Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ärsytin itseäni. Ajoin ehkä liian liki 40km/h alueella, edellä ajava ajoi isohkoon lätäkköön ja laittoi vilkun päälle samalla hetkellä. Koitin siinä tihrustaa jotain kuravesien välistä ja huomasin pyörää taluttavan henkilön lähestyvän suojatietä, en hidastanut vaan jatkoin matkaa.

Noh, olisi pitänyt pysähtyä ja pitää enemmän väliä. Kukaan ei kuitenkaan jäänyt alle tai saanut kuraa päällensä.
 
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.

Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.

Ei minulla ollut ongelmaa. Väistin skodaa ja fordia niinkuin lain mukaan minulla oli velvollisuus väistää. Seurasin tilannetta kokoajan. Kiihdytin sitten fordin perään odottamaan, että pääsemme yhdessä skodasta ja Teslasta ohi.
Tarina kertoo lähinnä Teslakuskin sekoilusta ja miten hän oli aiheuttaa onnettomuuden. On minullakin miljoona kilometriä alla, henkilöautoilla pelkästään ja Oulun kaupungin alueella.
 
Olet tainnut ennenkin kertoilla täällä tarinoita kun olet tilanteissa muiden perää kiihdytyskaistalla nuohotessa.

Tesla kuski ei ilmeisesti osannut, mutta sama taitojen puute perässä ajavalla. Kiihdytyskaistalla ei ajeta muita kiinni, vaan tehdään eteen reilu tila. Etenkin jos edessä on tesla joka oikeasti pystyy jättämään kiihdytyksen sinne loppuvaiheeseen, niin osoittaa ennakoinnin puutetta yrittää toimia peräkärrynä.

Jos sata autoilijaa osaa käyttää kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen ja yksi ei, kuka on se ongelman aiheuttaja.

Sama kuin nämä kehillä ajavat ameebat joiden on pakko ajaa vasenta kaistaa samaa vauhtia oikean kaistan kanssa, 10km/h alinopeutta ja varuiksi vielä jarrutellaan kameran kohdalla! :facepalm:
 
Jos sata autoilijaa osaa käyttää kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen ja yksi ei, kuka on se ongelman aiheuttaja.

Sama kuin nämä kehillä ajavat ameebat joiden on pakko ajaa vasenta kaistaa samaa vauhtia oikean kaistan kanssa, 10km/h alinopeutta ja varuiksi vielä jarrutellaan kameran kohdalla! :facepalm:
Etkö ottanut huomioon sijaintia? Ei Oulussa kukaan osaa ajaa kiihdytyskaistoilla ja jos sitä ei osaa ennakoida, niin kuuluu itsekin niiden osaamattomien joukkoon.
 


Ei se niin vaikeeta ole. Yllä oikein hyvä video moottoritielle liittymisestä, vois Lohjalla ja Oulussakin jengi katsoa tämän KOKO videon. Lopussa eritoten hyvää asiaa tiiviistä letkasta. Ei ole pakko ajaa sopulina tappituntumalla oikeaa kaistaa pitkin.
 
Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Mittarivauhtia sinne 134-135 tienoille. Kortinlähtönopeuksia harvemmin tulee ajettua, mutta Suomen nopeusrajoitukset on niin pienet että käytännössä mihinkään suoritukseen ei pysty rajoitusten sisällä.
 
Erittäin hyvä näkyvyys. Ajan noista paikoista usein autolla, eikä ole mitään ongelmia havaita pyöräilijöitä. Autoilijan kannalta näkyvyys on ehkä hieman rajattu, jos pää kääntyy vain oikealle.
Jos suojatiellä tuo käy ja itse poljet eikä ole pyörätien jatkeeksi merkattu niin ei tarvii edes ihmetellä miksi autoilijat meinaa ajaa päälle kun olet itse väistämisvelvollinen.
 
Mittarivauhtia sinne 134-135 tienoille. Kortinlähtönopeuksia harvemmin tulee ajettua, mutta Suomen nopeusrajoitukset on niin pienet että käytännössä mihinkään suoritukseen ei pysty rajoitusten sisällä.
Onko useinkin semmon suoritusolo liikenteessä ajaessa? Ootko vaikka Dirt Rallya tai My Summer Caria kokeillut vaihtoehtona?
 
Ei minulla ollut ongelmaa. Väistin skodaa ja fordia niinkuin lain mukaan minulla oli velvollisuus väistää. Seurasin tilannetta kokoajan. Kiihdytin sitten fordin perään odottamaan, että pääsemme yhdessä skodasta ja Teslasta ohi.
Tarina kertoo lähinnä Teslakuskin sekoilusta ja miten hän oli aiheuttaa onnettomuuden. On minullakin miljoona kilometriä alla, henkilöautoilla pelkästään ja Oulun kaupungin alueella.
Näitä riittää. Yleensä jos esim. Poikkimaantiellä, Kainuuntiellä tai Kuusamontiellä havaitsee valoista ns. "höyryveturikiihdytyksiä" tekeviä ja jopa reilusti alle rajoituksenkin ajavia kuskeja, niin yllätys, suunta on jostain syystä usein moottoritielle. Sitten kun joutuu tällaisen taakse tai jopa parin kolmenkin auton päähän rampille, saa varautua aina lähestulkoon mihin tahansa.
Olisi oikeastaan kiintoisaa tietää missä rampissa tuo Teslakuskin sekoilu tapahtui, että pelättiinkö siellä kabiinissa ulosajoa neulansilmästä vai oliko sittenkin kyse "aivan pakollisesta ja välittömästä" tekstiviestiin, whatsappiin, messengeriin tms. vastaamisesta ajon aikana. Näitä pakkomielteisiä hetipaikallavastaajia näkee nimittäin yllättävän paljon. Tuossa jokunen päivä sitten eräs tapaus päätti tulla vastaan vasemmalle kääntyen hieman "vanhoilla vihreillä" puhelimen loimottaessa ratin takana tai sylissä naamaa kohti.

Eilen pistettiin vielä paremmaksi, pääsin tekemään oikein kunnon brake checkin XC90:n kanssa kun tuolta Kangaskontiontieltä tultiin kolmion takaa suoraan eteen mitään katsomatta Maikkulantielle vasemmalle kääntyen, ajoin itse Maikkulantietä Kainuuntien suuntaan. Oli niin nopea tilanne että en ehtinyt edes havainnoida oliko siellä jälleen kerran texstaus menossa kesken ajon vaiko jotain muuta härdelliä jota ei pitäisi olla käynnissä ajon aikana. Ei montaa metriä jäänyt kyllä väliä, mutta sainpas hidastettua.
 
Viimeksi muokattu:
Kaakkurin rampista pohjoisen suuntaan. Kiihdytys kun ei alkanut edes mutkan jälkeen pitkään aikaan teslalla.
 
Kaakkurin rampista pohjoisen suuntaan. Kiihdytys kun ei alkanut edes mutkan jälkeen pitkään aikaan teslalla.
Vaikuttaa textaamiselta, tai sitten voi liittyä siihen kun Teslassa on ihan kaikki toiminnot kätketty julmetun kosketusnäyttövalikkohärdellin taakse.
 
Se on talvi taas.

Maantiet senkun kapenevat, kun jengi ajaa keskiviivaa hipoen. Puolet ajattelemattomuuttaan, välinpitämättömyyttään tai - ehkäpä ihan vaan tyhmyyttään - ja toinen puoli siksi, ettei sinne yli metrin leveän tienreunan >10 cm paksuun lumipatjaan moni rohkene enää mennä kyntämään uraa maantienopeuksilla.

Mutkissa näkyy paljaat keskiviivat, kun ajetaan keskellä tietä. Formulaverta suonissa?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli myös kiihdytyskaistalle lähestyessä eteen 3 auton letka jotka ajoi noin 30 alle rajoituksen. No vaikka oli auto takana, jätin 200 sadan metrin välin näihin sankareihin ja sain liityttyä normaalisti kun edellä jarru valot vilkkuu
 
Joka kerta kun tulee pikku lumipyry niin osa autoilijoista laskevat nopeutta oikein reippaasti. Itse sen sijaan pääsisin iha normaalia nopeutta etenemään sen enempää hidastelematta. Noh oikealla asenteella ja adaptiivisella vakkarilla selviää aika hyvin hermot. Sitä vaan mietin kun ollaan Suomessa ja pohjoisessa valtiossa jossa pohjoiset olosuhteet mutta silti tulee yllätyksenä keli joillekin.

Kai se on sitten osittain autosta ja rengastuksesta kiinni, osa kun ei panosta autoon sitten tippaakaan vaan pienellä kinnerillä ajellaan halvimmilla renkailla helvetin huonoilla valoilla.
 
Juu tänään oli vähän enempi tullut lunta maahan niin johan köröteltiin 60km/h @ 80km/h rajoitusalueella Lahden uutta kehätietä. Varmaan autossa jotain vikaa tai kesärenkaat/pohjoismaiset "kitkat" alla. Suoralla tasaisella tiellä piiiitkä jono tuon takia.
 
Juu tänään oli vähän enempi tullut lunta maahan niin johan köröteltiin 60km/h @ 80km/h rajoitusalueella Lahden uutta kehätietä. Varmaan autossa jotain vikaa tai kesärenkaat/pohjoismaiset "kitkat" alla. Suoralla tasaisella tiellä piiiitkä jono tuon takia.
Nokitan, kehä II:llä joku neropatti veto oman auton mittariin mukaan 52 eli about 48 ja poliisin tutkalla 45 :). Vieressä toinen mätisäkki max 55 todellista, siinä meni kätevästi iso osa kehästä katsoen noiden kahden kädettömän kääpiön nussintaa. Ei vaan ymmärrä, jos ei osaa ajaa niin olisiko mitään että jättäisi sen auton kotiin. Keli oli siis ihan normaali talvikeli, ihan hyvin olisi voinut ajaa vaikka 100 tuossa.
 
Olihan tuolla liukasta mutta kun tajusi oikeissa paikoissa olla varovainen niin kyllä nauratti vetää se 80kmh ainoana autona vasemmalla kaistalla. Vissiin pelotti sen kaistojen välisen vallin ylitys tms. On kyllä autonhallinta /rohkeus kadonnut kun ajonvakautukset yms tulivat. Mahtava lisä ja ehdottomasti hyvä asia kun tulivat mutta monella ei ole enää mitään konseptia miltä tuntuu kun se auto oikeasti lähtee käsistä.

Itsekin tajusin miten paljon sitä onkaan unohtanut kun tajusi että autona on pieni, turvaton, takaveto "urheiluauto" ilman ajoapuja. Mutta äkkiä se auton elämiseen reagointi tuli takaisin ja oikein nätisti on mennyt kaikkialle mihin on halunnut.
 
Joo oli kans tämmöinen köröttelijä edessä no ajattelin etten ohita kun ei ole kiire. No sitten menin ohi kun mentiin 30-35 viidenkympin alueella ja ei oikein muita autoja. Ja alkoi valojen vilkuttelu
 
Joo oli kans tämmöinen köröttelijä edessä no ajattelin etten ohita kun ei ole kiire. No sitten menin ohi kun mentiin 30-35 viidenkympin alueella ja ei oikein muita autoja. Ja alkoi valojen vilkuttelu
Tuota valojen vilkuttelua en ymmärrä. Siis jos ohittaja ei tehnyt ohitusta sulkuviivojen kohdalla, tai aiheuttanut vaaratilannetta kenellekään, niin miten se on tältä ohitettavalta pois? En vaan käsitä. Joku vastaavissa tilanteissa vilkutteleva voisi valistaa tyhmempää (minua).
 
Täällä körötteli myös joku 30 km/h 50 km/h rajoitusalueella, kun tiessä oli pari mutkaa. Ei paljon ärsyttänyt, kun kyseinen pätkä on vajaan kilometrin mittainen, mutta se vähän ihmetytti kun tien suoristuttua ja rajoituksen vaihduttua 30 km:iin/h köröttelijän nopeus nousikin sinne viiteenkymppiin.
 
Se on talvi taas.

Maantiet senkun kapenevat, kun jengi ajaa keskiviivaa hipoen. Puolet ajattelemattomuuttaan, välinpitämättömyyttään tai - ehkäpä ihan vaan tyhmyyttään - ja toinen puoli siksi, ettei sinne yli metrin leveän tienreunan >10 cm paksuun lumipatjaan moni rohkene enää mennä kyntämään uraa maantienopeuksilla.

Mutkissa näkyy paljaat keskiviivat, kun ajetaan keskellä tietä. Formulaverta suonissa?
Näitä on ns. mielenkiintoista kohdata peräkärryn kanssa, kun sieltä tullaan mutkan takaa vastaan niska kyyryssä vasemman puolen renkaat keskiviivan päällä, ellei jopa ylikin. Todella yleinen tapa tuolla vähän syrjemmällä. Ja soratieosuuksilla myös kesäaikaan.
 
Joka kerta kun tulee pikku lumipyry niin osa autoilijoista laskevat nopeutta oikein reippaasti. Itse sen sijaan pääsisin iha normaalia nopeutta etenemään sen enempää hidastelematta. Noh oikealla asenteella ja adaptiivisella vakkarilla selviää aika hyvin hermot. Sitä vaan mietin kun ollaan Suomessa ja pohjoisessa valtiossa jossa pohjoiset olosuhteet mutta silti tulee yllätyksenä keli joillekin.

Kai se on sitten osittain autosta ja rengastuksesta kiinni, osa kun ei panosta autoon sitten tippaakaan vaan pienellä kinnerillä ajellaan halvimmilla renkailla helvetin huonoilla valoilla.
Aamulla vein lasta kouluun, tällainen kuvailemasi lumipelkoinen Golf kuski ryhmittyi 4-kaistaisessa risteyksessä yli renkaan leveydeltä viereiselle kaistalle. Koska hänen vasemmalla puolella oli tallaamatonta lunta. Olisin melkein mahtunut ohi sieltä.
Jätti 2 auton mittaa edellä menevään väliä, ehkä pelkäsi ettei hänen ajonopeudella (10km/h) auto pysähdy liukkaalla lumella. (Vittuilen, kyllä).
Ajoin sitten niin oikealla, että varmasti näki vasemman ajovaloni oikeasta sivupeilistä, kun juuri kuvaamallasi tavalla ajoi vastaantulevien kaistalla mutkan "ulkokaareteessa". 45 km/h mittaria ja 50 km/h alue.
Olis aika opetella ajamaan liukkaalla tai soittaa taksi.
Vastaantulevat siinä sitten väistivät tätä lumipelkoista.

Edit: tänään ensimmäinen auton käynnistyksen jälkeen tehtävä asia etelärannikolla, oli ottaa sutimisen esto pois päältä.
 
Viimeisen vuorokauden aikana satanut varmaan 10-15 cm lunta. Lisäksi urat ovat paikoin peilijäässä ja satoipa äsken vielä jäistä tihkua. Silti tänään bongannut kaksi autoa kesärenkailla. Toinen oli omassa pihassa vähän aikaan parkissa ja toinen oli jäänyt jumiin isohkon tien ylämäkeen ja tukki koko kaistan. Tuota on vaikea käsittää, kun monta viikkoa ollut jo talvikelejä ja nyt on hyvillä kitkarenkaillakin todella liukasta ajaa.

Vastapainoksi tuntui olevan useita, jotka köröttelivät jo liioitellun varovasti, eli tyyliin 20 km/h 40 tai 50 -alueella. Yksi onnistui silti vetämään kolmion takaa törkeästi toisen auton eteen ja kolari oli lähellä. Toinen köröttelijä taas näytti liikenneympyrässä vilkkua joka puolelle ja ajoi muutenkin omituisesti. Ja toki pimeän tultuakin lumipyryssä näki näitä, jotka ajelivat päiväajovaloilla perä pimeänä. Nuo ovat lähes aina joko japanilaisia tai korealaisia autoja.

Ja se ei nyt varsinaisesti kenenkään vika ollut, mutta se ärsytti, kun käytin auton itsepalvelupesulassa ja juuri sillä välin tie oli suolattu ja jo aivan loskainen ja kurainen. Ei ollut eka kerta, kun noin käy. Jotenkin aina huono ajoitus auton pesulle. Onneksi pikkuteitä pujotellen pääsi puhtaana kotiin :D
 
Täällä satanut melkein 30cm vuorokauteen ja kyllä tuolla liikenteessä aika rauhakseen mentiin. Kaikilla säilyi maltti ja en nyt yhtään idioottia tavannut.

Ajoin siis kahteen otteeseen valtatietä 30km täällä itäisessä Suomessa ja jonnii verran kaupungilla/lähiöissä.

Hyvä kanssa autoilijat :thumbsup:

Ajattelin vaan että väliin tämmöinen pieni kannustus ettei kaikki ole ihan paskaa.

edit. Joo siis näin kyllä muutaman näitä köröttelijöitä mutta eipä tuo minua haitannut. Ajaa kuin uskaltaa. Aika puurossa oli risteysalueet jne. kun ei nuo aurat ihan vissiin pysy perässä tällä sateella.
 
Ihan mielenkiinnosta, kun itse varsin noviisi yhä kuskina olenkin, niin paljonko itse kiihdytätte tuollaisella 100 kilsan rajoitusalueella olevalla ohituskaistalla vauhtia ohitukseen?
Pyrin kiihdyttämään niin paljon, etten ole tulppana takana tuleville. 130 on lähes aina riittävä, useimmiten riittää alempikin nopeus. Tilanteen mukaan siis, tottakai.
 
Täällä satanut melkein 30cm vuorokauteen ja kyllä tuolla liikenteessä aika rauhakseen mentiin. Kaikilla säilyi maltti ja en nyt yhtään idioottia tavannut.

Ajoin siis kahteen otteeseen valtatietä 30km täällä itäisessä Suomessa ja jonnii verran kaupungilla/lähiöissä.

Hyvä kanssa autoilijat :thumbsup:

Ajattelin vaan että väliin tämmöinen pieni kannustus ettei kaikki ole ihan paskaa.

edit. Joo siis näin kyllä muutaman näitä köröttelijöitä mutta eipä tuo minua haitannut. Ajaa kuin uskaltaa. Aika puurossa oli risteysalueet jne. kun ei nuo aurat ihan vissiin pysy perässä tällä sateella.
Itseasiassa monesti aura tuntui vain pahentavan tilannetta, ainakin PK-seudulla. Jäisissä urissa tiesi mitä odottaa mutta noilla auratuilla mutta silti jäisillä pomppuisilla ja täristävillä paskoilla oli kyllä niin arvaamatonta tuo pito vs puhtaaseen lumeen tai jäähän että olisin mieluusti ottanut ne hoitamattomat tiet vs auratut. Parissa kohtaa tuntui että auto tärisee kappaleiksi ja toisaalta parissa kohdassa oli ensin pirusti pitoa jonka jälkeen ei ollut yhtäkkiä pitoa yhtään kun aura olikin saanut sen sohjon pois vs lanattua sen tiukasti pakatuksi lumeksi ja jääksi. Liikenneympyrä=ohjaus tapahtui kaasulla ratin sijaan, motarin liittymät joissa yhtään kulmaa=parempi jarruttaa 30kmh jos haluat että auto taittuu seuraavassa mutkassa ja silti joutui pahimmillaan repimään känkällä poikittain kun ratti ei tehnyt mitään (meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan vaikka jarruttelin jo enemmän kuin hyvissä ajoin rampin päässä olevaan 90 asteen mutkaan). Tuo kyllä herätti ihmetystä kun jengi ajeli uusilla autoillaan ihan miten sattuu ja ajautuivat viereisille kaistoille, jäivät paikoilleen tai olivat niin perkeleen varuillaan kun itse "uskalsin" ajella kuin normaalisti mutta lisänä huomioin kelin vaatimat lisähaasteet kuten vallit, syvä lumi, jää ja se ettet päässyt aina paikoiltaan ilman että perä heittää johonkin suuntaan....
 
meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan
Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.
 
Itseasiassa monesti aura tuntui vain pahentavan tilannetta, ainakin PK-seudulla. Jäisissä urissa tiesi mitä odottaa mutta noilla auratuilla mutta silti jäisillä pomppuisilla ja täristävillä paskoilla oli kyllä niin arvaamatonta tuo pito vs puhtaaseen lumeen tai jäähän että olisin mieluusti ottanut ne hoitamattomat tiet vs auratut. Parissa kohtaa tuntui että auto tärisee kappaleiksi ja toisaalta parissa kohdassa oli ensin pirusti pitoa jonka jälkeen ei ollut yhtäkkiä pitoa yhtään kun aura olikin saanut sen sohjon pois vs lanattua sen tiukasti pakatuksi lumeksi ja jääksi. Liikenneympyrä=ohjaus tapahtui kaasulla ratin sijaan, motarin liittymät joissa yhtään kulmaa=parempi jarruttaa 30kmh jos haluat että auto taittuu seuraavassa mutkassa ja silti joutui pahimmillaan repimään känkällä poikittain kun ratti ei tehnyt mitään (meinasin vetää 40kmh vauhdeista jakajaan vaikka jarruttelin jo enemmän kuin hyvissä ajoin rampin päässä olevaan 90 asteen mutkaan). Tuo kyllä herätti ihmetystä kun jengi ajeli uusilla autoillaan ihan miten sattuu ja ajautuivat viereisille kaistoille, jäivät paikoilleen tai olivat niin perkeleen varuillaan kun itse "uskalsin" ajella kuin normaalisti mutta lisänä huomioin kelin vaatimat lisähaasteet kuten vallit, syvä lumi, jää ja se ettet päässyt aina paikoiltaan ilman että perä heittää johonkin suuntaan....
Niin no se on sanottava, että noita sun mainitsemia tapoja käsijarrusta ja kaasulla ohjaamisesta ei varmaan ihan älytön osa kuljettajista tiedä. Tällöin on ihan toivottavaa, että ajaa ehkä korostetun rauhallisesti, jos se ajaminen ei ole yhtä itsevarmasti hanskassa.

Tietenkin jotkut ihan liioitellut alinopeudet voi olla vähän turhauttavia, etenkin jossain kaksikaistaisella tiellä jossa voisi ajaa hiljaa yhdellä kaistalla eikä tukkia molempia.

Nyt ei ole tällä viikolla tullut kovin paljon kilsoja, mutta lähinnä on näkynyt sellaista ihan ilahduttavan rauhallista tekemistä. Muutaman tyypin olen nähnyt jossain valoissa tai liikenneympyrään tultaessa meinanneen ajaa edessä menevän perään, koska liukkaus ja tarve turvaväleille on unohtunut.
 
Nokitan, kehä II:llä joku neropatti veto oman auton mittariin mukaan 52 eli about 48 ja poliisin tutkalla 45 :). Vieressä toinen mätisäkki max 55 todellista, siinä meni kätevästi iso osa kehästä katsoen noiden kahden kädettömän kääpiön nussintaa. Ei vaan ymmärrä, jos ei osaa ajaa niin olisiko mitään että jättäisi sen auton kotiin. Keli oli siis ihan normaali talvikeli, ihan hyvin olisi voinut ajaa vaikka 100 tuossa.
Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?

laskitko muuten paljonko hävisit matka-ajassa tuon takia? Ykköstien ja Matinkylän välillä jopa 2 minuuttia?
 
Itse otan koska vain mieluummin ne köröttelijät eteeni kuin koko liikenteen tukkivan peltikolarisuman. Täällä ruuhkasuomessa näitä huonoja talvikelejä on kuitenkin noin 10 päivänä vuodessa, ja muutenkin se liikenne aina sujuvoituu mitä pidemmälle talvi etenee ja autoilijat tottuvat keleihin.

tää näin niinkuin työn takia B ja C -kortillisilla vehkeillä ajavana.
 
Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?

laskitko muuten paljonko hävisit matka-ajassa tuon takia? Ykköstien ja Matinkylän välillä jopa 2 minuuttia?
Onhan se 80 mutta mitä tekemistä sillä on asian kanssa? Tie oli siinä kunnossa että satkua siinä olisi ajanut (kuka noilla pk-seudun 2-kaistaisilla ajaa rajoituksen mukana yleensäkään, hyvin voi vetää sen 15-20 yli ihan koko ajan ja kiviäkin (siis poliisia) kiinnostaa.

Ei tässä nyt ollut matka-ajasta kyse, vaan siitä että jos on noin ameeba että pitää alle ½ siitä vauhdista/rajoituksesta mitä tiellä ihan hyvin pystyy ajamaan niin on ängennyt itsensä ns. väärään paikkaan. Itse ajoin lujempaa 50 rajoituksella kuin nuo tuuhiot tyhjällä kehällä. Toisekseen jos tuota samaa nussimista olisi harrastanut koko työmatkan niin se olisi tuplaantunut vailla mitään syytä.

Ihan vaan sivuhuomiona niin aamuisin kehä II pohjoiseen ja kohti hesaa niin siinä nussitaan kesälläkin 60 ja jono jopa pysähtyy, en vaan käsitä miten tuo on mahdollista kun tuolta 1 kaistalta tullaan 3 kaistaisille motarille jossa on tilaa (niinä aikoina kun itse liikun) keskimäärin sen verran että silmät kiinni voi ottaa suoraan minkä kaistan haluaa. Joku vastaavan kaltainen ameeba siellä jonon keulilla siis tekee "jotain" joka tuon saa aikaiseksi, eikä se tilanne purkaudu "koskaan" kun seuraavat eivät ymmärrä painaa kaasua, ei ole yks- eikä kaks-kertaa kun ohitetaan rampilla se 100 kyltti, edessä satoja metrejä tyhjää ja kahdella etummaisella autolla sitkeästi vaan vauhtia 60 :), no välillä näistä sentään pääsee sen kiloon menevän rampin kautta ohitse :):):).
 
Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.
Viidakon vanha sananlasku kertoo, että taitava kuski selviää tilanteista, joihin hyvä kuski ei koskaan joudu.
 
Kappas kummaa, kun vetää rajoilla niin käy myös läheltä piti tilanteita. Toki ne ajotaidot pelastaa paljolta, mutta asenne vaikuttaa melko paljon myös tilanteisiin. Jos olisi näillä sunnuntaiautoilijoilla sama normiajomeininki niin tulisi vissiin aika rumaa jälkeä.
80kmh tieltä hyvissä ajoin himmailin ennen käännöstä mutta jarrut tai ratti ei tehnyt mitään. Hämeenlinnanväylä Helsingistä poispäin ja mikä lienee Keimolan poistumisramppi joka on loiva alamäki ja ei tosiaan mitään tehtävissä. Jos olisin ajanut "normaalia" nopeutta, en olisi saanut pelastettua. Jäljistä päätellen en ollut ainoa ja ainakin yhdet jäljet näyttivät että lumikasaa olisi ainakin pussailtu.

@Disfear onko mitään hajua milloin lakkasivat opettamasta noita? Itsellä opetettiin nuo kaikki autokoulun liukkailla. Ainakin silloin autokoulun autosta oli erikseen tehty muutoksia joilla sai kaikki avut pois ja jääradalla ajettiin täysin ilman.
 
Tuota valojen vilkuttelua en ymmärrä. Siis jos ohittaja ei tehnyt ohitusta sulkuviivojen kohdalla, tai aiheuttanut vaaratilannetta kenellekään, niin miten se on tältä ohitettavalta pois? En vaan käsitä. Joku vastaavissa tilanteissa vilkutteleva voisi valistaa tyhmempää (minua).
En tästä tapauksesta tiedä, mutta muita erityisen hyviä ja yleisiä syitä vilauttaa valoja, esim. ohittaja on palannut vähän liiantiukkaan eteen. toinen yleinen on se että ohittajalta näyttää puuttuvan takaa valot.

Hämmentävää että ketjussa kritisoidaan niin paljon kuljettajia jotka sopeuttaneet ajonopeutta kelin mukaan. No yksi dynaaminen esimerkki taisi sopeuttaa rajoituksista välittämättä.
 
Ihan vaan sivuhuomiona niin aamuisin kehä II pohjoiseen ja kohti hesaa niin siinä nussitaan kesälläkin 60 ja jono jopa pysähtyy, en vaan käsitä miten tuo on mahdollista kun tuolta 1 kaistalta tullaan 3 kaistaisille motarille jossa on tilaa (niinä aikoina kun itse liikun) keskimäärin sen verran että silmät kiinni voi ottaa suoraan minkä kaistan haluaa. Joku vastaavan kaltainen ameeba siellä jonon keulilla siis tekee "jotain" joka tuon saa aikaiseksi, eikä se tilanne purkaudu "koskaan" kun seuraavat eivät ymmärrä painaa kaasua, ei ole yks- eikä kaks-kertaa kun ohitetaan rampilla se 100 kyltti, edessä satoja metrejä tyhjää ja kahdella etummaisella autolla sitkeästi vaan vauhtia 60 :), no välillä näistä sentään pääsee sen kiloon menevän rampin kautta ohitse :):):).
Tähän on varmaan kaksikin syytä. Välillä tätä aiheuttaa ne jotka ajaa vasenta kaistaa viimeiseen asti ja tunkee sitten loppumetreillä sinne tiiviseen oikean kaistan jonoon. Toisaalta saman ilmiön huomaa välillä vaikka edessä ajaisi vain yksi auto, joten varmaankaan kaikille ei ole selvää, että se vasemmalle haarautuvan kaistan ja oikealta Kiloon menevän erkanemiskaistan 60km/h rajoitus ei koske sitä Turun motarille Helsinkiin päin jatkavaa kaistaa.

Toisaalta ihmiset on ehkä vaan keskimäärin aika huonoja kuskeja, eivätkä juuri katso mittaria vaan ajelee perstuntuman mukaan. Vaikka tuo kaista jatkuukin suoraan motarille, niin fiilispohjalta voi tuntua samalta kuin motarilta erkanemiskaistalle poistuessa.
 
Jos haluaa vakioida jarrutusmatkan, niin liukkaalla nopeuden lähes puolittaminen taitaa tehdä sen versus kuiva tie.

Jarrutusmatka 80 km/h nopeudesta

-kuiva tie 30 m
-luminen tie 80 m
-jäinen tie 170 m

Jarrutusmatka 50 km/h nopeudesta
-luminen tie 30 m
-jäinen tie 70 m


Kannattaa ajaa huonolla kelillä vähän hiljempaa. Ei nyt ehkä 50 km/h valtatiellä, ja muutenkin oletan että kirjoittaja vähän liioitteli alinopeutta.

Siitä olen toki samaa mieltä että jos lumisilla maanteillä vedetään 50 km/h niin jossain mättää, eli kuskilla ei ole tuntumaan. Luminen tie pitää aika hyvin kuitenkin.
 
itsellä oli tuossa useampi vuosi kun tuli autoiltua vähänlaisesti, ja samalla lopetin 20 vuoden moottoripyöräharrastuksenkin. Nyt kun työt taas pakottaa ajamaan pitkin etelä-Suomea, eikä siitä ajamiseen käytetystä ajasta makseta pienyrittäjälle senttiäkään, niin oon tehnyt pari omaa elämää helpottavaa asennemuutosta.

1)Se matka kestää tasan niin kauan kuin se kestää, sä et sieltä ratintakaa pysty siihen käytännössä enää vaikuttamaan.

2) Jos sä haluut olla aikaisemmin perillä, niin lähde aikaisemmin.

3) Sä et oo se paras kuski siellä tien päällä. Lohdutukseksi kannattaa silti aina muistaa, että ne muutkin on ihan paskoja, ja voi tehdä mitä vaan yllättävää.

Bonuksena: Jos edelläajava on liian lähellä, niin se on tasan sun vikasi ja ongelmasi.
 
Kannattaa ajaa huonolla kelillä vähän hiljempaa. Ei nyt ehkä 50 km/h valtatiellä, ja muutenkin oletan että kirjoittaja vähän liioitteli alinopeutta.

Siitä olen toki samaa mieltä että jos lumisilla maanteillä vedetään 50 km/h niin jossain mättää, eli kuskilla ei ole tuntumaan. Luminen tie pitää aika hyvin kuitenkin.
Ei, ei nuo oikeasti ole liioitteluja ainakaan omien kokemusten perusteella.

@No Future juurikin näin. Itsellä juuri vaihtumassa työnkuva ja työsuhdeautoksi on tulossa kyllä enemmän sohva kuin sportti ja asenteena että jos joku vinkuu miksi meni niin kauan perille käskystä lähteä liikenteeseen vs muut tms (ei pitäisi olla kyllä ongelma tässä hommassa mutta esimerkkinä) niin sanon ihan suoraan että se vie mitä se vie jos et posota jäätävää yli nopeutta tai tee vaarallisia ohituksia mahdollisesti vaarallisissa olosuhteissa. Todnäk tulee tulemaan se 50tkm vuoteen ajoa joten vittuako siinä jos menee se 5min siellä tai täällä jos saan ajaa rauhallisin mielin ilman noussutta verenpainetta. Leikkikalu on sitten erikseen ja sitä ei turhaan säälitä vaan otetaan kaikki se vähäkin teho irti jos/kun voi.
 
Eiks kehä kakkosen suurin nopeusrajoitus oo 80km/h?

laskitko muuten paljonko hävisit matka-ajassa tuon takia? Ykköstien ja Matinkylän välillä jopa 2 minuuttia?
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu. Vähän eri kuin jossain perähikiällä, jossa homma ei muutenkaan ole minuutin päälle ja lähimmät liikennevalot ovat naapurikunnan suuri ylpeys.
 
Jos haluaa vakioida jarrutusmatkan, niin liukkaalla nopeuden lähes puolittaminen taitaa tehdä sen versus kuiva tie.

Jarrutusmatka 80 km/h nopeudesta

-kuiva tie 30 m
-luminen tie 80 m
-jäinen tie 170 m

Jarrutusmatka 50 km/h nopeudesta
-luminen tie 30 m
-jäinen tie 70 m


Kannattaa ajaa huonolla kelillä vähän hiljempaa. Ei nyt ehkä 50 km/h valtatiellä, ja muutenkin oletan että kirjoittaja vähän liioitteli alinopeutta.

Siitä olen toki samaa mieltä että jos lumisilla maanteillä vedetään 50 km/h niin jossain mättää, eli kuskilla ei ole tuntumaan. Luminen tie pitää aika hyvin kuitenkin.
Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.

Jos yleisesti joku vetää kolmion takaa eteen niin en mä ainakaan sellaiseen ”varaudu” ikinä eikä sellaiseen tarvitse varautua. Sama koskee tilannetta jossa tulee auto/rekka vastapalloon ja edelle menevä auto pysähtyy kuin seinään tai jopa tulee takaisinpäin. Kaikki nuo on tieliikennelain mukaan ennalta-arvaamattomia tilanteita eikä sellaiseen tarvitse varautua.

Käytännössä lakipykälien mukaan riittää kun väli on sellainen että edessä auton jarruttaessa pystyt itse jarruttamaan. Sitten löytyy vielä poikkeuksia kuten että jos liikennetilanne on sellainen että ”edessä ei voi tapahtua” mitään niin väli voi olla lyhyempikin, ts. breakcheckkaaja maksaa/jos se väistää väistämisvelvollisuus suunnasta tulijaa turhaan voimakkaalla jarrutuksella (näistä löytyy KKO päätökset).

Jos viittaat minuun niin vaikea liioitella kun auton digimittari näytti 52km/h kehä II:lla, tosta virhe pois niin ollaan 48 tasossa.
 
@Disfear onko mitään hajua milloin lakkasivat opettamasta noita? Itsellä opetettiin nuo kaikki autokoulun liukkailla. Ainakin silloin autokoulun autosta oli erikseen tehty muutoksia joilla sai kaikki avut pois ja jääradalla ajettiin täysin ilman.
Eipä ole kyllä mitään käsitystä. Itsekin tuli noi jääradat käytyä ja vielä omalla takavedolla sen autokoulun Corollan sijaan, ja töiden puolesta vielä muutamia kertoja jäärataa ja muuta koulutusta taka- ja nelivedolla. Tiedän kyllä, että kumman paljon autokoulusta on nykyään nypitty pois, mutta luulisi ja toivoisi että se jäärata sentään on pidetty. Suomessa kun ollaan.

Mutta toisaalta jos kerran käy siellä radalla ja sitten ei aja kahteen vuoteen ja sitten taas ajelee, eikä muutenkaan kiinnosta itse ajaminen, niin en ihmettele jos haastavat keliolosuhteet jännittää. Ja toki jännittää välillä itseänikin, se on ihan tervettä.

No Futurelta ihan hyvä pointti sen rauhallisuuden kanssa. Ammattikuskina työpäivän aikana saattoi kieltämättä olla kiire, mutta opettelin ennemminkin nipistää aikaa mielestäni fiksusti sieltä täältä eikä aivottomasti kaahaten. Ja siviiliajoihin taas töistä siirtyi paljon rauhallisuutta.
 
Miksi ylipäänsä vakioisi jarrutusmatkaa (eritoten keskikaiteellisilla teillä), ei se edellä ajava auto pysähdy yhtään omaa autoa nopeammin, toisin sanoen se on suht sama onko jarrutusmatka 30 vai 100metriä.
Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.
 
Tajuatko yhtään millaisen paskamyrskyn tuollainen jononkeräys aiheuttaa pk-seudulla useamman kilometrin säteellä ko. töpeksintäkohdasta? Nämä vatipäät varastavat todella isolta ihmismäärältä aikaa, kun teiden kunnon mukaista kapasiteettia ei käytetä siten kuten kuuluu. Vähän eri kuin jossain perähikiällä, jossa homma ei muutenkaan ole minuutin päälle ja lähimmät liikennevalot ovat naapurikunnan suuri ylpeys.
Joo, mä ajan lähes työkseni eri kokoisilla autoilla ympäri pääkaupunkiseutua ja sen ulkopuolellakin. Ja koko 25 vuotta mitä mulla on joku kortti ollut oon täällä ajellut. Kehä kakkostakin tuli sahattua pari vuotta putkeen päivittäin.

Jos siellä on ruuhkaa syystä x tai y, niin siellä on ruuhkaa. Sinne mahtuu vain määränsä verran ajoneuvoja, ja se on ihan se ja sama johtuuko se hidastelu jostain epävarmasta talviautoilijasta, hitaasta työkoneesta, kolarista tai muusta syystä. Ei se mun kiukuttelulla tai raivokkaalla valojenvilkuttelulla siitä mihinkään muutu. Ja sun tai mun matka-aikaan tommosella yksittäisellä ärsyttävällä hidastelijalla on ihan mitätön vaikutus.
 
Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.
Niinhän se saattaa kuten itsekin kirjoitin ja joku voittaa melkein joka viikko eurojaskassakin, tuollaisiin maailman lopun skenaarioihin on turha varautua ja lakipykälienkään mukaan niihin ei tarvitse varautua.
 
Edellä ajava saattaa pysähtyä, tai tarkemmin ottaen tulla pysäytetyksi, myös muilla keinoin ja huomattavasti nopeammin kuin omilla jarruillaan.
Just ajelin Stadista Hankoon, ja täällä on koko viikon ollut ihan helkkarin liukasta. Tossa valtatiellä liikenne pysähtyi, kun iso rekka kääntyi hitaasti vasemmalle ja sen perässäajava ei uskaltanut ohittaa sitä. Ahdastakin olisi ollut. Kyllä siinä sai kaksikin kertaa miettiä että kumpaan suuntaan itse väistän jos mun perässä tullut täysperävaunu ei jäisessä alamäessä olisi saanutkaan yhdistelmäänsä pysähtymään.

En ymmärrä asennetta ”en ylipäätään varaudu”, koska eihän se tarkoita mitään muuta kuin sitä oman tarkkaavaisuuden terävöittämistä, sekä mahdollista ennakoimista että mitään typerää ei tapahdu.
 
En ymmärrä asennetta ”en ylipäätään varaudu”, koska eihän se tarkoita mitään muuta kuin sitä oman tarkkaavaisuuden terävöittämistä, sekä mahdollista ennakoimista että mitään typerää ei tapahdu.
Täällä se tarkoitti 'varautuminen' nimenomaan muutamien mielestä maleksimista 50% alle rajoituksen. Puhutaan siis ihan eri asiasta, tottakai jokainen (no ei nuo alinopeutta matelevat ameebat) tarkkailee ympäristöä (siis pidemälle kuin edellä ajavan auton takavalot) ja reagoi tapahtumiin etupainotteisesti. Joskus vaan osuu se eurojaska kohdalle ja sieltä tulee se auto vastapalloon jonka vuoksi edellä menevä auto pysähtyy kuin seinään jolloin olettavasti olet itse siinä samassa nipussa, itse olen ainakin valmis kantamaan ko. riskin kun liikenteeseen lähden.
 
Niinhän se saattaa kuten itsekin kirjoitin ja joku voittaa melkein joka viikko eurojaskassakin, tuollaisiin maailman lopun skenaarioihin on turha varautua ja lakipykälienkään mukaan niihin ei tarvitse varautua.
Onko se niin paljon vaadittu, että hellittää kaasua pari sekuntia aiemmin kun näkee perälaudan lähestyvän? Ja ei, "edellä ajavan jarrutusmatka on yhtä pitkä, joten saan ajaa 20 metrin päässä maantienopeuksissa" ei tule menestymään selityksenä kun ajat seuraavan perään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom