No kerropa nyt, miksi ne sitten aina ovat sinun perässäsi? Yhden silloin tällöin ymmärtää, mutta valittelit autoilijakollektiivin haluavan jatkuvasti rassata hanurissasi. Ei voi olla sattumaa. Siitähän tässä oli kyse vaikka yrität kivasti tämän kääntää yleiseksi jeesusteluksi takatuuppareista.
e: Omaa turvallisuuttasi sä siinä parannat, jos saat vähennettyä perässäroikkujien määrää. Jos kaikki tuntuu roikkuvan hanurissa, niin ainoa vaihtoehto muuttaa tilannetta on oma ajotapa. Voi tuntua väärältä, mut niin se vaan on.
Itse olen ainakin havainnut, että näistä perässä roikkujista 70-90 % ajaa saksalaisia "premium" autoja (audi, bmw, vw) ja näiden merkkien kuskeissa ylikorostuu jonkinlainen egoistinen kusipäisyys ja kenties matalan ÄO:n tai jonkin muun kognitiivisen ongelman aiheuttama kyvyttömyys järkevään ajokäytökseen. Onhan se tutkittukin, että tietyn merkkisillä autoilla ajaa tietynlaiset persoonat, ei tietenkään kaikki aja noin. Mutta ei tule mieleen että kertaakaan olisi esim Fiat kuski törttöillyt samaan tyyliin.
Itse ajan lähes aina (maantiellä) rajoitus + 3-5 km oikeaa nopeutta (gps nopeus aina näkyvissä navissa)-> silti perseeseen ilmestyy lähes joka reissulla joku satiainen roikkumaan, ja todella usein noin käy myös motarilla, eli ohikin pääsisi mutta mielummin ajetaan perseessä kiinni? usein nuo perskärpäset myös ohittaa vaarallisissa tilanteissa, tai jos on 5 km tyhjää motaria edessä niin pitää tahallaan tunkea parin metrin päässä eteen ikään kuin mielenosoituksena.
Lisäksi on todella usein käynyt niin, että jos ajan vaikka 103 km/h, niin jostain liittymästä ilmestyy "paremman auton" omistaja perseeseen kiinni, ja sitten on ihan pakko päästä ohi, ja ajetaan siinä edessä 100-101 km/h, eli hitaammin kuin itse ajoin. -> pakko hidastaa itse
Ilmeisesti monella ei kestä ego ajaa "pikkukipon" perässä, vaikka nykyinenkin on kokoon nähden aika tehokas kippo eikä sinällään jää jalkoihin.
Vaikea tuossa on kyllä omalla toiminnallaan asiaan vaikuttaa, vaikka ajaisi lievää ylinopeutta niin pitää roikkua perässä jopa motarilla, toisaalta tungetaan eteen ajamaan hitaammin ja tehdään niitä ohituksia että pakko päästä ohi ja kiilataan nokan edestä seuraavan liittymän rampille vaarallisesti, sen sijaan että ajettaisiin perässä se muutoma sata metriä.
Eipä tuossa muuta voi, kuin pitää kamerat autossa pyörimässä oman oikeusturvan vuoksi.
Toisaalta ei ole yhtäkään järkevää syytä (ilmanvastusta ei nyt lasketa) ajaa kilometrikaupalla jonkun puskurissa kiinni, joko mennään ohi tai sitten pidetään turvaväli kunnossa.
Ja ihan samaa sanoo kaverit kun on näistä juteltu, emäntäkin ajaa joka päivä töihin motaria pitkin ja melkein joka päivä kertoilee näistä tietynlaisista kuskeista vaikka hänkin ajaa rajoitus + vähän päälle, ja näissäkin korostuu nämä tietyt merkit ja jotkut Teslakuskit kaupan päälle.
Eli suosittelet ajamaan vaikka +40% ylinopeutta, kun tuskin muu auttaa siihen ettei jengi roiku perässä.