Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Näin talven tullen nostaa usein ärtymystä pintaan kun katselee miten autoja pysäköidään. Heti kun on vähän lunta jossain, niin ihmisiltä katoaa ymmärrys siitä paljonko pitäisi autojen väliin jättää tilaa. Lumikasat vie jo valmiiksi osan pysäköintipaikoista, ja sitten päälle vielä jätetään katuparkissa autojen väliin jotain 1,5m välejä.
 
Näin talven tullen nostaa usein ärtymystä pintaan kun katselee miten autoja pysäköidään. Heti kun on vähän lunta jossain, niin ihmisiltä katoaa ymmärrys siitä paljonko pitäisi autojen väliin jättää tilaa. Lumikasat vie jo valmiiksi osan pysäköintipaikoista, ja sitten päälle vielä jätetään katuparkissa autojen väliin jotain 1,5m välejä.
1.5m on ehkä vähän pitkä mutta oletko koskaan jäänyt ruutuun kun aura on vetänyt viereen vallin joka on sopivan sohjoinen ja/tai jäinen etkä pääse lukottomalla vajaavetoisella yli? Itselle käynyt useasti ja ei kovin mukava fiilis kun auto meinaa jatkuvasti liukua siihen edessä olevaan tai takana olevaan kun pyörät eivät pääse yli. Joskus se on senteistä kiinni saatko tarpeeksi vauhtia että pääset yli ja vapauteen.
 
1.5m on ehkä vähän pitkä mutta oletko koskaan jäänyt ruutuun kun aura on vetänyt viereen vallin joka on sopivan sohjoinen ja/tai jäinen etkä pääse lukottomalla vajaavetoisella yli? Itselle käynyt useasti ja ei kovin mukava fiilis kun auto meinaa jatkuvasti liukua siihen edessä olevaan tai takana olevaan kun pyörät eivät pääse yli. Joskus se on senteistä kiinni saatko tarpeeksi vauhtia että pääset yli ja vapauteen.

Samaa mieltä. Vasta oli yks parkkeerannut autonsa 5 senttiä takapuskurista. Onneksi jätin eteen vähän tilaa. Tosi mukava sutia autoa kun liikkuu edes takas ja takana ei yhtään tilaa.
 
Näin talven tullen nostaa usein ärtymystä pintaan kun katselee miten autoja pysäköidään. Heti kun on vähän lunta jossain, niin ihmisiltä katoaa ymmärrys siitä paljonko pitäisi autojen väliin jättää tilaa. Lumikasat vie jo valmiiksi osan pysäköintipaikoista, ja sitten päälle vielä jätetään katuparkissa autojen väliin jotain 1,5m välejä.
Juuri eilen tätä samaa ihmettelin. Keskisuuren kaupungin keskusta, hyvin aurattu, ja jätetään noita 1,5m välejä. Todella monesta vinoparkkialueesta n. 1/3 - 2/5 ns. käyttämättä kun pysäköidään miten sattuu. Ei se nyt terveelle miehelle ollut kovin suuri ongelma pysäköidä n. 300m kauemmas, mutta kyllähän se ihmetyttää. Ehkä se on vaan hankalaa ilman niitä viivoja? Oma teoriani on, että ihmiset pelkäävät sen auton mystisesti liukuvan itsekseen edestakaisin metrin jokaiseen suuntaan kun on lunta. Pitkittäispysäköinnissä tuo ongelma nyt on aina, mutta vinoparkeissa osataan yleensä käyttäytyä - paitsi talvella.
 
Samaa mieltä. Vasta oli yks parkkeerannut autonsa 5 senttiä takapuskurista. Onneksi jätin eteen vähän tilaa. Tosi mukava sutia autoa kun liikkuu edes takas ja takana ei yhtään tilaa.
Näissä olis kyllä ilo olla omalla tonnin pommilla liikenteessä, ei paljoa liikuttaisi jos vahingossa valauttaa/liukuu perseeseenpysäköijän keulaan. Itsellä ei juurikaan noita kadunvarsiparkkitilanteita tule mutta olen kyllä katsellut kun välillä on autoa ihan kiinni toisissaan.

Itse en ainakaan jäisi odottelemaan millon takana olevan auton omistaja tulee takaisin jos on 5cm päähän onnistunut jättämään.
 
Lapsille nyt opetetaan monta muutakin turvallisuusseikkaa, joista aikuiset selviävät hyvän harkinnan mukaisesti ilman lapsellisia sääntöjä.
...
No ei ehkä niin lapsellisia.

Suojatiellä on ensiarvoisen tärkeää ettei sitä lähde ylittämään ennen kuin on varma että sen voi tehdä turvallisesti, siinä taasen erittäin isossa roolissa ajoneuvokuski, sen että tekee selväksi että tilaa antaa, jokainen lähestyvä kuski. Tähän vuodenaikaan jalankulkijan on vaikea saada katsekontaktia kuljettajiin. Siinä samaa mieltä että ylittäminen reippaasti, kelihuomioiden ja havainnoiden ylityksen aikana muu liikenne.

Lapsista vielä varsinkin pienistä, osassa kohteita lasten havaitseminen on huomattavan vaikeaa, vs huomattavasti pidemmät aikuiset.

1.5m on ehkä vähän pitkä mutta oletko koskaan jäänyt ruutuun kun aura on vetänyt viereen vallin joka on sopivan sohjoinen ja/tai jäinen etkä pääse lukottomalla vajaavetoisella yli? Itselle käynyt useasti ja ei kovin mukava fiilis kun auto meinaa jatkuvasti liukua siihen edessä olevaan tai takana olevaan kun pyörät eivät pääse yli. Joskus se on senteistä kiinni saatko tarpeeksi vauhtia että pääset yli ja vapauteen.

Jos tässä nyt puhutaan "jonossa" pysäköintiä, ja näitä kelejä, niin samaa mieltä, ei 1,5m oli suorilta mikään tajuttoman pitkä. Jos lyhyt auto, niin pidempi, pitkällä lyhyempi, jos haetaan sitä että mahtuu ajateltuun ruutuun. Kuljettajan kannalta oleellista se että yhteensä on riittävästi, metri liianvähän ja kolmemetriä menee jo tarpeen kannalta liiallisuuksiin.

Yritän sanoa että tapauskohtaista, mukaan lukien miten muut sijoittuneet.
 
No ei ehkä niin lapsellisia.

Suojatiellä on ensiarvoisen tärkeää ettei sitä lähde ylittämään ennen kuin on varma että sen voi tehdä turvallisesti, siinä taasen erittäin isossa roolissa ajoneuvokuski, sen että tekee selväksi että tilaa antaa, jokainen lähestyvä kuski. Tähän vuodenaikaan jalankulkijan on vaikea saada katsekontaktia kuljettajiin. Siinä samaa mieltä että ylittäminen reippaasti, kelihuomioiden ja havainnoiden ylityksen aikana muu liikenne.

Lapsista vielä varsinkin pienistä, osassa kohteita lasten havaitseminen on huomattavan vaikeaa, vs huomattavasti pidemmät aikuiset.



Jos tässä nyt puhutaan "jonossa" pysäköintiä, ja näitä kelejä, niin samaa mieltä, ei 1,5m oli suorilta mikään tajuttoman pitkä. Jos lyhyt auto, niin pidempi, pitkällä lyhyempi, jos haetaan sitä että mahtuu ajateltuun ruutuun. Kuljettajan kannalta oleellista se että yhteensä on riittävästi, metri liianvähän ja kolmemetriä menee jo tarpeen kannalta liiallisuuksiin.

Yritän sanoa että tapauskohtaista, mukaan lukien miten muut sijoittuneet.
Sijoitus, tien kaltevuus, keli ja toki jos minä kyseessä niin jos kolhuinen vajaa veroinen niin en tunge ihan kiinni tai esim ns tuttu alue ja tuntee alueen "vakio" autot niin tiedän että auton x lähelle uskaltaa vetää tai että tuo toinen on sellainen huithapeli että parempi jättää väliä tms.
 
^Samaa mieltä. Autolla ei pidä lähteä ylittämään suojatietä ennen kuin on varmistunut, että sen voi varmasti tehdä turvallisesti.
 
^Samaa mieltä. Autolla ei pidä lähteä ylittämään suojatietä ennen kuin on varmistunut, että sen voi varmasti tehdä turvallisesti.
Vaan vastuuta tulee antaa myös jalankulkijalle. Juu ei väliä oletko oikeassa vai väärässä... Mustiin pukeutunut jalankulkuja ilman heijastimia=oikeasti vittumainen havaita. Ei väliä onko valot hyvät tai huonot, onko auton pilarit pienet tai isot. Pari kertaa tullut seisottua jarrulla kun ei vain ole nähnyt jalankulkijaa ollenkaan ja tuloksena että itse kyllä saan pysähtymään juuri ja juuri mutta jalankulkija tuijottaa kuin olisin mulkuin kuski ikinä ja kontista noin 5mm taaemmas on auto joka tuli takana painaen tööttiä kunnes näkee jalankulkijan.

Itse painelen pitkin poikin ilman heijastimia ja tummiin pukeutuneena mutta tiedostan tämän. JOS en saa selkeää katsekontaktia tai muuta SELKEÄÄ merkkiä että kuski on havainnut minut... en astu suojatielle vaikka olenkin niitä kyrpiä jotka esittävät etteivät ole seuranneet liikennettä ja vain "kävelivät alle" jotta joskus pääsevät suojatien yli vs useita autoja jotka vetävät vain ohi kun joku ujostelee.
 
Urpo mies videolla, mutta tuntuu kyllä vähän nurinkuriselta, että se puhelimeen puhuminen sitä kädessä pitäen on itseisarvona rangaistava teko samalla, kun nykyautojen ilmastointiakin hallitaan kojelaudassa näkökentässä seisovan tabletin ja hipaisukytkimien kautta.

Edit: pointtina siis se, että esim. suoralla tiellä ajaessa se puhelin kädessä ei vaikuta mihinkään, mutta tietenkin esim. kaupungin ruuhkassa manuaalivaiheisella autolla ajessa hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu.

Kylläpä se näyttää monen kuskin menoon vaikuttavan. Moni urakoitsija ajelee pakuilla alinopeutta keskittyessään puheluihin ja sen luurin korvalla pitämiseen. Autot vaeltelee sitä luuria sieltä talvitakin alta housun taskusta kaivaessa. Jos autossa on kosketusnäyttö, jonka kautta esimerkiksi ilmastointia säädetään, on siinä lähes poikkeuksetta kaikenlaisia muitakin ajoavusteita. Esimerkiksi (adaptiivista) vakionopeudensäädintä, hätäjarruavustinta, kaistavahtia, sun muuta. Ilmastointikin toimii automaattisesti, eikä kuskilla tartte, kuin lämpötilaa säätää tarvittaessa. Ainiin ja tietenkin bluukkari puhelinta varten, niin ei tartte sitä puhelinta taskusta kaivella sen soidessa.

Sehän olisikin varsin hauskaa, kun informaationäyttö alkaisi lämpöä säätäessä kyselemään kaikkea. "Oletko nyt aivan varma 22 asteen lämpötilasta. Kuinka pitkälle meinasit ajaa, että laitetaanko lämpöä tohottamaan parin asteen minuuttivauhtia ylemmäs, vai riittääkö vähempi? Tiedätkö muuten paljonko tämä vaikuttaa sinun ajoakun riittävyyteen? Paljonko muuten maksat sähköstä, niin voidaan yhdessä laskea paljonko tämä sisäilman lämmitys sinulle maksaa nyt talviaikana tällä tahdilla? Meinaan, että saatkohan viime kesänä katolla olleilla paneeleilla tarpeeksi tuottoa, että voisit nyt sen tähän laittaa. Paljonko haluaisit laittaa euroina rahaa auton sisäilman lämmitykseen? Miten sitten jos tuota tuulilasiakin vähän lämmäytettäis, entä miten näkyy takalasista ja peileistä? Minusta tuntuu, että 20 astetta kuitenkin riittäisi, kun sinulla on tuo talvitakkikin päällä. Onko tuo muuten kuinka vanha takki? Ihan ok näköinen kyllä, mutta katsottaisko tuolta merkkiliikkeestä pari vaihtoehtoa? Tiedätkös muuten, että asuntolainojen korot on nyt menossa ylöspäin, että jos niihin korkoihin laitettais se paneelituotto?"
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä se näyttää monen kuskin menoon vaikuttavan. Moni urakoitsija ajelee pakuilla alinopeutta keskittyessään puheluihin ja sen luurin korvalla pitämiseen. Autot vaeltelee sitä luuria sieltä talvitakin alta housun taskusta kaivaessa. Jos autossa on kosketusnäyttö, jonka kautta esimerkiksi ilmastointia säädetään, on siinä lähes poikkeuksetta kaikenlaisia muitakin ajoavusteita. Esimerkiksi (adaptiivista) vakionopeudensäädintä, hätäjarruavustinta, kaistavahtia, sun muuta. Ilmastointikin toimii automaattisesti, eikä kuskilla tartte, kuin lämpötilaa säätää tarvittaessa. Ainiin ja tietenkin bluukkari puhelinta varten, niin ei tartte sitä puhelinta taskusta kaivella sen soidessa.

Sehän olisikin varsin hauskaa, kun informaationäyttö alkaisi lämpöä säätäessä kyselemään kaikkea. "Oletko nyt aivan varma 22 asteen lämpötilasta. Kuinka pitkälle meinasit ajaa, että laitetaanko lämpöä tohottamaan parin asteen minuuttivauhtia ylemmäs, vai riittääkö vähempi? Tiedätkö muuten paljonko tämä vaikuttaa sinun ajoakun riittävyyteen? Paljonko muuten maksat sähköstä, niin voidaan yhdessä laskea paljonko tämä sisäilman lämmitys sinulle maksaa nyt talviaikana tällä tahdilla? Meinaan, että saatkohan viime kesänä katolla olleilla paneeleilla tarpeeksi tuottoa, että voisit nyt sen tähän laittaa. Paljonko haluaisit laittaa euroina rahaa auton sisäilman lämmitykseen? Miten sitten jos tuota tuulilasiakin vähän lämmäytettäis, entä miten näkyy takalasista ja peileistä? Minusta tuntuu, että 20 astetta kuitenkin riittäisi, kun sinulla on tuo talvitakkikin päällä. Onko tuo muuten kuinka vanha takki? Ihan ok näköinen kyllä, mutta katsottaisko tuolta merkkiliikkeestä pari vaihtoehtoa? Tiedätkös muuten, että asuntolainojen korot on nyt menossa ylöspäin, että jos niihin korkoihin laitettais se paneelituotto?"
Aika moni kuuntelee ajellessa äänikirjaa tms. keskittymistä haittaavaa. Liikenteessä on myös joitain 90v täysin kuuroja ja melkein sokeita kuskeja. Tosi monella keskittyminen on täysin muualla, vaikka ei olisi mitään lisälaitteita käden ulottuvilla.
Toki ne ketkä puhelimeen puhumisesta sakkoja saa eivät selvästi keskity liikenteeseen. Keskittyessä kyllä huomaisi kaukaa poliisi/ siviilipoliisiauton...

PS. Mistä muuten näkee, että yrityksen autolla ajaa urakoitsija eikä työntekijä?
 
Aika moni kuuntelee ajellessa äänikirjaa tms. keskittymistä haittaavaa. Liikenteessä on myös joitain 90v täysin kuuroja ja melkein sokeita kuskeja. Tosi monella keskittyminen on täysin muualla, vaikka ei olisi mitään lisälaitteita käden ulottuvilla.
Toki ne ketkä puhelimeen puhumisesta sakkoja saa eivät selvästi keskity liikenteeseen. Keskittyessä kyllä huomaisi kaukaa poliisi/ siviilipoliisiauton...

Äänikirjaa tuskin kuunnellaan luuri korvalla, vai onko sellaisiakin ihmisiä? Äänikirja ei myöskään vaadi vuorovaikutteisuutta. Kuuntelijan ei tarvitse miettiä vastauksia tai alkaa inttämään itsestäänselvyyksiä äänikirjan lukijalle. 65 vuotta täyttäneillä on ajokortti voimassa 5 vuotta kerrallaan ja 70 vuotias joutuu lääkärintarkastuksessa todistamaan ajokykynsä. Eli jos siellä on 90v täysin kuuroja ja melkein sokeita kuskeja liikenteessä, on lääkäri tehnyt pahan arviointivirheen tai kuskin pitäisi olla ajokiellossa.

PS. Mistä muuten näkee, että yrityksen autolla ajaa urakoitsija eikä työntekijä?

Lillukanvarsia. Työntekijä, joka ajaa urakointiyrityksen autolla, on urakointiyrityksen edustaja. Eikö?
 
Toki ne ketkä puhelimeen puhumisesta sakkoja saa eivät selvästi keskity liikenteeseen. Keskittyessä kyllä huomaisi kaukaa poliisi/ siviilipoliisiauton...

Kerropa, mistä huomaat jo kaukaa nykyiset siviiliautot. Esim. ao. kuvan Golf ja sinivalot sammutettuna, kuraisena, hämärässä jne:
39Siviilipoliisi-rajattu-720x439.jpg

Luulen, että moni ei erota autoja edes päivällä kohdatessa (oli puhelin tai ei), vielä jos tavalliset vaatteet päällä. Nyt ei eletä 90-lukua, jolloin oli valtavat valomajakat katolla ja moottoripyörätkin melko tunnistettavia.
 
Äänikirjaa tuskin kuunnellaan luuri korvalla, vai onko sellaisiakin ihmisiä? Äänikirja ei myöskään vaadi vuorovaikutteisuutta.
Onko se käden korvalla pitäminen niin haastavaa, että se vie huomion liikenteeltä? Pitäisi varmaan kieltää myös sitten esim. kahvin juominen auton ratissa. Ja toisaalta jos vuorovaikutteisuus on se ongelma, niin siihen ei bluetooth auta. Jo matkustajan kanssa keskustelu vie huomiota liikenteestä.

Ei siihen tarvita kuin joku päässä pyörivä ajatus, että huomiokyky laskee merkittävästi.
 
Kerropa, mistä huomaat jo kaukaa nykyiset siviiliautot. Esim. ao. kuvan Golf ja kuvittele, että sinivalot on sammutettu:
Poliiseilla on aiemminkin ollut siviiliautoja liikennevalvonnassa. Jossain maakunnissa helpompi tunnistaa , toki alueella voi olla muitakin korostuneen poliisimaisia autoja, mutta se ei kai se jutut.

Kasvukeskusten liepeillä senverran liikennettä että varsinkin näihin aikoihin erottaminen noin yleisesti vaikeampaa, vaikka kyljessä firman tarrat.


Onko se käden korvalla pitäminen niin haastavaa, että se vie huomion liikenteeltä? Pitäisi varmaan kieltää myös sitten esim. kahvin juominen auton ratissa.
Se on turvallisuus riski, kyse ei ole siitä onko kuljettaja niin taitava että osaa hallita autoa yhdellä kädellä, samaan aikaan kun toisella kädellä hallitsee puhelinta.

Se sitten riippuu mm. ajoneuvosta kuinka helppo sitä on hallita yhdellä kädellä, automaatti helpottaa kummasti, samoin ne muut hallintalaitteet, hoituuko ohjaavalla kädellä. Kannattaa muistaa että monelle se vilkun käyttö on ylivoimaista kahdellakkin kädellä, joten iso haaste.

Jos ajoneuvo hallittavissa, niin sitten se haasteellisin, jäljelle jääneistä vain murto-osa on niin harjaantunut että liikenne turvallisuus ensin, tarkoitan että jos vähänkintarvetta kahdelle kädelle, niin se puhelin lentää samoin tein repsikan jalkatilaan reflexin omaisesti, eikä niin että yritetään se puhelin kädessä sählätä.

Ja toisaalta jos vuorovaikutteisuus on se ongelma, niin siihen ei bluetooth auta. Jo matkustajan kanssa keskustelu vie huomiota liikenteestä.
Bluetooth ei poista noita keskustelun aiheuttamia ongelmia, mutta ollaan jo ihan eri turvallisuus tasolla ja helpottaa noistakin tiloista selviämisesestä. Autolla ajessa ja puhuessa kannattaa toki tuoda vastapuolelle tietoon tilanne ja soittajan nyt muutenkin kannattaa vaikeassa puheluissa tarkistaa onko vastaaja missä tilanteessa.
Kuski voi BTlläkkin etsia sopivan pysähdyspaikan ja tarpeen vaatiessa jatkaa sietten haastavaa puhelua.
 
Viimeksi muokattu:
Se on turvallisuus riski, kyse ei ole siitä onko kuljettaja niin taitava että osaa hallita autoa yhdellä kädellä, samaan aikaan kun toisella kädellä hallitsee puhelinta.
En kiistä ollenkaan, etteikö sillä voisi olla vaikutusta ajosuoritukseen. Pointti on vaan se, että samalla kun puhelimeen puhuminen on itseisarvoisesti kiellettyä vaikka se ei vaikuttaisikaan ajosuoritukseen, niin moni muu siihen käytännössä vertautuva asia on sallittua.

Poliisi ei pysäytä ja anna sakkoja, jos juot kuumaa kahvia ja keskustelet matkustajan kanssa. Syöminen itsessään jo vaikuttaa mielestäni paljon enemmän ajamiseen, varsinkin jos siitä jäätelöstä sattuu tippumaan jotain rinnuksille ja sitten jäätelö kädessä mietitään mihin sen laskisi ja kaivetaan paperia jostain.

Ja tarkennetaan nyt, että tarkoitan vain ja ainoastaan puhelimeen puhumista. Tekstaaminen on luonnollisesti todella vaarallista, kun pitää katsoa muualle kuin tiehen.
 
En kiistä ollenkaan, etteikö sillä voisi olla vaikutusta ajosuoritukseen. Pointti on vaan se, että samalla kun puhelimeen puhuminen on itseisarvoisesti kiellettyä vaikka se ei vaikuttaisikaan ajosuoritukseen, niin moni muu siihen käytännössä vertautuva asia on sallittua.
Onko mitään merkittävää.

Poliisi ei pysäytä ja anna sakkoja, jos juot kuumaa kahvia ja keskustelet matkustajan kanssa. Syöminen itsessään jo vaikuttaa mielestäni paljon enemmän ajamiseen, varsinkin jos siitä jäätelöstä sattuu tippumaan jotain rinnuksille ja sitten jäätelö kädessä mietitään mihin sen laskisi ja kaivetaan paperia jostain.
En tarkistanut, mutta onko nykyään sallittuja, siis häirtisevä syöminen ja yleinen söhlääminne.

Puhelut on sallittuja, keskustelu matkustajan kanssa on sallittu jos ei vaaranna.

Poliisit on puuttumatta monenmoiseen touhuun ja harvoin ajonaikaiseen puhelimen käyttöön puuttuvat , mutta siihen puuttuminen tehtii helpommaksi jos aikoja sitten, mainitsemalla tarkkaan kielletty puhelimen käyttö, sen jälkeen sitä vähän helpotettu.
 
Kerropa, mistä huomaat jo kaukaa nykyiset siviiliautot. Esim. ao. kuvan Golf ja sinivalot sammutettuna, kuraisena, hämärässä jne:
39Siviilipoliisi-rajattu-720x439.jpg

Luulen, että moni ei erota autoja edes päivällä kohdatessa (oli puhelin tai ei), vielä jos tavalliset vaatteet päällä. Nyt ei eletä 90-lukua, jolloin oli valtavat valomajakat katolla ja moottoripyörätkin melko tunnistettavia.
Ei sillä että etenkin pimeällä kurakelissä aina erottaisin siviilipoliisin, mutta kyllä niitä ajan kanssa oppii ainakin epäilemään. Noi hälytysvalojen paikat erottaa helmasta vaikkei olisi päällä, yleensä autossa on kaksi antennia katolla ja toki on vuosien saatossa kehittynyt jonkinlainen terve vainoharha tiettyjä automalleja kohtaan. Taksia ajaessa oli ihan hyödyllistä koittaa pysyä kartalla näistäkin. Mutta joo tosiaan ei sitä aina ole niin tarkkaavaisella päällä ja etenkin synkällä loskakelillä vastaava Golf voi päästä yllättämään.
 
En tiedä sopiiko ketjuun mutta kai se samaa autoa käyttävä vaimo on kanssa-autoilija. Annoin auton akun varauksen päästä aika matalalle koska seuraavana päivänä vaimo menossa shoppailemaan ostoskeskukseen ja siellä pystyisi lataamaan noin 2/3 hinnalla siitä mitä kotona. Vaikka on hidas lataus niin muutaman tunnin aikana kuitenkin muutaman euron ehtisi säästämään.

No lopputulos kuitenkin se että se latauspiste oli eri puolella parkkipaikkaa mihin hän halusi jättää joten ei käyttänyt sitä. Pisti sitten kotiin päästyä piuhan kiinni ja maksimi talviarkipäivä-hinnalla akku täyteen.
 
En kiistä ollenkaan, etteikö sillä voisi olla vaikutusta ajosuoritukseen. Pointti on vaan se, että samalla kun puhelimeen puhuminen on itseisarvoisesti kiellettyä vaikka se ei vaikuttaisikaan ajosuoritukseen, niin moni muu siihen käytännössä vertautuva asia on sallittua.

Poliisi ei pysäytä ja anna sakkoja, jos juot kuumaa kahvia ja keskustelet matkustajan kanssa. Syöminen itsessään jo vaikuttaa mielestäni paljon enemmän ajamiseen, varsinkin jos siitä jäätelöstä sattuu tippumaan jotain rinnuksille ja sitten jäätelö kädessä mietitään mihin sen laskisi ja kaivetaan paperia jostain.

Ja tarkennetaan nyt, että tarkoitan vain ja ainoastaan puhelimeen puhumista. Tekstaaminen on luonnollisesti todella vaarallista, kun pitää katsoa muualle kuin tiehen.
Puhelimeen puhuminen on tosiaan laissa kiellettyä, mutta olen kerran joutunut "takapenkin kuskiksi" kun kuljettaja oli henkilö jolla on pakonomainen tarve tuijottaa keskustelukumppania silmiin ja oltiin jo turhankin kauan menty käytännössä sokkona. Siinä ei ollut enää kuin muutama sekunti punaisia päin ajamiseen ja jalankulkijan alle jäämiseen kun karjaisin "VARO!"
 
Onko se käden korvalla pitäminen niin haastavaa, että se vie huomion liikenteeltä? Pitäisi varmaan kieltää myös sitten esim. kahvin juominen auton ratissa. Ja toisaalta jos vuorovaikutteisuus on se ongelma, niin siihen ei bluetooth auta. Jo matkustajan kanssa keskustelu vie huomiota liikenteestä.

Ei siihen tarvita kuin joku päässä pyörivä ajatus, että huomiokyky laskee merkittävästi.

Niin, poliisilla on vaikea havaita sinulla olevan päässä pyörivä ajatus. Kännykkä korvalla tai nenän edessä on jo huomattavissa. Kylläpä poliisit voi pysäyttää myös jos ajaminen näyttää epävarmalta. Sakkoja ei voi antaa, ellei liikennettä vaaranna. Jos ajat päin punaisia ajatuksissasi ja poliisi sattuu kohdalla olemaan, niin kyllä siitä rapsut tulee riippumatta siitä johtuiko se ajatuksista tai kahvin syliin kaatumisesta. Liikenteen vaarantaminen on liikenteen vaarantamista.
 
Kerropa, mistä huomaat jo kaukaa nykyiset siviiliautot. Esim. ao. kuvan Golf ja sinivalot sammutettuna, kuraisena, hämärässä jne:
39Siviilipoliisi-rajattu-720x439.jpg

Luulen, että moni ei erota autoja edes päivällä kohdatessa (oli puhelin tai ei), vielä jos tavalliset vaatteet päällä. Nyt ei eletä 90-lukua, jolloin oli valtavat valomajakat katolla ja moottoripyörätkin melko tunnistettavia.
Kyllä noita on oppinut vuosien saatossa epäilemään. Sivariautot on yleensä aika puhtaita ja kliinisen näköisiä. Lähestulkoon aina uudehko passat tai octavia, joten noiden kohdalla tulee aina suhtauduttua varauksella. Octaviaa ja passattiakin on vaikka kuinka montaa koppaa mutta noita kyttien käyttämiä uudempia malleja ei ihan joka kadunkulmassa tule vastaan.
Ei sillä että etenkin pimeällä kurakelissä aina erottaisin siviilipoliisin, mutta kyllä niitä ajan kanssa oppii ainakin epäilemään. Noi hälytysvalojen paikat erottaa helmasta vaikkei olisi päällä, yleensä autossa on kaksi antennia katolla ja toki on vuosien saatossa kehittynyt jonkinlainen terve vainoharha tiettyjä automalleja kohtaan. Taksia ajaessa oli ihan hyödyllistä koittaa pysyä kartalla näistäkin. Mutta joo tosiaan ei sitä aina ole niin tarkkaavaisella päällä ja etenkin synkällä loskakelillä vastaava Golf voi päästä yllättämään.
Nimenomaan tuo terve vainoharha on paras tapa tunnistaa tuo, aika hyvin on nuokin tajunnut hyvän matkan päästä jos on näkynyt.

Yleisesti ottaen mikä vain pimeässä mikä tulee xenoneilla tai ledeillä vastaan niin on syytä epäillä poliisiksi. Maijanhan erottaa kilometrin päästä jo.
 
Kyllä noita on oppinut vuosien saatossa epäilemään. Sivariautot on yleensä aika puhtaita ja kliinisen näköisiä. Lähestulkoon aina uudehko passat tai octavia, joten noiden kohdalla tulee aina suhtauduttua varauksella. Octaviaa ja passattiakin on vaikka kuinka montaa koppaa mutta noita kyttien käyttämiä uudempia malleja ei ihan joka kadunkulmassa tule vastaan.
Nimenomaan tuo terve vainoharha on paras tapa tunnistaa tuo, aika hyvin on nuokin tajunnut hyvän matkan päästä jos on näkynyt.

Yleisesti ottaen mikä vain pimeässä mikä tulee xenoneilla tai ledeillä vastaan niin on syytä epäillä poliisiksi. Maijanhan erottaa kilometrin päästä jo.

Vaihtoehtonahan on ajaa liikennesääntöjä noudattaen ja hands freetä käyttäen, niin ei tartte jännätä jokaista vastaantulevaa tai ympärillä ajavaa autoa. Paljon vähemmällä pääsee.
 
Vaihtoehtonahan on ajaa liikennesääntöjä noudattaen ja hands freetä käyttäen, niin ei tartte jännätä jokaista vastaantulevaa tai ympärillä ajavaa autoa. Paljon vähemmällä pääsee.
Niinhän minäkin 90% ajasta teen mutta aina ei huvita tutuilla kulmilla körötellä 60kmh tai 80kmh keskellä peltoa kolmen aikaan yöllä taikka harrastaa muuta nutailua niin noita on oppinut katselemaan. Kännyä nyt en ajellessa käytä muutenkaan.
 
Kyllä noita on oppinut vuosien saatossa epäilemään. Sivariautot on yleensä aika puhtaita ja kliinisen näköisiä. Lähestulkoon aina uudehko passat tai octavia, joten noiden kohdalla tulee aina suhtauduttua varauksella. Octaviaa ja passattiakin on vaikka kuinka montaa koppaa mutta noita kyttien käyttämiä uudempia malleja ei ihan joka kadunkulmassa tule vastaan.
Nimenomaan tuo terve vainoharha on paras tapa tunnistaa tuo, aika hyvin on nuokin tajunnut hyvän matkan päästä jos on näkynyt.

Yleisesti ottaen mikä vain pimeässä mikä tulee xenoneilla tai ledeillä vastaan niin on syytä epäillä poliisiksi. Maijanhan erottaa kilometrin päästä jo.

Yhteen postiin saatu mahtumaan melkein kaikki sivariautoja koskevat urbaanit legendat. Se vielä puuttui että ovat viritettyjä/tehokkaampia kuin kansanmallit. :D

Saapi pimeällä olla nykyaikana pelko persiissä jatkuvasti, jos nuo valkeat/sinertävät valot aiheuttaa epäilyksiä... Isoilla teillä kun katsoo liikennevirtaa, niin halogeenit alkaa olemaan jopa vähemmistöä. Taajamissa ja syrjemmässä kusensävyä näkee enemmän.
 
Yhteen postiin saatu mahtumaan melkein kaikki sivariautoja koskevat urbaanit legendat. Se vielä puuttui että ovat viritettyjä/tehokkaampia kuin kansanmallit. :D

Saapi pimeällä olla nykyaikana pelko persiissä jatkuvasti, jos nuo valkeat/sinertävät valot aiheuttaa epäilyksiä... Isoilla teillä kun katsoo liikennevirtaa, niin halogeenit alkaa olemaan jopa vähemmistöä. Taajamissa ja syrjemmässä kusensävyä näkee enemmän.
Tää on tosiaan vähän samaa sarjaa kuin aikanaan moottoripyöräillessä jokainen liikenteessä oleva valkoinen R-ykkönen oli potentiaalinen sakkovaara. Siihen asti kun tuli ohitettua se ensimmäinen sivari-Kawa missä oli myös varustus pleksin suojissa…
 
Puhumattakaan että ylipäänsä vastaantulevasta autosta voisi ulkonäön perusteella lausua mitään siinä vaiheessa kun tutkassa on jo lukema. Oikeastaan sama homma pimeällä edellä menevää ohittaessa. Oikeastaan ainoastaan päivällä ohittaessa on mahdollisuus jotain yksityiskohtia havannoida tai kaupungissa liikennevaloissa/matelevassa menossa. Helpommalla pääsee kun ei stressaa ja painaa jalkaa kohti konehuonetta moisista pikkuasioista ja epätödennäköisyyksistä stressaamatta..
 
Puhumattakaan että ylipäänsä vastaantulevasta autosta voisi ulkonäön perusteella lausua mitään siinä vaiheessa kun tutkassa on jo lukema. Oikeastaan sama homma pimeällä edellä menevää ohittaessa. Oikeastaan ainoastaan päivällä ohittaessa on mahdollisuus jotain yksityiskohtia havannoida tai kaupungissa liikennevaloissa/matelevassa menossa. Helpommalla pääsee kun ei stressaa ja painaa jalkaa kohti konehuonetta moisista pikkuasioista ja epätödennäköisyyksistä stressaamatta..
Nimenomaan näin ja jos meinaa jonkun ohittaakkin niin koittaa lähestyä ainakin laillista vauhtia jos on sivariksi epäiltävä auto.

Vähän samaan kastiin noi sivarit menee kun kamera-autotkin. Mullakin reippaammin ajelut ajoittuu yöaikaan niin on helppo vähän haistella jos muita autoja näkyy liikenteessä että olisiko sakkovaaraa vai ei.

Ja ei se nyt niin kallis paukku ole jos kerran pariin vuoteen tms jäisi kiinni jostain 80kmh nopeudesta 60 alueella... niin vähän on poliiseja ja varsinkin sivareita että ei semmoseen törmääminen pk seudun ulkopuolella ole enää kuin häviävän pieni todennäköisyys.
 
Joka kerta kun tulee pikku lumipyry niin osa autoilijoista laskevat nopeutta oikein reippaasti. Itse sen sijaan pääsisin iha normaalia nopeutta etenemään sen enempää hidastelematta. Noh oikealla asenteella ja adaptiivisella vakkarilla selviää aika hyvin hermot. Sitä vaan mietin kun ollaan Suomessa ja pohjoisessa valtiossa jossa pohjoiset olosuhteet mutta silti tulee yllätyksenä keli joillekin.

Kai se on sitten osittain autosta ja rengastuksesta kiinni, osa kun ei panosta autoon sitten tippaakaan vaan pienellä kinnerillä ajellaan halvimmilla renkailla helvetin huonoilla valoilla.
Annatko mitat niin tiedän, että olenko muille vaaraksi?
 
Itse kun joutuu työmaille ajamaan ja työmaa-alueilla liikkumaan, niin Suomeen saisi todellakin tulla jenkkityylinen ”kaikki sakot tuplana” työmaa-alueilla, ja myös koulujen lähistöllä. Ei mitään sympatiaa ylinopeuksille ”kun eihän siellä edes tapahdu mitään”-perusteella.
 
Itse kun joutuu työmaille ajamaan ja työmaa-alueilla liikkumaan, niin Suomeen saisi todellakin tulla jenkkityylinen ”kaikki sakot tuplana” työmaa-alueilla, ja myös koulujen lähistöllä. Ei mitään sympatiaa ylinopeuksille ”kun eihän siellä edes tapahdu mitään”-perusteella.
Niin, en vaan ymmärrä miksi siellä pitäisi körötellä 50kmh kun tie on täysin kunnossa ja ajoväylällä itsellään ei tapahdu mitään eikä ole tapahtunut. Remonttia tehtiin rantaväylälläkin hyvin pitkään tiestä sivussa, nythän 3v myöhemmin työmaa on jo levinnyt ajokaistoille. 50kmh rajoituksesta on silti nautittu myös ne pari mennyttä talvea kun ajoväylällä ei ole ollut työmaasta tietoakaan.

Pitäisi rajoitukset päällä sillon kun töitä tehdään niin joku ehkä noudattaisikin niitä.
 
Niin, en vaan ymmärrä miksi siellä pitäisi körötellä 50kmh kun tie on täysin kunnossa ja ajoväylällä itsellään ei tapahdu mitään eikä ole tapahtunut. Remonttia tehtiin rantaväylälläkin hyvin pitkään tiestä sivussa, nythän 3v myöhemmin työmaa on jo levinnyt ajokaistoille. 50kmh rajoituksesta on silti nautittu myös ne pari mennyttä talvea kun ajoväylällä ei ole ollut työmaasta tietoakaan.

Pitäisi rajoitukset päällä sillon kun töitä tehdään niin joku ehkä noudattaisikin niitä.
Osittain syy on byrokratiassa, osittain käytännöllisyydessä. Jokainen kerta kun nopeusrajoitusta halutaan laskea töiden takia, pitää hakea luvat, eli niitä ei mielellään haeta vain kun aivan satavarmasti on työt käynnissä, vaan koko projektin ajalle. Säästää aikaa ja kustannuksia sekä hallintokoneistolta, että projektipäälliköltä. Toisena tulee tuo käytännöllisyys, vaikka työt olisivat siinä 30m tien sivussa, niin sinne menee jatkuvasti liikennettä, isoja autoja, pieniä autoja, materiaaleja, jne. ja ne tulevat myös sieltä pois (vaikka et oliskaan juuri itse osunut semmosella hetkellä paikalle). Samoin siinä käytössä olevan ajoradan varrella tehdään valmistelevia töitä työmaan laajentumiseksi, siirrellään suoja-aitoja, tehdään mahdollisia maaperäkairauksia, mitataan rakennekerroksia mittalaitteilla, jne. Ei ole mitään järkeä hakea esimerkiksi 1h maaperäkairausta varten erillistä nopeusrajoituslupaa katualueen haltijalta, jos on perusteet hakea se rajoitus koko projektin ajalle.

Rajoitukset on sekä ohiajavien suojaksi, että työntekijöiden suojaksi. Kuten No Future tuolla ilmaisi, niin itsekkin työmailla pyörineenä, voin sanoa että ne rangaistukset vois helposti tuplata noissa kohteissa. Ei ole kovinkaan mielt'ä ylentävää kun joku minäminäminä vetäsee 30km/h rajotetulla työmaalla päälle 80km/h vauhdilla ohi, välissä vain betoniporsasaita. Kyseinen ihminen voi ajatella "Mutta kun eihän se työntekijä ollu edes ajoradalla, siinä oli aita välissä joten ei ole mitään syytä rajotukselle", tajuamatta sitä, että sen aidan yli joutuu tulemaan puolen tusinaa kertaa päivässä sinne ajoradalle töiden suorittamiseksi, mutta kun hän ei ole just sillon paikalla niin rajotus on aivan turha.
 
Säästää aikaa ja kustannuksia sekä hallintokoneistolta, että projektipäälliköltä.

Tässä on oikeastaan koko ongelman ydin. Kaikki hommaan osalliset ajattelevat asiaa oma napa edellä muista piittaamatta, vaikka heidän päätöksillään on vaikutus kymmeniin tuhansiin tai satoihin tuhansiin muihin ihmisiin. Projektipäällikkö säästää tunnin aikaa, mutta tulee siinä sivussa tuhonneeksi tien käyttäjien elämästä yhteensä järkyttävän suuren määrän aikaa.

Esimerkiksi jos vaikutuksena on vaikka se, että 100 000 työmatkalaisen aikaa menee hukkaan 30 sekunnin verran 2 kertaa vuorokaudessa 100 vuorokauden ajan, niin projektipäällikkö laiskuutensa seurauksena tuhoaa 19 vuoden verran aikaa tien käyttäjien elämästä.

Kun asetelma on tämä, että kaikki näkevät, ettei tien käyttäjien intressillä ole työstä vastaaville paskankaan väliä, niin ei sitä kunnioitusta toiseenkaan suuntaan tule.
 
Ja sitten nuo halvatun tietyörajoitukset "ei lopu" eli näät että joo, peilissä näkyy vastaantulevien tietyö alkaa mut sulla se alennettu rajoitus ei vaan lopu.

E: mainitaan nyt tuohon liittyen se että hyvin harva tuntuu noudattavan mitään tietyönopeusrajoituksia eli ihan tasan keräät letkaa jos tietöiden 50-alueella ajat 60.
 
Nii juu et mitään vaaraa ei tule jos muut köröttää 50 alueella sitä viittäkymppiä ja sit yks sankari ohittaa kaikki satasta esim kun on tyhmää körötellä kun ei tapahdu mitään. Hmm.
 
Nii juu et mitään vaaraa ei tule jos muut köröttää 50 alueella sitä viittäkymppiä ja sit yks sankari ohittaa kaikki satasta esim kun on tyhmää körötellä kun ei tapahdu mitään. Hmm.
Sellaisen kohdalla ammattitaitoinen tietyömies vahingossa viskaa lapiollisen sepeliä kohti. Todistajia kyllä löytyy että autoilijan vika.
 
Ja sitten nuo halvatun tietyörajoitukset "ei lopu" eli näät että joo, peilissä näkyy vastaantulevien tietyö alkaa mut sulla se alennettu rajoitus ei vaan lopu.

E: mainitaan nyt tuohon liittyen se että hyvin harva tuntuu noudattavan mitään tietyönopeusrajoituksia eli ihan tasan keräät letkaa jos tietöiden 50-alueella ajat 60.
Sehän on ihan hyvä jos tässä tapauksessa keräät letkaa, kertoo siitä että joku muukin ajaa tietyöalueella rajoitusten mukaan. Tai no omassa esimerkissäsi rajoituksen yli, mutta eipä mitään 80 km/h kuitenkaan.
 
Sehän on ihan hyvä jos tässä tapauksessa keräät letkaa, kertoo siitä että joku muukin ajaa tietyöalueella rajoitusten mukaan. Tai no omassa esimerkissäsi rajoituksen yli, mutta eipä mitään 80 km/h kuitenkaan.
Pointti oli että hyvin harva niitä rajoituksia noudattaa. Osittain varmaan siksi että rajoitukset vaan pysyy vaikkei tiellä enää mitää tietöitä näy missään tai rajoitus ei lopu vaikka tietyöalue loppuu.
 
Esimerkiksi jos vaikutuksena on vaikka se, että 100 000 työmatkalaisen aikaa menee hukkaan 30 sekunnin verran 2 kertaa vuorokaudessa 100 vuorokauden ajan, niin projektipäällikkö laiskuutensa seurauksena tuhoaa 19 vuoden verran aikaa tien käyttäjien elämästä.
Tuollainen ynnälasku on aika typerä argumentti. Oikea kysymys olisi mitä se yksittäinen henkilö tekisi sillä 30 sekunnilla matkan päätyttyä. Ei niitä säästyneitä sekunteja voi kerätä itselleen tai luovuttaa muille jonkinlaiseksi aikapankiksi.

On kuitenkin totta, että tietyörajoitusten kanssa voisi skarpata ajoitusten, vaikutusmatkojen ja selkeyden kanssa. Ehkäpä niitä noudatettaisiinkin paremmin. Itse ihmetellyt miksi mm. moottoriteiden muuttuvia rajoituksia ei saada paremmin kohdennettua itse pelipaikalle. On näyttänyt siltäkin, että moottoritien yhden suunnan päällystystyö pudottaa rajoitukset toiseenkin suuntaan, vaikka mitään havaittavaa vaikutusta ei ole. Töllistelijä-ihmettelijät aiheuttavat vaaratilanteita?
 
On se ihme ilmiö.. Kun on tie, jossa liikennettä ei ole paljon ja lähtee liikenteeseen aikaan, jolloin liikennettä on vielä vähemmän ( klo 20-02 välillä)
Sitten ajelee lievää ylinopeutta.. Ketään ei tule peräedellä vastaan tai jos tulee, niin eikun ohi...
Ja sitten se MUTTA!
Perästäpä tulee joku kaukaisuudesta, ihan kohtuu nopeasti siten, että valot häikäisevät jokavitun peilistä jne..

Ohi ei kuitenkaan lähde. Ei sitten juuri millään, vaikka tiputtaa nopeuden 70km/h 80:n alueella, ok kelillä. Joku saatanan hitutöttero ajoi kerran 60 kmh perässä 80 alueella yli 10 km, vaikka ohituspaikkoja olisi ollut runsaasti.. (Yleensä ei ole kiire, niin joutaa hidastamaan noita, jotka ajavat perässä kiinni, eivätkä millään pääse ohi)

Jos ajaa reippaasti, niiin sitten ohi ja jatka reippaasti. Perässä roikkuminen pimessä häikäisten on erittäin vittumaista edellä ajajalle. Ja muutenkin jonossa ajaminen on vaarallista. Jos se edessä ajaja hoksaa vaikka jäniksen ja iskee liinat kiinni, niin saattaa perävalot olla perässäajajan konepellillä.. Pari kertaa on 5 vuoden aikana joutunut jarruttamaan voimakaasti hirven takia ja useammin hidastamaan, kun on ollut jänis /kettu, ehkä mäyrä, karhu (pentu), susi ym.. Yksi jänis teki kerran itsarin, hidastin 30-40:iin ja vaikutti, että meni yli tien, mutta viimehetkessä tulikin takaisin ja jäi takapyörän alle..
 
Ohi ei kuitenkaan lähde. Ei sitten juuri millään, vaikka tiputtaa nopeuden 70km/h 80:n alueella, ok kelillä. Joku saatanan hitutöttero ajoi kerran 60 kmh perässä 80 alueella yli 10 km, vaikka ohituspaikkoja olisi ollut runsaasti.. (Yleensä ei ole kiire, niin joutaa hidastamaan noita, jotka ajavat perässä kiinni, eivätkä millään pääse ohi)
Erään kerran jouduin hiljentämään ohituskaistan kohdalla 80(+jokunen kilsa) ->40 ennenkuin tajusi lähteä ohi. Roikkui pentele ihan puskurissa ja kaikki tuikut lisäpitkiä myöten päällä. Ei vain voi käsittää.
 
Tuollainen ynnälasku on aika typerä argumentti. Oikea kysymys olisi mitä se yksittäinen henkilö tekisi sillä 30 sekunnilla matkan päätyttyä. Ei niitä säästyneitä sekunteja voi kerätä itselleen tai luovuttaa muille jonkinlaiseksi aikapankiksi.

Argumentillasi haluat ilmeisesti asettaa tietyöukot erityisasemaan, jossa tietyöukolla on erioikeus varastaa aikaamme, vaikka muilla ei ole.

Todellisuudessa asia menee niin, että "pienistä puroista syntyy suuri joki."

Argumenttiasi voisi ajatella esim. siitä näkökulmasta, että onko mielestäsi ok, jos pankkitoimihenkilö varastaa jokaiselta pankin asiakkaalta 10 senttiä? Mitä se yksittäinen henkilö tekisi sillä 10 sentillä? Eihän sillä ole yksilötasolla mitään merkitystä. Sitten päästäänkin seuraavaksi siihen, että jos yksi pankkitoimihenkilö saa niin tehdä, niin kai sitten toinenkin. Ja myös kaupan kassa. Ja naapurisi voi käydä ottamassa pihaltasi lumilapion sen sijaan, että ostaisi oman. Ja niin edelleen... kunnes meillä onkin anarkia.

Jos jokaiseen elämämme pieneen tapahtumaan kuluu 30 sekuntia enemmän aikaa, on sillä yksilötasollakin valtava merkitys. Ainakaan minulla ei ole rajallisessa elämässäni yhtään "ylimääräistä" aikaa, jonka haluan menettää turhaan. En tietyöukoille, enkä kellekään muullekaan. Tietyöukot eivät ole minulle mikään jumalallinen taho, jolla olisi oikeus viedä elämästäni kallisarvoista aikaa. Miksi tietyöukoilla pitäisi olla tällainen oikeus, kun ei muillakaan ole?

Mielelläni käytän sen ylimääräisen ajan tietyöukon hyväksi silloin kun asialla on merkitystä (kun siellä työmaalla tehdään oikeasti työtä tai siellä on oikeasti jokin turvallisuuteen vaikuttava asia), mutta en hyväksy sitä, että tuo aika otetaan minulta myös silloin, kun se aika menee täysin hukkaan byrokraatin laiskuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Argumentillasi haluat ilmeisesti asettaa tietyöukot erityisasemaan, jossa tietyöukolla on erioikeus varastaa aikaamme, vaikka muilla ei ole.

Todellisuudessa asia menee niin, että "pienistä puroista syntyy suuri joki."

Argumenttiasi voisi ajatella esim. siitä näkökulmasta, että onko mielestäsi ok, jos pankkitoimihenkilö varastaa jokaiselta pankin asiakkaalta 10 senttiä? Mitä se yksittäinen henkilö tekisi sillä 10 sentillä? Eihän sillä ole yksilötasolla mitään merkitystä. Sitten päästäänkin seuraavaksi siihen, että jos yksi pankkitoimihenkilö saa niin tehdä, niin kai sitten toinenkin. Ja myös kaupan kassa. Ja naapurisi voi käydä ottamassa pihaltasi lumilapion sen sijaan, että ostaisi oman. Ja niin edelleen... kunnes meillä onkin anarkia.

Jos jokaiseen elämämme pieneen tapahtumaan kuluu 30 sekuntia enemmän aikaa, on sillä yksilötasollakin valtava merkitys. Ainakaan minulla ei ole rajallisessa elämässäni yhtään "ylimääräistä" aikaa, jonka haluan menettää turhaan. En tietyöukoille, enkä kellekään muullekaan. Tietyöukot eivät ole minulle mikään jumalallinen taho, jolla olisi oikeus viedä elämästäni kallisarvoista aikaa. Miksi tietyöukoilla pitäisi olla tällainen oikeus, kun ei muillakaan ole?

Mielelläni käytän sen ylimääräisen ajan tietyöukon hyväksi silloin kun asialla on merkitystä (kun siellä työmaalla tehdään oikeasti työtä tai siellä on oikeasti jokin turvallisuuteen vaikuttava asia), mutta en hyväksy sitä, että tuo aika otetaan minulta myös silloin, kun se aika menee täysin hukkaan byrokraatin laiskuuden vuoksi.
Kommenttini ynnälaskuargumentin typeryydestä koski ynnälaskuargumentin typeryyttä.
 
Tuo "työmaalle menevä liikenne" on kanssa yksi huvittava argumentti alennetulle rajoitukselle. Jos sinne päivässä ajetaan 4 kuormallista tavaraa on se nyt kumma jos sinne ja sieltä pois ei "normaaleilla nopeusrajoituksilla" pääse kun kuitenkin kaikki ajavat sitä normaali nopeutta siitä kyltistä huolimatta eli onhan sinne päästy ja sieltä pois. Lisäksi kaikissa noissa vehkeissä on keltaset vilkut, jos ei laki siihen nykyisellään taivu että tietyömaakyltilllä ja keltaisilla vilkuilla saisi pientä "etuoikeutta" eli esim. korostettu varovaisuus/väistämistvelvoite myöskin sille toiselle osapuolelle niin kannattaa kitistä aiheesta lainsäätäjien suuntaan eikä keskittyä nipottamaan siitä että tiellä ajetaan sitä vauhtia mitä siinä voi 98,9% ajasta ajaa työmaan ollessa käynnissä. Mielestäni on ainakin aivan selvää että tuollaiselle työmaa-autolle tehdään tilaa (ja kun autoa ei ole niin ajetaan normaalisti välittämättä siitä mitä tikkarissa on :)).

Lisäksi kun tekisivät 3-vuorossa työt ½ vuoron sijasta niin haitta putoaisi pelkästään jo tuolla murto-osaan. Muuttuvia tauluja ollut motareiden varsissa vuositolkulla mutta tietyömaalla täysin mahdoton ajatus keskellä yötä kun töitä ei ole tehty edeltävän 10 tuntiiin eikä sitä seuraavaan...
 
^^ toi on ärsyttänyt aina. TEKISIVÄT sitten niitä töitä kerta on naurettavat nopeusrajoitukset käytössä. Hommat seisoot viikonlopun yli ja yölläkään tehdä mitään, silti rajoituksia ei voi muuttaa takaisin.
 
Jep, aikalailla näin. Ja tuo byrokratia johtaa siihen hienoon yhtälöön että rajoitukset ovat mitä sattuu suhteessa todellisiin tapahtumiin ja siten on sitten niiden noudattaminenkin. Jos ajoradalla pyörii työntekijöitä tai muuta kalustoa niin kuka tahansa tajunnee himmata vauhtiaan, oli rajoitus sitten 30kmh tai 80kmh siinä kohdin.
Suosittelen kesäpestiä tietyömaalle tai vastaavalle, voisi olla ihan hyvä reality check tolle paskaväitteellesi. Kauniisti ilmaistuna.
 
Argumentillasi haluat ilmeisesti asettaa tietyöukot erityisasemaan, jossa tietyöukolla on erioikeus varastaa aikaamme, vaikka muilla ei ole.

Todellisuudessa asia menee niin, että "pienistä puroista syntyy suuri joki."

Argumenttiasi voisi ajatella esim. siitä näkökulmasta, että onko mielestäsi ok, jos pankkitoimihenkilö varastaa jokaiselta pankin asiakkaalta 10 senttiä? Mitä se yksittäinen henkilö tekisi sillä 10 sentillä? Eihän sillä ole yksilötasolla mitään merkitystä. Sitten päästäänkin seuraavaksi siihen, että jos yksi pankkitoimihenkilö saa niin tehdä, niin kai sitten toinenkin. Ja myös kaupan kassa. Ja naapurisi voi käydä ottamassa pihaltasi lumilapion sen sijaan, että ostaisi oman. Ja niin edelleen... kunnes meillä onkin anarkia.

Jos jokaiseen elämämme pieneen tapahtumaan kuluu 30 sekuntia enemmän aikaa, on sillä yksilötasollakin valtava merkitys. Ainakaan minulla ei ole rajallisessa elämässäni yhtään "ylimääräistä" aikaa, jonka haluan menettää turhaan. En tietyöukoille, enkä kellekään muullekaan. Tietyöukot eivät ole minulle mikään jumalallinen taho, jolla olisi oikeus viedä elämästäni kallisarvoista aikaa. Miksi tietyöukoilla pitäisi olla tällainen oikeus, kun ei muillakaan ole?

Mielelläni käytän sen ylimääräisen ajan tietyöukon hyväksi silloin kun asialla on merkitystä (kun siellä työmaalla tehdään oikeasti työtä tai siellä on oikeasti jokin turvallisuuteen vaikuttava asia), mutta en hyväksy sitä, että tuo aika otetaan minulta myös silloin, kun se aika menee täysin hukkaan byrokraatin laiskuuden vuoksi.
Kerrotko vielä minkä arvoinen on yksikään vakava loukkaantuminen tai kuolema työmaa-alueella kun ”mulla on vitun kiire ja oikeus ajaa tässä”? Varmaan osaat jonkun laskelman heittää tästäkin?
 
Tuo "työmaalle menevä liikenne" on kanssa yksi huvittava argumentti alennetulle rajoitukselle. Jos sinne päivässä ajetaan 4 kuormallista tavaraa on se nyt kumma jos sinne ja sieltä pois ei "normaaleilla nopeusrajoituksilla" pääse kun kuitenkin kaikki ajavat sitä normaali nopeutta siitä kyltistä huolimatta eli onhan sinne päästy ja sieltä pois. Lisäksi kaikissa noissa vehkeissä on keltaset vilkut, jos ei laki siihen nykyisellään taivu että tietyömaakyltilllä ja keltaisilla vilkuilla saisi pientä "etuoikeutta" eli esim. korostettu varovaisuus/väistämistvelvoite myöskin sille toiselle osapuolelle niin kannattaa kitistä aiheesta lainsäätäjien suuntaan eikä keskittyä nipottamaan siitä että tiellä ajetaan sitä vauhtia mitä siinä voi 98,9% ajasta ajaa työmaan ollessa käynnissä. Mielestäni on ainakin aivan selvää että tuollaiselle työmaa-autolle tehdään tilaa (ja kun autoa ei ole niin ajetaan normaalisti välittämättä siitä mitä tikkarissa on :)).

Lisäksi kun tekisivät 3-vuorossa työt ½ vuoron sijasta niin haitta putoaisi pelkästään jo tuolla murto-osaan. Muuttuvia tauluja ollut motareiden varsissa vuositolkulla mutta tietyömaalla täysin mahdoton ajatus keskellä yötä kun töitä ei ole tehty edeltävän 10 tuntiiin eikä sitä seuraavaan...
Mitä jos itse ajaisit sen työman ohi jotain muuta reittiä pitkin? Haitta putoaisi pelkästään jo tuolla murto-osaan.
 
Tietyöukot eivät ole minulle mikään jumalallinen taho, jolla olisi oikeus viedä elämästäni kallisarvoista aikaa. Miksi tietyöukoilla pitäisi olla tällainen oikeus, kun ei muillakaan ole?
Tienpitäjä on sellainen taho, joka voi vaikka sulkea sen tien.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 678
Viestejä
4 583 588
Jäsenet
75 481
Uusin jäsen
lipasto2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom