Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mutta se ei ole ongelma, jos päästää nopeamman ohi. Ainakaan itsellä ei ole ikinä ollut ongelmana perässä roikkuvat. Jos nopeampi tulee taakse, niin annan tilaa. En koe egoni siitä kärsivän.

Jonoa ei ole ilman sitä ensimmäistä hidasta.

Toki raskaan kaluston perässä oleva hinaaja tekee jonon myös. Jos ei ole kiire, niin pysähtykööt kahville.

No minäpä kerron esimerkin tältä päivältä. Ajan Kehä II nopeusrajoitusten 80 mukaan. Liikennettä on. Ohi ei pääse. Perseessä sniffaa joku 5 m päässä. Alkaa vituttaa. Päästän ohi. Liimautuu toisen perseeseen, matkaa 3 m siihen nyt. Ei pääse minnekään vaikka hiostaa nyt sitä jo 1 m päässä. Eikä hyödyttäisikään, koska seuraava auto jo tukkii reitin.

No sitten tavattiin tämä ohittelija taas liikennevaloissa. Ei päässyt oikeasti nopeammin, kuin perseilytilastoihin. Jonne lippalakki päässä tollottaa kännyä ja varmaan Tinderöi samalla. Stna näitä tolloja!
 
No minäpä kerron esimerkin tältä päivältä. Ajan Kehä II nopeusrajoitusten 80 mukaan. Liikennettä on. Ohi ei pääse. Perseessä sniffaa joku 5 m päässä. Alkaa vituttaa. Päästän ohi. Liimautuu toisen perseeseen, matkaa 3 m siihen nyt. Ei pääse minnekään vaikka hiostaa nyt sitä jo 1 m päässä. Eikä hyödyttäisikään, koska seuraava auto jo tukkii reitin.

No sitten tavattiin tämä ohittelija taas liikennevaloissa. Ei päässyt oikeasti nopeammin, kuin perseilytilastoihin. Jonne lippalakki päässä tollottaa kännyä ja varmaan Tinderöi samalla. Stna näitä tolloja!
Jotenkin tuttua. Tosin se on sanottava että välillä liikennevalojen sykli tekee ihanat että pääset tyyliin kilometrin päähän 20kmh alinopeutta ajavasta ja sankari saa kiinni koska risteävä liikenne ja/tai ylipäätään liikennevalot eivät osu sykliin vaikka ajat rajoitusten mukaan. Viimeksi tänään sai ihmetellä 30kmh 50kmh alueella ajavaa jonka ohitin ikuisuus sitten ja yhtäkkiä on kontissa 30kmh rajoituksella kun menohaluja löytyykin yhtäkkiä.
 
Jotenkin tuttua. Tosin se on sanottava että välillä liikennevalojen sykli tekee ihanat että pääset tyyliin kilometrin päähän 20kmh alinopeutta ajavasta ja sankari saa kiinni koska risteävä liikenne ja/tai ylipäätään liikennevalot eivät osu sykliin vaikka ajat rajoitusten mukaan. Viimeksi tänään sai ihmetellä 30kmh 50kmh alueella ajavaa jonka ohitin ikuisuus sitten ja yhtäkkiä on kontissa 30kmh rajoituksella kun menohaluja löytyykin yhtäkkiä.

Eiköhän se keskinopeus ole päiväaikana ainakin reilusti alle 30km/h liikennevaloistetuilla kaduilla. Jos ei aja punaisia vasten siis. Mutta mitä useampi pakoputkireikä autossa perspuolella, sen kiireempi :p
 
Eiköhän se keskinopeus ole päiväaikana ainakin reilusti alle 30km/h liikennevaloistetuilla kaduilla. Jos ei aja punaisia vasten siis. Mutta mitä useampi pakoputkireikä autossa perspuolella, sen kiireempi :p
Keskinopeuksista en tiedä kun en ole koskaan mittaillut mutta tämä tapahtui ihan lähiössä missä 30-60kmh rajoitukset. Ensin vedellään 60kmh alueella 40kmh kun on tyhjää tietä ilman risteävää liikennettä, sitten yhtäkkiä taas ihanasti 30kmh päiväkoteja ja runsaasti jalankulkijoita omaavilla alueilla otetaan kiinni hidastamatta ja hinataan perseesä minkä keritään. Kertoo paljon jos oma 115hp purkki on se "nopea" kulkine tuolla alueella ja joutuu pintakaasulla vetämään suurimman osan koska jengi ei tajua katsoa esim mihin 30kmh rajoitus loppuu (tuntuu että tuo rajoituksen loppumisen merkki on jotain mustaa magiaa jota kukaan ei tajua).
 
Keskinopeuksista en tiedä kun en ole koskaan mittaillut mutta tämä tapahtui ihan lähiössä missä 30-60kmh rajoitukset. Ensin vedellään 60kmh alueella 40kmh kun on tyhjää tietä ilman risteävää liikennettä, sitten yhtäkkiä taas ihanasti 30kmh päiväkoteja ja runsaasti jalankulkijoita omaavilla alueilla otetaan kiinni hidastamatta ja hinataan perseesä minkä keritään. Kertoo paljon jos oma 115hp purkki on se "nopea" kulkine tuolla alueella ja joutuu pintakaasulla vetämään suurimman osan koska jengi ei tajua katsoa esim mihin 30kmh rajoitus loppuu (tuntuu että tuo rajoituksen loppumisen merkki on jotain mustaa magiaa jota kukaan ei tajua).

Veikkaan, että liikenteessä on niin paljon huonoja kuskeja, että tälleen käy. Osa ei välitä hevon vittujakaan, osalla ei ole ajokorttia eikä kiinnosta hankkia edes. Tai jos onkin, niin ei muuten liikennesäännöt kiinnosta.
Sitten meillä on maahanmuuttajia jotka eivät välttämättä ole ajaneet ennen ajokortin saamista yhtään metriä autolla. Siinäpä varsinainen aikapommi kanssa.

Tämä yhdistettynä poliisin olemattomaan valvontaan aiheuttaa sen, että nykyään punaiset valot ovat lähinnä ohjeelliset ja jarrut ovat vauhdin surma.
 
Veikkaan, että liikenteessä on niin paljon huonoja kuskeja, että tälleen käy. Osa ei välitä hevon vittujakaan, osalla ei ole ajokorttia eikä kiinnosta hankkia edes. Tai jos onkin, niin ei muuten liikennesäännöt kiinnosta.
Sitten meillä on maahanmuuttajia jotka eivät välttämättä ole ajaneet ennen ajokortin saamista yhtään metriä autolla. Siinäpä varsinainen aikapommi kanssa.

Tämä yhdistettynä poliisin olemattomaan valvontaan aiheuttaa sen, että nykyään punaiset valot ovat lähinnä ohjeelliset ja jarrut ovat vauhdin surma.
Niin paljon kun haluaisin vedota että viesti on rasismia tai ties mitä paskaa... Pakko sanoa että pelotti niin perkeleesti kun myin Model 3 Performanceni ja ajettiin toisaalle PK-seudulla ja kuskina oli kuulema linja-autoa suhaileva tyyppi. En ole kovin monta kertaa pelännyt kyydissä yhtä paljon. Ei se nopeus mutta se liikennesäännöistä piittaamattomuus. Stop merkki ei merkinnyt mitään, liikennevalot vain olivat random valoja ja etuajo-oikeus tuntui olevan joka risteyksessä ihan missä vain. Nopeutta ei tosiaan liikaa mutta kyvyttömyyttä niin paljon että oli pakko pistää erittäin tiukkaa viestiä autoliikkeelle että nyt loppuu sankarin käyttö autojen siirtelyssä ja/tai lähtee samantien ilmoitus poliisille ajokyvyttömyydestä.
 
Niin paljon kun haluaisin vedota että viesti on rasismia tai ties mitä paskaa... Pakko sanoa että pelotti niin perkeleesti kun myin Model 3 Performanceni ja ajettiin toisaalle PK-seudulla ja kuskina oli kuulema linja-autoa suhaileva tyyppi. En ole kovin monta kertaa pelännyt kyydissä yhtä paljon. Ei se nopeus mutta se liikennesäännöistä piittaamattomuus. Stop merkki ei merkinnyt mitään, liikennevalot vain olivat random valoja ja etuajo-oikeus tuntui olevan joka risteyksessä ihan missä vain. Nopeutta ei tosiaan liikaa mutta kyvyttömyyttä niin paljon että oli pakko pistää erittäin tiukkaa viestiä autoliikkeelle että nyt loppuu sankarin käyttö autojen siirtelyssä ja/tai lähtee samantien ilmoitus poliisille ajokyvyttömyydestä.

Ajokorttiluokka harvemmin korreloi älykkyysosamäärään, aika pienellä kapasiteetilla pääsee jo munailemaan vaikka BCDE.
Puhumattakaan empatiasta ja sympatiasta, ei ois varmaan liikenteessäkään ihan turhia taitoja
 
No minäpä kerron esimerkin tältä päivältä. Ajan Kehä II nopeusrajoitusten 80 mukaan. Liikennettä on. Ohi ei pääse. Perseessä sniffaa joku 5 m päässä. Alkaa vituttaa. Päästän ohi. Liimautuu toisen perseeseen, matkaa 3 m siihen nyt. Ei pääse minnekään vaikka hiostaa nyt sitä jo 1 m päässä. Eikä hyödyttäisikään, koska seuraava auto jo tukkii reitin.

No sitten tavattiin tämä ohittelija taas liikennevaloissa. Ei päässyt oikeasti nopeammin, kuin perseilytilastoihin. Jonne lippalakki päässä tollottaa kännyä ja varmaan Tinderöi samalla. Stna näitä tolloja!
Ymmärrän enemmän kuin hyvin. Minulla on huono asenne liikenteeseen ja en epäröi pysäyttää koko kaistaa tuollaisessa tilanteessa. Tajusin lopettaa ammatikseni ajamisen, en kadu päätöstä. Joka päivä vitutti. Ja keskimäärin 700km päivässä. Ajakoot ne ketkä viihtyvät jonossa, nyt saa suhailla jonosta loitontuen tai sen takana, eikä vaikuta kotiintulopäivään.
 
Rajoitus on rajoitus, jokainen aivoilla varustettu ihminen kuitenkin tietää että sillä ei ole mitään tekemistä todellisen, liikenneympäristöltä vaadittavan nopeuden kanssa.
Varmasti on osuuksia joissa rajoituksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa, tai ainakin maalikkona siltä tuntuu.

Mutta se tiedetään ettei kuljattaja pysty sopivaa nopeutta arvioimaan, ja miksi pystyisikään, joten ei sitä voi pelkästään kuljettajan harteilla jättää. Se ei tarkoita etteikö kuljettajalla olisi silti vastuu siitä nopeudesta.

Varsinkin niissä kohteissa joissa rajoitus tuntuu matalalta, niin olisi eduksi jos kuljettajalle jotenkin pystyttäisiin viestiin sen syyt ja taustat.

Kannatan muuttuvia rajoituksia, niissä on ongelmansa, niiden kaveriksi "navigaattoreihin", kameretolppa varoittimiin, itse autoihin jne. tuki tämän hetken rajoituksen näyttämiseen. Ymmärtääkseni varsin kattavasta data on saatavissa.


Alla oleva tuntuu ketjussa toistuva, vaikka alaskin ammuttu, joten kevennys.
Jonoa ei ole ilman sitä ensimmäistä hidasta.
Vai olisko nopein


Ratamoottoriurheilussa, juoksussa, pyöräilyssä jne. se jonon ensimmäinen yleensä kisan voittaja, nopein


Tajusin lopettaa ammatikseni ajamisen,
Peukku tästä.

Nykyään ainakin joissain isommissa organisaatoissa panostetaan koulutukseen , mikä on hyvä. Kuskeja tarvitaan. Se sitten oma lukunsa kuinka haasteellista se on.
 
Viimeksi muokattu:
Jonne lippalakki päässä tollottaa kännyä ja varmaan Tinderöi samalla. Stna näitä tolloja!

Minulla on poikkeuksellisen tarkka kaukonäkö. Optikkokin ihmetteli sitä, lähinäköön tosin on ”luku”lasit

Katson usein vastaantulevia kuskeja kaupungissa, jos vaikka on joku tuttu. Väittäisin että yli puolella 15-25 vuotiaista on kännykkä kädessä tai sylissä, usein katse on alas. Toinen suuri käyttäjäryhmä on 30-50 vuotiaat miehet. Samanikäisillä naisilla ei näy niin paljon laitteita.

Onko tämä sitten ongelma? Väittäisin että ei. Yllättävän vähän mitään sattuu. Toki kerran pari vuodessa saa lukea uutista vakavasta onnettomuudesta jossa kännykkä vei huomion. Tyyliin näin:


Jonkun tutkimuksen mukaan kännykän käyttö nelinkertaistaa onnettomuusriskin. Eihän se tuossakaan kovin suuri ole mutta se kannattaa tiedostaa.

Uudehkoissa autoissa olevat törmäyksen estot ym. toki auttavat.

Itse en lue viestejä enkä vastaa puheluihin kun ajan kaupungissa. Oma valinta, en ole mikään kiinteistövälittäjä tai vastaava että pitäisi aina vastata - eikä ole Tinderiä! Olisi tuossa autossa joku handsfreekin mutta en ole vielä puhelinta parittanut siihen.

Ai niin, kerran meinasin jäädä suojatiellä auton alle Turussa Puutarhakadulla. Olin puolivälissä suojatietä jo. Katsekontaktin otto kuljettajaan pelasti, näin että nuori nainen ei katsonut tielle vaan puhelinta jonka näin selvästi kädessä (olisko navigoinut). Hän huomasi minut kun oli jo suojatien pällä, näin ilmeestä että säikähti. Ei ehtinyt jarruttaa ollenkaan. Voin vaan kuvitella mitä olisi tapahtunut jos paikallani olisi ollut lapsi tai vanhus.
 
Ai niin, kerran meinasin jäädä suojatiellä auton alle Turussa Puutarhakadulla. Olin puolivälissä suojatietä jo. Katsekontaktin otto kuljettajaan pelasti, näin että nuori nainen ei katsonut tielle vaan puhelinta jonka näin selvästi kädessä (olisko navigoinut). Hän huomasi minut kun oli jo suojatien pällä, näin ilmeestä että säikähti. Ei ehtinyt jarruttaa ollenkaan. Voin vaan kuvitella mitä olisi tapahtunut jos paikallani olisi ollut lapsi tai vanhus.
En nyt tajua mitä voi kuvitella. Ymmärsin ettei väistöä, ei iho kosketusta tullut, niin suojatiellä samassa paikkaa ei kai iällä väliä. Jos törmäys niin lapsi kai yleensä selviää paremmin kuin aikuinen saati vanhus.

Yleistäen vanhukset ja alempien luokkien lapset varmistaa turvallisen ylittämisen, ennen ylitystä ja osa sen aikana, tosin myös välillä ajatukset vie ja liikenne unohtuu, jos siis sitä kuvitellaan miten ylittää suojatietä.

Suojatiet , suojatie turvallisuus on yksi syy miksi kattonopeuksia lasketaan taajamissa.
 
En nyt tajua mitä voi kuvitella. Ymmärsin ettei väistöä, ei iho kosketusta tullut, niin suojatiellä samassa paikkaa ei kai iällä väliä. Jos törmäys niin lapsi kai yleensä selviää paremmin kuin aikuinen saati vanhus.

Niin tarkoitin että lapsi tai vanhus ei olisi välttämättä ehtinyt reagoida että kuski ei pysähdy. Mun mielestä autoilija lähtökohtaisesti väistää jalankulkijaa joka on astunut jo suojatielle.
 
Niin tarkoitin että lapsi tai vanhus ei olisi välttämättä ehtinyt reagoida että kuski ei pysähdy.
Lapset on opetettu ylittämään suojatie, ja on tuoreessa muistissa, ja vanhusten pitkäiän salaisuus on myös se että osaavat ylittää suojatien hengissä.

Eli ylittävät suojatien kun se on turvallista, eivät siis hyppää sinne ja vasta siellä ala tarkkailla kuskien sometusta.

(siis se vanha, varmista ettei tule ajoneuvoja ja jos tulee niin varmista että antavat esteettömän pääsyn ja varsinkin neli tai useampi kaistaisilla ylittämisen aikana ei kukaan toisen takaa hurauta päälle)

Mun mielestä autoilija lähtökohtaisesti väistää jalankulkijaa joka on astunut jo suojatielle.
Kyllä, ajoneuvon kuljettaja kuuluu antaa esteettömän kulun suojatielle pyrkijällä kaveliälle tai siellä jo olevalle.
(edit täsmennys käveliä)
 
Viimeksi muokattu:
Lapset on opetettu ylittämään suojatie, ja on tuoreessa muistissa, ja vanhusten pitkäiän salaisuus on myös se että osaavat ylittää suojatien hengissä.

Eli ylittävät suojatien kun se on turvallista, eivät siis hyppää sinne ja vasta siellä ala tarkkailla kuskien sometusta.

(siis se vanha, varmista ettei tule ajoneuvoja ja jos tulee niin varmista että antavat esteettömän pääsyn ja varsinkin neli tai useampi kaistaisilla ylittämisen aikana ei kukaan toisen takaa hurauta päälle)
Sulla on tosi hyvä, vaikkakin välillä hieman naivi asenne liikenteen realiteetteihin.

Suuri osa suojatien ylittävistä lapsista joita havainnoin kyllä ylittävät sen turvallisesti. Kuitenkin jatkuvasti näkee lapsia, jotka säntäilevät tielle syistä, joita mä en ehkä enää aikuisilla aivoillani osaa ajatella.

Jos esimerkin kuljettaja on vaikka nostanut jalan kaasulta ja tuijottaa navigaattoria puhelimesta, niin se saattaa näyttäytyä siltä, että kävelijä on havaittu ja ollaan antamassa tilaa. Tällaisessa tilanteessa se vanhus ei välttämättä kykene havainnoimaan sitä puhelimeen tuijottavaa kuljettajaa, eikä toisaalta enää kerkeä reagoimaan.



Mä niin toivon, että jos törmään tällaiseen tilanteeseen, niin tajuaisin ottaa rekkarin ylös palautetta varten.
 
Viimeksi muokattu:
Lapset on opetettu ylittämään suojatie, ja on tuoreessa muistissa, ja vanhusten pitkäiän salaisuus on myös se että osaavat ylittää suojatien hengissä.
Minulla on tästä aiheesta käytännön kokemusta ja lapset opetuksesta huolimatta pääsevät tien yli lähinnä tuurilla.

Kyllä niille opetetaan, mutta opetusta ei sisäistetä.
 
Minulla on tästä aiheesta käytännön kokemusta ja lapset opetuksesta huolimatta pääsevät tien yli lähinnä tuurilla.

Kyllä niille opetetaan, mutta opetusta ei sisäistetä.
Ok, tuossa varmaan alueellisia eroja, ja ehkä se lähtee jo lapsuudesta että se on oikein ja sallittua mikä ei ylitä rangaistuskynnystä.

Kommenttini perus siihen että jos lähestyt suojatietä, niin ne nuorimmat koululaiset on heitä jotka ei hurauta pyörällä suojaiten yli, ehkä jopa taluttavat, jotka katsovat tuleeko auto ja varmistavat että se myös antaa tilaa. Samaa myös vanhuksilla.

Jäi ehkä vähän epäselväki, ne lapset on myös heitä jotka voivat tehdä arvaamattomia, jos antaa ajoneuvolla tilaa niin menevät vähän liiankin reippaasti yli, kiljotiini riski silloin suuri.

Sitten kun sen puhelimen saa kouluun mukaan, niin siitä ikä -< vanhukset missä ei tiirailla kuskien käyttäytymistä.

Lyheysti
Suojatie onnettomuus tarvitsee yleensä kaksi virhettä, se vammaatuottava / tappava ajoneuvokuski ja siltä ylittäjältä jäänyt varmistamatta että turvallista ylittää.
 
Kyllä, ajoneuvon kuljettaja kuuluu antaa esteettömän kulun suojatielle pyrkijällä tai siellä jo olevalle.
Jos hän on kävelijä niin kyllä. Muuten tuo sääntö on yllättävän monelta hakusessa jos liikutaan esim. pyörällä/sähköpotkulaudalla.
Meillä lapsille onkin yritetty opettaa sääntöjä jo pienestä pitäen. Jo ekaluokkalainen ymmärtää tilanteen jossa hän ei ole polkupyörällä etuajo-oikeutettu vaikka lähestyykin suojatietä, osalla aikuista tämä on vielä hieman hakusessa ja sääliksi käy näitä "tuurilla" suojatielle syöksyviä.
Edit. Ja siis toki suojatielle ajavia pyöriäkin kuuluu väistää tietyissä tilanteissa, oletan että täällä kirjoittelevista suurin osa tunnistaa tilanteet oikein...
 
Vitun apinat jotka "korjaavat" autojaan. Jo toinen auto putkeen missä on sotkettu sähköjärjestelmiä mankkojen asennuksen takia niin perkeleesti. Johdot miljoonassa osassa liittimillä kiinni, muoveja paskottu ja lyöty kasaan jollain tököteillä ja sähköteipillä. Aina saa hakata päätä seinään noiden kanssa. Tekisivät prkl kunnolla kun näkevät vaivan varusteita asentaessaan.
 
100 alueella peräkärry perässä 80iä. Ok ei siinä mitään. Mut ei siihen tolppaan silloin varsinkaan tarvitse jarruttaa. Hohhoijaa :)
 
100 alueella peräkärry perässä 80iä. Ok ei siinä mitään. Mut ei siihen tolppaan silloin varsinkaan tarvitse jarruttaa. Hohhoijaa :)
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
 
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Ja kulutus nousee ihan järkyttävästi. Viime kesänä vetelin omalla nuhapumpulla kuomullista kärryä yli tuhat kilometriä. Nopeuden nosto 80 -> 100km/h aiheutti yli 3 litran kulutuksen nousun per 100km. Joten tyydyin ajamaan tasan 80 ja kun jonoa alkoi kertymään taakse yli 4 auton verran otin hetkeksi sivuun bussipysäkille.
 
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Suurin sallittu nopeus nousi vain niissä vaunuissa/kärreissä jotka on tyypitetty 100km/h nopeuteen. Ne 80-luvun muulit ja Hobby asuntovaunut eivät edellenkään saa mennä 100km/h koska valmistajan tyyppikilpi määrittää suurimman sallitun nopeuden.
 
Tuossa taisi olla se pointti, että valmiiksi 80 km/h ajeleva kärryttelijä jarrutteli satasen alueella olevan valvontakameran takia. Mutta niitä kameroita pitääkin kunnioittaa kaiken varalta :lol:
 
Suurin sallittu nopeus nousi vain niissä vaunuissa/kärreissä jotka on tyypitetty 100km/h nopeuteen. Ne 80-luvun muulit ja Hobby asuntovaunut eivät edellenkään saa mennä 100km/h koska valmistajan tyyppikilpi määrittää suurimman sallitun nopeuden.
Traficom ohjeistaa vain luokittelumassan mukaan, eli alle 750 kg kärryjä saisi vetää 100 km/h. Onko sinulla jotain viitettä tuohon tyyppihyväksyntään? Oman 80-luvun Muulini rekisteriotteessa ei ainakaan ole mitään mainintaa nopeuksista mihinkään suuntaan. En sitä kyllä 100 km/h vetäisikään.
 
Aika monella kärryllä ja vetoautolla on vaarallista ajaa 100 km/h, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka nopeusrajoitusta nostettiin. Oma lempparini on - ennen lakimuutosta - tyhjänä 100 km/h vedetty kärry, joka poukkoili komeasti pitkin kaistaa ja välillä vastaantulijoidenkin puolelle. Menin aika nopeasti ohi ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Näinhän se on. En tiedä mihin kategoriaan menee suoritus jonka näin vuonna 2019 Helsingin ja Lahden välisellä motarilla. Joku ajoi vasenta kaistaa uudehkolla Transportelilla perässään traileri jossa oli kaksi vesijettiä, soitti torvea kun vasen kaista eteni vain 140km/h...
 
Näinhän se on. En tiedä mihin kategoriaan menee suoritus jonka näin vuonna 2019 Helsingin ja Lahden välisellä motarilla. Joku ajoi vasenta kaistaa uudehkolla Transportelilla perässään traileri jossa oli kaksi vesijettiä, soitti torvea kun vasen kaista eteni vain 140km/h...
Kuullostaa ihan venälä.. siis ryssältä. Siellä harvemmin osataan jonottaa vaan kaaosryysis for the win.
 
Hyvä tulla aygolla toppatakki päällä 40km/h vauhdilla muiden sekaan kehällä. Millähän verukkeella nuo edes saavat ajokortin...
 
Traficom ohjeistaa vain luokittelumassan mukaan, eli alle 750 kg kärryjä saisi vetää 100 km/h. Onko sinulla jotain viitettä tuohon tyyppihyväksyntään? Oman 80-luvun Muulini rekisteriotteessa ei ainakaan ole mitään mainintaa nopeuksista mihinkään suuntaan. En sitä kyllä 100 km/h vetäisikään.
Totta tuo että noita jarruttomia saa vetää 100km/h, yritän etsiä sitä vertailua jonka luin aikaisemmin. Mielestäni siellä löytyi myös kevytperävaunuja joita ei saa vetää yli 80km/h. (valmistajan mukaan)
edit. typot ja linkki, vastaavan kilven pitäisi löytyä kaikista vaunuista?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Exe
Mä joskus vaihdoin vanhaan juhtaan akselin, kun vanha oli ihan morjens. Uudessa akselissa hyväksyntä 140km/h asti. Luulisin että tuota saa vetää satasta, vaikka vanha onkin...
 
Totta tuo että noita jarruttomia saa vetää 100km/h, yritän etsiä sitä vertailua jonka luin aikaisemmin. Mielestäni siellä löytyi myös kevytperävaunuja joita ei saa vetää yli 80km/h. (valmistajan mukaan)
edit. typot ja linkki, vastaavan kilven pitäisi löytyä kaikista vaunuista?

Tieliikennelaki ei tunne ainakaan moisia poikkeuksia O1-luokan kärryissä niin kyseisellä asialla ei varmaan ole merkitystä?
 
Mä joskus vaihdoin vanhaan juhtaan akselin, kun vanha oli ihan morjens. Uudessa akselissa hyväksyntä 140km/h asti. Luulisin että tuota saa vetää satasta, vaikka vanha onkin...
Meillä töissä vaihdatettiin Juhdan vaunuun vetoaisa, se meni poikki ilman kuormaa kun autolla peruutettiin, onneksi katkesi hitaassa vauhdissa.
Tuota kyseistä vaunua näkee melko paljon tienpäällä ja aisa ei kestä edes normaalia käyttöä, olisi melko vaarallista jos tuohon lyödään täysi kuorma päälle ja ajetaan 100km/h?
 
Meillä töissä vaihdatettiin Juhdan vaunuun vetoaisa, se meni poikki ilman kuormaa kun autolla peruutettiin, onneksi katkesi hitaassa vauhdissa.
Tuota kyseistä vaunua näkee melko paljon tienpäällä ja aisa ei kestä edes normaalia käyttöä, olisi melko vaarallista jos tuohon lyödään täysi kuorma päälle ja ajetaan 100km/h?
Tuo on ainakin ruosteeton, ja aisa vähintään yhtä paksuseinämäistä putkea kuin mun paljon uudemmassa farmissa, niin en koe tuosta stressiä.

En toki ole muistaakseni koskaan lastattua kärryä satasta vetänyt, eikä tuota kumijousipompotinta niin tekisi mielikään. Mutta ilmeisesti kai se luvallista olisi.
 
Laki ei tunne mutta tuon jälkeen valmistaja ehkä tuntee?

Valmistajalla ainakin on speksattu akselit tietylle nopeudelle tietyllä kuormalla. Tyhjänä noita uusia saa vetää tuota 100kmh, mutta heti kun aletaan lastia lisäämään, niin sallittu nopeus voi pudota. Täydellä kuormalla noissa yleensä taitaa olla tuo 80kmh rajana.

Ei sillä, tulee itsekin vedettyä 2000-luvun alun aku kärryä ihan varuilta 80kmh oli kuormaa tai ei, vaikka tuossa onkin nyt uudet nokialaiset alla ja tsekattu runko ja muut, että ovat kunnossa. "Huvittavan" näköisiä nuo mutkatiellä vedettävät jousittamattomat 80-luvun carryt kun kulkevat renkaat ilmassa puolet ajasta...
 
Laki ei tunne mutta tuon jälkeen valmistaja ehkä tuntee?
Jaa Muulin rakenneko ei kestä normaalia väistöä? Ainakin aisa kestää kärryn upottamisen aisa edellä lähes etulautaa myöten ojanpenkkaan. Älkää kysykö mistä tiedän...

Peräkärryjä varmaan on erilaisia, mutta kun katselee niitä mitä on tullut itse vedettyä, niin eipä tulisi mieleenkään ajaa niiden kanssa satasta.

Viimeksi kun kävin kaveria konsultoimassa autonsa ja vuokrakärryn kanssa, niin sai jännittää että pysyyköhän riittävästi suolatalvia nähnyt vetokoukku autossa kiinni sen aikaa. Kärryn kuomussakaan ei ollut ehjiä lukkoja. Ja tietysti valoissa/vilkuissa puutteita.
 
Viimeksi muokattu:
Niin paljon kun haluaisin vedota että viesti on rasismia tai ties mitä paskaa...
Minullakin kävi mielessä edes kiusallaan huomauttaa, mutta hänhän pysyi kuitenkin totuudessa. Liikennekulttuuri on huonontunut entisestään - etten sanoisi etnisestään - kun Suomen kaupunkien paskan ajon tapoihin on sekoittunut paskoja tapoja ja asenteita muista paikoista, joissa on vielä huonompi liikennekulttuuri.

Vai onko joku eri mieltä siitä, että itsenäisten pizzerioiden yarikset ajavat keskimäärin huonosti ja esimerkiksi huonommin kuin Kotipizzan kuriirit?
 
Hep, olen eri mieltä. Nimittäin Kotipizzan kuriirit ajavat ihan yhtä paskasti, ainakin Lahdessa saanut "ilolla" seurata sitä Kotipizzan kinnerikuskien perseilyä. Milloin ajetaan kolmion takaa eteen, aivan perseessä kiinni ja punaisia päin (tosin taitaa olla kyllä lahtelainen tapa tietyissä risteyksissä [Upon sillan yläpää, Mytäjäinen, Pohjoisen Liipolankadun risteys Cittarin kulmalla]) jne. muuta hauskaa.
 
Minullakin kävi mielessä edes kiusallaan huomauttaa, mutta hänhän pysyi kuitenkin totuudessa. Liikennekulttuuri on huonontunut entisestään - etten sanoisi etnisestään - kun Suomen kaupunkien paskan ajon tapoihin on sekoittunut paskoja tapoja ja asenteita muista paikoista, joissa on vielä huonompi liikennekulttuuri.

Vai onko joku eri mieltä siitä, että itsenäisten pizzerioiden yarikset ajavat keskimäärin huonosti ja esimerkiksi huonommin kuin Kotipizzan kuriirit?

Jos näen "pissakuskin" Yariksella jne., jolla ajellessa turvavyö päällä, tööttään tsempin merkiksi. Aika hiljaista on ollut :cool:
 
Yksi tuttu on Kotipizza-yrittäjä ja kertonut jatkuvista vaikeuksista saada fiksuja työntekijöitä. Yleensä ovat jotain 18v juuri kortin saaneita ja sen kyllä huomaa ajotavoissa.

Fiksu jättää tuollaisen työn niille vähemmän fiksuille ja keskittyy lukion kursseihin. Ylipäätään järkevä pitsälähetti olisi sitten kuitenkin lopuksi yrittäjälle liian kallis ja hidas, ainakin jos laillista pysäköintiä pääkaupunkiseudulla yrittäisi.

SItten kun miettii, että tyhmimmät uuvatit ulisee somessa jo hälytysajossa olevan ambulanssinkin pysäköinnistä, niin vastuuntuntoinen nuori ihminen ei ikinä onnistuisi työn vaateissa olla hieman soveltava.
 
SItten kun miettii, että tyhmimmät uuvatit ulisee somessa jo hälytysajossa olevan ambulanssinkin pysäköinnistä, niin vastuuntuntoinen nuori ihminen ei ikinä onnistuisi työn vaateissa olla hieman soveltava
Joskus ennen navigaattoreita tuli pizzaa kuljetettua ja sääntöjen mukaan toimittua. Olisi ollut todella paljon helpompaa pysäköidä sääntöjä taivuttaen. Joskus kesti vartin löytää paikka autolle ja siinä vaiheessa pizza oli kylmä.
 
Fiksu jättää tuollaisen työn niille vähemmän fiksuille ja keskittyy lukion kursseihin. Ylipäätään järkevä pitsälähetti olisi sitten kuitenkin lopuksi yrittäjälle liian kallis ja hidas, ainakin jos laillista pysäköintiä pääkaupunkiseudulla yrittäisi.

SItten kun miettii, että tyhmimmät uuvatit ulisee somessa jo hälytysajossa olevan ambulanssinkin pysäköinnistä, niin vastuuntuntoinen nuori ihminen ei ikinä onnistuisi työn vaateissa olla hieman soveltava.
Totta, hankalaa tehdä hyvin ja halvalla, koskee kaikkia aloja noin yleisesti.
Meidän lähipitseria ajaa Pololla, rohkea veto Yaristen seassa. Ajotyyli ei eroa muista, silmämääräisesti arviotuna tuo kiihtyy paremmin kuin hybridi Yaris, lisäksi siinä on yleensä myös takavalot päällä hämärällä/sateella.
 
Hep, olen eri mieltä. Nimittäin Kotipizzan kuriirit ajavat ihan yhtä paskasti, ainakin Lahdessa saanut "ilolla" seurata sitä Kotipizzan kinnerikuskien perseilyä. Milloin ajetaan kolmion takaa eteen, aivan perseessä kiinni ja punaisia päin (tosin taitaa olla kyllä lahtelainen tapa tietyissä risteyksissä [Upon sillan yläpää, Mytäjäinen, Pohjoisen Liipolankadun risteys Cittarin kulmalla]) jne. muuta hauskaa.
Oikeastaan jätin tässä pienen syötin, koska Kotipizzan kuskit ajavat kyllä usein hyvin huonosti, eikä ihme kiireisillä minimipalkatuilla nuorilla ilman mitään liikenneopetusta tai ajatusta siitä, että he ovat työajalla liikenteessä. Ei se nyt silti samalla tasolla ole kuin Pizzerioiden kuskeilla. Nopeus öisillä kaduilla on kuin kilparadalla ja renkaat vinkuvat.

Yksi tuttu on Kotipizza-yrittäjä ja kertonut jatkuvista vaikeuksista saada fiksuja työntekijöitä. Yleensä ovat jotain 18v juuri kortin saaneita ja sen kyllä huomaa ajotavoissa.
Eipä se ihme ole, että halvimpiin suorittavan työn McJobeihin on vaikea saada hyviä työntekijöitä ja sellaiset eivät kauan viihdy. SIihen on johdonmukaiset syyt. Kyyninen sanoisi, että on myös hankalaa saada kyisimpiin frankkariskeemoihin fiksuja yrittäjiä. En minäkään haluaisi ottaa taloudellista riskiä jonkun visvaisen pizzerian tai kioskin takia emoyhtiön kääriessä rahat ja myydessä minulle tarkoin valitut arkijuustot omaan hintaansa.

Tämähän liittyy aiheeseen enää etäisesti. Kuitenkin ärsyttävä liikennekäytös liittyy usein paskaduunia tekevään kuljettajaan. Nykyään jopa "taksit" ajavat aivan päin helvettiä kun saatiin se hieno ison maailman onnela tännekin.

Yarikset kyllä ärsyttävät usein liikenteessä. Joko siellä on ruokakuriiri joka ajaa kuin olisi juuri varastanut auton, tai sitten mummo joka ajaa kuin mummo kirkkoon, vaikka ei muista mihin kirkkoon nyt pitikään mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus ennen navigaattoreita tuli pizzaa kuljetettua ja sääntöjen mukaan toimittua. Olisi ollut todella paljon helpompaa pysäköidä sääntöjä taivuttaen. Joskus kesti vartin löytää paikka autolle ja siinä vaiheessa pizza oli kylmä.

Mamupitseriat ajaa muuten omien havaintojen mukaan monesti kahdella kuskilla, jolloin auton voi jättää kuskin kanssa käytännössä nihin tahansa ilman pelkoa sakosta. Kotimaisten yrittäjien palkkakustannukset on moninkertaiset ja tuo tuskin onnistuu.

Tiedä sitten tekeekö sekään tilannetta liikenteessä yhtään sen paremmaksi.
 
Täällä on lähipitseria, jossa on aina Fiat Puntoja ja Toyota Yariksia. Yleensä kunto on sitä luokkaa, että kolhitut puskurit ovat kasassa niiteillä. Yariksessa on ilmeisesti sähköissä jotain vikaa, kun siinä on aina vähintään toinen mutta usein myös molemmat takavalot pimeänä. Enkä puhu nyt päiväajovaloista, vaan ihan pimeällä, kun ajovalot on päällä. Välillä näkee, kun molemmat takavalot toimivat taas, sitten parin viikon päästä toinen on pimeänä ja lopulta molemmat. Turvallisen näköistä, kun tuo painaa perä pimeänä illalla ja ohittelee risteyksissä, liikenteenjakajan väärältä puolelta ym.

Ketjuun liittyen voisi mainita lähellä olevan 24/7 S-Marketin, jossa on myöhään illalla ja yöaikaan vähän monenlaista porukkaa. Ihan uskomatonta sekoilua sekä mopoilta että autoilta parkkipaikalla tuolloin. Viimeksi eilen sai varoa, kun peruutin parkista ja yhtäkkiä valoton ja kilvetön crossipyörä keuli jumalatonta vauhtia auton takaa. Bemarit kiihdyttelevät parkkipaikalla ja hiljattain Toyota Avensis jälkiasennetuilla häikäisevillä ledeillä revitteli ympäri parkkipaikkaa ja takapenkillä istuvat huutelivat muille asiakkaille ikkunasta. Meno aivan eri luokkaa kuin päivällä. Noh, noilla häiriköillä taitaa olla aivojen kehitys vielä pahasti kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Missä kohtaa se pizzakuski pysäköi auton pizzaa toimittaessaan? Kysehän on pysäyttämisestä kuorman (pizza) purkua varten, eikä sitä rajoiteta läheskään yhtä paljon kuin pysäköintiä. Tietenkin pysäköinti pizzerian luokse sinä aikana kun toimituksia ei tehdä on pysäköintiä ja sitä varten pitää olla mahdollisesti pysäköintilupa tai -maksu maksettu.
Pahasti menee offtopiciksi, mutta piti pilkkua viilaata...
 
Missä kohtaa se pizzakuski pysäköi auton pizzaa toimittaessaan? Kysehän on pysäyttämisestä kuorman (pizza) purkua varten, eikä sitä rajoiteta läheskään yhtä paljon kuin pysäköintiä. Tietenkin pysäköinti pizzerian luokse sinä aikana kun toimituksia ei tehdä on pysäköintiä ja sitä varten pitää olla mahdollisesti pysäköintilupa tai -maksu maksettu.
Pahasti menee offtopiciksi, mutta piti pilkkua viilaata...
Maksulliselle pysäköintipaikalle on kiellettyä pysäyttääkin maksamatta. Moneen muuhun paikkaan saa kuitenkin pysäyttää, kuten vaikka sen pysäköintipaikan viereen, kunhan toista kaistaa mahtuu ohi.
 
Missä kohtaa se pizzakuski pysäköi auton pizzaa toimittaessaan? Kysehän on pysäyttämisestä kuorman (pizza) purkua varten, eikä sitä rajoiteta läheskään yhtä paljon kuin pysäköintiä. Tietenkin pysäköinti pizzerian luokse sinä aikana kun toimituksia ei tehdä on pysäköintiä ja sitä varten pitää olla mahdollisesti pysäköintilupa tai -maksu maksettu.
Pahasti menee offtopiciksi, mutta piti pilkkua viilaata...

Aika paljon rajoitetaan kyllä.

Katsopas:


Mitkä ovat pakottavia syitä pysäköidä?

Poikkeuksellisesti moottorikäyttöisen ajoneuvon saa pakottavasta syystä pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.

Pakottavaa syytä arvioitaessa pitää muistaa, että poikkeus on tarkoitettu sellaista kuormaa (olipa se tavaraa tai ihmisiä) varten, jota ei yksinkertaisesti voida kuormata tai purkaa muussa tähän sopivassa paikassa.

Kallion mukaan kyseessä voisi olla liikkumisesteisen henkilön noutaminen tai esim. flyygelin tuominen tai hakeminen.

Sen sijaan esimerkiksi ruokaläheteillä, jakeluautojen kuljettajilla, kiinteistöhuollolla ja muilla vastaavilla toimijoilla ei ole lähtökohtaisesti kestävää perustetta pysäyttää jalkakäytävälle, koska heidän kuljettamansa kuorma ei kuorman pienen massan tai pienten mittojen takia tavallisesti edellytä pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamista tai kuorman lastaamista varten. Heidän tuleekin kävellä kauempaa tai etsiä parempi ja laillinen pysäyttämis- tai jopa pysäköintipaikka.


Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevat kiellot
Ajoneuvon pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty mm:

- Jalkakäytävillä, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla.

- Suojateillä ja risteyksissä sekä viiden metrin matkalla ennen niitä.

- Linja-autokaistalla ja liikenneympyrässä.
 
Aika paljon rajoitetaan kyllä.

Katsopas:


Mitkä ovat pakottavia syitä pysäköidä?

Poikkeuksellisesti moottorikäyttöisen ajoneuvon saa pakottavasta syystä pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.

Pakottavaa syytä arvioitaessa pitää muistaa, että poikkeus on tarkoitettu sellaista kuormaa (olipa se tavaraa tai ihmisiä) varten, jota ei yksinkertaisesti voida kuormata tai purkaa muussa tähän sopivassa paikassa.

Kallion mukaan kyseessä voisi olla liikkumisesteisen henkilön noutaminen tai esim. flyygelin tuominen tai hakeminen.

Sen sijaan esimerkiksi ruokaläheteillä, jakeluautojen kuljettajilla, kiinteistöhuollolla ja muilla vastaavilla toimijoilla ei ole lähtökohtaisesti kestävää perustetta pysäyttää jalkakäytävälle, koska heidän kuljettamansa kuorma ei kuorman pienen massan tai pienten mittojen takia tavallisesti edellytä pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamista tai kuorman lastaamista varten. Heidän tuleekin kävellä kauempaa tai etsiä parempi ja laillinen pysäyttämis- tai jopa pysäköintipaikka.


Pysäyttämistä ja pysäköintiä koskevat kiellot
Ajoneuvon pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty mm:

- Jalkakäytävillä, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla.

- Suojateillä ja risteyksissä sekä viiden metrin matkalla ennen niitä.

- Linja-autokaistalla ja liikenneympyrässä.
Pysäyttäminen jalka- tai pyörätielle vaatii pakottavan syyn. Pysäyttäminen muun muassa alle 30 metrin päähän rautatiestä, kiinteistölle johtavan tien kohdalle, pysäköidyn ajoneuvon rinnalle, merkityllä pysäköintialueella pysäköintipaikkojen ulkopuolelle, pelastustielle tai pysäköintikieltomerkin vaikutusalueelle on aivan sallittua, kunhan homma vain tosiaankin katsotaan pysäyttämiseksi, eli lyhytaikaiseksi seisottamiseksi kuorman purkua varten. Esimerkiksi ajoneuvon seisauttaminen kännykän räpläämistä varten ei ole pysäyttämistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 114
Viestejä
4 668 979
Jäsenet
76 552
Uusin jäsen
Whinnish Fistler

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom