Valitettavasti kyllä, kun tätä kusipäistä tapaa mainostetaan TM:stä lähtien. Eikö sitä voi odottaa 1-2 sekuntia pidempään kunnes auton keula on kohdalla? Ei se tie häviä siitä mihinkään sekunnin aikana. Tollot.
parisekunttia, niin siinä ajassa kerkiää mennä toinenkin vastaantulia tai viisi espoolaista.
Talvi sakotusrajalla nopeusero on 180km/h, 2s on "satametriä."
Pimeällä keskiverto aikuinen ei näe vastaantulian taakse, mistä seuraa se että parisekunttia sokkona-ajoa on mennyt jo ennen kohtaamista, joten alkaa olemaan jo kiire saada valoa. Ripeus mahdollistaa sen ettei tarvi kohdatessa kohtuuttomasti hiljennellä.
Autoja on erilaisia, toisissa se valokuvio voi olla erilainen ja suorallakkin häikästä vastaantuliaa, mutta tässä ilmeisesti enemmän kyse kuljettajien eroista. Tämä pääteltynä omalla pienellä kokemuksella, on hyvin harvinaista että joku olisi liianaikaisin (haitannut) laittanut pitkät päälle, jopa niin harvinaista että menee vahingon piikkiin. (tai joku mielenilmaisu). Vähälukuisia on nekin jotka ajoissa vaihtaa. (ajoissa vaihtamisena pidän ennen kohtaamista tapahtunutta).
Ketjun kommentteja luettua ymmärrän että osalla kuljettajia se on hyvin häiritsevää, ja tämä on tärkeää oppia ainakin itsellenni.
Joku mainitsi auton mittan, eli luokkaa viisimetriä, niin se on ajoituksena luokkaa 100 millisekunttia, vatii jo harjoittelua (no sitähän ajossa tulee), jos tähtää väliin 5m ennen - kuskin paikka. Eri autoissa voi olla jo tuon verran viivettä.
Voisiko ärsytyksen syyt alla mallikohtaisia, eli erilaiset kuviot, syttymis välähdykset. ongelmasta kärsivän ajoneuvo tyyppi, kuskin sijainti pystysuunnassa, ikkunat, jne.
Vielä pohdintaa, jos vastaantulijoiden pitkiän käyttä aiheuttaa haittaa (ärsytyksen lisäksi), niin mitä konsteja olisi haitan vähentämiseksi, siis muutakin kuin nopeuden lasku. Edit, mites jos itse kytkisi pitkät ajoissa, auttaako se ?
Jos kyse tuosta sadastamillisekunnista, niin sen verran myöhemmäksi kun sirtaa tavoitteen, niin ei joudu liikoja tinkimään.