Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lisää tuo kuvailemasi kohta klipistä tähän koska itse näen tillanteen toisin, epäilen että puhutaan jostain muusta kuin samasta videosta?
Aivan päivänselvä virhe kahdelta osapuolelta. Toinen ryntää motarille liian hiljaisella vauhdilla vaihtaen pari kaistaa vasemmalle, toinen ajaa 130km/h yrittäen (tarpeettomasti) sovittaa oman vauhtinsa tähän ja vielä varmuuden vuoksi valitsee saman kaistan vaikka voisi mennä ohi oikealta?
No nyt alkaa olemaan aika paksua soopaa.

Helppohan se on analysoida näitä videoita ja miettiä miten olisi parhaiten tilanteesta selvitty, kun ne on katsonut suurennuslasin kanssa 10 otteeseen freimi kerrallaan. Usein vaan tuntuu unohtuvan, että sitä samaa mahdollisuutta ei ole ratissa itse tilanteessa. Reaktioaikoihin menee helposti sekunti. Ennen kaistanvaihto pitää tarkistaa peilit ja kuollut kulma.

Aloin vaihtamaan kaistaa, koska mun eteen liittyi motarilla auto about 50km/h mua hitaammalla vauhdilla. Lähdin ohittamaan, en antamaan tilaa liittyjille. Valkoinen auto lähtee liittymään ennen kuin minä vaihdan kaistaa. Mistä mä olisin tähän kaistaanvaihtoon ryhtyessä tiennyt, että tämä liittyjä hyppääkin suoraan vasemmalle kaistalle?

En edes töötäännyt tai mennyt puskuriin hiillostamaan, joten aika vääristynyt käsitys liikenteestä saa olla, että tästä tilanteesta leipoo musta kouluttajaa ja syyllistä. Tai että edes kysyy miksen vaan jatkanut suoraan oikealta ohi. 10 metriä edessä olevan takanako se päätös vaihtaa kaistaa vasta tehdään, siihen asti odotellaan josko se edessä oleva vaikka itse lähtisikin siitä pois?

Ja huom, video on kuvattu kesärajoituksien aikaan
 
Viimeksi muokattu:
Motarilla saat ajaa oikealta ohi. Ohittaminen oikealta on sitä vastoin kielletty. Ohiajamisessa ei tapahdu kaistanvaihtoa, ohituksessa tapahtuu kaistanvaihto.
Laki ei tunne tuollaista eroa. Päinvastoin: laki sallii moottoritiellä ohittamisen kaistaa vaihtamatta jos liikenne jonoutuu tai ajokaistoilla on opastusmerkit eri suunnille.
 
Varmaan samat sankarit sitten lumisateiden alla leikkaavat todella rajusti mutkissa, jolloin lopputulos on se että mutkissa on kummallakin kaistalla yksi yhteinen ajoura.
Tämä on kyllä mukavaa hiljaisemmalla tiellä missä 80km/h rajoitus. Pakko hiljentää kun joku tulee vastaan.
 
Turhia tällaiset päätelmät. Itseäni ärsyttää puskurissa roikkujat, menisivät ohi tai jättäisivät sitten vähän väliä. Tai sitten menisivät sillä bussilla.
Tänään oli tähän liittyen mielenkiintoinen tapaus, ajoin 80km/h alueella ~85km/h todellista nopeutta. Takaa tuleva henkilöautoilija saavuttaa nopeasti ja jää roikkumaan hyvin lähelle taakse.
Tulee pitkä suora, ei mitään, roikkuu edelleen perässä. Tiputan nopeuden ~65km/h. Ei edelleen suostu menemään ohi. Jatkan ~75km/h todellista nopeutta.
Tulee toinen suora, ei vieläkään mene ohi. Tälleen jatkettiin n. 5km, kunnes takanaolija kääntyi pois.
Itse ajan turvavälin päässä edellä ajavasta, takana tullaan 5m päässä ~100km/h vauhdissa. Pitäisi olla ledbar takalasissa ettei pysty roikkumaan takakontissa...
 
Satasen alueella on aina ajoittain edessä ajoneuvoja, jotka syystä tai toisesta ajavat alle suurimman sallitun nopeuden, kuten raskaat ajoneuvot, ruumisautot, muut erikoistapaukset ja tietty ne, jotka eivät ole huomanneet nopeusrajoituksen muuttuneen 80->100. Nämä ei vielä aiheuta harmaita hiuksia, koska heistä pääsee yleensä aika pian ohi joko sopivalla tieosuudella tai ohituskaistalla. MUTTA sitten on ne sankarit, jotka jäävät siihen "alinopeutta" ajavan ajoneuvon perään ajamaan sitä 80km/h, _eivätkä jätä sellaista turvaväliä, joka mahdollistaisi yksittäisten autojen ohituksen_. Siihen perään jää roikkumaan lisää ajoneuvoja ja kohta on kasassa sellainen tusinan auton letka. Vaikkei yleensä ole hermot kireällä ajaessa, niin jotenkin tällainen useaan muuhun autoilijaan suoraan vaikuttava toiminta saa puremaan hammasta.

Samalla tavalla ärsyttää missä tahansa muualla ajattelemattomuuttaan, itsekkyyttään tai kusipäisyyttään tapahtuva sujuvan liikenteen sabotointi. Vasemman kaistan tukkiminen, liian hidas ohittaminen, liian ahtaisiin väleihin tunkeminen, eteen leikkaaminen hitaammalla vauhdilla jne.

Lisäksi kaupunkiajossa, kun yksi kaista on suljettu ja ajetaan pitkään sen kaistojen yhdistymisestä kertovan merkin jälkeen jonottavan letkan kärkeen istumaan vilkku päällä kiilaamaan jonon kärkeen. Näitä kusipäitä enemmän ärsyttää ehkä se, että niitä päästetään ihan liian kiltisti kiilaamaan sen jonon kärkeen. On tietysti riskialtista lähteä ajamaan edelläajavan takapuskurissa kiinni niin, ettei siihen väliin pääse syntymään sellaista rakoa, johon nämä ihmisperseet häikäilemättä pääsevät tunkemaan, mutta jos olen yhtään hereillä, niin en varmasti päästä yhtäkään sellaista kuljettajaa edelleni, joka on selkeästi ajanut useita kymmeniä metrejä sen jonon ohi, koska juuri heitä ei millään kiinnostaisi jonottaa.

Onpa kiva ketju. Pääsee vähän purkamaan niitä harvoja asioita, jotka tuolla tien päällä aiheuttaa verenpaineen nousua.
 
...jos olen yhtään hereillä, niin en varmasti päästä yhtäkään sellaista kuljettajaa edelleni, joka on selkeästi ajanut useita kymmeniä metrejä sen jonon ohi, koska juuri heitä ei millään kiinnostaisi jonottaa.
Ts. estät ohjeiden mukaan toimivia kuljettajia vaihtamasta kaistaa? Koska sellainenhan ohjeistus on, että kumpikin kaista käytetään hyväksi siihen asti, jossa toinen kaista päättyy. Siitä sitten vetoketjuperiaatteella vuorottelemalla eteenpäin. Ei se niiden "ohittajien" vika ole, että sinä olet päättänyt istua jonossa otsasuoni pullottaen.
 
Ts. estät ohjeiden mukaan toimivia kuljettajia vaihtamasta kaistaa? Koska sellainenhan ohjeistus on, että kumpikin kaista käytetään hyväksi siihen asti, jossa toinen kaista päättyy. Siitä sitten vetoketjuperiaatteella vuorottelemalla eteenpäin. Ei se niiden "ohittajien" vika ole, että sinä olet päättänyt istua jonossa otsasuoni pullottaen.

Tällä periaatteella minä olen tuolla toiminut. Mietin mielessäni nimenomaan tilannetta, jossa tuo jono on jo muodostunut ja sitä lähdetään ohittamaan. Huomaan nyt, ettei se tuosta aiemmasta muotoilusta kovin hyvin välity.
 
Sopivalla turvavälillä ja vetoketjuperiaatteella tuossa säästettäisiin paljon katkenneita verisuonia. Eri asia, jos jonosta nimenomaan lähdetään ohittamaan tätä letkaa vain liittyäkseen uudelleen kaistojen yhdistyessä.
 
Suomalaiset ovat jonottajakansaa. Mutta onhan tuo pelkkää mulkkuutta ja itsekkyyttä jos vaikkapa motarilla on tietyömerkit ja varoitukset että kaista päättyy ja näkee että oikea kaista seisoo jo paikallaan ja lähdet tuossa tilanteessa vielä puskemaan sitä tyhjää vasenta kaistaa jonon ohi kohti kärkeä. Ei ainakaan heru mitään myötätuntoa antaa vetoketjua moiselle.

Näitä näki esimerkiksi usein viime kesänä kun motaria Turusta Raisioon rempattiin.
 
Suomalaiset ovat jonottajakansaa. Mutta onhan tuo pelkkää mulkkuutta ja itsekkyyttä jos vaikkapa motarilla on tietyömerkit ja varoitukset että kaista päättyy ja näkee että oikea kaista seisoo jo paikallaan ja lähdet tuossa tilanteessa vielä puskemaan sitä tyhjää vasenta kaistaa jonon ohi kohti kärkeä. Ei ainakaan heru mitään myötätuntoa antaa vetoketjua moiselle.

Näitä näki esimerkiksi usein viime kesänä kun motaria Turusta Raisioon rempattiin.

Tästä taas toisena esimerkkinä Helsingin motarilla vähän paimion jälkeen turkuun päin tehtiin siltaremonttia jossa pätkä toista kaistaa pois käytössä. Ensimmäiset kaista päättyy merkit oli joku 2km ennen kyseistä kohtaa ja siellä jo ihmiset panikoivat ja tekivät ihme siirtymisiä oikealle kaistalle. Itse ajelin aina vasenta kaistaa melkein loppuun asti ja ei ollut koskaan ongelmia liittyä oikealle kaistalle kun siellä oli tyyliin rekan mentäviä koloja. Parempi ne tyhjät kolot sieltä on täyttää autoilla niin sujuvoittaa kaikkien menemistä.
 
+1 tälle! Ohitin eilen viimeksi autoletkaa moottoritiellä 100km/h rajoituksen alla 110km/h vakkarissa, taksi liimautui takaluukkuun - alkoi vilkutella valoja ja painoi tööttiä. Melkein provosoiduin, tai sen verran provosoiduinkin että laskin nopeuden 100km/h. Päästin toki taksin ohi kun oli "madellut" letkan ohi. Taksi kiihdytti ohi ja seuraavasta liittymästä ylös! :D Todellinen ammattiautoilija...

Tällaisesta kannattaisi melkein ottaa yhteys taksitarkastajaan, jos on taksista joko identifikaatiotieto selvillä.
 
Tällaisesta kannattaisi melkein ottaa yhteys taksitarkastajaan, jos on taksista joko identifikaatiotieto selvillä.
Helpommin sanottu kuin tehty nykyään. Liian isolla osalla puljuja ei ole edes yhteystietoja mihin tehdä valitus. Yangon kuski syljeskeli kohti joten sain yhteyden kiertoteiden kautta heidän yhteen päällikköön joka sanojensa mukaan otti homman hoitaakseen. Tiedä sitten mitä todellisuudessa tapahtui. Ensin ei kuulema mahdollista selvittää kuka kuski oli kyseessä, sitten oli että rikosilmoitusta vastaan jne jne ja nosti päällikkö kerrallaan niin alkoi sitä reaktiotakin tulla. Tai ainakin sen esittämistä jos ei muuta.
 
Aamulla työmatkalla hernerokkasumu ja sadoista vastaantulevista autoista oli yhdellä (taka)sumuvalot päällä. Osaamattomuutta, tietämättömyyttä vai laiskuutta?
 
Nyt menee kategoriaan mikä huvittaa kanssa autoilijoissa, mutta voi jotain ärsyttääkin. Näin viime viikolla kiertoliittymässä autoilijan, jonka lisävalot oli ilmeisesti kytketty oikean puolen etusumareihin, sillä hänen kääntyessään oikealle myös lisävalot menivät päälle. :lol:
 
Suomalaiset ovat jonottajakansaa. Mutta onhan tuo pelkkää mulkkuutta ja itsekkyyttä jos vaikkapa motarilla on tietyömerkit ja varoitukset että kaista päättyy ja näkee että oikea kaista seisoo jo paikallaan ja lähdet tuossa tilanteessa vielä puskemaan sitä tyhjää vasenta kaistaa jonon ohi kohti kärkeä. Ei ainakaan heru mitään myötätuntoa antaa vetoketjua moiselle.

Näitä näki esimerkiksi usein viime kesänä kun motaria Turusta Raisioon rempattiin.
Mieluummin mulkku ja itsekäs kuin idiootti tukkimassa liikennettä. Tänne aiemminkin kirjoittanut, että se kaista on ihan kaikille vapaa ja sitä saa (/pitää) käyttää. Ihan turha siitä on itkeä, jos kaistoja käytetään tehokkaasti. Korostuu tietysti liikennevalojen läheisyydessä, valoista pitää saada maksimit läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Mieluummin mulkku ja itsekäs kuin idiootti tukkimassa liikennettä. Tänne aiemminkin kirjoittanut, että se kaista on ihan kaikille vapaa ja sitä saa (/pitää) käyttää. Ihan turha siitä on itkeä, jos kaistoja käytetään tehokkaasti. Korostuu tietysti liikennevalojen läheisyydessä, valoista pitää saada maksimit läpi.
Tunnettu tosiasia että jos kaksi kaistaa rinnan ja ne yhtyvät yhdeksi, niin se rinnan meno heikentää tehokkuutta, läpäivisykykyä., aiheuttaa varratilanteita jne. (jos siis jonoutumista).

Se missä tehostaa on esim valoristeys, jossa ennen valoja kaksi kaistaa jonkin matkan päässä valojen jälkeen toinen päättyy ja sen jälkeen yksi kaista vetaa yli päässeet, silloin tehostaa kun valot ylitetään kaksi rinnan, kun valoissa on sen verran jonoa että yhdessä pötkössä ei yhtämoni pääsisi.


Aiemmin kritisoitu kerto lähinnä ensimmäisestä ja siinä taaempana jonossa olevat käytti toista kaistaa ohittamiseen, paransivat tieten omaa asemaa jonossa, muiden kustannuksella.
 
Tunnettu tosiasia että jos kaksi kaistaa rinnan ja ne yhtyvät yhdeksi, niin se rinnan meno heikentää tehokkuutta, läpäivisykykyä., aiheuttaa varratilanteita jne. (jos siis jonoutumista).
Missäs tämä ”tunnettu tosiasia” on kerrottu? Siinä oikeassa jonossa 2 km tukekohdasta? Siellä jonossa on niin paljon tyhjää välissä, että oikeaoppisesti ajettuna rinnakkainmeno varmasti parantaa läpimenoa. Jopa kateellisten estelijöiden Suomessa. Ja ennen kaikkea tasainen jakautuminen auttaa turvallisuutta, kun se hidas jono ei ala merkittävästi ennen kaistan loppumisesta kertovia merkintöjä.
 
Missäs tämä ”tunnettu tosiasia” on kerrottu? Siinä oikeassa jonossa 2 km tukekohdasta? Siellä jonossa on niin paljon tyhjää välissä, että oikeaoppisesti ajettuna rinnakkainmeno varmasti parantaa läpimenoa. Jopa kateellisten estelijöiden Suomessa. Ja ennen kaikkea tasainen jakautuminen auttaa turvallisuutta, kun se hidas jono ei ala merkittävästi ennen kaistan loppumisesta kertovia merkintöjä.
Jos on jono, niin vetoketju kohdalla joudutaan toisessa tai molemmissa jonossa hiljentää, mistä seuraa pumpaavaa liike. lisääntyy vaaratilanteet ym, ilman että saavutetaan mitää hyötyä.

Sama-ajoneuvo määrä menee läpi, mutta hitaammin ja vaarallisemmin.

Kerrotussa tapauksessa ei ollut katkoja jonossa, vaan sain käsityksen että olisi ihan yhksimittainen jono.
 
Jos on jono, niin vetoketju kohdalla joudutaan toisessa tai molemmissa jonossa hiljentää, mistä seuraa pumpaavaa liike. lisääntyy vaaratilanteet ym, ilman että saavutetaan mitää hyötyä.

Sama-ajoneuvo määrä menee läpi, mutta hitaammin ja vaarallisemmin.

Kerrotussa tapauksessa ei ollut katkoja jonossa, vaan sain käsityksen että olisi ihan yhksimittainen jono.
Asia on kyllä ihan päinvastoin kuin luulet, googletteles zipper merger. Esim. Zipper Merge - MnDOT
 
Asia on kyllä ihan päinvastoin kuin luulet, googletteles zipper merger. Esim. Zipper Merge - MnDOT
Tuo olisi tietenkin optimaalinen tapa, mutta vaatisi toteutuakseen sen, että liikennettä olisi tasaisesti kummallakin kaistalla ja ne kaistat siis sitten yhdistyisivät mahdollisimman myöhään, eikä siten että vasemmalta rynnitään oikealle mahdollisimman aikaisin.

Suomessa harvemmin vaan on merkittävästi liikennettä kummallakin kaistalla, vaan yleensä kyse on siitä, että liikenne on vain oikealla kaistalla, ja sitten tie kapenee, vauhti hidastuu ja liikenne jonoutuu. Sitten sieltä tulee joku dynaamisen ajon sankari, joka näkee vapaan vasemman kaistan, vetelee jonon ohi ja tukkii väkisin väliin, hidastaen koko takanaan olevan jonon etenemistä ja lopuksi onnittelee itseään kun ajoi mielestään oikein eikä jäänyt jonottamaan.
 
Toi zipper hässäkkä vaatisi, että olisi edes auton mittaiset välit ajoneuvoilla. Eipä ole, joten onnistumisprosentti on heikko.

Koko Zipper mergen idea onkin siis siinä että aletaan venyttää sitä väliä edellä ajavaan että mahtuu yhdistämään kun kaista loppuu. Samalla täsmäytetään vauhti samaksi muiden kanssa ettei tarvitse humppapumppaa tehdä molemmilla kaistoilla. Suomessa muutamat lyö mieluummin kaasun polkimen konehuoneen puolelle ja tähää yhdistymispisteessä jatkuvalle kaistalle. Ja sitten onkin letkajenkka käynnissä.

Jos joskus katsotte, miten kehä 2 ramppiin ajetaan apinan raivolla kiilaten sulkuviivan yli, ymmärrätte mitä tarkoitan. Näillä samoilla kiilaajilla olisi ollut sieltä Perkkaalta saakka viisi kaistaa millä ennakoida tulevaa erkanemista. Eipä ennakoi, koska ajotaito puuttuu
 
Ei ongelma edelleenkään ole vasemman kaistan käyttäjät vaan ne pikkusieluiset kyttääjät siellä oikealla, jotka ei itse uskalla käyttää täysin vapaata vasuria. Dynaamisen ajon sankareilla ei ole minkäänmoista tekemistä asian kanssa, pelkkä kätevä tekosyy perustella miksi menee sopulilauman mukana. Vilkku päälle ja fiksusti ajavasta jonosta löytyy helpolla tila ilman kenenkään kärsimättä. Suurimmat heilunnat tulee siitä, kun pikkusieluinen jonottaja kaasuttaa välin kiinni ja jarruttaa sen jälkeen voimakkaasti.

e: Eikös se kuitenkin olisi kiva saada vetoketju-toimimaan myös Suomessa? Moni tuntuu keskittyvän ihan päinvastaiseen. Vasurin käyttökielto tuskin on järkevä ratkaisu.
 
Taas vaihteeksi näytti siltä että autoilija meinaa pyyhkäistä suojatiellä nenän edestä. Ei pitäisi olla näkyvyydestäkään kiinni kun oli 2x valoa ja 2x heijastinta käytössä.
 
Ei ongelma edelleenkään ole vasemman kaistan käyttäjät vaan ne pikkusieluiset kyttääjät siellä oikealla, jotka ei itse uskalla käyttää täysin vapaata vasuria. Dynaamisen ajon sankareilla ei ole minkäänmoista tekemistä asian kanssa, pelkkä kätevä tekosyy perustella miksi menee sopulilauman mukana. Vilkku päälle ja fiksusti ajavasta jonosta löytyy helpolla tila ilman kenenkään kärsimättä. Suurimmat heilunnat tulee siitä, kun pikkusieluinen jonottaja kaasuttaa välin kiinni ja jarruttaa sen jälkeen voimakkaasti.

e: Eikös se kuitenkin olisi kiva saada vetoketju-toimimaan myös Suomessa? Moni tuntuu keskittyvän ihan päinvastaiseen. Vasurin käyttökielto tuskin on järkevä ratkaisu.
Ongelma on
1. niissä, jotka liittyvät yhteen jonoon reilusti ennen kaistojen yhdistymistä
2. niissä, jotka ohittavat jo liittyneet

Tavoite on saada yhdistyneeseen jonoon autot siten, että joka toinen on oikealta kaistalta ja joka toinen vasemmalta. Jo liittyneiden ohittaminen rikkoo tämän, mikä toisaalta johtuu liian aikaisesta liittymisestä.

Tilanteesta riippuen ongelmaa voi yrittää korjata ajamalla päättyvällä kaistalla jatkuvan kaistan nopeutta oman vuoronumeron mukaisen autojen välin kohdalla ja suorittamalla liittyminen vasta kaistan päättyessä. Todennäköisesti samalla vetää mukanaan pari autoa liittymään oikein ja homma toimii ainakin muutaman auton verran niin kuin pitäisi.
 
Vetoketjuperiaate on hyvä jos liikennettä tosiaan riittää molemmille kaistoille. Mutta jos on vaikkapa oikealla kaistalla on 500m jonoa joka liikkuu tasaisen hitaasti eteenpäin niin siitä ei ole mitään iloa että joku oman elämänsä tähtikuski ohittaa koko jonon ja tunkee väliin.
 
Ongelma on
1. niissä, jotka liittyvät yhteen jonoon reilusti ennen kaistojen yhdistymistä
2. niissä, jotka ohittavat jo liittyneet

Tavoite on saada yhdistyneeseen jonoon autot siten, että joka toinen on oikealta kaistalta ja joka toinen vasemmalta. Jo liittyneiden ohittaminen rikkoo tämän, mikä toisaalta johtuu liian aikaisesta liittymisestä.

Tilanteesta riippuen ongelmaa voi yrittää korjata ajamalla päättyvällä kaistalla jatkuvan kaistan nopeutta oman vuoronumeron mukaisen autojen välin kohdalla ja suorittamalla liittyminen vasta kaistan päättyessä. Todennäköisesti samalla vetää mukanaan pari autoa liittymään oikein ja homma toimii ainakin muutaman auton verran niin kuin pitäisi.
Ei 2. ole mikään ongelma. Jos 1.:t ovat niin saatanan typeriä, että ottavat vuoronumeron 576. tarjolla olevan 24. sijasta, niin ei se sen myöhemmin saapuvan vika ole. Tyhjää kaistaa ajetaan lähes sen päähän tilanteeseen sopivalla nopeudella ja sit sovitetaan nopeus toiseen kaistaan ja vilkulla sopivaan väliin. Sun kommentin jälkeen ymmärrän kyllä paremmin miksi joku hiihtää tyhjällä vasurilla toisen jonon rinnalla ilman aikomusta vaihtaa kaistaa. Hieman outoa tuo touhu. Edeenkään tilanteessa ei ole mitään vuoronumeroita, jokaisella on vapaus valita paikkansa. Miksi tuo etuilee ei ole oikea kysymys vaan miksi et itse mene, jos/kun on tilaa.
 
Ei 2. ole mikään ongelma. Jos 1.:t ovat niin saatanan typeriä, että ottavat vuoronumeron 576. tarjolla olevan 24. sijasta, niin ei se sen myöhemmin saapuvan vika ole. Tyhjää kaistaa ajetaan lähes sen päähän tilanteeseen sopivalla nopeudella ja sit sovitetaan nopeus toiseen kaistaan ja vilkulla sopivaan väliin. Sun kommentin jälkeen ymmärrän kyllä paremmin miksi joku hiihtää tyhjällä vasurilla toisen jonon rinnalla ilman aikomusta vaihtaa kaistaa. Hieman outoa tuo touhu. Edeenkään tilanteessa ei ole mitään vuoronumeroita, jokaisella on vapaus valita paikkansa. Miksi tuo etuilee ei ole oikea kysymys vaan miksi et itse mene, jos/kun on tilaa.
Eihän. Vetoketju menee rikki, jos ei liitytä vetoketjun edellyttämillä "jokatoinen"-vuoronumeroilla. Tämä on tietysti pitkälti seurausta kohdasta 1, mutta asiaa pahennetaan huomattavasti kohdalla 2.
 
Eihän. Vetoketju menee rikki, jos ei liitytä vetoketjun edellyttämillä "jokatoinen"-vuoronumeroilla. Tämä on tietysti pitkälti seurausta kohdasta 1, mutta asiaa pahennetaan huomattavasti kohdalla 2.
Nyt en kyllä enää tajua mistä puhut. Eihän vetoketjukohdassa tapahtuvalla toiminnalla ole mitään yhteyttä siihen miten jonoihin saavutaan :confused: Mielestäni tässä jonoihin saapumisesta puhuttiin.
 
Kuulisin mielelläni kuvauksen siitä, miten @Kvarkki hoitaisi vetoketjulla liikenteen yhdistymisen tilanteessa, jossa liikenne on jo kokonaan yhdellä kaistalla lähestymässä sumppukohtaa. Vastaukseksi hyväksytään vain sellaiset toimenpiteet, joilla koko automassa yhteensä liikkuu sumpusta läpi nopeammin.
 
Kuulisin mielelläni kuvauksen siitä, miten @Kvarkki hoitaisi vetoketjulla liikenteen yhdistymisen tilanteessa, jossa liikenne on jo kokonaan yhdellä kaistalla lähestymässä sumppukohtaa. Vastaukseksi hyväksytään vain sellaiset toimenpiteet, joilla koko automassa yhteensä liikkuu sumpusta läpi nopeammin.
Kaippa tuossa on taustalla enimmäkseen psykologiset jutut että enemmistö haluaa yhden pitkän jonon. Itsekin kokee välillä niin kuin olisi tekemässä jotain väärää kun ajaa eri kaistaa kuin 90% muista. Tyypillisesti muuten saa aina vilkulla sen tilan takaisin vähän ennen sumppua ilman odottelua.

Pitkä jono tukkii aiemmat risteykset monessa tapauksessa tukkien liikennettä kokonaisuudessa enemmän. Tapauskohtaista tietenkin.

Jotta päästään kaistojen täyteen käyttöön, jonkun siellä pitää olla ekana vasemmalla jotta muutkin uskaltaisi mennä sinne. Psykologia estää tilanteen optimointia ja enemmistö pysyy pitkässä jonossa.

Onko muuten tästä varsinaista tutkimustietoa olemassa, että montako autoa sumpuista menee läpi kun tullaan useammalta kaistalta sumppuun verrattuna yhdeltä kaistalta? Kommentointi täällä yleisesti vaikuttaa mutuilulta tämmöisissä aiheissa.
 
Kuulisin mielelläni kuvauksen siitä, miten @Kvarkki hoitaisi vetoketjulla liikenteen yhdistymisen tilanteessa, jossa liikenne on jo kokonaan yhdellä kaistalla lähestymässä sumppukohtaa. Vastaukseksi hyväksytään vain sellaiset toimenpiteet, joilla koko automassa yhteensä liikkuu sumpusta läpi nopeammin.

Mitään ongelmaa ei kai olisi, jos oikealla kaistalla ajettaisiin riittävin turvavälein (näin ei tapahdu ikinä) ja että ihmiset käyttäisivät nuudeliaan edes hieman tällaisessa tilanteessa ja osaisivat olla polkematta jarrupoljinta heti, kun eteen ilmestyy auto, vaikka se kulkisikin ihan samaa vauhtia (näinkin tapahtuu liian usein). Vasemmalla kaistalla olevien taas tulisi myös ajaa mahdollisimman rauhalliseen tahtiin niin, että liittymisen yhteydessä ei joudu heti polkemaan jarruja pohjaan (näinkään ei usein tapahdu). Näiden kolmen yhteisvaikutus on se, että vasemmalla kaistalla on jatkuva haitariliike, kun liittymäkohdassa kuskit polkevat jarrua eri syistä.

Tämä haitariliikenne alkaa tietysti vituttaa oikealla ajavaa väkeä, mikä osaltaan saa ihmisen käyttäytymään tilannetta vahvistavasti, ns. rivit-kiinni-veljet -mentaliteetti vaan voimistuu ja haitariliikenne on aiempaa herkemmällä.

edit. puolet korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Ei ongelma edelleenkään ole vasemman kaistan käyttäjät vaan ne pikkusieluiset kyttääjät siellä oikealla, jotka ei itse uskalla käyttää täysin vapaata vasuria. Dynaamisen ajon sankareilla ei ole minkäänmoista tekemistä asian kanssa, pelkkä kätevä tekosyy perustella miksi menee sopulilauman mukana. Vilkku päälle ja fiksusti ajavasta jonosta löytyy helpolla tila ilman kenenkään kärsimättä. Suurimmat heilunnat tulee siitä, kun pikkusieluinen jonottaja kaasuttaa välin kiinni ja jarruttaa sen jälkeen voimakkaasti.

e: Eikös se kuitenkin olisi kiva saada vetoketju-toimimaan myös Suomessa? Moni tuntuu keskittyvän ihan päinvastaiseen. Vasurin käyttökielto tuskin on järkevä ratkaisu.
Jos kommentoit tuota jono sumppu ohitus juttua mistä juttu lähti.

Jos jonoa, autot yhdessä jonossa, kaksi kaistaa suuntaansa ja hetken päästä ne yhdistyy, niin se ohittaminen hidastaa , lisää pumppaus, lisää vaaratilanteita. energiankulutusta, heikompi läpäisykyky.



e: Eikös se kuitenkin olisi kiva saada vetoketju-toimimaan myös Suomessa? Moni tuntuu keskittyvän ihan päinvastaiseen. Vasurin käyttökielto tuskin on järkevä ratkaisu.
Hyviä vetoketju paikkoja on toki monia, esim paikkoja missä kahdelta kaistalta liikennettä jotka yhdistyy, Jossain toimii,

Siinä samaa mieltä että harmittavan usein toimii huonosti, ja ns "dynaamiset" kuskit ei aina ole tilanentta parantamassa, vaan päinvastoin. Mutta tässäkin suurin ongelma toki liianpienet turvavälit, se pitää saada ensin kuntoon.

Uusi liikennemerkki onneksi tuli ja ehkä sillä saadaan edes vähän parannusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vetoketjuhan ei nopeuta sumppukohtaa lainkaan, vaan liikenteen läpäisevyys siitä sumpusta rajoittaa yhtälailla, mutta se mihin vetoketjuperiaatetta noudattamalla voidaan vaikuttaa tehokkaasti on esimerkiksi edellisen liittymäalueen ruuhkautuminen, kun autot on pakkautuneena kahteen jonoon ja ne jonot on lyhyemmät. Esimerkiksi kun kehä1 rempattiin sitä hämeenlinnanväylää ylittävää siltaa, niin länteen päin ajaessa se toinen kaista päättyi siinä jossain paloheinän liittymän holleilla. Se oikealle kaistalle keräytyvä jono oli aamuruuhkassa tuusulanväylän liittymässä asti, pahimmillaan jopa ohi sen. Toinen homma missä vetoketju toimii oletettavasti paremmin on sen kahden kaistan selkeä yhdistyminen tietyssä pisteessä. Mukava ajella vasenta kaistaa jonkun perässä, kun kilometri ennen kaistojen yhdistymistä edessäajava toteaa, että tossa on mun rako ja vetää jarrut pohjaan, jolloin koko liikennevirta sielä takana pumppaa, kun vaihtoehtoisesti kaikki hidastaisi vasemmallakin kaistalla sinne oman kaistan jonoon ja sitten jokatoiseen väliin sielä missä kaista päättyy. Nythän se, että edestä joku päättää mennä johonkin tiettyyn väliin ei suinkaan tarkoita, että samaan rakoon pääsee se seuraava, jolloin hän vuorostaan toistaa oman liittymisensä sattumanvaraisessa kohdassa jne.

Jos ajan itse päättyvää kaistaa, niin ajan sinne päättymispaikkaan asti ja vaihdan sielä kaistaa sopivaan väliin. Ehkä jotain vituttaa, kun on ollut jonossa, mutta eipä mulla toisaalta mitään tiettyä pakoitetta ole mennä mihinkään tiettyyn väliin. Eihän sitä aina edes tiedä, että miksi toisella kaistalla jonotetaan, jos kaista päättyy vaikkapa yllättävän syyn vuoksi. Saapahan muutkin esimerkkiä, että voi liittyä myöhemminkin.
 
Kuulisin mielelläni kuvauksen siitä, miten @Kvarkki hoitaisi vetoketjulla liikenteen yhdistymisen tilanteessa, jossa liikenne on jo kokonaan yhdellä kaistalla lähestymässä sumppukohtaa. Vastaukseksi hyväksytään vain sellaiset toimenpiteet, joilla koko automassa yhteensä liikkuu sumpusta läpi nopeammin.
Laittaisin siihen liikenneympyrän ja vuoronumeroautomaatin. Mitä vetoketjua siihen enää tarvitaan jos kaikki idiootit on jo yhdessä jonossa tässä sun olkiukossa? Oikeastihan vetoketjukin johtaa siihen, että sumppukohdassa ollaan hyvässä järjestyksessä yhdessä jonossa (ellei joukossa ole vuoronumeroautomaatteja).

Jotenkin alkoi huvittamaan, että ketjussa ei ole mikään ongelma tukkia vasenta kaistaa kilometrikaupalla kunhan oman toyotan 10 alle mittari edes hipaisee nopeusrajoituksen lukemaa, mutta samalla sit nämä tilanteet kun oikeasti sitä vasuria pitäisi käyttää, niin kauhee itku ja parku, kun sit ei voi noudattaa vuoronumeroita :D
 
Suomalaiset ovat jonottajakansaa. Mutta onhan tuo pelkkää mulkkuutta ja itsekkyyttä jos vaikkapa motarilla on tietyömerkit ja varoitukset että kaista päättyy ja näkee että oikea kaista seisoo jo paikallaan ja lähdet tuossa tilanteessa vielä puskemaan sitä tyhjää vasenta kaistaa jonon ohi kohti kärkeä. Ei ainakaan heru mitään myötätuntoa antaa vetoketjua moiselle.

Näitä näki esimerkiksi usein viime kesänä kun motaria Turusta Raisioon rempattiin.
Juuri tuolla tieosuudella mulla kävi niin, että ajoin ohi pitkää jonoa tuota päättyvää kaistaa, mutta juuri kun olin saavuttamassa tienviittaa, työmiehet ottivat sen sivuun. Pääsin näin jatkamaan omalla tyhjällä vielä kilometritolkulla kunnes muutkin alkoivat hiffaamaan, että sille uudelle päällysteellekin voi jo ajaa. :D
 
Laittaisin siihen liikenneympyrän ja vuoronumeroautomaatin. Mitä vetoketjua siihen enää tarvitaan jos kaikki idiootit on jo yhdessä jonossa tässä sun olkiukossa? Oikeastihan vetoketjukin johtaa siihen, että sumppukohdassa ollaan hyvässä järjestyksessä yhdessä jonossa (ellei joukossa ole vuoronumeroautomaatteja).

Jotenkin alkoi huvittamaan, että ketjussa ei ole mikään ongelma tukkia vasenta kaistaa kilometrikaupalla kunhan oman toyotan 10 alle mittari edes hipaisee nopeusrajoituksen lukemaa, mutta samalla sit nämä tilanteet kun oikeasti sitä vasuria pitäisi käyttää, niin kauhee itku ja parku, kun sit ei voi noudattaa vuoronumeroita :D
Ensin olet sitä mieltä, että vasenta kaistaa jonon ohittaminen jotenkin auttaisi liikenteen sujuvuutta, vaikka se hidastaa koko oikealla kaistalla olevaa jonoa, ja nyt se pelkästään oikealla oleva jono onkin pelkkä olkiukko. Mitähän tähän nyt sitten sanoisi. Sanon vaikka että lopeta se jonojen ohittelu, niin ei tarvitse ärsyyntyä.
 
Ensin olet sitä mieltä, että vasenta kaistaa jonon ohittaminen jotenkin auttaisi liikenteen sujuvuutta, vaikka se hidastaa koko oikealla kaistalla olevaa jonoa, ja nyt se pelkästään oikealla oleva jono onkin pelkkä olkiukko. Mitähän tähän nyt sitten sanoisi. Sanon vaikka että lopeta se jonojen ohittelu, niin ei tarvitse ärsyyntyä.
Koita nyt päättää onko sinun esimerkissä jonoa kahdella kaistalla vai pelkästään yhdellä kuten kysymyksen asettelit. Jos kahdella kaistalla, niin johan tuolla on yllä kuvaus miten se tehdään ja linkki tutkimuksiin, jossa sen todetaan olevan parempi. Ehkä sun kannattais lakata ärsyyntymästä ja käyttää kaikille tasavertainen mahdollisuus ajaa sinne vasemmallekin kaistalle? Nopeammin toki pääsen eteenpäin, kun sopulit ovat kaikki oikealla ja latu on vapaa, mutta sen verran monta kertaa katsonut 1-tiellä sitä sopulien sekoilua, että mieluummin jonottaisin. Hengenvaarallisesti isketään 120 km/h vauhdissa jarrut pohjaan, että päästää kamikazena syöksymään oikealle jonoon ettei vaan vahingossakaan mennä kenenkään ohi.
 
Kuulisin mielelläni kuvauksen siitä, miten @Kvarkki hoitaisi vetoketjulla liikenteen yhdistymisen tilanteessa, jossa liikenne on jo kokonaan yhdellä kaistalla lähestymässä sumppukohtaa. Vastaukseksi hyväksytään vain sellaiset toimenpiteet, joilla koko automassa yhteensä liikkuu sumpusta läpi nopeammin.

Mitä pidempi se oikealla jo oleva jono on, sitä enemmän sieltä löytyy auton mentäviä välejä jotka täyttämällä autoja menee sumpusta enemmän läpi samassa ajassa.
 
Mitä pidempi se oikealla jo oleva jono on, sitä enemmän sieltä löytyy auton mentäviä välejä jotka täyttämällä autoja menee sumpusta enemmän läpi samassa ajassa.
Se "auton mentävä väli" on yleensä korkeintaan sellainen, että siihen tukkimisen jälkeen pitää tehdä uusi turvaväli ja koko jono joutuu jarruttamaan.
 
Mitä pidempi se oikealla jo oleva jono on, sitä enemmän sieltä löytyy auton mentäviä välejä jotka täyttämällä autoja menee sumpusta enemmän läpi samassa ajassa.
Automassa ei koskaan liiku sumpusta nopeammin riippumatta yhdistymistavasta, tuosta on tutkimustietoa, jolloin tuo vapaat välit kommentti ei toimi.
 
Pitäisi varmaan löytää aina videoita näitä tapauksia käsitellessä, alkaa jo pää mennä sekaisin että mitä kukin nyt tarkalleen tarkoittikaan. :tdown:
 
Se kohta missä on yksi kaista ja 30 rajoitus nyt näin esimerkkinä vetää autoja sillä vauhdilla millä nyt autot sattuvat ajamaankaan. Ainoa keino millä tollasen kohdan välityskyky muuttuu on joko nopeuden muutos tai turvavälien koossa tapahtuva muutos ja jokainen tietää, että noihin asioihin ei voi juurikaan vaikuttaa, koska se hitain määrää vauhdin ja itse määrää edessään olevan turvavälin. Voidaan siis pitää vakiona tuota kohtaa. No nyt kun sitä sumppukohtaa lähestyy autoja, niin sillä ei yksinkertaisesti ole väliä miten ja missä liitytään, koska siinä sumpussa ajetaan silti noilla aiemmin mainituilla spekseillä. Vetoketjun tehokas toiminta vähentää jonojen pituutta, jolloin tiheästi risteyksiä tai liittymiä sisältävillä aluella voidaan välttää sitä, ettei sumppua edeltävä risteysalue ole tukossa ja muista suunnista liittyjillä on pääsy tielle. Lisäksi toi vetoketjuperiaate varmaan keskimäärin vähentäisi vittuuntumista liikenteessä, kun joku ei ohita jonoa tyhjää kaistaa pitkin.
 
Automassa ei koskaan liiku sumpusta nopeammin riippumatta yhdistymistavasta, tuosta on tutkimustietoa, jolloin tuo vapaat välit kommentti ei toimi.
Sanoinkin että menee enemmän autoja läpi samassa ajassa, en että autot menisivät läpi nopeammalla vauhdilla.
 
Sanoinkin että menee enemmän autoja läpi samassa ajassa, en että autot menisivät läpi nopeammalla vauhdilla.
Ei mene enempää autoja ja automassan nopeampi läpäisevyyshän tarkoittaa muutenkin sitä, että isompi määrä autoja läpäisee samassa ajassa. Lue viestini tuosta yltä.
 
Ei mene enempää autoja ja automassan nopeampi läpäisevyyshän tarkoittaa muutenkin sitä, että isompi määrä autoja läpäisee samassa ajassa. Lue viestini tuosta yltä.

Jonottamalla pelkästään oikealla kaistalla venytät sen sumppukohdan läpäisemisnopeuden pidemmälle matkalle. Jos ajetaan kilometri 30km/h tai ajetaan 500m 60km/h ja 500m 30km/h niin väität että molemmissa tilanteissa menee sama aika ja sama määrä autoja läpi? (karrikoidut luvut)
 
Jonottamalla pelkästään oikealla kaistalla venytät sen sumppukohdan läpäisemisnopeuden pidemmälle matkalle. Jos ajetaan kilometri 30km/h tai ajetaan 500m 60km/h ja 500m 30km/h niin väität että molemmissa tilanteissa menee sama aika ja sama määrä autoja läpi? (karrikoidut luvut)
Ei sillä ole mitään merkitystä, vaikka hidasta kohtaa lähestyisi valon nopeudella. Läpi menevien autojen määrä aikayksikköä kohti on nopeus sumppukohdassa jaettuna autojen välimatkalla. Tuolla tavalla pääsee vaan nopeammin odottamaan pidempään, sillä autojen nopeuden on puolituttava, jos kahdesta suunnasta pyrkii autoja samalle kaistalle. Ainoa tapa mennä läpi kahdelta kaistalta samaa nopeutta kuin yhdeltä on jättää oikealle kaistalle vasemmalla kaistalla olevien mittaiset välit, jolloin liittyminen voisi tapahtua hidastamatta, mutta jono ei lyhenisi yhtään.

Ja edelleen, todellinen tilanne on poikkeuksetta sellainen, että muutama auto vetelee pitkän jonon ohi, hidastaen koko jonoa tukkiessaan lopulta jonon väliin. Ne muutamat pääsevät nopeammin ja loput entistä hitaammin.
 
Jonottamalla pelkästään oikealla kaistalla venytät sen sumppukohdan läpäisemisnopeuden pidemmälle matkalle. Jos ajetaan kilometri 30km/h tai ajetaan 500m 60km/h ja 500m 30km/h niin väität että molemmissa tilanteissa menee sama aika ja sama määrä autoja läpi? (karrikoidut luvut)
Kyllä, koska joku edessä määrää tahdin sielä sumpussa ja kaikki määrää oman turvavälinsä. Jos on vaikkapa 30km/h liikennevirran nopeus sielä sumpussa ja auton mitta on 5m ja turvaväliä on keskimäärin 10m niin tällöin yhden autoyksikön mitta on 15m. Tällöin 10 autoa kuluttaa 150m matkan, 20 autoa 300m matkan ja 200 autoa 3km matkan ja 2000 autoa 30km matkan. Koska liikenne etenee 30km/h niin tällöin tunnissa on mennyt läpi tuo 30km mittainen letka autoja eli 2000 autoa. Tämä on se asia mikä ei tuossa yhtälössä muutu. Tai no voi toki muuttua, jos nopeus ja keskimääräinen etäisyys muuttuvat, mutta kun turvavälit riippuu kuljettajasta, niin niihinkään ei oikein voi vaikuttaa kuin omalta osalta. On siis ihan sama tullaanko sumppuun yhtä vai kahta kaistaa, koska siinä vaiheessa kun ollaan siinä yhden kaistan osuudella ollaan tuossa esimerkin tilanteessa. Ei ihminen jätä olematonta turvaväliä sen takia, että väliin tulee vetoketjun toiselta kaistalta auto, vaan vauhtia pudotetaan hetkellisesti, jotta sopiva turvaväli saadaan aikaiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom