Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nokitan, kehä II:llä joku neropatti veto oman auton mittariin mukaan 52 eli about 48 ja poliisin tutkalla 45 :). Vieressä toinen mätisäkki max 55 todellista, siinä meni kätevästi iso osa kehästä katsoen noiden kahden kädettömän kääpiön nussintaa. Ei vaan ymmärrä, jos ei osaa ajaa niin olisiko mitään että jättäisi sen auton kotiin. Keli oli siis ihan normaali talvikeli, ihan hyvin olisi voinut ajaa vaikka 100 tuossa.
Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?

laskitko muuten paljonko hävisit matka-ajassa tuon takia? Ykköstien ja Matinkylän välillä jopa 2 minuuttia?
 
Itse otan koska vain mieluummin ne köröttelijät eteeni kuin koko liikenteen tukkivan peltikolarisuman. Täällä ruuhkasuomessa näitä huonoja talvikelejä on kuitenkin noin 10 päivänä vuodessa, ja muutenkin se liikenne aina sujuvoituu mitä pidemmälle talvi etenee ja autoilijat tottuvat keleihin.

tää näin niinkuin työn takia B ja C -kortillisilla vehkeillä ajavana.
 
Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?

laskitko muuten paljonko hävisit matka-ajassa tuon takia? Ykköstien ja Matinkylän välillä jopa 2 minuuttia?
Onhan se 80 mutta mitä tekemistä sillä on asian kanssa? Tie oli siinä kunnossa että satkua siinä olisi ajanut (kuka noilla pk-seudun 2-kaistaisilla ajaa rajoituksen mukana yleensäkään, hyvin voi vetää sen 15-20 yli ihan koko ajan ja kiviäkin (siis poliisia) kiinnostaa.

Ei tässä nyt ollut matka-ajasta kyse, vaan siitä että jos on noin ameeba että pitää alle ½ siitä vauhdista/rajoituksesta mitä tiellä ihan hyvin pystyy ajamaan niin on ängennyt itsensä ns. väärään paikkaan. Itse ajoin lujempaa 50 rajoituksella kuin nuo tuuhiot tyhjällä kehällä. Toisekseen jos tuota samaa nussimista olisi harrastanut koko työmatkan niin se olisi tuplaantunut vailla mitään syytä.

Ihan vaan sivuhuomiona niin aamuisin kehä II pohjoiseen ja kohti hesaa niin siinä nussitaan kesälläkin 60 ja jono jopa pysähtyy, en vaan käsitä miten tuo on mahdollista kun tuolta 1 kaistalta tullaan 3 kaistaisille motarille jossa on tilaa (niinä aikoina kun itse liikun) keskimäärin sen verran että silmät kiinni voi ottaa suoraan minkä kaistan haluaa. Joku vastaavan kaltainen ameeba siellä jonon keulilla siis tekee "jotain" joka tuon saa aikaiseksi, eikä se tilanne purkaudu "koskaan" kun seuraavat eivät ymmärrä painaa kaasua, ei ole yks- eikä kaks-kertaa kun ohitetaan rampilla se 100 kyltti, edessä satoja metrejä tyhjää ja kahdella etummaisella autolla sitkeästi vaan vauhtia 60 :), no välillä näistä sentään pääsee sen kiloon menevän rampin kautta ohitse :):):).
 
Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.
Viidakon vanha sananlasku kertoo, että taitava kuski selviää tilanteista, joihin hyvä kuski ei koskaan joudu.
 
Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.
80kmh tieltä hyvissä ajoin himmailin ennen käännöstä mutta jarrut tai ratti ei tehnyt mitään. Hämeenlinnanväylä Helsingistä poispäin ja mikä lienee Keimolan poistumisramppi joka on loiva alamäki ja ei tosiaan mitään tehtävissä. Jos olisin ajanut "normaalia" nopeutta, en olisi saanut pelastettua. Jäljistä päätellen en ollut ainoa ja ainakin yhdet jäljet näyttivät että lumikasaa olisi ainakin pussailtu.

@Disfear onko mitään hajua milloin lakkasivat opettamasta noita? Itsellä opetettiin nuo kaikki autokoulun liukkailla. Ainakin silloin autokoulun autosta oli erikseen tehty muutoksia joilla sai kaikki avut pois ja jääradalla ajettiin täysin ilman.
 
Tuota valojen vilkuttelua en ymmärrä. Siis jos ohittaja ei tehnyt ohitusta sulkuviivojen kohdalla, tai aiheuttanut vaaratilannetta kenellekään, niin miten se on tältä ohitettavalta pois? En vaan käsitä. Joku vastaavissa tilanteissa vilkutteleva voisi valistaa tyhmempää (minua).
En tästä tapauksesta tiedä, mutta muita erityisen hyviä ja yleisiä syitä vilauttaa valoja, esim. ohittaja on palannut vähän liiantiukkaan eteen. toinen yleinen on se että ohittajalta näyttää puuttuvan takaa valot.

Hämmentävää että ketjussa kritisoidaan niin paljon kuljettajia jotka sopeuttaneet ajonopeutta kelin mukaan. No yksi dynaaminen esimerkki taisi sopeuttaa rajoituksista välittämättä.
 
Ihan vaan sivuhuomiona niin aamuisin kehä II pohjoiseen ja kohti hesaa niin siinä nussitaan kesälläkin 60 ja jono jopa pysähtyy, en vaan käsitä miten tuo on mahdollista kun tuolta 1 kaistalta tullaan 3 kaistaisille motarille jossa on tilaa (niinä aikoina kun itse liikun) keskimäärin sen verran että silmät kiinni voi ottaa suoraan minkä kaistan haluaa. Joku vastaavan kaltainen ameeba siellä jonon keulilla siis tekee "jotain" joka tuon saa aikaiseksi, eikä se tilanne purkaudu "koskaan" kun seuraavat eivät ymmärrä painaa kaasua, ei ole yks- eikä kaks-kertaa kun ohitetaan rampilla se 100 kyltti, edessä satoja metrejä tyhjää ja kahdella etummaisella autolla sitkeästi vaan vauhtia 60 :), no välillä näistä sentään pääsee sen kiloon menevän rampin kautta ohitse :):):).
Tähän on varmaan kaksikin syytä. Välillä tätä aiheuttaa ne jotka ajaa vasenta kaistaa viimeiseen asti ja tunkee sitten loppumetreillä sinne tiiviseen oikean kaistan jonoon. Toisaalta saman ilmiön huomaa välillä vaikka edessä ajaisi vain yksi auto, joten varmaankaan kaikille ei ole selvää, että se vasemmalle haarautuvan kaistan ja oikealta Kiloon menevän erkanemiskaistan 60km/h rajoitus ei koske sitä Turun motarille Helsinkiin päin jatkavaa kaistaa.

Toisaalta ihmiset on ehkä vaan keskimäärin aika huonoja kuskeja, eivätkä juuri katso mittaria vaan ajelee perstuntuman mukaan. Vaikka tuo kaista jatkuukin suoraan motarille, niin fiilispohjalta voi tuntua samalta kuin motarilta erkanemiskaistalle poistuessa.
 
Jos haluaa vakioida jarrutusmatkan, niin liukkaalla nopeuden lähes puolittaminen taitaa tehdä sen versus kuiva tie.

Jarrutusmatka 80 km/h nopeudesta

-kuiva tie 30 m
-luminen tie 80 m
-jäinen tie 170 m

Jarrutusmatka 50 km/h nopeudesta
-luminen tie 30 m
-jäinen tie 70 m


Kannattaa ajaa huonolla kelillä vähän hiljempaa. Ei nyt ehkä 50 km/h valtatiellä, ja muutenkin oletan että kirjoittaja vähän liioitteli alinopeutta.

Siitä olen toki samaa mieltä että jos lumisilla maanteillä vedetään 50 km/h niin jossain mättää, eli kuskilla ei ole tuntumaan. Luminen tie pitää aika hyvin kuitenkin.
 
itsellä oli tuossa useampi vuosi kun tuli autoiltua vähänlaisesti, ja samalla lopetin 20 vuoden moottoripyöräharrastuksenkin. Nyt kun työt taas pakottaa ajamaan pitkin etelä-Suomea, eikä siitä ajamiseen käytetystä ajasta makseta pienyrittäjälle senttiäkään, niin oon tehnyt pari omaa elämää helpottavaa asennemuutosta.

1)Se matka kestää tasan niin kauan kuin se kestää, sä et sieltä ratintakaa pysty siihen käytännössä enää vaikuttamaan.

2) Jos sä haluut olla aikaisemmin perillä, niin lähde aikaisemmin.

3) Sä et oo se paras kuski siellä tien päällä. Lohdutukseksi kannattaa silti aina muistaa, että ne muutkin on ihan paskoja, ja voi tehdä mitä vaan yllättävää.

Bonuksena: Jos edelläajava on liian lähellä, niin se on tasan sun vikasi ja ongelmasi.
 
Kannattaa ajaa huonolla kelillä vähän hiljempaa. Ei nyt ehkä 50 km/h valtatiellä, ja muutenkin oletan että kirjoittaja vähän liioitteli alinopeutta.

Siitä olen toki samaa mieltä että jos lumisilla maanteillä vedetään 50 km/h niin jossain mättää, eli kuskilla ei ole tuntumaan. Luminen tie pitää aika hyvin kuitenkin.
Ei, ei nuo oikeasti ole liioitteluja ainakaan omien kokemusten perusteella.

@No Future juurikin näin. Itsellä juuri vaihtumassa työnkuva ja työsuhdeautoksi on tulossa kyllä enemmän sohva kuin sportti ja asenteena että jos joku vinkuu miksi meni niin kauan perille käskystä lähteä liikenteeseen vs muut tms (ei pitäisi olla kyllä ongelma tässä hommassa mutta esimerkkinä) niin sanon ihan suoraan että se vie mitä se vie jos et posota jäätävää yli nopeutta tai tee vaarallisia ohituksia mahdollisesti vaarallisissa olosuhteissa. Todnäk tulee tulemaan se 50tkm vuoteen ajoa joten vittuako siinä jos menee se 5min siellä tai täällä jos saan ajaa rauhallisin mielin ilman noussutta verenpainetta. Leikkikalu on sitten erikseen ja sitä ei turhaan säälitä vaan otetaan kaikki se vähäkin teho irti jos/kun voi.
 
Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?

laskitko muuten paljonko hävisit matka-ajassa tuon takia? Ykköstien ja Matinkylän välillä jopa 2 minuuttia?
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu. Vähän eri kuin jossain perähikiällä, jossa homma ei muutenkaan ole minuutin päälle ja lähimmät liikennevalot ovat naapurikunnan suuri ylpeys.
 
Jos haluaa vakioida jarrutusmatkan, niin liukkaalla nopeuden lähes puolittaminen taitaa tehdä sen versus kuiva tie.

Jarrutusmatka 80 km/h nopeudesta

-kuiva tie 30 m
-luminen tie 80 m
-jäinen tie 170 m

Jarrutusmatka 50 km/h nopeudesta
-luminen tie 30 m
-jäinen tie 70 m


Kannattaa ajaa huonolla kelillä vähän hiljempaa. Ei nyt ehkä 50 km/h valtatiellä, ja muutenkin oletan että kirjoittaja vähän liioitteli alinopeutta.

Siitä olen toki samaa mieltä että jos lumisilla maanteillä vedetään 50 km/h niin jossain mättää, eli kuskilla ei ole tuntumaan. Luminen tie pitää aika hyvin kuitenkin.
Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.

Jos yleisesti joku vetää kolmion takaa eteen niin en mä ainakaan sellaiseen ”varaudu” ikinä eikä sellaiseen tarvitse varautua. Sama koskee tilannetta jossa tulee auto/rekka vastapalloon ja edelle menevä auto pysähtyy kuin seinään tai jopa tulee takaisinpäin. Kaikki nuo on tieliikennelain mukaan ennalta-arvaamattomia tilanteita eikä sellaiseen tarvitse varautua.

Käytännössä lakipykälien mukaan riittää kun väli on sellainen että edessä auton jarruttaessa pystyt itse jarruttamaan. Sitten löytyy vielä poikkeuksia kuten että jos liikennetilanne on sellainen että ”edessä ei voi tapahtua” mitään niin väli voi olla lyhyempikin, ts. breakcheckkaaja maksaa/jos se väistää väistämisvelvollisuus suunnasta tulijaa turhaan voimakkaalla jarrutuksella (näistä löytyy KKO päätökset).

Jos viittaat minuun niin vaikea liioitella kun auton digimittari näytti 52km/h kehä II:lla, tosta virhe pois niin ollaan 48 tasossa.
 
@Disfear onko mitään hajua milloin lakkasivat opettamasta noita? Itsellä opetettiin nuo kaikki autokoulun liukkailla. Ainakin silloin autokoulun autosta oli erikseen tehty muutoksia joilla sai kaikki avut pois ja jääradalla ajettiin täysin ilman.
Eipä ole kyllä mitään käsitystä. Itsekin tuli noi jääradat käytyä ja vielä omalla takavedolla sen autokoulun Corollan sijaan, ja töiden puolesta vielä muutamia kertoja jäärataa ja muuta koulutusta taka- ja nelivedolla. Tiedän kyllä, että kumman paljon autokoulusta on nykyään nypitty pois, mutta luulisi ja toivoisi että se jäärata sentään on pidetty. Suomessa kun ollaan.

Mutta toisaalta jos kerran käy siellä radalla ja sitten ei aja kahteen vuoteen ja sitten taas ajelee, eikä muutenkaan kiinnosta itse ajaminen, niin en ihmettele jos haastavat keliolosuhteet jännittää. Ja toki jännittää välillä itseänikin, se on ihan tervettä.

No Futurelta ihan hyvä pointti sen rauhallisuuden kanssa. Ammattikuskina työpäivän aikana saattoi kieltämättä olla kiire, mutta opettelin ennemminkin nipistää aikaa mielestäni fiksusti sieltä täältä eikä aivottomasti kaahaten. Ja siviiliajoihin taas töistä siirtyi paljon rauhallisuutta.
 
Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.
Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.
 
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu. Vähän eri kuin jossain perähikiällä, jossa homma ei muutenkaan ole minuutin päälle ja lähimmät liikennevalot ovat naapurikunnan suuri ylpeys.
Joo, mä ajan lähes työkseni eri kokoisilla autoilla ympäri pääkaupunkiseutua ja sen ulkopuolellakin. Ja koko 25 vuotta mitä mulla on joku kortti ollut oon täällä ajellut. Kehä kakkostakin tuli sahattua pari vuotta putkeen päivittäin.

Jos siellä on ruuhkaa syystä x tai y, niin siellä on ruuhkaa. Sinne mahtuu vain määränsä verran ajoneuvoja, ja se on ihan se ja sama johtuuko se hidastelu jostain epävarmasta talviautoilijasta, hitaasta työkoneesta, kolarista tai muusta syystä. Ei se mun kiukuttelulla tai raivokkaalla valojenvilkuttelulla siitä mihinkään muutu. Ja sun tai mun matka-aikaan tommosella yksittäisellä ärsyttävällä hidastelijalla on ihan mitätön vaikutus.
 
Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.
Niinhän se saattaa kuten itsekin kirjoitin ja joku voittaa melkein joka viikko eurojaskassakin, tuollaisiin maailman lopun skenaarioihin on turha varautua ja lakipykälienkään mukaan niihin ei tarvitse varautua.
 
Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.
Just ajelin Stadista Hankoon, ja täällä on koko viikon ollut ihan helkkarin liukasta. Tossa valtatiellä liikenne pysähtyi, kun iso rekka kääntyi hitaasti vasemmalle ja sen perässäajava ei uskaltanut ohittaa sitä. Ahdastakin olisi ollut. Kyllä siinä sai kaksikin kertaa miettiä että kumpaan suuntaan itse väistän jos mun perässä tullut täysperävaunu ei jäisessä alamäessä olisi saanutkaan yhdistelmäänsä pysähtymään.

En ymmärrä asennetta ”en ylipäätään varaudu”, koska eihän se tarkoita mitään muuta kuin sitä oman tarkkaavaisuuden terävöittämistä, sekä mahdollista ennakoimista että mitään typerää ei tapahdu.
 
En ymmärrä asennetta ”en ylipäätään varaudu”, koska eihän se tarkoita mitään muuta kuin sitä oman tarkkaavaisuuden terävöittämistä, sekä mahdollista ennakoimista että mitään typerää ei tapahdu.
Täällä se tarkoitti 'varautuminen' nimenomaan muutamien mielestä maleksimista 50% alle rajoituksen. Puhutaan siis ihan eri asiasta, tottakai jokainen (no ei nuo alinopeutta matelevat ameebat) tarkkailee ympäristöä (siis pidemälle kuin edellä ajavan auton takavalot) ja reagoi tapahtumiin etupainotteisesti. Joskus vaan osuu se eurojaska kohdalle ja sieltä tulee se auto vastapalloon jonka vuoksi edellä menevä auto pysähtyy kuin seinään jolloin olettavasti olet itse siinä samassa nipussa, itse olen ainakin valmis kantamaan ko. riskin kun liikenteeseen lähden.
 
Niinhän se saattaa kuten itsekin kirjoitin ja joku voittaa melkein joka viikko eurojaskassakin, tuollaisiin maailman lopun skenaarioihin on turha varautua ja lakipykälienkään mukaan niihin ei tarvitse varautua.
Onko se niin paljon vaadittu, että hellittää kaasua pari sekuntia aiemmin kun näkee perälaudan lähestyvän? Ja ei, "edellä ajavan jarrutusmatka on yhtä pitkä, joten saan ajaa 20 metrin päässä maantienopeuksissa" ei tule menestymään selityksenä kun ajat seuraavan perään.
 
Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.

Kuten yllä jo sanottiin, niin tässä sama selkosuomeksi: jos edellä ajava ajaa jonkun perään, niin se auto pysähtyy siihen paikkaan. Se on nopea pysähdys se.

Risteyksessä kuuluu ihan sen lainkin mukaan ajaa erityistä varovaisuutta noudattaen. Liukkaalla kelillä tulee osittain siksi paljon risteyskolareita, kun se pelivara puuttuu, että etuajo-oikeutettu voi myös tarvittaessa pysähtyä. Ja jälki on rumaa, kun törmäys tulee paljon kovemmalla nopeudella.




Sitten löytyy vielä poikkeuksia kuten että jos liikennetilanne on sellainen että ”edessä ei voi tapahtua” mitään niin väli voi olla lyhyempikin, ts. breakcheckkaaja maksaa/jos se väistää väistämisvelvollisuus suunnasta tulijaa turhaan voimakkaalla jarrutuksella (näistä löytyy KKO päätökset).

Joku tulee risteyksessä kolmion takaa, minä jarrutan estääkseni törmäyksen, sinä ajat mun perään ja sun mielestä mä maksan? Anna se päätös tähän, kuulostaa hurjalta. Liikenteessä nyt lähtökohtaisesti voi tapahtua yllättäviä asioita.

Kiusallaan brake chekkaus sitten eri asia.


Jos viittaat minuun niin vaikea liioitella kun auton digimittari näytti 52km/h kehä II:lla, tosta virhe pois niin ollaan 48 tasossa.

Tämä selvä, uskotaan.
 
Onko se niin paljon vaadittu, että hellittää kaasua pari sekuntia aiemmin kun näkee perälaudan lähestyvän? Ja ei, "edellä ajavan jarrutusmatka on yhtä pitkä, joten saan ajaa 20 metrin päässä maantienopeuksissa" ei tule menestymään selityksenä kun ajat seuraavan perään.
Mitä sä nyt selität? Jos nyt pikakelataan vähän taaksepäin niin tämä koko absurdi keskustelu lähti liikkeelle viestistä (Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?) jossa keskityttiin jarrusmatkan vakiointiin.

Kerrotko nyt miksi sitä jarrutusmatkaa pitäisi vakioida (jos nyt palataan siihen kehäII skenaarioon niin niiden 2 ameeban edessä oli satoja metrejä tyhjää tilaa)? Toisekseen jos ymmärrys ei riitä siihen että hitaammin edessä ajava auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla kuin nopeammin takana tuleva auto niin en voi auttaa, tämä fakta nyt vaan ei liity mitenkään siihen että jos autot ajavat jonossa samaa vauhtia niin ne keskimäärin pysähtyvät myöskin samalla matkalla. Toisin sanoen jos pidät 2sec väliä edellä menevään autoon jonossa niin on suhteellisen yhden tekevää onko jarrutusmatka 30m vai 150m kun se on sama matka sillä toisellakin.

. Liukkaalla kelillä tulee osittain siksi paljon risteyskolareita, kun se pelivara puuttuu, että etuajo-oikeutettu voi myös tarvittaessa pysähtyä. Ja jälki on rumaa, kun törmäys tulee paljon kovemmalla nopeudella.
Siltikään tähän ei lain mukaan tarvitse varautua, se on sieltä kolmion takaa tulevan ongelma liittyä tiellä häiritsemättä muuta liikennettä. Eihän siitä nyt mitään tule että kesälläkin 100 rajoituksella hidastaisi joka risteyksessä 60 kymppiin koska jos sieltä tulisi joku.
Joku tulee risteyksessä kolmion takaa, minä jarrutan estääkseni törmäyksen, sinä ajat mun perään ja sun mielestä mä maksan? Anna se päätös tähän, kuulostaa hurjalta. Liikenteessä nyt lähtökohtaisesti voi tapahtua yllättäviä asioita.
Ei riitä että osaa lukea, pitää ymmärtää lukemansa. En puhunut tilanteesta jossa se auto konkreettisesti tulee sieltä vaan siitä että vedettiin todella voimakas jarrutus varmuuden vuoksi jos se vaikka tulisi sieltä. Skenaariosi tapauksessa kolmion takaa tuleva maksaisi 99,8% todennäköisyydellä kaikkien 3 auton pellit koska ei liittynyt tielle antamatta vapaata kulkua etuajo-oikeutetuille.
 
Tossa valtatiellä liikenne pysähtyi, kun iso rekka kääntyi hitaasti vasemmalle ja sen perässäajava ei uskaltanut ohittaa sitä. Ahdastakin olisi ollut. Kyllä siinä sai kaksikin kertaa miettiä että kumpaan suuntaan itse väistän jos mun perässä tullut täysperävaunu ei jäisessä alamäessä olisi saanutkaan yhdistelmäänsä pysähtymään.

Mulla samanlainen tilanne viime talvena. Loiva alamäki, liukas tie ja edessä traktori pysähtyneenä koska oli kääntymässä vasemmalle. Jouduin pysähtymään kokonaan. Kapea valtatie ja oikealla puolella oli vieläpä kaide. Takaa tulee säiliörekka. Rekka joutui jarruttamaan niin kovaa, että se oli puoliksi vastaan tulevien kaistalla vähän poikittain. Siinä seurasin tilannetta sivupeilistä, enkä voinut tehdä asialle mitään. Onneksi vastaan ei tullut ketään, mikä on vähän ihme, koska se traktori pysähtyi vastaantulevan liikenteen takia.

Sieltä jos olisi vastaan tullut joku oman elämänsä "ajan 85 km/h koska mitään yllättävää ei tapahdu -sankari", niin olisi ollut rumaa jälkeä.
 
Joo, mä ajan lähes työkseni eri kokoisilla autoilla ympäri pääkaupunkiseutua ja sen ulkopuolellakin. Ja koko 25 vuotta mitä mulla on joku kortti ollut oon täällä ajellut. Kehä kakkostakin tuli sahattua pari vuotta putkeen päivittäin.

Jos siellä on ruuhkaa syystä x tai y, niin siellä on ruuhkaa. Sinne mahtuu vain määränsä verran ajoneuvoja, ja se on ihan se ja sama johtuuko se hidastelu jostain epävarmasta talviautoilijasta, hitaasta työkoneesta, kolarista tai muusta syystä. Ei se mun kiukuttelulla tai raivokkaalla valojenvilkuttelulla siitä mihinkään muutu. Ja sun tai mun matka-aikaan tommosella yksittäisellä ärsyttävällä hidastelijalla on ihan mitätön vaikutus.
Hienosti missasit sen pointin, että tässä tehtiin täysin tarpeetonta ruuhkaa, joka vuorostaan sotkee kaikki lähialueen liittymät/valot siinä kohtaa, kun pääsevät kertarysäyksellä ohi näistä idiooteista. Jos 25 vuotta olet ajanut, niin pitäisi olla jo ymmärrystä kertynyt siitä miten iso vaikutus jollain yhdellä täysin turhalla töpeksinnällä voi olla suureen automäärään. Ja ei tässä kai kukaan näille raivoamisesta varsinaisesti puhunut. Henk. koht. ainakin tyynesti odotan, että idiootit sais perseilynsä tehtyä. Siitäkin huolimatta, että mielessäni mietin, että oikestaan saunan taakse tuollaiset mulkut joutais. Tai vähintään kortti pysyvästi pois. Tutkijapuoli taas pohtii, että minkämoinen vamma tai rajoite havainnointikyvyssä estää näitä tajuamasta, että kaikki ei mene ihan putkeen, kun takana on kymmenien autojen jono. Ja miten siinä ajatusketjussa vielä päästän lopputulokseen, että ei tarvitse tehdä muutoksia omaan tekemiseen. Peräkkäin yhdellä kaistalla nuokin olisivat saaneet perseillä suuremmitta ongelmitta, muut olisi päässeet ohi.
 
Toisin sanoen jos pidät 2sec väliä edellä menevään autoon jonossa niin on suhteellisen yhden tekevää onko jarrutusmatka 30m vai 150m kun se on sama matka sillä toisellakin.
Kuten kirjoitin, se auto voi pysähtyä muustakin syystä kuin omilla jarruillaan. Jos pidät 2 sekunnin väliä esimerkiksi 80 km/h nopeudessa kelillä, jolla pysähtymismatka on yli 50 metriä, tulet törmäämään jos edellä ajava osuu vaikka siihen keskikaiteeseen, kuten joku oli viime talvena suoralla tiellä onnistunut tekemään. Myös perässä ajanut auto löytyi tilanteen jälkeen ojasta.

Mutta onhan se ihan tosi noloa pysyä vähän kauempana. Yhtä noloa kuin vilkuttamisen aloittaminen ennen kuin on jo kääntymässä. Muut vielä luulevat, ettei ole kovis.
 
Hienosti missasit sen pointin, että tässä tehtiin täysin tarpeetonta ruuhkaa, joka vuorostaan sotkee kaikki lähialueen liittymät/valot siinä kohtaa, kun pääsevät kertarysäyksellä ohi näistä idiooteista. Jos 25 vuotta olet ajanut, niin pitäisi olla jo ymmärrystä kertynyt siitä miten iso vaikutus jollain yhdellä täysin turhalla töpeksinnällä voi olla suureen automäärään. Ja ei tässä kai kukaan näille raivoamisesta varsinaisesti puhunut. Henk. koht. ainakin tyynesti odotan, että idiootit sais perseilynsä tehtyä. Siitäkin huolimatta, että mielessäni mietin, että oikestaan saunan taakse tuollaiset mulkut joutais. Tai vähintään kortti pysyvästi pois. Tutkijapuoli taas pohtii, että minkämoinen vamma tai rajoite havainnointikyvyssä estää näitä tajuamasta, että kaikki ei mene ihan putkeen, kun takana on kymmenien autojen jono. Ja miten siinä ajatusketjussa vielä päästän lopputulokseen, että ei tarvitse tehdä muutoksia omaan tekemiseen. Peräkkäin yhdellä kaistalla nuokin olisivat saaneet perseillä suuremmitta ongelmitta, muut olisi päässeet ohi.

Tämä, ihmiset ei ymmärrä sitä faktaa että kaupungissa missä paljon risteyksiä, autoja ja teitä niin se jonon ensimmäinen idiootti sekoittaa sen pääväylän liikenteen, tukkii sivukaduilta tulevien tien todella pitkälle taakse päin ja se viimeinen ketä pääsee liikkeelle sivukadulta parin risteyksen takaa joutuu odottamaan useita minuutteja YHDEN idiootin takia.

Meillä tuossa toi kotikatu ja sen ympäröimät alueet on hyvä esimerkki siitä, siinä on kolme liikenneympyrää hyvin lähekkäin ja monta risteystä niiden välillä + pihoihin kääntyvät tiet. Sitten se jonon ensimmäinen haluaa kääntyä vasemmalle mutta vastaan tulee autoja ja hän pysähtyy keskelle tietä eikä ajattele yhtään takana tulijoita jotka ei pääse enää ohi, niin se jonon pää seisoo satojen metrien päässä, kaikki sivukadut seisoo, bussi jää huonoon paikkaan liikenneympyrään niin sekin on tukossa ja kaikki tämä vain sen takia että se yksi idiootti seisoo siellä keskellä tietä eikä tajua mennä puolta metriä tai metriä eteenpäin vaikka tilaa on.

Toki tuohon täytyy sanoa se että kyllä se toisenakin oleva varsinainen ameeba on jos ei osaa torvea soittaa.
 
Se ei ihan aina ole se jonon ensimmäinen, joka mokailee. Myös valo-ohjattuja risteysalueita ajetaan tukkoon siksi, kun ei osata katsoa sinne itseä edeltävää autoa kauemmaksi, että jahas, tuonne ei enää mahdu (jono ei ehdi vetää) vaikka vihreät palaisi, vaan ajetaan sokkona perässä, hitaasti matelevaa jonoa. Jos on suuri monikaistainen risteysalue, niin pari idioottia tunkee sinne vielä keltaisillakin ja risteys on joka suuntaan tukossa. Epic fail. Tässä tilanteessa voi toki olla, että jonossa ensimmäinen mokasi, mutta ei välttämättä. Voi olla vaan ruuhka-aika. Voi siellä takanakin koittaa olla mokaamatta.
 
Toinen ääripää on ne töpeksijät, jotka jättää edellä menevään autoon 15m raon ennen kuin uskaltavat lähteä liikkeelle. Esim. kehä 1:lle Otaniemestä liittyessä on aina ruuhka-aikaan 100-200m jono autoja ihan vaan sen takia, kun valoista lännen suuntaan ehtii 6-8 autoa kerrallaan. Vihreät ei kestä kauaa, ja joka kerta siellä pari ensimmäistä lähtee niin verrakaisesti, että edellä menevä on jo toisella puolella risteystä ennen kuin päästään liikkeelle.

Tämä ei voi olla mikään yllätys suurelle osalle autoilijoista, kun se jonon perä menee kyllä valoista läpi aina tiiviinä possujunana ripeästi kiihdyttäen. Jonon kärjessä ei kiinnosta toimia ripeästi, kun ei vaikuta omaan matkaan?
 
Toinen ääripää on ne töpeksijät, jotka jättää edellä menevään autoon 15m raon ennen kuin uskaltavat lähteä liikkeelle. Esim. kehä 1:lle Otaniemestä liittyessä on aina ruuhka-aikaan 100-200m jono autoja ihan vaan sen takia, kun valoista lännen suuntaan ehtii 6-8 autoa kerrallaan. Vihreät ei kestä kauaa, ja joka kerta siellä pari ensimmäistä lähtee niin verrakaisesti, että edellä menevä on jo toisella puolella risteystä ennen kuin päästään liikkeelle.

Tämä ei voi olla mikään yllätys suurelle osalle autoilijoista, kun se jonon perä menee kyllä valoista läpi aina tiiviinä possujunana ripeästi kiihdyttäen. Jonon kärjessä ei kiinnosta toimia ripeästi, kun ei vaikuta omaan matkaan?
Noita kyllä tapahtuu ja itse aika usein tähtään noissa oman keulani risteykseen ajaessa ikään kuin edessä hitaasti maleksivan takakulman ohi ja käännän mutkaan myöhemmin ja jyrkemmin, jotta takanani oleva tai olevat ehtivät paremmin mukaan.
 
Tuossa kun oli/on Nokia areenalla kalevantiellä liikennevalot pois päältä ja kun itse menin siitä niin yllättävän hyvin sujui liikenne sillä hetkellä. En löytänyt posiitiviset kanssa autoilijat :D.
 
Siitäkin huolimatta, että mielessäni mietin, että oikestaan saunan taakse tuollaiset mulkut joutais.

Tämä ketju on kyllä yksi mun suosikeista. Aikaisemmin sentään vaan kiukuteltiin kun joku kehtaa ajaa rajoitusten mukaan maantiellä. Nyt on päästy jo murhafantasioihin.

Jos täällä joltain pitäisi kortti pois ottaa niin muiden tappamisella vihjailevilta sekopäiltä. Autostakin saa helposti murha-aseen.
 
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu. Vähän eri kuin jossain perähikiällä, jossa homma ei muutenkaan ole minuutin päälle ja lähimmät liikennevalot ovat naapurikunnan suuri ylpeys.

Nyt kai oli puhetta huonosta ajokelista ja ilmeisesti ruuhkasta.

Aika on tärkeä ja arvokasta, jos tie on kahdenrinnakkain hitaasti edelläajavan edessä tyhjä ja vapaa, ja vaikka oli heillä kuinka sopiva ajonopeus, mutta muille oikeasti liianhidas, niin hyvä vertaus varastavat muilta aikaa.

Mutta jos jossain tarinassa missä keli on huono, tikkarinopeus ei ole turvallinen, sohjoa, polannetta jne, niin voi jopa nähdä hyvänä että maalta muuttaneet mäkiset joutuu myös vähän rahoittaan menoa.

Ja toinen, ruuhkassa hitaammilla ajonopeuksilla tienkohta läpäisee enemmän autoja tunnissa, korostuu huonommassa kelissä.
 
Tämä ketju on kyllä yksi mun suosikeista. Aikaisemmin sentään vaan kiukuteltiin kun joku kehtaa ajaa rajoitusten mukaan maantiellä. Nyt on päästy jo murhafantasioihin.

Jos täällä joltain pitäisi kortti pois ottaa niin muiden tappamisella vihjailevilta sekopäiltä. Autostakin saa helposti murha-aseen.
Olis puolet kansalaisista telkien takana, jos tuossa sanonnassa olis hitunenkaan murhanhimoa mukana.
Nyt kai oli puhetta huonosta ajokelista ja ilmeisesti ruuhkasta.
No ei ollut, vaan normaali ajokeli, jossa kahden idiootin muodostama ”ruuhka”.
 
Muutamat nimimerkit täällä juttjen perusteella ovat varmasti just niitä suu auki raivoajia jotka pilaavat liikenteen sujuvuuden ja ovat itse aina oikeassa ja parhaita kuskeja.
Joo, nämä ”kouluttajat” ovat kyllä pahimpia. Säännöt tiedätään välimerkkien tarkkudella, mutta yhtäkään niistä ei ymmärretä saati osata soveltaa käytännössä.
 
Ketjun aiheeseen liittyen jälkikäteen kyllä hitusen ärsytti, kun Hämeenlinnantielle puoliksi ajokaistalle pysähtyneen auton taakse kaistalle jumittunut auto lähtee toisen kaistan kautta hitaaaasti kiihdyttämään ohi melkein suoraan eteeni. Vasemmalla kaistalla sen verran olin hiljentänyt kun olin tohinaa edessäpäin huomannut, että oli vain vähän yli 60 mittarinopeutta, ehkä sitten todellista se 60, ja silti ei ihan hirveästi jäänyt pelivaraa että sain auton hidastumaan siihen johonkin kolmeen-neljäänkymppiin mihin puikkaaja oli ehtinyt kiihdyttää...

Siis se oli se ärsyttävä juttu, että kaistanvaihtajan vilkut oli ilmeisesti rikki, kun kerran mitään väläytystäkään ei tullut antamaan ennakkovaroitusta.
Ja tietenkin toinen se, ettei itse ollut tullut laskettua tilannenopeutta oikeaksi korkeintaan 50 km/h tasoiseksi tuollaista jumipaikkaa ohittaessa.
 
Ärsyttää epäjohdonmukaisuus liikenteessä eniten. Eilen tai toissapäivänä ajoin 60km/h alueella n. 70km/h ja joku roikkui perässä hyvän tovin. Meni ohi ja kas 80km/h alueella ajoin hänen perässään n. 75km/h.

Lopulta kun 100km/h alue alkoi oli kiihdyttäminen sen verran laiskaa että pyyhkäisin samasta tyypistä ohi joka alun alkaen ohitti minut.
 
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu
Nopeuden laskiessa tien kapasiteetti nousee. Tutkittu juttu, jota ne ei usko joille faktojen sisältö valitaan mutulla.
 
Nopeuden laskiessa tien kapasiteetti nousee. Tutkittu juttu, jota ne ei usko joille faktojen sisältö valitaan mutulla.
Joo, tutkittu juttu. Mietipä miten tämä tutkittiin.

Toimii kyllä jos rajoitus on 50km/h ja kaikki ajaa 50km/h. Ei silloin, kun rajoitus on 80km/h ja yksi siellä ajaa 50km/h. Kumman luulet olleen koeasetelma?
 
Joo, tutkittu juttu. Mietipä miten tämä tutkittiin.

Toimii kyllä jos rajoitus on 50km/h ja kaikki ajaa 50km/h. Ei silloin, kun rajoitus on 80km/h ja yksi siellä ajaa 50km/h. Kumman luulet olleen koeasetelma?
Onko hakemasi vastaus tuo mielikuvitusasetelma, missä muiden nopeus ei muutu vaikka siellä välissä on 50 tyyppi? :)

Kun sinne 80 jonoon pistetään 50 sekaan, niin sitten ne muut myös etenee sen 50. Monikaistaisilla vain yhden kaistan osalta.

Toki reaalimaailmassa nopeuserot ja sitä kautta ohittelu syö sen tien kapasiteetin, kun aletaan luoda pumppausilmiötä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko hakemasi vastaus tuo mielikuvitusasetelma, missä muiden nopeus ei muutu vaikka siellä välissä on 50 tyyppi? :)
Kysymys taisi olla siitä, että mitä vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen jos 80km/h alueella joku ajaa 50km/h. Vastaus ei ole, että liikennevirta kasvaa alemman nopeuden takia, vaan laskee suurten nopeuserojen ja nopeuden vaihteluiden vuoksi.
 
Kysymys taisi olla siitä, että mitä vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen jos 80km/h alueella joku ajaa 50km/h. Vastaus ei ole, että liikennevirta kasvaa alemman nopeuden takia, vaan laskee suurten nopeuserojen ja nopeuden vaihteluiden vuoksi.
Juu. Vieläkun "sujuvat" kuskit tajuaisi että sama tapahtuu myös kun itse ajelee muuta liikennettä nopeammin, nopeuserot ja vaihtelut vaikuttaa kokonaisuuteen negatiivisesti.
 
Juu. Vieläkun "sujuvat" kuskit tajuaisi että sama tapahtuu myös kun itse ajelee muuta liikennettä nopeammin, nopeuserot ja vaihtelut vaikuttaa kokonaisuuteen negatiivisesti.
Kyllä. Jos joku vetelisi 110km/h kehällä pujotellen, niin ihan varmasti sekoittaa liikennettä. Ehkä ei ihan niin paljon, koska nopeammin ajava väistelee muita, kun hitaammin ajavaa väistelevät muut. Mutta yleisesti ottaen nopeuserot ja lyhyet turvavälit on ne, mitkä aiheuttaa liikenteen jonoutumisen.

Nopeuseroja voi välttää sillä, että kaikki ajavat mahdollisimman lähelle nopeusrajoitusta. Jonon välit muuttuvat jatkuvasti väkisinkin, kun jonosta poistutaan ja siihen liitytään eri liittymistä.
 
Kyllä. Jos joku vetelisi 110km/h kehällä pujotellen, niin ihan varmasti sekoittaa liikennettä. Ehkä ei ihan niin paljon, koska nopeammin ajava väistelee muita, kun hitaammin ajavaa väistelevät muut. Mutta yleisesti ottaen nopeuserot ja lyhyet turvavälit on ne, mitkä aiheuttaa liikenteen jonoutumisen.

Nopeuseroja voi välttää sillä, että kaikki ajavat mahdollisimman lähelle nopeusrajoitusta. Jonon välit muuttuvat jatkuvasti väkisinkin, kun jonosta poistutaan ja siihen liitytään eri liittymistä.
Tuossa nopeamman kanssa vaan vielä on moni niitä jotka vaatii että muiden pitää väistää edestä toiselle kaistalle pieneen väliin, jolloin toisella kaistalla tulee pumppausilmiö, joka taas aiheutaa lisää ohituksia ja lisää nopeudenvaihtelua.

Ei siinä mitään jos se nopeampi ei hiillosta pienellä turvavälillä tai vaadi muita pois edestä päästääkseen jatkamaan omaa vauhtiaan.
 
Tuossa nopeamman kanssa vaan vielä on moni niitä jotka vaatii että muiden pitää väistää edestä toiselle kaistalle pieneen väliin, jolloin toisella kaistalla tulee pumppausilmiö, joka taas aiheutaa lisää ohituksia ja lisää nopeudenvaihtelua.

Ei siinä mitään jos se nopeampi ei hiillosta pienellä turvavälillä tai vaadi muita pois edestä päästääkseen jatkamaan omaa vauhtiaan.
Mietipä sellaista tilannetta, jossa se hidasteleva ajaja ei koskaan vaihtaisi sinne nopeamman tahdin kaistalle. Ei pumppausta, ei hiillostusta, ei turhia kaistanvaihtoja,... Kaistan nopeuden mukaan muita mahdollisimman vähän häiriten. Ei pitäisi olla kovin vaikea temppu? Ei kenelläkään ole oikeutta tahallaan häiritä muiden etenemistä, oli sitten sun kirjoissa hidas "hyvis" tai nopea "pahis". Vaadit tasaista nopeutta ja samaan hengenvetoon puolustat nopeusrajoitus-viitta harteillasi oikeutta rauhassa tukkia kaistan, jolla on vakiintuneena käytäntönä suurempi nopeus kuin olet valmis ajamaan.

e: Tässä keskustellussa tapauksessa tietysti oli vielä se, että ne kaksi nuijaa ajoi 30 km/h alinopeutta kelvollisella tiellä. Rinnakkain. Ei minkäännäköistä perustetta tehdä noin paitsi pohjaton mulkkuus tai täysi ajotaidottomuus.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä keskustellussa tapauksessa tietysti oli vielä se, että ne kaksi nuijaa ajoi 30 km/h alinopeutta

Vähemmän nuijia silti kuin nämä liikenneraivoajat. Ne siellä oikeasti ahdistaa tavan ajajia, aina saa olla varuillaan kun ei tiedä mitä temppuja vetävät.
 
Vähemmän nuijia silti kuin nämä liikenneraivoajat. Ne siellä oikeasti ahdistaa tavan ajajia, aina saa olla varuillaan kun ei tiedä mitä temppuja vetävät.
Yksi-kaksi sankaria hermostuttaa kymmenet ihmiset ilman järkevää syytä. Oletko nyt ihan varma, että hermostujat on se nuijempi osapuoli tässä yhtälössä? Ihan yleisellä tasolla voin antaa saman neuvon kuin aiemmin. Jos sinne taakse aina osuu näitä raivoajia, niin kannattaa miettiä sitä omaakin tekemistä. Hyvin harvassa ne todelliset raivoajat liikenteessä on, jos itse ei aja kuin aasi. Tai vaikka sinne taakse nyt sattuisi joku hermoheikompi tulemaan, niin hankkiutuu siitä sitten eroon. Jarruvalojen vilkuttelu ja lisähidastelu on vaan bensan heittämistä liekkeihin. Virkavalta on "koulutusta" varten töissä, valitettavan harvassa toki niitä on. En muista nähneeni pitkään aikaan aamuruuhkassa "nopeinta" tien poskessa siviiliauton ripitettävänä, toki koronakin tässä on ollut.
 
Noita kyllä tapahtuu ja itse aika usein tähtään noissa oman keulani risteykseen ajaessa ikään kuin edessä hitaasti maleksivan takakulman ohi ja käännän mutkaan myöhemmin ja jyrkemmin, jotta takanani oleva tai olevat ehtivät paremmin mukaan.
Teen itse samoin ja voin kertoa ettei kukaan edelläni ole koskaan tehnyt vastaavaa palvelusta. Kiitokset sinulle erityislaatuisesta huomaavaisuudesta. Uskon huomaavaisuutesi ulottuvan muihinkin vastaaviin tilanteisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 644
Viestejä
4 683 633
Jäsenet
76 633
Uusin jäsen
Volmari^^

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom