä vaan se suojatie alkaa vaikka sieltä neljän kaistan päästä vasemmalta. Saareke ei siis mitenkään katkaise suojatietä.
 
Viimeksi muokattu:
Laki ei tunne mitään "saareketta" suojatiellä vaan se suojatie alkaa vaikka sieltä neljän kaistan päästä vasemmalta. Saareke ei siis mitenkään katkaise suojatietä.

Ei varmaan tunne, mutta jo hieman pienemmänkin keskikorokkeen/liikenteenjakajan ollessa siellä välissä, ei yleensä ole mitään tarvetta pysähtyä odottamaan siinä vaiheessa kun sieltä toiselta puolelta kaukaa vasta aiotaan lähteä ylittämään.
 
Ei varmaan tunne, mutta jo hieman pienemmänkin keskikorokkeen/liikenteenjakajan ollessa siellä välissä, ei yleensä ole mitään tarvetta pysähtyä odottamaan siinä vaiheessa kun sieltä toiselta puolelta kaukaa vasta aiotaan lähteä ylittämään.
Ei välttämättä käytännössä olekaan tarvetta pysähtyä mutta laki on tässä yksiselitteinen ja määrää pysähtymään, kun sieltä kaukaa on aikomus lähteä ylittämään suojatie.
 
Ei varmaan tunne, mutta jo hieman pienemmänkin keskikorokkeen/liikenteenjakajan ollessa siellä välissä, ei yleensä ole mitään tarvetta pysähtyä odottamaan siinä vaiheessa kun sieltä toiselta puolelta kaukaa vasta aiotaan lähteä ylittämään.
Tällainen ihanuus kävi joku kesä sitten Eläintarhan Vauhtitielle oikealle kääntyessäni: keski-ikäinen mies kävelee rauhallisesti suojatielle, ja minä käännyn siellä korokkeen toisella puolella suuntaani samoilla vihreillä. Ukko päättääkin sitten löytää mailerin sisältää ja vaihtaa juoksuun, minkä seurauksena meinaa juosta pakettiautoni kylkeen korokkeelta. Keskisormet taisivat heilua molempiin suuntiin.

Vähän samaa sarjaa ovat puhelimen kanssa suojatien edessä ympyrää pyörivät tyypit, ketkä navigaattorista suuntiman löytäessään voivat singahtaa ihan mihin tahansa suuntaan katsetta luurista nostamatta.
 
Ei välttämättä käytännössä olekaan tarvetta pysähtyä mutta laki on tässä yksiselitteinen ja määrää pysähtymään, kun sieltä kaukaa on aikomus lähteä ylittämään suojatie.
Ei se ihan yksiselitteinen juttu ole kyllä. Ei suojatien eteen ole "määrätty pysähtymään", vaan on määrätty, että jalankulkijalle annetaan esteetön kulku ja ollaan tarvittaessa valmiita pysähtymään ennen suojatietä. Kaikissa näkemissäni aihetta käsittelevissä kirjoituksissa on tuota tulkittu niin, että liikenteenjakajan/keskikorokkeen ollessa välissä on pysähtyminen yleensä tarpeetonta, esimerkiksi liikenneturva kirjoittaa näin: Liikenteenjakaja suojatien kohdalla - Liikenneturva
 
Tänään tuli juuri pyöräilijöihin liittyen ekan kerran koulutettua kanssaliikenteessä olevaa. 40 alueella suojatie ja pyöräilijä tuli oikealta. Painoin heti jarrua etten aja vahingossakaan päälle, jos pyöräilijä päättää ajaa suojatielle. Pyöräilijä pysähtyi tuohon, joten jatkoin ajamista. Pyöräilijä pyöritteli päätään sen merkiksi, että minun olisi pitänyt väistää.

Jos kyseessä olisi ollut lapsi niin olisin pysähtynyt päästämään yli mutta aikuisen oletan tietävän liikennesäännöt.

Meni tilanne sen verran omiin tunteisiin, että käännyin pyöräilijän perään ja kerroin hänelle, että siinä oli kolmio pyöräilijälle. Reaktio oli, että tulit sitten tänne asti kertomaan asian.

Ihmetyttää ja samalla ärsyttää ettei tajuta edes yksinkertaista kolmiota vaan kuvitellaan jotain omia etuajo-oikeuksia.

Tuossahan pyöräilijä väistää vaikka ei kolmiota olisikaan ja ei ole väliä tuleeko oikealta vai vasemmalta. Toki alleviivaa tietämättömyyttä että ei edes sen lisäkolmion avulla ymmärtänyt väistämisvelvollisuutta.
 
Tuossahan pyöräilijä väistää vaikka ei kolmiota olisikaan ja ei ole väliä tuleeko oikealta vai vasemmalta. Toki alleviivaa tietämättömyyttä että ei edes sen lisäkolmion avulla ymmärtänyt väistämisvelvollisuutta.
Tietenkin pyöräilijä väistää aina mutta pidin tarkoituksella palautteeni lyhyenä ja yksinkertaisena, koska pyöräilijä ei selvästi ollut perillä liikennesäännöistä.
 
Tänään tuli juuri pyöräilijöihin liittyen ekan kerran koulutettua kanssaliikenteessä olevaa. 40 alueella suojatie ja pyöräilijä tuli oikealta. Painoin heti jarrua etten aja vahingossakaan päälle, jos pyöräilijä päättää ajaa suojatielle. Pyöräilijä pysähtyi tuohon, joten jatkoin ajamista. Pyöräilijä pyöritteli päätään sen merkiksi, että minun olisi pitänyt väistää.

Jos kyseessä olisi ollut lapsi niin olisin pysähtynyt päästämään yli mutta aikuisen oletan tietävän liikennesäännöt.

Meni tilanne sen verran omiin tunteisiin, että käännyin pyöräilijän perään ja kerroin hänelle, että siinä oli kolmio pyöräilijälle. Reaktio oli, että tulit sitten tänne asti kertomaan asian.

Ihmetyttää ja samalla ärsyttää ettei tajuta edes yksinkertaista kolmiota vaan kuvitellaan jotain omia etuajo-oikeuksia.


IMG_20230909_135339.jpg




Laki ei tunne mitään "saareketta" suojatiellä vaan se suojatie alkaa vaikka sieltä neljän kaistan päästä vasemmalta. Saareke ei siis mitenkään katkaise suojatietä.

Ei ne tajua, pahin ihminen on juuri tälläinen joka ei ymmärrä omia virheitään, tälläinen ihminen ei kykene koskaan oppimaan niistä mitään uutta vaan ainoastaan katkeroituu ja sitten tuolla liikenteessä on Pentti 50v joka raivoaa kaikille koska ei vain tajua ja mieli on kuin 4v uhmaiässä! :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 022
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom