Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jokainen varmaan tässä ketjussa on huomannut tämän ilmiön, kun lunta tulee ja kaistaviivat menee lumen alle niin ajellaan missä sattuu ja oikaistaan mutkia vastaatulijan kaistalta. Näin räikeää tapausta en ole aikaisemmin todistanut, että näin hukassa on oman auton ajolinja. Tässä edellä menevä ajaa keskiviivan päällä eikä hänen edellä menevän auton ajolinja aiheuta mitään korjausliikettä edes siinä vaiheessa, kun ollaan oikealle kääntymässä.



Takana tulevalla kuskilla on ainakin superrefleksit kun vetäisee turvavälin puoleen sekuntiin.
 
Kaikista pahimmat törppöilijät tien päällä on Toyota kuskit sekä Nissan kuskit. Toyota kuskeja ei videokuvan perusteella kiinnosta autoilun lisäksi muiden turvallisuus.
 
Paskat renkaat ja lumella pitää paremmin? Valitulta taktiikalta tuo enemmän vaikutti, kun ajolinjasta ei ihmettystä enempää haittaakaan ollut.
Luulisi sitten ajavan molemman puolen renkaat lumella eikä niin, että toinen puoli on rengasurassa?
 
Paskat renkaat ja lumella pitää paremmin? Valitulta taktiikalta tuo enemmän vaikutti, kun ajolinjasta ei ihmettystä enempää haittaakaan ollut.


Eipä ollut valittu taktiikka vaan liukkauden pelko, taksikortin tarve, jonka takia noin ajoi..katsohan kuinka tämä ryhmittyy kääntyäkseen oikealle. Edelleen samalla ajolinjalla. Ei tietoakaan oikealle ryhmittymisestä, vaan tuhmittuu ääri vasemmalle. Ei yllätä että tojo.
 
Jokainen varmaan tässä ketjussa on huomannut tämän ilmiön, kun lunta tulee ja kaistaviivat menee lumen alle niin ajellaan missä sattuu ja oikaistaan mutkia vastaatulijan kaistalta. Näin räikeää tapausta en ole aikaisemmin todistanut, että näin hukassa on oman auton ajolinja. Tässä edellä menevä ajaa keskiviivan päällä eikä hänen edellä menevän auton ajolinja aiheuta mitään korjausliikettä edes siinä vaiheessa, kun ollaan oikealle kääntymässä.


Kesällä kun näitä näkee niin prätkällä kiva mennä tuosta välistä ohi, yleensä siinä vaiheessa alkaa kiinnostamaan se oma kaista.

Toinen kanssa kun jätetään 10m väliä liikennevaloissa niin menen siihen eteen niin johan alkaa torven soittelu ja huutelu ikkunasta että ei noin saa tehdä, siihen kun vain vastaa että juurihan mä tein niin saa hyviä reaktioita aikaan.
 
Luulisi sitten ajavan molemman puolen renkaat lumella eikä niin, että toinen puoli on rengasurassa?
Sisäkurvin puolella, niin varaa luisua vähän enemmän mutkassa. Noh, ihan sama mitä yritti, hassulta näytti. Äsken lähiristeyksessä yks subaru oli keskellä kahta kaistaa kääntymässä vasemmalle. 1,5 metriä kääntyvän kaistan reunasta.
 
Tampereella tuli kanssa lielahden prisman keskikäytävälle hidasteet hillitsemään jonneja. Nyt ne kaahaa sitten sivukäytäviä pitkin kun siellä ei ole bumppeja.
Kun se oikominen jäisi edes tuohon. Olen nähnyt useamman kerran miten ajokortti ikään ehtineet jonnet peippailee ja oikoo ihan tyhjien ruutujen kautta hidastamatta juurikaan. Kai se on sitten rattimiehen merkki että "osaa" ajaa parkkihallissa mahdollisimman nopeasti?
 
Jälleen toinen toistaan upeampia yksilösuorituksia eilen illalla Kolmostiellä Hämeenkyrön ja Tampereen välillä. Kovasta lumipyrystä huolimatta liikenne eteni suunnilleen 70-80 km/h Tampereen suuntaan, kunnes ohituskaistojen kohdilla heikkohermoisimpien tielläliikkujen vuoksi liikenne hidastuu paikka paikoin viidenkympin tienoille kun nämä järjenjättiläiset änkeävät takaisin pääväylälle. Pöllyävän lumen vuoksi näkyvyys pahimmillaan nollissa ja tienpinta umpijäässä.

Luonnollisesti Ylöjärven Shellin kohdalla nämä samat sankarit seisoivat kiltisti odottamassa liikennevaloissa, joten kyllä kannatti.
 
Yks asia mikä kanssa ihmetyttää näin talvesta toiseen on; miten helvetin vaikeeta se auto on puhistaa siitä lumesta ennen liikkeelle lähtöä konepeltiä ja kattoa myöden. Se on mukava kun se katon lumipatja tulee liikennevaloissa sen takana tulevan keulaan tai jarruttaessa omalle tuulilasille ja näkyvyys tasan nolla... Sama niiden konepellillä olevien lumien kanssa ne on siinä tuulilasilla hetken päästä kun moottori vähän lämmittää peltiä. Ja niin myös ne ikkunat kannattaa putsata lumesta, tänään taas näky sankareita jotka ajo jostain silmänlasin kokosista reijistä sitä autoa :D
 
Joillakin näyttää olevan ihan ulottumiskysymys, sivuilta putsattu ja keskellä kattoa mohikaani. Mut mikään ei piristä niin kuin varikolta lähtevän bussin/rekan katon putsaus, kun nopeus kasvaa tarpeeksi. En tiedä pitäiskö noilla olla jotain velvoitetta putsata sitä kattoa, mutta muutaman kerran nähnyt suht pelottavia "lumivyöryjä".
 
Itseäni ärsyttää nykyisin enää suht harva asia, lienee iän tuoma juttu. Jotakuta pirivieteriä ärsytti sen suunnattomasti se kun joutui ajamaan keskusta-alueella muutaman korttelin matkan perässäni ihan rajoituksen mukaan. Luulin että siellä on isokin hätä, kun räikkä soi useamman kerran, vaan sitten mentiin keskari ulkona ohi valoissa kuitenkin ilman kovin teatraalisia kiihdytyksiä, että mikä lie ollut. Vai sekoittiko nyt johonkin toiseen jolla oli pirivelat pystyssä, mysteerinen case. Tumma superskeida, paikkana Suomen Ateena, eli sama kaupunki jossa olen asununut n. 10% elämästäni, mutta kokenut mm. ainoan oikeasti läheltä menneen auton alle jäämisen n. 100kmh keskustassa punaista päin ajaneen bemarikuskin toimesta, sekä oppinut paljon uutta paranoidien skitsofreenikoiden avohoidon resurssipulasta.
 
Yks asia mikä kanssa ihmetyttää näin talvesta toiseen on; miten helvetin vaikeeta se auto on puhistaa siitä lumesta ennen liikkeelle lähtöä konepeltiä ja kattoa myöden. Se on mukava kun se katon lumipatja tulee liikennevaloissa sen takana tulevan keulaan tai jarruttaessa omalle tuulilasille ja näkyvyys tasan nolla... Sama niiden konepellillä olevien lumien kanssa ne on siinä tuulilasilla hetken päästä kun moottori vähän lämmittää peltiä. Ja niin myös ne ikkunat kannattaa putsata lumesta, tänään taas näky sankareita jotka ajo jostain silmänlasin kokosista reijistä sitä autoa :D

Siitä pidän huolen että lasit on kokonaan auki, mutta en mä katolta ala lumia ottamaan pois, ne lähtee sieltä kun lähtee liikkeelle
 
Ihan mielenkiinnosta, onko se laiskuutta olla putsaamatta? Ja eihän se tarvii kun sen kerran kun noin käy ja ajat sen takia vaikka jonkun yli. Siinä sitten voi lopun ikää miettiä oiskohan ne lumet kannattanu putsata
Itse en pyyhi kuin pahimmat pois konepelliltä ja enemmän sitten lasikatolta (ikkunat toki katson että ovat puhtaat). Maalipintaan asti en ikinä mene mutta joutuu aika hellällä kädellä harjailemaan. Sanoisin isolla osalla laiskuus, osalla pelko maalipinnasta.
 
Itse en pyyhi kuin pahimmat pois konepelliltä ja enemmän sitten lasikatolta (ikkunat toki katson että ovat puhtaat). Maalipintaan asti en ikinä mene mutta joutuu aika hellällä kädellä harjailemaan. Sanoisin isolla osalla laiskuus, osalla pelko maalipinnasta.

Jossain tuolla kansainvälisessä maailmassakin joku ensilumen nähnyt oli maalipinnastaan (eri merkillä) huolissaan. Eipä ole tullut ennen edes vastaan, että joku maalipinnasta olisi lumenpoistossa huolissaan. Kunhan nyt sen verran on tolkkua, ettei millään metallilla maalipintoja raavi...
 
Jossain tuolla kansainvälisessä maailmassakin joku ensilumen nähnyt oli maalipinnastaan (eri merkillä) huolissaan. Eipä ole tullut ennen edes vastaan, että joku maalipinnasta olisi lumenpoistossa huolissaan. Kunhan nyt sen verran on tolkkua, ettei millään metallilla maalipintoja raavi...
Jotkut meistä eivät käytä autojaan harjapesuissa, eivät nojaile autoihinsa, laske mitään maalipinnalle tms. Halutaan pitää auto oikeasti fiininä. Juu on kovavahat pinnassa mutta moni lumiharja on todella karkea jotta saadaan tarpeeksi vahvaksi paksun painavan lumen pois saamiseksi ja se kyllä jättää kivoja jälkiä.
 
Pari viikkoa sitten tuli vähän ikävä olo, kun motarilla katselin taustapeilistä kuinka oman auton katolta lensi jäisiä lumilevyjä. Ennen liikkeelle lähtöä putsasin auton kattoa myöten, mutta pohjakerros oli tiukasti jäätynyt kiinni. Ei viitsisi oikein alkaa autoa moukaroimaankaan, niin en tiedä mitä tuossa tilanteessa sitten tekisi.
 
Pari viikkoa sitten tuli vähän ikävä olo, kun motarilla katselin taustapeilistä kuinka oman auton katolta lensi jäisiä lumilevyjä. Ennen liikkeelle lähtöä putsasin auton kattoa myöten, mutta pohjakerros oli tiukasti jäätynyt kiinni. Ei viitsisi oikein alkaa autoa moukaroimaankaan, niin en tiedä mitä tuossa tilanteessa sitten tekisi.
Omassa tapauksessa kontin kohdalla parhaiten toimii kontin avaus joka johtaa siihen että pakkaan kaiken jään takakonttiin sen liukuessa takaluukun ja takalasin välistä konttiin :D. Katolla noita ei onneksi ole ja konepelliltä lentävät tuulilasiin.
 
Jotkut meistä eivät käytä autojaan harjapesuissa, eivät nojaile autoihinsa, laske mitään maalipinnalle tms. Halutaan pitää auto oikeasti fiininä. Juu on kovavahat pinnassa mutta moni lumiharja on todella karkea jotta saadaan tarpeeksi vahvaksi paksun painavan lumen pois saamiseksi ja se kyllä jättää kivoja jälkiä.
Kai myös peset auton jokaisen käyttökerran jälkeen ja ajat parin sadan metrin päässä edelläajavista ettei lentele nastoja ja kiviä konepeltiin, niistä kun jää aika ikävät jäljet. Ei se lumiharja itsessään mitään jälkiä jätä, se paska siinä auton pinnassa ne jäljet tekee...
 
Kai myös peset auton jokaisen käyttökerran jälkeen ja ajat parin sadan metrin päässä edelläajavista ettei lentele nastoja ja kiviä konepeltiin, niistä kun jää aika ikävät jäljet. Ei se lumiharja itsessään mitään jälkiä jätä, se paska siinä auton pinnassa ne jäljet tekee...
En sentään pese joka välissä :D. Nytkin aivan loskassa ja paskassa. Ja ihan normaalisti ajan. Mielestäni vain tyhmää kerjätä ongelmia. Ennen oli ihan eri meininki maalien kestossa, vesivärit ovat niin ohuita ja mukavan paskoja kestämään ettei niitä halua vahingoittaa jos vain pystyy sen välttämään. On tuossa ollut rehellisest myös ihan koko auton wrap asennus niin saisi jonkun hiukan valkoista törkeämmän värin ilman että auton jälleenmyyntiarvo kärsii.
 
Elämä helpottaa kummasti, kun tajuaa ettei edes oikeat pienet naarmut vaikuta sen paskan vertaa siihen jälleenmyyntiarvoon puhumattakaan jostain lumiharjan jättämistä lähinnä kuvitteellisista jäljistä. 100 tkm ja koko auton keula on täysin hiekkapuhallettu, oli väri mikä tahansa. Kuuluu kyllä ketjun aiheeseen vahvasti, jos tuollaisen seikan takia jättää kunnollisen puhdistuksen autolle tekemättä ennen liikkeellelähtöä.
 
Elämä helpottaa kummasti, kun tajuaa ettei edes oikeat pienet naarmut vaikuta sen paskan vertaa siihen jälleenmyyntiarvoon puhumattakaan jostain lumiharjan jättämistä lähinnä kuvitteellisista jäljistä. 100 tkm ja koko auton keula on täysin hiekkapuhallettu, oli väri mikä tahansa. Kuuluu kyllä ketjun aiheeseen vahvasti, jos tuollaisen seikan takia jättää kunnollisen puhdistuksen autolle tekemättä ennen liikkeellelähtöä.

Tämä!

Omistanut elämäni varrella varmasti kymmeniä erihintaluokan autoja uudesta käytettyihin. Enkä koskaan ole miettinyt, että naarmuttaako lumiharja auton maalipintaa ja jos niin haittaako. En vaan voi ymmärtää jos käyttöautosta puhutaan että joku voi tuommoisista asioista stressata. Toki en nyt missään nimessä erikseen naarmuta autoani. Jotku näyttelyvehkeet sitten erikseen.
 
Elämä helpottaa kummasti, kun tajuaa ettei edes oikeat pienet naarmut vaikuta sen paskan vertaa siihen jälleenmyyntiarvoon puhumattakaan jostain lumiharjan jättämistä lähinnä kuvitteellisista jäljistä. 100 tkm ja koko auton keula on täysin hiekkapuhallettu, oli väri mikä tahansa. Kuuluu kyllä ketjun aiheeseen vahvasti, jos tuollaisen seikan takia jättää kunnollisen puhdistuksen autolle tekemättä ennen liikkeellelähtöä.
Ohut sentin tms lumikerros joka ei edes pudotessaan aiheuttaisi ongelmaa kenellekään vs lumikasa on aika iso ero. Ja ei jälleenmyynti pelkästään mielessä, naarmuinen maalipinta on hirveä katsoa etenkään jos aurinkoista.. Jos pystyn sen ehkäisemään, miksi ei näin tehdä?

EDIT: Jokainen meistä miten tekee... Itselle auto on myös silmäterä joka pidetään kunnossa. Jos se jotakuta haittaa, senkun. Pääasia ettei lähde tuollaisen liikkuvan lumikasan kanssa liikenteeseen ajovalot lumessa ja jäässä, ikkunat umpeen muurautuneena, takapäästä ei valoja edes erota ja ensimmäinen kiihdytys/jarrutus ja kaikki lumi on joko takana tulevan konepellissä tai omalla tuulilasilla.

Yksi mikä ärsyttää kuten jo moni on jo maininnut. Nuo pirun mutkan oikojat. Kaksikaistainen 60kmh tie, oiotaan oikeanpuoleisen kaistan puolelta niin rajusti että ollaan melkein puolessa välissä oikeaa kaistaa ja jos aiot ajaa lähelläkään rajoitusta niin tuolla oikealla kaistalla ajo on tehty mahdottomaksi koska jos menet lumelle jonka päällä lentänyt sohjo ja suola niin ollaankin kaiteessa kiitos aiempien kuskien kaistavalintojen. Pitäisi pudottaa reilusti alinopeuden puolelle että saisi kaivettua ne urat oikaan paikkaan (oikealla kaistalla joka menee jo penkan puolella kyllä ajaisi vaikka satasta nätisti ja liian usein tuntuu että ajetaankin) ja siitäkös jengi tykkäisi kun ajelet itsekkäästi omalla kaistallasi alinopeutta vs ylinopeutta viereisen kaistan puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Kai myös peset auton jokaisen käyttökerran jälkeen ja ajat parin sadan metrin päässä edelläajavista ettei lentele nastoja ja kiviä konepeltiin, niistä kun jää aika ikävät jäljet. Ei se lumiharja itsessään mitään jälkiä jätä, se paska siinä auton pinnassa ne jäljet tekee...
Nimen omaan. Ei tee mieli harjata maalipintaa suolavellissä ajelun jälkeen. Pakkaslumi varisee nätisti pois ilmankin.
 
Ohut sentin tms lumikerros joka ei edes pudotessaan aiheuttaisi ongelmaa kenellekään vs lumikasa on aika iso ero. Ja ei jälleenmyynti pelkästään mielessä, naarmuinen maalipinta on hirveä katsoa etenkään jos aurinkoista.. Jos pystyn sen ehkäisemään, miksi ei näin tehdä?

EDIT: Jokainen meistä miten tekee... Itselle auto on myös silmäterä joka pidetään kunnossa. Jos se jotakuta haittaa, senkun. Pääasia ettei lähde tuollaisen liikkuvan lumikasan kanssa liikenteeseen ajovalot lumessa ja jäässä, ikkunat umpeen muurautuneena, takapäästä ei valoja edes erota ja ensimmäinen kiihdytys/jarrutus ja kaikki lumi on joko takana tulevan konepellissä tai omalla tuulilasilla.
Jokainen toki tekee ihan miten haluaa, mutta lumiharjan kohdalla kyllä alkaa itsellä mennä ymmärrys yli, kun ei niillä mitenkään normaalikäytöllä näkyviä naarmuja varsinkaan vahatulle maalipinnalle saa aikaiseksi. Maksimissaan uusi vahakerros päälle ja pinta kiiltää kuin m****u vaikka olis isompaakin naarmua. Mut jatka toki valitulla linjalla, jos ikkunat ovat puhtaat ja muusta pinnasta ei pöllyä lunta näköhaitaksi tai irtoa isompia kappaleita. Tällöin suurin haitta tulee siitä, että saumat ovat täynnä sulanutta ja jäätynyttä moskaa.

OT: Hieman mä juniorina sitä joskus ihmettelin, kun pappa ja mummu ei tulleet käymään keväisin/syksyihin, kun oli viimeiset 100 m likaista hiekkatietä ( :rofl2: ). Osti aina 3 v. välein uuden Ooppelin, myyjät oli jonoksi asti kyttäämässä sitä vaihdokkia omaan myyntiarsenaaliin.
 
Jokainen meistä miten tekee... Itselle auto on myös silmäterä joka pidetään kunnossa. Jos se jotakuta haittaa, senkun. Pääasia ettei lähde tuollaisen liikkuvan lumikasan kanssa liikenteeseen ajovalot lumessa ja jäässä, ikkunat umpeen muurautuneena, takapäästä ei valoja edes erota ja ensimmäinen kiihdytys/jarrutus ja kaikki lumi on joko takana tulevan konepellissä tai omalla tuulilasilla.


Tällaisen asenteen ymmärrrän harrasteautoilla ja kalliimman pään erikoisautoilla jotka ovat myös esittelykäytössä ja joiden kayttöön myös ulkonäkö kuuluu. Mutta sitä en heti ymmärrä miksi joku pitää tavallista arkista muovipulkkaa jonain pyhänä lehmänä ettei edes lumia voi poistaa ja mielummin vaarantaa liikenteen. Ei se lumien harjaaminen tuollaisessa kenenkään silmään edes näy.
 
Pitää muistaa myös, että sillä lumiharjalla ei yletä jokaisen auton katolle. Esim. minun tilanteessa yletän juuri eukon katumaasturin katon puhdistamaan, en maasturin, pakun, saatika kuorma-auton kattoa.
Katuharjallakin hankala noita korkeampia kattoja puhdistaa, pitäis joku jakkara olla minkä päällä seisoo.

Ja en kyllä tota eukon auton kattoakaan puhdista lumesta. Tämmöinen keli kun nyt ollut etelässä, pitäis skrapata se katto puhtaaksi.
Lunta/vettä/jäätävää tihkua joka sitten jäätyy kattoon, ja aamulla kun lähtee liikenteeseen on jäätynyt kattoon kiinni. Pari astetta pakkasta niin lämpönen ohjaamo sulattaa sen jää/lumipaakun irti ajon aikana katosta.
Eli pitäis sitten pysähdellä ajon aikana kokeilemaan, lähteekö se jää/lumikuorma irti, ettei käy edellä mainittua parkkihalliskenaariota(vaikkei parkkihalliin meniskään, samahan voi suojatien lähettyvillä tapahtua)
 
Pitää muistaa myös, että sillä lumiharjalla ei yletä jokaisen auton katolle. Esim. minun tilanteessa yletän juuri eukon katumaasturin katon puhdistamaan, en maasturin, pakun, saatika kuorma-auton kattoa.
Katuharjallakin hankala noita korkeampia kattoja puhdistaa, pitäis joku jakkara olla minkä päällä seisoo.

Ja en kyllä tota eukon auton kattoakaan puhdista lumesta. Tämmöinen keli kun nyt ollut etelässä, pitäis skrapata se katto puhtaaksi.
Lunta/vettä/jäätävää tihkua joka sitten jäätyy kattoon, ja aamulla kun lähtee liikenteeseen on jäätynyt kattoon kiinni. Pari astetta pakkasta niin lämpönen ohjaamo sulattaa sen jää/lumipaakun irti ajon aikana katosta.
Eli pitäis sitten pysähdellä ajon aikana kokeilemaan, lähteekö se jää/lumikuorma irti, ettei käy edellä mainittua parkkihalliskenaariota(vaikkei parkkihalliin meniskään, samahan voi suojatien lähettyvillä tapahtua)
Tuo on muuten oikeasti vittumaista. Itsellä sen vajaa 180cm pitkänä pitkät jalat ja lyhyet kädet ja takkeina toinen toistaan törkeämpiä nappeja. ketjuja, vetoketjuja yms sisältäviä outouksia joista osa painaa mallia tonnin ja yritä siinä nyt sitten kurotella auton katolle ilman että osut auton kylkeen naarmuttaen joko auton tai liaten itsesi. Itseltä tuo menee vielä normi henkilöautoissa mutta jos olisi mitään isompaa niin voisi tehdä jo paikoin tiukkaa.
 
Siitä pidän huolen että lasit on kokonaan auki, mutta en mä katolta ala lumia ottamaan pois, ne lähtee sieltä kun lähtee liikkeelle
Niin, mitäpä ne katon lumet kuskia itseään haittaisi. Takana tulevan päällehän ne päätyvät.

Pitää muistaa myös, että sillä lumiharjalla ei yletä jokaisen auton katolle. Esim. minun tilanteessa yletän juuri eukon katumaasturin katon puhdistamaan, en maasturin, pakun, saatika kuorma-auton kattoa.
Katuharjallakin hankala noita korkeampia kattoja puhdistaa, pitäis joku jakkara olla minkä päällä seisoo.
Tuosta jatkovartta niin ei tarvitse katuharjaan turvautua KUNGS TELE-IS teleskooppi lumiharja jääraapalla | Motonet Oy

Itse yletyn tuollaisella putsaamaan farkku-Passatin katon yhdellä puolella seisten.
 
Niin, mitäpä ne katon lumet kuskia itseään haittaisi. Takana tulevan päällehän ne päätyvät.


Tuosta jatkovartta niin ei tarvitse katuharjaan turvautua KUNGS TELE-IS teleskooppi lumiharja jääraapalla | Motonet Oy

Itse yletyn tuollaisella putsaamaan farkku-Passatin katon yhdellä puolella seisten.
Kokeilin tuollaista teleskooppia joskus ja oli kyllä niin hv käyttää (en edes muista mikä kusi) että lensi jorpaakkoon aka pikkubroidille noin viikossa. Mutta tämä nyt on jo täysin OT.
 
Tuo on muuten oikeasti vittumaista. Itsellä sen vajaa 180cm pitkänä pitkät jalat ja lyhyet kädet ja takkeina toinen toistaan törkeämpiä nappeja. ketjuja, vetoketjuja yms sisältäviä outouksia joista osa painaa mallia tonnin ja yritä siinä nyt sitten kurotella auton katolle ilman että osut auton kylkeen naarmuttaen joko auton tai liaten itsesi. Itseltä tuo menee vielä normi henkilöautoissa mutta jos olisi mitään isompaa niin voisi tehdä jo paikoin tiukkaa.
Jep, ja itse olen vain 177cm, vähän pidempi, riippuen millaset korkkarit on jaloissa. Jos sen katon haluaisi täällä etelässä pitää puhtaana, omien kokemuksien mukaan pitäis hakata/skrapata puhtaaksi, tai sitten päivystää yö auton vieressä harja kädessä.
 
Tänään juuri Kehä 3:lla ohittavan auton katolta lensi komeassa kaaressa sellanen ihan hyvän kokoinen osittain jäinen möhkäle omaan tuulilasiin. Kunnon tumahdus, mutta onneksi lasille ei mitään käynyt, eikä keskittyminenkään herpaantunut. Hyvä ettei lentänyt esim. jonkun työmiehen naamaan, siinä kohtaa kun on sattumalta työmaa.
 
Niin, mitäpä ne katon lumet kuskia itseään haittaisi. Takana tulevan päällehän ne päätyvät.


Tuosta jatkovartta niin ei tarvitse katuharjaan turvautua KUNGS TELE-IS teleskooppi lumiharja jääraapalla | Motonet Oy

Itse yletyn tuollaisella putsaamaan farkku-Passatin katon yhdellä puolella seisten.
Itse en niin persjalkanen ole, etten normi auton kattoa ylettäisi puhdistamaan normi lumiharjalla.
Tuo teleskooppi kun on yhtä huono, kuin katuharja.
Varressa kun pitäisi olla vaikka 20 asteen kulma puolessa välissä, että saa sen korkeamman auton katon puhdistettua.
Tai sitten se jakkara alle, ellei ole mikään jumalan luoma koripallonpelaaja.
 
Maantiellä oli tietyömerkit ja rajoitus laskettu 80>50km/h, pysähdyin jonon päähän. Seuraava auto jarrutti ja veti jo sivuun ettei osu, 50 rajoituksella :rolleyes:
 
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.

Mitä aktuaalista vittua? Ei tässä ole kyllä yhtään mitään järkeä. En muista kun ehkä pari kertaa elämässäni törmänneeni niin sankkaan sumuun että olisi tullut edes mieleen kokeilla etusumareita. Silloinkaan niistä ei ollut yhtään mitään apua. Kunnon lumipöllykelejä on taas talvisin jatkuvasti vaikka viherhipit haluaakin muuta uskotella.

Sutiva bemmi parkkihallissa etc etc

Itsehän vedin joskus junnuna paikallisen prisman parkkihallin lattiaan kaksi kappaletta kumeja sileäksi kun olin just saanu ostettua elämäni ensimmäisen tsunamiturbotojotan. Työmaalle joku soitteli tästä muistaakseni silloin perään mutta se kyllä lähinnä huvitteli. Kuumottelin että tuleeko yhteydenottoa, mutta ei ketään sitten ilmeisesti koskaan kiinnostanut tarpeeksi.
 
Mitä aktuaalista vittua? Ei tässä ole kyllä yhtään mitään järkeä. En muista kun ehkä pari kertaa elämässäni törmänneeni niin sankkaan sumuun että olisi tullut edes mieleen kokeilla etusumareita. Silloinkaan niistä ei ollut yhtään mitään apua. Kunnon lumipöllykelejä on taas talvisin jatkuvasti vaikka viherhipit haluaakin muuta uskotella.
Ainoa kerta kun törmäsin sumuun missä etusumareista oli hyötyä oli mallia alle 10m näkyvyys eteen ja jos ajoit ajovalot päällä niin loiste silmiin oli sokaiseva. Tuossa vaiheessa ajo olikin mallia kävelyvauhti sumareiden kanssa. Tuota lukuunottamatta ei kyllä ole tullut mieleen edes laittaa etusumareita päälle. Takasumaria taas tarvitsee juurikin enemmän lumipöllyssä tai kunnon kurakeleillä ja niistä on ihan jopa aitoa hyötyä.
 
Mitä aktuaalista vittua? Ei tässä ole kyllä yhtään mitään järkeä. En muista kun ehkä pari kertaa elämässäni törmänneeni niin sankkaan sumuun että olisi tullut edes mieleen kokeilla etusumareita. Silloinkaan niistä ei ollut yhtään mitään apua. Kunnon lumipöllykelejä on taas talvisin jatkuvasti vaikka viherhipit haluaakin muuta uskotella.
Samaa mieltä. Etusumareilla ei tunnu muutenkaan tekevän mitään, näkyvyys heikkenee entisestään kun tulee muutaman metrin eteen helvetillinen valopallo.

Sen sijaan takasumarit laitan aina kun pöllyää pahemmin = käytännössä aina jos sataa lunta kunnolla ja sataahan sitä, jopa täällä Helsingissä. Kesällä puolestaan kova sade voi yllättää, jolloin sama homma. Takasumarit on siis hyvinkin käyttökelpoisia, paitsi ehkä joo - Kalliossa ei ehkä ole tarvetta.
 
Mitä aktuaalista vittua? Ei tässä ole kyllä yhtään mitään järkeä. En muista kun ehkä pari kertaa elämässäni törmänneeni niin sankkaan sumuun että olisi tullut edes mieleen kokeilla etusumareita. Silloinkaan niistä ei ollut yhtään mitään apua. Kunnon lumipöllykelejä on taas talvisin jatkuvasti vaikka viherhipit haluaakin muuta uskotella.

Pari kertaa viimeisen vuoden aikana sumu ollut sellainen, että näkyvyys ollut parin kymmenen metrin luokkaa tavanomaisten ajovalojen loistaessa pelkkään sumuun. paremmin näki jopa ilman valoja katulamppujen valossa. Lämmin maa nostanut sumua kuitenkin sen verran maasta että sumvalot valaisee pitkän matkaa maata sumun alla. Yleisempää tuo ilmiö oli Hollannissa ja Saksassa kun maa keskimäärin lämpimämpää sumussa.

Pelkkää takasumua olen pimeällä tarvinnut ehkä kerran viimeisen parinkymmenen vuoden aikana.
 
Niitä etusumareitahan kuuluu käyttää parkkien kanssa. Jos on ajovalot päällä, niistä ole kuin haittaa.

Toki moni kokee, että kun tulee valoa heti eteen ja sivuille, että näkyvyys paranee, vaikka todellisuudessa näkyvyys kauas heikkenee.
 
Niitä etusumareitahan kuuluu käyttää parkkien kanssa. Jos on ajovalot päällä, niistä ole kuin haittaa.

Toki moni kokee, että kun tulee valoa heti eteen ja sivuille, että näkyvyys paranee, vaikka todellisuudessa näkyvyys kauas heikkenee.
Ei ole niin simppeli asia monelle. TOKI, se on pakko sanoa että mitä olen autokoulun opeista viimeksi kuullut niin opetuksessa ei ole liikoja ilmennyt että milloin tai etenkään miksi etusumarit toimivat normi valoja paremmin KUN niitä JOSKUS helvetin harvoin tarvitsee. Omassa kipossa ne on mutta ei niitä ole käytetty edes kääntymisvalona missä niistä olisi jopa hyötyä kunnes matrix ominaisuudet aktivoidaan.
 
Niitä etusumareitahan kuuluu käyttää parkkien kanssa. Jos on ajovalot päällä, niistä ole kuin haittaa.

Ei täysin pidä paikkaansa.

Oma kokemus on että mä käytän noita sillon kun tie on vielä lumeton, ja haluun pysyä paremmin niiden himmeiden kaistaviivojen keskellä.

Eli perus halogeenivalot ei valase reunoja kunnolla, niin sumarit päällä näkee reunat paremmin.

olen huono sanallisesti kertomaan joten tässä kuva mitä ajan takaa:

1641350644024.png
 
Ei täysin pidä paikkaansa.

Oma kokemus on että mä käytän noita sillon kun tie on vielä lumeton, ja haluun pysyä paremmin niiden himmeiden kaistaviivojen keskellä.

Eli perus halogeenivalot ei valase reunoja kunnolla, niin sumarit päällä näkee reunat paremmin.

olen huono sanallisesti kertomaan joten tässä kuva mitä ajan takaa
Eihän sumarit näytä kuin jokusen metriä joten katsot aivan liian lähelle ajaessa.
 
Ei täysin pidä paikkaansa.

Oma kokemus on että mä käytän noita sillon kun tie on vielä lumeton, ja haluun pysyä paremmin niiden himmeiden kaistaviivojen keskellä.

Eli perus halogeenivalot ei valase reunoja kunnolla, niin sumarit päällä näkee reunat paremmin.

olen huono sanallisesti kertomaan joten tässä kuva mitä ajan takaa:

1641350644024.png
Jos kaistalla pysyminen on noin heikoissa kantimissa, niin voisitko palauttaa ajokorttisi välittömästi?

Takasumareita käyttäviltä toivoisin sitä, että sen takasumarin voisi sammuttaa, kun auto tulee taakse /ohitatte edellä ajavan jne. On aika perseestä, kun edessä ajavassa autossa möllöttää se takasumari kokoajan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom