Se mitä kritisointiin oli oli tilanne jossa jononpätkä oikealla kaistalla, samaan suuntaa menevä pätkä vasenta kaistaa joka päättyy, joidenkin mielestä on tehokasta ohittaa jono vasenta kaistaa pitkin ja palata väistämis velvollisena oikealla kaistalle edemmsä.
- Ei teho, turvallisuu, energia hyötyjä, vaan päinvastoin touhu hidastuu.
Tilanne missä kaksikaistaa suuntaa, kummatkin aktiivisesti käytössä, liittytään ja poistutaan, ristetyksiä jne. kaksi kaistaa varmaan kaikkien mielestä tehokasta ja jos ne kaista yhtyy, niin vetoketju tehokkain tapa yhdistää. (jos ei jotain poikkeavaa syytä). Toinen esimerkki yksittäiset kaista joihin ajoneuvovirta tulee eri suunnista, "henkisesti" tasa-arvoisia, niin vetoketju varmaan monesti hyvä valinta, tarvii liikennemerkin, koska niidä dynaamisia oikealta tulevia ajaa koska oikeus, joista puoelet vielä edellä ajavan kontissa.