Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No ihan koko totuus tulee viimeistään siinä kun sanon että reippaammin on paljon mukavampi ajella. En tiedä kuka täällä puhui jostain ronskeista ylinopeuksista, en minä ainakaan? Mutta mielelläni toki ajelen rajoitus +10-20 mittarinopeutta jolloin ollaan aika lähellä sitä totuutta mikä on mukava ja käypäisä matkavauhti. En minäkään nyt ymmärrä mitään 150kmh ajelevia 100 rajoitusalueella, mutta niitä nyt aika harvoin näkee, ehkä ohitustilanteissa voi vähän joskus mittarin neula nousta.
 
Tosin joillain autoilla (suurimalla osalla millä itse olen ajanut) meno on taloudellisinta noin 90 km/h vauhdissa, eli perus 80 km/h maantiellä tulee ajaa hieman ylinopeutta maksimaaliseen taloudellisuuteen pyrkiessä. Tämä johtuu varmaankin siitä, että useissa maissa se yleisrajoitus on juurikin tuo 90 km/h eli välitykset on optimoitu siihen.
Lähtökohtaisesti korkeimman väännön kierroksille sovittamalla pitäisi hyötysuhteen olla parhaimmillaan. Jos kuten monessa autossa on, vääntökäyrä on leikattu ja tasainen, pitänee soveltaa alinta kierroslukua. Ainakin omalla alitehoisella bensakoneella kulutuksen muutos heti kun mennään yli 90-100kmh on melko korkea. Kesälläkään ei kannata vetää 130kmh motarilla jos ei ole pakko, kulutuksen lisäksi rengasmeteli ja yleinen ajettavuus heikkenee. Se on harmi, että joitakin häiritsee, mutta aika hyvin selviää säästöliekillä ajamisesta kun katsoo peiliin ettei ole vasemmalla kaistalla tukkona, passaa ohitukset tai kiihdyttää siksi aikaa kun käyttää vasenta kaistaa. Sama sitten 2-kaistaisella tiellä, tapana päästää ammattiliikenne ohi vaikka hidastamalla bussipysäkin kautta tarpeen mukaan.
 
Mutta mielelläni toki ajelen rajoitus +10-20 mittarinopeutta jolloin ollaan aika lähellä sitä totuutta mikä on mukava ja käypäisä matkavauhti.
Sillä saa kiinni rajoitusten mukaan ajavat ja kun näkyy perävalot , on vielä varaa lisätä parinapsua kohtuu rankku riskillä.

Joo, mukavaa. lisä tyydytys kun saa haukkua lampaita.
 
Tuli nyt vkl pitkästä aikaa mentyä pk-seudulle. Täällä on jotain lunta tullut ja paikallinen liisarisoijafaijalatteväestö on kadottanut ne viimeisetkin ajotaidot. Onko oikeasti näin, et lumi on talvella yllätys?
 
Hidastelijat ärsyttää vähän joka paikassa. Kadulla jos joku kävelee hitaasti sun edessä, niin siitä pääsee yleensä helposti ja turvallisesti ohi. Auton kanssa vähän eri homma. Siellä on monesti pakotettu roikkumaan perässä ja onhan se nyt turhauttavaa. Ja koska näissä keskusteluissa aina tykätään tulkita sanomisia omaan narratiiviin sopiviksi, niin korostan, että tarkoitan huomattavasti alle suurimman sallitun nopeuden ajavia. Kuutta tai seittemää kymppiä 80km/h alueella jne. kyllä te tiiätte.

Näissä tilanteissa kun kuitenkin muistaa sen, että itse ei voi asialle tehdä juuri mitään, eikä se hieman alhaisempi nopeus muuta matka-aikaa merkittävästi, niin johan helpottaa. Ainakin vähän. Mä olen opetellut näissä hengittämään syvään ja hyväksymään sen, että nyt ajetaan hetki vähän hiljempaa. Alkaa pikku hiljaa löytymään sellainen zen tuolla liikenteessä, että odotettujen terveiden elinvuosien määrä kasvaa merkittävästi, kun pysyy tuo verenpaine aisoissa. Moni roikkuu kiinni perseessä, mutta siinä on se riski, että matka-aika pitenee minuuttien sijaan kymmeniin minuutteihin tai jos oikein kovaa kolisee niin vielä pidemmäksi, eikä se varmaan kovin positiivisesti vaikuta stressitasoihinkaan.

Samaan hengenvetoon on todettava, että onhan se nyt kivaa ajaa kovempaa. Jotain siinä vauhdissa on sellaista. Moni varmaan tunnistaa sen tunteen, kun se 60km/h körötellyt tyyppi kääntyy ja pääsee taas painamaan 80km/h (tai mitä se "just hyvä" nopeus kellekin on). En tiedä liittyykö se jotenkin siihen tunteeseen/kokemukseen, että tuollaisella nopeuden muutoksella olisi isompi vaikutus kuin sillä oikeasti on, mutta niin vaan tuntuu paremmalta.
 
Tuli nyt vkl pitkästä aikaa mentyä pk-seudulle. Täällä on jotain lunta tullut ja paikallinen liisarisoijafaijalatteväestö on kadottanut ne viimeisetkin ajotaidot. Onko oikeasti näin, et lumi on talvella yllätys?
Ehkä ne olikin jotain karjalalippishookoonblööväestöä ja niitä vain jännitti ajaa vilkkaammassa liikenteessä?
 
Ehkä ne olikin jotain karjalalippishookoonblööväestöä ja niitä vain jännitti ajaa vilkkaammassa liikenteessä?

XC90, V90, Mersua, Jaggea jne. ja kuljettajilla jotain helly hansenia tai muuta "muodikasta". Kylä näytti olevan ihan ns kantahesalaista :tup:
 
Lähtökohtaisesti korkeimman väännön kierroksille sovittamalla pitäisi hyötysuhteen olla parhaimmillaan.
Ei, vaan lähtökohtaisesti pienempi osakuorma alentaa kyseisen kierrosluvun hyötysuhdetta. Ts. hyötysuhde on parhaimmillaan, kun ollaan mahdollisimman lähellä kyseisen kierrosluvun maksimivääntöä (-tai tehoa).
 
Kovassa lumituiskussa ajaminen on raivostuttavaa kun eteen sattuu tuon tuosta kuskeja jotka pelkää vastaantulijan nostamaa lumipölläkkää.

Jos et uskalla ajaa muutamaa sekuntia sokkona normaalilla maantien marssivauhdilla niin pudota sitä vauhtia hyvissä ajoin kun vastaan tulee raskasta liikennettä äläkä ala jarruttelemaan vasta siellä lumipilven sisällä.

Tuli tuossa perjantaina ajettua Muoni-Oulu-Rovaniemi lenkki ja täytyy sanoa että eniten pelotti ne jarruttelijat.
 
Noissa lumipyryissä oli jälleen kerran tosi paljon liikkeellä autoilijoita, jotka eivät osanneet laittaa ajovaloja päälle. Nollat taulussa ajellaan vaan tyytyväisenä pelkillä päivävaloilla perä pimeänä. Muutamalle yritin asiasta viestittää vilauttamalla pitkiä tai (taka)sumareita mutta eipä näyttänyt kukaan reagoivan mitenkään.
 
Juu, tuo perjantain myräkkä oli lapissa semmoinen ettei edes vastaantulijan ajovalot näkyneet turvaväliä pidemmälle.
 
Noissa lumipyryissä oli jälleen kerran tosi paljon liikkeellä autoilijoita, jotka eivät osanneet laittaa ajovaloja päälle. Nollat taulussa ajellaan vaan tyytyväisenä pelkillä päivävaloilla perä pimeänä. Muutamalle yritin asiasta viestittää vilauttamalla pitkiä tai (taka)sumareita mutta eipä näyttänyt kukaan reagoivan mitenkään.
Jostain olen kuullut, että uudempien, vähän "hienommalla" valotekniikalla olevien autojen valojen vaihto täydestä automatiikasta manuaalisesti päälle voi olla aika haastavaa varsinkin jos kuski on totuttautunut automatiikan toimintaan.

Tuollainen pyry on juuri sellainen, missä kirkkaus voi olla niin korkea, että automattiikka ei kytke ajovaloja päälle, vaan pitää ne DLR (päivävalot) päällä oli näkyvyys mikä hyvänsä.

Kuskissahan tuo vika lopulta on kun ei autoaan osaa käytää, mutta ei nuo autojen automatiikatkaan kiitosta ansaitse.
 
Yleensä se perältään täysin pimeä auto on joku hinnat alkaen ford tai huihai-kia.
 
Se on harmi, että joitakin häiritsee, mutta aika hyvin selviää säästöliekillä ajamisesta kun katsoo peiliin ettei ole vasemmalla kaistalla tukkona, passaa ohitukset tai kiihdyttää siksi aikaa kun käyttää vasenta kaistaa.

Olet ihana henkilö. Itse ajelen samalla tapaa silloin jos ajelen hissuksiin. Suurin osa ajaa täysin muista tietämättömänä sokeasti sitä vasenta kaistaa motarilla alinopeutta "koska minulla on oikeus" vaikka ihan yhtä nopeasti olisivat perillä sitä oikeaa kaistaa ajaenkin.
 
Nyt oli vahvaa osaamista näkyvissä. Viivasuoralla keskikaiteellisella tiellä 100 km/h alueella katumaasturi 90 asteen kulmassa ojassa ja pienempi auto nokka tulosuuntaan tien reunassa, pieniä jälkiä keulassa. Jälkiä näkyi myös keskikaiteessa.

Vaikutti vähän siltä, että ojaan päätynyt olisi kenties lähtenyt yrittämään ohitusta kaiteen vierestä, ottanut pusun kaiteeseen, osunut ohitettavaan ja jatkanut ojaan. Toivottavasti ei sattunut muuhun kuin syylliseen.
 
Se korpeaa suunnattomasti, kun vastaantulija tuikkaa pitkät valot päälle inasen ennen, kuin on ohittanut. Ihan pikkaisen ottaa silmiin.
Mitenkään korpeemista väheksymättä, mutta saattavat käyttäytyä kuten opetettu. On siis ollut ohjeita/optetusta jossa nimenomaan ohjeistetaan vaihtamaan pitkät ajoissa, ~kohdalla, vähän ennen kohtaamista. Ajatus ettei häikäise vastaantullutta ja samalla maksimoi hyvän valaistuksen (minimoi sen ns pimeän hetken). Koska noin tekee harva, niin siihen vastaantuliana saattaa kiinittää huomiota.

Jos tuolle on kovin herkkä, niin sitten pitää opetella joku konsti miten vahinko mahdollisimman pieni.
 
Ei kai kukaan oikeasti laita pitkiä päälle tarkoituksella ennen kuin keulat on ohittaneet? Tuohan vain häikäisee todella pahasti. Toki keulojen ohittamisen jälkeen voi laittaa pitkät. ja viimeistään perän ohi mentäessä.
 
Ei kai kukaan oikeasti laita pitkiä päälle tarkoituksella ennen kuin keulat on ohittaneet? Tuohan vain häikäisee todella pahasti. Toki keulojen ohittamisen jälkeen voi laittaa pitkät. ja viimeistään perän ohi mentäessä.
Ohjeistus on ollut aina lyödä pitkät päälle ehkä metri ennen autojen keulan kohtaamista tms.
 
Muistan kyllä itsekin, että joskus muinoin autokoulussa opetettiin laittamaan pitkät kohdalla tai hiukan ennen. Oma maalaisjärki on vain taipunut olemaan toteuttamatta tuota ohjeistusta. Häikäiseehän se nyt ihan helvetisti, kun pitkät lyödään kohdalla tai hiukan ennen päälle. Sen verran tulee kilometrejä, että liian moni toimii noin, kun tuolla ajelee.


En tiedä, että opetetaanko nykyään edelleen samaa pitkien käytössä.
 
Tuollainen pyry on juuri sellainen, missä kirkkaus voi olla niin korkea, että automattiikka ei kytke ajovaloja päälle, vaan pitää ne DLR (päivävalot) päällä oli näkyvyys mikä hyvänsä.

Kuskissahan tuo vika lopulta on kun ei autoaan osaa käytää, mutta ei nuo autojen automatiikatkaan kiitosta ansaitse.
Lauantain lumimyräkässä itsellenikin kävi niin että automaattimoodissa pudotti ajovalot pois päältä DLR:ksi, mutta onneksi oli navigaattori (Android Auto/Waze) päällä ja siinä asiantilan huomaa hetkessä kun yömoodi vaihtuu päivämoodiksi = samalla vaihtuu ajovalomoodi. Joten nopea naksautus valokytkimestä tilanteen korjaamiseksi.

Oli kyllä ihan tarpeettoman paljon pimeitä periä liikenteessä ja oma Passat muurasi perän aivan totaalisesti umpeen, vaikka kuinka oli takasumarit päällä. Mutta kun ledit ei vaan sulata perää niin ei sitten.

Noin muuten ilahdutti iltapäivästä Hartola - Lusi välin ohituskaistapätkillä, että kun ohituskaistalla oli aivan jumalattoman paksusti lunta, ettei ihan hyvää vauhtia ajaneesta letkasta kukaan höyrypää saanut päähänsä tehdä kamikazeohitusta, vaan että malttia riitti motarille saakka.:thumbsup:

Moottoritiellä meni ihan vaivattomasti lumipyrystä huolimatta Uudellemaalle saakka kunnes tielaitoksen suolaterroristit paskoi tien täydeksi sohjoksi. :facepalm:
Vitun pösilöt, työntäkää suolanne perseeseenne.
Ei kai kukaan oikeasti laita pitkiä päälle tarkoituksella ennen kuin keulat on ohittaneet? Tuohan vain häikäisee todella pahasti. Toki keulojen ohittamisen jälkeen voi laittaa pitkät. ja viimeistään perän ohi mentäessä.
Valitettavasti kyllä, kun tätä kusipäistä tapaa mainostetaan TM:stä lähtien. Eikö sitä voi odottaa 1-2 sekuntia pidempään kunnes auton keula on kohdalla? Ei se tie häviä siitä mihinkään sekunnin aikana. Tollot.
 
Vielä tuohon herkkyyteen, niin itsellä muutenkin aika huono hämäränäkö, niin varmaan korostaa entisestään ongelmaa(?). Raskasta se kyllä on ajella, kun jokaista vastaantulijaa täytyy aina "varoa", että jos tämäkin on sellainen kuski.
 
matriisi ledit ym. automaattipitkät ei aina toimi kovin hyvin ja muutenkin nämä led valot tuntuu häikäisevän turhan paljon. Fordin valot vielä taittaa usein niin siniseen, että erehtyy hälytysajoneuvoksi.
 
matriisi ledit ym. automaattipitkät ei aina toimi kovin hyvin ja muutenkin nämä led valot tuntuu häikäisevän turhan paljon. Fordin valot vielä taittaa usein niin siniseen, että erehtyy hälytysajoneuvoksi.
Voi olla paljonkin vaihtelua merkkien välillä. Omien ledien käyttäytymistä on tullut kyllä seurattua, että ledit syttyy aika paljon sen jälkeen vasta, kun vastaantulija on ohittanut. Eli omasta mielestä toimii just hyvin, jos ajattelee vastaantulijan näkökulmasta.
 
Vielä tuohon herkkyyteen, niin itsellä muutenkin aika huono hämäränäkö, niin varmaan korostaa entisestään ongelmaa(?). Raskasta se kyllä on ajella, kun jokaista vastaantulijaa täytyy aina "varoa", että jos tämäkin on sellainen kuski.
Se, ja sitten ihan inhimillinen reaktio on siirtää huomio johonkin näköalueen reunalla tapahtuvaan äkkiliikkeeseen, valonvälähdykseen tms.
 
Tuo pitkien ohje taitaa olla jostain kaukaa halogeenien valtakunnasta, jolloin pitkätkään ei paljoa valoa näyttänyt ( toki joissain autoissa on ollut hyvätkin valot). Sekä syttyminen releiden myötä aavistuksen hitaampaa. Nykyään monissa autoissa hieman paremmat valot ja värisävyt on vielä vähän silmälle rasittavammat, joka pahentaa vaikutusta.

Tästä syystä itse en vaihda pitkiä etukäteen, varsinkin kun itsellä on lisävalo keulalla. Mielummin ajan sen sekunnin pidempään lyhkäsillä kuin sokaisen vastaantulijan.
 
Tuo pitkien ohje taitaa olla jostain kaukaa halogeenien valtakunnasta, jolloin pitkätkään ei paljoa valoa näyttänyt ( toki joissain autoissa on ollut hyvätkin valot). Sekä syttyminen releiden myötä aavistuksen hitaampaa. Nykyään monissa autoissa hieman paremmat valot ja värisävyt on vielä vähän silmälle rasittavammat, joka pahentaa vaikutusta.

Tästä syystä itse en vaihda pitkiä etukäteen, varsinkin kun itsellä on lisävalo keulalla. Mielummin ajan sen sekunnin pidempään lyhkäsillä kuin sokaisen vastaantulijan.
Itseasiassa ihan hyvä pointti muuten tuo syttymisaika. Tosin, joissain autoissa kuten esim edellisessä Fordissa ledit syttyivät tarkoituksella pehmeästi kun taas nykyisessä on rehti ja rehellinen on/off. Mutta tuo 1m meni kyllä nätisti halogeenipolttimon syttymisen kanssa yhteen. Olisi täydessä kirkkaudessaan vasta auton rinnalla.
 
Tän syttymiseron huomaa hyvin ledilisävalon kanssa, kanki lävähtää heti päälle, auton omat h7 pitkät tulee perässä.

Varmaan juuri tän takia opastettu inasen ennen kohtaamista vaihtamaan, mutta tuskin siinä kukaan kuolee kun odottaa sen 0.5s että kaveri kerkeää "pois alta".
 
Mukavaa ohittaa motarilla possujonoa, kun kiirekiire tyyppi tulee 5m päähän puskurista välkyttämään valoja. Vasen kaista oli vielä paskassa kunnossa.
 
Valitettavasti kyllä, kun tätä kusipäistä tapaa mainostetaan TM:stä lähtien. Eikö sitä voi odottaa 1-2 sekuntia pidempään kunnes auton keula on kohdalla? Ei se tie häviä siitä mihinkään sekunnin aikana. Tollot.

Ei kai missään neuvota 1-2 sekuntia. Minulle opetettiin autokoulussa auton mitta ennen kohtaamista. Se on 80 + 80 vauhdeissa noin 0.1 sekuntia.
 
Ei kai missään neuvota 1-2 sekuntia. Minulle opetettiin autokoulussa auton mitta ennen kohtaamista. Se on 80 + 80 vauhdeissa noin 0.1 sekuntia.

Tuota auton mittaa on minullekin opetettu. Enkä kyllä itse näe miten se ketään häikäisisi, jos ei varta vasten tuijota toisen auton keulaa.
 
Valitettavasti kyllä, kun tätä kusipäistä tapaa mainostetaan TM:stä lähtien. Eikö sitä voi odottaa 1-2 sekuntia pidempään kunnes auton keula on kohdalla? Ei se tie häviä siitä mihinkään sekunnin aikana. Tollot.
parisekunttia, niin siinä ajassa kerkiää mennä toinenkin vastaantulia tai viisi espoolaista.

Talvi sakotusrajalla nopeusero on 180km/h, 2s on "satametriä."




Pimeällä keskiverto aikuinen ei näe vastaantulian taakse, mistä seuraa se että parisekunttia sokkona-ajoa on mennyt jo ennen kohtaamista, joten alkaa olemaan jo kiire saada valoa. Ripeus mahdollistaa sen ettei tarvi kohdatessa kohtuuttomasti hiljennellä.


Autoja on erilaisia, toisissa se valokuvio voi olla erilainen ja suorallakkin häikästä vastaantuliaa, mutta tässä ilmeisesti enemmän kyse kuljettajien eroista. Tämä pääteltynä omalla pienellä kokemuksella, on hyvin harvinaista että joku olisi liianaikaisin (haitannut) laittanut pitkät päälle, jopa niin harvinaista että menee vahingon piikkiin. (tai joku mielenilmaisu). Vähälukuisia on nekin jotka ajoissa vaihtaa. (ajoissa vaihtamisena pidän ennen kohtaamista tapahtunutta).

Ketjun kommentteja luettua ymmärrän että osalla kuljettajia se on hyvin häiritsevää, ja tämä on tärkeää oppia ainakin itsellenni.

Joku mainitsi auton mittan, eli luokkaa viisimetriä, niin se on ajoituksena luokkaa 100 millisekunttia, vatii jo harjoittelua (no sitähän ajossa tulee), jos tähtää väliin 5m ennen - kuskin paikka. Eri autoissa voi olla jo tuon verran viivettä.

Voisiko ärsytyksen syyt alla mallikohtaisia, eli erilaiset kuviot, syttymis välähdykset. ongelmasta kärsivän ajoneuvo tyyppi, kuskin sijainti pystysuunnassa, ikkunat, jne.


Vielä pohdintaa, jos vastaantulijoiden pitkiän käyttä aiheuttaa haittaa (ärsytyksen lisäksi), niin mitä konsteja olisi haitan vähentämiseksi, siis muutakin kuin nopeuden lasku. Edit, mites jos itse kytkisi pitkät ajoissa, auttaako se ?

Jos kyse tuosta sadastamillisekunnista, niin sen verran myöhemmäksi kun sirtaa tavoitteen, niin ei joudu liikoja tinkimään.
 
Vielä pohdintaa, jos vastaantulijoiden pitkiän käyttä aiheuttaa haittaa (ärsytyksen lisäksi), niin mitä konsteja olisi haitan vähentämiseksi, siis muutakin kuin nopeuden lasku. Edit, mites jos itse kytkisi pitkät ajoissa, auttaako se ?

Eiköhän se eniten auttava asiakin ole siellä autokoulussa opetettu. Älä tuijota niitä vastaantulijan valoja.
 
Itse olen vastaavassa tilanteessa hidastanut ja vaihtanut kaistaa takaisin sen possujunan perään.
 
parisekunttia, niin siinä ajassa kerkiää mennä toinenkin vastaantulia tai viisi espoolaista.

Talvi sakotusrajalla nopeusero on 180km/h, 2s on "satametriä."
Joo, myönnetään että 1-2 s. oli hutiheitto minulta. Noh, jos se on sitten 0.1 s, niin sitä vähemmän on syytä olla odottamatta 0.1 s pidempään ja täten varmistaa ettei vastaantulija häikäisty.
Eiköhän se eniten auttava asiakin ole siellä autokoulussa opetettu. Älä tuijota niitä vastaantulijan valoja.
Eipä se auta, jos se autokoulun ja TM:n totuuden torvesta ammentava vastaantulija paukauttaa pitkät päälle aivan liian aikaisin. Josta päästään takaisin edelliseen: Odottakaa vähän pidempään, ei se voi olla niin vaikeaa. (En kohdista tätä kommenttia kirjoittajaan, vaan ihan yleisesti).
 
Mitä väliä sillä on? Valojen vilkuttelu ei ole sallittua ja muutenkin täysin turhaa jos toisella kaistalla on possujuna, jota ollaan ohittamassa.
Eikö ole sallittua ? Ymmärtänyt että jossain tilanteissa jopa ohje antaa esim valoilla merkki.

No taisi kommentoida tuossa vilkuttelua jolla ei ole mitään tarvetta, päinvastoin.

Jos tarkoituksella ajaa edellä ajavaa viidenmetrin päähän, niin ei siitä virheestä saa vapauta korttia valoja vilkuttelemalla, vaan korjaus on hiljentää.
 
Eipä se auta, jos se autokoulun ja TM:n totuuden torvesta ammentava vastaantulija paukauttaa pitkät päälle aivan liian aikaisin. Josta päästään takaisin edelliseen: Odottakaa vähän pidempään, ei se voi olla niin vaikeaa. (En kohdista tätä kommenttia kirjoittajaan, vaan ihan yleisesti).
Meidän muiden on tätä hyvin vaikea sisäistää, siihen kaksi oleellista syytä.

Liki järjestäin kaikki vaihtaa aivan liian myöhään pitkät takaisin, siksi siitä tiedotetaan.
Valistunut kuljettaja yrittää ottaa opiksi ja vaihtaa aiemmin.



Koske me muut ei käytännössä tormätä tilanteeseen missä vastuuntulia vaihtaisi liianaikaisin, niin ei meille tule mieleenkään että ajoissa vaihtaminen voisi olla joillekkin haitaksi.

Jos joskus satunnaisesti luokkaa kerran kuussa, joku vaihtaa liianaikaisin, niin tulee mieleen että oliko se vahinko, vai joku mielenilmaisu tai muu sekoilu. Koska nekin on suht harmittomia, niin ei edelleenkään soita kelloja.

Vastaavasi moni näkee itselleen häritiseviä valoja viikottain, päivittäin, joissa ei mitään sählinkiä pitkien kanssa.


Näin minäkin toimisin enkä itkisi internetissä
Jos lähtee jumppaa toisen sekoilujen takia, niin tuossa kai arvioidaan kumpi on joutusampi, hidastaa jonon perään, vai jatkaa matkaa ja toivoa että tilaa väistää löytyy.

Jos takana kontissa joku sekoilee, niin se voi nostaa kynnystä hidastaa sinne jonon perään. Toki sitä hidastamista tukee mm turvavälin niukkuus.

Jos hidastaa, niin kannattaa varautua siihen että se takanatulia ohittaa oikealta, ollla poikkeuksellisen varovainen ja rauhallinen vaihtaessa kaistaa oikealle.
 
Viimeksi muokattu:
Siitäpä nuo perännuohoajat vasta riemustuisi kun hidastaisi vauhtia jotta pääsee takaisin sinne possujunan taakse. :btooth:

Vilkku päälle, nopeuden sovitus possujunan vastaavaksi ja asiallisesti pois alta ja takaisin vilkku päälle ja takaisin ohituskaistalle, tuohon menee ehkä minuutti jos oikein rauhallisesti tekee ja vielä kun ENNAKOI ja seuraa että "katso, sieltähän tulee nopeampi, minäpä siirryn ajoissa pois alta" ja kappas kukaan ei kärsinyt.


Tämä nyt tietenkin tilanteessa jossa sinä olet ainoa siinä vasemmalla kaistalla, sitten kun jonoa alkaa kertymään molemmille kaistoille niin siinähän vilkuttelee ja roikkuu perässä.
 
Vilkku päälle, nopeuden sovitus possujunan vastaavaksi ja asiallisesti pois alta ja takaisin vilkku päälle ja takaisin ohituskaistalle, tuohon menee ehkä minuutti jos oikein rauhallisesti tekee ja vielä kun ENNAKOI ja seuraa että "katso, sieltähän tulee nopeampi, minäpä siirryn ajoissa pois alta" ja kappas kukaan ei kärsinyt.


Tämä nyt tietenkin tilanteessa jossa sinä olet ainoa siinä vasemmalla kaistalla, sitten kun jonoa alkaa kertymään molemmille kaistoille niin siinähän vilkuttelee ja roikkuu perässä.
Possujunan ymmärtäisin kyllä niin, että minkäänlaiset turvavälit: ei ole, jolloin sinne ei kyllä "siirrytä pois alta".
 
Possujunan ymmärtäisin kyllä niin, että minkäänlaiset turvavälit: ei ole, jolloin sinne ei kyllä "siirrytä pois alta".
Totta, Jos joku ilmestyy kontiin, niin todennäköisesti siinä ainakin jonon viimeisen rinnalle kerinnyt.

Jos tilaa haluaa antaa ja eteen matkaa, niin jonon perille palataan, jos itse ajelee reipasta satasta, jono yhdeksää kymppiä, niin jos ottaa omasta vauhdista rauhallisesti kolmekymppiä pois, niin puolessa minuutissa paluu turvallisesti oikealle muita häirtisemättä onnistu (*. Sillä edellytyksellä ettei sinne ole muita sinä aikana ilmestynyt.

Takanavilkuttelia pääsee jatkamaan matkaa ja kiittää iloisesti. Siinä saa tilanantajakin kiitoksen vaivan näöstä ja hyvän mielen, jaksaa auttaa seuraavallakkin kerralla kiireellisiä.


(*
Jos pidemmällä ohituksessa kerinnyt, niin toki pidempään, minuutti ja enemmän voi mennä, jos ei reippaamin hiljennä.
 
Viimeksi muokattu:
Vilkku päälle, nopeuden sovitus possujunan vastaavaksi ja asiallisesti pois alta ja takaisin vilkku päälle ja takaisin ohituskaistalle, tuohon menee ehkä minuutti jos oikein rauhallisesti tekee ja vielä kun ENNAKOI ja seuraa että "katso, sieltähän tulee nopeampi, minäpä siirryn ajoissa pois alta" ja kappas kukaan ei kärsinyt.


Tämä nyt tietenkin tilanteessa jossa sinä olet ainoa siinä vasemmalla kaistalla, sitten kun jonoa alkaa kertymään molemmille kaistoille niin siinähän vilkuttelee ja roikkuu perässä.
Samalla tavalla sen jonon ohittamiseen meni minuutti. Se on vaan liikaa niille ketkä haluavat ajaa kesävauhtia kelistä riippumatta. Jono meni ~70km/h.
 
Voi olla paljonkin vaihtelua merkkien välillä. Omien ledien käyttäytymistä on tullut kyllä seurattua, että ledit syttyy aika paljon sen jälkeen vasta, kun vastaantulija on ohittanut. Eli omasta mielestä toimii just hyvin, jos ajattelee vastaantulijan näkökulmasta.
Mersut ja skodat tuntuu ainakin häikäisevän vastaantulijaa matriiseillaan ihan tarkoituksenomaisesti jostain syystä. Volvoista ainakin xc60 näyttää läväyttävän kulmavalon 10 metriä ennen kohtaamista vastaantulijaa päin. Erittäin ärsyttävää ja saattaa liittyä myös tällaista vastaan ajavan valojen käyttöön.
 
Stadissa on katujen varret täynnä lunta ja kaistat kaventuneet.

Ainakaan eilen eivät hattivatti bussikuskit osanneet ajaa omalla kaistallaan, vaan vetivät surutta keskellä kaistoja ja paras uuvatti päätti vielä koukata reilummin naapurikaistalle ( jossa oli auto vieressä ), kun lumikasa oli valahtanut ajoradalle, pysähtyminen ja peiliin katsominen kun ei ollut ilmeisesti vaihtoehto.

Sitten kun valoissa ensin näytti sormella ja sen jälkeen sanoi avatusta ikkunasta, että pitäisi yrittää pysyä omalla kaistalla, niin vastaukseksi nousi keskisormi.

Sama meno vaivaa myös taksia ajavia hattivatteja ja muita Yango Bangoja.
 
Stadissa on katujen varret täynnä lunta ja kaistat kaventuneet.

Ainakaan eilen eivät hattivatti bussikuskit osanneet ajaa omalla kaistallaan, vaan vetivät surutta keskellä kaistoja ja paras uuvatti päätti vielä koukata reilummin naapurikaistalle ( jossa oli auto vieressä ), kun lumikasa oli valahtanut ajoradalle, pysähtyminen ja peiliin katsominen kun ei ollut ilmeisesti vaihtoehto.

Sitten kun valoissa ensin näytti sormella ja sen jälkeen sanoi avatusta ikkunasta, että pitäisi yrittää pysyä omalla kaistalla, niin vastaukseksi nousi keskisormi.

Sama meno vaivaa myös taksia ajavia hattivatteja ja muita Yango Bangoja.
Juu eilen tuli välkytykset Helsingin taksin koulukyydiltä kun kehtasin ajaa omalla kaistalla ohi kun ajoi kahta kaistaa alinopeutta. Sen jälkeen ylinopeutta oikealta ohi ja sen verran kovat brake checkit kaistaa eteen vaihtaessa että automatiikka huusi ja löi jarrua (itsellä jalka jarrulla mutta olisin antanut raon vielä pienentyä ennen jarruttamista). Videon otin talteen ja kun ehtii pitää lähettää Helsingin taksille.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom