Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

100 alueella peräkärry perässä 80iä. Ok ei siinä mitään. Mut ei siihen tolppaan silloin varsinkaan tarvitse jarruttaa. Hohhoijaa :)
 
100 alueella peräkärry perässä 80iä. Ok ei siinä mitään. Mut ei siihen tolppaan silloin varsinkaan tarvitse jarruttaa. Hohhoijaa :)
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
 
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Ja kulutus nousee ihan järkyttävästi. Viime kesänä vetelin omalla nuhapumpulla kuomullista kärryä yli tuhat kilometriä. Nopeuden nosto 80 -> 100km/h aiheutti yli 3 litran kulutuksen nousun per 100km. Joten tyydyin ajamaan tasan 80 ja kun jonoa alkoi kertymään taakse yli 4 auton verran otin hetkeksi sivuun bussipysäkille.
 
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Suurin sallittu nopeus nousi vain niissä vaunuissa/kärreissä jotka on tyypitetty 100km/h nopeuteen. Ne 80-luvun muulit ja Hobby asuntovaunut eivät edellenkään saa mennä 100km/h koska valmistajan tyyppikilpi määrittää suurimman sallitun nopeuden.
 
Tuossa taisi olla se pointti, että valmiiksi 80 km/h ajeleva kärryttelijä jarrutteli satasen alueella olevan valvontakameran takia. Mutta niitä kameroita pitääkin kunnioittaa kaiken varalta :lol:
 
Suurin sallittu nopeus nousi vain niissä vaunuissa/kärreissä jotka on tyypitetty 100km/h nopeuteen. Ne 80-luvun muulit ja Hobby asuntovaunut eivät edellenkään saa mennä 100km/h koska valmistajan tyyppikilpi määrittää suurimman sallitun nopeuden.
Traficom ohjeistaa vain luokittelumassan mukaan, eli alle 750 kg kärryjä saisi vetää 100 km/h. Onko sinulla jotain viitettä tuohon tyyppihyväksyntään? Oman 80-luvun Muulini rekisteriotteessa ei ainakaan ole mitään mainintaa nopeuksista mihinkään suuntaan. En sitä kyllä 100 km/h vetäisikään.
 
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Näinhän se on. En tiedä mihin kategoriaan menee suoritus jonka näin vuonna 2019 Helsingin ja Lahden välisellä motarilla. Joku ajoi vasenta kaistaa uudehkolla Transportelilla perässään traileri jossa oli kaksi vesijettiä, soitti torvea kun vasen kaista eteni vain 140km/h...
 
Näinhän se on. En tiedä mihin kategoriaan menee suoritus jonka näin vuonna 2019 Helsingin ja Lahden välisellä motarilla. Joku ajoi vasenta kaistaa uudehkolla Transportelilla perässään traileri jossa oli kaksi vesijettiä, soitti torvea kun vasen kaista eteni vain 140km/h...
Kuullostaa ihan venälä.. siis ryssältä. Siellä harvemmin osataan jonottaa vaan kaaosryysis for the win.
 
Hyvä tulla aygolla toppatakki päällä 40km/h vauhdilla muiden sekaan kehällä. Millähän verukkeella nuo edes saavat ajokortin...
 
Traficom ohjeistaa vain luokittelumassan mukaan, eli alle 750 kg kärryjä saisi vetää 100 km/h. Onko sinulla jotain viitettä tuohon tyyppihyväksyntään? Oman 80-luvun Muulini rekisteriotteessa ei ainakaan ole mitään mainintaa nopeuksista mihinkään suuntaan. En sitä kyllä 100 km/h vetäisikään.
Totta tuo että noita jarruttomia saa vetää 100km/h, yritän etsiä sitä vertailua jonka luin aikaisemmin. Mielestäni siellä löytyi myös kevytperävaunuja joita ei saa vetää yli 80km/h. (valmistajan mukaan)
edit. typot ja linkki, vastaavan kilven pitäisi löytyä kaikista vaunuista?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Exe
Mä joskus vaihdoin vanhaan juhtaan akselin, kun vanha oli ihan morjens. Uudessa akselissa hyväksyntä 140km/h asti. Luulisin että tuota saa vetää satasta, vaikka vanha onkin...
 
Totta tuo että noita jarruttomia saa vetää 100km/h, yritän etsiä sitä vertailua jonka luin aikaisemmin. Mielestäni siellä löytyi myös kevytperävaunuja joita ei saa vetää yli 80km/h. (valmistajan mukaan)
edit. typot ja linkki, vastaavan kilven pitäisi löytyä kaikista vaunuista?

Tieliikennelaki ei tunne ainakaan moisia poikkeuksia O1-luokan kärryissä niin kyseisellä asialla ei varmaan ole merkitystä?
 
Mä joskus vaihdoin vanhaan juhtaan akselin, kun vanha oli ihan morjens. Uudessa akselissa hyväksyntä 140km/h asti. Luulisin että tuota saa vetää satasta, vaikka vanha onkin...
Meillä töissä vaihdatettiin Juhdan vaunuun vetoaisa, se meni poikki ilman kuormaa kun autolla peruutettiin, onneksi katkesi hitaassa vauhdissa.
Tuota kyseistä vaunua näkee melko paljon tienpäällä ja aisa ei kestä edes normaalia käyttöä, olisi melko vaarallista jos tuohon lyödään täysi kuorma päälle ja ajetaan 100km/h?
 
Meillä töissä vaihdatettiin Juhdan vaunuun vetoaisa, se meni poikki ilman kuormaa kun autolla peruutettiin, onneksi katkesi hitaassa vauhdissa.
Tuota kyseistä vaunua näkee melko paljon tienpäällä ja aisa ei kestä edes normaalia käyttöä, olisi melko vaarallista jos tuohon lyödään täysi kuorma päälle ja ajetaan 100km/h?
Tuo on ainakin ruosteeton, ja aisa vähintään yhtä paksuseinämäistä putkea kuin mun paljon uudemmassa farmissa, niin en koe tuosta stressiä.

En toki ole muistaakseni koskaan lastattua kärryä satasta vetänyt, eikä tuota kumijousipompotinta niin tekisi mielikään. Mutta ilmeisesti kai se luvallista olisi.
 
Laki ei tunne mutta tuon jälkeen valmistaja ehkä tuntee?

Valmistajalla ainakin on speksattu akselit tietylle nopeudelle tietyllä kuormalla. Tyhjänä noita uusia saa vetää tuota 100kmh, mutta heti kun aletaan lastia lisäämään, niin sallittu nopeus voi pudota. Täydellä kuormalla noissa yleensä taitaa olla tuo 80kmh rajana.

Ei sillä, tulee itsekin vedettyä 2000-luvun alun aku kärryä ihan varuilta 80kmh oli kuormaa tai ei, vaikka tuossa onkin nyt uudet nokialaiset alla ja tsekattu runko ja muut, että ovat kunnossa. "Huvittavan" näköisiä nuo mutkatiellä vedettävät jousittamattomat 80-luvun carryt kun kulkevat renkaat ilmassa puolet ajasta...
 
Laki ei tunne mutta tuon jälkeen valmistaja ehkä tuntee?
Jaa Muulin rakenneko ei kestä normaalia väistöä? Ainakin aisa kestää kärryn upottamisen aisa edellä lähes etulautaa myöten ojanpenkkaan. Älkää kysykö mistä tiedän...

Peräkärryjä varmaan on erilaisia, mutta kun katselee niitä mitä on tullut itse vedettyä, niin eipä tulisi mieleenkään ajaa niiden kanssa satasta.

Viimeksi kun kävin kaveria konsultoimassa autonsa ja vuokrakärryn kanssa, niin sai jännittää että pysyyköhän riittävästi suolatalvia nähnyt vetokoukku autossa kiinni sen aikaa. Kärryn kuomussakaan ei ollut ehjiä lukkoja. Ja tietysti valoissa/vilkuissa puutteita.
 
Viimeksi muokattu:
Niin paljon kun haluaisin vedota että viesti on rasismia tai ties mitä paskaa...
Minullakin kävi mielessä edes kiusallaan huomauttaa, mutta hänhän pysyi kuitenkin totuudessa. Liikennekulttuuri on huonontunut entisestään - etten sanoisi etnisestään - kun Suomen kaupunkien paskan ajon tapoihin on sekoittunut paskoja tapoja ja asenteita muista paikoista, joissa on vielä huonompi liikennekulttuuri.

Vai onko joku eri mieltä siitä, että itsenäisten pizzerioiden yarikset ajavat keskimäärin huonosti ja esimerkiksi huonommin kuin Kotipizzan kuriirit?
 
Hep, olen eri mieltä. Nimittäin Kotipizzan kuriirit ajavat ihan yhtä paskasti, ainakin Lahdessa saanut "ilolla" seurata sitä Kotipizzan kinnerikuskien perseilyä. Milloin ajetaan kolmion takaa eteen, aivan perseessä kiinni ja punaisia päin (tosin taitaa olla kyllä lahtelainen tapa tietyissä risteyksissä [Upon sillan yläpää, Mytäjäinen, Pohjoisen Liipolankadun risteys Cittarin kulmalla]) jne. muuta hauskaa.
 
Minullakin kävi mielessä edes kiusallaan huomauttaa, mutta hänhän pysyi kuitenkin totuudessa. Liikennekulttuuri on huonontunut entisestään - etten sanoisi etnisestään - kun Suomen kaupunkien paskan ajon tapoihin on sekoittunut paskoja tapoja ja asenteita muista paikoista, joissa on vielä huonompi liikennekulttuuri.

Vai onko joku eri mieltä siitä, että itsenäisten pizzerioiden yarikset ajavat keskimäärin huonosti ja esimerkiksi huonommin kuin Kotipizzan kuriirit?

Jos näen "pissakuskin" Yariksella jne., jolla ajellessa turvavyö päällä, tööttään tsempin merkiksi. Aika hiljaista on ollut :cool:
 
Yksi tuttu on Kotipizza-yrittäjä ja kertonut jatkuvista vaikeuksista saada fiksuja työntekijöitä. Yleensä ovat jotain 18v juuri kortin saaneita ja sen kyllä huomaa ajotavoissa.

Fiksu jättää tuollaisen työn niille vähemmän fiksuille ja keskittyy lukion kursseihin. Ylipäätään järkevä pitsälähetti olisi sitten kuitenkin lopuksi yrittäjälle liian kallis ja hidas, ainakin jos laillista pysäköintiä pääkaupunkiseudulla yrittäisi.

SItten kun miettii, että tyhmimmät uuvatit ulisee somessa jo hälytysajossa olevan ambulanssinkin pysäköinnistä, niin vastuuntuntoinen nuori ihminen ei ikinä onnistuisi työn vaateissa olla hieman soveltava.
 
SItten kun miettii, että tyhmimmät uuvatit ulisee somessa jo hälytysajossa olevan ambulanssinkin pysäköinnistä, niin vastuuntuntoinen nuori ihminen ei ikinä onnistuisi työn vaateissa olla hieman soveltava
Joskus ennen navigaattoreita tuli pizzaa kuljetettua ja sääntöjen mukaan toimittua. Olisi ollut todella paljon helpompaa pysäköidä sääntöjä taivuttaen. Joskus kesti vartin löytää paikka autolle ja siinä vaiheessa pizza oli kylmä.
 
Fiksu jättää tuollaisen työn niille vähemmän fiksuille ja keskittyy lukion kursseihin. Ylipäätään järkevä pitsälähetti olisi sitten kuitenkin lopuksi yrittäjälle liian kallis ja hidas, ainakin jos laillista pysäköintiä pääkaupunkiseudulla yrittäisi.

SItten kun miettii, että tyhmimmät uuvatit ulisee somessa jo hälytysajossa olevan ambulanssinkin pysäköinnistä, niin vastuuntuntoinen nuori ihminen ei ikinä onnistuisi työn vaateissa olla hieman soveltava.
Totta, hankalaa tehdä hyvin ja halvalla, koskee kaikkia aloja noin yleisesti.
Meidän lähipitseria ajaa Pololla, rohkea veto Yaristen seassa. Ajotyyli ei eroa muista, silmämääräisesti arviotuna tuo kiihtyy paremmin kuin hybridi Yaris, lisäksi siinä on yleensä myös takavalot päällä hämärällä/sateella.
 
Hep, olen eri mieltä. Nimittäin Kotipizzan kuriirit ajavat ihan yhtä paskasti, ainakin Lahdessa saanut "ilolla" seurata sitä Kotipizzan kinnerikuskien perseilyä. Milloin ajetaan kolmion takaa eteen, aivan perseessä kiinni ja punaisia päin (tosin taitaa olla kyllä lahtelainen tapa tietyissä risteyksissä [Upon sillan yläpää, Mytäjäinen, Pohjoisen Liipolankadun risteys Cittarin kulmalla]) jne. muuta hauskaa.
Oikeastaan jätin tässä pienen syötin, koska Kotipizzan kuskit ajavat kyllä usein hyvin huonosti, eikä ihme kiireisillä minimipalkatuilla nuorilla ilman mitään liikenneopetusta tai ajatusta siitä, että he ovat työajalla liikenteessä. Ei se nyt silti samalla tasolla ole kuin Pizzerioiden kuskeilla. Nopeus öisillä kaduilla on kuin kilparadalla ja renkaat vinkuvat.

Yksi tuttu on Kotipizza-yrittäjä ja kertonut jatkuvista vaikeuksista saada fiksuja työntekijöitä. Yleensä ovat jotain 18v juuri kortin saaneita ja sen kyllä huomaa ajotavoissa.
Eipä se ihme ole, että halvimpiin suorittavan työn McJobeihin on vaikea saada hyviä työntekijöitä ja sellaiset eivät kauan viihdy. SIihen on johdonmukaiset syyt. Kyyninen sanoisi, että on myös hankalaa saada kyisimpiin frankkariskeemoihin fiksuja yrittäjiä. En minäkään haluaisi ottaa taloudellista riskiä jonkun visvaisen pizzerian tai kioskin takia emoyhtiön kääriessä rahat ja myydessä minulle tarkoin valitut arkijuustot omaan hintaansa.

Tämähän liittyy aiheeseen enää etäisesti. Kuitenkin ärsyttävä liikennekäytös liittyy usein paskaduunia tekevään kuljettajaan. Nykyään jopa "taksit" ajavat aivan päin helvettiä kun saatiin se hieno ison maailman onnela tännekin.

Yarikset kyllä ärsyttävät usein liikenteessä. Joko siellä on ruokakuriiri joka ajaa kuin olisi juuri varastanut auton, tai sitten mummo joka ajaa kuin mummo kirkkoon, vaikka ei muista mihin kirkkoon nyt pitikään mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus ennen navigaattoreita tuli pizzaa kuljetettua ja sääntöjen mukaan toimittua. Olisi ollut todella paljon helpompaa pysäköidä sääntöjä taivuttaen. Joskus kesti vartin löytää paikka autolle ja siinä vaiheessa pizza oli kylmä.

Mamupitseriat ajaa muuten omien havaintojen mukaan monesti kahdella kuskilla, jolloin auton voi jättää kuskin kanssa käytännössä nihin tahansa ilman pelkoa sakosta. Kotimaisten yrittäjien palkkakustannukset on moninkertaiset ja tuo tuskin onnistuu.

Tiedä sitten tekeekö sekään tilannetta liikenteessä yhtään sen paremmaksi.
 
Täällä on lähipitseria, jossa on aina Fiat Puntoja ja Toyota Yariksia. Yleensä kunto on sitä luokkaa, että kolhitut puskurit ovat kasassa niiteillä. Yariksessa on ilmeisesti sähköissä jotain vikaa, kun siinä on aina vähintään toinen mutta usein myös molemmat takavalot pimeänä. Enkä puhu nyt päiväajovaloista, vaan ihan pimeällä, kun ajovalot on päällä. Välillä näkee, kun molemmat takavalot toimivat taas, sitten parin viikon päästä toinen on pimeänä ja lopulta molemmat. Turvallisen näköistä, kun tuo painaa perä pimeänä illalla ja ohittelee risteyksissä, liikenteenjakajan väärältä puolelta ym.

Ketjuun liittyen voisi mainita lähellä olevan 24/7 S-Marketin, jossa on myöhään illalla ja yöaikaan vähän monenlaista porukkaa. Ihan uskomatonta sekoilua sekä mopoilta että autoilta parkkipaikalla tuolloin. Viimeksi eilen sai varoa, kun peruutin parkista ja yhtäkkiä valoton ja kilvetön crossipyörä keuli jumalatonta vauhtia auton takaa. Bemarit kiihdyttelevät parkkipaikalla ja hiljattain Toyota Avensis jälkiasennetuilla häikäisevillä ledeillä revitteli ympäri parkkipaikkaa ja takapenkillä istuvat huutelivat muille asiakkaille ikkunasta. Meno aivan eri luokkaa kuin päivällä. Noh, noilla häiriköillä taitaa olla aivojen kehitys vielä pahasti kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Missä kohtaa se pizzakuski pysäköi auton pizzaa toimittaessaan? Kysehän on pysäyttämisestä kuorman (pizza) purkua varten, eikä sitä rajoiteta läheskään yhtä paljon kuin pysäköintiä. Tietenkin pysäköinti pizzerian luokse sinä aikana kun toimituksia ei tehdä on pysäköintiä ja sitä varten pitää olla mahdollisesti pysäköintilupa tai -maksu maksettu.
Pahasti menee offtopiciksi, mutta piti pilkkua viilaata...
 
Missä kohtaa se pizzakuski pysäköi auton pizzaa toimittaessaan? Kysehän on pysäyttämisestä kuorman (pizza) purkua varten, eikä sitä rajoiteta läheskään yhtä paljon kuin pysäköintiä. Tietenkin pysäköinti pizzerian luokse sinä aikana kun toimituksia ei tehdä on pysäköintiä ja sitä varten pitää olla mahdollisesti pysäköintilupa tai -maksu maksettu.
Pahasti menee offtopiciksi, mutta piti pilkkua viilaata...
Maksulliselle pysäköintipaikalle on kiellettyä pysäyttääkin maksamatta. Moneen muuhun paikkaan saa kuitenkin pysäyttää, kuten vaikka sen pysäköintipaikan viereen, kunhan toista kaistaa mahtuu ohi.
 
Missä kohtaa se pizzakuski pysäköi auton pizzaa toimittaessaan? Kysehän on pysäyttämisestä kuorman (pizza) purkua varten, eikä sitä rajoiteta läheskään yhtä paljon kuin pysäköintiä. Tietenkin pysäköinti pizzerian luokse sinä aikana kun toimituksia ei tehdä on pysäköintiä ja sitä varten pitää olla mahdollisesti pysäköintilupa tai -maksu maksettu.
Pahasti menee offtopiciksi, mutta piti pilkkua viilaata...

Aika paljon rajoitetaan kyllä.

Katsopas:


Mitkä ovat pakottavia syitä pysäköidä?

Poikkeuksellisesti moottorikäyttöisen ajoneuvon saa pakottavasta syystä pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.

Pakottavaa syytä arvioitaessa pitää muistaa, että poikkeus on tarkoitettu sellaista kuormaa (olipa se tavaraa tai ihmisiä) varten, jota ei yksinkertaisesti voida kuormata tai purkaa muussa tähän sopivassa paikassa.

Kallion mukaan kyseessä voisi olla liikkumisesteisen henkilön noutaminen tai esim. flyygelin tuominen tai hakeminen.

Sen sijaan esimerkiksi ruokaläheteillä, jakeluautojen kuljettajilla, kiinteistöhuollolla ja muilla vastaavilla toimijoilla ei ole lähtökohtaisesti kestävää perustetta pysäyttää jalkakäytävälle, koska heidän kuljettamansa kuorma ei kuorman pienen massan tai pienten mittojen takia tavallisesti edellytä pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamista tai kuorman lastaamista varten. Heidän tuleekin kävellä kauempaa tai etsiä parempi ja laillinen pysäyttämis- tai jopa pysäköintipaikka.


Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevat kiellot
Ajoneuvon pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty mm:

- Jalkakäytävillä, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla.

- Suojateillä ja risteyksissä sekä viiden metrin matkalla ennen niitä.

- Linja-autokaistalla ja liikenneympyrässä.
 
Aika paljon rajoitetaan kyllä.

Katsopas:


Mitkä ovat pakottavia syitä pysäköidä?

Poikkeuksellisesti moottorikäyttöisen ajoneuvon saa pakottavasta syystä pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.

Pakottavaa syytä arvioitaessa pitää muistaa, että poikkeus on tarkoitettu sellaista kuormaa (olipa se tavaraa tai ihmisiä) varten, jota ei yksinkertaisesti voida kuormata tai purkaa muussa tähän sopivassa paikassa.

Kallion mukaan kyseessä voisi olla liikkumisesteisen henkilön noutaminen tai esim. flyygelin tuominen tai hakeminen.

Sen sijaan esimerkiksi ruokaläheteillä, jakeluautojen kuljettajilla, kiinteistöhuollolla ja muilla vastaavilla toimijoilla ei ole lähtökohtaisesti kestävää perustetta pysäyttää jalkakäytävälle, koska heidän kuljettamansa kuorma ei kuorman pienen massan tai pienten mittojen takia tavallisesti edellytä pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamista tai kuorman lastaamista varten. Heidän tuleekin kävellä kauempaa tai etsiä parempi ja laillinen pysäyttämis- tai jopa pysäköintipaikka.


Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevat kiellot
Ajoneuvon pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty mm:

- Jalkakäytävillä, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla.

- Suojateillä ja risteyksissä sekä viiden metrin matkalla ennen niitä.

- Linja-autokaistalla ja liikenneympyrässä.
Pysäyttäminen jalka- tai pyörätielle vaatii pakottavan syyn. Pysäyttäminen muun muassa alle 30 metrin päähän rautatiestä, kiinteistölle johtavan tien kohdalle, pysäköidyn ajoneuvon rinnalle, merkityllä pysäköintialueella pysäköintipaikkojen ulkopuolelle, pelastustielle tai pysäköintikieltomerkin vaikutusalueelle on aivan sallittua, kunhan homma vain tosiaankin katsotaan pysäyttämiseksi, eli lyhytaikaiseksi seisottamiseksi kuorman purkua varten. Esimerkiksi ajoneuvon seisauttaminen kännykän räpläämistä varten ei ole pysäyttämistä.
 
Tämä pysäytys/kuorma purku vs. pysäköinti riippuu valvojan pelisilmästä, pakottava syy on aika epämääräinen käsite varsinkin jos sitä yrittää venyttää. Itse blokkasin Helsingissä kantakaupungin kerrostalon porttikongin pariksi minuutiksi kun siirsin ensin auton lähelle ja hain perhettä (ml. vauva) yläkerrasta. Alhaalla ehdin juuri huomata sakon kun valvoja jo marssi takaisin repimään kupongin, vissiin näki kuormattavan rojumäärän…
 
Pysäyttäminen jalka- tai pyörätielle vaatii pakottavan syyn. Pysäyttäminen muun muassa alle 30 metrin päähän rautatiestä, kiinteistölle johtavan tien kohdalle, pysäköidyn ajoneuvon rinnalle, merkityllä pysäköintialueella pysäköintipaikkojen ulkopuolelle, pelastustielle tai pysäköintikieltomerkin vaikutusalueelle on aivan sallittua, kunhan homma vain tosiaankin katsotaan pysäyttämiseksi, eli lyhytaikaiseksi seisottamiseksi kuorman purkua varten. Esimerkiksi ajoneuvon seisauttaminen kännykän räpläämistä varten ei ole pysäyttämistä.

Erityisen pakottava syy tuntuu olevan se, kun pitää hakea Mohamedin jne. pizza-kebabbilasta lätty ja toimittaa se alusta-appin asiakkaalle.
Siihen ei pelkästään riitä se, ettei jaksa / viitsi / jne. kävellä metriäkään ylimääräistä, lisäksi pitää tilanteesta tiedottaa laittamalla hätävilkut päälle.

Tässä tapauksessahan auto voidaan sijoittaa pitkin, poikin tai vaikka180 astetta soveltaen, kunhan tämä pyhä toimitus ei vain liikaa häiriinny :tdown:
 
Pikaruokalähettiautot pitäs kieltää isojen kaupunkien keskustoista. Homma hoituu paremmin mopolla tai pyörällä.
 
Mersu...

1) Ajoi ihan nollaturvavälillä
2) Ei käyttänyt vilkkua ohittaessaan...
3) ... sulkuviiva-alueella

Kuski ei näyttänyt kantasuomalaiselta.

Se, että Suomessa saa ajaa rajatta minkä tahansa *stanin lahjomalla saadulla ajokortilla ilman minkäänlaista oikeaa ajo-opetusta ja ajokoetta on todella typerää.

USAn systeemi, jossa ulkomaisella ajokortilla saa ajaa hetken, mutta jos maassa on pidempään, on pakko ajaa paikallinen ajokortti, on paljon fiksumpi.
 
Eilen vitostiellä muuten sujui yllättävän hyvin, mutta pari kertaa kiireisimmät ohitteli ylämäessä sulkuviiva-alueella, vaikka hetkeä aiemmin kyltti oli ilmoittanut, että parin kilsan jälkeen alkaa ohituskaista. Ja ohitettiin 3+ autoa paikassa, jossa ei näe vastaantulevaa liikennettä. Vain sen takia, että etummainen taisi 80:n alueella ajaa aika tarkkaan 82 km/h.

Lahdenväylälle tultaessa samat vanhat ja oudot ongelmat nostivat päätään ja toistuivat lukemattomia kertoja. Eli siellä tullaan ohituskaistalle pieneen väliin tai ylipäänsä isolla nopeuserolla yllättäen eteen, vaikka kyseisen auton takana olisi lääniä vaikka kuinka. Aika usein oli samat autot kyseessä, eli ei ollut vain yksittäinen kämmi. Toinen ihmeellisyys oli kerta toisensa jälkeen ohituskaistalle majoittuvat autot, joiden mielestä peräkärryä vetävän auton takana on ilmeisesti liian hidasta, mutta ohituskaistalla on ihan ok 120:n alueella ajella 100 km/h pitkiä aikoja. Ja jälleen kerran vastaava toistui usein.

Yksittäisinä tapauksina näissä ei olisi juuri sanomista, mutta kun usein samat autot toistaa näitä temppujaan peräjälkeen, sen vaikutus sujuvalle liikenteelle on aika merkittävä. Kyllä siis kotiin päästiin enkä kertaakaan kironnut ketään, mutta jälleen sai ihmetellä, miten pahasti joillain on laput silmillä liikenteessä. Noilla nopeuksilla soisi, että ajetaan ennakoiden ja muut huomioiden.

Eli samaa nurinaa kuin ketjussa tuhannesti aiemminkin.
 
Nykyisin ärsyttää yhä vähenevissä määrin satasen alueella kahdeksankympin köröttäjät, tuntuvat olevan kasvava ilmiö kun autoilu kallistuu. Ehkä moottoritielle hitaasti kiihdyttäjä hieman sieppasi mutta väliäkös tuolla kun ohitin hänet pientareen puolelta etten kenenkään eteen tarvinnut tuutata tötteröimään. Sitten jo ilahdutti kun pääsinkin ohittamaan yhdeksääkymppiä etenevää jonoa, syynä jonon toisena autona ollut poliisiauto.
 
Nykyisin ärsyttää yhä vähenevissä määrin satasen alueella kahdeksankympin köröttäjät, tuntuvat olevan kasvava ilmiö kun autoilu kallistuu. Ehkä moottoritielle hitaasti kiihdyttäjä hieman sieppasi mutta väliäkös tuolla kun ohitin hänet pientareen puolelta etten kenenkään eteen tarvinnut tuutata tötteröimään. Sitten jo ilahdutti kun pääsinkin ohittamaan yhdeksääkymppiä etenevää jonoa, syynä jonon toisena autona ollut poliisiauto.
Ja se pientareen puolelta ohitushan on se oikea ratkaisu? VIttu mitä arjen sankareita taas. Juu kyllä se ottaa päähän kun jengi ajaa alinopeutta (etenkin tuo prkl poliisiauton perässä alinopeutta ajaminen) mutta voisi prkl käyttää niitä aivojakin.
 
Ja se pientareen puolelta ohitushan on se oikea ratkaisu? VIttu mitä arjen sankareita taas. Juu kyllä se ottaa päähän kun jengi ajaa alinopeutta (etenkin tuo prkl poliisiauton perässä alinopeutta ajaminen) mutta voisi prkl käyttää niitä aivojakin.
Niin käytinkin. Tuntuu suorastaan pelottavalta yrittää liittyä 60-70 vauhdilla moottoritielle joten toimin jatkossakin sinua harmittavalla tavalla. Hidastelijat voivat jopa pysähtyä kiihdytyskaistalle, ja vaikka työntäisivät pulkkansa tielle niin nopeuseron ollessa 60km/h moottoritiellä ajajiin ovat riskit suuremmat kuin minun toimintani aiheuttama mielipaha sinulle.
 
Niin käytinkin. Tuntuu suorastaan pelottavalta yrittää liittyä 60-70 vauhdilla moottoritielle joten toimin jatkossakin sinua harmittavalla tavalla. Hidastelijat voivat jopa pysähtyä kiihdytyskaistalle, ja vaikka työntäisivät pulkkansa tielle niin nopeuseron ollessa 60km/h moottoritiellä ajajiin ovat riskit suuremmat kuin minun toimintani aiheuttama mielipaha sinulle.
Uhm.... Mitä jos katsoisit eteesi ja havainnoisit ajoneuvon joka ei kiihdytä yhtä nopeasti kuin sinä ja himmaisit rampin alkupäässä? Himmaat ja jätät eroa rampin alkupäässä ja liityt normi vauhtia motarille. Varsin hyvä taito jos on todella nopea tai todella hidas auto. Edellisellä autolla tuli edellä olleet pers edellä vastaan saatanan nopeasti ja nykyisellä taas ei ole liikaa varaa himmailla koska 115hp/135nm ei anna liikaa joustavuutta kiihdytyksien suhteen (juu tottakai pärjää oikein hyvin mutta pitää silti osata lukea liikennettä).

Tasan yhden kerran elämäni aikana olen ohittanut oikealta pientareen puolelta (okei penkan kautta) kun edellä ajanut auto ajoi 50% alinopeuta, suihkutteli tuulilasinpesunestettä naamaan (TL-mönkijä alla) ja aina jos yritit ohi, kiihdytti. Painoin suoraan metsikön puolelle ja painoin mönkkärillä reilusti sepelin/ruohon/kivikon kautta ohi ilman että aiheutin vaaraa muille kuin itselleni.
 
Uhm.... Mitä jos katsoisit eteesi ja havainnoisit ajoneuvon joka ei kiihdytä yhtä nopeasti kuin sinä ja himmaisit rampin alkupäässä? Himmaat ja jätät eroa rampin alkupäässä ja liityt normi vauhtia motarille. Varsin hyvä taito jos on todella nopea tai todella hidas auto. Edellisellä autolla tuli edellä olleet pers edellä vastaan saatanan nopeasti ja nykyisellä taas ei ole liikaa varaa himmailla koska 115hp/135nm ei anna liikaa joustavuutta kiihdytyksien suhteen (juu tottakai pärjää oikein hyvin mutta pitää silti osata lukea liikennettä).

Tasan yhden kerran elämäni aikana olen ohittanut oikealta pientareen puolelta (okei penkan kautta) kun edellä ajanut auto ajoi 50% alinopeuta, suihkutteli tuulilasinpesunestettä naamaan (TL-mönkijä alla) ja aina jos yritit ohi, kiihdytti. Painoin suoraan metsikön puolelle ja painoin mönkkärillä reilusti sepelin/ruohon/kivikon kautta ohi ilman että aiheutin vaaraa muille kuin itselleni.
Yritän minä kyllä. Tässä alkutilanne oli liikennevalot vasemmalle suoraan kiihdytyskaistalle ja minä toisena autona. Eli olin jo tapahtumapaikalla kun näin että sumppuun olen ajautumassa. Jos himmaan niin takanatulijat reagoivat jokainen tavallaan, en toki heitä pohtinut kun päätin poistaa itseni tulevasta sumpusta eikä moottoritien liikenne tästä toimesta häiriintynyt
 
Yritän minä kyllä. Tässä alkutilanne oli liikennevalot vasemmalle suoraan kiihdytyskaistalle ja minä toisena autona. Eli olin jo tapahtumapaikalla kun näin että sumppuun olen ajautumassa. Jos himmaan niin takanatulijat reagoivat jokainen tavallaan, en toki heitä pohtinut kun päätin poistaa itseni tulevasta sumpusta eikä moottoritien liikenne tästä toimesta häiriintynyt
Tekosyitä tekosyitä ja tekosyitä... Juuri kaltaistesi takia saa prkl olla varuillaan mitä arkisimmissa tilanteissa. Ja voin myöntää etten aja mallia "vanha pappa" vaan jos näen raon, käytän sen jne. mutta moisia idioottimaisuuksia ei tule harrastettua.
 
Tekosyitä tekosyitä ja tekosyitä... Juuri kaltaistesi takia saa prkl olla varuillaan mitä arkisimmissa tilanteissa. Ja voin myöntää etten aja mallia "vanha pappa" vaan jos näen raon, käytän sen jne. mutta moisia idioottimaisuuksia ei tule harrastettua.
No niinhän tuota vaikutat oivalta kuskilta, vitut ja perkeleet vilisevät ja rakoihin kurvaillaan. Turvallista matkaa
 
Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevat kiellot
Ajoneuvon pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty mm:

- Jalkakäytävillä, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla.

- Suojateillä ja risteyksissä sekä viiden metrin matkalla ennen niitä.

- Linja-autokaistalla ja liikenneympyrässä.
Tässä on oikein hyvä esimerkki siitä, ettei neuvoja kannata etsiä Poliisilta. Tuossahan on niin räikeä asiavirhe, ettei se ole yhtään vähempää kuin selkeän totuuden negaatio. Ei tarvinne erikseen selittää mikä se on?
No niinhän tuota vaikutat oivalta kuskilta, vitut ja perkeleet vilisevät ja rakoihin kurvaillaan. Turvallista matkaa
No sittenhän se on just näin. Kaahaamisesta huomauttava hävisi, koska kiroili. Varmaankin paska kuski ja raivohullu, kun sanoi vittu ja perkele.
 
Kyllä nää 50kmh rampista liittyjät sietäisikin ohittaa oikealta vaikken itse moista harrastakkaan. Yritä siinä tosiaan arvioida mitä pitäisi tehdä kun äsken rampin alussa kaveriin ollut 100m matkaa ja kun saavutaan sulkuviivan päähän niin onkin toinen yhtäkkiä edessä veivaamassa 50kmh ja samaan aikaan työntää rekka takaa.

Tossa ei juuri ole muuta mahista kuin ajaa rekan alle tai sitten haistella vasemman kaistan tila ja kiskasta lappu lattiassa sinne kuppaajan ja rekan välistä. Näin myös yleensä teen. Vittumaisempi vaihtoehto olisi sitten kelata kuppaajan perseeseen kiinni edes sen mitä voi ja tän jälkeen rekan eteen ja oikeaa kaistaa pitkin eteenpäin. Kuppaaja jää sitten pussiin ja todennäköisesti koettaa liittyä apukuskin etuoveen mutta oppisi varmaan liittymään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom