Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Paljon aiemmin kirjoitin havainnosta että ärsyttävimmät kanssa-autoilijat näyttäisi olevan useasti keltatakkisia pakettiautokuskeja... Tänään ajoin ison merkkikorjaamon ohi jonka pihalla oli oikomiseen menossa olevia raatoja. Autot kahdessa rivissä ja toinen rivi pelkkiä valkeita pakuja, niissä suurimmassa osassa joku "raksa ja asennus" tarrat. Jokainen paku oli koko keula läjässä.
Muistetaan se kelin mukainen turvaväli ja ei räplätä puhelinta ajaessa. :hmm:
 
Paljon aiemmin kirjoitin havainnosta että ärsyttävimmät kanssa-autoilijat näyttäisi olevan useasti keltatakkisia pakettiautokuskeja... Tänään ajoin ison merkkikorjaamon ohi jonka pihalla oli oikomiseen menossa olevia raatoja. Autot kahdessa rivissä ja toinen rivi pelkkiä valkeita pakuja, niissä suurimmassa osassa joku "raksa ja asennus" tarrat. Jokainen paku oli koko keula läjässä.
Muistetaan se kelin mukainen turvaväli ja ei räplätä puhelinta ajaessa. :hmm:
Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.
 
Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.
Havaintoni tukee tätä, se toinen rivistö henkilöautoja oli enin osa perään tai kylkeen ajettuja. Tilastoa tosin häiritsee se että ne todella mällätyt kuten ympäriajetut viedään romutettavaksi.
 
Kyseisistä ohjeista mitään tietämättömät aika usein esittävät ihan tosissaan väitteitä että joku taho laskee siellä rajoitusta ilman syytä ihan vittuillakseen.

Kun olet selvästi asiasta hyvin perillä, niin tiedät myös että nopeusrajoituksia vaikkapa pääkaupunkiseudun alueella ohjaavat myös muut asiat kuin turvallisuus. Nopeusrajoituksia voidaan laskea myös esimerkiksi liikennemelun vähentämiseksi, tai joukkoliikenteen aseman parantamiseksi. Nämä, ja muut periaatteet löytyvät kaupunkien dokumenteista.

Tämä ei kyllä liity mitenkään alkuperäiseen pointtiini, joka koski sitä miten hölmöltä näyttää kun joku selvästikin ajelee talvikelillä jonkun nyrkkisäännön mukaan että 20km/h rajoituksen alle on turvallinen vauhti. Eli 60-alueella ajellaan 40km/h, 80-alueella 60km/h, 100-alueella 80km/h. Kiitos kuitenkin että sivistit liikennemerkkiohjeesta!
 
Paljon aiemmin kirjoitin havainnosta että ärsyttävimmät kanssa-autoilijat näyttäisi olevan useasti keltatakkisia pakettiautokuskeja... Tänään ajoin ison merkkikorjaamon ohi jonka pihalla oli oikomiseen menossa olevia raatoja. Autot kahdessa rivissä ja toinen rivi pelkkiä valkeita pakuja, niissä suurimmassa osassa joku "raksa ja asennus" tarrat. Jokainen paku oli koko keula läjässä.
Muistetaan se kelin mukainen turvaväli ja ei räplätä puhelinta ajaessa. :hmm:
Pakukuskin kelin mukainen turvaväli on 10 m hyvällä säällä ja 5 m huonommalla, ettei edessä oleva vain katoa näkyvistä esimerkiksi lumipilven taakse. Hands-free taas tarkoittaa, että kumpikin käsi on irti ratista. Toisessa puhelin ja toisessa papereita.

Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.
Olen parhaimmista suorituksista tavannut lähettää kunniakirjan yrityksen sähköpostiosoitteeseen, että tietävät mainoksen tulleen havaituksi. Josko palaute vaikka löytäisi tiensä kuskinkin korviin ja alkaisi kiinnostamaan, minkälaisen kuvan antaa yrityksestä.
 
Eilen saikin pitkästä aikaa tossa hämeenlinnan motarin kurvista ajaa 100kmh rajotuksella. Ajelin 80kmh kun olis muuten löytänyt itsensä ojasta, about talven liukkain päivä taisi olla.

Tänään sitten sula tie ja inasen loskaa, 80kmh rajotus. Ajelin satasta.

Ihan kiva jos noilla tikkareilla olis jotain tekemistä oikeiden ajo olosuhteiden kanssa.
 
Lähde ajoissa niin ei tule kiire. Turha valittaa muiden ajotyylistä, jos omasi on yhtä häiritsevää.
Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.
Menet kauppaankin varmaan tuntia aiemmin ihan vaan että pääsis jonottamaan koska eihän se mitään haittaa vaikka vähän verkkaista touhua onkin.
 
Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.
Menet kauppaankin varmaan tuntia aiemmin ihan vaan että pääsis jonottamaan koska eihän se mitään haittaa vaikka vähän verkkaista touhua onkin.
Kauppaan kannattaa mennä hiljaiseen aikaan jos muut häiritsevät. Sama pätee liikenteeseen.
 
Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.
Menet kauppaankin varmaan tuntia aiemmin ihan vaan että pääsis jonottamaan koska eihän se mitään haittaa vaikka vähän verkkaista touhua onkin.
Sitten ei kai tarvitse "kuroa" keskinopeutta takaisin.

Noin yleisesti (ei nimerkkiin)

Varmaan suurinta osaa autoilijoista jotka ajavat ns tarveajoa niin ärsyttää jos matkalla tulee yllättäviä viivästyksiä. Joillakkin tuntuu olevan ongelmia säännöllisesti, joillakkin ongelmat alkaa jo siitä jos kanssa-autoilia ajaa rajoitusten mukaan.

Omalukunsa on ne kuskit joilla aikataulutus on tehty sen mukaan että ajetaan ylinopeutta, jolloin jo tilanne nopeuden sovitus kaataa korttitalon.

Jos ns vakioreitillä toistuvasti tulee raskaita aikataulu pettymyksiä, niin aikataulut vaatii kyllä korjausta.


Jotkut löytävät ne uunot liikenteestä ja joutuvat haastaviin tilanteisiin, jos se yksittäinen riesa on aina reitillä, niin se on ennustettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kauppaan kannattaa mennä hiljaiseen aikaan jos muut häiritsevät. Sama pätee liikenteeseen.
Niin tai vaikka lopettaa työnteon niin ei tarvitse ajaa työmatkojakaan ollenkaan.
Sitten ei kai tarvitse "kuroa" keskinopeutta takaisin.

Ihan oman mielenterveyden takia tarvitsee. sellaista köröttelyä ja junnaamista ei kukaan jaksa. Ihan sama efekti tulee jos kaupan käytävillä porukka tupeksii kun yrität itse liikkua.

Mukavampaa, turvallisempaa ja joutuisampaa ajella reipasta matkavauhtia kuin jäädä kykkimään aina jokaisen munijan taakse.
 
Joidenkin ihmisten dialogista tämä yllämainittu "reippaan matkavauhdin tarve" on havaittavissa. :kahvi:
 
Ihan oman mielenterveyden takia tarvitsee. sellaista köröttelyä ja junnaamista ei kukaan jaksa. Ihan sama efekti tulee jos kaupan käytävillä porukka tupeksii kun yrität itse liikkua.

Miten muiden turvallisuus ? vähän arveluttaa tuo hoitomuoto.

Mukavampaa, turvallisempaa ja joutuisampaa ajella reipasta matkavauhtia kuin jäädä kykkimään aina jokaisen munijan taakse.
Olisko tuossa "reipasta" matkavauhti se syy miksi muita tulee peräedellä vastaan.

Jos siellä edessä alkaa takavalot näkymään, niin napsuttelee siitä vakkarista vauhtia pois.

Usein kyse siitä että kilpailuvietti ajaa muun ajattelun ohi., ymmärrän erittäin hyvin että jos takavalot alkaa näkymään, niin herkästi käy toisin päin että lisääkin napsun pari että pääsee tuntumaan ja ohituspaikkaa etsimään.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuo on ihan loogista ja normaali pyrkimys parempaan ihan missä tahansa. On ihmisiä jotka makaa lamaantuneena kotona kaaoksen keskellä kun "näinkin menee", ja sitten ihmisiä jotka halua enemmän, tehokkaammin, nopeammin etc.

Se on ihan luonnollista ainakin itselleni että jos jotain voi tehdä tehokkaammin niin siihen pyritään.



Miten muiden turvallisuus ? vähän arveluttaa tuo hoitomuoto.

No sitähän tuossa aiemmin tolkutinkin että se ajokortin vaatimustaso on liian matala ja tarpeeksi ei testata sitä ajokykyä sitten iän karttuessa. Kyllä suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan pitää pystyä normaaleissa keliolosuhteissa ajelemaan kun ne on valmiiksi mietitty niin että suunnilleen ankkakin pystyy ajamaan autolla sitä vauhtia. Jos 100km/h alueella ajetaan 70kmh koska pelätään turvallisuuden puolesta, ei ainakaan henkilöauto ole silloin oikea tapa liikkua.
 
Se on ihan luonnollista ainakin itselleni että jos jotain voi tehdä tehokkaammin niin siihen pyritään.
Oletko miettinyt miten voisi käyttää ajoajat tehokkaammin hyödyksi ? Eli se tehokkuus ei olisikaan enään kiinni siitä kestääkö ajomatka vähän pidempään. Riskikin kannattaa hinnoitella.

Toinen sitten se ajoitus, ja matkojen optimointi, minimointi.
 
Viimeksi muokattu:
kun bensa maksaa 2€/l niin ottamalla vartti lisää matka-aikaa, alkaa säästöt polttoaineessa olla jo aika merkittäviä. Jos ei ole kiire, niin miksi painaa pipo kireellä kokoajan, autossa on ihan mukava matkustaa. Sen ymmärrän, jos jollain kyykkypyörällä ajaa, että on pakko vetää itsemurhavauhtia koska on niin epämukava matkustaa.
 
Mielestäni tuo on ihan loogista ja normaali pyrkimys parempaan ihan missä tahansa. On ihmisiä jotka makaa lamaantuneena kotona kaaoksen keskellä kun "näinkin menee", ja sitten ihmisiä jotka halua enemmän, tehokkaammin, nopeammin etc.

Se on ihan luonnollista ainakin itselleni että jos jotain voi tehdä tehokkaammin niin siihen pyritään.
Paremmuudesta en tiedä. Enemmän polttoainetta kuluu ja lyhyillä matkoilla ajallinen säästö voi olla mitätön. Ulottuuko tehokkuus myös muille elämän osa-alueille vai koitetaanko sillä vaan perustella omaa tarvetta ajaa ylinopeutta? :hmm:

Ja se on myös jännä, että jos kritisoidaan ylinopeutta ajamsesta, niin sitten usein vedetään 70 km/h köröttelykortti keskusteluun mukaan.
 
kun bensa maksaa 2€/l niin ottamalla vartti lisää matka-aikaa, alkaa säästöt polttoaineessa olla jo aika merkittäviä. Jos ei ole kiire, niin miksi painaa pipo kireellä kokoajan, autossa on ihan mukava matkustaa. Sen ymmärrän, jos jollain kyykkypyörällä ajaa, että on pakko vetää itsemurhavauhtia koska on niin epämukava matkustaa.
Tosin joillain autoilla (suurimalla osalla millä itse olen ajanut) meno on taloudellisinta noin 90 km/h vauhdissa, eli perus 80 km/h maantiellä tulee ajaa hieman ylinopeutta maksimaaliseen taloudellisuuteen pyrkiessä. Tämä johtuu varmaankin siitä, että useissa maissa se yleisrajoitus on juurikin tuo 90 km/h eli välitykset on optimoitu siihen.
 
No ihan koko totuus tulee viimeistään siinä kun sanon että reippaammin on paljon mukavampi ajella. En tiedä kuka täällä puhui jostain ronskeista ylinopeuksista, en minä ainakaan? Mutta mielelläni toki ajelen rajoitus +10-20 mittarinopeutta jolloin ollaan aika lähellä sitä totuutta mikä on mukava ja käypäisä matkavauhti. En minäkään nyt ymmärrä mitään 150kmh ajelevia 100 rajoitusalueella, mutta niitä nyt aika harvoin näkee, ehkä ohitustilanteissa voi vähän joskus mittarin neula nousta.
 
Tosin joillain autoilla (suurimalla osalla millä itse olen ajanut) meno on taloudellisinta noin 90 km/h vauhdissa, eli perus 80 km/h maantiellä tulee ajaa hieman ylinopeutta maksimaaliseen taloudellisuuteen pyrkiessä. Tämä johtuu varmaankin siitä, että useissa maissa se yleisrajoitus on juurikin tuo 90 km/h eli välitykset on optimoitu siihen.
Lähtökohtaisesti korkeimman väännön kierroksille sovittamalla pitäisi hyötysuhteen olla parhaimmillaan. Jos kuten monessa autossa on, vääntökäyrä on leikattu ja tasainen, pitänee soveltaa alinta kierroslukua. Ainakin omalla alitehoisella bensakoneella kulutuksen muutos heti kun mennään yli 90-100kmh on melko korkea. Kesälläkään ei kannata vetää 130kmh motarilla jos ei ole pakko, kulutuksen lisäksi rengasmeteli ja yleinen ajettavuus heikkenee. Se on harmi, että joitakin häiritsee, mutta aika hyvin selviää säästöliekillä ajamisesta kun katsoo peiliin ettei ole vasemmalla kaistalla tukkona, passaa ohitukset tai kiihdyttää siksi aikaa kun käyttää vasenta kaistaa. Sama sitten 2-kaistaisella tiellä, tapana päästää ammattiliikenne ohi vaikka hidastamalla bussipysäkin kautta tarpeen mukaan.
 
Mutta mielelläni toki ajelen rajoitus +10-20 mittarinopeutta jolloin ollaan aika lähellä sitä totuutta mikä on mukava ja käypäisä matkavauhti.
Sillä saa kiinni rajoitusten mukaan ajavat ja kun näkyy perävalot , on vielä varaa lisätä parinapsua kohtuu rankku riskillä.

Joo, mukavaa. lisä tyydytys kun saa haukkua lampaita.
 
Tuli nyt vkl pitkästä aikaa mentyä pk-seudulle. Täällä on jotain lunta tullut ja paikallinen liisarisoijafaijalatteväestö on kadottanut ne viimeisetkin ajotaidot. Onko oikeasti näin, et lumi on talvella yllätys?
 
Hidastelijat ärsyttää vähän joka paikassa. Kadulla jos joku kävelee hitaasti sun edessä, niin siitä pääsee yleensä helposti ja turvallisesti ohi. Auton kanssa vähän eri homma. Siellä on monesti pakotettu roikkumaan perässä ja onhan se nyt turhauttavaa. Ja koska näissä keskusteluissa aina tykätään tulkita sanomisia omaan narratiiviin sopiviksi, niin korostan, että tarkoitan huomattavasti alle suurimman sallitun nopeuden ajavia. Kuutta tai seittemää kymppiä 80km/h alueella jne. kyllä te tiiätte.

Näissä tilanteissa kun kuitenkin muistaa sen, että itse ei voi asialle tehdä juuri mitään, eikä se hieman alhaisempi nopeus muuta matka-aikaa merkittävästi, niin johan helpottaa. Ainakin vähän. Mä olen opetellut näissä hengittämään syvään ja hyväksymään sen, että nyt ajetaan hetki vähän hiljempaa. Alkaa pikku hiljaa löytymään sellainen zen tuolla liikenteessä, että odotettujen terveiden elinvuosien määrä kasvaa merkittävästi, kun pysyy tuo verenpaine aisoissa. Moni roikkuu kiinni perseessä, mutta siinä on se riski, että matka-aika pitenee minuuttien sijaan kymmeniin minuutteihin tai jos oikein kovaa kolisee niin vielä pidemmäksi, eikä se varmaan kovin positiivisesti vaikuta stressitasoihinkaan.

Samaan hengenvetoon on todettava, että onhan se nyt kivaa ajaa kovempaa. Jotain siinä vauhdissa on sellaista. Moni varmaan tunnistaa sen tunteen, kun se 60km/h körötellyt tyyppi kääntyy ja pääsee taas painamaan 80km/h (tai mitä se "just hyvä" nopeus kellekin on). En tiedä liittyykö se jotenkin siihen tunteeseen/kokemukseen, että tuollaisella nopeuden muutoksella olisi isompi vaikutus kuin sillä oikeasti on, mutta niin vaan tuntuu paremmalta.
 
Tuli nyt vkl pitkästä aikaa mentyä pk-seudulle. Täällä on jotain lunta tullut ja paikallinen liisarisoijafaijalatteväestö on kadottanut ne viimeisetkin ajotaidot. Onko oikeasti näin, et lumi on talvella yllätys?
Ehkä ne olikin jotain karjalalippishookoonblööväestöä ja niitä vain jännitti ajaa vilkkaammassa liikenteessä?
 
Ehkä ne olikin jotain karjalalippishookoonblööväestöä ja niitä vain jännitti ajaa vilkkaammassa liikenteessä?

XC90, V90, Mersua, Jaggea jne. ja kuljettajilla jotain helly hansenia tai muuta "muodikasta". Kylä näytti olevan ihan ns kantahesalaista :tup:
 
Lähtökohtaisesti korkeimman väännön kierroksille sovittamalla pitäisi hyötysuhteen olla parhaimmillaan.
Ei, vaan lähtökohtaisesti pienempi osakuorma alentaa kyseisen kierrosluvun hyötysuhdetta. Ts. hyötysuhde on parhaimmillaan, kun ollaan mahdollisimman lähellä kyseisen kierrosluvun maksimivääntöä (-tai tehoa).
 
Kovassa lumituiskussa ajaminen on raivostuttavaa kun eteen sattuu tuon tuosta kuskeja jotka pelkää vastaantulijan nostamaa lumipölläkkää.

Jos et uskalla ajaa muutamaa sekuntia sokkona normaalilla maantien marssivauhdilla niin pudota sitä vauhtia hyvissä ajoin kun vastaan tulee raskasta liikennettä äläkä ala jarruttelemaan vasta siellä lumipilven sisällä.

Tuli tuossa perjantaina ajettua Muoni-Oulu-Rovaniemi lenkki ja täytyy sanoa että eniten pelotti ne jarruttelijat.
 
Noissa lumipyryissä oli jälleen kerran tosi paljon liikkeellä autoilijoita, jotka eivät osanneet laittaa ajovaloja päälle. Nollat taulussa ajellaan vaan tyytyväisenä pelkillä päivävaloilla perä pimeänä. Muutamalle yritin asiasta viestittää vilauttamalla pitkiä tai (taka)sumareita mutta eipä näyttänyt kukaan reagoivan mitenkään.
 
Juu, tuo perjantain myräkkä oli lapissa semmoinen ettei edes vastaantulijan ajovalot näkyneet turvaväliä pidemmälle.
 
Noissa lumipyryissä oli jälleen kerran tosi paljon liikkeellä autoilijoita, jotka eivät osanneet laittaa ajovaloja päälle. Nollat taulussa ajellaan vaan tyytyväisenä pelkillä päivävaloilla perä pimeänä. Muutamalle yritin asiasta viestittää vilauttamalla pitkiä tai (taka)sumareita mutta eipä näyttänyt kukaan reagoivan mitenkään.
Jostain olen kuullut, että uudempien, vähän "hienommalla" valotekniikalla olevien autojen valojen vaihto täydestä automatiikasta manuaalisesti päälle voi olla aika haastavaa varsinkin jos kuski on totuttautunut automatiikan toimintaan.

Tuollainen pyry on juuri sellainen, missä kirkkaus voi olla niin korkea, että automattiikka ei kytke ajovaloja päälle, vaan pitää ne DLR (päivävalot) päällä oli näkyvyys mikä hyvänsä.

Kuskissahan tuo vika lopulta on kun ei autoaan osaa käytää, mutta ei nuo autojen automatiikatkaan kiitosta ansaitse.
 
Yleensä se perältään täysin pimeä auto on joku hinnat alkaen ford tai huihai-kia.
 
Se on harmi, että joitakin häiritsee, mutta aika hyvin selviää säästöliekillä ajamisesta kun katsoo peiliin ettei ole vasemmalla kaistalla tukkona, passaa ohitukset tai kiihdyttää siksi aikaa kun käyttää vasenta kaistaa.

Olet ihana henkilö. Itse ajelen samalla tapaa silloin jos ajelen hissuksiin. Suurin osa ajaa täysin muista tietämättömänä sokeasti sitä vasenta kaistaa motarilla alinopeutta "koska minulla on oikeus" vaikka ihan yhtä nopeasti olisivat perillä sitä oikeaa kaistaa ajaenkin.
 
Nyt oli vahvaa osaamista näkyvissä. Viivasuoralla keskikaiteellisella tiellä 100 km/h alueella katumaasturi 90 asteen kulmassa ojassa ja pienempi auto nokka tulosuuntaan tien reunassa, pieniä jälkiä keulassa. Jälkiä näkyi myös keskikaiteessa.

Vaikutti vähän siltä, että ojaan päätynyt olisi kenties lähtenyt yrittämään ohitusta kaiteen vierestä, ottanut pusun kaiteeseen, osunut ohitettavaan ja jatkanut ojaan. Toivottavasti ei sattunut muuhun kuin syylliseen.
 
Se korpeaa suunnattomasti, kun vastaantulija tuikkaa pitkät valot päälle inasen ennen, kuin on ohittanut. Ihan pikkaisen ottaa silmiin.
Mitenkään korpeemista väheksymättä, mutta saattavat käyttäytyä kuten opetettu. On siis ollut ohjeita/optetusta jossa nimenomaan ohjeistetaan vaihtamaan pitkät ajoissa, ~kohdalla, vähän ennen kohtaamista. Ajatus ettei häikäise vastaantullutta ja samalla maksimoi hyvän valaistuksen (minimoi sen ns pimeän hetken). Koska noin tekee harva, niin siihen vastaantuliana saattaa kiinittää huomiota.

Jos tuolle on kovin herkkä, niin sitten pitää opetella joku konsti miten vahinko mahdollisimman pieni.
 
Ei kai kukaan oikeasti laita pitkiä päälle tarkoituksella ennen kuin keulat on ohittaneet? Tuohan vain häikäisee todella pahasti. Toki keulojen ohittamisen jälkeen voi laittaa pitkät. ja viimeistään perän ohi mentäessä.
 
Ei kai kukaan oikeasti laita pitkiä päälle tarkoituksella ennen kuin keulat on ohittaneet? Tuohan vain häikäisee todella pahasti. Toki keulojen ohittamisen jälkeen voi laittaa pitkät. ja viimeistään perän ohi mentäessä.
Ohjeistus on ollut aina lyödä pitkät päälle ehkä metri ennen autojen keulan kohtaamista tms.
 
Muistan kyllä itsekin, että joskus muinoin autokoulussa opetettiin laittamaan pitkät kohdalla tai hiukan ennen. Oma maalaisjärki on vain taipunut olemaan toteuttamatta tuota ohjeistusta. Häikäiseehän se nyt ihan helvetisti, kun pitkät lyödään kohdalla tai hiukan ennen päälle. Sen verran tulee kilometrejä, että liian moni toimii noin, kun tuolla ajelee.


En tiedä, että opetetaanko nykyään edelleen samaa pitkien käytössä.
 
Tuollainen pyry on juuri sellainen, missä kirkkaus voi olla niin korkea, että automattiikka ei kytke ajovaloja päälle, vaan pitää ne DLR (päivävalot) päällä oli näkyvyys mikä hyvänsä.

Kuskissahan tuo vika lopulta on kun ei autoaan osaa käytää, mutta ei nuo autojen automatiikatkaan kiitosta ansaitse.
Lauantain lumimyräkässä itsellenikin kävi niin että automaattimoodissa pudotti ajovalot pois päältä DLR:ksi, mutta onneksi oli navigaattori (Android Auto/Waze) päällä ja siinä asiantilan huomaa hetkessä kun yömoodi vaihtuu päivämoodiksi = samalla vaihtuu ajovalomoodi. Joten nopea naksautus valokytkimestä tilanteen korjaamiseksi.

Oli kyllä ihan tarpeettoman paljon pimeitä periä liikenteessä ja oma Passat muurasi perän aivan totaalisesti umpeen, vaikka kuinka oli takasumarit päällä. Mutta kun ledit ei vaan sulata perää niin ei sitten.

Noin muuten ilahdutti iltapäivästä Hartola - Lusi välin ohituskaistapätkillä, että kun ohituskaistalla oli aivan jumalattoman paksusti lunta, ettei ihan hyvää vauhtia ajaneesta letkasta kukaan höyrypää saanut päähänsä tehdä kamikazeohitusta, vaan että malttia riitti motarille saakka.:thumbsup:

Moottoritiellä meni ihan vaivattomasti lumipyrystä huolimatta Uudellemaalle saakka kunnes tielaitoksen suolaterroristit paskoi tien täydeksi sohjoksi. :facepalm:
Vitun pösilöt, työntäkää suolanne perseeseenne.
Ei kai kukaan oikeasti laita pitkiä päälle tarkoituksella ennen kuin keulat on ohittaneet? Tuohan vain häikäisee todella pahasti. Toki keulojen ohittamisen jälkeen voi laittaa pitkät. ja viimeistään perän ohi mentäessä.
Valitettavasti kyllä, kun tätä kusipäistä tapaa mainostetaan TM:stä lähtien. Eikö sitä voi odottaa 1-2 sekuntia pidempään kunnes auton keula on kohdalla? Ei se tie häviä siitä mihinkään sekunnin aikana. Tollot.
 
Vielä tuohon herkkyyteen, niin itsellä muutenkin aika huono hämäränäkö, niin varmaan korostaa entisestään ongelmaa(?). Raskasta se kyllä on ajella, kun jokaista vastaantulijaa täytyy aina "varoa", että jos tämäkin on sellainen kuski.
 
matriisi ledit ym. automaattipitkät ei aina toimi kovin hyvin ja muutenkin nämä led valot tuntuu häikäisevän turhan paljon. Fordin valot vielä taittaa usein niin siniseen, että erehtyy hälytysajoneuvoksi.
 
matriisi ledit ym. automaattipitkät ei aina toimi kovin hyvin ja muutenkin nämä led valot tuntuu häikäisevän turhan paljon. Fordin valot vielä taittaa usein niin siniseen, että erehtyy hälytysajoneuvoksi.
Voi olla paljonkin vaihtelua merkkien välillä. Omien ledien käyttäytymistä on tullut kyllä seurattua, että ledit syttyy aika paljon sen jälkeen vasta, kun vastaantulija on ohittanut. Eli omasta mielestä toimii just hyvin, jos ajattelee vastaantulijan näkökulmasta.
 
Vielä tuohon herkkyyteen, niin itsellä muutenkin aika huono hämäränäkö, niin varmaan korostaa entisestään ongelmaa(?). Raskasta se kyllä on ajella, kun jokaista vastaantulijaa täytyy aina "varoa", että jos tämäkin on sellainen kuski.
Se, ja sitten ihan inhimillinen reaktio on siirtää huomio johonkin näköalueen reunalla tapahtuvaan äkkiliikkeeseen, valonvälähdykseen tms.
 
Tuo pitkien ohje taitaa olla jostain kaukaa halogeenien valtakunnasta, jolloin pitkätkään ei paljoa valoa näyttänyt ( toki joissain autoissa on ollut hyvätkin valot). Sekä syttyminen releiden myötä aavistuksen hitaampaa. Nykyään monissa autoissa hieman paremmat valot ja värisävyt on vielä vähän silmälle rasittavammat, joka pahentaa vaikutusta.

Tästä syystä itse en vaihda pitkiä etukäteen, varsinkin kun itsellä on lisävalo keulalla. Mielummin ajan sen sekunnin pidempään lyhkäsillä kuin sokaisen vastaantulijan.
 
Tuo pitkien ohje taitaa olla jostain kaukaa halogeenien valtakunnasta, jolloin pitkätkään ei paljoa valoa näyttänyt ( toki joissain autoissa on ollut hyvätkin valot). Sekä syttyminen releiden myötä aavistuksen hitaampaa. Nykyään monissa autoissa hieman paremmat valot ja värisävyt on vielä vähän silmälle rasittavammat, joka pahentaa vaikutusta.

Tästä syystä itse en vaihda pitkiä etukäteen, varsinkin kun itsellä on lisävalo keulalla. Mielummin ajan sen sekunnin pidempään lyhkäsillä kuin sokaisen vastaantulijan.
Itseasiassa ihan hyvä pointti muuten tuo syttymisaika. Tosin, joissain autoissa kuten esim edellisessä Fordissa ledit syttyivät tarkoituksella pehmeästi kun taas nykyisessä on rehti ja rehellinen on/off. Mutta tuo 1m meni kyllä nätisti halogeenipolttimon syttymisen kanssa yhteen. Olisi täydessä kirkkaudessaan vasta auton rinnalla.
 
Tän syttymiseron huomaa hyvin ledilisävalon kanssa, kanki lävähtää heti päälle, auton omat h7 pitkät tulee perässä.

Varmaan juuri tän takia opastettu inasen ennen kohtaamista vaihtamaan, mutta tuskin siinä kukaan kuolee kun odottaa sen 0.5s että kaveri kerkeää "pois alta".
 
Mukavaa ohittaa motarilla possujonoa, kun kiirekiire tyyppi tulee 5m päähän puskurista välkyttämään valoja. Vasen kaista oli vielä paskassa kunnossa.
 
Valitettavasti kyllä, kun tätä kusipäistä tapaa mainostetaan TM:stä lähtien. Eikö sitä voi odottaa 1-2 sekuntia pidempään kunnes auton keula on kohdalla? Ei se tie häviä siitä mihinkään sekunnin aikana. Tollot.

Ei kai missään neuvota 1-2 sekuntia. Minulle opetettiin autokoulussa auton mitta ennen kohtaamista. Se on 80 + 80 vauhdeissa noin 0.1 sekuntia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 668
Viestejä
4 664 248
Jäsenet
76 464
Uusin jäsen
BlinTV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom