Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei nyt pidä hernettä vetää nenään. En ole ikinä isoa autoa ajanut ja yritin olla vitsikäs lievissä kaljoissa. Pahoittelut.
No problemos, se oli vanhempi konstaapeli joka minut pysäytti kahden mäen pohjalle. Sitten ei noussutkaan enää mäkeä ja hän antoi neuvon peruuttaa edellisen päälle. Sanoin että tilaa sinä hiekka-auto niin minä hoidan loput. Hiekan saavuttua hän vielä hiekoitti kärrinkin alustan, minä pääsin jatkamaan matkaani ja loppumäkiin menin taas urku auki, liukkaalla saa teliä nostella ja lukkoa tarjota pienemmälle vaihtamisen lomassa muutenkin ja sitten vielä pysäytetään juuri ennen mäkeä
 
Kyllä siitä näkee, pitää olla suht perässä kiinni ja kun ei valoja näy niin kurkata ja jos latu vapaa niin urku auki. Se pölinä alkaa vasta perälaudasta, vierellä ei ole mikään ongelma ajaa. Mitä kauempaa katsoo sen ”tiheämpi” se lumipöly on eli ihan turha kuvitella lähteä ohittamaan 50m päästä. Toiset osaa toiset ei.
Nuoret kuolemattomat ja muuten vaan hurjat. Siinä vaiheessa kun saat näkyvyyden kuntoon siellä perälaudan kohdalla viereisellä kaistalla, olet jo vapaata riistaa mahdollisille valottomille autoille, jotka sattuvat sijaitsemaan 0-50 m edessäsi. Sanoit nimittäin tekeväsi kurkkauspäätöksen sen perusteella näkyykö vastassa valoa.

Maanteillä valitettavasti liikkuu syystä tai toisesta valottomia/vähävaloisia ajoneuvoja sekä valoisaan aikaan että jopa pimeällä. Käsitin, että nyt puhuttiin lumipöllystä päiväsaikaan, jolloin ainakaan vähävaloisia ei rekan pöllyn takaa voi havaita.

Suurin osa valojen perusteella kurkkijoista selvinnee autoilu-uransa loppuun ilman nokkakolaria. Valottomat/vähävaloiset ovat onneksi vähemmistössä, joten on erittäin pieni todennäköisyys, että sellainen sattuisi olemaan juuri kurkkauksen aikaan enintään 50 m päässä. Arpomista siis, kuten @Tommy Goldfish sanoi.

En suosittele täydellisen sokkopöllyn takaa valojen perusteella kurkkimista kenellekään. Ennemmin tai myöhemmin näkyvyys paranee/reitit erkanevat, ja lisäksi sokkopölly on niin harvinaista, ettei ohituksen lykkäämisellä ole suurta merkitystä.
 
Nuoret kuolemattomat ja muuten vaan hurjat. Siinä vaiheessa kun saat näkyvyyden kuntoon siellä perälaudan kohdalla viereisellä kaistalla, olet jo vapaata riistaa mahdollisille valottomille autoille, jotka sattuvat sijaitsemaan 0-50 m edessäsi. Sanoit nimittäin tekeväsi kurkkauspäätöksen sen perusteella näkyykö vastassa valoa.

Maanteillä valitettavasti liikkuu syystä tai toisesta valottomia/vähävaloisia ajoneuvoja sekä valoisaan aikaan että jopa pimeällä. Käsitin, että nyt puhuttiin lumipöllystä päiväsaikaan, jolloin ainakaan vähävaloisia ei rekan pöllyn takaa voi havaita.

Suurin osa valojen perusteella kurkkijoista selvinnee autoilu-uransa loppuun ilman nokkakolaria. Valottomat/vähävaloiset ovat onneksi vähemmistössä, joten on erittäin pieni todennäköisyys, että sellainen sattuisi olemaan juuri kurkkauksen aikaan enintään 50 m päässä. Arpomista siis, kuten @Tommy Goldfish sanoi.

En suosittele täydellisen sokkopöllyn takaa valojen perusteella kurkkimista kenellekään. Ennemmin tai myöhemmin näkyvyys paranee/reitit erkanevat, ja lisäksi sokkopölly on niin harvinaista, ettei ohituksen lykkäämisellä ole suurta merkitystä.
Muuten asiaan puuttumatta mutta noita valottomia autoja ei kyllä näe pidemmällä suoralla vaikka ajaisi vastaan ihan hyvässäkin kelissä pimeällä.
 
Vaihtoehto a. Olenpa muuten saanut makeat naurut kun jarrutin liukkaalla 8 akselista yhdistelmää hirven takia ja takana ollut perskärpänen yritti estää peräänajon vetämällä penkalle päin ja puskuripalat vain lentelivät. Siis kärpäsen muovikiposta.
Kai se oli säästänyt vuosien varrella niin hyvin polttoainetta, että sillä yhden puskuriremontin maksaa. :hmm: :poop:
 
Liikenne pysähtyi moottoritiellä lumisateessa kolarin vuoksi. Olin jonon viimeinen ja laitoin hätävilkut päälle, näytin olevan ainoa. Kieltämättä pelotti ajaako joku perään.
 
Liikenne pysähtyi moottoritiellä lumisateessa kolarin vuoksi. Olin jonon viimeinen ja laitoin hätävilkut päälle, näytin olevan ainoa. Kieltämättä pelotti ajaako joku perään.
Eilen joku taksi ajeli 1-tietä Leppävaarasta Kiloon hätävilkut päällä 80 km/h. Tulin kauempaa takaa, hieman oli 1x2 meininkiä siinä takanatulijoilla, kun käytännössä vain hätävilkut näkyy ja silti menee eteenpäin kovaa vauhtia. Tuli vaan mieleen, että taisi olla näitä hiljattain aloittaneita taksikuskeja, joka ei sumaria osannut kytkeä.

Muurlan tienoilla oli ihan paljasta tiepintaa tarjolla kahden kaistan verran ja vastaan tuli possujuna, jossa lumiaura edessä yhdellä kaistalla pientaretta höyläämässä ja kukaan ei mene ohi (40-50 km/h tunnissa ehkä vauhtia). Mitenköhän mahtoivat autot pärjätä, kun pääsivät pk-seudulle asti, jos tuossa kohtaa jo noin jänskätti.
 
Kävin pienellä huviajelulla, kun saavutin liikennetraktorin joka eteni 50 km/h. Odottelin rauhassa ohituspaikkaa kun taakse ehti jo 3 autoa aivan persuksiin. Sitten menin heti kun se oli turvallista, seurailin peilistä miten eivät henkilöautot lähteneet ohi vaikka näin ne vielä 500-800 metrin päästä. Mahtoi siinä jonoon tullutta rekkakuskia harmittaa koska hän ei pääse sieltä pujahtamaan vaikka ajopiirturi vilkkuisi jo punaisella
 
Vastauksena ketjun otsikkoon: Ajatus siitä, että liikenteessä on samanlaisia kuskeja mitä tässä ketjussa kirjoittajia.

Lisätään nyt pari muuta:
Tampereella on ajoittain ruuhkia koska Nokia areenalla on tapahtumia ja ruuhka ulottuu keskustasta viinikan "sekoittajaan" asti. Mikä ihmisiä vaivaa, että tukitaan risteys aivan surutta? Siis 200m päästä näkee, että ruuhka päällä ja jono ei vedä, mutta tungetaan keskelle risteystä ja ollaan jumissa keskellä risteävän liikenteen kaistaa.

Ja se, että ihmiset eivät tunne autojansa eivätkä osaa käyttää niiden valoja. Nyt talvikelillä on monesti päivällä aika valoisaa mutta näkyvyys silti heikko koska pöllyävä lumi jne. Sitten vedetään motarin ohituskaistalla jonossa perä pimeänä. Ottaen huomioon kuinka kaikkivaltias traficom on, Suomeen pitäisi säätää asetus joka pakottaa takavalot palamaan aina kun auto liikkuu.
 
Vastauksena ketjun otsikkoon: Ajatus siitä, että liikenteessä on samanlaisia kuskeja mitä tässä ketjussa kirjoittajia.

Lisätään nyt pari muuta:
Tampereella on ajoittain ruuhkia koska Nokia areenalla on tapahtumia ja ruuhka ulottuu keskustasta viinikan "sekoittajaan" asti. Mikä ihmisiä vaivaa, että tukitaan risteys aivan surutta? Siis 200m päästä näkee, että ruuhka päällä ja jono ei vedä, mutta tungetaan keskelle risteystä ja ollaan jumissa keskellä risteävän liikenteen kaistaa.

Ja se, että ihmiset eivät tunne autojansa eivätkä osaa käyttää niiden valoja. Nyt talvikelillä on monesti päivällä aika valoisaa mutta näkyvyys silti heikko koska pöllyävä lumi jne. Sitten vedetään motarin ohituskaistalla jonossa perä pimeänä. Ottaen huomioon kuinka kaikkivaltias traficom on, Suomeen pitäisi säätää asetus joka pakottaa takavalot palamaan aina kun auto liikkuu.
Toi takavalojen palamattomuus on hauskaa kapeilla Stadin kaduillakin välillä, kun et tiedä onko se kadunvarressa/risteyksen välittömässä läheisyydessä seisova auto liikenteessä vai parkissa. Välillä tuntuu että eivät kuskit tiedä itsekään.
 
Kyllä tuli itsekkin eilen aamuna viiden jälkeen kirottua kun ei auton valoja osata käyttää. Jopa yhdellä taisi olla itseni lisäksi takasumari käytössä ja sekin oli letkaa vetänyt auto joka ajeli 80 alueella mittariin 70. Silloin lumi pöllysi niin pahasti että oli ihan perusteltu ajonopeus. Edellä ajavan ei kaukana tarvinnut olla että katosi jo lumipöllyyn.
 
Helvetin tasakaasukuskit. Miten helvetissä se on niin vaikea käyttää sitä kaasupoljinta. 60kmh alue ja edessä ajavalla Mazdalla vaihtelee nopeus 40-75kmh. Löysin vihdoin alueen missä puolet kuskeista on moisia ja on tietty mäkinen alue.

Ja jotain posiivista eilisestä ja sitä edeltävästä päivästä PK-seudulla. Joo ajettiin turhaan vasenta kaistaa jumittamassa muita sama tahtia kuin oikea kaista etenee MUTTA todella monella oli sumuvalot käytössä. Yllätti koska liian usein moista järjenkäyttöä ei näy.
 
Viimeksi muokattu:
Kesto ärsytys liikenteessä tuli taas tänään eteen. Stop merkin takaa pysähtymättä eteen 80 alueella siten, että joudun jarruttamaan. Kaasupoljinta ei löydy vaan jäädään ajamaan eteen 60km/h ja alamäessä painetaan vielä varmuuden vuoksi jarrua. Kilometrin jälkeen käännytään tietenkin siten, että ensin hidastetaan ja jarrutetaan ja lopuksi vasta hieman ennen kääntymistä vilkkua. Harva asia menee oikeasti ihon alle liikenteessä mutta tämä nostattaa itsessä hieman rattiraivoa.
 
Moottoritiellä vasenta kaistaa alinopeutta ja vasta torvisoitto ja valojen vilkuttelu saa liikettä niveliin :facepalm:

Vierelle kun pääsi niin keskisormi pystyssä:facepalm::facepalm:
 
Vierelle kun pääsi niin keskisormi pystyssä:facepalm::facepalm:

Mikähän hinku joillakin on päästä tuota keskisormea heiluttelemaan joka välissä. Tässä jokua aika sitten moottoritien vasemmalla kaistalla ajaessa aloin tavoittamaan edessä ajavaa mersukuskia. Mersukuski kyllä vaihtoi nätisti oikealla kaistalle, ilman että edes kovin lähelle kerkesin, tai olisin mitään valoja vilkutellut tms. Silti ohiajaessa mersukuskilla oli keskaripystyssä ja ohi kun pääsin, tultiin perässä kiinni roikkumaan mersun kanssa...

Edit. Yleensä nämä keskisormen näyttelijät ovat jo keski-iän ylittäneitä miehiä "premium-autoissa", aina alkaa naurattamaan, että sen ikäiset ihmiset käyttäytyvät niin lapsellisesti :D
 
Mikähän hinku joillakin on päästä tuota keskisormea heiluttelemaan joka välissä. Tässä jokua aika sitten moottoritien vasemmalla kaistalla ajaessa aloin tavoittamaan edessä ajavaa mersukuskia. Mersukuski kyllä vaihtoi nätisti oikealla kaistalle, ilman että edes kovin lähelle kerkesin, tai olisin mitään valoja vilkutellut tms. Silti ohiajaessa mersukuskilla oli keskaripystyssä ja ohi kun pääsin, tultiin perässä kiinni roikkumaan mersun kanssa...

Edit. Yleensä nämä keskisormen näyttelijät ovat jo keski-iän ylittäneitä miehiä "premium-autoissa", aina alkaa naurattamaan, että sen ikäiset ihmiset käyttäytyvät niin lapsellisesti :D

Ihminen saavuttaa henkisen aikuisuuden siinä 40v hujakoilla, siitä se alkaa pikku hiljaa laskemaan takaisin kohti lapsuutta, 50v tulee se villitys kausi että ostetaan 1000cc prätkä ja sitten siinä 60v iässä ollaan joka asiasta katkeria ja käytös on jo lapsen tasolla jatkuvan kiukuttelun kanssa...
 
No ei ollut, vaan normaali ajokeli, jossa kahden idiootin muodostama ”ruuhka”.
Talvikeli, luntakin etelään jo tullut.

Kyllä siitä näkee, pitää olla suht perässä kiinni ja kun ei valoja näy niin kurkata ja jos latu vapaa niin urku auki. Se pölinä alkaa vasta perälaudasta, vierellä ei ole mikään ongelma ajaa. Mitä kauempaa katsoo sen ”tiheämpi” se lumipöly on eli ihan turha kuvitella lähteä ohittamaan 50m päästä. Toiset osaa toiset ei.
Liikenteessä ei ole kyse siitä uskaltaako ajaa.



Ja sitä autoa edessä ei 2-3sec aiemmin nähnyt :)? Tuostakin ongelmasta pääsee kun tail-geittaa edellä menevää niin ei tule yllätyksenä :).
Jos ajotapa olisi sellainen että siinä on pelivaraa virheille, niin se paremmin kestää hetkellisen pöllyävän lumen näköesteen.

Mutta jos ei puhuta sekunninosista, vaan pidemmästä näkyvyyden heikentymisestä niin se ajonopeus sovitetaan siihen tilanteeseen, Eikä niin että ajetaan rekan konttiin jotta se jotenkin erotettaisiin tai ajetaan sokkonan tuttua tietä odottaen parempaa näkyvyyttä.

Juttu lähti siis allaolevasta.
Ihan fiksuahan se on laskea nopeutta jos ei käytännössä näe mitään. Tietysti mikään äkkijarrutus ei ehkä niinkääm fiksua, mutta jalan nostaminen kaasulta.
 
Ihminen saavuttaa henkisen aikuisuuden siinä 40v hujakoilla, siitä se alkaa pikku hiljaa laskemaan takaisin kohti lapsuutta, 50v tulee se villitys kausi että ostetaan 1000cc prätkä ja sitten siinä 60v iässä ollaan joka asiasta katkeria ja käytös on jo lapsen tasolla jatkuvan kiukuttelun kanssa...
Joka ukon pitäisi lyödä testopiikki persuksiin ennen 5-kymppisiä. Ei muuttuisi räkyttäväksi pikkurakiksi joka keskisormi ojossa joutuu autoilemaan ja akka häpeää
 
..Ja se, että ihmiset eivät tunne autojansa eivätkä osaa käyttää niiden valoja. Nyt talvikelillä on monesti päivällä aika valoisaa mutta näkyvyys silti heikko koska pöllyävä lumi jne. Sitten vedetään motarin ohituskaistalla jonossa perä pimeänä. Ottaen huomioon kuinka kaikkivaltias traficom on, Suomeen pitäisi säätää asetus joka pakottaa takavalot palamaan aina kun auto liikkuu.

Juurikin näin. Sitten näkee vielä, että syytetään autoa tästä. Ei, autossa ei ole vikaa vaan kuljettajassa, joka ei osaa kääntää valoja päälle silloin kun auto ei ymmärrä. Toyotoissa näitä näkee hyvin usein. Vielä en ole Camry-kuskina ymmärtänyt miksi se on joillekin täysin ylivoimasta. Liittynee ilmeisesti samaan asiaan kuin vilkun käyttämättömyys. Mikään ei nosta verenpainetta enemmän kuin Audi A6 farmari, joka ei käytä vilkkua. Ja aina sama, Audi A6.
 
Juurikin näin. Sitten näkee vielä, että syytetään autoa tästä. Ei, autossa ei ole vikaa vaan kuljettajassa, joka ei osaa kääntää valoja päälle silloin kun auto ei ymmärrä. Toyotoissa näitä näkee hyvin usein. Vielä en ole Camry-kuskina ymmärtänyt miksi se on joillekin täysin ylivoimasta. Liittynee ilmeisesti samaan asiaan kuin vilkun käyttämättömyys. Mikään ei nosta verenpainetta enemmän kuin Audi A6 farmari, joka ei käytä vilkkua. Ja aina sama, Audi A6.
Tai se Audi, joka käyttää vilkkua kerran ihan viime hetkellä. Ikään kuin se auttaa yhtään ketään. Tai sitten jotkut sattumanvaraiset kopperot, jotka ajaa liikenneympyrän läpi kuin joku joulukuusi välkytellen vilkkua vasemmalle ja oikealle. Näiden kohdalla ei oikein voi luottaa siihen, että se vilkku poistuessa lopulta oikeasti tarkoittaisi poistumista.
 
Juurikin näin. Sitten näkee vielä, että syytetään autoa tästä. Ei, autossa ei ole vikaa vaan kuljettajassa, joka ei osaa kääntää valoja päälle silloin kun auto ei ymmärrä. Toyotoissa näitä näkee hyvin usein. Vielä en ole Camry-kuskina ymmärtänyt miksi se on joillekin täysin ylivoimasta. Liittynee ilmeisesti samaan asiaan kuin vilkun käyttämättömyys. Mikään ei nosta verenpainetta enemmän kuin Audi A6 farmari, joka ei käytä vilkkua. Ja aina sama, Audi A6.
Osassa autoja on surkeat valot, toki ne valot on käyttäjän vastuulla ja jos auto oma vakio auto, niin pitäs sen surkeus olla tiedossa.
No kanssa-autoilijat vinkkaa valoista, jostain syystä yllättävän iso joukko ei siltikään kytke valoja, joten tulee mieleen tahallisuus.

Vilkun kanssa, se on monella ihan tahallista, ihan tietoinen harkittu valinta ettei käytetä, ja se viimetingassa vilauttaminen liittyy siihen että on pakko, muuten ei sitäkään.
Sitten on se joukko jotka käyttää vilkkua liianmyöhään, osalla se selittys että on jotenkin noloa käyttää vilkkua ajoissa, tätä vielä ruokkii tarinat että poliisi pitää epäilyttävänä jos käyttää vilkkua kuten pitää. Ehkä nuo vilkkua nuukasti käyttävät ovat pienissä päihteissä ajavia tai, katsastamattomia tai muuten vain vältellään poliisia.
 
Ihminen saavuttaa henkisen aikuisuuden siinä 40v hujakoilla, siitä se alkaa pikku hiljaa laskemaan takaisin kohti lapsuutta, 50v tulee se villitys kausi että ostetaan 1000cc prätkä ja sitten siinä 60v iässä ollaan joka asiasta katkeria ja käytös on jo lapsen tasolla jatkuvan kiukuttelun kanssa...

Joka ukon pitäisi lyödä testopiikki persuksiin ennen 5-kymppisiä. Ei muuttuisi räkyttäväksi pikkurakiksi joka keskisormi ojossa joutuu autoilemaan ja akka häpeää

Nyt kun itsekin muistelen, niin edesmennyt oma isäpuolikin oli samanlainen, prätkineen kaikkineen. Sitä käytöstä sai tosiaan välillä hävetä, varsinkin kun välillä keskisromi heilui vänkärinkin penkillä ollessa :facepalm:
 
Nyt kun itsekin muistelen, niin edesmennyt oma isäpuolikin oli samanlainen, prätkineen kaikkineen. Sitä käytöstä sai tosiaan välillä hävetä, varsinkin kun välillä keskisromi heilui vänkärinkin penkillä ollessa :facepalm:

Juu, omasta kokemuksesta itsekkin kirjoitan mitä faijaa seurannut, vielä 70v oltiin kuolemattomia ja vanhukseksi jos sanoi niin suuttui, nyt 80v on jo luovutettu ja olohuoneessa istuu vain hahmo joka elää jatkoajalla sohvan, jääkaapin ja makuuhuoneen kolmion sisällä.
 
Osassa autoja on surkeat valot, toki ne valot on käyttäjän vastuulla ja jos auto oma vakio auto, niin pitäs sen surkeus olla tiedossa.
No kanssa-autoilijat vinkkaa valoista, jostain syystä yllättävän iso joukko ei siltikään kytke valoja, joten tulee mieleen tahallisuus.

Vilkun kanssa, se on monella ihan tahallista, ihan tietoinen harkittu valinta ettei käytetä, ja se viimetingassa vilauttaminen liittyy siihen että on pakko, muuten ei sitäkään.
Sitten on se joukko jotka käyttää vilkkua liianmyöhään, osalla se selittys että on jotenkin noloa käyttää vilkkua ajoissa, tätä vielä ruokkii tarinat että poliisi pitää epäilyttävänä jos käyttää vilkkua kuten pitää. Ehkä nuo vilkkua nuukasti käyttävät ovat pienissä päihteissä ajavia tai, katsastamattomia tai muuten vain vältellään poliisia.
Välillä tuntuu siltä, että noilla vilkkua lähinnä "käännyin jo" valoina käyttävillä puristaa vanne päätä ratin takana koko ajan niin lujaa, ettei sitä vilkun merkkiääntä kestä kuunnella yhtään. Tai sitten se merkkiääni häiritsee radion kuuntelua, puhelua tms.
Kyllähän se ottaa toisinaan pattiin kun risteyksessä edellä oleva autoilija muuttuukin vihreiden syttyessä yhtäkkiä oikealle kääntyjäksi, jolla on kevyttä liikennettä väistettävänä niin paljon, että itse hyvä jos ehtii risteyksen yli samoilla vihreillä.
 
Kyllähän se ottaa toisinaan pattiin kun risteyksessä edellä oleva autoilija muuttuukin vihreiden syttyessä yhtäkkiä oikealle kääntyjäksi, jolla on kevyttä liikennettä väistettävänä niin paljon, että itse hyvä jos ehtii risteyksen yli samoilla vihreillä.

Tästä päästäänkin suoraan seuraavaan ärsytyksen aiheeseen. Nämä ketkä ei jaksa odottaa takana edessä olevan kääntymistä. Epäilen, että Turun Puistokadun (3-kaistainen) keskikaista ei vedä juurikaan tästä syystä, vaikka tämän pitäisi kaiken järjen mukaan vetää kaikkein parhaiten. Autoilijat vaihtelevat koko ajan kaistaa heti kun näkevät edellä ajavan kääntyvän niin lopputuloksena suoraan ajavien kaista on täysin puuroutunut.

En tiiä, ehkä pitäis vaan luovuttaa oma kortti poliisille. Harmi vaan, että julkinen on niin paskaa täällä Turun ympäristökunnissa, että työmatkasta tulisi kestoltaan vittumaisen pitkä.
 
Välillä tuntuu siltä, että noilla vilkkua lähinnä "käännyin jo" valoina käyttävillä puristaa vanne päätä ratin takana koko ajan niin lujaa, ettei sitä vilkun merkkiääntä kestä kuunnella yhtään. Tai sitten se merkkiääni häiritsee radion kuuntelua, puhelua tms.
Kyllähän se ottaa toisinaan pattiin kun risteyksessä edellä oleva autoilija muuttuukin vihreiden syttyessä yhtäkkiä oikealle kääntyjäksi, jolla on kevyttä liikennettä väistettävänä niin paljon, että itse hyvä jos ehtii risteyksen yli samoilla vihreillä.

Vilkun käytön sääntöjähän taidettiin tarkentaa viimeisimmissä tieliikennelain muutoksessa. Siellä lukee tällä hetkellä " Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan". Aikaisemmin tuota viimeistä mainintaa " tulee kestää toimenpiteen ajan. " ei ilmeisesti ollut.

Eli vilkkua kerran vilkauttavat toimivat selkeän lainvastaisesti. Olen itse koettanut petrata tuossa, ja nykyään käytän vilkkua esim. kaistaa vaihtaessa kunnolla ennen kaistanvaihtoa ja siihen saakka, kun sivuttainen liike on kokonaan loppunut. Tosin on myönnettävä, että syyllistyn valoristeyksissä joskus tuohon, että laitan vilkun päälle vasta valojen vaihtuessa tai aavistuksen aikaisemmin. Pitää petrata myös tätä, sori jos olet joskus ollut takanani tällaisessa risteyksessä.
 
Juurikin näin. Sitten näkee vielä, että syytetään autoa tästä. Ei, autossa ei ole vikaa vaan kuljettajassa, joka ei osaa kääntää valoja päälle silloin kun auto ei ymmärrä. Toyotoissa näitä näkee hyvin usein.
Ainakaan omassa autossa ei pala mittarivalot samaan aikaan pelkkien päiväajovalojen kanssa, joten vähän pakkokin kääntää kytkimestä valot päälle jos haluaa mittaristostakin jotain nähdä (jos valoautomatiikka ei hoida jostain syystä itsestään). Sen muutaman kerran kun olen noilla Japanin ja Korean automerkeillä ajellut niin niissä kyllä palaa mittarivalot aina auton käydessä, liekö siinä yksi syy noiden perse pimeenä ajeluun pimeällä? Ei oo yks eikä kaks kertaa kun pimeessä yhtäkkiä tulee joku toyota perä edellä vastaan ihan yllättäen kun ei siellä perässä pala mitään...
 
Epäilen, että Turun Puistokadun (3-kaistainen) keskikaista ei vedä juurikaan tästä syystä, vaikka tämän pitäisi kaiken järjen mukaan vetää kaikkein parhaiten. Autoilijat vaihtelevat koko ajan kaistaa heti kun näkevät edellä ajavan kääntyvän niin lopputuloksena suoraan ajavien kaista on täysin puuroutunut.

Olen huomannut saman jutun. En osaa kyllä sanoa tuohon parempaakaan ratkaisua, pitäisi aina valita keskimmäinen kaista kunnes on lähellä kääntymistä tai sitten vaan odottaa kiltisti. Jos jäät odottamaan ja keskikaistalla on vapaata sieltä tulee takaa joku ohi viiden sekunnin jälkeen (jos ei ole takana olevalla naama valkoisena luurista).

Kaistan vaihtaminen useaan kertaan etenemistarkoituksen parantamiseksi (ns. pujottelu) on kiellettyä ja onpa siitä joku saanut sakotkin. Onko tuo sitten sitä? Mielestäni ei jos kerran vaan vaihtaa.
 
Moottoritiellä vasenta kaistaa alinopeutta ja vasta torvisoitto ja valojen vilkuttelu saa liikettä niveliin :facepalm:

Vierelle kun pääsi niin keskisormi pystyssä:facepalm::facepalm:

Tää on kyllä jännä ilmiö. Auto paikoillaan risteyksessä vaikka ois vihreä nuoli ja sitten kun tarjoaa semmoisen "courtesy honk"in niin sormea näytellään ja lähdetään ajamaan kuin joku sekopää psykoosissa. On se vitutus hiuskarvan varassa näköjään.
 
Tää on kyllä jännä ilmiö. Auto paikoillaan risteyksessä vaikka ois vihreä nuoli ja sitten kun tarjoaa semmoisen "courtesy honk"in niin sormea näytellään ja lähdetään ajamaan kuin joku sekopää psykoosissa. On se vitutus hiuskarvan varassa näköjään.
No tämähän nyt tietysti riippuu miten nopeasti sitä torvea on soittamassa. Hyvin harvoin kukaan niin pahasti nukkuu, että torvea on pakko soittaa.

e: Yleensä kyllä on jatkuvasti samoissa paikoissa ongelmaa, jos nuolivalo on vähän "yllättävä" - Riippumatta siitä montako vuosikymmentä se sama valo siinä on jo ollut :D
 
No tämähän nyt tietysti riippuu miten nopeasti sitä torvea on soittamassa. Hyvin harvoin kukaan niin pahasti nukkuu, että torvea on pakko soittaa.

e: Yleensä kyllä on jatkuvasti samoissa paikoissa ongelmaa, jos nuolivalo on vähän "yllättävä" - Riippumatta siitä montako vuosikymmentä se sama valo siinä on jo ollut :D

Kyllä noita nukkujia riittää, aika usein taitaa olla kännykkä kourassa näillä. Ei nyt välttämättä ole kyse pitkästä ajasta, mutta 5 sekuntia ilman selkeää aikomusta lähteä liikkeelle vihreän palaessa ansaitsee hyvinkin mainitun "courtesy honkin", joku tööttäilee nopeamminkin. Lyhyissä valoissa 5s voi tarkoittaa että normaalin 5-6 auton sijaan yksillä vihreillä ehtiikin vai pari. Ei maata kaatava asia, mutta toisaalta ei pitäisi olla sekään, jos joku äänimerkillä herättälee nukkujaa.

Liikennevaloissa kulkijoiden tärkein homma on kuitenkin pysyä selvillä siitä milloin ei saa mennä ja milloin saa, ja jälkimmäisessä tapauksessa hoitaa itsensä mahdollisimman ripeästi valoista ohi.
 
Viimeksi muokattu:
No tämähän nyt tietysti riippuu miten nopeasti sitä torvea on soittamassa. Hyvin harvoin kukaan niin pahasti nukkuu, että torvea on pakko soittaa.

e: Yleensä kyllä on jatkuvasti samoissa paikoissa ongelmaa, jos nuolivalo on vähän "yllättävä" - Riippumatta siitä montako vuosikymmentä se sama valo siinä on jo ollut :D

Jostain syystä näitä tuntuu kyllä riittävän kun päivittäin ajelee kaupunkialueen ympäristössä. Osassa risteyksissä tuo valo voi olla vielä aika lyhyt, joten kun siitä yheltä kaistalta on sekä suoraan meneviä ja kääntyviä niin ei välttämättä kovin moni kerkeä ajamaan. Eikä tuo siis täysin koske nuolivalollisia. Torveakaan en ole kovin herkästi painamassa ylipäätään kun ei tiedä minkälainen avohoitopotilas siellä on menossa.
 
Kyllä nyt kuka tahansa täysjärkinen sen pienen tööttäyksen ymmärtää jos nukkuu liikennevaloissa. Koskaan ei ole kukaan alkanut pelleilemään edessä kun olen vähän torvea napauttanut valoissa nukkujalle. Lasken yleensä kolmeen ja jos ei edessä liikuta, painasen tööttiä. Etenkin nuolivaloissa, ovat Oulun keskustassa yleensä todella lyhyitä.
 
Kyllä nyt kuka tahansa täysjärkinen sen pienen tööttäyksen ymmärtää jos nukkuu liikennevaloissa. Koskaan ei ole kukaan alkanut pelleilemään edessä kun olen vähän torvea napauttanut valoissa nukkujalle. Lasken yleensä kolmeen ja jos ei edessä liikuta, painasen tööttiä. Etenkin nuolivaloissa, ovat Oulun keskustassa yleensä todella lyhyitä.
Samaa mieltä, pieni mielikuvani että pieni äänimerkki muiden konstien jälkeen ei aiheuta kohteessa mitään ärtymystä, päinvastoin, kiittävät/pyytävät anteeksi.

Varmasti paikkakuntakohtaista, mutta enemmän tuntuu olevan, tai ainakin negaativista huomioita saavat ne kuskit jotka jäävät torven päälle makaamaan, joskus se äänimerkin käyttökin on jälkijättöistä, vaaratilanne jo ohi, tai toinen ääripää, esim valoissa ollaan ensin torvenpäällä jos ei ihan punakeltaisella niin hyvin pian vihreän sytyttyä, ja sitä painetaa sekuntti tai useampi. Jotkut niin innokkaita valloissa ennakoiessaan että torvi soi jo ennen vihreitä.

Jälkimmäisen kappaleen esimerkit voivat saada muilta niitä negatiivisia käsimerkkejä ja ihan syystä.
 
Olen huomannut saman jutun. En osaa kyllä sanoa tuohon parempaakaan ratkaisua, pitäisi aina valita keskimmäinen kaista kunnes on lähellä kääntymistä tai sitten vaan odottaa kiltisti. Jos jäät odottamaan ja keskikaistalla on vapaata sieltä tulee takaa joku ohi viiden sekunnin jälkeen (jos ei ole takana olevalla naama valkoisena luurista).

Kaistan vaihtaminen useaan kertaan etenemistarkoituksen parantamiseksi (ns. pujottelu) on kiellettyä ja onpa siitä joku saanut sakotkin. Onko tuo sitten sitä? Mielestäni ei jos kerran vaan vaihtaa.
Kaistapujotteluun liittyen tuli nähtyä ihan kolarikin viime kevättalvella.

Stadin Merihakaa Idästä lähestyttäessä se vasemmanpuoleisin kaista tosiaan menee vaan Merihakaan, ja sitä erottaa lopussa toisesta kaistasta aika hiton iso liikenteenjakaja vielä isommalla liikennemerkillä varustettuna. Tää Schumacheri sitten pujotteli mun perässä, perästä pois, perässä, kaikkien 3-4 kaistan leveydellä, valoista toisiin. Merihaan kaistan erkaantuessa oli niin lähellä mun ison pakun perässä, että ei varmaan nähnyt sitä kylttiä ja runttasi sitten viime tingassa oikealle päästäkseen keskustan suuntaan. Itse menin parkkeerauksen jälkeenMerihaan kannelle polttelemaan tupakkia ja katselemaan asian selvittelyä. Onneksi ei ollut pahin ruuhka-aika.
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.

Hyvä että ulkoilevat ja saavat liikuntaa. Pois ruutuajasta.

Ettei vaan olisi venäläisten tekosia?
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.

Tänä talvena on tullut kyl runsaasti somessa vastaan näitä "linttalivejä". Tuntuu et vähän rohkeammin jo kaupunkialueella tuota harrastaavat.
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.
Istuin autossani linja-autoasemalla valot poiskytkettynä, ei voinut kukaan tietää että olen autossa. Pihaan tuli komeassa sladissa auto ja revitti niin, että hiekoitussepelit rapisivat autoni kylkeen ja ikkunoihin. Kuski ajoi sitten parkkiin vähän matkan päähän.

Nappasin tunkin varren mukaan, kolkutin sillä hänen ikkunaa ja sanoin: "Päivää, rikonko ikkunat vai ajatteletko ensi kerralla missä revittelet."
Jonne: "Minä ajattelen", kolme matkustajaa olivat hiljaa.
Minä: "Kiitos" ja kävelin takaisin autooni.

Tapahtui viime talvena. Olin valmis rikkomaan ikkunat ja kantamaan seuraukset, silti olisin jäänyt plussalle.
 
Samaa mieltä, pieni mielikuvani että pieni äänimerkki muiden konstien jälkeen ei aiheuta kohteessa mitään ärtymystä, päinvastoin, kiittävät/pyytävät anteeksi.

Varmasti paikkakuntakohtaista, mutta enemmän tuntuu olevan, tai ainakin negaativista huomioita saavat ne kuskit jotka jäävät torven päälle makaamaan, joskus se äänimerkin käyttökin on jälkijättöistä, vaaratilanne jo ohi, tai toinen ääripää, esim valoissa ollaan ensin torvenpäällä jos ei ihan punakeltaisella niin hyvin pian vihreän sytyttyä, ja sitä painetaa sekuntti tai useampi. Jotkut niin innokkaita valloissa ennakoiessaan että torvi soi jo ennen vihreitä.

Jälkimmäisen kappaleen esimerkit voivat saada muilta niitä negatiivisia käsimerkkejä ja ihan syystä.
Kyllä, tuo torven päällä makaaminen tulkitaan hyvin helposti "sentterin näyttämiseksi", samaten kuin se että jostakin aivan mitättömästä asiasta räpytellään pitkiä tyyliin puoli minuuttia.
 
Onko muualla päin Suomea näkynyt teinien aurauskeppien keilaamista ja penkkojen levitystä?
Tuntuu, että tässä seinäjoen alueella lähtenyt linttaaminen ihan lapasesta. Vähä niinku jokaista penkkaa olis levitetty ja keppiä koitettu kaataa.

Joka ikinen talvi. itse suosittelisin omalle kaupungille keppien vahvistamista sisään pujotetulla harjateräksellä.
 
Laitetaas video ilman mitään kommenttia, katsotaan mitä mieltä ollaan kuka ajoi enemmän väärin:

 
Sanoisin, että syyllinen on idiootti, joka tuon risteyksen piirtänyt/toteuttanut. Eikö noissa yleensä ole päättyvä kaista blokattu fyysisellä esteellä. Tässä tapauksessa siis tietysti vasemmanpuoleisen kääntyvän kaistan vasemmalla puolella olisi pitänyt olla este.
 
Sanoisin, että syyllinen on idiootti, joka tuon risteyksen piirtänyt/toteuttanut. Eikö noissa yleensä ole päättyvä kaista blokattu fyysisellä esteellä. Tässä tapauksessa siis tietysti vasemmanpuoleisen kääntyvän kaistan vasemmalla puolella olisi pitänyt olla este.
joo ei nuo kaksikaistaiset ympyrät ole parhaita keksintöjä, helposti tulee tällaista..
 
Kai se fyysinen este on ainoa vaihtoehto, kun sekä liikennemerkit ja kaistaviivat ovat täyttä mystiikkaa näille motoristeille. Mutta kyllä esim. Pitäjänmäen Haagan liikenneympyrä on haastava ensikertalaiselle kovassa ruuhkassa, ei siinä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas video ilman mitään kommenttia, katsotaan mitä mieltä ollaan kuka ajoi enemmän väärin:

Hittolainen tuo on paha mesta. Samanlainen on Haagan ympyrässä jossa menee Munkkiniemeen päin kaksi kaistaa samalla tavalla. Koska minulle vasen kaista on jatkoa ajatellen parempi niin sitä posotan, mutta aina jos on auto oikealla puolella niin saa pelätä tuleeko kylkeen.

Tuossa Kehäkessan kohdalla on sentään sulkuviiva, mutta Haagan ympyrässä on katkoviiva koska Pitskusta tulevat pääsevät siinä suoraan. Kaistojen yläpuolinen ohjeistus kyllä selkeästi kertoo että oikealta kaistalta mennään vain Munkkiniemeen.

Torvensoittoon sellainen kommentti että en käytä sitä enää ollenkaan. Mieluummin vaikka odotan valoissa ylimääräisen setin. Sen verran monta kertaa tullut keskaria yms. mielenosoitusta kun pikkuisen töötänny jotta huomaisi lähteä liikkeelle. Nyt odotan josko joku mun takana olis malttamattomampi. Valoja saatan vilkutella mutta eihän ne nää siltä puhelimeltaan tms. mitään.
 
Hittolainen tuo on paha mesta. Samanlainen on Haagan ympyrässä jossa menee Munkkiniemeen päin kaksi kaistaa samalla tavalla. Koska minulle vasen kaista on jatkoa ajatellen parempi niin sitä posotan, mutta aina jos on auto oikealla puolella niin saa pelätä tuleeko kylkeen.

Tuossa Kehäkessan kohdalla on sentään sulkuviiva, mutta Haagan ympyrässä on katkoviiva koska Pitskusta tulevat pääsevät siinä suoraan. Kaistojen yläpuolinen ohjeistus kyllä selkeästi kertoo että oikealta kaistalta mennään vain Munkkiniemeen.

Torvensoittoon sellainen kommentti että en käytä sitä enää ollenkaan. Mieluummin vaikka odotan valoissa ylimääräisen setin. Sen verran monta kertaa tullut keskaria yms. mielenosoitusta kun pikkuisen töötänny jotta huomaisi lähteä liikkeelle. Nyt odotan josko joku mun takana olis malttamattomampi. Valoja saatan vilkutella mutta eihän ne nää siltä puhelimeltaan tms. mitään.
joo pyrin myös välttämään torvensoittoa, valojen vilautus yleensä riittää, mutta tuossa nyt pääsi pikku fanfaari ilmoille, kenties toinen ei olisi tajunnut tehneensä virhettä lainkaan muuten. Sehän on varoitukseen ei mielenilmauksiin lain mukaan jos oikein olen ymmärtänyt..
 
Oon kerran näyttänyt tööttääjälle keskaria.

Paikka on valoristeys jossa samalta yhdeltä kaistalta pääsee pyöreällä valolla suoraan ja oikealle sekä nuolivalolla erikseen vasemmalle.

Siinä on usein tilanne että olet menossa vasemmalle ja sinne palaa punainen nuoli samalla kun vihreä pyöreä valo palaa.

Siinä sitten vilkku vasemmalla istut pysäytysviivalla niin joku torvi alkoi tööttäilemään ja oli muutenkin huono päivä.

Onnekseen valo vaihtui niin en saanut aikaiseksi käydä kysymässä että monellako tööttäyksellä ajatteli että ajan päin punaisia.
 
Kiva oli ajella aamupäivällä taas, kun sankka usva peitti aika ajoin näkyvyyden mutta oli silti valoisaa. Arvaatte vaan montako takavalotonta autoa siellä näkyi? Aivan, ei yhtään. Koska niitä ei nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
joo pyrin myös välttämään torvensoittoa, valojen vilautus yleensä riittää, mutta tuossa nyt pääsi pikku fanfaari ilmoille, kenties toinen ei olisi tajunnut tehneensä virhettä lainkaan muuten. Sehän on varoitukseen ei mielenilmauksiin lain mukaan jos oikein olen ymmärtänyt..
Jep. Kyllähän se on liikenneturvallisuusmielessä nettohyödyllistä, että virheen tehnyt huomaa edes jälkeenpäin, tai ainakin hetkeksi havahtuu pöhnästään. Teen itsekin merkinantoa myös jälkeenpäin hieman lain kirjaimen vastaisesti enkä aio muuttaa tapaani. Toki mitään pidempiä fanfaareja en kannata tai arvosta, vaikka törkeimmät tapaukset ovat joskus menneet sen verran tunteisiin että olen sortunut liioitteluun. :whistling:

Joku voi tietysti jälkihuomauttavasta äänimerkistä kimpaantua ja rattiraivostua, mutta eiköhän moinen hermosairas b-kasettiyksilö raivoa myös lain mukaisesta äänimerkistä, omista virheistään, kiireestä tai milloin mistäkin kuten väärän merkkisen, väärän värisen tahi liian kalliin auton näkemisestä.
 
joo varsinkin jos joku taksi nukahtaa valoihin niin on aika huomaavaista väläyttää valoja ettei kuljettajan tarvitse hävetä asiakkaan silmissä. Usein riittää väläytys, samoin kuin esim. merkiksi jalankulkijalle, että joo, aion todellakin pysähtyä siihen suojatien eteen, ei tarvitse odottaa siihen, että auto pysähtyy, voi luikkia heti ja säästää autolta pysähtymisen vaiva..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom