Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Espanjassa, missä vietän talvet Dogmalla munkkikahvipyöräillen. Autoilijat kiltisti odottavat pyöräilijän takana, kunnes pääsee 2m tilalla ohi. Vaikka 10 kilometria tullaan pyörän perässä 30km/h nopeudella. Ei pala hermot. Ehkä kerran viimeisen 3 vuoden aikana joku ajoi liian läheltä. Mutta epäilen vahvasti että oli ulkomaalainen.

Suomessa jos tie on kapea ja vastaan tulee auto. Niin ugrilla palaa käämit ja ohi on päästävä vaikka tilaa ei olisi kuin 10cm kahvaan. Tätä tapahtuu liian usein. Tosin Suomessa valkoisen viivan oikealla puolella on ruhtinaalliset 5 cm tilaa pyörälle, kun korruptio on estänyt tekemästä tarpeeksi leveää.
 
Auto väistää tietä ylittävää pyörää ainoastaan mikäli

Tuohon oikeastaan tiivistyy se, miksi homma meni ihan pieleen siinä reilut 25 vuotta sitten, kun alettiin mainostamaan liikennesääntöjä pääsanomalla 'pyöräilijä väistää aina'. Paitsi että se 'perustapaus', joka tämän propagandan perustana oli, olikin todellisessa maailmassa melko harvinainen ja lähes kaikki muut auton ja pyörän kohtaamistilanteet ovat sellaisia, että joko autoilija väistää kyseisessä risteyksessä aina tai sitten riippuu kulkijoiden kulkusuunnista, eikä mitään 'oletusta' voida oikeasti sanoa olevan.

Muutama vuosi sitten kävin erään maaseutupaikkaunnan keskustaajaman (Tyrnävä) kaikki suojatiepaikat läpi. Tulos oli, että pyöräilijä väistää aina ~17%, autoilija väistää aina ~37%, jompikumpi väistää riippuen autoilijan kääntymisestä ~42%, loput vanhentuneita merkintöjä muuttuneissa paikoissa ja/tai eivät ole suojateitä alkuunkaan (+ yksi vähän liian kaukana ympyrästä oleva suojatie ilman kolmiota kellekään, varsinainen loukku alakoulun kulmalla, vaikka ympyrän piti parantaa liikenneturvallisuutta). Lisäksi tuloksena oli paljon havaintoja suojatie/pyörätienjatke-maalauksien epäloogisuuksista, mutta niiden osalta laki on sittemmin päivittynyt (ja nykyään suojatienjatkemaalaus tarkoittaakin jotain merkitsevää).

Yhden paikkakunnan todellisuus toki ei ole sama kuin toisen paikkakunnan todellisuus - eikä aina yhden paikkakunnan sisälläkään. Tuollakin ne 'pyöräilijä väistää aina'-suojatiet olivat käytännössä lähes kaikki yhden vuosina 2000-2005 rakennetun asuinalueen sisällä ja muualle niitä ei juuri ollut.

Ja se autoilijoiden ärsyttävyys - ihan liian usein autoilijat väistävät minua pyöräilijänä, vaikka a) ajan ajoradalla (ei pyörätietä) ja b) tulen vielä kolmion takaa autoilijaan nähden. Siinä sitten molemmat seisoo, että miksei se jo mene.
 
Liikenneturvallisuuta kyllä olisi, jos sääntöjä muutettaisiin niin, että todellakin pyöräilijä väistää autoa aina. Olisin tähän myös itse pyöräilijänä täysin valmis. Se olisi monessakin tilanteessa "väärin" pyöräilijää kohtaan, mutta lopputuleman yksinkertaisuus ja yksiselitteisyys silti veisi mielestäni kirkkaan voiton.
 
Auto väistää tietä ylittävää pyörää ainoastaan mikäli
1) Autolla on kolmio tai stop-merkki tai uusi "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"-merkki (*)
2) Auto tulee jostain parkkipaikasta tai pihasta tms, ei "oikealta tieltä"
3) Auto on juuri kääntymässä/kääntynyt tielle jota pyöräilijä ylittää (huom: auton ei tarvi väistää ennen kääntymistään jos ehdot 1 tai 2 ei toteudu, jos on kääntymässä pois tieltä jota pyöräilijä ylittää)

4(**) Liikennevalot näyttää autolle punaista
5(**) Pyörä tulee alunperinkin tilanteeseen ajorataa pitkin aivan kuin autot, ja tulee tasa-arvoiseen risteykseen oikealta.

Liikenneympyrässä sitten auton ajaessa kohti ympyrää toteutuu ehto 1, auton poistuessa ympyrästä toteutuu ehto 3, joten liikenneympyrässä auto väistää aina

Minulla on tuossa työmatkan verrella kaksi paikkaa, missä minun pitää pyörällä ylittää ajorata, ja suurin osa autoliikenteestä menee suoraan ilman kolmiota.

Arviolta >70% autoilijoista Espoossa ei tunnu osaavan väistämissääntöjä vaan alkavat pysähtelemään ja "päästämään minua yli" kun odotan vuoroani että menen heidän jälkeensä. Se, mikä tässä ärsyttää vielä enemmän on, että usein sen yhden hidastelevan auton takana olisi ollut hyvin tilaa ylittää se katu, mutta kun se auto hidastelee, sitten kun se lopulta tajuaa että en ole ylittämässä sen edestä, sen auton jälkeen ei kadun yli enää ehdikään ennen sitä seuraavaa (ja mahdollisesti myös sitä seuraavaa) autoa.

Eli liikennesääntöjä tuntematon tai "ylikohtelias" autoilija vaan aiheuttaa sen, että liikenne hidastuu aivan kaikille, eniten minulle jota kohtaan he kuvittelevat olevansa "kohteliaita".


Toisessa noista kahdesta paikasta on vielä perinteinen useamman kaistan giljotiini, kun yksi auto pysähtyy (väistämisvelvollisuuksien vastaisesti) päästämään minua yli, jos menisin yli sen edestä, siellä olisi huomattava riski, että toista kaistaa tulisi auto sen takaviistossa pysähtymättä.


(*)
b8a0c13d-9497-5173-9399-30c9ef62558b

(**) Nämä ei sinänsä liity pyörän ja auton kohtaamiseen vaan on yleisiä liikennesääntöjä
Yritetään muistaa, muistelin väärin että joskus olisi ollut sääntö että jos suojatie on suoran pyörätien jatke, sitten pitää auton väistää mutta sotken ehkä johonkin muuhun.

Kotini lähellä valitettavasti on suojatie (ilman kärkikolmiota) mitä kohden pyörät tuntuvat tulevan aikamoista vauhtia, ja ainakin tulee vaikutelma että he olettavat autojen väistävän (tai sitten he uskovat ehtivänsä alta pois, vähän kuin punaisia päin juokseva jalankulkija). Silloin harvoin kun olen itse pyörällä liikenteessä eikä tie ole tyhjä autoista, nousen yleensä kaiken varalta pyörän satulasta pois niin ei tarvitse kenenkään miettiä saanko ylittää tien vai en = saan.

Tulipahan mieleen että taisi olla viimeksi eilen kun rikoin tuota sääntöä, eli päästin pyöräilevän perheen ylittämään ilman kärkikolmiota olevan suojatien. Jotenkin vain tuli henkinen blokki vain ajaa yli kun suojatien reunaa kohti tuli, nousematta pyörän selästä, ehkä kuusivuotias lapsi vanhempineen. He myös ylittivät suojatien pysähtymättä, polkemalla. En alkanut siinä liikaa miettiä olenko etuajo-oikeutettu vai en, kun pieni lapsi oli yhtälössä mukana, mutta olisin toivonut että perheenpää olisi opettanut lapselleen nousemaan pyörän selästä pois ja ylittämään suojatie kävellen.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenneturvallisuuta kyllä olisi, jos sääntöjä muutettaisiin niin, että todellakin pyöräilijä väistää autoa aina. Olisin tähän myös itse pyöräilijänä täysin valmis. Se olisi monessakin tilanteessa "väärin" pyöräilijää kohtaan, mutta lopputuleman yksinkertaisuus ja yksiselitteisyys silti veisi mielestäni kirkkaan voiton.
Pyöräilijän pitäisi siis arvata, milloin auto on esimerkiksi ajamassa pyörätien ylitse tai tulossa jostain pihasta, ja se mielestäsi parantaisi liikenneturvallisuutta? Kääntyessä pitäisi sitten väistää jalankulkijoita, muttei pyöräilijöitä. Johan tulisi sekasotku.

Väistämissäännöt ovat täysin yksiselitteisiä ja hyvin yksinkertaisia, kunhan ymmärtää kaksi asiaa: 1) kääntyvä ajoneuvo väistää kevyttä liikennettä ja 2) polkupyörä on tuota yhtä poikkeusta lukuunottamatta tasan samanlainen ajoneuvo kuin mikä tahansa muukin ja sitä koskevat tasan samat väistämissäännöt. Jos tulet autolla ajoradalle, väistät ajoradan liikennettä, ellei liikennemerkki muuta sano. Samoin pyörällä. Kukaan ei toivottavasti kuvittele suojatien suojaavan autoja. Yhtä selvää pitäisi olla se, ettei suojatie suojaa pyörääkään.
 
Kun vielä vähän mietiskelee siinä auton ratissa liikennesääntöjä, voi havaita, että kaikki paitsi kohdan 3 väistämistilanne ovat tasan samoja sääntöjä, jotka koskevat ihan kaikkia ajoneuvoja ihan jatkuvasti eteen tulevissa risteystilanteissa. Polkupyörän väistämistä koskee siis tasan yksi poikkeussääntö, eli väistäminen kääntyessä myös oikealle. Ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa muistaa. Tosiasiassa ainoa vaikeus pyöräilijöiden väistämisessä on se asennevamma, ettei pyörää pidetä oikeana ajoneuvona.

Sama koskee kääntäen myös suurta osaa pyöräilijöistä. Juuri tänään aamulla sain kuulla olevani mulkku, kun pyöräilijä kyseli että miksen anna tilaa pyörille suojatiellä ja vastasin noudattavani vain liikennesääntöjä. Tosiasiassa annoin tilaa, kun kerran hyökkäsi alle, mutta ilmoitin äänimerkillä potentiaalisesta vaaratilanteesta.

2) polkupyörä on tuota yhtä poikkeusta lukuunottamatta tasan samanlainen ajoneuvo kuin mikä tahansa muukin ja sitä koskevat tasan samat väistämissäännöt

Ei ole tismalleen samoja, vaan on toinenkin poikkeus: "tasa-arvoisessa risteyksessä" molempien ajaessa suoraan autoilijan (tai siis ajoradalla kulkevan ajoneuvon) ei tarvi väistää oikealta tulevaa pyörää, mikäli tämä tulee pyörätietä. Sen sijaan ajorataa pitkin tulevaa ajoneuvoa on väistettävä, vaikka se olisi pyörä.
 
Viimeksi muokattu:
Yritetään muistaa, muistelin väärin että joskus olisi ollut sääntö että jos suojatie on suoran pyörätien jatke, sitten pitää auton väistää mutta sotken ehkä johonkin muuhun.

Nykylain mukaan asia termien osalta lopulta *on* nimenomaan noin nyt.

Jos tiehen on maalattu pyörätienjatke, niin se kertoo, että tässä kohtaa auto väistää aina. Jos maalaus on suojatie, niin sitten taas ei voida tietää pelkästään tiemaalausta katsomalla kumpi väistää.

Mutta siinä kohtaa asia menee sekavaksi, että maalaukseen ei kuitenkaan saa luottaa (ja talvella lumen alta se tietenkään ei näy). Lisäksi ne maalaukset tulevat olemaan vielä pitkään väärin maalattuja, vaikka maalausten siirtymäaika loppuisikin.
 
Ei ole tismalleen samoja, vaan on toinenkin poikkeus: "tasa-arvoisessa risteyksessä" molempien ajaessa suoraan autoilijan ei tarvi väistää oikealta tulevaa pyörää, mikäli tämä tulee pyörätietä. Sen sijaan ajorataa pitkin tulevaa ajoneuvoa on väistettävä, vaikka se lisi pyörä.

Ei se ole poikkeus tasa-arvoisesta risteyksestä. Se vaan ei ole sitten tasa-arvoinen risteys, vaan ajoradan ja pyörätien risteys, jossa pyöräilijä väistää aina. Eli se tapaus, mitä vuosikymmenet jaksettiin markkinoida "normaalitapauksena" autoilijan ja pyöräilijän risteämisestä.

Uudessa laissa siihen tilanteeseen tuotiin nyt uudistuksena pyöräilijän ylityspaikka, jonka kohdalla on autoilijoille kolmiot ja korotettu risteysalue. Se se sitten on kyllä varsinainen poikkeus risteysten joukossa. Ainoa paikka missä tiedän semmoisen olevan koko Pohjois-Suomessa on Oulun torinrannassa Pakkahuoneenkadun jatkeella. Varmaanhan niitä muitakin on, mutta eipä oo sattunu kohalle.
 
Ei se ole poikkeus tasa-arvoisesta risteyksestä. Se vaan ei ole sitten tasa-arvoinen risteys, vaan ajoradan ja pyörätien risteys, jossa pyöräilijä väistää aina. Eli se tapaus, mitä vuosikymmenet jaksettiin markkinoida "normaalitapauksena" autoilijan ja pyöräilijän risteämisestä.

Ei oikeasti olekaan, mutta jos asiaa yrittää ajatella tavalla kuten Antti Alien sitä ajattelee, tämä on poikkeus.

Kommenttini oli vastaus nimenomaan Antin viestiin.
 
Nämä kummallisuudet myös. kevyenliikenteenväylä menee tien yli, muttei ole etes suojatietä vain saareke keskellä tietä, eikä minkäänlaisia maalauksia eikä liikennemerkkejä.
 
Ei ole tismalleen samoja, vaan on toinenkin poikkeus: "tasa-arvoisessa risteyksessä" molempien ajaessa suoraan autoilijan (tai siis ajoradalla kulkevan ajoneuvon) ei tarvi väistää oikealta tulevaa pyörää, mikäli tämä tulee pyörätietä. Sen sijaan ajorataa pitkin tulevaa ajoneuvoa on väistettävä, vaikka se olisi pyörä.
Jos autolla tulee pyörätieltä oikealta tasa-arvoiseen risteykseen, vaikkapa nyt kuormattuaan autonsa pyörätielle pysäytettynä, auto tietenkin väistää ajoradalle tullessaan. Väistämisvelvollisuus tilanteessa tulee tasan samasta lainkohdasta kuin miksi polkupyörällä on pyörätieltä ajoradan risteykseen tullessaan väistettävä. TLL 24 § 4. mom: "Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella."

Pitää vain hahmottaa, että pyörätie päättyy risteykseen, ajoneuvo siirtyy pyörätieltä ajoradalle, ja risteyksen toisella puolella alkaa sitten uusi pyörätie, jos sieltä sellainen liikennemerkki löytyy.
 
Nämä kummallisuudet myös. kevyenliikenteenväylä menee tien yli, muttei ole etes suojatietä vain saareke keskellä tietä, eikä minkäänlaisia maalauksia eikä liikennemerkkejä.
Oletuksena on, että autoilijat ymmärtävät olevansa väistämisvelvollisia kevyen liikenteen väylää ylittäessään, samoin kuin kevyen liikenteen kulkijoiden on ymmärrettävä olevansa väistämisvelvollisia ajorataa ylittäessään. Hollannissa tuollainen järjestely on käsittääkseni varsin yleinen: pyörätie jatkuu samassa tasossa ja ajoradalla kulkeva liikenne hidastaa väkisinkin töyssyä ylittäessään.
 
Nykylain mukaan asia termien osalta lopulta *on* nimenomaan noin nyt.

Jos tiehen on maalattu pyörätienjatke, niin se kertoo, että tässä kohtaa auto väistää aina. Jos maalaus on suojatie, niin sitten taas ei voida tietää pelkästään tiemaalausta katsomalla kumpi väistää.

Mutta siinä kohtaa asia menee sekavaksi, että maalaukseen ei kuitenkaan saa luottaa (ja talvella lumen alta se tietenkään ei näy). Lisäksi ne maalaukset tulevat olemaan vielä pitkään väärin maalattuja, vaikka maalausten siirtymäaika loppuisikin.
Pyörätienjatke-maalaus ei määrää väistämisestä. Pitää olla liikennemerkki B5/B6/B7. Toisin kuin suojatie, joka on pelkällä maalauksella ihan yhtä suojatie kuin liikennemerkillä.
 
Pyörätienjatke-maalaus ei määrää väistämisestä. Pitää olla liikennemerkki B5/B6/B7. Toisin kuin suojatie, joka on pelkällä maalauksella ihan yhtä suojatie kuin liikennemerkillä.
Juuri näin. Esimerkiksi talvella ei voi nähdä millainen seepraraidoitus siellä tiehen on maalattuna. Väistämisvelvollisuudet määritellään näissä tilanteissa liikennemerkein. Jos pyörätie/pyörätien jatke/suojatie ylittää suoran ajoradan, eikä siinä ole liikennemerkkejä muusta kertomassa, pyöräilijät väistävät ylittäessään ajoradan, elleivät hyppää pyörän selästä ja taluta kulkinettaan.
 
Pyörätienjatke-maalaus ei määrää väistämisestä. Pitää olla liikennemerkki B5/B6/B7. Toisin kuin suojatie, joka on pelkällä maalauksella ihan yhtä suojatie kuin liikennemerkillä.

Kyllä, aivan niin. Tämä vaan on se hienoinen epämääräisyys arkijärjelle, mikä uuteen lakiin vielä jäi. Pyörätienjatke-tiemaalaus ei määrää väistämisestä. Mutta sitä ei saa enää maalata kuin semmoisiin kohtiin, joissa autot on määrätty liikennemerkeillä väistämisvelvollisiksi (tai maalaus on parkkipaikan/pihaliittymän/yms kohdalla, missä väistäminen tulee parkkipaikalta tulemisesta/kääntymisestä/jne).

-> Joten käytännössä jos tiessä on maalattuna pyörätienjatke, se tarkoittaa, että siinä autoilijat joutuvat aina väistämään pyöräilijää johtuen muista syistä kuin nimenomaan siitä tiemaalauksesta. Tiemaalaus vain kertoo, että näin on, silloin kun se sattuu näkymään. Sitten joskus, kun aikaa on kulunut tarpeeksi, että maalaukset ovat oikeasti uusittu lain mukaisiksi.
 
Enpä tiedä onko tästä jo keskusteltu (liian pitkä lanka asian selvittämiseksi), mutta kannanpa korteni kekoon.

Se tunne kun ohitat motarilla jonkun cruise päällä ja tämä alkaakin kiihdyttämään juuri kun olet kohdalla ja hidastaa taas kun olet päässyt ohi.
 
Enpä tiedä onko tästä jo keskusteltu (liian pitkä lanka asian selvittämiseksi), mutta kannanpa korteni kekoon.

Se tunne kun ohitat motarilla jonkun cruise päällä ja tämä alkaakin kiihdyttämään juuri kun olet kohdalla ja hidastaa taas kun olet päässyt ohi.
Aika yleistä joo, mutta koska haluan ajatella ihmisistä vain hyvää, kuvittelen sen johtuvan vain siitä että he olivat ajatuksissaan ajelleet "alinopeutta" ja heräsivät todellisuuteen kun joku lähti ohittamaan, ja pyrkivät korjaamaan nopeutensa muun liikenteen mukaiseksi. Ja hetken kuluttua torkahtavat uudestaan rattiin.

Kuspäitä he ovat silti, heidät pitäisi ampua ja syöttää koirille. Ja sitten ne koiratkin pitäisi ampua!
 
Aika yleistä joo, mutta koska haluan ajatella ihmisistä vain hyvää, kuvittelen sen johtuvan vain siitä että he olivat ajatuksissaan ajelleet "alinopeutta" ja heräsivät todellisuuteen kun joku lähti ohittamaan, ja pyrkivät korjaamaan nopeutensa muun liikenteen mukaiseksi. Ja hetken kuluttua torkahtavat uudestaan rattiin.

Kuspäitä he ovat silti, heidät pitäisi ampua ja syöttää koirille. Ja sitten ne koiratkin pitäisi ampua!
Aika ristiriitainen kommentti, ensin haluaa ajatella ihmisistä pelkkää hyvää, mutta lopussa aivan päinvastoin. Muutenkin voisi näinä maailman aikoina vähän miettiä noita ammuskeluajatuksia. Niin paljon viatonta ihmistä on kuollut aseisiin tänäkin vuonna.
 
Alan olla sitä mieltä että puolet kuskeista pitäisi määrätä pakolliseen teoria ja liikennekäyttäytymisen uudelleenkoulutukseen. Etelässä ajelin Turku-helsinki välin motaria jossa kaksi kaistaa, jotenkin korostui että kun ihmiset ovat tottuneet ruuhkiin niin liitytään ohituksen jälkeen ihan eteen. Ihan kun ei riittäisi jo että se takapuskuri höylätään melkein ohittamaan lähdössä.

Tähän höyläämiseen liittyen näin sitten kotipaikalla sellaisen että takana hiilosti melkein tyhjällä motarilla paku. Edessä alkoi rekka lähestyä 100 alueella, vilkaisin takapeiliä ja paku näytti siltä että olisi lähdössä ohi, mutta vilkkua ei näy. Ajoi esim melkein keskiviivan päällä ja ihan perseessä. No, laitoin oman vilkun päälle ja siirryin vasemmalle kun ahdisti muutenkin se pöpi takana. Arvaatteko mitä paku tekee?

Paku vetäisi kaasun pohjaan ja ohitti oikealta pienestä välistä ennen rekkaa, ja liittyi puskuria hipoen eteen. Ilmeisesti olisi pitänyt ymmärtää että hän juuri ohittaa minut ilman vilkkua.
 
Missä tällaisia on?
En osaa sanoa, ajatteliko edellinen keskustelija juuri tällaisia tapauksia, mutta esimerkiksi Vaasan Pitkäkadulla jalkakäytävä jatkuu ajoradan yli useammassa pienemmässä risteyksessä. Tuosta eteenpäin tulee ainakin kaksi muutakin samanlaista risteystä.
 
Ralleissa näkee kyllä mitä mielenkiintoisimpia rattisankareita. Ajelen Jämsän suunnalla launtaina tiellä missä tippuu tietyö alueella 80 rajoitus 50 ihan ymmärrettävästi. Hiljennän itse mittarin mukaan 60 kmh joka omalla autolla n. 55 oikeaa nopeutta.Takana tuleva bemari ei ilmeisesti tätä hyväksy vaan vetää pientareelta sora ja kivet pöllyten aivan älytöntä vauhtia ohi ja jatkaa samaa vauhtia koko työmaan läpi. Sain kyllä melkosen kivisuihkun auton keulaan, onneksi ei näköjään pahemmin maalit lähtenyt tai tuulilasi hajonnut.
 
Ralleissa näkee kyllä mitä mielenkiintoisimpia rattisankareita. Ajelen Jämsän suunnalla launtaina tiellä missä tippuu tietyö alueella 80 rajoitus 50 ihan ymmärrettävästi. Hiljennän itse mittarin mukaan 60 kmh joka omalla autolla n. 55 oikeaa nopeutta.Takana tuleva bemari ei ilmeisesti tätä hyväksy vaan vetää pientareelta sora ja kivet pöllyten aivan älytöntä vauhtia ohi ja jatkaa samaa vauhtia koko työmaan läpi. Sain kyllä melkosen kivisuihkun auton keulaan, onneksi ei näköjään pahemmin maalit lähtenyt tai tuulilasi hajonnut.
Tuo on kyllä jännä miten kova paikka se on hiljentää sitä vauhtia rajoitusten mukaiseksi, etenkin työmaa-alueella. Moni tällainen Mr. Cool kuvittelee että on kova jätkä kun uskaltaa ajaa ylinopeutta, mutta kyllä se enemmän vaatii persoonalta että uskaltaa ajaa rajoitusten mukaan. ;)
 
Aika yleistä joo, mutta koska haluan ajatella ihmisistä vain hyvää, kuvittelen sen johtuvan vain siitä että he olivat ajatuksissaan ajelleet "alinopeutta" ja heräsivät todellisuuteen kun joku lähti ohittamaan, ja pyrkivät korjaamaan nopeutensa muun liikenteen mukaiseksi. Ja hetken kuluttua torkahtavat uudestaan rattiin.

Kuspäitä he ovat silti, heidät pitäisi ampua ja syöttää koirille. Ja sitten ne koiratkin pitäisi ampua!

Toi kiihdytys -> nukahdus vain kuvaa hyvin tätä suomen liikennettä, kaikilla kenellä oikeus ajaa niin harva oikeasti keskittyy siihen ajamiseen oikeasti.

Jos mä ajaisin prätkällä kuten 90% tuolla liikenteessä olevista ameeboista ajaa niin olisin kuollut alle kilometrin jälkeen! Tänään taas aamuliikenteessä kehällä saavutan edellä olevaa vasemalla kaistalla, pistän vilkun päälle ja vaihdan oikealle kaistalle ja jatkan samaa vauhtia, pääsen siihen maagisen metrin päähän autosta niin tämä hattara lähtee vaihtamaan kaistaa ilman vilkkua, kunnes huomaa minut ja meinaa vetää vasemmalle kaiteeseen niin että sora lentää :facepalm:

Tuppi nurin ja äkkiä karkuun, voin kuvitella kuinka siellä autossa herneaivo miettinyt kuinka hän ei tehnyt mitään väärää.
 
Alan olla sitä mieltä että puolet kuskeista pitäisi määrätä pakolliseen teoria ja liikennekäyttäytymisen uudelleenkoulutukseen. Etelässä ajelin Turku-helsinki välin motaria jossa kaksi kaistaa, jotenkin korostui että kun ihmiset ovat tottuneet ruuhkiin niin liitytään ohituksen jälkeen ihan eteen. Ihan kun ei riittäisi jo että se takapuskuri höylätään melkein ohittamaan lähdössä.

Tähän höyläämiseen liittyen näin sitten kotipaikalla sellaisen että takana hiilosti melkein tyhjällä motarilla paku. Edessä alkoi rekka lähestyä 100 alueella, vilkaisin takapeiliä ja paku näytti siltä että olisi lähdössä ohi, mutta vilkkua ei näy. Ajoi esim melkein keskiviivan päällä ja ihan perseessä. No, laitoin oman vilkun päälle ja siirryin vasemmalle kun ahdisti muutenkin se pöpi takana. Arvaatteko mitä paku tekee?

Paku vetäisi kaasun pohjaan ja ohitti oikealta pienestä välistä ennen rekkaa, ja liittyi puskuria hipoen eteen. Ilmeisesti olisi pitänyt ymmärtää että hän juuri ohittaa minut ilman vilkkua.

Aika helvetin verkkaisesti saa kyllä motarinopeudella ajaa, jos "paku vetäsee kaasun pohjaan" ja parin sekunnin päästä oikealta sun ja rekan välistä ohi??? Vai otitko vasemman kaistan ikään kuin varmuuden vuoksi jotain 300 metriä ennen edessä häämöttävää rekkaa, niin kuin 90%:a tumpeloista tuntuu tuolla ottavan.
 
Perinteinen miljoonaan kertaan keskusteltu ärsytys parin sadan kilsan motariajosta viime viikonlopulta: Järjettömän moni ohittaja vaihtaa kaistaa takaisin oikealle aivan keulan eteen riippumatta siitä, onko edessä ja takana tyhjää vai ei. Kuivalla kelillä tuo on lähinnä ohikiitävän ärsytyksen paikka, sateella sitten jo huomattava turvallisuusriski, kun kurat tuulilasissa vievät ohitettavalta näkyvyyden.

Olisi kiva joskus päästä tuollaisen tampion korvien väliin näkemään mitä siellä liikkuu. Todennäköisesti ei mitään muuta kuin "minäminäminä".
 
Perinteinen miljoonaan kertaan keskusteltu ärsytys parin sadan kilsan motariajosta viime viikonlopulta: Järjettömän moni ohittaja vaihtaa kaistaa takaisin oikealle aivan keulan eteen riippumatta siitä, onko edessä ja takana tyhjää vai ei. Kuivalla kelillä tuo on lähinnä ohikiitävän ärsytyksen paikka, sateella sitten jo huomattava turvallisuusriski, kun kurat tuulilasissa vievät ohitettavalta näkyvyyden.

Olisi kiva joskus päästä tuollaisen tampion korvien väliin näkemään mitä siellä liikkuu. Todennäköisesti ei mitään muuta kuin "minäminäminä".

Tositampiot erikseen, mutta mä luulen että moni ei vaan osaa hahmottaa sitä autoaan, mittasuhteita ja vauhtia. Moni ei edes ole kuullut sitä muistisääntöä, että sitten on aika hyvä aika palata kaistalle kun ohitettavan molemmat etuvalot näkyy taustapeilistä.
 
Aika helvetin verkkaisesti saa kyllä motarinopeudella ajaa, jos "paku vetäsee kaasun pohjaan" ja parin sekunnin päästä oikealta sun ja rekan välistä ohi??? Vai otitko vasemman kaistan ikään kuin varmuuden vuoksi jotain 300 metriä ennen edessä häämöttävää rekkaa, niin kuin 90%:a tumpeloista tuntuu tuolla ottavan.
Moottoritienopeudella sakkorajalle turvavälin päästäessä rekkaan jää etäisyyttä 67 metriä. Nopeusero, jos ohittaja ajaa 120 km/h ja rekkapena rajoitinta vastaan 89 km/h, kuten kyseisellä ammattiryhmällä tapana on, on 31 km/h. Näin ohittaen jää vähintään 5 sekuntia aikaa tuikata oikealta ohi.

Todellisuudessa 90 % moottoritiellä ohittavista ajelee nollat taulussa aivan perälautaan kiinni, jarruttaa, ja vasta sitten herää ohitustarpeeseen. Kaistalle palaaminen tapahtuu tietysti heti, kun ohitettava on kadonnut hetkeksi peilistä katveeseen. Sinunko mielestäsi näin pitäisikin tehdä, ettei vasen kaista vain mene ja kulu puhki "varmuuden vuoksi" käytöstä?
 
Moottoritienopeudella sakkorajalle turvavälin päästäessä rekkaan jää etäisyyttä 67 metriä. Nopeusero, jos ohittaja ajaa 120 km/h ja rekkapena rajoitinta vastaan 89 km/h, kuten kyseisellä ammattiryhmällä tapana on, on 31 km/h. Näin ohittaen jää vähintään 5 sekuntia aikaa tuikata oikealta ohi.

Todellisuudessa 90 % moottoritiellä ohittavista ajelee nollat taulussa aivan perälautaan kiinni, jarruttaa, ja vasta sitten herää ohitustarpeeseen. Kaistalle palaaminen tapahtuu tietysti heti, kun ohitettava on kadonnut hetkeksi peilistä katveeseen. Sinunko mielestäsi näin pitäisikin tehdä, ettei vasen kaista vain mene ja kulu puhki "varmuuden vuoksi" käytöstä?

Kyllä hyvin usein näkee niitä Untoja jotka vaihtaa vasemmalle kaistalle ja valmistautuvat ohitukseen kun rekka on vasta kaukana näkyvissä ja sitten vilkutellaan valoja kun joku hävytön ajaa oikealta ohitse.

Jos paku ajaa siinä perässä ja ilman eroa alkunopeudessa tulee heittämällä ohi oikealta ja palaa takaisin, kyllä siinä on se ensimmäinen ohittaja ollut aivan väärällä kaistalla väärään aikaan.
 
Tositampiot erikseen, mutta mä luulen että moni ei vaan osaa hahmottaa sitä autoaan, mittasuhteita ja vauhtia. Moni ei edes ole kuullut sitä muistisääntöä, että sitten on aika hyvä aika palata kaistalle kun ohitettavan molemmat etuvalot näkyy taustapeilistä.
Niin ja usein jos ohitat autoa vasemmalla kaistalla niin persiissä roikkuu joku joka hiillostaa vaihtamaan kaistaa takaisin aivan liian aikaisin. Joskus kun itse olen tietoisesti venyttänyt ohitusta sen verran että jäisi turvaväliä ohitettuun autoon, niin se hiillostaja on ohittanut oikealta keskari vilkkuen heti kun siihen väliin on mahtunut.
 
Niin ja usein jos ohitat autoa vasemmalla kaistalla niin persiissä roikkuu joku joka hiillostaa vaihtamaan kaistaa takaisin aivan liian aikaisin. Joskus kun itse olen tietoisesti venyttänyt ohitusta sen verran että jäisi turvaväliä ohitettuun autoon, niin se hiillostaja on ohittanut oikealta keskari vilkkuen heti kun siihen väliin on mahtunut.

Näitäkin on joo, mutta aivan yhtä usein noita etupuskuriin tulijoita on, vaikka takana olisi puoli kilsaa tyhjää.
 
Kyllä hyvin usein näkee niitä Untoja jotka vaihtaa vasemmalle kaistalle ja valmistautuvat ohitukseen kun rekka on vasta kaukana näkyvissä ja sitten vilkutellaan valoja kun joku hävytön ajaa oikealta ohitse.

Jos paku ajaa siinä perässä ja ilman eroa alkunopeudessa tulee heittämällä ohi oikealta ja palaa takaisin, kyllä siinä on se ensimmäinen ohittaja ollut aivan väärällä kaistalla väärään aikaan.
Yritän vielä uudelleen rautalangasta: jos lähdet ohittamaan niin läheltä lähestyvää autoa, että joku maanteiden sankari ei ehtisi tulemaan oikealta ohitse, aloitit ohituksesi aivan liian myöhään ja vaaransit sekä itsesi että ohitettavan.

Esimerkkinä käyttämäni 67 metriä on aivan ehdoton minimi, jota lähemmäksi ajamalla pitäisi poliisin käsikirjan mukaan olla tarjolla sakkoja. Itse lähden ohitukseen moottoritiellä n. 130 metrin päästä, sillä vakkari alkaa hidastamaan etäisyyden huvettua alle 4 sekuntiin. Jos ohitettavana on 110 km/h ajeleva henkilöauto, saatan polkaista vähän lisää nopeutta. Rekan kohdalla en sellaista edes harkitse.

Ja kuten kirjoitin, olen kyllä havainnut, että suurin osa ei ohita turvallisesti riittävän etäisyyden päästä. Löytyykö lisää ilmoittautujia siihen joukkoon?
 
Kyllä hyvin usein näkee niitä Untoja jotka vaihtaa vasemmalle kaistalle ja valmistautuvat ohitukseen kun rekka on vasta kaukana näkyvissä ja sitten vilkutellaan valoja kun joku hävytön ajaa oikealta ohitse.

Jos paku ajaa siinä perässä ja ilman eroa alkunopeudessa tulee heittämällä ohi oikealta ja palaa takaisin, kyllä siinä on se ensimmäinen ohittaja ollut aivan väärällä kaistalla väärään aikaan.
Jos paku ajanut puskurissa kiinni eikä lähtenyt ohittamaan vaikka edellä menevä selvästi tätä odotti, niin ei kyllä voi tätä edellä menevää syyttää.
 
Perinteinen miljoonaan kertaan keskusteltu ärsytys parin sadan kilsan motariajosta viime viikonlopulta: Järjettömän moni ohittaja vaihtaa kaistaa takaisin oikealle aivan keulan eteen riippumatta siitä, onko edessä ja takana tyhjää vai ei. Kuivalla kelillä tuo on lähinnä ohikiitävän ärsytyksen paikka, sateella sitten jo huomattava turvallisuusriski, kun kurat tuulilasissa vievät ohitettavalta näkyvyyden.

Olisi kiva joskus päästä tuollaisen tampion korvien väliin näkemään mitä siellä liikkuu. Todennäköisesti ei mitään muuta kuin "minäminäminä".

Kun ohitettava päättää itse alkaa kiihdyttämään rinnalla ja käytännössä siten estää turvavälin kelaamisen ennen paluuta, en syyttäisi pelkästään ohittajaa.

Jos esimerkiksi ajaa vakionopeudella 8-9 kmh ylinopeutta, puolet alle rajoitusten ajavista ohitettavista alkavat kiihdyttämään juuri silloin kun ohittava saavuttaa ohitettavan. Tunnollinen ohittaja ei ala tässä ajamaan sakkonopeutta, vaan malttaa palata kaistalle vasta kun on tilaa.

Vesi- ja räntäsateella sekä sohjon ja suolalumen aikana ohitettava kyllä aina hiljentää kaistalle paluun jälkeen ja tekee itse taas hyvän turvavälin.
 
Yritän vielä uudelleen rautalangasta: jos lähdet ohittamaan niin läheltä lähestyvää autoa, että joku maanteiden sankari ei ehtisi tulemaan oikealta ohitse, aloitit ohituksesi aivan liian myöhään ja vaaransit sekä itsesi että ohitettavan.

Esimerkkinä käyttämäni 67 metriä on aivan ehdoton minimi, jota lähemmäksi ajamalla pitäisi poliisin käsikirjan mukaan olla tarjolla sakkoja. Itse lähden ohitukseen moottoritiellä n. 130 metrin päästä, sillä vakkari alkaa hidastamaan etäisyyden huvettua alle 4 sekuntiin. Jos ohitettavana on 110 km/h ajeleva henkilöauto, saatan polkaista vähän lisää nopeutta. Rekan kohdalla en sellaista edes harkitse.

Ja kuten kirjoitin, olen kyllä havainnut, että suurin osa ei ohita turvallisesti riittävän etäisyyden päästä. Löytyykö lisää ilmoittautujia siihen joukkoon?

Usein vielä nämä "turvalliset ohittajat" eivät myöskään osaa katsoa peiliin, että onko sieltä takaa mahdollisesti tulossa joku, vaan "turvallisesti" vaihtavat kaistaa vasemmalle "koska oikeus" ja "koska ylinopeutta ei saa ajaa" ja sitten alkavat suunnitella hermostuneesti sitä puolen minuutin päästä koittavaa rekan ohitusta. Todellisuudessa kuitenkin vaarantavat liikennettä. Niitä rekan takaa eteen ohituskaistalle tuikkaavia on kyllä niitäkin jotka vaihtavat kaistaa siitä ihan rekan perästä, ne on vielä vaarallisempia, kuin ne todella kaukaa ohittamaan lähtevät.
 
Usein vielä nämä "turvalliset ohittajat" eivät myöskään osaa katsoa peiliin, että onko sieltä takaa mahdollisesti tulossa joku, vaan "turvallisesti" vaihtavat kaistaa vasemmalle "koska oikeus" ja "koska ylinopeutta ei saa ajaa" ja sitten alkavat suunnitella hermostuneesti sitä puolen minuutin päästä koittavaa rekan ohitusta. Todellisuudessa kuitenkin vaarantavat liikennettä. Niitä rekan takaa eteen ohituskaistalle tuikkaavia on kyllä niitäkin jotka vaihtavat kaistaa siitä ihan rekan perästä, ne on vielä vaarallisempia, kuin ne todella kaukaa ohittamaan lähtevät.
Yritätkö nyt siis rinnastaa vasemmalla kaistalla ylinopeutta ajavan väliaikaisen hidastamistarpeen siihen, että vaihtaa kaistaa väistämättä? Ensimmäinen kun on ihan normaalia liikennettä, vaikka se kuinka sitä ylinopeutta ajavaa harmittaisinkin. Ylinopeus ei tuo etuajo-oikeutta.

Jälkimmäinen taas on juuri sitä, mistä aiemmin kirjoitin. Ei osata ennakoida pätkääkään, ohitettava tulee täytenä yllätyksenä kilometrien lähestymisen jälkeen auton mitan päähän eteen ja siitä sitten pitää äkkiä pujahtaa taakseen katsomatta ohi, ettei nyt vaan häiritsisi vasemmalla viimeiset sata kilometriä jatkuvaa ohitusta tekemässä ollutta kaaharia.
 
Yritätkö nyt siis rinnastaa vasemmalla kaistalla ylinopeutta ajavan väliaikaisen hidastamistarpeen siihen, että vaihtaa kaistaa väistämättä? Ensimmäinen kun on ihan normaalia liikennettä, vaikka se kuinka sitä ylinopeutta ajavaa harmittaisinkin. Ylinopeus ei tuo etuajo-oikeutta.

Jälkimmäinen taas on juuri sitä, mistä aiemmin kirjoitin. Ei osata ennakoida pätkääkään, ohitettava tulee täytenä yllätyksenä kilometrien lähestymisen jälkeen auton mitan päähän eteen ja siitä sitten pitää äkkiä pujahtaa taakseen katsomatta ohi, ettei nyt vaan häiritsisi vasemmalla viimeiset sata kilometriä jatkuvaa ohitusta tekemässä ollutta kaaharia.

Kaikki kokeneemmat paljon ajavat kyllä tunnistavat tilanteen, että moottoritiellä joku lähtee aivan todella tarpeettoman aikaisin sitä rekkaa ohittamaan ja näin aiheuttaa pahan tulpan sinne vasemmalle kaistalle. Usein vielä ohitusvahdin ollessa reilusti alinopeuden puolella.
 
Ärsyttää tuollainen kun ei osata lähteä valoista kiihdyttämään, ei mikään ihme ettei tyypillinen bemarikuski jaksanut odotella milloin se kaasupoljin löytyy vai löytyykö. Samalla tavalla nämä mummot ja mamikset voi ohittaa siellä motarilla. Aina parempi jos on loskakeli ja saa heittää kurat ja kivet lasille.

 
Kaikki kokeneemmat paljon ajavat kyllä tunnistavat tilanteen, että moottoritiellä joku lähtee aivan todella tarpeettoman aikaisin sitä rekkaa ohittamaan ja näin aiheuttaa pahan tulpan sinne vasemmalle kaistalle. Usein vielä ohitusvahdin ollessa reilusti alinopeuden puolella.
Sitä voi kerätä itselleen kokemusta jatkuvista virheellisistä tavoista, jolloin niistä muodostuu vähitellen kuvitelma siitä, miten väärin ajaminen onkin itse asiassa se, miten kaikkien muidenkin pitäisi tehdä, tai sitten voi yrittää koko parantaa ajotapojaan. Jos on oikein harrastunut tapaus, saattaa osata jopa liikennesäännöt ja tietää, että moottoritielläkin saa ihan vapaasti ohittaa oikealta, jos liikutaan jonossa, kuten maalaamasi "pahan tulpan" tapauksessa tietenkin kävisi. Vai oliko se kuitenkin liioittelua ja tosi asiassa "paha tulppa" kesti 30 sekuntia, ja taakse ehtivät yksi BMW ja Audi painettuaan vielä vähän lisää kaasua nähtyään vasemmalle kaistalle siirtyneen kohteen?
 
Aika helvetin verkkaisesti saa kyllä motarinopeudella ajaa, jos "paku vetäsee kaasun pohjaan" ja parin sekunnin päästä oikealta sun ja rekan välistä ohi??? Vai otitko vasemman kaistan ikään kuin varmuuden vuoksi jotain 300 metriä ennen edessä häämöttävää rekkaa, niin kuin 90%:a tumpeloista tuntuu tuolla ottavan.

Myönnän, vaihdoin kaistaa jo sata metriä ennen rekan perää. Päätökseen edesvaikutti se että takaa ajava kuski oli selvästi vaarallinen eikä vain häiritsevä. Kai siellä mielessä joku pieni piru myös kuiskasi että kun ei herra kerta lähde ohi niin mennään sitten itse ensin. Mutta toki unohdin että näitä teiden ritareita pitäisi kohdella kuin kukkaa kämmenellä. Pinna on tasan nolla, ja varuillaan saa olla koko ajan kun saattavat tehdä mitä vain.

Edit: Osaan myös kertoa syynkin siihen miksi 90% ärsyyntyy omalla kohdalla: Pitäisi ajaa motarilla (tai tiellä x) vähintään 110 100 alueella. Minulla vaan sattuu olemaan romu, jossa ei ole vakkaria. Arvaa vain miten paljon se nykyään ärsyttää ihmisiä, joilla suurimmalla osalla on vakkari? Voin kertoa että paljon. Pienikin sahaus nopeudessa aiheuttaa yleensä heti ohittamishalun tai sitten roikkumisen puskurissa. Tästä olen kirjoittanut tänne aiemminkin, nykyään on ihan helvettiä ajaa ilman vakkaria ellet sitten aja ylinopeutta jatkuvasti etteivät ne nopeuden muutokset pudota nopeutta juuri sakkorajalla ajavien vakkarikuskien nopeuden alle. Tätä en halua tehdä, joten minua ohitetaan usein.
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää tuollainen kun ei osata lähteä valoista kiihdyttämään, ei mikään ihme ettei tyypillinen bemarikuski jaksanut odotella milloin se kaasupoljin löytyy vai löytyykö. Samalla tavalla nämä mummot ja mamikset voi ohittaa siellä motarilla. Aina parempi jos on loskakeli ja saa heittää kurat ja kivet lasille.

No olihan tuo nyt aika turhaa spedeilyä. Sama jatkui vielä liikenneympyrässä. Joku lippis-jonne saanut vähän liian tehokkaan auton alleen ja pitää sillä sitten egoilla, sellaiselta tuo näyttää.
 
Ärsyttää tuollainen kun ei osata lähteä valoista kiihdyttämään, ei mikään ihme ettei tyypillinen bemarikuski jaksanut odotella milloin se kaasupoljin löytyy vai löytyykö. Samalla tavalla nämä mummot ja mamikset voi ohittaa siellä motarilla. Aina parempi jos on loskakeli ja saa heittää kurat ja kivet lasille.

Ei kyllä valitettavasti liikene yhtään sympatiaa tuollaiselle pelleilylle. Ihan sama jos joku hidastelee valoissa, muttei sen takia tarvitse muita vaarantaa.
 
Tuon bemarivideon kommenteissa Facebookissa myös haettiin syypäätä kaikkialta muualta kuin bemarin ratin takaa, mikä oli osin yllätys. Olihan tuo nyt aika röyhkeä koukkaus ja ei jäänyt videolla ainoaksi. Ja jos tuollaista aletaan katsemaan sormien läpi tai jopa kannustamaan, niin sitten koukkaukset ja pujottelu vain pahenee ja liikennekulttuuri menee vaarallisemmaksi. Kolaririski kasvaa huomattavasti. Kärsivällisyys on ihan hyvä taito liikenteessä ja kun selvästi ollaan taajama-alueella vilkkaan liikenteen seassa, niin jatkuva ohittelu ei loppupeleissä ajallisesti juuri hyödytä :hammer:

Kojelautakameroissa on lisäksi kalansilmälinssi, jolloin autot näyttävät olevan paljon kauempana kuin todellisuudessa. Tuossa IL:n videossa myös autojen välissä oli todellisuudessa paljon vähemmän tilaa kuin kommenttipalstalle huutelevan tietokoneen näytöllä näkyy. Mentiin kyllä aivan kuvausauton etupuskurin edestä.

Omista kojelautakameravideoistakin otin kommentit pois oman mielenterveyden vuoksi. Jos ajan vakionopeudensäätimellä nopeusrajoituksen (GPS-nopeus) mukaan ja Bemari ohittaa sokkona keltaisella sulkuvialla ja on vain tuuria, ettei autoa tule vastaan, niin se on kuulemma oma vika "nössöilyn" takia. Tai jos joku tulee kolmion takaa tai punaisia päin eteen ja polkaisen heti auton havaittuani jäisellä tiellä jarrut pohjaan, niin provosoin kuulemma toista turhaan pysähtymällä liian lähelle.
 
Viimeksi muokattu:
Moottoritienopeudella sakkorajalle turvavälin päästäessä rekkaan jää etäisyyttä 67 metriä. Nopeusero, jos ohittaja ajaa 120 km/h ja rekkapena rajoitinta vastaan 89 km/h, kuten kyseisellä ammattiryhmällä tapana on, on 31 km/h. Näin ohittaen jää vähintään 5 sekuntia aikaa tuikata oikealta ohi.

Todellisuudessa 90 % moottoritiellä ohittavista ajelee nollat taulussa aivan perälautaan kiinni, jarruttaa, ja vasta sitten herää ohitustarpeeseen. Kaistalle palaaminen tapahtuu tietysti heti, kun ohitettava on kadonnut hetkeksi peilistä katveeseen. Sinunko mielestäsi näin pitäisikin tehdä, ettei vasen kaista vain mene ja kulu puhki "varmuuden vuoksi" käytöstä?

Kokeile painaa millä tahansa pakettiautolla edes 100 vauhdissa "kaasu pohjaan", niin kuin lainaamani kirjoittaja asiaa kuvaili ja ihmettele kuinka pitkään menee saavuttaa tarvittava välimatka, jollaisella ajetaan oikealta ohi ja rekkaa ennen vielä vasemmalle kaistalle.

Ohessa esimerkkinä suht modernin sekä ennen kaikkea täysin tyhjän pakettiauton kiihtyvyyttä, eli lähtenyt paikoiltaan kaasu pohjassa. Se on vieläkin verkkaisempaa, jos lähtee vedättämään motarinopeudesta eteenpäin. Mitäpä kuvittelet, nopeutuuko vai hidastuuko vauhti alla olevasta videosta jos pakettiauto on A. vanhempi, B. painavampi ja C. lähtee kiihdyttämään tasanopeudesta oikealta ohitse?




Sitten kun esität vastaukset kysymyksiini A, B ja C, voidaan jatkaa väittelyä siitä kuinka pitkän matkan verran tilaa oikealle kaistalle vaaditaan että sieltä pääsee "pakettiauto koukkaamaan oikealta rekan välistä ohitse". Eli kuinka vitun kauan pitää lainaamani postaajan hinata vasenta kaistaa että pakettiautolla joku kerkeää oikealta ohitse.

EDIT:

Tässä vielä lisää eritehoisten, mutta TYHJIEN pakettiautojen kiihtyvyyksiä:

 
Ei siihen 5 metrin liikkumiseen kauaa mene. Kun oli oikeasti ihan perseessä kiinni. Ja ihan eteen tuli. Enkä lisännyt vauhtia ohitukseen.
 
Kokeile painaa millä tahansa pakettiautolla edes 100 vauhdissa "kaasu pohjaan", niin kuin lainaamani kirjoittaja asiaa kuvaili ja ihmettele kuinka pitkään menee saavuttaa tarvittava välimatka, jollaisella ajetaan oikealta ohi ja rekkaa ennen vielä vasemmalle kaistalle.
Olenhan minä pakuilla ajanut ja ohittanutkin. Riippuu täysin pakettiautosta, mutta jos pellin alla on edes jotain muuta kuin kuskin jalat, 120->140 km/h kestää n. 10 sekuntia kiihdyttää tyhjällä autolla. Siinä ajassa ohittaja on kulkenut jo 28 metriä pidemmälle kuin 120 km/h ajava ohitettava. Rekkaa taas olisi lähestytty 86 metriä 120 km/h ajavan toimesta. Ohitus alkoi kuulemma n. 100 metriä aiemmin, mikä osuu lukuihin varsin hyvin. Turhaan meuhkaat.
 
Ihme väännön saa aikaan ihme jutuista. Mut kaipa tämä ketju on sitten juuri siihen. Toisaalta en ihmettele yhtään kun oikea elämä on villimpää kuin villi länsi.
 
Moottoritienopeudella sakkorajalle turvavälin päästäessä rekkaan jää etäisyyttä 67 metriä. Nopeusero, jos ohittaja ajaa 120 km/h ja rekkapena rajoitinta vastaan 89 km/h, kuten kyseisellä ammattiryhmällä tapana on, on 31 km/h. Näin ohittaen jää vähintään 5 sekuntia aikaa tuikata oikealta ohi.

Todellisuudessa 90 % moottoritiellä ohittavista ajelee nollat taulussa aivan perälautaan kiinni, jarruttaa, ja vasta sitten herää ohitustarpeeseen. Kaistalle palaaminen tapahtuu tietysti heti, kun ohitettava on kadonnut hetkeksi peilistä katveeseen. Sinunko mielestäsi näin pitäisikin tehdä, ettei vasen kaista vain mene ja kulu puhki "varmuuden vuoksi" käytöstä?
Tähän vielä se, että 120km/h on 33m/s ja jos perushaaveilijalla menis vaikka 1sek reaktioon niin sellanen 50m olis sopiva turvaväli noissa nopeuksissa..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom