Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Dynaamiset kuskit jarruttaa voimakkaasti, maksimoi nopeuden.Niin. Kumpi onkaan sujuvampaa etenemistä (ja vihreät arvot huomioivaa), rullaaminen muu liikenne huomioiden vai reipas jarrutus ja jalka het kaasulle, ettei vauhti putoa liikaa?
Himmailen etukäteen mm. tietyöalueille tullessa, sillä usein vasta merkin kohdalla jarruttelu noissa tilanteissa on levotonta. Esimerkiksi Kehä 3:lla nyt noiden isompien tietöiden aikaan satasen alueella olen hidastanut jo rauhassa ennakkoon, koska tiedän, että pian rajoitus tippuu 80:een ja heti perään 60:een. Aika usein joku takana oleva ihmettelee, että nostan jalkaa kaasulta, lähtee nopeasti ohi ja huomaa sadan metrin jälkeen, että jaha tämän takia se nosti jalan.Jos en ole tiputtelemassa punaisiin valoihin niin itse kyllä nostan vaan jalan kaasulta kun rajoitus vaihtuu ja annan vauhdin tippua itsestään. En siis himmaa ennen rajoitusta jos siihen ei ole syytä (=en pyri ajamaan kenenkään persiissä kiinni). Ennakointi liikenteessä kuitenkin tarkoittaa tilanteen lukua riittävästi eteenpäin.
Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.Uusimmassa Tekniikan Maailmassa seurattiin nopeuksia tietyömailla. Aika tylyjä oli tulokset:
![]()
Totta. Kannattaa jutea koko juttu, hyvin kiinnitettiin samaan asiaan huomioon ja eriteltiin eri ajoneuvojen nopeuksia.Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa seurattiin nopeuksia tietyömailla. Aika tylyjä oli tulokset:
![]()
Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.
Tulee mieleen Itä-Suomesta eräskin "työmaa" jossa paikallinen mestari laittoi tulevalle työmaalle 60 kyltit koska "ihan kohtahan siellä alkaa tapahtumaan" ja "kuka ottaa vastuun jos jotain sattuuu", eikä sitten alueelle saatukaan urakoitsijaa kuin vasta puoli vuotta myöhemmin. Itse toki ajan aina vain 9 km/h yli työmaarajoituksen, vaikka se välillä kuinka turhauttaisi viikonloppuna körötellä mukavaa 89 vauhtia siksi, koska arkipäivänä rekka tuo yhden lastin putkia päivässä. Ja senkin lasti menee läheiselle metsäautotielle odottelemaan joskus tulevaisuudessa alkavaa työmaata. Ai niin, mutta kun lisääntyvä liikenne palkottaa työmaarajoitukset.
Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
Vastaa täysin omia kokemuksia mm. Mitä isompi auto (paku, kuorma-auto, yhdistelmä) sitä varmemmin on reipas ylinopeus mitä matalammat rajoitukset. Kertoo alalle pyrkivien ja siellä olevien asenteesta yleensäkin. Jos ajaa vaikka ihan perus taajamassa 45@40, niin takaa tuleva yleensä jarruttaa vasta kontissa tai jos on joku näyttötaulu. Joku paku veti kerran ohi liikenteenjakajan toiselta puolelta ja vauhtia oli ainakin 70@40. Urakka vissiin kusee tai kaverit essolla odottelee kahville.Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.
Ehkä asiaa voisi lähestyä myös toisesta suunnasta, onko rajoitus liian matala, jos ihmiset eivät sitä noudata? Pitäisikö tietä jotenkin muuttaa, jotta vauhti olisi lähempänä haluttua? Joko niin, että tiellä ei ole mukava ajaa liian kovaa tai niin, että kevyen liikenteen väylät olisi suunniteltu niin että ne olisivat turvallisia jos rajoitusta nostettaisiin.
Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.Vastaa täysin omia kokemuksia mm. Mitä isompi auto (paku, kuorma-auto, yhdistelmä) sitä varmemmin on reipas ylinopeus mitä matalammat rajoitukset. Kertoo alalle pyrkivien ja siellä olevien asenteesta yleensäkin. Jos ajaa vaikka ihan perus taajamassa 45@40, niin takaa tuleva yleensä jarruttaa vasta kontissa tai jos on joku näyttötaulu. Joku paku veti kerran ohi liikenteenjakajan toiselta puolelta ja vauhtia oli ainakin 70@40. Urakka vissiin kusee tai kaverit essolla odottelee kahville.
En laittaisi tuota raskaan kaluston kuskien ennakointikyvyn tai tilannearvioinnin piikkiin. Puhumattakaan siitä että antaisin sellaisen kuskille vastuun itse arvioida sitä nopeutta ja perusteita sille.Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.
Kyllä mäkin ajan tutuilla kulmilla öisin tai hiljaseen aikaan 20kmh ylinopeutta monessa paikkaa kun tietää missä mikäkin on.
Kovin montaa työmaata ei ole vielä näkynyt missä ois nopeudet linjassa tehtävän työn kanssa. Tampereen ratikkatyömaa rantaväylällä hyvä esimerkki, siellä muuten ajaa kaikki konsanaan 60-80@50. Miksihän? Työmaahan on ollut jo 3v pystyssä ja ehkä vuosi tehty töitä... toisekseen suora tie ja eipä siellä työkoneita tms. juuri pyöri.
Ei kuulukkaan, mutta parempihan se olisi jos yksilöt voisivat ilman liikennemerkkejäkin itsekkin arvioida sen turvallisen nopeuden oikein.Ei voisi. Turvallisen maksiminopeuden arviointi ei kuulu yksiön vastuulle.
Ei, ei se ole siitä kiinni, vaan ihan niistä kuskeista jotka ei välitä. Moni kuksi miettii vain sitä kuinka lujaa pystyy ajamaan ja mikä on riski jäädä kiinni ja millä seurauksella.Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
Miten niin kertoo. Se että ammattikuski ajaa ylinopeutta, huomattavaa ylinopeutta tuo ensinnä mieleen että ammattitaitoa ei vielä ole riittävästi. Jos puhutaan raskaan kuskeista, niin sitten kuullostaa jo huollestuttavalta.Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.Ei kuulukkaan, mutta parempihan se olisi jos yksilöt voisivat ilman liikennemerkkejäkin itsekkin arvioida sen turvallisen nopeuden oikein.
Mikseipä tuo mitä mainitsin aiemmin voisi koskea myös työmaita. Oikeastaan työmaille voisi jopa rankemmin kuin normaaleille teille tuoda esteitä tekemään selväksi sen mikä on oikea nopeus, koska kyse on väliaikaisesta tilanteesta ja siten vaikka tie on työn ajan ikävä käyttää ei haittaa niin paljoa.Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä?
Varmaan himmataan jos siellä työmaalla on väkeä tai kalustoa sillein aseteltu ettei näe onko siellä väkeä vai ei. Yleensä työmaalla ei ole ketään töissä ja jos on niin työskenteleevät hyvinkin kaukana tiestä.Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.
Miten niin ? Miten voi nähdä sellaista mitä ei ole ?Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä?
Ja vaikka tietäisi ettei työmaalla ole juuri nyt ketään työskentelemässä, niin miten kuljettava pystyy ratin takaa arvioimaan voiko ajaa lujempaa. Ne rajoitukset on muistakin syistä kuin työntekijöitävarten. Tämä erityisen huolestuttavaa jos raskaan "ammattilaiset" posottaa yleisemmekkin menemään sitä vauhti mitä uskaltavat. (siis merkittävästi yli korkeimman sallitun)Yhtälailla sitten voi ajaa vähän reippaammin kun ei ole ketään näkyvillä missään.
Ei sitä aina näe. Usein on sellaisia työmaita missä sitä syytä miksi siellä pitäisi ajaa hitaamminen ei ole näkyvissä, vaikka siellä jokin syy olisikin. Työmaat on varmaan yksi paikka missä eniten ajetaan liian kovaa ja siihen voisi auttaa jos siitä tehtäisiin intuitiivisempaa tien käyttäjille, että mitä vauhtia siellä pitää ajaa.Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.
Niin, maantie pitäisi olla vain sinun käyttöösi eikö?Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.
Tänään ärsytti liikenteeseen lähteneet kuselta haisevat lasikuitukopit, joiden kuskeilla ei tuntunut olevan kiire minnekään koska "me ollaan nyt lomalla."
Ei harmita edessä olevan jarruttelu yhtään, kun pitää riittävän välin ja itse nostaa jalan kaasulta ajoissa, eikä vasta merkin kohdalla, jolloin väli sen kun kasvaa. Liikennevaloja lähestyessä tuosta voi kyllä olla haittaa yksikaistaisilla teillä, kun se dynaaminen täysiä valoihin seisomaan ajanut kuski ei saa sitä koslaansa alta pois ennen kuin takaa rullaillaan perään. Kaksikaistaisilla teillä vaan naurattaa kun vierellä saatetaan kaahata useampiinkin valoihin seisomaan, ja itse saa joka kerta lentävällä lähdöllä ajaa ohi.Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
Perässtuliaa se ei kai haittaa jos se edelläajava kiiruhtaa sinne punaisiin. Ymmärsin siis että tuossa tarkoitat että joku vetää maximit ja himmaa vähän ennen tikkaria seuraavaan maximiin. Työmaalla olevia voi toki häiritä.Tässä omassa alkuperäisessä tapauksessa on kyse ihan hyvin vetävästä kaksikaistaisesta tiestä, jossa sopivalla nopeudella (ilman noita äkkijarrutuksia joka merkin kohdalla), pääsee vihreässä aallossa 10-15 kilometriä vaikka liikennevaloristeyksiä on reilusti toistakymmentä. Tarkkaan muuttuvan rajoituksen mukaan ajamalla tulee usein vanhat vihreät vastaan.
Oma pointti olikin se, että tunnen tuon väylän liikennevalojen toimintakuvion eikä ole tarvetta vetää kaasu pohjassa kohti punaisia vaan antaa auton rullata mahdollisimman paljon.Ei harmita edessä olevan jarruttelu yhtään, kun pitää riittävän välin ja itse nostaa jalan kaasulta ajoissa, eikä vasta merkin kohdalla, jolloin väli sen kun kasvaa. Liikennevaloja lähestyessä tuosta voi kyllä olla haittaa yksikaistaisilla teillä, kun se dynaaminen täysiä valoihin seisomaan ajanut kuski ei saa sitä koslaansa alta pois ennen kuin takaa rullaillaan perään. Kaksikaistaisilla teillä vaan naurattaa kun vierellä saatetaan kaahata useampiinkin valoihin seisomaan, ja itse saa joka kerta lentävällä lähdöllä ajaa ohi.
2- kaistaa suuntaansa `? Öö. ei selvinnyt miksi pitäisi ohi päästä ?Täällä on kyllä tuossa kaksikaistaisella aivan uskomattoman paljon niitä, jotka jurnuttavat vasenta kaistaa enintään samaa nopeutta kuin oikealla mennään. Raskasta liikenne tekee välillä melkoista kuminauhaefektiä kun kukaan ei pääse sujuvasti ohi.
Jenkeissä oli kaikkien tietyömaiden ja monien muidenkin paikkojen, esim koulujen, läheisyydessä nopeusrajoituksen lisäksi lisäkilpi, ”kaikki sakot tuplana tämän rajoituksen alueella”.
Suomessa tietty suurin ongelma olematon valvonta esim just työmaa-alueilla.
Miten voi olla työmaamestari, jos ei urakoitsijaa ole edes ollut?Tulee mieleen Itä-Suomesta eräskin "työmaa" jossa paikallinen mestari laittoi tulevalle työmaalle 60 kyltit koska "ihan kohtahan siellä alkaa tapahtumaan" ja "kuka ottaa vastuun jos jotain sattuuu", eikä sitten alueelle saatukaan urakoitsijaa kuin vasta puoli vuotta myöhemmin. Itse toki ajan aina vain 9 km/h yli työmaarajoituksen, vaikka se välillä kuinka turhauttaisi viikonloppuna körötellä mukavaa 89 vauhtia siksi, koska arkipäivänä rekka tuo yhden lastin putkia päivässä. Ja senkin lasti menee läheiselle metsäautotielle odottelemaan joskus tulevaisuudessa alkavaa työmaata. Ai niin, mutta kun lisääntyvä liikenne palkottaa työmaarajoitukset.
Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
Ohi menisi mielellään varmaan siksi, että oikealla kaistalla ajaa mm. busseja, joiden jatkuva pysähtely ja liikkeellelähtö tekee kaistasta huomattavasti heikommin vetävän. Lisäksi sitä käyttää oikeaoppisesti raskas liikenne kun on vaan ajamassa läpi eikä kääntymässä vasemmalle.2- kaistaa suuntaansa `? Öö. ei selvinnyt miksi pitäisi ohi päästä ?
Jos on jounoutumista, niin en nyt oikein ymmärrä miten siellä vasemmalla kaistalla voisi ajaa lujempaa, ei se ole mitenkään kummallista että jollain nelkaistaisella tiellä (2+2) "ruuhkassa" ei ole mikään vasen menee lujempaa, sehän edellyttäisi sitä että oikealla meno tökkisi, joskus se oikea voi vetää paremmin.
Ruuhkassa tässä en tarkoita mitään sen kummoisempaa kuin että liikennettä on sen verran että kaikilla kaistoilla on liikennettä, (yksi kaista ei riitä ).
Miten voi olla työmaamestari, jos ei urakoitsijaa ole edes ollut?
Omissa tapauksissa aina ollut tilaajan puolesta taho, joka valvoo, että urakoitsijan puolesta nopeusrajoitukset yms. on kuten urakkasopimuksessa säännelty.
Ja näitä se urakan mestari pyrkiii noudattamaan.
Valvoja voi olla tilaajan puolesta, mutta turhaahan valvoo, jos ei edes urakoitsijaa ole..
Ei se siltä vaikuttanut kun perseessä on satasen lätkä, tien vieressä seisovassa tolpassa on samalla luvulla varustettu kilpi, mutta vauhtia on vajaa 80. Takana toki pitkä jono.nopeusrajoitusten mukaan mennään joko tie - tai ajoneuvokohtaisten
Kuulostaa juuri siltä klassiselta asennevammalta jonka mielestä tiellä ei saisi olla muuta liikennettä.Ei se siltä vaikuttanut kun perseessä on satasen lätkä, tien vieressä seisovassa tolpassa on samalla luvulla varustettu kilpi, mutta vauhtia on vajaa 80. Takana toki pitkä jono.
Vaikka juuri sinä olisit lomalla eikä sinulla siis olisi mikään kiire, niillä takana tulevilla voi hyvin olla kiire töihinsä, eikä heitä kiinnostaisi kruisailla reilusti alle rajoitusten vain siksi, että sinusta se on hyvä vauhti.
Raskas liikenne erikseen, niiden kuskeilla ei ole vaihtoehtoja sen paremmin nopeuden kuin yleensä reitin ja ajoaikojenkaan suhteen.
Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?Lähde aikaisemmin töihin niin ei tule kiire ja voit ottaa vähän rennommin vaikka hetken jäisitkin hitaamman taakse.
Kyllä 80 ajaminen 100 alueella on luvallista eikä tahallista hidastelua, ethän sinä tiedä siellä takana onko edessä olevan matkailuautossa joku häiriö tai muu seikka joka saa kuljettajan päättämään, että hänen ajoneuvonsa olosuhteet huomioiden on 80 turvallinen nopeus hänelle ja myös muille tienkäyttäjille. Sinä voit valoja vilkauttamalla ilmoittaa, että haluaisit ohi, jos olet heti sen matkailuajoneuvon takana. Tietysti hitaamman ajajan on myös seurattava takana tulevaa liikennettä. Vanha viisaus sanoo, ettei se hitaammin ajava sitä jonoa tee vaan sen takana ajava, joka ei mene ohi.Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?
Pahoittelut, kritiikkini koski tuota hypoteettista henkilöä jonka puolesta pahastuit. Minun moka että luin se tarkoittavan sinua.Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?
Veikkaisin että yleisesti ottaen töissäkäyvillä on varaa tuhlata bensaa enemmän varsinkin nykyään.Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta?
Ne jonot kerää ne muuta liikennettä nopeammin ajavat toistensa kanssa lähietäisyydelle seurustelemaan.Tehdäänpä nyt yksi asia täysin selväksi: mulla on äärimmäisen harvoin mikään kiire yhtään minnekään. En vain yksinkertaisesti pidä siitä, että maantiellä ajellaan reilusti alle rajoituksen ja vedetään samalla jonoa perässä.
PS. Niitä matkailuautoja oli kaksi peräkkäin sitä jonoa vetämässä. Kyllä, molemmat ajelivat mittari-kahdeksaakymppiä satkun alueella. Jos heillä ei ole kiire ja ovat lomalla ja haluavat ajaa muuta liikennettä hitaammin*, voisivat ihan hyvin vetää välillä sivuun päästämään muut ohi.
*Ai mistä tietää että joku ajaa muuta liikennettä hitaammin? No siitä perään kertyvästä jonosta.
Nope. Ne jonot ovat sitä muuta liikennettä joka ajaisi nopeammin, mutta ei onnistu kun joku oman elämänsä Sörsselssön siellä keulilla on kiireettömästi lomailemassa.Ne jonot kerää ne muuta liikennettä nopeammin ajavat toistensa kanssa lähietäisyydelle seurustelemaan.
Ja välillä kun alkaa 80 jälkeen 100 ja vaikka kiihdyttää15 ylinopeutta 100 alueella niin ”kiireisten” on silti päästävä ohi. Joku kilpailuvietti siinä iskee vähintäänkin takana tulevalle.Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään![]()
"Tuo henkilö hidastaa minua!" vs. "Tuo auto hidastaa minua!". Autolla ei tee sitä tahallaan, ihminen mahdollisesti tekee.Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään![]()
Jos nämä ei-kiireiset on niitä, jotka ajaa 80-90 km/h satasen alueella ja sitten ohituskaistan tullen lähemmäs 110 km/h, en ihmettele yhtään jos tekee mieli ohittaa. Outo psykologia tuossakin.Ja välillä kun alkaa 80 jälkeen 100 ja vaikka kiihdyttää15 ylinopeutta 100 alueella niin ”kiireisten” on silti päästävä ohi. Joku kilpailuvietti siinä iskee vähintäänkin takana tulevalle.
Hyvää jatkoa TM:n viimevuotiselle testille ja kertoo samaa synkkää kuvaa nykyisestä moraalista. Nopeusrajoitukset nähdään miniminä, ei maksimina. Erityisesti taajamissa tämä kulttuuri pistää jonkin verran vihaksi - motarilla kaikilla (pl. kaksipyöräiset kesällä) on sentään metallikuori suojana.
e. Toki motarilla ei juuri niillä tietyömailla ole sitä suojakuorta ja siellä v-käyrä on varmaan vielä korkeammalla.
Hyvin yksinkertaista. Jälkimmäisessä tapauksessa kyseessä ei ole ko. ajoneuvon kuljettajan oma valinta, kun taas ensimmäisessä tapauksessa se on. Silloin kuljettaja on tehnyt tietoisen päätöksen ajaa muita hiljempaa.Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään![]()