Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.

Kuten yllä jo sanottiin, niin tässä sama selkosuomeksi: jos edellä ajava ajaa jonkun perään, niin se auto pysähtyy siihen paikkaan. Se on nopea pysähdys se.

Risteyksessä kuuluu ihan sen lainkin mukaan ajaa erityistä varovaisuutta noudattaen. Liukkaalla kelillä tulee osittain siksi paljon risteyskolareita, kun se pelivara puuttuu, että etuajo-oikeutettu voi myös tarvittaessa pysähtyä. Ja jälki on rumaa, kun törmäys tulee paljon kovemmalla nopeudella.




Sitten löytyy vielä poikkeuksia kuten että jos liikennetilanne on sellainen että ”edessä ei voi tapahtua” mitään niin väli voi olla lyhyempikin, ts. breakcheckkaaja maksaa/jos se väistää väistämisvelvollisuus suunnasta tulijaa turhaan voimakkaalla jarrutuksella (näistä löytyy KKO päätökset).

Joku tulee risteyksessä kolmion takaa, minä jarrutan estääkseni törmäyksen, sinä ajat mun perään ja sun mielestä mä maksan? Anna se päätös tähän, kuulostaa hurjalta. Liikenteessä nyt lähtökohtaisesti voi tapahtua yllättäviä asioita.

Kiusallaan brake chekkaus sitten eri asia.


Jos viittaat minuun niin vaikea liioitella kun auton digimittari näytti 52km/h kehä II:lla, tosta virhe pois niin ollaan 48 tasossa.

Tämä selvä, uskotaan.
 
Onko se niin paljon vaadittu, että hellittää kaasua pari sekuntia aiemmin kun näkee perälaudan lähestyvän? Ja ei, "edellä ajavan jarrutusmatka on yhtä pitkä, joten saan ajaa 20 metrin päässä maantienopeuksissa" ei tule menestymään selityksenä kun ajat seuraavan perään.
Mitä sä nyt selität? Jos nyt pikakelataan vähän taaksepäin niin tämä koko absurdi keskustelu lähti liikkeelle viestistä (Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?) jossa keskityttiin jarrusmatkan vakiointiin.

Kerrotko nyt miksi sitä jarrutusmatkaa pitäisi vakioida (jos nyt palataan siihen kehäII skenaarioon niin niiden 2 ameeban edessä oli satoja metrejä tyhjää tilaa)? Toisekseen jos ymmärrys ei riitä siihen että hitaammin edessä ajava auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla kuin nopeammin takana tuleva auto niin en voi auttaa, tämä fakta nyt vaan ei liity mitenkään siihen että jos autot ajavat jonossa samaa vauhtia niin ne keskimäärin pysähtyvät myöskin samalla matkalla. Toisin sanoen jos pidät 2sec väliä edellä menevään autoon jonossa niin on suhteellisen yhden tekevää onko jarrutusmatka 30m vai 150m kun se on sama matka sillä toisellakin.

. Liukkaalla kelillä tulee osittain siksi paljon risteyskolareita, kun se pelivara puuttuu, että etuajo-oikeutettu voi myös tarvittaessa pysähtyä. Ja jälki on rumaa, kun törmäys tulee paljon kovemmalla nopeudella.
Siltikään tähän ei lain mukaan tarvitse varautua, se on sieltä kolmion takaa tulevan ongelma liittyä tiellä häiritsemättä muuta liikennettä. Eihän siitä nyt mitään tule että kesälläkin 100 rajoituksella hidastaisi joka risteyksessä 60 kymppiin koska jos sieltä tulisi joku.
Joku tulee risteyksessä kolmion takaa, minä jarrutan estääkseni törmäyksen, sinä ajat mun perään ja sun mielestä mä maksan? Anna se päätös tähän, kuulostaa hurjalta. Liikenteessä nyt lähtökohtaisesti voi tapahtua yllättäviä asioita.
Ei riitä että osaa lukea, pitää ymmärtää lukemansa. En puhunut tilanteesta jossa se auto konkreettisesti tulee sieltä vaan siitä että vedettiin todella voimakas jarrutus varmuuden vuoksi jos se vaikka tulisi sieltä. Skenaariosi tapauksessa kolmion takaa tuleva maksaisi 99,8% todennäköisyydellä kaikkien 3 auton pellit koska ei liittynyt tielle antamatta vapaata kulkua etuajo-oikeutetuille.
 
Tossa valtatiellä liikenne pysähtyi, kun iso rekka kääntyi hitaasti vasemmalle ja sen perässäajava ei uskaltanut ohittaa sitä. Ahdastakin olisi ollut. Kyllä siinä sai kaksikin kertaa miettiä että kumpaan suuntaan itse väistän jos mun perässä tullut täysperävaunu ei jäisessä alamäessä olisi saanutkaan yhdistelmäänsä pysähtymään.

Mulla samanlainen tilanne viime talvena. Loiva alamäki, liukas tie ja edessä traktori pysähtyneenä koska oli kääntymässä vasemmalle. Jouduin pysähtymään kokonaan. Kapea valtatie ja oikealla puolella oli vieläpä kaide. Takaa tulee säiliörekka. Rekka joutui jarruttamaan niin kovaa, että se oli puoliksi vastaan tulevien kaistalla vähän poikittain. Siinä seurasin tilannetta sivupeilistä, enkä voinut tehdä asialle mitään. Onneksi vastaan ei tullut ketään, mikä on vähän ihme, koska se traktori pysähtyi vastaantulevan liikenteen takia.

Sieltä jos olisi vastaan tullut joku oman elämänsä "ajan 85 km/h koska mitään yllättävää ei tapahdu -sankari", niin olisi ollut rumaa jälkeä.
 
Joo, mä ajan lähes työkseni eri kokoisilla autoilla ympäri pääkaupunkiseutua ja sen ulkopuolellakin. Ja koko 25 vuotta mitä mulla on joku kortti ollut oon täällä ajellut. Kehä kakkostakin tuli sahattua pari vuotta putkeen päivittäin.

Jos siellä on ruuhkaa syystä x tai y, niin siellä on ruuhkaa. Sinne mahtuu vain määränsä verran ajoneuvoja, ja se on ihan se ja sama johtuuko se hidastelu jostain epävarmasta talviautoilijasta, hitaasta työkoneesta, kolarista tai muusta syystä. Ei se mun kiukuttelulla tai raivokkaalla valojenvilkuttelulla siitä mihinkään muutu. Ja sun tai mun matka-aikaan tommosella yksittäisellä ärsyttävällä hidastelijalla on ihan mitätön vaikutus.
Hienosti missasit sen pointin, että tässä tehtiin täysin tarpeetonta ruuhkaa, joka vuorostaan sotkee kaikki lähialueen liittymät/valot siinä kohtaa, kun pääsevät kertarysäyksellä ohi näistä idiooteista. Jos 25 vuotta olet ajanut, niin pitäisi olla jo ymmärrystä kertynyt siitä miten iso vaikutus jollain yhdellä täysin turhalla töpeksinnällä voi olla suureen automäärään. Ja ei tässä kai kukaan näille raivoamisesta varsinaisesti puhunut. Henk. koht. ainakin tyynesti odotan, että idiootit sais perseilynsä tehtyä. Siitäkin huolimatta, että mielessäni mietin, että oikestaan saunan taakse tuollaiset mulkut joutais. Tai vähintään kortti pysyvästi pois. Tutkijapuoli taas pohtii, että minkämoinen vamma tai rajoite havainnointikyvyssä estää näitä tajuamasta, että kaikki ei mene ihan putkeen, kun takana on kymmenien autojen jono. Ja miten siinä ajatusketjussa vielä päästän lopputulokseen, että ei tarvitse tehdä muutoksia omaan tekemiseen. Peräkkäin yhdellä kaistalla nuokin olisivat saaneet perseillä suuremmitta ongelmitta, muut olisi päässeet ohi.
 
Toisin sanoen jos pidät 2sec väliä edellä menevään autoon jonossa niin on suhteellisen yhden tekevää onko jarrutusmatka 30m vai 150m kun se on sama matka sillä toisellakin.
Kuten kirjoitin, se auto voi pysähtyä muustakin syystä kuin omilla jarruillaan. Jos pidät 2 sekunnin väliä esimerkiksi 80 km/h nopeudessa kelillä, jolla pysähtymismatka on yli 50 metriä, tulet törmäämään jos edellä ajava osuu vaikka siihen keskikaiteeseen, kuten joku oli viime talvena suoralla tiellä onnistunut tekemään. Myös perässä ajanut auto löytyi tilanteen jälkeen ojasta.

Mutta onhan se ihan tosi noloa pysyä vähän kauempana. Yhtä noloa kuin vilkuttamisen aloittaminen ennen kuin on jo kääntymässä. Muut vielä luulevat, ettei ole kovis.
 
Hienosti missasit sen pointin, että tässä tehtiin täysin tarpeetonta ruuhkaa, joka vuorostaan sotkee kaikki lähialueen liittymät/valot siinä kohtaa, kun pääsevät kertarysäyksellä ohi näistä idiooteista. Jos 25 vuotta olet ajanut, niin pitäisi olla jo ymmärrystä kertynyt siitä miten iso vaikutus jollain yhdellä täysin turhalla töpeksinnällä voi olla suureen automäärään. Ja ei tässä kai kukaan näille raivoamisesta varsinaisesti puhunut. Henk. koht. ainakin tyynesti odotan, että idiootit sais perseilynsä tehtyä. Siitäkin huolimatta, että mielessäni mietin, että oikestaan saunan taakse tuollaiset mulkut joutais. Tai vähintään kortti pysyvästi pois. Tutkijapuoli taas pohtii, että minkämoinen vamma tai rajoite havainnointikyvyssä estää näitä tajuamasta, että kaikki ei mene ihan putkeen, kun takana on kymmenien autojen jono. Ja miten siinä ajatusketjussa vielä päästän lopputulokseen, että ei tarvitse tehdä muutoksia omaan tekemiseen. Peräkkäin yhdellä kaistalla nuokin olisivat saaneet perseillä suuremmitta ongelmitta, muut olisi päässeet ohi.

Tämä, ihmiset ei ymmärrä sitä faktaa että kaupungissa missä paljon risteyksiä, autoja ja teitä niin se jonon ensimmäinen idiootti sekoittaa sen pääväylän liikenteen, tukkii sivukaduilta tulevien tien todella pitkälle taakse päin ja se viimeinen ketä pääsee liikkeelle sivukadulta parin risteyksen takaa joutuu odottamaan useita minuutteja YHDEN idiootin takia.

Meillä tuossa toi kotikatu ja sen ympäröimät alueet on hyvä esimerkki siitä, siinä on kolme liikenneympyrää hyvin lähekkäin ja monta risteystä niiden välillä + pihoihin kääntyvät tiet. Sitten se jonon ensimmäinen haluaa kääntyä vasemmalle mutta vastaan tulee autoja ja hän pysähtyy keskelle tietä eikä ajattele yhtään takana tulijoita jotka ei pääse enää ohi, niin se jonon pää seisoo satojen metrien päässä, kaikki sivukadut seisoo, bussi jää huonoon paikkaan liikenneympyrään niin sekin on tukossa ja kaikki tämä vain sen takia että se yksi idiootti seisoo siellä keskellä tietä eikä tajua mennä puolta metriä tai metriä eteenpäin vaikka tilaa on.

Toki tuohon täytyy sanoa se että kyllä se toisenakin oleva varsinainen ameeba on jos ei osaa torvea soittaa.
 
Se ei ihan aina ole se jonon ensimmäinen, joka mokailee. Myös valo-ohjattuja risteysalueita ajetaan tukkoon siksi, kun ei osata katsoa sinne itseä edeltävää autoa kauemmaksi, että jahas, tuonne ei enää mahdu (jono ei ehdi vetää) vaikka vihreät palaisi, vaan ajetaan sokkona perässä, hitaasti matelevaa jonoa. Jos on suuri monikaistainen risteysalue, niin pari idioottia tunkee sinne vielä keltaisillakin ja risteys on joka suuntaan tukossa. Epic fail. Tässä tilanteessa voi toki olla, että jonossa ensimmäinen mokasi, mutta ei välttämättä. Voi olla vaan ruuhka-aika. Voi siellä takanakin koittaa olla mokaamatta.
 
Toinen ääripää on ne töpeksijät, jotka jättää edellä menevään autoon 15m raon ennen kuin uskaltavat lähteä liikkeelle. Esim. kehä 1:lle Otaniemestä liittyessä on aina ruuhka-aikaan 100-200m jono autoja ihan vaan sen takia, kun valoista lännen suuntaan ehtii 6-8 autoa kerrallaan. Vihreät ei kestä kauaa, ja joka kerta siellä pari ensimmäistä lähtee niin verrakaisesti, että edellä menevä on jo toisella puolella risteystä ennen kuin päästään liikkeelle.

Tämä ei voi olla mikään yllätys suurelle osalle autoilijoista, kun se jonon perä menee kyllä valoista läpi aina tiiviinä possujunana ripeästi kiihdyttäen. Jonon kärjessä ei kiinnosta toimia ripeästi, kun ei vaikuta omaan matkaan?
 
Toinen ääripää on ne töpeksijät, jotka jättää edellä menevään autoon 15m raon ennen kuin uskaltavat lähteä liikkeelle. Esim. kehä 1:lle Otaniemestä liittyessä on aina ruuhka-aikaan 100-200m jono autoja ihan vaan sen takia, kun valoista lännen suuntaan ehtii 6-8 autoa kerrallaan. Vihreät ei kestä kauaa, ja joka kerta siellä pari ensimmäistä lähtee niin verrakaisesti, että edellä menevä on jo toisella puolella risteystä ennen kuin päästään liikkeelle.

Tämä ei voi olla mikään yllätys suurelle osalle autoilijoista, kun se jonon perä menee kyllä valoista läpi aina tiiviinä possujunana ripeästi kiihdyttäen. Jonon kärjessä ei kiinnosta toimia ripeästi, kun ei vaikuta omaan matkaan?
Noita kyllä tapahtuu ja itse aika usein tähtään noissa oman keulani risteykseen ajaessa ikään kuin edessä hitaasti maleksivan takakulman ohi ja käännän mutkaan myöhemmin ja jyrkemmin, jotta takanani oleva tai olevat ehtivät paremmin mukaan.
 
Tuossa kun oli/on Nokia areenalla kalevantiellä liikennevalot pois päältä ja kun itse menin siitä niin yllättävän hyvin sujui liikenne sillä hetkellä. En löytänyt posiitiviset kanssa autoilijat :D.
 
Siitäkin huolimatta, että mielessäni mietin, että oikestaan saunan taakse tuollaiset mulkut joutais.

Tämä ketju on kyllä yksi mun suosikeista. Aikaisemmin sentään vaan kiukuteltiin kun joku kehtaa ajaa rajoitusten mukaan maantiellä. Nyt on päästy jo murhafantasioihin.

Jos täällä joltain pitäisi kortti pois ottaa niin muiden tappamisella vihjailevilta sekopäiltä. Autostakin saa helposti murha-aseen.
 
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu. Vähän eri kuin jossain perähikiällä, jossa homma ei muutenkaan ole minuutin päälle ja lähimmät liikennevalot ovat naapurikunnan suuri ylpeys.

Nyt kai oli puhetta huonosta ajokelista ja ilmeisesti ruuhkasta.

Aika on tärkeä ja arvokasta, jos tie on kahdenrinnakkain hitaasti edelläajavan edessä tyhjä ja vapaa, ja vaikka oli heillä kuinka sopiva ajonopeus, mutta muille oikeasti liianhidas, niin hyvä vertaus varastavat muilta aikaa.

Mutta jos jossain tarinassa missä keli on huono, tikkarinopeus ei ole turvallinen, sohjoa, polannetta jne, niin voi jopa nähdä hyvänä että maalta muuttaneet mäkiset joutuu myös vähän rahoittaan menoa.

Ja toinen, ruuhkassa hitaammilla ajonopeuksilla tienkohta läpäisee enemmän autoja tunnissa, korostuu huonommassa kelissä.
 
Tämä ketju on kyllä yksi mun suosikeista. Aikaisemmin sentään vaan kiukuteltiin kun joku kehtaa ajaa rajoitusten mukaan maantiellä. Nyt on päästy jo murhafantasioihin.

Jos täällä joltain pitäisi kortti pois ottaa niin muiden tappamisella vihjailevilta sekopäiltä. Autostakin saa helposti murha-aseen.
Olis puolet kansalaisista telkien takana, jos tuossa sanonnassa olis hitunenkaan murhanhimoa mukana.
Nyt kai oli puhetta huonosta ajokelista ja ilmeisesti ruuhkasta.
No ei ollut, vaan normaali ajokeli, jossa kahden idiootin muodostama ”ruuhka”.
 
Muutamat nimimerkit täällä juttjen perusteella ovat varmasti just niitä suu auki raivoajia jotka pilaavat liikenteen sujuvuuden ja ovat itse aina oikeassa ja parhaita kuskeja.
Joo, nämä ”kouluttajat” ovat kyllä pahimpia. Säännöt tiedätään välimerkkien tarkkudella, mutta yhtäkään niistä ei ymmärretä saati osata soveltaa käytännössä.
 
Ketjun aiheeseen liittyen jälkikäteen kyllä hitusen ärsytti, kun Hämeenlinnantielle puoliksi ajokaistalle pysähtyneen auton taakse kaistalle jumittunut auto lähtee toisen kaistan kautta hitaaaasti kiihdyttämään ohi melkein suoraan eteeni. Vasemmalla kaistalla sen verran olin hiljentänyt kun olin tohinaa edessäpäin huomannut, että oli vain vähän yli 60 mittarinopeutta, ehkä sitten todellista se 60, ja silti ei ihan hirveästi jäänyt pelivaraa että sain auton hidastumaan siihen johonkin kolmeen-neljäänkymppiin mihin puikkaaja oli ehtinyt kiihdyttää...

Siis se oli se ärsyttävä juttu, että kaistanvaihtajan vilkut oli ilmeisesti rikki, kun kerran mitään väläytystäkään ei tullut antamaan ennakkovaroitusta.
Ja tietenkin toinen se, ettei itse ollut tullut laskettua tilannenopeutta oikeaksi korkeintaan 50 km/h tasoiseksi tuollaista jumipaikkaa ohittaessa.
 
Ärsyttää epäjohdonmukaisuus liikenteessä eniten. Eilen tai toissapäivänä ajoin 60km/h alueella n. 70km/h ja joku roikkui perässä hyvän tovin. Meni ohi ja kas 80km/h alueella ajoin hänen perässään n. 75km/h.

Lopulta kun 100km/h alue alkoi oli kiihdyttäminen sen verran laiskaa että pyyhkäisin samasta tyypistä ohi joka alun alkaen ohitti minut.
 
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu
Nopeuden laskiessa tien kapasiteetti nousee. Tutkittu juttu, jota ne ei usko joille faktojen sisältö valitaan mutulla.
 
Nopeuden laskiessa tien kapasiteetti nousee. Tutkittu juttu, jota ne ei usko joille faktojen sisältö valitaan mutulla.
Joo, tutkittu juttu. Mietipä miten tämä tutkittiin.

Toimii kyllä jos rajoitus on 50km/h ja kaikki ajaa 50km/h. Ei silloin, kun rajoitus on 80km/h ja yksi siellä ajaa 50km/h. Kumman luulet olleen koeasetelma?
 
Joo, tutkittu juttu. Mietipä miten tämä tutkittiin.

Toimii kyllä jos rajoitus on 50km/h ja kaikki ajaa 50km/h. Ei silloin, kun rajoitus on 80km/h ja yksi siellä ajaa 50km/h. Kumman luulet olleen koeasetelma?
Onko hakemasi vastaus tuo mielikuvitusasetelma, missä muiden nopeus ei muutu vaikka siellä välissä on 50 tyyppi? :)

Kun sinne 80 jonoon pistetään 50 sekaan, niin sitten ne muut myös etenee sen 50. Monikaistaisilla vain yhden kaistan osalta.

Toki reaalimaailmassa nopeuserot ja sitä kautta ohittelu syö sen tien kapasiteetin, kun aletaan luoda pumppausilmiötä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko hakemasi vastaus tuo mielikuvitusasetelma, missä muiden nopeus ei muutu vaikka siellä välissä on 50 tyyppi? :)
Kysymys taisi olla siitä, että mitä vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen jos 80km/h alueella joku ajaa 50km/h. Vastaus ei ole, että liikennevirta kasvaa alemman nopeuden takia, vaan laskee suurten nopeuserojen ja nopeuden vaihteluiden vuoksi.
 
Kysymys taisi olla siitä, että mitä vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen jos 80km/h alueella joku ajaa 50km/h. Vastaus ei ole, että liikennevirta kasvaa alemman nopeuden takia, vaan laskee suurten nopeuserojen ja nopeuden vaihteluiden vuoksi.
Juu. Vieläkun "sujuvat" kuskit tajuaisi että sama tapahtuu myös kun itse ajelee muuta liikennettä nopeammin, nopeuserot ja vaihtelut vaikuttaa kokonaisuuteen negatiivisesti.
 
Juu. Vieläkun "sujuvat" kuskit tajuaisi että sama tapahtuu myös kun itse ajelee muuta liikennettä nopeammin, nopeuserot ja vaihtelut vaikuttaa kokonaisuuteen negatiivisesti.
Kyllä. Jos joku vetelisi 110km/h kehällä pujotellen, niin ihan varmasti sekoittaa liikennettä. Ehkä ei ihan niin paljon, koska nopeammin ajava väistelee muita, kun hitaammin ajavaa väistelevät muut. Mutta yleisesti ottaen nopeuserot ja lyhyet turvavälit on ne, mitkä aiheuttaa liikenteen jonoutumisen.

Nopeuseroja voi välttää sillä, että kaikki ajavat mahdollisimman lähelle nopeusrajoitusta. Jonon välit muuttuvat jatkuvasti väkisinkin, kun jonosta poistutaan ja siihen liitytään eri liittymistä.
 
Kyllä. Jos joku vetelisi 110km/h kehällä pujotellen, niin ihan varmasti sekoittaa liikennettä. Ehkä ei ihan niin paljon, koska nopeammin ajava väistelee muita, kun hitaammin ajavaa väistelevät muut. Mutta yleisesti ottaen nopeuserot ja lyhyet turvavälit on ne, mitkä aiheuttaa liikenteen jonoutumisen.

Nopeuseroja voi välttää sillä, että kaikki ajavat mahdollisimman lähelle nopeusrajoitusta. Jonon välit muuttuvat jatkuvasti väkisinkin, kun jonosta poistutaan ja siihen liitytään eri liittymistä.
Tuossa nopeamman kanssa vaan vielä on moni niitä jotka vaatii että muiden pitää väistää edestä toiselle kaistalle pieneen väliin, jolloin toisella kaistalla tulee pumppausilmiö, joka taas aiheutaa lisää ohituksia ja lisää nopeudenvaihtelua.

Ei siinä mitään jos se nopeampi ei hiillosta pienellä turvavälillä tai vaadi muita pois edestä päästääkseen jatkamaan omaa vauhtiaan.
 
Tuossa nopeamman kanssa vaan vielä on moni niitä jotka vaatii että muiden pitää väistää edestä toiselle kaistalle pieneen väliin, jolloin toisella kaistalla tulee pumppausilmiö, joka taas aiheutaa lisää ohituksia ja lisää nopeudenvaihtelua.

Ei siinä mitään jos se nopeampi ei hiillosta pienellä turvavälillä tai vaadi muita pois edestä päästääkseen jatkamaan omaa vauhtiaan.
Mietipä sellaista tilannetta, jossa se hidasteleva ajaja ei koskaan vaihtaisi sinne nopeamman tahdin kaistalle. Ei pumppausta, ei hiillostusta, ei turhia kaistanvaihtoja,... Kaistan nopeuden mukaan muita mahdollisimman vähän häiriten. Ei pitäisi olla kovin vaikea temppu? Ei kenelläkään ole oikeutta tahallaan häiritä muiden etenemistä, oli sitten sun kirjoissa hidas "hyvis" tai nopea "pahis". Vaadit tasaista nopeutta ja samaan hengenvetoon puolustat nopeusrajoitus-viitta harteillasi oikeutta rauhassa tukkia kaistan, jolla on vakiintuneena käytäntönä suurempi nopeus kuin olet valmis ajamaan.

e: Tässä keskustellussa tapauksessa tietysti oli vielä se, että ne kaksi nuijaa ajoi 30 km/h alinopeutta kelvollisella tiellä. Rinnakkain. Ei minkäännäköistä perustetta tehdä noin paitsi pohjaton mulkkuus tai täysi ajotaidottomuus.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä keskustellussa tapauksessa tietysti oli vielä se, että ne kaksi nuijaa ajoi 30 km/h alinopeutta

Vähemmän nuijia silti kuin nämä liikenneraivoajat. Ne siellä oikeasti ahdistaa tavan ajajia, aina saa olla varuillaan kun ei tiedä mitä temppuja vetävät.
 
Vähemmän nuijia silti kuin nämä liikenneraivoajat. Ne siellä oikeasti ahdistaa tavan ajajia, aina saa olla varuillaan kun ei tiedä mitä temppuja vetävät.
Yksi-kaksi sankaria hermostuttaa kymmenet ihmiset ilman järkevää syytä. Oletko nyt ihan varma, että hermostujat on se nuijempi osapuoli tässä yhtälössä? Ihan yleisellä tasolla voin antaa saman neuvon kuin aiemmin. Jos sinne taakse aina osuu näitä raivoajia, niin kannattaa miettiä sitä omaakin tekemistä. Hyvin harvassa ne todelliset raivoajat liikenteessä on, jos itse ei aja kuin aasi. Tai vaikka sinne taakse nyt sattuisi joku hermoheikompi tulemaan, niin hankkiutuu siitä sitten eroon. Jarruvalojen vilkuttelu ja lisähidastelu on vaan bensan heittämistä liekkeihin. Virkavalta on "koulutusta" varten töissä, valitettavan harvassa toki niitä on. En muista nähneeni pitkään aikaan aamuruuhkassa "nopeinta" tien poskessa siviiliauton ripitettävänä, toki koronakin tässä on ollut.
 
Noita kyllä tapahtuu ja itse aika usein tähtään noissa oman keulani risteykseen ajaessa ikään kuin edessä hitaasti maleksivan takakulman ohi ja käännän mutkaan myöhemmin ja jyrkemmin, jotta takanani oleva tai olevat ehtivät paremmin mukaan.
Teen itse samoin ja voin kertoa ettei kukaan edelläni ole koskaan tehnyt vastaavaa palvelusta. Kiitokset sinulle erityislaatuisesta huomaavaisuudesta. Uskon huomaavaisuutesi ulottuvan muihinkin vastaaviin tilanteisiin.
 
Nopeuseroja voi välttää sillä, että kaikki ajavat mahdollisimman lähelle nopeusrajoitusta.
Käytännössä kollektiivisen liikenteen nopeuseroja välttää parhaiten tähtäämällä +5 km/h. Johtuen siitä, että sekä ihminen, että mekaniikka on virheellisestä.

Parempi vaan koittaa sopia liikenteen rytmiin eikä orjallisesti noudattaa mitään yksittäistä periaatetta - mitä se kulloinkin sattuu olemaan.
 
Eilen pääsi taas ärsyttämään lumipyryssä jarruttelijat. Ajetana maantietä reippaassa lumisateessa ja vastaan tulee bussi joka nostattaa muutamaksi sekunniksi nollanäkyvyyden lumipölyn.

Sitten nämä ihanat kanssa-autoilijat alkaa jarruttamaan voimakkaasti siellä lumipölyn sisällä. Parasta vielä että auton perä on täysin lumeen muurautunut ja sumuvaloja ei osata käyttää.

Ihmeellisen vaikeaa valita oma nopeus semmoiseksi ENNEN nollanäkyvyyttä ettei pelota.
 
Ihan fiksuahan se on laskea nopeutta jos ei käytännössä näe mitään. Tietysti mikään äkkijarrutus ei ehkä niinkääm fiksua, mutta jalan nostaminen kaasulta.
 
Tämä hermanni paineli ihan kunnolla jarrua lumipilven sisällä. Ja monta kertaa.
 
Ihan fiksuahan se on laskea nopeutta jos ei käytännössä näe mitään. Tietysti mikään äkkijarrutus ei ehkä niinkääm fiksua, mutta jalan nostaminen kaasulta.
Mitä sellaista sen 2-3sec kestävän pölyn aikana voisi tapahtua jota ei ennen sitä pölyä nähnyt? Joo turha vetää jotain hirvi/meteoriitti-korttia, jos sellainen siinä pölyssä tulee niin et kuitenkaan ehdi tekemään mitään.

Oikeastaan ainoat tilanteet kun nopetta tuollaisessa joutuu pudottamaan on
A) niitä isoja autoja tulee letkassa useampi eli sen pölyn kesto on oikeasti pitkä
B) tie on helvetin pieni, mutkainen ja paskassa kunnossa eli olisi suotavaa pysyä hyvin tarkasti oikeassa kohtaa ajorataa koko ajan

Jarruttaahan sitä jotkut kun pimeälläkin tulee auto vastaan :), osa osaa osa ei.
 
No jos se hirvi sieltä tulee, parempi törmätä siihen 70 km/h kuin 80km/h. Ei nämä niin vaikeita asioita ole ymmärtää.
 
Mitä sellaista sen 2-3sec kestävän pölyn aikana voisi tapahtua jota ei ennen sitä pölyä nähnyt? Joo turha vetää jotain hirvi/meteoriitti-korttia, jos sellainen siinä pölyssä tulee niin et kuitenkaan ehdi tekemään mitään.
Siellä voi olla vaikka se edellä ollut auto, joka on tiputtanut reippasti nopeuttaan. :zoom:
 
Siellä voi olla vaikka se edellä ollut auto, joka on tiputtanut reippasti nopeuttaan. :zoom:
Ja sitä autoa edessä ei 2-3sec aiemmin nähnyt :)? Tuostakin ongelmasta pääsee kun tail-geittaa edellä menevää niin ei tule yllätyksenä :).

Taas 10min sitten ajettii kehä II rampissa hesa-> kohti etelää 30km/h, painettiin vielä varmuudeksi jarrua kun oltiin jo ”suoralla” osalla. Ei voi ymmärtää, saavutin tuonkin nussijan siinä rampissa ajamalla normaalia 60 kun ei nyt ihan kesäkeli ollut että olisi 80 taittunut kurvit. Samaa nussintaa useasti, varmaan kesärenkaat tjsp, mutta eipä se vauhti noilla kilipäillä kesälläkään yli 40 ole että go-figure kun kurvit kuitenkin sellaiset että kippo kuin kippo taittuisi niistä 80 vauhtia.
 
Ja sitä autoa edessä ei 2-3sec aiemmin nähnyt :)? Tuostakin ongelmasta pääsee kun tail-geittaa edellä menevää niin ei tule yllätyksenä :).
Sehän se alkuperäinen ongelma oli, että lumipilvessä jarrutteleva, 2-3 sekuntia sitten nähty auto tuli täytenä yllätyksenä. Jos näkyvyyttä ei ole, ainoa vaihtoehto on hiljentää vauhtiaan.
 
Juuri tuli ajeltua tuollaisissa lumipyryissä 5 päivää ja 2400km. Ne vastaantulevat bussit ja rekat peitti näkyvyyden taakseen niin ei tiennyt onko sieltä tulossa jono autoja vai vaan se yksi. Useimmiten oli jono ja parilla kertaa joutui ottamaan jarrulla oman vauhdin alas, vaikka sitä oli jo valmiiksi laskenut.

Jännintä oli kun jossain vaiheessa seurasin vastaavaa tukkirekkaa noin 300m turvavälillä, eikä sen edestä nähnyt mitään lumipyörteen läpi ja silti välillä porukka lähti ohittamaan sitä. Liikennettä ei ollut paljoa mutta tuossa tilanteessa ihan arpomista jos joku olisi tullut vastaan.
 
Jännintä oli kun jossain vaiheessa seurasin vastaavaa tukkirekkaa noin 300m turvavälillä, eikä sen edestä nähnyt mitään lumipyörteen läpi ja silti välillä porukka lähti ohittamaan sitä. Liikennettä ei ollut paljoa mutta tuossa tilanteessa ihan arpomista jos joku olisi tullut vastaan.
Kyllä siitä näkee, pitää olla suht perässä kiinni ja kun ei valoja näy niin kurkata ja jos latu vapaa niin urku auki. Se pölinä alkaa vasta perälaudasta, vierellä ei ole mikään ongelma ajaa. Mitä kauempaa katsoo sen ”tiheämpi” se lumipöly on eli ihan turha kuvitella lähteä ohittamaan 50m päästä. Toiset osaa toiset ei.
 
Kyllä siitä näkee, pitää olla suht perässä kiinni ja kun ei valoja näy niin kurkata ja jos latu vapaa niin urku auki. Se pölinä alkaa vasta perälaudasta, vierellä ei ole mikään ongelma ajaa. Mitä kauempaa katsoo sen ”tiheämpi” se lumipöly on eli ihan turha kuvitella lähteä ohittamaan 50m päästä. Toiset osaa toiset ei.
Niimpä. Vastaantulevan rekan perässä roikkujat näkyi vasta parin metrin päästä ja rekan perää ei vielä erottanut sen keulan kohdalla, mutta tietenkin tiedät että ihan hyvin sieltä näki toiseen suuntaan. Ja muut aku ankan parhaat.
 
Niimpä. Vastaantulevan rekan perässä roikkujat näkyi vasta parin metrin päästä ja rekan perää ei vielä erottanut sen keulan kohdalla, mutta tietenkin tiedät että ihan hyvin sieltä näki toiseen suuntaan. Ja muut aku ankan parhaat.
Sanojesi mukaan muut kuitenkin ohitti, kumpikohan on todennäköisempää:
a) ohittajat veti täysin sokkona vastaantulijan kaistalla min 10sec
b) et vaan itse osaa

Kuten sanoin niin se maailma näyttää siitä rekan ”takapuskurin” kohdalta vähän erilaiselta kuin 300m päästä tiiraillen :).
 
Sanojesi mukaan muut kuitenkin ohitti, kumpikohan on todennäköisempää:
a) ohittajat veti täysin sokkona vastaantulijan kaistalla min 10sec
b) et vaan itse osaa

Kuten sanoin niin se maailma näyttää siitä rekan ”takapuskurin” kohdalta vähän erilaiselta kuin 300m päästä tiiraillen :).
Vaihtoehto a. Olenpa muuten saanut makeat naurut kun jarrutin liukkaalla 8 akselista yhdistelmää hirven takia ja takana ollut perskärpänen yritti estää peräänajon vetämällä penkalle päin ja puskuripalat vain lentelivät. Siis kärpäsen muovikiposta.
 
Sanojesi mukaan muut kuitenkin ohitti, kumpikohan on todennäköisempää:
a) ohittajat veti täysin sokkona vastaantulijan kaistalla min 10sec
b) et vaan itse osaa

Kuten sanoin niin se maailma näyttää siitä rekan ”takapuskurin” kohdalta vähän erilaiselta kuin 300m päästä tiiraillen :).
c) et tiedä mistä puhut, mutta ei se ennenkään ole estänyt.
 
Vaihtoehto a. Olenpa muuten saanut makeat naurut kun jarrutin liukkaalla 8 akselista yhdistelmää hirven takia ja takana ollut perskärpänen yritti estää peräänajon vetämällä penkalle päin ja puskuripalat vain lentelivät. Siis kärpäsen muovikiposta.
Miksi sinä jarruttelit? Minä olisin painanut kaasua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom