Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kun näin tapahtuu, useimmiten kuljettaja on joko tyhmä tai mulkku. Hyvinkin tavallista on, että siellä on ratissa tyhmä mulkku.
Se on sen alle rajoituksesta ajamisesta ärtyvän hiekkavaginamiehen luontainen vastakappale. Molemmat on liikenteessä yhtä tarpeettomia ja saisivat hankkia huoneen kanssakäyntiaan varten.

Jos siis varataan vasen kaista ilman hyvää syytä niin menee haitan puolelle. Jos löytyy perustelu niin sitten ei mitään ongelmaa, ei se haittaa jos hetken liikennerytmi hidastuu välillä.
 
Mikä on että motarilla 120 alueella ajetaan 100-110 vasemmalla kaistalla eikä pienintäkään aikomusta päästää muita ohi?
Ne on näitä jotka ajaa mittarin mukaan ja viisari vielä vähän alle ettei varmasti tule sakkoja. Itse saatan ajaa motarilla mittarin mukaan lähes 140 enkä ikinä ole ikinä sakkoja saanut. Tuossa tulee jo sitten nopeuseroa 100 ajavaan sen verran, että pitää itse olla tarkkaavainen.
En hermostu, jos joku hitaampi vaihtaa eteen vaan jätän tähän turvaväliä ja ohittaessa en palaa heti eteen.
Motarilla ärsytystä aiheuttaa, kun lähet sadekelissä ohittamaan rekkaa toisen auton perässä ja tämä on epävarma kuski ja hidastaa rekan rinnalla ja siinä sitten ajellaan vesisumussa rekan vieressä pidemmän aikaa jumissa.
 
Ei varsinaisesti ärsyttänyt eilen myöhään illalla, mutta huvitti suunnattomasti, kun vastaantulija oli kääntyvien valoissa odottamassa vuoroaan. Keula 2 metriä tiessä näkyvän "auto jonossa" tunnistuskentän/-sensorin takana :D Oli se kaupasta tullessa jo päässyt pois siitä...
 
Ei varsinaisesti ärsyttänyt eilen myöhään illalla, mutta huvitti suunnattomasti, kun vastaantulija oli kääntyvien valoissa odottamassa vuoroaan. Keula 2 metriä tiessä näkyvän "auto jonossa" tunnistuskentän/-sensorin takana :D Oli se kaupasta tullessa jo päässyt pois siitä...

Mulle opetettiin aikanaan autokoulussa, että valoissa etummaisena ollessa pitäisi jättää auton mitta väliä siihen viivaan. Perusteena se, että jos joku ajaa kovaa perääsi, niin pystyt ehkä estämään kolarin syntymisen ajamalla tuohon tyhjään tilaan.

Täysin typerä ohje, mutta olen tätä kuullut myös jollekin muullekin opetettavan :confused:
 
Pääsin eilen varmaan jollekin "v***n spandexh***o" -listalle, kun pyöräilemällä keskellä pyörätietä pysäytin vastaantulevan auton, ja kerroin hänen olevan juuri nyt pyörätiellä. Oikaisisi tuo pätkä itselläkin 1,5 kilometriä kotimatkaa, mutta vielä olen jaksanut autolla ajaa ylimääräisen lenkin. Nuori mies tuntui olevan tietoinen sijainnistaan.

Toinen tapaus muutaman kilometrin päässä, ajoin tien vasemmalla puolella olevaa pyörätietä pitkin risteävän tien yli, kun takaa samasta suunnasta tullut auto kääntyi aivan edestäni vasemmalle. Muorilla ei edes pää kääntynyt, saatika että olisi hieman ennakoinut, ja ajaessaan kiinnittänyt huomiota pyörätien liikenteeseen. Itse hiljensin jo siinä vaiheessa, kun näin kääntyvän auton olevan Toyota Yaris, ja harmaapäähän siellä ratin takana niska jäykkänä könötti. Tuskin edes huomasi, vaikka jatkoin matkaa aivan takapuskuria viistäen.
 
Mulle opetettiin aikanaan autokoulussa, että valoissa etummaisena ollessa pitäisi jättää auton mitta väliä siihen viivaan. Perusteena se, että jos joku ajaa kovaa perääsi, niin pystyt ehkä estämään kolarin syntymisen ajamalla tuohon tyhjään tilaan.

Täysin typerä ohje, mutta olen tätä kuullut myös jollekin muullekin opetettavan :confused:
Tuossa oli vielä rempat kesken tai ainakin viivat puuttui siten, että ei pimeässä näkynyt. Valoja odottavan auton valoissa näkyi vaan just asfalttiin leikelty ja asennettu "kenttä". Aika kauan se siinä oli varmaan jo ollut, koska valot toimii tuossa hyvin ja vaihtuu hiljaisena aikana todella nopeasti jahka auto vaan lähestyy - En sitten tiedä miksi oli ylipäätään jäänyt "jumiin". Muut sensorit ei varmaan toimi kääntyville kunnolla, kun molempiin suuntiin on just lisätty samat sensorikentät tiehen.
 
Mulle opetettiin aikanaan autokoulussa, että valoissa etummaisena ollessa pitäisi jättää auton mitta väliä siihen viivaan. Perusteena se, että jos joku ajaa kovaa perääsi, niin pystyt ehkä estämään kolarin syntymisen ajamalla tuohon tyhjään tilaan.

Täysin typerä ohje, mutta olen tätä kuullut myös jollekin muullekin opetettavan :confused:
Tuo on tarkoitus tehdä toisena jonossa, eli jättää se väli edellä olevan perään että voi ajaa tarvittaessa sen ohi nopeasti ilman että pitää alkuun peruuttaa.

Suoraan autokoulujen opetussuunnitelmasta.
 
Pääsin eilen varmaan jollekin "v***n spandexh***o" -listalle, kun pyöräilemällä keskellä pyörätietä pysäytin vastaantulevan auton, ja kerroin hänen olevan juuri nyt pyörätiellä. Oikaisisi tuo pätkä itselläkin 1,5 kilometriä kotimatkaa, mutta vielä olen jaksanut autolla ajaa ylimääräisen lenkin. Nuori mies tuntui olevan tietoinen sijainnistaan.

Ettei kyseessä nyt ollut mikään "tontille ajo sallittu" tyyppinen pyörätie?
 
Tänään näin kun yksi sankari Espoossa poistui Turun motarilta motarin varrella olevan bussipysäkin ja sille pysäkille vievän kevyenliikenteen väylän kautta. :cigarbeye:
 
Tänään näin kun yksi sankari Espoossa poistui Turun motarilta motarin varrella olevan bussipysäkin ja sille pysäkille vievän kevyenliikenteen väylän kautta. :cigarbeye:
Saattoihan tuohon olla ihan perusteltu syy. Jos sillä oli vaikka maastokätkö siellä KLVn varressa.
 
Se vaatisi moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkin lisäkilvellä, pyörätiellä se ei ole mahdollista.
Mistä pääsemmekin jos nyt ei muissa tienkäyttäjissä niin liikenteessä ärsyttävään seikkaan: olisi kiva jos laitettaisiin edes sinne päin oikeita liikennemerkkejä kun suunnitellaan ja toteutellaan.
 
En muista olenko täällä vilkun käytöstä kitissyt, mutta kitisen vielä.
En jotenkin ymmärrä sitä logiikkaa että kun lähestytään risteystä jossa on vaikkapa kolme kaistaa: yhdet kääntyville, ja yksi suoraan meneville. Vilkkua ei käytetä kaistan vaihtamisen aikana, eikä sitä ennakoiden, vaan vasta kun valot vaihtuvat tai juuri sitä ennen. Vilkulla ei siis käytännössä ole enää mitään merkitystä, eikä siitä ole muille mitään hyötyä, kun auto on jo tehnyt ne ns. arvaamattomat tekonsa, ja kyseiseltä kaistalta ei voi kuin kääntyä. Onko se sitä, että kun on pakko käyttää vilkkua, niin tehdään se minimum effort ettei saisi mahdollisia sakkoja? Ja tottakai ympyröistä poistuessa sitä ei viitsitä käyttää lainkaan. Itse tuppaan tekemään asiat liikenteessä ennakoitavasti ja muut huomioiden -- kuten juurikin vilkun käyttö tilanteissa joissa siitä on muille hyötyä. Noh, nää on näitä.
 
Se vaatisi moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkin lisäkilvellä, pyörätiellä se ei ole mahdollista.
Jokainen nyt varmaan tajuaa mitä sillä haetaan jos on pyörätie -merkki lisäkilvellä. Olkoon se nyt sitten lain mukaan korrektisti tai ei.
 
En muista olenko täällä vilkun käytöstä kitissyt, mutta kitisen vielä.
En jotenkin ymmärrä sitä logiikkaa että kun lähestytään risteystä jossa on vaikkapa kolme kaistaa: yhdet kääntyville, ja yksi suoraan meneville. Vilkkua ei käytetä kaistan vaihtamisen aikana, eikä sitä ennakoiden, vaan vasta kun valot vaihtuvat tai juuri sitä ennen. Vilkulla ei siis käytännössä ole enää mitään merkitystä, eikä siitä ole muille mitään hyötyä, kun auto on jo tehnyt ne ns. arvaamattomat tekonsa, ja kyseiseltä kaistalta ei voi kuin kääntyä. Onko se sitä, että kun on pakko käyttää vilkkua, niin tehdään se minimum effort ettei saisi mahdollisia sakkoja? Ja tottakai ympyröistä poistuessa sitä ei viitsitä käyttää lainkaan. Itse tuppaan tekemään asiat liikenteessä ennakoitavasti ja muut huomioiden -- kuten juurikin vilkun käyttö tilanteissa joissa siitä on muille hyötyä. Noh, nää on näitä.
Aikoinaan kun itse ajoin ajokortin, oli aika yleistä pilkata ajoissa vilkuttavia sillä "autokouluvilkusta". Jopa työkseen ajaessa sain muutamia kertoja kuulla ivailua vilkunkäytöstäni, kun laitan yleensä vilkun vaikka 10 sekuntia etukäteen jos väärinkäsityksen vaaraa ei ole. Ehkä tuo on opettanut monet olemaan mulkkuja vilkunkäytössään.
 
Aikoinaan kun itse ajoin ajokortin, oli aika yleistä pilkata ajoissa vilkuttavia sillä "autokouluvilkusta". Jopa työkseen ajaessa sain muutamia kertoja kuulla ivailua vilkunkäytöstäni, kun laitan yleensä vilkun vaikka 10 sekuntia etukäteen jos väärinkäsityksen vaaraa ei ole. Ehkä tuo on opettanut monet olemaan mulkkuja vilkunkäytössään.
Oho, aika jännä ilmiö. Itse en juurikaan ole "vilkkupilkkaa" havainnut.
 
Minun ohjenuorani on liikenteen joustavuus ja mahdollisimman vähän haittaa omasta toiminnasta muille.
Turvallisuus, turvallisuus, joustavuus, muiden huomioiminen jne.

mutta silloinkin voi jo kysellä, että onko papalla asiallista olla korttia, jos ei edes nopeusrajoituksen mukaan pysty toimimaan.
Olisi aika hiljaista väylillä jos otettaisiin kortti kuskeilta jotka ei pysty nopeusrajoitusten mukaan toimimaan.


Mutta itse aiheeseen, jos satasen tie, niin ärsyttäähän ne jotka ajelee 80 rajoituksen mukaan.

Jos vielä sattuu oleen kyse siitä että ajoneuvo, tilanne ym. mahdolistaa vaikka sen satasen ajon, mutta jonkun syyn takia tavoittelee noin kahdeksaa kymppiä, mutta vetää senkin niukaksi, vaikka ero on pieni verrattuna raskaaseen liikenteeseen, niin varmaan nostaa vähän ärsytystä, jos paripiirua nopeampaa kulkeva rekkaliikenne tekee jonkin possujunan.

Bussipysäkki väistely, se kuullostaa vähän kaukaa haeteltu, en sano etteikö tilanteita missä paikallaan, mutta ratkaisulistalla paljon asioita ennen sitä.


Kai ole tietoinen että siellä pientareella ei saa ajaa? Se on jännä kun omaa selvästi laissa kiellettyä toimintaa voidaan perustella kohteliaisuudella ja toisaalta ihan laillista toimintaa suorittavalta vaaditaan toimenpiteitä vain siksi että se ärsyttää itseä.
Tämä on ymmärtääkseni elänyt sitten puumerien, ja jossain vaiheessa muuttu niin että sopetettu että se ei aina ole kiellettyä, eli pientareen avulla voi helpottaa ohistusta, ja en varma mutta saattaa olla että tänäpäivänäkin asia käydään läpi.

Toit tärkeät pointit esile, siellä liikkuvien turvallisuutta ei saa vaarantaa, eikä tietenkään omaa turvallisuutta, varsinkin raskaalla liikenteellä voi olla vaarallista väistää pientareelle.

Jopa ihan oikeasti mulkkuja juttuja tekeviin voi suhtautua niin että se vaikuttaa mahdollisimman vähän omaan mielialaan ja yleiseen turvallisuuteen.
Toit hyviä pointteja.
Jos alkaa liikenteessä ärsyyntyy, niin muutosta voi tosiaan hakea itsestään.

Mainitsit muiden ohittamisen helpottamisen, en tiedä onko asenteen muuttunut, mutta mutuna tuntuu että enään ei kiitetä, vielä hiljan jos joku auttoita toista liikenteessä, niin jonkinlainen kiittos kuittu irtosi lähesä aina, jos rekkakuski näytti että tilaa on, niin ohittaja kiitti. -> kaikilla parempi mieli, ja rekka kuski motivoitu auttamaan seuraavaa.
Tänäpäivänä pahimillaan keskari kilpailee kiitosten kanssa määrässä.

Mites tuota mietit, että henkilöauto kuskit piiloutuu isomman taakse piiloon, jopa niin piiloon että edellä oleva kuljettaja joutuu arvaileen muista tekijöistä onko siellä takana joku vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
On ihme touhuksi mennyt tuo moottoritielle liittyminen, se ei vaan kerrassaan onnistu. Olin vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampaa autoa kun rampilta tuli kolmas ajoneuvo joka halusi liittyä moottoritielle. Oikeaa kaistaa ajanut väläytti kerran vilkkua vasemmalle ja siirtyi aavistuksen, kunnes huomasi minut ja kumosi aikeensa (olisi kyllä oikeasti vielä mahtunut eteenikin jos olisi välttämättä halunnut).

Rampilta tuleva oli myös muutaman autonmitan edellä tätä oikeaa kaistaa ajanutta, joten periaatteessa hänkin olisi voinut liittyä suoraan siihen eteen, joskin turvaväli olisi hetkeksi jäänyt aika vaatimattomaksi.

Vaan tästä sitten tilanne eskaloitui siihen, että kumpikin näistä autoilijoista oli päättänyt jarruttaa. Motaria ajava jarrutti yrittäen päästää rampilta tulevan eteensä ja ramppia ajanut jarrutti jotta moottoritietä ajava pääsisi edelle.

Peilistä tilannetta uteliaasti seurailin ja lopputulema oli se, että rampin jälkeen ajettiin piennarta pitkin rinnakkain niin kauan, että vauhti oli hidastunut molemmilla arviolta viiteenkymppiin jolloin lukko vihdoin aukesi, moottoritietä ajavan vaihdettua vasemmalle kaistalle.

Tämä tapahtui aikaisin aamulla eikä näkyvissä ollut meidän kolmen lisäksi yhtäkään autoa. Luultavasti moottoritietä ajanut laittoi koko jupakan minun syykseni, kun kehtasin olla siellä vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampaa eikä hän päässyt väistämään sinne.

Syvä huokaus. Kohteliaisuus on hyve, mutta kolmion takaa tulevien väistely silloinkin kun siihen ei ole mitään perustetta, ei ole hyve.
 
Vilkutuskulttuuri ei muutu, kun poliisi ei tosissaan valvo. Linja on sellainen, että pitäisi jäädä useampi vilkkuttaminen tekemättä. Harvemmin poliisi seuraa samaa autoa usean käännöksen/kaistanvaihdon ajan, jos ei ole joku muu epäily menossa.
 
Motarilla kaistan varaajat.

120kmh alueella mulla mittarissa 130. Rekka näkyy horisontissa ja olen ohittamassa toista autoa niin eikös vittu siihen ole pakko aina ängetä eteen ajamaan tasan 120kmh mittarinopeutta. Valitettavan usein menen oikealta ohi ja idiootilla alkaa joku töötti tai valoshow. Aina se on joku Kia Venga tai Ssangyong Rexton tmv. paskaläjä mikä siihen tulee jurnuttamaan. Miksei sitä rekkaa voi ohittaa niin kuin normaalit ihmiset ja palata sen jälkeen helvetin hätäseen omalle kaistalle. MUTTA EI, PITÄÄHÄN SE OHITUS NYT ALOITTAA 2km ENNEN KUN OHITETTAVA KOHDE ON EDES KOHDALLA.
En tiedä missä tuollaisia näkyy usein, saati aina. Joskus ehkä, sen uskon. Paljon tyypillisempää on se että ajetaan sinne edelläolevan konttiin <100m ja siitä vaihdetaan eteen.

Jos noita oikeasti tapahtuu usein ja ja ei ole paikallinen erikoispiirre, niin voisiko olla kyse siitä että etäisyydet arvioidaan eri tavalla, muiden mielestä aletaan olemaan 100-200m päässä ohitettavaa. ja takana "horisontissa" ohituskaistalla joku ohittaa taaempana tulevaa yksittäistä autoa.


ja palata sen jälkeen helvetin hätäseen omalle kaistalle.
Tämä tapa on ilmeisesti viimevuosisadalta, koukitaan kaistalta toisella, ja kesälläkin voi sitä irti rojua irrota ohitetun keulaan.

Motarilla ei pitäisi tulla vastaantulijoita, joten ei mitään kiirettä palata toisen eteen, vaan ihan se kunnon turvaväli niinkin päin, ja jos siellä edessä se rekka "häämöttää", niin kesärajoituksilla "130", on oletettavaa että se saavutetaan pian, joten syytä miettiä onko tarve vaihdella kaistaa.

Sen ymmärrän että koronan jälkeen kun liikenne lisääntynyt, niin se nyt vaan ärsyttää kun muutkin on liikenteessä, pahimman "sulunaikaan" sai välillä ajella ilman muita.


Välittömästi risteyksen jälkeen tuleva tarve vaihtaa kaistaa on ihan validi syy ajaa vasenta kaistaa jo valmiiksi.

Laki sanoo erittäin selvästi, että ajoneuvoaan sivuttaissuunnassa siirtävä väistää. Myös se on selvää, että maalattu pysäköintiruutu on ajoradan ulkopuolella, ja että kun kaistoja ei ole maalattu, kaista määritellään ajoneuvon leveytenä. En oikein tiedä, mitä tulkinnanvaraa tilanteeseen jää.

Se on kuitenkin myös selvää, että tuollaiset risteykset aiheuttavat joka tapauksessa turhaa arpomista ja olisivat helposti korjattavissa vaikka piirtämällä ne pysäköintiruudun ja kaistamerkinnät.
Tästä monta vistiä, joissa jäi mielikuva että oikealla kaistalla ajava olisi heikoilla. myös vastakkaisia.

(alkuperäisessä linkissä) Kuvassa kaksi kaistaa eteenpäin, vasemmalle ei saa kääntyä, vasemmalla kaistalla esteenä jokin siirtolava, oikealla hetken myöhemmin pysäköity auto. Jonain muuna hetkenä esteen voivat tulla yhtäaikaa, jonain toisena oikealle ensin ja sitten vasemmalle.

Hiljan pykälät muuttu, mutta muuttuko oikeasti se että suoraan mennessä ryhymitytään oikealle, vasemmalla kääntyessä vasemalla (sillä osuudella missä mennään ajosuuntaan, keskiviiva, tai vasen autoväylän reuna)

Suomi toki täynnä yleistä käytäntöä, missä kaksisuuntaisella 1,5+1,5 kaistaisella tiellä, suoraan ajavat ryhmittyy kesikiviivan tuntumaan, oikealle kääntyvät oikella, kukaan ei käytä vilkkua ajoissa.

puolitoistakaistella mahtuu "viivalle" kaksi autoa rinnan, niin miten se menee, kun ei ole kuin se yksi kaista ja molemmat ajaa suoraan ja siellä edessä kohta autoja tienreunassa parkissa (ei parkkiruutuja)

Tietenkin normi kuskit sen vuoron saavat setvittyä, ja kukaan ei aja toisen kylkeen.

Se on kuitenkin myös selvää, että tuollaiset risteykset aiheuttavat joka tapauksessa turhaa arpomista ja olisivat helposti korjattavissa vaikka piirtämällä ne pysäköintiruudun ja kaistamerkinnät.
Monissa kaupungeissa on vilkkaita väyliä joissa on epäselvyyttä mitä ajateltu, tai sitten on selvää ja paikalliset noudattaa omaa paikallista tapaa. Mutta jos se on haasteellinen tai jopa pykälien vastainen, ja helposti merkinnoin/merkein tehtävissä selkeäksi, niin turha sekoilu vähenisi, ja varmaan maksaisi nopeasti hintansa yksinään sillä jos säästyy peltikolari joka toinen vuosi.


Viittasit toisaalla siihen että tiemerkinnät menettää merkityksen jos ne ei näy, monessa taajamassa on paikkoja joissa niiden noudattminen on kuskeille vaikeaa kesälläkkin, mistä seuraa kuluminen ja merkintöjen näkymisen heikkeneminen. Osa tietää maalaukset ja yrittää niitä noudattaa, kelistä huolimatta. Nopeasti tulee aika vaikea tilanne kuskeille, tietää miten on suunniteltu, mutta ei tiedä miten pitäisi ajaa.

Vilkutuskulttuuri ei muutu, kun poliisi ei tosissaan valvo. Linja on sellainen, että pitäisi jäädä useampi vilkkuttaminen tekemättä. Harvemmin poliisi seuraa samaa autoa usean käännöksen/kaistanvaihdon ajan, jos ei ole joku muu epäily menossa.
Moni tuon ammattin suorittaja ei itsekkään sitä perinteistä käytä, sormi on sillä toisella vilkulla.

Joskus vinoillaan BMW vilkusta, ehkä sen takia kiinittää ko merkkiin huomiota, mikä taasen vahvistaa tunnetta.

Eli iahna sattumaa että pari bemarikuskia risteyksessä vastakkaisella puolella, ei vilkkua , ei voisi olettaa että ajavat suoraan, eli vasemmalle kääntyessä odottaa että menevät ensin, kun risteväliikenne sen sallii.

No ei pitänyt olla yllätys että kääntyivät, mutta olishan se vilkun käyttö ollut muille hyödyksi.

Aikoinaan kun itse ajoin ajokortin, oli aika yleistä pilkata ajoissa vilkuttavia sillä "autokouluvilkusta". Jopa työkseen ajaessa sain muutamia kertoja kuulla ivailua vilkunkäytöstäni, kun laitan yleensä vilkun vaikka 10 sekuntia etukäteen jos väärinkäsityksen vaaraa ei ole. Ehkä tuo on opettanut monet olemaan mulkkuja vilkunkäytössään.
Ahaa, tämä selittää sen miksi osalla kuljettajia se vilkun käyttö on niin noloa, kehdataan käyttää vasta sitten jos edessä ja takana oleva vilkuttaa.

Onhan näissä ketjuissa käytetty kovasti aikaa siihen miksi vilkkua ei kannata käyttää, tästä ei saa ajaa kuin oikealle, ei näy ketään, sakkojen välttelyjen takia käytetään, mutta vain silloin kun autokin jo kääntyy. Enemmän vilkutellaan pitkiä.

Ehkä kotona tossuna alla, töissä pomo määräilee, liikenteessä sitten "uskalletaan" kapinoida.
 
Aikoinaan kun itse ajoin ajokortin, oli aika yleistä pilkata ajoissa vilkuttavia sillä "autokouluvilkusta". Jopa työkseen ajaessa sain muutamia kertoja kuulla ivailua vilkunkäytöstäni, kun laitan yleensä vilkun vaikka 10 sekuntia etukäteen jos väärinkäsityksen vaaraa ei ole. Ehkä tuo on opettanut monet olemaan mulkkuja vilkunkäytössään.

No, itseäni vituttaa nuo myöhäiset vilkuttajat.
Lähes joka päivä ajan yhtä äkkiä jarruttajan perässä. Ei mitään itsesuojeluvaistoa, sillä nopeusrajoituksella ei ole väliä. Vaikka olisi 80 lasissa, niin jarruvalot vain syttyvät. Sitten vauhti vain putoaa kunnes ryömitään. Onko siellä kerrostalon kokoisen katumaasturin edessä onnettomuus? Onko tie sortunut vai silta poikki? Hetkinen tuossa on muuten joku tienpätkä sivussa. Vilku syttyy, jos syttyy, käytännössä kun renkaat kääntyy.
Mikä siinä on, että jos olet kääntymässä, mikset laita vilkkua ensin ja sitten vasta alat jarruttamaan?
 
Viimeksi muokattu:
No, itseäni vituttaa nuo myöhäiset vilkuttajat.
Lähes joka päivä ajan yhtä äkkiä jarruttajan perässä. Ei mitään itsesuojeluvaistoa, sillä nopeusrajoituksella ei ole väliä. Vaikka olisi 80 lasissa, niin jarruvalot vain syttyvät. Sitten vauhti vain putoaa kunnes ryömitään. Onko siellä kerrostalon kokoisen katumaasturin edessä onnettomuus? Onko tie sortunut vai silta poikki? Hetkinen tuossa on muuten joku tienpätkä sivussa. Vilku syttyy, jos syttyy, käytännössä kun renkaat kääntyy.
Mikä siinä on, että jos olet kääntymässä, mikset laita vilkkua ensin ja sitten vasta alat jarruttamaan?
Toki näin, ja ärsyttää itseänikin ajoittain, mutta siellä perässä ajaessa täytyy olla sen verran turvaväliä että siitä 80 vauhdistakin saa pudottaa vaikka nollaan ilman että sinä olet ongelmissa.

toissa syksynä kävi kunnon klassikko: ihmettelin kauempana edessä ajavan rekan hidastamista ja lopulta pysähtymistä, suoralla tyhjällä tiellä. Hidastin ja pysähdyin itsekin, ja sitten näin ison peuralauman teutaroimassa tiellä rekan etupuolella. Mitä tekee minun perässäni tullut? No aikoo tietysti painaa vauhdilla ohi niin minusta kuin rekastakin.Vilkutin jarruvaloa ja lopulta melkein kiilasinkin kiireisen tulijan, mutta päätti silti ajaa rekan rinnalle ennen paniikkijarrutusta.
Asiallista. Mutku on kiire.
 
Toki näin, ja ärsyttää itseänikin ajoittain, mutta siellä perässä ajaessa täytyy olla sen verran turvaväliä että siitä 80 vauhdistakin saa pudottaa vaikka nollaan ilman että sinä olet ongelmissa.
No tavallaan totta, mutta aivan törkeää vaarantamista vilkuttomalta, ja on ongelma jos joutuu nollaan pudottaan. (no jos vasemmalle kääntyy, ja joutuu odottaan tilaa, niin mahdollista)

Varmaan moni tekee niin että jarruvalon syttymisestä ei seuraa heti muuta kuin terästäydytään (1, sitten tehdään arviota, riippuen kuinka nopeasti se turvaväli lyhenee (2, ensin todennäköisesti höllätään vauhtia, ja jarruapainetaan vasta jos tarve. (3

1, tässä voi mennä se sekuntti, ja siitä seuraa se että kuljettajan terästäytyy, mutta kesittyy siihen edellämenevään autoon, eli näkökenttä kapenee, tai vaihtoehtoisesti haravoi maisemaa että mikä syynä, peuralauma vai mikä.

2, Jos ja kun se jatkaa hiljentämistä, niin osa kääntyjistä tekee vielä outoja ryhmittymisiä, niin siinä joutuu voimakkaammin jarrutteleen ja katselemaan "pakoreittejä", jos kääntyvä tekee eka koukkausen vastakkaiseen suuntaan, niin...

3, jos edelläolevan hidastus ensin sellaista jalan jarrulla lepuuttamista, niin osa vetää voimakkaan jarruksen ennen kääntymistä, jos se 4-5 sekunnin turvaväli on ensin käytetty joustovarana, niin perässä tulia voi joutua oikeasti jarruttaan.


Jos kääntyvä olisi laittanut vilkun ajoissa, niin perässätulian ei tarvitse parhaimillaan kuin heittää vakkari pois, rullailla rauhassa, kääntyjä hyvässä lykyssä pääsee kääntymään sukkana ilman että takanatulia joutuu jarruun koskeen.
 
Viime kesänä käännyin pois kasitieltä mökkiä kohti pikkuteille ja takana ajeli Mersu turhan lähellä, niin laitoin vilkun 200m ennen hidastusta 80km/h vauhdista yli 90 asteen käännökseen. Ajatuksena että mersukuski olisi voinut jättää välin ja pääsisi ilman sen isompaa hidastusta jatkamaan matkaa.

Tietenkin meni juuri toisinpäin, tuli kaasulla kiinni kun vilkun näki ja sitten huudatti torvea kun joutui itsekkin kävelyvauhtiin kun käännyin edestä pois. Keltaista viivaa ja vastaantulijoita risteysalueella niin ei sentään lähtenyt siinä ohi.
 
Mulle opetettiin aikanaan autokoulussa, että valoissa etummaisena ollessa pitäisi jättää auton mitta väliä siihen viivaan. Perusteena se, että jos joku ajaa kovaa perääsi, niin pystyt ehkä estämään kolarin syntymisen ajamalla tuohon tyhjään tilaan.

Täysin typerä ohje, mutta olen tätä kuullut myös jollekin muullekin opetettavan :confused:
Samaa olen kuullut opetettavan. Ei kovin järkevä ohje.
 
Mulle opetettiin aikanaan autokoulussa, että valoissa etummaisena ollessa pitäisi jättää auton mitta väliä siihen viivaan. Perusteena se, että jos joku ajaa kovaa perääsi, niin pystyt ehkä estämään kolarin syntymisen ajamalla tuohon tyhjään tilaan.

Täysin typerä ohje, mutta olen tätä kuullut myös jollekin muullekin opetettavan :confused:
Samaa olen kuullut opetettavan. Ei kovin järkevä ohje.
Tälläinen mennyt ohi. Hyvä tieto, ei siis tarvi ihmetellä että törttö, vaan koulutettu kuski.

Mutta onko se noin yksioikoisesti typerää ? Osassa paikkoja fiksua ja suotavaa että kaikki niin tekisi. Siis turvallisuuden lisäksi lisää sujuvuutta, helpottaa liikkumista, näkemistä. (jos se viiva on niiden tolppien pälissä)

Jossain on se viiva on piirretty paikkaan sopivaan paikkaan, jolloin olisi vähän oudon oloista jos siitä vielä jäisi muutaman metrin.

Toinen missä tuo voisi vähän ihmetyttää on risteykset joissa on erityisen lyhyt vapaakaista, jossa jokaisella "autopaikalla" tarvetta ja joissa viiva on ns kohdallaan risteyksen toimivuuden ja turvallisuuden kannalta.

Dynaamiset motoristit toki ajaisi tuollaisen eteen.
 
On ihme touhuksi mennyt tuo moottoritielle liittyminen, se ei vaan kerrassaan onnistu. Olin vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampaa autoa kun rampilta tuli kolmas ajoneuvo joka halusi liittyä moottoritielle. Oikeaa kaistaa ajanut väläytti kerran vilkkua vasemmalle ja siirtyi aavistuksen, kunnes huomasi minut ja kumosi aikeensa (olisi kyllä oikeasti vielä mahtunut eteenikin jos olisi välttämättä halunnut).

Rampilta tuleva oli myös muutaman autonmitan edellä tätä oikeaa kaistaa ajanutta, joten periaatteessa hänkin olisi voinut liittyä suoraan siihen eteen, joskin turvaväli olisi hetkeksi jäänyt aika vaatimattomaksi.

Vaan tästä sitten tilanne eskaloitui siihen, että kumpikin näistä autoilijoista oli päättänyt jarruttaa. Motaria ajava jarrutti yrittäen päästää rampilta tulevan eteensä ja ramppia ajanut jarrutti jotta moottoritietä ajava pääsisi edelle.

Peilistä tilannetta uteliaasti seurailin ja lopputulema oli se, että rampin jälkeen ajettiin piennarta pitkin rinnakkain niin kauan, että vauhti oli hidastunut molemmilla arviolta viiteenkymppiin jolloin lukko vihdoin aukesi, moottoritietä ajavan vaihdettua vasemmalle kaistalle.

Tämä tapahtui aikaisin aamulla eikä näkyvissä ollut meidän kolmen lisäksi yhtäkään autoa. Luultavasti moottoritietä ajanut laittoi koko jupakan minun syykseni, kun kehtasin olla siellä vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampaa eikä hän päässyt väistämään sinne.

Syvä huokaus. Kohteliaisuus on hyve, mutta kolmion takaa tulevien väistely silloinkin kun siihen ei ole mitään perustetta, ei ole hyve.
Juuri tuon takia lain mukaan noille rampilta tuleville ei tule antaa tietä. Jos jengi vain ajaisi normaalista ja se liittyjä venaisi tilaa ja sitten liittyisi, mitään ongelmaa ei olisi. Nyt siellä jengi vaihtelee kaistoja ja jarruttelee ja tällä toiminnalla aiheuttaa vaaraa.
 
Mainitsit muiden ohittamisen helpottamisen, en tiedä onko asenteen muuttunut, mutta mutuna tuntuu että enään ei kiitetä, vielä hiljan jos joku auttoita toista liikenteessä, niin jonkinlainen kiittos kuittu irtosi lähesä aina, jos rekkakuski näytti että tilaa on, niin ohittaja kiitti. -> kaikilla parempi mieli, ja rekka kuski motivoitu auttamaan seuraavaa.
Tänäpäivänä pahimillaan keskari kilpailee kiitosten kanssa määrässä.

Mulla on pari yksittäistä kokemusta
1) Ajoin yksikaistaista tietä rekan perässä kyttäillen ohituspaikkaa. Yhdelle suoralle tultaessa rekka vilkutti, että tule vaan. Siinä oli sitten helppo lähteä ohittamaan vaikkei tuo ohituspaikka ollut itselle vielä täysin auennut. Toki mä näin sen verran, että olisin hyvin päässyt takaisin rekan taakse tarvittessa. Vilkutin sitten takaisin kiitokseksi.

Itse kun en ole todistanut näitä kuin omalla kohdallani, niin en tiedä kuinka yleistä tuo on. Ehkä ketjun ammattikuskit osaa vastata paremmin. Mulle vaan on luonteenomaista kiittää avusta ja vaikken tiedä mitään yleistä käytäntöä miten esim ammattikuskit toisilleen kommunikoi, niin oletan että ylimääräinen vilkutus tulkitaan kiitokseksi.

2) Kehällä oikea kaista matelee tuttuun tyyliin ja rekkakuski tahtoisi päästä ohi. Hänellä vilkku vasemmalle, mutta huomaa mun olevan niin lähellä, ettei voi ängetä väliin. Huomaan että mulla on iso letka autoja perässä ja hyvä turvaväli seuraavaan, joten nostan jalan kaasulta ja pistän vilkun vasemmalle. Menee noin sekunti ja rekkakuski lähtee vaihtamaan ja kiittää vielä vilkulla perään.

Henkilöautokuskien kanssa onkin sitten koko skaalalla kokemuksia. Joku huomaa heti ja nostaa käden pystyyn kiitokseksi. Toinen odottaa vilkku päällä sadan metrin turvaväliä, eikä elettäkään kiitokseksi. Sitten on se kiilaajien kusipääparvi, jotka sit näyttää keskaria kun niille soittaa torvea
 
Mielestäni tuo kiittäminen ei ole kovin tärkeää ja se voi osaa jopa hämmentää.

Itse en ainakaan mitään kiitosta odota siitä, että kun havaitsen ohituksen tai sellaista empivän, menen kaistan oikeaan reunaan kiinni ja höllään hieman kaasua. Normaalia toimintaa jota myös laki osittain edellyttää.
 
Off topic: Itse ainakin kiitän takana ajavaa kuljettajaa mikäli päästää mut vaihtamaan kaistaa tai liittymään liittymästä hänen edelleen.
 
Aika paljon on alkanut ärsyttämään kameratolppien kohdalla jarruttelu. Työmatkalla on yksi tolppa alamäessä, jossa nopeusrajoitus on 60 km/h. Melkein poikkeuksetta joku edellä ajavista jarruttaa jo kauan ennen tolppaa vähän yli viidenkympin vauhtiin koska eihän sitä tiedä vaikka muuten välähtäisi :rolleyes:

Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
 
Aika paljon on alkanut ärsyttämään kameratolppien kohdalla jarruttelu. Työmatkalla on yksi tolppa alamäessä, jossa nopeusrajoitus on 60 km/h. Melkein poikkeuksetta joku edellä ajavista jarruttaa jo kauan ennen tolppaa vähän yli viidenkympin vauhtiin koska eihän sitä tiedä vaikka muuten välähtäisi :rolleyes:

Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
Toiseen asiaan: uudehko auto, jossa vakionopeudensäädin jarruttaa, jos mennään liian kovaa? Rajoitus vaihtuu -> vakkarista vauhtia alaspäin ja auto jarruttaa siihen vauhtiin. Jotkut varmaan ihan jarrullakin tuollaista tekevät.
 
Juuri tuon takia lain mukaan noille rampilta tuleville ei tule antaa tietä. Jos jengi vain ajaisi normaalista ja se liittyjä venaisi tilaa ja sitten liittyisi, mitään ongelmaa ei olisi. Nyt siellä jengi vaihtelee kaistoja ja jarruttelee ja tällä toiminnalla aiheuttaa vaaraa.

Näinpä, ärsyttää tälläiset "kohteliaisuudet", näin kävi itselläkin kun liityin hiljaisena aamuna motarille. Jonkin matkan päässä tuli auto ja ajattelin liittyä sen perään ettei tarvi kiihdytellä kylmällä koneella. No eiköhän tämä sankari kohteliaasti jarruttanut ja kohta mentiin 50km/h rinnakkain. 40 ehti hiljentyä vauhti ennenkuin kaista alkoi loppua ja lopetin leikin kiihdyttämällä matkoihini.
Toinen ärsytys on rampille ennakkoon hiljentäjät. Eli nostetaan kaasu ennen ramppia ja hidastellaan jo moottoritiellä. Sitten rampille, ilman vilkkua tietenkin. Joskus ehdin aloittaa jo ohituksen kun huomaan että se kääntyikin. Vilkulla tietäisin että se kääntyy edestä niin en edes lähtisi ohittamaan.
 
Toiseen asiaan: uudehko auto, jossa vakionopeudensäädin jarruttaa, jos mennään liian kovaa? Rajoitus vaihtuu -> vakkarista vauhtia alaspäin ja auto jarruttaa siihen vauhtiin. Jotkut varmaan ihan jarrullakin tuollaista tekevät.
Nuo on olleet vanhempia autoja, joten taitaa vaan olla erityisen lainkuuliaisia kuskeja.

Off topic: jarruttaako vakkaritkin nykyään? Itse olen ajellut vaan moottorijarruttavilla versioilla, missä tuollaista riesaa ei ole.
 
Nuo on olleet vanhempia autoja, joten taitaa vaan olla erityisen lainkuuliaisia kuskeja.

Off topic: jarruttaako vakkaritkin nykyään? Itse olen ajellut vaan moottorijarruttavilla versioilla, missä tuollaista riesaa ei ole.
Tuo jarrutushan on ihan mahtava. Ei tarvitse miettiä jatkuvaa pumppausta mäkien takia. Varsin moni nykyisistä jarruttaa ihan jarruillakin.
 
Itse jarrutan moottorijarrutuksella niin että yleensä sopiva nopeus on juuri merkin kohdalla. Se tuntuu monelle olevan suuri ongelma ja mielenosoitusmainen perässä roikkuminen on siinä kohtaa turhan yleistä. Pitäisivät vaikka pidempää turvaväliä jos haluavat jarrulla hidastaa merkin kohdalla.
 
Tuo jarrutushan on ihan mahtava. Ei tarvitse miettiä jatkuvaa pumppausta mäkien takia. Varsin moni nykyisistä jarruttaa ihan jarruillakin.
En mä ainakaan ole mäkiä kokenut ongelmaksi, koska en siinä kohtaa tuijota niinkään nopeusrajoitusta ja mittarin lukemaa. Jos on pidempi alamäki niin auto saa rullailla kaikessa rauhassa vaikka pientä ylinopeutta jos ketään ei ole edessä. Tosin mulla moottorijarrutus syöttää start-stop -akulle virtaa niin on vaan hyödyksi jos sitä käyttää mahdollisimman paljon, siksi kai tuo vakkarikaan ei puutu ylinopeuteen mitenkään.
 
En mä ainakaan ole mäkiä kokenut ongelmaksi, koska en siinä kohtaa tuijota niinkään nopeusrajoitusta ja mittarin lukemaa. Jos on pidempi alamäki niin auto saa rullailla kaikessa rauhassa vaikka pientä ylinopeutta jos ketään ei ole edessä. Tosin mulla moottorijarrutus syöttää start-stop -akulle virtaa niin on vaan hyödyksi jos sitä käyttää mahdollisimman paljon, siksi kai tuo vakkarikaan ei puutu ylinopeuteen mitenkään.
Juu niinhän se JÄRKEVÄSTI olisi mutta nykyään kun on kameroita siellä täällä ja tuolla+kehäteillä jatkuva pumppaus ilmankin alamäkiin laskettelevia (esim. Leppävaaran tunneli 60kmh rajoitus, monesti näkee 80kmh+ 60kmh ajavien seassa).
 
Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
No eikö se ole parempi hidastaa vasta juuri kun pitää eikä satoja metrejä etukäteen?
 
Äsken stadin kantakaupunkiin tullessa taas oikein mallikelpoista suorittamista: Neljissä peräkkäisissä liikennevaloissa eri auto vetäisi oikein reteästi päin punaisia. Näistä kaksi valoihin pysähtyneen itseni ohi, suoraan suojatien yli.
 
Toinen asia, mitä en työmatkalta oikein ymmärrä, on tiukka jarrutus nopeusrajoituksen vaihtuessa. Vaihtuu se sitten 80 -> 60 km/h tai 60 -> 50 km/h niin jarrulla äkkiä nopeus alas kun merkki on kohdalla. Parhaimmillaan rullailisi nätisti pari-kolmesataa metriä moottorijarrutuksella ja usein myös vihreässä aallossa sujuvasti risteysten läpi.
Dynaamisia kuljettajia jotka maksimoi nopeuden.

Sinänsä tuosta ei yleensä ole haittaa muille, jos eivät tuupi.
 
No ei. Jos ei ole ihan pakko sotkea pilan päiten jarrua, pääsee satoja metrejä ilman polttoa.
Se vaan ei ole kovin ennakoivaa tai miellyttävää ajamista, jos hidastaa äkisti rajoituksen kohdalla.
Ei.
Sama jos ajaisi painaen jarrua ja kaasua samaan aikaan.
Ei se tietenkään taloudellista ole, mutta alkuperäisestä viestistä välittyi kuva, että tarkoitus olisi päästä mahdollisimman nopeasti. Silloin maksimaalinen nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on se keino.

Toisaalta jos AP itse himmailee moottorijarrutuksella ennakoiden, niin eihän edellä menevien jarruttelu vasta tikkarin kohdalla pitäisi mitenkään edes haitata.
 
Ei se tietenkään taloudellista ole, mutta alkuperäisestä viestistä välittyi kuva, että tarkoitus olisi päästä mahdollisimman nopeasti. Silloin maksimaalinen nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on se keino.

Toisaalta jos AP itse himmailee moottorijarrutuksella ennakoiden, niin eihän edellä menevien jarruttelu vasta tikkarin kohdalla pitäisi mitenkään edes haitata.
Jos en ole tiputtelemassa punaisiin valoihin niin itse kyllä nostan vaan jalan kaasulta kun rajoitus vaihtuu ja annan vauhdin tippua itsestään. En siis himmaa ennen rajoitusta jos siihen ei ole syytä (=en pyri ajamaan kenenkään persiissä kiinni). Ennakointi liikenteessä kuitenkin tarkoittaa tilanteen lukua riittävästi eteenpäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 966
Viestejä
4 667 196
Jäsenet
76 527
Uusin jäsen
Jusekuse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom