Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä nyt kuka tahansa täysjärkinen sen pienen tööttäyksen ymmärtää jos nukkuu liikennevaloissa. Koskaan ei ole kukaan alkanut pelleilemään edessä kun olen vähän torvea napauttanut valoissa nukkujalle. Lasken yleensä kolmeen ja jos ei edessä liikuta, painasen tööttiä. Etenkin nuolivaloissa, ovat Oulun keskustassa yleensä todella lyhyitä.
 
Kyllä nyt kuka tahansa täysjärkinen sen pienen tööttäyksen ymmärtää jos nukkuu liikennevaloissa. Koskaan ei ole kukaan alkanut pelleilemään edessä kun olen vähän torvea napauttanut valoissa nukkujalle. Lasken yleensä kolmeen ja jos ei edessä liikuta, painasen tööttiä. Etenkin nuolivaloissa, ovat Oulun keskustassa yleensä todella lyhyitä.
Samaa mieltä, pieni mielikuvani että pieni äänimerkki muiden konstien jälkeen ei aiheuta kohteessa mitään ärtymystä, päinvastoin, kiittävät/pyytävät anteeksi.

Varmasti paikkakuntakohtaista, mutta enemmän tuntuu olevan, tai ainakin negaativista huomioita saavat ne kuskit jotka jäävät torven päälle makaamaan, joskus se äänimerkin käyttökin on jälkijättöistä, vaaratilanne jo ohi, tai toinen ääripää, esim valoissa ollaan ensin torvenpäällä jos ei ihan punakeltaisella niin hyvin pian vihreän sytyttyä, ja sitä painetaa sekuntti tai useampi. Jotkut niin innokkaita valloissa ennakoiessaan että torvi soi jo ennen vihreitä.

Jälkimmäisen kappaleen esimerkit voivat saada muilta niitä negatiivisia käsimerkkejä ja ihan syystä.
 
Olen huomannut saman jutun. En osaa kyllä sanoa tuohon parempaakaan ratkaisua, pitäisi aina valita keskimmäinen kaista kunnes on lähellä kääntymistä tai sitten vaan odottaa kiltisti. Jos jäät odottamaan ja keskikaistalla on vapaata sieltä tulee takaa joku ohi viiden sekunnin jälkeen (jos ei ole takana olevalla naama valkoisena luurista).

Kaistan vaihtaminen useaan kertaan etenemistarkoituksen parantamiseksi (ns. pujottelu) on kiellettyä ja onpa siitä joku saanut sakotkin. Onko tuo sitten sitä? Mielestäni ei jos kerran vaan vaihtaa.
Kaistapujotteluun liittyen tuli nähtyä ihan kolarikin viime kevättalvella.

Stadin Merihakaa Idästä lähestyttäessä se vasemmanpuoleisin kaista tosiaan menee vaan Merihakaan, ja sitä erottaa lopussa toisesta kaistasta aika hiton iso liikenteenjakaja vielä isommalla liikennemerkillä varustettuna. Tää Schumacheri sitten pujotteli mun perässä, perästä pois, perässä, kaikkien 3-4 kaistan leveydellä, valoista toisiin. Merihaan kaistan erkaantuessa oli niin lähellä mun ison pakun perässä, että ei varmaan nähnyt sitä kylttiä ja runttasi sitten viime tingassa oikealle päästäkseen keskustan suuntaan. Itse menin parkkeerauksen jälkeenMerihaan kannelle polttelemaan tupakkia ja katselemaan asian selvittelyä. Onneksi ei ollut pahin ruuhka-aika.
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.

Hyvä että ulkoilevat ja saavat liikuntaa. Pois ruutuajasta.

Ettei vaan olisi venäläisten tekosia?
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.

Tänä talvena on tullut kyl runsaasti somessa vastaan näitä "linttalivejä". Tuntuu et vähän rohkeammin jo kaupunkialueella tuota harrastaavat.
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.
Istuin autossani linja-autoasemalla valot poiskytkettynä, ei voinut kukaan tietää että olen autossa. Pihaan tuli komeassa sladissa auto ja revitti niin, että hiekoitussepelit rapisivat autoni kylkeen ja ikkunoihin. Kuski ajoi sitten parkkiin vähän matkan päähän.

Nappasin tunkin varren mukaan, kolkutin sillä hänen ikkunaa ja sanoin: "Päivää, rikonko ikkunat vai ajatteletko ensi kerralla missä revittelet."
Jonne: "Minä ajattelen", kolme matkustajaa olivat hiljaa.
Minä: "Kiitos" ja kävelin takaisin autooni.

Tapahtui viime talvena. Olin valmis rikkomaan ikkunat ja kantamaan seuraukset, silti olisin jäänyt plussalle.
 
Samaa mieltä, pieni mielikuvani että pieni äänimerkki muiden konstien jälkeen ei aiheuta kohteessa mitään ärtymystä, päinvastoin, kiittävät/pyytävät anteeksi.

Varmasti paikkakuntakohtaista, mutta enemmän tuntuu olevan, tai ainakin negaativista huomioita saavat ne kuskit jotka jäävät torven päälle makaamaan, joskus se äänimerkin käyttökin on jälkijättöistä, vaaratilanne jo ohi, tai toinen ääripää, esim valoissa ollaan ensin torvenpäällä jos ei ihan punakeltaisella niin hyvin pian vihreän sytyttyä, ja sitä painetaa sekuntti tai useampi. Jotkut niin innokkaita valloissa ennakoiessaan että torvi soi jo ennen vihreitä.

Jälkimmäisen kappaleen esimerkit voivat saada muilta niitä negatiivisia käsimerkkejä ja ihan syystä.
Kyllä, tuo torven päällä makaaminen tulkitaan hyvin helposti "sentterin näyttämiseksi", samaten kuin se että jostakin aivan mitättömästä asiasta räpytellään pitkiä tyyliin puoli minuuttia.
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.

Joka ikinen talvi. itse suosittelisin omalle kaupungille keppien vahvistamista sisään pujotetulla harjateräksellä.
 
Laitetaas video ilman mitään kommenttia, katsotaan mitä mieltä ollaan kuka ajoi enemmän väärin:

 
Sanoisin, että syyllinen on idiootti, joka tuon risteyksen piirtänyt/toteuttanut. Eikö noissa yleensä ole päättyvä kaista blokattu fyysisellä esteellä. Tässä tapauksessa siis tietysti vasemmanpuoleisen kääntyvän kaistan vasemmalla puolella olisi pitänyt olla este.
 
Sanoisin, että syyllinen on idiootti, joka tuon risteyksen piirtänyt/toteuttanut. Eikö noissa yleensä ole päättyvä kaista blokattu fyysisellä esteellä. Tässä tapauksessa siis tietysti vasemmanpuoleisen kääntyvän kaistan vasemmalla puolella olisi pitänyt olla este.
joo ei nuo kaksikaistaiset ympyrät ole parhaita keksintöjä, helposti tulee tällaista..
 
Kai se fyysinen este on ainoa vaihtoehto, kun sekä liikennemerkit ja kaistaviivat ovat täyttä mystiikkaa näille motoristeille. Mutta kyllä esim. Pitäjänmäen Haagan liikenneympyrä on haastava ensikertalaiselle kovassa ruuhkassa, ei siinä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas video ilman mitään kommenttia, katsotaan mitä mieltä ollaan kuka ajoi enemmän väärin:

Hittolainen tuo on paha mesta. Samanlainen on Haagan ympyrässä jossa menee Munkkiniemeen päin kaksi kaistaa samalla tavalla. Koska minulle vasen kaista on jatkoa ajatellen parempi niin sitä posotan, mutta aina jos on auto oikealla puolella niin saa pelätä tuleeko kylkeen.

Tuossa Kehäkessan kohdalla on sentään sulkuviiva, mutta Haagan ympyrässä on katkoviiva koska Pitskusta tulevat pääsevät siinä suoraan. Kaistojen yläpuolinen ohjeistus kyllä selkeästi kertoo että oikealta kaistalta mennään vain Munkkiniemeen.

Torvensoittoon sellainen kommentti että en käytä sitä enää ollenkaan. Mieluummin vaikka odotan valoissa ylimääräisen setin. Sen verran monta kertaa tullut keskaria yms. mielenosoitusta kun pikkuisen töötänny jotta huomaisi lähteä liikkeelle. Nyt odotan josko joku mun takana olis malttamattomampi. Valoja saatan vilkutella mutta eihän ne nää siltä puhelimeltaan tms. mitään.
 
Hittolainen tuo on paha mesta. Samanlainen on Haagan ympyrässä jossa menee Munkkiniemeen päin kaksi kaistaa samalla tavalla. Koska minulle vasen kaista on jatkoa ajatellen parempi niin sitä posotan, mutta aina jos on auto oikealla puolella niin saa pelätä tuleeko kylkeen.

Tuossa Kehäkessan kohdalla on sentään sulkuviiva, mutta Haagan ympyrässä on katkoviiva koska Pitskusta tulevat pääsevät siinä suoraan. Kaistojen yläpuolinen ohjeistus kyllä selkeästi kertoo että oikealta kaistalta mennään vain Munkkiniemeen.

Torvensoittoon sellainen kommentti että en käytä sitä enää ollenkaan. Mieluummin vaikka odotan valoissa ylimääräisen setin. Sen verran monta kertaa tullut keskaria yms. mielenosoitusta kun pikkuisen töötänny jotta huomaisi lähteä liikkeelle. Nyt odotan josko joku mun takana olis malttamattomampi. Valoja saatan vilkutella mutta eihän ne nää siltä puhelimeltaan tms. mitään.
joo pyrin myös välttämään torvensoittoa, valojen vilautus yleensä riittää, mutta tuossa nyt pääsi pikku fanfaari ilmoille, kenties toinen ei olisi tajunnut tehneensä virhettä lainkaan muuten. Sehän on varoitukseen ei mielenilmauksiin lain mukaan jos oikein olen ymmärtänyt..
 
Oon kerran näyttänyt tööttääjälle keskaria.

Paikka on valoristeys jossa samalta yhdeltä kaistalta pääsee pyöreällä valolla suoraan ja oikealle sekä nuolivalolla erikseen vasemmalle.

Siinä on usein tilanne että olet menossa vasemmalle ja sinne palaa punainen nuoli samalla kun vihreä pyöreä valo palaa.

Siinä sitten vilkku vasemmalla istut pysäytysviivalla niin joku torvi alkoi tööttäilemään ja oli muutenkin huono päivä.

Onnekseen valo vaihtui niin en saanut aikaiseksi käydä kysymässä että monellako tööttäyksellä ajatteli että ajan päin punaisia.
 
Kiva oli ajella aamupäivällä taas, kun sankka usva peitti aika ajoin näkyvyyden mutta oli silti valoisaa. Arvaatte vaan montako takavalotonta autoa siellä näkyi? Aivan, ei yhtään. Koska niitä ei nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
joo pyrin myös välttämään torvensoittoa, valojen vilautus yleensä riittää, mutta tuossa nyt pääsi pikku fanfaari ilmoille, kenties toinen ei olisi tajunnut tehneensä virhettä lainkaan muuten. Sehän on varoitukseen ei mielenilmauksiin lain mukaan jos oikein olen ymmärtänyt..
Jep. Kyllähän se on liikenneturvallisuusmielessä nettohyödyllistä, että virheen tehnyt huomaa edes jälkeenpäin, tai ainakin hetkeksi havahtuu pöhnästään. Teen itsekin merkinantoa myös jälkeenpäin hieman lain kirjaimen vastaisesti enkä aio muuttaa tapaani. Toki mitään pidempiä fanfaareja en kannata tai arvosta, vaikka törkeimmät tapaukset ovat joskus menneet sen verran tunteisiin että olen sortunut liioitteluun. :whistling:

Joku voi tietysti jälkihuomauttavasta äänimerkistä kimpaantua ja rattiraivostua, mutta eiköhän moinen hermosairas b-kasettiyksilö raivoa myös lain mukaisesta äänimerkistä, omista virheistään, kiireestä tai milloin mistäkin kuten väärän merkkisen, väärän värisen tahi liian kalliin auton näkemisestä.
 
joo varsinkin jos joku taksi nukahtaa valoihin niin on aika huomaavaista väläyttää valoja ettei kuljettajan tarvitse hävetä asiakkaan silmissä. Usein riittää väläytys, samoin kuin esim. merkiksi jalankulkijalle, että joo, aion todellakin pysähtyä siihen suojatien eteen, ei tarvitse odottaa siihen, että auto pysähtyy, voi luikkia heti ja säästää autolta pysähtymisen vaiva..
 
Usein riittää väläytys, samoin kuin esim. merkiksi jalankulkijalle, että joo, aion todellakin pysähtyä siihen suojatien eteen, ei tarvitse odottaa siihen, että auto pysähtyy, voi luikkia heti ja säästää autolta pysähtymisen vaiva..
Tuota tilannetta tulee tosi harvoin vastaan kun valitsee sellaisen lähestymisnopeuden jolla jalankulkijan ei tarvitse arvuutella.
 
Tuota tilannetta tulee tosi harvoin vastaan kun valitsee sellaisen lähestymisnopeuden jolla jalankulkijan ei tarvitse arvuutella.
minusta taas tuntuu, että suurin osa ei luota siihen, että auto pysähtyy tai sitten kiusallaan viivyttelee, mutta rauhallisesti lähestyessäkin saa usein pysähtyä, kun tavoite on rullata senverran että voi kakkosella jatkaa matkaa
 
Torvensoittoon sellainen kommentti että en käytä sitä enää ollenkaan. Mieluummin vaikka odotan valoissa ylimääräisen setin. Sen verran monta kertaa tullut keskaria yms. mielenosoitusta kun pikkuisen töötänny jotta huomaisi lähteä liikkeelle.

Joo pitäisi olla erillinen ystävällinen töötti valoissa seisojalle. Itse koitan noissa tilanteissa mahdollisimman lyhyellä tööttäyksellä selvitä. Jos on virolaisten raksamiesten, romanien tai narkkareiden auto niin odottelen vaan. Muutama lehtijuttu pelotellut.
 
minusta taas tuntuu, että suurin osa ei luota siihen, että auto pysähtyy tai sitten kiusallaan viivyttelee, mutta rauhallisesti lähestyessäkin saa usein pysähtyä, kun tavoite on rullata senverran että voi kakkosella jatkaa matkaa
Tuossa on se ero että se hidastus mikä tuntuu kuskista selkeältä, ei vielä näytä jalankulkijan suunnalta paljon miltään ja itsesuojeluvaisto ja kokemus pistää varmistelumoodin päälle.
 
Sanoisin, että syyllinen on idiootti, joka tuon risteyksen piirtänyt/toteuttanut. Eikö noissa yleensä ole päättyvä kaista blokattu fyysisellä esteellä. Tässä tapauksessa siis tietysti vasemmanpuoleisen kääntyvän kaistan vasemmalla puolella olisi pitänyt olla este.
Isot yhdistelmät saattaa tarvita tilaa. En tiedä miten tuossa kohtaa. Voisi silti laittaa matalaa kiveystä tai tärinäviivaa, niinkun vinkiksi ensi kertaa varten.
 
Laitetaas video ilman mitään kommenttia, katsotaan mitä mieltä ollaan kuka ajoi enemmän väärin:
Tuohan on ihan selkeästi toteutettu, on sekä sulkuviiva että taulu ylhäällä. Harmaa auto oikealla ylitti sulkuviivan ja on virheellinen tietenkin. Kuvaaja teki sen mokan että ei katsonut vilkkua, toki sitä eivät kaikki käytä, mutta olisi pitänyt ennakoida vähän että ei ehkä käännykään kun ei näy vilkkua oikealle.
 
Tuohan on ihan selkeästi toteutettu, on sekä sulkuviiva että taulu ylhäällä. Harmaa auto oikealla ylitti sulkuviivan ja on virheellinen tietenkin. Kuvaaja teki sen mokan että ei katsonut vilkkua, toki sitä eivät kaikki käytä, mutta olisi pitänyt ennakoida vähän että ei ehkä käännykään kun ei näy vilkkua oikealle.
eikai nyt sentään, sillä kaistalla voi vain mennä tiettyyn suuntaan, oli vilkkua tai ei. Eikai siinä aleta arvaamaan unohtiko vilkun ja ajaa täysin merkitsemättömälle alueelle ja aleta jarruttamaan jolloin takana tuleville voi syntyä arvaamaton tilanne. Vähän sama kuin sanoisit, että kuljettaja teki mokan kun ei arvannut, että vilkkua käyttämätön kuljettaja päätti oikaista jakajan yli..
 
eikai nyt sentään, sillä kaistalla voi vain mennä tiettyyn suuntaan, oli vilkkua tai ei. Eikai siinä aleta arvaamaan unohtiko vilkun ja ajaa täysin merkitsemättömälle alueelle ja aleta jarruttamaan jolloin takana tuleville voi syntyä arvaamaton tilanne. Vähän sama kuin sanoisit, että kuljettaja teki mokan kun ei arvannut, että vilkkua käyttämätön kuljettaja päätti oikaista jakajan yli..
Aha. Kyllä minulla ainakin on erityinen varovaisuus päällä aina kun on kyse kaksikaistaisesta ympyrästä. Kaksikaistainen tie ei ole läheskään yhtä riskialtis paikka.
 
Aha. Kyllä minulla ainakin on erityinen varovaisuus päällä aina kun on kyse kaksikaistaisesta ympyrästä. Kaksikaistainen tie ei ole läheskään yhtä riskialtis paikka.
moka olis ollut osuma ja kolari, tässä tapauksessa toki vältettiin sellanen koska kyllä sellanen takaraivossa aina on tuossa kohtaa, että joku koittaa oikealta päästä sun eteen, tosin yleensä vasta ympyrän jälkeen, sellasta vähän ounastelin tuon auton tavasta tulla ympyrään ja ajaa siinä..
 
Oon kerran näyttänyt tööttääjälle keskaria.

Paikka on valoristeys jossa samalta yhdeltä kaistalta pääsee pyöreällä valolla suoraan ja oikealle sekä nuolivalolla erikseen vasemmalle.

Siinä on usein tilanne että olet menossa vasemmalle ja sinne palaa punainen nuoli samalla kun vihreä pyöreä valo palaa.

Siinä sitten vilkku vasemmalla istut pysäytysviivalla niin joku torvi alkoi tööttäilemään ja oli muutenkin huono päivä.

Onnekseen valo vaihtui niin en saanut aikaiseksi käydä kysymässä että monellako tööttäyksellä ajatteli että ajan päin punaisia.
Missä on tämmöinen paikka?
 
Isot yhdistelmät saattaa tarvita tilaa. En tiedä miten tuossa kohtaa. Voisi silti laittaa matalaa kiveystä tai tärinäviivaa, niinkun vinkiksi ensi kertaa varten.
Tuossa on tilaa keskelle vaikka kuinka. Ihan päätön toteutus.
1671482820755.png
 
Tuota tilannetta tulee tosi harvoin vastaan kun valitsee sellaisen lähestymisnopeuden jolla jalankulkijan ei tarvitse arvuutella.
minusta taas tuntuu, että suurin osa ei luota siihen, että auto pysähtyy tai sitten kiusallaan viivyttelee, mutta rauhallisesti lähestyessäkin saa usein pysähtyä, kun tavoite on rullata senverran että voi kakkosella jatkaa matkaa
Tässä on varmaankin selkeitä paikallisia kulttuurieroja. Joissakin kylissä ihmiset ovat hyvin varovaisia ylittämään suojatietä, toisaalla hyppivät eteen ilmankin, ja sopivilla alueilla niin päissään että zombeilevat kaduilla kuten pihoilla.
 
Tuossa on tilaa keskelle vaikka kuinka. Ihan päätön toteutus.
1671482820755.png
muistan lukeneeni kauan sitten, että on todettu tällaisten ympyröiden olevan liian sekavia ja sen myötä nykyään tehdään vain yksinkertaisia yksikaistaisia ympyröitä. No tietty ei ihan jokapaikkaan, voisi ruuhkauttaa liikaa, varsinkin kun ei sitä vilkkua osata käyttää joko oikein tai ollenkaan..
 
Video on todella lyhyt, mitä aiemmin on tapahtunut? Mutta kuten, jo usein todettua, ympyrä aivan väärin tehty. Varsinkin nyt kun on talvi, näkyvyys, kaistoista, auraamisista jne. En pidä näistä 10 sek videoista, että toinen aina se "paha".
 
Oon kerran näyttänyt tööttääjälle keskaria.

Paikka on valoristeys jossa samalta yhdeltä kaistalta pääsee pyöreällä valolla suoraan ja oikealle sekä nuolivalolla erikseen vasemmalle.

Siinä on usein tilanne että olet menossa vasemmalle ja sinne palaa punainen nuoli samalla kun vihreä pyöreä valo palaa.

Siinä sitten vilkku vasemmalla istut pysäytysviivalla niin joku torvi alkoi tööttäilemään ja oli muutenkin huono päivä.

Onnekseen valo vaihtui niin en saanut aikaiseksi käydä kysymässä että monellako tööttäyksellä ajatteli että ajan päin punaisia.
Tässä ärsyttää enemmän tieinfra, mutta Oulussa löytyy Raksilasta vähän vastaava ihme viritys Google Maps Tuossa on kaksi kaistaa rinnakkain, vasemmanpuoleinen pelkästään suoraan ajaville, ja oikeanpuoleinen suoraan ajaville ja oikealle kääntyville. Oikealle kääntyville palaa vihreä nuolivalo, mutta samaan aikaan suoraan ajava oikeapuoleisella kaistalla on jumissa punaisissa. Mitä sieniä lie tuonkin suunnittelija mussuttanut. Arki-iltapäivisin tuonne oikealle markettien suuntaan pyrkivien määrä kun ei ole ihan vähäinen, vaikka tuossa googleauton kuvassa risteys sattuukin olemaan aika tyhjä.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas video ilman mitään kommenttia, katsotaan mitä mieltä ollaan kuka ajoi enemmän väärin:


Videolla toki helppoa katso, mutta aika selkeästi ylhäällä kerrottu että oikealla kaistalla pakollinen ajosuunta.

Sitä noudattamatta ajanut toki teki virheen, ja kuvaajalle tuskin tuli yllätykäsenä, ensinnäkin sen takia että tuollaiset ympyrät on haasteellisia, ja koska oikealla oleva auto ei vilkuttanut, niin ennustettavaa ettei käänny pois.

En tiedä mitä haetaan tuolla, kuka ajo enemmän väärin, kojelautavideot vähän sumentaa käytännön tilannetta, kuvaavan auton osalta hyvä että näytti valomerkkiä, oikea auto tuskin teki virhettä tahallaa, ja tuskin olisi muuten virhettä huomannut, ajorata kuitenkin näytti siltä että kaista jatkuu kuten ajoi.

Tuo videolla näyttää, niin jos kysymyksellä haetaan sitä että ajoiko kuvaaja varomattomasti, varoiko tarpeeksi, vai jopa hivutteliko. Video ehkä näyttää siltä, siltä, mutta vastauksen tietää ehkä paremmin kuvaaja itse.
Esimerkki toki toteutuksesta jossa itse rakenteet, ympäristö ei tue sitä mitä merkeillä ja maalauksilla ohjataan. On myös tehty ympyöröitä joissa ensikertaloiselle jotenkin selviää mikä on idea, ainakin jos merkit vielä selkeitä. Ei sinne välttämättä esteitä, betoniporsaita tarvita.

Tuossa kuitenkin ylhäällä hyvät merkit, jos vielä ympyrään saavuttaessa olisi ohjeet mistä kaistala mennään minnekkin, niin voi sen asian sisäistää ennen ympyrään ajoa.

Esimerkki myös siitä miten talvella ajempien kuskin virheet suorastaan ohjaa seuraavia samoihin virheisiin, tarkoitan noita ajouria, missä seurataan vanhoja jälkiä.
 
Viimeksi muokattu:
minusta taas tuntuu, että suurin osa ei luota siihen, että auto pysähtyy tai sitten kiusallaan viivyttelee, mutta rauhallisesti lähestyessäkin saa usein pysähtyä, kun tavoite on rullata senverran että voi kakkosella jatkaa matkaa
Ilmeisesti paikkaunta eroja, ja niiden sisälläkin voi olla kaupunkiosa eroja.

Kasvukeskuksissa ehkä toimii paremmin, sivummalla voi olla niin hämmentävää että joku auto noudattaa suojatie sääntöä, että kukaan ei uskalla mennä alle.

Mutta siellä missä toimii, niin jos ajoissa näyttää antaa, siis niin ajoissa että turvallista ylittää, niin kyllä ne menee yli poislukien ne jotka muuten vain hengailee suojetien päässä.
Ne jotka tarkoituksella väistää autoa, ovat kaemapana, ja jos sellaiselle hiljntää, niin peruuttavat vähän.
 

Täytyy sanoa että tämä on hyvä päätös. Se että on etuajo-oikeutettu ei lopeta sitä vastuuta että näissä riskialttiissa paikoissa tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Viitaten esim aiempaan 2-kaistaiseen ympyrään. Uutisessa korkein oikeus vahvisti sakot etuajo-oikeutetulle kun ajoi toisen kylkeen pysäköintipaikan kadulla. Tämän päätöksen ymmärtää hyvin jos ajattelee liikennettä yhteispelinä ja kaikkien matkaa nopeuttavana asiana, eikä niin että pitää kiinni omista "oikeuksistaan" hinnalla millä hyvällä.
 

Täytyy sanoa että tämä on hyvä päätös. Se että on etuajo-oikeutettu ei lopeta sitä vastuuta että näissä riskialttiissa paikoissa tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Viitaten esim aiempaan 2-kaistaiseen ympyrään. Uutisessa korkein oikeus vahvisti sakot etuajo-oikeutetulle kun ajoi toisen kylkeen pysäköintipaikan kadulla. Tämän päätöksen ymmärtää hyvin jos ajattelee liikennettä yhteispelinä ja kaikkien matkaa nopeuttavana asiana, eikä niin että pitää kiinni omista "oikeuksistaan" hinnalla millä hyvällä.


Et vissiin lukenut oleellista osuutta?

Tapaus sattui vanhan tieliikennelain aikaan, joten oikeus ei käyttänyt tapauksen arvioinnissa uuden tieliikennelain mukaista kuljettajan ennakointivelvollisuutta.

Tämä ennakointi ja ennakoitavuus on ihan uusi tuttavuus ja muutti peli kenttää jo tovi takaperin. Esim noi risteykset joissa sulkuviiva ja opaste ylhäällä - niissäkin pitää voida ennakoida että ajetaan selvästi näkyvien merkkien mukaan. Mutta ei saa olettaa että näin aina käy.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noita vastaavia päätöksiä tainnut olla aiemminkin, kun väistämisvelvollinen on hyvin suurella nopeudella jyrätty. Eno tosin tähän kohtaan vittuuntuneena muistuttaisi, että ei koske hälytysajoneuvoja. Sai sellaisen asemalta "tallista" lähteneen kylkeensä, kun ajoi vastakkaista puolta tietä. Tapahtui toki vanhaan hyvään aikaan jolloin oikeusmurhasta ei noussut kummoistakaan älämölöä.
 
Eno tosin tähän kohtaan vittuuntuneena muistuttaisi, että ei koske hälytysajoneuvoja. Sai sellaisen asemalta "tallista" lähteneen kylkeensä, kun ajoi vastakkaista puolta tietä. Tapahtui toki vanhaan hyvään aikaan jolloin oikeusmurhasta ei noussut kummoistakaan älämölöä.
En nyt ymmärrä mitä tarkoita, mikä ei koske hälytysajoneuvoja.

Jos hälytysajoneuvo tulee väistämisvelvollisena kylkeen, vai oliko tuossa nyt tilanne missä hälytysajoneuvolla oli etuajo oikeus. Silmissäni nään kohteen missä pelastusaseman kohdalla muulle liikenteelle vilkkuu varoitusvalot/palaa punainen ja lanssi pillit päällä lähtee hälytysajoon. Tuossa voi tulla sanomista "eteen ajaneelle"

Vs tilanne ei tuollaista ja lanssi jostain pihasta sokkona pillitpäällä kylkeen. Nämä kai menneet "lanssin" piikkiin
 
En nyt ymmärrä mitä tarkoita, mikä ei koske hälytysajoneuvoja.

Jos hälytysajoneuvo tulee väistämisvelvollisena kylkeen, vai oliko tuossa nyt tilanne missä hälytysajoneuvolla oli etuajo oikeus. Silmissäni nään kohteen missä pelastusaseman kohdalla muulle liikenteelle vilkkuu varoitusvalot/palaa punainen ja lanssi pillit päällä lähtee hälytysajoon. Tuossa voi tulla sanomista "eteen ajaneelle"

Vs tilanne ei tuollaista ja lanssi jostain pihasta sokkona pillitpäällä kylkeen. Nämä kai menneet "lanssin" piikkiin
Lanssi/paloauto tuli siis useamman kaistan yli enon auton kylkeen. Väistämisvelvollisuus olisi pitänyt olla pelastusajoneuvolla, kun siinä oli jo auto siis selvästi ajoreitillä. Oikeus oli kuitenkin sitä mieltä, että sokkona kuilusta syöksyminen on ihan ok, menee siinä sivukommenttina myös kävelytiekin :D En usko, että enolla suurempaa ongelmaa olisi ollut antaa tietä (jos olisi ehtinyt), kun käytännössä se oli (nykyään) saman pelastuslaitoksen kolleega, joka ajoi kylkeen.
 
Tässä ärsyttää enemmän tieinfra, mutta Oulussa löytyy Raksilasta vähän vastaava ihme viritys Google Maps Tuossa on kaksi kaistaa rinnakkain, vasemmanpuoleinen pelkästään suoraan ajaville, ja oikeanpuoleinen suoraan ajaville ja oikealle kääntyville. Oikealle kääntyville palaa vihreä nuolivalo, mutta samaan aikaan suoraan ajava oikeapuoleisella kaistalla on jumissa punaisissa. Mitä sieniä lie tuonkin suunnittelija mussuttanut. Arki-iltapäivisin tuonne oikealle markettien suuntaan pyrkivien määrä kun ei ole ihan vähäinen, vaikka tuossa googleauton kuvassa risteys sattuukin olemaan aika tyhjä.

Näitä on myös Helsingissä, ainakin Konalassa:

Muistan nähneeni myös tuollaisen vasemmalle menevän jossain, mutta siinä oli sentään kaksi kaistaa: oikea pelkästään suoraan meneville ja oikealle kääntyville, mutta vasemmalla kaistalla nuolivalo vaikka kaistalta sai mennä myös suoraan. Ja se sitten hidastaa suoraan menevää liikennettä. En vaan muista missä tämmöinen on ollut.
 
Lanssi/paloauto tuli siis useamman kaistan yli enon auton kylkeen. Väistämisvelvollisuus olisi pitänyt olla pelastusajoneuvolla, kun siinä oli jo auto siis selvästi ajoreitillä. Oikeus oli kuitenkin sitä mieltä, että sokkona kuilusta syöksyminen on ihan ok, menee siinä sivukommenttina myös kävelytiekin :D En usko, että enolla suurempaa ongelmaa olisi ollut antaa tietä (jos olisi ehtinyt), kun käytännössä se oli (nykyään) saman pelastuslaitoksen kolleega, joka ajoi kylkeen.
Ok, tuo yllättävää.
Jäänyt 2000 -> luvun tapauksista mielikuva että jos hälytysajoneuvot menee normi sääntöjen vastaisesti niin siellä myös "maksaja". En tarkoita että toinen olisi aina syytön.

Myönnän kyllä että pitkälti suullisesti kuultua tarinaa, ja lähinnä noita risteys juttuja, lanssi kolmion/punaisten takaa kylkeen.

Edit:
Siis lähinnä maksajaa miettien.
 
mutta Oulussa löytyy Raksilasta vähän vastaava ihme viritys Google Maps Tuossa on kaksi kaistaa rinnakkain, vasemmanpuoleinen pelkästään suoraan ajaville, ja oikeanpuoleinen suoraan ajaville ja oikealle kääntyville. Oikealle kääntyville palaa vihreä nuolivalo, mutta samaan aikaan suoraan ajava oikeapuoleisella kaistalla on jumissa punaisissa. Mitä sieniä lie tuonkin suunnittelija mussuttanut. Arki-iltapäivisin tuonne oikealle markettien suuntaan pyrkivien määrä kun ei ole ihan vähäinen, vaikka tuossa googleauton kuvassa risteys sattuukin olemaan aika tyhjä.
Nuo kai sellaisia kohtia joissa halutaan salli "punaisilla" kääntyä oikealle, eli jos jonon ensimmänen sattuu olemaan menossa oikealle, niin hänellä se mahdollisuus. Halpa lisä. pyöreän vihreän aikaan sillä nuolella tehostetaan oikealle menoa, kuljettajat tietää että ei väistettäviä.

Tuo vasemmalle punainen nuoli, tuo mieleen että risteyksessä sitä ei ole voitu jättää kuskin varaan, sen verran vaarallinen.

Kummatkin tuovat toki esille sen vilkun käytön tärkeyden ja autosuunnittelussa sen vilkun näkyminen.
 
Ok, tuo yllättävää.
Jäänyt 2000 -> luvun tapauksista mielikuva että jos hälytysajoneuvot menee normi sääntöjen vastaisesti niin siellä myös "maksaja". En tarkoita että toinen olisi aina syytön.

Myönnän kyllä että pitkälti suullisesti kuultua tarinaa, ja lähinnä noita risteys juttuja, lanssi kolmion/punaisten takaa kylkeen.

Edit:
Siis lähinnä maksajaa miettien.
Tässä puhutaan 80-90 luvun ajoista. Viranomainen aina oikeassa jne...
 


Jatkuvalla syötöllä tuolla liikenteen seassa on joku, jolla vauhti pumppaa +-20km/h, auto ajelehtii tien laidasta keskelle tietä. Näiden sankareiden takana ajaessa ärsyttää. Kun sitten mennään ohi, niin on nokka kännykässä kiinni tai puhutaan siihen. Puhelun loppuessa taas kaasujalka löytyy, kun huomataan vauhdin hiipuneen toistakymmentä km/h alle rajoitusten. Ihmiset ei ilmeisesti itse tajua, kuinka paljon tuo kännykän räpläily tai siihen puhuminen vaikuttaa tuohon ajamiseen.

Silloin, kun kännykät yleistyi aikanaan, olin raksahommissa lautapoikana. Kirvesmies jonka mukana olin, puhui jatkuvasti puhelimeen ison Sprinterin ratissa. Itse vänkärin paikalla sain jatkuvasti säikähtää läheltä piti tilanteita. Milloin kännykkää kaivaessa Sprinteri ajautui vastaantulevien kaistalle tai puhuessa meinattiin ajaa valoissa muiden perään. Hätäjarrutuksia, nopeita ratinkääntöjä ja paljon "oho" kommentteja. Ei tainnut silloin vielä laitonta olla.
 
Urpo mies videolla, mutta tuntuu kyllä vähän nurinkuriselta, että se puhelimeen puhuminen sitä kädessä pitäen on itseisarvona rangaistava teko samalla, kun nykyautojen ilmastointiakin hallitaan kojelaudassa näkökentässä seisovan tabletin ja hipaisukytkimien kautta.

Edit: pointtina siis se, että esim. suoralla tiellä ajaessa se puhelin kädessä ei vaikuta mihinkään, mutta tietenkin esim. kaupungin ruuhkassa manuaalivaiheisella autolla ajessa hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti paikkaunta eroja, ja niiden sisälläkin voi olla kaupunkiosa eroja.

Kasvukeskuksissa ehkä toimii paremmin, sivummalla voi olla niin hämmentävää että joku auto noudattaa suojatie sääntöä, että kukaan ei uskalla mennä alle.

Jo alakoulussa opetettiin, että mieluummin antaa auton mennä suojatien yli ensin. Jos osuu yhteen, niin jalankulkija jää toiseksi, vaikka tekisi oikein. Kun kouluajoista jäi selkärankaan oletus, että auto ei pysähdy, niin harvassa ovat ollet tilanteet. Ja jalankulkiessa ainakin itsellä on aikaa, että varsinkin isoa ajoneuvoa ei viitsi pysäyttää.

Kun itse on varovainen, niin suorastaan pelottaa tilanteet, jossa rynnätään suojatielle. Monesti näitä näkee kävelevän myös punaisilla valoilla. Kai minä olen outolintu, kun tyhjässä risteyksessä odotan vihreitä tai annan auton mennä ensin suojatielle. Jos pienenä ei opeteta varovaisuutta, niin kaipa sitä on varomaton vanhempanakin.
 
Viimeksi muokattu:
Jo alakoulussa opetettiin, että mieluummin antaa auton mennä suojatien yli ensin. Jos osuu yhteen, niin jalankulkija jää toiseksi, vaikka tekisi oikein. Kun kouluajoista jäi selkärankaan oletus, että auto ei pysähdy, niin harvassa ovat ollet tilanteet. Ja jalankulkiessa ainakin itsellä on aikaa, että varsinkin isoa ajoneuvoa ei viitsi pysäyttää.

Kun itse on varovainen, niin suorastaan pelottaa tilanteet, jossa rynnätään suojatielle. Monesti näitä näkee kävelevän myös punaisilla valoilla. Kai minä olen outolintu, kun tyhjässä risteyksessä odotan vihreitä tai annan auton mennä ensin suojatielle. Jos pienenä ei opeteta varovaisuutta, niin kaipa sitä on varomaton vanhempanakin.

Lapsille nyt opetetaan monta muutakin turvallisuusseikkaa, joista aikuiset selviävät hyvän harkinnan mukaisesti ilman lapsellisia sääntöjä.

Kaikista paras liikenteen sujuvuudelle on se kun etu(ajo)oikeutettu menee ensin rivakasti ja väistämisvelvollinen antaa reilusti tilaa. Kun kaksi järkevää kohtaa liikenteessä ja osaavat toimia, ei yleensä kenenkään tarvitse pysähtyä ja liikenne kohtaamistilanteessa sujuu hyvin.

Yksi inhottava joukko on juuri nuo suojatien edessä norkoilevat kävelijät joilla ei ole aikomustakaan mennä. Kolme viikkoa sitten eräs viittoileva vanha pariskunta seisoi suojatien edessä, molemmista suunnista autojonot seisoivat. Ylitin pyöräilijän tien ja kysyin mikä meininki. Kuulemma eläkeläisillä on aikaa odottaa autotonta hetkeä, ei heidän takia tarvitsisi kenenkään pysähtyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 564
Viestejä
4 580 328
Jäsenet
75 468
Uusin jäsen
Heki_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom