Jos munkkivuori - espoon ikea välillä ajetaan onnistuneesti joka päivä ~0,5s turvavälillä ja lähes jokaisen väli on tuo sama niin joku 2s väli hetkellisesti rekkaa ohittaessa on ns. aivan helventinmoista liioittelua. Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.
Onnettomuuksiin vaaditaan yleensä useampi virhe, ei kannata tietoisesti tehdä virheitä.
Lisäksi ohittaminen, kaistanvaihto, on helmpompaa asiallisella turvavälillä, ohittaminen kaistanvaihto on tilanteita joissa huomio muualla kuin edelläajavan perässä, ja tilanteita joissa voi syntyä tilanne missä tarvitaan turvaväliä. Eli nimenomaan tarvitaan asillinen turvaväli.
Se että muut tötöilee ei ole syy itse tehdä samaoja virheitä, vaan silloin on vielä tärkeämpää itse välttää turhia virheitä.
Muutenkaan jossain perusmotarilla ei sekunnissa eikä kahdessa tapahdu yhtään mitään. Lehmä tai meteoriitti ei maagisesti teleporttaaa keskelle tietä vaan pääösin näet 500m eteen ja jos tie on tyhjä/hiljainen niin seuraavaan 10 sekuntiin ei tapahdu yhtään mitään.
Ei kannata ulosmitata motarin tarjoamaa turvallisempaa ympäristöä, ja vielä tavalla josta ei ole mitään hyötyä.
Lyhyet turvavälit lisää pumppaamista, lisää vaaratilanteita, tekee liikenteestä tukoista, vaikka ei olisi ruuhkaa, jos jonot pitenee kahden auton pussujunasta pidemmeiksi, niin tuollaisilla väleillä estää tehokkaasti liittymisen kiihdytyskaistoila motarille, estää tehokkaasti kaistanvaihdot jne.
Kyllä nuo on ajokorttikoulutuksessa käyty läpi, vuosikymmeniä, liikenteessä on toki pitkän kokemuksen kuljettajia joilla se tietotaso (koulutus) on 60-70 luvulta, mutta jos nyt jottain liikenneturvallisuus juttua lukenut, katsellut tai kuunnellut, niin ei heidänkään osalta pitäisi tiedon puutteesta olla kyse.
Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.
Jos ajellaan samaa vauhtia kuin rekka, niin tuolla tavalla muodustaa entistä pidempi "ajoneuvoyhdistelmän.", jossa takanatulialla huono näkyvyys ja huomion vie se reken perä.
Jos suuvutetaan rekkaa, ja aikomus ohittaa, niin onhan se paljon helpompaa asiallisella turvavälillä, voi onnistua ilman jarruttelua, voi onnistua ilman kiilaamisia jne. Jos jätät sen kaistanvaihdon sinne 10m päähän, joudut hiljentää rekan vauhtiin jos ei tilaa ja tarvit paljon isomman vapaan tilan vasemmalla kaistalla.
Jatkossa suojatietä ei enää sallita 60 km/h nopeusrajoitusalueella ilman valo-ohjausta. Jos perusteita nopeusrajoituksen alentamiselle ei ole, suojatie tullaan poistamaan. Entisen suojatien kohdalle voi jäädä tienylityspaikka. Tällöin suojatiemerkit ja tiemerkinnät poistetaan, mutta ylityspaikasta varoitetaan hyvissä ajoin ennen kohdetta uudella jalankulkijoita-merkillä (A16). On tärkeää huomioida, että suojatien ja ylityspaikan juridinen ero on suuri. Suojatiellä olevalle tai ylitykseen valmistautuvalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Ylityspaikassa tätä velvollisuutta ei ole.
Näitä on tänne oulun laitaosille ilmestynyt monta, minunkin asuinpaikkani lähellä kolme n,5km matkalla, suurin osa kävelijöistä ja pyöräilijöistä käyttää kuin suojatietä.
Tälläisia tarkoitin, en löytänyt nuita lähelläolevia mapsista, on sen verran uusia
Mikähän noissa on muuttunut. Jos suojatielle on ollut tarve, niin onko niiden käyttö nyt romahtanut niin rajusti että ne on voitu poistaa. Voi onko alun alkaenkin olleet turhia.
Epäilit että johtuu nopeusrajoituksista, jos aiemmin suoajatie, niin kuljettaja joutunut sovittaan nopeuden, jos nyt varoitus, niin sama, suurin juttu se mainitsemasi, eli ei tarvi esteetöntä kulkua antaa, eli ei tarvi aina pysähtyä jos joku reunalle tulossa.