- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 3 941
Pitäisi normaalit turvavälit niin ei tarvisi pelätä mitään. Ihan oma vika.Tuollaista ajoa on tässäkin ketjussa "kehuttu".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Pitäisi normaalit turvavälit niin ei tarvisi pelätä mitään. Ihan oma vika.Tuollaista ajoa on tässäkin ketjussa "kehuttu".
Itselleni on tullut juurikin tuossa videon rampin yläpään mutkassa papparainen Toyotalla peruuttaen vastaan. Onneksi silloin oli kesäkeli.Itse olen nähnyt kun venäläinen tulee moottoritien kiihdytyskaistalla pakilla vastaan.. Ja oli vielä pitkä mutka tuossa kiihdytyskaistassa, että onnea vain valitsemallaan tiellä. Se oli vielä pahempi kuin tuo jarrutetaan kiihdytyskaistan päähän, yhtään vähättelemättä tuonkaan tempauksen vaarallisuutta.
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä
Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään odottamaan omaa vuoronumeroa liittymiselle.
Eihän tässä oo sulla kun 70kmh vauhtia vasemmalle mennessä, hahmottaa aika hyvin että tuolla kialla on oikeasti oltu ihan pysähdyksissä.
En tiedä miten liukas ramppi on tuossa ollut mutta todennäköisesti itsellä olisi ollut tossa kohtaa rampin lopussa jo 80+ vauhtia jos vaan pitoja löytyy/ei ole ihan peilijäässä tie. Toki olisin varmaan himmannut tuon nähdessä mutta samalla tapaa olisin kiskassut ohi vaan.
Nää pitäs kyllä oikeasti karsia pois. Onneksi sentään näitä pysähtelijöitä ei paljoa näy.
Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?Itse olisin jäänyt sinne kiihdytyskaistan alkuun kun tilanteen näki jo kaukaa, ja liittynyt ihan normaalisti n. 10 sekunnin päästä. Ihan niin kuin oma lisäperseily auttaisi jotenkin siihen, että joku teki virheen. Ja sitten pitäisi vielä onnitella siitä.
Jarrupolkimessa on muitakin asentoja kuin 0 ja 1.Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?
Tai mitä jos ei mene siihen tilanteeseen ollenkaan, vaan antaa muille (ja itselleen) tilaa purkaa se tilanne? Ei tarvitsisi liittyä moottoritielle 50 km/h nopeuksilla tuurilla toivoen, ettei takaa tule ketään, ja mahdollisesti aiheuttaa itse toisen tilanteen lisäksi vielä kolmattakin.Kyllä näissä tilanteissa kannattaa omankin hyvinvoinnin vuoksi poistua mahdollisimman nopeasti paikalta.
Varmaan uusi kuski joka ei uskaltanut kiihdyttää liittymässä tarpeeksi kovaan vauhtiin, ehkä osittain kelin takia. Ilmeisesti vain kokemuksella oppii sen että on paree saada se auto muun liikenteen nopeuteen ennen liittymistä.Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä
Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään odottamaan omaa vuoronumeroa liittymiselle.
Toiminut todella hyvin. Ei ole kolissut ja kovapäisempikin tajuaa antaa tilaa kun vain kääntää päälle.
On toki possujunailin vika, mutta kun noissa kolisee (pitkälti kai perus syy turvavälittomyys), niin ensimmäisenä syyllinen kai se väliin tunkia, ja vaihtoehtoisesti kaikki. harvoin se väliin tunkeva on syytön.Pitäisi normaalit turvavälit niin ei tarvisi pelätä mitään. Ihan oma vika.
Yleistäen, mitä aiemmin rampilla himmaa, niin sitä parempi, jos himmannut niin on vielä se pysähtymis kortti rampilla käytettävissä.Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?
Kyllä näissä tilanteissa kannattaa omankin hyvinvoinnin vuoksi poistua mahdollisimman nopeasti paikalta.
Pitäisi normaalit turvavälit niin ei tarvisi pelätä mitään. Ihan oma vika.
Itsekkyys on kyllä liikenteen pahin syöpä. Sen kun saisi poistettua ja juurrutettua kaikkien kalloon, että omalla itsekkyydellä ei pääse yhtään nopeammin perille niin olisi helppoa liikenteessä.Ei kyllä lakkaa ärsyttämästä ohittamisen estäjät. Että kun lähdet ohi sitten se kaasu löytyy
Näitä samoja löytyi Jämsä-Jyväskylä väliltä ihan tarpeeksi monta. 100 alueella 90 mittarin mukaan, joskus 80 joskus 85 joskus 90. Sitten ohituskaistan alkaessa 110 lasiin heti ja itte iloisesti 150 ohi.Ei kyllä lakkaa ärsyttämästä ohittamisen estäjät. Että kun lähdet ohi sitten se kaasu löytyy
Olen miettinyt tuota. Syy voi vaan olla, että nyt on leveä tie, minäkin uskallan ajaa vähän kovempaa?
Vai onko meidän laumakäyttäytymisessä? Pakko yrittää seurata, olla kärjessä, päästä eteen? Monesti motarilla, kun saa hitaamman kiinni, ei siitä tahdo ilman päiväsakkoja päästä ohi. Sitten kun vähän tulee eroa, se yhtä äkkiä on pieni paska peruutuspeilissä. Eli alkuun sillä on vaikeata, kun veri käskee juoksemaan ja ei millään tahtoisi luovuttaa kärki hevosen paikkaa, mutta sitten kun cappiä on tarpeeksi, voikin vaan relata, minähän olen vaan muina miehinä juoksentelemassa täällä pellolla ja en edes yrittänyt kisata. Miltä kuulostaa?
Mua ainakin talvella ärsyttää kun motarilta tullaan vasenta kaistaa ja liitytään 5 metrin päähän eteen heittämään paskaa tuulilasiin. Onko niin kiire oikeasti?
Tämä nyt ei liittynyt mitenkään minun kommenttiin vai väitinkö mielestäsi tekeväni niin?
(off topic, mutta talvella ohittelen harvoin)
Lisää offtopiccia: oman viestin alakulmassa on Muokkaa-nappi, jota saa käyttää.(off topic, mutta talvella ohittelen harvoin)
Tämä saitti, kun on tuon muokkauksen ja viestien poistojen osalta aika paska. Ei siis saa itse tehdä, jos käy joku näppisvirhe.
Olkoot paska siinä muistutuksena tästä.
Siis en missään nimessä Moni vaan tekee tuota, että tulee ohi ja jää siihen 5 metrin eteen heittämään paskaa. Jos laittaa vakkarista sen napsun lisää vauhtia, niin takana tuleva laittaa kaksi napsua lisää koska laumamentaliteetti ja pakko olla laumanjohtaja.Tämä nyt ei liittynyt mitenkään minun kommenttiin vai väitinkö mielestäsi tekeväni niin? (off topic, mutta talvella ohittelen harvoin)
Autokoulussa ainakin 10 vuotta sitten opetettiin ennakoiva ajotyyli, että ei ajeta kaasu pohjassa punaisiin valoihin jarrua painamaan. Ehkä hieman kärjistäen näin.Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Taloudellinen ajotapa, johon kuuluu myös liikennevaloissa pysähtymisen välttely, on jopa inssin läpäisyn edellytys. Toki kuvailemasi käytös ei ole sitä mitä tavoitellaan, mutta ajatus on sama.Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)?
Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...Taloudellinen ajotapa, johon kuuluu myös liikennevaloissa pysähtymisen välttely, on jopa inssin läpäisyn edellytys. Toki kuvailemasi käytös ei ole sitä mitä tavoitellaan, mutta ajatus on sama.
Joka kerta, kun onnistuu liikennevalojen välillä olemaan pysähtymättä, säästää polttoainetta.
Tästä on vaikea syyttää kokrmattomampaa kuskia. Niin heidät opetetaan ajamaan. Oma maikka onneksi tajusi reaalimaailmasta jotakin ja sanoi että unohda nämä nämä ja nämä muuta tätä ja muista nämä asiat sujuvaa/turvallista taloudellista ajaessa.Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Välillä kun näkee just näitä, että ryömitetään jollain ykkösvaihteella viimeiset 20 metriä, eikä siltikään päästä liikkeestä jatkamaan matkaa. Siinä ei kyllä säästä se ensimmäinenkään, mutta saa vitutuksen aikaan sille seuraavalle.Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Paikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Ärsyttäähän sekin, jos jollain pätkällä kaikki valot sattuvat sillä kertaa vaihtumaan mulle punaisiksi, mutta en mä sen takia vaihda julkisiin. Rohkenen väittää ettei kukaan pelkästään yksittäisen pienehkön vitutuksenaiheen takia vaihda julkisiin, joten pidetäänkö tämä yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vastakkainasetteluun liittyvä keskustelu tai piikittely muualla.Paikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.
Uskallan myös väittää, että tilastollisesti toisen kulkumuodon houkuttelevuuden laskeminen toisen suhteen saa ihmisiä vaihtamaan kulkumuotoa. Mutta eihän tästä vastakkainasettelua tarvitse tehdä.Ärsyttäähän sekin, jos jollain pätkällä kaikki valot sattuvat sillä kertaa vaihtumaan mulle punaisiksi, mutta en mä sen takia vaihda julkisiin. Rohkenen väittää ettei kukaan pelkästään yksittäisen pienehkön vitutuksenaiheen takia vaihda julkisiin, joten pidetäänkö tämä yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vastakkainasetteluun liittyvä keskustelu tai piikittely muualla.
En puhu ennakoinnista vaan tien tukkimisesta. Kilometrejä takana sen verran että osaan kyllä itsekin ennakoida.Ja tuosta on vielä typerämpää syyttää kitkarenkailijoita. Ne takanamenijät voivat yhtälailla ennakoida ja ottaa sen kaasun pois jalalta. Ilmeisesti armeijasta opittua että kiire odottamaan.
No tuo nyt on huonon ajamistavan tueksi annetuista perusteluista huonoin...LOLPaikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.
Niin mikä? Turhia pysähdyksiä välttävä taloudellinen ajotapa? Vai tahallisesti väärin tahalliseksi tulkittu etenemistä haittaava ja siten autoilua vähentävä hidastelu?No tuo nyt on huonon ajamistavan tueksi annetuista perusteluista huonoin...LOL
Sun logiikalla siis kaupunkiajossa saa törttöillä ja hidastaa liikennettä, kun seurauksena on se että osa kyllästyy takkuilevaan liikenteeseen ja siirtyy joukkoliikenteeseen. Vai ymmärsinkö jotain väärin?Niin mikä? Turhia pysähdyksiä välttävä taloudellinen ajotapa? Vai tahallisesti väärin tahalliseksi tulkittu etenemistä haittaava ja siten autoilua vähentävä hidastelu?
Tänään näin yhden tällaisen Vihdintiellä, mutta ei minua haitannut koska olin onneksi ohituskaistalla. Ihmettelin että kovin hitaasti ajaa 50 m ennen (punaisia) valoja.Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Ymmärsit väärin.Sun logiikalla siis kaupunkiajossa saa törttöillä ja hidastaa liikennettä, kun seurauksena on se että osa kyllästyy takkuilevaan liikenteeseen ja siirtyy joukkoliikenteeseen. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.Tuosta jonkinlainen variaatio ovat tyypit jotka jostain syystä valoissa jättävät edellä olevaan autoon 3-5 metrin välin, ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Jo no ensin väitit havaintoa tekaistuksi ja sen jälkeen sanoit sen johtavan päästöjen vähenemiseen. Mutta annetaan hei olla, toi on aika offtopikkia.Ymmärsit väärin.
Rautalankaa: viestissä #19 101 en perustele mitenkään mainittua ajotapaa, vaan sen sijaan kerron mihin se johtaa.
Joskus olen spekuloinut että näillä hidastelijoilla on jarrut tai kytkin lopussa, ja yrittävät viimeiseen asti vältellä jarruttamista tai kytkimen käyttöä.Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.
En ole tällaista väittänyt, vaan tehnyt oletuksen kyseisestä paikasta.Jo no ensin väitit havaintoa tekaistuksi ja sen jälkeen sanoit sen johtavan päästöjen vähenemiseen. Mutta annetaan hei olla, toi on aika offtopikkia.
Paikasta kiinni kannattaako. Vihdintie hyvä esimerkki missä vain idiootti ajelee odotamaan kaasutellen, kun voi rullailla valoihin ja päästä pysähtymättäkin. Näkyy varmaan kolmena eurona aika äkkiä per 100km.Joo tuo on kuvaamani törpön tilanne usein silloin jos 1 km/h ryömiminen ei onnistu ja joutuu silti pysähtymään punaisiin. Harmi vaan että se 5 m voi just olla se tila joka estää yhtä lisäautoa ehtimästå edellisten valojen yli kun ne on vihreät.
Jos sä vihdintiellä näet valot ja ne vaihtuu punaiseksi ja alat rullaamaan ja hidastelemaan ettei tarvitse pysähtyä olet täysi koko vartalo kyrpä. Ensinnäki valot on niin pitkät että sun pitää madella satoja metrejä ja tuolla menee helsingin päässä melkein 50000 autoa vuorokaudessa ja sunlainen urpo kun sinne tulee matelemaan ja bensaa säästämään niin ei ihme että ruuhkat on valtavat!Paikasta kiinni kannattaako. Vihdintie hyvä esimerkki missä vain idiootti ajelee odotamaan kaasutellen, kun voi rullailla valoihin ja päästä pysähtymättäkin. Näkyy varmaan kolmena eurona aika äkkiä per 100km.
Olen miettinyt tuota. Syy voi vaan olla, että nyt on leveä tie, minäkin uskallan ajaa vähän kovempaa?
Vai onko meidän laumakäyttäytymisessä? Pakko yrittää seurata, olla kärjessä, päästä eteen? Monesti motarilla, kun saa hitaamman kiinni, ei siitä tahdo ilman päiväsakkoja päästä ohi. Sitten kun vähän tulee eroa, se yhtä äkkiä on pieni paska peruutuspeilissä. Eli alkuun sillä on vaikeata, kun veri käskee juoksemaan ja ei millään tahtoisi luovuttaa kärki hevosen paikkaa, mutta sitten kun cappiä on tarpeeksi, voikin vaan relata, minähän olen vaan muina miehinä juoksentelemassa täällä pellolla ja en edes yrittänyt kisata. Miltä kuulostaa?
Jos ei estä muuta liikennettä, niin ei se kai mikään ongelma, päinvastoin. Tosin jos tietää että joutuu pysähtyyn, niin ei keinotekoisesti kannata madella, riittää että himmailee vain "moottorijarrulla", millainen sitten onkaan allaTänään näin yhden tällaisen Vihdintiellä, mutta ei minua haitannut koska olin onneksi ohituskaistalla. Ihmettelin että kovin hitaasti ajaa 50 m ennen (punaisia) valoja.
Tässä ehkä voi toivoa että on huomannut esim. takana tilanteen minkä takia katsonut parhaaksi kiriä välin kiinni, se kai niitä ns hyviä tapoja.Tuosta jonkinlainen variaatio ovat tyypit jotka jostain syystä valoissa jättävät edellä olevaan autoon 3-5 metrin välin, ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Riippuu vähän miksi ensimmäinen on lähtenyt kuroon , tosin veikkaan että ainakaan osa ei hoksaa mistä kyse, joten vain ihan omaa puuhastelua aikansa kuluksi.ja jossain vaiheessa sitten havahtuvat ja ryömivät sitä kiinni, ja jokainen hänen takanaan tekee saman vuorollaan. En tiedä mistä on kyse.
Veikkaan että tämä taasen näitä keskusteluita joissa kuvitellaan tilanteet eri lailla.Nämä nyt sellaisia että älkää nyt herrajumala ruuhkassa yrittäkö mitään pisaralla pisimälle kisaa vaan reippaasti seis, reippaasti liikkeelle niin risteys vetää eniten autoja läpi.
Kävelijän perässä ajaessakin on nopeampi vauhti, mistäkö tiedän...Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Kaksisuuntaisella tiellä ohittajan blokkaaminen kiihdyttämällä on kyllä jo ihan tieliikenteen vaarantamista.Motarilla toi nyt ei ole edes samalla tavalla ongelma, mutta ohituskaistoilla on, koska sitä kaistaa on rajallisesti. Sais mun puolesta lisätä erikseen ohituskaistojen alkuun kyltin, että jos et aio ohittaa, niin älä kiihdytä vauhtia tms. Vaihtoehtoisesti ohituskaistaosuuksilla sen oikean kaistan rajoitus voisi olla 80 ja vasemman 100 niin se voisi antaa vähän osviittaa, että siinä on osuus, minkä tarkoituksena ei ole säästää siltä jonoa keräävältä hinaajalta 10 sekuntia matka-aikaa sen hetken 100km/h ajelun muodossa, vaan päästää sieltä se jono takaa ohi, joka häviää alinopeutta hinatessa kollektiivisesti minuutteja tai tunteja jokaisen hinaajan takia...
Olen ollut nuorena talvella kaverin kyydissä, meidän piti ajella Kehä 3:sta itään ja Tikkurilaan.Hienoa aiheuttaa todellinen vaaratilanne liikenteeseen versus ajat väärää reittiä 5min ja käännyt seuraavasta liittymästä oikeaan suuntaan.