Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No tuo nyt on huonon ajamistavan tueksi annetuista perusteluista huonoin...LOL
Niin mikä? Turhia pysähdyksiä välttävä taloudellinen ajotapa? Vai tahallisesti väärin tahalliseksi tulkittu etenemistä haittaava ja siten autoilua vähentävä hidastelu?
 
Niin mikä? Turhia pysähdyksiä välttävä taloudellinen ajotapa? Vai tahallisesti väärin tahalliseksi tulkittu etenemistä haittaava ja siten autoilua vähentävä hidastelu?
Sun logiikalla siis kaupunkiajossa saa törttöillä ja hidastaa liikennettä, kun seurauksena on se että osa kyllästyy takkuilevaan liikenteeseen ja siirtyy joukkoliikenteeseen. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Tänään näin yhden tällaisen Vihdintiellä, mutta ei minua haitannut koska olin onneksi ohituskaistalla. Ihmettelin että kovin hitaasti ajaa 50 m ennen (punaisia) valoja.

Tuosta jonkinlainen variaatio ovat tyypit jotka jostain syystä valoissa jättävät edellä olevaan autoon 3-5 metrin välin, ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.

Ennen tämä harmitti hieman enemmän kun oli manuaalivaihteinen, nyt "automaattivaihteisella" (tai siis sähköauto jossa on yksi vaihde eteen) ei niin paljoa, höllään sitten jarrua ja annan ryömiä perässä.
 
Sun logiikalla siis kaupunkiajossa saa törttöillä ja hidastaa liikennettä, kun seurauksena on se että osa kyllästyy takkuilevaan liikenteeseen ja siirtyy joukkoliikenteeseen. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Ymmärsit väärin.

Rautalankaa: viestissä #19 101 en perustele mitenkään mainittua ajotapaa, vaan sen sijaan kerron mihin se johtaa.
 
Tuosta jonkinlainen variaatio ovat tyypit jotka jostain syystä valoissa jättävät edellä olevaan autoon 3-5 metrin välin, ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. :) Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.
 
Ymmärsit väärin.

Rautalankaa: viestissä #19 101 en perustele mitenkään mainittua ajotapaa, vaan sen sijaan kerron mihin se johtaa.
Jo no ensin väitit havaintoa tekaistuksi ja sen jälkeen sanoit sen johtavan päästöjen vähenemiseen. Mutta annetaan hei olla, toi on aika offtopikkia.
 
Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. :) Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.
Joskus olen spekuloinut että näillä hidastelijoilla on jarrut tai kytkin lopussa, ja yrittävät viimeiseen asti vältellä jarruttamista tai kytkimen käyttöä.

Kun nyt satuin muistamaan että joskus nuoruudessa minulla oli tuollainen tilanne ekalla autollani, Toyota Tercel:llä. :D Kerran jarrut olivat niin kuluneet ja pitivät kovaa ääntä että halusin vältellä jarruttamista ja yrittää maksimoida moottorijarrutus, ja kerran ilmeisesti kytkinlevyt yllättäen pettivät kesken ajon ja alkoivat luistaa pahasti että halusin pitää jonkinlaisen vauhdin koko ajan päällä enkä koskaan täysin pysähtyä...
 
Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. :) Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.
Paikasta kiinni kannattaako. Vihdintie hyvä esimerkki missä vain idiootti ajelee odotamaan kaasutellen, kun voi rullailla valoihin ja päästä pysähtymättäkin. Näkyy varmaan kolmena eurona aika äkkiä per 100km.
 
Paikasta kiinni kannattaako. Vihdintie hyvä esimerkki missä vain idiootti ajelee odotamaan kaasutellen, kun voi rullailla valoihin ja päästä pysähtymättäkin. Näkyy varmaan kolmena eurona aika äkkiä per 100km.
Jos sä vihdintiellä näet valot ja ne vaihtuu punaiseksi ja alat rullaamaan ja hidastelemaan ettei tarvitse pysähtyä olet täysi koko vartalo kyrpä. Ensinnäki valot on niin pitkät että sun pitää madella satoja metrejä ja tuolla menee helsingin päässä melkein 50000 autoa vuorokaudessa ja sunlainen urpo kun sinne tulee matelemaan ja bensaa säästämään niin ei ihme että ruuhkat on valtavat!
 
Toi on myös omasta mielestä yksi ärsyttävä toimintatapa, että madellaan valoihin. Ehkä siinä siinä tapauksessa olisi syytä jättää koko auto parkkiin tai siirtyä vaihtoehtoisiin välineisiin, jos muutaman sentin takia pitää yrittää säästää polttoainetta.
 
Olen miettinyt tuota. Syy voi vaan olla, että nyt on leveä tie, minäkin uskallan ajaa vähän kovempaa?

Vai onko meidän laumakäyttäytymisessä? Pakko yrittää seurata, olla kärjessä, päästä eteen? Monesti motarilla, kun saa hitaamman kiinni, ei siitä tahdo ilman päiväsakkoja päästä ohi. Sitten kun vähän tulee eroa, se yhtä äkkiä on pieni paska peruutuspeilissä. Eli alkuun sillä on vaikeata, kun veri käskee juoksemaan ja ei millään tahtoisi luovuttaa kärki hevosen paikkaa, mutta sitten kun cappiä on tarpeeksi, voikin vaan relata, minähän olen vaan muina miehinä juoksentelemassa täällä pellolla ja en edes yrittänyt kisata. Miltä kuulostaa?

Kuulostaa juurikin siltä mitä se näyttää liikenteessä olevan. Yhdistettynä vielä joidenkin kuskien asenteeseen "Tuleeko se sieltä minusta ohi!!!??!", tästä syntyy just tämä turha ohittamisen estotarve.
 
Motarilla toi nyt ei ole edes samalla tavalla ongelma, mutta ohituskaistoilla on, koska sitä kaistaa on rajallisesti. Sais mun puolesta lisätä erikseen ohituskaistojen alkuun kyltin, että jos et aio ohittaa, niin älä kiihdytä vauhtia tms. Vaihtoehtoisesti ohituskaistaosuuksilla sen oikean kaistan rajoitus voisi olla 80 ja vasemman 100 niin se voisi antaa vähän osviittaa, että siinä on osuus, minkä tarkoituksena ei ole säästää siltä jonoa keräävältä hinaajalta 10 sekuntia matka-aikaa sen hetken 100km/h ajelun muodossa, vaan päästää sieltä se jono takaa ohi, joka häviää alinopeutta hinatessa kollektiivisesti minuutteja tai tunteja jokaisen hinaajan takia...
 
Tänään näin yhden tällaisen Vihdintiellä, mutta ei minua haitannut koska olin onneksi ohituskaistalla. Ihmettelin että kovin hitaasti ajaa 50 m ennen (punaisia) valoja.
Jos ei estä muuta liikennettä, niin ei se kai mikään ongelma, päinvastoin. Tosin jos tietää että joutuu pysähtyyn, niin ei keinotekoisesti kannata madella, riittää että himmailee vain "moottorijarrulla", millainen sitten onkaan alla
(Jos siis ei ole erityisestä tarvetta kiirehtiä pysähtyyn). Tästä kai se johtuu miksi osaa ärsyttää, jos joku akku vehje kerää energiaa vähän tiukemmin, joku vanha automaatti suurinpiirtein vapaalla.

Tuosta jonkinlainen variaatio ovat tyypit jotka jostain syystä valoissa jättävät edellä olevaan autoon 3-5 metrin välin, ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Tässä ehkä voi toivoa että on huomannut esim. takana tilanteen minkä takia katsonut parhaaksi kiriä välin kiinni, se kai niitä ns hyviä tapoja.
Mutta jos ei mitään syytä, niin ehkä joku arviointi virhe, tai tekemisen puutetta, silloin kyllä haittaa itseensä ja muita.

ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Riippuu vähän miksi ensimmäinen on lähtenyt kuroon , tosin veikkaan että ainakaan osa ei hoksaa mistä kyse, joten vain ihan omaa puuhastelua aikansa kuluksi.

Moni varmaan joskus nähnyt tilanteen missä jonon etuosa hoksaa tiivistämis tarpeen, mutta perällä joku uneksia ei liikahda, ehkä tässä syy miksi kaikki tekee saman, vaikka ei tietäisi miksi.
 
Nykyisellä start/stop tekniikalla siihen valoihin pysähtyminen ei edes kuluta niin paljon polttoainetta kun moottoria ei käytetä tyhjäkäynnillä, toki vielä jää se liikkeellelähtö. No Hybridillä matelu se vasta turhaa on kun päästään liikkeelle sähköllä.

Nämä nyt sellaisia että älkää nyt herrajumala ruuhkassa yrittäkö mitään pisaralla pisimälle kisaa vaan reippaasti seis, reippaasti liikkeelle niin risteys vetää eniten autoja läpi.
 
Nämä nyt sellaisia että älkää nyt herrajumala ruuhkassa yrittäkö mitään pisaralla pisimälle kisaa vaan reippaasti seis, reippaasti liikkeelle niin risteys vetää eniten autoja läpi.
Veikkaan että tämä taasen näitä keskusteluita joissa kuvitellaan tilanteet eri lailla.

Joku kuvittelee että tarkoittaa että nopasti viivalle, edellä olevan puskuriin, ja vastaavasti rullaamalla puhumisen varmaan kuvittelet tarkoittavan jotain erityistä matelua, viivyttelyä.

Nopeasti viivalle voi jossain valoissa suunnissa, toimia, lähinnä jostain muista syistä kun itse se ajotapata. Pysähtymään kiirehtimistä noin muuten kannattaa vältellä, jos joutusasti haluaa liikkua.
 
Vkloppuna Tuusulan väylää Pohjoiseen, kääntyminen kehä3, Itä/Länsi kaistat.
Ite menossa Länteen, edellä meni VW itäänpäin, kunnes tämä tampio tajusi metri ennen kaidetta ajavansa väärään suuntaan ja päätti tehdä 90asteen käännöksen eteeni.
VW pomppasi lumikasan yli suoraan eteeni 60km/h vauhdissa.
Onneksi siinä kohtaa oli toinen taksikaista mille pääsi väistämään.

Hienoa aiheuttaa todellinen vaaratilanne liikenteeseen versus ajat väärää reittiä 5min ja käännyt seuraavasta liittymästä oikeaan suuntaan.
 
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Kävelijän perässä ajaessakin on nopeampi vauhti, mistäkö tiedän...
 
Motarilla toi nyt ei ole edes samalla tavalla ongelma, mutta ohituskaistoilla on, koska sitä kaistaa on rajallisesti. Sais mun puolesta lisätä erikseen ohituskaistojen alkuun kyltin, että jos et aio ohittaa, niin älä kiihdytä vauhtia tms. Vaihtoehtoisesti ohituskaistaosuuksilla sen oikean kaistan rajoitus voisi olla 80 ja vasemman 100 niin se voisi antaa vähän osviittaa, että siinä on osuus, minkä tarkoituksena ei ole säästää siltä jonoa keräävältä hinaajalta 10 sekuntia matka-aikaa sen hetken 100km/h ajelun muodossa, vaan päästää sieltä se jono takaa ohi, joka häviää alinopeutta hinatessa kollektiivisesti minuutteja tai tunteja jokaisen hinaajan takia...
Kaksisuuntaisella tiellä ohittajan blokkaaminen kiihdyttämällä on kyllä jo ihan tieliikenteen vaarantamista.

Sellaiset torspot pitäisi ampua ja syöttää koirille... ja sen jälkeen ne koiratkin pitäisi ampua!
 
Hienoa aiheuttaa todellinen vaaratilanne liikenteeseen versus ajat väärää reittiä 5min ja käännyt seuraavasta liittymästä oikeaan suuntaan.
Olen ollut nuorena talvella kaverin kyydissä, meidän piti ajella Kehä 3:sta itään ja Tikkurilaan.

Kun tuli Tikkurilan ramppi, sanoin hänelle "hei pitikö meidän kääntyä tästä..."? Olisi pitänyt jättää sanomatta koska hänen reaktionsa oli kääntää 80 km/h nopeudessa auto jyrkästi kohti ramppia, vaikka olimme siitä jo melkein ohi.

Kehän ja rampin väliseen lumivalliin sitten jämähdimme, ja yritimme irti varmaan tunnin ajan kunnes joku kuorma-auto pysähtyi auttamaan vetämään auton takaisin tielle, ja saimme jatkettua matkaa (auto ei tuntunut ottaneen damagea). Moni ohiajaja kyllä ilkkui sinä aikana, olimme ilkut ansainneet...

Silloin vain hokasin sen kuinka erilaisia kuskit voivat olla. Minulla on tullut vastaavia tilanteita mutta en koskaan saa päähäni yrittää riskialtista äkkikäännöstä, vaan missaan risteyksen suosiolla ja palaan seuraavasta.

On noita sattunut, en minä nyt synnytyslaitokselle ole kiiruhtamassa joten parin minuutin lisäkiekka ei tunnu missään. Ja vaikka olisinkin, kovin ikävää se kinoksessakin synnyttäminen olisi, huono alku uuden ihmispoloisen elämälle.
 
Jos sä vihdintiellä näet valot ja ne vaihtuu punaiseksi ja alat rullaamaan ja hidastelemaan ettei tarvitse pysähtyä olet täysi koko vartalo kyrpä. Ensinnäki valot on niin pitkät että sun pitää madella satoja metrejä ja tuolla menee helsingin päässä melkein 50000 autoa vuorokaudessa ja sunlainen urpo kun sinne tulee matelemaan ja bensaa säästämään niin ei ihme että ruuhkat on valtavat!
Johan menee taloudellisen ajon perusteet tunteisiin. Kaasun keventäminen ja moottorijarrutus nyt luulisi olevan kaikille tuttu asia. Vähän kun saa ajokokemusta alle, niin alkaa tunnistamaan milloin kannattaa tehdä pieni extra jottei joudu pysähtymään ja sekin lähinnä sen takia, että olet arvioinut 1-3s väärin valojen vaihtumisen. Valot kun tuppaa pelaamaan samalla logiikalla samoihin kellonaikoihin. Mutta ainakin se selkeni miksi joidenkin mielestä ilmoitetut polttoaineen kulutukset ovat paljon alakanttiin ja toisten mielestä ei.
 
Johan menee taloudellisen ajon perusteet tunteisiin. Kaasun keventäminen ja moottorijarrutus nyt luulisi olevan kaikille tuttu asia. Vähän kun saa ajokokemusta alle, niin alkaa tunnistamaan milloin kannattaa tehdä pieni extra jottei joudu pysähtymään ja sekin lähinnä sen takia, että olet arvioinut 1-3s väärin valojen vaihtumisen. Valot kun tuppaa pelaamaan samalla logiikalla samoihin kellonaikoihin. Mutta ainakin se selkeni miksi joidenkin mielestä ilmoitetut polttoaineen kulutukset ovat paljon alakanttiin ja toisten mielestä ei.

Tämä tässä. Luulisi tosiaan jokaisen ymmärtävän, että siihen töksähtelevän hidastelun ja älyvapaan survomisen väliin mahtuu se fiksumpikin ajotapa, jossa hyödynnetään auton liike-energiaa ja moottorijarrutusta taloudellisen ajon näkökulmasta haittaamatta kuitenkaan liikenteen sujuvuutta.
 
Johan menee taloudellisen ajon perusteet tunteisiin. Kaasun keventäminen ja moottorijarrutus nyt luulisi olevan kaikille tuttu asia. Vähän kun saa ajokokemusta alle, niin alkaa tunnistamaan milloin kannattaa tehdä pieni extra jottei joudu pysähtymään ja sekin lähinnä sen takia, että olet arvioinut 1-3s väärin valojen vaihtumisen. Valot kun tuppaa pelaamaan samalla logiikalla samoihin kellonaikoihin. Mutta ainakin se selkeni miksi joidenkin mielestä ilmoitetut polttoaineen kulutukset ovat paljon alakanttiin ja toisten mielestä ei.

Mä olen +25v tuota vihdintietä sahannut edes takas ja vihreään aaltoon pääsee joko niin että ajat 40km/h tai +100km/h, eli toisinsanoen sä tarpeettomasti hidastelet satoja metrejä jos ajat hetkenkään rajoitusten mukaan 60km/h ja sitten alat himmailemaan ettei tarvitse valoihin pysähtyä.

Mä kyllä ymmärrän mitä pysähtelyn välttämisellä haetaan mutta vihdintie ruuhka-aikana on väärä paikka ruveta matelemaan.
 
Mä olen +25v tuota vihdintietä sahannut edes takas ja vihreään aaltoon pääsee joko niin että ajat 40km/h tai +100km/h, eli toisinsanoen sä tarpeettomasti hidastelet satoja metrejä jos ajat hetkenkään rajoitusten mukaan 60km/h ja sitten alat himmailemaan ettei tarvitse valoihin pysähtyä.

Mä kyllä ymmärrän mitä pysähtelyn välttämisellä haetaan mutta vihdintie ruuhka-aikana on väärä paikka ruveta matelemaan.
Mitä voitat, kun ajat kaasutellen odottamaan ja istumaan punaisiin? Vihdintiellä on valot tyyliin joko satojen metrien tai kilometrien välein jolloin edes tielle mahtumisella ei voi perustella turhaa vähemmän optimaalista ajotapaa. Aika monta euroa olet tuprutellut taivaalle täysin turhaan 25v aikana.
 
Mitä voitat, kun ajat kaasutellen odottamaan ja istumaan punaisiin? Vihdintiellä on valot tyyliin joko satojen metrien tai kilometrien välein jolloin edes tielle mahtumisella ei voi perustella turhaa vähemmän optimaalista ajotapaa. Aika monta euroa olet tuprutellut taivaalle täysin turhaan 25v aikana.

Sovit kyllä tähän lankaan kuin nyrkki silmään :tup:
 
Ei se kaasun keventäminen tai moottorijarrutus itselle ainakaan ole mitenkään ärsyttävät tekijä (olettaen, että sitä ei ruveta tekemään montaa kymmentä metriä aikaisemmin odottaakseen pääsevänsä vihreään aaltoon. Tämä, että madellaan matalalla nopeudella pintakaasulla (kävellenkin pääsisi ohitse) valoihin, että ei tarvitse ollenkaan pysähtyä, niin on todella ärsyttävä taktiikka.

Toivoisin, että nämä tällä tyylillä penninvenyttäjä jättäisivät suosilla auton vain talliin (tai ostamatta) ja siirtyy julkisiin tai muihin välineisiin. Enkä edes osaa sanoa, että ajattelevatko tällä tavoin ajavat ihmiset sitä taloudellista puolta vai onko se vain jotain opittua jostain.
 
Mä en kans ymmärrä mikä siinä niin hiertää, että jos nään valojen edessäni vaihtuvan, niin nostan jalan kaasulta ja annan rullailla. Kunhan ei mene sellaiseksi ärsyttäväksi mateluksi ainakaan ruuhka-aikana. Se, että pari autoa perässä joutuu tekemään saman ja niitä ärsyttää, ei ole mulle syy lopettaa tota.

Harvemmin ajelen pitkiä pätkiä Vihdintietä ruuhka-aikaan, joten en ota siihen sen enempää kantaa, mutta siinäkin mä teen tätä. Jos ajan vasenta kaistaa ja vasemmalle kääntyville on alkamassa oma kaistansa, niin seuraan kyllä peileistä jos joku on takana. Vittumaista jos joku säästelee senttejä ja vasemmalle kääntyvän pitää roikkua ja madella siinä perässä, vaikka edessä siintäisi vihreät valot joista ei sen matelijan takia sitten ehdikään.
 
Nyt kun Vihdintie ja valoihin hidastelu mainittiin, niin pelisilmää pitäisi olla. Esimerkiksi tässä kohdassa minulle on tehty niin, että olisin menossa oikealle kääntyvälle kaistalle ja oikealle palaa vihreä nuolivalo, mutta edessäni oleva suoraan menevä näkee itelleen punaisen valon ja päättääkin aloittaa moottorijarrutuksen niin ajoissa, että en ehdi sillä kyseisellä vihreällä kääntymään. Ei siinä elämästä paljoa mene hukkaan mutta itse pyrin poikkeuksetta huomioimaan onko takanani autoja jos alan hidastaa vauhtia reilummin ennen valoristeystä.
 
Kaksisuuntaisella tiellä ohittajan blokkaaminen kiihdyttämällä on kyllä jo ihan tieliikenteen vaarantamista.

Sellaiset torspot pitäisi ampua ja syöttää koirille... ja sen jälkeen ne koiratkin pitäisi ampua!
Ymmärsin että tuossa rajoitus nousee, jolloin luonnollista että nostetaan nopeuttaa korkeammaksi.

Se on sitten ajotaitoa jos huomaa että takana on menohaluja ja joku lähtee ohittamaan niin tekee sen ohittamisen turvalliseksi, tarvittaessa vähän löysää sitä kaasua, jos sieltä on useampi tulossa ja näyttää että ohituskaista ei riitä lailliseen turvalliseen ohitukseen.

Ohitusaikeen haistaa kyllä siitä että perässä tulia ennen ohituskaistan alkua kirii turvaväliä ja laittaan vilkun päälle ajoissa.
 
Päätti sitten jossain muussa kulttuurissa ajotapansa oppinut kaveri tehdä u-käännöksen yksisuuntaisella ja yksikaistaisella rampilla. Siis ramppi, joka menee motarin yli ja liittyy sitten siihen moottoritiehen. Piti väistää jokseenkin kaiteeseen kiinni, että tämä älypää pääsi ohittamaan väärään ajosuuntaan ilman, että on autot rutussa.
 
Ei se kaasun keventäminen tai moottorijarrutus itselle ainakaan ole mitenkään ärsyttävät tekijä (olettaen, että sitä ei ruveta tekemään montaa kymmentä metriä aikaisemmin odottaakseen pääsevänsä vihreään aaltoon. Tämä, että madellaan matalalla nopeudella pintakaasulla (kävellenkin pääsisi ohitse) valoihin, että ei tarvitse ollenkaan pysähtyä, niin on todella ärsyttävä taktiikka.

Toivoisin, että nämä tällä tyylillä penninvenyttäjä jättäisivät suosilla auton vain talliin (tai ostamatta) ja siirtyy julkisiin tai muihin välineisiin. Enkä edes osaa sanoa, että ajattelevatko tällä tavoin ajavat ihmiset sitä taloudellista puolta vai onko se vain jotain opittua jostain.
Kymmenet metrit ei ole mitään, voi olla sata metriä tai satoja metrejä, kun se riippuu autosta. CVT:n kanssa kokeilin joskus niin puhuttiin todellakin sadoista metreistä, kun se ei varsinaisesti himmaa, 60km/h oli vauhtia ja ennakoin ilman saattuetta liikenneympyrään.
 
Ymmärsin että tuossa rajoitus nousee, jolloin luonnollista että nostetaan nopeuttaa korkeammaksi.

Se on sitten ajotaitoa jos huomaa että takana on menohaluja ja joku lähtee ohittamaan niin tekee sen ohittamisen turvalliseksi, tarvittaessa vähän löysää sitä kaasua, jos sieltä on useampi tulossa ja näyttää että ohituskaista ei riitä lailliseen turvalliseen ohitukseen.

Ohitusaikeen haistaa kyllä siitä että perässä tulia ennen ohituskaistan alkua kirii turvaväliä ja laittaan vilkun päälle ajoissa.
Lisäksi nopeuden lisääminen ohitettavana on laitonta. Siis vaikka se pysyy alle rajoituksen.
 
Lisäksi nopeuden lisääminen ohitettavana on laitonta. Siis vaikka se pysyy alle rajoituksen.
Jos ohittaja käyttää vastaantulevien kaistaa.
Mutta tuossa kommentoin ohistukaistapätkiä, eli miten se menee jos kaksikaistaa samaan suuntaa, ymmärtääkseni ei ole suoranaisesti kielletty, tai siis ihan normaalisti voi käydä noin että ohitettava nostaa vauhtia, esim rajoituksen nousun jälkeen. (en tässä nyt kiusaamista tarkoita, ja kommentoin yleisesti 2-kaistaa samaan suuntaan tilannetta).

Mutta ns ohituskaista ei ole ihan tavallinen kaksikaistaa samaan suuntaan, vaikuttaako se ?

Toki hyvätapainen kuski auttaa, oli tai ei, usein toki se tuleva ohitettava lähtee nostaan sitä vauhtia vähän ennakkoon jo ennen merkkiä.
 
Toivoisin, että nämä tällä tyylillä penninvenyttäjä jättäisivät suosilla auton vain talliin (tai ostamatta) ja siirtyy julkisiin tai muihin välineisiin. Enkä edes osaa sanoa, että ajattelevatko tällä tavoin ajavat ihmiset sitä taloudellista puolta vai onko se vain jotain opittua jostain.
Sinänsä ymmärrän nykyhinnoilla halun säästää polttoainemenoissa, itsekin jo viime kesänä koitin ajaa bensa-autollani (Porvoon) moottoritien puolesta vanhaa porvoontietä kymmeniä kilometrejä 40-80km/h nopeudella, ilmastointi helteillä pois päältä ja alamäissä vaihde vapaalla rullaten (manuaalivaihteinen kun oli), vähän testaten kuinka paljon saisin vähennettyä kulutusta, sen sijaan että paahdan moottoritietä tasaisella 123 km/h nopeudella vakkarilla. Ja noista ajoista bensan hinta on vielä kohonnut pilviin...

Silti, sellaista 20-30km/h matelua 50m ennen valoja... minulla siitä tulee mieleen se yksi sankari joka aikoinaan kieltäytyi käyttämästä koskaan vilkkuja koska halusi maksimoida vilkkuvalojen eliniän, jotta niitä ei joutuisi vaihtamaan.

Sinänsä tämä on avartava keskustelu, oikeasti luulin että himmailijoilla on jotain vikaa joko jarruissa, kytkimessä tai moottorissa, ja siksi välttelevät aktiivista jarruttamista ja pysähtymistä viimeiseen asti. Mainitsin jo miten yritin säästellä jarruja ja kytkintä Toyota Tercelilläni vuosikymmeniä sitten, ja nyt muistin että vanha Volkkarini alkoi joskus oikutella että moottori pysähtyi jos en painanut kaasua (esim. jos pysähdyin valoihin ja painoin pelkkää jarrua ja kytkintä), mikä myös aiheutti sen että minulla tuli tarve vältellä valoihin pysähtymistä, ja kaiketi silloin "himmailin" valoja lähestyttäessä.

Mutta yleisin syy siis nykyisin on ilmeisesti polttoainesäästö?
 
Mä en kans ymmärrä mikä siinä niin hiertää, että jos nään valojen edessäni vaihtuvan, niin nostan jalan kaasulta ja annan rullailla. Kunhan ei mene sellaiseksi ärsyttäväksi mateluksi ainakaan ruuhka-aikana. Se, että pari autoa perässä joutuu tekemään saman ja niitä ärsyttää, ei ole mulle syy lopettaa tota.
Sinänsä joo, mutta myönnän että pari kertaa on tullut mieleen, ja ehkä tehtyäkin, siten että vasemmalta kaistalta olen sitten vaihtanut oikealle kaistalle himmailijan eteen, odottamaan valoihin hänen eteensä.

Toistaiseksi tämä ei ole tuntunut aiheuttavan road rage-kohtauksia, mutta olen miettinyt etteivät monet himmailijat välttämättä pidä tuosta jos menee tarkat moottorijarrutuslaskelmat sen takia mönkään ja joutuukin käyttämään myös jarrua ennen valoja, ja onhan se hieman riskialtistakin, riippuen paljonko himmailijan ja valojen välissä on tilaa, ja saako himmailija yhtäkkiä päähänsä sittenkin nostaa nopeuttaan juuri kun joku vetää eteen...

Nää on näitä henkimaailman juttuja.
 
Sinänsä joo, mutta myönnän että pari kertaa on tullut mieleen, ja ehkä tehtyäkin, siten että vasemmalta kaistalta olen sitten vaihtanut oikealle kaistalle himmailijan eteen, odottamaan valoihin hänen eteensä.

Toistaiseksi tämä ei ole tuntunut aiheuttavan road rage-kohtauksia, mutta olen miettinyt etteivät monet himmailijat välttämättä pidä tuosta jos menee tarkat moottorijarrutuslaskelmat sen takia mönkään ja joutuukin käyttämään myös jarrua ennen valoja, ja onhan se hieman riskialtistakin, riippuen paljonko himmailijan ja valojen välissä on tilaa, ja saako himmailija yhtäkkiä päähänsä sittenkin nostaa nopeuttaan juuri kun joku vetää eteen...

Tätä on kyllä hieman hankala ymmärtää. Aiheutat vaan mahdollisen vaaratilanteen ja sen, että molemmat joutuu todennäköisesti pysähtymään. Himmailu on mun mielestä ihan ok, jos sen tekee muut huomioiden, eli ei liian aikaisin ja niin ettei blokkaa kääntyviä. Etenkin näillä jäisillä keleillä se oikein toteutettuna säästää polttoaineen ja renkaiden lisäksi kaikkien aikaa, kun useamman ei tarvi raapia asfalttia paikallaanlähdöissä. Lisäksi tuntuu, että moni aloittaa sen nenänkaivuun heti, kun auto on paikallaan ja valojen vaihtuminen vihreäksi tulee täytenä yllätyksenä -> valojen välityskyky heikkenee.

Poikkeuksena tietysti se, jos moottorijarruttaja menee oikeasti ihan kävelyvauhtia vaikka valoihin on +100m tai jos valoissa ei ole ketään (ei-etuoikeutetussa valoristeyksessä) ja silti himmaillaan. Siinä kohtaa ohi vaan niin että rapa roiskuu.
 
Ymmärsin että tuossa rajoitus nousee, jolloin luonnollista että nostetaan nopeuttaa korkeammaksi.
En ole varma oliko, se on vähän paha paikka lähteä ohittamaan just jos rajoitus nousee (jolloin on luonnollista kaasuttaa). Luulin että kyseessä oli perushimmailija joka herää yhtäkkiä ajavansa alinopeutta koska joku lähtee ohittamaan.

Koko keskustelusta tulee mieleen taas autokulttuuri eri maissa. Puolassa en ainakaan haluaisi ajaa autolla, siellä ollaan todella aggressiivisia ja autoilijat (jopa ammattiautoilijat, taksit jne.) tekevät toisilleen pienistäkin mokista kurkunleikkauseleitä murhaavan tuijotuksen kera jne.

Toisessa ääripäässä on Thaimaa, jonka ajokulttuurissa näen (Suomeen verrattuna) sekä heikkouksia että vahvuuksia. Siellä ehkä hyvänä puolena on mielestäni varsin joustava suhtautuminen muihin tielläolijoihin. Tämä iski mieleeni kun eräällä 80 km/h kaksisuuntaisella maantiellä, missä oli leveät pientareet, yksi vastaantuleva auto sai päähänsä alkaa ohittaa hitaammin ajavia, vaikka olin tulossa vastaan. Hän teki sen suoralla tiellä jo hyvissä ajoin ennen kohtaamista, vilkauttaen minulle ja ohitettavalleen valoja.

Jostain syystä siellä tämä ei saanut minua kuitenkaan vilkuttelemaan valoja ja tööttäilemään raivon vallassa, vaan hitaasti vaan siirryin enemmän pientareelle ja hieman laskin nopeuttani, kuten teki myös ohitettava. Meitä oli sitten ohitustilanteessa siinä kolme auto rinnakkain kaksikaistaisella tiellä, enkä silti pelännyt tai raivonnut. Ehkä se ei mennyt ihan sääntöjen mukaan, mutta silti jotenkin jouhevasti ja muille tilaa antaen, ilman negatiivisia tunteita.

Suomessa olen enemmän iskostunut siihen että sääntöjä on noudatettava (ja pyrin itsekin tekemään niin parhaani mukaan), ja sääntöjen rikkojia kohti raivoan muiden mukana.

Toinen ero, joka ehkä on mielestäni negatiivisempi, on että jos esimerkiksi olet liittymässä tielle, ja etuajo-oikeutettuna sitä paahtaa toinen auto, hänen valojensa vilkahdus tarkoittaisi minulle Suomessa "annan tilaa, saat tulla eteeni", kun taas Thaimaassa ja varmaan monessa muussa maassa se on varoitus "Täältä tullaan! Älä missään nimessä pyri eteeni!".
 
Tätä on kyllä hieman hankala ymmärtää. Aiheutat vaan mahdollisen vaaratilanteen ja sen, että molemmat joutuu todennäköisesti pysähtymään.
Riippuu paljonko siinä on sitä väliä. Tietenkin jos on vähän, aika vaarallista siinä on ennen valoja vaihtaa toisen eteen, mutta jos toinen ajaa puolet hitaammin kuin sinä ja muu liikenne ja väliä kuitenkin on reippaasti (ennen valoja), tuntuu monesti että turhaako siinä enää jää vasemmalle kaistalle, vaikka himmailijan moottorijarrutuslaskelmat siitä ehkä hieman häiriintyisivätkin koska laskettu välimatka lyhenee yhden auton pituuden verran.
 
Sinänsä ymmärrän nykyhinnoilla halun säästää polttoainemenoissa, itsekin jo viime kesänä koitin ajaa bensa-autollani (Porvoon) moottoritien puolesta vanhaa porvoontietä kymmeniä kilometrejä 40-80km/h nopeudella, ilmastointi helteillä pois päältä ja alamäissä vaihde vapaalla rullaten (manuaalivaihteinen kun oli), vähän testaten kuinka paljon saisin vähennettyä kulutusta, sen sijaan että paahdan moottoritietä tasaisella 123 km/h nopeudella vakkarilla. Ja noista ajoista bensan hinta on vielä kohonnut pilviin...

Silti, sellaista 20-30km/h matelua 50m ennen valoja... minulla siitä tulee mieleen se yksi sankari joka aikoinaan kieltäytyi käyttämästä koskaan vilkkuja koska halusi maksimoida vilkkuvalojen eliniän, jotta niitä ei joutuisi vaihtamaan.

Sinänsä tämä on avartava keskustelu, oikeasti luulin että himmailijoilla on jotain vikaa joko jarruissa, kytkimessä tai moottorissa, ja siksi välttelevät aktiivista jarruttamista ja pysähtymistä viimeiseen asti. Mainitsin jo miten yritin säästellä jarruja ja kytkintä Toyota Tercelilläni vuosikymmeniä sitten, ja nyt muistin että vanha Volkkarini alkoi joskus oikutella että moottori pysähtyi jos en painanut kaasua (esim. jos pysähdyin valoihin ja painoin pelkkää jarrua ja kytkintä), mikä myös aiheutti sen että minulla tuli tarve vältellä valoihin pysähtymistä, ja kaiketi silloin "himmailin" valoja lähestyttäessä.

Mutta yleisin syy siis nykyisin on ilmeisesti polttoainesäästö?
En osaa sanoa, että johtuuko nykyinen ilmiö polttoainesäästöstä vai ollaanko mahdollisesti perillä muutama sadasosasekuntia nopeammin, kun ei tarvitse valoihin pysähtyä, vai jostain opitusta, mutta onhan tätä samaa ilmiötä ollut vuosikymmeniä mitä itse olen auto ratin takana ollut. Ei onneksi paljoa, mutta aina joskus harvoin saattaa törmätä tähän.
 
Päätti sitten jossain muussa kulttuurissa ajotapansa oppinut kaveri tehdä u-käännöksen yksisuuntaisella ja yksikaistaisella rampilla. Siis ramppi, joka menee motarin yli ja liittyy sitten siihen moottoritiehen. Piti väistää jokseenkin kaiteeseen kiinni, että tämä älypää pääsi ohittamaan väärään ajosuuntaan ilman, että on autot rutussa.

Näitkö sen tekevän U-käännöksen? Mietin että miten tuollaisessa paikassa edes mahtuu tekemään sitä, jos kerran kahden auton rinnakkain ohituskin tekee jo tiukkaa. Ettei kyseinen sankari olisi jo ajanut motariakin väärään suuntaan ja sitten palannut siitä rampista?
 
Näitkö sen tekevän U-käännöksen? Mietin että miten tuollaisessa paikassa edes mahtuu tekemään sitä, jos kerran kahden auton rinnakkain ohituskin tekee jo tiukkaa. Ettei kyseinen sankari olisi jo ajanut motariakin väärään suuntaan ja sitten palannut siitä rampista?
Näin. Sen verran leveä kohta oli siinä, että pienellä säätämisellä sai auton ympäri. Katoin jo kauempaa, että mitä ihmettä nyt tapahtuu. Ja sit tosiaan piti pysähtyä ja vetää ihan laitaan, että mahduttiin ohi. Näytin kansainvälisillä käsimerkeillä kohdalla, että ei näin, mutta ei tainnut ymmärtää.
 
Moni asia ärsyttää liikenteessä mutta on ajotavat parantuneet entisiin verrattuna. Tässä Karpon pätkässä näkyvä tyyli pakottaa ohitettava pientareelle ja ohittaa vastaantulijoista piittaamatta vaikuttaa aika hurjalta tavalta :beye: Ja ilmeisesti ollut vuosikymmeniä sitten ihan normaali tapa.

 
Moni asia ärsyttää liikenteessä mutta on ajotavat parantuneet entisiin verrattuna. Tässä Karpon pätkässä näkyvä tyyli pakottaa ohitettava pientareelle ja ohittaa vastaantulijoista piittaamatta vaikuttaa aika hurjalta tavalta :beye: Ja ilmeisesti ollut vuosikymmeniä sitten ihan normaali tapa.


Hitto kun tuota alun katsoi niin muistui kyllä itselläkin pari moista tilannetta junnuajoilta mökkireissuilta. Ei ole moisia ohituksia tullut nähtyä vuosiin kuin leveäkaistaisilla pätkillä missä hitaammat yleensä vetävät kaistan laitaan jolloin ohi pääsee.
 
Liikennevaloissa vähän väliä autojaan eteenpäin ryömittävät. Mikä halvattu tuossa on ideana?

No mitenkäs sitten liikennevalojen "aavistelijat". Eli nytkytetään sitä koslaa 3-4 kertaa eteenpäin "vauhtilähdön" toivossa, mikä kuitenkin päätyy jarrun painamiseen, kun ei se valo vieläkään vaihdu.
 
No mitenkäs sitten liikennevalojen "aavistelijat". Eli nytkytetään sitä koslaa 3-4 kertaa eteenpäin "vauhtilähdön" toivossa, mikä kuitenkin päätyy jarrun painamiseen, kun ei se valo vieläkään vaihdu.
Tiedän yhden sääntöjä ja turvallista ajotapaa hyvin noudattavan kuskin jotka pitävät auton kytkintuntumassa valoissa ja mäessä ollaan kytkimen luistatuksella. Kysyin miksi ja kerroin että se polttaa kytkimen hyvin nopeasti loppuun niin kuulema se on niin hankalaa muuten. Ei, en tajua mikä siinä on hankalaa ja oudommaksi asian tekee se että olen nähnyt miten hyvin kyseinen kuski ajaa muuten. Eli ei ole mikään pelokas 30kmh 80kmh rajoituksella ajelevia hissukka vaan ottaa paikkansa liikenteessä kuin ammattikuski, noudattaa sääntöjä, ei arkaile, ei tee yllättäviä epäloogisia liikkeitä, aka todella mainio kuski mutta kaasujalka ei vain ole lyijystä ja vaihteen vaihtaminen ei ole mallia fast&furious.
 
Sinänsä joo, mutta myönnän että pari kertaa on tullut mieleen, ja ehkä tehtyäkin, siten että vasemmalta kaistalta olen sitten vaihtanut oikealle kaistalle himmailijan eteen, odottamaan valoihin hänen eteensä.

Toistaiseksi tämä ei ole tuntunut aiheuttavan road rage-kohtauksia, mutta olen miettinyt etteivät monet himmailijat välttämättä pidä tuosta jos menee tarkat moottorijarrutuslaskelmat sen takia mönkään ja joutuukin käyttämään myös jarrua ennen valoja, ja onhan se hieman riskialtistakin, riippuen paljonko himmailijan ja valojen välissä on tilaa, ja saako himmailija yhtäkkiä päähänsä sittenkin nostaa nopeuttaan juuri kun joku vetää eteen...

Nää on näitä henkimaailman juttuja.
Nää on varmaan taas näitä, että miten kukakin tilanteen näkee ja varsinkin tälleen keskustelussa tulkitsee, mutta aika vauhdilla saat mennä ja tiukan jarrutuksen tehdä jos mun eteen meinaat keretä. Joku siitä varmaan vois vetää herneen nenään, mutta itse lähinnä naureskilisin, että johan on kiire päästä samoihin valoihin yhtä lähtöruutua lähemmäs.

Vai tarkoititko, että olit jo valmiiksi vasemmalla kaistalla ja kiusallasi ajat eteen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 695
Viestejä
4 660 067
Jäsenet
76 491
Uusin jäsen
ÄsP1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom