Etusumuvalot eivät saa olla lähivaloja (=lyhyitä valoja) korkeammalla, ja niiden tulee olla vähintään 25 cm korkeudella. Häikäisevä valo ei saa suuntautua valonheittimen keskipisteen kautta kulkevan vaakatason yläpuolelle silloinkaan, kun auto on kuormattu tia siihen on kytketty hinattava ajoneuvo.
Jos oletetaan, että etusumuvalon ylin kohta on 45 cm korkeudella, ja suuntaus on hyvin marginaalisesti alaviistoon puoli astetta, olisi teoreettinen kantama (tan(89,5)*45=) 52 metriä. Huomattavaa on, että tuohon 52 metrin päähän valoa osuu hyvin vähän, ja todellisuudessa se valaiseva alue on käytännössä enintään 40 metriä (
Miten säädetään sumuvalot? - mese.fi nämä vertauskuvut lähivaloihin ja etusumuvaloihin vastaa mielestäni hyvin omaakin kokemusta etusumuvalojen kantamasta).
Jos käytetään tuota ylisuurta 52 metrin kantamaa, niin tällöin kovassa sumussa kolmen sekunnin turvavälillä ajonopeus saisi olla etusumuvaloilla enintään 62 km/h, jotta auton pystyy pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Jos käytetään tuota realistisempaa 40 metrin kantamaa niin:
- neljän sekunnin turvavälillä (suositeltu
Driving in fog: when to use fog lights & fog light symbol | RAC Drive) ajonopeus enintään 36 km/h
- kolmen sekunnin turvavälillä enintään 48 km/h
- io-techin dynaamisen ajotavan rallikuskeilla kahden sekunnin turvavälillä enintään 72 km/h
Tästä päästään siis siihen, että etusumuvalot on lähinnä kaikissa tilanteissa täysin turhat. Jos olet tilanteessa, jossa lähivalot väin häikäisevät edessä olevaa sumua, et tällöin voi myöskään turvallisesti ajaa tavallisella maantiellä 80 km/h, vaan nopeus on tiputettava. Vasta tällöin lähivalojen sammuttamisella ja ainoastaan etusumuvaloilla ajamisella voi olla hyötyä, mutta tällöin nopeutesi voisi olla käytännössä enintään 50 km/h. Etusumuvalojen käyttäminen lähivalojen kanssa on turhaa ja turvallisuutta heikentävää: kuten täällä on todettu, etusumuvalojen käyttö haittaa silmien kykyä nähdä kauemmaksi. Ymmärrän toki, että osassa autoissa etusumuvalot on kytkettävä päälle jotta takasumuvalot saa päälle (joita tarvitsee huomattavasti useammin), mutta liikkeessä ollessa ei (oman ja muiden turvallisuuden näkökulmasta katsottuna) lähtökohtaisesti ole koskaan tilannetta, jossa etusumuvalojen käyttö ilman takasumuvalojen käyttöä olisi perusteltua: jos etusumuvalot yksinään antavat paremman näkyvyyden eteen kuin lähivalot, kannattaa tällöin pitää myös takasumuvalot päällä.
Etusumuvaloilla on lähinnä virkaa taajamassa käännyttäessä kulmavaloina ylimääräisenä näkyvyytenä, ja hyvin, hyvin rajoitetuissa ajo-olosuhteissa joissa lähivalojen sijaan on järkevämpi käyttää etusumuvaloja, ja jolloin ajonopeudenkin on oltava enintään 50 km/h. Käsittääkseni vuoristoissa (esim. Alpit) noilla etusumuvaloilla voi olla keskimääräistä enemmän oikeaa käyttöä, kun vuoristosoliin säännöllisesti muodostuu pilvirajan kohdalle oikeasti paljon sankkaa sumua.
Etusumuvaloja korvaten voi autoissa, joissa on lähivalojen korkeudensäätö, laittaa säädön sumussa ala-asentoon, jolloin lähivalojen muodostama oma häikäisy vähenee, mutta silti näkyvyys eteenpäin monesti parempi kuin pelkillä etusumuvaloilla.
Summarum: en ole koskaan etusumuvaloja Suomessa tarvinnut, mutta ei se tarkoita etteikö täälläkin voisi tuollaista enintään 50~100 metrin kantaman sumua olla: tässäkin 50 metrin kantaman sumussa pelkillä etusumuvaloilla ajamisessa voisi olla jotain virkaa, kun taas 100 metrin kantamassa kannattanee vaan käyttää lähivaloja; molemmissa tilanteissa ajonopeutta on kuitenkin alennettava. Enemmän Suomessa tulee tilanteita joissa rankan lumisateen vuoksi ei maanteillä kannata käyttää kaukovaloja (kaukovalot vain häikäisevät edessä olevan lumisateen), mutta lähivalot antavat paremman näkyvyyden kuin etusumuvalot, ja etusumuvalojen päälle kytkeminen ei annata mitään lisäarvoa lähivalojen rinnalle, koska nopeuden saa kuitenkin pidettyä suhteellisen turvallisesti 70~80 km/h.
P.S. Minua itseäni ei häiritse jos joku sumun tai voimakkaan vesisateen aikana käyttää etusumuvaloja taajamanopeuksissa, onhan tämä sallittuakin. Sen sijaan jos ajelee maantiellä tavallista nopeutta pienessä sumussa tai sateessa lähi- ja etusumuvaloilla, on tästä haittaa vastaantulijoille koska etusumuvalot lisäävät tien pinnasta tulevaa heijastusta, eikä etusumuvalojen käyttämisestä ole tuolloin mitään hyötyä edes käyttäjälle itselleen: hänen oma havoinnintikyky heikkenee, koska silmät eivät näe niin kauas etusumuvalojen aiheuttaman lisääntyvän valonmäärän vuoksi (käytännössä jo 80 km/h nopeudessa reaktioviivellä on tilanteessa, jossa etusumuvalot eivät voi teoreettisestikaan näyttää miten sellaista ylimääräistä joita lähivalot eivät näyttäisi, ja joihin ehtisit reagoida). Kirkkaassa päivänvalossa on itselleni lähes se ja sama, mitä valoja kukin käyttää edessä kunhan joku valo on päällä (lähivalo-, etusumuvalo-, päiväajovalo), ja lumi-/vesisateessa takavalot päälle (toki takasumarit voisi häiritä, jos se ne olisi olosuhteet huomioiden täysin turhan päällä).
Samoin mullekin opetettiin, että kunnon sumussa ajovalot pois ja pelkät sumarit päälle. Omissa autoissa ei kyllä ole etusumuvaloja ollut vuosiin, niin eipä tule käytettyä ollenkaan. Takasumuvaloa toki käytän, viimeksi viikko sitten kun ajelin kovassa lumenpöllyssä.
Tieliikennelaki: ”
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.”
Eli kyllä se autokoulun opettaja on oikeassa ihan järkeen käyvästi: jos lähivalot häikäisevät edessä olevaa sumua niin paljon että etusumuvalojen käyttäminen yksinään on järkevämpää, on tämä täysin sallittua, kun etuvalot (=”parkkivalot”) ovat samanaikaisesti kytketyt.