Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En keksi yhtään tilannetta, jossa olisi välttämätöntä rikkoa tieliikennelakia liikenteen sujuvoittamiseksi. Keksitkö sinä?

Kyllä sellaisia tilanteita on paljon kun vähän miettii, tässä nyt vaikka pari ilmeistä esimerkkiä:

Silloin kun joku nukkuu liikennevaloissa valon vaihduttua vihreäksi, pieni torvella eli äänimerkillä kevyesti annettu vihje sujuvoittaa liikennettä huomattavasti. Tämä kuitenkin rikkoo tieliikennelakia, koska äänimerkin käyttö on sallittua vain vaaran välttämiseksi tai taajaman ulkopuolella ohitettaessa.

Välillä on tilanne, jossa kaistalla on liikenne-este sellaisessa kohdassa, missä on sulkuviiva, eikä estettä pystyisi ohittamaan ylittämättä sulkuviivaa. Este voi olla esim. hajonnut auto, pyöräilijä, tietyömaa, toisesta autosta pudonnutta romua, kaatunut puu, tms. Liikenne sujuu hyvin paljon paremmin, jos tällaisessa tilanteessa rikkoo lakia ja ajaa tarpeellisissa määrin sulkuviivan ylittäen sen sijaan, että jättäisi auton niille sijoilleen (mitä tieliikennelaki kai periaatteessa edellyttäisi).
 
Kyllä sellaisia tilanteita on paljon kun vähän miettii, tässä nyt vaikka pari ilmeistä esimerkkiä:

Silloin kun joku nukkuu liikennevaloissa valon vaihduttua vihreäksi, pieni torvella eli äänimerkillä kevyesti annettu vihje sujuvoittaa liikennettä huomattavasti. Tämä kuitenkin rikkoo tieliikennelakia, koska äänimerkin käyttö on sallittua vain vaaran välttämiseksi tai taajaman ulkopuolella ohitettaessa.

Välillä on tilanne, jossa kaistalla on liikenne-este sellaisessa kohdassa, missä on sulkuviiva, eikä estettä pystyisi ohittamaan ylittämättä sulkuviivaa. Este voi olla esim. hajonnut auto, pyöräilijä, tietyömaa, toisesta autosta pudonnutta romua, kaatunut puu, tms. Liikenne sujuu hyvin paljon paremmin, jos tällaisessa tilanteessa rikkoo lakia ja ajaa tarpeellisissa määrin sulkuviivan ylittäen sen sijaan, että jättäisi auton niille sijoilleen (mitä tieliikennelaki kai periaatteessa edellyttäisi).

No eikö toi torven soitto liikennevaloissa ole juuri vaaran välttämistä, katot peiliin ja sieltä tulee rekka täydessä lastissa kuuttakymppiä sen kummemin hölläilemättä kun valo on vihreä.

Noista sulkuviivoista itselläkään ei ole täyttä käsitystä miten ne toimii, pitääkö koko auton ylitää viiva vai voiko sen ylittää vain puoli autoa. Koska tuo on kyllä totta jos sitä ei saisi ollenkaan ylitää, niin kuinka moni esim. odottaa että ohittaa pyöräiliän/käveliän vasta katko viiva aluella. Tai tosiaan olisi jotakin romua tien reunassa, niin puolpäivääkö siinä pitäs seistä vaikka 4 tiellä ja odottaa että joku tulee siirtää rojut pois kun en nyt voi tuon viivan yli ajaa. Käsittääkseni laki vielä sanoo että rojuja ei saisi itse siivota kun et ole ammitilainen ja se vaarallista.(voin kyllä olla väärässä ton lain kanssa, voi olla pelkkä oletus)
 
No eikö toi torven soitto liikennevaloissa ole juuri vaaran välttämistä, katot peiliin ja sieltä tulee rekka täydessä lastissa kuuttakymppiä sen kummemin hölläilemättä kun valo on vihreä.

Noista sulkuviivoista itselläkään ei ole täyttä käsitystä miten ne toimii, pitääkö koko auton ylitää viiva vai voiko sen ylittää vain puoli autoa. Koska tuo on kyllä totta jos sitä ei saisi ollenkaan ylitää, niin kuinka moni esim. odottaa että ohittaa pyöräiliän/käveliän vasta katko viiva aluella. Tai tosiaan olisi jotakin romua tien reunassa, niin puolpäivääkö siinä pitäs seistä vaikka 4 tiellä ja odottaa että joku tulee siirtää rojut pois kun en nyt voi tuon viivan yli ajaa. Käsittääkseni laki vielä sanoo että rojuja ei saisi itse siivota kun et ole ammitilainen ja se vaarallista.(voin kyllä olla väärässä ton lain kanssa, voi olla pelkkä oletus)
Sulkuviivan kohdalle ei saa pysäyttää, eikä tielle saa jättää romua. Romut saa tottakai siivota itsekin sivuun ellei ole selvää syytä miksei sitä siivoaisi. Poliisi tulee useimmiten nopeasti paikalle ohjaamaan liikennettä jos tiellä on este jota ei voi siirtää (ilmoitusvelvollisuus on jokaisella, ensimmäinen paikalle osuva ilmoittaa hätäkeskukseen ja ohjaa liikennettä jos tarve). Pyöräilijän kohdalla voi joskus tosiaan joutua odottamaan vähän aikaa että pääsee ohi ylittämättä sulkuviivaa. Jalankulkija vie vähän vähemmän tilaa ja on useammin mahdollista ohittaa aiheuttamatta vaaraa, viimeistään nopeutta laskemalla.

Vähän tällaista poikkeustilanteiden poikkeustilannetta nyt maalailtu näihin. Punaisia päin ei tarvitse kovin usein ajaa hälytysajoneuvon takia, vaikka joku täällä onkin "aika usein" niin tehnyt. Itselleni ei ole osunut sellaista tilannetta kertaakaan, vaikka olen ihan kohtuullisen ajan ammatiksenikin ajanut. Sulkuviivaongelmaakaan ei ole kertaakaan tullut vastaan, ainakaan sellaisena ettei viimeistään jonkun minuutin odottelun jälkeen pääsisi hidasteesta ohi.
 
Tulipa taas jännä tapaus.

Lähestyin valoristeystä (vihreät paloivat) josta olin kääntymässä oikealle, samalta kaistalta pystyy ajamaan myös suoraan. Vasen kaista on vaan vasemmalle kääntyjille. Edessä pari autoa ja valot vaihtuvat vihreästä punaiseksi, olisin voinut mennä vanhoilla (rajatapaus) mutta päätin pysähtyä. Takana oleva oli ilmeisesti valintaani tyytymätön kun koukkasi renkaat ulvoen vasemmalta kaistalta ohi ja jatkoi suoraan punaisia päin. Näin.

Mielestäni korona-ajan jälkeen on liikenne muuttunut aina vaan huonommaksi…
 
Sulkuviiva lainsäädännössä puhutaan kulkuneuon ohittamisesta. Toisessa kohdassa lukee kohtaamisesta "Ajoneuvojen välille on kohdattaessa jätettävä riittävästi tilaa. Jos ajoradalla on este, sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä."

Myös iltalehti Esko on päätynyt tuohon ilman mainittuja lähteitä. Saako sulkuviivan ylittää, jos tiellä on este?

Nykyisessä tieliikennelaissa sanotaan ihan selkeästi seuraavasti (ilman mitään poikkeuksia): Ajoneuvolla ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä.

Nämä tiemerkinnät löytyvät tieliikennelain liitteestä 4.1.
 
Sama vanha laulu, mutta naputellaan joka tapauksessa kun juuri palasin n. 1600km ajoreissulta.
  1. Aivan vilpittömästä uteliaisuudesta haluaisin päästä juttelemaan niiden arjen sankarien kanssa jotka ensin vetävät kilometritolkulla letkaa perässään (~10-20km/h alle rajoituksen), ja ohituskaistan tullen raivolla polkevat kaasua ylinopeuteen asti. Ei minun pieneen päähäni vain mahdu tuo toimintatapa. Jonon viimeisenä seurasin kuinka yksikin oman elämänsä statisti oikein yritti kiihdyttää niin ettei letka pääsisi ohi. Luulisi että olisi tälle letkahenkallekin mukavampaa ettei takana roiku autoja?
  2. Hyvän turvavälin pitäminen = olet kamala hidastelija ja koko letka on sinun syytäsi. Avataanpa tätä. Käytän adaptiivista vakkaria, jolloin luonnollisestikaan en roiku viiden metrin päässä edellä ajavasta autosta. Olen asettanut vakkarin vähintään +20km/h letkan nopeuden yli, joten turvaväli pysyy vakiona, eteni letka about mitä vauhtia tahjansa. Tämä turvaväli vain on usein selvä merkki siitä että minä olen sen kymmenen auton letkan syypää (vaikka ajaisin viimeisenä), ja minun ohitseni on päästävä hinnalla millä hyvänsä. Tämä on toki ok eikä vaikuta matkantekooni millään tavalla, mutta turvallisen turvavälin pitäminen tuntuu saavan aikaan mystistä ohitusraivoa joissain ihmisissä. Hauskintahan on se että tärkeintä on päästä minun ohitse. Seuraavat 30km ajellaan tyytyväisenä edelläni siinä letkassa eikä yritetäkään muiden ohi. Ensin siis toki roikutaan muutama kilometri minun perseessäni etsien ohituspaikkaa. Ja nopeuteni siis on täysin sama kuin sillä letkalla, ainoana erona se etten roiku kiinni kenenkään takapuskurissa. Edelleen, ei ole mitään merkitystä ohittaako joku minut eikä saa minua "näkemään punaista", mutta tätä vain ihmettelen kovasti että mikä hyöty. Ehkä jokin liskoaivohomma?
 
@kuubalainen

Ohituskaistoilla monesti nopeusrajoitus nousee 80->100 km/h eli osa ei ehkä tee tahallaan. Lähinnä rekkojen ohituksiin noi on tehty.

Normaali turvaväli edessä menevään tosiaan on monelle signaali ajan hitaampaa (vaikka menisi letkan mukana) minut pitää ohittaa. Tai sitten ohittaja haluaa isomman turvavälin taakse kun näkee sinun tapasi pitää väliä..
 
Kyllä siellä letkassa monikin tulee ohi ja saattaa roikkua kontin tuntumassakin jos meinaa ohittaa, varsinkin jos oma ajo isommalla välillä antaa ymmärtää ettei ole ohitusaikeissa. Aika moni pyörii siellä letkassa koko pätkän, itse taas yleensä pyrin pääsemään sieltä letkasta pois jos se on järkevällä vaivalla tehtävissä.
 
En keksi yhtään tilannetta, jossa olisi välttämätöntä rikkoa tieliikennelakia liikenteen sujuvoittamiseksi. Keksitkö sinä?
En minä sanonut, että lakia tarvitsee rikkoa. On paljon sellaisia käytäntöjä, jotka eivät riko mitään lakia vaan perustuvat puhtaasti kohteliaisuuteen. Kirjolla olevat tai muuten ei-ymmärtävät tuijottavat vaan sitä, että ei kielletty = sallittu ja kokovartalokyrpinä tuhoavat liikenteen sujuvuuden. Heidän näkökulmastaan syyllinen liikenteessä häneen kohdistuvassa ongelmassa on aina jossain muussa. Pikkulapsikin ymmärtää ettei kuumalla hellanlevyllä kannata leikkiä, mutta tämä ihmislaji lienee pyytänyt äitiä laittamaan levyn päälle, jotta voivat polttaa näppinsä. Oma lajinsa on sitten vielä kouluttajat, jotka syystä x eivät ole poliisikouluun hakeneet tai päässeet, mutta kokevat velvollisuuden maksimoida kiusanteko muita kohtaan, kun kokevat olevansa oikeassa. Lain mukaan monesti varmaan ovatkin, mutta kokovartalokyrpä-asteikko menee ylälaidasta samalla läpi.

Ts. liikenteessä koet vähiten haittaa, kun ajat muita mahdollisimman vähän haitaten. Joo, ”kilpailuja” varmasti tällä taktiikalla häviät ja joudut joskus luopumaan lain antamista oikeuksista, mutta eipähän tarvitse tässä ketjussa olla itkemässä, kun muut kiusaa. Ja selviät todennäköisimmin hengissäkin. /vuodatus
 
En minä sanonut, että lakia tarvitsee rikkoa. On paljon sellaisia käytäntöjä, jotka eivät riko mitään lakia vaan perustuvat puhtaasti kohteliaisuuteen. Kirjolla olevat tai muuten ei-ymmärtävät tuijottavat vaan sitä, että ei kielletty = sallittu ja kokovartalokyrpinä tuhoavat liikenteen sujuvuuden. Heidän näkökulmastaan syyllinen liikenteessä häneen kohdistuvassa ongelmassa on aina jossain muussa. Pikkulapsikin ymmärtää ettei kuumalla hellanlevyllä kannata leikkiä, mutta tämä ihmislaji lienee pyytänyt äitiä laittamaan levyn päälle, jotta voivat polttaa näppinsä. Oma lajinsa on sitten vielä kouluttajat, jotka syystä x eivät ole poliisikouluun hakeneet tai päässeet, mutta kokevat velvollisuuden maksimoida kiusanteko muita kohtaan, kun kokevat olevansa oikeassa. Lain mukaan monesti varmaan ovatkin, mutta kokovartalokyrpä-asteikko menee ylälaidasta samalla läpi.

Ts. liikenteessä koet vähiten haittaa, kun ajat muita mahdollisimman vähän haitaten. Joo, ”kilpailuja” varmasti tällä taktiikalla häviät ja joudut joskus luopumaan lain antamista oikeuksista, mutta eipähän tarvitse tässä ketjussa olla itkemässä, kun muut kiusaa. Ja selviät todennäköisimmin hengissäkin. /vuodatus

No sitähän se käytännössä tarkoitti, koska tieliikennelain noudattaminen piti mainita. Vai mikä funktio sillä oli? Tässä viimeisimmässä postauksessasi kun et millään tavalla viittaa tieliikennelakiin.
 
No kerropa nyt, miksi ne sitten aina ovat sinun perässäsi? Yhden silloin tällöin ymmärtää, mutta valittelit autoilijakollektiivin haluavan jatkuvasti rassata hanurissasi. Ei voi olla sattumaa. Siitähän tässä oli kyse vaikka yrität kivasti tämän kääntää yleiseksi jeesusteluksi takatuuppareista.

e: Omaa turvallisuuttasi sä siinä parannat, jos saat vähennettyä perässäroikkujien määrää. Jos kaikki tuntuu roikkuvan hanurissa, niin ainoa vaihtoehto muuttaa tilannetta on oma ajotapa. Voi tuntua väärältä, mut niin se vaan on.
Itse olen ainakin havainnut, että näistä perässä roikkujista 70-90 % ajaa saksalaisia "premium" autoja (audi, bmw, vw) ja näiden merkkien kuskeissa ylikorostuu jonkinlainen egoistinen kusipäisyys ja kenties matalan ÄO:n tai jonkin muun kognitiivisen ongelman aiheuttama kyvyttömyys järkevään ajokäytökseen. Onhan se tutkittukin, että tietyn merkkisillä autoilla ajaa tietynlaiset persoonat, ei tietenkään kaikki aja noin. Mutta ei tule mieleen että kertaakaan olisi esim Fiat kuski törttöillyt samaan tyyliin.

Itse ajan lähes aina (maantiellä) rajoitus + 3-5 km oikeaa nopeutta (gps nopeus aina näkyvissä navissa)-> silti perseeseen ilmestyy lähes joka reissulla joku satiainen roikkumaan, ja todella usein noin käy myös motarilla, eli ohikin pääsisi mutta mielummin ajetaan perseessä kiinni? usein nuo perskärpäset myös ohittaa vaarallisissa tilanteissa, tai jos on 5 km tyhjää motaria edessä niin pitää tahallaan tunkea parin metrin päässä eteen ikään kuin mielenosoituksena.

Lisäksi on todella usein käynyt niin, että jos ajan vaikka 103 km/h, niin jostain liittymästä ilmestyy "paremman auton" omistaja perseeseen kiinni, ja sitten on ihan pakko päästä ohi, ja ajetaan siinä edessä 100-101 km/h, eli hitaammin kuin itse ajoin. -> pakko hidastaa itse

Ilmeisesti monella ei kestä ego ajaa "pikkukipon" perässä, vaikka nykyinenkin on kokoon nähden aika tehokas kippo eikä sinällään jää jalkoihin.

Vaikea tuossa on kyllä omalla toiminnallaan asiaan vaikuttaa, vaikka ajaisi lievää ylinopeutta niin pitää roikkua perässä jopa motarilla, toisaalta tungetaan eteen ajamaan hitaammin ja tehdään niitä ohituksia että pakko päästä ohi ja kiilataan nokan edestä seuraavan liittymän rampille vaarallisesti, sen sijaan että ajettaisiin perässä se muutoma sata metriä.

Eipä tuossa muuta voi, kuin pitää kamerat autossa pyörimässä oman oikeusturvan vuoksi.

Toisaalta ei ole yhtäkään järkevää syytä (ilmanvastusta ei nyt lasketa) ajaa kilometrikaupalla jonkun puskurissa kiinni, joko mennään ohi tai sitten pidetään turvaväli kunnossa.

Ja ihan samaa sanoo kaverit kun on näistä juteltu, emäntäkin ajaa joka päivä töihin motaria pitkin ja melkein joka päivä kertoilee näistä tietynlaisista kuskeista vaikka hänkin ajaa rajoitus + vähän päälle, ja näissäkin korostuu nämä tietyt merkit ja jotkut Teslakuskit kaupan päälle.

Eli suosittelet ajamaan vaikka +40% ylinopeutta, kun tuskin muu auttaa siihen ettei jengi roiku perässä.
 
Jaa-a, tuolla liikenteessä kyllä perseilee aivan yleisesti kaikilla automerkeillä ajavat kuljettajat aivan samalla lailla. Yleensä mitä vanhempi ja huonokuntoisempi romu, sitä pöljempi kuskikin saattaa olla. Mitä uudempi auto, yleensä sitä fiksumpi kuskikin. Poikkeuksena tähän sääntöön ovat Teslat, Kiat, Hyundait ja Nissanit. Näiden autojen kuskit ärsyttää useasti, kun eivät ihan oikeasti vaan osaa ajaa. En tiedä mikä siinä on, mutta näillä merkeillä ajavat ovat liikenteessä useasti rasittavia ja tekevät aivan kummallisia päätöksiä ja aiheuttavat vaaraa.

Niin ja ihan näin btw, eilen mun perseessä roikuttiin yli 20v VW Pololla. Kaksi nuorta jätkää. Vauhtia 110km/h vasemmalla kaistalla minulla, olin siis ohittamassa. Pojat tuli niin lähellä takana, että ei auton ajovaloja näkynyt peilistä. Myöhemmin toinen roikkui takapuskurissa 15v vanhalla Passatilla.

Eniten viimeaikoina olen kiinnittänyt huomiota parkit päällä ajamiseen hämärässä. En voi käsittää miksi. 99% näistä ovat 15-25v kuljettajia. Sitten kun väläytät pitkiä, niin väläyttävät takaisin ja oikein näkee ärsyyntymisen naamasta. Eivät vissiin ole ajatelleet, että miksi vastaantulijat saattavat pitkiä väläytellä...
 
BMW kuskeille voisi antaa kehuja ripeästä ajosta ei jäädä perseeseen kiinni odottelemaan. Kun munuaiset näkyy peilissä se on eka ohituspaikka ja ohi! Hyvä näin.

Ai niin tänä oli ärsytysketju, unohtakaa! :)
 
BMW kuskeille voisi antaa kehuja ripeästä ajosta ei jäädä perseeseen kiinni odottelemaan. Kun munuaiset näkyy peilissä se on eka ohituspaikka ja ohi! Hyvä näin.

...Niin paitsi että suuri osa ohittaa hipomalla takaluukkua kun se niin kiinnostaa. Olipa yö tai päivä. Kun ei äly riitä. Astetta vähä-älyisempi vielä takaroikkujasta tämä hipoja ohittaja.
 
@kuubalainen

Ohituskaistoilla monesti nopeusrajoitus nousee 80->100 km/h eli osa ei ehkä tee tahallaan. Lähinnä rekkojen ohituksiin noi on tehty.

Normaali turvaväli edessä menevään tosiaan on monelle signaali ajan hitaampaa (vaikka menisi letkan mukana) minut pitää ohittaa. Tai sitten ohittaja haluaa isomman turvavälin taakse kun näkee sinun tapasi pitää väliä..
Tämä varmasti selittää osan tapauksista. Yhtä lailla niitä ohituspätkiä on ilman nopeuden nostoa ja silti näitä näkee. Esim satkun alueella se 95-100 mittarissa ja kun ohituskaista alkaa, niin onkin vähintään 110, joka ohituskaistan jälkeen laskee taas sinne 95-100 :facepalm: Todella ärsyttävää.
 

Siinä taas malliesimerkki, kun kaksi eri syistä idioottia kohtaa. Kauankohan mahtoi rekka kärsiä takana kunnes pinna paloi. Video on valitettavan lyhyt, mutta näyttää jo ihan mukavalta jonolta hevos-Sandran takana.

Perseessä roikkuva urpo rekkakuski varmasti pelottaa, mutta onneksi ei niin paljoa etteikö uskaltaisi kaivaa kännykkää esiin ja kuvata videota.
 

Siinä taas malliesimerkki, kun kaksi eri syistä idioottia kohtaa. Kauankohan mahtoi rekka kärsiä takana kunnes pinna paloi. Video on valitettavan lyhyt, mutta näyttää jo ihan mukavalta jonolta hevos-Sandran takana.
Riittääkö sinulle idioottileiman antamiseen että joku ajaa hetkittäin hyvästä syystä alle rajoituksen? Erikoiskuljetukset ja vaikka armeijan kalusto maantiellä saattaa jo aiheuttaa aivoverenvuodon...
 
Riittääkö sinulle idioottileiman antamiseen että joku ajaa hetkittäin hyvästä syystä alle rajoituksen? Erikoiskuljetukset ja vaikka armeijan kalusto maantiellä saattaa jo aiheuttaa aivoverenvuodon...
Jos ei normaalilla maantiellä onnistu hevosta kuljettamaan ilman suuria ongelmia, niin kyllä siinä aika idiootti on. Itkuvirsi lehteen ei varsinaisesti heikennä ”diagnoosia”. Ei noi mutkat nyt niin jyrkkiä ole, että pitää koko taustapeilin verran kerätä vähintään letkaa feat. täysin raivostunut rekkapena. Erikoiskuljetuksien tapaan tuokin Sandra olis voinut pistää hetkeksi tien sivuun, että letka pääsee ohi. Ihan perusasioita, jos ei pysy syystä x normaalin liikenteen tahdissa. Ei siellä takana kukaan välittömästi kilahda eli tilanne on jatkunut pitkään. Harmi kun tarina ei kerro paljonko alle rajoituksen sitä mentiin.
 
Jos ei normaalilla maantiellä onnistu hevosta kuljettamaan ilman suuria ongelmia, niin kyllä siinä aika idiootti on. Itkuvirsi lehteen ei varsinaisesti heikennä ”diagnoosia”. Ei noi mutkat nyt niin jyrkkiä ole, että pitää koko taustapeilin verran kerätä vähintään letkaa feat. täysin raivostunut rekkapena. Erikoiskuljetuksien tapaan tuokin Sandra olis voinut pistää hetkeksi tien sivuun, että letka pääsee ohi. Ihan perusasioita, jos ei pysy syystä x normaalin liikenteen tahdissa. Ei siellä takana kukaan välittömästi kilahda eli tilanne on jatkunut pitkään. Harmi kun tarina ei kerro paljonko alle rajoituksen sitä mentiin.
No tuo aivan sama rekkapena menee siellä polttoaineensäästöön pyrkivällä älyvakkarillaan jahka seuraavaksi kalustonsa vaihtaa. Sitten kun sillä ajellessa vauhtia on 100 alueella mäen päällä 52 km/h, niin hän tuskin on siellä pysähtymässä päästelemään muita ohi, eikä tätä pidä tienkäyttäjiltä edellyttää, vaikka kohteliastahan sellainen olisi. Kyllä siellä maantiellä mennään ihan nöyrästi turvavälin päässä sitä vauhtia mitä edellinen menee, tai sitten mennään lappu lattiassa ohi, mutta ei roikuta kiihtyneessä mielentilassa edellä ajavan takapuskurissa varsinkaan raskaalla kalustolla.
 
Jos ei normaalilla maantiellä onnistu hevosta kuljettamaan ilman suuria ongelmia, niin kyllä siinä aika idiootti on. Itkuvirsi lehteen ei varsinaisesti heikennä ”diagnoosia”. Ei noi mutkat nyt niin jyrkkiä ole, että pitää koko taustapeilin verran kerätä vähintään letkaa feat. täysin raivostunut rekkapena. Erikoiskuljetuksien tapaan tuokin Sandra olis voinut pistää hetkeksi tien sivuun, että letka pääsee ohi. Ihan perusasioita, jos ei pysy syystä x normaalin liikenteen tahdissa. Ei siellä takana kukaan välittömästi kilahda eli tilanne on jatkunut pitkään. Harmi kun tarina ei kerro paljonko alle rajoituksen sitä mentiin.

Tarina ei myöskään kerro onko tienpätkällä edes ollut mitään järkevää kohtaa päästää letkaa ohi. Ei tuollaista hevosvaunua varmaan ihan mihin tahansa viitsi ahtaa, niin että pääsee vielä turvallisesti pois.

Eikä sitä, miksi rekalla ei olla lähdetty sen verran aikaisin liikkeelle, tai käyty Shellin pihassa jäähtymässä, ettei tarvisi vaarantaa liikennettä kun pää ei ilmiselvästi kestä.

Hitaamman vika kunnes toisin todistetaan?
 
Tarina ei myöskään kerro onko tienpätkällä edes ollut mitään järkevää kohtaa päästää letkaa ohi. Ei tuollaista hevosvaunua varmaan ihan mihin tahansa viitsi ahtaa, niin että pääsee vielä turvallisesti pois.

Eikä sitä, miksi rekalla ei olla lähdetty sen verran aikaisin liikkeelle, tai käyty Shellin pihassa jäähtymässä, ettei tarvisi vaarantaa liikennettä kun pää ei ilmiselvästi kestä.

Hitaamman vika kunnes toisin todistetaan?
Molemmissa se vika on. Edelleen kukaan ei ole yksin siellä liikenteessä. Sandran tarinan uskottavuutta vaan pahasti heikentää satuilut muutamasta minuutista ja alussa yhdestä risteyksestä/mutkasta, kun selkeästi sitä letkaa on kerätty ja yksi pena saatu kuumaksi kuin hellankoukku. Toki voihan se yksi hidastus pitää paikkansa, jos sieltä on tullu kuumenneen pekan eteen sivutieltä täysin nollavauhtia. Ts. liian lyhyeen väliin tungettu.

Sama syy tuntuu olevan aina noissa selostuksissa viestihistoriasta kun kurkkaa. Kohta varmaan kuullaan että ne oli kotipoliisihevosia... :D
Pitäiskö sun ottaa vähän jäähyä ketjusta, kun tunnut olevan kiinnostuneempi keskustelemaan minusta kuin ketjun aiheesta.
 
Ei siellä takana kukaan välittömästi kilahda eli tilanne on jatkunut pitkään.
Tästä osasta olen vahvasti eri mieltä. Siis sikäli kun kilahtamisella tarkoitetaan älytöntä riskinottoa tai tieraivoa. Alvariinsa erilaiset ihmisrauniot ottavat todella nopeasti lämpöä joko korvista ulos tai koneesta. Spontaania itsemurhaa en ole vielä todistanut ja sen sorttinen kilahtaminen onkin tilastojenkin valossa todella harvinaista.


Siinä taas malliesimerkki, kun kaksi eri syistä idioottia kohtaa. Kauankohan mahtoi rekka kärsiä takana kunnes pinna paloi. Video on valitettavan lyhyt, mutta näyttää jo ihan mukavalta jonolta hevos-Sandran takana.
Jos raskas ajoneuvo ajaa takana riittämättömällä turvavälillä pidemmän aikaa, niin eihän siinä oikein muuta voi kuin hidastaa. Tarvittaessa pysähtymiseen asti, vaikka ei olisi mitään paikkaa väistää. Siitä voi ja pitää sitten välittömästi lähteä liikkeelle ja jatkaa matkaa normaalisti, kunhan toiminta ei toistu jolloin sama menettely pitää toistaa.

Muuta toimintatapaa ei nähdäkseni tieliikennelaki salli.

Mikäli takana ajavan toiminta vaikuttaa uhkaavalta, pitäisi siitä ilmoittaa hätäkeskukseen jo tilanteen aikana mikäli tämä on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi kyllä siltä, että on hidastettu vauhtia oikein reilusti, sinne noin 50km/h tuntumaan ja sitten alettu kuvaamaan. Ei se tämä kuvaaminen millään lailla ole kyllä turvallista ainakaan noin kuskin paikalta. Joo muuta ei oikein voi tehdä kuin hidastaa, että muut pääsee ohi, mutta tuo kuvaaminen on kyllä aivan idioottimaista toimintaa, etenkin kuljettajana. Soittoa hätäkeskukseen vaan, eikä mitään kuvaamisia, kun pitäisi keskittyä pitämään se yhdistelmä tiellä ja ne hevoset pystyssä, niin ei kun pitää kuvata takana liian lähellä ajavaa, että saadaan lehteen juttua sen sijaan, että soittaisi hätäkeskukseen tai päästäisi ohi...
 
Tästä osasta olen vahvasti eri mieltä. Siis sikäli kun kilahtamisella tarkoitetaan älytöntä riskinottoa tai tieraivoa. Alvariinsa erilaiset ihmisrauniot ottavat todella nopeasti lämpöä joko korvista ulos tai koneesta. Spontaania itsemurhaa en ole vielä todistanut ja sen sorttinen kilahtaminen onkin tilastojenkin valossa todella harvinaista.
Monesti se urpo huomaa tilanteen vasta siinä kohtaa, kun toinen tekee jotain typerää. Niin monta hitaasti kehittyvää tilannetta olen nähnyt, että aidosti välittömiä 0-100 tapauksia on olematon määrä. Varsinkin, kun puhutaan jonossa ajamisesta. Risteyksissä voi tulla nopeampaa reaktiota.
 
Jos ei normaalilla maantiellä onnistu hevosta kuljettamaan ilman suuria ongelmia, niin kyllä siinä aika idiootti on. Itkuvirsi lehteen ei varsinaisesti heikennä ”diagnoosia”. Ei noi mutkat nyt niin jyrkkiä ole, että pitää koko taustapeilin verran kerätä vähintään letkaa feat. täysin raivostunut rekkapena. Erikoiskuljetuksien tapaan tuokin Sandra olis voinut pistää hetkeksi tien sivuun, että letka pääsee ohi. Ihan perusasioita, jos ei pysy syystä x normaalin liikenteen tahdissa. Ei siellä takana kukaan välittömästi kilahda eli tilanne on jatkunut pitkään. Harmi kun tarina ei kerro paljonko alle rajoituksen sitä mentiin.
En hevosia ole kuljettanut, mutta vaalikollekkin on niiden erityislueenteesta kerrottu.
Mutta ennen tuota linkki kiinittänyt mutu huomiota että hevoskuljettajat ovat pikkusen muuttaneet ajotapaa, tullut mielieen että varmaan jotain koulutusta tai valistusta ollut.
Linkkisi artikkelissa kerrottiin että kuljettaja oli koulutettu hommaan, ja tarinassa ei mikään viitannut siihen etteikö sitä osaisi. (*

Koulutettu se rekkakkuskin pitäisi olla, mutta siihen joukkoon mahtuu monenlaista ja usein ketjussa nähty juttuja ettei koulutusta ole sisäistetty.

Videossa näkyi että jonoutumista kuvaajan perässä, ja vastaantulevalla kaistalla. Se että kuvaajan perässä on jonoa, ei kyllä kuvaajasta tee idoottia, taitamatonta kuskia. Taitamattomia on ne jotka siellä jonossa sekoilee.


(*
Tarinassa ja videossa on toki se kuvaajan virhe, ilmeisesti kuljettaja kuvannut käsivaralla ja herää epäilys että onko se vienyt tarpeettomasti huomiota.
 
Ei keskustelua puskurissa kiinni roikkujasta tarvitse käydä siltä kantilta että syy olisi muualla kuin roikkujassa. Ei se johda mihinkään jos toinen keskustelijoista ei suostu näkemään muita vaihtoehtoja.

Turvavälin pitäminen on vain ja yksin takana ajavan vastuulla. Jos edellä ajava hermostuttaa, on parasta vaan odottaa sopivaa ohituspaikkaa ja mennä ohi tai jos hermo on jo kireellä pitäisi pysähtyä kahvitauolle ja miettiä mikä oikeasti nyt kiristää (ehkä siinä miettiessä oppii että ajoissa lähtemällä voi ajaa sitä tahtia mitä liikenne vetää).
 
Jatkuvasti toistuu joku omituisuus, jokin mystinen velvollisuus ajaa suurinta sallittua nopeutta. Se ei siis ole mikään miniminopeus, vaan maksimi. Vähän kuin väittäisi että olisi pakko ostaa joka automalista se maksimiksi maksava versio, tai ei saisi mennä tielle. Tai syötävä bufeesta kaikki lihapullat, ja oltava maksimipainoinen pituudelleen.
 
Turvavälin pitäminen on vain ja yksin takana ajavan vastuulla. Jos edellä ajava hermostuttaa, on parasta vaan odottaa sopivaa ohituspaikkaa ja mennä ohi tai jos hermo on jo kireellä pitäisi pysähtyä kahvitauolle ja miettiä mikä oikeasti nyt kiristää (ehkä siinä miettiessä oppii että ajoissa lähtemällä voi ajaa sitä tahtia mitä liikenne vetää).
Totta,
Jos hermostuttaa, niin vielä enemmän hämmentää että roikutaan edelläolevan kontissa, sen luulis vain stressaavan. Paljon rauhallisempaa jos pitää sen kunnon turvavälin, ja korostuu entistään silloin jos edelläolevan nopeusvaihtelee eri tahtiin, sillä tavalla pystyy tarvittaessa ajalee kymmeniä kilometrejä jonossa ilman stressiä, ja jos ohituspaikkoja tulossa/tulee, niin nekin pystyy hanskaa paremmin.

Ihmisiä ne kuskit on ja joskus voi olla kotoa, parisuhteessa, opiskelussa, talouessa , jossain muualla stressaavia ongelmia jota sitten enemmän vähemmän tiedostamatta purkaa tienpäällä, mutta jos ärtymyksen huomaa, niin rahoittua.
 
Jatkuvasti toistuu joku omituisuus, jokin mystinen velvollisuus ajaa suurinta sallittua nopeutta. Se ei siis ole mikään miniminopeus, vaan maksimi. Vähän kuin väittäisi että olisi pakko ostaa joka automalista se maksimiksi maksava versio, tai ei saisi mennä tielle. Tai syötävä bufeesta kaikki lihapullat, ja oltava maksimipainoinen pituudelleen.
Sinulla on nyt väärä tulkinta. Se ”velvollisuus” on ottaa muut kanssaliikkujat huomioon. Hyvissä olosuhteissa tämä toki on helpointa ajamalla samaa nopeutta kuin muutkin, mutta pakkoa siihen ei ole. Tällöin vain on syytä pitää huoli, että häiriköi muiden menoa mahd. vähän. Ihan liikenteen sujuvuuden ja kohteliaisuuden takia.
 
Sinulla on nyt väärä tulkinta. Se ”velvollisuus” on ottaa muut kanssaliikkujat huomioon. Hyvissä olosuhteissa tämä toki on helpointa ajamalla samaa nopeutta kuin muutkin, mutta pakkoa siihen ei ole. Tällöin vain on syytä pitää huoli, että häiriköi muiden menoa mahd. vähän. Ihan liikenteen sujuvuuden ja kohteliaisuuden takia.
- tilannenopeus, eli taitava, vahva kuski uskaltaa ajaa sopiaa tilanne noeputta, vaikka muut painostaisi lujempaa.
- Ei ole mikään syy ajaa ylinopaeutta, vaikka muut painostaisi.

Nuo ovat ihan sitä kanssaliikkujan huomioimista. vaatii toki henkistä vahvuutta.

Kanssalikkuujan huomimista on myös ne asialliset turvavälit, asiallinen käytös,

Jos olet hitaampi liikkuja, ihan syystä, niin toki pyrkiä helpottaman kanssaliikkujan ohittamista, esim antamalla merkki kun paikka tulee, antammalla tilaa jos voi turvallisesti, helpottaa näkyvyyttä jne. Joskus voi ohitusta helpottaa hiljentämällä. jne.
 
Jos olet hitaampi liikkuja, ihan syystä, niin toki pyrkiä helpottaman kanssaliikkujan ohittamista, esim antamalla merkki kun paikka tulee, antammalla tilaa jos voi turvallisesti, helpottaa näkyvyyttä jne. Joskus voi ohitusta helpottaa hiljentämällä. jne.

Tätä vaan ei näe koskaan missään, ainakaan jonoa vetävien henkilöautojen tai matkailuautojen toimesta. Sitten täälläkin osa argumentoi "nopeusrajoitus ei ole mikään miniminopeus" ja "lähtisit aiemmin matkaan". Ihmeellistä että joitakin ei kiinnosta toisten ihmisten huomioiminen ja kohteliaisuus kunhan lakipykäliä noudatetaan, mahtavatko toimia tällä tavalla muuallakin kuin liikenteessä...
 
Totta,
Jos hermostuttaa, niin vielä enemmän hämmentää että roikutaan edelläolevan kontissa, sen luulis vain stressaavan. Paljon rauhallisempaa jos pitää sen kunnon turvavälin, ja korostuu entistään silloin jos edelläolevan nopeusvaihtelee eri tahtiin, sillä tavalla pystyy tarvittaessa ajalee kymmeniä kilometrejä jonossa ilman stressiä, ja jos ohituspaikkoja tulossa/tulee, niin nekin pystyy hanskaa paremmin.

Ihmisiä ne kuskit on ja joskus voi olla kotoa, parisuhteessa, opiskelussa, talouessa , jossain muualla stressaavia ongelmia jota sitten enemmän vähemmän tiedostamatta purkaa tienpäällä, mutta jos ärtymyksen huomaa, niin rahoittua.
Mulla on yksi kaveri, joka ajaa todella lähellä edelläolevaa vailla aikomusta ohittaa tai muutakaan erityistä syytä. Ei sillä mitään stressiä tai aggressiotakaan ole, jostain syystä vain ajaa noin. Välillä tulee sanottua, että voisko vähän kauempana ajaa, jos vaikka jotain sattuu tuolla edessä, jättäytyy vähän kauemmaksi ja sitten hetken päästä ollaan taas puskurissa kiinni.

Eli jotkut kait vain ajavat noin ilman sen kummempaa selitystä.
 
Tätä vaan ei näe koskaan missään, ainakaan jonoa vetävien henkilöautojen tai matkailuautojen toimesta.
Ehkä sitten alueellista, tai ajankohdasta riippuvaa. kyllä heitä vielä on.

Toki turhan paljon niitä jotka jurnuttaa putkinäöllä omaa ajosuoritusta.


Joskus joutuu ajamaan hitaammin ja syntynyt mielikuvaa että tilan-antaminen, merkin antaminen, ei aiheuta reagointia, jos siis paikka sellainen missä aidosti paikka ohittaa. jos se on yleisti niin vie toki innon vinkkailla. Joskus toki syy takanatulevalla on se ettei kannata, ei halua ohittaa. mutta ei aina.

Mutta suurempi juttu on se näkyvyyden parantaminen, ja muuten ohituksen helpottaminen, se merkinantoon sopivia tilanteita tuleekin harvemmin, varsinkaan henkilöautolla.
 
Tätä vaan ei näe koskaan missään, ainakaan jonoa vetävien henkilöautojen tai matkailuautojen toimesta. Sitten täälläkin osa argumentoi "nopeusrajoitus ei ole mikään miniminopeus" ja "lähtisit aiemmin matkaan". Ihmeellistä että joitakin ei kiinnosta toisten ihmisten huomioiminen ja kohteliaisuus kunhan lakipykäliä noudatetaan, mahtavatko toimia tällä tavalla muuallakin kuin liikenteessä...
Ei ole mitään tarvetta hankaloittaa ja hidastaa omaa matkaansa jos ei nyt kohtuuttoman hitaasti aja. Jos nopeampi nopeus tarkoittaa ylinopeutta tai hyvin lähelle sitä, on ihan sama miten pitkä jono siellä takana on. Ihmisillä on tapana ajaa välit kiinni ihan vaan tottumuksesta ja jonoa on lähes aina kun liikennettä on enemmän.

Vaikka viestisi olikin aika puhdas ad hominen, niin tartun tällä kertaa:
Toimin näin muuallakin, esimerkiksi: kassajonossa, autopesulajonossa, kaupungillä kävellessä, pyöräteillä pyöräillessä... En tee elettäkään väistääkseni vaikka takana olijalla olisi hermo kuinka kireellä. Ei kyse ole mistään kohteliaisuudesta, vaan takana olijan kuvitelmasta että hänen kiireensä olisi niin tärkeä että koko muun maailman pitäisi hänet huomioida (ei, et voi kääntää tätä asetelmaa toisinpäin. hitaammin ajaminen ole aktiivisen toimen vaatimista toiselta osapuolelta, eikä lain tarkoittama hitaampi ajoneuvo ole esim 70 km/h 80 rajoituksella ajava. Opettele keskustelemaan jos ensimmäinen ajatuksesi oli asian kääntäminen peilikuvaksi). Ohitusta voi toki helpottaa esim. nostamalla kaasua kun toinen ohittaa tai osoittamalla hyvää ohituspaikkaa ja se saakin riittää.
 
Vaikka viestisi olikin aika puhdas ad hominen, niin tartun tällä kertaa:
Toimin näin muuallakin, esimerkiksi: kassajonossa, autopesulajonossa, kaupungillä kävellessä, pyöräteillä pyöräillessä... En tee elettäkään väistääkseni vaikka takana olijalla olisi hermo kuinka kireellä. Ei kyse ole mistään kohteliaisuudesta, vaan takana olijan kuvitelmasta että hänen kiireensä olisi niin tärkeä että koko muun maailman pitäisi hänet huomioida (ei, et voi kääntää tätä asetelmaa toisinpäin. hitaammin ajaminen ole aktiivisen toimen vaatimista toiselta osapuolelta, eikä lain tarkoittama hitaampi ajoneuvo ole esim 70 km/h 80 rajoituksella ajava. Opettele keskustelemaan jos ensimmäinen ajatuksesi oli asian kääntäminen peilikuvaksi). Ohitusta voi toki helpottaa esim. nostamalla kaasua kun toinen ohittaa tai osoittamalla hyvää ohituspaikkaa ja se saakin riittää.
Vertaukseen kommentti.

Jos (>kantatie) liikenteessä hitaammalla ajolla ollaan jonon edessä, niin sen vertaaminen kassajonoon menee vähän sivuun, lähtökohtaisesti turvallisen ohittamisen sujuvoittaminen ei ole itseltä pois.

Ehdotan toista vertausta, kapeat rulla portaat, jossa mennään käsikaiteella ryhdikkäästi, vs mennään käsikaiteella kapeasti ja hätäsimmät kiipee ohi. osa sujuvasti, osa tuuppien.

Kassajono sopii niihin tieliikeneteen jonoihin, jossa etuillaan jonossa.


Siinä samaa mieltä että jos se ohittaja tulee tuuppiin, ym tavoilla sikaileen ja perään vaatii muilta "kohteliaisuutta", niin ehkä se tuuppia voisi olla ja hiljaa ja harjoitella niitä tapoja ihan itsekseen .
 
Vertaukseen kommentti.

Jos (>kantatie) liikenteessä hitaammalla ajolla ollaan jonon edessä, niin sen vertaaminen kassajonoon menee vähän sivuun, lähtökohtaisesti turvallisen ohittamisen sujuvoittaminen ei ole itseltä pois.

Ehdotan toista vertausta, kapeat rulla portaat, jossa mennään käsikaiteella ryhdikkäästi, vs mennään käsikaiteella kapeasti ja hätäsimmät kiipee ohi. osa sujuvasti, osa tuuppien.

Kassajono sopii niihin tieliikeneteen jonoihin, jossa etuillaan jonossa.


Siinä samaa mieltä että jos se ohittaja tulee tuuppiin, ym tavoilla sikaileen ja perään vaatii muilta "kohteliaisuutta", niin ehkä se tuuppia voisi olla ja hiljaa ja harjoitella niitä tapoja ihan itsekseen .
Nojuuh, listasin vaan satunnaisia tilanteita joissa takana olevan huomioimatta jättäminen ei ole epäkohteliasta. Tietty joku mäntti voi kassajonossakin ajatella että onpas se edellä oleva mulkku kun ei päästäny mua ohi, kun mulla on vaan tämä tikkari maksettavana.
 
Vilkku laitetaan päälle liikenneympyrässä, kun on ohitettu edellinen poistumisliittymä ja aiotaan poistua seuraavasta. Eli ennen jo kuin renkaita aletaan kääntämään oikealle. Sinänsä hauska tuo liikenneympyrä, että siinä hetki ajetaan vasemmalle, mutta vilkutetaan oikealle. Kyllähän vilkun käyttö jos mikä on ”liikenteen lukua”.
 
Vilkku laitetaan päälle liikenneympyrässä, kun on ohitettu edellinen poistumisliittymä ja aiotaan poistua seuraavasta. Eli ennen jo kuin renkaita aletaan kääntämään oikealle. Sinänsä hauska tuo liikenneympyrä, että siinä hetki ajetaan vasemmalle, mutta vilkutetaan oikealle. Kyllähän vilkun käyttö jos mikä on ”liikenteen lukua”.
Sait pohtiin että mitä tarkoitat. Sillä tuo irrallisena kuullosti (väärältä) ohjeelta, mutta otsikkoa katsoen ilmeisesti nyt ärsytti se liian myöhäinen vilkun käyttö. :-)

Tästä sitten perinteisesti seuraa se että joidenkinmielestä vilkun käyttö on ihan turhaa ja siitten käydään läpi miksi se on tärkeää ja nimenomaan ajoissa.
 
Ehkä voisi kiteyttää otsikon niinkin että: "se, että itsellä on oikeuksia ja muilla velvollisuuksia"
 
Ei ole mitään tarvetta hankaloittaa ja hidastaa omaa matkaansa jos ei nyt kohtuuttoman hitaasti aja. Jos nopeampi nopeus tarkoittaa ylinopeutta tai hyvin lähelle sitä, on ihan sama miten pitkä jono siellä takana on. Ihmisillä on tapana ajaa välit kiinni ihan vaan tottumuksesta ja jonoa on lähes aina kun liikennettä on enemmän.

Vaikka viestisi olikin aika puhdas ad hominen, niin tartun tällä kertaa:
Toimin näin muuallakin, esimerkiksi: kassajonossa, autopesulajonossa, kaupungillä kävellessä, pyöräteillä pyöräillessä... En tee elettäkään väistääkseni vaikka takana olijalla olisi hermo kuinka kireellä. Ei kyse ole mistään kohteliaisuudesta, vaan takana olijan kuvitelmasta että hänen kiireensä olisi niin tärkeä että koko muun maailman pitäisi hänet huomioida (ei, et voi kääntää tätä asetelmaa toisinpäin. hitaammin ajaminen ole aktiivisen toimen vaatimista toiselta osapuolelta, eikä lain tarkoittama hitaampi ajoneuvo ole esim 70 km/h 80 rajoituksella ajava. Opettele keskustelemaan jos ensimmäinen ajatuksesi oli asian kääntäminen peilikuvaksi). Ohitusta voi toki helpottaa esim. nostamalla kaasua kun toinen ohittaa tai osoittamalla hyvää ohituspaikkaa ja se saakin riittää.

Argumentointivirhe tai ei, niin mielestäni koko tekstistäsi paistaa läpi asenne, jossa tuntemattomat kanssaihmiset ovat kaikki jollain tavalla itsekkäitä mulkkuja jotka ovat vaatimassa jotakin ja tekemässä oletuksia, etkä todellakaan halua tehdä yhtään mitään ylimääräistä heidän huomioimiseksi koska ei ole pakko. Ja hauskasti jatkoit jankkaamista mitä tieliikennelaki vaatii kun kirjoitin juurikin siitä että ei haluta olla kohteliaita vaikka lain puitteissa toimitaan oikein :)
 
Kyllä se on joka kerta niin ihanaa, kun maantiellä köröttelee joku Toyota 30km/h alinopeutta ja ohitustilanteessa sitten pitääkin painaa kaasu pohjaan "koska mun ohihan et mene!" -periaatteella. Kasitiellä tämä on oikein herkullista kun satasen alueella ajetaan 80km/h tai alle ja kun tulee se ohituskaista, niin yhtäkkiä Herra Aivovammalla löytyykin tahto ajaa sitä sataa. Ei kyllä edes ärsytä teinibemarit, audimulkut tai impotenttimersuilijatkaan niin paljoa (koska ilmeisesti tuo on ko. automallin omistamisen edellytys), kuin ne Toyotaa ajavat idiootit, jotka tahallaan vaikeuttavat muiden normaalia ajamista.
 
Argumentointivirhe tai ei, niin mielestäni koko tekstistäsi paistaa läpi asenne, jossa tuntemattomat kanssaihmiset ovat kaikki jollain tavalla itsekkäitä mulkkuja jotka ovat vaatimassa jotakin ja tekemässä oletuksia, etkä todellakaan halua tehdä yhtään mitään ylimääräistä heidän huomioimiseksi koska ei ole pakko. Ja hauskasti jatkoit jankkaamista mitä tieliikennelaki vaatii kun kirjoitin juurikin siitä että ei haluta olla kohteliaita vaikka lain puitteissa toimitaan oikein :)
Saatoit lukea tekstini vähän toisin kuin sen tarkoitin, en tarkoittanut että tuntemattomat kanssaihmiset olisivat kaikki jollain tavalla itsekkäitä mulkkuja jotka ovat tekemässä vatimuksia ja oletuksia. Tarkoitin että esimerkiksi takakontissa kiinni ajava voi olla sellainen ja se on tullut hyvin ilmi tässäkin ketjussa (usein tosin ovat vain nollat taulussa eivätkä tajua että turvaväli on olemat).
 
Eipä kyllä ole itsellä ikinä perässäroikkujat olleet ongelmana, jos autossa vikaa tai sellainen kuorma joka pakottaa ajamaan alle rajoituksen, niin olen vähintään kolmen auton perään tullessa päästänyt ohi. Harvoin on tarvinnut, ihan hyvin tuo -71 vivakin jaksaa 80 alueella sen 87-88 kulkea mikä on sallittu ilman sakkovaaraa. Jos joku sattuu muuten vaan tulemaan selkeästi kovempaa taakse, vaikka ajaisin rajoituksen mukaan, niin pyrin helpoittamaan ohitusta. Ei ole minulta pois, jos jollain muulla on paremmin varaa maksaa ylinopeussakkoja.

Itse sain viimeksi ylinopeussakon 18vuotiaana, eli noin 20vuotta sitten. sekin rikessakko.

En toki itsekkään harrasta perässä roikkumista, paitsi joskus motarilla täytyy turvaväliä lyhentää, että se alinopeutta ajava tajuaa siirtyä ohituskaistalta takaisin oikealle.
 
Jyväskylä - Tikkakoski välillä on nyt tietyö menossa. Rajoitus 60 kmh ja vain toinen kaista käytössä. Jostain syystä punainen skoda tuli vauhdilla takapuskuriin, (ikinä nähnyt niin lähellä autoa vetokoukun lähellä) vilkuttelli valoja ja näytti käsimerkkejä vaikka itekkin ajoin gps kympin yli. Yllättäen Kirrin kohdassa meni ohi kun työmaa loppui ja heti seuraavasta rampista palokkaan. Olisi kiva tietää mikä siellä oli hätänä.

Lisätty:
Siis ihmettelen, en ärsyyntynyt.
Ja meitä oli "jonossa" vain kaksi, muut jäi sinne tietyömaan alkuun.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 642
Jäsenet
75 026
Uusin jäsen
L. Öysä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom