Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja jos oikea ajaa vaikka 80 km/h ja tämä köröttää vasuria 90 km/h, niin mitäs sitten?Tarinahan nimenomaan ajajan suulla kertoi, että sitä oli vasenta halattu ensin taksi ja sitten Volvo perässä, jolloin ilmeisesti laitettu nauhoitus käyntiin (IL:n videolla). Jos oikea ajaa vaikka 60 km/h ja tämä köröttää vasuria 70 km/h, niin varmaan se voi näyttää kohtaiselta vauhdilta ohitukseen. Oleellisempaa minusta oli se, että takakuvasta sekä vasen että oikea kaista lähestyi näitä kahta rinnakkaista sankaria eli leppoisasti mentiin.
No jos siellä silti joku hermokeikko keikkuu takana, niin minä ainakin väistäisin. Vaikka sitten hidastamalla johonkin väliin oikealle, jos muu ei auta. Ihan turhaa provoamista alkaa menohaluista raahata perässä.Ja jos oikea ajaa vaikka 80 km/h ja tämä köröttää vasuria 90 km/h, niin mitäs sitten?
Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.No ei tietenkään voi. Ei volvon toiminnalle ole mitään oikeutusta. Mut ei se tee Teslasta yhtään sen syyttömämpää tilanteeseen. Satoja tuhansia km ajanut nelikaistaisilla ja en muista yhtäkään kaveria, joka olisi sivusta seurattuna lähtenyt 0-100 mitenkään heti, kun saa jonkun kiinni kaistalla. Jotain huumekuskeja on tullut takaa, mutta ne vetää samantien ohi mistä sattuu mitään välittämättä. Tuollainen Vollen käytös ja jarruttelu yms. yhteen autoon kohdistettu puhdas viha kertoo siitä, että siinä on Tesla kypsytellyt "saalistaan" hartaudella. Ei moisellekaan toiminnalle ole mitään oikeutusta tai järkevää syytä, varsinkaan jos ajattelee oman turvallisuuden näkökulmasta. Teslakuski oli kovin huolissaan brake checkin vaarasta, mutta sitä ennen ei varmaan ollut uhrannut ajatustakaan miten hänen toiminta kiihdyttää sitä hullua takaboksissa.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Maaginen veto/työntösäde kohdistuu omasta autosta siihen oikealla ajavaan kunnes pääsee jonkun 50 m ohi, niin sitten se jää kuin pieru saharaan. En sitten tiedä onko se ilman vakkaria ajavien ongelma, että tiedostamatta kaasulla yritetään pysyä rinnalla. Joskus on ihan naurattanut, kun Turkuun päin Lohjan tunneleita ennen vaihtuu 100:n rajoitus ja heittämällä aiemmin ohitettu tulee imuun oikealle kaistalle ja selvästi arpoo uskaltaako hän lähteä ohittamaan. Onhan siinä tunnelia ennen muistaakseni yksi nopeuskyltti, mutta seuraava on vasta puolessa välissä tunnelia. Sen tunnelin keskellä olevan kyltin kohdalla on useampikin lähes lukkojarrutus näkynyt taustapeilissä, kun (yleensä) eläkeläinen on tajunnutkin ajavansa sakkorajan tuntumassa olevaa nopeutta.Kun mutkasta ja rekasta on päästy juuri ja juuri ohi, löytyy vauhtipedaali taas ja sit mennäänkin aiempaa nopeammin sitä oikeaa kaistaa kuin aiemmin ennen rekkaa.
Kuten tässä jo monta kertaa on kerrottu, niin se teslakuski itse kertoo pidätelleensä jotain taksia ennen kuin volvo edes pääsi kimppuun. Ilmeisesti volvo oli jo taksin takana viestitellyt, että vois se jonon eka tehdä jotain muuta kuin kaivaa nenää.Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.
Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu?
Jostain kumman syystä kuskit jotka haukkuvat muita idiooteiksi kokevat näitä ongelmatilanteita säännöllisesti.Minullekin on tullut tuota vastaan että ohitetaan oikealta motarilla ohitustilanteessa. Jostain syystä (idiootit) odottavat että olet yhtä tyhmä kuin he ja pitäisi liittyä ohitetun eteen 2 metrin turvavälillä.
Hyvä provoyritys, vähän niinkuin liikenteessäkin meno.Jostain kumman syystä kuskit jotka haukkuvat muita idiooteiksi kokevat näitä ongelmatilanteita säännöllisesti.
Tarinan mukaan tulkitsin niin että siinä jonossa oli joku taksi, ja taksi vaihto kaistaa, mikä näkyy videolla ja valojen vilkuttelia tuli sitten Teslan konttiin ja ei yllytys jos Teslan ohitettua haki seuraavan uhrin. (kunhan jarruteluiltaa kerkesi)Pelleilyyn en ota kantaa, mutta videon aivan alussa oikealla kaistalla näkyy ajovalot, jotka etenevät hetken aikaa jopa nopeampaa kuin tämä "Tesla-Samuli"
Tähänkin on keksitty aika värikkäitä tarinoita, onneksi kukaan ei ole volvokuskia kehunut, mutta Teslakuski silti leimatti melkein yhtä pahaksi, keksitty tarinoita kerrotun ulkopuolelta, ja lukijalle sitten tuupatu vastuu kumota ne.Kärjistämällä asioita ihan toiseksi kuin mitä on tapahtunut tai keksimällä oma skenaario tilanteesta - saadaan kenen "syyksi" tahansa milloin mikäkin törttöily.
Kolmella kaistalla vedeolla ajeli, ja tosiaan ohi pääsi, mutta halusi palata Teslan eteen jarrutteleen ja hailutteleen.Volvokuski vain oikealta ohi ja matka jatkuisi ilman mitään mielenilmauksia, varsinkin kun tuossa on vielä kolme kaistaa rinnakkain niin ohi pääsee varmasti...
Kolmella kaistalla vedeolla ajeli, ja tosiaan ohi pääsi, mutta halusi palata Teslan eteen jarrutteleen ja hailutteleen.
- Ajelin vakkari päällä sopivaa 110km/h kun liittymisrampilta lähestyi naisoletettu valkoisella ykköspenarilla. Takanani ei ollut pariinsataan metriin ketään, ja edessäkin arviolta 150m tyhjää. Siinä se vierellä ajeli hyvän tovin ramppikaistaa, kunnes tajusi että ramppihan loppuu, ja alkoi sitten hidastelemaan ja liittyi taakseni. Kohta paahtoi ohi kädet huitoen ja irvistellen. ????? Nojoo, sitä kun Oulun motaria normaalisti välttelee niin unohtaa että täällähän niitä motarille liittyviä väistetään tyhjälläkin tieosuudella. /s
Kun se nyt on liittyjän vastuulla päästä sinne motarille. Jos ei satojen metrien tyhjään tilaan osu, niin bussin kyytiin sitten vain.Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.
Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.
Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.
Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
Wow, mitähän mä oikein luin. Nyt pitää hetki paijata kissaa.Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.
Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
On erilaisia tilanteita, missä on perusteltua "antaa tilaa", esim. kun liittyvä on hitaampi ajoneuvo. Näille tilanteille ominaista on kuitenkin se, että se liittyy/on liittymässä sun eteen ja tulisit joka tapauksessa ohittamaan liittyjän.Ottamatta kantaa naisoletetun käsien heilutteluun, en ymmärrä tuotakaan ettei voida liikennettä sujuvoittaakseen vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle hetkeksi kun toinen on liittymässä. Vaikka olisi kuinka helvetin tyhjää edessä ja takana niin itse ainakin vaihdan kaistaa mahdollisuuksien mukaan (jos kukaan ei ole ohittamassa/lähestymässä kovaa vauhtia) ihan vaan jo senkin vuoksi että jos siellä ei olla liittymiskaistalla ihan hereillä niin päällehän se sieltä tulee ja muutenkin antaa myös liittyvälle tiedon, että hänet on huomattu ja molemmat pääsevät jatkamaan matkaa turvallisesti. Tuo "väistäminen" on nykyisessä tieliikennelaissakin ihan sallittua, jotkut siihen ennenmuinoin tukeutui kun oli laitonta.
Mun mielestä siis tyhmää ja ajattelematonta toimintaa molemmilta ja osittain minäminä ajattelua. Mutta ei tuossa nyt kenenkään päivä pilalle mennyt
On erilaisia tilanteita, missä on perusteltua "antaa tilaa", esim. kun liittyvä on hitaampi ajoneuvo. Näille tilanteille ominaista on kuitenkin se, että se liittyy/on liittymässä sun eteen ja tulisit joka tapauksessa ohittamaan liittyjän.
Järjestään näkee jengin antavan tilaa semmosissakin tapauksissa, että kaistaa vaihtaessa on jo menty liittyjän ohi, eikä siitä kaistanvaihdosta ollut mitään hyötyä. Tai vaihtoehtoisesti vaihdetaan niin ajoissa kaistaa, että liittyjä kiihdyttääkin horisonttiin eikä tätä koskaan edes saavuteta. Jos taas ajatte kiihdytyskaistalla rinnan samaa vauhtia, niin mitä hyötyä siitä kaistanvaihdosta on silloinkaan? Kun siirryt vasemmalle kaistalle, jos te jatkatte samaa vauhtia niin siirrät vastuun vauhdin sovittamisesta liikenteeseen itsellesi.
Suurin ongelma kaikissa näissä tilanteissa on se, ettei isolla osalla autoilijoista ole kykyä arvioida muiden nopeuksia suhteessa omaan nopeuteen. Tuntuu, että tilanteet nähdään vastaavasti kuin autokoulun teoriakokeessa, ja päätös jatkotoimista tehdään sen yhden kuvan perusteella lukematta tilanteen kehittymistä ollenkaan.
Videoilla kyllä Volvokuski tulee suht kaukaa, joten ihan puhtaasti on vähän vaikea laittaa Teslakuskin syyksi, vaikka olisi jopa alinopeutta ajanut.
Itseäni kyllä ihmetyttää, miten suurelta ja äänekkäältä joukolta tuntuu olevan porukka, joka täällä ja monessa muussa paikassa on sitä mieltä, että jos joku tulee perseeseen kiinni, niin on ehtinyt syyllistymään johonkin. Jos ajaa sakkorajalla moottoritiellä vasemmalta ohittaen tai tavallisella tiellä muuten vain ja joku ilmestyy selvää ylinopeutta takapuskuriin, eikä itse samalla sekunnilla väistä, niin mihin siinä tarkalleen ottaen syyllistyy, jos se on "oma vika", kun takaa tuleva hermostuu? Onko tämä "oma vika" samaa tasoa sen kanssa, jos nainen joutuu seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi minihameen takia, saa turpaansa pinkin paidan takia tai joku kilahtaa, kun suutelet samaa sukupuolta olevaa kumppania? Ja huom, alinopeutta ajavien kyllä pitää väistää.
Ironista tämän videon kohdalla on, että kyseessä ei edes ole mikään "ohituskaista", eli sitä vasenta kaistaa saa ajaa, jos ei haittaa tai vaaranna liikennettä. Lisäksi jos ruvetaan näsäviisaiksi, niin Teslakuski olisi saattanut jopa rikkoa lakia, jos olisi väistänyt, koska tieliikennelaki sanoo myös "Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla? Itse asun pk-seudulla ja autoilen ~40tkm vuodessa enkä muista yhtäkään tuollaista tilannetta, en millään.
Eipä muistu mieleen sellaista tilannetta vuosien ajalta, jossa liittyessäni motarille/väylälle jne. minua väistäneen olisi oikeasti tarvinnut väistää. Vaan siellä on opittu se paha tapa ja luullaan ihan vakiona, että nyt pitää väistää. Sitten ihmetellään siellä ohituskaistalla pahimmillaan alle nopeusrajoituksen ajellen että olikohan se tarpeen ja miksi takana on noin paljon autoja ja nyt se äsken väistetty autokin ajelee tuolla jossain edempänä.
Samuli ajoi ohituskaistaa – pian välkkyivät valot
Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.www.is.fi
Taas yksi tällainen tapaus. Kommenteissa Teslakuski on luonnollisesti lynkattu täydelliseksi idiootiksi, kun haittasi viattoman Volvokuskin elämää useamman sekunnin ajan. En kyllä tiedä mitä tällä kertaa tuossa olisi pitänyt tehdä toisin, että kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Itse olisin siirtynyt valkoisen auton ohittamisen jälkeen oikealle, mutta Volvo ei kyllä antanut tähän kovin hyvää mahdollisuutta kun lähti heti auton mitan jälkeen oikealta ohi. Luonnollisesti Volvolla oli niin vitun kova kiire omaan määränpäähännsä, että piti nopeasti brake-check:ta ja näyttää keskisormea.
Mä en tiedä voiko tätä laskea, mutta yksi kokovartalokyrpä vetäs keskiviikkona (?) seisovan jonon ohi prätkällään siten, että just sai vähän sivuun menemällä jätettyä tilaa taakseen, että kaistan läpi kääntyvät ei-ruuhkasta kärsivät pääsi menemään rampille. Tässä kohtaa tämä oli vielä no-joo saamarin urpo tason toimintaa, kun tunki siihen jonoon ja aidosti haittasi sitä jonon toimintaa (vs. valoista etupuolelta maisemaan lane splitting). Noh, mitäpä tämä hermanni teki siinä kohtaa, kun ne valot vaihtui ja olis pitänyt mennä eteenpäin. Alkaa viittelöimään oikealta rampilta tuleville, että menkää vaan, 3-4 autoa päästi siihen eteensä sivulta ennen hyvin ansaittua torvikonserttia siitä 20-30 auton pääjonosta. Lopputuloksena se pääjono ei päässyt kuin pari autoa eteenpäin ja prätkähiiri vielä blokkas seuraavan kääntyvien kaistan siten, että siitä ei päässyt pääjonosta ruuhkaa purkaamaan. Oli kyllä ihan ensimmäinen kerta itselle, kun teki mieli mennä autosta ulos keskustelemaan tämän kanssa, että mitä helvettiä sä ajattelit tällä toiminnallas.Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla?
Kertokaa milloin viimeksi olette kohdanneet liikenteessä aidosti oikeuksistaan joustaneen autoilijan? En tarkoita mitään "pääsimpä kivasti liittymään motarille" vaan vaikkapa, että sinut on päästetty sivutieltä ruuhkaliikenteeseen pitkiä valoja / käsimerkkiä näyttämällä, selkeästi tilaa antamalla?
Paikka ja suunta huomioiden haluaisin kovasti antaa pienen mahdollisuuden sille ajatukselle, että oli ajamassa kohti Jorvia pian synnyttävä vaimo kyydissä, mutta toisaalta tämä skenaario tekisi siitä Teslan edessä jarruttelusta vieläkin idioottimaisempaa.Ei jumalauta. Saatoin kohdata tämän saman Volvo-urpon, sillä ajoin juuri alkuillasta 30.8. Kehä III:sta länteen. Vasenta kaistaa ohitin hitaampia kun jostain ilmestyi yhtäkkiä perään tumma Volvo melkoisella ylinopeudella täsmälleen videon kaltainen valoshow päällä jo kaukaa. Siirryin oikealle melko nopeasti kun tuli tilaa tehdä niin, ja aivokääpiö pääsi ohi. Melkein heti tästä tie muuttui kaksikaistaiseksi (eli tämä oli varmaankin Mikkelän kohdilla). Hetken päästä Volvokuski lähtikin sitten ohittelemaan seuraavia ohituskieltoalueella.
Tapahtuman kellonaikaa tuossa uutisessa ei ollut mainittu, mutta tuntomerkit, ajotyyli ja keliolosuhteet kyllä täsmää liiankin hyvin...
Paikka ja suunta huomioiden haluaisin kovasti antaa pienen mahdollisuuden sille ajatukselle, että oli ajamassa kohti Jorvia pian synnyttävä vaimo kyydissä, mutta toisaalta tämä skenaario tekisi siitä Teslan edessä jarruttelusta vieläkin idioottimaisempaa.
Paikka ja suunta huomioiden haluaisin kovasti antaa pienen mahdollisuuden sille ajatukselle, että oli ajamassa kohti Jorvia pian synnyttävä vaimo kyydissä, mutta toisaalta tämä skenaario tekisi siitä Teslan edessä jarruttelusta vieläkin idioottimaisempaa.
Ei ole sama asia. Sitä polkupyörää, kun voi joutua väistämään jalankulkijana 1s myöhemmin. Usein säästää kaikkien aikaa, jos ei pakota taluttamaan yli.Tämä on sama asia kun se että niille polkupyörille EI anneta tietä jos niillä ei ole etuajo-oikeutta! Tien antaminen väistämisvelvolliselle on sama kun lapselle opettaa että kaupasta saa varastaa, opitaan väärä käyttäytymismalli, joka johtaa pahimmillaan onnettomuuteen!
Tieliikenteessä on laki ja sitä noudatetaan, rampiltatulija tulee kolmion takaa, hän väistää ja sovittaa vauhdin, ei kukaan muu, piste!
Ihan turhaan sä yrität liikuttaa maalitolppia, tiedät varsin hyvin mitä eroa on pyöräilijällä ja jalankulkijalla.Ei ole sama asia. Sitä polkupyörää, kun voi joutua väistämään jalankulkijana 1s myöhemmin. Usein säästää kaikkien aikaa, jos ei pakota taluttamaan yli.
Täh? Pyöräilijä muuttuu hetkessä jalankulkijaksi ja säästyt pidemmältä odotukselta, jos päästät polkien yli. Esimerkkisi vaan oli huono - ei se kuoppaan syvemmälle kaivautumalla paraneIhan turhaan sä yrität liikuttaa maalitolppia, tiedät varsin hyvin mitä eroa on pyöräilijällä ja jalankulkijalla.
Noh, autoilijan pitää antaa tietä vain suojtielle astumassa olevalle jalankulkijalle, joten aika harvoin se nyt ihan niin silmänräpäyksessä menee. Ne pyöräilijät joilla skillit tuollaiseen tosinopeaan jalkautumiseen löytyvät ja ymmärtävät, että pitää jalkautua saadakseen etuajo-oikeuden ymmärtävät myös, että jos lähestytään väistämisvelvollista ylitystä pyöräilijänä niin autoilija ajaa hyvin todennäköisesti noista spekseistä etuajo-oikeutettuna, jolloin sellanen satulan selästä hyppääminen jalankulkijaksi auton alle on huono idea. Tällaiset pyöräilijät esim itseni mukaanlukien osaavat myös lukea tuota tilannetta siten, että rullaillen himmataan vauhtia, jolloin autoilija ennättää ensin jolloin ei itse joudu pysähtyä ja kiihdytellä nollista.Täh? Pyöräilijä muuttuu hetkessä jalankulkijaksi ja säästyt pidemmältä odotukselta, jos päästät polkien yli. Esimerkkisi vaan oli huono - ei se kuoppaan syvemmälle kaivautumalla parane
Kuinka usein näitä tapahtuu, että pyöräilijä vaihtaa kesken suojatien jalankulkijaksi? Ennemmin noi opitut väärät tavat aiheuttaa vaaratilanteita, kun pyöräilijät tunkee suurella nopeudella sinne suojatielle olettaen, että autoilijat väistää.Täh? Pyöräilijä muuttuu hetkessä jalankulkijaksi ja säästyt pidemmältä odotukselta, jos päästät polkien yli. Esimerkkisi vaan oli huono - ei se kuoppaan syvemmälle kaivautumalla parane
Nuo suojatiesäännöt on kyllä sangen suurelle osalla pyöräilijöistä sekä autoilijoista tuntemattomia. Omakohtaisen kokemukseni mukaan (sekä pyörällä, että autolla) suurin osa olettaa, että auto olisi aina väistämisvelvollinen. Poikkeuksellisen pieni joukko ne väistämissäännöt osaa, lähinnä varmaan aktiivisen harrastamisen ja perehtyneisyyden kautta. Tietämättömyyttään aivan ylivarovaisetkin autoilijat on vaarallisia. Usein on esimerkiksi ollut äkkijarrutuksen paikka, kun edessä oleva on päättänyt pysäyttää liikenteen, kun kaukaa tien vasemmalta puolelta on joku ehkä kohta aikomassa kävellen kahden kaistan ylitse paikassa, jossa kaistojen välillä on koko tien matkalla useiden metrien levyinen "saareke", eli se suojatie on myös siitä keskeltä katkaistu. Ajan myös useita kertoja päivässä erään yläasteen ohi, tiellä on suojatie ja lähes poikkeuksetta siinä autoilijat pysähtyvät odottamaan jos jostakin melko kaukaakin on pyöräilijä tulossa (vaikka niistä ei edes vielä tiedä aikovatko yli mennä vai jatkaa suoraan), eli opetetaan niitä lapsia väärille väistämissäännöille.
Usein on esimerkiksi ollut äkkijarrutuksen paikka, kun edessä oleva on päättänyt pysäyttää liikenteen, kun kaukaa tien vasemmalta puolelta on joku ehkä kohta aikomassa kävellen kahden kaistan ylitse paikassa, jossa kaistojen välillä on koko tien matkalla useiden metrien levyinen "saareke", eli se suojatie on myös siitä keskeltä katkaistu.
Laki ei tunne mitään "saareketta" suojatiellä vaan se suojatie alkaa vaikka sieltä neljän kaistan päästä vasemmalta. Saareke ei siis mitenkään katkaise suojatietä.
Ei välttämättä käytännössä olekaan tarvetta pysähtyä mutta laki on tässä yksiselitteinen ja määrää pysähtymään, kun sieltä kaukaa on aikomus lähteä ylittämään suojatie.Ei varmaan tunne, mutta jo hieman pienemmänkin keskikorokkeen/liikenteenjakajan ollessa siellä välissä, ei yleensä ole mitään tarvetta pysähtyä odottamaan siinä vaiheessa kun sieltä toiselta puolelta kaukaa vasta aiotaan lähteä ylittämään.
Tällainen ihanuus kävi joku kesä sitten Eläintarhan Vauhtitielle oikealle kääntyessäni: keski-ikäinen mies kävelee rauhallisesti suojatielle, ja minä käännyn siellä korokkeen toisella puolella suuntaani samoilla vihreillä. Ukko päättääkin sitten löytää mailerin sisältää ja vaihtaa juoksuun, minkä seurauksena meinaa juosta pakettiautoni kylkeen korokkeelta. Keskisormet taisivat heilua molempiin suuntiin.Ei varmaan tunne, mutta jo hieman pienemmänkin keskikorokkeen/liikenteenjakajan ollessa siellä välissä, ei yleensä ole mitään tarvetta pysähtyä odottamaan siinä vaiheessa kun sieltä toiselta puolelta kaukaa vasta aiotaan lähteä ylittämään.
Ei se ihan yksiselitteinen juttu ole kyllä. Ei suojatien eteen ole "määrätty pysähtymään", vaan on määrätty, että jalankulkijalle annetaan esteetön kulku ja ollaan tarvittaessa valmiita pysähtymään ennen suojatietä. Kaikissa näkemissäni aihetta käsittelevissä kirjoituksissa on tuota tulkittu niin, että liikenteenjakajan/keskikorokkeen ollessa välissä on pysähtyminen yleensä tarpeetonta, esimerkiksi liikenneturva kirjoittaa näin: Liikenteenjakaja suojatien kohdalla - LiikenneturvaEi välttämättä käytännössä olekaan tarvetta pysähtyä mutta laki on tässä yksiselitteinen ja määrää pysähtymään, kun sieltä kaukaa on aikomus lähteä ylittämään suojatie.
Tänään tuli juuri pyöräilijöihin liittyen ekan kerran koulutettua kanssaliikenteessä olevaa. 40 alueella suojatie ja pyöräilijä tuli oikealta. Painoin heti jarrua etten aja vahingossakaan päälle, jos pyöräilijä päättää ajaa suojatielle. Pyöräilijä pysähtyi tuohon, joten jatkoin ajamista. Pyöräilijä pyöritteli päätään sen merkiksi, että minun olisi pitänyt väistää.
Jos kyseessä olisi ollut lapsi niin olisin pysähtynyt päästämään yli mutta aikuisen oletan tietävän liikennesäännöt.
Meni tilanne sen verran omiin tunteisiin, että käännyin pyöräilijän perään ja kerroin hänelle, että siinä oli kolmio pyöräilijälle. Reaktio oli, että tulit sitten tänne asti kertomaan asian.
Ihmetyttää ja samalla ärsyttää ettei tajuta edes yksinkertaista kolmiota vaan kuvitellaan jotain omia etuajo-oikeuksia.
Tietenkin pyöräilijä väistää aina mutta pidin tarkoituksella palautteeni lyhyenä ja yksinkertaisena, koska pyöräilijä ei selvästi ollut perillä liikennesäännöistä.Tuossahan pyöräilijä väistää vaikka ei kolmiota olisikaan ja ei ole väliä tuleeko oikealta vai vasemmalta. Toki alleviivaa tietämättömyyttä että ei edes sen lisäkolmion avulla ymmärtänyt väistämisvelvollisuutta.
Tänään tuli juuri pyöräilijöihin liittyen ekan kerran koulutettua kanssaliikenteessä olevaa. 40 alueella suojatie ja pyöräilijä tuli oikealta. Painoin heti jarrua etten aja vahingossakaan päälle, jos pyöräilijä päättää ajaa suojatielle. Pyöräilijä pysähtyi tuohon, joten jatkoin ajamista. Pyöräilijä pyöritteli päätään sen merkiksi, että minun olisi pitänyt väistää.
Jos kyseessä olisi ollut lapsi niin olisin pysähtynyt päästämään yli mutta aikuisen oletan tietävän liikennesäännöt.
Meni tilanne sen verran omiin tunteisiin, että käännyin pyöräilijän perään ja kerroin hänelle, että siinä oli kolmio pyöräilijälle. Reaktio oli, että tulit sitten tänne asti kertomaan asian.
Ihmetyttää ja samalla ärsyttää ettei tajuta edes yksinkertaista kolmiota vaan kuvitellaan jotain omia etuajo-oikeuksia.
Laki ei tunne mitään "saareketta" suojatiellä vaan se suojatie alkaa vaikka sieltä neljän kaistan päästä vasemmalta. Saareke ei siis mitenkään katkaise suojatietä.