Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sama täällä, mutta liki päivittäin näen nuorison toimivan edellämainitusti.
Ja koukannut toiselle kaistalle ? (* Se yliajo paikan luulis selviävän ilman kameraakin. Kuvittelen että asfalltiin jotain jälkiä jää.

Jos se onnettomuus on tapahtunut sulkuviivan kohdalla, ja jos se kuorma-auto oli piirturilla, niin sen nopeudet löytyy sieltä. Uutisointi ei ole tuonut mielikuvaa että olisi kavelyvauhtia ajeltu.

Mutta oli mikä oli, se tapahtunut, ja hirveä paikka uhrin omaisille , kuskille ja uhrin läheisille.


(*
Jos ihan arvaillaan niin tuon tasoisilla teillä harvemmin pyöräilijät koukkailee, spandexeja lukuunottamatta.
Liianusein näkee ettei autot, rekat, jne ei pidä riittävää väliä pyöräilijään, ja sulkuviivan kohdallakin ohitellaan, vain vähän hiljentäen.

Jos ette itse pyöräile, niin seurailla vähän edellä ajavia autoilijoita, kuinka moni väistää pyöräiliää reilusti toisella kaistalle (kanta ja valtateillä), tai muuten kunnon sivuttainen väli ja nopeuden pudotus. Monellä pätkällä lähinnä poikkeus.

Moniko ohittaa pyöräiliän 2 kaistaisella tiellä (1+1) vaikka tulee vastaantulijoita, ja moniko niistä vain vähän hiljetäne, tai kokonaan hiljentämättä.


Edit3

(Google kuvan mukaan siis sillan kohdalla katkoviiva, toisen uutiskuvan mukaan näyttää yhtenäiseltä, mutta voi olla katkoviiva, joten ehkä parempi olettaa että nykyäänkin sillalla katkoviiva
Siksi toivon olevan kameratallenne, että voisi todeta miten pyöräilijä on ajanut ennen osumaa. Jospa oli huumeissa ja humalassa? Turha kuolema kuitenkin, mutta seuraamukset autokuskille soisin olevan oikeudenmukaiset.
 
Tämä liittymiskeskustelu osoittaa hyvin sen mitä ylläkin jo vihjailtiin, että moni täällä tuntuu olevan sitä mieltä että hyvä kuski on se joka hoitaa tilanteet itsensä kannalta parhaiten, vaikka se menisikin sekoiluksi. Tällaiset sooloilijat ärsyttävät liikenteessä ja useimmiten niiden sekoilusta on vain haittaa liikenteelle ja se tekee siitä huonosti ennakoitavaa. Mutta minä minä minä ja muut ei osaa ajaa...

Ehkä se joskus valkenee, että taitava kuski kykenee hoitamaan tilanteen kuin tilanteen niin että se on kokonaisuutena mahdollisimman ennakoitavissa ja samalla jopa voisi helpottaa muiden ajajien elämää. Se onnistuu useimmiten sekoilematta jopa tilanteissa joissa joku liittyy hitaasti motarille. Yllä mainittu ongelma että joutuu liittymään vaarallisesti rekan eteen on helposti korjattu jos lopettaa sen oman navan tuijottelun, voi liittyä.. ette varmaan arvaakaan... sen rekan taakse! Mäntit.
Ja nämä 60km/h rampissa ajavat eivät ajattele muita kuin itseään, luovat vaaratilanteita ja ainakin itse liukenen paikalta mahdollisimman nopeasti.

Usein näkee tilanteita missä rampilta tulijalla on koko etusektori vapaana, kolmen jopa neljän kaistan leveydeltä, senkus painaisi kaasua ja rauhassa saa vaihtaa kaistaa kun ketään ei ole vieressä, mutta ei!

Rampissa ei osata kiihdyttää kunnolla jolloin autot moottoritiellä tms saa liittyjän kiinni ja siitähän se sekoilu ja jarrun polkeminen vasta alkaakin.

Jos tiellä on 80 rajoitus ja rampilla tilaa niin mittariin 90km/h ja kappas kun on helppoa liittyä liikennevirtaan, sillä 60 nopeudella väkisin muiden eteen ei aiheuta mitään muuta kuin vitutusta muille ja osoittaa selvästi olevansa kykenemätön liikenteeseen.
 
Sama täällä, mutta liki päivittäin näen nuorison toimivan edellämainitusti.

Siksi toivon olevan kameratallenne, että voisi todeta miten pyöräilijä on ajanut ennen osumaa. Jospa oli huumeissa ja humalassa? Turha kuolema kuitenkin, mutta seuraamukset autokuskille soisin olevan oikeudenmukaiset.
Eihän ne tule olemaan. Taposta ei liene tuomittu ketään, vaikka aihetta olisi, jos ei jätä varaa vähintään 1,5-2m.
 
Eihän ne tule olemaan. Taposta ei liene tuomittu ketään, vaikka aihetta olisi, jos ei jätä varaa vähintään 1,5-2m.
En nyt tiedä miksi siihen niin paljon tarvitaan. Poljin kouluun ison tien reunaa pienenä pienellä pyörällä ja isompana isolla pyörällä. Kyllä kumpikin ihan suoraan kulki VT 9:ää pitkin vaikka ohi pyyhälsi autoja. Molemmat kädet tangossa ja valkoista viivaa pitkin, njet problem. En ollut keskimääräistä parempi polkija.
 
En nyt tiedä miksi siihen niin paljon tarvitaan. Poljin kouluun ison tien reunaa pienenä pienellä pyörällä ja isompana isolla pyörällä. Kyllä kumpikin ihan suoraan kulki VT 9:ää pitkin vaikka ohi pyyhälsi autoja. Molemmat kädet tangossa ja valkoista viivaa pitkin, njet problem. En ollut keskimääräistä parempi polkija.
Juuri sen takia, jos joku horjahtaa. Pitäisi tulla kova parin tonnin sakko jo pelkästä alle tuon 1,5...2m ohituksesta, muutama vuosi linnaa taposta.

Mutta sitäkin voisi miettiä, että miksi helvetissä ei voi tehdä leveämpiä pientareita? Ei ne fillarin alta sorru pois.
 
Juuri sen takia, jos joku horjahtaa. Pitäisi tulla kova parin tonnin sakko jo pelkästä alle tuon 1,5...2m ohituksesta, muutama vuosi linnaa taposta.

Mutta sitäkin voisi miettiä, että miksi helvetissä ei voi tehdä leveämpiä pientareita? Ei ne fillarin alta sorru pois.

Näitä pientareita oon kanssa miettinyt, tekisivät edes sen 40cm pientareen joka paikkaan niin mahtuisi fillarilla ajamaan hyvin siellä reunaviivan ulkopuolella. Mutta ei, pitää säästää penni ja tehdä noita 5cm leveitä...
 
Juuri sen takia, jos joku horjahtaa. Pitäisi tulla kova parin tonnin sakko jo pelkästä alle tuon 1,5...2m ohituksesta, muutama vuosi linnaa taposta.

Mutta sitäkin voisi miettiä, että miksi helvetissä ei voi tehdä leveämpiä pientareita? Ei ne fillarin alta sorru pois.
Pientareista olen samaa mieltä. Mutta mielestäni pyörää on talutettava ellei sitä sen hetken liikennetilanteessa pysty turvallisesti horjahtamatta ajamaan. Äkilliset horjahtelut eivät ole ennalta-arvattavaa toimintaa johon autoilija olisi velvollinen varautumaan. 2 metrin vaatimuksellahan liikenne pysähtyisi jos tien molemmin puolin menee pyörä.
 
Pientareista olen samaa mieltä. Mutta mielestäni pyörää on talutettava ellei sitä sen hetken liikennetilanteessa pysty turvallisesti horjahtamatta ajamaan. Äkilliset horjahtelut eivät ole ennalta-arvattavaa toimintaa johon autoilija olisi velvollinen varautumaan. 2 metrin vaatimuksellahan liikenne pysähtyisi jos tien molemmin puolin menee pyörä.
1,5 tai 2m on ihan arkea sivistyneissä maissa.
 
2 metrin vaatimuksellahan liikenne pysähtyisi jos tien molemmin puolin menee pyörä
Häh, mietipä nyt uudestaan? :hmm:

Yli 2m on hyvä perussääntö kun nopeusero on luokkaa 50km/h tai yli. Pienemmillä nopeuseroilla voi mielestäni kyllä ohittaa lähempääkin, toki joku metri ihan ehdoton minimi joka tapauksessa.

Näin ainakin itse pyrin aina ajamaan. Vituttaa suuresti muut ketkä ei näin tee (näin ketjun otsikkoon liittyen).
 
Sama täällä, mutta liki päivittäin näen nuorison toimivan edellämainitusti.

Siksi toivon olevan kameratallenne, että voisi todeta miten pyöräilijä on ajanut ennen osumaa. Jospa oli huumeissa ja humalassa? Turha kuolema kuitenkin, mutta seuraamukset autokuskille soisin olevan oikeudenmukaiset.
Eiköhän mahdolliset aineet pystytä selvittään.

Iltalehden tämänpäiväisessä uutisissa jotain.
Poliisin mukaan onnettomuus tapahtui Ukitiellä puoli yhdeltä iltapäivällä, kun kuorma-autoilija lähti ohittamaan polkupyöräilijää.

Pyöräilijä oli horjahtanut tuntemattomasta syystä tien laidasta keskemmälle kaistaa ja osunut kuorma-auton keulaan.


Horjahdus, keskemmälle kaistaa ei tuo mielikuvaa että olisi jossain keskiviivalla ollut, mutta näissä "pika" uutissa on aina epävarmuutta ja ko jutun otsikko oli että poliisi haluaa havaintoja.

Se ei selvinnyt mistä tieto horjahduksesta.

Aiemmassa IL jutussa oli tarkemmin mainittu paikka, muuten saman sisäötoinen.
Poliisin mukaan kuorma-auton kuljettaja oli lähtenyt ohittamaan pyöräilijää Sillankorvan kohdalla heti sillan jälkeen.

Pyöräilijä oli horjahtanut tuntemattomasta syystä tien laidasta keskemmälle kaistaa ja osunut kuorma-auton keulaan.

Tuo voisi olla uskottava, tarkoitan että se varmaan nopeasti selviää onko keulaan osunut. ja suurinpiirtein missä kohtaa ajorataa sivusuunnassa.

Sillan jälkeen vanhassa Google näkymässä alkoi se sulkuviiva, tuore uutiskuva kauempa kertoi myös että sulkuviiva tulossa.

mutta seuraamukset autokuskille soisin olevan oikeudenmukaiset.
Mitä tarkoitat, noissa linkeissä kerrottiin että epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta, Suomessa ei niistä kyllä mitään kohtuuttomia tuomioita saa. Uhrien läheiset voivat kokea ne tunteissaan jopa lieviksi. Kannattaa muistaa että keskiverto kuljettajalla kuolemantuottamus on jo itsessään kovapaikka, vaikka käräjätuomio olisi lievä.

Ei siis mitään törkeitä epäilyksiä , vaikka ei erikseen sanottu että kuorma-autokuskin ajokunnosta, niin oletetaan kuitenkin että oli ajokuntoinen (selvinpäin)

Toivottavasti autossa oli tosiaan kamera.
Tästä tuli mieleen, joskus joku postasi ettei poliisi voisi epäillyn kameraa käyttää todisteena ilman sen lupaa, mutta onko se noin.
Nopeudet ne ilmeisesti saa piirturista jos kuorma-autossa sellainen oli (minulta meni ohi millainen kuorma-auto kyseessä)
 
Pientareista olen samaa mieltä. Mutta mielestäni pyörää on talutettava ellei sitä sen hetken liikennetilanteessa pysty turvallisesti horjahtamatta ajamaan.
Toki jos ei ole pysty sillä pyörällä ajamaan alkuunkaan sillä alueella missä kuuluu.

Äkilliset horjahtelut eivät ole ennalta-arvattavaa toimintaa johon autoilija olisi velvollinen varautumaan. 2 metrin vaatimuksellahan liikenne pysähtyisi jos tien molemmin puolin menee pyörä.
Tuota, jos ei pysty ohittamaan turvallisesti valitulla nopeudella, niin sitten on laskettava nopeutta, jos tien molemmilla puolilla menee pyörä, samaan suuntaan samaa tahtia, niin sitten tarvittaessa äänimerkkiä ja sovittaa nopeus, joa leveys ei muuten riitä. (tilanne voi olla sellainen että toinen vaihtaa puolta, joten varovaisuutta)

Kaksisuuntaisella tiellä yleensä eri puolilla kuljetaan eri suuntiin , joten ei tarvi juuri silloin ohittaa kun ovat kohdakkain.

Kuvan paikassa joku horjahdus on sillä tavalla ennalta arvattava että siihen voi varautua, pientareella on se reuna jossa pyöräiliä voi kaatua.

Komentistasi huolimatta uskon toki että jos tienpäällä(* autolla ajelee niin oikeasti jättävät tilaa reilusti, siis reilumpiin kuin kahteen metriin, Raskaammalla kalustolla vielä reilummin.


(* tuon kaltaisilla teillä

Jos laskee välin pyörän renkaasta ajoneuvon kylkeen, niin sitten vielä metri lisää + peilit.
 
Viimeksi muokattu:
Häh, mietipä nyt uudestaan? :hmm:

Yli 2m on hyvä perussääntö kun nopeusero on luokkaa 50km/h tai yli. Pienemmillä nopeuseroilla voi mielestäni kyllä ohittaa lähempääkin, toki joku metri ihan ehdoton minimi joka tapauksessa.

Näin ainakin itse pyrin aina ajamaan. Vituttaa suuresti muut ketkä ei näin tee (näin ketjun otsikkoon liittyen).
Laskin että jos tien leveys on 6m mikä on hyvin yleinen alemman tieverkon leveys:
Pyöräilijä ajaa reunassa ja vie 0,5m tilaa kuudesta metristä. Polkupyörän suurin sallittu leveys on 0,8m mutta oletan että tanko menee hieman asvaltin ulkopuolella. 2 pyöräilijää siis 1m.
Kuorma-auto vie 2,6m
Väli oltava kumpaankin 2m eli 4m

Tilaa tarvittaisiin siis 7,6m joten syntyisi tilanne, jossa autoilijan on pysäytettävä kokonaan ollakseen rikkomatta lakia.

Minäkin pyrin ajamaan mahdollisimman kaukaa, mutta 2 metrin ehdoton vaatimus olisi mahdoton tilanne
 
Laskin että jos tien leveys on 6m mikä on hyvin yleinen alemman tieverkon leveys:
Pyöräilijä ajaa reunassa ja vie 0,5m tilaa kuudesta metristä. Polkupyörän suurin sallittu leveys on 0,8m mutta oletan että tanko menee hieman asvaltin ulkopuolella. 2 pyöräilijää siis 1m.
Kuorma-auto vie 2,6m
Väli oltava kumpaankin 2m eli 4m

Tilaa tarvittaisiin siis 7,6m joten syntyisi tilanne, jossa autoilijan on pysäytettävä kokonaan ollakseen rikkomatta lakia.

Minäkin pyrin ajamaan mahdollisimman kaukaa, mutta 2 metrin ehdoton vaatimus olisi mahdoton tilanne
Mikä tuossa on mahdotonta? Ohittaa voi vasta kun vastaantulijoiden kaista on vapaa riittävän pitkältä matkalta (ks. tieliikennelaki). Eli ei ole muuta laillista vaihtoehtoa tuossa kuin odotella pyöräilijän perässä sopivaa ohituspaikkaa. Eikä tähän vaikuta onko hyvä väli kaksi metriä tai yksi. Kolmen metrin kaistalle ei pyöräilijä ja tuon levyinen auto mahdu missään tilanteessa rinnan.
 
Mikä tuossa on mahdotonta? Ohittaa voi vasta kun vastaantulijoiden kaista on vapaa riittävän pitkältä matkalta (ks. tieliikennelaki). Eli ei ole muuta laillista vaihtoehtoa tuossa kuin odotella pyöräilijän perässä sopivaa ohituspaikkaa.
Niinhän se olisi tuolla kahden metrin vaatimuksella. Miten tilanne suoritettaisiin 76 tonnin yhdistelmällä, kun on vastaantulevaa liikennettä? Entä sitten kun kummastakin suunnasta on raskas yhdistelmä hiljentänyt odottamaan sopivaa paikkaa ja kummankin takana on 800m jonoa? Entä jos ajaa 2 pyörää peräkkäin eikä yhdistelmä mahdu niiden väliin?
Mielikuvitukseni toki lentää, mutta lainsäätäjä joutuisi ottamaan myös nämä tilanteet huomioon.

Edit: Joskus tuntuu että en osaa kuvailla miten näen tilanteen aivoissani. Tässä esimerkissä tien molemmissa reunoissa menee pyörä, kumpikin samaan suuntaan. Ei laillinen, mutta täysin mahdollinen tilanne.
 
Niinhän se olisi tuolla kahden metrin vaatimuksella. Miten tilanne suoritettaisiin 76 tonnin yhdistelmällä, kun on vastaantulevaa liikennettä? Entä sitten kun kummastakin suunnasta on raskas yhdistelmä hiljentänyt odottamaan sopivaa paikkaa ja kummankin takana on 800m jonoa? Entä jos ajaa 2 pyörää peräkkäin eikä yhdistelmä mahdu niiden väliin?
Mielikuvitukseni toki lentää, mutta lainsäätäjä joutuisi ottamaan myös nämä tilanteet huomioon.

Edit: Joskus tuntuu että en osaa kuvailla miten näen tilanteen aivoissani. Tässä esimerkissä tien molemmissa reunoissa menee pyörä, kumpikin samaan suuntaan. Ei laillinen, mutta täysin mahdollinen tilanne.
Et sen pyöräilijän yli saa ajaa, et vaikka olisit ottanut vähän ylipainoa.

Jos on ahdaspaikka niin sitten sovitetaan nopeus, jos se pyöräiliä estää ajamista ajamalla kaksi rinna niin ettet pääse ohi, niin sitten varmaan pitää soittaa virka-apua, jos homma ei muuten purkaudu.

Se turvallinen väli ei ole kiinteä, se riippuu mm nopeudesta. Jos ajat kahdeksaa kymppi niin tarvitaan enemmän, jos ajat huonoatietä, mutkaista tietä kahdeksaa kymppiä, niin tarvit varmaan vielä enemmän.

Raskaalla kalustolla luonnollisesti ne välit isompia. eikä niin että mitä enemmän massaa, pituutta, leveyttä, niin sitä lähempää
 
Niinhän se olisi tuolla kahden metrin vaatimuksella. Miten tilanne suoritettaisiin 76 tonnin yhdistelmällä, kun on vastaantulevaa liikennettä? Entä sitten kun kummastakin suunnasta on raskas yhdistelmä hiljentänyt odottamaan sopivaa paikkaa ja kummankin takana on 800m jonoa? Entä jos ajaa 2 pyörää peräkkäin eikä yhdistelmä mahdu niiden väliin?
Mielikuvitukseni toki lentää, mutta lainsäätäjä joutuisi ottamaan myös nämä tilanteet huomioon.

Edit: Joskus tuntuu että en osaa kuvailla miten näen tilanteen aivoissani. Tässä esimerkissä tien molemmissa reunoissa menee pyörä, kumpikin samaan suuntaan. Ei laillinen, mutta täysin mahdollinen tilanne.

Ihan samalla tavalla kuin vaikka traktorin, mopoauton tai minkä tahansa muun hitaamman ohitus. Jos ei pääse kunnon turvavälillä ohittamaan, sitten jätetään ohittamatta ja ajetaan perässä kunnes päästään. Jokainen on vastuussa omasta ohituksestaan, ei siellä ratissa ohitusta miettiessä tarvitse miettiä takana tulevien kiirettä tai ohitushaluja.
 
Ok, tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta kysyn silti. Nelinumeroisia teitä, joita on ympäri Suomea, joissa leveys on tuhansilla kilometreillä alle edellisen esimerkin vaatima minimi 5,1m, ajetaanko silloin koko tie pyöräilijän perässä, koska millään kohdalla ei pysty toteutumaan lain vaatima minimietäisyys ohitettaessa?

@pulatunnus missä puhuttiin ylipainosta? Onko joku ollut ajamassa pyöräilijän yli? Entä kun virka-apu on soitettu ja hätäkeskus lähettää poliisin jolla menee tunti. Kerätäänkö tunti jonoa taakse? Miksi raskaalla kalustolla on isommat välit? Missä menee raskaan kaluston raja?

Jos jonkun mielestä saivartelen, niin vastaan että kysymykseni tulisivat ajankohtaiseksi 365 päivänä vuodessa ympäri Suomen, ehdotetussa tapauksessa. Nykyisin TUNTUU siltä, että ihmiset kokevat heillä olevan vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Kaikki on jonkun muun syytä, aina pitäisi olla kivaa. Paitsi jos jollain muulla on kivaa niin se pitää ehdottomasti kieltää. Vähemmistö koettaa määrätä miten enemmistön pitäisi elää. Saunan lämmitys tappaa kaikki. Pahoittelen purkautumistani, lähdenpä ostamaan polttonestettä että saadaan hieman veroja Somaliaan ja muutamaan oopperalippuun.
 
Tuossa IS:n kuvassa näkyy että tuo piennar on tuhottu tärinä raidalla. Siinä valkoisen raidan päällä et voi polkupyörällä ajaa, etkä edes osalla pienarta sen takia. Yhdistettynä kaiteeseen voi olla että tuossa paikassa on pakko ajaa ajaradan puolella.

Keskiviivan tärinäraidat on hyvät, koska estävät nokkakolareita. Nämä pientareen raidat ovat syvältä, tuntuu että niiden tarkoitus on herätellä juopot pysymään tiellä.
 
Ok, tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta kysyn silti. Nelinumeroisia teitä, joita on ympäri Suomea, joissa leveys on tuhansilla kilometreillä alle edellisen esimerkin vaatima minimi 5,1m, ajetaanko silloin koko tie pyöräilijän perässä, koska millään kohdalla ei pysty toteutumaan lain vaatima minimietäisyys ohitettaessa?
En tiedä mitä esimerkkiä nyt tarkoitat.

Mutta kuten kirjoitit jos et pysty laillisesti ohittamaan, niin perässä ajetaan. Mutta jos tien on yli viisimetriäleveä, niin se ei suoraan estä pyöräiliää ohittamasta. paikka jne vaikuttaa ja sitten se nopeus turvalliselle tasolle. On toki paikkoja jossa ohi ei pääse ennenkuin edelläoleva väistää.

@pulatunnus missä puhuttiin ylipainosta?
Tuolla joku mainitsi 76 tonnin yhdistelmän, niin yritin vähän keventää ja tuoda esille että painoa nostamalla turvavälit ei kapene.

Miksi raskaalla kalustolla on isommat välit? Missä menee raskaan kaluston raja?
Tämä on toki hyvä kysymys ja hyvä tietää kevyenliikenteen kuskien, liittyy siihen että varsinkin korkeammilla nopeuksilla ohitukset on vaarallisempia. Ajoneuvot pidempiä, yhdistelmiä, ilmavirta vaikutukset, ja vahingot suurempia.

Jos jonkun mielestä saivartelen, niin vastaan että kysymykseni tulisivat ajankohtaiseksi 365 päivänä vuodessa ympäri Suomen, ehdotetussa tapauksessa.
Toki se on ajankohtainen joka päivä, tuolla ajaa tuhansia vastuullisia taitaivia koulutettuja ammattilaisia , kyllä ne pärjää.

Muiden ja mukaan lukien pyöräilijöiden on hyvä tiedostaan ja omalta osaltaan helpottaa heidän työtään, jos paikka missä ei pääse helposti ohi, niin helpottaa sitä. Tässä maassa on myös paljon fiksuja pyöröilijöitä, jotka väistävät jopa penkereelle jos ei muuten ohi pääse. Toisaalta auton ratista voi löytyä niitä minä en väistä. (edit, toki siellä ratin takana suurin osa tekee kaikkensa helpottaakseen kuorma-auton ohittamista/kohtaamista niin että sujuu turvallisesti)


Edit:
Nykyisin TUNTUU siltä, että ihmiset kokevat heillä olevan vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Kaikki on jonkun muun syytä, aina pitäisi olla kivaa. Paitsi jos jollain muulla on kivaa niin se pitää ehdottomasti kieltää. Vähemmistö koettaa määrätä miten enemmistön pitäisi elää. Saunan lämmitys tappaa kaikki. Pahoittelen purkautumistani,

Tämä vähän hämmensi, oliko sama merkki joka vihjaili huumeista ym. edit oli
Jospa oli huumeissa ja humalassa?
Sori , ei pakko vastata, aika vahvat tunne reaktio toi mieleen että tapaus koskettaa sivullista enemmän, jos haluat kertoa, niin kuunnellaan.

Onnettomuuksissa, kuolemaan johtaneissa onnettomuudet on kova paikka osallisille, erittäin kova paikka. Usein puhutaan kuolleen omaisten ja läheisten kärsimyksistä, mutta usein ne on erittäin raskaita sille toiselle osapuolelle. syyttely ei helpota, voi ehkä hetken, mutta pitkässä juoksussa ei. Kaikki tehdään virheitä, ei kukaan tahallaan. (*



(*
Joo, tiedän että on tahallisiakin, mutta mennään tässä yhteydessä sillä oletuksella ettei.
 
Viimeksi muokattu:
Vitut ole kun painat sen kaasun pohjaan ja käytät kierroksia :facepalm:

Meidän yaris hybridilläkin pääsee väliin kuin väliin kun laittaa sen kaasun pohjaan ei jahkaile.
Entisenä aygon omistajana... yaris hybrid tuntuu ralliautolta aygon jälkeen. Lyhyt ramppi ja kesärajoitukset niin haaveiksi jää 120 liityttäessä
 
Hölmö parkkeeraus on eri asia, mutta nastarenkailla ajoon kesällä on montakin hyvää syytä olemassa. Siis tilapäiseen ajoon, säännöllinen talvirenkailla ajo kesällä taas on toki pölvästin hommaa.

Juu.

Esim. itse pidin lopputalvesta/keväällä yli kolmen kuukauden taukoa autoilusta, ja kesärenkaat oli 240km päässä.

Joten piti ajaa se 240km sinne kesärenkaiden luokse kesäkuussa talvirenkailla.
 
Toisaalta pyöräilijä on voinut huristaa menemään kuulokkeet päässä ilman käsiä, somettaen samalla, ollen autuaan tietämätön mitä ympärillä tapahtuu. Toivottavasti autossa oli tosiaan kamera.
Jospa oli huumeissa ja humalassa?
Pitäisin todennäköisempänä, että kuorma-auton kuljettaja on painanut menemään radio pauhaten tietämättömänä mitä ympärillä tapahtuu. Pahimmassa skenaariossa huumeissa tai aineissa, vaikka siitä ei olekaan uutisoitu.

On myös syytä muistaa, että pyöräilijän horjahdus keskemmälle on vain toisen osapuolen kertomus eli se saattaa hyvinkin olla hätävale, jonka tarkoituksena on peitellä esimerkiksi sitä kun auto on lipsahtanut pyöräilijän päälle kuskin kurkottaessa auton lattialta pudonnutta puhelimen laturin johtoa. Ei voi tietää.
 
Sori , ei pakko vastata, aika vahvat tunne reaktio toi mieleen että tapaus koskettaa sivullista enemmän, jos haluat kertoa, niin kuunnellaan.
Tämä kyseinen kuolema ei kosketa, olen täysin sivullinen. Sen sijaan kuljetusalaa vierestä nähneenä ja itsekin 2,5 miljoonaa kilometriä kumipyörillä kulkeneena olen nähnyt mitä seuraa kun on joku kuollut, vaikka tuomiota ei tulisikaan niin tapahtuma muistuttaa loppuiän. Toisilla enemmän toisilla vähemmän. Itse en tappanut kuin yhden hirven, joka hienosta väistöstäni huolimatta päätti vielä juosta päin perävaunua.

2 jännää tilannetta, kumpikin tosia ja minulle sattuneita: VT23 talvi, liukas, alamäki. Säiliöyhdistelmä täydessä kuormassa, eteen kääntyy pihatieltä henkilöauto. Eipä hän tiennyt miten lähellä oli kuolema. Tällaisia sattuu Suomessa aivan mielipuolisen paljon. Useimmat vain hieman vituttavat koska olosuhteet ovat hyvät, aina ei ole.

Toinen täysin erilainen tilanne: Lähettäjä pakannut syanidia peltitynnyreihin vaikka se tulee niistä läpi. Kuormaa välivarastoon purkaessa tynnyrit näyttivät kummilta. Kuin auton maalipinnan kuplat joita tulee ruostuessa. Pikainen selvittely, tynnyrit on saatava helvetin kiireellä muoviastioihin tai alkaa ihmisiä kuolemaan. Kaasunaamarit päässä kollegan kanssa aikamoisen tarkasti trukilla tynnyrit turvaan ja kannet kiinni. Ei tarvinnut omaisten lehdestä lukea mitä on tapahtunut.

Toista em. tapahtumista muistelen yhä lämmöllä että olipa se jännittävää. 99% eteen pullahtaneista pikkuautoista lienen unohtanut, koska niitä on niin paljon.

Sen takia tympäisee nämä jotka höyryävät että vankilaan vaan vaikka kuormurikuski on saattanut olla vain väärään aikaan väärässä paikassa. HUOM! Tai sitten on 100% syypää. Minunkin esimerkeissä olisi uhrien tullessa ensin etsitty syyllinen, raskaan ajoneuvon kuljettaja. Niin, mitä en tarkastanut kuormaa sitä kyytiinottaessani. Kuljettaja on vastuussa kuormasta. Kyllä tarkastin, koska lastasin ja kiinnitin. Kuljettaja ei kuitenkaan ole kemisti, hänellä on vain lappu mitä tehdä onnettomuuden sattuessa kyydissä oleville aineille. Vaarallisia aineita lähettävät firmat ovat ammattilaisia, heidän kuuluu antaa oikein pakattu tuote. En minä tietäisi ydinpommiakaan kuskatessa onko se pakattu oikein vai säteilyttääkö pommi kaiken ohi mennessään.

Edit: eihän se ydinpommi voi olla vaarallinen koska niitä kuskataan lentokoneillakin. Huoletta otan siis kyytiin peräkonttiini sellaisen jos mustapartainen mies pyytää apua
 
Viimeksi muokattu:
Hölmö parkkeeraus on eri asia, mutta nastarenkailla ajoon kesällä on montakin hyvää syytä olemassa. Siis tilapäiseen ajoon, säännöllinen talvirenkailla ajo kesällä taas on toki pölvästin hommaa.

Tulee mieleen talvella viimeksi käytössä olleen auton lyhyt siirtoajo, ja rikkoutuneen kesärenkaan tilalle vaihdettu yksi nastakumi, mutta en keksi muita. Käytännössä suurin osa nastarenkailla kesällä liikuvista näyttää olevan vanhoja rotteloita, joihin ei ehkä ole kuin yhdet renkaat ja toisia ei haluta / ei ole varaa ostaa.
 
Tämä kyseinen kuolema ei kosketa, olen täysin sivullinen. Sen sijaan kuljetusalaa vierestä nähneenä ja itsekin 2,5 miljoonaa kilometriä kumipyörillä kulkeneena ....
Ok. sori.

Nykyään vähän talosta riippuen panostetaan kuljettajien koulutukseen, tuoreet onnettomuudet voi nostaa koulutukseen tärkeitä asioista.

Säiliöyhdistelmä täydessä kuormassa,
Nyt yhdistin.

Joo, jaksamista, ammattikuskeja, myös niitä aiemmin ajaneita arvostaan, ja se on raskasta työtä , ja heiltä vaaditaan paljon, enemmän kuin siviileiltä.
Aikanaan koulutuskin ollut vähäisempää.
 
Jalankulkijat jotka luulevat voivansa tehdä mitä vaan ja sen jälkeen ryhtyvät raivoamaan väkivaltaisiksi kun itse ovat perseilleet. Ajoin parkkihallissa rajoitusten mukaan, sivussa kävelee pappa katsellen eteen/poispäin ajoradalta ja yhtäkkiä vetää auton eteen ja itsellä jarrutus ja jatkan kuitenkin rullaamista kunnes pysähdyn. Noin 60v ukko päättää sitten ohi ajettuani yrittää potkaista takavalon paskaksi. Ehdin kiihdyttää alta pois ja vedän liinat kiinni. Pappa paahtaa täyttä vauhtia kohti joten totean että joo parempi etten jää odottamaan seuraavaa potkua ja tottakai märällä betoni/parkkihallimateriaalilla renkaat tyhjää lyöden paikalla. Pistää vituttamaan kun en tehnyt mitään väärää ja mistä vetoa että autoilijan syyksi taas tungetaan... Ja mikä helvetti saa moisen tilanteen jälkeen päättämään että yritänpä potkaista autoa ilman että edes keskustelen kuskin kanssa.

EDIT: Ja tarkennuksena ennen kun joku alkaa huutelemaan kaahailusta tai siitä että sudittelisin halleissa huvikseni A: ei suojatietä, äkillinen odottamaton hyppy ajoväylälle (juu auto väistää pääasiassa kaikkia mutta katso kohta B, B: parkkihallit ovat muutenkin yhteispeliä joissa molempien pitää osata joustaa, C: hallin lattia on/oli oikeasti mallia niin liukas että omilla kesäkengillä paikatut kohdat ovat liukkaita märkinä ja jopa MX-5 115hp/135nm koneella ja hyvillä 205 leveillä renkailla lähti sutimaan hiukan normaalia ripeämmässä lähdössä eli en yrittänyt perseillä tilanteessa "kostoksi" tai muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. sori.

Nykyään vähän talosta riippuen panostetaan kuljettajien koulutukseen, tuoreet onnettomuudet voi nostaa koulutukseen tärkeitä asioista.


Nyt yhdistin.

Joo, jaksamista, ammattikuskeja, myös niitä aiemmin ajaneita arvostaan, ja se on raskasta työtä , ja heiltä vaaditaan paljon, enemmän kuin siviileiltä.
Aikanaan koulutuskin ollut vähäisempää.
Joo, minä pääsin pomon sanoin "puolilaillisesti" ajamaan jo ennen kuin oli yhdistelmäkorttiakaan, täysperiä kunnon kuormilla. Koulutusta oli vähemmän mutta vastaavasti ajaa sai enemmän. 18000 km kuukaudessa kun huristeli menemään niin vapaa-ajan ongelmia ei ollut. Nykyisin minusta on mukavaa käydä illalla omaan sänkyyn nukkumaan ja ajella vain pikkuautoilla.
 
Sama täällä, mutta liki päivittäin näen nuorison toimivan edellämainitusti.

Siksi toivon olevan kameratallenne, että voisi todeta miten pyöräilijä on ajanut ennen osumaa. Jospa oli huumeissa ja humalassa? Turha kuolema kuitenkin, mutta seuraamukset autokuskille soisin olevan oikeudenmukaiset.
Kodin lähellä pikkukaduilla näitä oman elämänsä sankareita tulee vastaan aika usein (koulureitti). Keskellä 5-7 m baanaa, kuulokkeet korvilla ja molemmat kädet irti tangosta. Vaimo joutui kerran pysäyttämään auton ja painamaan torvea, että poju ei olisi pyöräillyt päin väylän omaan reunaan pysähtynyttä autoa.

Onnettomuuspaikan piennar on sen verran paska, että ennemmin veikkaan ajovirheen takia sattunutta horjahdusta. Siinä ei metrin-parin ohitusetäisyyskään huonolla tuurilla auta. Minusta ihan turhaa jeesustelua syyttää kuorma-autokuskia, kun ongelma on siinä, että peltilehmät ja pyöräilijät ovat lähtökohtaisesti keskenään samalla liian kapealla väylällä. Karsea tilanne kokonaisuudessaan, koska varmasti löytyy muitakin kouluikäisiä, jotka joutuvat samoilla väylillä liikkumaan autojen seassa (vrt. viihdepyöräilijät, joilla on mahdollisuus käytttää järkeään ja valita muu reitti).
 
Jalankulkijat jotka luulevat voivansa tehdä mitä vaan ja sen jälkeen ryhtyvät raivoamaan väkivaltaisiksi kun itse ovat perseilleet. Ajoin parkkihallissa rajoitusten mukaan, sivussa kävelee pappa katsellen eteen/poispäin ajoradalta ja yhtäkkiä vetää auton eteen ja itsellä jarrutus ja jatkan kuitenkin rullaamista kunnes pysähdyn. Noin 60v ukko päättää sitten ohi ajettuani yrittää potkaista takavalon paskaksi. Ehdin kiihdyttää alta pois ja vedän liinat kiinni. Pappa paahtaa täyttä vauhtia kohti joten totean että joo parempi etten jää odottamaan seuraavaa potkua ja tottakai märällä betoni/parkkihallimateriaalilla renkaat tyhjää lyöden paikalla. Pistää vituttamaan kun en tehnyt mitään väärää ja mistä vetoa että autoilijan syyksi taas tungetaan... Ja mikä helvetti saa moisen tilanteen jälkeen päättämään että yritänpä potkaista autoa ilman että edes keskustelen kuskin kanssa.

EDIT: Ja tarkennuksena ennen kun joku alkaa huutelemaan kaahailusta tai siitä että sudittelisin halleissa huvikseni A: ei suojatietä, äkillinen odottamaton hyppy ajoväylälle (juu auto väistää pääasiassa kaikkia mutta katso kohta B, B: parkkihallit ovat muutenkin yhteispeliä joissa molempien pitää osata joustaa, C: hallin lattia on/oli oikeasti mallia niin liukas että omilla kesäkengillä paikatut kohdat ovat liukkaita märkinä ja jopa MX-5 115hp/135nm koneella ja hyvillä 205 leveillä renkailla lähti sutimaan hiukan normaalia ripeämmässä lähdössä eli en yrittänyt perseillä tilanteessa "kostoksi" tai muutenkaan.
Aika monella tuntuu olevan käsitys, että parkkihalleissa saa kävellä miten sattuu ja autojen pitää antaa joka paikassa esteetön kulku jalankulkijoille. Erikoista kyllä tuommoinen raivoaminen, kun selvästi omalla arvaamattomuudellaan aiheuttanut tilanteen.
 
Ajoittaisen liikenteessä törppöilyn vielä jaksaa mutta mulla ei tahdo riittää ymmärrys sille, miksi jollain olisi alla täysi kierros nastarenkaita näin heinäkuun lopulla niinkuin eräässä audissa minkä näin nyt aamulla.
Ja parkissa pelastustiellä tottakai.

Kyllä tuohon syitä löytyy, varsinkin nyt kun kaikki ei välttämättä käytä autoa joka päivä tai edes joka kuukausi etätöiden lisäännyttyä. Tai hakenut auton säilöstä, juuri ostettu tmv. Toki jos se päivittäin näkyy samassa varustuksessa, niin sitten on ehkä vaan pässi tai varaton. Ei se aina ole niin yksinkertaista. Nimim. ekaa kertaa vuoteen auto liikahti parkista.
 
Aika monella tuntuu olevan käsitys, että parkkihalleissa saa kävellä miten sattuu ja autojen pitää antaa joka paikassa esteetön kulku jalankulkijoille. Erikoista kyllä tuommoinen raivoaminen, kun selvästi omalla arvaamattomuudellaan aiheuttanut tilanteen.
No siis sepä, kaveri katselee toisaalle ja hyppää sitten varoittamatta ajoväylälle. Ja sekin että ei ollut edes se että olisi yhden kerran yrittänyt potkaista mutta kun vedin liinat kiinni potkuyrityksen jälkeen niin herra lähti täyttä häkää autoa kohti joten totesin että en jää ottamaan uutta potkua museorekisterissä olevalla ajoneuvolla saati tappelemaan vaan poistun paikalta mahd. nopeasti vaarantamatta ketään. Ymmärtääkseni autoilija antaa halleissa tietä jalankulkijoille about kaikissa tilanteissa ellei selkeitä jalankulkureittejä ole (tai käytännössä näin se menee) ja yliajo-oikeutta ei luonnollisesti ole mutta kuten sanoin, tämä on yhteispeliä jossa molempien pitää osata pitää silmät auki. Kuka vittu lähtee potkimaan autoja kun on itse aiheuttanut tilanteen joka ei ole edes aiheuttanut käytännön vaaraa heille vaan hiukan keskivertoa hämmentyneemmän katseen autoilijalle joka on joutunut yllättäen jarruttamaan koska sankari käveli tielle arvaamatta, kävelijä näytti valmiiksi vittuuntuneelta ja jouduin vetämään liinat kiinni yllättäen. Agressiivinen kaheli ja itse pahensin vahingossa autoilijoiden imagoa sillä että erikoisempi auto lähti sutien paikalta (rehellisesti, olin helvetin yllättynyt että vanha 1.6 vapari jaksoi lyödä uusilla renkailla tyhjää normi 1500-2000rpm kierroksilta lähtiessä aka ei kytkimen dumppausta 7000rpm kierroksilta tms) ja kaikki paikalliset mummot näkivät... Olen siis nyt todennäköisesti paikallinen huligaani (pienet piirit, pieni alue, mummot huutelevat toisilleen ja auto on varsin tunnistettava/harvinainen). Ymmärtäisin jos olisin perseillyt jotain mutta kun ajoin prkl rehtiä ja rehellistä 15-20kmh vauhtia hallissa ja huomioiden jalankulkijat ja autot toisin kuin varsin iso osa parkkihallien käyttäjistä mutta ei... En tiedä oliko syynä keskivertoa erikoisempi auto jonka moottori pitää ääntä vaikka putkisto on vakio, (aka ei ollut 10v Kia Ceed tai Toyota Corolla, kaikki muu tuntuu keräävän huomiota oli se Telsa, tai mikään missä on yhtään enemmän ääntä tai muuta keskivertoa harmaata halpis tai "halpis" kipposta poikkeavaa) vai se etten samantien pysähtynyt kun näin jalankulkijan kulkevan jalankulkuväylällä. Pitäisi perkele varmaan pistää tosiaan 100A leimaan tai ostaa taas vanha kupla koska nuo ovat olleet kaksi autoa jolle KUKAAN ei koskaan ollut vihaisia vaikka mikä olisi tai mitä teit. Tässä ottaa päähän että joutuu pelkäämään paikallisessa lähiössä sitä että joku vitun arjen sankari tunnistaa auton ja päättää potkia peilit paskaksi tai muuta hienoa koska kaverin kertoman mukaan olen todennäköisesti hullu sekopää joka kaahaa, amistelee ja muuten perseilee (epätodennäköistä mutta valitettavan mahdollista). Pitää prkl jatkossa ostaa vain sitä perus Toyotan/Kian/Fordin/VAG:n tms halvinta mallia ja maastoutua kaikesta niin saisi tehdä ihan mitä vain ilman että kukaan edes katsoisi kahdesti mutta kun ei perkele oma sielu taivu moiseen.

EDIT: AKA eniten vituttaa tuo miltä tilanne todnäk. näytti paikallisille mummoille ja se että vaikken tehnyt mitään väärää olen itse se "pahis".
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt vielä kuva tuosta turmapaikasta. Ei mene omaan jakeluun miten tuossa pystyy ajamaan kenenkään päälle muuten kuin tahallaan, koska ohittamiseen on käytettävissä koko vastaantulijoiden kaista silloin kun se on mahdollista.

49237f7da0c7e02e8275a7721af13aab.jpg.webp



Palataanpa tähän vielä. Twitteristä poimittu kuva:

20220729_113606.jpg


Tienpitäjä siis paransi metallikehikossa istuvan turvallisuutta.
 
Ok, tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta kysyn silti. Nelinumeroisia teitä, joita on ympäri Suomea, joissa leveys on tuhansilla kilometreillä alle edellisen esimerkin vaatima minimi 5,1m, ajetaanko silloin koko tie pyöräilijän perässä, koska millään kohdalla ei pysty toteutumaan lain vaatima minimietäisyys ohitettaessa?
Jos tie on niin kapea, ettei pysty pitämään 2 metrin etäisyyttä, niin mitäpä jos vaikka hidastaisi sen verran, että pienempikin etäisyys muuttuu turvalliseksi. 5,1 metriä leveällä tiellä 2,6 metriä leveällä autolla jää kuitenkin ihan mukavat 1,9 metriä väliä keskimääräiset 0,6 metriä leveään pyöräilijään, jos kumpikin ajaa väliaikaisesti aivan tien vastakkaisilla reunoilla ohituksen helpottamiseksi.

Itse ajelin juuri eilen alle kahtakymppiä pyöräilijän perässä, kun sattui tulemaan auto vastaan juuri epäsopivasti. Takana oli kolme autoa, jotka osasivat myös hidastaa.
 
Jos tie on niin kapea, ettei pysty pitämään 2 metrin etäisyyttä, niin mitäpä jos vaikka hidastaisi sen verran, että pienempikin etäisyys muuttuu turvalliseksi. 5,1 metriä leveällä tiellä 2,6 metriä leveällä autolla jää kuitenkin ihan mukavat 1,9 metriä väliä keskimääräiset 0,6 metriä leveään pyöräilijään, jos kumpikin ajaa väliaikaisesti aivan tien vastakkaisilla reunoilla ohituksen helpottamiseksi.

Itse ajelin juuri eilen alle kahtakymppiä pyöräilijän perässä, kun sattui tulemaan auto vastaan juuri epäsopivasti. Takana oli kolme autoa, jotka osasivat myös hidastaa.
Mitäpä jos lukisit uudelleen mistä on kyse, vastasit siihen kuinka tällä hetkellä toimitaan
 
Mitäpä jos lukisit uudelleen mistä on kyse, vastasit siihen kuinka tällä hetkellä toimitaan
Kuskeja on moneen lähtöön

Sori, väärä linkki, hetki etitään

Edit tässä
mtv.fi yksitapa toimia

Rekan ja polkupyöräilijän kiperä kohtaaminen tallentui Paavon kameraan – poliisilta selkeä ohje tilanteeseen

Kaksikaistainen tie, keltainen viiva, kaarre ja kuorama-autokuski ohittaa pyöräiljän, ilmeisesti vauhtiakin rekella oli.

76 tonnin kuormaa ei ollut, jos sillä merkitystä



Iltalehti.fi yksi tapa toimia.
Rekan päätön ohitus tallentui Esan kameraan Utajärvellä: ”Ennen en ole noin törkeää nähnyt”
 
Viimeksi muokattu:
Kuskeja on moneen lähtöön

Sori, väärä linkki, hetki etitään

Edit tässä
mtv.fi yksitapa toimia

Rekan ja polkupyöräilijän kiperä kohtaaminen tallentui Paavon kameraan – poliisilta selkeä ohje tilanteeseen

Kaksikaistainen tie, keltainen viiva, kaarre ja kuorama-autokuski ohittaa pyöräiljän, ilmeisesti vauhtiakin rekella oli.

76 tonnin kuormaa ei ollut, jos sillä merkitystä



Iltalehti.fi yksi tapa toimia.
Rekan päätön ohitus tallentui Esan kameraan Utajärvellä: ”Ennen en ole noin törkeää nähnyt”
Kyllä, kyllä. Minun esimerkkini oli vain yritys saada ymmärretyksi, että erään kirjoittajan ehdotus "tonni pari sakkoa jos ohittaessa väli on alle -tarkka määrä-" johtaisi mahdottomiin tilanteisiin, kuten myös automaattinen tuomio taposta jos pyöräilijä jää alle. Kun se voi myös ajaa sinne omasta vakaasta harkinnastaan. Tai tulla ulkopuolisen tönäisemäksi. Tai Allahin käskystä
 
Täällä on jollain autossa lisäpitkät, jotka vilkkuu strobovalon tyyliin, ilmeisesti jostain kytkimestä saa päälle ja pois tollasen hassumoodin.

Olisi loukkaus kehitysvammaisia kohtaan verrata tuota älynväläystä heihin.
 
Kyllä, kyllä. Minun esimerkkini oli vain yritys saada ymmärretyksi, että erään kirjoittajan ehdotus "tonni pari sakkoa jos ohittaessa väli on alle -tarkka määrä-" johtaisi mahdottomiin tilanteisiin, kuten myös automaattinen tuomio taposta jos pyöräilijä jää alle. Kun se voi myös ajaa sinne omasta vakaasta harkinnastaan. Tai tulla ulkopuolisen tönäisemäksi. Tai Allahin käskystä
No ihan oikeesti, ketju vähän katksi mutta kelasin taaksepäin.

Häh, mietipä nyt uudestaan? :hmm:

Yli 2m on hyvä perussääntö kun nopeusero on luokkaa 50km/h tai yli. Pienemmillä nopeuseroilla voi mielestäni kyllä ohittaa lähempääkin, toki joku metri ihan ehdoton minimi joka tapauksessa.

Näin ainakin itse pyrin aina ajamaan. Vituttaa suuresti muut ketkä ei näin tee (näin ketjun otsikkoon liittyen).

En kannatta mitään lakiin kirjattuja senttimääriä, mutta suomalaiset vaatii sääntöjä, muuten ei vaan tunnut onnistuvun.

Jos taidot ja kyvyt ei riitä turvalliseen ajamiseen, niin pitää kyllä ihan oikeasti miettiä onko henkilöstä rattiin. Jos kyse on koulutuksen puutteesta, niin sitten kouluttaa. Ammatikseen ajavat tärkeimpiä, koska ne ajavat paljon, voivat olla esimerkkinä, ja osa heistä ajaa raskaampaa kalusto missä vastuut isompia.


En kannata mallia missä kovia rangaistuksia jos on tehnyt onettomuuteen johtavan virheen, vaan ennemmin sitä että valvotaan ennaltaehkäisevästi. (tietenkin jos tietoisesti tekee valinnan ajaa läheltä, niin onhan se jo aika tahallista).

Kovempia rangaituksia osa haluaa tunnetilanteissa, mutta myös sen takia että mikään ei tunnut tehoavan, valvoontaan ei riitä resurssit ja se ei hetkauta jos ei kunnon rangaistuksen pelkoa. Jos onnettomuuden jälkeen joutuu häkkiin, niin ajatelleen joskos se tehoaisi.
 
No ihan oikeesti, ketju vähän katksi mutta kelasin taaksepäin.



En kannatta mitään lakiin kirjattuja senttimääriä, mutta suomalaiset vaatii sääntöjä, muuten ei vaan tunnut onnistuvun.

Jos taidot ja kyvyt ei riitä turvalliseen ajamiseen, niin pitää kyllä ihan oikeasti miettiä onko henkilöstä rattiin. Jos kyse on koulutuksen puutteesta, niin sitten kouluttaa. Ammatikseen ajavat tärkeimpiä, koska ne ajavat paljon, voivat olla esimerkkinä, ja osa heistä ajaa raskaampaa kalusto missä vastuut isompia.


En kannata mallia missä kovia rangaistuksia jos on tehnyt onettomuuteen johtavan virheen, vaan ennemmin sitä että valvotaan ennaltaehkäisevästi. (tietenkin jos tietoisesti tekee valinnan ajaa läheltä, niin onhan se jo aika tahallista).

Kovempia rangaituksia osa haluaa tunnetilanteissa, mutta myös sen takia että mikään ei tunnut tehoavan, valvoontaan ei riitä resurssit ja se ei hetkauta jos ei kunnon rangaistuksen pelkoa. Jos onnettomuuden jälkeen joutuu häkkiin, niin ajatelleen joskos se tehoaisi.
Hyvää ja perusteltua tekstiä, olen kaikesta samaa mieltä. Olen viimeisen päälle epäuskovainen, mutta ohje "Tee muille kuin toivoisit itsellesi tehtävän" toimii myös tien päällä. Amerikassa voi saada vaikka 600 vuotta linnaa ja tuntuu silti jännitystä riittävän aamusta iltaan, siinä käy niin että jos on valmiiksi jo kova rangaistus tulossa niin miksipä ei yrittäisi uusilla rikoksilla yrittää selvitä kuin koira veräjästä.
 
Tänään taas vaihteeksi skeida hämeensaaren rampissa, ensin kurvi 40kmh kuten muutkin, sitten kiihdytys 60kmh ja sen jälkeen liittyminen motarille ja kaasun nosto ennen sitä. Mukavaa ihmetellä takana kun nostin kaasun jo hyvissä ajoin pois kun tajusi mikä on taas homman nimi. Olisi pitänyt vaan lappaa ohi oikealta kun sitä ramppiakin olisi toistasataa metriä vielä lisää tossa.
 
Puolisen tuhatta kilometriä Ruotsissa ajeleminen aiheutti hämmennystä. 80 km/h tai alle rajoitusalueilla ei tullut kukaan perä edellä vastaan, eikä saavuttanut. Kaikki osasivat maagisesti ajaa samaa nopeutta, eivätkä lähteneet kirimään taivaanrannassa siintävää autoa kiinni. 110 km/h rajoituksilla eri nopeuksia ajavia oli jonkin verran, mutta ainoa perään roikkumaan jäänyt oli Suomen kilvissä oleva Tesla. Meni sentään ohi kun jäin ohituskaistan alettua rekan taakse köröttelemään.

Samoilla korkeuksilla takaisin päin Suomen puolella ajellessa meinasi palaa käpy useampaan otteeseen. Torniosta alaspäin oli tasaisin väliajoin ohituskaistoja. Edessä olevassa jonossa ajeltiin välit 80-90 km/h ja ohituskaistalla taas 120-130 km/h. Erityispalkinnon (luokassa lakkaa syömästä sitä liimaa -erityinen) saa AMG-mersun kuljettaja, joka kolme kertaa tuli ohituskaistalla ohitseni ja jäi ajelemaan edessäni olevan auton taakse, niin että sain ohittaa molemmat.
 
Kyllä tänäänkin 9-tiellä Humppila-Tampere olisi saanut hyvää opetusvideoita autokouluihin aiheesta ”miten ei kuulu ajaa jonossa”. Rekan perässä 9 autoa (minä se 9.) 1-7 ajavat aivan tappituntumalla rekan takana ja jokainen polkee vuorollaan jarrua, kuin jouluvaloja olisi katsellut. Autojen 8 ja 9 ei tarvinnut painaa jarrua kertaakaan, kun turvaväli oli riittävä.
Toinen opetusvideo olisi ollut paluumatkalla ”miten teet vaarallisen ohituksen”. Keltainen pakettiauto peräkärryn kanssa lähtee ohittamaan 80 alueella minua ja joutuu ajamaan ylinopeutta päästäkseen ohitseni ja kun huomaa nopeuskameran niin heti eteen ja jarrua. Kuitenkin joutui ajamaan rekan perässä siitä huolimatta montakymmentä kilometriä.
En usko, että kuski oli 17 vuotias aikaistetulla kortilla, näytti ainakin vanhemmalta taustapeilistä.
 
Voisiko joku asentaa jarrut näihin suomipeltipurkkeihin? Niitä ei pysty hidastamaan mitenkään? Edes Venäjällä ei näin paskaa liikennekulttuuria voi olla.

Viikko sitten ihanasti lähti taas autoilija ohittamaan 10cm maantiepyörän tangosta. Jarruttaminen ei tullut kyseeseenkään. Helvetin kapea tie.

Kuka tahansa ÄO 70 saa kortin ja tässä tulos. Nyrkkeilymatsiksi menee varmasti. Asia ratkaistaan nyrkeillä niinkuin herrasmiehet.

Voisiko bensanhinnan korottaa äkkiä 100000000000e/litra jotta teillä liikkuisi vain maantiepyöräilijöitä?
 
Voisiko joku asentaa jarrut näihin suomipeltipurkkeihin? Niitä ei pysty hidastamaan mitenkään? Edes Venäjällä ei näin paskaa liikennekulttuuria voi olla.

Viikko sitten ihanasti lähti taas autoilija ohittamaan 10cm maantiepyörän tangosta. Jarruttaminen ei tullut kyseeseenkään. Helvetin kapea tie.

Kuka tahansa ÄO 70 saa kortin ja tässä tulos. Nyrkkeilymatsiksi menee varmasti. Asia ratkaistaan nyrkeillä niinkuin herrasmiehet.

Voisiko bensanhinnan korottaa äkkiä 100000000000e/litra jotta teillä liikkuisi vain maantiepyöräilijöitä?
Mitäs ne jarrut auttaa tuossa? Itse sain vitun vihaiset katseet tänään kahdelta eri sankarilta vaikka ohitin hidastaen täysin toista kaistaa kuten ohittaisi auton. Rohkaisevaa eikö. Ja isolla osalla munamankeleista ei ole muutenkaan mitään konseptia liikennesäännöistä tai miten olla järkevä liikenteessä. Tämä pyörän satulasta havaittuna. Tuli meinaan seurattua aika isolla otannalla yli vuosi kun paahtoi töihin pyörällä tai sähköpotkulaudalla ja nykyään pääasiassa autoillen mutta pyöräilyä tulee harrastettua. Autojen ajokäytöstä voi sentään ennakoida pyöräillessä, auton ratissa et tiedä ikinä mitä tapahtuu kun pyöräilijöistä kyse.
 
Mitäs ne jarrut auttaa tuossa? Itse sain vitun vihaiset katseet tänään kahdelta eri sankarilta vaikka ohitin hidastaen täysin toista kaistaa kuten ohittaisi auton. Rohkaisevaa eikö. Ja isolla osalla munamankeleista ei ole muutenkaan mitään konseptia liikennesäännöistä tai miten olla järkevä liikenteessä. Tämä pyörän satulasta havaittuna. Tuli meinaan seurattua aika isolla otannalla yli vuosi kun paahtoi töihin pyörällä tai sähköpotkulaudalla ja nykyään pääasiassa autoillen mutta pyöräilyä tulee harrastettua. Autojen ajokäytöstä voi sentään ennakoida pyöräillessä, auton ratissa et tiedä ikinä mitä tapahtuu kun pyöräilijöistä kyse.
Muistitko jättää myös menosuuntaan turvavälin? Kovin monelle näyttää tulevan yllätyksenä, että 20 km/h kulkeva polkupyörä lähestyy nopeammin kuin vaikka 80 km/h liikkuva rekka. Jos lähtee ohitukseen 20 metrin päästä, kuten suurin osa näyttää tekevän, pyöräilijän kohdalla 0,7 sekuntia myöhemmin on edelleen tiukasti omalla kaistallaan.

Eilen sain seurata, kuinka edellä oleva auto lähti ohittamaan pyöräilijää kohteliaasti vastaantulijoiden puolelta. Ongelmana oli vain vastaantullut auto, joten ohittaja koukkasi hätäisesti takaisin omalle n. metrin päähän pyöräilijästä. Itse valitsin kahdesta polkimesta vasemmanpuoleisen ja ohitin sitten 10 sekunnin päästä ilman vaaratilanteita.
 
Itse sain vitun vihaiset katseet tänään kahdelta eri sankarilta vaikka ohitin hidastaen täysin toista kaistaa kuten ohittaisi auton.
Anteeksi nyt vain, mutta miten voi erottaa vihaisen katseen ajolasein varustetun pyöräilijän kasvoilta jostain auton taustapeilistä?
 
Puolisen tuhatta kilometriä Ruotsissa ajeleminen aiheutti hämmennystä. 80 km/h tai alle rajoitusalueilla ei tullut kukaan perä edellä vastaan, eikä saavuttanut. Kaikki osasivat maagisesti ajaa samaa nopeutta, eivätkä lähteneet kirimään taivaanrannassa siintävää autoa kiinni. 110 km/h rajoituksilla eri nopeuksia ajavia oli jonkin verran, mutta ainoa perään roikkumaan jäänyt oli Suomen kilvissä oleva Tesla. Meni sentään ohi kun jäin ohituskaistan alettua rekan taakse köröttelemään.

Samoilla korkeuksilla takaisin päin Suomen puolella ajellessa meinasi palaa käpy useampaan otteeseen. Torniosta alaspäin oli tasaisin väliajoin ohituskaistoja. Edessä olevassa jonossa ajeltiin välit 80-90 km/h ja ohituskaistalla taas 120-130 km/h. Erityispalkinnon (luokassa lakkaa syömästä sitä liimaa -erityinen) saa AMG-mersun kuljettaja, joka kolme kertaa tuli ohituskaistalla ohitseni ja jäi ajelemaan edessäni olevan auton taakse, niin että sain ohittaa molemmat.

Lomalla ulkomaanlasien läpi kaikki näyttää kivemmalle. Lapin erämaassa tyhjillä teillä kiireettömässä lomamoodissa aivot ebdorfiineja täynnä liikenne ärsyttää yleensä vähemmän kuin Suomessa työmatkalla tai perisuomalainen 24/7 ohituskaistakateus.

Sitten kun lähdetään Tukholmasta ihan minne tahansa, huomaa kuinka perseestä Ruotsalainen liikennekulttuuri Suomalaiseen sivistyskansaan verrattuna. Aivan kuin omien arvojen käyttö olisi kiellettyä. Paitsi toki Ruotsi noille vähän tyhmemmille ihmisille edelleen ihanalta näyttää, kokemus paremmasta Ruotsista on juurtunut jo perintönä tai viimeistään ruotsinlaivoilla ihaillessa paremmin pukeutuvia ja sivistyneitä ruotsalaisia...


Iso ongelma Ruotsissa on motarille liittyminen, se että muun liikenteen kuuluu väistää liittyjää, koska kiihdytysksistaa ei ole pakko rakentaa 110 tai alle motareille. Tiukkaan väliin työntyy 40-60 vauhdissa käytännössä kaikenlainen liikenne, motarilla olevat jarruttaa ja sinkoilee ohituskaistalle miten sattuu.

Osloon ja takaisin keikalla tuskin sattui ensimmäistäkään ramppia jossa edellä ajavilla eivät olisi jarruvalot välkkyneet. Toki isona syynä noussut bensan hinta mikä entisestään laskenut kiihdytyshaluja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom