Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Niin. Kumpi onkaan sujuvampaa etenemistä (ja vihreät arvot huomioivaa :love:), rullaaminen muu liikenne huomioiden vai reipas jarrutus ja jalka het kaasulle, ettei vauhti putoa liikaa?
 
Niin. Kumpi onkaan sujuvampaa etenemistä (ja vihreät arvot huomioivaa :love:), rullaaminen muu liikenne huomioiden vai reipas jarrutus ja jalka het kaasulle, ettei vauhti putoa liikaa?
Dynaamiset kuskit jarruttaa voimakkaasti, maksimoi nopeuden.

Ennakoiva sovittaa nopeuden ajoissa.

Energiansäästäjät nykyään aiheuttaa erilaista käytöstä, riippuen ajoneuvosta, polttiskuski hiljentää niin että pääsää mahdollisimman pitkän pätkän "nolla" kulutuksella, patteri kuskit saattavat varastoida energiaa, eli jättää hiljentämisen selkeästi myöhäisemmäksi ja hiljentää polttiskuskia rajummin.

Mäet, ym voi vaikuttaa, jos tuttu tie ja muistaa rajoitukset, niin nuuka voi ennakoida paljon enenen merkin näkymistä.

On toki kuskejä jotka eivät ennakoi mitenkään. Ja oma joukko on se joille tikkari tarkoittaa pienintä sallittua, eli ennen tikkaria ei edes yritetä, aika iso kontrasti jos peräjälkeen sattuu viimeksimainittu ja ennakoiva.
 
Jos en ole tiputtelemassa punaisiin valoihin niin itse kyllä nostan vaan jalan kaasulta kun rajoitus vaihtuu ja annan vauhdin tippua itsestään. En siis himmaa ennen rajoitusta jos siihen ei ole syytä (=en pyri ajamaan kenenkään persiissä kiinni). Ennakointi liikenteessä kuitenkin tarkoittaa tilanteen lukua riittävästi eteenpäin.
Himmailen etukäteen mm. tietyöalueille tullessa, sillä usein vasta merkin kohdalla jarruttelu noissa tilanteissa on levotonta. Esimerkiksi Kehä 3:lla nyt noiden isompien tietöiden aikaan satasen alueella olen hidastanut jo rauhassa ennakkoon, koska tiedän, että pian rajoitus tippuu 80:een ja heti perään 60:een. Aika usein joku takana oleva ihmettelee, että nostan jalkaa kaasulta, lähtee nopeasti ohi ja huomaa sadan metrin jälkeen, että jaha tämän takia se nosti jalan.

En tarkoita mitään liioitellun hidasta tiputtelua, vaan sellaista että noissa se tiputtelu 100 km/h > 60 km/h melko lyhyellä välillä käy rauhallisesti. Eipä se tosiaan mua haittaa, jos joku hidastaa jarruttaen vasta rajoituksen alkaessa.
 
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa seurattiin nopeuksia tietyömailla. Aika tylyjä oli tulokset:

Screenshot 2022-06-23 at 10.28.42.png
 
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa seurattiin nopeuksia tietyömailla. Aika tylyjä oli tulokset:

Screenshot 2022-06-23 at 10.28.42.png

Hyvää jatkoa TM:n viimevuotiselle testille ja kertoo samaa synkkää kuvaa nykyisestä moraalista. Nopeusrajoitukset nähdään miniminä, ei maksimina. Erityisesti taajamissa tämä kulttuuri pistää jonkin verran vihaksi - motarilla kaikilla (pl. kaksipyöräiset kesällä) on sentään metallikuori suojana.

e. Toki motarilla ei juuri niillä tietyömailla ole sitä suojakuorta ja siellä v-käyrä on varmaan vielä korkeammalla.
 
Viimeksi muokattu:
Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.

Tulee mieleen Itä-Suomesta eräskin "työmaa" jossa paikallinen mestari laittoi tulevalle työmaalle 60 kyltit koska "ihan kohtahan siellä alkaa tapahtumaan" ja "kuka ottaa vastuun jos jotain sattuuu", eikä sitten alueelle saatukaan urakoitsijaa kuin vasta puoli vuotta myöhemmin. Itse toki ajan aina vain 9 km/h yli työmaarajoituksen, vaikka se välillä kuinka turhauttaisi viikonloppuna körötellä mukavaa 89 vauhtia siksi, koska arkipäivänä rekka tuo yhden lastin putkia päivässä. Ja senkin lasti menee läheiselle metsäautotielle odottelemaan joskus tulevaisuudessa alkavaa työmaata. Ai niin, mutta kun lisääntyvä liikenne palkottaa työmaarajoitukset.

Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
 
Ehkä asiaa voisi lähestyä myös toisesta suunnasta, onko rajoitus liian matala, jos ihmiset eivät sitä noudata? Pitäisikö tietä jotenkin muuttaa, jotta vauhti olisi lähempänä haluttua? Joko niin, että tiellä ei ole mukava ajaa liian kovaa tai niin, että kevyen liikenteen väylät olisi suunniteltu niin että ne olisivat turvallisia jos rajoitusta nostettaisiin.
 
Tulee mieleen Itä-Suomesta eräskin "työmaa" jossa paikallinen mestari laittoi tulevalle työmaalle 60 kyltit koska "ihan kohtahan siellä alkaa tapahtumaan" ja "kuka ottaa vastuun jos jotain sattuuu", eikä sitten alueelle saatukaan urakoitsijaa kuin vasta puoli vuotta myöhemmin. Itse toki ajan aina vain 9 km/h yli työmaarajoituksen, vaikka se välillä kuinka turhauttaisi viikonloppuna körötellä mukavaa 89 vauhtia siksi, koska arkipäivänä rekka tuo yhden lastin putkia päivässä. Ja senkin lasti menee läheiselle metsäautotielle odottelemaan joskus tulevaisuudessa alkavaa työmaata. Ai niin, mutta kun lisääntyvä liikenne palkottaa työmaarajoitukset.

Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.

Luulisi, että näissä työmaatapauksissa voitaisiin laittaa etäohjatut taulut ja kun ei työmaalla ole toimintaa ja muuten olosuhteet hyvät niin nopeus näpättäisiin sovelluksesta isommalle ja kun toimintaa niin vaikka vilkkuva 60 tai 40 jos olosuhteet sellaiset. Silloin iltaisin ja viikonloppuisin voisi olla isommat nopeudet ja niinkuin mainitsit niin ehkä niitä silloin noudatettaisiin paremmin.
 
Mutta kyllä se käämi äkkiä palaa joiltakin, kun paikallisella varalaskupaikalla saa ajaa 3km 100km/h ja molemmissa päissä alkaa 80km/h ja toisessa päässä vielä alamäki, mikä ihana kameran paikka, mutta ei ole kuitenkaan, joskus tutka-auto ollut linjuripysäkillä. Ite kun sen tietää niin lasken nopeuden siinä varalaskupaikan päässä jo 85:en hyödyntäen pientä nousua ennen alamäkeä niin takana tulevat meinaa ajaa perään ja varmaan siellä kirotaan, että ”mitä vit..a”! Turvaväliä, kun ei jää koska siinä yritetään vielä ehtiä ohi vaikka ajoratamerkinnät sen jo kieltää. Mun ei kuitenkaan tarvii polkea sitä jarrua siinä 80:n merkin kohdalla niin pirusti niinkuin näkee yleensä tehtävän. Niin tänään yhden käämi tais palaa, kun piti lähteä ohi 80 alueella ja rekkaa vastaan vielä. Toisaalta jos siinä olisi joku ennakkomerkki, että nopeusrajoitus muuttuu niin paljolta säästyttäis.
 
Huomiona ammattikuskit joilla taas korkeampi keskiarvo.
Vastaa täysin omia kokemuksia mm. Mitä isompi auto (paku, kuorma-auto, yhdistelmä) sitä varmemmin on reipas ylinopeus mitä matalammat rajoitukset. Kertoo alalle pyrkivien ja siellä olevien asenteesta yleensäkin. Jos ajaa vaikka ihan perus taajamassa 45@40, niin takaa tuleva yleensä jarruttaa vasta kontissa tai jos on joku näyttötaulu. Joku paku veti kerran ohi liikenteenjakajan toiselta puolelta ja vauhtia oli ainakin 70@40. Urakka vissiin kusee tai kaverit essolla odottelee kahville.
 
Ehkä asiaa voisi lähestyä myös toisesta suunnasta, onko rajoitus liian matala, jos ihmiset eivät sitä noudata? Pitäisikö tietä jotenkin muuttaa, jotta vauhti olisi lähempänä haluttua? Joko niin, että tiellä ei ole mukava ajaa liian kovaa tai niin, että kevyen liikenteen väylät olisi suunniteltu niin että ne olisivat turvallisia jos rajoitusta nostettaisiin.

Ei voisi. Turvallisen maksiminopeuden arviointi ei kuulu yksiön vastuulle.

Toiseen kysymykseen vastaus, että muutetaanhan sitä, välillä aika paljonkin. Yleensä vähintään merkkejä/tötsiä tienvieressä ja yleensä teitä kavennetaan, tiet mutkittelee ja valot vilkkuu. Artikkelissakin tästä puhutaan, ja eipä tunnu ratin ja penkin välissä paljon haittaavan. Mennään niin kovaa kun uskaltaa ja kyllähän sitä nykyautolla aika paljon uskaltaakin.
e. Tien geometrialla voi kyllä vaikuttaa ihan merkittävästikin nopeuksiin, mutta Suomalaista lentokenttää muistuttavaa tietä on hankala muokata pelkillä tötsillä. Uusista teistä taajamissa onneksi tehdään hieman hillitsevämpiä jo alkuunsa.

Ainut tehokas keino tuntuu olevan ne väliaikaiset, todella vittumaisen terävät töyssyt. Näitä näkyi Tampereella Epilässä viime vuonna, kun tietä rempattiin ja tiellä oli 30km/h rajoitus. Näiden kohdalla on pakko hidastaa, sen jälkeen se nopeus nousikin päälle viidenkymmenen, mikä on tuolla tiellä normaalitilanteessakin paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaa täysin omia kokemuksia mm. Mitä isompi auto (paku, kuorma-auto, yhdistelmä) sitä varmemmin on reipas ylinopeus mitä matalammat rajoitukset. Kertoo alalle pyrkivien ja siellä olevien asenteesta yleensäkin. Jos ajaa vaikka ihan perus taajamassa 45@40, niin takaa tuleva yleensä jarruttaa vasta kontissa tai jos on joku näyttötaulu. Joku paku veti kerran ohi liikenteenjakajan toiselta puolelta ja vauhtia oli ainakin 70@40. Urakka vissiin kusee tai kaverit essolla odottelee kahville.
Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.

Kyllä mäkin ajan tutuilla kulmilla öisin tai hiljaseen aikaan 20kmh ylinopeutta monessa paikkaa kun tietää missä mikäkin on.

Kovin montaa työmaata ei ole vielä näkynyt missä ois nopeudet linjassa tehtävän työn kanssa. Tampereen ratikkatyömaa rantaväylällä hyvä esimerkki, siellä muuten ajaa kaikki konsanaan 60-80@50. Miksihän? Työmaahan on ollut jo 3v pystyssä ja ehkä vuosi tehty töitä... toisekseen suora tie ja eipä siellä työkoneita tms. juuri pyöri.
 
Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.

Kyllä mäkin ajan tutuilla kulmilla öisin tai hiljaseen aikaan 20kmh ylinopeutta monessa paikkaa kun tietää missä mikäkin on.

Kovin montaa työmaata ei ole vielä näkynyt missä ois nopeudet linjassa tehtävän työn kanssa. Tampereen ratikkatyömaa rantaväylällä hyvä esimerkki, siellä muuten ajaa kaikki konsanaan 60-80@50. Miksihän? Työmaahan on ollut jo 3v pystyssä ja ehkä vuosi tehty töitä... toisekseen suora tie ja eipä siellä työkoneita tms. juuri pyöri.
En laittaisi tuota raskaan kaluston kuskien ennakointikyvyn tai tilannearvioinnin piikkiin. Puhumattakaan siitä että antaisin sellaisen kuskille vastuun itse arvioida sitä nopeutta ja perusteita sille.

Kun katsoo miten rekkojen ja täysperävaunujen kuskit täälläpäin ajelee, arvioisin että keskimäärin arviointikyky (ja esimerkiksi nopeusrajoitusten kunnioitus) on heillä aika huono.
 
Ei voisi. Turvallisen maksiminopeuden arviointi ei kuulu yksiön vastuulle.
Ei kuulukkaan, mutta parempihan se olisi jos yksilöt voisivat ilman liikennemerkkejäkin itsekkin arvioida sen turvallisen nopeuden oikein.

Kuten tuosta TM:n taulokostakin näkee, niin ulkoistamalla vastuu jollekin muualle homma ei toimi ja se nopeusrajoituskyltti itsessään ei rajoita niitä käytännön nopeuksia. Varsinkin noi 30km/h kohdat kertoo että jotain on pielessä kun keskimääräinen nopeus on lähes tuplasti ja hitaimmatkin mitatut nopeudet on reilusti yli rajoituksen. Noiden matalan pään rajoitusten ylittäminen on vielä se kaikkein vaarallisin, kun se yleensä tarkoittaa että alueella on paljon kevyttä liikennettä (mukaan lukien lapsia).

Tottahan se tietysti on, että vaikea tiestä on tehdä sellaista että nopeus olisi intuitiivista. Etenkin noilla matalammilla rajoituksilla tie menee sitten helposti tarpeettoman hankalaksi ajaa. Siksi tuo, että nostetaan rajoitusta ja ohjataan kevyt liikenne turvallisesti toisella tavalla, voisi olla harkitsemisen arvoinen asia. Siinä tosin se ongelma, että miten tuollainen ylipäätään voitaisiin järjestää. Aitoja ja yli/alikulkuja lisäämällä osan, mutta osaan ei varmaan tuollainen ratkaisu oikein sovellu.
 
(työmaarajoituksia)
Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
Ei, ei se ole siitä kiinni, vaan ihan niistä kuskeista jotka ei välitä. Moni kuksi miettii vain sitä kuinka lujaa pystyy ajamaan ja mikä on riski jäädä kiinni ja millä seurauksella.

Niin lähinnä se kertoo siitä että raskaan kuskeilla on ennakointikykykin vähän eri tasoa ja samaten näkyvyys ja ovat ajaneet siitä paikasta varmaan ennenkin.
Miten niin kertoo. Se että ammattikuski ajaa ylinopeutta, huomattavaa ylinopeutta tuo ensinnä mieleen että ammattitaitoa ei vielä ole riittävästi. Jos puhutaan raskaan kuskeista, niin sitten kuullostaa jo huollestuttavalta.

Jossain voi olla toki paikka missä ammattitaidosta voi puhua, mutta sitten kyllä pitää perustella jollain muulla kuin huomattavalla ylinopeudella tietymaalla.

Nämä "ammattikuskit" alkoi laajasti noudattaa sittä 80 rajoitusta vasta sen jälkeen kun se teknisesti estettiin. Ehkä pitäisi viranomaisten väläytellä monipuolisempaa rajoitinta jos ei osaaminen riitä ilman sellaista ajamaan.
 
Ei kuulukkaan, mutta parempihan se olisi jos yksilöt voisivat ilman liikennemerkkejäkin itsekkin arvioida sen turvallisen nopeuden oikein.
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.
 
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.
Mikseipä tuo mitä mainitsin aiemmin voisi koskea myös työmaita. Oikeastaan työmaille voisi jopa rankemmin kuin normaaleille teille tuoda esteitä tekemään selväksi sen mikä on oikea nopeus, koska kyse on väliaikaisesta tilanteesta ja siten vaikka tie on työn ajan ikävä käyttää ei haittaa niin paljoa.
 
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä?
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.

Tänään ärsytti liikenteeseen lähteneet kuselta haisevat lasikuitukopit, joiden kuskeilla ei tuntunut olevan kiire minnekään koska "me ollaan nyt lomalla."
 
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä? Ei se tien yleisilme tai muistikuvat aiemmilta ajokerroilta kerro välttämättä mitään niistä vaaratekijöistä, joita aktiivisella työmaalla voi tulla vastaan.
Varmaan himmataan jos siellä työmaalla on väkeä tai kalustoa sillein aseteltu ettei näe onko siellä väkeä vai ei. Yleensä työmaalla ei ole ketään töissä ja jos on niin työskenteleevät hyvinkin kaukana tiestä.

Ja toimiihan tuo rajoitus toisinkinpäin, joskus ollut 50kmh rajotus ja ukkoja tie täynnä ja saa luovia lävitse kävelyvauhtia. Toki joku siitä voi koettaa 50kmh läpi, mutta todennäköisesti ruumiita tulisi. Yhtälailla sitten voi ajaa vähän reippaammin kun ei ole ketään näkyvillä missään.
 
Mistä vaikka työmaalla tiedät, että onko siellä ihmisiä työskentelemässä lähellä ajotietä? Tai jotain isoa laitetta olla juuri siirtämässä?
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.
Miten niin ? Miten voi nähdä sellaista mitä ei ole ?

Yhtälailla sitten voi ajaa vähän reippaammin kun ei ole ketään näkyvillä missään.
Ja vaikka tietäisi ettei työmaalla ole juuri nyt ketään työskentelemässä, niin miten kuljettava pystyy ratin takaa arvioimaan voiko ajaa lujempaa. Ne rajoitukset on muistakin syistä kuin työntekijöitävarten. Tämä erityisen huolestuttavaa jos raskaan "ammattilaiset" posottaa yleisemmekkin menemään sitä vauhti mitä uskaltavat. (siis merkittävästi yli korkeimman sallitun)


Edit:
Jos työmaa sellainen että korkein sopiva vauhti vaihtelee urakan edetessä, niin kannatan muuttuvia rajoituksia ja samalla niin tehokas valvonta että niitä noudatetaan, eli ne korkeimmat voisi mitoittaa oikeasti sopiviksi. En kannata vahinkosakkoja, mutta vaikka joku liikennevalo (punainen) jolla pysäytetään jos vauhtia liikaa. Punaisiapäin ajamisesta sitten lappua erikseen punaisista että ylinopeudesta. Ehkä "raskaan ammattikuskit" oppis myös ajamaan.
Edit:
Valoissa voisi myös olla vaaka.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.
Ei sitä aina näe. Usein on sellaisia työmaita missä sitä syytä miksi siellä pitäisi ajaa hitaamminen ei ole näkyvissä, vaikka siellä jokin syy olisikin. Työmaat on varmaan yksi paikka missä eniten ajetaan liian kovaa ja siihen voisi auttaa jos siitä tehtäisiin intuitiivisempaa tien käyttäjille, että mitä vauhtia siellä pitää ajaa.
 
Yleensä sen näkee ihan silmillä. Jos ei näe, on syytä olla ajamatta ollenkaan.

Tänään ärsytti liikenteeseen lähteneet kuselta haisevat lasikuitukopit, joiden kuskeilla ei tuntunut olevan kiire minnekään koska "me ollaan nyt lomalla."
Niin, maantie pitäisi olla vain sinun käyttöösi eikö?
Tuo on just tota asennevammaa muita kohtaan liikenteessä. Niin kauan kuin Suomen tieliikennelaki sallii asuntovaunujen liikennekäytön niin niin kauan niitä hinataan. Lomalla ei pitäisikään olla kiire, nopeusrajoitusten mukaan mennään joko tie - tai ajoneuvokohtaisten. Parhaamme mukaan yritetään helpottaa ohittamista siinä missä se on turvallisesti mahdollista. Hyvää juhannusta ja kiireetöntä kesää sinullekin. Jossain vanhan auton takalasissa näin kerran tekstin ”köyhillä on kiire”.
 
Ei noita työmaa-alueita voi rinnastaa normaaliin tieliikenteeseen. Pitäisi olla normaalisti ajattelevalle ihmiselle ihan selvää, että jos porukka työskentelee tien vieressä niin siellä pidetään rajoituksista kiinni koska ennakointi ei ole samanlaista kuin normaalin liikennevirran kanssa. Tässä omassa alkuperäisessä tapauksessa on kyse ihan hyvin vetävästä kaksikaistaisesta tiestä, jossa sopivalla nopeudella (ilman noita äkkijarrutuksia joka merkin kohdalla), pääsee vihreässä aallossa 10-15 kilometriä vaikka liikennevaloristeyksiä on reilusti toistakymmentä. Tarkkaan muuttuvan rajoituksen mukaan ajamalla tulee usein vanhat vihreät vastaan. Syytä en tiedä, olen joskus kysynyt ohjelmoinnista, mutta ei sieltä oikein hyvää selitystä saanut.
 
Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
Ei harmita edessä olevan jarruttelu yhtään, kun pitää riittävän välin ja itse nostaa jalan kaasulta ajoissa, eikä vasta merkin kohdalla, jolloin väli sen kun kasvaa. Liikennevaloja lähestyessä tuosta voi kyllä olla haittaa yksikaistaisilla teillä, kun se dynaaminen täysiä valoihin seisomaan ajanut kuski ei saa sitä koslaansa alta pois ennen kuin takaa rullaillaan perään. Kaksikaistaisilla teillä vaan naurattaa kun vierellä saatetaan kaahata useampiinkin valoihin seisomaan, ja itse saa joka kerta lentävällä lähdöllä ajaa ohi.
 
Tässä omassa alkuperäisessä tapauksessa on kyse ihan hyvin vetävästä kaksikaistaisesta tiestä, jossa sopivalla nopeudella (ilman noita äkkijarrutuksia joka merkin kohdalla), pääsee vihreässä aallossa 10-15 kilometriä vaikka liikennevaloristeyksiä on reilusti toistakymmentä. Tarkkaan muuttuvan rajoituksen mukaan ajamalla tulee usein vanhat vihreät vastaan.
Perässtuliaa se ei kai haittaa jos se edelläajava kiiruhtaa sinne punaisiin. Ymmärsin siis että tuossa tarkoitat että joku vetää maximit ja himmaa vähän ennen tikkaria seuraavaan maximiin. Työmaalla olevia voi toki häiritä.
 
Ei harmita edessä olevan jarruttelu yhtään, kun pitää riittävän välin ja itse nostaa jalan kaasulta ajoissa, eikä vasta merkin kohdalla, jolloin väli sen kun kasvaa. Liikennevaloja lähestyessä tuosta voi kyllä olla haittaa yksikaistaisilla teillä, kun se dynaaminen täysiä valoihin seisomaan ajanut kuski ei saa sitä koslaansa alta pois ennen kuin takaa rullaillaan perään. Kaksikaistaisilla teillä vaan naurattaa kun vierellä saatetaan kaahata useampiinkin valoihin seisomaan, ja itse saa joka kerta lentävällä lähdöllä ajaa ohi.
Oma pointti olikin se, että tunnen tuon väylän liikennevalojen toimintakuvion eikä ole tarvetta vetää kaasu pohjassa kohti punaisia vaan antaa auton rullata mahdollisimman paljon.

Täällä on kyllä tuossa kaksikaistaisella aivan uskomattoman paljon niitä, jotka jurnuttavat vasenta kaistaa enintään samaa nopeutta kuin oikealla mennään. Raskasta liikenne tekee välillä melkoista kuminauhaefektiä kun kukaan ei pääse sujuvasti ohi.
 
Täällä on kyllä tuossa kaksikaistaisella aivan uskomattoman paljon niitä, jotka jurnuttavat vasenta kaistaa enintään samaa nopeutta kuin oikealla mennään. Raskasta liikenne tekee välillä melkoista kuminauhaefektiä kun kukaan ei pääse sujuvasti ohi.
2- kaistaa suuntaansa `? Öö. ei selvinnyt miksi pitäisi ohi päästä ?

Jos on jounoutumista, niin en nyt oikein ymmärrä miten siellä vasemmalla kaistalla voisi ajaa lujempaa, ei se ole mitenkään kummallista että jollain nelkaistaisella tiellä (2+2) "ruuhkassa" ei ole mikään vasen menee lujempaa, sehän edellyttäisi sitä että oikealla meno tökkisi, joskus se oikea voi vetää paremmin.

Ruuhkassa tässä en tarkoita mitään sen kummoisempaa kuin että liikennettä on sen verran että kaikilla kaistoilla on liikennettä, (yksi kaista ei riitä ).
 
Jenkeissä oli kaikkien tietyömaiden ja monien muidenkin paikkojen, esim koulujen, läheisyydessä nopeusrajoituksen lisäksi lisäkilpi, ”kaikki sakot tuplana tämän rajoituksen alueella”.

Suomessa tietty suurin ongelma olematon valvonta esim just työmaa-alueilla.
 
Jenkeissä oli kaikkien tietyömaiden ja monien muidenkin paikkojen, esim koulujen, läheisyydessä nopeusrajoituksen lisäksi lisäkilpi, ”kaikki sakot tuplana tämän rajoituksen alueella”.

Suomessa tietty suurin ongelma olematon valvonta esim just työmaa-alueilla.

Suomessa ongelma on valvonta ylipäätään. Ja nykyiset hallinnolliset maksut on keskituloiselle karkkirahaa. Riski on pieni ja sen realisoituminen ei tunnu missään.
 
Tulee mieleen Itä-Suomesta eräskin "työmaa" jossa paikallinen mestari laittoi tulevalle työmaalle 60 kyltit koska "ihan kohtahan siellä alkaa tapahtumaan" ja "kuka ottaa vastuun jos jotain sattuuu", eikä sitten alueelle saatukaan urakoitsijaa kuin vasta puoli vuotta myöhemmin. Itse toki ajan aina vain 9 km/h yli työmaarajoituksen, vaikka se välillä kuinka turhauttaisi viikonloppuna körötellä mukavaa 89 vauhtia siksi, koska arkipäivänä rekka tuo yhden lastin putkia päivässä. Ja senkin lasti menee läheiselle metsäautotielle odottelemaan joskus tulevaisuudessa alkavaa työmaata. Ai niin, mutta kun lisääntyvä liikenne palkottaa työmaarajoitukset.

Jos joskus noihin rajoituksiin saataisiin jotain järkeä ihmiset alkaisivat niitä kunnioittamaan.
Miten voi olla työmaamestari, jos ei urakoitsijaa ole edes ollut?
Omissa tapauksissa aina ollut tilaajan puolesta taho, joka valvoo, että urakoitsijan puolesta nopeusrajoitukset yms. on kuten urakkasopimuksessa säännelty.
Ja näitä se urakan mestari pyrkiii noudattamaan.
Valvoja voi olla tilaajan puolesta, mutta turhaahan valvoo, jos ei edes urakoitsijaa ole..
 
Viimeksi muokattu:
2- kaistaa suuntaansa `? Öö. ei selvinnyt miksi pitäisi ohi päästä ?

Jos on jounoutumista, niin en nyt oikein ymmärrä miten siellä vasemmalla kaistalla voisi ajaa lujempaa, ei se ole mitenkään kummallista että jollain nelkaistaisella tiellä (2+2) "ruuhkassa" ei ole mikään vasen menee lujempaa, sehän edellyttäisi sitä että oikealla meno tökkisi, joskus se oikea voi vetää paremmin.

Ruuhkassa tässä en tarkoita mitään sen kummoisempaa kuin että liikennettä on sen verran että kaikilla kaistoilla on liikennettä, (yksi kaista ei riitä ).
Ohi menisi mielellään varmaan siksi, että oikealla kaistalla ajaa mm. busseja, joiden jatkuva pysähtely ja liikkeellelähtö tekee kaistasta huomattavasti heikommin vetävän. Lisäksi sitä käyttää oikeaoppisesti raskas liikenne kun on vaan ajamassa läpi eikä kääntymässä vasemmalle.

Tästäkin ketjusta löytynee aika monta muuta viittausta samaan ilmiöön.
 
Miten voi olla työmaamestari, jos ei urakoitsijaa ole edes ollut?
Omissa tapauksissa aina ollut tilaajan puolesta taho, joka valvoo, että urakoitsijan puolesta nopeusrajoitukset yms. on kuten urakkasopimuksessa säännelty.
Ja näitä se urakan mestari pyrkiii noudattamaan.
Valvoja voi olla tilaajan puolesta, mutta turhaahan valvoo, jos ei edes urakoitsijaa ole..

En kirjoittanut työmaamestarista, mikälie tiemestari tai vastaava on Destian pikkupomon nimike.

Kyllä monellakin työmaaurakoitsijat saattavat vaihdella merkkejä työtilanteen mukaan, ja pitää jopa jotain järkeä asiassa, mutta on niitä ikävämpiäkin kokemuksia kun pienille työmaille lätkitään rajoituksia ilman että siellä aiotaan edes aloittaa töitä.
 
nopeusrajoitusten mukaan mennään joko tie - tai ajoneuvokohtaisten
Ei se siltä vaikuttanut kun perseessä on satasen lätkä, tien vieressä seisovassa tolpassa on samalla luvulla varustettu kilpi, mutta vauhtia on vajaa 80. Takana toki pitkä jono.

Vaikka juuri sinä olisit lomalla eikä sinulla siis olisi mikään kiire, niillä takana tulevilla voi hyvin olla kiire töihinsä, eikä heitä kiinnostaisi kruisailla reilusti alle rajoitusten vain siksi, että sinusta se on hyvä vauhti.

Raskas liikenne erikseen, niiden kuskeilla ei ole vaihtoehtoja sen paremmin nopeuden kuin yleensä reitin ja ajoaikojenkaan suhteen.
 
Ei se siltä vaikuttanut kun perseessä on satasen lätkä, tien vieressä seisovassa tolpassa on samalla luvulla varustettu kilpi, mutta vauhtia on vajaa 80. Takana toki pitkä jono.

Vaikka juuri sinä olisit lomalla eikä sinulla siis olisi mikään kiire, niillä takana tulevilla voi hyvin olla kiire töihinsä, eikä heitä kiinnostaisi kruisailla reilusti alle rajoitusten vain siksi, että sinusta se on hyvä vauhti.

Raskas liikenne erikseen, niiden kuskeilla ei ole vaihtoehtoja sen paremmin nopeuden kuin yleensä reitin ja ajoaikojenkaan suhteen.
Kuulostaa juuri siltä klassiselta asennevammalta jonka mielestä tiellä ei saisi olla muuta liikennettä.

Tuo 80 km/h on varsin sopiva vauhti asuntoautolle ja asuntovaunun vetämiselle. Siitä ylöspäin nousee kulutus hyvin nopeasti.

Lähde aikaisemmin töihin niin ei tule kiire ja voit ottaa vähän rennommin vaikka hetken jäisitkin hitaamman taakse.
 
Lähde aikaisemmin töihin niin ei tule kiire ja voit ottaa vähän rennommin vaikka hetken jäisitkin hitaamman taakse.
Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?
 
Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?
Kyllä 80 ajaminen 100 alueella on luvallista eikä tahallista hidastelua, ethän sinä tiedä siellä takana onko edessä olevan matkailuautossa joku häiriö tai muu seikka joka saa kuljettajan päättämään, että hänen ajoneuvonsa olosuhteet huomioiden on 80 turvallinen nopeus hänelle ja myös muille tienkäyttäjille. Sinä voit valoja vilkauttamalla ilmoittaa, että haluaisit ohi, jos olet heti sen matkailuajoneuvon takana. Tietysti hitaamman ajajan on myös seurattava takana tulevaa liikennettä. Vanha viisaus sanoo, ettei se hitaammin ajava sitä jonoa tee vaan sen takana ajava, joka ei mene ohi.
 
Mistä päättelit että minulla olisi ollut kiire töihin? Pitääkö kaiken kommentoinnin täällä tapahtua vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta? Eikö tahallinen hidastelu saa ärsyttää vaikka siitä ei suoraa haittaa itselle olisikaan?
Pahoittelut, kritiikkini koski tuota hypoteettista henkilöä jonka puolesta pahastuit. Minun moka että luin se tarkoittavan sinua.

Mitä lie tuo tahallinen hidastelu nyt sitten tarkoittaakin? On täysin sallittua ajaa 80 km/h kaikilla teillä missä on sitä korkeampi nopeusrajoitus ja siihen voi olla syynä ihan mikä tahansa, ei tarvitse olla edes pakottava syy. En ymmärrä miksi pitäisi ärsyyntyä sen henkilön puolesta joka ei aikataulussaan osannut ottaa huomioon että tiellä on liikennettä. Jos itse on se myöhässä oleva ymmärrän kyllä, omista mokistaan on helpompi syyttää muita.
 
Tehdäänpä nyt yksi asia täysin selväksi: mulla on äärimmäisen harvoin mikään kiire yhtään minnekään. En vain yksinkertaisesti pidä siitä, että maantiellä ajellaan reilusti alle rajoituksen ja vedetään samalla jonoa perässä.

PS. Niitä matkailuautoja oli kaksi peräkkäin sitä jonoa vetämässä. Kyllä, molemmat ajelivat mittari-kahdeksaakymppiä satkun alueella. Jos heillä ei ole kiire ja ovat lomalla ja haluavat ajaa muuta liikennettä hitaammin*, voisivat ihan hyvin vetää välillä sivuun päästämään muut ohi.


*Ai mistä tietää että joku ajaa muuta liikennettä hitaammin? No siitä perään kertyvästä jonosta.
 
Tehdäänpä nyt yksi asia täysin selväksi: mulla on äärimmäisen harvoin mikään kiire yhtään minnekään. En vain yksinkertaisesti pidä siitä, että maantiellä ajellaan reilusti alle rajoituksen ja vedetään samalla jonoa perässä.

PS. Niitä matkailuautoja oli kaksi peräkkäin sitä jonoa vetämässä. Kyllä, molemmat ajelivat mittari-kahdeksaakymppiä satkun alueella. Jos heillä ei ole kiire ja ovat lomalla ja haluavat ajaa muuta liikennettä hitaammin*, voisivat ihan hyvin vetää välillä sivuun päästämään muut ohi.


*Ai mistä tietää että joku ajaa muuta liikennettä hitaammin? No siitä perään kertyvästä jonosta.
Ne jonot kerää ne muuta liikennettä nopeammin ajavat toistensa kanssa lähietäisyydelle seurustelemaan.

Muun liikenteen vauhtia etenevät ajelevat yksinään kaukana muista ilman hermoilua.
 
Itsellä on ollut pakuja kuorma-auton rajoittimella, ja lainassa vanhoja matkailuautoja sekä erilaisia vanhoja 1950-1980-lukujen kulkuneuvoja. Aika harvoin niillä tekee mieli ajella satasta tai ainakaan yli. Eikä yhdestäkään noista rajoittimella varustetusta pakusta näy ulospäin että tää nyt ei vaan kulje yli 87 vaikka kuinka polkisi.
 
Ne jonot kerää ne muuta liikennettä nopeammin ajavat toistensa kanssa lähietäisyydelle seurustelemaan.
Nope. Ne jonot ovat sitä muuta liikennettä joka ajaisi nopeammin, mutta ei onnistu kun joku oman elämänsä Sörsselssön siellä keulilla on kiireettömästi lomailemassa.
 
Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään :confused:
 
Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään :confused:
Ja välillä kun alkaa 80 jälkeen 100 ja vaikka kiihdyttää15 ylinopeutta 100 alueella niin ”kiireisten” on silti päästävä ohi. Joku kilpailuvietti siinä iskee vähintäänkin takana tulevalle.
 
Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään :confused:
"Tuo henkilö hidastaa minua!" vs. "Tuo auto hidastaa minua!". Autolla ei tee sitä tahallaan, ihminen mahdollisesti tekee.

Minua ei haittaa körötellä kenenkään perässä, lähden joka paikkaan etuajassa ja saavun perille liian aikaisin. Elämä on liian lyhyt kiirehtimään.
 
Ja välillä kun alkaa 80 jälkeen 100 ja vaikka kiihdyttää15 ylinopeutta 100 alueella niin ”kiireisten” on silti päästävä ohi. Joku kilpailuvietti siinä iskee vähintäänkin takana tulevalle.
Jos nämä ei-kiireiset on niitä, jotka ajaa 80-90 km/h satasen alueella ja sitten ohituskaistan tullen lähemmäs 110 km/h, en ihmettele yhtään jos tekee mieli ohittaa. Outo psykologia tuossakin.
 
Hyvää jatkoa TM:n viimevuotiselle testille ja kertoo samaa synkkää kuvaa nykyisestä moraalista. Nopeusrajoitukset nähdään miniminä, ei maksimina. Erityisesti taajamissa tämä kulttuuri pistää jonkin verran vihaksi - motarilla kaikilla (pl. kaksipyöräiset kesällä) on sentään metallikuori suojana.

e. Toki motarilla ei juuri niillä tietyömailla ole sitä suojakuorta ja siellä v-käyrä on varmaan vielä korkeammalla.

Tämä ärsyttää kyllä eniten autojen seassa liikkuessa. Tyypit painavat 80+ pienellä tienpätkällä jossa rajoitus 40 ja suojateitä vähän väliä. Yks kehtasi vielä vetää töötin pohjaan kun en ilmeisesti suostunut juoksemaan alta pois että hän pääsee jatkamaan satasta jarruttamatta. En olisi ollut tiellä jos sieltä ei tulla kaksinkeraista äänennopeutta, helvetti.
 
Mikähän psykologinen ilmiö mahtaa olla kyseessä, kun niin monia haittaa se, jos joku ajaa hitaammin kuin (takana tulijan mielestä) voisi, mutta jos edessä on ajoneuvo, joka ei yksinkertaisesti kulje lujempaa, se kyetään hyväksymään :confused:
Hyvin yksinkertaista. Jälkimmäisessä tapauksessa kyseessä ei ole ko. ajoneuvon kuljettajan oma valinta, kun taas ensimmäisessä tapauksessa se on. Silloin kuljettaja on tehnyt tietoisen päätöksen ajaa muita hiljempaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 967
Viestejä
4 667 200
Jäsenet
76 527
Uusin jäsen
Jusekuse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom