Motarilla kaistan varaajat.
120kmh alueella mulla mittarissa 130. Rekka näkyy horisontissa ja olen ohittamassa toista autoa niin eikös vittu siihen ole pakko aina ängetä eteen ajamaan tasan 120kmh mittarinopeutta. Valitettavan usein menen oikealta ohi ja idiootilla alkaa joku töötti tai valoshow. Aina se on joku Kia Venga tai Ssangyong Rexton tmv. paskaläjä mikä siihen tulee jurnuttamaan. Miksei sitä rekkaa voi ohittaa niin kuin normaalit ihmiset ja palata sen jälkeen helvetin hätäseen omalle kaistalle. MUTTA EI, PITÄÄHÄN SE OHITUS NYT ALOITTAA 2km ENNEN KUN OHITETTAVA KOHDE ON EDES KOHDALLA.
En tiedä missä tuollaisia näkyy usein, saati aina. Joskus ehkä, sen uskon. Paljon tyypillisempää on se että ajetaan sinne edelläolevan konttiin <100m ja siitä vaihdetaan eteen.
Jos noita oikeasti tapahtuu usein ja ja ei ole paikallinen erikoispiirre, niin voisiko olla kyse siitä että etäisyydet arvioidaan eri tavalla, muiden mielestä aletaan olemaan 100-200m päässä ohitettavaa. ja takana "horisontissa" ohituskaistalla joku ohittaa taaempana tulevaa yksittäistä autoa.
ja palata sen jälkeen helvetin hätäseen omalle kaistalle.
Tämä tapa on ilmeisesti viimevuosisadalta, koukitaan kaistalta toisella, ja kesälläkin voi sitä irti rojua irrota ohitetun keulaan.
Motarilla ei pitäisi tulla vastaantulijoita, joten ei mitään kiirettä palata toisen eteen, vaan ihan se kunnon turvaväli niinkin päin, ja jos siellä edessä se rekka "häämöttää", niin kesärajoituksilla "130", on oletettavaa että se saavutetaan pian, joten syytä miettiä onko tarve vaihdella kaistaa.
Sen ymmärrän että koronan jälkeen kun liikenne lisääntynyt, niin se nyt vaan ärsyttää kun muutkin on liikenteessä, pahimman "sulunaikaan" sai välillä ajella ilman muita.
Välittömästi risteyksen jälkeen tuleva tarve vaihtaa kaistaa on ihan validi syy ajaa vasenta kaistaa jo valmiiksi.
Laki sanoo erittäin selvästi, että ajoneuvoaan sivuttaissuunnassa siirtävä väistää. Myös se on selvää, että maalattu pysäköintiruutu on ajoradan ulkopuolella, ja että kun kaistoja ei ole maalattu, kaista määritellään ajoneuvon leveytenä. En oikein tiedä, mitä tulkinnanvaraa tilanteeseen jää.
Se on kuitenkin myös selvää, että tuollaiset risteykset aiheuttavat joka tapauksessa turhaa arpomista ja olisivat helposti korjattavissa vaikka piirtämällä ne pysäköintiruudun ja kaistamerkinnät.
Tästä monta vistiä, joissa jäi mielikuva että oikealla kaistalla ajava olisi heikoilla. myös vastakkaisia.
(alkuperäisessä linkissä) Kuvassa kaksi kaistaa eteenpäin, vasemmalle ei saa kääntyä, vasemmalla kaistalla esteenä jokin siirtolava, oikealla hetken myöhemmin pysäköity auto. Jonain muuna hetkenä esteen voivat tulla yhtäaikaa, jonain toisena oikealle ensin ja sitten vasemmalle.
Hiljan pykälät muuttu, mutta muuttuko oikeasti se että suoraan mennessä ryhymitytään oikealle, vasemmalla kääntyessä vasemalla (sillä osuudella missä mennään ajosuuntaan, keskiviiva, tai vasen autoväylän reuna)
Suomi toki täynnä yleistä käytäntöä, missä kaksisuuntaisella 1,5+1,5 kaistaisella tiellä, suoraan ajavat ryhmittyy kesikiviivan tuntumaan, oikealle kääntyvät oikella, kukaan ei käytä vilkkua ajoissa.
puolitoistakaistella mahtuu "viivalle" kaksi autoa rinnan, niin miten se menee, kun ei ole kuin se yksi kaista ja molemmat ajaa suoraan ja siellä edessä kohta autoja tienreunassa parkissa (ei parkkiruutuja)
Tietenkin normi kuskit sen vuoron saavat setvittyä, ja kukaan ei aja toisen kylkeen.
Se on kuitenkin myös selvää, että tuollaiset risteykset aiheuttavat joka tapauksessa turhaa arpomista ja olisivat helposti korjattavissa vaikka piirtämällä ne pysäköintiruudun ja kaistamerkinnät.
Monissa kaupungeissa on vilkkaita väyliä joissa on epäselvyyttä mitä ajateltu, tai sitten on selvää ja paikalliset noudattaa omaa paikallista tapaa. Mutta jos se on haasteellinen tai jopa pykälien vastainen, ja helposti merkinnoin/merkein tehtävissä selkeäksi, niin turha sekoilu vähenisi, ja varmaan maksaisi nopeasti hintansa yksinään sillä jos säästyy peltikolari joka toinen vuosi.
Viittasit toisaalla siihen että tiemerkinnät menettää merkityksen jos ne ei näy, monessa taajamassa on paikkoja joissa niiden noudattminen on kuskeille vaikeaa kesälläkkin, mistä seuraa kuluminen ja merkintöjen näkymisen heikkeneminen. Osa tietää maalaukset ja yrittää niitä noudattaa, kelistä huolimatta. Nopeasti tulee aika vaikea tilanne kuskeille, tietää miten on suunniteltu, mutta ei tiedä miten pitäisi ajaa.
Vilkutuskulttuuri ei muutu, kun poliisi ei tosissaan valvo. Linja on sellainen, että pitäisi jäädä useampi vilkkuttaminen tekemättä. Harvemmin poliisi seuraa samaa autoa usean käännöksen/kaistanvaihdon ajan, jos ei ole joku muu epäily menossa.
Moni tuon ammattin suorittaja ei itsekkään sitä perinteistä käytä, sormi on sillä toisella vilkulla.
Joskus vinoillaan BMW vilkusta, ehkä sen takia kiinittää ko merkkiin huomiota, mikä taasen vahvistaa tunnetta.
Eli iahna sattumaa että pari bemarikuskia risteyksessä vastakkaisella puolella, ei vilkkua , ei voisi olettaa että ajavat suoraan, eli vasemmalle kääntyessä odottaa että menevät ensin, kun risteväliikenne sen sallii.
No ei pitänyt olla yllätys että kääntyivät, mutta olishan se vilkun käyttö ollut muille hyödyksi.
Aikoinaan kun itse ajoin ajokortin, oli aika yleistä pilkata ajoissa vilkuttavia sillä "autokouluvilkusta". Jopa työkseen ajaessa sain muutamia kertoja kuulla ivailua vilkunkäytöstäni, kun laitan yleensä vilkun vaikka 10 sekuntia etukäteen jos väärinkäsityksen vaaraa ei ole. Ehkä tuo on opettanut monet olemaan mulkkuja vilkunkäytössään.
Ahaa, tämä selittää sen miksi osalla kuljettajia se vilkun käyttö on niin noloa, kehdataan käyttää vasta sitten jos edessä ja takana oleva vilkuttaa.
Onhan näissä ketjuissa käytetty kovasti aikaa siihen miksi vilkkua ei kannata käyttää, tästä ei saa ajaa kuin oikealle, ei näy ketään, sakkojen välttelyjen takia käytetään, mutta vain silloin kun autokin jo kääntyy. Enemmän vilkutellaan pitkiä.
Ehkä kotona tossuna alla, töissä pomo määräilee, liikenteessä sitten "uskalletaan" kapinoida.