Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Usein riittää väläytys, samoin kuin esim. merkiksi jalankulkijalle, että joo, aion todellakin pysähtyä siihen suojatien eteen, ei tarvitse odottaa siihen, että auto pysähtyy, voi luikkia heti ja säästää autolta pysähtymisen vaiva..
Tuota tilannetta tulee tosi harvoin vastaan kun valitsee sellaisen lähestymisnopeuden jolla jalankulkijan ei tarvitse arvuutella.
 
Tuota tilannetta tulee tosi harvoin vastaan kun valitsee sellaisen lähestymisnopeuden jolla jalankulkijan ei tarvitse arvuutella.
minusta taas tuntuu, että suurin osa ei luota siihen, että auto pysähtyy tai sitten kiusallaan viivyttelee, mutta rauhallisesti lähestyessäkin saa usein pysähtyä, kun tavoite on rullata senverran että voi kakkosella jatkaa matkaa
 
Torvensoittoon sellainen kommentti että en käytä sitä enää ollenkaan. Mieluummin vaikka odotan valoissa ylimääräisen setin. Sen verran monta kertaa tullut keskaria yms. mielenosoitusta kun pikkuisen töötänny jotta huomaisi lähteä liikkeelle.

Joo pitäisi olla erillinen ystävällinen töötti valoissa seisojalle. Itse koitan noissa tilanteissa mahdollisimman lyhyellä tööttäyksellä selvitä. Jos on virolaisten raksamiesten, romanien tai narkkareiden auto niin odottelen vaan. Muutama lehtijuttu pelotellut.
 
minusta taas tuntuu, että suurin osa ei luota siihen, että auto pysähtyy tai sitten kiusallaan viivyttelee, mutta rauhallisesti lähestyessäkin saa usein pysähtyä, kun tavoite on rullata senverran että voi kakkosella jatkaa matkaa
Tuossa on se ero että se hidastus mikä tuntuu kuskista selkeältä, ei vielä näytä jalankulkijan suunnalta paljon miltään ja itsesuojeluvaisto ja kokemus pistää varmistelumoodin päälle.
 
Sanoisin, että syyllinen on idiootti, joka tuon risteyksen piirtänyt/toteuttanut. Eikö noissa yleensä ole päättyvä kaista blokattu fyysisellä esteellä. Tässä tapauksessa siis tietysti vasemmanpuoleisen kääntyvän kaistan vasemmalla puolella olisi pitänyt olla este.
Isot yhdistelmät saattaa tarvita tilaa. En tiedä miten tuossa kohtaa. Voisi silti laittaa matalaa kiveystä tai tärinäviivaa, niinkun vinkiksi ensi kertaa varten.
 
Laitetaas video ilman mitään kommenttia, katsotaan mitä mieltä ollaan kuka ajoi enemmän väärin:
Tuohan on ihan selkeästi toteutettu, on sekä sulkuviiva että taulu ylhäällä. Harmaa auto oikealla ylitti sulkuviivan ja on virheellinen tietenkin. Kuvaaja teki sen mokan että ei katsonut vilkkua, toki sitä eivät kaikki käytä, mutta olisi pitänyt ennakoida vähän että ei ehkä käännykään kun ei näy vilkkua oikealle.
 
Tuohan on ihan selkeästi toteutettu, on sekä sulkuviiva että taulu ylhäällä. Harmaa auto oikealla ylitti sulkuviivan ja on virheellinen tietenkin. Kuvaaja teki sen mokan että ei katsonut vilkkua, toki sitä eivät kaikki käytä, mutta olisi pitänyt ennakoida vähän että ei ehkä käännykään kun ei näy vilkkua oikealle.
eikai nyt sentään, sillä kaistalla voi vain mennä tiettyyn suuntaan, oli vilkkua tai ei. Eikai siinä aleta arvaamaan unohtiko vilkun ja ajaa täysin merkitsemättömälle alueelle ja aleta jarruttamaan jolloin takana tuleville voi syntyä arvaamaton tilanne. Vähän sama kuin sanoisit, että kuljettaja teki mokan kun ei arvannut, että vilkkua käyttämätön kuljettaja päätti oikaista jakajan yli..
 
eikai nyt sentään, sillä kaistalla voi vain mennä tiettyyn suuntaan, oli vilkkua tai ei. Eikai siinä aleta arvaamaan unohtiko vilkun ja ajaa täysin merkitsemättömälle alueelle ja aleta jarruttamaan jolloin takana tuleville voi syntyä arvaamaton tilanne. Vähän sama kuin sanoisit, että kuljettaja teki mokan kun ei arvannut, että vilkkua käyttämätön kuljettaja päätti oikaista jakajan yli..
Aha. Kyllä minulla ainakin on erityinen varovaisuus päällä aina kun on kyse kaksikaistaisesta ympyrästä. Kaksikaistainen tie ei ole läheskään yhtä riskialtis paikka.
 
Aha. Kyllä minulla ainakin on erityinen varovaisuus päällä aina kun on kyse kaksikaistaisesta ympyrästä. Kaksikaistainen tie ei ole läheskään yhtä riskialtis paikka.
moka olis ollut osuma ja kolari, tässä tapauksessa toki vältettiin sellanen koska kyllä sellanen takaraivossa aina on tuossa kohtaa, että joku koittaa oikealta päästä sun eteen, tosin yleensä vasta ympyrän jälkeen, sellasta vähän ounastelin tuon auton tavasta tulla ympyrään ja ajaa siinä..
 
Oon kerran näyttänyt tööttääjälle keskaria.

Paikka on valoristeys jossa samalta yhdeltä kaistalta pääsee pyöreällä valolla suoraan ja oikealle sekä nuolivalolla erikseen vasemmalle.

Siinä on usein tilanne että olet menossa vasemmalle ja sinne palaa punainen nuoli samalla kun vihreä pyöreä valo palaa.

Siinä sitten vilkku vasemmalla istut pysäytysviivalla niin joku torvi alkoi tööttäilemään ja oli muutenkin huono päivä.

Onnekseen valo vaihtui niin en saanut aikaiseksi käydä kysymässä että monellako tööttäyksellä ajatteli että ajan päin punaisia.
Missä on tämmöinen paikka?
 
Isot yhdistelmät saattaa tarvita tilaa. En tiedä miten tuossa kohtaa. Voisi silti laittaa matalaa kiveystä tai tärinäviivaa, niinkun vinkiksi ensi kertaa varten.
Tuossa on tilaa keskelle vaikka kuinka. Ihan päätön toteutus.
1671482820755.png
 
Tuota tilannetta tulee tosi harvoin vastaan kun valitsee sellaisen lähestymisnopeuden jolla jalankulkijan ei tarvitse arvuutella.
minusta taas tuntuu, että suurin osa ei luota siihen, että auto pysähtyy tai sitten kiusallaan viivyttelee, mutta rauhallisesti lähestyessäkin saa usein pysähtyä, kun tavoite on rullata senverran että voi kakkosella jatkaa matkaa
Tässä on varmaankin selkeitä paikallisia kulttuurieroja. Joissakin kylissä ihmiset ovat hyvin varovaisia ylittämään suojatietä, toisaalla hyppivät eteen ilmankin, ja sopivilla alueilla niin päissään että zombeilevat kaduilla kuten pihoilla.
 
Tuossa on tilaa keskelle vaikka kuinka. Ihan päätön toteutus.
1671482820755.png
muistan lukeneeni kauan sitten, että on todettu tällaisten ympyröiden olevan liian sekavia ja sen myötä nykyään tehdään vain yksinkertaisia yksikaistaisia ympyröitä. No tietty ei ihan jokapaikkaan, voisi ruuhkauttaa liikaa, varsinkin kun ei sitä vilkkua osata käyttää joko oikein tai ollenkaan..
 
Video on todella lyhyt, mitä aiemmin on tapahtunut? Mutta kuten, jo usein todettua, ympyrä aivan väärin tehty. Varsinkin nyt kun on talvi, näkyvyys, kaistoista, auraamisista jne. En pidä näistä 10 sek videoista, että toinen aina se "paha".
 
Oon kerran näyttänyt tööttääjälle keskaria.

Paikka on valoristeys jossa samalta yhdeltä kaistalta pääsee pyöreällä valolla suoraan ja oikealle sekä nuolivalolla erikseen vasemmalle.

Siinä on usein tilanne että olet menossa vasemmalle ja sinne palaa punainen nuoli samalla kun vihreä pyöreä valo palaa.

Siinä sitten vilkku vasemmalla istut pysäytysviivalla niin joku torvi alkoi tööttäilemään ja oli muutenkin huono päivä.

Onnekseen valo vaihtui niin en saanut aikaiseksi käydä kysymässä että monellako tööttäyksellä ajatteli että ajan päin punaisia.
Tässä ärsyttää enemmän tieinfra, mutta Oulussa löytyy Raksilasta vähän vastaava ihme viritys Google Maps Tuossa on kaksi kaistaa rinnakkain, vasemmanpuoleinen pelkästään suoraan ajaville, ja oikeanpuoleinen suoraan ajaville ja oikealle kääntyville. Oikealle kääntyville palaa vihreä nuolivalo, mutta samaan aikaan suoraan ajava oikeapuoleisella kaistalla on jumissa punaisissa. Mitä sieniä lie tuonkin suunnittelija mussuttanut. Arki-iltapäivisin tuonne oikealle markettien suuntaan pyrkivien määrä kun ei ole ihan vähäinen, vaikka tuossa googleauton kuvassa risteys sattuukin olemaan aika tyhjä.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas video ilman mitään kommenttia, katsotaan mitä mieltä ollaan kuka ajoi enemmän väärin:


Videolla toki helppoa katso, mutta aika selkeästi ylhäällä kerrottu että oikealla kaistalla pakollinen ajosuunta.

Sitä noudattamatta ajanut toki teki virheen, ja kuvaajalle tuskin tuli yllätykäsenä, ensinnäkin sen takia että tuollaiset ympyrät on haasteellisia, ja koska oikealla oleva auto ei vilkuttanut, niin ennustettavaa ettei käänny pois.

En tiedä mitä haetaan tuolla, kuka ajo enemmän väärin, kojelautavideot vähän sumentaa käytännön tilannetta, kuvaavan auton osalta hyvä että näytti valomerkkiä, oikea auto tuskin teki virhettä tahallaa, ja tuskin olisi muuten virhettä huomannut, ajorata kuitenkin näytti siltä että kaista jatkuu kuten ajoi.

Tuo videolla näyttää, niin jos kysymyksellä haetaan sitä että ajoiko kuvaaja varomattomasti, varoiko tarpeeksi, vai jopa hivutteliko. Video ehkä näyttää siltä, siltä, mutta vastauksen tietää ehkä paremmin kuvaaja itse.
Esimerkki toki toteutuksesta jossa itse rakenteet, ympäristö ei tue sitä mitä merkeillä ja maalauksilla ohjataan. On myös tehty ympyöröitä joissa ensikertaloiselle jotenkin selviää mikä on idea, ainakin jos merkit vielä selkeitä. Ei sinne välttämättä esteitä, betoniporsaita tarvita.

Tuossa kuitenkin ylhäällä hyvät merkit, jos vielä ympyrään saavuttaessa olisi ohjeet mistä kaistala mennään minnekkin, niin voi sen asian sisäistää ennen ympyrään ajoa.

Esimerkki myös siitä miten talvella ajempien kuskin virheet suorastaan ohjaa seuraavia samoihin virheisiin, tarkoitan noita ajouria, missä seurataan vanhoja jälkiä.
 
Viimeksi muokattu:
minusta taas tuntuu, että suurin osa ei luota siihen, että auto pysähtyy tai sitten kiusallaan viivyttelee, mutta rauhallisesti lähestyessäkin saa usein pysähtyä, kun tavoite on rullata senverran että voi kakkosella jatkaa matkaa
Ilmeisesti paikkaunta eroja, ja niiden sisälläkin voi olla kaupunkiosa eroja.

Kasvukeskuksissa ehkä toimii paremmin, sivummalla voi olla niin hämmentävää että joku auto noudattaa suojatie sääntöä, että kukaan ei uskalla mennä alle.

Mutta siellä missä toimii, niin jos ajoissa näyttää antaa, siis niin ajoissa että turvallista ylittää, niin kyllä ne menee yli poislukien ne jotka muuten vain hengailee suojetien päässä.
Ne jotka tarkoituksella väistää autoa, ovat kaemapana, ja jos sellaiselle hiljntää, niin peruuttavat vähän.
 

Täytyy sanoa että tämä on hyvä päätös. Se että on etuajo-oikeutettu ei lopeta sitä vastuuta että näissä riskialttiissa paikoissa tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Viitaten esim aiempaan 2-kaistaiseen ympyrään. Uutisessa korkein oikeus vahvisti sakot etuajo-oikeutetulle kun ajoi toisen kylkeen pysäköintipaikan kadulla. Tämän päätöksen ymmärtää hyvin jos ajattelee liikennettä yhteispelinä ja kaikkien matkaa nopeuttavana asiana, eikä niin että pitää kiinni omista "oikeuksistaan" hinnalla millä hyvällä.
 

Täytyy sanoa että tämä on hyvä päätös. Se että on etuajo-oikeutettu ei lopeta sitä vastuuta että näissä riskialttiissa paikoissa tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Viitaten esim aiempaan 2-kaistaiseen ympyrään. Uutisessa korkein oikeus vahvisti sakot etuajo-oikeutetulle kun ajoi toisen kylkeen pysäköintipaikan kadulla. Tämän päätöksen ymmärtää hyvin jos ajattelee liikennettä yhteispelinä ja kaikkien matkaa nopeuttavana asiana, eikä niin että pitää kiinni omista "oikeuksistaan" hinnalla millä hyvällä.


Et vissiin lukenut oleellista osuutta?

Tapaus sattui vanhan tieliikennelain aikaan, joten oikeus ei käyttänyt tapauksen arvioinnissa uuden tieliikennelain mukaista kuljettajan ennakointivelvollisuutta.

Tämä ennakointi ja ennakoitavuus on ihan uusi tuttavuus ja muutti peli kenttää jo tovi takaperin. Esim noi risteykset joissa sulkuviiva ja opaste ylhäällä - niissäkin pitää voida ennakoida että ajetaan selvästi näkyvien merkkien mukaan. Mutta ei saa olettaa että näin aina käy.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noita vastaavia päätöksiä tainnut olla aiemminkin, kun väistämisvelvollinen on hyvin suurella nopeudella jyrätty. Eno tosin tähän kohtaan vittuuntuneena muistuttaisi, että ei koske hälytysajoneuvoja. Sai sellaisen asemalta "tallista" lähteneen kylkeensä, kun ajoi vastakkaista puolta tietä. Tapahtui toki vanhaan hyvään aikaan jolloin oikeusmurhasta ei noussut kummoistakaan älämölöä.
 
Eno tosin tähän kohtaan vittuuntuneena muistuttaisi, että ei koske hälytysajoneuvoja. Sai sellaisen asemalta "tallista" lähteneen kylkeensä, kun ajoi vastakkaista puolta tietä. Tapahtui toki vanhaan hyvään aikaan jolloin oikeusmurhasta ei noussut kummoistakaan älämölöä.
En nyt ymmärrä mitä tarkoita, mikä ei koske hälytysajoneuvoja.

Jos hälytysajoneuvo tulee väistämisvelvollisena kylkeen, vai oliko tuossa nyt tilanne missä hälytysajoneuvolla oli etuajo oikeus. Silmissäni nään kohteen missä pelastusaseman kohdalla muulle liikenteelle vilkkuu varoitusvalot/palaa punainen ja lanssi pillit päällä lähtee hälytysajoon. Tuossa voi tulla sanomista "eteen ajaneelle"

Vs tilanne ei tuollaista ja lanssi jostain pihasta sokkona pillitpäällä kylkeen. Nämä kai menneet "lanssin" piikkiin
 
En nyt ymmärrä mitä tarkoita, mikä ei koske hälytysajoneuvoja.

Jos hälytysajoneuvo tulee väistämisvelvollisena kylkeen, vai oliko tuossa nyt tilanne missä hälytysajoneuvolla oli etuajo oikeus. Silmissäni nään kohteen missä pelastusaseman kohdalla muulle liikenteelle vilkkuu varoitusvalot/palaa punainen ja lanssi pillit päällä lähtee hälytysajoon. Tuossa voi tulla sanomista "eteen ajaneelle"

Vs tilanne ei tuollaista ja lanssi jostain pihasta sokkona pillitpäällä kylkeen. Nämä kai menneet "lanssin" piikkiin
Lanssi/paloauto tuli siis useamman kaistan yli enon auton kylkeen. Väistämisvelvollisuus olisi pitänyt olla pelastusajoneuvolla, kun siinä oli jo auto siis selvästi ajoreitillä. Oikeus oli kuitenkin sitä mieltä, että sokkona kuilusta syöksyminen on ihan ok, menee siinä sivukommenttina myös kävelytiekin :D En usko, että enolla suurempaa ongelmaa olisi ollut antaa tietä (jos olisi ehtinyt), kun käytännössä se oli (nykyään) saman pelastuslaitoksen kolleega, joka ajoi kylkeen.
 
Tässä ärsyttää enemmän tieinfra, mutta Oulussa löytyy Raksilasta vähän vastaava ihme viritys Google Maps Tuossa on kaksi kaistaa rinnakkain, vasemmanpuoleinen pelkästään suoraan ajaville, ja oikeanpuoleinen suoraan ajaville ja oikealle kääntyville. Oikealle kääntyville palaa vihreä nuolivalo, mutta samaan aikaan suoraan ajava oikeapuoleisella kaistalla on jumissa punaisissa. Mitä sieniä lie tuonkin suunnittelija mussuttanut. Arki-iltapäivisin tuonne oikealle markettien suuntaan pyrkivien määrä kun ei ole ihan vähäinen, vaikka tuossa googleauton kuvassa risteys sattuukin olemaan aika tyhjä.

Näitä on myös Helsingissä, ainakin Konalassa:

Muistan nähneeni myös tuollaisen vasemmalle menevän jossain, mutta siinä oli sentään kaksi kaistaa: oikea pelkästään suoraan meneville ja oikealle kääntyville, mutta vasemmalla kaistalla nuolivalo vaikka kaistalta sai mennä myös suoraan. Ja se sitten hidastaa suoraan menevää liikennettä. En vaan muista missä tämmöinen on ollut.
 
Lanssi/paloauto tuli siis useamman kaistan yli enon auton kylkeen. Väistämisvelvollisuus olisi pitänyt olla pelastusajoneuvolla, kun siinä oli jo auto siis selvästi ajoreitillä. Oikeus oli kuitenkin sitä mieltä, että sokkona kuilusta syöksyminen on ihan ok, menee siinä sivukommenttina myös kävelytiekin :D En usko, että enolla suurempaa ongelmaa olisi ollut antaa tietä (jos olisi ehtinyt), kun käytännössä se oli (nykyään) saman pelastuslaitoksen kolleega, joka ajoi kylkeen.
Ok, tuo yllättävää.
Jäänyt 2000 -> luvun tapauksista mielikuva että jos hälytysajoneuvot menee normi sääntöjen vastaisesti niin siellä myös "maksaja". En tarkoita että toinen olisi aina syytön.

Myönnän kyllä että pitkälti suullisesti kuultua tarinaa, ja lähinnä noita risteys juttuja, lanssi kolmion/punaisten takaa kylkeen.

Edit:
Siis lähinnä maksajaa miettien.
 
mutta Oulussa löytyy Raksilasta vähän vastaava ihme viritys Google Maps Tuossa on kaksi kaistaa rinnakkain, vasemmanpuoleinen pelkästään suoraan ajaville, ja oikeanpuoleinen suoraan ajaville ja oikealle kääntyville. Oikealle kääntyville palaa vihreä nuolivalo, mutta samaan aikaan suoraan ajava oikeapuoleisella kaistalla on jumissa punaisissa. Mitä sieniä lie tuonkin suunnittelija mussuttanut. Arki-iltapäivisin tuonne oikealle markettien suuntaan pyrkivien määrä kun ei ole ihan vähäinen, vaikka tuossa googleauton kuvassa risteys sattuukin olemaan aika tyhjä.
Nuo kai sellaisia kohtia joissa halutaan salli "punaisilla" kääntyä oikealle, eli jos jonon ensimmänen sattuu olemaan menossa oikealle, niin hänellä se mahdollisuus. Halpa lisä. pyöreän vihreän aikaan sillä nuolella tehostetaan oikealle menoa, kuljettajat tietää että ei väistettäviä.

Tuo vasemmalle punainen nuoli, tuo mieleen että risteyksessä sitä ei ole voitu jättää kuskin varaan, sen verran vaarallinen.

Kummatkin tuovat toki esille sen vilkun käytön tärkeyden ja autosuunnittelussa sen vilkun näkyminen.
 
Ok, tuo yllättävää.
Jäänyt 2000 -> luvun tapauksista mielikuva että jos hälytysajoneuvot menee normi sääntöjen vastaisesti niin siellä myös "maksaja". En tarkoita että toinen olisi aina syytön.

Myönnän kyllä että pitkälti suullisesti kuultua tarinaa, ja lähinnä noita risteys juttuja, lanssi kolmion/punaisten takaa kylkeen.

Edit:
Siis lähinnä maksajaa miettien.
Tässä puhutaan 80-90 luvun ajoista. Viranomainen aina oikeassa jne...
 


Jatkuvalla syötöllä tuolla liikenteen seassa on joku, jolla vauhti pumppaa +-20km/h, auto ajelehtii tien laidasta keskelle tietä. Näiden sankareiden takana ajaessa ärsyttää. Kun sitten mennään ohi, niin on nokka kännykässä kiinni tai puhutaan siihen. Puhelun loppuessa taas kaasujalka löytyy, kun huomataan vauhdin hiipuneen toistakymmentä km/h alle rajoitusten. Ihmiset ei ilmeisesti itse tajua, kuinka paljon tuo kännykän räpläily tai siihen puhuminen vaikuttaa tuohon ajamiseen.

Silloin, kun kännykät yleistyi aikanaan, olin raksahommissa lautapoikana. Kirvesmies jonka mukana olin, puhui jatkuvasti puhelimeen ison Sprinterin ratissa. Itse vänkärin paikalla sain jatkuvasti säikähtää läheltä piti tilanteita. Milloin kännykkää kaivaessa Sprinteri ajautui vastaantulevien kaistalle tai puhuessa meinattiin ajaa valoissa muiden perään. Hätäjarrutuksia, nopeita ratinkääntöjä ja paljon "oho" kommentteja. Ei tainnut silloin vielä laitonta olla.
 
Urpo mies videolla, mutta tuntuu kyllä vähän nurinkuriselta, että se puhelimeen puhuminen sitä kädessä pitäen on itseisarvona rangaistava teko samalla, kun nykyautojen ilmastointiakin hallitaan kojelaudassa näkökentässä seisovan tabletin ja hipaisukytkimien kautta.

Edit: pointtina siis se, että esim. suoralla tiellä ajaessa se puhelin kädessä ei vaikuta mihinkään, mutta tietenkin esim. kaupungin ruuhkassa manuaalivaiheisella autolla ajessa hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti paikkaunta eroja, ja niiden sisälläkin voi olla kaupunkiosa eroja.

Kasvukeskuksissa ehkä toimii paremmin, sivummalla voi olla niin hämmentävää että joku auto noudattaa suojatie sääntöä, että kukaan ei uskalla mennä alle.

Jo alakoulussa opetettiin, että mieluummin antaa auton mennä suojatien yli ensin. Jos osuu yhteen, niin jalankulkija jää toiseksi, vaikka tekisi oikein. Kun kouluajoista jäi selkärankaan oletus, että auto ei pysähdy, niin harvassa ovat ollet tilanteet. Ja jalankulkiessa ainakin itsellä on aikaa, että varsinkin isoa ajoneuvoa ei viitsi pysäyttää.

Kun itse on varovainen, niin suorastaan pelottaa tilanteet, jossa rynnätään suojatielle. Monesti näitä näkee kävelevän myös punaisilla valoilla. Kai minä olen outolintu, kun tyhjässä risteyksessä odotan vihreitä tai annan auton mennä ensin suojatielle. Jos pienenä ei opeteta varovaisuutta, niin kaipa sitä on varomaton vanhempanakin.
 
Viimeksi muokattu:
Jo alakoulussa opetettiin, että mieluummin antaa auton mennä suojatien yli ensin. Jos osuu yhteen, niin jalankulkija jää toiseksi, vaikka tekisi oikein. Kun kouluajoista jäi selkärankaan oletus, että auto ei pysähdy, niin harvassa ovat ollet tilanteet. Ja jalankulkiessa ainakin itsellä on aikaa, että varsinkin isoa ajoneuvoa ei viitsi pysäyttää.

Kun itse on varovainen, niin suorastaan pelottaa tilanteet, jossa rynnätään suojatielle. Monesti näitä näkee kävelevän myös punaisilla valoilla. Kai minä olen outolintu, kun tyhjässä risteyksessä odotan vihreitä tai annan auton mennä ensin suojatielle. Jos pienenä ei opeteta varovaisuutta, niin kaipa sitä on varomaton vanhempanakin.

Lapsille nyt opetetaan monta muutakin turvallisuusseikkaa, joista aikuiset selviävät hyvän harkinnan mukaisesti ilman lapsellisia sääntöjä.

Kaikista paras liikenteen sujuvuudelle on se kun etu(ajo)oikeutettu menee ensin rivakasti ja väistämisvelvollinen antaa reilusti tilaa. Kun kaksi järkevää kohtaa liikenteessä ja osaavat toimia, ei yleensä kenenkään tarvitse pysähtyä ja liikenne kohtaamistilanteessa sujuu hyvin.

Yksi inhottava joukko on juuri nuo suojatien edessä norkoilevat kävelijät joilla ei ole aikomustakaan mennä. Kolme viikkoa sitten eräs viittoileva vanha pariskunta seisoi suojatien edessä, molemmista suunnista autojonot seisoivat. Ylitin pyöräilijän tien ja kysyin mikä meininki. Kuulemma eläkeläisillä on aikaa odottaa autotonta hetkeä, ei heidän takia tarvitsisi kenenkään pysähtyä.
 
Näin talven tullen nostaa usein ärtymystä pintaan kun katselee miten autoja pysäköidään. Heti kun on vähän lunta jossain, niin ihmisiltä katoaa ymmärrys siitä paljonko pitäisi autojen väliin jättää tilaa. Lumikasat vie jo valmiiksi osan pysäköintipaikoista, ja sitten päälle vielä jätetään katuparkissa autojen väliin jotain 1,5m välejä.
 
Näin talven tullen nostaa usein ärtymystä pintaan kun katselee miten autoja pysäköidään. Heti kun on vähän lunta jossain, niin ihmisiltä katoaa ymmärrys siitä paljonko pitäisi autojen väliin jättää tilaa. Lumikasat vie jo valmiiksi osan pysäköintipaikoista, ja sitten päälle vielä jätetään katuparkissa autojen väliin jotain 1,5m välejä.
1.5m on ehkä vähän pitkä mutta oletko koskaan jäänyt ruutuun kun aura on vetänyt viereen vallin joka on sopivan sohjoinen ja/tai jäinen etkä pääse lukottomalla vajaavetoisella yli? Itselle käynyt useasti ja ei kovin mukava fiilis kun auto meinaa jatkuvasti liukua siihen edessä olevaan tai takana olevaan kun pyörät eivät pääse yli. Joskus se on senteistä kiinni saatko tarpeeksi vauhtia että pääset yli ja vapauteen.
 
1.5m on ehkä vähän pitkä mutta oletko koskaan jäänyt ruutuun kun aura on vetänyt viereen vallin joka on sopivan sohjoinen ja/tai jäinen etkä pääse lukottomalla vajaavetoisella yli? Itselle käynyt useasti ja ei kovin mukava fiilis kun auto meinaa jatkuvasti liukua siihen edessä olevaan tai takana olevaan kun pyörät eivät pääse yli. Joskus se on senteistä kiinni saatko tarpeeksi vauhtia että pääset yli ja vapauteen.

Samaa mieltä. Vasta oli yks parkkeerannut autonsa 5 senttiä takapuskurista. Onneksi jätin eteen vähän tilaa. Tosi mukava sutia autoa kun liikkuu edes takas ja takana ei yhtään tilaa.
 
Näin talven tullen nostaa usein ärtymystä pintaan kun katselee miten autoja pysäköidään. Heti kun on vähän lunta jossain, niin ihmisiltä katoaa ymmärrys siitä paljonko pitäisi autojen väliin jättää tilaa. Lumikasat vie jo valmiiksi osan pysäköintipaikoista, ja sitten päälle vielä jätetään katuparkissa autojen väliin jotain 1,5m välejä.
Juuri eilen tätä samaa ihmettelin. Keskisuuren kaupungin keskusta, hyvin aurattu, ja jätetään noita 1,5m välejä. Todella monesta vinoparkkialueesta n. 1/3 - 2/5 ns. käyttämättä kun pysäköidään miten sattuu. Ei se nyt terveelle miehelle ollut kovin suuri ongelma pysäköidä n. 300m kauemmas, mutta kyllähän se ihmetyttää. Ehkä se on vaan hankalaa ilman niitä viivoja? Oma teoriani on, että ihmiset pelkäävät sen auton mystisesti liukuvan itsekseen edestakaisin metrin jokaiseen suuntaan kun on lunta. Pitkittäispysäköinnissä tuo ongelma nyt on aina, mutta vinoparkeissa osataan yleensä käyttäytyä - paitsi talvella.
 
Samaa mieltä. Vasta oli yks parkkeerannut autonsa 5 senttiä takapuskurista. Onneksi jätin eteen vähän tilaa. Tosi mukava sutia autoa kun liikkuu edes takas ja takana ei yhtään tilaa.
Näissä olis kyllä ilo olla omalla tonnin pommilla liikenteessä, ei paljoa liikuttaisi jos vahingossa valauttaa/liukuu perseeseenpysäköijän keulaan. Itsellä ei juurikaan noita kadunvarsiparkkitilanteita tule mutta olen kyllä katsellut kun välillä on autoa ihan kiinni toisissaan.

Itse en ainakaan jäisi odottelemaan millon takana olevan auton omistaja tulee takaisin jos on 5cm päähän onnistunut jättämään.
 
Lapsille nyt opetetaan monta muutakin turvallisuusseikkaa, joista aikuiset selviävät hyvän harkinnan mukaisesti ilman lapsellisia sääntöjä.
...
No ei ehkä niin lapsellisia.

Suojatiellä on ensiarvoisen tärkeää ettei sitä lähde ylittämään ennen kuin on varma että sen voi tehdä turvallisesti, siinä taasen erittäin isossa roolissa ajoneuvokuski, sen että tekee selväksi että tilaa antaa, jokainen lähestyvä kuski. Tähän vuodenaikaan jalankulkijan on vaikea saada katsekontaktia kuljettajiin. Siinä samaa mieltä että ylittäminen reippaasti, kelihuomioiden ja havainnoiden ylityksen aikana muu liikenne.

Lapsista vielä varsinkin pienistä, osassa kohteita lasten havaitseminen on huomattavan vaikeaa, vs huomattavasti pidemmät aikuiset.

1.5m on ehkä vähän pitkä mutta oletko koskaan jäänyt ruutuun kun aura on vetänyt viereen vallin joka on sopivan sohjoinen ja/tai jäinen etkä pääse lukottomalla vajaavetoisella yli? Itselle käynyt useasti ja ei kovin mukava fiilis kun auto meinaa jatkuvasti liukua siihen edessä olevaan tai takana olevaan kun pyörät eivät pääse yli. Joskus se on senteistä kiinni saatko tarpeeksi vauhtia että pääset yli ja vapauteen.

Jos tässä nyt puhutaan "jonossa" pysäköintiä, ja näitä kelejä, niin samaa mieltä, ei 1,5m oli suorilta mikään tajuttoman pitkä. Jos lyhyt auto, niin pidempi, pitkällä lyhyempi, jos haetaan sitä että mahtuu ajateltuun ruutuun. Kuljettajan kannalta oleellista se että yhteensä on riittävästi, metri liianvähän ja kolmemetriä menee jo tarpeen kannalta liiallisuuksiin.

Yritän sanoa että tapauskohtaista, mukaan lukien miten muut sijoittuneet.
 
No ei ehkä niin lapsellisia.

Suojatiellä on ensiarvoisen tärkeää ettei sitä lähde ylittämään ennen kuin on varma että sen voi tehdä turvallisesti, siinä taasen erittäin isossa roolissa ajoneuvokuski, sen että tekee selväksi että tilaa antaa, jokainen lähestyvä kuski. Tähän vuodenaikaan jalankulkijan on vaikea saada katsekontaktia kuljettajiin. Siinä samaa mieltä että ylittäminen reippaasti, kelihuomioiden ja havainnoiden ylityksen aikana muu liikenne.

Lapsista vielä varsinkin pienistä, osassa kohteita lasten havaitseminen on huomattavan vaikeaa, vs huomattavasti pidemmät aikuiset.



Jos tässä nyt puhutaan "jonossa" pysäköintiä, ja näitä kelejä, niin samaa mieltä, ei 1,5m oli suorilta mikään tajuttoman pitkä. Jos lyhyt auto, niin pidempi, pitkällä lyhyempi, jos haetaan sitä että mahtuu ajateltuun ruutuun. Kuljettajan kannalta oleellista se että yhteensä on riittävästi, metri liianvähän ja kolmemetriä menee jo tarpeen kannalta liiallisuuksiin.

Yritän sanoa että tapauskohtaista, mukaan lukien miten muut sijoittuneet.
Sijoitus, tien kaltevuus, keli ja toki jos minä kyseessä niin jos kolhuinen vajaa veroinen niin en tunge ihan kiinni tai esim ns tuttu alue ja tuntee alueen "vakio" autot niin tiedän että auton x lähelle uskaltaa vetää tai että tuo toinen on sellainen huithapeli että parempi jättää väliä tms.
 
^Samaa mieltä. Autolla ei pidä lähteä ylittämään suojatietä ennen kuin on varmistunut, että sen voi varmasti tehdä turvallisesti.
 
^Samaa mieltä. Autolla ei pidä lähteä ylittämään suojatietä ennen kuin on varmistunut, että sen voi varmasti tehdä turvallisesti.
Vaan vastuuta tulee antaa myös jalankulkijalle. Juu ei väliä oletko oikeassa vai väärässä... Mustiin pukeutunut jalankulkuja ilman heijastimia=oikeasti vittumainen havaita. Ei väliä onko valot hyvät tai huonot, onko auton pilarit pienet tai isot. Pari kertaa tullut seisottua jarrulla kun ei vain ole nähnyt jalankulkijaa ollenkaan ja tuloksena että itse kyllä saan pysähtymään juuri ja juuri mutta jalankulkija tuijottaa kuin olisin mulkuin kuski ikinä ja kontista noin 5mm taaemmas on auto joka tuli takana painaen tööttiä kunnes näkee jalankulkijan.

Itse painelen pitkin poikin ilman heijastimia ja tummiin pukeutuneena mutta tiedostan tämän. JOS en saa selkeää katsekontaktia tai muuta SELKEÄÄ merkkiä että kuski on havainnut minut... en astu suojatielle vaikka olenkin niitä kyrpiä jotka esittävät etteivät ole seuranneet liikennettä ja vain "kävelivät alle" jotta joskus pääsevät suojatien yli vs useita autoja jotka vetävät vain ohi kun joku ujostelee.
 
Urpo mies videolla, mutta tuntuu kyllä vähän nurinkuriselta, että se puhelimeen puhuminen sitä kädessä pitäen on itseisarvona rangaistava teko samalla, kun nykyautojen ilmastointiakin hallitaan kojelaudassa näkökentässä seisovan tabletin ja hipaisukytkimien kautta.

Edit: pointtina siis se, että esim. suoralla tiellä ajaessa se puhelin kädessä ei vaikuta mihinkään, mutta tietenkin esim. kaupungin ruuhkassa manuaalivaiheisella autolla ajessa hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu.

Kylläpä se näyttää monen kuskin menoon vaikuttavan. Moni urakoitsija ajelee pakuilla alinopeutta keskittyessään puheluihin ja sen luurin korvalla pitämiseen. Autot vaeltelee sitä luuria sieltä talvitakin alta housun taskusta kaivaessa. Jos autossa on kosketusnäyttö, jonka kautta esimerkiksi ilmastointia säädetään, on siinä lähes poikkeuksetta kaikenlaisia muitakin ajoavusteita. Esimerkiksi (adaptiivista) vakionopeudensäädintä, hätäjarruavustinta, kaistavahtia, sun muuta. Ilmastointikin toimii automaattisesti, eikä kuskilla tartte, kuin lämpötilaa säätää tarvittaessa. Ainiin ja tietenkin bluukkari puhelinta varten, niin ei tartte sitä puhelinta taskusta kaivella sen soidessa.

Sehän olisikin varsin hauskaa, kun informaationäyttö alkaisi lämpöä säätäessä kyselemään kaikkea. "Oletko nyt aivan varma 22 asteen lämpötilasta. Kuinka pitkälle meinasit ajaa, että laitetaanko lämpöä tohottamaan parin asteen minuuttivauhtia ylemmäs, vai riittääkö vähempi? Tiedätkö muuten paljonko tämä vaikuttaa sinun ajoakun riittävyyteen? Paljonko muuten maksat sähköstä, niin voidaan yhdessä laskea paljonko tämä sisäilman lämmitys sinulle maksaa nyt talviaikana tällä tahdilla? Meinaan, että saatkohan viime kesänä katolla olleilla paneeleilla tarpeeksi tuottoa, että voisit nyt sen tähän laittaa. Paljonko haluaisit laittaa euroina rahaa auton sisäilman lämmitykseen? Miten sitten jos tuota tuulilasiakin vähän lämmäytettäis, entä miten näkyy takalasista ja peileistä? Minusta tuntuu, että 20 astetta kuitenkin riittäisi, kun sinulla on tuo talvitakkikin päällä. Onko tuo muuten kuinka vanha takki? Ihan ok näköinen kyllä, mutta katsottaisko tuolta merkkiliikkeestä pari vaihtoehtoa? Tiedätkös muuten, että asuntolainojen korot on nyt menossa ylöspäin, että jos niihin korkoihin laitettais se paneelituotto?"
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä se näyttää monen kuskin menoon vaikuttavan. Moni urakoitsija ajelee pakuilla alinopeutta keskittyessään puheluihin ja sen luurin korvalla pitämiseen. Autot vaeltelee sitä luuria sieltä talvitakin alta housun taskusta kaivaessa. Jos autossa on kosketusnäyttö, jonka kautta esimerkiksi ilmastointia säädetään, on siinä lähes poikkeuksetta kaikenlaisia muitakin ajoavusteita. Esimerkiksi (adaptiivista) vakionopeudensäädintä, hätäjarruavustinta, kaistavahtia, sun muuta. Ilmastointikin toimii automaattisesti, eikä kuskilla tartte, kuin lämpötilaa säätää tarvittaessa. Ainiin ja tietenkin bluukkari puhelinta varten, niin ei tartte sitä puhelinta taskusta kaivella sen soidessa.

Sehän olisikin varsin hauskaa, kun informaationäyttö alkaisi lämpöä säätäessä kyselemään kaikkea. "Oletko nyt aivan varma 22 asteen lämpötilasta. Kuinka pitkälle meinasit ajaa, että laitetaanko lämpöä tohottamaan parin asteen minuuttivauhtia ylemmäs, vai riittääkö vähempi? Tiedätkö muuten paljonko tämä vaikuttaa sinun ajoakun riittävyyteen? Paljonko muuten maksat sähköstä, niin voidaan yhdessä laskea paljonko tämä sisäilman lämmitys sinulle maksaa nyt talviaikana tällä tahdilla? Meinaan, että saatkohan viime kesänä katolla olleilla paneeleilla tarpeeksi tuottoa, että voisit nyt sen tähän laittaa. Paljonko haluaisit laittaa euroina rahaa auton sisäilman lämmitykseen? Miten sitten jos tuota tuulilasiakin vähän lämmäytettäis, entä miten näkyy takalasista ja peileistä? Minusta tuntuu, että 20 astetta kuitenkin riittäisi, kun sinulla on tuo talvitakkikin päällä. Onko tuo muuten kuinka vanha takki? Ihan ok näköinen kyllä, mutta katsottaisko tuolta merkkiliikkeestä pari vaihtoehtoa? Tiedätkös muuten, että asuntolainojen korot on nyt menossa ylöspäin, että jos niihin korkoihin laitettais se paneelituotto?"
Aika moni kuuntelee ajellessa äänikirjaa tms. keskittymistä haittaavaa. Liikenteessä on myös joitain 90v täysin kuuroja ja melkein sokeita kuskeja. Tosi monella keskittyminen on täysin muualla, vaikka ei olisi mitään lisälaitteita käden ulottuvilla.
Toki ne ketkä puhelimeen puhumisesta sakkoja saa eivät selvästi keskity liikenteeseen. Keskittyessä kyllä huomaisi kaukaa poliisi/ siviilipoliisiauton...

PS. Mistä muuten näkee, että yrityksen autolla ajaa urakoitsija eikä työntekijä?
 
Aika moni kuuntelee ajellessa äänikirjaa tms. keskittymistä haittaavaa. Liikenteessä on myös joitain 90v täysin kuuroja ja melkein sokeita kuskeja. Tosi monella keskittyminen on täysin muualla, vaikka ei olisi mitään lisälaitteita käden ulottuvilla.
Toki ne ketkä puhelimeen puhumisesta sakkoja saa eivät selvästi keskity liikenteeseen. Keskittyessä kyllä huomaisi kaukaa poliisi/ siviilipoliisiauton...

Äänikirjaa tuskin kuunnellaan luuri korvalla, vai onko sellaisiakin ihmisiä? Äänikirja ei myöskään vaadi vuorovaikutteisuutta. Kuuntelijan ei tarvitse miettiä vastauksia tai alkaa inttämään itsestäänselvyyksiä äänikirjan lukijalle. 65 vuotta täyttäneillä on ajokortti voimassa 5 vuotta kerrallaan ja 70 vuotias joutuu lääkärintarkastuksessa todistamaan ajokykynsä. Eli jos siellä on 90v täysin kuuroja ja melkein sokeita kuskeja liikenteessä, on lääkäri tehnyt pahan arviointivirheen tai kuskin pitäisi olla ajokiellossa.

PS. Mistä muuten näkee, että yrityksen autolla ajaa urakoitsija eikä työntekijä?

Lillukanvarsia. Työntekijä, joka ajaa urakointiyrityksen autolla, on urakointiyrityksen edustaja. Eikö?
 
Toki ne ketkä puhelimeen puhumisesta sakkoja saa eivät selvästi keskity liikenteeseen. Keskittyessä kyllä huomaisi kaukaa poliisi/ siviilipoliisiauton...

Kerropa, mistä huomaat jo kaukaa nykyiset siviiliautot. Esim. ao. kuvan Golf ja sinivalot sammutettuna, kuraisena, hämärässä jne:
39Siviilipoliisi-rajattu-720x439.jpg

Luulen, että moni ei erota autoja edes päivällä kohdatessa (oli puhelin tai ei), vielä jos tavalliset vaatteet päällä. Nyt ei eletä 90-lukua, jolloin oli valtavat valomajakat katolla ja moottoripyörätkin melko tunnistettavia.
 
Äänikirjaa tuskin kuunnellaan luuri korvalla, vai onko sellaisiakin ihmisiä? Äänikirja ei myöskään vaadi vuorovaikutteisuutta.
Onko se käden korvalla pitäminen niin haastavaa, että se vie huomion liikenteeltä? Pitäisi varmaan kieltää myös sitten esim. kahvin juominen auton ratissa. Ja toisaalta jos vuorovaikutteisuus on se ongelma, niin siihen ei bluetooth auta. Jo matkustajan kanssa keskustelu vie huomiota liikenteestä.

Ei siihen tarvita kuin joku päässä pyörivä ajatus, että huomiokyky laskee merkittävästi.
 
Kerropa, mistä huomaat jo kaukaa nykyiset siviiliautot. Esim. ao. kuvan Golf ja kuvittele, että sinivalot on sammutettu:
Poliiseilla on aiemminkin ollut siviiliautoja liikennevalvonnassa. Jossain maakunnissa helpompi tunnistaa , toki alueella voi olla muitakin korostuneen poliisimaisia autoja, mutta se ei kai se jutut.

Kasvukeskusten liepeillä senverran liikennettä että varsinkin näihin aikoihin erottaminen noin yleisesti vaikeampaa, vaikka kyljessä firman tarrat.


Onko se käden korvalla pitäminen niin haastavaa, että se vie huomion liikenteeltä? Pitäisi varmaan kieltää myös sitten esim. kahvin juominen auton ratissa.
Se on turvallisuus riski, kyse ei ole siitä onko kuljettaja niin taitava että osaa hallita autoa yhdellä kädellä, samaan aikaan kun toisella kädellä hallitsee puhelinta.

Se sitten riippuu mm. ajoneuvosta kuinka helppo sitä on hallita yhdellä kädellä, automaatti helpottaa kummasti, samoin ne muut hallintalaitteet, hoituuko ohjaavalla kädellä. Kannattaa muistaa että monelle se vilkun käyttö on ylivoimaista kahdellakkin kädellä, joten iso haaste.

Jos ajoneuvo hallittavissa, niin sitten se haasteellisin, jäljelle jääneistä vain murto-osa on niin harjaantunut että liikenne turvallisuus ensin, tarkoitan että jos vähänkintarvetta kahdelle kädelle, niin se puhelin lentää samoin tein repsikan jalkatilaan reflexin omaisesti, eikä niin että yritetään se puhelin kädessä sählätä.

Ja toisaalta jos vuorovaikutteisuus on se ongelma, niin siihen ei bluetooth auta. Jo matkustajan kanssa keskustelu vie huomiota liikenteestä.
Bluetooth ei poista noita keskustelun aiheuttamia ongelmia, mutta ollaan jo ihan eri turvallisuus tasolla ja helpottaa noistakin tiloista selviämisesestä. Autolla ajessa ja puhuessa kannattaa toki tuoda vastapuolelle tietoon tilanne ja soittajan nyt muutenkin kannattaa vaikeassa puheluissa tarkistaa onko vastaaja missä tilanteessa.
Kuski voi BTlläkkin etsia sopivan pysähdyspaikan ja tarpeen vaatiessa jatkaa sietten haastavaa puhelua.
 
Viimeksi muokattu:
Se on turvallisuus riski, kyse ei ole siitä onko kuljettaja niin taitava että osaa hallita autoa yhdellä kädellä, samaan aikaan kun toisella kädellä hallitsee puhelinta.
En kiistä ollenkaan, etteikö sillä voisi olla vaikutusta ajosuoritukseen. Pointti on vaan se, että samalla kun puhelimeen puhuminen on itseisarvoisesti kiellettyä vaikka se ei vaikuttaisikaan ajosuoritukseen, niin moni muu siihen käytännössä vertautuva asia on sallittua.

Poliisi ei pysäytä ja anna sakkoja, jos juot kuumaa kahvia ja keskustelet matkustajan kanssa. Syöminen itsessään jo vaikuttaa mielestäni paljon enemmän ajamiseen, varsinkin jos siitä jäätelöstä sattuu tippumaan jotain rinnuksille ja sitten jäätelö kädessä mietitään mihin sen laskisi ja kaivetaan paperia jostain.

Ja tarkennetaan nyt, että tarkoitan vain ja ainoastaan puhelimeen puhumista. Tekstaaminen on luonnollisesti todella vaarallista, kun pitää katsoa muualle kuin tiehen.
 
En kiistä ollenkaan, etteikö sillä voisi olla vaikutusta ajosuoritukseen. Pointti on vaan se, että samalla kun puhelimeen puhuminen on itseisarvoisesti kiellettyä vaikka se ei vaikuttaisikaan ajosuoritukseen, niin moni muu siihen käytännössä vertautuva asia on sallittua.
Onko mitään merkittävää.

Poliisi ei pysäytä ja anna sakkoja, jos juot kuumaa kahvia ja keskustelet matkustajan kanssa. Syöminen itsessään jo vaikuttaa mielestäni paljon enemmän ajamiseen, varsinkin jos siitä jäätelöstä sattuu tippumaan jotain rinnuksille ja sitten jäätelö kädessä mietitään mihin sen laskisi ja kaivetaan paperia jostain.
En tarkistanut, mutta onko nykyään sallittuja, siis häirtisevä syöminen ja yleinen söhlääminne.

Puhelut on sallittuja, keskustelu matkustajan kanssa on sallittu jos ei vaaranna.

Poliisit on puuttumatta monenmoiseen touhuun ja harvoin ajonaikaiseen puhelimen käyttöön puuttuvat , mutta siihen puuttuminen tehtii helpommaksi jos aikoja sitten, mainitsemalla tarkkaan kielletty puhelimen käyttö, sen jälkeen sitä vähän helpotettu.
 
Kerropa, mistä huomaat jo kaukaa nykyiset siviiliautot. Esim. ao. kuvan Golf ja sinivalot sammutettuna, kuraisena, hämärässä jne:
39Siviilipoliisi-rajattu-720x439.jpg

Luulen, että moni ei erota autoja edes päivällä kohdatessa (oli puhelin tai ei), vielä jos tavalliset vaatteet päällä. Nyt ei eletä 90-lukua, jolloin oli valtavat valomajakat katolla ja moottoripyörätkin melko tunnistettavia.
Ei sillä että etenkin pimeällä kurakelissä aina erottaisin siviilipoliisin, mutta kyllä niitä ajan kanssa oppii ainakin epäilemään. Noi hälytysvalojen paikat erottaa helmasta vaikkei olisi päällä, yleensä autossa on kaksi antennia katolla ja toki on vuosien saatossa kehittynyt jonkinlainen terve vainoharha tiettyjä automalleja kohtaan. Taksia ajaessa oli ihan hyödyllistä koittaa pysyä kartalla näistäkin. Mutta joo tosiaan ei sitä aina ole niin tarkkaavaisella päällä ja etenkin synkällä loskakelillä vastaava Golf voi päästä yllättämään.
 
En tiedä sopiiko ketjuun mutta kai se samaa autoa käyttävä vaimo on kanssa-autoilija. Annoin auton akun varauksen päästä aika matalalle koska seuraavana päivänä vaimo menossa shoppailemaan ostoskeskukseen ja siellä pystyisi lataamaan noin 2/3 hinnalla siitä mitä kotona. Vaikka on hidas lataus niin muutaman tunnin aikana kuitenkin muutaman euron ehtisi säästämään.

No lopputulos kuitenkin se että se latauspiste oli eri puolella parkkipaikkaa mihin hän halusi jättää joten ei käyttänyt sitä. Pisti sitten kotiin päästyä piuhan kiinni ja maksimi talviarkipäivä-hinnalla akku täyteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom