- Liittynyt
- 24.12.2016
- Viestejä
- 1 111
Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.
Kuten yllä jo sanottiin, niin tässä sama selkosuomeksi: jos edellä ajava ajaa jonkun perään, niin se auto pysähtyy siihen paikkaan. Se on nopea pysähdys se.
Risteyksessä kuuluu ihan sen lainkin mukaan ajaa erityistä varovaisuutta noudattaen. Liukkaalla kelillä tulee osittain siksi paljon risteyskolareita, kun se pelivara puuttuu, että etuajo-oikeutettu voi myös tarvittaessa pysähtyä. Ja jälki on rumaa, kun törmäys tulee paljon kovemmalla nopeudella.
Sitten löytyy vielä poikkeuksia kuten että jos liikennetilanne on sellainen että ”edessä ei voi tapahtua” mitään niin väli voi olla lyhyempikin, ts. breakcheckkaaja maksaa/jos se väistää väistämisvelvollisuus suunnasta tulijaa turhaan voimakkaalla jarrutuksella (näistä löytyy KKO päätökset).
Joku tulee risteyksessä kolmion takaa, minä jarrutan estääkseni törmäyksen, sinä ajat mun perään ja sun mielestä mä maksan? Anna se päätös tähän, kuulostaa hurjalta. Liikenteessä nyt lähtökohtaisesti voi tapahtua yllättäviä asioita.
Kiusallaan brake chekkaus sitten eri asia.
Jos viittaat minuun niin vaikea liioitella kun auton digimittari näytti 52km/h kehä II:lla, tosta virhe pois niin ollaan 48 tasossa.
Tämä selvä, uskotaan.