Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.100 alueella peräkärry perässä 80iä. Ok ei siinä mitään. Mut ei siihen tolppaan silloin varsinkaan tarvitse jarruttaa. Hohhoijaa
Ja kulutus nousee ihan järkyttävästi. Viime kesänä vetelin omalla nuhapumpulla kuomullista kärryä yli tuhat kilometriä. Nopeuden nosto 80 -> 100km/h aiheutti yli 3 litran kulutuksen nousun per 100km. Joten tyydyin ajamaan tasan 80 ja kun jonoa alkoi kertymään taakse yli 4 auton verran otin hetkeksi sivuun bussipysäkille.Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Suurin sallittu nopeus nousi vain niissä vaunuissa/kärreissä jotka on tyypitetty 100km/h nopeuteen. Ne 80-luvun muulit ja Hobby asuntovaunut eivät edellenkään saa mennä 100km/h koska valmistajan tyyppikilpi määrittää suurimman sallitun nopeuden.Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Traficom ohjeistaa vain luokittelumassan mukaan, eli alle 750 kg kärryjä saisi vetää 100 km/h. Onko sinulla jotain viitettä tuohon tyyppihyväksyntään? Oman 80-luvun Muulini rekisteriotteessa ei ainakaan ole mitään mainintaa nopeuksista mihinkään suuntaan. En sitä kyllä 100 km/h vetäisikään.Suurin sallittu nopeus nousi vain niissä vaunuissa/kärreissä jotka on tyypitetty 100km/h nopeuteen. Ne 80-luvun muulit ja Hobby asuntovaunut eivät edellenkään saa mennä 100km/h koska valmistajan tyyppikilpi määrittää suurimman sallitun nopeuden.
Näinhän se on. En tiedä mihin kategoriaan menee suoritus jonka näin vuonna 2019 Helsingin ja Lahden välisellä motarilla. Joku ajoi vasenta kaistaa uudehkolla Transportelilla perässään traileri jossa oli kaksi vesijettiä, soitti torvea kun vasen kaista eteni vain 140km/h...Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Kuullostaa ihan venälä.. siis ryssältä. Siellä harvemmin osataan jonottaa vaan kaaosryysis for the win.Näinhän se on. En tiedä mihin kategoriaan menee suoritus jonka näin vuonna 2019 Helsingin ja Lahden välisellä motarilla. Joku ajoi vasenta kaistaa uudehkolla Transportelilla perässään traileri jossa oli kaksi vesijettiä, soitti torvea kun vasen kaista eteni vain 140km/h...
Totta tuo että noita jarruttomia saa vetää 100km/h, yritän etsiä sitä vertailua jonka luin aikaisemmin. Mielestäni siellä löytyi myös kevytperävaunuja joita ei saa vetää yli 80km/h. (valmistajan mukaan)Traficom ohjeistaa vain luokittelumassan mukaan, eli alle 750 kg kärryjä saisi vetää 100 km/h. Onko sinulla jotain viitettä tuohon tyyppihyväksyntään? Oman 80-luvun Muulini rekisteriotteessa ei ainakaan ole mitään mainintaa nopeuksista mihinkään suuntaan. En sitä kyllä 100 km/h vetäisikään.
Totta tuo että noita jarruttomia saa vetää 100km/h, yritän etsiä sitä vertailua jonka luin aikaisemmin. Mielestäni siellä löytyi myös kevytperävaunuja joita ei saa vetää yli 80km/h. (valmistajan mukaan)
edit. typot ja linkki, vastaavan kilven pitäisi löytyä kaikista vaunuista?Peräkärryä saa vetää pian 100 km/h, mutta kaikki vaunut eivät täytä vaatimuksia
Peräkärryä voi vetää pian aiempaa suuremmalla nopeudella, mutta moni vanha vaunu ei täytä nopeusvaatimuksia.www.is.fi
Moottori testaa: näin käy, kun peräkärryllä väistetään 95 km/h nopeudella
Kovalla vauhdilla tehty väistökoe osoitti, miten vetoauton kuljettajasta tulee yhtäkkiä matkustaja. Tuleva kevytperävaunujen 100 km/h enimmäisnopeus tuleekin ottaa vakavasti.moottori.fi
Meillä töissä vaihdatettiin Juhdan vaunuun vetoaisa, se meni poikki ilman kuormaa kun autolla peruutettiin, onneksi katkesi hitaassa vauhdissa.Mä joskus vaihdoin vanhaan juhtaan akselin, kun vanha oli ihan morjens. Uudessa akselissa hyväksyntä 140km/h asti. Luulisin että tuota saa vetää satasta, vaikka vanha onkin...
Tieliikennelaki ei tunne ainakaan moisia poikkeuksia O1-luokan kärryissä niin kyseisellä asialla ei varmaan ole merkitystä?
Tuo on ainakin ruosteeton, ja aisa vähintään yhtä paksuseinämäistä putkea kuin mun paljon uudemmassa farmissa, niin en koe tuosta stressiä.Meillä töissä vaihdatettiin Juhdan vaunuun vetoaisa, se meni poikki ilman kuormaa kun autolla peruutettiin, onneksi katkesi hitaassa vauhdissa.
Tuota kyseistä vaunua näkee melko paljon tienpäällä ja aisa ei kestä edes normaalia käyttöä, olisi melko vaarallista jos tuohon lyödään täysi kuorma päälle ja ajetaan 100km/h?
Laki ei tunne mutta tuon jälkeen valmistaja ehkä tuntee?Moottori-lehden testi paljasti: Yksi peräkärry ei kestänyt väistöä normaalissa tienopeudessa
Testikärryn pyörät taittuivat vinoon jo 80 kilometrin tuntinopeudessa.www.kauppalehti.fi
Jaa Muulin rakenneko ei kestä normaalia väistöä? Ainakin aisa kestää kärryn upottamisen aisa edellä lähes etulautaa myöten ojanpenkkaan. Älkää kysykö mistä tiedän...Laki ei tunne mutta tuon jälkeen valmistaja ehkä tuntee?Moottori-lehden testi paljasti: Yksi peräkärry ei kestänyt väistöä normaalissa tienopeudessa
Testikärryn pyörät taittuivat vinoon jo 80 kilometrin tuntinopeudessa.www.kauppalehti.fi
Minullakin kävi mielessä edes kiusallaan huomauttaa, mutta hänhän pysyi kuitenkin totuudessa. Liikennekulttuuri on huonontunut entisestään - etten sanoisi etnisestään - kun Suomen kaupunkien paskan ajon tapoihin on sekoittunut paskoja tapoja ja asenteita muista paikoista, joissa on vielä huonompi liikennekulttuuri.Niin paljon kun haluaisin vedota että viesti on rasismia tai ties mitä paskaa...
Minullakin kävi mielessä edes kiusallaan huomauttaa, mutta hänhän pysyi kuitenkin totuudessa. Liikennekulttuuri on huonontunut entisestään - etten sanoisi etnisestään - kun Suomen kaupunkien paskan ajon tapoihin on sekoittunut paskoja tapoja ja asenteita muista paikoista, joissa on vielä huonompi liikennekulttuuri.
Vai onko joku eri mieltä siitä, että itsenäisten pizzerioiden yarikset ajavat keskimäärin huonosti ja esimerkiksi huonommin kuin Kotipizzan kuriirit?
Yksi tuttu on Kotipizza-yrittäjä ja kertonut jatkuvista vaikeuksista saada fiksuja työntekijöitä. Yleensä ovat jotain 18v juuri kortin saaneita ja sen kyllä huomaa ajotavoissa.Kotipizzan kuriirit ajavat ihan yhtä paskasti
Yksi tuttu on Kotipizza-yrittäjä ja kertonut jatkuvista vaikeuksista saada fiksuja työntekijöitä. Yleensä ovat jotain 18v juuri kortin saaneita ja sen kyllä huomaa ajotavoissa.
Joskus ennen navigaattoreita tuli pizzaa kuljetettua ja sääntöjen mukaan toimittua. Olisi ollut todella paljon helpompaa pysäköidä sääntöjä taivuttaen. Joskus kesti vartin löytää paikka autolle ja siinä vaiheessa pizza oli kylmä.SItten kun miettii, että tyhmimmät uuvatit ulisee somessa jo hälytysajossa olevan ambulanssinkin pysäköinnistä, niin vastuuntuntoinen nuori ihminen ei ikinä onnistuisi työn vaateissa olla hieman soveltava
Totta, hankalaa tehdä hyvin ja halvalla, koskee kaikkia aloja noin yleisesti.Fiksu jättää tuollaisen työn niille vähemmän fiksuille ja keskittyy lukion kursseihin. Ylipäätään järkevä pitsälähetti olisi sitten kuitenkin lopuksi yrittäjälle liian kallis ja hidas, ainakin jos laillista pysäköintiä pääkaupunkiseudulla yrittäisi.
SItten kun miettii, että tyhmimmät uuvatit ulisee somessa jo hälytysajossa olevan ambulanssinkin pysäköinnistä, niin vastuuntuntoinen nuori ihminen ei ikinä onnistuisi työn vaateissa olla hieman soveltava.
Oikeastaan jätin tässä pienen syötin, koska Kotipizzan kuskit ajavat kyllä usein hyvin huonosti, eikä ihme kiireisillä minimipalkatuilla nuorilla ilman mitään liikenneopetusta tai ajatusta siitä, että he ovat työajalla liikenteessä. Ei se nyt silti samalla tasolla ole kuin Pizzerioiden kuskeilla. Nopeus öisillä kaduilla on kuin kilparadalla ja renkaat vinkuvat.Hep, olen eri mieltä. Nimittäin Kotipizzan kuriirit ajavat ihan yhtä paskasti, ainakin Lahdessa saanut "ilolla" seurata sitä Kotipizzan kinnerikuskien perseilyä. Milloin ajetaan kolmion takaa eteen, aivan perseessä kiinni ja punaisia päin (tosin taitaa olla kyllä lahtelainen tapa tietyissä risteyksissä [Upon sillan yläpää, Mytäjäinen, Pohjoisen Liipolankadun risteys Cittarin kulmalla]) jne. muuta hauskaa.
Eipä se ihme ole, että halvimpiin suorittavan työn McJobeihin on vaikea saada hyviä työntekijöitä ja sellaiset eivät kauan viihdy. SIihen on johdonmukaiset syyt. Kyyninen sanoisi, että on myös hankalaa saada kyisimpiin frankkariskeemoihin fiksuja yrittäjiä. En minäkään haluaisi ottaa taloudellista riskiä jonkun visvaisen pizzerian tai kioskin takia emoyhtiön kääriessä rahat ja myydessä minulle tarkoin valitut arkijuustot omaan hintaansa.Yksi tuttu on Kotipizza-yrittäjä ja kertonut jatkuvista vaikeuksista saada fiksuja työntekijöitä. Yleensä ovat jotain 18v juuri kortin saaneita ja sen kyllä huomaa ajotavoissa.
Joskus ennen navigaattoreita tuli pizzaa kuljetettua ja sääntöjen mukaan toimittua. Olisi ollut todella paljon helpompaa pysäköidä sääntöjä taivuttaen. Joskus kesti vartin löytää paikka autolle ja siinä vaiheessa pizza oli kylmä.
Maksulliselle pysäköintipaikalle on kiellettyä pysäyttääkin maksamatta. Moneen muuhun paikkaan saa kuitenkin pysäyttää, kuten vaikka sen pysäköintipaikan viereen, kunhan toista kaistaa mahtuu ohi.Missä kohtaa se pizzakuski pysäköi auton pizzaa toimittaessaan? Kysehän on pysäyttämisestä kuorman (pizza) purkua varten, eikä sitä rajoiteta läheskään yhtä paljon kuin pysäköintiä. Tietenkin pysäköinti pizzerian luokse sinä aikana kun toimituksia ei tehdä on pysäköintiä ja sitä varten pitää olla mahdollisesti pysäköintilupa tai -maksu maksettu.
Pahasti menee offtopiciksi, mutta piti pilkkua viilaata...
Missä kohtaa se pizzakuski pysäköi auton pizzaa toimittaessaan? Kysehän on pysäyttämisestä kuorman (pizza) purkua varten, eikä sitä rajoiteta läheskään yhtä paljon kuin pysäköintiä. Tietenkin pysäköinti pizzerian luokse sinä aikana kun toimituksia ei tehdä on pysäköintiä ja sitä varten pitää olla mahdollisesti pysäköintilupa tai -maksu maksettu.
Pahasti menee offtopiciksi, mutta piti pilkkua viilaata...
Pysäyttäminen jalka- tai pyörätielle vaatii pakottavan syyn. Pysäyttäminen muun muassa alle 30 metrin päähän rautatiestä, kiinteistölle johtavan tien kohdalle, pysäköidyn ajoneuvon rinnalle, merkityllä pysäköintialueella pysäköintipaikkojen ulkopuolelle, pelastustielle tai pysäköintikieltomerkin vaikutusalueelle on aivan sallittua, kunhan homma vain tosiaankin katsotaan pysäyttämiseksi, eli lyhytaikaiseksi seisottamiseksi kuorman purkua varten. Esimerkiksi ajoneuvon seisauttaminen kännykän räpläämistä varten ei ole pysäyttämistä.Aika paljon rajoitetaan kyllä.
Katsopas:
Mitkä ovat pakottavia syitä pysäköidä?
Poikkeuksellisesti moottorikäyttöisen ajoneuvon saa pakottavasta syystä pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.
Pakottavaa syytä arvioitaessa pitää muistaa, että poikkeus on tarkoitettu sellaista kuormaa (olipa se tavaraa tai ihmisiä) varten, jota ei yksinkertaisesti voida kuormata tai purkaa muussa tähän sopivassa paikassa.
Kallion mukaan kyseessä voisi olla liikkumisesteisen henkilön noutaminen tai esim. flyygelin tuominen tai hakeminen.
Sen sijaan esimerkiksi ruokaläheteillä, jakeluautojen kuljettajilla, kiinteistöhuollolla ja muilla vastaavilla toimijoilla ei ole lähtökohtaisesti kestävää perustetta pysäyttää jalkakäytävälle, koska heidän kuljettamansa kuorma ei kuorman pienen massan tai pienten mittojen takia tavallisesti edellytä pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamista tai kuorman lastaamista varten. Heidän tuleekin kävellä kauempaa tai etsiä parempi ja laillinen pysäyttämis- tai jopa pysäköintipaikka.
Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevat kiellot
Ajoneuvon pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty mm:
- Jalkakäytävillä, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla.
- Suojateillä ja risteyksissä sekä viiden metrin matkalla ennen niitä.
- Linja-autokaistalla ja liikenneympyrässä.
Pysäyttäminen jalka- tai pyörätielle vaatii pakottavan syyn. Pysäyttäminen muun muassa alle 30 metrin päähän rautatiestä, kiinteistölle johtavan tien kohdalle, pysäköidyn ajoneuvon rinnalle, merkityllä pysäköintialueella pysäköintipaikkojen ulkopuolelle, pelastustielle tai pysäköintikieltomerkin vaikutusalueelle on aivan sallittua, kunhan homma vain tosiaankin katsotaan pysäyttämiseksi, eli lyhytaikaiseksi seisottamiseksi kuorman purkua varten. Esimerkiksi ajoneuvon seisauttaminen kännykän räpläämistä varten ei ole pysäyttämistä.
Talvella?Pikaruokalähettiautot pitäs kieltää isojen kaupunkien keskustoista. Homma hoituu paremmin mopolla tai pyörällä.
Talvella?
Ja se pientareen puolelta ohitushan on se oikea ratkaisu? VIttu mitä arjen sankareita taas. Juu kyllä se ottaa päähän kun jengi ajaa alinopeutta (etenkin tuo prkl poliisiauton perässä alinopeutta ajaminen) mutta voisi prkl käyttää niitä aivojakin.Nykyisin ärsyttää yhä vähenevissä määrin satasen alueella kahdeksankympin köröttäjät, tuntuvat olevan kasvava ilmiö kun autoilu kallistuu. Ehkä moottoritielle hitaasti kiihdyttäjä hieman sieppasi mutta väliäkös tuolla kun ohitin hänet pientareen puolelta etten kenenkään eteen tarvinnut tuutata tötteröimään. Sitten jo ilahdutti kun pääsinkin ohittamaan yhdeksääkymppiä etenevää jonoa, syynä jonon toisena autona ollut poliisiauto.
Niin käytinkin. Tuntuu suorastaan pelottavalta yrittää liittyä 60-70 vauhdilla moottoritielle joten toimin jatkossakin sinua harmittavalla tavalla. Hidastelijat voivat jopa pysähtyä kiihdytyskaistalle, ja vaikka työntäisivät pulkkansa tielle niin nopeuseron ollessa 60km/h moottoritiellä ajajiin ovat riskit suuremmat kuin minun toimintani aiheuttama mielipaha sinulle.Ja se pientareen puolelta ohitushan on se oikea ratkaisu? VIttu mitä arjen sankareita taas. Juu kyllä se ottaa päähän kun jengi ajaa alinopeutta (etenkin tuo prkl poliisiauton perässä alinopeutta ajaminen) mutta voisi prkl käyttää niitä aivojakin.
Uhm.... Mitä jos katsoisit eteesi ja havainnoisit ajoneuvon joka ei kiihdytä yhtä nopeasti kuin sinä ja himmaisit rampin alkupäässä? Himmaat ja jätät eroa rampin alkupäässä ja liityt normi vauhtia motarille. Varsin hyvä taito jos on todella nopea tai todella hidas auto. Edellisellä autolla tuli edellä olleet pers edellä vastaan saatanan nopeasti ja nykyisellä taas ei ole liikaa varaa himmailla koska 115hp/135nm ei anna liikaa joustavuutta kiihdytyksien suhteen (juu tottakai pärjää oikein hyvin mutta pitää silti osata lukea liikennettä).Niin käytinkin. Tuntuu suorastaan pelottavalta yrittää liittyä 60-70 vauhdilla moottoritielle joten toimin jatkossakin sinua harmittavalla tavalla. Hidastelijat voivat jopa pysähtyä kiihdytyskaistalle, ja vaikka työntäisivät pulkkansa tielle niin nopeuseron ollessa 60km/h moottoritiellä ajajiin ovat riskit suuremmat kuin minun toimintani aiheuttama mielipaha sinulle.
Yritän minä kyllä. Tässä alkutilanne oli liikennevalot vasemmalle suoraan kiihdytyskaistalle ja minä toisena autona. Eli olin jo tapahtumapaikalla kun näin että sumppuun olen ajautumassa. Jos himmaan niin takanatulijat reagoivat jokainen tavallaan, en toki heitä pohtinut kun päätin poistaa itseni tulevasta sumpusta eikä moottoritien liikenne tästä toimesta häiriintynytUhm.... Mitä jos katsoisit eteesi ja havainnoisit ajoneuvon joka ei kiihdytä yhtä nopeasti kuin sinä ja himmaisit rampin alkupäässä? Himmaat ja jätät eroa rampin alkupäässä ja liityt normi vauhtia motarille. Varsin hyvä taito jos on todella nopea tai todella hidas auto. Edellisellä autolla tuli edellä olleet pers edellä vastaan saatanan nopeasti ja nykyisellä taas ei ole liikaa varaa himmailla koska 115hp/135nm ei anna liikaa joustavuutta kiihdytyksien suhteen (juu tottakai pärjää oikein hyvin mutta pitää silti osata lukea liikennettä).
Tasan yhden kerran elämäni aikana olen ohittanut oikealta pientareen puolelta (okei penkan kautta) kun edellä ajanut auto ajoi 50% alinopeuta, suihkutteli tuulilasinpesunestettä naamaan (TL-mönkijä alla) ja aina jos yritit ohi, kiihdytti. Painoin suoraan metsikön puolelle ja painoin mönkkärillä reilusti sepelin/ruohon/kivikon kautta ohi ilman että aiheutin vaaraa muille kuin itselleni.
Tekosyitä tekosyitä ja tekosyitä... Juuri kaltaistesi takia saa prkl olla varuillaan mitä arkisimmissa tilanteissa. Ja voin myöntää etten aja mallia "vanha pappa" vaan jos näen raon, käytän sen jne. mutta moisia idioottimaisuuksia ei tule harrastettua.Yritän minä kyllä. Tässä alkutilanne oli liikennevalot vasemmalle suoraan kiihdytyskaistalle ja minä toisena autona. Eli olin jo tapahtumapaikalla kun näin että sumppuun olen ajautumassa. Jos himmaan niin takanatulijat reagoivat jokainen tavallaan, en toki heitä pohtinut kun päätin poistaa itseni tulevasta sumpusta eikä moottoritien liikenne tästä toimesta häiriintynyt
No niinhän tuota vaikutat oivalta kuskilta, vitut ja perkeleet vilisevät ja rakoihin kurvaillaan. Turvallista matkaaTekosyitä tekosyitä ja tekosyitä... Juuri kaltaistesi takia saa prkl olla varuillaan mitä arkisimmissa tilanteissa. Ja voin myöntää etten aja mallia "vanha pappa" vaan jos näen raon, käytän sen jne. mutta moisia idioottimaisuuksia ei tule harrastettua.
No niinhän tuota vaikutat oivalta kuskilta, vitut ja perkeleet vilisevät ja rakoihin kurvaillaan. Turvallista matkaa
Aattelepa kun (ajo)hermot menee jo forumilla, mitäs se on sitten kun päästään "oikeaan asiaan"
Tässä on oikein hyvä esimerkki siitä, ettei neuvoja kannata etsiä Poliisilta. Tuossahan on niin räikeä asiavirhe, ettei se ole yhtään vähempää kuin selkeän totuuden negaatio. Ei tarvinne erikseen selittää mikä se on?Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevat kiellot
Ajoneuvon pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty mm:
- Jalkakäytävillä, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla.
- Suojateillä ja risteyksissä sekä viiden metrin matkalla ennen niitä.
- Linja-autokaistalla ja liikenneympyrässä.
No sittenhän se on just näin. Kaahaamisesta huomauttava hävisi, koska kiroili. Varmaankin paska kuski ja raivohullu, kun sanoi vittu ja perkele.No niinhän tuota vaikutat oivalta kuskilta, vitut ja perkeleet vilisevät ja rakoihin kurvaillaan. Turvallista matkaa