Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos ei vartavasten katso niin ihan mahdollista ettei huomaa, joissain automalleissa ei ole ns silmiinpistävää helppoa.Ei millään pahalla, mutta aika huono näkö saa olla jos ei huomaa onko muissa/omassa autossa ajovalot päällä vai ei. Suosittelen käymään optikolla tarkistuttamassa näön, aivan näin rehellisesti.
Onko tosiaan näin? Lain mukaanhan suuritehoiset valot omaavissa autossa pitää olla ajovalonpesurit.
Ei millään pahalla, mutta aika huono näkö saa olla jos ei huomaa onko muissa/omassa autossa ajovalot päällä vai ei.
Syksyllä ei huomaa yhtään, jos on kosteeta, vaikka olisikin hämärää, valoisalla ei myöskään huomaa. Tuskin se optikko kuitenkaan minun valoja tulee tarkastamaan, että näkisin paremmin. Ei oikein pitkiäkään kehtaisi kaupungissa käyttää normaalin liikenteen seassa. Tietysti vastaan tulee niitä autoja, joissa valot on kirkkaammat kuin normaalit pitkät.Ei millään pahalla, mutta aika huono näkö saa olla jos ei huomaa onko muissa/omassa autossa ajovalot päällä vai ei. Suosittelen käymään optikolla tarkistuttamassa näön, aivan näin rehellisesti.
Tottakai. Mutta jos valoja ei ns tarvitse vaan valoa on tarpeeksi, ei niitä huomioi ja keskittyy ihan vaan ajamaan. Jos taas olisi tilanne ettei näkyvyyttä olisi niin valoihin kiinnittäisi ihan eritavalla huomiota.Ettekö te ihan oikeasti katso niitä omien ajovalojen kuvioita koskaan? Mahdollisuuksiahan on jatkuvasti. Parkkipaikalla aitaa/seinää vasten, liikennevaloissa seistessä näkyy heijastus edessä olevan auton kontissa jne jne.
Viittasin enemmän tuohon @Cortonki viestiin, mutta sama se. Näkeehän kuvion päivälläkin kun vain osaa katsoa.Tottakai.
Jos näkee niin ajaa liian lähellä muita. Omalla kohdalla on täysin sama tietyissä olosuhteissa onko valot päällä vai ei, kun itse en niistä hyödy, mutta muut sentään huomaa paremmin minut.Viittasin enemmän tuohon @Cortonki viestiin, mutta sama se. Näkeehän kuvion päivälläkin kun vain osaa katsoa.
Vai onko kyse nyt enemmän siitä, että luotetaan auton ilmoittavan esim. palaneista polttimoista, eikä siis enää itse tarkkailla ajopelin kuntoa siten kuin vielä 10-20 vuotta sitten oli tapana?
Täytyy olla surkeat valot jos ei jo hieman hämärässä huomaa etteivät ne ole päällä.Pienitehoisilla 25 W xenoneilla pesureita ei vaadita, mutta eipä niitä juuri näy perus-halogeenivaloissakaan.
Kehä 1 on niin hyvin valaistu ettei sitä välttämättä huomaa hiljaisinakaan aikoina, saati sitten työmatkaruuhkassa. En tiedä miten optikolla käynti auttaisi hämäränäköön, ehkä noiden valottomien pitäisi kuitenkin lopettaa luurin näpräily ajossa ja opetella autonsa hallintalaitteet ja toiminnot?
Tuota tuli aina harrastettua kesällä Datsunilla . Ei niitä valoja tosin meinannut hämärässäkään huomata kuin sillointällöin (naarmuiset vanhat umpiot) ja vanhan auton omat jutut. Totesi sitten vain että melkeinpä sama onko ne valot päällä vai ei kun perässä palaa valot, keulalla parkit ovat yhtä kirkkaat kuin ajovalot (juu juu rajusti kärjistettyä) .Voin kyllä yhtyä siihen, että autolla missä on esim keskitason halogeenit valojen puuttumista on hyvin haastavaa huomata normaalisti valaistulla kadulla. Olisiko kerran pari käynyt itselle niin että valot jäivät pois ja vasta vilkuttelusta tajusin kun oli joku auto lainassa missä ei ollut automaattisia valoja joihin on tottunut. (Eli aina päällä olevia jotka sammuu kun auto sammuu)
Ööm... en mä käsittääkseni sanonut, että sitä kuviota pitäisi kesken ajon tarkkailla, vaan silloin kun ollaan sopivassa kohtaa seisahduksissa.Jos näkee niin ajaa liian lähellä muita.
Oletko ottanut huomioon sitä, että syynä saattaa olla esim. liikennevalojen sijoittelu siten, ettei niitä näe kunnolla jos ajaa ihan viivaan kiinni?
En minä ainakaan kehtaa huvikseen olla etukenossa, että näkee liikennevalot, kun kaikki valot ei ole risteyksen toisella puolella. Lähinnä kiinnostaa, että miten sillä omalla istumisella liikennevaloissa vaarantaa muiden hengen, jos koitetaan parantaa omaa näkyvyyttä?Tietääkseni ihmisillä on niska ja sillä pystyy päätä kääntämään ja liikuttelemaan eri suuntiin. Myös sitä omaa ruhoaan voi siinä istuimessa liikutella. Jos on niin vitun tyhmä ihminen ettei em. asioita osaa tehdä nähdäkseen liikennevalot, niin kannattaa siinä tapauksessa viedä kortti suosiolla takaisin piipaamiehille. Sillä tälläinen henkilö ei ole kykenevä liikkumaan liikenteessä vaarantamatta muiden liikkujien henkeä ja terveyttä.
Kun puhutaan noista välien jättämisestä kaupungeissa, niin kyllä sillä alkaa olemaan vaikutusta. 5 autoa jättää edessä olevaan 3m väliä, niin yllättäen alkaa viemään sitä tilaa. Täyttä paskapuhetta, että kyseessä on mistään turvallisesta välimatkasta edessä olevaan. Juurikin tälläisiä idioottimaisia tekosyitä, joita nämä liikenteessä olevat vatipäät selittelevät itselleen, kun eivät pysty myöntämään, että ovat vaan paskoja kuskeja.
Vaikutat juuri sellaiselta kaverilta, jonka mielestä Karjala on ainut oikea olut ja muut paskaa, kaikki muut on idiootteja ja jokaisesta pienestäkin virheestä liikenteessä pitäisi käydä palauttamassa ajokortti. Hengitys käy raskaasti suun kautta. En tietenkään sano, että olisit tällainen, vaikutat vain. Näitä näkee jokaisessa Iltalehden kommenttiosiossa runsaasti.Tietääkseni ihmisillä on niska ja sillä pystyy päätä kääntämään ja liikuttelemaan eri suuntiin. Myös sitä omaa ruhoaan voi siinä istuimessa liikutella. Jos on niin vitun tyhmä ihminen ettei em. asioita osaa tehdä nähdäkseen liikennevalot, niin kannattaa siinä tapauksessa viedä kortti suosiolla takaisin piipaamiehille. Sillä tälläinen henkilö ei ole kykenevä liikkumaan liikenteessä vaarantamatta muiden liikkujien henkeä ja terveyttä.
Kun puhutaan noista välien jättämisestä kaupungeissa, niin kyllä sillä alkaa olemaan vaikutusta. 5 autoa jättää edessä olevaan 3m väliä, niin yllättäen alkaa viemään sitä tilaa. Täyttä paskapuhetta, että kyseessä on mistään turvallisesta välimatkasta edessä olevaan. Juurikin tälläisiä idioottimaisia tekosyitä, joita nämä liikenteessä olevat vatipäät selittelevät itselleen, kun eivät pysty myöntämään, että ovat vaan paskoja kuskeja.
En minä ainakaan kehtaa huvikseen olla etukenossa, että näkee liikennevalot, kun kaikki valot ei ole risteyksen toisella puolella. Lähinnä kiinnostaa, että miten sillä omalla istumisella liikennevaloissa vaarantaa muiden hengen, jos koitetaan parantaa omaa näkyvyyttä?
Ennemmin siellä on vaaraksi henkilö, joka höyryää milloin mistäkin ja käy mittaamassa jokaisen auton välin rullamitalla ohimennen, jokaista kyllä vituttaa joskus ja omakohtaisesti se on muiden överiksi vedetty tarpeeton himmailu ilman syytä.
Vaikutat juuri sellaiselta kaverilta, jonka mielestä Karjala on ainut oikea olut ja muut paskaa, kaikki muut on idiootteja ja jokaisesta pienestäkin virheestä liikenteessä pitäisi käydä palauttamassa ajokortti. Hengitys käy raskaasti suun kautta. En tietenkään sano, että olisit tällainen, vaikutat vain. Näitä näkee jokaisessa Iltalehden kommenttiosiossa runsaasti.
Jos et ymmärrä, että kaikkia ei kiinnosta siinä etukenossa tähystää niska vääränä ylöspäin pienen matkan takia, jolla ei ole kenenkään kohdalla mitään merkitystä. Ajattelisit joskus toistenkin niskaa tai hyvinvointia oman napasi katsomisen sijaan. Mitä sanoisit, että kummasta asennosta lähtee nopeammin liikkeelle, jos verrataan normaaliin asentoon ja itselle sopivaan etäisyyteen?Et tietenkään kehtaa. Ei ole mikään yllätys. Ajattelisit joskus muitakin etkä vain sitä omaa napaasi tuijottaisi, niin ehkä tajuaisit.
Tämän ketjun otsikko on jo sellainen että se kerää tänne porukkaa joilla ei pää kestä liikenteessä. Toisinsanoen oletettavasti tämän ketjun kommentoijat ovat keskimääräistä heikompia kuskeja ja kyllä sen kommenteista näkee.Jos parin metrin väli valoissa saa veren noin kiehumaan, kannattaisi varmaan palauttaa ajokortti ja matkalla hakea verenpainelääkkeet.
Eri kirjoittajilla taitaa olla keskenään ihan eri tilanteet ja ajoneuvot mielessä.Ööm... en mä käsittääkseni sanonut, että sitä kuviota pitäisi kesken ajon tarkkailla, vaan silloin kun ollaan sopivassa kohtaa seisahduksissa.
Tämän ketjun otsikko on jo sellainen että se kerää tänne porukkaa joilla ei pää kestä liikenteessä. Toisinsanoen oletettavasti tämän ketjun kommentoijat ovat keskimääräistä heikompia kuskeja ja kyllä sen kommenteista näkee.
Vähän sama kuin olisi ketju "mikä harmittaa kassajonoissa" ja siellä porukka huutelisi miten kaikkien muiden kassalle jonottajien pitäisi tilata ruokansa ja jos eivät sitä tajua niin ne voi hyvällä omallatunnolla ohittaa. Ja ne vasta paskoja tyyppejä ovat jotka ostavat jotain parsakaalia(avensis kuskit), tyrkkään heti nurin jos näen sellaisen jonossa!
Mulle tulee lähinnä noista nitpickaajista mieleen että autoilu on maailman tärkein asia ja liikenteessä ollaan koko ajan ylivirittyneessä tilassa ja päljyillään muiden tekemiä virheitä ja "virheitä" silmä kovana. Sitten saadaan orgasmi kun huomataan joku virhe jonkun ajamisessa. Sitten on mukava suu vaahdossa postailla foorumille miten saatanan paskoja muut kuskit ovat. Samat ihmiset todennäköisesti on näitä "STOP AUTOILIJOIDEN KURITUS", sähköautobingokuponkien täyttäjiä ja Convoy 2022 spedejä.
Jotkut meistä eivät käytä autojaan harjapesuissa, eivät nojaile autoihinsa, laske mitään maalipinnalle tms. Halutaan pitää auto oikeasti fiininä. Juu on kovavahat pinnassa mutta moni lumiharja on todella karkea jotta saadaan tarpeeksi vahvaksi paksun painavan lumen pois saamiseksi ja se kyllä jättää kivoja jälkiä.
Mitä työkseni isoa autoa ajan, niin jätän sen auton just siihen kohtaan, jossa näen normaalista asennosta omat liikennevaloni.Tietääkseni ihmisillä on niska ja sillä pystyy päätä kääntämään ja liikuttelemaan eri suuntiin. Myös sitä omaa ruhoaan voi siinä istuimessa liikutella. Jos on niin vitun tyhmä ihminen ettei em. asioita osaa tehdä nähdäkseen liikennevalot, niin kannattaa siinä tapauksessa viedä kortti suosiolla takaisin piipaamiehille. Sillä tälläinen henkilö ei ole kykenevä liikkumaan liikenteessä vaarantamatta muiden liikkujien henkeä ja terveyttä.
Yhtä lailla liikenne kärsii liikennevirtaa nopeammin ajavista.
Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.Paljon aiemmin kirjoitin havainnosta että ärsyttävimmät kanssa-autoilijat näyttäisi olevan useasti keltatakkisia pakettiautokuskeja... Tänään ajoin ison merkkikorjaamon ohi jonka pihalla oli oikomiseen menossa olevia raatoja. Autot kahdessa rivissä ja toinen rivi pelkkiä valkeita pakuja, niissä suurimmassa osassa joku "raksa ja asennus" tarrat. Jokainen paku oli koko keula läjässä.
Muistetaan se kelin mukainen turvaväli ja ei räplätä puhelinta ajaessa.
Havaintoni tukee tätä, se toinen rivistö henkilöautoja oli enin osa perään tai kylkeen ajettuja. Tilastoa tosin häiritsee se että ne todella mällätyt kuten ympäriajetut viedään romutettavaksi.Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.
Kyseisistä ohjeista mitään tietämättömät aika usein esittävät ihan tosissaan väitteitä että joku taho laskee siellä rajoitusta ilman syytä ihan vittuillakseen.
Pakukuskin kelin mukainen turvaväli on 10 m hyvällä säällä ja 5 m huonommalla, ettei edessä oleva vain katoa näkyvistä esimerkiksi lumipilven taakse. Hands-free taas tarkoittaa, että kumpikin käsi on irti ratista. Toisessa puhelin ja toisessa papereita.Paljon aiemmin kirjoitin havainnosta että ärsyttävimmät kanssa-autoilijat näyttäisi olevan useasti keltatakkisia pakettiautokuskeja... Tänään ajoin ison merkkikorjaamon ohi jonka pihalla oli oikomiseen menossa olevia raatoja. Autot kahdessa rivissä ja toinen rivi pelkkiä valkeita pakuja, niissä suurimmassa osassa joku "raksa ja asennus" tarrat. Jokainen paku oli koko keula läjässä.
Muistetaan se kelin mukainen turvaväli ja ei räplätä puhelinta ajaessa.
Olen parhaimmista suorituksista tavannut lähettää kunniakirjan yrityksen sähköpostiosoitteeseen, että tietävät mainoksen tulleen havaituksi. Josko palaute vaikka löytäisi tiensä kuskinkin korviin ja alkaisi kiinnostamaan, minkälaisen kuvan antaa yrityksestä.Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.
Lähde ajoissa niin ei tule kiire. Turha valittaa muiden ajotyylistä, jos omasi on yhtä häiritsevää.Ei tarvitsisi kuroa kiinni keskinopeutta ellei olisi näitä munijoita ja hidastelijoita liikkeellä.
Lähde ajoissa niin ei tule kiire. Turha valittaa muiden ajotyylistä, jos omasi on yhtä häiritsevää.
Kysy joltain kuka on niin väittänyt.Jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan sitä maksimia, niin miten se on häiritsevää?
Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.Lähde ajoissa niin ei tule kiire. Turha valittaa muiden ajotyylistä, jos omasi on yhtä häiritsevää.
Kauppaan kannattaa mennä hiljaiseen aikaan jos muut häiritsevät. Sama pätee liikenteeseen.Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.
Menet kauppaankin varmaan tuntia aiemmin ihan vaan että pääsis jonottamaan koska eihän se mitään haittaa vaikka vähän verkkaista touhua onkin.
Sitten ei kai tarvitse "kuroa" keskinopeutta takaisin.Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.
Menet kauppaankin varmaan tuntia aiemmin ihan vaan että pääsis jonottamaan koska eihän se mitään haittaa vaikka vähän verkkaista touhua onkin.
Niin tai vaikka lopettaa työnteon niin ei tarvitse ajaa työmatkojakaan ollenkaan.Kauppaan kannattaa mennä hiljaiseen aikaan jos muut häiritsevät. Sama pätee liikenteeseen.
Sitten ei kai tarvitse "kuroa" keskinopeutta takaisin.
Ihan oman mielenterveyden takia tarvitsee. sellaista köröttelyä ja junnaamista ei kukaan jaksa. Ihan sama efekti tulee jos kaupan käytävillä porukka tupeksii kun yrität itse liikkua.
Olisko tuossa "reipasta" matkavauhti se syy miksi muita tulee peräedellä vastaan.Mukavampaa, turvallisempaa ja joutuisampaa ajella reipasta matkavauhtia kuin jäädä kykkimään aina jokaisen munijan taakse.
Miten muiden turvallisuus ? vähän arveluttaa tuo hoitomuoto.
Oletko miettinyt miten voisi käyttää ajoajat tehokkaammin hyödyksi ? Eli se tehokkuus ei olisikaan enään kiinni siitä kestääkö ajomatka vähän pidempään. Riskikin kannattaa hinnoitella.Se on ihan luonnollista ainakin itselleni että jos jotain voi tehdä tehokkaammin niin siihen pyritään.
Paremmuudesta en tiedä. Enemmän polttoainetta kuluu ja lyhyillä matkoilla ajallinen säästö voi olla mitätön. Ulottuuko tehokkuus myös muille elämän osa-alueille vai koitetaanko sillä vaan perustella omaa tarvetta ajaa ylinopeutta?Mielestäni tuo on ihan loogista ja normaali pyrkimys parempaan ihan missä tahansa. On ihmisiä jotka makaa lamaantuneena kotona kaaoksen keskellä kun "näinkin menee", ja sitten ihmisiä jotka halua enemmän, tehokkaammin, nopeammin etc.
Se on ihan luonnollista ainakin itselleni että jos jotain voi tehdä tehokkaammin niin siihen pyritään.
Tosin joillain autoilla (suurimalla osalla millä itse olen ajanut) meno on taloudellisinta noin 90 km/h vauhdissa, eli perus 80 km/h maantiellä tulee ajaa hieman ylinopeutta maksimaaliseen taloudellisuuteen pyrkiessä. Tämä johtuu varmaankin siitä, että useissa maissa se yleisrajoitus on juurikin tuo 90 km/h eli välitykset on optimoitu siihen.kun bensa maksaa 2€/l niin ottamalla vartti lisää matka-aikaa, alkaa säästöt polttoaineessa olla jo aika merkittäviä. Jos ei ole kiire, niin miksi painaa pipo kireellä kokoajan, autossa on ihan mukava matkustaa. Sen ymmärrän, jos jollain kyykkypyörällä ajaa, että on pakko vetää itsemurhavauhtia koska on niin epämukava matkustaa.