Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En tiedä missä tuollaisia näkyy usein, saati aina. Joskus ehkä, sen uskon. Paljon tyypillisempää on se että ajetaan sinne edelläolevan konttiin <100m ja siitä vaihdetaan eteen.Motarilla kaistan varaajat.
120kmh alueella mulla mittarissa 130. Rekka näkyy horisontissa ja olen ohittamassa toista autoa niin eikös vittu siihen ole pakko aina ängetä eteen ajamaan tasan 120kmh mittarinopeutta. Valitettavan usein menen oikealta ohi ja idiootilla alkaa joku töötti tai valoshow. Aina se on joku Kia Venga tai Ssangyong Rexton tmv. paskaläjä mikä siihen tulee jurnuttamaan. Miksei sitä rekkaa voi ohittaa niin kuin normaalit ihmiset ja palata sen jälkeen helvetin hätäseen omalle kaistalle. MUTTA EI, PITÄÄHÄN SE OHITUS NYT ALOITTAA 2km ENNEN KUN OHITETTAVA KOHDE ON EDES KOHDALLA.
Tämä tapa on ilmeisesti viimevuosisadalta, koukitaan kaistalta toisella, ja kesälläkin voi sitä irti rojua irrota ohitetun keulaan.ja palata sen jälkeen helvetin hätäseen omalle kaistalle.
Tästä monta vistiä, joissa jäi mielikuva että oikealla kaistalla ajava olisi heikoilla. myös vastakkaisia.Välittömästi risteyksen jälkeen tuleva tarve vaihtaa kaistaa on ihan validi syy ajaa vasenta kaistaa jo valmiiksi.
Laki sanoo erittäin selvästi, että ajoneuvoaan sivuttaissuunnassa siirtävä väistää. Myös se on selvää, että maalattu pysäköintiruutu on ajoradan ulkopuolella, ja että kun kaistoja ei ole maalattu, kaista määritellään ajoneuvon leveytenä. En oikein tiedä, mitä tulkinnanvaraa tilanteeseen jää.
Se on kuitenkin myös selvää, että tuollaiset risteykset aiheuttavat joka tapauksessa turhaa arpomista ja olisivat helposti korjattavissa vaikka piirtämällä ne pysäköintiruudun ja kaistamerkinnät.
Monissa kaupungeissa on vilkkaita väyliä joissa on epäselvyyttä mitä ajateltu, tai sitten on selvää ja paikalliset noudattaa omaa paikallista tapaa. Mutta jos se on haasteellinen tai jopa pykälien vastainen, ja helposti merkinnoin/merkein tehtävissä selkeäksi, niin turha sekoilu vähenisi, ja varmaan maksaisi nopeasti hintansa yksinään sillä jos säästyy peltikolari joka toinen vuosi.Se on kuitenkin myös selvää, että tuollaiset risteykset aiheuttavat joka tapauksessa turhaa arpomista ja olisivat helposti korjattavissa vaikka piirtämällä ne pysäköintiruudun ja kaistamerkinnät.
Moni tuon ammattin suorittaja ei itsekkään sitä perinteistä käytä, sormi on sillä toisella vilkulla.Vilkutuskulttuuri ei muutu, kun poliisi ei tosissaan valvo. Linja on sellainen, että pitäisi jäädä useampi vilkkuttaminen tekemättä. Harvemmin poliisi seuraa samaa autoa usean käännöksen/kaistanvaihdon ajan, jos ei ole joku muu epäily menossa.
Ahaa, tämä selittää sen miksi osalla kuljettajia se vilkun käyttö on niin noloa, kehdataan käyttää vasta sitten jos edessä ja takana oleva vilkuttaa.Aikoinaan kun itse ajoin ajokortin, oli aika yleistä pilkata ajoissa vilkuttavia sillä "autokouluvilkusta". Jopa työkseen ajaessa sain muutamia kertoja kuulla ivailua vilkunkäytöstäni, kun laitan yleensä vilkun vaikka 10 sekuntia etukäteen jos väärinkäsityksen vaaraa ei ole. Ehkä tuo on opettanut monet olemaan mulkkuja vilkunkäytössään.
Aikoinaan kun itse ajoin ajokortin, oli aika yleistä pilkata ajoissa vilkuttavia sillä "autokouluvilkusta". Jopa työkseen ajaessa sain muutamia kertoja kuulla ivailua vilkunkäytöstäni, kun laitan yleensä vilkun vaikka 10 sekuntia etukäteen jos väärinkäsityksen vaaraa ei ole. Ehkä tuo on opettanut monet olemaan mulkkuja vilkunkäytössään.
Toki näin, ja ärsyttää itseänikin ajoittain, mutta siellä perässä ajaessa täytyy olla sen verran turvaväliä että siitä 80 vauhdistakin saa pudottaa vaikka nollaan ilman että sinä olet ongelmissa.No, itseäni vituttaa nuo myöhäiset vilkuttajat.
Lähes joka päivä ajan yhtä äkkiä jarruttajan perässä. Ei mitään itsesuojeluvaistoa, sillä nopeusrajoituksella ei ole väliä. Vaikka olisi 80 lasissa, niin jarruvalot vain syttyvät. Sitten vauhti vain putoaa kunnes ryömitään. Onko siellä kerrostalon kokoisen katumaasturin edessä onnettomuus? Onko tie sortunut vai silta poikki? Hetkinen tuossa on muuten joku tienpätkä sivussa. Vilku syttyy, jos syttyy, käytännössä kun renkaat kääntyy.
Mikä siinä on, että jos olet kääntymässä, mikset laita vilkkua ensin ja sitten vasta alat jarruttamaan?
siellä perässä ajaessa täytyy olla sen verran turvaväliä että siitä 80 vauhdistakin saa pudottaa vaikka nollaan ilman että sinä olet ongelmissa.
No tavallaan totta, mutta aivan törkeää vaarantamista vilkuttomalta, ja on ongelma jos joutuu nollaan pudottaan. (no jos vasemmalle kääntyy, ja joutuu odottaan tilaa, niin mahdollista)Toki näin, ja ärsyttää itseänikin ajoittain, mutta siellä perässä ajaessa täytyy olla sen verran turvaväliä että siitä 80 vauhdistakin saa pudottaa vaikka nollaan ilman että sinä olet ongelmissa.
Samaa olen kuullut opetettavan. Ei kovin järkevä ohje.Mulle opetettiin aikanaan autokoulussa, että valoissa etummaisena ollessa pitäisi jättää auton mitta väliä siihen viivaan. Perusteena se, että jos joku ajaa kovaa perääsi, niin pystyt ehkä estämään kolarin syntymisen ajamalla tuohon tyhjään tilaan.
Täysin typerä ohje, mutta olen tätä kuullut myös jollekin muullekin opetettavan
Tälläinen mennyt ohi. Hyvä tieto, ei siis tarvi ihmetellä että törttö, vaan koulutettu kuski.Samaa olen kuullut opetettavan. Ei kovin järkevä ohje.Mulle opetettiin aikanaan autokoulussa, että valoissa etummaisena ollessa pitäisi jättää auton mitta väliä siihen viivaan. Perusteena se, että jos joku ajaa kovaa perääsi, niin pystyt ehkä estämään kolarin syntymisen ajamalla tuohon tyhjään tilaan.
Täysin typerä ohje, mutta olen tätä kuullut myös jollekin muullekin opetettavan
Juuri tuon takia lain mukaan noille rampilta tuleville ei tule antaa tietä. Jos jengi vain ajaisi normaalista ja se liittyjä venaisi tilaa ja sitten liittyisi, mitään ongelmaa ei olisi. Nyt siellä jengi vaihtelee kaistoja ja jarruttelee ja tällä toiminnalla aiheuttaa vaaraa.On ihme touhuksi mennyt tuo moottoritielle liittyminen, se ei vaan kerrassaan onnistu. Olin vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampaa autoa kun rampilta tuli kolmas ajoneuvo joka halusi liittyä moottoritielle. Oikeaa kaistaa ajanut väläytti kerran vilkkua vasemmalle ja siirtyi aavistuksen, kunnes huomasi minut ja kumosi aikeensa (olisi kyllä oikeasti vielä mahtunut eteenikin jos olisi välttämättä halunnut).
Rampilta tuleva oli myös muutaman autonmitan edellä tätä oikeaa kaistaa ajanutta, joten periaatteessa hänkin olisi voinut liittyä suoraan siihen eteen, joskin turvaväli olisi hetkeksi jäänyt aika vaatimattomaksi.
Vaan tästä sitten tilanne eskaloitui siihen, että kumpikin näistä autoilijoista oli päättänyt jarruttaa. Motaria ajava jarrutti yrittäen päästää rampilta tulevan eteensä ja ramppia ajanut jarrutti jotta moottoritietä ajava pääsisi edelle.
Peilistä tilannetta uteliaasti seurailin ja lopputulema oli se, että rampin jälkeen ajettiin piennarta pitkin rinnakkain niin kauan, että vauhti oli hidastunut molemmilla arviolta viiteenkymppiin jolloin lukko vihdoin aukesi, moottoritietä ajavan vaihdettua vasemmalle kaistalle.
Tämä tapahtui aikaisin aamulla eikä näkyvissä ollut meidän kolmen lisäksi yhtäkään autoa. Luultavasti moottoritietä ajanut laittoi koko jupakan minun syykseni, kun kehtasin olla siellä vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampaa eikä hän päässyt väistämään sinne.
Syvä huokaus. Kohteliaisuus on hyve, mutta kolmion takaa tulevien väistely silloinkin kun siihen ei ole mitään perustetta, ei ole hyve.
Mainitsit muiden ohittamisen helpottamisen, en tiedä onko asenteen muuttunut, mutta mutuna tuntuu että enään ei kiitetä, vielä hiljan jos joku auttoita toista liikenteessä, niin jonkinlainen kiittos kuittu irtosi lähesä aina, jos rekkakuski näytti että tilaa on, niin ohittaja kiitti. -> kaikilla parempi mieli, ja rekka kuski motivoitu auttamaan seuraavaa.
Tänäpäivänä pahimillaan keskari kilpailee kiitosten kanssa määrässä.
Toiseen asiaan: uudehko auto, jossa vakionopeudensäädin jarruttaa, jos mennään liian kovaa? Rajoitus vaihtuu -> vakkarista vauhtia alaspäin ja auto jarruttaa siihen vauhtiin. Jotkut varmaan ihan jarrullakin tuollaista tekevät.Aika paljon on alkanut ärsyttämään kameratolppien kohdalla jarruttelu. Työmatkalla on yksi tolppa alamäessä, jossa nopeusrajoitus on 60 km/h. Melkein poikkeuksetta joku edellä ajavista jarruttaa jo kauan ennen tolppaa vähän yli viidenkympin vauhtiin koska eihän sitä tiedä vaikka muuten välähtäisi
Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
Juuri tuon takia lain mukaan noille rampilta tuleville ei tule antaa tietä. Jos jengi vain ajaisi normaalista ja se liittyjä venaisi tilaa ja sitten liittyisi, mitään ongelmaa ei olisi. Nyt siellä jengi vaihtelee kaistoja ja jarruttelee ja tällä toiminnalla aiheuttaa vaaraa.
Nuo on olleet vanhempia autoja, joten taitaa vaan olla erityisen lainkuuliaisia kuskeja.Toiseen asiaan: uudehko auto, jossa vakionopeudensäädin jarruttaa, jos mennään liian kovaa? Rajoitus vaihtuu -> vakkarista vauhtia alaspäin ja auto jarruttaa siihen vauhtiin. Jotkut varmaan ihan jarrullakin tuollaista tekevät.
Tuo jarrutushan on ihan mahtava. Ei tarvitse miettiä jatkuvaa pumppausta mäkien takia. Varsin moni nykyisistä jarruttaa ihan jarruillakin.Nuo on olleet vanhempia autoja, joten taitaa vaan olla erityisen lainkuuliaisia kuskeja.
Off topic: jarruttaako vakkaritkin nykyään? Itse olen ajellut vaan moottorijarruttavilla versioilla, missä tuollaista riesaa ei ole.
En mä ainakaan ole mäkiä kokenut ongelmaksi, koska en siinä kohtaa tuijota niinkään nopeusrajoitusta ja mittarin lukemaa. Jos on pidempi alamäki niin auto saa rullailla kaikessa rauhassa vaikka pientä ylinopeutta jos ketään ei ole edessä. Tosin mulla moottorijarrutus syöttää start-stop -akulle virtaa niin on vaan hyödyksi jos sitä käyttää mahdollisimman paljon, siksi kai tuo vakkarikaan ei puutu ylinopeuteen mitenkään.Tuo jarrutushan on ihan mahtava. Ei tarvitse miettiä jatkuvaa pumppausta mäkien takia. Varsin moni nykyisistä jarruttaa ihan jarruillakin.
Juu niinhän se JÄRKEVÄSTI olisi mutta nykyään kun on kameroita siellä täällä ja tuolla+kehäteillä jatkuva pumppaus ilmankin alamäkiin laskettelevia (esim. Leppävaaran tunneli 60kmh rajoitus, monesti näkee 80kmh+ 60kmh ajavien seassa).En mä ainakaan ole mäkiä kokenut ongelmaksi, koska en siinä kohtaa tuijota niinkään nopeusrajoitusta ja mittarin lukemaa. Jos on pidempi alamäki niin auto saa rullailla kaikessa rauhassa vaikka pientä ylinopeutta jos ketään ei ole edessä. Tosin mulla moottorijarrutus syöttää start-stop -akulle virtaa niin on vaan hyödyksi jos sitä käyttää mahdollisimman paljon, siksi kai tuo vakkarikaan ei puutu ylinopeuteen mitenkään.
No eikö se ole parempi hidastaa vasta juuri kun pitää eikä satoja metrejä etukäteen?Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
No ei. Jos ei ole ihan pakko sotkea pilan päiten jarrua, pääsee satoja metrejä ilman polttoa.No eikö se ole parempi hidastaa vasta juuri kun pitää eikä satoja metrejä etukäteen?
Se vaan ei ole kovin ennakoivaa tai miellyttävää ajamista, jos hidastaa äkisti rajoituksen kohdalla.No eikö se ole parempi hidastaa vasta juuri kun pitää eikä satoja metrejä etukäteen?
Ei.No eikö se ole parempi hidastaa vasta juuri kun pitää eikä satoja metrejä etukäteen?
Dynaamisia kuljettajia jotka maksimoi nopeuden.Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
No ei. Jos ei ole ihan pakko sotkea pilan päiten jarrua, pääsee satoja metrejä ilman polttoa.
Se vaan ei ole kovin ennakoivaa tai miellyttävää ajamista, jos hidastaa äkisti rajoituksen kohdalla.
Ei se tietenkään taloudellista ole, mutta alkuperäisestä viestistä välittyi kuva, että tarkoitus olisi päästä mahdollisimman nopeasti. Silloin maksimaalinen nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on se keino.Ei.
Sama jos ajaisi painaen jarrua ja kaasua samaan aikaan.
Jos en ole tiputtelemassa punaisiin valoihin niin itse kyllä nostan vaan jalan kaasulta kun rajoitus vaihtuu ja annan vauhdin tippua itsestään. En siis himmaa ennen rajoitusta jos siihen ei ole syytä (=en pyri ajamaan kenenkään persiissä kiinni). Ennakointi liikenteessä kuitenkin tarkoittaa tilanteen lukua riittävästi eteenpäin.Ei se tietenkään taloudellista ole, mutta alkuperäisestä viestistä välittyi kuva, että tarkoitus olisi päästä mahdollisimman nopeasti. Silloin maksimaalinen nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on se keino.
Toisaalta jos AP itse himmailee moottorijarrutuksella ennakoiden, niin eihän edellä menevien jarruttelu vasta tikkarin kohdalla pitäisi mitenkään edes haitata.
ja liikennemerkien ym. tekijöiden.nostan vaan jalan kaasulta kun rajoitus vaihtuu
...
Ennakointi liikenteessä kuitenkin tarkoittaa tilanteen lukua riittävästi eteenpäin.
Dynaamiset kuskit jarruttaa voimakkaasti, maksimoi nopeuden.Niin. Kumpi onkaan sujuvampaa etenemistä (ja vihreät arvot huomioivaa ), rullaaminen muu liikenne huomioiden vai reipas jarrutus ja jalka het kaasulle, ettei vauhti putoa liikaa?
Himmailen etukäteen mm. tietyöalueille tullessa, sillä usein vasta merkin kohdalla jarruttelu noissa tilanteissa on levotonta. Esimerkiksi Kehä 3:lla nyt noiden isompien tietöiden aikaan satasen alueella olen hidastanut jo rauhassa ennakkoon, koska tiedän, että pian rajoitus tippuu 80:een ja heti perään 60:een. Aika usein joku takana oleva ihmettelee, että nostan jalkaa kaasulta, lähtee nopeasti ohi ja huomaa sadan metrin jälkeen, että jaha tämän takia se nosti jalan.Jos en ole tiputtelemassa punaisiin valoihin niin itse kyllä nostan vaan jalan kaasulta kun rajoitus vaihtuu ja annan vauhdin tippua itsestään. En siis himmaa ennen rajoitusta jos siihen ei ole syytä (=en pyri ajamaan kenenkään persiissä kiinni). Ennakointi liikenteessä kuitenkin tarkoittaa tilanteen lukua riittävästi eteenpäin.
Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.Uusimmassa Tekniikan Maailmassa seurattiin nopeuksia tietyömailla. Aika tylyjä oli tulokset:
Totta. Kannattaa jutea koko juttu, hyvin kiinnitettiin samaan asiaan huomioon ja eriteltiin eri ajoneuvojen nopeuksia.Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa seurattiin nopeuksia tietyömailla. Aika tylyjä oli tulokset:
Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.
Tulee mieleen Itä-Suomesta eräskin "työmaa" jossa paikallinen mestari laittoi tulevalle työmaalle 60 kyltit koska "ihan kohtahan siellä alkaa tapahtumaan" ja "kuka ottaa vastuun jos jotain sattuuu", eikä sitten alueelle saatukaan urakoitsijaa kuin vasta puoli vuotta myöhemmin. Itse toki ajan aina vain 9 km/h yli työmaarajoituksen, vaikka se välillä kuinka turhauttaisi viikonloppuna körötellä mukavaa 89 vauhtia siksi, koska arkipäivänä rekka tuo yhden lastin putkia päivässä. Ja senkin lasti menee läheiselle metsäautotielle odottelemaan joskus tulevaisuudessa alkavaa työmaata. Ai niin, mutta kun lisääntyvä liikenne palkottaa työmaarajoitukset.
Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
Vastaa täysin omia kokemuksia mm. Mitä isompi auto (paku, kuorma-auto, yhdistelmä) sitä varmemmin on reipas ylinopeus mitä matalammat rajoitukset. Kertoo alalle pyrkivien ja siellä olevien asenteesta yleensäkin. Jos ajaa vaikka ihan perus taajamassa 45@40, niin takaa tuleva yleensä jarruttaa vasta kontissa tai jos on joku näyttötaulu. Joku paku veti kerran ohi liikenteenjakajan toiselta puolelta ja vauhtia oli ainakin 70@40. Urakka vissiin kusee tai kaverit essolla odottelee kahville.Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.
Ehkä asiaa voisi lähestyä myös toisesta suunnasta, onko rajoitus liian matala, jos ihmiset eivät sitä noudata? Pitäisikö tietä jotenkin muuttaa, jotta vauhti olisi lähempänä haluttua? Joko niin, että tiellä ei ole mukava ajaa liian kovaa tai niin, että kevyen liikenteen väylät olisi suunniteltu niin että ne olisivat turvallisia jos rajoitusta nostettaisiin.
Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.Vastaa täysin omia kokemuksia mm. Mitä isompi auto (paku, kuorma-auto, yhdistelmä) sitä varmemmin on reipas ylinopeus mitä matalammat rajoitukset. Kertoo alalle pyrkivien ja siellä olevien asenteesta yleensäkin. Jos ajaa vaikka ihan perus taajamassa 45@40, niin takaa tuleva yleensä jarruttaa vasta kontissa tai jos on joku näyttötaulu. Joku paku veti kerran ohi liikenteenjakajan toiselta puolelta ja vauhtia oli ainakin 70@40. Urakka vissiin kusee tai kaverit essolla odottelee kahville.
En laittaisi tuota raskaan kaluston kuskien ennakointikyvyn tai tilannearvioinnin piikkiin. Puhumattakaan siitä että antaisin sellaisen kuskille vastuun itse arvioida sitä nopeutta ja perusteita sille.Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.
Kyllä mäkin ajan tutuilla kulmilla öisin tai hiljaseen aikaan 20kmh ylinopeutta monessa paikkaa kun tietää missä mikäkin on.
Kovin montaa työmaata ei ole vielä näkynyt missä ois nopeudet linjassa tehtävän työn kanssa. Tampereen ratikkatyömaa rantaväylällä hyvä esimerkki, siellä muuten ajaa kaikki konsanaan 60-80@50. Miksihän? Työmaahan on ollut jo 3v pystyssä ja ehkä vuosi tehty töitä... toisekseen suora tie ja eipä siellä työkoneita tms. juuri pyöri.
Ei kuulukkaan, mutta parempihan se olisi jos yksilöt voisivat ilman liikennemerkkejäkin itsekkin arvioida sen turvallisen nopeuden oikein.Ei voisi. Turvallisen maksiminopeuden arviointi ei kuulu yksiön vastuulle.
Ei, ei se ole siitä kiinni, vaan ihan niistä kuskeista jotka ei välitä. Moni kuksi miettii vain sitä kuinka lujaa pystyy ajamaan ja mikä on riski jäädä kiinni ja millä seurauksella.Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
Miten niin kertoo. Se että ammattikuski ajaa ylinopeutta, huomattavaa ylinopeutta tuo ensinnä mieleen että ammattitaitoa ei vielä ole riittävästi. Jos puhutaan raskaan kuskeista, niin sitten kuullostaa jo huollestuttavalta.Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.Ei kuulukkaan, mutta parempihan se olisi jos yksilöt voisivat ilman liikennemerkkejäkin itsekkin arvioida sen turvallisen nopeuden oikein.
Mikseipä tuo mitä mainitsin aiemmin voisi koskea myös työmaita. Oikeastaan työmaille voisi jopa rankemmin kuin normaaleille teille tuoda esteitä tekemään selväksi sen mikä on oikea nopeus, koska kyse on väliaikaisesta tilanteesta ja siten vaikka tie on työn ajan ikävä käyttää ei haittaa niin paljoa.Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.