De jure kyllä, de facto ei. Sallittu maksiminopeus on se mihin valvova taho ei puutu.
Ei, se että jotain ei valvota, saati ei aina rangaista ei tee siitä sallittua saati tavoiteltavaa.
Se on totta että joinain aikoina joillain tieosuuksilla keskinopeudet ylittää korkeimman sallitun, se ei tarkoita että aina ja joka paikassa, saati että olisi tavoiteltavaa, riippuen tie osuudesta niin voi johtaa siihen että rajoituksia lasketaan, ja tehdään muita järjestelyjä jotta nopeudet oikeasti pysyisi halutussa.
On tieosuuksia joissa joissain oloissa korkeammat rajoitukset olisi ihan perusteltavia, siihen on ratkaisu muuttuvat rajoitukset.
Koska kaikki kuljettajat ei osaa sitä nopeutta sovittaa tilanteen mukaan, vaan toimivat sillä ajatuksella että tikkarinopeus on minimi tavoite, joillain se minimi tavoite on ns korkein sallittu + "puuttumis" kynnys + korjaus.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku ajaa alle suurinta sallittua,
Eli sallittua. Joillain on sitäkin vastaa.
Mutta ajaa mitä vauhtia tahansa niin ilman muuta tärkeää että seuraa muutaliikennettä, ja jos joku aikoo ohittaa, niin tekee siitä omalta osaltaan turvallista.
Se että jotkut ehdottelee että rajoitusten mukaan ajavien pitäisi alkaa antamaa tilaa tapa "rikolliselli" että he voisivat jatkaa touhuaan, niin siinä vaatimuksessa joku raja.
Tuo on eri asia kuin se että ajelee , toivottavasti hyvästä syystä, reilusti alle rajoitusten olosuhteissa joissa keskiverto ajoneuvolla ja kuskilla sopiva, turvallinen vauhti olisi tikkarinopeus, niin siinä toivottavaa että välillä näkee vähän enemmän vaivaa nopeampien ohituksen helpottamisessa.
Tästä esimerkkinä, läksin Haminasta pikkutunneilla öljykuormassa ja yksi hiivatti seurasi Juvalle asti perseessä vaikka on ohituskaistoja ylämäissä joissa vauhtini hiipui yms. Lopulta pysäytin yhdistelmän keskelle kaistaa (aamuyö, ei muuta liikennettä) ja odotin niin kauan että lammas hitaasti ja varoen siirtyi edelleni. Ei se takanatulija muuten haittaa, mutta kun peilistä häikäisee. Yön pimeydessä kun ajetaan, sopiva väli edellämenijään on kilometrin luokkaa ellei aikomusta ohittaa ole.
No on sekin saavutus että peileistä näkyi.
Mutta tuossa ilmeisesti edellämenevän vauhti on ollut sopivaa siihen asti kun edellämeniä menohalut loppu keskelle kaistaa. (voi toki muitakin syitä olla perässä roikkumiseen)
Sen on toki hyvä että siinä tilanteessa ohitti erittäin varovasti.
Sitä en kyllä tajua miksi siellä kontissa pitää olla, en nyt tarkoita että kilometri pitäisi olla, mutta muutamasatametriä luulisi olevan paljon mukavampaa, ehkä vanha adaptiivinen vakkari joka ei kykene asiallisiin etäisyyksiin.