Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tämä pysäytys/kuorma purku vs. pysäköinti riippuu valvojan pelisilmästä, pakottava syy on aika epämääräinen käsite varsinkin jos sitä yrittää venyttää. Itse blokkasin Helsingissä kantakaupungin kerrostalon porttikongin pariksi minuutiksi kun siirsin ensin auton lähelle ja hain perhettä (ml. vauva) yläkerrasta. Alhaalla ehdin juuri huomata sakon kun valvoja jo marssi takaisin repimään kupongin, vissiin näki kuormattavan rojumäärän…
 
Pysäyttäminen jalka- tai pyörätielle vaatii pakottavan syyn. Pysäyttäminen muun muassa alle 30 metrin päähän rautatiestä, kiinteistölle johtavan tien kohdalle, pysäköidyn ajoneuvon rinnalle, merkityllä pysäköintialueella pysäköintipaikkojen ulkopuolelle, pelastustielle tai pysäköintikieltomerkin vaikutusalueelle on aivan sallittua, kunhan homma vain tosiaankin katsotaan pysäyttämiseksi, eli lyhytaikaiseksi seisottamiseksi kuorman purkua varten. Esimerkiksi ajoneuvon seisauttaminen kännykän räpläämistä varten ei ole pysäyttämistä.

Erityisen pakottava syy tuntuu olevan se, kun pitää hakea Mohamedin jne. pizza-kebabbilasta lätty ja toimittaa se alusta-appin asiakkaalle.
Siihen ei pelkästään riitä se, ettei jaksa / viitsi / jne. kävellä metriäkään ylimääräistä, lisäksi pitää tilanteesta tiedottaa laittamalla hätävilkut päälle.

Tässä tapauksessahan auto voidaan sijoittaa pitkin, poikin tai vaikka180 astetta soveltaen, kunhan tämä pyhä toimitus ei vain liikaa häiriinny :tdown:
 
Pikaruokalähettiautot pitäs kieltää isojen kaupunkien keskustoista. Homma hoituu paremmin mopolla tai pyörällä.
 
Mersu...

1) Ajoi ihan nollaturvavälillä
2) Ei käyttänyt vilkkua ohittaessaan...
3) ... sulkuviiva-alueella

Kuski ei näyttänyt kantasuomalaiselta.

Se, että Suomessa saa ajaa rajatta minkä tahansa *stanin lahjomalla saadulla ajokortilla ilman minkäänlaista oikeaa ajo-opetusta ja ajokoetta on todella typerää.

USAn systeemi, jossa ulkomaisella ajokortilla saa ajaa hetken, mutta jos maassa on pidempään, on pakko ajaa paikallinen ajokortti, on paljon fiksumpi.
 
Eilen vitostiellä muuten sujui yllättävän hyvin, mutta pari kertaa kiireisimmät ohitteli ylämäessä sulkuviiva-alueella, vaikka hetkeä aiemmin kyltti oli ilmoittanut, että parin kilsan jälkeen alkaa ohituskaista. Ja ohitettiin 3+ autoa paikassa, jossa ei näe vastaantulevaa liikennettä. Vain sen takia, että etummainen taisi 80:n alueella ajaa aika tarkkaan 82 km/h.

Lahdenväylälle tultaessa samat vanhat ja oudot ongelmat nostivat päätään ja toistuivat lukemattomia kertoja. Eli siellä tullaan ohituskaistalle pieneen väliin tai ylipäänsä isolla nopeuserolla yllättäen eteen, vaikka kyseisen auton takana olisi lääniä vaikka kuinka. Aika usein oli samat autot kyseessä, eli ei ollut vain yksittäinen kämmi. Toinen ihmeellisyys oli kerta toisensa jälkeen ohituskaistalle majoittuvat autot, joiden mielestä peräkärryä vetävän auton takana on ilmeisesti liian hidasta, mutta ohituskaistalla on ihan ok 120:n alueella ajella 100 km/h pitkiä aikoja. Ja jälleen kerran vastaava toistui usein.

Yksittäisinä tapauksina näissä ei olisi juuri sanomista, mutta kun usein samat autot toistaa näitä temppujaan peräjälkeen, sen vaikutus sujuvalle liikenteelle on aika merkittävä. Kyllä siis kotiin päästiin enkä kertaakaan kironnut ketään, mutta jälleen sai ihmetellä, miten pahasti joillain on laput silmillä liikenteessä. Noilla nopeuksilla soisi, että ajetaan ennakoiden ja muut huomioiden.

Eli samaa nurinaa kuin ketjussa tuhannesti aiemminkin.
 
Nykyisin ärsyttää yhä vähenevissä määrin satasen alueella kahdeksankympin köröttäjät, tuntuvat olevan kasvava ilmiö kun autoilu kallistuu. Ehkä moottoritielle hitaasti kiihdyttäjä hieman sieppasi mutta väliäkös tuolla kun ohitin hänet pientareen puolelta etten kenenkään eteen tarvinnut tuutata tötteröimään. Sitten jo ilahdutti kun pääsinkin ohittamaan yhdeksääkymppiä etenevää jonoa, syynä jonon toisena autona ollut poliisiauto.
 
Nykyisin ärsyttää yhä vähenevissä määrin satasen alueella kahdeksankympin köröttäjät, tuntuvat olevan kasvava ilmiö kun autoilu kallistuu. Ehkä moottoritielle hitaasti kiihdyttäjä hieman sieppasi mutta väliäkös tuolla kun ohitin hänet pientareen puolelta etten kenenkään eteen tarvinnut tuutata tötteröimään. Sitten jo ilahdutti kun pääsinkin ohittamaan yhdeksääkymppiä etenevää jonoa, syynä jonon toisena autona ollut poliisiauto.
Ja se pientareen puolelta ohitushan on se oikea ratkaisu? VIttu mitä arjen sankareita taas. Juu kyllä se ottaa päähän kun jengi ajaa alinopeutta (etenkin tuo prkl poliisiauton perässä alinopeutta ajaminen) mutta voisi prkl käyttää niitä aivojakin.
 
Ja se pientareen puolelta ohitushan on se oikea ratkaisu? VIttu mitä arjen sankareita taas. Juu kyllä se ottaa päähän kun jengi ajaa alinopeutta (etenkin tuo prkl poliisiauton perässä alinopeutta ajaminen) mutta voisi prkl käyttää niitä aivojakin.
Niin käytinkin. Tuntuu suorastaan pelottavalta yrittää liittyä 60-70 vauhdilla moottoritielle joten toimin jatkossakin sinua harmittavalla tavalla. Hidastelijat voivat jopa pysähtyä kiihdytyskaistalle, ja vaikka työntäisivät pulkkansa tielle niin nopeuseron ollessa 60km/h moottoritiellä ajajiin ovat riskit suuremmat kuin minun toimintani aiheuttama mielipaha sinulle.
 
Niin käytinkin. Tuntuu suorastaan pelottavalta yrittää liittyä 60-70 vauhdilla moottoritielle joten toimin jatkossakin sinua harmittavalla tavalla. Hidastelijat voivat jopa pysähtyä kiihdytyskaistalle, ja vaikka työntäisivät pulkkansa tielle niin nopeuseron ollessa 60km/h moottoritiellä ajajiin ovat riskit suuremmat kuin minun toimintani aiheuttama mielipaha sinulle.
Uhm.... Mitä jos katsoisit eteesi ja havainnoisit ajoneuvon joka ei kiihdytä yhtä nopeasti kuin sinä ja himmaisit rampin alkupäässä? Himmaat ja jätät eroa rampin alkupäässä ja liityt normi vauhtia motarille. Varsin hyvä taito jos on todella nopea tai todella hidas auto. Edellisellä autolla tuli edellä olleet pers edellä vastaan saatanan nopeasti ja nykyisellä taas ei ole liikaa varaa himmailla koska 115hp/135nm ei anna liikaa joustavuutta kiihdytyksien suhteen (juu tottakai pärjää oikein hyvin mutta pitää silti osata lukea liikennettä).

Tasan yhden kerran elämäni aikana olen ohittanut oikealta pientareen puolelta (okei penkan kautta) kun edellä ajanut auto ajoi 50% alinopeuta, suihkutteli tuulilasinpesunestettä naamaan (TL-mönkijä alla) ja aina jos yritit ohi, kiihdytti. Painoin suoraan metsikön puolelle ja painoin mönkkärillä reilusti sepelin/ruohon/kivikon kautta ohi ilman että aiheutin vaaraa muille kuin itselleni.
 
Uhm.... Mitä jos katsoisit eteesi ja havainnoisit ajoneuvon joka ei kiihdytä yhtä nopeasti kuin sinä ja himmaisit rampin alkupäässä? Himmaat ja jätät eroa rampin alkupäässä ja liityt normi vauhtia motarille. Varsin hyvä taito jos on todella nopea tai todella hidas auto. Edellisellä autolla tuli edellä olleet pers edellä vastaan saatanan nopeasti ja nykyisellä taas ei ole liikaa varaa himmailla koska 115hp/135nm ei anna liikaa joustavuutta kiihdytyksien suhteen (juu tottakai pärjää oikein hyvin mutta pitää silti osata lukea liikennettä).

Tasan yhden kerran elämäni aikana olen ohittanut oikealta pientareen puolelta (okei penkan kautta) kun edellä ajanut auto ajoi 50% alinopeuta, suihkutteli tuulilasinpesunestettä naamaan (TL-mönkijä alla) ja aina jos yritit ohi, kiihdytti. Painoin suoraan metsikön puolelle ja painoin mönkkärillä reilusti sepelin/ruohon/kivikon kautta ohi ilman että aiheutin vaaraa muille kuin itselleni.
Yritän minä kyllä. Tässä alkutilanne oli liikennevalot vasemmalle suoraan kiihdytyskaistalle ja minä toisena autona. Eli olin jo tapahtumapaikalla kun näin että sumppuun olen ajautumassa. Jos himmaan niin takanatulijat reagoivat jokainen tavallaan, en toki heitä pohtinut kun päätin poistaa itseni tulevasta sumpusta eikä moottoritien liikenne tästä toimesta häiriintynyt
 
Yritän minä kyllä. Tässä alkutilanne oli liikennevalot vasemmalle suoraan kiihdytyskaistalle ja minä toisena autona. Eli olin jo tapahtumapaikalla kun näin että sumppuun olen ajautumassa. Jos himmaan niin takanatulijat reagoivat jokainen tavallaan, en toki heitä pohtinut kun päätin poistaa itseni tulevasta sumpusta eikä moottoritien liikenne tästä toimesta häiriintynyt
Tekosyitä tekosyitä ja tekosyitä... Juuri kaltaistesi takia saa prkl olla varuillaan mitä arkisimmissa tilanteissa. Ja voin myöntää etten aja mallia "vanha pappa" vaan jos näen raon, käytän sen jne. mutta moisia idioottimaisuuksia ei tule harrastettua.
 
Tekosyitä tekosyitä ja tekosyitä... Juuri kaltaistesi takia saa prkl olla varuillaan mitä arkisimmissa tilanteissa. Ja voin myöntää etten aja mallia "vanha pappa" vaan jos näen raon, käytän sen jne. mutta moisia idioottimaisuuksia ei tule harrastettua.
No niinhän tuota vaikutat oivalta kuskilta, vitut ja perkeleet vilisevät ja rakoihin kurvaillaan. Turvallista matkaa
 
Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevat kiellot
Ajoneuvon pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty mm:

- Jalkakäytävillä, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla.

- Suojateillä ja risteyksissä sekä viiden metrin matkalla ennen niitä.

- Linja-autokaistalla ja liikenneympyrässä.
Tässä on oikein hyvä esimerkki siitä, ettei neuvoja kannata etsiä Poliisilta. Tuossahan on niin räikeä asiavirhe, ettei se ole yhtään vähempää kuin selkeän totuuden negaatio. Ei tarvinne erikseen selittää mikä se on?
No niinhän tuota vaikutat oivalta kuskilta, vitut ja perkeleet vilisevät ja rakoihin kurvaillaan. Turvallista matkaa
No sittenhän se on just näin. Kaahaamisesta huomauttava hävisi, koska kiroili. Varmaankin paska kuski ja raivohullu, kun sanoi vittu ja perkele.
 
Kyllä nää 50kmh rampista liittyjät sietäisikin ohittaa oikealta vaikken itse moista harrastakkaan. Yritä siinä tosiaan arvioida mitä pitäisi tehdä kun äsken rampin alussa kaveriin ollut 100m matkaa ja kun saavutaan sulkuviivan päähän niin onkin toinen yhtäkkiä edessä veivaamassa 50kmh ja samaan aikaan työntää rekka takaa.

Tossa ei juuri ole muuta mahista kuin ajaa rekan alle tai sitten haistella vasemman kaistan tila ja kiskasta lappu lattiassa sinne kuppaajan ja rekan välistä. Näin myös yleensä teen. Vittumaisempi vaihtoehto olisi sitten kelata kuppaajan perseeseen kiinni edes sen mitä voi ja tän jälkeen rekan eteen ja oikeaa kaistaa pitkin eteenpäin. Kuppaaja jää sitten pussiin ja todennäköisesti koettaa liittyä apukuskin etuoveen mutta oppisi varmaan liittymään.
 
Kyllä nää 50kmh rampista liittyjät sietäisikin ohittaa oikealta vaikken itse moista harrastakkaan. Yritä siinä tosiaan arvioida mitä pitäisi tehdä kun äsken rampin alussa kaveriin ollut 100m matkaa ja kun saavutaan sulkuviivan päähän niin onkin toinen yhtäkkiä edessä veivaamassa 50kmh ja samaan aikaan työntää rekka takaa.

Tossa ei juuri ole muuta mahista kuin ajaa rekan alle tai sitten haistella vasemman kaistan tila ja kiskasta lappu lattiassa sinne kuppaajan ja rekan välistä. Näin myös yleensä teen. Vittumaisempi vaihtoehto olisi sitten kelata kuppaajan perseeseen kiinni edes sen mitä voi ja tän jälkeen rekan eteen ja oikeaa kaistaa pitkin eteenpäin. Kuppaaja jää sitten pussiin ja todennäköisesti koettaa liittyä apukuskin etuoveen mutta oppisi varmaan liittymään.
Onko ylitsepääsemättömiä ongelmia seurata ja tarkkailla sitä edessä menevän liikenteen nopeutta? Jotenkin vaikea hahmottaa tilannetta missä toisen ajoneuvon perä tulee ”yhtäkkiä eteen”.

Mut nää on tietty niitä asioita mitkä oppii vasta vuosien ja vuosikymmenien ajokokemuksella. Se ei auta mitään vaikka sillä bemarilla polkisi 50 donaa maileja vuodessa, jos ikää on henkisesti tai fyysisesti 25.
 
Tämä liittymiskeskustelu osoittaa hyvin sen mitä ylläkin jo vihjailtiin, että moni täällä tuntuu olevan sitä mieltä että hyvä kuski on se joka hoitaa tilanteet itsensä kannalta parhaiten, vaikka se menisikin sekoiluksi. Tällaiset sooloilijat ärsyttävät liikenteessä ja useimmiten niiden sekoilusta on vain haittaa liikenteelle ja se tekee siitä huonosti ennakoitavaa. Mutta minä minä minä ja muut ei osaa ajaa...

Ehkä se joskus valkenee, että taitava kuski kykenee hoitamaan tilanteen kuin tilanteen niin että se on kokonaisuutena mahdollisimman ennakoitavissa ja samalla jopa voisi helpottaa muiden ajajien elämää. Se onnistuu useimmiten sekoilematta jopa tilanteissa joissa joku liittyy hitaasti motarille. Yllä mainittu ongelma että joutuu liittymään vaarallisesti rekan eteen on helposti korjattu jos lopettaa sen oman navan tuijottelun, voi liittyä.. ette varmaan arvaakaan... sen rekan taakse! Mäntit.
 
Kyllä nää 50kmh rampista liittyjät sietäisikin ohittaa oikealta vaikken itse moista harrastakkaan. Yritä siinä tosiaan arvioida mitä pitäisi tehdä kun äsken rampin alussa kaveriin ollut 100m matkaa ja kun saavutaan sulkuviivan päähän niin onkin toinen yhtäkkiä edessä veivaamassa 50kmh ja samaan aikaan työntää rekka takaa.
Pahoja paikkoja, tosin osa oppii, jos ei kerrasta, niin toisenkerran jälkeen ja seuraavalla kerralla ei lähde kiihdyttään vaan himmaa (* sen verran että voi oman liittymisen tehdä turvalisesti ja optimaalisesti.


Tossa ei juuri ole muuta mahista kuin ajaa rekan alle tai sitten haistella vasemman kaistan tila ja kiskasta lappu lattiassa sinne kuppaajan ja rekan välistä. Näin myös yleensä teen.
Virheitä sattuu, mutta jos tulee tapa, niin voisi miettiä miten tilanteiden toistumisen voisi välttää.


(*
Sori, vähän epäselvä.
Rautalankaa, jos sinne rampilla tullaan sadanmetrin välein, niin ei kiihdytä ennen kuin edellämenevä on saanut vauhtia kerättyä, eli himmataan kunnes väli riittävä omaan suosoritukseen vaikka edellä oleva mopoilisi, jos auton kiihtyvyys heikko, niin enempi parempi, silloin voi paremmin keskittyä siihen oman paikan sovittamiseen liikenenvirrassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on oikein hyvä esimerkki siitä, ettei neuvoja kannata etsiä Poliisilta. Tuossahan on niin räikeä asiavirhe, ettei se ole yhtään vähempää kuin selkeän totuuden negaatio. Ei tarvinne erikseen selittää mikä se on?
Voisit selittää, kiitos, niin ei jää epäselvyyksiä.
 
Pahoja paikkoja, tosin osa oppii muutaman kerran jälkee, jos ei kerrasta ja seuraavalla kerralla ei lähde kiihdyttään vaan himmaa sen verran että voi oman liittymisen tehdä turvalisesti ja optimaalisesti.



Virheitä sattuu, mutta jos tulee tapa, niin voisi miettiä miten tilanteiden toistumisen voisi välttää.
Hyvä että asia herättää keskustelua. Näkemys tulee tosiaan vasta muutaman kerran jälkeen. Siihen ei riitä 50 tonnia vuodessa pahvilaatikolla ajelua tai se, että kortti on ollut 200 vuotta ilman yhtään sakkoa.

Rikkomalla lakia kiihdytyskaistalla 2-3 sekuntia, menemällä liikenteen vaarantajasta ohi, minun turvallisuuteni parani. Kenelläkään se ei huonontunut, takanani tulleella tuli lisää tilaa toimia haluamallaan tavalla.

Liittymällä 60km/h muuta liikennettä hitaammin moottoritielle hidastelija vaarantaa itsensä ja muut. Tämän lähettyvillä ajaminen on vaarallista. Kaikkien turvallisuus huononee.

Hidastelemalla kiihdytyskaistan alkupäässä odottaen että hidastelija poistuu edestä (Jonkun ehdottama) huononee jo edeltävän risteyksen käyttäjien turvallisuus, sillä kuljettaja katsoo liikennevaloja odottaen että kiihdytyskaista on vapaa. Jos siellä 10 autoa jo himmailee niin tilanne yllättää ja mahdollisesti jo moottoritiehen kuulumaton risteys on tukossa. Alkuperäinen hidastelija menee menojaan tietämättä mitään, kohti seuraavaa vaaraa.

Hidastelemalla kiihdytyskaistan keskivaiheilla vauhdin jo kiihdyttyä vaarantuvat hidastaja sekä hänen takanatulijat. Ennalta-arvattavaa ei ole että kuljettaja hidastaa kiihdytyksen jälkeen kiihdytyskaistalla. Alkuperäinen hidastelija menee menojaan tietämättä mitään, kohti seuraavaa vaaraa. Koska tilanne yllättää ja kuljettajilla on reaktioaika, x:s auto joutuu jo pysähtymään. x+1 taasen...

Teen jatkossakin valintoja, joilla joku pahoittaa mielensä mutta kokonaistilanne paranee.

Pyrresin postauksissa on ajan kuluessa ollut myös "mukava ajaa kahva edellä" tai "Helposti menee 120 rampilla" tai "meinaa tehdä hulluksi" tai "alkaa vituttamaan" tai "vitun apinat" kiroilun lomassa joten kyseiselle keskimääräistä paremmalle kuskille ei ole tarvetta henk koht vastailla. Pysäytän kyllä tarvittaessa koko liikenteen jos hänellä on vitutuksesta tms. johtuva vaara kuolla ja kaipaa apua. Olen minä senkin tehnyt ja aika montaa vitutti.

Jokainenhan soittaa ja pyytää poliisin paikalle jos näkee sellaista mihin olisi syytä puuttua. Ja suosittelen myös kameratallennusta joka autoon sillä sittenhän asiasta ei tarvitse oikeudessa väitellä kun on näyttää miten se oikein meni.
 
Rikkomalla lakia kiihdytyskaistalla 2-3 sekuntia, menemällä liikenteen vaarantajasta ohi, minun turvallisuuteni parani. Kenelläkään se ei huonontunut, takanani tulleella tuli lisää tilaa toimia haluamallaan tavalla.
Puhutku nyt motarilla (kiihdytyskaistalla) penkan kautta ohittamisesta, vai jostain muusta.

Onnettomuudet usein johtuvat useammasta virheestä, ketjuttamalla virheitä riski tuppaa kasvamaan.

Toki jos virhe on tapahtunut, niin kannattaa tehdä kaikki onnettomuuden välttämiseksi, joskus voi vaati penkan puolelle väistämistä. Jos niitä tilanteita tulee usein, niin paikka miettiä että miksi. Onhan se merkki että jotain on mennyt pieleen.

Hidastelemalla kiihdytyskaistan alkupäässä odottaen että hidastelija poistuu edestä (Jonkun ehdottama) huononee jo edeltävän risteyksen käyttäjien turvallisuus, sillä kuljettaja katsoo liikennevaloja odottaen että kiihdytyskaista on vapaa. Jos siellä 10 autoa jo himmailee niin tilanne yllättää ja mahdollisesti jo moottoritiehen kuulumaton risteys on tukossa. Alkuperäinen hidastelija menee menojaan tietämättä mitään, kohti seuraavaa vaaraa.

Vai olisko kuitenkin toisin päin.

Valoissa on turvallisempaa odottaa kuin kiihdytyskaistalla, jos ramppi on jo täysi, niin ei valoissa olevat risteystä tuki.

Jos edelläolevalla on vaikeuksia sopeuttaa nopeutta liikennevirtaan, niin seuraavan takanatulevien turvallisuuden kannalta on tärkeää että himmailen niin paljon että edellämenevästä huolimatta voin itse liittyä liikennevirtaan turvallisesti.
Siinä samalla helpottaa takanatulevan tilannetta.
 
Puhutku nyt motarilla (kiihdytyskaistalla) penkan kautta ohittamisesta, vai jostain muusta.

Onnettomuudet usein johtuvat useammasta virheestä, ketjuttamalla virheitä riski tuppaa kasvamaan.

Toki jos virhe on tapahtunut, niin kannattaa tehdä kaikki onnettomuuden välttämiseksi, joskus voi vaati penkan puolelle väistämistä. Jos niitä tilanteita tulee usein, niin paikka miettiä että miksi. Onhan se merkki että jotain on mennyt pieleen.



Vai olisko kuitenkin toisin päin.

Valoissa on turvallisempaa odottaa kuin kiihdytyskaistalla, jos ramppi on jo täysi, niin ei valoissa olevat risteystä tuki.

Jos edelläolevalla on vaikeuksia sopeuttaa nopeutta liikennevirtaan, niin seuraavan takanatulevien turvallisuuden kannalta on tärkeää että himmailen niin paljon että edellämenevästä huolimatta voin itse liittyä liikennevirtaan turvallisesti.
Siinä samalla helpottaa takanatulevan tilannetta.
Olet oikeassa kaikessa mitä sanot. Tässä tilanteessa en tiennyt, kun läksin valoista vasemmalle heti alkavalle kiihdytyskaistalle, että edessä on hidastelija, kuten ei kukaan muukaan autoilija. Vielä puolessa välissäkään ei voi ennustaa että kiihdyttääkö hidastelija tarpeeksi, jatkaako kuuttakymppiä vai kenties pysäyttää autonsa kokonaan.
Puhun siis kiihdytyskaistalla pientareen kautta ohittamisesta, niin että oikeanpuoleiset renkaat ovat viivan oikealla puolella. Eivät penkassa sentään.
 
Liikennevaloista tuli mieleen yksi ärsytys. Monella on tapana valoista (tai muutenkin risteyksistä) kääntyä toisen auton perässä, vaikka ei ole vielä varmuutta siitä että sinne mahtuu omalla autollaan tukkimatta risteävää liikennettä.
Toinen ärsytys on kun liikennevalosta käännyttäessä useampikaistaiselle tielle yhtäkkisesti hypätäänkin satunnaisesti useampien kaistojen yli samalla kun käännytään.
 
Olet oikeassa kaikessa mitä sanot. Tässä tilanteessa en tiennyt, kun läksin valoista vasemmalle heti alkavalle kiihdytyskaistalle, että edessä on hidastelija, kuten ei kukaan muukaan autoilija. Vielä puolessa välissäkään ei voi ennustaa että kiihdyttääkö hidastelija tarpeeksi, jatkaako kuuttakymppiä vai kenties pysäyttää autonsa kokonaan.
Puhun siis kiihdytyskaistalla pientareen kautta ohittamisesta, niin että oikeanpuoleiset renkaat ovat viivan oikealla puolella. Eivät penkassa sentään.
Yritin nyt kuvitella tilanteen. Jostain syystä kuvittelin paikan moottoritieksi.

Edelleen on ihan normaalia että kuskit tekee virheitä, en tässä sitä kritisoit, vaan sitä että jos virheitä tapahtuu toistuvasti, niin niistä voi yrittää oppia. Seuraavalla kerralla ei ajaudu samaan tilanteeseen.

Vielä puolessa välissäkään ei voi ennustaa että kiihdyttääkö hidastelija tarpeeksi, jatkaako kuuttakymppiä vai kenties pysäyttää autonsa kokonaan.
En tiedä mikä oli rajoitus, mutta jos kiihdytyskaista useampia satoja metrejä, ja lähdössä eroa se satametriä, niin kai sen turvallisen välin edelläolevaan voi pitää. Toki siinä keskittyy sen paikan hakemiseen, ja ymmärrän että jos on tehoton ajoneuvo, niin panostaa kaiken kiihdyttämiseen.

Puhun siis kiihdytyskaistalla pientareen kautta ohittamisesta, niin että oikeanpuoleiset renkaat ovat viivan oikealla puolella. Eivät penkassa sentään.
Ok.
Tässä en kritisoit sitä että kolarin välttämiseksi väistää , vaan sitä että kuvailee toimintaa turvalliseksi, jne.



Edit:
Ja siis edelleen olen sitä mieltä että jos ollaan jossain moottorienkaltaisella kiihdytyskaistalla, niin se paikka missä uneksijankin syytä olla reipas ja silmät joka suuntaan.
Motarirampeilla huomattava että jossain päin on ihan oudot rajoitukset, siis yleisnopeus, jossain taisi olla edeltävä merkki luokkaa 60km/h.
Jossain on selkeät, viimeistään kiihdytyskaistalla sama näkyvä rajoitus kuin pääväylällä, jossain jo rampilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä liittymiskeskustelu osoittaa hyvin sen mitä ylläkin jo vihjailtiin, että moni täällä tuntuu olevan sitä mieltä että hyvä kuski on se joka hoitaa tilanteet itsensä kannalta parhaiten, vaikka se menisikin sekoiluksi. Tällaiset sooloilijat ärsyttävät liikenteessä ja useimmiten niiden sekoilusta on vain haittaa liikenteelle ja se tekee siitä huonosti ennakoitavaa. Mutta minä minä minä ja muut ei osaa ajaa...

Ehkä se joskus valkenee, että taitava kuski kykenee hoitamaan tilanteen kuin tilanteen niin että se on kokonaisuutena mahdollisimman ennakoitavissa ja samalla jopa voisi helpottaa muiden ajajien elämää. Se onnistuu useimmiten sekoilematta jopa tilanteissa joissa joku liittyy hitaasti motarille. Yllä mainittu ongelma että joutuu liittymään vaarallisesti rekan eteen on helposti korjattu jos lopettaa sen oman navan tuijottelun, voi liittyä.. ette varmaan arvaakaan... sen rekan taakse! Mäntit.
Niin sehän on sitten sille mun takana olevalle oikein palvelus kun ajan 30kmh siellä rampissa ja liityn sen rekan taakse. Ei hyvää päivää. Siitä onkin sitten hyvä putkahtaa motarille turvallisesti. Se vauhdin kelaaminen ei ole mitään oman navan tuijottelua vaan se oma napa taitaa pömpöttää näillä yarisnussuilla jotka ei osaa ajaa.

Tuo tiiriön ramppi hämeenlinnassa esimerkiksi vaan on semmoinen paikka että siinä ei paljoa ennakoinnit auta jos sinne haluaa liittyä jouhevasti jonkun tatin takana. Taino voikai sitä pysähtyä puoliväliin ramppia odottelemaan että kaista aukeaa.

Onko ylitsepääsemättömiä ongelmia seurata ja tarkkailla sitä edessä menevän liikenteen nopeutta? Jotenkin vaikea hahmottaa tilannetta missä toisen ajoneuvon perä tulee ”yhtäkkiä eteen”.

Mut nää on tietty niitä asioita mitkä oppii vasta vuosien ja vuosikymmenien ajokokemuksella. Se ei auta mitään vaikka sillä bemarilla polkisi 50 donaa maileja vuodessa, jos ikää on henkisesti tai fyysisesti 25.
Yleensä ainakin mun kohdalla ongelma on se että nää tulpat kyllä saattaa hyvinkin kiihtyä ihan normaalisti esim kävelyvauhdista sinne 50-80 nopeuteen, mutta sitten kaasu nousee vallan pois ilmeisesti? Miksi? Ei tuommosta voi ennakoida ellei tosiaan sitten jää ramppiin odottelemaan että kaista aukeaa, kun vaikka se 100m väli häviää ihan hetkessä. Mun nopeus nousee kun toisella laskee...

Siinähän nyt ei ole mitään järkeä painaa rampissa kenenkään kontissa menemään kun kaikki pelivarat häviää.

Sitten vielä kirsikkana kakun päälle jos jostain syystä saisi ison välin jättämällä kelattua 100kmh rampissa niin sitten tää tatti kiilaa oikealta suoraan keulaan vasemmalle kun on itse päässyt sinne asti.
 
Tuo tiiriön ramppi hämeenlinnassa esimerkiksi vaan on semmoinen paikka että siinä ei paljoa ennakoinnit auta jos sinne haluaa liittyä jouhevasti jonkun tatin takana. Taino voikai sitä pysähtyä puoliväliin ramppia odottelemaan että kaista aukeaa.
En nyt ymmärrä miten tuon voi hereillä oleva mokata . Edelläolevaan riittävä väli, yritetään katsoa se oma paikka, ja kiihdytetään siihen. Se on aika sama vetääkö se edelläoleva 50km/h vai sata. (*


Ainoa mikä voi mennä pieleen on se että motarilla menijöillä ei ole riittävää turvaväliä, tai siis ovat vetäneet välit kiinni.

Joo, voi sen edelläolevan perän/laatikon öljyt tulla pihalla, sitten tarvittaessa meno seis ja hätävilkut.

(*
Jos se edelläoleva yllättäne polkaisee ja katoaa maisemaa, niin ei se ole oma häpeä, nimenomaan siihen ei tarvi varautua.

Jos se oma auto ei kiihdy, ramppi ja kiihdytyskaista on lyhyt, niin entistä suuremmalla syyllä se väli varmanpäälle ja oma paikka katsoa niin ajoissa kuin voi.

Edit:
Katsoin Tiiriön (3-tie motari) liittymiä, nuo tiukat kaarteet ovat toki ärsyttäviä, ja Google katunäkymät ei kerro tätäpäivää, kai sen edelläolevan voi nykyäänkin ennakoida (jos nähnyt edellä menee joku, niin joku siellä silloin voi olla...), haaste enemmän se että kaare ja heikko näkyvyys motarille, jolloin huonosti kiihtyvällä ei pääse aloittaan kiihdytys ehkä niin aikaisin kuin haluaisi.



Edit:
Vielä tiiriöstä, jos tullaan ABC suunnallta ja mennään luoteeseen päin, niin kiihdytyskaista ilmeisesti 200metriä, rampilla lisäksi kiihdytys matkaa 100-150metriä.
Jos sen edelläolevan vauhdin oikeasti kädettää, se on siellä kiihdytyskaistan alussa 60km/h, ja itse tulee rampin kaarteessa ja alkaa kiihdyttään, niin se kuutakymppiä ajava on kerinnyt kiihdytyskaistan päähän ennenkuin sen saisi kiinni, jos nyt jostain syystä niin tekisi.


Edit2
Tiiriössä Google katunäkymän aikaan rampilla ilmeisesti 80km/h rajoitus, oletin että satanen.

Joku puhu liikenevaloista kiihdytyskaistan alussa (eri paikka, ei ehkä motari), niin vihreillä kai sitten toisilla punainen, joten helpompi mennä edellä olevan tahtiin, jos kuitekin muilla myös vihreä, niin sitten se turvaväli.
 
Viimeksi muokattu:
Niin sehän on sitten sille mun takana olevalle oikein palvelus kun ajan 30kmh siellä rampissa ja liityn sen rekan taakse. Ei hyvää päivää. Siitä onkin sitten hyvä putkahtaa motarille turvallisesti. Se vauhdin kelaaminen ei ole mitään oman navan tuijottelua vaan se oma napa taitaa pömpöttää näillä yarisnussuilla jotka ei osaa ajaa.
Jätetäänkö olkiukot pois? Eihän se muuta tilannetta mitenkään sille takana olevalle. Kaikilla rampissa olevilla on sama tilanne edessä jos ensimmäinen ajaa hitaammin, ei se yhden ohittaminen pientareelta tai sen kontissa kiinni rekan eteen liittyminen paranna sitä.
 
Tuo tiiriön ramppi hämeenlinnassa esimerkiksi vaan on semmoinen paikka että siinä ei paljoa ennakoinnit auta jos sinne haluaa liittyä jouhevasti jonkun tatin takana. Taino voikai sitä pysähtyä puoliväliin ramppia odottelemaan että kaista aukeaa.

Tuo on ilkeä paikka kyllä ihan ilman hidastelijoita edessä, rampissa tiukka mutka ja moottoritiekin vielä kaartuu niin, että näkyvyys on todella huono, sekä se erittäin lyhyt kiihdytyskaista. Tarkkana siinä pitää olla ja tietysti se edessä oleva hidastelija harmittaa, kuten aina rampissa. Mutta mitä pahempi paikka, sitä enemmän siinä pitää olla itse hereillä, eikä lähteä tekemään mitään omia erikoisratkaisuja kuten tuolla aikaisemmin mainittuja pientareen puolelta ohituksia tai jostakin välistä suoraan vasemmalle kaistalle ampumista. Se oman vauhdin hidastaminen ja sopeuttaminen on ainoa hyvä (tai vähiten huono) vaihtoehto tuossa.
 
Toinen ärsytys on kun liikennevalosta käännyttäessä useampikaistaiselle tielle yhtäkkisesti hypätäänkin satunnaisesti useampien kaistojen yli samalla kun käännytään.
Tarkoitatko tätä ylipäätään, vaiko vain silloin kun molemmista suunnista käännytään samaan suuntaan sille monikaistaiselle tielle?
Tämähän tuli tässä taannoin sallituksi, ja itsekin teen niin, mutta vain jos voin tehdä sen ajamatta kenenkään tielle. En tietenkään kurvaa esim. vasemmalle kääntyessäni sille kohdetien oikealle kaistalle, jos vastaantulevatkin kääntyvät sinne. Jos käännytään esim. nuolivalolla vain yhdestä suunnasta monikaistaiselle tielle, sillähän ei ole mitään merkitystä kanssa-ajajien kannalta mille kaistalle siinä kääntyy.
 
Pari viikkoa sitten meinasin itse syyllistyä peräänajoon rampilla. Pidin hyvää turvaväliä edellä ajavaan Aygoon, jonka arvelin liittyvän ilman ongelmia motarille ennen kaukaa motarilla tulevaa rekkaa. Kun aloin itsekin vilkuilla tuota rekan etäisyyttä ja samalla sovittaa nopeuttani siten, että ehdin rekan eteen, niin huomaan, että Aygo on vetänyt liinat kiinni ja pysähtyy rampille. Jos olisin heti reagoinut, olisin helposti ehtinyt vielä sulkuviivan yli rampille Aygon eteen, mutta ehkä parempi että jäi tekemättä.

Ilman kunnon turvaväliä Aygo olisi saanut uuden muodon ja pahimmillaan olisin varmaan työntänyt sen rekan alle. Tämä siis lakalaivan rampilla Pirkkalan suuntaan, jonka jokainen pirkanmaalla ajanut varmaan tunnistaa varsin epäkiitolliseksi paikaksi liittyä. Siitä huolimatta ihan käsittämättömän epävarma ratkaisu, joka olisi ruuhka-aikaan voinut ihan helposti johtaa onnettomuuteen.
 
Tarkoitatko tätä ylipäätään, vaiko vain silloin kun molemmista suunnista käännytään samaan suuntaan sille monikaistaiselle tielle?
Tämähän tuli tässä taannoin sallituksi, ja itsekin teen niin, mutta vain jos voin tehdä sen ajamatta kenenkään tielle. En tietenkään kurvaa esim. vasemmalle kääntyessäni sille kohdetien oikealle kaistalle, jos vastaantulevatkin kääntyvät sinne. Jos käännytään esim. nuolivalolla vain yhdestä suunnasta monikaistaiselle tielle, sillähän ei ole mitään merkitystä kanssa-ajajien kannalta mille kaistalle siinä kääntyy.
Ymmärsin kuvauksesta että kyse risteyksestä jossa kaksi kaistaa kääntyy, esim risteys missä kahdelta kaistalta saa kääntyä vasemalle (jossa kaksi kaistaa ko suuntaan), , sillä kun lähtee vaihtamaan kaistaa risteyksessä tai heit jälkeen sokkona niin ihme jos ei joskus kolise.

Ehkä tyypillistä paikoissa joissa tilanne ei ole ilmiselvä, eli jos puoliunessa vetää niin ei ehkä hoksaa että oikeanpuolinen tulossa samaan suuntaan.

Kun "poikkeusääntö" muutettiin niin ettei kielletty kääntyessä ajamasta suoraan toisella kaistalle, niin siitä seurasi sitten se että laiskuus lisäänty , ei ole niin tarkkana, ja toki osa tulkkas sen niin että niin kuuluu tehdä ja muut antakoon tilaa.

Jälkimmäinen siihen että ei varottu, ja jotkut dynaamiset pyrki ulommalta suoraan rinnalle jos joku meni "vanhaan tyyliin".
 
Jätetäänkö olkiukot pois? Eihän se muuta tilannetta mitenkään sille takana olevalle. Kaikilla rampissa olevilla on sama tilanne edessä jos ensimmäinen ajaa hitaammin, ei se yhden ohittaminen pientareelta tai sen kontissa kiinni rekan eteen liittyminen paranna sitä.
Teoriassa ei muuta. Käytännössä muuttaa.

Se on palvelus muita kohtaan kun mennään rivakasti sieltä rampista alas. Lakia noudattaen tämä toki tulee tehdä, vaikka houkutus olisi joskus laittaa jauhot suuhun noille mietiskelijöille.

En oikein ymmärrä tätä nutailijoiden puolustelua kun se on ihan autokoulusta lähtien opetettu miten tulee liittyä. Nuo 50-80kmh motarille liittyjät aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita ja syy on yksinomaan sielä ja ratin ja polkimien välissä. En tarkota että pitäisi ottaa kortti pois niiltä jotka ei osaa liittyä mutta ei pitäisi sitäkään ihmetellä miksi muilla menee hermo (ja se sitten näkyy tavalla tai toisella) sellaiseen asiaan jonka pitäisi olla hyvinkin yksinkertaista.

Otetaan sitten mieluummin vaikka ne rampit vallan pois.
 
Teoriassa ei muuta. Käytännössä muuttaa.

Se on palvelus muita kohtaan kun mennään rivakasti sieltä rampista alas. Lakia noudattaen tämä toki tulee tehdä, vaikka houkutus olisi joskus laittaa jauhot suuhun noille mietiskelijöille.

En oikein ymmärrä tätä nutailijoiden puolustelua kun se on ihan autokoulusta lähtien opetettu miten tulee liittyä. Nuo 50-80kmh motarille liittyjät aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita ja syy on yksinomaan sielä ja ratin ja polkimien välissä. En tarkota että pitäisi ottaa kortti pois niiltä jotka ei osaa liittyä mutta ei pitäisi sitäkään ihmetellä miksi muilla menee hermo (ja se sitten näkyy tavalla tai toisella) sellaiseen asiaan jonka pitäisi olla hyvinkin yksinkertaista.

Otetaan sitten mieluummin vaikka ne rampit vallan pois.
Ei se palvele muita että kiihdyttää kiireellä rampista alas, kun edessä on tilanne johon joutuu hidastamaan. Se tekee tilanteesta entistä vaikeammin ennakoitavan takana oleville.

Ei tässä ole kyse hidastelijan puolustelusta. Se on aivan sama mikä se motiivi sille on, kun keskustelua käydään siitä miten tilanne toisena osapuolena hoidetaan
 
En oikein ymmärrä tätä nutailijoiden puolustelua kun se on ihan autokoulusta lähtien opetettu miten tulee liittyä. Nuo 50-80kmh motarille liittyjät aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita ja syy on yksinomaan sielä ja ratin ja polkimien välissä. En tarkota että pitäisi ottaa kortti pois niiltä jotka ei osaa liittyä mutta ei pitäisi sitäkään ihmetellä miksi muilla menee hermo (ja se sitten näkyy tavalla tai toisella) sellaiseen asiaan jonka pitäisi olla hyvinkin yksinkertaista.

Otetaan sitten mieluummin vaikka ne rampit vallan pois.
Kukaan ei ole nutaajia puolustellut, vaan sitä että jos itse tekee virheen niin syytetään muita.

Joku mainitsi Hämeenlinnan Tiiriön motarin liittymän, jos siellä kiihdytyskaistalla joku köröttelee kuutakymppiä ja itse tehnyt virhearvion sen nopeudesta, niin kyllä jotain muitakin virheitä tehty jos sen körötteliän saavutta niin että lähtee penkan kautta ohittaa. (sitähän on jo päässä asti silloin)

Virheitä tehdään, ja ymmärrän hyvin jos se oma auto ei kiihdy, niin se vie huomiota ja yrittää aloittaa sen kiihdyksen mahdollisimman ajoissa ja kynnys höllätä on korkeampi kuin pirteämmällä. Mutta silloin erityisesti kannattaa pitää se väli.
 
Ymmärsin kuvauksesta että kyse risteyksestä jossa kaksi kaistaa kääntyy, esim risteys missä kahdelta kaistalta saa kääntyä vasemalle (jossa kaksi kaistaa ko suuntaan), , sillä kun lähtee vaihtamaan kaistaa risteyksessä tai heit jälkeen sokkona niin ihme jos ei joskus kolise.

Ehkä tyypillistä paikoissa joissa tilanne ei ole ilmiselvä, eli jos puoliunessa vetää niin ei ehkä hoksaa että oikeanpuolinen tulossa samaan suuntaan.

Kun "poikkeusääntö" muutettiin niin ettei kielletty kääntyessä ajamasta suoraan toisella kaistalle, niin siitä seurasi sitten se että laiskuus lisäänty , ei ole niin tarkkana, ja toki osa tulkkas sen niin että niin kuuluu tehdä ja muut antakoon tilaa.

Jälkimmäinen siihen että ei varottu, ja jotkut dynaamiset pyrki ulommalta suoraan rinnalle jos joku meni "vanhaan tyyliin".
Hmh, " liikennevalosta käännyttäessä useampikaistaiselle tielle" -- Itse en tästä saanut luettua että kyse oli kahdesta kääntyvästä kaistasta, vain että kohdetie on useampikaistainen. Siinähän ei ole mitään järkeä että vaihdettaisiin kaistaa kun useampi kaista kääntyy, ja kiilattaisiin jonkun eteen. Siitä en tietenkään puhunut. Jonossa kun yhdellä kaistalla käännytään, varsinkin nuolivaloissa, ei mennä kenenkään tielle vaikka miten kaistaa vaihdettaisiin. Eri juttu jos tien vastapuoleltakin käännytään samalle tielle.
 
Jätettäisiinkö kaksipyöräisiä ohittaessa turvallinen väli sivuttaissuunnassa?

14-vuotias poika loukkaantui vakavasti osuttuaan kuorma-auton keulaan Laitilassa
Ehdottomasti. Tässä tapauksessa valitettavasti kävi se pahin.

 
Voisit selittää, kiitos, niin ei jää epäselvyyksiä.
Tuossa sanotaan, että ajoneuvon pysäköinti jalkakäytävällä ja pyörätiellä on kielletty. Tämä ei pidä paikkaansa. Polkupyörä(ja siihen rinnastuvat kevyt sähköajoneuvo) on ajoneuvo, jonka pääsääntönä nimenomaan saa pysäköidä mainituille tien osille. Se on itse asiassa suositeltavaa verrattuna pysäköintiin ajoradan puolelle, ja vähemmän rajoitettuakin kaupunkiympäristössä. Molemmissa tapauksissa on toki pysäköitävä aiheuttamatta kohtuutonta haittaa eli esimerkiksi pääosin tien suuntaisesti.
 
Poliisin uutisessa puhuttiin moottorikäyttöisistä ajoneuvoista. Se, että sitä ei ollut myös tuohon toistettu, ei oikein tee siitä vielä selkeää totuuden negaatiota. Jos uutisen otsikko on "Moottoriajoneuvot eivät kuulu jalkakäytävälle", kontekstista on täysin selvää, että ei puhuta polkupyörien pysäköinnistä.
 
Pari viikkoa sitten meinasin itse syyllistyä peräänajoon rampilla. Pidin hyvää turvaväliä edellä ajavaan Aygoon, jonka arvelin liittyvän ilman ongelmia motarille ennen kaukaa motarilla tulevaa rekkaa. Kun aloin itsekin vilkuilla tuota rekan etäisyyttä ja samalla sovittaa nopeuttani siten, että ehdin rekan eteen, niin huomaan, että Aygo on vetänyt liinat kiinni ja pysähtyy rampille. Jos olisin heti reagoinut, olisin helposti ehtinyt vielä sulkuviivan yli rampille Aygon eteen, mutta ehkä parempi että jäi tekemättä.

Ilman kunnon turvaväliä Aygo olisi saanut uuden muodon ja pahimmillaan olisin varmaan työntänyt sen rekan alle. Tämä siis lakalaivan rampilla Pirkkalan suuntaan, jonka jokainen pirkanmaalla ajanut varmaan tunnistaa varsin epäkiitolliseksi paikaksi liittyä. Siitä huolimatta ihan käsittämättömän epävarma ratkaisu, joka olisi ruuhka-aikaan voinut ihan helposti johtaa onnettomuuteen.

Kyseiselle liityntäkaistallehan änkeävät sekä Tampereen keskustan suunnasta tulevat että kolmostietä etelän suunnasta saapuvat, jos haluavat jatkaa kolmostietä pohjoisen suuntaan. Lisäksi tuossa on vielä oma kaistansa Lempääläntieltä kehätielle tuleville. Sitten vielä edessä on liittyminen kehätielle ja tälle manööverille on tilaa noin sata metriä. Tuohon kun eksyy neljän maissa arkena täysperävaunuyhdistelmä ja pari pelokasta eläkeläistä, niin sirkus on valmiina. Ja lopulta vähintään kolmannes päätyy kilometrin päähän Partolan liittymään. Tuossahan kolisee pelti useamman kerran vuodessa.

Ratkaisuna tähän olisi jatkaa tuota kiihdytyskaistaa Partolan liittymään asti sen kilometrin verran, jolloin Pyhäjärven tielle liittyville olisi reippaasti enemmän mahdollisuuksia liittyä kehätielle ja Partolan suuntaan menevien ei tarvitsisi edes vaihtaa kaistaa. Sitä en osaa sanoa onko tämä mahdollista rakennuskannan ym. vuoksi.
 
On mahdollista, suunnitelmatkin ovat olemassa, mutta kolmannet kaistat maksavat 20 miljoonaa Ylen vanhemman jutun mukaan. Sattumalta lueskelin aiheesta juuri joku päivä. Sillat pääradan yli tuottanevat ison osan kustannuksista otaksun.

Läntisen kehätien ja rantatunnelin ongelmat aiheuttavat isoimmat ongelmat, varsinkin kun ongelmat toisessa pistävät myös toisen reitin ruuhkasumpuksi.. Ihme ettei löydy rahaa, kun ovat ehkä pks-seudun ulkopuolella vilkkaimmat ja häiriöherkimmät paikat.
 
Ehdottomasti. Tässä tapauksessa valitettavasti kävi se pahin.


Otsikon retoriikka on muuten taas ihan käsittämätöntä paskaa ja kunnon vittuilua uhrin omaisille:
Laitilassa kuorma-auton kanssa kolaroinut 14-vuotias pyöräilijä on kuollut saamiinsa vammoihin

Kuorma-auton yliajamaksi joutunut 14-vuotias pyöräilijä onkin siis kolaroinut? Kai se on ohittajan vastuulla suorittaa se ohitus turvallisesti, vaikka vielä ei laista löydykään sitä 1,5m etäisyyttä?
 
Otsikon retoriikka on muuten taas ihan käsittämätöntä paskaa ja kunnon vittuilua uhrin omaisille:
Laitilassa kuorma-auton kanssa kolaroinut 14-vuotias pyöräilijä on kuollut saamiinsa vammoihin

Kuorma-auton yliajamaksi joutunut 14-vuotias pyöräilijä onkin siis kolaroinut? Kai se on ohittajan vastuulla suorittaa se ohitus turvallisesti, vaikka vielä ei laista löydykään sitä 1,5m etäisyyttä?
Ei tossa syytetä ketään. Molemmat törmäsivät ajoneuvolla, eli kolaroivat.
 
Ei tossa syytetä ketään. Molemmat törmäsivät ajoneuvolla, eli kolaroivat.

Jos luet tuon uudestaan, niin huomaat, että pyöräilijästä tehdään otsikossa se aktiivisempi osapuoli tai vähintäänkin tasa-arvoistetaan roolit onnettomuuden vastuullisina, vaikka lähtökohtaisesti syyllinen on se ohittava osapuoli. Kyse on myös lapsesta, jonka todennäköisesti (ei toki aina) pystyy erottamaan liikenteessä hyvissä ajoin ja jolta ei voi odottaa ihan täydellistä käyttäytymistä liikenteessä ja siksi täytyy noudattaa erityistä varovaisuutta etenkin ohituksissa.
 
Pari viikkoa sitten meinasin itse syyllistyä peräänajoon rampilla. Pidin hyvää turvaväliä edellä ajavaan Aygoon, jonka arvelin liittyvän ilman ongelmia motarille ennen kaukaa motarilla tulevaa rekkaa. Kun aloin itsekin vilkuilla tuota rekan etäisyyttä ja samalla sovittaa nopeuttani siten, että ehdin rekan eteen, niin huomaan, että Aygo on vetänyt liinat kiinni ja pysähtyy rampille. Jos olisin heti reagoinut, olisin helposti ehtinyt vielä sulkuviivan yli rampille Aygon eteen, mutta ehkä parempi että jäi tekemättä.

Ilman kunnon turvaväliä Aygo olisi saanut uuden muodon ja pahimmillaan olisin varmaan työntänyt sen rekan alle. Tämä siis lakalaivan rampilla Pirkkalan suuntaan, jonka jokainen pirkanmaalla ajanut varmaan tunnistaa varsin epäkiitolliseksi paikaksi liittyä. Siitä huolimatta ihan käsittämättömän epävarma ratkaisu, joka olisi ruuhka-aikaan voinut ihan helposti johtaa onnettomuuteen.

Aygo on hidas kiihtymään :D t aygon omistaja
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 100
Viestejä
4 668 744
Jäsenet
76 552
Uusin jäsen
Whinnish Fistler

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom