Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onhan se nyt noloa laittaa se vilkku päälle tosi aikasin, mitä jos joku tuttu näkee ;)

On kyllä helvetin rasittavaa, kun se vilkku laitetaan vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo kääntymässä. Eikö ihmiset ymmärrä suuntamerkin funktiota vai mikä siinä on niin haastavaa? Kyllä jokainen ajokykyinen näkee, että sä käännyt, mutta kellään ei luultavasti ole kristallipalloa sen ennakoimiseen
 
Kaikista paras on se yksi nanosekunnin mittainen vilkautus samalla kun ylitetään kaistaviiva (tai sulkuviiva). Näiden kuljettajien yhteydessä näkee usein myös päällä olevia etusumuvaloja ja valojen tummennuksia.
 
Ei ärsyttänyt mutta ihmetytti kanssakuskien toiminta. Moottoritiellä 2 auraa auraa, etuauto auraa vasemman kaistan oikealle ja taaempana tuleva auraa oikean kaistan. Niin tätä kaksikkoa jotku yrittää ohittaa ja eihän se onnistu. niin siinä aurojen välissä ajeli muutama auto. Eikö se hahmotuskyky riitä keulaa pidemmälle vai mikähän ollu ajatuksena :hmm:
 
Ei nyt varsinaisesti suoraan ärsyttänyt, mutta kiinnostais tietää millä perustein rekkari NAI-I tuli valituksi :D Ehkä joku sisäpiirivitsi, kun Lexuksen vahinkovankkurin kanssa oli liikenteessä :cigarbeye:
 
Saisi muutenkin olla niin, että etusumarit menee päälle vain parkkien kanssa, kun muutenhan niistä ei ole mitään hyötyä.
Sehän riippuu täysin autosta ja joissakin tapauksissa sääolosuhteista. Joskus paras näkyvyys voidaan myös sumuvalo-olosuhteissa saada käyttäen samalla lähivaloja.

Lähivalojen korkeussäätöä kannattaa myös kokeilla laskea alas asti, jos tulee hitaan ajon paskanäkyvyyden tilanne. Oli etusumuvaloja tai ei.

Lisäksi sumuvalojen samanaikainen käyttö voi olla järkevää maastoajoa lähestyvissä oloissa pienillä paskateillä, joilla ei ole liikennettä. Tällaisia ei välttämättä tule pelkästään päällystettyä tietä ajaville eteen.
 
Sehän riippuu täysin autosta ja joissakin tapauksissa sääolosuhteista. Joskus paras näkyvyys voidaan myös sumuvalo-olosuhteissa saada käyttäen samalla lähivaloja.

Ehkä, yritän kuvitella tilannetta. Siis tilannetta että sumari + lähivalot parempi kun jompi kumpi. Yleensä autoissa jos lähivalot toimii, niin sumarit haitaksi.

Lähivalojen korkeussäätöä kannattaa myös kokeilla laskea alas asti, jos tulee hitaan ajon paskanäkyvyyden tilanne. Oli etusumuvaloja tai ei.

Jos autossa tuollainen on (kuskinpaikalla), niin samaa mieltä, ainakin osassa autoja sillä voi olla iso apu.



Lisäksi sumuvalojen samanaikainen käyttö voi olla järkevää maastoajoa lähestyvissä oloissa pienillä paskateillä, joilla ei ole liikennettä. Tällaisia ei välttämättä tule pelkästään päällystettyä tietä ajaville eteen.

Jos jotain pupunjälkiä tiirailee pitkät päällä läheltä ja kaukaa, niin mikä ettei.



Yleisen hyvän kannalta parempi ettei tuo onnistu vahingossa, halukkaille jostain valikosta kytkettävissä. Säännöllisesti "työvaloja" tarvitsevat sitten järkkää ne erikseen.

Satunnainen metsässäkäviä voi sitten käyttää sumareita ilman pitkiä .
 
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään odottamaan omaa vuoronumeroa liittymiselle.

 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään ja odottamaan omaa vuoronumero liittymiselle.


Mä olisin tehnyt samallalailla, olisin ehkä vieläkin aikasemmin mennyt motarille kerta tilaa on
 
Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään ja odottamaan omaa vuoronumero liittymiselle.

Ymmärrän tämän lisäselvennyksen, koska täällä tunnetusti löydetään kuvaajan toiminnasta aina jotain vikaa riippumatta siitä, kuinka selvä tilanne oli :D Olisin itsekin ajanut tuolla tavalla.
 
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään ja odottamaan omaa vuoronumero liittymiselle.




Ja tietenkin sateessa ilman valoja ajava teletappi siellä parkissa Kialla :rolleyes:
 
Ymmärrän tämän lisäselvennyksen, koska täällä tunnetusti löydetään kuvaajan toiminnasta aina jotain vikaa riippumatta siitä, kuinka selvä tilanne oli :D Olisin itsekin ajanut tuolla tavalla.
Itse olisin jäänyt sinne kiihdytyskaistan alkuun kun tilanteen näki jo kaukaa, ja liittynyt ihan normaalisti n. 10 sekunnin päästä. Ihan niin kuin oma lisäperseily auttaisi jotenkin siihen, että joku teki virheen. Ja sitten pitäisi vielä onnitella siitä.
 
Itse olisin jäänyt sinne kiihdytyskaistan alkuun kun tilanteen näki jo kaukaa, ja liittynyt ihan normaalisti n. 10 sekunnin päästä. Ihan niin kuin oma lisäperseily auttaisi jotenkin siihen, että joku teki virheen. Ja sitten pitäisi vielä onnitella siitä.

Juu erittäin suuri hyöty olisi ollut jäädä sinne päivystämään kun erikseen vielä mainittiin että takaa ei tullut muita autoja. Varmaan traumatisoitui suorittaja ja sen perässä ollut Hiace-kuski kun niin törkeästi mentiin ohi. Mutta niinhän se meni tälläkin kertaa ettei kuvaajan suoritus kelvannut.
 
Juu erittäin suuri hyöty olisi ollut jäädä sinne päivystämään kun erikseen vielä mainittiin että takaa ei tullut muita autoja. Varmaan traumatisoitui suorittaja ja sen perässä ollut Hiace-kuski kun niin törkeästi mentiin ohi. Mutta niinhän se meni tälläkin kertaa ettei kuvaajan suoritus kelvannut.
Video esimerkki yhdstä arkivirheestä, mistä seurannut vaaratilanteita ja arvointivirheiden ketju.

Videon perusteella olleellisin ja ensimmäinen virhe on se possujono motarilla, jolla estetty rampiltatulijoiden liittyminen liikenne virtana.
Rampiltatulia on arvioinut tilanteen väärin, en ihan varma onko lumipenkka estänyt riittävää näkyvyyttä, mutta joka tapauksessa ajatunut tilanteessa missä ei ole voinut turvallisesti liittyä motarin liikennevirtaan. Jonka seurauksena joutunut voimakkaasti hiljentään.

Pakettiauton tilanteesta menee enemmän arvailuun tulee toki mieleen että ajanut kontissa ja ajanut itsensä samaan summppuun. (edit, ilmeisesti tullut kontissa, jolloin ihan sen oma virhe)

Kolmasauto, sinänsä motarin liikenteen osalta ajoitus hyvä, mutta se kai sattumaa. Mutta kuten joku sanoi, niin olisko pitänyt havaita seisova jono ajoissa, ja jäädä riittävän kauaksi ja turva jonon purkautuminen, jos se motari tuolla hetkellä vapautui (videon kuvasta ei näe tilannetta kuvan ulkopuolella), jos sen pakettinauton havaitsi liianmyöhään, niin toki siinä kelaa miten tilanteesta selviää, jarrut kiinni, vai ohitus.

Edit:
Jännä ettei possuja junassa olijat lähteneet ohittaan (väistään, antaa tilaa)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä possujunaankin voi tunkea liki mihin tahansa väliin kun on vain vauhtia inasen enemmän kuin junalla.
 
Se on virheen paikkaamista toisella virheellä, tosin sitä pidetään aika oikeutettuna.
Toiminut todella hyvin. Ei ole kolissut ja kovapäisempikin tajuaa antaa tilaa kun vain kääntää päälle.

Toimii todella hyvin kuorma-autolla tai isolla pakulla jolla ei muutenkaan ole mitään mahdollisuutta kiihdyttää tai jarruttaa voimakkaasti. Rampilla kelataan rajoituksen mukainen vauhti ja sillä mennään tielle saakka.
 
Itse olen nähnyt kun venäläinen tulee moottoritien kiihdytyskaistalla pakilla vastaan.. Ja oli vielä pitkä mutka tuossa kiihdytyskaistassa, että onnea vain valitsemallaan tiellä. Se oli vielä pahempi kuin tuo jarrutetaan kiihdytyskaistan päähän, yhtään vähättelemättä tuonkaan tempauksen vaarallisuutta.
 
Toimii todella hyvin kuorma-autolla tai isolla pakulla jolla ei muutenkaan ole mitään mahdollisuutta kiihdyttää tai jarruttaa voimakkaasti. Rampilla kelataan rajoituksen mukainen vauhti ja sillä mennään tielle saakka.
Tuollaistakin ajoa on tässäkin ketjussa "kehuttu". (sinänsä moraalisesti olen sitä mieltä että jos jonossa ei ole tilaa, niin syytäköön itseään siellä jonossa)

Liikenteessä tulee kyllä tilanteita joissa virheen jälkeen joutuu miettimään ensin sitä miten tästä selvitään minimi vahingoin, ja pienempi riski voi olla toisen virheen tekeminen.

Kuvan videossa en yllättyisi jos kuvan ensimmäisen kuljettajan osalta vapaamman paikan etsiminen on ollut hänelle turvallisempi vaihtoehto. Harjaantuneisuus, kokemus ei riittänyt paikan arvointiin ajoissa, eikä ajamaan noin pieneen väliin, niin tilaa joutuu odottaan.

Mutta videossa oli liuta kuljettajia jotka teki virheitä, ja esimerkki siitä kun sellaiset osuus samaan kohtaan, niin asiat pahenee.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen nähnyt kun venäläinen tulee moottoritien kiihdytyskaistalla pakilla vastaan.. Ja oli vielä pitkä mutka tuossa kiihdytyskaistassa, että onnea vain valitsemallaan tiellä. Se oli vielä pahempi kuin tuo jarrutetaan kiihdytyskaistan päähän, yhtään vähättelemättä tuonkaan tempauksen vaarallisuutta.
Itselleni on tullut juurikin tuossa videon rampin yläpään mutkassa papparainen Toyotalla peruuttaen vastaan. Onneksi silloin oli kesäkeli.
 
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään odottamaan omaa vuoronumeroa liittymiselle.

Eihän tässä oo sulla kun 70kmh vauhtia vasemmalle mennessä, hahmottaa aika hyvin että tuolla kialla on oikeasti oltu ihan pysähdyksissä.

En tiedä miten liukas ramppi on tuossa ollut mutta todennäköisesti itsellä olisi ollut tossa kohtaa rampin lopussa jo 80+ vauhtia jos vaan pitoja löytyy/ei ole ihan peilijäässä tie. Toki olisin varmaan himmannut tuon nähdessä mutta samalla tapaa olisin kiskassut ohi vaan.

Nää pitäs kyllä oikeasti karsia pois. Onneksi sentään näitä pysähtelijöitä ei paljoa näy.

Itse olisin jäänyt sinne kiihdytyskaistan alkuun kun tilanteen näki jo kaukaa, ja liittynyt ihan normaalisti n. 10 sekunnin päästä. Ihan niin kuin oma lisäperseily auttaisi jotenkin siihen, että joku teki virheen. Ja sitten pitäisi vielä onnitella siitä.
Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?

Kyllä näissä tilanteissa kannattaa omankin hyvinvoinnin vuoksi poistua mahdollisimman nopeasti paikalta.
 
Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?
Jarrupolkimessa on muitakin asentoja kuin 0 ja 1.

Kyllä näissä tilanteissa kannattaa omankin hyvinvoinnin vuoksi poistua mahdollisimman nopeasti paikalta.
Tai mitä jos ei mene siihen tilanteeseen ollenkaan, vaan antaa muille (ja itselleen) tilaa purkaa se tilanne? Ei tarvitsisi liittyä moottoritielle 50 km/h nopeuksilla tuurilla toivoen, ettei takaa tule ketään, ja mahdollisesti aiheuttaa itse toisen tilanteen lisäksi vielä kolmattakin.
 
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään odottamaan omaa vuoronumeroa liittymiselle.
Varmaan uusi kuski joka ei uskaltanut kiihdyttää liittymässä tarpeeksi kovaan vauhtiin, ehkä osittain kelin takia. Ilmeisesti vain kokemuksella oppii sen että on paree saada se auto muun liikenteen nopeuteen ennen liittymistä.

Tänään oli Kehä III:lla vähän samanlainen tilanne, liittymään pyrki edessä rinnallani auto mutta ei se vaan saanut itsestään irti sen vertaa että olisi kiihdyttänyt muun liikenteen vauhtiin, päinvastoin alkoi painella jarrua jo liittymän alussa. Ilmeisesti kuvitteli että kunhan jonoon tulisi vähän isompi aukko, sitten kiihdytys nollasta kahdeksaankymppiin alle sekunnissa.

Mulle tuli aluksi melkein kiusaus itse hieman hidastaa että ehtisi edelleni, mutta onneksi huomasin ajoissa että sekin aikoo hidastaa joten jatkoin normaalivauhdilla. Suoraan ajavien tehtävänä lienee olla ajaa nopeusrajoitusten mukaan tasaista vauhtia ja pitää väliä edelläolevaan, liittymään tulijan tehtävänä on kiihdyttää samaan vauhtiin ja sitten mennä avoimeen väliin.

Veikkaan että kyseinen auto on siellä edelleen liittymässä, odottaen sopivaa rakoa.
 
Vuoden jokaisena päivänä kahdelta ihmiseltä saisi ottaa kortin pois kun ajetaan Tuusulan mottoritiellä vasenta kaistaa alinopeutta eikä anneta tilaa.

Tänään taas nainen volvon ratissa OHITUSKAISTALLA junnaa samaa vauhtia oikealla olevan kanssa 90km/h, vilkautan valoja hyvissä ajoin että tee jotain ennen kuin olen siinä perseessä, ei tee mitään, vilkautan noin 5s myöhemmin uudestaan että olen tulossa kovempaa kuin te, tee jotain, ei tee! :facepalm: Tästä noin 5s ja olen tavoittanut tämän järjen jättiläisen ja vieläkään tämä ei tee mitään, nämä kaksi autoa blokkaa täysin molemmat kaistat, ketään ei ole edessä kilometriin ja molemmat ajaa rinta rinnan.

Oikealla oleva auto lähtee rampille pois motarilta niin nainen volvon ratissa ei vaihda kaistaa, ei tajua että moottoritiellä vasenta kaistaa ei ole tarkoitus ajaa kilometri tolkulla, noh menen oikealta ohi niin akka näyttää mulle keskisormea:facepalm: kun ei edes ymmärretä mikä meni väärin omassa käytöksessä ja vika on aina muissa.
 
Toiminut todella hyvin. Ei ole kolissut ja kovapäisempikin tajuaa antaa tilaa kun vain kääntää päälle.
Pitäisi normaalit turvavälit niin ei tarvisi pelätä mitään. Ihan oma vika.
On toki possujunailin vika, mutta kun noissa kolisee (pitkälti kai perus syy turvavälittomyys), niin ensimmäisenä syyllinen kai se väliin tunkia, ja vaihtoehtoisesti kaikki. harvoin se väliin tunkeva on syytön.

Jos ei henkilövahinkoja/seurauksia , niin rahaahan se vain on, mutta tuntuu muidenkin vakuutusmaksuissa. Ja on siitä omaakin vaivaa, jota harva haluaa jumpata jos voi välttää.

Joo eli vedetään liinat kiinni keskelle ramppia venaamaan ja joku kiskasee sieltä sitten takakontista sisään?

Kyllä näissä tilanteissa kannattaa omankin hyvinvoinnin vuoksi poistua mahdollisimman nopeasti paikalta.
Yleistäen, mitä aiemmin rampilla himmaa, niin sitä parempi, jos himmannut niin on vielä se pysähtymis kortti rampilla käytettävissä.
Jos kiihdytyskaistalle joudut pysähtyy, niin se on hyvin hankala tilanne päästä pois, varsinkin sitten jos tulee takaa niitä sankaraita jotka tuikkaavat takaa rinnalle. Talvella vielä korostuu liukkauden ja muiden hidasteiden takia, kesällä käytössä jopa leveä piannar.
 
Pitäisi normaalit turvavälit niin ei tarvisi pelätä mitään. Ihan oma vika.

Tämähän se, itsekkin välillä ajan liian lähellä jos lain oppikirjaan vertaa, mutta en ikinä niin miten tuolla liikenteessä kehillä porukka ajaa alle 10m päässä toisistaan, sitten kun laitat vilkun päälle niin vedetään vielä sekin väli kiinni :facepalm:

Tuollainen käytös saa samantien itsellä veren kiehumaan että jos sä jumalauta ajat siinä possujunassa niin mitä helvettiä se välin kiinni vetäminen edes auttaa:facepalm: Prätkällä toi on helppo kiertää ja kääntää peili samalla väärään asentoon niin siinä on vittumainen katsella taakse kun peilistä ei näe mitään. :tup:
 
Ei kyllä lakkaa ärsyttämästä ohittamisen estäjät. Että kun lähdet ohi sitten se kaasu löytyy
 
Ei kyllä lakkaa ärsyttämästä ohittamisen estäjät. Että kun lähdet ohi sitten se kaasu löytyy
Itsekkyys on kyllä liikenteen pahin syöpä. Sen kun saisi poistettua ja juurrutettua kaikkien kalloon, että omalla itsekkyydellä ei pääse yhtään nopeammin perille niin olisi helppoa liikenteessä.
 
Olen miettinyt tuota. Syy voi vaan olla, että nyt on leveä tie, minäkin uskallan ajaa vähän kovempaa?

Vai onko meidän laumakäyttäytymisessä? Pakko yrittää seurata, olla kärjessä, päästä eteen? Monesti motarilla, kun saa hitaamman kiinni, ei siitä tahdo ilman päiväsakkoja päästä ohi. Sitten kun vähän tulee eroa, se yhtä äkkiä on pieni paska peruutuspeilissä. Eli alkuun sillä on vaikeata, kun veri käskee juoksemaan ja ei millään tahtoisi luovuttaa kärki hevosen paikkaa, mutta sitten kun cappiä on tarpeeksi, voikin vaan relata, minähän olen vaan muina miehinä juoksentelemassa täällä pellolla ja en edes yrittänyt kisata. Miltä kuulostaa?
 
Olen miettinyt tuota. Syy voi vaan olla, että nyt on leveä tie, minäkin uskallan ajaa vähän kovempaa?

Vai onko meidän laumakäyttäytymisessä? Pakko yrittää seurata, olla kärjessä, päästä eteen? Monesti motarilla, kun saa hitaamman kiinni, ei siitä tahdo ilman päiväsakkoja päästä ohi. Sitten kun vähän tulee eroa, se yhtä äkkiä on pieni paska peruutuspeilissä. Eli alkuun sillä on vaikeata, kun veri käskee juoksemaan ja ei millään tahtoisi luovuttaa kärki hevosen paikkaa, mutta sitten kun cappiä on tarpeeksi, voikin vaan relata, minähän olen vaan muina miehinä juoksentelemassa täällä pellolla ja en edes yrittänyt kisata. Miltä kuulostaa?

Mua ainakin talvella ärsyttää kun motarilta tullaan vasenta kaistaa ja liitytään 5 metrin päähän eteen heittämään paskaa tuulilasiin. Onko niin kiire oikeasti?
 
Mua ainakin talvella ärsyttää kun motarilta tullaan vasenta kaistaa ja liitytään 5 metrin päähän eteen heittämään paskaa tuulilasiin. Onko niin kiire oikeasti?

Tämä nyt ei liittynyt mitenkään minun kommenttiin vai väitinkö mielestäsi tekeväni niin? (off topic, mutta talvella ohittelen harvoin)
 
Tämä saitti, kun on tuon muokkauksen ja viestien poistojen osalta aika paska. Ei siis saa itse tehdä, jos käy joku näppisvirhe.
Olkoot paska siinä muistutuksena tästä.
 
Tämä saitti, kun on tuon muokkauksen ja viestien poistojen osalta aika paska. Ei siis saa itse tehdä, jos käy joku näppisvirhe.
Olkoot paska siinä muistutuksena tästä.
7b030757019fe0a5ae58d3bc04f8f4ed.jpg
 
Tämä nyt ei liittynyt mitenkään minun kommenttiin vai väitinkö mielestäsi tekeväni niin? (off topic, mutta talvella ohittelen harvoin)
Siis en missään nimessä :D Moni vaan tekee tuota, että tulee ohi ja jää siihen 5 metrin eteen heittämään paskaa. Jos laittaa vakkarista sen napsun lisää vauhtia, niin takana tuleva laittaa kaksi napsua lisää koska laumamentaliteetti ja pakko olla laumanjohtaja.
 
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
 
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)? Semmoisia törppöjä näkee nykyisin aiempaa enemmän. Seurauksena takana olevista osa jää pahimmillaan kiinni jo edellisiin valoihin. Vai onko nämä niitä kitkarenkailijoita joiden mukaan "kitkoilla ajaa talvella ihan yhtä hyvin kuin nastoilla"?
Autokoulussa ainakin 10 vuotta sitten opetettiin ennakoiva ajotyyli, että ei ajeta kaasu pohjassa punaisiin valoihin jarrua painamaan. Ehkä hieman kärjistäen näin.
 
Onko autokouluissa alettu opettaa semmoista tyyliä että punaista liikennevaloja tai punaisissa seisovaa jonoa lähestytään siten että nopeus pudotetaan tasolle n. 1 km/h jo muutamaa kymmentä metriä ennen risteystä (tai jonon päätä)?
Taloudellinen ajotapa, johon kuuluu myös liikennevaloissa pysähtymisen välttely, on jopa inssin läpäisyn edellytys. Toki kuvailemasi käytös ei ole sitä mitä tavoitellaan, mutta ajatus on sama.


Joka kerta, kun onnistuu liikennevalojen välillä olemaan pysähtymättä, säästää polttoainetta.
 
Taloudellinen ajotapa, johon kuuluu myös liikennevaloissa pysähtymisen välttely, on jopa inssin läpäisyn edellytys. Toki kuvailemasi käytös ei ole sitä mitä tavoitellaan, mutta ajatus on sama.


Joka kerta, kun onnistuu liikennevalojen välillä olemaan pysähtymättä, säästää polttoainetta.
Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
 
Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Tästä on vaikea syyttää kokrmattomampaa kuskia. Niin heidät opetetaan ajamaan. Oma maikka onneksi tajusi reaalimaailmasta jotakin ja sanoi että unohda nämä nämä ja nämä muuta tätä ja muista nämä asiat sujuvaa/turvallista taloudellista ajaessa.
 
Ja tuosta on vielä typerämpää syyttää kitkarenkailijoita. Ne takanamenijät voivat yhtälailla ennakoida ja ottaa sen kaasun pois jalalta. Ilmeisesti armeijasta opittua että kiire odottamaan.
 
Komppaan muita. Taloudellista ajotapaa toitotetaan paljon ja sitä sitten luultavasti yritetään toteuttaa viimeiseen asti. Siinä vaan helposti unohtuu muun liikenteen huomiointi, eikä se taloudellisuuskaan ole aina taattu.

Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Välillä kun näkee just näitä, että ryömitetään jollain ykkösvaihteella viimeiset 20 metriä, eikä siltikään päästä liikkeestä jatkamaan matkaa. Siinä ei kyllä säästä se ensimmäinenkään, mutta saa vitutuksen aikaan sille seuraavalle.
 
Joo no tuon tiedän mutta kun nämä tohelot vievät sen ennakoinnin ääripäähän ja takana olijat kärsivät...
Hidastelijalla saattaa bensaa säästyä mutta takana olijat kuluttavat paljon enemmän kun jäävät turhaan ylimääräisiin valoihin.
Paikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.
 
Paikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.
Ärsyttäähän sekin, jos jollain pätkällä kaikki valot sattuvat sillä kertaa vaihtumaan mulle punaisiksi, mutta en mä sen takia vaihda julkisiin. Rohkenen väittää ettei kukaan pelkästään yksittäisen pienehkön vitutuksenaiheen takia vaihda julkisiin, joten pidetäänkö tämä yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vastakkainasetteluun liittyvä keskustelu tai piikittely muualla.
 
Ärsyttäähän sekin, jos jollain pätkällä kaikki valot sattuvat sillä kertaa vaihtumaan mulle punaisiksi, mutta en mä sen takia vaihda julkisiin. Rohkenen väittää ettei kukaan pelkästään yksittäisen pienehkön vitutuksenaiheen takia vaihda julkisiin, joten pidetäänkö tämä yksityisautoilun ja julkisen liikenteen vastakkainasetteluun liittyvä keskustelu tai piikittely muualla.
Uskallan myös väittää, että tilastollisesti toisen kulkumuodon houkuttelevuuden laskeminen toisen suhteen saa ihmisiä vaihtamaan kulkumuotoa. Mutta eihän tästä vastakkainasettelua tarvitse tehdä.
 
Ja tuosta on vielä typerämpää syyttää kitkarenkailijoita. Ne takanamenijät voivat yhtälailla ennakoida ja ottaa sen kaasun pois jalalta. Ilmeisesti armeijasta opittua että kiire odottamaan.
En puhu ennakoinnista vaan tien tukkimisesta. Kilometrejä takana sen verran että osaan kyllä itsekin ennakoida.

Paikka missä tällainen on mahdollista vaikuttaa joko tekaistulta tai sellaiselta alueelta, jossa julkinen liikenne toimii. Jälkimmäisen ollessa kyseessä kokonaisvaikutus päästöihin lienee vähentävä, jos "turhien ylimääräisten valojen" takia muutama autoilija valitsee jatkossa yksityisauton sijasta joukkoliikenteen. Mutta ärsyttäähän se ja se on ketjun aihe.
No tuo nyt on huonon ajamistavan tueksi annetuista perusteluista huonoin...LOL
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 822
Viestejä
4 669 249
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom