Auto väistää tietä ylittävää pyörää ainoastaan mikäli
1) Autolla on kolmio tai stop-merkki tai uusi "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"-merkki (*)
2) Auto tulee jostain parkkipaikasta tai pihasta tms, ei "oikealta tieltä"
3) Auto on juuri kääntymässä/kääntynyt
tielle jota pyöräilijä ylittää (huom: auton ei tarvi väistää ennen kääntymistään jos ehdot 1 tai 2 ei toteudu, jos on kääntymässä pois tieltä jota pyöräilijä ylittää)
4(**) Liikennevalot näyttää autolle punaista
5(**) Pyörä tulee alunperinkin tilanteeseen ajorataa pitkin aivan kuin autot, ja tulee tasa-arvoiseen risteykseen oikealta.
Liikenneympyrässä sitten auton ajaessa kohti ympyrää toteutuu ehto 1, auton poistuessa ympyrästä toteutuu ehto 3, joten liikenneympyrässä auto väistää aina
Minulla on tuossa työmatkan verrella kaksi paikkaa, missä minun pitää pyörällä ylittää ajorata, ja suurin osa autoliikenteestä menee suoraan ilman kolmiota.
Arviolta >70% autoilijoista Espoossa ei tunnu osaavan väistämissääntöjä vaan alkavat pysähtelemään ja "päästämään minua yli" kun odotan vuoroani että menen heidän jälkeensä. Se, mikä tässä ärsyttää vielä enemmän on, että usein sen yhden hidastelevan auton takana olisi ollut hyvin tilaa ylittää se katu, mutta kun se auto hidastelee, sitten kun se lopulta tajuaa että en ole ylittämässä sen edestä, sen auton jälkeen ei kadun yli enää ehdikään ennen sitä seuraavaa (ja mahdollisesti myös sitä seuraavaa) autoa.
Eli liikennesääntöjä tuntematon tai "ylikohtelias" autoilija vaan aiheuttaa sen, että liikenne hidastuu
aivan kaikille, eniten minulle jota kohtaan he kuvittelevat olevansa "kohteliaita".
Toisessa noista kahdesta paikasta on vielä perinteinen useamman kaistan giljotiini, kun yksi auto pysähtyy (väistämisvelvollisuuksien vastaisesti) päästämään minua yli, jos menisin yli sen edestä, siellä olisi huomattava riski, että toista kaistaa tulisi auto sen takaviistossa pysähtymättä.
(*)
(**) Nämä ei sinänsä liity pyörän ja auton kohtaamiseen vaan on yleisiä liikennesääntöjä