Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ärsyttää ne ketkä ajaa ”huonon” kelin takia 80 alueella 60 mittarissa. Ei siinä hyvä vaan, että ajaa omien taitojen mukaan. Vois vaan katella vähän peilistäkin välillä. Ja sit päästää ne 20 autoo sieltä takaa ajaan omaa vauhtiaan.
 
Joka tapauksessa fiksuinta on jättää nämä puskurissa roikkujat, törkeää ylinoputta kelistä riippumatta suhaavat valojenvilkuttelijat ja muut idiootit "kouluttamatta". Tuohon sekoiluun lähtemällä lähinnä kasvattaa onnettomuusriskiä ja nämä emäkyrvät eivät käytöstään kuitenkaan korjaa, lähinnä provosoituvat enemmän.
Taustapeili tummalle, peruutuspeilit näyttämääm taivasta, radiosta lempimusaa/ohjelmaa kovalle, vauhtia -10 kmh, niin loppuu perässäroikkumisesta seuraava painostava ja ajamiseen keskittymistä haittaava tunne, ja provosoiva passiivisaggressiivinen koulutuskin tulee kaupan päälle.
 
Taustapeili tummalle, peruutuspeilit näyttämääm taivasta, radiosta lempimusaa/ohjelmaa kovalle, vauhtia -10 kmh, niin loppuu perässäroikkumisesta seuraava painostava ja ajamiseen keskittymistä haittaava tunne, ja provosoiva passiivisaggressiivinen koulutuskin tulee kaupan päälle.

Ei kai niitä peilejä tarvi säädellä, kun nykyautoissa tummuu tausta- ja sivupeilit yöaikaan niin, ettei takaa tulevat häikäise.
 
Ei kai niitä peilejä tarvi säädellä, kun nykyautoissa tummuu tausta- ja sivupeilit yöaikaan niin, ettei takaa tulevat häikäise.
Eipä tuo itsetäänselvää ole. Itseä vitutti monesti autot missä oli tummeneva taustapeili muttei tummenevia sivupeilejä ja vastaavasti nyt välillä vituttaa liian herkästi tummuvat sivupeiilit. Ei kaikilla ole uusinta uutta ja vaikka olisikin ei se ole mikään takuu että sivupeilit olisivat tummentuvat.
 
Kanssa kulkijoiden valojen käytössä ärsyttäviä asioita varsinkin pimeään vuoden aikaan:
Vastaantulijan lähivalo xenonit. Kerkeää sokaista kun vastaantulija ajaa tiessä olevaan kuoppaan, töyssyyn tai on muuten vain mäkistä maastoa.
Vastaantulijan kaukovalojen käyttö. Pitkät laitetaan kohdattaessa liian aikaisin takaisin päälle, kerkeää sokaista eikä nää mitään hetkeen.
Perässä ajavan sumuvalot. Häikäisee vähintäänkin sivupeileistä.
 
Eipä tuo itsetäänselvää ole. Itseä vitutti monesti autot missä oli tummeneva taustapeili muttei tummenevia sivupeilejä ja vastaavasti nyt välillä vituttaa liian herkästi tummuvat sivupeiilit. Ei kaikilla ole uusinta uutta ja vaikka olisikin ei se ole mikään takuu että sivupeilit olisivat tummentuvat.

heh 2014 mallin a3:ssa oli niin, että kuskin puoleinen tummui, mutta repsikan ei. Oli kohtuullisen ärsyttävä, kun toiseltapuolen häiki. Sen jälkeisissä autoissa on tullut pidettyä huoli, että molemmat sivupeilit tummuvat.
 
Palaahan ne monissa autoissa?
Tähän myös kiinnitin huomiota. Pätee ensinnäkin perinteiseen erillisten halogeenien järjestelmään, jossa lähivalot palavat viiksen molemmissa asennoissa jatkuvasti ja toinen pari kaukovaloja syttyy ja sammuu. Lisäksi bi-xenon- ja bi-halogen-valaisimet tekevät toiminnallisesti pitkälti tämän saman, oli sitten mukana apukaukovalot tai ei.

Liittyy myös ketjun aiheeseen; usein kanssa-autoilijoiden puutteellinen ymmärrys auton jonkin valaisimen toimintaperiaatteesta tai käyttötarkoituksesta johtaa ärsytykseen. :geek:

Noinhan ei ole ollut sitten H4-aikakauden, ettei lähivalot palaisi yhtäaikaa kaukovalojen kanssa. H4:n kanssakin syy oli lähinnä tekninen.
Jep, ja H4-valoissakin voidaan asia mieltää myös siten, että lähivalot palavat jatkuvasti. Aktiivisen valonlähteen paikka siirtyy saman valaisimen sisällä, saman peilin jatkaessa yhä fotonien heittoa, vaikkakin eri geometrialla. Periaatteellinen ero lopputuloksen kannalta verrattuna bi-projektoriin on vähäinen, vaikka se H4-lähivalolangan virtapiiri avautuukin valonvaihdossa.

H4-ajovalojahan on jonkin verran edelleen saatavilla ainakin erityisissä perustasosta downgradetuissa eläkeläismallin varustelutasoissa. Tai en ole ihan tänään tarkastanut tilannetta, mutta ainakin vielä pandemian aikana. Toki olet ihan oikeassa puhuessasi "H4-aikakaudesta" - tämä nykyinen tapa väkertää projektorivalojen ja stailauksen ehdoilla muotoiltuun puskuriin puolityhjän vessarullan kokoiset H4-valaisimet on erillinen ilmiö. Entisaikaanhan ne H4-valot olivat usein aika hyviä, ja etenkään H4 ei ollut äärimmäinen säästökeino vaan ajanmukainen hyvä ratkaisu, jonka ohessa saattoi olla kustannuksia säästelemättä tehty erillinen apukaukovalo.
 
Oli eilen jyväskylässä älyttömin lumituisku mitä muistan puoli 9 aikaan illalla. 9 tiellä ennen keljoa näkyvvys oli vähän matkaa noin 3 auton mittaa, eikä kellään niitä takasumareita mistä aiemminkin täällä oli puhe.
 
Ai että mikäkö ärsyttää kanssa-autoilijoissa? Varmaan täälläkin sama tullut esiin mutta mainitaan myös: Kirkas talvisää, ei sada lunta, tie aurattu. Tiellä talvellakin 100km/h rajoitus mutta joku ajelee sellasta 65-75km/h vähän seilaten. Miksi? Mikä siinä saa ajamaan reilua alinopeutta vaikka minkäännäköstä syytä ei ole? Olen tullut siihen tulokseen että jotkut ei uskalla ajaa talvella, tämmösten ihmisten pitäisi ehdottomasti jäädä sitten kotiin tai oikeasti harjoitella jossain sitä talviajamista. Monesti kyllä ihan maalaisjärjellä tuolla pärjää mutta kun ei mene joidenkin kalloon.. Huoh
 
Ai että mikäkö ärsyttää kanssa-autoilijoissa? Varmaan täälläkin sama tullut esiin mutta mainitaan myös: Kirkas talvisää, ei sada lunta, tie aurattu. Tiellä talvellakin 100km/h rajoitus mutta joku ajelee sellasta 65-75km/h vähän seilaten. Miksi? Mikä siinä saa ajamaan reilua alinopeutta vaikka minkäännäköstä syytä ei ole? Olen tullut siihen tulokseen että jotkut ei uskalla ajaa talvella, tämmösten ihmisten pitäisi ehdottomasti jäädä sitten kotiin tai oikeasti harjoitella jossain sitä talviajamista. Monesti kyllä ihan maalaisjärjellä tuolla pärjää mutta kun ei mene joidenkin kalloon.. Huoh
No voihan se olla hybridin/sähkiksen kuljettaja, joka optimoi kulutusta(tämä myös itseä ärsyttää). Voi olla myöskin vanha pariskunta, joka saapuu kerran viikossa tekemään ruokaostoksensa
maalikylillä(minusta tässä ei ole mitään vikaa). Nopeusero on huomattava näissä, että tämmöisen kuljettajan ohittaminen on todella helppo homma. Ongelmia tulee, jos tämmöisen perään iskeytyy kuljettaja, joka ei uskalla lähteä ohittamaan eikä tajua jättää riittävästi tilaa nopeammille(monesti etelän turistit harrastavat tätä, eli ajavat tappituntumassa vaikka tilaa olisi jättää kunnon turvaväli).
 
Mitä nyt eilen Oulu-Vaasa väliä ajelin, niin täällä oli ainakin niin saatanan liukasta, että ihan rauhassa ajelu oli kyllä varsin järkevää. Se kyllä tosin selvästi yhtä isoa peräkärryä vetänyttä Audi-sankaria harmittikin siinä määrin, että tyyppi lähti vetämään kolmen auton ohitusta. Taisi itsekin siinä vaiheessa huomata, että on vähän liukasta kun peräkärry lähti seilaamaan kaistalle palatessa...
 
No voihan se olla hybridin/sähkiksen kuljettaja, joka optimoi kulutusta(tämä myös itseä ärsyttää). Voi olla myöskin vanha pariskunta, joka saapuu kerran viikossa tekemään ruokaostoksensa
maalikylillä(minusta tässä ei ole mitään vikaa). Nopeusero on huomattava näissä, että tämmöisen kuljettajan ohittaminen on todella helppo homma. Ongelmia tulee, jos tämmöisen perään iskeytyy kuljettaja, joka ei uskalla lähteä ohittamaan eikä tajua jättää riittävästi tilaa nopeammille(monesti etelän turistit harrastavat tätä, eli ajavat tappituntumassa vaikka tilaa olisi jättää kunnon turvaväli).
Olin paikassa jossa ei pääse ohi. Meidän puolen ohituskaista päättynyt ja meillä siis yksi kaista käytössä ja toisella puolella vastaavasti ohituskaista (jos ymmärrätte millaista kohtaa tarkoitan). Mielestäni reilu alinopeus on aika iso turvallisuusriski. On se jännä juttu että valtaosa autoilijoista kykenisi ajamaan sitä 100km/h mutta jotkut ei. Ja joo, aika usein nämä hitaat ovat juurikin joku eläkeläispari jollain Yariksen kokoisella kipolla.
 
Kohta löydän itseni varmaan täältä, kun;
eilen ja tänäänkin on ollut täällä varsinais-suomessa "raiteet" puhtaat lumesta, mutta todella liukkaat, vaikkei siltä näyttäneet(kokeilin ihan jarrulla).
Kantatiellä jota ajoin, on kyllä 80km/h rajoitus talvisin. Itse en uskaltanut ihan edes mittarinopeutta 80km/h ajaa joka tilanteessa.
Toki autolla jolla olin liikenteessä on halvimmat kitkarenkaat alla, kun on lähinnä kolmosautona meillä. Näin talven vaihtelevissa keleissä vaan pitää ajaa auton/rengastuksen mukaan, että pääsee ehjänä perille.


Edit: Ja ennenkuin joku rupeaa paasaamaan renkaista, autoon tulee vuodessa ihan maksimissaan 5tkm, niin viitsi kalliita renkaita ostaa.
 
Olin paikassa jossa ei pääse ohi. Meidän puolen ohituskaista päättynyt ja meillä siis yksi kaista käytössä ja toisella puolella vastaavasti ohituskaista (jos ymmärrätte millaista kohtaa tarkoitan). Mielestäni reilu alinopeus on aika iso turvallisuusriski. On se jännä juttu että valtaosa autoilijoista kykenisi ajamaan sitä 100km/h mutta jotkut ei. Ja joo, aika usein nämä hitaat ovat juurikin joku eläkeläispari jollain Yariksen kokoisella kipolla.
Ei ilmeisesti ole kovin pitkä matka, jos vastaavaa ohituspaikkaa ei enään tullut? Eli herää kysymys: kuinka pitkän ajan elämästäsi menetit tuon tien tukkeen takia?
 
Erikoista: sähköauton kuskeja ei harmita ollenkaan istua johdon nokassa 15-45minuuttia tämän tästä, mutta tien päällä ollaan kuin aikakoneella ottamassa menetettyä aikaa kiinni :rofl:
No siis loogista tuo tosiaan on. Pitää nyt jostain repiä se latauksessa menetetty aika takaisin :p. Ei sitä aikaa ikinä liikaa ole.
 
Tänään näkyi 2 tesla model X:ää pitkät päällä kaupungissa katuvaloalueella tulevan vastaan, onko noissa jotenkin huono automatiikka vai onko kuskeissa vikaa?
 
Tänään näkyi 2 tesla model X:ää pitkät päällä kaupungissa katuvaloalueella tulevan vastaan, onko noissa jotenkin huono automatiikka vai onko kuskeissa vikaa?
Ainakin oman Model 3:n valokuvio on erikoinen kun matrix ominaisuuksia ei ole vielä aktivoitu. Automatiikka kyllä napsii itsellä valot pois herkästi mutta joissain tietyissä mutkissa antaa palaa sen verran pitkään että osa sivulle menevästä valosta kyllä todnäk osuu vastaantulevaan.
 
Kyse ei ole siitä että menetän aikaa kun en pääse ajamaan sitä mitä haluan vaan se että JOUDUN ajamaan sitä 65km/h kun edellämenijä nyt vaan ei uskalla ajaa. Liikenne sujuis paremmin jos vaan noudatettas niitä rajotuksia.
 
Kyse ei ole siitä että menetän aikaa kun en pääse ajamaan sitä mitä haluan vaan se että JOUDUN ajamaan sitä 65km/h kun edellämenijä nyt vaan ei uskalla ajaa. Liikenne sujuis paremmin jos vaan noudatettas niitä rajotuksia.

Jep. Se tekee pahaa kun ei saa ajaa itselle mieluista nopeutta.
 
Olen tullut siihen tulokseen että jotkut ei uskalla ajaa talvella, tämmösten ihmisten pitäisi ehdottomasti jäädä sitten kotiin tai oikeasti harjoitella jossain sitä talviajamista. Monesti kyllä ihan maalaisjärjellä tuolla pärjää mutta kun ei mene joidenkin kalloon.. Huoh
Parempihan se on ajaa omien taitojen/ajoneuvon rengastuksen tms. mukaan, kuin olla ojassa tai aiheuttaa kolari. Ehkä se onkin maalaisjärki, jonka takia ajavat normaalia hiljempaa.
Sekä jos oikeesti 100km/h alueella ajaa yli 25km/h alinopeutta, pitäisi kunnon rattimiehen ohi päästä. Sitä 100km/h rajotusta kun ei mihinkään mutkaselle kinttupolulle talvella sallita.

Ja kotiin jääminen ei aina ole ratkaisu, palvelut kun ei ole kaikkialla kävelymatkan päässä, saatika se joukkoliikenne toimi.
Tai sitten se harjottelu? Isäukko 72v ajanut työikänsä 50-200km päivässä, kelissä kuin kelissä töihin kaivinkoneen luo.
Pitäisikö hänen nyt mennä johonkin harjottelemaan? Se normaalia hiljempaa ajaminen on sitä kokemusta. Tietää itsensä/autonsa rajat, jotta ei aiheuttaisi vaaratilannetta, esimerkiksi sinulle.
 
Jotkut meistä eivät käytä autojaan harjapesuissa, eivät nojaile autoihinsa, laske mitään maalipinnalle tms. Halutaan pitää auto oikeasti fiininä. Juu on kovavahat pinnassa mutta moni lumiharja on todella karkea jotta saadaan tarpeeksi vahvaksi paksun painavan lumen pois saamiseksi ja se kyllä jättää kivoja jälkiä.
Näitä yksilöitä on, joko se maalipinta on surkea ja pienikin harjan jälki sattuu sydämmeen, tai sitten todella vahva jälkimmäinne, jolloin ajatuskin jo sattuu.
Mutta ainakin osa heistä kyllä osaa sen auton putsata ajokelpoiseksi, nykyään on niitä lehtipuhaltimiakin.

Eli ääni myös sille että jos näytä kuskin joka ei putsaa autoa, niin näytön kuskin joka ei välitä autostaan pätkääkään.



Niin, mitäpä ne katon lumet kuskia itseään haittaisi. Takana tulevan päällehän ne päätyvät.
Näistä lumijutuista jäi sellainen olo että en aivan pysty kuvitteleen että mikä se tilanne oikeasti.

Aikamoinen pitkään kiertynyt lumikasa siellä pitää olla että siitä nyt oikea ongema tulee, totta että jos sopivalla konepellille/keulalle, sopi ison kasan jättää niin saattaa se läsähtää näkökenttään ikävästi.

Tuota takantulevien niskaan tulemista en ihan tajannut, perus höttä leviää, ja jos jokin paketti auto, rekka jossa pitkän ajan jäälöntit, niin ehkä jossain tilanteessa, mutta että henkilöautosta.
Useammin pöllähtelee niitä ajonaikana kiertyneitä lumia jotka jossain sillan railossa tai muussa töyssyssä pöllähtää.

Toki kannatta sen auton putsaamista ajokuntoon, mutta en nyt ihan tiedä mitä kukin kuvailee.

Olin paikassa jossa ei pääse ohi. Meidän puolen ohituskaista päättynyt ja meillä siis yksi kaista käytössä ja toisella puolella vastaavasti ohituskaista (jos ymmärrätte millaista kohtaa tarkoitan). Mielestäni reilu alinopeus on aika iso turvallisuusriski. On se jännä juttu että valtaosa autoilijoista kykenisi ajamaan sitä 100km/h mutta jotkut ei. Ja joo, aika usein nämä hitaat ovat juurikin joku eläkeläispari jollain Yariksen kokoisella kipolla.

Alinopeus ei kuullosta turvallisuus riskiltä, varsinkin kun kuvaillit sen nopeuden sellaiseksi että ajeltiin 80km/h rajoituksen mukaan, satasen tiellä. (ei motari)

Ja kun tunnettua että satasen tarlvirajoitukset on kaksi kaistaisilla teillä harvinaisia, varsinkin etelässä. niin tuo mieleen keskisuomi ja siitä ylöspäin, jossa taasen on ollut talviset ajokelit. Joten jollekkin kuski+ajoneuvo yhdistelmälle voinut olla ihan se maksimi ja nostan hattu kuskille joka ajaa turvallisuus ensin, eikä sitä riskeeraten lähes korkeinta sallittua.
 
Parempihan se on ajaa omien taitojen/ajoneuvon rengastuksen tms. mukaan, kuin olla ojassa tai aiheuttaa kolari. Ehkä se onkin maalaisjärki, jonka takia ajavat normaalia hiljempaa.

Aivan, jos suurimmalla osalla kuljettajia olisi taito ja kanttia valita sopiva ajonopeus, niin rajoitukset voisivat olla paljon vapaammat.

Tosiaan ei ole kyse siitä uskaltaako ajaa korkeinta sallittua, vaan juttuja lukiessa jää olo otta rohkeutta ajaa edes jotenkin turvallista nopeutta.

Ymmärrän toki että jollain autolla se meno on sellaista että satasta hyvä vedellä vähän tuntemattomallakkin tiellä, jollain toisella autolla sitten ei, sitten jos katsoo noita ajouria, suurin osa vetelee vastaantulijoiden kaistoille varsinkin kaarteissa, niin jollain autolla joutuu himmaileen jos aikoo turvallisesti pysyä omalla kaistalla.
 
Näitä yksilöitä on, joko se maalipinta on surkea ja pienikin harjan jälki sattuu sydämmeen, tai sitten todella vahva jälkimmäinne, jolloin ajatuskin jo sattuu.
Mutta ainakin osa heistä kyllä osaa sen auton putsata ajokelpoiseksi, nykyään on niitä lehtipuhaltimiakin.

Eli ääni myös sille että jos näytä kuskin joka ei putsaa autoa, niin näytön kuskin joka ei välitä autostaan pätkääkään.
Suomeksi?
 
Kyse ei ole siitä että menetän aikaa kun en pääse ajamaan sitä mitä haluan vaan se että JOUDUN ajamaan sitä 65km/h kun edellämenijä nyt vaan ei uskalla ajaa. Liikenne sujuis paremmin jos vaan noudatettas niitä rajotuksia.
Rajoitusten noudattamista on ajaa osoitetun nopeusrajoituksen maksimivauhtia tai hieman sitä hiljempaa. Liikenne sujuu parhaiten kun lähdetään ajoissa liikenteeseen eikä oleteta olevan ainoa moukka tien päällä. Sinne liikenteen sekaan kuuluu mahtua kaikki, ei pelkästään -97 syntyneet jotka luulevat olevansa teiden sankareita ja huippukuljettajia. Seassa on vanhempia kuljettajia, vanhempia ja raskaampia ajoneuvoa, siirtoajossa olevia työkoneita, eläimiä, liukkautta ja muuta arvaamatonta. Asennevamma on ainoa mikä sinne ei kuuluisi. Ottaako ihmisillä noin kovasti päähän jos matkallenne kohdistuu pienikin poikkeama?
 
Kaupungissa puksuttelu ei ota päähän. Taajaman ulkopuolella matelu vituttaa kun maksimivauhtia ei ajeta, eikä mittarivirhettä huomioida.
Ylinopeus mitataan ajoneuvon todellisen nopeuden mukaan, mitä auton mittari ei välttämättä näytä.
Monet luottaa mittarin näyttämään nopeuteen vaikka todellinen ajonopeus voi olla autosta ja rengastuksesta riippuen jopa 15% vähemmän... :facepalm:
 
Rajoitusten noudattamista on ajaa osoitetun nopeusrajoituksen maksimivauhtia tai hieman sitä hiljempaa. Liikenne sujuu parhaiten kun lähdetään ajoissa liikenteeseen eikä oleteta olevan ainoa moukka tien päällä. Sinne liikenteen sekaan kuuluu mahtua kaikki, ei pelkästään -97 syntyneet jotka luulevat olevansa teiden sankareita ja huippukuljettajia. Seassa on vanhempia kuljettajia, vanhempia ja raskaampia ajoneuvoa, siirtoajossa olevia työkoneita, eläimiä, liukkautta ja muuta arvaamatonta. Asennevamma on ainoa mikä sinne ei kuuluisi. Ottaako ihmisillä noin kovasti päähän jos matkallenne kohdistuu pienikin poikkeama?

Ottaa. Varsinkin, jos siellä madellaan ilman mitään järkevää syytä. Ajakoon vaikka pysäkille ja antaa muiden mennä ohi.
 
Näin juuri. Jos kerää jonoa ni silloin on syytä pysähtyä pysäkille hetkeksi ja päästää muut ohi jotka haluavat ajaa rajotuksen mukaan. Ei luulis olevan nii vaikee ymmärtää. Se että ajaa 25km/h alinopeutta hyvissä olosuhteissa ei ainakaan mun mielestä ole hyväksyttävää. Lisäksi olen myös useamman kerran nähnyt ohituskaistalla kun rekka lähtee ohittamaan henkilöautoa. Ei varmasti olisi lähtenyt jos ei olisi ohituskaistaa ollut mutta vituttanut olisi körötellä jonkun hidastelijan takana.

Ja hmm ei sitä ajotaitoa kyllä iällä mitata?
 
Näin juuri. Jos kerää jonoa ni silloin on syytä pysähtyä pysäkille hetkeksi ja päästää muut ohi jotka haluavat ajaa rajotuksen mukaan. Ei luulis olevan nii vaikee ymmärtää. Se että ajaa 25km/h alinopeutta hyvissä olosuhteissa ei ainakaan mun mielestä ole hyväksyttävää. Lisäksi olen myös useamman kerran nähnyt ohituskaistalla kun rekka lähtee ohittamaan henkilöautoa. Ei varmasti olisi lähtenyt jos ei olisi ohituskaistaa ollut mutta vituttanut olisi körötellä jonkun hidastelijan takana.

Ja hmm ei sitä ajotaitoa kyllä iällä mitata?
Ja hehkutat sitä, että rekka lähtee ohittamaan ohituskaistalle :facepalm: Hienosti menee ohituskaista hukkaan, kun rekka kelaa vauhtia, että pääsee ohitse. Koita nyt tajuta, että -25km/h hitaamman pääsee helposti ohi ja jos on kaide välissä estäen ohituksen; toinen ohikaista tulee muutaman km päästä. Kuinka useasti näet rekan vetävän pysäkille päästämään nopeammat ohi? Liikenteen ei kuulu minäminä-asenne.
 
Ja hehkutat sitä, että rekka lähtee ohittamaan ohituskaistalle :facepalm: Hienosti menee ohituskaista hukkaan, kun rekka kelaa vauhtia, että pääsee ohitse. Koita nyt tajuta, että -25km/h hitaamman pääsee helposti ohi ja jos on kaide välissä estäen ohituksen; toinen ohikaista tulee muutaman km päästä. Kuinka useasti näet rekan vetävän pysäkille päästämään nopeammat ohi? Liikenteen ei kuulu minäminä-asenne.
Näitä tilanteita tapahtuu silloin tällöin, kaikki ei samalla kerralla tai samana päivänä. Mistä päättelit että tossa mun tilanteessa olisi ohituskaista tulossa ku en missään sitä maininnut? Ohituskaista oli jo mennyt meidän osalta ja olin sen verran kaukana vielä niin saavutin tämän hidastelijan vasta myöhemmin.
Eiköhän nämä hidastelijat ovat niitä minä minä tyyppejä :)
 
Näitä tilanteita tapahtuu silloin tällöin, kaikki ei samalla kerralla tai samana päivänä. Mistä päättelit että tossa mun tilanteessa olisi ohituskaista tulossa ku en missään sitä maininnut? Ohituskaista oli jo mennyt meidän osalta ja olin sen verran kaukana vielä niin saavutin tämän hidastelijan vasta myöhemmin.
Eiköhän nämä hidastelijat ovat niitä minä minä tyyppejä :)
Pelkkää keskikaidetta ilman, että tulee ohituskaistaa? Vai itse käännyit läheiselle ABC:lle max 5km tästä suunnattomasta vääryydestä, mitä kohtasit?
 
En jaksa selittää paikkaa kun sillä ei ole merkitystä, taidat itse ajaa reilua alinopeutta täysin ilman syytä kun näin puolustelet kovasti heitä? :) ja tohon rekka juttuun vielä kommentoitaakseni, omasta mielestä rekan ei pitäisi koskaan joutua ohittamaan edes ohituskaistalla mutta kyllä sekin perusteltua on jos edellämenijä reilua alinopeutta ajaa. Mut täällähän nämä liikenneasiantuntijat ovatkin :)
 
Tampere-orivesi, tampere-lahti, tampere-huittinen, jämsä-jyväskylä, jyväskylä-kuopio.

Tuossa muutama pätkä mitä tulee aika säännöllisesti ajettua. Huonosti ohituspaikkoja ja riippuen ajankohdasta on myös kohtalaisen paljon liikennettä. Kyllähän se laittaa kiristään muppia kun ajellaan sitä mittarinopeutta ja sen lisäks vielä kameratolpan paikkeilla isketään oikein jarrua.

Ja tosiaan semmosesta hitaammin ajavasta mä pääsen omalla autolla aika vikkelään ohi. Mutta erittäin usein tuolla tien päällä näkee tilanteen, missä joku sankari nyksyttää reilusti alle nopeusrajotuksen ja seuraava auto on rekka. Monet vähän tehottomammalla autollakin pääsee siitä hitaammasta sopivassa paikassa ohi, mutta iso prosentti ei sitten sitä rekkaa enää ohita. Sit junnataan 10m etäisyyksillä ja tehdäänohittaminen vaikeammaks.

Jos olen asuntoautolla liikenteessä, niin kurvaan kyllä heti parkkipaikalle tai pysäkille ja päästän autoja ohi, jos edetään tieosuudella missä ei ohituspaikkoja ole.

Aika itsekästä ajatella, että et sää siinä montaa minuuttia säästä vaikka päästäisin sut ohi jos itellä on aikaa ajella alle nopeusrajotusten.

Lisäksi se jonojen kerääminen taakse on jo itsestään liikenteen vaarantamista. Hieno varmaan hälytysajoneuvolla luovia kilometrin autojonon ohi.
 
En jaksa selittää paikkaa kun sillä ei ole merkitystä, taidat itse ajaa reilua alinopeutta täysin ilman syytä kun näin puolustelet kovasti heitä? :) ja tohon rekka juttuun vielä kommentoitaakseni, omasta mielestä rekan ei pitäisi koskaan joutua ohittamaan edes ohituskaistalla mutta kyllä sekin perusteltua on jos edellämenijä reilua alinopeutta ajaa. Mut täällähän nämä liikenneasiantuntijat ovatkin :)
N. 30tkm vuodessa tulee ajettua ja eipä nuo muut liikkujat ole paljoa hidastaneet: ajelen ohi, jos on tarvetta ja jätän väliä jos en. Minä en mitään puolustele, vaan yritän takoa päähäsi, että ainoa asia mihin voit vaikuttaa on oma käytös liikenteessä.

@KpaL Nuo sun ajamat matkat on naurettavan lyhyitä, että todellista etua tulisi matka-aikaan vaarantamatta muita liikkujia. Itse ajan 350km siivua vajaa 60x vuodessa(13-vuotta tätä reittiä, sekä lisäksi 4-vuotta 250km) ja olemattomalla liikenteellä ainoastaan reipas matkavauhdin nosto lyhentää merkittävästi käytettyä aikaa. Huomioikaa, että suurin sallittu nopeus ei ole sama kuin keskinopeus edes hyvissä oloissa, koska rajoituksien vaihtelut, muun liikenteen huomioiminen aiheuttaa nopeasti keskinopeuden laskua. Navigointia käyttämällä saa selville kyseisen ajonopeuden arvion ko. saapumisajasta, joka kyllä houkuttelee ajamaan kovempaa nopeutta. Vilkas liikenne romuttaa nuo arviot todella tehokkaasti ja ilman ronskeja ylinopeuksia niitä ei kiinni saa.
 
Viimeksi muokattu:
@KpaL Nuo sun ajamat matkat on naurettavan lyhyitä, että todellista etua tulisi matka-aikaan vaarantamatta muita liikkujia. Itse ajan 350km siivua vajaa 60x vuodessa(13-vuotta tätä reittiä, sekä lisäksi 4-vuotta 250km) ja olemattomalla liikenteellä ainoastaan reipas matkavauhdin nosto lyhentää merkittävästi käytettyä aikaa. Huomioikaa, että suurin sallittu nopeus ei ole sama kuin keskinopeus edes hyvissä oloissa, koska rajoituksien vaihtelut, muun liikenteen huomioiminen aiheuttaa nopeasti keskinopeuden laskua. Navigointia käyttämällä saa selville kyseisen ajonopeuden arvion ko. saapumisajasta, joka kyllä houkuttelee ajamaan kovempaa nopeutta. Vilkas liikenne romuttaa nuo arviot todella tehokkaasti ja ilman ronskeja ylinopeuksia niitä ei kiinni saa.

Kuopio-Tampere väli on noin 300 km, ei enää naurettavan lyhyt pätkä jos tuota ajaa päivittäin edes takaisin.

Tuo väli on juuri sellainen jossa ohituspaikkoja on aivan käsittämättömän vähän tien vilkkauteen nähden ja jos Yarikset kiihdyttää vähillä suorilla ylinopeuteen on homma joskus varsin ärsyttävää.

Sellainen + 1 tunti suuntaansa on joskus liikenne aiheuttanut yöllä sakkorajan alla ajettuun verrattuna. Kyllä se voi ihsn oikeasti joitskin ärsyttää.
 
Asiaton käytös
Kuopio-Tampere väli on noin 300 km, ei enää naurettavan lyhyt pätkä jos tuota ajaa päivittäin edes takaisin.

Tuo väli on juuri sellainen jossa ohituspaikkoja on aivan käsittämättömän vähän tien vilkkauteen nähden ja jos Yarikset kiihdyttää vähillä suorilla ylinopeuteen on homma joskus varsin ärsyttävää.

Sellainen + 1 tunti suuntaansa on joskus liikenne aiheuttanut yöllä sakkorajan alla ajettuun verrattuna. Kyllä se voi ihsn oikeasti joitskin ärsyttää.
Herra ottaa silmät persreiästä ja tavaa KpaL:n viestin muutamaan kertaan. Noita mainittuja pätkiä on useita ja missään ei mainittu reittiä Tampere - Kuopio. On se kumma, kun pitää vetää mutkia suoriksi, että pääsee mussuttamaan :rolleyes:

Edit: lisätään vielä, että mainitsit ajaneesi sakkorajan tuntumassa: eli käytännössä ajat ylinopeutta ja käytät sitä referenssinä vertailussa. Eli sulla menee palkokasvit sieraimiin liikenteessä, kun et pääse ajamaan ylinopeutta ja moitit niitä jotka noudattavat lakia :facepalm: Malliesimerkki liikenteessä tapahtuvasta minäminä-asenteesta. Tarpeeksi monta minäminä-asenteella ajavia ihmiskyrpiä samaan aikaan tiellä ja ei tarvitse ihmetellä, että peltiä rytisee jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Monesti noilla varovaisilla kuskeilla ei myöskään vauhti pysy tasaisena, suoralla saadaan jopa lähelle rajoitusta mutta jos ilmaantuu vastaantulija tai mutka niin sitten vauhti tippuu reilusti.
Yksinkertaisesti se vain on rasittavaa ajaa perässä vaikka koittaisi jättää väliäkin, helpommalla pääsee kun ohittaa jatkaen omaa tasaista vauhtia.
 
Taitaa Jarppi harrastaa niitä ns harakiri ohituksia reilusti kun sanoo vaan että ohittaa hidastelijat. Pitää ymmärtää että jos niitä ohituspaikkoja ei vaan tule niin kyllä se jurppii oikeen perkeleesti ajaa jonkun matelijan takana varsinkin jos sen vauhti ei edes pysy tasaisena vaan hidastetaan joka kameratolppaan ja rekkaan mikä tulee vastaan
 
Taitaa Jarppi harrastaa niitä ns harakiri ohituksia reilusti kun sanoo vaan että ohittaa hidastelijat. Pitää ymmärtää että jos niitä ohituspaikkoja ei vaan tule niin kyllä se jurppii oikeen perkeleesti ajaa jonkun matelijan takana varsinkin jos sen vauhti ei edes pysy tasaisena vaan hidastetaan joka kameratolppaan ja rekkaan mikä tulee vastaan
Ei tarvitse tehdä mitään riskiohituksia, kun: osaa ennakoida, tuntee tien ja ohituskohdat, varautuu viivästyksiin(asenne).
 
Monesti noilla varovaisilla kuskeilla ei myöskään vauhti pysy tasaisena, suoralla saadaan jopa lähelle rajoitusta mutta jos ilmaantuu vastaantulija tai mutka niin sitten vauhti tippuu reilusti.
Yksinkertaisesti se vain on rasittavaa ajaa perässä vaikka koittaisi jättää väliäkin, helpommalla pääsee kun ohittaa jatkaen omaa tasaista vauhtia.

Juu ei se tasainen alinopeus niinkään, mutta tuo vauhdin pumppaaminen on ärsyttävää. Tekee arvioinnista vaikeampaa. Onneksi nykyvehkeissä on noita adaptiivisia vakkareita, helpottaa kaikkia osapuolia.
 
Edellä mainittu asenne kannattaisi jokaisen ottaa omalta kohdaltaan tarkasteluun. Jos ohi ei pääse, ottaa vaikka muutaman minuutin tauon bussipysäkillä. Oma olo virkistyy ja kusipää ehtii jonoineen kadota taas pitkäksi aikaa horisonttiin.
Varsinkin jos joutuu päivittäin työmatkana taittamaan ruuhkassa kusisella tiellä mulkkujen keskellä pitkiä matkoja, asennemuutoksella tekee ihmeitä omalle mielenterveydelleen liikenneturvallisuuden lisäksi.

Maantieajosta tuli paljon mukavampaa, kun opin asennoitumaan siihen järkevämmin. Kiire pois ja vaikka hyvää musiikkia/kirja soimaan.

T: entinen harakiriohittelija
 
Perkeleesti jurppimiseen voisi auttaa psykologin kanssa keskustelu, jos ei jonossa pysty ajamaan hieman alle suurinta sallittua nopeutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 667
Viestejä
4 583 107
Jäsenet
75 480
Uusin jäsen
Jarinikander

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom