Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mä ymmärrän sen että halutaan säästää bensaa, mutta kun satasen alueella vauhtia on 75, takana linja-auto, pari rekkaa ja jokunen henkilöauto, eikä asiaa huomioida millään tavalla, kyseessä on ihan puhdas vittuilu muille.
Rupesin pohtimaan kumpi olisi loppujen lopuksi pahempi, normaalit ajotaidot omaava kokovartalokyrpä vai joku :og:, joka ei oikeasti voi ajaa yhtään kovempaa turvallisesti. Kumpaakin tuppaa löytymään jonon etumaisesta autosta, jälkimmäiset eivät yleensä nopeuttaan nosta edes ohituskaistan kohdalla :tup:
Tuleeko toi ajattelutapa siitä että jos ite ajaisitte hitaammin, niin naureskelisitte muille?

Aika arvokas taito liikenteessä on ymmärtää ettei kaikki ole siellä vaan vittuillakseen muille. Ei puhkea verisuoni päästä niin helposti.
 
Tuleeko toi ajattelutapa siitä että jos ite ajaisitte hitaammin, niin naureskelisitte muille?

Aika arvokas taito liikenteessä on ymmärtää ettei kaikki ole siellä vaan vittuillakseen muille. Ei puhkea verisuoni päästä niin helposti.
Minun ohjenuorani on liikenteen joustavuus ja mahdollisimman vähän haittaa omasta toiminnasta muille. Jopa sitten nopeusrajoitusta venyttäen, että ei tuki vasuria. En ikinä päätyisi tuollaisen kaltaisen tilanteeseen vaan antaisin tilaa bussipysäkin kautta tms. Muiden autoilijoiden huomiotta jättäminen on minusta ihan puhdasta vittuilua muita kohtaan. Lääketieteelliset syyt sitten erikseen, mutta silloinkin voi jo kysellä, että onko papalla asiallista olla korttia, jos ei edes nopeusrajoituksen mukaan pysty toimimaan.
 
Minun ohjenuorani on liikenteen joustavuus ja mahdollisimman vähän haittaa omasta toiminnasta muille. Jopa sitten nopeusrajoitusta venyttäen, että ei tuki vasuria. En ikinä päätyisi tuollaisen kaltaisen tilanteeseen vaan antaisin tilaa bussipysäkin kautta tms. Muiden autoilijoiden huomiotta jättäminen on minusta ihan puhdasta vittuilua muita kohtaan. Lääketieteelliset syyt sitten erikseen, mutta silloinkin voi jo kysellä, että onko papalla asiallista olla korttia, jos ei edes nopeusrajoituksen mukaan pysty toimimaan.
Ilmeisesti ohjenuorasi koskee vain nopeammin ajavia? Eikö se ole haittaa hitaammin ajavalle jos hän joutuu pysähtymään bussipysäkille joka kerta kun joku ohituskyvytön nopeammin ajava on takana?

Edelleen helpointa myös itselle on oppia eroon siitä että kaikki mikä itseä häiritsee liikenteessä on vittuilua muille.
 
Omalla kokemuksella, ilman vakkaria ajavana, niin ei tarvita edes sitä jatkuvaa alinopeutta että 50+% perässätulevista liimaantuu takapuskuriin. Kyllä on yksinkertaisesti ajotaidot hukassa ihmisiltä. Eikä ole pelkkä kosmeettinen haitta, vaan päälleajon uhka tuntuu olevan usein läsnä, jos joutuisi edes hiukan painamaan jarrua kunnolla.
 
Ilmeisesti ohjenuorasi koskee vain nopeammin ajavia? Eikö se ole haittaa hitaammin ajavalle jos hän joutuu pysähtymään bussipysäkille joka kerta kun joku ohituskyvytön nopeammin ajava on takana?

Edelleen helpointa myös itselle on oppia eroon siitä että kaikki mikä itseä häiritsee liikenteessä on vittuilua muille.
Se yksi ohitustaidoton lienee saa kärsiä mutta mites sitten kun siellä on kunnon letka takana? Itse en ainakaan kehtaisi moista vetää vaan väistäisin bussipysäkille tms aina jonon kerryttyä.
 
Että nämä on mukavat valot Google Maps

Paljon sekaannusta aiheuttaa se, että kaistoja ei ole merkattu ja kerrottu liikennemerkein, että mistä saa mennä suoraan ja mistä käännytään oikealle. Vasemmallehan ei saa kääntyä, joten tähän autot ryhmittyvät siten, että suoraan ajavat ryhmittyvät aikalailla keskelle (jotta voivat jatkaa samalla ajolinjalla risteyksen jälkeenkin) ja oikealle kääntyvät siihen viereen oikealle puolelle. Hauskoja tilanteita tulee, kun ihmiset ryhmittyvät oikealle ja haluavatkin mennä suoraan, jolloin omalla ajolinjalla on pysäköidyt autot heti edessä. Sitten näkee tilanteita missä ihmiset vaan kääntävät vasemmalle ilman vilkkua ja ajattelevat, että vasemmalla puolella vieressä kulkeva jono jotenkin alkaisi heitä väistämään. Jos siis autossa on oikean kyljen puolella ikäviä naarmuja, niin täällä saa sen korjautettua ilmaiseksi suht helposti aamuruuhkassa. Tai ainakin kuvittelisin, että syypää on se, joka muuttaa ajolinjaansa ja ajaa siten suoraan menevän päälle?
 
Että nämä on mukavat valot Google Maps

Paljon sekaannusta aiheuttaa se, että kaistoja ei ole merkattu ja kerrottu liikennemerkein, että mistä saa mennä suoraan ja mistä käännytään oikealle. Vasemmallehan ei saa kääntyä, joten tähän autot ryhmittyvät siten, että suoraan ajavat ryhmittyvät aikalailla keskelle (jotta voivat jatkaa samalla ajolinjalla risteyksen jälkeenkin) ja oikealle kääntyvät siihen viereen oikealle puolelle. Hauskoja tilanteita tulee, kun ihmiset ryhmittyvät oikealle ja haluavatkin mennä suoraan, jolloin omalla ajolinjalla on pysäköidyt autot heti edessä. Sitten näkee tilanteita missä ihmiset vaan kääntävät vasemmalle ilman vilkkua ja ajattelevat, että vasemmalla puolella vieressä kulkeva jono jotenkin alkaisi heitä väistämään. Jos siis autossa on oikean kyljen puolella ikäviä naarmuja, niin täällä saa sen korjautettua ilmaiseksi suht helposti aamuruuhkassa. Tai ainakin kuvittelisin, että syypää on se, joka muuttaa ajolinjaansa ja ajaa siten suoraan menevän päälle?
Suoraan ajaessa ryhmitytään oikealle on ainakin yksi sääntö. Se miten tuossa sitten asiaa tulkitaan kumpi väistää on oma asiansa, kun vaikaa tuosta on päätellä kumman kaistan päällä risteyksen jälkeen edessä olevat esteet ovat (onko ennen risteystä kaksi kaistaa jotka ajavat suoraa, vai ei?).
 
Suoraan ajaessa ryhmitytään oikealle on ainakin yksi sääntö. Se miten tuossa sitten asiaa tulkitaan kumpi väistää on oma asiansa, kun vaikaa tuosta on päätellä kumman kaistan päällä risteyksen jälkeen edessä olevat esteet ovat (onko ennen risteystä kaksi kaistaa jotka ajavat suoraa, vai ei?).

Risteystä edeltävässä tunnelissa on kaksi kaistaa, joiden mukaan ihmiset ryhmittyvät risteykseen. Niissä ei indikoida kääntymissuuntia mitenkään tosin.
 
Että nämä on mukavat valot Google Maps

Paljon sekaannusta aiheuttaa se, että kaistoja ei ole merkattu ja kerrottu liikennemerkein, että mistä saa mennä suoraan ja mistä käännytään oikealle. Vasemmallehan ei saa kääntyä, joten tähän autot ryhmittyvät siten, että suoraan ajavat ryhmittyvät aikalailla keskelle (jotta voivat jatkaa samalla ajolinjalla risteyksen jälkeenkin) ja oikealle kääntyvät siihen viereen oikealle puolelle. Hauskoja tilanteita tulee, kun ihmiset ryhmittyvät oikealle ja haluavatkin mennä suoraan, jolloin omalla ajolinjalla on pysäköidyt autot heti edessä. Sitten näkee tilanteita missä ihmiset vaan kääntävät vasemmalle ilman vilkkua ja ajattelevat, että vasemmalla puolella vieressä kulkeva jono jotenkin alkaisi heitä väistämään. Jos siis autossa on oikean kyljen puolella ikäviä naarmuja, niin täällä saa sen korjautettua ilmaiseksi suht helposti aamuruuhkassa. Tai ainakin kuvittelisin, että syypää on se, joka muuttaa ajolinjaansa ja ajaa siten suoraan menevän päälle?
Tuossahan yksisuuntainen osuus alkaa vasta tunnelin kohdalla, joten valoihin ei voi ryhmittyä niin, että ylittäisi ajoradan keskikohdan. En siis ymmärrä miten tuossa voi muuten ryhmittyä kuin yhteen jonoon, koska kaksi rinnan ei millään mahdu puolikkaalle ajoradalle.

Edit: jaa, eipä tuohon saa Albertinkadulta kääntyä, eli kai se sitten lasketaan yksisuuntaiseksi myös tuo pätkä. Ei kai tuossa sitten mitään muuta kuin oikealle menevät oikealle ja vasemmalle menevät vasemmalle. Suoraan menevät kummalle vaan ja risteyksen jälkeen sitten katsotaan kuka väistää jos tarvitsee väistää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan yksisuuntainen osuus alkaa vasta tunnelin kohdalla, joten valoihin ei voi ryhmittyä niin, että ylittäisi ajoradan keskikohdan. En siis ymmärrä miten tuossa voi muuten ryhmittyä kuin yhteen jonoon, koska kaksi rinnan ei millään mahdu puolikkaalle ajoradalle.

Koko Uudenmaankatu on yksisuuntainen. Eli tunnelissa tulee kaksi kaistaa samaan suuntaan rannasta.

Edit: pikku pätkä erottajalta tullessa on kaksisuuntainen, mutta ei tätä koske
 
Viimeksi muokattu:
Pistää kyllä ärsyttämään ihmiset jotka ei osaa ajaa tietyö alueilla. Sille on varmasti syy miksi ajetaan hiljaa, ei se auta että edessä olevan takapuskurissa ajetaan kiinni, välkytellään pitkiä valoja ja soitetaan torvea. Eteenkin nämä alueet joissa nopeusrajoitus on 30km/h :facepalm:
 
Tuleeko toi ajattelutapa siitä että jos ite ajaisitte hitaammin, niin naureskelisitte muille?
Ei. Enkä mä ajattele että joku ihan oikeasti vittumaisuuttaan hidastelee. Lähinnä siellä on omanlaisensa minäminäminä-kuljettaja, joka ei osaa ottaa muuta liikennettä huomioon. Yleensä vanhempi ihminen pikkuauton ratissa; pää ei käänny ja peileihin ei osata katsoa.
 
Olihan taas lähellä kolahtaa aamulla. Kotikatu vie tasa-arvoiseen risteykseen, jossa vasemmalta tulevat jättävät lähes poikkeuksetta väistämättä, etenkin näin kesäaikaan. Talvella vasemmalta tulevat näkevät oikealta, siis minun suunnastani, risteystä lähestyvät autot ajovaloista ja keväällä näkee vielä risteyksessä olevan pensasaidan läpi, mutta näin kesällä kun näkyvyys on lehtien peitossa, eikä ole mitään vinkkejä risteykseen tulevista autoista ja pitäisi oikeasti hidastaa nähdäkseen, vedellään risteyksen ohi täyttä vauhtia.
 
Pistää kyllä ärsyttämään ihmiset jotka ei osaa ajaa tietyö alueilla. Sille on varmasti syy miksi ajetaan hiljaa, ei se auta että edessä olevan takapuskurissa ajetaan kiinni, välkytellään pitkiä valoja ja soitetaan torvea. Eteenkin nämä alueet joissa nopeusrajoitus on 30km/h :facepalm:
Pakko myöntää, että saan pienet kiksit siitä kun ajan työmaa-alueen läpi rajoituksen mukaan (no okei, on mulla vakkarissa aina se +10% suurimmasta sallitusta mittarissa) ja joku roikkuu ihan puskurissa kiinni.

On työmaapätkiä, joilla sitä rajoitusta ei ole keretty poistaa tai se on työaikojen ulkouolella hiljaisena aikana ylimitoitettu, mutta noin yleisesti muakin ärsyttää ettei niitä rajoituksia kunnioiteta. Ehkä siksi se onkin jonkinlaista vahingoniloista hupia, kun joku kaahailija kiroilee sen *lisää narratiiviin sopiva merkki* ratin takana vain siksi, että kokee omaksi oikeudekseen päätellä tilanteeseen sopivan ajonopeuden ja ajaa törkeää ylinopeutta.
 
E: ei voi lainata jälkikäteen,
Siis Antti Alien viestiin vastasin,

Meillä on ihan tasan sama tilanne, huomannut että nopeammin itse pääsee lähtemään siitä risteyksestä kun itse himmailee ja se joka tulee sieltä vasemmalta 40 alueella sen ainakin, antaa sen mennä, kuin että ruvetaan arpomaan väistääkö vai koliseeko
 
Ilmeisesti ohjenuorasi koskee vain nopeammin ajavia? Eikö se ole haittaa hitaammin ajavalle jos hän joutuu pysähtymään bussipysäkille joka kerta kun joku ohituskyvytön nopeammin ajava on takana?

Edelleen helpointa myös itselle on oppia eroon siitä että kaikki mikä itseä häiritsee liikenteessä on vittuilua muille.
No mitä väistämäiseen tulee, niin onhan se nyt selvää, että hitaampi sieltä aina perä edellä tulee vastaan. Jos olen se hitaampi, pyrin häiritsemään nopeampaa mahdollisimman vähän. Motarilla helppoa, maantiellä vaikeampaa. Jos taas satun olemaan se nopeampi, toivoisin, että toinen osoittaisi vastaavan huomaavaisuuden. Ja ei todellakaan ole kyse mistään yksittäisestä autosta ja jatkuvasta pysäkilllä olosta, tässäkin takana oli jo useampaa isoa autoa, jotka yksinkertaisesti eivät pääse jostain 75@100 tukosta helposti ohi.

Epäasiallinen käytös on vittuilua ja 75@100 pitkiä matkoja ilman järkevää syytä kesäkelillä on 100% epäasiallista käytöstä, jos välillä ei päästä letkaa ohi. Jos jonoa kertyisi 100@100 asiassa olisi enemmän tulkinnanvaraa, mutta henk. koht. siltikin kyllä päästäisin jonon ohi, jos sen kertyminen minusta johtuisi.
 
Ilmeisesti ohjenuorasi koskee vain nopeammin ajavia? Eikö se ole haittaa hitaammin ajavalle jos hän joutuu pysähtymään bussipysäkille joka kerta kun joku ohituskyvytön nopeammin ajava on takana?

Edelleen helpointa myös itselle on oppia eroon siitä että kaikki mikä itseä häiritsee liikenteessä on vittuilua muille.
Itse joudun raskaalla-ajoneuvolla usein liittymään maantielle, jossa 80 rajoitus, liittymä on mutkan kohdalla, joten herkästi tulee jonkun "eteen" liityttyä.
Mutkan jälkeen on kuitenkin suoraa, joten laitan vilkun oikealle hetkeksi(jos ei vastaan tulevaa liikennettä) ja väistän mahdollisimman reunaan(enää ei ole edes piennar pölyisä).

Eli sanomani on, bussipysäkille ei tarvitse pysähtyä, oikeassa kohtaa kun nostaa jalan kaasupolkimelta hetkeksi riittää.
Ja inasen muuttaa ajolinjaa reunempaan, jolloin takana oleva ymmärtää, että hänen halu ohittaa on huomattu, ei tarvitse välttämättä edes vilkkua.

Autoissa on kuitenkin peilit, ja jos ei itse kykene ajamaan rajoitusten mukaan, kohteliasta olisi seurata niitä peilejä enemmän.
Ja jos ei pysty rajoitusta ja peilejä seuraamaan, ei ole oikea paikka olla liikenteessä kuskina.
 
Olihan taas lähellä kolahtaa aamulla. Kotikatu vie tasa-arvoiseen risteykseen, jossa vasemmalta tulevat jättävät lähes poikkeuksetta väistämättä, etenkin näin kesäaikaan. Talvella vasemmalta tulevat näkevät oikealta, siis minun suunnastani, risteystä lähestyvät autot ajovaloista ja keväällä näkee vielä risteyksessä olevan pensasaidan läpi, mutta näin kesällä kun näkyvyys on lehtien peitossa, eikä ole mitään vinkkejä risteykseen tulevista autoista ja pitäisi oikeasti hidastaa nähdäkseen, vedellään risteyksen ohi täyttä vauhtia.

Njää jaksa puhelimella, ja nytkin tuli molemmat :p
 
Itse joudun raskaalla-ajoneuvolla usein liittymään maantielle, jossa 80 rajoitus, liittymä on mutkan kohdalla, joten herkästi tulee jonkun "eteen" liityttyä.
Mutkan jälkeen on kuitenkin suoraa, joten laitan vilkun oikealle hetkeksi(jos ei vastaan tulevaa liikennettä) ja väistän mahdollisimman reunaan(enää ei ole edes piennar pölyisä).

Eli sanomani on, bussipysäkille ei tarvitse pysähtyä, oikeassa kohtaa kun nostaa jalan kaasupolkimelta hetkeksi riittää.
Ja inasen muuttaa ajolinjaa reunempaan, jolloin takana oleva ymmärtää, että hänen halu ohittaa on huomattu, ei tarvitse välttämättä edes vilkkua.

Autoissa on kuitenkin peilit, ja jos ei itse kykene ajamaan rajoitusten mukaan, kohteliasta olisi seurata niitä peilejä enemmän.
Ja jos ei pysty rajoitusta ja peilejä seuraamaan, ei ole oikea paikka olla liikenteessä kuskina.
Kai ole tietoinen että siellä pientareella ei saa ajaa? Se on jännä kun omaa selvästi laissa kiellettyä toimintaa voidaan perustella kohteliaisuudella ja toisaalta ihan laillista toimintaa suorittavalta vaaditaan toimenpiteitä vain siksi että se ärsyttää itseä.

Laki velvoittaa tosiaan helpottamaan ohitusta jos tarpeen. Itsekin olen aika pitkän siivun ajanut raskasta ajoneuva ja ihan tuttu toimepide on laittaa vilkku oikealle ohituspaikassa ja nostaa kaasua, mutta ei tulisi mieleenkään vaatia sellaista tai pitää vittuiluna jos joku ei niin tee.

Itseasiassa juuri nuo vuodet ammattikuljettajana opettivat sen, että liikenne on muutakin kuin pelkkä tie ja aikataulu. Se on juuri tällaisia asioita, eli erinäisiä tilanteita jotka vaikuttavat omaan ajamiseen. Hyvän kuskin ehkä tärkein tunnusmerkki on että osaa suhtautua hyvin ihan kaikkeen mitä tien päällä näkee.

Jopa ihan oikeasti mulkkuja juttuja tekeviin voi suhtautua niin että se vaikuttaa mahdollisimman vähän omaan mielialaan ja yleiseen turvallisuuteen.
 
Jopa ihan oikeasti mulkkuja juttuja tekeviin voi suhtautua niin että se vaikuttaa mahdollisimman vähän omaan mielialaan ja yleiseen turvallisuuteen.
Kyllä sitä 75@100 kuskia voi pitää ihan hyvin vittuilevana kokovartalokyrpänä ilman, että se vaikuttaa omaan tekemiseen mitenkään. Tuon kaltainen typerä ajo aiheuttaa lähinnä vain myötähäpeää. Toki yleensä tuollaisesta kyrpäilystä seuraa kyllä se, että joku jonossa aiheuttaa oikeasti vaarallisia tilanteita, joissa pulssi nousee oman tai vastaantulijan puolesta.
 
Risteystä edeltävässä tunnelissa on kaksi kaistaa, joiden mukaan ihmiset ryhmittyvät risteykseen. Niissä ei indikoida kääntymissuuntia mitenkään tosin.

Tämän kuvan perusteella siinä pitäisi olla 2 kaistaa koko matkalla, kun kaksi autoa mahtuu rinnakkain. Toki reaalimaailmassa onhan tuo vähän kapea. Kylkipusun veikkaan päättyvän raastuvassa tasapeliin. Nämä on kyllä aina yhtä kivoja kenttämestarin erikoisia.
 
Viitsisitkö lainata tätä lakipykälää tännekkin?
Sitä ei erikseen mainita rymittäytymispykälässä, mutta tämä on voimassa Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Eli vasemmalla kaistalla voi ajaa jos siitä ei aiheudu varaa. Siitä voi siis ihan hyvin olettaa että tuossakin pitäisi ryhmittyä oikealle, koska tilan loppuessa kesken vasemmalla ajava on se ns. vähemmän oikeassa oleva ajoneuvo tämän pykälän mukaan.
 
Kyllä sitä 75@100 kuskia voi pitää ihan hyvin vittuilevana kokovartalokyrpänä ilman, että se vaikuttaa omaan tekemiseen mitenkään. Tuon kaltainen typerä ajo aiheuttaa lähinnä vain myötähäpeää. Toki yleensä tuollaisesta kyrpäilystä seuraa kyllä se, että joku jonossa aiheuttaa oikeasti vaarallisia tilanteita, joissa pulssi nousee oman tai vastaantulijan puolesta.
Ajelin ennen aina todellista rajoitus +10. Nyt bensan hinta on niin kallista ettei kiinnosta muut vaan ajan satasellakin 80kmh säästääkseni bensaa. Jos pysähdyn pysäkille hyöty menee pois, koska liikkeelle lähtö kuluttaa. Noudatetaan nyt tätä vihreää politiikkaa sitten.
 
Sitä ei erikseen mainita rymittäytymispykälässä, mutta tämä on voimassa Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Eli vasemmalla kaistalla voi ajaa jos siitä ei aiheudu varaa. Siitä voi siis ihan hyvin olettaa että tuossakin pitäisi ryhmittyä oikealle, koska tilan loppuessa kesken vasemmalla ajava on se ns. vähemmän oikeassa oleva ajoneuvo tämän pykälän mukaan.
Kumpi kaista päättyy tai kummalla on eka este ratkaisee maksajan. Tuossa se on hankala tulkita, koska kaistat eivät edes välttämättä pääty. Näitä on Turussa pohdittu useammassa kohtaa oikeudessa ja tulos yleensä aika arpapeliä.
 
Sitä ei erikseen mainita rymittäytymispykälässä, mutta tämä on voimassa Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Eli vasemmalla kaistalla voi ajaa jos siitä ei aiheudu varaa. Siitä voi siis ihan hyvin olettaa että tuossakin pitäisi ryhmittyä oikealle, koska tilan loppuessa kesken vasemmalla ajava on se ns. vähemmän oikeassa oleva ajoneuvo tämän pykälän mukaan.
Tuo linkki avaa vain tieliikennelain, eikä vie tiettyyn pykälään.
 
Paitsi jos Kolistelija tuossa tilanteessa vielä ajaa "olennaisesti hitaammin" kuin muut. Silloin saa tilapäisesti väistää pientareelle ohitusta avittaakseen.
Onko tähän jotain lähdeviitettä? Tietääkseni sulkuviivaa ei saa ylittää, edes vaikka mieli tekisi
 
Että nämä on mukavat valot Google Maps

Paljon sekaannusta aiheuttaa se, että kaistoja ei ole merkattu ja kerrottu liikennemerkein, että mistä saa mennä suoraan ja mistä käännytään oikealle. Vasemmallehan ei saa kääntyä, joten tähän autot ryhmittyvät siten, että suoraan ajavat ryhmittyvät aikalailla keskelle (jotta voivat jatkaa samalla ajolinjalla risteyksen jälkeenkin) ja oikealle kääntyvät siihen viereen oikealle puolelle. Hauskoja tilanteita tulee, kun ihmiset ryhmittyvät oikealle ja haluavatkin mennä suoraan, jolloin omalla ajolinjalla on pysäköidyt autot heti edessä. Sitten näkee tilanteita missä ihmiset vaan kääntävät vasemmalle ilman vilkkua ja ajattelevat, että vasemmalla puolella vieressä kulkeva jono jotenkin alkaisi heitä väistämään. Jos siis autossa on oikean kyljen puolella ikäviä naarmuja, niin täällä saa sen korjautettua ilmaiseksi suht helposti aamuruuhkassa. Tai ainakin kuvittelisin, että syypää on se, joka muuttaa ajolinjaansa ja ajaa siten suoraan menevän päälle?

Helsingin keskustassa on tuon Uudenmaankadun lisäksi useita muitakin ihan vastaavia yksisuuntaisia kaksikaistaisia katuja, joissa ainakin vielä 90-luvulla ajettiin sujuvasti kaksi rinnan 50 km/h, mutta joissa nykyään usein matelee vain yksi autojono iso tyhjä tila molemmilla puolillaan. En tiedä onko autojen leveys kasvanut vai kuljettajien ajotaito huonontunut. Epäilen molempia. Lönnrotinkatu on ihan vastaava länteen, Fredrikinkatu pohjoiseen ja Albertinkatu etelän suuntaan tuossa lähinurkilla.

Huomattavan huonosti sujuvaksi on liikenne muuttunut tuolla kantakaupungissa tässä 30 vuoden aikajänteellä. Onneksi ei tarvitse siellä nykyään liikkua kuin aniharvoin. Alkaa aina harmittaa liikenteen sujuvuuden valtava huonontuminen. Ja jotkut autoilijat ottavat nokkiinsa, jos niiden rinnalle tulee siihen vasemmanpuoleiselle suoraan menevälle kaistalle, joka siinä on mielestäni aina ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaa pykälän klikkaaminen päivittää osoitekentän urlin väärin, mutta oikealta klikkaamalla se päivittyi oikein. Ole hyvä: Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Kiitoksia. Oletinkin että ehkä tätä tarkoitit. Aika tulkinnanvaraista tosin että vaikuttaako ryhmittymissääntöön pykälät jotka eivät puhu ryhmittymissäännöstä. Varsinkin kun on olemassa se ryhmittymissääntö, joka ei syystä määrää tästä asiasta.

Eli peruste tälle tulkinnalleni on että jos olisi tarkoitus säätää laissa miltä kaistalta saa mennä suoraan, ryhmittymissäännössä se olisi, jos olisi olemassa asiasta sääntö.
 
Motarilla kaistan varaajat.

120kmh alueella mulla mittarissa 130. Rekka näkyy horisontissa ja olen ohittamassa toista autoa niin eikös vittu siihen ole pakko aina ängetä eteen ajamaan tasan 120kmh mittarinopeutta. Valitettavan usein menen oikealta ohi ja idiootilla alkaa joku töötti tai valoshow. Aina se on joku Kia Venga tai Ssangyong Rexton tmv. paskaläjä mikä siihen tulee jurnuttamaan. Miksei sitä rekkaa voi ohittaa niin kuin normaalit ihmiset ja palata sen jälkeen helvetin hätäseen omalle kaistalle. MUTTA EI, PITÄÄHÄN SE OHITUS NYT ALOITTAA 2km ENNEN KUN OHITETTAVA KOHDE ON EDES KOHDALLA.
 
Tieliikennelaki ohittamisesta: Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Tekniikan Maailmalle viranomainen on joskus vastannut, että "olennaisesti hitaammin" on yli 20km/h.

Nillitän vielä että pientareen ajoradasta erottaa reunaviiva. Sulkuviivoja on vain kaistojen välissä.
Kiitos täsmennyksestä. Viranomaisen ohje ei ehkä ole ihan järkevin sillä ajatuksella että piennar on tarkoitettu kevyelle liikenteelle ja esim. satasen alueella 75 km/h ajava kulkee 25 km/h alle rajoituksen ja pientareella kävelevään verrattuna nopeusero on siinä kohtaa 70 km/h. Onneksi se on sentään vain viranomaisen ohje, itse en ajaisi pientareella yli 50 km/h, oli tilanne mikä tahansa.
 
Omalla kokemuksella, ilman vakkaria ajavana, niin ei tarvita edes sitä jatkuvaa alinopeutta että 50+% perässätulevista liimaantuu takapuskuriin. Kyllä on yksinkertaisesti ajotaidot hukassa ihmisiltä. Eikä ole pelkkä kosmeettinen haitta, vaan päälleajon uhka tuntuu olevan usein läsnä, jos joutuisi edes hiukan painamaan jarrua kunnolla.
Näissä puskurissa roikkujissa vituttaa eniten, jos sitä tehdään siellä missä on muutenkin ruuhkaista. Joo sä pääsit musta valoja vilkuttamalla oikealta ohi, nyt tungit sit mun ja ton edessä ajavan jonon väliin.
 
Helsingin keskustassa on tuon Uudenmaankadun lisäksi useita muitakin ihan vastaavia yksisuuntaisia kaksikaistaisia katuja, joissa ainakin vielä 90-luvulla ajettiin sujuvasti kaksi rinnan 50 km/h, mutta joissa nykyään usein matelee vain yksi autojono iso tyhjä tila molemmilla puolillaan. En tiedä onko autojen leveys kasvanut vai kuljettajien ajotaito huonontunut. Epäilen molempia. Lönnrotinkatu on ihan vastaava länteen, Fredrikinkatu pohjoiseen ja Albertinkatu etelän suuntaan tuossa lähinurkilla.

Huomattavan huonosti sujuvaksi on liikenne muuttunut tuolla kantakaupungissa tässä 30 vuoden aikajänteellä. Onneksi ei tarvitse siellä nykyään liikkua kuin aniharvoin. Alkaa aina harmittaa liikenteen sujuvuuden valtava huonontuminen. Ja jotkut autoilijat ottavat nokkiinsa, jos niiden rinnalle tulee siihen vasemmanpuoleiselle suoraan menevälle kaistalle, joka siinä on mielestäni aina ollut.
20 vuotta kantakaupungissa isolla työautolla ajaneena, on pysäköityjen (ja tietty muidenkin) autojen leveys kasvanut. Itsellä on paku pienentynyt vuosien saatossa, mutta ei tolla rintarinnan meinaa yksisuuntaisilla mahtua, esim Uudenmaankadulla.
 

Tämän kuvan perusteella siinä pitäisi olla 2 kaistaa koko matkalla, kun kaksi autoa mahtuu rinnakkain. Toki reaalimaailmassa onhan tuo vähän kapea. Kylkipusun veikkaan päättyvän raastuvassa tasapeliin. Nämä on kyllä aina yhtä kivoja kenttämestarin erikoisia.

Tuo on tosiaan kapea kaksikaistaiseksi kaduksi heti kun alkaa olemaan molemmilla puolilla autoa parkissa. Ja sitten jos on leveämpiä ajoneuvoja ja/tai ei ole parkkeerattu kunnolla kadun reunaan, niin on melkein peilit kiinni toisissaan, jos rinnakkain ajaisi. Siksi porukka käytännössä ajaa tuon "yksikaistaisena", jolloin tämä ryhmittymisongelma tulee eteen noista valoista.
 
Valitettavan usein menen oikealta ohi ja idiootilla alkaa joku töötti tai valoshow. Aina se on joku Kia Venga tai Ssangyong Rexton tmv. paskaläjä mikä siihen tulee jurnuttamaan. Miksei sitä rekkaa voi

A) Mihin sulla on kiire? Relaa vähän.

B) Rexton on mielestäni hyvä erillisrunkoinen peli vetokäyttöön ja kevyeen maastoajoon. Keksin aika monta sitä huonompaa autoa.

C) Älä ohita oikealta.
 
Motarilla kaistan varaajat.

120kmh alueella mulla mittarissa 130. Rekka näkyy horisontissa ja olen ohittamassa toista autoa niin eikös vittu siihen ole pakko aina ängetä eteen ajamaan tasan 120kmh mittarinopeutta. Valitettavan usein menen oikealta ohi ja idiootilla alkaa joku töötti tai valoshow. Aina se on joku Kia Venga tai Ssangyong Rexton tmv. paskaläjä mikä siihen tulee jurnuttamaan. Miksei sitä rekkaa voi ohittaa niin kuin normaalit ihmiset ja palata sen jälkeen helvetin hätäseen omalle kaistalle. MUTTA EI, PITÄÄHÄN SE OHITUS NYT ALOITTAA 2km ENNEN KUN OHITETTAVA KOHDE ON EDES KOHDALLA.

Syy on se, että jos odotat liian lähelle rekkaa, niin joudut siihen rekan perään ajamaan ja takaa tulee 50 auton jono, johon ei enää pääse väliin. Motarillahan aina se jonon viimeinen lähtee ohitukseen ekana. Paskimassa paikassa on se rekan takana olija.

No tämä käytäntö on saanut osan tietysti loogisesti varaamaan kaistan ennakkoon.
 
Syy on se, että jos odotat liian lähelle rekkaa, niin joudut siihen rekan perään ajamaan ja takaa tulee 50 auton jono, johon ei enää pääse väliin. Motarillahan aina se jonon viimeinen lähtee ohitukseen ekana. Paskimassa paikassa on se rekan takana olija.

No tämä käytäntö on saanut osan tietysti loogisesti varaamaan kaistan ennakkoon.
Jos sulla on 130 lasissa, niin miks vitussa sen pitäisi kiinnostaa pätkääkään niitä muita ajajia? Sulla on kiire joo ja haluat ajaa muuta liikennettä nopeammin ylinopeutta, mut se on ihan sun henk koht ongelma.
 
Sitä ei erikseen mainita rymittäytymispykälässä, mutta tämä on voimassa Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Eli vasemmalla kaistalla voi ajaa jos siitä ei aiheudu varaa. Siitä voi siis ihan hyvin olettaa että tuossakin pitäisi ryhmittyä oikealle, koska tilan loppuessa kesken vasemmalla ajava on se ns. vähemmän oikeassa oleva ajoneuvo tämän pykälän mukaan.
Ensisijaisesti kahden auton ollessa vierekkäin kaventuvalla tiellä merkitsee se, kumpi joutuu liikuttamaan autoaan sivuttaissuunnassa. Sen taas ratkaisee se, onko tien reunassa pysäköintipaikkoja ja vain reunaan pysäköityjä autoja. Maalatun pysäköintipaikan tapauksessa ajorata kaartaa niiden sivuitse ja oikealla oleva ei liiku ajoradan suhteen sivuttaissuunnassa, kun vasemmalla keskiviivan mukaisesti jatkava siirtyykin ajoradan näkökulmasta oikeammalle kuin oli aiemmin. Vasemmalla oleva siis väistäisi. Kuvan perusteella risteyksen jälkeen ei ole pysäköintipaikkoja, jolloin koko ajorata jatkuu sellaisenaan suoraan ja oikealla olevat joutuvat vaihtamaan vasemmalle väistääkseen pysäköityjä autoja. Tällöin oikealla olevat väistävät.
 
Ensisijaisesti kahden auton ollessa vierekkäin kaventuvalla tiellä merkitsee se, kumpi joutuu liikuttamaan autoaan sivuttaissuunnassa. Sen taas ratkaisee se, onko tien reunassa pysäköintipaikkoja ja vain reunaan pysäköityjä autoja. Maalatun pysäköintipaikan tapauksessa ajorata kaartaa niiden sivuitse ja oikealla oleva ei liiku ajoradan suhteen sivuttaissuunnassa, kun vasemmalla keskiviivan mukaisesti jatkava siirtyykin ajoradan näkökulmasta oikeammalle kuin oli aiemmin. Vasemmalla oleva siis väistäisi. Kuvan perusteella risteyksen jälkeen ei ole pysäköintipaikkoja, jolloin koko ajorata jatkuu sellaisenaan suoraan ja oikealla olevat joutuvat vaihtamaan vasemmalle väistääkseen pysäköityjä autoja. Tällöin oikealla olevat väistävät.
Näin jos "vasemmalla" oleva on keskellä tietä eikä oikeasti vasemmalla. Se vasemmalla oleva ei tosin silloin aja lain mukaisesti niin oikealla kuin mahdollista (tai omalla kaistallaan jos on mielestään vasemmalla)
 
Jos sulla on 130 lasissa, niin miks vitussa sen pitäisi kiinnostaa pätkääkään niitä muita ajajia? Sulla on kiire joo ja haluat ajaa muuta liikennettä nopeammin ylinopeutta, mut se on ihan sun henk koht ongelma.
Ei 130 mittarinopeus ole mikään ylinopeus. Vaikka siinä 3-4kmh olisikin sitä ylinopeutta niin muut tienkäyttäjät ei sitä silmällä pysty arvioimaan eikä ole heidän asiansa alkaa tukkimaan liikennettä.


Syy on se, että jos odotat liian lähelle rekkaa, niin joudut siihen rekan perään ajamaan ja takaa tulee 50 auton jono, johon ei enää pääse väliin. Motarillahan aina se jonon viimeinen lähtee ohitukseen ekana. Paskimassa paikassa on se rekan takana olija.

No tämä käytäntö on saanut osan tietysti loogisesti varaamaan kaistan ennakkoon.

Olen itsekin ollut tässä tilanteessa, mutta en silti hyökkää nopeamman eteen varsinkaan selkeästi ennakkoon vaan sitten odottelen että nopeammat menee alta pois. Ainakaan täällä Pirkanmaalla eikä kyllä mielestäni HKI päässäkään tätä HKI-TRE väliä ajellessa, yleensä ole sellaisia ruuhkia etteikö ohituskaistalle pääsisi ihan järkevästi puikahtamaan vaikka sieltä joku autojono tulisikin. Itsellä olisi kyllä niin suuri kynnys alkaa vetää possujunaa vasemmalla kaistalla etten ihan yksinkertaisesti kehtaisi. Joillekin se on ilmeisesti "kunnia asia" tehdä niin.
 
Ensisijaisesti kahden auton ollessa vierekkäin kaventuvalla tiellä merkitsee se, kumpi joutuu liikuttamaan autoaan sivuttaissuunnassa. Sen taas ratkaisee se, onko tien reunassa pysäköintipaikkoja ja vain reunaan pysäköityjä autoja. Maalatun pysäköintipaikan tapauksessa ajorata kaartaa niiden sivuitse ja oikealla oleva ei liiku ajoradan suhteen sivuttaissuunnassa, kun vasemmalla keskiviivan mukaisesti jatkava siirtyykin ajoradan näkökulmasta oikeammalle kuin oli aiemmin. Vasemmalla oleva siis väistäisi. Kuvan perusteella risteyksen jälkeen ei ole pysäköintipaikkoja, jolloin koko ajorata jatkuu sellaisenaan suoraan ja oikealla olevat joutuvat vaihtamaan vasemmalle väistääkseen pysäköityjä autoja. Tällöin oikealla olevat väistävät.
Tämäkin on vain tulkinta eikä laki varsinaisesti lausu näin. Määritelmät puuttuu.
Yleinen tulkinta toki, mutta jos näissä käy kolareita niin syyllinen voi määräytyä varovaisuusvelvollisuuden rikkomisen perusteella.
Eli jos toinen auto on hieman edellä, ajamassa suoraan keskiviivan vieressä ja ohjaat etukulmasi oikealta laidalta eteen tulevan pyaäköintiruudun takia toisen auton takaoveen.
Koska laki ei kerro ajovuoroja tähän, niin syyllisyys haetaan sieltä varovaisuusvelvollisuudesta.
 
Näin jos "vasemmalla" oleva on keskellä tietä eikä oikeasti vasemmalla. Se vasemmalla oleva ei tosin silloin aja lain mukaisesti niin oikealla kuin mahdollista (tai omalla kaistallaan jos on mielestään vasemmalla)
Välittömästi risteyksen jälkeen tuleva tarve vaihtaa kaistaa on ihan validi syy ajaa vasenta kaistaa jo valmiiksi.
Tämäkin on vain tulkinta eikä laki varsinaisesti lausu näin. Määritelmät puuttuu.
Yleinen tulkinta toki, mutta jos näissä käy kolareita niin syyllinen voi määräytyä varovaisuusvelvollisuuden rikkomisen perusteella.
Eli jos toinen auto on hieman edellä, ajamassa suoraan keskiviivan vieressä ja ohjaat etukulmasi oikealta laidalta eteen tulevan pyaäköintiruudun takia toisen auton takaoveen.
Koska laki ei kerro ajovuoroja tähän, niin syyllisyys haetaan sieltä varovaisuusvelvollisuudesta.
Laki sanoo erittäin selvästi, että ajoneuvoaan sivuttaissuunnassa siirtävä väistää. Myös se on selvää, että maalattu pysäköintiruutu on ajoradan ulkopuolella, ja että kun kaistoja ei ole maalattu, kaista määritellään ajoneuvon leveytenä. En oikein tiedä, mitä tulkinnanvaraa tilanteeseen jää.

Se on kuitenkin myös selvää, että tuollaiset risteykset aiheuttavat joka tapauksessa turhaa arpomista ja olisivat helposti korjattavissa vaikka piirtämällä ne pysäköintiruudun ja kaistamerkinnät.
 
Välittömästi risteyksen jälkeen tuleva tarve vaihtaa kaistaa on ihan validi syy ajaa vasenta kaistaa jo valmiiksi.

Laki sanoo erittäin selvästi, että ajoneuvoaan sivuttaissuunnassa siirtävä väistää. Myös se on selvää, että maalattu pysäköintiruutu on ajoradan ulkopuolella, ja että kun kaistoja ei ole maalattu, kaista määritellään ajoneuvon leveytenä. En oikein tiedä, mitä tulkinnanvaraa tilanteeseen jää.

Se on kuitenkin myös selvää, että tuollaiset risteykset aiheuttavat joka tapauksessa turhaa arpomista ja olisivat helposti korjattavissa vaikka piirtämällä ne pysäköintiruudun ja kaistamerkinnät.
Tulkinnanvaraisuus siitä että siirtääkö suoraan keskiviivan vieressä ajava autoaan sivusuunnassa, tietenkin.
 
Tulkinnanvaraisuus siitä että siirtääkö suoraan keskiviivan vieressä ajava autoaan sivusuunnassa, tietenkin.
Jos kaistamerkintöjä ei ole ja tie kapenee kahden auton levyisestä yhden auton levyiseksi, se on oikea kaista, joka jää olemaan. Kaistan loppumisen suhteen kyseessä on tasan sama tilanne kuin vaikkapa minkä tahansa ohituskaistan loppuessa. Vasenta kaistaa ajaessa pysyy keskiviivassa kiinni ja silti liikuttaa autoaan ajoradan suhteen sivuttaissuunnassa. Ohituskaistoilla asia on vain tehty täysin ilmeiseksi kaistamerkinnöin.

Piirsin havainnollistavan kuvan. Kaistamerkinnöt kuvitteelliset, vain selventämään ajatusta:

1655571827312.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaistamerkintöjä ei ole ja tie kapenee kahden auton levyisestä yhden auton levyiseksi, se on oikea kaista, joka jää olemaan. Kaistan loppumisen suhteen kyseessä on tasan sama tilanne kuin vaikkapa minkä tahansa ohituskaistan loppuessa. Vasenta kaistaa ajaessa pysyy keskiviivassa kiinni ja silti liikuttaa autoaan ajoradan suhteen sivuttaissuunnassa. Ohituskaistoilla asia on vain tehty täysin ilmeiseksi kaistamerkinnöin.
Juuri tuo on tulkinnanvaraista, koska ei laki noin sano. Se voisi sanoa sen hyvinkin helposti, jos tuo olisi tarkoitus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom