Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 4 962
@kuubalainen ja tuosta syystä mökki kutsuukin itseä vasta tänään. Ei tuohon hv ruuhkaan jaksanut lähteä kun optio oli muuhunkin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sehän se olisi ollut hyvä ratkaisu. Varmaan itsekin olisimme niin tehneet, mutta halutaan jo sunnuntaina takaisin kotiin, niin piti jo eilen lähteä.@kuubalainen ja tuosta syystä mökki kutsuukin itseä vasta tänään. Ei tuohon hv ruuhkaan jaksanut lähteä kun optio oli muuhunkin.
Vittumaisinta noissa ohittelijoissa on se, että moni lähtee ohi aivan liian pienessä raossa tai muuten uhkarohkeasti. Sitten saa ite olla painamassa jarrua kun ohittaja on rinnalla ja vastaantulija lähenee uhkaavasti eikä ohittaja suostu painamaan jarrua ja palaamaan paikalleen.Eilen pääsiäisliikenteessä oli, noh, liikennettä. Kymmeniä, kymmeniä ja kymmeniä autoja jonossa, kaikki suunnilleen sitä suurinta sallittua ajaen. Horisonttiin asti autoa auton perään, eli ellet aio ohittaa n. viittäkymmentä autoa yhtä monen kilometrin matkalla, kun vastaan tulee sama määrä autoja, on yhdenkään ohittaminen vähän turhaa. Tuli taas ihmeteltyä näitä joiden on pakko ohittaa vain siksi, että (uskoisin ainakin tämän olevan syynä, muuta en keksi) pidän tarpeeksi hyvää turvaväliä edelläni ajavaan, enkä aja aivan puskurissa kiinni. Autossani on adaptiivinen vakkari, ja pidän sitä sillä etäisyysasetuksella joka sattuu täsmäämään tiehen merkittyjen "Muista turvaväli!" -merkintöjen kanssa. Muutaman kerran takanani olleen piti päästä vain minun ohitseni, ja jäädä sitten siihen. Tämä ei siis ärsytä eikä haittaa lainkaan, vaan lähinnä ihmetyttää että miksi ruuhkaliikenteessä tehdä tarpeettomia ohituksia tiukoissa paikoissa. Kaikki ohittaneet olivat korkeilla SUVeilla liikenteessä, joten aivan varmasti näkivät yhtä kauas kuin minäkin, että jonoa oli niin kauas kuin kuin maapallon kaarevuus antoi nähdä. Yksi näistä sankareista oli mamma Lexuksen ratissa, joka välillä kävi (liioittelematta) metrin päässä takapuskurissa, ja lopulta ohitti, vain pysähtyäkseen kilometrin päässä keskelle tietä odottamaan että pääsee kääntymään vasemmalle. Tämä oli ehkä älyttömin homma eilisessä, siis mitä ihmettä. Ajan täysin normaalisti, provosoimatta, adaptiivinen vakkari päällä (joka kiihdyttää aika rivakasti jos jono kiihdyttää). En edes ymmärrä miten jonotilanteessa voi edes "provosoida" vain ajamalla, jarruja väläyttelemättä? Nämä on näitä mysteereitä joita vaimon kanssa naureskeltiin ja ihmeteltiin.
Ei-ruuhkatilanteissa taajamien ulkopuolella ajan kyllä reippaasti, ja usein mittarissa vähintään se +10 sallittua, kunhan ei ole ihmeemmin liikennettä. Pyrin aina sopeutumaan tilanteeseen, eli ruuhkajonoissa tiedostan että ohittelu on turhaa, kun taas satojen kilometrien matkalla lähden hyvinkin pienellä kynnyksellä mittarimaksimia ajavan yksinäisen auton ohitse. Jos teen virheitä, pyrin aina oppimaan niistä. En roiku kenenkään puskurissa, enkä varsinkaan lähde ketään "opettamaan". Pyrin aina parantamaan ja kehittämään itseäni, joten näitä eilisen tilanteista jäi niin monttu auki että en oikein keksi mitä minun kuuluisi tehdä toisin parantaakseni kokonaistilannetta. Ihan siihen edellä ajavan puskuriin en kuitenkaan lähtisi.
En jaksa uskoa että vältymme. Tänään todennäköisesti noilla kaksikaistaisilla enemmän näitä eri vauhteja ajavia, alinopeutta ajavia ja muita mukavia. Ja prkl pitäisi vielä tuo cruisekin uudelleenkouluttaa ettei tarvitse suhata ilman vakkaria.Sehän se olisi ollut hyvä ratkaisu. Varmaan itsekin olisimme niin tehneet, mutta halutaan jo sunnuntaina takaisin kotiin, niin piti jo eilen lähteä.
Turvallista mökkireissua, ja välttykäänne urpoilta liikenteessä.
Nää on kyllä sellasia, että pitäis voida dashcamin videoiden perusteella sakottaa ihan tuntuvasti vaikka ajoneuvon haltijaa.Yksi ärsytys on autoilijat jotka ei prkl vaan pysähdy jos näkyvyys suojatielle heikko ja/tai viereisellä kaistalla pysähtynyt auto tms milloin laki vaatii pysähtymään. Ei yksi, ei kaksi tai edes kolme kerta kun joku meinaa jäädä alle tai meinaan itse saada jonkun konttiin kun teen kuten pitää. Itse kiinnitän noihin vielä toki korostetusti huomiota koska tuttu lensi 40kmh päälle ajaneen auton konepellille ja siitä katuun kun käveli suojatiellä jossa toinen auto pysähtyi.
Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa? Miten meni noin niinkun omasta mielestä? Jos takana tuleva roikkuu puskurissa ja sumarin väläyttely tai reilu hidastaminen ei auta, niin tuo vaan hämmentää toista jos vaihtelet vasurille ja siellä alat jarruttelemaan. Oisit hidastanu siinä omalla kaistallas ja heittäny vilkulla vinkkiä että nyt ois suotava mennä ohi kun kaistakin sitä varten on vieressä vapaana.Pääsiäisliikenteessä oli n. kolme autoa ja silti pitää ajaa 140 km/h takapuskuriin kiinni ja jäädä siihen.
Yksi ohitti muutama minuutti jälkeeni toisen auton ja välimatkaa oli tuossa välissä useita satoja metrejä. Pakko oli ajaa minut uudelleen kiinni, mutta ohi ei voi mennä. Lopulta tajusi kun 60 km/h alueen vaihduttua 100 km/h alueeksi en alkanutkaan kiihdyttämään vaan jäin rullailemaan eteen. Kännykkä vielä oli korvalla.
Vielä tiukempi kärpänen ei suostunut ohittamaan edes ohituskaistalla. Tie oli sopivan tyhjä, joten suoritin käänteisen ohituksen. Piti tosin jarruttaa 50 km/h asti, kun vasemmalle vaihtaessani vierellä alettiin vaan jarruttamaan.
Huoh.
Yleensä, kun toinen auto tekee jotain ihan päätöntä, on syytä himmata itsekin, jos ei tiedä mistä on kyse. Kaistanvaihto ja jarrutus on yleensä varma merkki, että edessä on jotain yllättävää väistettävää.Vielä tiukempi kärpänen ei suostunut ohittamaan edes ohituskaistalla. Tie oli sopivan tyhjä, joten suoritin käänteisen ohituksen. Piti tosin jarruttaa 50 km/h asti, kun vasemmalle vaihtaessani vierellä alettiin vaan jarruttamaan.
Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa? Miten meni noin niinkun omasta mielestä? Jos takana tuleva roikkuu puskurissa ja sumarin väläyttely tai reilu hidastaminen ei auta, niin tuo vaan hämmentää toista jos vaihtelet vasurille ja siellä alat jarruttelemaan. Oisit hidastanu siinä omalla kaistallas ja heittäny vilkulla vinkkiä että nyt ois suotava mennä ohi kun kaistakin sitä varten on vieressä vapaana.
Suosittelen kummallekin autokoulusta kertaustunteja ennen kuin lähdette liikenteeseen millään ajoneuvolla. Ties mitä muita kuvitteellisia liikennesääntöjä noudatatte. Oikealta saa ohittaa, jos samaan suuntaan kulkee yli yksi kaista, paitsi moottoritiellä, paitsi sielläkin jos ohitettavat ajoneuvot ajavat jonossa, kaistoilla on opastusmerkkejä eri suunnille tai ohittaja käyttää linja-autokaistaa. Tarkkailkaas nyt kumpikin omaa ajoanne kaupunkiliikenteessä ja laskekaa, montako kertaa ohitatte muita oikealta yhden ajokerran aikana.Toi vasemmalle siirtyminen ja hiljentäminen on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Itselle tulee vaan mieleen et onko kännissä/hullu niin väkisinkin jarruttaa. Toinen on ettei oikealta ohiteta. jäänyt jotenkin selkärankaan.
Oikealta ohi ajaminen kaistaa vaihtamatta ei ole sama asia, kuin oikealta ohittaminen.Siis vaihdoit itse vasempaan tyhjälle ohituskaistalle, ja hidastit reilusti alle sallitun jotta toinen menee oikealta ohi josta ei sais ohittaa?
Sopiva pysähdyspaikka on oma piha, jos kokee muut liikenteessä olevat pelkiksi esteiksi, joiden pitäisi väistää pois tieltä. En nyt kuitenkaan ihan heti keksi, miksi bussipysäkille väistäminen olisi erilainen tapaus kuin toiselle samansuuntaiselle kaistalle väistäminen. Tietysti jos ei yhtään osaa liikennesääntöjä ja ajelee vain tottumuksen ja oletusten perusteella, se voi tuntua paremmalta vaihtoehdolta.Antti, kokeile rohkeasti bussipysäkkiä tai muuta sopivaa pysähdyspaikkaa seuraavalla kerralla.
Oma paras(pahin) aivopieru oli kerran kun istuin punaisissa valoissa ja soitin puhelun handsfreen kautta. Puhelin tuuttasi pari kertaa ja heti kun puhelun vastaanottaja vastasi niin aivot tulkitsi tämän niin että nyt saa mennä. Keskellä risteystä ihmettelin että miksi sieltä sivulta auto tulee punaisia päin kunnes tajusin että mulla ne punaset edelleen palaa. Oli kyllä tuuria matkassa että ei käynyt mitään.
Lisätään tähän ne toopet, jotka keksivät joko sinisen tai punaisen ominaisuudessa pysäköidä niille sijoilleenIhmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:
Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).
Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Samaan kategoriaan menevät kuskit, jotka väkisin kääntyvät yhden auton levyiseksi auratulle tielle, osaamatta ensin tehdä itselleen tilaa päästämällä sieltä kapealta tieltä tulossa olevaa pois. Samat ihmiset ovat arvatenkin niitä, jotka ovesta kulkiessa joko tukkivat väkisin yhtäaikaa toisen kanssa oviaukosta tai sitten jäävät hölmistyneenä seisomaan heitä päin aukeavan oven eteen tukoksi.Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:
Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).
Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Tässä tarinassa joku roikku kontissa, tarinnassa ei ole merkkejä että se takanatulia jotain olisi varonut, vaan päinvastoin.Yleensä, kun toinen auto tekee jotain ihan päätöntä, on syytä himmata itsekin, jos ei tiedä mistä on kyse. Kaistanvaihto ja jarrutus on yleensä varma merkki, että edessä on jotain yllättävää väistettävää.
Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:
Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).
Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Kannattaa muistaa, että ei me olla tässä kuultu kuin toisen osapuolen kertomus... Jos se perässätulija mielestään ajoi normaalin ajosuoritteen ja edessä tehdään kaikki mahdolliset kevätjuhla-liikkeet näennäisesti ilman järkevää syytä, niin aika luontevalta tuntuisi olla varovainen silloin kun toinen vaihtaa vielä kaistaa jne.. Sattuuko perskärpäset aina yhdelle vai yksi häröilijä monelle, siinäpä pulma.Tässä tarinassa joku roikku kontissa, tarinnassa ei ole merkkejä että se takanatulia jotain olisi varonut, vaan päinvastoin.
Kontissa roikkujia on liikenteessä ja siinä alkaa ideat alkaa käymää huonoiksi, mutta jos kaistaa vaihtamalla kontissa roikkuja poistu paikalta, niin ainakin kertojan mukaan tilanne laukesi sillä. Tosin voi olettaa että se roikkuja teki saman sitten seuraavan kohdalla.
Jos on kaksi kaistaa suuntaansa, jollain vähän isommalla tiellä, niin yleensä ne kyllä menee ohi, jos tarpeeksi hiljentää, jos tässä oli kyse näistä valta/kantateiden ohituskaistoissa, niin sellaiselle väistö tarina olisi kyllä aika hurja, tosin niin oli kyllä roikkujan sitkeys. (satkun ohituskaisttalla saa olla kyllä tarkkana ettei aiheuta vaaratilannetta jos ohituskaistalle vaihtaa jostain kuudesta kympistä.)
- Vilkun käyttämättä jättämiset ja eräillä saksalaismerkillä törttöilevät onkin taidettu jo käsitellä mutta siitä huolimatta ne ärsyttävät minuakin.
Omissa empiirisissä tutkimuksissani olen kyllä todennut MB-kuskien syyllistyvän vilkutta kääntämiseen vähintään kaksin kerroin todennäköisemmin kuin BMW-kuskit.Tämä. Arvostan bemarikuskeja kun he ajavat reippaasti eivätkä jää eteen teiden tukoksi. Mutta kun kaikkien tavoitteena on sujuva ja dynaaminen liikenne voisi edes liikenneympyrässä vilkuttaa (ulosmennessä!) niin ei tarvitse seuraavassa ympyrän liitymässä olevan odotella turhaan. Vilkkua ja usvaa putkeen io-techin bimmeristit!
Saattaa olla että jotkut eivät vaan hahmota sitä omaa autoa apukuskin puolelta missä se on menossa. Siksi ei käännytä heti kun pystyy vaan pikkuhiljaa. Tulee monesti kaupungissa vastaan tilanteitakin että vedetään mutkia leveäksi, jos on kanttari apukuskin puolella ja ei tiedetä missä kohtaa pitäisi alkaa kääntymään.Ihmisten kyvyttömyys kääntää kunnolla rattia! Tästä malliesimerkkinä ajolinjat kaduilla jossa ei ole tilaa kuin yhdelle autolle pysäköidyn auton lisäksi. Ohessa havainnollistava kuva:
Itse esimerkkitilanteessa olen sinisessä autossa ja punainen ärsyttää. Vasemmalla on punaisen auton ajolinja jota sen tulisi käyttää, eli kääntyä pysäköidyn auton jälkeen selvästi ja jämäkästi omalle kaistalleen. Sen sijaan aivan helvetin usein (vähintään 90%) autoilijat käyttävät tuota ns. suoraa ajolinjaa joka oikealla on esitetty. Itse olen tilanteessa yleensä paikallani odottamassa. Ja kyllä, tiedän että minulla on etuajo-oikeus mutta näillä ns. kapeilla teillä siitä on yleisen sujuvuuden vuoksi syytä tinkiä harkinnan mukaan eli usein. (Siitä etteivät kaikki tunne väistämissääntöjä tai ymmärrä niistä tarvittaessa vähän joustaa onkin sitten jo toinen juttu).
Tämä saattaa vaikuttaa turhalta kitinältä, mutta jonkin sattuman kautta sekä itse että appivanhemmat asuvat tälläisen kapean kadun varrella johon silti saa toiseen reunaan pysäköidä.
Jep, menin kerrotuntarinan mukaan, sillä voi olla jotain totuus perää, tai sitten ei.Kannattaa muistaa, että ei me olla tässä kuultu kuin toisen osapuolen kertomus... Jos se perässätulija mielestään ajoi normaalin ajosuoritteen ja edessä tehdään kaikki mahdolliset kevätjuhla-liikkeet näennäisesti ilman järkevää syytä, niin aika luontevalta tuntuisi olla varovainen silloin kun toinen vaihtaa vielä kaistaa jne.. Sattuuko perskärpäset aina yhdelle vai yksi häröilijä monelle, siinäpä pulma.
Helsingin poliisin varsin selkeät linjaukset, toivottavasti näistä pidetään kiinni.
Helsingin poliisin varsin selkeät linjaukset, toivottavasti näistä pidetään kiinni.
Ihailtavaa whataboutismia. Pyöräilijäthän aina auton eteen syöksyessään vaarantaa autoilijan hengenKai ne kattoo sitte myös niitä pyöräilijöitä, jotka syöksyvät eteen välittämättä väistämisvelvollisuudesta?
Ne myös vaarantaa oman turvallisuuden lisäksi ihan yleisen liikenneturvallisuuden sillä toilailullaan ja siihen tulisi puuttua siinä missä autoilijoidenkin tötöilyyn.Ihailtavaa whataboutismia. Pyöräilijäthän aina auton eteen syöksyessään vaarantaa autoilijan hengen
Tarkista myös ketjun otsikko.
Helsingin poliisin varsin selkeät linjaukset, toivottavasti näistä pidetään kiinni.
Ei vaan kohta 1 suojatieperseilyssä auton ratissa on vähemmän vaarallinen jolloin maksettavaa vähemmän.Kävisköhän toi 1 kohta noihin 20kmh nussuttaviin eläkeläisiin/kännykän räplääjiin jotka näkee 5m eteenpäin ja tukkii kaupungin liikenteen ja niihin vasemman kaistan tulppaajiin useampikaistasilla teillä.
Taulukon "giljotiiniin" taitaa mahtua kaikki lain määrittämän pysähtymispakon tilanteet. Luultavasti tuossa pitää olla näkyvyyden ja nopeuden sellainen, ettei kukaan olisi voinut jäädä alle.Ei vaan kohta 1 suojatieperseilyssä auton ratissa on vähemmän vaarallinen jolloin maksettavaa vähemmän.
Vieläkin typerää pelleilyä. Ei pitäisi vaikuttaa lainkaan onko kulkijaa vai ei, kun ratista ei sitä näe giljotiinipaikoissa. Pitäisi olla aina törkeä ja kortti pois.
Ei kai tuo ole vaikeaa, jos siinä mielestäsi liikaa esimerkkejä, niin osalla kuskeja asiat on vaikeampia kuin toisille. ja ei siitä haittaa kenellekkään että jotain esimerkkiä mistä kohtaa seurauksia kaivetaan -> ehkä sitten ollaan huolellisempia.Miten vitussa tuosta on saatu noin vaikeaa?? Ja sitten noista kahdesta eri tilanteesta jos poimitaan esimerkkinä vaikka tuo on suojatiellä ja joutuu pysähtymään tai väistämään ajoneuvoa vs giljotiinin jos ohittaa pysäyttämättä ja jalankulkija....ei vaan ymmärrä.
Ei kai tuo ole vaikeaa, jos siinä mielestäsi liikaa esimerkkejä, niin osalla kuskeja asiat on vaikeampia kuin toisille. ja ei siitä haittaa kenellekkään että jotain esimerkkiä mistä kohtaa seurauksia kaivetaan -> ehkä sitten ollaan huolellisempia.
Toki helppoa kentällä jos olisi vain yksi rangaistus, mutta ihmiset tekee virheitä, osa virheistä on vaarallisempia kuin osa. ja hiljaa ohittaminen ja samalla katsominen on ihan eri asia kuin pimeästä suuremmalla nopeudella ohittaminen . Ehkä poliisi voi printata tuon taskuun, jos menee vaikeaksi.No onhan toi nyt ihan perkeleen vaikea taulukko ja siihen sitten vielä kaikki tulkinnat kentällä päälle ja noista sitten saadaan aivan valtava vääntö aikaiseksi. Jos välttämättä tarvitaan jotain taulukkoa ja eritellä noi kaksi eri tilannetta toisistaan, niin ensimmäiseen voidaan kaikkiin laittaa surutta vähintään toi vakava piittaamattomuus joka kohtaan ja giljotiinihommaan törkeät kaikkiin, kävisi aivan hyvin molempiin.
Toki helppoa kentällä jos olisi vain yksi rangaistus, mutta ihmiset tekee virheitä, osa virheistä on vaarallisempia kuin osa. ja hiljaa ohittaminen ja samalla katsominen on ihan eri asia kuin pimeästä suuremmalla nopeudella ohittaminen . Ehkä poliisi voi printata tuon taskuun, jos menee vaikeaksi.
Kuljettajalle riittää että tiedostaa vaaranpaikat ja sen että noista virheistä voi tulla rangaistuksen, ei tarvi ulkoa muistaa viimeistä saraketta.
Ainoa mikä on niin tuo pitoero on tajuton. Nimimerkillä kerran kolarissa ollut kun oma ei pysähtynyt talvinakeilla kun edellä oleva pysähtyi vaikka omat renkaat olivat tuoreet. Joutuu oikeasti huomioimaan aika isosti. Toinen on että tuntuvat sulavan alle.Ei se vaadi kuin varjoisan pihatien, niin on edelleen 10 senttiä jäätä. Ja yöpakkasia vielä löytyy. Viikon-parin päästä on vasta sakkojen aika jos kelit jatkuu samanlaisena eli jäät sulaa vauhdilla.
Itse tykkään kitkoista juuri sen takia ettei tule kiire koskaan kumpaankaan suuntaan. Ei se lumisade vappuna mikään harvinaisuus ole…
Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.Ei se vaadi kuin varjoisan pihatien, niin on edelleen 10 senttiä jäätä.
Taulukossa giljotiinista, sakka, vakava piittaamattomuus, törkeä liikenneturvallisuus vaarantaminen.Ei vaan noi rangaistukset silti mene minun suureen päähän ja tämän perusteella tuo giljotiini on se isompi hyihyi: on suojatiellä ja joutuu pysähtymään tai väistämään ajoneuvoa vs giljotiinin jos ohittaa pysäyttämättä ja jalankulkija on suojatiellä tai valmistautuu menemään sinne.
Tiettävästi Suomessa on vielä paljon paikkoja missä tarvitaan talvirenkaita ja he jotka tuollaisissa paikoissa liikkuvat, ehkä myös nastoja käyttävät , eli sen osalta syitää pisaa eteläjä ja länsisuomea myöten.Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.
Keväällä se ongelma että tiet pehmenee päivällä, joten sille hyvälle renkaalle on enemmän tarvetta ja ei se poistu vaikka sitä hinkkaisi parikertaa päivässä, ja jos ei oma tie, niin mistä sinne nyt jonkin saa edes touhuaan sen takia että joku on tullut väärillä varusteilla. Liika jään ja lumen poisto ei tee tiestä välttämättä kesrengas kelpoista. Muistettava että vain osa suomen teistä on kestopäällystettyjä.Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.
Ehkä, mutta jos tiellä ajaessa on jäistä, on juuri sillä hetkellä varmaan parempi, että on pitävät renkaat alla. Ei kukaan tule sitä tietä sillä hetkellä hoitamaan.Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.
Sinäkö sen parannetun tiehuollon maksat josssain perämetsässä? Kerro samalla millä päivämäärällä tien pitää olla sula, jotta huolto on riittävää. Joku kuusien varjostama pätkä notkossa, niin se on jäässä hyvässä lykyssä vielä kuukauden päivät.Jos vielä tässä vaiheessa näin niin kyllä se vaatii tienhuollon parantamista eikä mitään nastarenkaita.