• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Stadissa on katujen varret täynnä lunta ja kaistat kaventuneet.

Ainakaan eilen eivät hattivatti bussikuskit osanneet ajaa omalla kaistallaan, vaan vetivät surutta keskellä kaistoja ja paras uuvatti päätti vielä koukata reilummin naapurikaistalle ( jossa oli auto vieressä ), kun lumikasa oli valahtanut ajoradalle, pysähtyminen ja peiliin katsominen kun ei ollut ilmeisesti vaihtoehto.

Sitten kun valoissa ensin näytti sormella ja sen jälkeen sanoi avatusta ikkunasta, että pitäisi yrittää pysyä omalla kaistalla, niin vastaukseksi nousi keskisormi.

Sama meno vaivaa myös taksia ajavia hattivatteja ja muita Yango Bangoja.

En tiedä ihan miten suhtautua.

Liikennesäänöissä kai niin että jos omalla kaistalla, tai ajatellulla kaistalla on este, niin kaistan vaihtaja väistää muita. Tähän tai johonkin muuhun vastaavaan kai ärtymyksesi perustuu.

Yleisemmin, jos ja kun talvella on lunta ja isompien pyryjen jälkeen ajettava ajorata on kaventunut, niin siinä joudutaan vähän joustaa että homma toimii ja kuvailtu joukkoliikenne pysähtyisi jos joutuvat väisteleen muutaliikennetta, ja kun kuljettajat ei tiedä meneeko muut, kun mulla oikeus, vai ei, niin sen oman tilan saa ajamalla oikeassa reunassa samalla varaamalla seuraavalta kaistalta riittävä tila.

Sinun ajatus ilmeisesti oli se että noiden pitäisi ajaa kokonaan vasemalla kaistalla (nelikaistainen tie), jos oikealle ei mahdu. Se toki mahdollista, vasemmalla kaistalla olijat antavat pysäkiltä lähtevälle bussille esteettömän tilan ja bussit huristelisi siillä kaistalla, väylän läpäisyky siviiliautojen osalta toki kyykkäisi.
 
Stadissa on katujen varret täynnä lunta ja kaistat kaventuneet.

Ainakaan eilen eivät hattivatti bussikuskit osanneet ajaa omalla kaistallaan, vaan vetivät surutta keskellä kaistoja ja paras uuvatti päätti vielä koukata reilummin naapurikaistalle ( jossa oli auto vieressä ), kun lumikasa oli valahtanut ajoradalle, pysähtyminen ja peiliin katsominen kun ei ollut ilmeisesti vaihtoehto.
Stadissa väistetään dösiä. Monessa paikkaa niiden on pakko vetää mutkiin vastaantulevan kaistaa ilman lumiakin ja suosittelen vain landella ajoa, jos menee liian vaikeaksi.
 
No eipä se muutu, mutta kun olosuhteet ovat poikkeukselliset niin sen minäminä-asenteen voisi hetkeksi heittää nurkkaan ja käyttää vähän järkeä.

Aika hyvin autoilijat väistää ja antaa tilaa ja ymmärtää että joskus voi olla este tiellä ja sen voi helposti kiertää, mutta samaa ei voi sanoa pääkaupunkiseudun pyöräilijöistä.
 
Aika hyvin autoilijat väistää ja antaa tilaa ja ymmärtää että joskus voi olla este tiellä ja sen voi helposti kiertää, mutta samaa ei voi sanoa pääkaupunkiseudun pyöräilijöistä.

Spandexit, jotka eivät suostu käyttämään pyörätietä, kun minulla on niin hieno pyörä ja ajan niin kovaa, että kyllä minä tiellä ajan. Niitä on helppo seurata, kun ennen asuttiin kadun varrella, jossa oli hieno erillinen pyörätie. Käsittääkseni sitä pitää aina käyttää, jos sellainen on. Korkeintaan 1/3 käyttää sitä pyörätietä 1/3 ajelee ajoradalla ja paskimmat 1/3 jalkakäytävällä, joka on vielä sellainen kapea korokkeella eristetty, josta on porttikongit taloista.
 
Spandexit, jotka eivät suostu käyttämään pyörätietä, kun minulla on niin hieno pyörä ja ajan niin kovaa, että kyllä minä tiellä ajan. Niitä on helppo seurata, kun ennen asuttiin kadun varrella, jossa oli hieno erillinen pyörätie. Käsittääkseni sitä pitää aina käyttää, jos sellainen on. Korkeintaan 1/3 käyttää sitä pyörätietä 1/3 ajelee ajoradalla ja paskimmat 1/3 jalkakäytävällä, joka on vielä sellainen kapea korokkeella eristetty, josta on porttikongit taloista.
Väärä ketju pyöräilijäväittelylle. Jatkot näistä täällä:
 
Aika hyvin autoilijat väistää ja antaa tilaa ja ymmärtää että joskus voi olla este tiellä ja sen voi helposti kiertää, mutta samaa ei voi sanoa pääkaupunkiseudun pyöräilijöistä.
Ok.
Aika vähän kyllä pyöräilijöitä näissä keleissä tuolla liikkuu.

Ja tosiaan vähän menee ohi ketjun aiheen.
 
Eilen katselin Kehä1:stä 23.00 aikoihin ja auto piti pitkiä päällä ja moninpaikoin ei kyllä huomannut mistään ajaessa eteenpäin katsoessa että valot olisivat päällä ellei ihan vartavasten vaihtanut lyhyille tai pitkille. Merkit toki heijastuivat ihen eri tavalla mutta päiväajovaloilla olisi pärjännyt ihan hyvin ja jos ei osaa katsoa niin eipä sitä edes huomaa. Jos oli lumivallit lähellä niin niistä tottakai heijastui mutta jos taas oli tyytyväisenä vasemmalla kaistalla niin tuokaan heijastus ei näkynyt oven/pilarin/peilin takaa juurikaan. Eli antaa edes JOTAIN selitystä miksi noita valottomia näkyy PK-seudulla niin paljon öisin.
 
Aina silloin tällöin on toivottavaa joustaa niistä omista oikeuksistaan ja antaa sille isommalle ajoneuvolle tilaa. Varsinkin nyt kun jo valmiiksi ahtaat kadut ovat entistä kapeampia, niin se bussi saattaa tarvita sitä tilaa käännökselle. Ei se tarkoita, että se bussin (tai muun isomman ajoneuvon) kuljettaja saisi mitään kamikaze-vaihtoja tai leikkauksia tehdä, mutta tuo tarve on hyvä pitää mielessä.

Joskus se tarve on sillä kadulla, johon ollaan kääntymässä. Hain Mapsista kuvan havainnollistamaan, ettei mene sekavan selittämisen takia pointti ohi.
hertsika.jpg

Tässä kohtaa on useammankin kerran tullut sopivasti bussi vastaan (kääntyy vasemmalta kuvaus-autoa kohti), joka on joutunut hieman koukkaamaan vastaantulevien kaistan kautta. Tuon bussin kun on havainnut ajoissa ja jättäytynyt hieman kauemmas, niin liikenne on sujunut jouhevasti, enkä itse ole menettänyt kuin joitain sekunteja. Vastaavasti perässä ajaessa olen todistanut sitä, kun joku ei ole ottanut tuota huomioon ja se isompi ajoneuvo sitten seisoo tuossa risteyksessä takana liuta autoja, jotka eivät pääse suoraan. Risteykseen kuvan suunnasta ajanut kuski ei myöskään pääse alta pois, koska kolmion takia joutuu väistämään oikealta tulevaa liikennettä.

Ei tässä mitään kaaosta saada aikaan, mutta pienellä ennakoinnilla kaksi kaistaa voisi vetää sen sijaan, että kaksi seisoisi. Pieniä tekoja sujuvamman liikenteen puolesta.

Eikä tämä niin hirveästi ärsytä, koska noita tilanteita oppii ennakoimaan ajokokemuksen myötä. Jos ajaa harvoin tai tuntemattomalla alueella, niin ei se aina ole niin yksinkertaista ja helppoa kuin mitä se ajatuksen tasolla on, joten ei aiheuta niin paljoa harmaita hiuksia kuin moni muu pahempi törttöily. Kunhan tuli aiheesta mieleen.
 
Joustavuudessa merkitsee aika lailla etäisyyden pitäminen edellä oleviin. Jos "persiissä" ajetaan, ei siinä pelivaraa juuri mihinkään olosuhteiden mukaisesta ja vaihtuessa ole. Kärsimättömyys, kännykän käyttö ajaessa ja huomion pito muussa kuin liikenteessä sekä muu liikennesääntöjen rikkominen. Mitä siinä enempää tarvii törttöilyyn ja muiden syyttämiseen kun tulee vaurioita tai henkilövahinkoja.
 
Totta, Jos joku ilmestyy kontiin, niin todennäköisesti siinä ainakin jonon viimeisen rinnalle kerinnyt.

Jos tilaa haluaa antaa ja eteen matkaa, niin jonon perille palataan, jos itse ajelee reipasta satasta, jono yhdeksää kymppiä, niin jos ottaa omasta vauhdista rauhallisesti kolmekymppiä pois, niin puolessa minuutissa paluu turvallisesti oikealle muita häirtisemättä onnistu (*. Sillä edellytyksellä ettei sinne ole muita sinä aikana ilmestynyt.

Takanavilkuttelia pääsee jatkamaan matkaa ja kiittää iloisesti. Siinä saa tilanantajakin kiitoksen vaivan näöstä ja hyvän mielen, jaksaa auttaa seuraavallakkin kerralla kiireellisiä.


(*
Jos pidemmällä ohituksessa kerinnyt, niin toki pidempään, minuutti ja enemmän voi mennä, jos ei reippaamin hiljennä.
Toinen mikä saa riemun irti takana tulevassa kun hakeekin ajolinjat vähän ajourien ulkopuolelta niin valojen vilkuttelun sijaan voikin tarttua pyyhkijän viikseen. ;)
 
Tässä kohtaa on useammankin kerran tullut sopivasti bussi vastaan (kääntyy vasemmalta kuvaus-autoa kohti), joka on joutunut hieman koukkaamaan vastaantulevien kaistan kautta. Tuon bussin kun on havainnut ajoissa ja jättäytynyt hieman kauemmas, niin liikenne on sujunut jouhevasti, enkä itse ole menettänyt kuin joitain sekunteja. Vastaavasti perässä ajaessa olen todistanut sitä, kun joku ei ole ottanut tuota huomioon ja se isompi ajoneuvo sitten seisoo tuossa risteyksessä takana liuta autoja, jotka eivät pääse suoraan. Risteykseen kuvan suunnasta ajanut kuski ei myöskään pääse alta pois, koska kolmion takia joutuu väistämään oikealta tulevaa liikennettä.
"idiooteiksi" noita tilaa jättäviä on ketjussa kutsuttu. :-( No onneksi niitä vielä on.
Toinen mikä saa riemun irti takana tulevassa kun hakeekin ajolinjat vähän ajourien ulkopuolelta niin valojen vilkuttelun sijaan voikin tarttua pyyhkijän viikseen. ;)
Tuli vielä mieleen ohje palata jononperälle.

Jos on sitä jonoa viimeisen ohittanut ja silti vasta sen tokavikan kohdalla ja siinä kun lähtee himmaileen että voisi päästää takanatulian ohi , niin motarilla herkästi käy niin että se oikella kaistalla oleva ei uskalla heti ohittaa, eli alkaa myös hiljenteleen, mutta mitä ei tekisi kanssa-autoilian auttamiseksi.
 
Jos joku osaisi tulkata elämäm_koulua suomen kielelle, niin kertoisi minullekin, mikä hienous siinä etusumuvalojen käytössä säällä kuin säällä, keskellä päivää ym. on niin hienoa?

Ja että saavuttaako takasumari vielä jonakin päivänä tämän saman cooliusaspektin?
 
Jos joku osaisi tulkata elämäm_koulua suomen kielelle, niin kertoisi minullekin, mikä hienous siinä etusumuvalojen käytössä säällä kuin säällä, keskellä päivää ym. on niin hienoa?

Ja että saavuttaako takasumari vielä jonakin päivänä tämän saman cooliusaspektin?
Se on joku tämmönen "kato mulla on vanha bemari ja kalvotetut etusivulasit ja ajovalojen sijaan käytän etusumareita koska evil Batman" syndrooma.
 
Jos joku osaisi tulkata elämäm_koulua suomen kielelle, niin kertoisi minullekin, mikä hienous siinä etusumuvalojen käytössä säällä kuin säällä, keskellä päivää ym. on niin hienoa?

Ja että saavuttaako takasumari vielä jonakin päivänä tämän saman cooliusaspektin?
No kun maalilla kasassa pysyvässä bemarissa ei ole päiväajovaloja, mutta muilla on, niin pitää paikata sumuvaloilla. Ja eihän nyt ajovaloja päivävalojen kanssa käytetä, eli parkit päälle siis.

Pimeällä taas sitten laitetaan uudestakin beeämweestä (vitos-sarjaa!) sumuvalot päälle, koska sehän parantaa sekä omaa että vastaantulijoiden näkökykyä pitää 5 metriä auton eteen ja ylöspäin hajavaloa loimottavia sumuvaloja päällä.
 
Jos joku osaisi tulkata elämäm_koulua suomen kielelle, niin kertoisi minullekin, mikä hienous siinä etusumuvalojen käytössä säällä kuin säällä, keskellä päivää ym. on niin hienoa?

Ja että saavuttaako takasumari vielä jonakin päivänä tämän saman cooliusaspektin?

Joissain autoissa takasumuvalon saa päälle vain kytkemällä samalla myös etusumuvalot. Eli jos keli edellyttää vaikkapa pöllyävän lumen vuoksi takasumarin käyttöä, joutuu noissa autoissa kytkemään myös etusumuvalot päälle. Pelkkien etusumuvalojen käyttö on Suomessa useinmiten turhaa.
 
Joissain autoissa takasumuvalon saa päälle vain kytkemällä samalla myös etusumuvalot. Eli jos keli edellyttää vaikkapa pöllyävän lumen vuoksi takasumarin käyttöä, joutuu noissa autoissa kytkemään myös etusumuvalot päälle. Pelkkien etusumuvalojen käyttö on Suomessa useinmiten turhaa.
Erittäin harvoin näissä etusumuvalollisissa on takasumuvalo päällä eli joku muu selitys täytyy olla.
 
Joku vois selittää, että miksi noi sumarit toimii noin päin, että eka syttyy eteen?

Jos keli on niin heikko, että ajovaloilla ei nää eteensä, niin tarvitsee kyllä varmasti takasumuvaloakin. Saisi muutenkin olla niin, että etusumarit menee päälle vain parkkien kanssa, kun muutenhan niistä ei ole mitään hyötyä.
 
Minä voin tunnustaa. Vuosituhannen alkupuolella kun sain ajokortin ja ajelin isäni W203-korisella Mersulla, niin välillä oli käytössä yhdistelmä etusumuvalot + parkit koska se oli mielestäni hienon näköistä. :cool:

Nykyään ei ihan heti tulisi mieleen...

Tietävätköhän kaikki asiasta nykypäivänä hermostuvat, että joissain autoissa ei ole etusumuvaloja välttämättä ollenkaan, vaan niiden paikalla alhaalla saattaa olla päiväajovalot (joistain korimalleista puuttuu etusumarit kokonaan)? Erotatteko nämä kirkkaalla kelillä selvästi sumuvaloista?
 
Minä voin tunnustaa. Vuosituhannen alkupuolella kun sain ajokortin ja ajelin isäni W203-korisella Mersulla, niin välillä oli käytössä yhdistelmä etusumuvalot + parkit koska se oli mielestäni hienon näköistä. :cool:

Nykyään ei ihan heti tulisi mieleen...

Tietävätköhän kaikki asiasta nykypäivänä hermostuvat, että joissain autoissa ei ole etusumuvaloja välttämättä ollenkaan, vaan niiden paikalla alhaalla saattaa olla päiväajovalot (joistain korimalleista puuttuu etusumarit kokonaan)? Erotatteko nämä kirkkaalla kelillä selvästi sumuvaloista?

Silloinhan, ei pitäisi palaa parkkeja tai lähivaloja, jos olisivat päiväajovalot. Teinibemarit ajelee pimeälläkin parkit + etusumarit päällä. Ja joillakin on keltaiset/oranssit valot. Sumariumpioon asennetut ledit niin melkein pahemmin kuin yhteen aikaan suositut jälkiasennusxenonit :cautious:
Jotku väittää, että näkee paremmin pimeällä, kun on sumarit päällä. Sitähän voi kokeilla, että sammuttaa lähivalot ja ajelee sumareiden varassa 80km/h, että kuinka hyvin niillä näkee.
 
Silloinhan, ei pitäisi palaa parkkeja tai lähivaloja, jos olisivat päiväajovalot.
Jälkiasennuksissa parkit+päivävalot on ihan lainmukainen yhdistelmä. Tehdastekeleissä EU:n takia periaatteessa ei, mutta saahan nekin maahantuoja koodata palamaan yhtäaikaa eli käytännössä laittaa takavalot palamaan myös päivävaloilla.
 
Tän valokeskustelunkin voisi siirtää omaan ketjuunsa kun tuntuu juttua piisaavan, vaikka onhan kysymyksessä tavallaan kanssa autoilijan aiheuttama ärsytys, mutta aika laaja aihe silti.
 
Miksei sitä vilkkua voisi käyttää? Ei minua kiinnosta vilkuttaako se auto siellä liikennevaloissa istuessaan, mutta ärsytys ja vitutus on aika täpöllä, kun haluaa liittyä kolmion takaa tielle ja tieltä tulee etuajooikeutettu auto, mutta kääntyykin juuri ennen risteystä ilman vilkkua ja minulta jäi se väli hyödyntämättä.

1644573068157.png
 
Miksei sitä vilkkua voisi käyttää? Ei minua kiinnosta vilkuttaako se auto siellä liikennevaloissa istuessaan, mutta ärsytys ja vitutus on aika täpöllä, kun haluaa liittyä kolmion takaa tielle ja tieltä tulee etuajooikeutettu auto, mutta kääntyykin juuri ennen risteystä ilman vilkkua ja minulta jäi se väli hyödyntämättä.

1644573068157.png
Myös "katsokaa minä käännyn nyt" -vilkut on perseestä
 
Onhan se nyt noloa laittaa se vilkku päälle tosi aikasin, mitä jos joku tuttu näkee ;)

On kyllä helvetin rasittavaa, kun se vilkku laitetaan vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo kääntymässä. Eikö ihmiset ymmärrä suuntamerkin funktiota vai mikä siinä on niin haastavaa? Kyllä jokainen ajokykyinen näkee, että sä käännyt, mutta kellään ei luultavasti ole kristallipalloa sen ennakoimiseen
 
Kaikista paras on se yksi nanosekunnin mittainen vilkautus samalla kun ylitetään kaistaviiva (tai sulkuviiva). Näiden kuljettajien yhteydessä näkee usein myös päällä olevia etusumuvaloja ja valojen tummennuksia.
 
Ei ärsyttänyt mutta ihmetytti kanssakuskien toiminta. Moottoritiellä 2 auraa auraa, etuauto auraa vasemman kaistan oikealle ja taaempana tuleva auraa oikean kaistan. Niin tätä kaksikkoa jotku yrittää ohittaa ja eihän se onnistu. niin siinä aurojen välissä ajeli muutama auto. Eikö se hahmotuskyky riitä keulaa pidemmälle vai mikähän ollu ajatuksena :hmm:
 
Ei nyt varsinaisesti suoraan ärsyttänyt, mutta kiinnostais tietää millä perustein rekkari NAI-I tuli valituksi :D Ehkä joku sisäpiirivitsi, kun Lexuksen vahinkovankkurin kanssa oli liikenteessä :cigarbeye:
 
Saisi muutenkin olla niin, että etusumarit menee päälle vain parkkien kanssa, kun muutenhan niistä ei ole mitään hyötyä.
Sehän riippuu täysin autosta ja joissakin tapauksissa sääolosuhteista. Joskus paras näkyvyys voidaan myös sumuvalo-olosuhteissa saada käyttäen samalla lähivaloja.

Lähivalojen korkeussäätöä kannattaa myös kokeilla laskea alas asti, jos tulee hitaan ajon paskanäkyvyyden tilanne. Oli etusumuvaloja tai ei.

Lisäksi sumuvalojen samanaikainen käyttö voi olla järkevää maastoajoa lähestyvissä oloissa pienillä paskateillä, joilla ei ole liikennettä. Tällaisia ei välttämättä tule pelkästään päällystettyä tietä ajaville eteen.
 
Sehän riippuu täysin autosta ja joissakin tapauksissa sääolosuhteista. Joskus paras näkyvyys voidaan myös sumuvalo-olosuhteissa saada käyttäen samalla lähivaloja.

Ehkä, yritän kuvitella tilannetta. Siis tilannetta että sumari + lähivalot parempi kun jompi kumpi. Yleensä autoissa jos lähivalot toimii, niin sumarit haitaksi.

Lähivalojen korkeussäätöä kannattaa myös kokeilla laskea alas asti, jos tulee hitaan ajon paskanäkyvyyden tilanne. Oli etusumuvaloja tai ei.

Jos autossa tuollainen on (kuskinpaikalla), niin samaa mieltä, ainakin osassa autoja sillä voi olla iso apu.



Lisäksi sumuvalojen samanaikainen käyttö voi olla järkevää maastoajoa lähestyvissä oloissa pienillä paskateillä, joilla ei ole liikennettä. Tällaisia ei välttämättä tule pelkästään päällystettyä tietä ajaville eteen.

Jos jotain pupunjälkiä tiirailee pitkät päällä läheltä ja kaukaa, niin mikä ettei.



Yleisen hyvän kannalta parempi ettei tuo onnistu vahingossa, halukkaille jostain valikosta kytkettävissä. Säännöllisesti "työvaloja" tarvitsevat sitten järkkää ne erikseen.

Satunnainen metsässäkäviä voi sitten käyttää sumareita ilman pitkiä .
 
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään odottamaan omaa vuoronumeroa liittymiselle.

 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään ja odottamaan omaa vuoronumero liittymiselle.


Mä olisin tehnyt samallalailla, olisin ehkä vieläkin aikasemmin mennyt motarille kerta tilaa on
 
Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään ja odottamaan omaa vuoronumero liittymiselle.

Ymmärrän tämän lisäselvennyksen, koska täällä tunnetusti löydetään kuvaajan toiminnasta aina jotain vikaa riippumatta siitä, kuinka selvä tilanne oli :D Olisin itsekin ajanut tuolla tavalla.
 
Tämä oli saanut korttinsa jostain arpajaisista, kun oli pysäyttänyt kiihdytyskaistan alkuun odottelemaan liittymistä :facepalm:

Videolla saattaa näyttää, että tulen takaa ylikovaa ja viistän hipoen ohi. Tilanne oli koko ajan kontrollissani ja näin hyvin, että takanani ei ole muita autoja. Kohdalla hiljensin 50km/h ja jätin ohittaessa auton mitan väliä. En viitsinyt pysähtyä tuohon perään ja odottamaan omaa vuoronumero liittymiselle.




Ja tietenkin sateessa ilman valoja ajava teletappi siellä parkissa Kialla :rolleyes:
 
Ymmärrän tämän lisäselvennyksen, koska täällä tunnetusti löydetään kuvaajan toiminnasta aina jotain vikaa riippumatta siitä, kuinka selvä tilanne oli :D Olisin itsekin ajanut tuolla tavalla.
Itse olisin jäänyt sinne kiihdytyskaistan alkuun kun tilanteen näki jo kaukaa, ja liittynyt ihan normaalisti n. 10 sekunnin päästä. Ihan niin kuin oma lisäperseily auttaisi jotenkin siihen, että joku teki virheen. Ja sitten pitäisi vielä onnitella siitä.
 
Itse olisin jäänyt sinne kiihdytyskaistan alkuun kun tilanteen näki jo kaukaa, ja liittynyt ihan normaalisti n. 10 sekunnin päästä. Ihan niin kuin oma lisäperseily auttaisi jotenkin siihen, että joku teki virheen. Ja sitten pitäisi vielä onnitella siitä.

Juu erittäin suuri hyöty olisi ollut jäädä sinne päivystämään kun erikseen vielä mainittiin että takaa ei tullut muita autoja. Varmaan traumatisoitui suorittaja ja sen perässä ollut Hiace-kuski kun niin törkeästi mentiin ohi. Mutta niinhän se meni tälläkin kertaa ettei kuvaajan suoritus kelvannut.
 
Juu erittäin suuri hyöty olisi ollut jäädä sinne päivystämään kun erikseen vielä mainittiin että takaa ei tullut muita autoja. Varmaan traumatisoitui suorittaja ja sen perässä ollut Hiace-kuski kun niin törkeästi mentiin ohi. Mutta niinhän se meni tälläkin kertaa ettei kuvaajan suoritus kelvannut.
Video esimerkki yhdstä arkivirheestä, mistä seurannut vaaratilanteita ja arvointivirheiden ketju.

Videon perusteella olleellisin ja ensimmäinen virhe on se possujono motarilla, jolla estetty rampiltatulijoiden liittyminen liikenne virtana.
Rampiltatulia on arvioinut tilanteen väärin, en ihan varma onko lumipenkka estänyt riittävää näkyvyyttä, mutta joka tapauksessa ajatunut tilanteessa missä ei ole voinut turvallisesti liittyä motarin liikennevirtaan. Jonka seurauksena joutunut voimakkaasti hiljentään.

Pakettiauton tilanteesta menee enemmän arvailuun tulee toki mieleen että ajanut kontissa ja ajanut itsensä samaan summppuun. (edit, ilmeisesti tullut kontissa, jolloin ihan sen oma virhe)

Kolmasauto, sinänsä motarin liikenteen osalta ajoitus hyvä, mutta se kai sattumaa. Mutta kuten joku sanoi, niin olisko pitänyt havaita seisova jono ajoissa, ja jäädä riittävän kauaksi ja turva jonon purkautuminen, jos se motari tuolla hetkellä vapautui (videon kuvasta ei näe tilannetta kuvan ulkopuolella), jos sen pakettinauton havaitsi liianmyöhään, niin toki siinä kelaa miten tilanteesta selviää, jarrut kiinni, vai ohitus.

Edit:
Jännä ettei possuja junassa olijat lähteneet ohittaan (väistään, antaa tilaa)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä possujunaankin voi tunkea liki mihin tahansa väliin kun on vain vauhtia inasen enemmän kuin junalla.
 
Se on virheen paikkaamista toisella virheellä, tosin sitä pidetään aika oikeutettuna.
Toiminut todella hyvin. Ei ole kolissut ja kovapäisempikin tajuaa antaa tilaa kun vain kääntää päälle.

Toimii todella hyvin kuorma-autolla tai isolla pakulla jolla ei muutenkaan ole mitään mahdollisuutta kiihdyttää tai jarruttaa voimakkaasti. Rampilla kelataan rajoituksen mukainen vauhti ja sillä mennään tielle saakka.
 
Itse olen nähnyt kun venäläinen tulee moottoritien kiihdytyskaistalla pakilla vastaan.. Ja oli vielä pitkä mutka tuossa kiihdytyskaistassa, että onnea vain valitsemallaan tiellä. Se oli vielä pahempi kuin tuo jarrutetaan kiihdytyskaistan päähän, yhtään vähättelemättä tuonkaan tempauksen vaarallisuutta.
 
Toimii todella hyvin kuorma-autolla tai isolla pakulla jolla ei muutenkaan ole mitään mahdollisuutta kiihdyttää tai jarruttaa voimakkaasti. Rampilla kelataan rajoituksen mukainen vauhti ja sillä mennään tielle saakka.
Tuollaistakin ajoa on tässäkin ketjussa "kehuttu". (sinänsä moraalisesti olen sitä mieltä että jos jonossa ei ole tilaa, niin syytäköön itseään siellä jonossa)

Liikenteessä tulee kyllä tilanteita joissa virheen jälkeen joutuu miettimään ensin sitä miten tästä selvitään minimi vahingoin, ja pienempi riski voi olla toisen virheen tekeminen.

Kuvan videossa en yllättyisi jos kuvan ensimmäisen kuljettajan osalta vapaamman paikan etsiminen on ollut hänelle turvallisempi vaihtoehto. Harjaantuneisuus, kokemus ei riittänyt paikan arvointiin ajoissa, eikä ajamaan noin pieneen väliin, niin tilaa joutuu odottaan.

Mutta videossa oli liuta kuljettajia jotka teki virheitä, ja esimerkki siitä kun sellaiset osuus samaan kohtaan, niin asiat pahenee.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom