- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 803
Noin 3 miljoonaa. Joista suurehko osa raskaalla kalustolla. Siellä tuota ennakointia eniten oppii.Saako kysyä, onko minkä verran kilometrejä sinulla takana, minkälaisella kalustolla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Noin 3 miljoonaa. Joista suurehko osa raskaalla kalustolla. Siellä tuota ennakointia eniten oppii.Saako kysyä, onko minkä verran kilometrejä sinulla takana, minkälaisella kalustolla?
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.
Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.
Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.
Etkö ottanut huomioon sijaintia? Ei Oulussa kukaan osaa ajaa kiihdytyskaistoilla ja jos sitä ei osaa ennakoida, niin kuuluu itsekin niiden osaamattomien joukkoon.Jos sata autoilijaa osaa käyttää kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen ja yksi ei, kuka on se ongelman aiheuttaja.
Sama kuin nämä kehillä ajavat ameebat joiden on pakko ajaa vasenta kaistaa samaa vauhtia oikean kaistan kanssa, 10km/h alinopeutta ja varuiksi vielä jarrutellaan kameran kohdalla!
Mittarivauhtia sinne 134-135 tienoille. Kortinlähtönopeuksia harvemmin tulee ajettua, mutta Suomen nopeusrajoitukset on niin pienet että käytännössä mihinkään suoritukseen ei pysty rajoitusten sisällä.Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Jos suojatiellä tuo käy ja itse poljet eikä ole pyörätien jatkeeksi merkattu niin ei tarvii edes ihmetellä miksi autoilijat meinaa ajaa päälle kun olet itse väistämisvelvollinen.Erittäin hyvä näkyvyys. Ajan noista paikoista usein autolla, eikä ole mitään ongelmia havaita pyöräilijöitä. Autoilijan kannalta näkyvyys on ehkä hieman rajattu, jos pää kääntyy vain oikealle.
Onko useinkin semmon suoritusolo liikenteessä ajaessa? Ootko vaikka Dirt Rallya tai My Summer Caria kokeillut vaihtoehtona?Mittarivauhtia sinne 134-135 tienoille. Kortinlähtönopeuksia harvemmin tulee ajettua, mutta Suomen nopeusrajoitukset on niin pienet että käytännössä mihinkään suoritukseen ei pysty rajoitusten sisällä.
Onko useinkin semmon suoritusolo liikenteessä ajaessa? Ootko vaikka Dirt Rallya tai My Summer Caria kokeillut vaihtoehtona?
Näitä riittää. Yleensä jos esim. Poikkimaantiellä, Kainuuntiellä tai Kuusamontiellä havaitsee valoista ns. "höyryveturikiihdytyksiä" tekeviä ja jopa reilusti alle rajoituksenkin ajavia kuskeja, niin yllätys, suunta on jostain syystä usein moottoritielle. Sitten kun joutuu tällaisen taakse tai jopa parin kolmenkin auton päähän rampille, saa varautua aina lähestulkoon mihin tahansa.Ei minulla ollut ongelmaa. Väistin skodaa ja fordia niinkuin lain mukaan minulla oli velvollisuus väistää. Seurasin tilannetta kokoajan. Kiihdytin sitten fordin perään odottamaan, että pääsemme yhdessä skodasta ja Teslasta ohi.
Tarina kertoo lähinnä Teslakuskin sekoilusta ja miten hän oli aiheuttaa onnettomuuden. On minullakin miljoona kilometriä alla, henkilöautoilla pelkästään ja Oulun kaupungin alueella.
Vaikuttaa textaamiselta, tai sitten voi liittyä siihen kun Teslassa on ihan kaikki toiminnot kätketty julmetun kosketusnäyttövalikkohärdellin taakse.Kaakkurin rampista pohjoisen suuntaan. Kiihdytys kun ei alkanut edes mutkan jälkeen pitkään aikaan teslalla.
120 km/h yleensä, mutta jos takana paljon muitakin ja lyhyt ohituskaista, saatan polkaista 150 km/hIhan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Nokitan, kehä II:llä joku neropatti veto oman auton mittariin mukaan 52 eli about 48 ja poliisin tutkalla 45 . Vieressä toinen mätisäkki max 55 todellista, siinä meni kätevästi iso osa kehästä katsoen noiden kahden kädettömän kääpiön nussintaa. Ei vaan ymmärrä, jos ei osaa ajaa niin olisiko mitään että jättäisi sen auton kotiin. Keli oli siis ihan normaali talvikeli, ihan hyvin olisi voinut ajaa vaikka 100 tuossa.Juu tänään oli vähän enempi tullut lunta maahan niin johan köröteltiin 60km/h @ 80km/h rajoitusalueella Lahden uutta kehätietä. Varmaan autossa jotain vikaa tai kesärenkaat/pohjoismaiset "kitkat" alla. Suoralla tasaisella tiellä piiiitkä jono tuon takia.
Tuota valojen vilkuttelua en ymmärrä. Siis jos ohittaja ei tehnyt ohitusta sulkuviivojen kohdalla, tai aiheuttanut vaaratilannetta kenellekään, niin miten se on tältä ohitettavalta pois? En vaan käsitä. Joku vastaavissa tilanteissa vilkutteleva voisi valistaa tyhmempää (minua).Joo oli kans tämmöinen köröttelijä edessä no ajattelin etten ohita kun ei ole kiire. No sitten menin ohi kun mentiin 30-35 viidenkympin alueella ja ei oikein muita autoja. Ja alkoi valojen vilkuttelu
Näitä on ns. mielenkiintoista kohdata peräkärryn kanssa, kun sieltä tullaan mutkan takaa vastaan niska kyyryssä vasemman puolen renkaat keskiviivan päällä, ellei jopa ylikin. Todella yleinen tapa tuolla vähän syrjemmällä. Ja soratieosuuksilla myös kesäaikaan.Se on talvi taas.
Maantiet senkun kapenevat, kun jengi ajaa keskiviivaa hipoen. Puolet ajattelemattomuuttaan, välinpitämättömyyttään tai - ehkäpä ihan vaan tyhmyyttään - ja toinen puoli siksi, ettei sinne yli metrin leveän tienreunan >10 cm paksuun lumipatjaan moni rohkene enää mennä kyntämään uraa maantienopeuksilla.
Mutkissa näkyy paljaat keskiviivat, kun ajetaan keskellä tietä. Formulaverta suonissa?
Aamulla vein lasta kouluun, tällainen kuvailemasi lumipelkoinen Golf kuski ryhmittyi 4-kaistaisessa risteyksessä yli renkaan leveydeltä viereiselle kaistalle. Koska hänen vasemmalla puolella oli tallaamatonta lunta. Olisin melkein mahtunut ohi sieltä.Joka kerta kun tulee pikku lumipyry niin osa autoilijoista laskevat nopeutta oikein reippaasti. Itse sen sijaan pääsisin iha normaalia nopeutta etenemään sen enempää hidastelematta. Noh oikealla asenteella ja adaptiivisella vakkarilla selviää aika hyvin hermot. Sitä vaan mietin kun ollaan Suomessa ja pohjoisessa valtiossa jossa pohjoiset olosuhteet mutta silti tulee yllätyksenä keli joillekin.
Kai se on sitten osittain autosta ja rengastuksesta kiinni, osa kun ei panosta autoon sitten tippaakaan vaan pienellä kinnerillä ajellaan halvimmilla renkailla helvetin huonoilla valoilla.
Pyrin kiihdyttämään niin paljon, etten ole tulppana takana tuleville. 130 on lähes aina riittävä, useimmiten riittää alempikin nopeus. Tilanteen mukaan siis, tottakai.Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Itseasiassa monesti aura tuntui vain pahentavan tilannetta, ainakin PK-seudulla. Jäisissä urissa tiesi mitä odottaa mutta noilla auratuilla mutta silti jäisillä pomppuisilla ja täristävillä paskoilla oli kyllä niin arvaamatonta tuo pito vs puhtaaseen lumeen tai jäähän että olisin mieluusti ottanut ne hoitamattomat tiet vs auratut. Parissa kohtaa tuntui että auto tärisee kappaleiksi ja toisaalta parissa kohdassa oli ensin pirusti pitoa jonka jälkeen ei ollut yhtäkkiä pitoa yhtään kun aura olikin saanut sen sohjon pois vs lanattua sen tiukasti pakatuksi lumeksi ja jääksi. Liikenneympyrä=ohjaus tapahtui kaasulla ratin sijaan, motarin liittymät joissa yhtään kulmaa=parempi jarruttaa 30kmh jos haluat että auto taittuu seuraavassa mutkassa ja silti joutui pahimmillaan repimään känkällä poikittain kun ratti ei tehnyt mitään (meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan vaikka jarruttelin jo enemmän kuin hyvissä ajoin rampin päässä olevaan 90 asteen mutkaan). Tuo kyllä herätti ihmetystä kun jengi ajeli uusilla autoillaan ihan miten sattuu ja ajautuivat viereisille kaistoille, jäivät paikoilleen tai olivat niin perkeleen varuillaan kun itse "uskalsin" ajella kuin normaalisti mutta lisänä huomioin kelin vaatimat lisähaasteet kuten vallit, syvä lumi, jää ja se ettet päässyt aina paikoiltaan ilman että perä heittää johonkin suuntaan....Täällä satanut melkein 30cm vuorokauteen ja kyllä tuolla liikenteessä aika rauhakseen mentiin. Kaikilla säilyi maltti ja en nyt yhtään idioottia tavannut.
Ajoin siis kahteen otteeseen valtatietä 30km täällä itäisessä Suomessa ja jonnii verran kaupungilla/lähiöissä.
Hyvä kanssa autoilijat
Ajattelin vaan että väliin tämmöinen pieni kannustus ettei kaikki ole ihan paskaa.
edit. Joo siis näin kyllä muutaman näitä köröttelijöitä mutta eipä tuo minua haitannut. Ajaa kuin uskaltaa. Aika puurossa oli risteysalueet jne. kun ei nuo aurat ihan vissiin pysy perässä tällä sateella.
Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan
Niin no se on sanottava, että noita sun mainitsemia tapoja käsijarrusta ja kaasulla ohjaamisesta ei varmaan ihan älytön osa kuljettajista tiedä. Tällöin on ihan toivottavaa, että ajaa ehkä korostetun rauhallisesti, jos se ajaminen ei ole yhtä itsevarmasti hanskassa.Itseasiassa monesti aura tuntui vain pahentavan tilannetta, ainakin PK-seudulla. Jäisissä urissa tiesi mitä odottaa mutta noilla auratuilla mutta silti jäisillä pomppuisilla ja täristävillä paskoilla oli kyllä niin arvaamatonta tuo pito vs puhtaaseen lumeen tai jäähän että olisin mieluusti ottanut ne hoitamattomat tiet vs auratut. Parissa kohtaa tuntui että auto tärisee kappaleiksi ja toisaalta parissa kohdassa oli ensin pirusti pitoa jonka jälkeen ei ollut yhtäkkiä pitoa yhtään kun aura olikin saanut sen sohjon pois vs lanattua sen tiukasti pakatuksi lumeksi ja jääksi. Liikenneympyrä=ohjaus tapahtui kaasulla ratin sijaan, motarin liittymät joissa yhtään kulmaa=parempi jarruttaa 30kmh jos haluat että auto taittuu seuraavassa mutkassa ja silti joutui pahimmillaan repimään känkällä poikittain kun ratti ei tehnyt mitään (meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan vaikka jarruttelin jo enemmän kuin hyvissä ajoin rampin päässä olevaan 90 asteen mutkaan). Tuo kyllä herätti ihmetystä kun jengi ajeli uusilla autoillaan ihan miten sattuu ja ajautuivat viereisille kaistoille, jäivät paikoilleen tai olivat niin perkeleen varuillaan kun itse "uskalsin" ajella kuin normaalisti mutta lisänä huomioin kelin vaatimat lisähaasteet kuten vallit, syvä lumi, jää ja se ettet päässyt aina paikoiltaan ilman että perä heittää johonkin suuntaan....
Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?Nokitan, kehä II:llä joku neropatti veto oman auton mittariin mukaan 52 eli about 48 ja poliisin tutkalla 45 . Vieressä toinen mätisäkki max 55 todellista, siinä meni kätevästi iso osa kehästä katsoen noiden kahden kädettömän kääpiön nussintaa. Ei vaan ymmärrä, jos ei osaa ajaa niin olisiko mitään että jättäisi sen auton kotiin. Keli oli siis ihan normaali talvikeli, ihan hyvin olisi voinut ajaa vaikka 100 tuossa.
Onhan se 80 mutta mitä tekemistä sillä on asian kanssa? Tie oli siinä kunnossa että satkua siinä olisi ajanut (kuka noilla pk-seudun 2-kaistaisilla ajaa rajoituksen mukana yleensäkään, hyvin voi vetää sen 15-20 yli ihan koko ajan ja kiviäkin (siis poliisia) kiinnostaa.Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?
laskitko muuten paljonko hävisit matka-ajassa tuon takia? Ykköstien ja Matinkylän välillä jopa 2 minuuttia?
Viidakon vanha sananlasku kertoo, että taitava kuski selviää tilanteista, joihin hyvä kuski ei koskaan joudu.Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.
80kmh tieltä hyvissä ajoin himmailin ennen käännöstä mutta jarrut tai ratti ei tehnyt mitään. Hämeenlinnanväylä Helsingistä poispäin ja mikä lienee Keimolan poistumisramppi joka on loiva alamäki ja ei tosiaan mitään tehtävissä. Jos olisin ajanut "normaalia" nopeutta, en olisi saanut pelastettua. Jäljistä päätellen en ollut ainoa ja ainakin yhdet jäljet näyttivät että lumikasaa olisi ainakin pussailtu.Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.
En tästä tapauksesta tiedä, mutta muita erityisen hyviä ja yleisiä syitä vilauttaa valoja, esim. ohittaja on palannut vähän liiantiukkaan eteen. toinen yleinen on se että ohittajalta näyttää puuttuvan takaa valot.Tuota valojen vilkuttelua en ymmärrä. Siis jos ohittaja ei tehnyt ohitusta sulkuviivojen kohdalla, tai aiheuttanut vaaratilannetta kenellekään, niin miten se on tältä ohitettavalta pois? En vaan käsitä. Joku vastaavissa tilanteissa vilkutteleva voisi valistaa tyhmempää (minua).
Tähän on varmaan kaksikin syytä. Välillä tätä aiheuttaa ne jotka ajaa vasenta kaistaa viimeiseen asti ja tunkee sitten loppumetreillä sinne tiiviseen oikean kaistan jonoon. Toisaalta saman ilmiön huomaa välillä vaikka edessä ajaisi vain yksi auto, joten varmaankaan kaikille ei ole selvää, että se vasemmalle haarautuvan kaistan ja oikealta Kiloon menevän erkanemiskaistan 60km/h rajoitus ei koske sitä Turun motarille Helsinkiin päin jatkavaa kaistaa.Ihan vaan sivuhuomiona niin aamuisin kehä II pohjoiseen ja kohti hesaa niin siinä nussitaan kesälläkin 60 ja jono jopa pysähtyy, en vaan käsitä miten tuo on mahdollista kun tuolta 1 kaistalta tullaan 3 kaistaisille motarille jossa on tilaa (niinä aikoina kun itse liikun) keskimäärin sen verran että silmät kiinni voi ottaa suoraan minkä kaistan haluaa. Joku vastaavan kaltainen ameeba siellä jonon keulilla siis tekee "jotain" joka tuon saa aikaiseksi, eikä se tilanne purkaudu "koskaan" kun seuraavat eivät ymmärrä painaa kaasua, ei ole yks- eikä kaks-kertaa kun ohitetaan rampilla se 100 kyltti, edessä satoja metrejä tyhjää ja kahdella etummaisella autolla sitkeästi vaan vauhtia 60 , no välillä näistä sentään pääsee sen kiloon menevän rampin kautta ohitse .
Ei, ei nuo oikeasti ole liioitteluja ainakaan omien kokemusten perusteella.Kannattaa ajaa huonolla kelillä vähän hiljempaa. Ei nyt ehkä 50 km/h valtatiellä, ja muutenkin oletan että kirjoittaja vähän liioitteli alinopeutta.
Siitä olen toki samaa mieltä että jos lumisilla maanteillä vedetään 50 km/h niin jossain mättää, eli kuskilla ei ole tuntumaan. Luminen tie pitää aika hyvin kuitenkin.
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu. Vähän eri kuin jossain perähikiällä, jossa homma ei muutenkaan ole minuutin päälle ja lähimmät liikennevalot ovat naapurikunnan suuri ylpeys.Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?
laskitko muuten paljonko hävisit matka-ajassa tuon takia? Ykköstien ja Matinkylän välillä jopa 2 minuuttia?
Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.Jos haluaa vakioida jarrutusmatkan, niin liukkaalla nopeuden lähes puolittaminen taitaa tehdä sen versus kuiva tie.
Jarrutusmatka 80 km/h nopeudesta
-kuiva tie 30 m
-luminen tie 80 m
-jäinen tie 170 m
Jarrutusmatka 50 km/h nopeudesta
-luminen tie 30 m
-jäinen tie 70 m
Kannattaa ajaa huonolla kelillä vähän hiljempaa. Ei nyt ehkä 50 km/h valtatiellä, ja muutenkin oletan että kirjoittaja vähän liioitteli alinopeutta.
Siitä olen toki samaa mieltä että jos lumisilla maanteillä vedetään 50 km/h niin jossain mättää, eli kuskilla ei ole tuntumaan. Luminen tie pitää aika hyvin kuitenkin.
Eipä ole kyllä mitään käsitystä. Itsekin tuli noi jääradat käytyä ja vielä omalla takavedolla sen autokoulun Corollan sijaan, ja töiden puolesta vielä muutamia kertoja jäärataa ja muuta koulutusta taka- ja nelivedolla. Tiedän kyllä, että kumman paljon autokoulusta on nykyään nypitty pois, mutta luulisi ja toivoisi että se jäärata sentään on pidetty. Suomessa kun ollaan.@Disfear onko mitään hajua milloin lakkasivat opettamasta noita? Itsellä opetettiin nuo kaikki autokoulun liukkailla. Ainakin silloin autokoulun autosta oli erikseen tehty muutoksia joilla sai kaikki avut pois ja jääradalla ajettiin täysin ilman.
Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.
Joo, mä ajan lähes työkseni eri kokoisilla autoilla ympäri pääkaupunkiseutua ja sen ulkopuolellakin. Ja koko 25 vuotta mitä mulla on joku kortti ollut oon täällä ajellut. Kehä kakkostakin tuli sahattua pari vuotta putkeen päivittäin.Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu. Vähän eri kuin jossain perähikiällä, jossa homma ei muutenkaan ole minuutin päälle ja lähimmät liikennevalot ovat naapurikunnan suuri ylpeys.
Niinhän se saattaa kuten itsekin kirjoitin ja joku voittaa melkein joka viikko eurojaskassakin, tuollaisiin maailman lopun skenaarioihin on turha varautua ja lakipykälienkään mukaan niihin ei tarvitse varautua.Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.
Just ajelin Stadista Hankoon, ja täällä on koko viikon ollut ihan helkkarin liukasta. Tossa valtatiellä liikenne pysähtyi, kun iso rekka kääntyi hitaasti vasemmalle ja sen perässäajava ei uskaltanut ohittaa sitä. Ahdastakin olisi ollut. Kyllä siinä sai kaksikin kertaa miettiä että kumpaan suuntaan itse väistän jos mun perässä tullut täysperävaunu ei jäisessä alamäessä olisi saanutkaan yhdistelmäänsä pysähtymään.Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.
Täällä se tarkoitti 'varautuminen' nimenomaan muutamien mielestä maleksimista 50% alle rajoituksen. Puhutaan siis ihan eri asiasta, tottakai jokainen (no ei nuo alinopeutta matelevat ameebat) tarkkailee ympäristöä (siis pidemälle kuin edellä ajavan auton takavalot) ja reagoi tapahtumiin etupainotteisesti. Joskus vaan osuu se eurojaska kohdalle ja sieltä tulee se auto vastapalloon jonka vuoksi edellä menevä auto pysähtyy kuin seinään jolloin olettavasti olet itse siinä samassa nipussa, itse olen ainakin valmis kantamaan ko. riskin kun liikenteeseen lähden.En ymmärrä asennetta ”en ylipäätään varaudu”, koska eihän se tarkoita mitään muuta kuin sitä oman tarkkaavaisuuden terävöittämistä, sekä mahdollista ennakoimista että mitään typerää ei tapahdu.
Onko se niin paljon vaadittu, että hellittää kaasua pari sekuntia aiemmin kun näkee perälaudan lähestyvän? Ja ei, "edellä ajavan jarrutusmatka on yhtä pitkä, joten saan ajaa 20 metrin päässä maantienopeuksissa" ei tule menestymään selityksenä kun ajat seuraavan perään.Niinhän se saattaa kuten itsekin kirjoitin ja joku voittaa melkein joka viikko eurojaskassakin, tuollaisiin maailman lopun skenaarioihin on turha varautua ja lakipykälienkään mukaan niihin ei tarvitse varautua.