Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Erehdyin ajamaan Porin läpi tänään rannikkoa alas. Omituisia autoilijoita siellä. Näin jotain 200-400kpl autoja joissa katolla kuormalavoja, pehmoeläimiä, jeesusteipillä tuulilasissa iso teksti "CANT SEE SHIT", maalattuja kaikilla sateenkaaren väreillä, lintulautoja useampi kappale per auto jne.

Onneksi silti kiinnitin huomiota eteenpäin, kun yhdessä kohtaa joku päätti vaan pysäyttää autonsa 100km/h maantiellä kaistalle ja parin kilometrin päästä moottoripyöräilijä lähti bussipysäkiltä suoraan alle, josta selvittiin kovalla jarrutuksella...
Porissa sisäsiittoisuus on saavuttanut sen pisteen ettei autollakaan enää osata ajaa. Matka pk-seudulle sujuu paljon mukavammin kun valitsee kakkostien sijaan kolmostien.
 
Kaksi mielenkiintoista tapausta moottoriteillä. Ajan rampista moottoritielle, mutta rampin kaista jatkuu suoraan seuraavan ramppiin jonne olen menossa poistumaan. Ei siis tarvitse varsinaisesti liittyä vasemmalle. Kaukaa jo näen, että joku iso Mersu edessä tumputtaa aivan kiinni kuorma-auton kontissa. Nämä ovat siis keskikaistalla minun näkökulmasta. Jatkan oikea kaistaa 120kmh nopeudella, saavutan nämä kaksi ja tämä mersu tekee pari nopeaa nitkautusta eteeni, aivan kuin olisi aikeissa tulla samalle kaistalle.

Kun jatkan molempien ohitse, mersu siirtyy taakseni konttiin kiinni. Enää paistaa hikinen kalju ja aurinkolasit takalasissa, auton keulaa ei näy. Hiillostaa perseessä niin kauan että poistumme samaa ramppia, ja sinne asti että poistun 2km päästä seuraavasta rampista. Koskaan ei edes yrittänyt ohitse. Jäi vähän auki, että mikä apinaa riivasi. Siinä kun oli rutkasti aikaa liittyä vielä eteenikin aiemmin.

Sama pätkä uudestaan, ajan 120kmh oikeaa kaistaa rampilta tullessani, ja poistuisin taas samalta kaistalta. Vieressä vasemmalla ajaa auto täysin samaa vauhtia, mutta hetken vierekkäin ajettuamme hän siirtyy vasemmalle kaistalle ja melkein törmää siellä ohittavaan autoon. Ehkä hän kuvitteli että liityn kohta väkisin kylkeen. Mitä mahtoi miettiä kun en liittynyt lainkaan, vaan jatkoin kaistaa poistuakseni.
 
Mitäs mieltä ootte väistääkö pyörä vai auto kun oikealla kaistalla on pysäköityjä autoja ja polkupyörä tulee vastaan niin kumpi väistää? Jos auto ei väistä kumpi on väärässä? Polkupyörällä on oikealla puolella tyhjä pyörätie käytössä mutta ajaa keskellä ajorataa kovalla vauhdilla mäkeä alas. Polkupyörähän luokitellaan ajoneuvoksi mutta pyörätietä on käytettävä ajoradan oikealla puolella jos sellainen on.
 
Mitäs mieltä ootte väistääkö pyörä vai auto kun oikealla kaistalla on pysäköityjä autoja ja polkupyörä tulee vastaan niin kumpi väistää? Jos auto ei väistä kumpi on väärässä? Polkupyörällä on oikealla puolella tyhjä pyörätie käytössä mutta ajaa keskellä ajorataa kovalla vauhdilla mäkeä alas. Polkupyörähän luokitellaan ajoneuvoksi mutta pyörätietä on käytettävä ajoradan oikealla puolella jos sellainen on.
Se väistää kumman puolella este on.
 
Mitäs mieltä ootte väistääkö pyörä vai auto kun oikealla kaistalla on pysäköityjä autoja ja polkupyörä tulee vastaan niin kumpi väistää? Jos auto ei väistä kumpi on väärässä? Polkupyörällä on oikealla puolella tyhjä pyörätie käytössä mutta ajaa keskellä ajorataa kovalla vauhdilla mäkeä alas. Polkupyörähän luokitellaan ajoneuvoksi mutta pyörätietä on käytettävä ajoradan oikealla puolella jos sellainen on.
Pistäs kuva tai googlemapslinkki jos olemassaoleva lokaatio? Nykyinen lainsäädäntö antaa ennakoinnille ym. aika paljon painoarvoa, joka on johtanut siihen että absoluuttisesti oikeassa olevia ei oikeastaan ole. Lähtökohtaisesti kuitekin kuulostaa tuolta että "se väistää, kumman puolella este on".
 
Pistäs kuva tai googlemapslinkki jos olemassaoleva lokaatio? Nykyinen lainsäädäntö antaa ennakoinnille ym. aika paljon painoarvoa, joka on johtanut siihen että absoluuttisesti oikeassa olevia ei oikeastaan ole. Lähtökohtaisesti kuitekin kuulostaa tuolta että "se väistää, kumman puolella este on".
Se väistää kumman puolella este on.

Juu ei! Kyllä pyöräilijän on pysyttävä pyörätiellä, lukuunottamatta poikkeuksia.
Milloin voi pyöräillä ajoradalla - Liikenneturva

Taitaa olla väärässä paikassa, kun pyöräilylle on oma keskustelunsa.
 
Pistäs kuva tai googlemapslinkki jos olemassaoleva lokaatio? Nykyinen lainsäädäntö antaa ennakoinnille ym. aika paljon painoarvoa, joka on johtanut siihen että absoluuttisesti oikeassa olevia ei oikeastaan ole. Lähtökohtaisesti kuitekin kuulostaa tuolta että "se väistää, kumman puolella este on".
Ennemminkin niin, että lainsäädäntö antaa mahdollisuuden rankaista myös oikeassaolevaa osapuolta.

Juu ei! Kyllä pyöräilijän on pysyttävä pyörätiellä, lukuunottamatta poikkeuksia.
Milloin voi pyöräillä ajoradalla - Liikenneturva

Taitaa olla väärässä paikassa, kun pyöräilylle on oma keskustelunsa.
Älä hämäänny ajoneuvoluokasta. Se ei vaikuta väistämissääntöihin, vaikka kuinka menisi pyörätie tai junarata vieressä.
Se on eri keskustelu, eikä liity tähän.
 
Juu ei! Kyllä pyöräilijän on pysyttävä pyörätiellä, lukuunottamatta poikkeuksia.
Milloin voi pyöräillä ajoradalla - Liikenneturva

Taitaa olla väärässä paikassa, kun pyöräilylle on oma keskustelunsa.
Jooh, vastaukseni oletuksena lähti se, että pyöräilijä on ajamassa tuota kaistaa aiheesta. Siksi kuva olisi hyvä detailien osalta.
Ennemminkin niin, että lainsäädäntö antaa mahdollisuuden rankaista myös oikeassaolevaa osapuolta.
Jooh, ehkäpä juurikin näin ilmaistuna paremmin, esim. "oikeassa oleminen" ei anna oikeutta jyrätä täysin huomioimatta, vaikka huomaisikin toisen tekevän väärin.
 
Juu ei! Kyllä pyöräilijän on pysyttävä pyörätiellä, lukuunottamatta poikkeuksia.
Milloin voi pyöräillä ajoradalla - Liikenneturva
Ei vaikuta väistämissääntöihin. Autoilijan on paljon helpompi ajaa kun ei ala miettimään miksi joku ajoneuvo on ajoradalla vaan keskittyy vain itse noudattamaan sääntöjä.

Itselleni kerran vastaavassa tilanteessa joku akka väistämisvelvollisuuttaan rikkoessaan alkoi huutelemaan että pitäisi mennä pyörätielle. Muuten hyvä mutta ko. kadulla ei ole pyörätietä vaan pelkkä jalkakäytävä.
 
Ei vaikuta väistämissääntöihin. Autoilijan on paljon helpompi ajaa kun ei ala miettimään miksi joku ajoneuvo on ajoradalla vaan keskittyy vain itse noudattamaan sääntöjä.

Itselleni kerran vastaavassa tilanteessa joku akka väistämisvelvollisuuttaan rikkoessaan alkoi huutelemaan että pitäisi mennä pyörätielle. Muuten hyvä mutta ko. kadulla ei ole pyörätietä vaan pelkkä jalkakäytävä.
Ehkä vähän niinkuin traktori moottoriliikennetiellä. Jos sitä päin töräytät, niin todennäköisesti saat itsekkin siitä sakot. Takuuvarmasti, jos se olikin PV:n traktori.
 
Erehdyin ajamaan Porin läpi tänään rannikkoa alas. Omituisia autoilijoita siellä. Näin jotain 200-400kpl autoja joissa katolla kuormalavoja, pehmoeläimiä, jeesusteipillä tuulilasissa iso teksti "CANT SEE SHIT", maalattuja kaikilla sateenkaaren väreillä, lintulautoja useampi kappale per auto jne.

Onneksi silti kiinnitin huomiota eteenpäin, kun yhdessä kohtaa joku päätti vaan pysäyttää autonsa 100km/h maantiellä kaistalle ja parin kilometrin päästä moottoripyöräilijä lähti bussipysäkiltä suoraan alle, josta selvittiin kovalla jarrutuksella...

Muutaman kerran käynyt Porissa, ja Pori - Rauma välillä on aina sama sirkus. Joka kerta kun sieltä pääsee pois voi todeta, että enää ei mikään pysty liikenteessä yllättämään, mutta silti joka kerta siellä joku paikallinen pääsee näyttämään jotain mitä ei kuuna päivänä voisi kuvitella näkevänsä Suomessa.

Porista Raumaan mennessä on muuten juuri ennen Raumaa kiihdytysajot. Viimeiset 30 kilometriä valmistellaan ajoja vaihdellen nopeutta 65-80, vuorotellen pumpaten ja kiihdytellen jotta saadaan kunnolla takana hilaavaan letkaan liikettä. Sitten kun alkaa ohituskaista alkaa kiihdytysajot; Letkan eka ottaa vähintään 130 km/h, takana tulevien kuuluu kiihdyttää vielä vähän enemmän jotta saadaan välit kiinni. Jos sinne eksyy sekaan turisti joka luulee ohittavansa, kuuluu jokaisen Raumalaisen velvollisuudeksi siirtyä ohituskaistalle edellä olevan takakulman tuntumaan blokkaamaan ohitusyritys. Blokkaus täytyy tehdä ilman vilkkua, eikä ohitusta saa missään nimessä tehdä. Sääntöjen mukaan oma paikka jonossa täytyy kaikin keinoin säilyttää, ja tarvittaessa jarruttaen ja väkisin kiilaten otetaan oma paikka lopuksi haltuun.
 
Mitäs mieltä ootte väistääkö pyörä vai auto kun oikealla kaistalla on pysäköityjä autoja ja polkupyörä tulee vastaan niin kumpi väistää? Jos auto ei väistä kumpi on väärässä? Polkupyörällä on oikealla puolella tyhjä pyörätie käytössä mutta ajaa keskellä ajorataa kovalla vauhdilla mäkeä alas. Polkupyörähän luokitellaan ajoneuvoksi mutta pyörätietä on käytettävä ajoradan oikealla puolella jos sellainen on.
Polkupyörä keskellä ajorataa, jos se tulkitaan että kuitenkin omalla puoliskolla, niin eiköhän tuo ole aika selvä, jos autoilia joutuu siis vastaantulijoiden (pyöräilijän)kaistalle) menemään autoja väistäessä.

Mutta jos tilanne sellainen että ei ole kaistamerkintöjä, ja autot on ruuduissa , ja tilaa ei ole kahdelle sankarille yhtäaikaa, niin toki autoilia väistää jos ja kun näkee vastaantulevan pyöräin.

Jos on jo kapeikossa menossa ja pyötä tupsahtaa näkökentää, niin nopeus sovittaa ja tarvittaessa pysäyttää että voidaan turvallisesti kohdata.

Jos onnettomuus sattuu niin moottoriajoneuvon kuljettaja on se joka kärsii rahalliset ja henkiset vahingot, ja pyöräiliä ruummiilliset, joista voi toki seura myöhemmin talouellistakin ja hengistä haittaa joita ei vakuutukset korvaa.
 
Sitten sellainen vinkki että kamera välähtää kun todellinen nopeus on 86km/h ja siitäkään ei sakkoa vielä ole tullut, korkeintaan kirjallinen huomautus.
Tämäkään ei nykyään pidä paikkaansa. Kun kustannussyistä huomautuslapuista luovuttiin km-raja nousi. Nykyään kun se on kehällä mahdollista mulla on vakkarissa 88 tod. nopeus, eikä kamerat välähtele.
 
Tämäkään ei nykyään pidä paikkaansa. Kun kustannussyistä huomautuslapuista luovuttiin km-raja nousi. Nykyään kun se on kehällä mahdollista mulla on vakkarissa 88 tod. nopeus, eikä kamerat välähtele.

Ei se sakotusraja ole mihinkään muuttunut, se on edelleen sen 86km/h kaikkien vähennyksien jälkeen. Huomautuksia ei enää tule, mutta kun välähtää, niin jotain tulee, jos vaan kuvasta kilpi ja kuski tunnistettavissa.
 
Ei se sakotusraja ole mihinkään muuttunut, se on edelleen sen 86km/h kaikkien vähennyksien jälkeen. Huomautuksia ei enää tule, mutta kun välähtää, niin jotain tulee, jos vaan kuvasta kilpi ja kuski tunnistettavissa.

Sakotusraja on 70, 90 km/h tai 111km/h, 60, 80 ja 100 alueilla. Nämä todellisista nopeuksista autoilijan eduksi pyöristäen. Nuo nousi viimw kesänä hieman.

Nykyään ei ainakaan varsinais- ja keski-suomen alueella ole 88 todellista ajaessa ole kamerat enää huomautuksia lähetelleet, vaikka aiemmin noita tuli koko ajan.
 
Nykyään ei ainakaan varsinais- ja keski-suomen alueella ole 88 todellista ajaessa ole kamerat enää huomautuksia lähetelleet, vaikka aiemmin noita tuli koko ajan.
Näitä (pykäliä) voisi päivittää niin että jos samasta autosta tulee useampi osuma, niin lappua lähtisi.
Jos sama kuski toistuvasti tarttuu kuvaan, niin sitten päiväsakko, ajo-oikeus liipasimelle.
 
Näitä (pykäliä) voisi päivittää niin että jos samasta autosta tulee useampi osuma, niin lappua lähtisi.
Jos sama kuski toistuvasti tarttuu kuvaan, niin sitten päiväsakko, ajo-oikeus liipasimelle.
Miksi? Senkö takia ettei kiinnosta noudattaa puhtaasti fiskaalisesti asetettua tikkaria jonka arvion lähtökohtana vuosikeskiarvon alimman desiilin ajokeli ja/tai kuskin taso samasta desiililuokasta...
 
Miksi? Senkö takia ettei kiinnosta noudattaa puhtaasti fiskaalisesti asetettua tikkaria jonka arvion lähtökohtana vuosikeskiarvon alimman desiilin ajokeli ja/tai kuskin taso samasta desiililuokasta...
Alentaa keskinopeuksia, eli tuossa ideana poimia ne kuljettajat jotka ajaa säännöllisesti , tahallaan ylinopeutta, ja osa heistä jopa ottaneet tulkinnan että muidenkin pitäisi ajaa ylinopeutta.

Jos nyt osa ajaa rajoitusten mukaan, osa ajaa rajoitus - +10km/h, niin jos tuo jälkimmäinen ryhmä saataisiin kymppi verran hidastaa, niin nopeuserot vähenisi.

Toki +10 ajajissa on heitäkin, joille se ei ole tapa, mutta kuvailtu toimi ei nyt heitä ensisijaisesti ollut poimimassa. Seuraavaksi muistutetaan että "dynaamiset" kuskit heljentää tolpan kohdalla, eli tarvitaan "piilovalvontaa".
 
Alentaa keskinopeuksia, eli tuossa ideana poimia ne kuljettajat jotka ajaa säännöllisesti , tahallaan ylinopeutta, ja osa heistä jopa ottaneet tulkinnan että muidenkin pitäisi ajaa ylinopeutta.

Jos nyt osa ajaa rajoitusten mukaan, osa ajaa rajoitus - +10km/h, niin jos tuo jälkimmäinen ryhmä saataisiin kymppi verran hidastaa, niin nopeuserot vähenisi.

Toki +10 ajajissa on heitäkin, joille se ei ole tapa, mutta kuvailtu toimi ei nyt heitä ensisijaisesti ollut poimimassa. Seuraavaksi muistutetaan että "dynaamiset" kuskit heljentää tolpan kohdalla, eli tarvitaan "piilovalvontaa".
Mä olen nyt niin pitkään kuin muistan ajanut rajoitus +10 päälle, sakkoja nolla, välähdyksiä nolla...
 
Alentaa keskinopeuksia, eli tuossa ideana poimia ne kuljettajat jotka ajaa säännöllisesti , tahallaan ylinopeutta, ja osa heistä jopa ottaneet tulkinnan että muidenkin pitäisi ajaa ylinopeutta.
Mä luulen, että 99,99% ajajista ei voisi vähempää kiinnostaa mitä nopeutta muut ajaa, jos kaikki ottaa toiset huomioon. Liikennesääntöjä prikulleen noudattava "minulla on oikeus vaikka jurnuttaa vasuria -20 lasissa" sakki on se suurin häiriötekijä liikenteessä.

Tähän vähän liittyen oli helvetin mukavaa ajella Tanskassa, kun riippumatta kaistojen määrästä vasemmanpuolimmaisin oli käytännössä aina vapaa ja kaikki menivät heti oman ohitustarpeen päätyttyä mahd. nopeasti takaisin oikealle kaistalle. Nopeudet vaihteli kaistojen välillä luontaisesti 80-140 km/h. Vajaa 1000 km tuli mittariin ja 0 ongelmaa vaikka liikennettä valtavasti. Lentokentältä kotiin ajaessa yöllä käytännössä 2 muuta autoa liikenteessä ja saivat aikaan liikkuvat 2-kaista blokin 1-tielle :facepalm: Rekan kohdalla oikean kaistan hermanni kiihdytti vasuritukon eteen ja palasi sen jälkeen ajamaan oikealle hidastaen sen verran, että olivat taas lähes rinnakkain. Eikä toki pelkoakaan ylinopeudesta.
 
Mä luulen, että 99,99% ajajista ei voisi vähempää kiinnostaa mitä nopeutta muut ajaa, jos kaikki ottaa toiset huomioon.

Ei nyt tilasto, mutta voisin usko että enemmän kuin 0,01% ylinopeutta ajavista kuskeista kokee tarvetta ohittaa rajoitusten mukaan ajava, kun sellaisen saavuttaa liikenteessä.

Ja tuossa vähän jos sivuat sitä ajatus minkä osalla sakkorajalla ajavilla on, toivotaan että ne muutkin ajaisi ylinopeutta, ja joitakin jopa ärsyttää jos joku ajaa mittaritarkkuudella rajoitustenmukaan.

Ja en siis ollut poimimassa kertalipsahduksesta tiensivuun, vaan niitä tapa"rikollisia".

Jos olet ketjua seurannut, niin jopa tänne on julkisesti kirjoiteltu tuon suuntaisia ajatuksi (toivotaan muidenkin ajavan ylinopeutta) ja moni tuntee tienpätkiä joissa keskinopeudet on ylinopeuden puolella kohtuu vilkkainakin hetkinä.


Edit:
Voisihan se tekninen valvonta olla niin että tuplakamerat, piilo ja näkyvä.
 
Miksi? Senkö takia ettei kiinnosta noudattaa puhtaasti fiskaalisesti asetettua tikkaria jonka arvion lähtökohtana vuosikeskiarvon alimman desiilin ajokeli ja/tai kuskin taso samasta desiililuokasta...
Parin kymmenen vuoden ajokokemukseni perusteella alimpaan luokkaan kuuluvat nimenomaan ne kuskit, jotka ajavat jatkuvaa ylinopeutta ihan vain siksi, että teini-ikä on jäänyt päälle, tikkarin lukema on lähinnä haaste pitää nopeus korkeampana, ja muu liikenne on pelkkiä kierrettäviä esteitä. Se luokka ei tosin mahdu tasajakoiseen desiiliin, vaan käyrä on pahasti vasemmalle painottunut.
 
Mikä siinä on että nykyään on suurinpiirtein jokaisella ajoreissulla auto takapuskurissa kiinni? Vaikken nyt puhu pelkästään maantienopeuksista niin onhan tämä nyt ihan idiotismin huipentuma. Onko ne lopettaneet ajokouluissa sen turvavälin merkityksen opettamisen?
 
Sakotusraja on 70, 90 km/h tai 111km/h, 60, 80 ja 100 alueilla. Nämä todellisista nopeuksista autoilijan eduksi pyöristäen. Nuo nousi viimw kesänä hieman.

Nykyään ei ainakaan varsinais- ja keski-suomen alueella ole 88 todellista ajaessa ole kamerat enää huomautuksia lähetelleet, vaikka aiemmin noita tuli koko ajan.

Niin, tuossahan sinulla on todellinen nopeus sen 85km/h(-3km/h), eli juurikin alle puuttumiskynnyksen. Vaikka tuli tuolla aikaisemmin kirjoitettua sakotusrajasta, niin piti kirjoittaman puuttumiskynnys, sakotusrajahan ei ole koskaan muuttunut lakikirjassa yhtään mihinkään, edelleen 1km/h ylitys on rangaistavaa.

Viime kesänä tai edellisenä muuttui ainoastaan noiden sakkojen summat ja nimikkeet eli liikennevirhemaksu tuli mukavasti sotkeman tilannetta, mutta ei käytännössä muuttanut sakottamisen kannalta yhtään mitään, ainoastaan lievistä rikkomuksista määrättävät virhemaksut ei vaikuta ajo-oikeuteen.
 
Niin, tuossahan sinulla on todellinen nopeus sen 85km/h(-3km/h), eli juurikin alle puuttumiskynnyksen. Vaikka tuli tuolla aikaisemmin kirjoitettua sakotusrajasta, niin piti kirjoittaman puuttumiskynnys, sakotusrajahan ei ole koskaan muuttunut lakikirjassa yhtään mihinkään, edelleen 1km/h ylitys on rangaistavaa.

Viime kesänä tai edellisenä muuttui ainoastaan noiden sakkojen summat ja nimikkeet eli liikennevirhemaksu tuli mukavasti sotkeman tilannetta, mutta ei käytännössä muuttanut sakottamisen kannalta yhtään mitään, ainoastaan lievistä rikkomuksista määrättävät virhemaksut ei vaikuta ajo-oikeuteen.

Itse asiassa viime kesänä muuttui varmuusvähennys, joka nosti sakkorajaa siksi yhdellä km/h:lla yli satasen nopeuksissa. Siksi "Sakkoraja" nousi samalla 111 km/h:n.

Puuttumiskynnystä ne on tainneet vaihdella vuosien ja tilanteen mukaan useastikin. Joskus jaettiin huomutuksia "yhden" kilometrin ylityksestä.

Poliisi.fi:
Käytännössä poliisi vähentää mitatusta nopeudesta mahdolliseen mittausvirheeseen perustuen 3 km/h, jolloin liikennevirhemaksupäätökseen tai sakkoon merkitty nopeus on mitattua nopeutta pienempi. Jos nopeutta on yli 100 km/h, mitatusta nopeudesta vähennetään 3 % ylöspäin pyöristettynä.
 
Itse asiassa viime kesänä muuttui varmuusvähennys, joka nosti sakkorajaa siksi yhdellä km/h:lla yli satasen nopeuksissa. Siksi "Sakkoraja" nousi samalla 111 km/h:n.

Puuttumiskynnystä ne on tainneet vaihdella vuosien ja tilanteen mukaan useastikin. Joskus jaettiin huomutuksia "yhden" kilometrin ylityksestä.

Poliisi.fi:

Poliisi.fi:

Liikennevirhemaksu seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla, jos ylinopeutta on 7–20 km/h.
 
Poliisi.fi:

Liikennevirhemaksu seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla, jos ylinopeutta on 7–20 km/h.
111 * 0,03 = 3,33 -> 4. 111-4 = 107 joka on sakotusraja sinunkin mukaan. @Jetula nimenomaan puhui yllä sakotusrajasta kun sanoi että se on (nykyisin) 111 _todellista nopeutta_ satasen alueella joten mikä tuon lainauksen tarkoitus on/oli? Kaikille pitäisi olla selvää että sakotusraja (vai pitäisikö puhua että live/kamerapoliisin alin mahdollinen puuttumiskynnys, sillä rosiksessa saat sakot tarvttaessa 1km/h ylityksestäkin) on ollut jo vuosia tuon +7km/h.
 
Poliisi.fi:

Liikennevirhemaksu seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla, jos ylinopeutta on 7–20 km/h.

Suomalainen mies ei näköjään pysty myöntämään olleensä väärässä :rofl:

Lain mukaan et saa ajaa yhtään ylinopeutta, mutta poliisi voi myöntää liikennevirhemaksun vasta 10 tai 11 km/h nopuden ylityksistä. Ota huomioon, että Poliisi vähentää mitatusta nopeudesta aina vähintään 3 tai 4 km/h.
 
Suomalainen mies ei näköjään pysty myöntämään olleensä väärässä :rofl:

Lain mukaan et saa ajaa yhtään ylinopeutta, mutta poliisi voi myöntää liikennevirhemaksun vasta 10 tai 11 km/h nopuden ylityksistä. Ota huomioon, että Poliisi vähentää mitatusta nopeudesta aina vähintään 3 tai 4 km/h.
Onko poliisin mittaus aina tarkka, vai tehdäänkö tuo vähennys siksi, että mitattu nopeus voi heittää sen 3-4 km/h?
 
Onko poliisin mittaus aina tarkka, vai tehdäänkö tuo vähennys siksi, että mitattu nopeus voi heittää sen 3-4 km/h?
Perusmittausvirhe (jos sellaista tulee) on pääsääntöisesti alaspäin, jos generoidaan tilanne jossa mittavirhe on ylöspäin niin tommonen 3-4km/h ei riitä mihinkään.

Ylöspäin meneviin virheisiin on niinkin pätevä migitaatio keino kuin "ammattilainen laitteen käyttäjänä joka vahvistaa mittaustuloksen myös visuaalisella kokemusperäisellä havainnolla" eli tutka ei valehtele :). Tossa länsiväylältä: Käräjäoikeudelta yllättävä päätös – poliisin tutkamittaus ei riittävän luotettava nopeussakkoihin
Mun mielestä tuo meni syyttäjän toimesta hoviin ja tieviraston mittapisteestä löytyi juurikin nuo esitetyt 80 ja 60 lukemat ja homma kaatui vielä vahvemmilla todisteilla sielläkin. (edit: löytyi siihenkin linkki: Insinööri nujersi poliisin tutkan - hovioikeus mitätöi sakot)
Pohjoisessa kaivettiin autotestissä käytetyn auton valmistajan omasta testiboksista "vähän tarkempaa dataa" Ajotietokoneen data kyseenalaisti poliisitutkan - hovioikeus antoi yllättävän päätöksen
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt tilasto, mutta voisin usko että enemmän kuin 0,01% ylinopeutta ajavista kuskeista kokee tarvetta ohittaa rajoitusten mukaan ajava, kun sellaisen saavuttaa liikenteessä.

Ja tuossa vähän jos sivuat sitä ajatus minkä osalla sakkorajalla ajavilla on, toivotaan että ne muutkin ajaisi ylinopeutta, ja joitakin jopa ärsyttää jos joku ajaa mittaritarkkuudella rajoitustenmukaan.

Ja en siis ollut poimimassa kertalipsahduksesta tiensivuun, vaan niitä tapa"rikollisia".

Jos olet ketjua seurannut, niin jopa tänne on julkisesti kirjoiteltu tuon suuntaisia ajatuksi (toivotaan muidenkin ajavan ylinopeutta) ja moni tuntee tienpätkiä joissa keskinopeudet on ylinopeuden puolella kohtuu vilkkainakin hetkinä.


Edit:
Voisihan se tekninen valvonta olla niin että tuplakamerat, piilo ja näkyvä.
Boldattua ajatustapaa juuri kritisoin. Sä kuvittelet, että muidenkin halutaan ajavan ylinopeutta, eihän se pidä olleenkaan paikkaansa. Toivomus muita kohtaan on täysin yksiselitteisesti mahdollisimman sujuva liikenne. Harvemmin sitä tulee pidemmällä ajomatkalla painettua mieleen normaalisti ajavia autoja, kaikki törpöt sen sijaan muistaa hyvin.

Käytännössä siis, että jokaisen pitäis pohtia miten, mitä nopeutta ja missä ajaa häiritäkseen mahd. vähän muita. Esim. kehistä kun on ollut puhe, niin yksinkertaisesti valitsee sitten oikean kaistan, jossa saa olla ihan rauhassa vaikka menis vähän hiljempaakin. Ei hidas maantielläkään haitaksi ole, kunhan ajaa vaan tasaista nopeutta ja vähän vilkuilee peleistään miltä tilanne näyttää. 2 km letkaa jos vetää, niin sivuunkin voisi hetkeksi mennä. Tässä kohtaa toki sääntönikkari nostaa tassun ylös ja huutaa "mullakin on oikeus ajaa <tyylillä x> just niinku haluan" ja sit mennään possujunassa kaikilla tatti (eri syistä) otsassa. Ketjusssa vallitsee hyvin suuri jakolinja tässä kohtaa pitääkö tilanteessa etummaista autoa vai jälkimmäisiä autoja syyllisinä tilanteeseen.
 
Ei nyt tilasto, mutta voisin usko että enemmän kuin 0,01% ylinopeutta ajavista kuskeista kokee tarvetta ohittaa rajoitusten mukaan ajava, kun sellaisen saavuttaa liikenteessä.

Ja tuossa vähän jos sivuat sitä ajatus minkä osalla sakkorajalla ajavilla on, toivotaan että ne muutkin ajaisi ylinopeutta, ja joitakin jopa ärsyttää jos joku ajaa mittaritarkkuudella rajoitustenmukaan.

Ja en siis ollut poimimassa kertalipsahduksesta tiensivuun, vaan niitä tapa"rikollisia".

Jos olet ketjua seurannut, niin jopa tänne on julkisesti kirjoiteltu tuon suuntaisia ajatuksi (toivotaan muidenkin ajavan ylinopeutta) ja moni tuntee tienpätkiä joissa keskinopeudet on ylinopeuden puolella kohtuu vilkkainakin hetkinä.


Edit:
Voisihan se tekninen valvonta olla niin että tuplakamerat, piilo ja näkyvä.
Totta kai kuski haluaa ohi, jos on kerran kiinni saanut sekä tilaa ohittaa on. Eli kokee edellä ajavan vauhdin itselleen liian hitaaksi.
Ei ne piilotolpat kauan piilossa olisi, vaan tieto niistä leviäisi ja sitten vasta niitä haettaisiinkin. Vauhdit voisivat sitten vielä entisestäänkin sahailla.
 
Mun teoria on että pahimmat nopeusrajoitus nillittäjät koostuvat seuraavista kategorioista A) ei uskalla koska sakot B) ei uskalla koska ei osaa.

Mikään muu kuin B ei esim. selitä sitä että ajetaan 10 alle rajoituksen ja rekan tullessa vastaan tiputetaan vielä 10 pois mutta ohituskaistan kohdalla voidaan vetää +10 vaikka se oma kaista ei ole milliäkään leveämpi. Tämmöisestä kun ajat ohi niin jos valot vilkkuu taustapeilissä niin ei tartte miettiä mistä se johtuu.

A ryhmä tyypillisesti ei ymmärrä termiä mittarivirhe ja/tai poliisin puuttumiskynnys. Vedetään corollalla -2 alle rajoituksen eli oikeasti toyon virhe huomioiden 10 alle josta tutkavirhe pois niin 13 alle eli 80 alueella kaikki 67 kun oikeasti saisi ajaa huoletta 89 ja käytännössä 98 (15 yli ei käy tuhatkaan sakkoa kortin päälle) tai jopa 103 (vastaantuleva poliisi ei viitti perään kääntyä ellei pääse laskuttamaan päiväsakkoja). A tyypin kuski voisi siis ajaa 32% nopeammin tai jopa 46%/53% nopeammin mutta kun ei koska sakot.

Ymmärtäähän sen että ohitustilanteessa vituttaa istua tappiinsa vivutetun peltikiulun kuskin paikalla kun autoja menee ohi vasemmalta ja oikealta (kyllä, tarvittaessa esim kiihdytyskaistojen kautta pääsee ihan näppärästi ohi :)) koska itse ajaa sitä ”suurinta sallittua” jota uskaltaa että on varaa viedä kiulu viedä marmorille öljynvaihtoonkin jos matkasta suinkin ilman sakkoja selviää.

Sitten kun kuskien osajoukossa on vielä A&B yhdistelmäkuskeja niin voi vaan kuvitella mitä näillä penkin ja ratin välissä liikkuu kun rystyset valkosena puristetaan rattia erityisesti jos taivaalta sattuu tulemaan tippa vettä tai lumihiutale samalla kun lapinmatkalaiset pyyhkii suksiboksit katolla 2x vauhdilla ohitse, vitutus/pelko lienee ainakin katossa :).
 
Esimerkki siitä että joillekkin se puuttumiskynnys on jokin korkein sallittu, jota vielä pitäisi ajaa.

Sitten on se joukko jolla on sen verranitseluottamusta että uskaltavat ajaa rajoitusten mukaan, ja eivät koe mitään raivareita jos joku menee ohi, kantti kestää myös vakkarista ottaa parinapsua pois jos saavuttaa jonkun joka ajaa suurinpiirtein rajoitusten mukaan, mutta ehkä numeron kaksi hitaammin.

Liikenteessä on kuskeja joilla se matkavauhti on valittu ihan itse, ei riipu siitä mitä tikkarissa on, joku oma tilanne sovitus, heistä osa vetelee hyvissä oloissa päällepäin ajokelpoisella autolla merkittävästi alle rajoitusten. Osa sitten yli, osa tekee molempia. Pienellä otannalla ei nuo "rauhallisesti" selkeästi alle rajoitusten ajalevat mitään rattiraivo kohtauksien tyypillisesti saa. En väitä etteikö siihen joukkoon mahdu myös ajokunnottomia millä myös napsuu tunteet.
 
Esimerkki siitä että joillekkin se puuttumiskynnys on jokin korkein sallittu, jota vielä pitäisi ajaa.
Miten niin? Minä esitin vain oman teorian minkä kaltaiselle joukolle jonkun muun ajama ”ylinopeus” mennee eniten tunteisiin.

Maantiellä kumpikin ryhmä on käytännössä täysin harmiton ”dynaamisesti” ajavalle, ovat lähinnä sinipunaisia tikkuja pujottelurinteessä. Sen verran toki kannattaa nähdä vaivaa että valojen vilkkuessa näyttää peukkua takas mutta tuskin nuo kiihkoltaan sitä keskarista erottaa ja jos erottaa niin mennee tunteisiin vieläkin enemmän.

Sen sijaan tuota kuvaamaasi ryhmää (se isoin massa) jotka aivot narikassa ajavat mitä nopeutta sattuu tuskin ihan hirvesti stressaa jos joku ohittaa.


Se täytyy kyllä sanoa että ”kaupunkimaisissa” olosuhteissa nuo alinopeusturaajat saavan ihan ”hiton isoja” jonoja aikaiseksi isoille kulkuväylille. Kehä II pohjoiseen esim aamulla niin rajoitus on 80 ja kehän 1 kaista liittyy käytännössä autiolle 3 kaistaiselle motarille jossa rajoitus on 100 eli tuo isompi tie vetäisi ihan heittämällä jopa 2x automäärän. Tuuhiot vetää siinä liittymisrampissa _mittarissa_ max 60 (koska?) ja lopulta pysähtelevä jono on olariin asti. Sama toistuu iltapäivällä toiseen suuntaan, motarin 1 kaista menee suoraan kehälle ja matkalla on ”tiukka kaarre” ja 60 rajoitus niin eikös tuossa vauhti putoa 30:iin koska muuten auto voinee ajautua kaiteeseen tjsp (tai mitä noiden päässä nyt liikkuukaan), siitä pääsee kyllä kesällä ihan millä tahansa perhekipolla 80 mittarissa kun vaan kääntää rattia mutta ajetaan niinkuin urheilukentän talkkari olisi jäädyttänyt siihen luistinradan… Lopputuloksena jono on välillä leppävaaraan asti. Toisin sanoen nuo ”pujottelukepit” tuhlaavat arkisin tuhansien kanssa-autoilijoiden aikaa kymmeniä minuutteja päivittäin ja saisivat todennäköisesti aikaan jossain euroopan ”vähän dynaamisemmassa” ympäristössä kolareja alta aika yksikön ajotavallaan joka sovi yksiin muun massan kanssa.
 
Viimeaikaisia ärsytyksen aiheita liikenteestä:

- Liikennevaloissa punaisia lähestyminen vetäen vauhti täysin pois kunnon jarrutuksella hyvissä ajoin ennen valoja ja sitten hitaaaasti liu'uttaminen kohti valoja. Miksi ei voi vaan tasaisesti hidastaa / jarruttaa ja lopuksi pysäyttää ajoneuvo kun aika on? Aiheuttaa mukavasti erinäisiä tilanteita kun takaa tuleva jengi koukkaakin äkäseen toiselle kaistalle kun luulevat että edessä on joku este.
- Malttamattomuus liikennevaloissa. Valot punasella, mutta silti täytyy mennä eteenpäin. Edes sen pari senttiä. Havaittu lähinnä ensimmäisenä viivalla olevilla. Ei voi vain odottaa että vihreä välähtää ja antaa jenkaa? Kaiken huippu on, että osa näistä sankareista ei sitten lähde niistä valoista reilusti, vaan hitaasti ja jää eteen roikkumaan (erityisesti kaksikaistaisella vasenta kaistaa ajavat)
- Ohitustilanteessa ohitettavan jarruttaminen. Tänään säikähdin itse, kun lähdin suoralla ja tyhjällä tieosuudella ohittamaan espanjalaismaasturia, joka ajoi hieman alle kuin mitä tikkari olisi sallinut. Päästessäni vasemmalla kaistalla takapuskurin kohdalle vetäisi seatti liinat kiinni, vaikka mitään syytä ei ollut, rikä vastaantulijoita tullut.

Pääsin myös viime viikolla todistamaan tilannetta, jossa eräs kolmikirjaimisella saksalaisvalmisteisella ajava ohitti ohitustielle laskevalla rampilla edellä menevän (!!!) eikä loppupeleissä itse tahtonut päästä liikenteen sekaan vaan veti aivan kaistan päätyyn ja pysäytteli sinne. Tässä tilanteessa olisin toivonut että omasta ajokista olisi löytynyt dashcam, olisi meinaa tullut hienoa videomateriaalia.
 
Mun teoria on että pahimmat nopeusrajoitus nillittäjät koostuvat seuraavista kategorioista A) ei uskalla koska sakot B) ei uskalla koska ei osaa.

Mikään muu kuin B ei esim. selitä sitä että ajetaan 10 alle rajoituksen ja rekan tullessa vastaan tiputetaan vielä 10 pois mutta ohituskaistan kohdalla voidaan vetää +10 vaikka se oma kaista ei ole milliäkään leveämpi. Tämmöisestä kun ajat ohi niin jos valot vilkkuu taustapeilissä niin ei tartte miettiä mistä se johtuu.

A ryhmä tyypillisesti ei ymmärrä termiä mittarivirhe ja/tai poliisin puuttumiskynnys. Vedetään corollalla -2 alle rajoituksen eli oikeasti toyon virhe huomioiden 10 alle josta tutkavirhe pois niin 13 alle eli 80 alueella kaikki 67 kun oikeasti saisi ajaa huoletta 89 ja käytännössä 98 (15 yli ei käy tuhatkaan sakkoa kortin päälle) tai jopa 103 (vastaantuleva poliisi ei viitti perään kääntyä ellei pääse laskuttamaan päiväsakkoja). A tyypin kuski voisi siis ajaa 32% nopeammin tai jopa 46%/53% nopeammin mutta kun ei koska sakot.

Ymmärtäähän sen että ohitustilanteessa vituttaa istua tappiinsa vivutetun peltikiulun kuskin paikalla kun autoja menee ohi vasemmalta ja oikealta (kyllä, tarvittaessa esim kiihdytyskaistojen kautta pääsee ihan näppärästi ohi :)) koska itse ajaa sitä ”suurinta sallittua” jota uskaltaa että on varaa viedä kiulu viedä marmorille öljynvaihtoonkin jos matkasta suinkin ilman sakkoja selviää.

Sitten kun kuskien osajoukossa on vielä A&B yhdistelmäkuskeja niin voi vaan kuvitella mitä näillä penkin ja ratin välissä liikkuu kun rystyset valkosena puristetaan rattia erityisesti jos taivaalta sattuu tulemaan tippa vettä tai lumihiutale samalla kun lapinmatkalaiset pyyhkii suksiboksit katolla 2x vauhdilla ohitse, vitutus/pelko lienee ainakin katossa :).
Unohdit nyt teoriastasi sen yksityiskohdan, ettei ylinopeus itsessään haittaa ketään, mutta ylinopeutta ajava kuski käytöksellään kyllä voi haitata, ja turhan usein haittaakin. Minua ei ainakaan harmita tippaakaan, jos joku haluaa ajaa nopeammin ja tulee ohi.

Se harmittaa, että taakse tulee kolmen ja puolen metrin päähän tieliikenteen rallikuningas, joka on ala-aste -matematiikalla laskeskellut, mitä nopeutta muiden pitäisi nopeusrajoituksen sijaan ajaa, ja kymmenennen hukatun ohitustilaisuuden jälkeen (kas kun siitä puskurista ei näe, mitä edessä tapahtuu) lähtee vastaantulijoista välittämättä ohi ja palaa kaistalle neljän sentin päähän etupuskurista.

Jos jokainen ajaisi nopeusrajoituksen mukaan, tulisi ohitettavaksi korkeintaan rekka silloin tällöin. Siinä mielessä hitaammin ja ylinopeutta ajavat ovat tasan samanlaisia tientukkoja. Jälkimmäinen ryhmä vain aiheuttaa sen tukon itse itselleen ja syyttää muita.
 
Nykyään on melkein niin päin että tekee mieli näyttää peukkua niille jotka osaavat ohittaa toisia ajajia häiritsemättä. Tuntuu välillä siltä että kolmannekselta puuttuu aivot kokonaan ajaessa.
 
Onko poliisin mittaus aina tarkka, vai tehdäänkö tuo vähennys siksi, että mitattu nopeus voi heittää sen 3-4 km/h?

Ystäväni, kokenut poliisi, kertoi että vuosikymmeniä vanhoilla käsitutkilla mittausvirhe on olemassa ja kyseiset laitteet ovat edelleen sallittuja. Tosin käsitutkilla puuttumiskynnys on korkeampi eikä teoreettinen mittausvirhe siksi merkittävä.

Anturidata taas on absoluuttinen. Teoriassa moniakselisella jos saat etuakselin pomppaamaan antureiden välillä voi datan saada sekaisin. Käytännössä tuskin.
 
Ystäväni, kokenut poliisi, kertoi että vuosikymmeniä vanhoilla käsitutkilla mittausvirhe on olemassa ja kyseiset laitteet ovat edelleen sallittuja. Tosin käsitutkilla puuttumiskynnys on korkeampi eikä teoreettinen mittausvirhe siksi merkittävä.

Anturidata taas on absoluuttinen. Teoriassa moniakselisella jos saat etuakselin pomppaamaan antureiden välillä voi datan saada sekaisin. Käytännössä tuskin.
Esimerkiksi Tampereen pohjoispuolella kolmostiellä on Tiehallinnon/Väyläviraston/mikäsennimion kiinteä nopeusnäyttö, joka käyttää tien alle kaivettua anturointia. Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin samaa nopeutta, taulun lukema saattaa näyttää kuitenkin pari km/h eroa autoille. Ei kovinkaan absoluuttista tarkkuutta ole saatu aikaiseksi.
 
Esimerkiksi Tampereen pohjoispuolella kolmostiellä on Tiehallinnon/Väyläviraston/mikäsennimion kiinteä nopeusnäyttö, joka käyttää tien alle kaivettua anturointia. Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin samaa nopeutta, taulun lukema saattaa näyttää kuitenkin pari km/h eroa autoille. Ei kovinkaan absoluuttista tarkkuutta ole saatu aikaiseksi.
Kiinteällä puomilla hinaus ?

Peltipoliisit vs tiehallinnon mittaus ja näytöt, onko samaa kamaa siis töineen päivineen?
 
Tiehallinnon/Väyläviraston/mikäsennimion kiinteä nopeusnäyttö, joka käyttää tien alle kaivettua anturointia.
Noita ei käytännössä ole ylläpidetty enää vuosiin, toimivat niin kauan kuin toimivat. Lähes kaikilla on kuitenkin taskussa GPS-pohjainen nopeusmittari.
 
Ainakin tuo nimenomainen näyttö on ollut vuosia rikki, mutta tänä vuonna taas toiminnassa.
Aika jännä kun noiden poistamisesta uutisoitiin jo toistakymmentä vuotta sitten.

 
Aika jännä kun noiden poistamisesta uutisoitiin jo toistakymmentä vuotta sitten.

Maanteiden noupeusnäytöt ovat kai eri asia kuin ne pikkunäytöt jotka samalla keräävät dataa seurantaa varten ja näyttävät erilaisia hymynaamoja?
 
Maanteiden noupeusnäytöt ovat kai eri asia kuin ne pikkunäytöt jotka samalla keräävät dataa seurantaa varten ja näyttävät erilaisia hymynaamoja?
Nuo hymiönäytöt pistävät kyllä vituttamaan. Jengi kalibroi mittarinsa tuommoisen perusteella ja pahin mitä itse olen nähnyt oli 40kmh alueella 5kmh heitto todellisesta näyttäen 35kmh GPS nopeudessa 40kmh. Kiva suhata tuon mukaan ajavan perässä kun autojono takana vaan kasvaa ja kasvaa ja ohi et pääse.
 
Nuo hymiönäytöt pistävät kyllä vituttamaan. Jengi kalibroi mittarinsa tuommoisen perusteella ja pahin mitä itse olen nähnyt oli 40kmh alueella 5kmh heitto todellisesta näyttäen 35kmh GPS nopeudessa 40kmh. Kiva suhata tuon mukaan ajavan perässä kun autojono takana vaan kasvaa ja kasvaa ja ohi et pääse.
Noh, mielummin sitä 40 alueella ajaa vitosen alle kuin yli...

Kehillä ja moottoriteillä missä ei kevyttäliikennettä niin nopeuksia voisi huoletta nostaa
 
Nuo hymiönäytöt pistävät kyllä vituttamaan. Jengi kalibroi mittarinsa tuommoisen perusteella ja pahin mitä itse olen nähnyt oli 40kmh alueella 5kmh heitto todellisesta näyttäen 35kmh GPS nopeudessa 40kmh. Kiva suhata tuon mukaan ajavan perässä kun autojono takana vaan kasvaa ja kasvaa ja ohi et pääse.
Tuollainen mittari näytti kerran 38 km/h kun ajoin kohtalaiseen ylämäkeen ajokaistan viereistä pyörätietä vakiokuntoisella Ninebot G30:lla. Liekö todellinen nopeus ollut 21 km/h.

Tietysti noin epämääräisessä kappaleesta vähän väärältä kohtaa keilattu kaiku voi enemmän vääristää kuin tarkoitettu käyttö, mutta joka tapauksessa kertoo siitä ettei moinen lelu aina kovin luotettavaa tietoa anna vaikka se olisi jopa vahingossa oikein kalibroitu yksilö.
 
Omalla työmatkalla on noita kaksi, ja molemmat pitävät 1-2km/h tarkkuudella kutinsa ~20m etäisyydellä. Välillä ne ottaa vähän pidemmältä sen vauhdin ja siinä on usein heittoa (ylöspäin).

Palvelevat mun mielestä hyvin tarkoitustaan, eli huomauttavat niitä, jotka epähuomiossa ajaa liian kovaa.
 
Omalla työmatkalla on noita kaksi, ja molemmat pitävät 1-2km/h tarkkuudella kutinsa ~20m etäisyydellä. Välillä ne ottaa vähän pidemmältä sen vauhdin ja siinä on usein heittoa (ylöspäin).

Palvelevat mun mielestä hyvin tarkoitustaan, eli huomauttavat niitä, jotka epähuomiossa ajaa liian kovaa.
Tässä lähellä on yksi aika suoralla tiellä. Se näyttää hyvin tarkkaa lukemaa, mutta ottaa lähes aina kaukana takaa olevan auton lukeman kun itse on 100-20 metrin etäisyydellä.

Siitä tiedänkin että tuossa 50 alueella tuntuu noin puolet ajavan luokkaa 60 km/h. Saa vedellä pitkää kiireisten junaa kun ajelee 48 - 52 km/h. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 952
Viestejä
4 667 995
Jäsenet
76 522
Uusin jäsen
Kenny90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom