Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei millään pahalla, mutta aika huono näkö saa olla jos ei huomaa onko muissa/omassa autossa ajovalot päällä vai ei. Suosittelen käymään optikolla tarkistuttamassa näön, aivan näin rehellisesti.
 
Ei millään pahalla, mutta aika huono näkö saa olla jos ei huomaa onko muissa/omassa autossa ajovalot päällä vai ei. Suosittelen käymään optikolla tarkistuttamassa näön, aivan näin rehellisesti.
Jos ei vartavasten katso niin ihan mahdollista ettei huomaa, joissain automalleissa ei ole ns silmiinpistävää helppoa.
Jos taasen katselee muiden autoja, niin sama homma ja osassa taasen tuntematta toteutustapoja voi jäädä arpapohjalle.

On automalleja joissa tilanne paljon selkeämpi.

(oletus että ei puhuta jostain merkkivalosta , vivun asennosta jne, eikä siitä että kuljettaja renee vaoloja päälle/pois)
 
Onko tosiaan näin? Lain mukaanhan suuritehoiset valot omaavissa autossa pitää olla ajovalonpesurit.

Pienitehoisilla 25 W xenoneilla pesureita ei vaadita, mutta eipä niitä juuri näy perus-halogeenivaloissakaan.


Ei millään pahalla, mutta aika huono näkö saa olla jos ei huomaa onko muissa/omassa autossa ajovalot päällä vai ei.

Kehä 1 on niin hyvin valaistu ettei sitä välttämättä huomaa hiljaisinakaan aikoina, saati sitten työmatkaruuhkassa. En tiedä miten optikolla käynti auttaisi hämäränäköön, ehkä noiden valottomien pitäisi kuitenkin lopettaa luurin näpräily ajossa ja opetella autonsa hallintalaitteet ja toiminnot?
 
Jos on hajataittoa, niin se korostuu hämärässä. Itselläni on, havaittiin joskus 19-vuotiaana. Hankin silmälasit ja tämän jälkeen näen mainiosti myös hämärässä. Saan ajaa kyllä autolla ilman silmälasejakin, mutta pidän aina silmälaseja.

Olen samaa mieltä tuosta, että ihmisten olisi syytä opetella omien ajoneuvojensa hallintalaitteet ja toiminnot. Ikävä kyllä ihmisiä ei nykyään kiinnosta muu kuin matkustaa kuskin paikalla räpeltäen sitä puhelinta.
 
Juu kyllä tuo oma faija valittelee jos on yhtään hämärää mutta itsellä taas on ihan ok näkö. Olosuhteet vaan sopivan hiljaiset, pientareet leveät yms niin ei se valo paljoa heijastele. Takuulla toki sitä että tietää että ne ovat päällä ja ei tule edes katsoneeksi mutta esim tuossa yhtenä iltana lähdin kotoa kiireessä enkä muistanut harjata lumia valojen päältä. Eipä sitä edes huomannut ennen kuin ajoviima alkoi puhaltaa lumia veke ja valokuvia tuli esiin. Sen verran hyvin ihmisen silmä tottuu ja PK-seudulla on niin paljon katuvalaistusta.
 
Ei millään pahalla, mutta aika huono näkö saa olla jos ei huomaa onko muissa/omassa autossa ajovalot päällä vai ei. Suosittelen käymään optikolla tarkistuttamassa näön, aivan näin rehellisesti.
Syksyllä ei huomaa yhtään, jos on kosteeta, vaikka olisikin hämärää, valoisalla ei myöskään huomaa. Tuskin se optikko kuitenkaan minun valoja tulee tarkastamaan, että näkisin paremmin. Ei oikein pitkiäkään kehtaisi kaupungissa käyttää normaalin liikenteen seassa. Tietysti vastaan tulee niitä autoja, joissa valot on kirkkaammat kuin normaalit pitkät.
 
Ettekö te ihan oikeasti katso niitä omien ajovalojen kuvioita koskaan? Mahdollisuuksiahan on jatkuvasti. Parkkipaikalla aitaa/seinää vasten, liikennevaloissa seistessä näkyy heijastus edessä olevan auton kontissa jne jne.
 
Ettekö te ihan oikeasti katso niitä omien ajovalojen kuvioita koskaan? Mahdollisuuksiahan on jatkuvasti. Parkkipaikalla aitaa/seinää vasten, liikennevaloissa seistessä näkyy heijastus edessä olevan auton kontissa jne jne.
Tottakai. Mutta jos valoja ei ns tarvitse vaan valoa on tarpeeksi, ei niitä huomioi ja keskittyy ihan vaan ajamaan. Jos taas olisi tilanne ettei näkyvyyttä olisi niin valoihin kiinnittäisi ihan eritavalla huomiota.
 
Nyt ei taida olla kyse tämän ketjun osallistujista, vaan arvuutellaan noiden liikenteessä bongattujen valottomien syitä.
 
Viittasin enemmän tuohon @Cortonki viestiin, mutta sama se. Näkeehän kuvion päivälläkin kun vain osaa katsoa.

Vai onko kyse nyt enemmän siitä, että luotetaan auton ilmoittavan esim. palaneista polttimoista, eikä siis enää itse tarkkailla ajopelin kuntoa siten kuin vielä 10-20 vuotta sitten oli tapana?
 
Voin kyllä yhtyä siihen, että autolla missä on esim keskitason halogeenit valojen puuttumista on hyvin haastavaa huomata normaalisti valaistulla kadulla. Olisiko kerran pari käynyt itselle niin että valot jäivät pois ja vasta vilkuttelusta tajusin kun oli joku auto lainassa missä ei ollut automaattisia valoja joihin on tottunut. (Eli aina päällä olevia jotka sammuu kun auto sammuu)
 
Itellä on autossa valot aina päällä asennossa niin ei tarvitse miettiä. Toki kylmällä startatessa (-20~) tai autoa putsattaessa kääntänyt pois päältä (jättää vain lähivalot eteen).

Tiedä sitten onko tuosta valojen kääntämisestä pois päältä kylmällä mitään hyötyä.
 
Viittasin enemmän tuohon @Cortonki viestiin, mutta sama se. Näkeehän kuvion päivälläkin kun vain osaa katsoa.

Vai onko kyse nyt enemmän siitä, että luotetaan auton ilmoittavan esim. palaneista polttimoista, eikä siis enää itse tarkkailla ajopelin kuntoa siten kuin vielä 10-20 vuotta sitten oli tapana?
Jos näkee niin ajaa liian lähellä muita. Omalla kohdalla on täysin sama tietyissä olosuhteissa onko valot päällä vai ei, kun itse en niistä hyödy, mutta muut sentään huomaa paremmin minut.
 
Pienitehoisilla 25 W xenoneilla pesureita ei vaadita, mutta eipä niitä juuri näy perus-halogeenivaloissakaan.




Kehä 1 on niin hyvin valaistu ettei sitä välttämättä huomaa hiljaisinakaan aikoina, saati sitten työmatkaruuhkassa. En tiedä miten optikolla käynti auttaisi hämäränäköön, ehkä noiden valottomien pitäisi kuitenkin lopettaa luurin näpräily ajossa ja opetella autonsa hallintalaitteet ja toiminnot?
Täytyy olla surkeat valot jos ei jo hieman hämärässä huomaa etteivät ne ole päällä.
 
Voin kyllä yhtyä siihen, että autolla missä on esim keskitason halogeenit valojen puuttumista on hyvin haastavaa huomata normaalisti valaistulla kadulla. Olisiko kerran pari käynyt itselle niin että valot jäivät pois ja vasta vilkuttelusta tajusin kun oli joku auto lainassa missä ei ollut automaattisia valoja joihin on tottunut. (Eli aina päällä olevia jotka sammuu kun auto sammuu)
Tuota tuli aina harrastettua kesällä Datsunilla :D. Ei niitä valoja tosin meinannut hämärässäkään huomata kuin sillointällöin (naarmuiset vanhat umpiot) ja vanhan auton omat jutut. Totesi sitten vain että melkeinpä sama onko ne valot päällä vai ei kun perässä palaa valot, keulalla parkit ovat yhtä kirkkaat kuin ajovalot (juu juu rajusti kärjistettyä) :D.

Hyppy vuoden tai kaksi vanhasta autosta 70-luvun kippoon säännöllisesti tekisi monelle oikeasti hyvää niin oppisi taas kunnioittamaan sitä autoa ja omaa henkeä. Hyppää moiseen vanhaan ritsaan niin tajuaa miten paljon uudessa autossa ottaa itsetäänselvänä. ABS, ajonvakautus, jarrut, teho, automaattipyyhkijät, automaattivalot, keskuslukitus tai huomana jopa kaukosäätöinen sellainen... Olen oikeasti todella iloinen että ensimmäinen kippo oli 60-luvulta ja pari seuraavaakin olivat ilman mitään ajoapuja tai herkkuja. Oppi ajamaan autoa eikä vain istumaan sen kyydissä ja jos jotain meinasi käydä, tiesit heti ketä syyttää. Jos kuplassa meinasi perse irrota tai liikenteenjakaja lähestyä kun keula on plaanissa sateisella kehällä niin tiesit samantien että tuli prkl mogattua ja on itsestä kiinni saada homma hoitoon.
 
Oletko ottanut huomioon sitä, että syynä saattaa olla esim. liikennevalojen sijoittelu siten, ettei niitä näe kunnolla jos ajaa ihan viivaan kiinni?

Tietääkseni ihmisillä on niska ja sillä pystyy päätä kääntämään ja liikuttelemaan eri suuntiin. Myös sitä omaa ruhoaan voi siinä istuimessa liikutella. Jos on niin vitun tyhmä ihminen ettei em. asioita osaa tehdä nähdäkseen liikennevalot, niin kannattaa siinä tapauksessa viedä kortti suosiolla takaisin piipaamiehille. Sillä tälläinen henkilö ei ole kykenevä liikkumaan liikenteessä vaarantamatta muiden liikkujien henkeä ja terveyttä.

Kun puhutaan noista välien jättämisestä kaupungeissa, niin kyllä sillä alkaa olemaan vaikutusta. 5 autoa jättää edessä olevaan 3m väliä, niin yllättäen alkaa viemään sitä tilaa. Täyttä paskapuhetta, että kyseessä on mistään turvallisesta välimatkasta edessä olevaan. Juurikin tälläisiä idioottimaisia tekosyitä, joita nämä liikenteessä olevat vatipäät selittelevät itselleen, kun eivät pysty myöntämään, että ovat vaan paskoja kuskeja.
 
Tietääkseni ihmisillä on niska ja sillä pystyy päätä kääntämään ja liikuttelemaan eri suuntiin. Myös sitä omaa ruhoaan voi siinä istuimessa liikutella. Jos on niin vitun tyhmä ihminen ettei em. asioita osaa tehdä nähdäkseen liikennevalot, niin kannattaa siinä tapauksessa viedä kortti suosiolla takaisin piipaamiehille. Sillä tälläinen henkilö ei ole kykenevä liikkumaan liikenteessä vaarantamatta muiden liikkujien henkeä ja terveyttä.

Kun puhutaan noista välien jättämisestä kaupungeissa, niin kyllä sillä alkaa olemaan vaikutusta. 5 autoa jättää edessä olevaan 3m väliä, niin yllättäen alkaa viemään sitä tilaa. Täyttä paskapuhetta, että kyseessä on mistään turvallisesta välimatkasta edessä olevaan. Juurikin tälläisiä idioottimaisia tekosyitä, joita nämä liikenteessä olevat vatipäät selittelevät itselleen, kun eivät pysty myöntämään, että ovat vaan paskoja kuskeja.
En minä ainakaan kehtaa huvikseen olla etukenossa, että näkee liikennevalot, kun kaikki valot ei ole risteyksen toisella puolella. Lähinnä kiinnostaa, että miten sillä omalla istumisella liikennevaloissa vaarantaa muiden hengen, jos koitetaan parantaa omaa näkyvyyttä?

Ennemmin siellä on vaaraksi henkilö, joka höyryää milloin mistäkin ja käy mittaamassa jokaisen auton välin rullamitalla ohimennen, jokaista kyllä vituttaa joskus ja omakohtaisesti se on muiden överiksi vedetty tarpeeton himmailu ilman syytä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Tietääkseni ihmisillä on niska ja sillä pystyy päätä kääntämään ja liikuttelemaan eri suuntiin. Myös sitä omaa ruhoaan voi siinä istuimessa liikutella. Jos on niin vitun tyhmä ihminen ettei em. asioita osaa tehdä nähdäkseen liikennevalot, niin kannattaa siinä tapauksessa viedä kortti suosiolla takaisin piipaamiehille. Sillä tälläinen henkilö ei ole kykenevä liikkumaan liikenteessä vaarantamatta muiden liikkujien henkeä ja terveyttä.

Kun puhutaan noista välien jättämisestä kaupungeissa, niin kyllä sillä alkaa olemaan vaikutusta. 5 autoa jättää edessä olevaan 3m väliä, niin yllättäen alkaa viemään sitä tilaa. Täyttä paskapuhetta, että kyseessä on mistään turvallisesta välimatkasta edessä olevaan. Juurikin tälläisiä idioottimaisia tekosyitä, joita nämä liikenteessä olevat vatipäät selittelevät itselleen, kun eivät pysty myöntämään, että ovat vaan paskoja kuskeja.
Vaikutat juuri sellaiselta kaverilta, jonka mielestä Karjala on ainut oikea olut ja muut paskaa, kaikki muut on idiootteja ja jokaisesta pienestäkin virheestä liikenteessä pitäisi käydä palauttamassa ajokortti. Hengitys käy raskaasti suun kautta. En tietenkään sano, että olisit tällainen, vaikutat vain. Näitä näkee jokaisessa Iltalehden kommenttiosiossa runsaasti.
 
En minä ainakaan kehtaa huvikseen olla etukenossa, että näkee liikennevalot, kun kaikki valot ei ole risteyksen toisella puolella. Lähinnä kiinnostaa, että miten sillä omalla istumisella liikennevaloissa vaarantaa muiden hengen, jos koitetaan parantaa omaa näkyvyyttä?

Ennemmin siellä on vaaraksi henkilö, joka höyryää milloin mistäkin ja käy mittaamassa jokaisen auton välin rullamitalla ohimennen, jokaista kyllä vituttaa joskus ja omakohtaisesti se on muiden överiksi vedetty tarpeeton himmailu ilman syytä.

Et tietenkään kehtaa. Ei ole mikään yllätys. Ajattelisit joskus muitakin etkä vain sitä omaa napaasi tuijottaisi, niin ehkä tajuaisit.
Vaikutat juuri sellaiselta kaverilta, jonka mielestä Karjala on ainut oikea olut ja muut paskaa, kaikki muut on idiootteja ja jokaisesta pienestäkin virheestä liikenteessä pitäisi käydä palauttamassa ajokortti. Hengitys käy raskaasti suun kautta. En tietenkään sano, että olisit tällainen, vaikutat vain. Näitä näkee jokaisessa Iltalehden kommenttiosiossa runsaasti.

Vaikuttaa siltä, että olet katsellut peiliä liikaa.
 
Et tietenkään kehtaa. Ei ole mikään yllätys. Ajattelisit joskus muitakin etkä vain sitä omaa napaasi tuijottaisi, niin ehkä tajuaisit.
Jos et ymmärrä, että kaikkia ei kiinnosta siinä etukenossa tähystää niska vääränä ylöspäin pienen matkan takia, jolla ei ole kenenkään kohdalla mitään merkitystä. Ajattelisit joskus toistenkin niskaa tai hyvinvointia oman napasi katsomisen sijaan. Mitä sanoisit, että kummasta asennosta lähtee nopeammin liikkeelle, jos verrataan normaaliin asentoon ja itselle sopivaan etäisyyteen?
 
Viimeksi muokattu:
Jos parin metrin väli valoissa saa veren noin kiehumaan, kannattaisi varmaan palauttaa ajokortti ja matkalla hakea verenpainelääkkeet.
Tämän ketjun otsikko on jo sellainen että se kerää tänne porukkaa joilla ei pää kestä liikenteessä. Toisinsanoen oletettavasti tämän ketjun kommentoijat ovat keskimääräistä heikompia kuskeja ja kyllä sen kommenteista näkee.

Vähän sama kuin olisi ketju "mikä harmittaa kassajonoissa" ja siellä porukka huutelisi miten kaikkien muiden kassalle jonottajien pitäisi tilata ruokansa ja jos eivät sitä tajua niin ne voi hyvällä omallatunnolla ohittaa. Ja ne vasta paskoja tyyppejä ovat jotka ostavat jotain parsakaalia(avensis kuskit), tyrkkään heti nurin jos näen sellaisen jonossa! ;)
 
Ööm... en mä käsittääkseni sanonut, että sitä kuviota pitäisi kesken ajon tarkkailla, vaan silloin kun ollaan sopivassa kohtaa seisahduksissa.
Eri kirjoittajilla taitaa olla keskenään ihan eri tilanteet ja ajoneuvot mielessä.

Jos arvotaan muiden liikkujien ajoneuvoja, ns malli ja toteutus määrä on valtava, harvalla osaamista erottaa ne laajasti toisissaan ja syntyy ihan vilpittömiä tilanteita missä luulee jonkin ajelevan vajailla valoilla, vaikka on ajovalot kytketty ja toimivat.
Varsinaisten ajovalojen (ne missä pitkät toimii) ja jonkin päivä totetuksen ero voi näyttää lähinnä kirkkaus erolta ja voi sitä pitkälti teknisesti ollakkin.

Kaikki ei ole perehtynyyt moderneihin toteutuksiin ja ne "päivävalot" voi häiriät enemmämn kuin alasuunnatut pitkät jossain kotterossa.

Jos taasen kuski miettii ajamansa auton valoja, jos aisa askarruttaa niin paljon että tulee mieleen mennä parkkiin, niin eiköhän pienemmällä vaivalla arvo mittaristosta/vivuista/näytöstä, ja kokeilee vielä pitkiä.

"poltinviasta" ei ollut puhe, mutta niistä alkaa jo moni vanhankin malli huomautteleen, mutta niissä kai se opetus että hyödynnetään heijastavia pintoja, täydentämässä niitä "normaaleja tarkistuksia" mitän haltijat tekevät miten kukin sattuu tekemään.


Ehkä keskustelissa sekoitti vielä se että mistä valoista puhutaan, joku ehkä mielsi että ajoneuvosta kaikki valota pois päältä ja joku nimenomaan puhu niistä ajovaloista mitkä pitäisi olla mm tunnellissa (missä yleensä autoissa toimii pitkät)

Ja vain selvästi osa mietti sitä omaa käyttöautoa, päätellen näistä valokuviojutuista tai niiden puutteesta.
 
Tämän ketjun otsikko on jo sellainen että se kerää tänne porukkaa joilla ei pää kestä liikenteessä. Toisinsanoen oletettavasti tämän ketjun kommentoijat ovat keskimääräistä heikompia kuskeja ja kyllä sen kommenteista näkee.

Vähän sama kuin olisi ketju "mikä harmittaa kassajonoissa" ja siellä porukka huutelisi miten kaikkien muiden kassalle jonottajien pitäisi tilata ruokansa ja jos eivät sitä tajua niin ne voi hyvällä omallatunnolla ohittaa. Ja ne vasta paskoja tyyppejä ovat jotka ostavat jotain parsakaalia(avensis kuskit), tyrkkään heti nurin jos näen sellaisen jonossa! ;)

Mulle tulee lähinnä noista nitpickaajista mieleen että autoilu on maailman tärkein asia ja liikenteessä ollaan koko ajan ylivirittyneessä tilassa ja päljyillään muiden tekemiä virheitä ja "virheitä" silmä kovana. Sitten saadaan orgasmi kun huomataan joku virhe jonkun ajamisessa. Sitten on mukava suu vaahdossa postailla foorumille miten saatanan paskoja muut kuskit ovat. Samat ihmiset todennäköisesti on näitä "STOP AUTOILIJOIDEN KURITUS", sähköautobingokuponkien täyttäjiä ja Convoy 2022 spedejä.
 
Mulle tulee lähinnä noista nitpickaajista mieleen että autoilu on maailman tärkein asia ja liikenteessä ollaan koko ajan ylivirittyneessä tilassa ja päljyillään muiden tekemiä virheitä ja "virheitä" silmä kovana. Sitten saadaan orgasmi kun huomataan joku virhe jonkun ajamisessa. Sitten on mukava suu vaahdossa postailla foorumille miten saatanan paskoja muut kuskit ovat. Samat ihmiset todennäköisesti on näitä "STOP AUTOILIJOIDEN KURITUS", sähköautobingokuponkien täyttäjiä ja Convoy 2022 spedejä.

Heh, vähän sama fiilis itsellä. Tää on tech-bbs:n huvituttavin ketju ;)

--

Onhan tuossa omituista käyttäytymistä näkynyt vaikka kuinka tänäkin talvena. Turun päässä motarilla joku päätti ottaa musta mallia kun lähdin ohittamaan jonoa kohtalaisen loskaisella tiellä ja uskallus riitti siihen vasemmalle kaistalle siirtymiseen just mun eteen. Siihen se sitten jäi ajamaan sitä jonon vauhtia, ~70km/h. Pari kertaa lumputin valoa että väistäs nyt takas tai aja kovempaa, mutta mitään ei tapahtunut, joten siinä sitten mentiin peräkkäin. En tiedä pääsikö koskaan takaisin oikealle kaistalle kun mä pääsin perille ja vaihdoin parin auton välistä ulosmenorampille.

Toinen oli joku Citruuna-kuski joka pysäytti autonsa Turun ohikulkutien loppupäässä missä tietyön takia on sellainen pieni shikaani. Pysäytti autonsa kun sen takana ollut Octavia oli vissiin liian lähellä, tosin mitäs ajaa koko matkan 40 lasissa kuudellakympillä ja 50 siinä pienellä 80 pätkällä... Mä ehtisin jo laittaa yhden jalan ovesta ulos ja ihmettelemään että mitä helvettiä kun mielenosoitus päättyi ja citikka pääsi liikkeelle. Siitä sitten uudelle 4-kaistaiselle osuudelle ja ohi perkeleesti, siellä se sitten lumputti valoja kaikille ohittajille kun menivät "vaarallisen näköisesti ohi" tai jotain. Yhtään en ymmärrä mitä se pelkäs, sen 40 ymmärsin niissä tietyön pienissä shikaaneissa ja olisin ymmärtänyt siellä tietyön lopussa, mutta muuten siinä ei ollut mitään mieltä. Pelkäskö jäisiä urien reunoja, jäätä urissa vai ihan vaan oli pää jäässä...

Mut ei näistä mitään vitutusta irtoa, kun näitä riittää joka viikonpäivälle. Ohi vaan ja kerätään tööttäykset ja lumputukset, niistä saa pisteitä :)
 
Tässä parin korona vuoden aikana olen selvästi huomannut, että liikenteessä on nyt enemmän ihmisiä, jotka ovat aiemmin liikkuneet julkisilla tai toisten kyydillä.
Ajamiseen ei tunnu olevan minkäänlaista rutiinia ja jos keli on vähänkään huonompi, niin ajaminen muuttuu vieläkin epävarmemmaksi.

Sitten osa porukasta on taantunut ( ilmeisesti somen ja tositelevision takia :rofl2: ) sellaiselle tasolle, että mihinkään ei jakseta keskittyä kahta sekuntia pidempään, omaa järkeä ei voida käyttää mihinkään, toisia ei osata ottaa ollenkaan huomioon ( liittyy järjenkäyttöön ) ja ainut mikä kiinnostaa on puhelimen jatkuva veivaaminen.

Nämä matkustavat tuolla liikenteessä autonsa kuljettajan paikalla ja veivaavat sitä ipuhelinta joka välissä, jolloin auto kulkee miten sattuu ja vaappuu puolelta toiselle.

Toki sitten on vanhuksia ja muuten fyysisesti ( tai henkisesti ) rajoittuneita, joilta ajaminen ja reagointi ei suju niin sukkelasti.
Heille sallittakoon ajaminen hieman verkkaisemmin omien kykyjensä mukaan, kunhan eivät ole vaaraksi itselleen tai muille.

Osalla porukasta on taas sellainen kultakalan muisti, että vaikka olisi ajettu samaa reittiä töihin viimeiset 20 vuotta, niin silti kaikki käännökset ja ryhmittymiset tulevat eteen, kuin ajaisivat reittiä huonon navin kanssa ensimmäistä kertaa elämässään.
 
Jotkut meistä eivät käytä autojaan harjapesuissa, eivät nojaile autoihinsa, laske mitään maalipinnalle tms. Halutaan pitää auto oikeasti fiininä. Juu on kovavahat pinnassa mutta moni lumiharja on todella karkea jotta saadaan tarpeeksi vahvaksi paksun painavan lumen pois saamiseksi ja se kyllä jättää kivoja jälkiä.

Itse tarvittaessa nojailen autoon (en likaiseen), käytän lumiharjaa, lasken laukkuja ja ostoskasseja katolle ja konepellille. Ei noista mitään jälkiä jää, jos on normaali auto. Auto käy myös harjapesussa, muuten en sitä pese. Autot on suuniteltu käytettäväksi noin ja kestävät sen. Sienellä en auton maalipintaa pesisi koskaan miltään osin.
 
Tietääkseni ihmisillä on niska ja sillä pystyy päätä kääntämään ja liikuttelemaan eri suuntiin. Myös sitä omaa ruhoaan voi siinä istuimessa liikutella. Jos on niin vitun tyhmä ihminen ettei em. asioita osaa tehdä nähdäkseen liikennevalot, niin kannattaa siinä tapauksessa viedä kortti suosiolla takaisin piipaamiehille. Sillä tälläinen henkilö ei ole kykenevä liikkumaan liikenteessä vaarantamatta muiden liikkujien henkeä ja terveyttä.
Mitä työkseni isoa autoa ajan, niin jätän sen auton just siihen kohtaan, jossa näen normaalista asennosta omat liikennevaloni.
Tämän takia pystyn seurata niitä omia valoja, sekä muuta liikennettä, pelkällä pään kääntelyllä.

Ja aivan saman teen pikkuautollakin.
 
Paljon aiemmin kirjoitin havainnosta että ärsyttävimmät kanssa-autoilijat näyttäisi olevan useasti keltatakkisia pakettiautokuskeja... Tänään ajoin ison merkkikorjaamon ohi jonka pihalla oli oikomiseen menossa olevia raatoja. Autot kahdessa rivissä ja toinen rivi pelkkiä valkeita pakuja, niissä suurimmassa osassa joku "raksa ja asennus" tarrat. Jokainen paku oli koko keula läjässä.
Muistetaan se kelin mukainen turvaväli ja ei räplätä puhelinta ajaessa. :hmm:
 
Paljon aiemmin kirjoitin havainnosta että ärsyttävimmät kanssa-autoilijat näyttäisi olevan useasti keltatakkisia pakettiautokuskeja... Tänään ajoin ison merkkikorjaamon ohi jonka pihalla oli oikomiseen menossa olevia raatoja. Autot kahdessa rivissä ja toinen rivi pelkkiä valkeita pakuja, niissä suurimmassa osassa joku "raksa ja asennus" tarrat. Jokainen paku oli koko keula läjässä.
Muistetaan se kelin mukainen turvaväli ja ei räplätä puhelinta ajaessa. :hmm:
Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.
 
Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.
Havaintoni tukee tätä, se toinen rivistö henkilöautoja oli enin osa perään tai kylkeen ajettuja. Tilastoa tosin häiritsee se että ne todella mällätyt kuten ympäriajetut viedään romutettavaksi.
 
Kyseisistä ohjeista mitään tietämättömät aika usein esittävät ihan tosissaan väitteitä että joku taho laskee siellä rajoitusta ilman syytä ihan vittuillakseen.

Kun olet selvästi asiasta hyvin perillä, niin tiedät myös että nopeusrajoituksia vaikkapa pääkaupunkiseudun alueella ohjaavat myös muut asiat kuin turvallisuus. Nopeusrajoituksia voidaan laskea myös esimerkiksi liikennemelun vähentämiseksi, tai joukkoliikenteen aseman parantamiseksi. Nämä, ja muut periaatteet löytyvät kaupunkien dokumenteista.

Tämä ei kyllä liity mitenkään alkuperäiseen pointtiini, joka koski sitä miten hölmöltä näyttää kun joku selvästikin ajelee talvikelillä jonkun nyrkkisäännön mukaan että 20km/h rajoituksen alle on turvallinen vauhti. Eli 60-alueella ajellaan 40km/h, 80-alueella 60km/h, 100-alueella 80km/h. Kiitos kuitenkin että sivistit liikennemerkkiohjeesta!
 
Paljon aiemmin kirjoitin havainnosta että ärsyttävimmät kanssa-autoilijat näyttäisi olevan useasti keltatakkisia pakettiautokuskeja... Tänään ajoin ison merkkikorjaamon ohi jonka pihalla oli oikomiseen menossa olevia raatoja. Autot kahdessa rivissä ja toinen rivi pelkkiä valkeita pakuja, niissä suurimmassa osassa joku "raksa ja asennus" tarrat. Jokainen paku oli koko keula läjässä.
Muistetaan se kelin mukainen turvaväli ja ei räplätä puhelinta ajaessa. :hmm:
Pakukuskin kelin mukainen turvaväli on 10 m hyvällä säällä ja 5 m huonommalla, ettei edessä oleva vain katoa näkyvistä esimerkiksi lumipilven taakse. Hands-free taas tarkoittaa, että kumpikin käsi on irti ratista. Toisessa puhelin ja toisessa papereita.

Tähän on aika looginen selitys. Auto ei ole oma niin ei kiinnosta mitä muut kanssakulkijat menosta ajattelee tai jos jotain kolhua tulee.
Olen parhaimmista suorituksista tavannut lähettää kunniakirjan yrityksen sähköpostiosoitteeseen, että tietävät mainoksen tulleen havaituksi. Josko palaute vaikka löytäisi tiensä kuskinkin korviin ja alkaisi kiinnostamaan, minkälaisen kuvan antaa yrityksestä.
 
Eilen saikin pitkästä aikaa tossa hämeenlinnan motarin kurvista ajaa 100kmh rajotuksella. Ajelin 80kmh kun olis muuten löytänyt itsensä ojasta, about talven liukkain päivä taisi olla.

Tänään sitten sula tie ja inasen loskaa, 80kmh rajotus. Ajelin satasta.

Ihan kiva jos noilla tikkareilla olis jotain tekemistä oikeiden ajo olosuhteiden kanssa.
 
Lähde ajoissa niin ei tule kiire. Turha valittaa muiden ajotyylistä, jos omasi on yhtä häiritsevää.
Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.
Menet kauppaankin varmaan tuntia aiemmin ihan vaan että pääsis jonottamaan koska eihän se mitään haittaa vaikka vähän verkkaista touhua onkin.
 
Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.
Menet kauppaankin varmaan tuntia aiemmin ihan vaan että pääsis jonottamaan koska eihän se mitään haittaa vaikka vähän verkkaista touhua onkin.
Kauppaan kannattaa mennä hiljaiseen aikaan jos muut häiritsevät. Sama pätee liikenteeseen.
 
Ei kukaan mistään kiireestä mitään puhunut.
Menet kauppaankin varmaan tuntia aiemmin ihan vaan että pääsis jonottamaan koska eihän se mitään haittaa vaikka vähän verkkaista touhua onkin.
Sitten ei kai tarvitse "kuroa" keskinopeutta takaisin.

Noin yleisesti (ei nimerkkiin)

Varmaan suurinta osaa autoilijoista jotka ajavat ns tarveajoa niin ärsyttää jos matkalla tulee yllättäviä viivästyksiä. Joillakkin tuntuu olevan ongelmia säännöllisesti, joillakkin ongelmat alkaa jo siitä jos kanssa-autoilia ajaa rajoitusten mukaan.

Omalukunsa on ne kuskit joilla aikataulutus on tehty sen mukaan että ajetaan ylinopeutta, jolloin jo tilanne nopeuden sovitus kaataa korttitalon.

Jos ns vakioreitillä toistuvasti tulee raskaita aikataulu pettymyksiä, niin aikataulut vaatii kyllä korjausta.


Jotkut löytävät ne uunot liikenteestä ja joutuvat haastaviin tilanteisiin, jos se yksittäinen riesa on aina reitillä, niin se on ennustettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kauppaan kannattaa mennä hiljaiseen aikaan jos muut häiritsevät. Sama pätee liikenteeseen.
Niin tai vaikka lopettaa työnteon niin ei tarvitse ajaa työmatkojakaan ollenkaan.
Sitten ei kai tarvitse "kuroa" keskinopeutta takaisin.

Ihan oman mielenterveyden takia tarvitsee. sellaista köröttelyä ja junnaamista ei kukaan jaksa. Ihan sama efekti tulee jos kaupan käytävillä porukka tupeksii kun yrität itse liikkua.

Mukavampaa, turvallisempaa ja joutuisampaa ajella reipasta matkavauhtia kuin jäädä kykkimään aina jokaisen munijan taakse.
 
Joidenkin ihmisten dialogista tämä yllämainittu "reippaan matkavauhdin tarve" on havaittavissa. :kahvi:
 
Ihan oman mielenterveyden takia tarvitsee. sellaista köröttelyä ja junnaamista ei kukaan jaksa. Ihan sama efekti tulee jos kaupan käytävillä porukka tupeksii kun yrität itse liikkua.

Miten muiden turvallisuus ? vähän arveluttaa tuo hoitomuoto.

Mukavampaa, turvallisempaa ja joutuisampaa ajella reipasta matkavauhtia kuin jäädä kykkimään aina jokaisen munijan taakse.
Olisko tuossa "reipasta" matkavauhti se syy miksi muita tulee peräedellä vastaan.

Jos siellä edessä alkaa takavalot näkymään, niin napsuttelee siitä vakkarista vauhtia pois.

Usein kyse siitä että kilpailuvietti ajaa muun ajattelun ohi., ymmärrän erittäin hyvin että jos takavalot alkaa näkymään, niin herkästi käy toisin päin että lisääkin napsun pari että pääsee tuntumaan ja ohituspaikkaa etsimään.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuo on ihan loogista ja normaali pyrkimys parempaan ihan missä tahansa. On ihmisiä jotka makaa lamaantuneena kotona kaaoksen keskellä kun "näinkin menee", ja sitten ihmisiä jotka halua enemmän, tehokkaammin, nopeammin etc.

Se on ihan luonnollista ainakin itselleni että jos jotain voi tehdä tehokkaammin niin siihen pyritään.



Miten muiden turvallisuus ? vähän arveluttaa tuo hoitomuoto.

No sitähän tuossa aiemmin tolkutinkin että se ajokortin vaatimustaso on liian matala ja tarpeeksi ei testata sitä ajokykyä sitten iän karttuessa. Kyllä suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan pitää pystyä normaaleissa keliolosuhteissa ajelemaan kun ne on valmiiksi mietitty niin että suunnilleen ankkakin pystyy ajamaan autolla sitä vauhtia. Jos 100km/h alueella ajetaan 70kmh koska pelätään turvallisuuden puolesta, ei ainakaan henkilöauto ole silloin oikea tapa liikkua.
 
Se on ihan luonnollista ainakin itselleni että jos jotain voi tehdä tehokkaammin niin siihen pyritään.
Oletko miettinyt miten voisi käyttää ajoajat tehokkaammin hyödyksi ? Eli se tehokkuus ei olisikaan enään kiinni siitä kestääkö ajomatka vähän pidempään. Riskikin kannattaa hinnoitella.

Toinen sitten se ajoitus, ja matkojen optimointi, minimointi.
 
Viimeksi muokattu:
kun bensa maksaa 2€/l niin ottamalla vartti lisää matka-aikaa, alkaa säästöt polttoaineessa olla jo aika merkittäviä. Jos ei ole kiire, niin miksi painaa pipo kireellä kokoajan, autossa on ihan mukava matkustaa. Sen ymmärrän, jos jollain kyykkypyörällä ajaa, että on pakko vetää itsemurhavauhtia koska on niin epämukava matkustaa.
 
Mielestäni tuo on ihan loogista ja normaali pyrkimys parempaan ihan missä tahansa. On ihmisiä jotka makaa lamaantuneena kotona kaaoksen keskellä kun "näinkin menee", ja sitten ihmisiä jotka halua enemmän, tehokkaammin, nopeammin etc.

Se on ihan luonnollista ainakin itselleni että jos jotain voi tehdä tehokkaammin niin siihen pyritään.
Paremmuudesta en tiedä. Enemmän polttoainetta kuluu ja lyhyillä matkoilla ajallinen säästö voi olla mitätön. Ulottuuko tehokkuus myös muille elämän osa-alueille vai koitetaanko sillä vaan perustella omaa tarvetta ajaa ylinopeutta? :hmm:

Ja se on myös jännä, että jos kritisoidaan ylinopeutta ajamsesta, niin sitten usein vedetään 70 km/h köröttelykortti keskusteluun mukaan.
 
kun bensa maksaa 2€/l niin ottamalla vartti lisää matka-aikaa, alkaa säästöt polttoaineessa olla jo aika merkittäviä. Jos ei ole kiire, niin miksi painaa pipo kireellä kokoajan, autossa on ihan mukava matkustaa. Sen ymmärrän, jos jollain kyykkypyörällä ajaa, että on pakko vetää itsemurhavauhtia koska on niin epämukava matkustaa.
Tosin joillain autoilla (suurimalla osalla millä itse olen ajanut) meno on taloudellisinta noin 90 km/h vauhdissa, eli perus 80 km/h maantiellä tulee ajaa hieman ylinopeutta maksimaaliseen taloudellisuuteen pyrkiessä. Tämä johtuu varmaankin siitä, että useissa maissa se yleisrajoitus on juurikin tuo 90 km/h eli välitykset on optimoitu siihen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom