Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei kai missään neuvota 1-2 sekuntia. Minulle opetettiin autokoulussa auton mitta ennen kohtaamista. Se on 80 + 80 vauhdeissa noin 0.1 sekuntia.

Tuota auton mittaa on minullekin opetettu. Enkä kyllä itse näe miten se ketään häikäisisi, jos ei varta vasten tuijota toisen auton keulaa.
 
Valitettavasti kyllä, kun tätä kusipäistä tapaa mainostetaan TM:stä lähtien. Eikö sitä voi odottaa 1-2 sekuntia pidempään kunnes auton keula on kohdalla? Ei se tie häviä siitä mihinkään sekunnin aikana. Tollot.
parisekunttia, niin siinä ajassa kerkiää mennä toinenkin vastaantulia tai viisi espoolaista.

Talvi sakotusrajalla nopeusero on 180km/h, 2s on "satametriä."




Pimeällä keskiverto aikuinen ei näe vastaantulian taakse, mistä seuraa se että parisekunttia sokkona-ajoa on mennyt jo ennen kohtaamista, joten alkaa olemaan jo kiire saada valoa. Ripeus mahdollistaa sen ettei tarvi kohdatessa kohtuuttomasti hiljennellä.


Autoja on erilaisia, toisissa se valokuvio voi olla erilainen ja suorallakkin häikästä vastaantuliaa, mutta tässä ilmeisesti enemmän kyse kuljettajien eroista. Tämä pääteltynä omalla pienellä kokemuksella, on hyvin harvinaista että joku olisi liianaikaisin (haitannut) laittanut pitkät päälle, jopa niin harvinaista että menee vahingon piikkiin. (tai joku mielenilmaisu). Vähälukuisia on nekin jotka ajoissa vaihtaa. (ajoissa vaihtamisena pidän ennen kohtaamista tapahtunutta).

Ketjun kommentteja luettua ymmärrän että osalla kuljettajia se on hyvin häiritsevää, ja tämä on tärkeää oppia ainakin itsellenni.

Joku mainitsi auton mittan, eli luokkaa viisimetriä, niin se on ajoituksena luokkaa 100 millisekunttia, vatii jo harjoittelua (no sitähän ajossa tulee), jos tähtää väliin 5m ennen - kuskin paikka. Eri autoissa voi olla jo tuon verran viivettä.

Voisiko ärsytyksen syyt alla mallikohtaisia, eli erilaiset kuviot, syttymis välähdykset. ongelmasta kärsivän ajoneuvo tyyppi, kuskin sijainti pystysuunnassa, ikkunat, jne.


Vielä pohdintaa, jos vastaantulijoiden pitkiän käyttä aiheuttaa haittaa (ärsytyksen lisäksi), niin mitä konsteja olisi haitan vähentämiseksi, siis muutakin kuin nopeuden lasku. Edit, mites jos itse kytkisi pitkät ajoissa, auttaako se ?

Jos kyse tuosta sadastamillisekunnista, niin sen verran myöhemmäksi kun sirtaa tavoitteen, niin ei joudu liikoja tinkimään.
 
Vielä pohdintaa, jos vastaantulijoiden pitkiän käyttä aiheuttaa haittaa (ärsytyksen lisäksi), niin mitä konsteja olisi haitan vähentämiseksi, siis muutakin kuin nopeuden lasku. Edit, mites jos itse kytkisi pitkät ajoissa, auttaako se ?

Eiköhän se eniten auttava asiakin ole siellä autokoulussa opetettu. Älä tuijota niitä vastaantulijan valoja.
 
Itse olen vastaavassa tilanteessa hidastanut ja vaihtanut kaistaa takaisin sen possujunan perään.
 
parisekunttia, niin siinä ajassa kerkiää mennä toinenkin vastaantulia tai viisi espoolaista.

Talvi sakotusrajalla nopeusero on 180km/h, 2s on "satametriä."
Joo, myönnetään että 1-2 s. oli hutiheitto minulta. Noh, jos se on sitten 0.1 s, niin sitä vähemmän on syytä olla odottamatta 0.1 s pidempään ja täten varmistaa ettei vastaantulija häikäisty.
Eiköhän se eniten auttava asiakin ole siellä autokoulussa opetettu. Älä tuijota niitä vastaantulijan valoja.
Eipä se auta, jos se autokoulun ja TM:n totuuden torvesta ammentava vastaantulija paukauttaa pitkät päälle aivan liian aikaisin. Josta päästään takaisin edelliseen: Odottakaa vähän pidempään, ei se voi olla niin vaikeaa. (En kohdista tätä kommenttia kirjoittajaan, vaan ihan yleisesti).
 
Mitä väliä sillä on? Valojen vilkuttelu ei ole sallittua ja muutenkin täysin turhaa jos toisella kaistalla on possujuna, jota ollaan ohittamassa.
Eikö ole sallittua ? Ymmärtänyt että jossain tilanteissa jopa ohje antaa esim valoilla merkki.

No taisi kommentoida tuossa vilkuttelua jolla ei ole mitään tarvetta, päinvastoin.

Jos tarkoituksella ajaa edellä ajavaa viidenmetrin päähän, niin ei siitä virheestä saa vapauta korttia valoja vilkuttelemalla, vaan korjaus on hiljentää.
 
Eipä se auta, jos se autokoulun ja TM:n totuuden torvesta ammentava vastaantulija paukauttaa pitkät päälle aivan liian aikaisin. Josta päästään takaisin edelliseen: Odottakaa vähän pidempään, ei se voi olla niin vaikeaa. (En kohdista tätä kommenttia kirjoittajaan, vaan ihan yleisesti).
Meidän muiden on tätä hyvin vaikea sisäistää, siihen kaksi oleellista syytä.

Liki järjestäin kaikki vaihtaa aivan liian myöhään pitkät takaisin, siksi siitä tiedotetaan.
Valistunut kuljettaja yrittää ottaa opiksi ja vaihtaa aiemmin.



Koske me muut ei käytännössä tormätä tilanteeseen missä vastuuntulia vaihtaisi liianaikaisin, niin ei meille tule mieleenkään että ajoissa vaihtaminen voisi olla joillekkin haitaksi.

Jos joskus satunnaisesti luokkaa kerran kuussa, joku vaihtaa liianaikaisin, niin tulee mieleen että oliko se vahinko, vai joku mielenilmaisu tai muu sekoilu. Koska nekin on suht harmittomia, niin ei edelleenkään soita kelloja.

Vastaavasi moni näkee itselleen häritiseviä valoja viikottain, päivittäin, joissa ei mitään sählinkiä pitkien kanssa.


Näin minäkin toimisin enkä itkisi internetissä
Jos lähtee jumppaa toisen sekoilujen takia, niin tuossa kai arvioidaan kumpi on joutusampi, hidastaa jonon perään, vai jatkaa matkaa ja toivoa että tilaa väistää löytyy.

Jos takana kontissa joku sekoilee, niin se voi nostaa kynnystä hidastaa sinne jonon perään. Toki sitä hidastamista tukee mm turvavälin niukkuus.

Jos hidastaa, niin kannattaa varautua siihen että se takanatulia ohittaa oikealta, ollla poikkeuksellisen varovainen ja rauhallinen vaihtaessa kaistaa oikealle.
 
Viimeksi muokattu:
Siitäpä nuo perännuohoajat vasta riemustuisi kun hidastaisi vauhtia jotta pääsee takaisin sinne possujunan taakse. :btooth:

Vilkku päälle, nopeuden sovitus possujunan vastaavaksi ja asiallisesti pois alta ja takaisin vilkku päälle ja takaisin ohituskaistalle, tuohon menee ehkä minuutti jos oikein rauhallisesti tekee ja vielä kun ENNAKOI ja seuraa että "katso, sieltähän tulee nopeampi, minäpä siirryn ajoissa pois alta" ja kappas kukaan ei kärsinyt.


Tämä nyt tietenkin tilanteessa jossa sinä olet ainoa siinä vasemmalla kaistalla, sitten kun jonoa alkaa kertymään molemmille kaistoille niin siinähän vilkuttelee ja roikkuu perässä.
 
Vilkku päälle, nopeuden sovitus possujunan vastaavaksi ja asiallisesti pois alta ja takaisin vilkku päälle ja takaisin ohituskaistalle, tuohon menee ehkä minuutti jos oikein rauhallisesti tekee ja vielä kun ENNAKOI ja seuraa että "katso, sieltähän tulee nopeampi, minäpä siirryn ajoissa pois alta" ja kappas kukaan ei kärsinyt.


Tämä nyt tietenkin tilanteessa jossa sinä olet ainoa siinä vasemmalla kaistalla, sitten kun jonoa alkaa kertymään molemmille kaistoille niin siinähän vilkuttelee ja roikkuu perässä.
Possujunan ymmärtäisin kyllä niin, että minkäänlaiset turvavälit: ei ole, jolloin sinne ei kyllä "siirrytä pois alta".
 
Possujunan ymmärtäisin kyllä niin, että minkäänlaiset turvavälit: ei ole, jolloin sinne ei kyllä "siirrytä pois alta".
Totta, Jos joku ilmestyy kontiin, niin todennäköisesti siinä ainakin jonon viimeisen rinnalle kerinnyt.

Jos tilaa haluaa antaa ja eteen matkaa, niin jonon perille palataan, jos itse ajelee reipasta satasta, jono yhdeksää kymppiä, niin jos ottaa omasta vauhdista rauhallisesti kolmekymppiä pois, niin puolessa minuutissa paluu turvallisesti oikealle muita häirtisemättä onnistu (*. Sillä edellytyksellä ettei sinne ole muita sinä aikana ilmestynyt.

Takanavilkuttelia pääsee jatkamaan matkaa ja kiittää iloisesti. Siinä saa tilanantajakin kiitoksen vaivan näöstä ja hyvän mielen, jaksaa auttaa seuraavallakkin kerralla kiireellisiä.


(*
Jos pidemmällä ohituksessa kerinnyt, niin toki pidempään, minuutti ja enemmän voi mennä, jos ei reippaamin hiljennä.
 
Viimeksi muokattu:
Vilkku päälle, nopeuden sovitus possujunan vastaavaksi ja asiallisesti pois alta ja takaisin vilkku päälle ja takaisin ohituskaistalle, tuohon menee ehkä minuutti jos oikein rauhallisesti tekee ja vielä kun ENNAKOI ja seuraa että "katso, sieltähän tulee nopeampi, minäpä siirryn ajoissa pois alta" ja kappas kukaan ei kärsinyt.


Tämä nyt tietenkin tilanteessa jossa sinä olet ainoa siinä vasemmalla kaistalla, sitten kun jonoa alkaa kertymään molemmille kaistoille niin siinähän vilkuttelee ja roikkuu perässä.
Samalla tavalla sen jonon ohittamiseen meni minuutti. Se on vaan liikaa niille ketkä haluavat ajaa kesävauhtia kelistä riippumatta. Jono meni ~70km/h.
 
Voi olla paljonkin vaihtelua merkkien välillä. Omien ledien käyttäytymistä on tullut kyllä seurattua, että ledit syttyy aika paljon sen jälkeen vasta, kun vastaantulija on ohittanut. Eli omasta mielestä toimii just hyvin, jos ajattelee vastaantulijan näkökulmasta.
Mersut ja skodat tuntuu ainakin häikäisevän vastaantulijaa matriiseillaan ihan tarkoituksenomaisesti jostain syystä. Volvoista ainakin xc60 näyttää läväyttävän kulmavalon 10 metriä ennen kohtaamista vastaantulijaa päin. Erittäin ärsyttävää ja saattaa liittyä myös tällaista vastaan ajavan valojen käyttöön.
 
Stadissa on katujen varret täynnä lunta ja kaistat kaventuneet.

Ainakaan eilen eivät hattivatti bussikuskit osanneet ajaa omalla kaistallaan, vaan vetivät surutta keskellä kaistoja ja paras uuvatti päätti vielä koukata reilummin naapurikaistalle ( jossa oli auto vieressä ), kun lumikasa oli valahtanut ajoradalle, pysähtyminen ja peiliin katsominen kun ei ollut ilmeisesti vaihtoehto.

Sitten kun valoissa ensin näytti sormella ja sen jälkeen sanoi avatusta ikkunasta, että pitäisi yrittää pysyä omalla kaistalla, niin vastaukseksi nousi keskisormi.

Sama meno vaivaa myös taksia ajavia hattivatteja ja muita Yango Bangoja.
 
Stadissa on katujen varret täynnä lunta ja kaistat kaventuneet.

Ainakaan eilen eivät hattivatti bussikuskit osanneet ajaa omalla kaistallaan, vaan vetivät surutta keskellä kaistoja ja paras uuvatti päätti vielä koukata reilummin naapurikaistalle ( jossa oli auto vieressä ), kun lumikasa oli valahtanut ajoradalle, pysähtyminen ja peiliin katsominen kun ei ollut ilmeisesti vaihtoehto.

Sitten kun valoissa ensin näytti sormella ja sen jälkeen sanoi avatusta ikkunasta, että pitäisi yrittää pysyä omalla kaistalla, niin vastaukseksi nousi keskisormi.

Sama meno vaivaa myös taksia ajavia hattivatteja ja muita Yango Bangoja.
Juu eilen tuli välkytykset Helsingin taksin koulukyydiltä kun kehtasin ajaa omalla kaistalla ohi kun ajoi kahta kaistaa alinopeutta. Sen jälkeen ylinopeutta oikealta ohi ja sen verran kovat brake checkit kaistaa eteen vaihtaessa että automatiikka huusi ja löi jarrua (itsellä jalka jarrulla mutta olisin antanut raon vielä pienentyä ennen jarruttamista). Videon otin talteen ja kun ehtii pitää lähettää Helsingin taksille.
 
Viimeksi muokattu:
Stadissa on katujen varret täynnä lunta ja kaistat kaventuneet.

Ainakaan eilen eivät hattivatti bussikuskit osanneet ajaa omalla kaistallaan, vaan vetivät surutta keskellä kaistoja ja paras uuvatti päätti vielä koukata reilummin naapurikaistalle ( jossa oli auto vieressä ), kun lumikasa oli valahtanut ajoradalle, pysähtyminen ja peiliin katsominen kun ei ollut ilmeisesti vaihtoehto.

Sitten kun valoissa ensin näytti sormella ja sen jälkeen sanoi avatusta ikkunasta, että pitäisi yrittää pysyä omalla kaistalla, niin vastaukseksi nousi keskisormi.

Sama meno vaivaa myös taksia ajavia hattivatteja ja muita Yango Bangoja.

En tiedä ihan miten suhtautua.

Liikennesäänöissä kai niin että jos omalla kaistalla, tai ajatellulla kaistalla on este, niin kaistan vaihtaja väistää muita. Tähän tai johonkin muuhun vastaavaan kai ärtymyksesi perustuu.

Yleisemmin, jos ja kun talvella on lunta ja isompien pyryjen jälkeen ajettava ajorata on kaventunut, niin siinä joudutaan vähän joustaa että homma toimii ja kuvailtu joukkoliikenne pysähtyisi jos joutuvat väisteleen muutaliikennetta, ja kun kuljettajat ei tiedä meneeko muut, kun mulla oikeus, vai ei, niin sen oman tilan saa ajamalla oikeassa reunassa samalla varaamalla seuraavalta kaistalta riittävä tila.

Sinun ajatus ilmeisesti oli se että noiden pitäisi ajaa kokonaan vasemalla kaistalla (nelikaistainen tie), jos oikealle ei mahdu. Se toki mahdollista, vasemmalla kaistalla olijat antavat pysäkiltä lähtevälle bussille esteettömän tilan ja bussit huristelisi siillä kaistalla, väylän läpäisyky siviiliautojen osalta toki kyykkäisi.
 
Stadissa on katujen varret täynnä lunta ja kaistat kaventuneet.

Ainakaan eilen eivät hattivatti bussikuskit osanneet ajaa omalla kaistallaan, vaan vetivät surutta keskellä kaistoja ja paras uuvatti päätti vielä koukata reilummin naapurikaistalle ( jossa oli auto vieressä ), kun lumikasa oli valahtanut ajoradalle, pysähtyminen ja peiliin katsominen kun ei ollut ilmeisesti vaihtoehto.
Stadissa väistetään dösiä. Monessa paikkaa niiden on pakko vetää mutkiin vastaantulevan kaistaa ilman lumiakin ja suosittelen vain landella ajoa, jos menee liian vaikeaksi.
 
No eipä se muutu, mutta kun olosuhteet ovat poikkeukselliset niin sen minäminä-asenteen voisi hetkeksi heittää nurkkaan ja käyttää vähän järkeä.

Aika hyvin autoilijat väistää ja antaa tilaa ja ymmärtää että joskus voi olla este tiellä ja sen voi helposti kiertää, mutta samaa ei voi sanoa pääkaupunkiseudun pyöräilijöistä.
 
Aika hyvin autoilijat väistää ja antaa tilaa ja ymmärtää että joskus voi olla este tiellä ja sen voi helposti kiertää, mutta samaa ei voi sanoa pääkaupunkiseudun pyöräilijöistä.

Spandexit, jotka eivät suostu käyttämään pyörätietä, kun minulla on niin hieno pyörä ja ajan niin kovaa, että kyllä minä tiellä ajan. Niitä on helppo seurata, kun ennen asuttiin kadun varrella, jossa oli hieno erillinen pyörätie. Käsittääkseni sitä pitää aina käyttää, jos sellainen on. Korkeintaan 1/3 käyttää sitä pyörätietä 1/3 ajelee ajoradalla ja paskimmat 1/3 jalkakäytävällä, joka on vielä sellainen kapea korokkeella eristetty, josta on porttikongit taloista.
 
Spandexit, jotka eivät suostu käyttämään pyörätietä, kun minulla on niin hieno pyörä ja ajan niin kovaa, että kyllä minä tiellä ajan. Niitä on helppo seurata, kun ennen asuttiin kadun varrella, jossa oli hieno erillinen pyörätie. Käsittääkseni sitä pitää aina käyttää, jos sellainen on. Korkeintaan 1/3 käyttää sitä pyörätietä 1/3 ajelee ajoradalla ja paskimmat 1/3 jalkakäytävällä, joka on vielä sellainen kapea korokkeella eristetty, josta on porttikongit taloista.
Väärä ketju pyöräilijäväittelylle. Jatkot näistä täällä:
 
Aika hyvin autoilijat väistää ja antaa tilaa ja ymmärtää että joskus voi olla este tiellä ja sen voi helposti kiertää, mutta samaa ei voi sanoa pääkaupunkiseudun pyöräilijöistä.
Ok.
Aika vähän kyllä pyöräilijöitä näissä keleissä tuolla liikkuu.

Ja tosiaan vähän menee ohi ketjun aiheen.
 
Eilen katselin Kehä1:stä 23.00 aikoihin ja auto piti pitkiä päällä ja moninpaikoin ei kyllä huomannut mistään ajaessa eteenpäin katsoessa että valot olisivat päällä ellei ihan vartavasten vaihtanut lyhyille tai pitkille. Merkit toki heijastuivat ihen eri tavalla mutta päiväajovaloilla olisi pärjännyt ihan hyvin ja jos ei osaa katsoa niin eipä sitä edes huomaa. Jos oli lumivallit lähellä niin niistä tottakai heijastui mutta jos taas oli tyytyväisenä vasemmalla kaistalla niin tuokaan heijastus ei näkynyt oven/pilarin/peilin takaa juurikaan. Eli antaa edes JOTAIN selitystä miksi noita valottomia näkyy PK-seudulla niin paljon öisin.
 
Aina silloin tällöin on toivottavaa joustaa niistä omista oikeuksistaan ja antaa sille isommalle ajoneuvolle tilaa. Varsinkin nyt kun jo valmiiksi ahtaat kadut ovat entistä kapeampia, niin se bussi saattaa tarvita sitä tilaa käännökselle. Ei se tarkoita, että se bussin (tai muun isomman ajoneuvon) kuljettaja saisi mitään kamikaze-vaihtoja tai leikkauksia tehdä, mutta tuo tarve on hyvä pitää mielessä.

Joskus se tarve on sillä kadulla, johon ollaan kääntymässä. Hain Mapsista kuvan havainnollistamaan, ettei mene sekavan selittämisen takia pointti ohi.
hertsika.jpg

Tässä kohtaa on useammankin kerran tullut sopivasti bussi vastaan (kääntyy vasemmalta kuvaus-autoa kohti), joka on joutunut hieman koukkaamaan vastaantulevien kaistan kautta. Tuon bussin kun on havainnut ajoissa ja jättäytynyt hieman kauemmas, niin liikenne on sujunut jouhevasti, enkä itse ole menettänyt kuin joitain sekunteja. Vastaavasti perässä ajaessa olen todistanut sitä, kun joku ei ole ottanut tuota huomioon ja se isompi ajoneuvo sitten seisoo tuossa risteyksessä takana liuta autoja, jotka eivät pääse suoraan. Risteykseen kuvan suunnasta ajanut kuski ei myöskään pääse alta pois, koska kolmion takia joutuu väistämään oikealta tulevaa liikennettä.

Ei tässä mitään kaaosta saada aikaan, mutta pienellä ennakoinnilla kaksi kaistaa voisi vetää sen sijaan, että kaksi seisoisi. Pieniä tekoja sujuvamman liikenteen puolesta.

Eikä tämä niin hirveästi ärsytä, koska noita tilanteita oppii ennakoimaan ajokokemuksen myötä. Jos ajaa harvoin tai tuntemattomalla alueella, niin ei se aina ole niin yksinkertaista ja helppoa kuin mitä se ajatuksen tasolla on, joten ei aiheuta niin paljoa harmaita hiuksia kuin moni muu pahempi törttöily. Kunhan tuli aiheesta mieleen.
 
Joustavuudessa merkitsee aika lailla etäisyyden pitäminen edellä oleviin. Jos "persiissä" ajetaan, ei siinä pelivaraa juuri mihinkään olosuhteiden mukaisesta ja vaihtuessa ole. Kärsimättömyys, kännykän käyttö ajaessa ja huomion pito muussa kuin liikenteessä sekä muu liikennesääntöjen rikkominen. Mitä siinä enempää tarvii törttöilyyn ja muiden syyttämiseen kun tulee vaurioita tai henkilövahinkoja.
 
Totta, Jos joku ilmestyy kontiin, niin todennäköisesti siinä ainakin jonon viimeisen rinnalle kerinnyt.

Jos tilaa haluaa antaa ja eteen matkaa, niin jonon perille palataan, jos itse ajelee reipasta satasta, jono yhdeksää kymppiä, niin jos ottaa omasta vauhdista rauhallisesti kolmekymppiä pois, niin puolessa minuutissa paluu turvallisesti oikealle muita häirtisemättä onnistu (*. Sillä edellytyksellä ettei sinne ole muita sinä aikana ilmestynyt.

Takanavilkuttelia pääsee jatkamaan matkaa ja kiittää iloisesti. Siinä saa tilanantajakin kiitoksen vaivan näöstä ja hyvän mielen, jaksaa auttaa seuraavallakkin kerralla kiireellisiä.


(*
Jos pidemmällä ohituksessa kerinnyt, niin toki pidempään, minuutti ja enemmän voi mennä, jos ei reippaamin hiljennä.
Toinen mikä saa riemun irti takana tulevassa kun hakeekin ajolinjat vähän ajourien ulkopuolelta niin valojen vilkuttelun sijaan voikin tarttua pyyhkijän viikseen. ;)
 
Tässä kohtaa on useammankin kerran tullut sopivasti bussi vastaan (kääntyy vasemmalta kuvaus-autoa kohti), joka on joutunut hieman koukkaamaan vastaantulevien kaistan kautta. Tuon bussin kun on havainnut ajoissa ja jättäytynyt hieman kauemmas, niin liikenne on sujunut jouhevasti, enkä itse ole menettänyt kuin joitain sekunteja. Vastaavasti perässä ajaessa olen todistanut sitä, kun joku ei ole ottanut tuota huomioon ja se isompi ajoneuvo sitten seisoo tuossa risteyksessä takana liuta autoja, jotka eivät pääse suoraan. Risteykseen kuvan suunnasta ajanut kuski ei myöskään pääse alta pois, koska kolmion takia joutuu väistämään oikealta tulevaa liikennettä.
"idiooteiksi" noita tilaa jättäviä on ketjussa kutsuttu. :-( No onneksi niitä vielä on.
Toinen mikä saa riemun irti takana tulevassa kun hakeekin ajolinjat vähän ajourien ulkopuolelta niin valojen vilkuttelun sijaan voikin tarttua pyyhkijän viikseen. ;)
Tuli vielä mieleen ohje palata jononperälle.

Jos on sitä jonoa viimeisen ohittanut ja silti vasta sen tokavikan kohdalla ja siinä kun lähtee himmaileen että voisi päästää takanatulian ohi , niin motarilla herkästi käy niin että se oikella kaistalla oleva ei uskalla heti ohittaa, eli alkaa myös hiljenteleen, mutta mitä ei tekisi kanssa-autoilian auttamiseksi.
 
Jos joku osaisi tulkata elämäm_koulua suomen kielelle, niin kertoisi minullekin, mikä hienous siinä etusumuvalojen käytössä säällä kuin säällä, keskellä päivää ym. on niin hienoa?

Ja että saavuttaako takasumari vielä jonakin päivänä tämän saman cooliusaspektin?
 
Jos joku osaisi tulkata elämäm_koulua suomen kielelle, niin kertoisi minullekin, mikä hienous siinä etusumuvalojen käytössä säällä kuin säällä, keskellä päivää ym. on niin hienoa?

Ja että saavuttaako takasumari vielä jonakin päivänä tämän saman cooliusaspektin?
Se on joku tämmönen "kato mulla on vanha bemari ja kalvotetut etusivulasit ja ajovalojen sijaan käytän etusumareita koska evil Batman" syndrooma.
 
Jos joku osaisi tulkata elämäm_koulua suomen kielelle, niin kertoisi minullekin, mikä hienous siinä etusumuvalojen käytössä säällä kuin säällä, keskellä päivää ym. on niin hienoa?

Ja että saavuttaako takasumari vielä jonakin päivänä tämän saman cooliusaspektin?
No kun maalilla kasassa pysyvässä bemarissa ei ole päiväajovaloja, mutta muilla on, niin pitää paikata sumuvaloilla. Ja eihän nyt ajovaloja päivävalojen kanssa käytetä, eli parkit päälle siis.

Pimeällä taas sitten laitetaan uudestakin beeämweestä (vitos-sarjaa!) sumuvalot päälle, koska sehän parantaa sekä omaa että vastaantulijoiden näkökykyä pitää 5 metriä auton eteen ja ylöspäin hajavaloa loimottavia sumuvaloja päällä.
 
Jos joku osaisi tulkata elämäm_koulua suomen kielelle, niin kertoisi minullekin, mikä hienous siinä etusumuvalojen käytössä säällä kuin säällä, keskellä päivää ym. on niin hienoa?

Ja että saavuttaako takasumari vielä jonakin päivänä tämän saman cooliusaspektin?

Joissain autoissa takasumuvalon saa päälle vain kytkemällä samalla myös etusumuvalot. Eli jos keli edellyttää vaikkapa pöllyävän lumen vuoksi takasumarin käyttöä, joutuu noissa autoissa kytkemään myös etusumuvalot päälle. Pelkkien etusumuvalojen käyttö on Suomessa useinmiten turhaa.
 
Joissain autoissa takasumuvalon saa päälle vain kytkemällä samalla myös etusumuvalot. Eli jos keli edellyttää vaikkapa pöllyävän lumen vuoksi takasumarin käyttöä, joutuu noissa autoissa kytkemään myös etusumuvalot päälle. Pelkkien etusumuvalojen käyttö on Suomessa useinmiten turhaa.
Erittäin harvoin näissä etusumuvalollisissa on takasumuvalo päällä eli joku muu selitys täytyy olla.
 
Joku vois selittää, että miksi noi sumarit toimii noin päin, että eka syttyy eteen?

Jos keli on niin heikko, että ajovaloilla ei nää eteensä, niin tarvitsee kyllä varmasti takasumuvaloakin. Saisi muutenkin olla niin, että etusumarit menee päälle vain parkkien kanssa, kun muutenhan niistä ei ole mitään hyötyä.
 
Minä voin tunnustaa. Vuosituhannen alkupuolella kun sain ajokortin ja ajelin isäni W203-korisella Mersulla, niin välillä oli käytössä yhdistelmä etusumuvalot + parkit koska se oli mielestäni hienon näköistä. :cool:

Nykyään ei ihan heti tulisi mieleen...

Tietävätköhän kaikki asiasta nykypäivänä hermostuvat, että joissain autoissa ei ole etusumuvaloja välttämättä ollenkaan, vaan niiden paikalla alhaalla saattaa olla päiväajovalot (joistain korimalleista puuttuu etusumarit kokonaan)? Erotatteko nämä kirkkaalla kelillä selvästi sumuvaloista?
 
Minä voin tunnustaa. Vuosituhannen alkupuolella kun sain ajokortin ja ajelin isäni W203-korisella Mersulla, niin välillä oli käytössä yhdistelmä etusumuvalot + parkit koska se oli mielestäni hienon näköistä. :cool:

Nykyään ei ihan heti tulisi mieleen...

Tietävätköhän kaikki asiasta nykypäivänä hermostuvat, että joissain autoissa ei ole etusumuvaloja välttämättä ollenkaan, vaan niiden paikalla alhaalla saattaa olla päiväajovalot (joistain korimalleista puuttuu etusumarit kokonaan)? Erotatteko nämä kirkkaalla kelillä selvästi sumuvaloista?

Silloinhan, ei pitäisi palaa parkkeja tai lähivaloja, jos olisivat päiväajovalot. Teinibemarit ajelee pimeälläkin parkit + etusumarit päällä. Ja joillakin on keltaiset/oranssit valot. Sumariumpioon asennetut ledit niin melkein pahemmin kuin yhteen aikaan suositut jälkiasennusxenonit :cautious:
Jotku väittää, että näkee paremmin pimeällä, kun on sumarit päällä. Sitähän voi kokeilla, että sammuttaa lähivalot ja ajelee sumareiden varassa 80km/h, että kuinka hyvin niillä näkee.
 
Silloinhan, ei pitäisi palaa parkkeja tai lähivaloja, jos olisivat päiväajovalot.
Jälkiasennuksissa parkit+päivävalot on ihan lainmukainen yhdistelmä. Tehdastekeleissä EU:n takia periaatteessa ei, mutta saahan nekin maahantuoja koodata palamaan yhtäaikaa eli käytännössä laittaa takavalot palamaan myös päivävaloilla.
 
Tän valokeskustelunkin voisi siirtää omaan ketjuunsa kun tuntuu juttua piisaavan, vaikka onhan kysymyksessä tavallaan kanssa autoilijan aiheuttama ärsytys, mutta aika laaja aihe silti.
 
Miksei sitä vilkkua voisi käyttää? Ei minua kiinnosta vilkuttaako se auto siellä liikennevaloissa istuessaan, mutta ärsytys ja vitutus on aika täpöllä, kun haluaa liittyä kolmion takaa tielle ja tieltä tulee etuajooikeutettu auto, mutta kääntyykin juuri ennen risteystä ilman vilkkua ja minulta jäi se väli hyödyntämättä.

1644573068157.png
 
Miksei sitä vilkkua voisi käyttää? Ei minua kiinnosta vilkuttaako se auto siellä liikennevaloissa istuessaan, mutta ärsytys ja vitutus on aika täpöllä, kun haluaa liittyä kolmion takaa tielle ja tieltä tulee etuajooikeutettu auto, mutta kääntyykin juuri ennen risteystä ilman vilkkua ja minulta jäi se väli hyödyntämättä.

1644573068157.png
Myös "katsokaa minä käännyn nyt" -vilkut on perseestä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 822
Viestejä
4 669 234
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom