Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ärsyttää kun ei jakseta kunnolla putsata lumia autosta pois ennen liikkeelle lähtöä. Pahimmillaan pelkkä etulasi putsataan pyyhkijöillä lumista ja isketään pesunestettä päälle. Kiva ajella perässä kun katolta pöllyää lumi koko ajan päälle ja saa pelätä vielä tuleeko sieltä joku jääyllätys vielä nokkaan.

Ja takavaloista ei ole tietoakaan (jos niitä nyt on edes igluun laitettu päälle) kun lumi peittää sekä taka-/jarruvalot että vilkut. Kiva huomata että ahaa, tuo edellä oleva auto meinaakin kääntyä tästä nyt vasemmalle ja pysähtyy odottamaan vastaantulevaa liikennettä.
 
Itseäni ärsyttää turhaan palavat takasumarit, koska niihin on lähinnä kaksi syytä:

1. kuskin normaalissa ajatuksenjuoksussa tai käsityksessä takasumarin käyttötarpeesta on jotain pielessä, jos näkee edessä olevan auton takavalot täysin selkeästi ja kokee silti tarvetta laittaa takasumarin päälle.
2. kuski ei ymmärrä autonsa valojen toimintaa

Käytännössä siis itse valo ei ärsytä, vaan ajatus siitä, että minkähänlainen toope taas on liikenteessä. Toki se voi unohtua päälle olosuhteiden parannuttua, mutta yleensä edeltävästä kelistä on silloin itsekin tietoinen, eikä asia niinkään ärsytä. Pimeällä tihkusateella tuommoisen takana ajaessa se myös häikäisee.
 
Kohta 10 vuotta ajanut samaa työmatkaa. Alkaa 50 alueella, muuttuu taajamassa 40 kmh ja mennään ohi vaikka on suojateitä korokkeiden kera. Mutta sitten alkaa se ns erikoiskoe eli se 80 kmh tie omine mutkineen ja saavutat tän saman ohittelijan, josta sitten taas painat ohi. Itteä siis ärsyttää nää 60-70 kmh ajelijat kaiken läpi.
 
Eilen kävin ajelemassa n.300km pätkän, josta 110km pätkän perässä ajeli auto, jossa oli Matrix-tyyliset valot, mutta pimeän kohdan teko ei toiminut pätkän vertaa: jonkinlainen valon suuntaus alas toteutu, mutta silti valoa riitti aivan järjetön määrä häikäisemään edelläajavia. Tämän valo-Keijon välissä oli osan matkasta auto. varmasti oli rentouttavaa ajo, kun takalasista killuttaa perkeleen kirkkaat ledit. Joko tuo oli jonku einarin viritys, tai sitten ei ollut kunnossa tuo järjestelmä. Aivan perkeleen rasittavaa ajaa järjettömässä valosaasteessa.
 
Kohta 10 vuotta ajanut samaa työmatkaa. Alkaa 50 alueella, muuttuu taajamassa 40 kmh ja mennään ohi vaikka on suojateitä korokkeiden kera. Mutta sitten alkaa se ns erikoiskoe eli se 80 kmh tie omine mutkineen ja saavutat tän saman ohittelijan, josta sitten taas painat ohi. Itteä siis ärsyttää nää 60-70 kmh ajelijat kaiken läpi.

+1 myös tälle. Jalalla (vakkaria ei käytetä missään olosuhteissa) soudetaan 60-70km/h oli nopeusrajoitus sitten 30km/h tai 80km/h. Ja toki takasumari päällä. ;)
 
Mä kuulun selkeästi vähemmistöön täällä: mua ei haittaa etusumuvalot, ei usein edes pitkät päällä vastaan tulevat (en tuijota suoraan vastaantulevia); mutta edessä kirkkaana loimottava punainen valo ottaa silmään kuin 1000 volttia. Noh, meitä on erilaisia.

Jos itse törmään hyvällä säällä takasumariin, pyrin pääsemään mahdollisimman pian ohi. Kovassa lumipyryssä tai hernerokkasumussa noista on tietenkin hyötyä.

Kiitos hyvästä viestistä.

Vaikka kaikkia ei takavalot häritse, niin yksittäistä liikkujaa voi jotkin asiat häiritä tosipahasti, jopa yllättävästi.

Tuskin olet ainoa punaisiin reagoiva, päätellen siitä että tässäkin ketjussa on ollut kirjoituksia joissa jarruvalot ärsyttää, en ole sitä täysin ymmärtänyt, mutta kirjoituksesi jälkeen toivottavasti ymmärrän paremmin.

Tuo myös hyvä maininta etuvaloista, sen jotenkin hahmottanut että osalle häikäisy on enemmän häiritsevää, mutta kirjoituksesi toi hyvin esille että osalle ne pitkät / etusumarit voi olla suht harmittomia. Tämä siis aasinsilta sille että jos joku tulee vastaan pitkät päällä, niin hänestä voi tuntua hyvin harmittomalta ja toisin päin jos joku vaihtaa kovin aikaisin lyhyille, niin hänelle ne voi olla hyvin ärsyttäviä.
 
Itse ajan reippaasti pitkät päällä takana. Antavat nopeasti tietä ja ohituksen jälkeen voi väläyttää omaa takasumua jos vaikka tajuaisivat mikä oli vikana.
Eli mielestäsi ratkaisuna siihen, kun kanssa-autoilija epähuomiossa häikäisee sinua takasumareillaan, on käyttäytyä itse tietoisesti kuin idiootti? Hieno kaveri.
 
Kenenkään taka- tai etusumuvalot ei ole itseäni merkittävästi häirinneet. Koko asiasta kohkaaminen on enemmän tällainen auto-orientoituneiden amisten pätemisriitti, "olen lukenut tieliikennelaista että niitä ei saa miten sattuu käyttää...". Sitten perään kritisoidaan liikenteessä muut huomioon ottavia, esim. kuinka joku käyttää päättyvää vasenta kaistaa liittyen oikealle vetoketjuperiaatteella.
 
Meinaatko että lait on kirjoitettu turhaan ja niitä pitää soveltaa? Päteekö sama kaikkiin lakeihin? Mielestäni laissa on hyvät perusteet moneen asiaan, myös valojen käytölle tai vasemman-oikean kaistan -käytänteille.
 
Meinaatko että lait on kirjoitettu turhaan ja niitä pitää soveltaa? Päteekö sama kaikkiin lakeihin? Mielestäni laissa on hyvät perusteet moneen asiaan, myös valojen käytölle tai vasemman-oikean kaistan -käytänteille.
Ei lait ole turhia. Itsekin luulen käyttäväni sumuvaloja oikein, en turhaan pidä päällä eli ainakin yritän toimia oikein. Oma kokemukseni vaan on, että sumuvalot ovat lillukan varsi, niillä ei saa isoa häiriötä tehtyä millään. Etusumuvaloilla varsinkaan, niillä ei vaan voi häikäistä. Joka niistä valittaa, kyse on kyttäämisestä. Tällä palstalla noista sumareita jauhetaan toistuvasti.

Sitten liikenteessä on niitä isoja asioita, joissa ongelmat 95%:sti johtuu asenteesta. Tämä vasen kaista/vetoketju-keskustelu hetki sitten oli hyvä esimerkki, kuinka pihalla täälläkin on suuri osa autoilijoista.
 
Ei lait ole turhia. Itsekin luulen käyttäväni sumuvaloja oikein, en turhaan pidä päällä eli ainakin yritän toimia oikein. Oma kokemukseni vaan on, että sumuvalot ovat lillukan varsi, niillä ei saa isoa häiriötä tehtyä millään. Etusumuvaloilla varsinkaan, niillä ei vaan voi häikäistä. Joka niistä valittaa, kyse on kyttäämisestä. Tällä palstalla noista sumareita jauhetaan toistuvasti.

Sitten liikenteessä on niitä isoja asioita, joissa ongelmat 95%:sti johtuu asenteesta. Tämä vasen kaista/vetoketju-keskustelu hetki sitten oli hyvä esimerkki, kuinka pihalla täälläkin on suuri osa autoilijoista.
Ei niistä etusumuvaloista varmaan kukaan valittaisi ellei se niitten täysin tarpeeton käyttö juurikin sitä turhaa häikäisyä ja muuta paskaa aiheuttaisi. Niiden turha käyttö myös huonontaa sen niitä käyttävän omaa näkökykyä kun siihen heti keulan eteen saa lisää valosaastetta joka vie hämäränäköä.
Varmaan 99% kerroista niitä käytetään täysin turhaan ja siitä ei silloin ole mitään muuta kuin haittaa kaikille tielläliikkujille.
 
Ei lait ole turhia. Itsekin luulen käyttäväni sumuvaloja oikein, en turhaan pidä päällä eli ainakin yritän toimia oikein.
Yleisellä tasolla takasumuvaloja kai kannattaa käyttää ns varmemman päälle. Se miten tarpeen arvio on vaikeaa ja menee vähän sellaiseen mututuntumaan. Yhtenä ohjeena on annettu että jos edellämenee ajoneuvo ja sen takavalot ilman sumari näkyy huonosti, niin ehkä syytä itse käyttää, mutta me kaikki toki tiedetään että eri ajoneuvot aiheuttaa erilaisen tilanteen ja eri ajoneuvoissa on erilaiset takavalot, niin seuraus voi olla se että itsellä turhaa ja niillä häiritsee takanatulevaa.

Etusumuvaloilla varsinkaan, niillä ei vaan voi häikäistä. Joka niistä valittaa, kyse on kyttäämisestä. Tällä palstalla noista sumareita jauhetaan toistuvasti.
Suurin osa selviää suurimmasta osasta vastaantulevista etusumareista. Mutta ne kirkkaat valkoiset etuvalot häiritsee paljon todennäköisemmin suurempaa osaa kuljettajia, ja niistä ei ole kuin haittaa niitä käyttäville.(* Tosin jos etusumarit noin yleisesti häiritsee jotain yksilöä, niin tänäpäivänä se autoilu on karkmivaa, jos miettii sinne tänne sojottavia lähivaloja ja päivävaloja.

Uskon kyllä että eniten kärsivät osaa luonnostaan katsella ohi valojen, mutta se silti ärsyttää.

(*
No jos ei lasketa tilanteita missä ajovalot ei toimi, niin hädässä nuo paremmat kuin ei mitään
 
Kyllä se asenneongelma Suomessa on jossain ihan muualla. Ja sitä tämäkin viesti hyvin alleviivaa. :kahvi:

Ehkä tässä kaivataan Amerikkalaista kulttuuria ja autoilun suosimista..
1640687191520.png
 
Takasumaria tarvitaan paljon useammin kuin etusumareita, minkä takia vähän ärsyttääkin ettei omassa autossa saa takasumaria päälle erikseen.
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.
 
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.
Ai pakkaslumisade on Suomessa harvinaisempi kuin hernerokkasumu? Ok. :asif:
 
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.
Kyllä noille takasumareille enemmänkin käyttöä löytyy. Olen kerran elämässä oikeasti oikeasti tarvinnut etusumareita. Takasumareita on taas pöllyävän lumen takia tullut käytettyä enemmän. Etenkin nykyautoissa joissa on led valot takana ja jolloin eivät sulata lunta samalla tavalla joten sumari sentään jaksaa puskea lumen läpi jotenkin. Hyvin paljon näkee autoja joissa ei näy takana kuin himmeä hehku ja se taas tuo hupia etenkin lumisateessa. Myös vesisade+mukava vesisuihku auton takana ja normi perävaloja et muuten paljoa näe.
 
Kyllä noille takasumareille enemmänkin käyttöä löytyy. Olen kerran elämässä oikeasti oikeasti tarvinnut etusumareita. Takasumareita on taas pöllyävän lumen takia tullut käytettyä enemmän. Etenkin nykyautoissa joissa on led valot takana ja jolloin eivät sulata lunta samalla tavalla joten sumari sentään jaksaa puskea lumen läpi jotenkin. Hyvin paljon näkee autoja joissa ei näy takana kuin himmeä hehku ja se taas tuo hupia etenkin lumisateessa. Myös vesisade+mukava vesisuihku auton takana ja normi perävaloja et muuten paljoa näe.

Yöllä takavalojen hehku myös kuran tai lumen läpi on yleensä aivan riittävä. Sitten kun on vaikeuksia nähdä edessä olevaa joitain satoja metrejä etukäteen on ilman muuta takasumareiden paikka.
 
Yöllä takavalojen hehku myös kuran tai lumen läpi on yleensä aivan riittävä. Sitten kun on vaikeuksia nähdä edessä olevaa joitain satoja metrejä etukäteen on ilman muuta takasumareiden paikka.
Etenkin Kehäteillä tms tuo näkyvyys on autojen määrän takia paikoin mallia helvetin pieni kun ilmassa roikkuu autojen heittämää vettä/lunta+taivaalta tulevaa vettä/lunta. Ja tämä jopa iltaisin kun on jo pimeää. Eri juttu sitten maantiellä missä ei ole valaistusta ja jo pieni hehku näkyy.
 
Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.

Kortti on ollut 25 vuotta. Kertaakaan en ole etusumuvaloja tarvinut, pari kertaa kokeillut, että tekisikö niillä mitään, mutta ei ole tehnyt. Takasumuvalo on kyllä ollut käytössä useammankin kerran tällekin talvea.

Vaikka taajamissa ajellessa lumi ei pöllyäkään, niin kyllä sitä tuolla pidemmillä pätkillä vähänkään pohjoisemmassa on. Hernerokkasumujen ajastakin on Pohjois-Suomen asukkaana ihan erilainen kokemus. Sumua on a) keskellä talvea kovilla pakkasilla tai b) syksyisin aamuin/illoin. Keväällä sumua on hyvin harvoin.
 
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.
Jokainen voi miettiä koska on ollut sää jolloin etusumuvaloja voisi tarvita, ja sitten miettiä onko niistä hyötyä vai haittaa omassa autossa.
Kuvitellaan, ehkä tilanne missä niin umpisumu että valot auttaa vastaantulijaa erottamaan sinut, eli keli missä takasumuvalokin tarpeen. Oma ajaminen onnistuu ilmankin, joissain autoissa liki aina, jossain autossa voi olla joskus lyhyitä parempi.

Suomessa, suurin piirtein koko alueella on usein kelejä joissa on sitä lumipölyä, sumua, kuraa/vettä jolloin takasumuvalo on iso turvallisuutta lisäävä juttu.
Jos liikkuu valtateillä ja varsinkin motarilla, niin erityisen tärkeä.
 
Kuvitellaan, ehkä tilanne missä niin umpisumu että valot auttaa vastaantulijaa erottamaan sinut, eli keli missä takasumuvalokin tarpeen.
Itse olen kyllä ymmärtänyt että etusumuvalojen tarkoitus on valaista tietä alhaalta sellaisessa kelissä jossa lähivalot aiheuttaisivat vain kuskin "sokaistumista". Tällöin keli on jo niin huono että ajonopeus on oltava luokkaa max. 40 km/h.
 
Itse olen kyllä ymmärtänyt että etusumuvalojen tarkoitus on valaista tietä alhaalta sellaisessa kelissä jossa lähivalot aiheuttaisivat vain kuskin "sokaistumista". Tällöin keli on jo niin huono että ajonopeus on oltava luokkaa max. 40 km/h.
Kyllä, mutta yleistäen suomessa sellaiset kelit on ei ole kovin tavanomaisia, missä sumareilla saisi valaistua pidemmälle kuin lyhyillä.
Autoissa on eroja, joten kokemusperäiset kokemukset voi poiketa paljon, ja en väitä etteikö jossain tienpätkällä voisi ilmiötä olla vuosittain. Muualla asuvalle voi olla käsittämätöntä.

Mutta eikö se ole myös keli milloin takasumuvalotkin ovat tarpeen, ainakin joissain automalleissa etusumari keli on jo sellaista hernerokkaa että takapääkään näy.
 
Etusumareita on tullut käytettyä silloin, kun peilistä huomaa, ettei takaa tulevia erota kuin vasta kohdalla. Takasumareita varmaan tarvitsee kyllä useammin, mutta hyvä että molemmat on olemassa.
 
Etusumareita on tullut käytettyä silloin, kun peilistä huomaa, ettei takaa tulevia erota kuin vasta kohdalla.
Takasumareita ? vai mikä tuossa lokiikka.

Edit:
Siis meinaat että vastaantulijat havaitsee etusumarit paremmin kuin lyhyet ?
Mutuillen joillain keleillä jäänyt saman oloinen fiilis, tietämättä onko niin. (siis vastaantulevat sumarit ehkä erottaa aiemmin kuin vastaantulevat lyhyet)
 
Itteä ei häiritse toi takasumarin liiallinen käyttö, mutta jumalauta miten vaikeeta siitä autosta on hämärän/pienenkin lumipöllyn aikana kääntää ne ajovalot sellaiseen asentoon, että siellä perässäkin palaa valot. Itse oon huomannu ettei tää ongelma koske niinkään eurooppalaisia automerkkejä; niissä kun ei pala mittarivalot päiväajovalojen ollessa päällä eli pimeellä et edes nää mittaristoa. Toista se on aasialaisissa autoissa joita näkee varsinkin hämärässä perät pimeänä. Toki näistä kaikista autoilijoista löytyy varmasti niitäkin jotka ei ees tiedä missä se auton valokatkasija edes sijaitsee ja ei sen takia osaa laittaa niitä valoja päälle kun keli ois sellanen että niitä tarviis vaikka auringonvaloa vielä automatiikan mukaan tarpeeksi olisikin, näinkään ei kyllä aina ole... Noistakin kun alettas sakkoja kirjotteleen tai edes pysäytteleen pimee peräsiä autoja väärissä olosuhteissa ehkä ihmiset oppis.

Tää edellä mainittu vituttaa enemmän kuin kirkkaalla kesäkelillä vastaan tulevat kokonaan valottomat autot, vaikka eihän sekään nyt kovin turvallisen oloista ole. Itse tuolla keskieuroopassa melkopaljon autoilleena siihen on vaan tottunut.
 
Takasumareita ? vai mikä tuossa lokiikka.

Edit:
Siis meinaat että vastaantulijat havaitsee etusumarit paremmin kuin lyhyet ?
Mutuillen joillain keleillä jäänyt saman oloinen fiilis, tietämättä onko niin. (siis vastaantulevat sumarit ehkä erottaa aiemmin kuin vastaantulevat lyhyet)
Siitä voin siis päätellä, ettei oma autonikaan erotu edessä meneville tarpeeksi hyvin ilman etusumareita. Ei se siis kovin yleistä ole, mutta muutaman kerran tässä parin vuoden sisällä on hetken aikaa tarvinnut.
 
Pakkailin ostoksia autoon, kun kaupan parkkipaikalla joku nuorehko miesoletettu ajoi vanhalla kebab tuning bemarilla sivuluisussa kivet ympäristöön sinkoillen. Ropina vain kuului parkissa olevista autoista kun tämä sankari revitteli liikkeelle, vaarallista käytöstä tuo on toki ilman lentäviä kiviäkin.
Parasta tässä oli kuitenkin yhdestä ruudusta "perään" ampaissut auto joka ohitti bemarin ja blokkasi parkkipaikan liittymässä ulospääsyn. Kuulin n.50 metrin päähän ainakin sanat urpo, idiootti, viimeinen kerta, kun bemari kuski sai palautetta autojen ollessa vierekkäin kylki kyljessä ikkunat auki.
Kovin rauhassa lähti bemari jatkamaan matkaa tämän palautteen jälkeen.
Jotenkin lämmitti mieltä kun löytyy vielä rehellisen palautteen antajia, ja palaute tulee välittömästi
 
Pakkailin ostoksia autoon, kun kaupan parkkipaikalla joku nuorehko miesoletettu ajoi vanhalla kebab tuning bemarilla sivuluisussa kivet ympäristöön sinkoillen. Ropina vain kuului parkissa olevista autoista kun tämä sankari revitteli liikkeelle, vaarallista käytöstä tuo on toki ilman lentäviä kiviäkin.
Parasta tässä oli kuitenkin yhdestä ruudusta "perään" ampaissut auto joka ohitti bemarin ja blokkasi parkkipaikan liittymässä ulospääsyn. Kuulin n.50 metrin päähän ainakin sanat urpo, idiootti, viimeinen kerta, kun bemari kuski sai palautetta autojen ollessa vierekkäin kylki kyljessä ikkunat auki.
Kovin rauhassa lähti bemari jatkamaan matkaa tämän palautteen jälkeen.
Jotenkin lämmitti mieltä kun löytyy vielä rehellisen palautteen antajia, ja palaute tulee välittömästi
Itse törmäsin itseasiassa yhteen ja samaan bimmeriin kahdesti samassa hallissa eri päivinä ja sama touhu molempina päivinä. Putki päristen paineli täydessä hallissa kumia polttaen ja "driftaillen". Ei tykännyt kun joutui pysähtymään ja keskustelemaan asiasta kun olin suojatiellä enkä hypännytkään alta pois. Todnäk. lähti lasku perään jos tuli vaurioita muihin autoihin tai jos haluavat maksattaa lattian "korjausta" tai jos turvapuoli vaivautuu laittamaan nauhat poliisille niin jopa sakot ovat mahdolliset. Napsin kuskin huutaessa käskyjä painua vittuun kuvan ja kilvet ylös ja toimitin valvomoon joten helppo yhdistää kameratallenteisiin. Tuo tuntuu olevan kovinkin yleistä, useita sankareita jotka yrittävät pelotella jalankulkijoita, useita sankareita jotka sudittelevat hallissa kun on kerrankin tarpeeksi liukas pinta että se 116 bimmeri jaksaa sutia ja muutenkin nuo merkkikohtaiset stereotypiat pitävät valitettavan hyvin paikkansa.
 
Itse törmäsin itseasiassa yhteen ja samaan bimmeriin kahdesti samassa hallissa eri päivinä ja sama touhu molempina päivinä. Putki päristen paineli täydessä hallissa kumia polttaen ja "driftaillen". Ei tykännyt kun joutui pysähtymään ja keskustelemaan asiasta kun olin suojatiellä enkä hypännytkään alta pois. Todnäk. lähti lasku perään jos tuli vaurioita muihin autoihin tai jos haluavat maksattaa lattian "korjausta" tai jos turvapuoli vaivautuu laittamaan nauhat poliisille niin jopa sakot ovat mahdolliset. Napsin kuskin huutaessa käskyjä painua vittuun kuvan ja kilvet ylös ja toimitin valvomoon joten helppo yhdistää kameratallenteisiin. Tuo tuntuu olevan kovinkin yleistä, useita sankareita jotka yrittävät pelotella jalankulkijoita, useita sankareita jotka sudittelevat hallissa kun on kerrankin tarpeeksi liukas pinta että se 116 bimmeri jaksaa sutia ja muutenkin nuo merkkikohtaiset stereotypiat pitävät valitettavan hyvin paikkansa.
Joo, pahimmat tapaukset todella usein edustavat juuri tätä merkkiä, tämä näkyykin vakuutusten hinnoissa.
Eniten itseäni risoo juuri nämä parkkipaikoilla tai suojateiden lähellä "kikkailijat", tuolla liikkuu myös esim.lapsia ja muutenkin suojatonta kevyttä liikennettä.
Leikkisivät edes jossain syrjemässä missä voivat teloa vain oman auton tai itsensä...
 
Joo, pahimmat tapaukset todella usein edustavat juuri tätä merkkiä, tämä näkyykin vakuutusten hinnoissa.
Eniten itseäni risoo juuri nämä parkkipaikoilla tai suojateiden lähellä "kikkailijat", tuolla liikkuu myös esim.lapsia ja muutenkin suojatonta kevyttä liikennettä.
Leikkisivät edes jossain syrjemässä missä voivat teloa vain oman auton tai itsensä...
No tuo suojatie millä olin itse oli mallia suoraan 90 asteen kulman takaa kävellään suojatielle eli varsin nopeat olla refleksit jos tuohon ajaa normi nopeutta. Itse silti niitä harvoja jotka tuohon vaivautuvat edes hidastamaan. Saati hallista ulos ajaessa kevyen liikenteen väylän ylitykseen. On liian kiire liittyä siihen väliin että ehtiin valoista läpi.
 
Tampereella tuli kanssa lielahden prisman keskikäytävälle hidasteet hillitsemään jonneja. Nyt ne kaahaa sitten sivukäytäviä pitkin kun siellä ei ole bumppeja. Kivaa peruutella esim pesuruudusta pois kun joku tulee mopolla 50kmh takaa. Tosin ei se mua hetkauta jos se siihen auton perään jysähtää, parempi varmaan liueta paikalta jos paukahtaa kun oma syy se kait olisi vaikka tuossa on pakko peruuttaa sokkona hiljalleen siihen ajoväylälle.
 
Kai sieltä kamerat löytyy, josta näkee mopon tulevan 2x rajoitus? Vastaavasta syystä se paikalta liukeneminen voi olla huono idea.
 
Kai sieltä kamerat löytyy, josta näkee mopon tulevan 2x rajoitus? Vastaavasta syystä se paikalta liukeneminen voi olla huono idea.
Perus valvontakamerasta saa olla tyytyväinen jos erottaa auton mallin ja merkin liikkeestä... Saati kilvet autosta tai vielä parempaa moposta. Paska idea karata mutta isolla todennköisyydellä valvontakameroiden takia sitä ei ainakaan jäisi kiinni. Plus kamerat ovat liian usein paskalaatuisia, väärin suunnattu, väärällä optiikalla varustettuja=tulos että näet että jotain tapahtui mutta et yhtään enempää. Valitettavasti on kokemusta noiden selvittelystä. Mikään ei voita paskasti suunniteltua, halvalla toteutettua ja vuosien aikana puoliksi hajonnutta kamerajärjestelmää jota käyttää liian usein henkilö joka ei osaa edes käyttää kyseistä järjestelmää...
 
Kai sieltä kamerat löytyy, josta näkee mopon tulevan 2x rajoitus? Vastaavasta syystä se paikalta liukeneminen voi olla huono idea.
Nojoo, ehkä. Eihän se liukeneminen ikinä hyvä idea ole mutta suomen menot tuntien peruuttaja on aina syypää ihan sama mitä vauhtia kaveri sieltä tulee. En kuitenkaan halua penskojen kaahailun maksumieheksi joutua.

Joku vuosi sieltä painoi joku pitsakuski räikkä pohjassa kun joku peruutti pois pesupaikalta, tiedä sitten kenen syy olisi tuossakin ollut jos olisi kolissut.
 
Nojoo, ehkä. Eihän se liukeneminen ikinä hyvä idea ole mutta suomen menot tuntien peruuttaja on aina syypää ihan sama mitä vauhtia kaveri sieltä tulee. En kuitenkaan halua penskojen kaahailun maksumieheksi joutua.

Joku vuosi sieltä painoi joku pitsakuski räikkä pohjassa kun joku peruutti pois pesupaikalta, tiedä sitten kenen syy olisi tuossakin ollut jos olisi kolissut.
Valitettavasti totta tuokin. Vähintään liikenteen vaarantaminen ja vammantuottamus tms paskaa ihan vain siksi että toinen perseilee. Itse tulin pahoinpidellyksi jengin toimesta kesällä ja en voinut puolustautua koska olisin ollut syytetyn penkillä äkisti. 1vs5 ja et voi käytännössä puolustautua koska olisit itse se joka kärsii eniten. Onneksi prkl osasi edes suojautua. Ihan sama mitä se toinen tekee niin maagisesti pitäisi olla varautunut kaikkeen ja kyetä maagisiin tekoihin kuten esimerkkitapauksessa peruuttajam nähdä autojen läpi se perseilevä sankari.
 
Jotain järkeä saisi käyttää millaiseen väliin yrittää liukkaalla kelillä tulla. Jäi 2m väliä ettei kolahtanut kääntyvän takakonttiin.
 
Miten vaikeaa pysäköinti on kun parkkipaikka on hiukan lumen peitossa. Sen vielä ymmärtää että ruutuun ei ihan osuta. Mutta se että ei edes viitsitä katsoa sinne auton alle ja todeta että kumallinen leveä raidoitus... Ehkä nämä ovat sitten ensikertalaisia jotka eivät muista että ah tuossa taisi mennä suojatie... Tai sitten muistiongelmaisia jotka pitäisi poistaa liikenteestä.
 
En ymmärrä mitä yrität selittää. Suojatiethän on merkitty liikennemerkein, joten lumipeite ei haittaa.

Väänetään sitten rautalangasta niin että tyhmempikin kuten suojatien päälle parkeeraaja ymmärtää:
Tässä oli puhe parkkialueista ja niillä kulkevista suojateistä. Tällä kelillä jo auton alle vilkaistessa näkee suojatien. Eli ei parkkiruutua. Näillehän ei pitäisi parkeerata. Yleensä päivittäistavara kaupoissa käyvät käyvät siellä useammin. Kuten esimerkiksi kesä aikaan jolloin maa on puhdas lumesta ja merkinnät erottaa valoisassa. Tästä täysipäinen ihminen voin olettaa myös muistavan parkkialueen ja suurinpiirtein siellä olevat reitit. Eli ne suojatiet. Joille ei pitäisi parkeerata vaikka joku olisi jo nokan siihen vetänyt.

Itse olen tähän kykenevä, eli jättämään ne kulkureitit avoimeksi. Mutta tietysti, monelle se näyttää olevan mahdoton ongelma. Jonka mahdollisesti selittää muistiongelmat tai sokeus.
 
Parkkeerauksessa ärsyttää kyllä se talvi-ilmiö, että ei katsota yhtään minkälainen väli autojen väliin jää. Heti kun parkkiruudun maalaukset ei ole ohjaamassa niin autojen väliin jää jopa 1,5m välejä.

Takasumuvalokeskustelua jatkaen, tänään tuli vähintäänkin erikoinen yhdistelmä eteen. Audin ilmeisesti Q5 ajeli ajovalot päällä, mutta takavalot oli piemeänä. Puskurissa kuitenkin paloi kaksi sumuvaloa?
 
Väänetään sitten rautalangasta niin että tyhmempikin kuten suojatien päälle parkeeraaja ymmärtää:
Tässä oli puhe parkkialueista ja niillä kulkevista suojateistä. Tällä kelillä jo auton alle vilkaistessa näkee suojatien. Eli ei parkkiruutua. Näillehän ei pitäisi parkeerata. Yleensä päivittäistavara kaupoissa käyvät käyvät siellä useammin. Kuten esimerkiksi kesä aikaan jolloin maa on puhdas lumesta ja merkinnät erottaa valoisassa. Tästä täysipäinen ihminen voin olettaa myös muistavan parkkialueen ja suurinpiirtein siellä olevat reitit. Eli ne suojatiet. Joille ei pitäisi parkeerata vaikka joku olisi jo nokan siihen vetänyt.

Itse olen tähän kykenevä, eli jättämään ne kulkureitit avoimeksi. Mutta tietysti, monelle se näyttää olevan mahdoton ongelma. Jonka mahdollisesti selittää muistiongelmat tai sokeus.
Ai jossakin parkkialueella on suojateitä, joita ei ole merkitty liikennemerkein?
 
Ai jossakin parkkialueella on suojateitä, joita ei ole merkitty liikennemerkein?

En muista, mutta niin selkeä paikka että ei pitäisi tuollaista vaatia. Ja näkyi autojen alta ihan jalkoihin katsomalla. Vielä selkeä paikka alueen läpi suoraan ovelle.
 
Ai jossakin parkkialueella on suojateitä, joita ei ole merkitty liikennemerkein?
Ainakin aiemmin laki salli suojatien merkitsemisen pelkillä tiemerkinnöillä missä tahansa. Yleisesti tuntui olevan kyllä käsitys, että paikalla pitäisi aina olla liikennemerkki, mutta se ei pitänyt paikkaansa.

En tiedä toivatko nämä viimeisimmät tieliikennelain uudistukset jotain parannusta asiaan, mutta käsittääkseni eivät. Jos eivät, niin suojatie voi siis edelleen olla merkitty niin, ettei sitä talvella näe mistään.
 
Voi olla noinkin, uskon kyllä ettei ole välttämättä aina merkkejä. Yleisesti ottaen ne on parkkialueillakin merkitty, ja niin sen pitäisi ollakin.
 
Jokainen varmaan tässä ketjussa on huomannut tämän ilmiön, kun lunta tulee ja kaistaviivat menee lumen alle niin ajellaan missä sattuu ja oikaistaan mutkia vastaatulijan kaistalta. Näin räikeää tapausta en ole aikaisemmin todistanut, että näin hukassa on oman auton ajolinja. Tässä edellä menevä ajaa keskiviivan päällä eikä hänen edellä menevän auton ajolinja aiheuta mitään korjausliikettä edes siinä vaiheessa, kun ollaan oikealle kääntymässä.

 
Paskat renkaat ja lumella pitää paremmin? Valitulta taktiikalta tuo enemmän vaikutti, kun ajolinjasta ei ihmettystä enempää haittaakaan ollut.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom