Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No nytOn siinä pieni pätkä yhtenäistä viivaa maalattu tiehen joten ei saa vaihtaa kaistaa. Mut onko talvella asia eri kun viivaa ei näe?
No jokohan nyt? Meinasin ajaa perään kun alko väisteleen vasemmalta tulijoita.Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Ei ihan yhtä pahasti, mutta vähän saman henkinen, perässä tulia oli ammattikuski joka oletin antaneen äänimerkin.Kerran kun olin kääntymässä oikealle risteyksestä niin annoin jalankulkijalle, joka on astumassa suojatienyli tilaa mennä kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluu. Takanani tullut mersu kuski tööttäili raivon vallassa ja lopulta astui ulos autostaan heiluttelemaan nyrkkiä.
Siis tuplasulkuviivan yli uukkarilla? Jos näin niin ihmetyttää kyllä. Huh huh. Melkonen Alzheimer-ajosuoritus Mazdalta.Ajelin viikonloppuna Raumalta Helsinkiin. Raumalla tuli heti nähtyä pieni "oho väärä suunta" näytelmä, kun liittymässä Turuntielle päätti edellä ajanut auto haluavansa sittenkin pysyä Raumalla ja ryhtyi tekemään hidasta U-käännöstä tässä liikenteenjakajan jälkeen:
On sentään kiihdytyskaistaton liittymä, että vauhdit oli meillä takana tulleilla alle 50 km/h, mutta minun ja U-käännöstä tehneen Mazdan välillä ollut Hyundai joutui tekemään aikamoisen väistöliikkeen vastaantulevien kaistalle.
Tuurilla selvittiin ongelmitta, mutta pelkästään sillä tuurilla.
Hyvä toki tarkistaa ihan rauhassa, ettei siellä risteävällä suojatiellä ole joku uuno touhuamassa ennen kuin kiihdyttelee tavoitenopeuksiin. Esim. meilläpäin on yksi risteys, jossa aivan säännönmukaisesti kevyt liikenne rikkoo lakia. Tässä kerran eräs isäoletettu polki 5-8v poika vanavedessä punaisia päin - nuolivalolla vasemmalle kääntyvä auto veti paniikkijarrut ja tööttäsi.Miten hankalaa tehokas valoista lähtö on suuntanuolella. Siinä vaiheessa kun ollaan risteyksen yli niin pitäisi olla jo rajoitusnopeudessa. Taas sai katsella ja odotella kun edellä olevat eivät osaa painaa kaasua.
Hyvä toki tarkistaa ihan rauhassa, ettei siellä risteävällä suojatiellä ole joku uuno touhuamassa ennen kuin kiihdyttelee tavoitenopeuksiin. Esim. meilläpäin on yksi risteys, jossa aivan säännönmukaisesti kevyt liikenne rikkoo lakia. Tässä kerran eräs isäoletettu polki 5-8v poika vanavedessä punaisia päin - nuolivalolla vasemmalle kääntyvä auto veti paniikkijarrut ja tööttäsi.
Isä ja poika jatkoivat rauhassa polkemista ja kääntyivät katsomaan toisiaan. Nauraen.
Turhan meidän autoilijoiden on pöhötellä, että kevyt liikenne rikkoo sääntöjä, kun Tekniikan Maailman testeissä justiinsa iso osa kuskeista ei noudattanut perussääntöä, että suojatien eteen pysähtyneen auton viereen pitää pysähtyä, ja lähes jokainen ajoi ylinopeutta 30/40-alueilla koulujen/päiväkotien läheisyydessä.Tässä kyllä pitäisi saada joku muutaman vuoden kampanja jossa tehostetusti valvotaan kevyttä liikenettä.
Höpö höpö nyt taas. Autoilijat niitä sivullisia tappaa ja vammauttaa, joten sinne se valvonta pitää kohdentaa.Tässä kyllä pitäisi saada joku muutaman vuoden kampanja jossa tehostetusti valvotaan kevyttä liikenettä. Rangaistukset eivät liene riittäviä. Kyllä tuolla tempulla pitäisi ansaita päiväsakot ja ulkonaliikkumiskielto. Tietysti myös korvaukset jos sääntöjen mukaan ajaneen ajoneuvolle tulee vahinkoja.
Höpö höpö nyt taas. Autoilijat niitä sivullisia tappaa ja vammauttaa, joten sinne se valvonta pitää kohdentaa.
Uutena kuskina tämän on huomannut hyvin. Yritän itse mennä aika pilkuntarkkaan enintään sitä nopeutta, mitä nopeusrajoitus määrää. Järjestään sitä saa peräänsä letkan ja yhden ihan perässä roikkujan. Eilen Janakkalassa 40 alueella lähti yksi sankari ohittamaan suojateiden läheisyydessä vaikka ajoin täsmälleen sitä 40 km/h (oikeaa) nopeutta. Se kaveri sitten katosi myös samantien maisemaan, eli nopeusrajoitukset ei häntä koskeneet.ajonopeudet esimerkiksi 30 km/h alueille voi olla vähän mitä on
Ei näin. Liikenteessä on muutakin huomioitavaa kuin vammautumisen pelko tai äärimmäisen harvinaisten kolarien seuraukset. Oikeassa elämässä mm. liikenteen sujuvuus nousee yhdeksi tärkeimmistä näkökulmista sääntöjä mietittäessä.Juuri näin. Spandex-sankari saattaa osuessaan saada sivullisenkin mustelmille, mutta pääsääntöisesti kevyen liikenteen käyttäjä vammauttaa lähes aina korkeintaan itsensä.
Siinämielessä oikeassa että säännöt on viritetty niin että moottoriajoneuvon kuljettajat käytännössä vastaa vahingosta.Höpö höpö nyt taas. Autoilijat niitä sivullisia tappaa ja vammauttaa, joten sinne se valvonta pitää kohdentaa.
Lievää huvitusta aiheutti sama paikka. Käännyin bussiasemalta toiseksi viimeisiin valoihin ennen kaistojen yhdistymistä. Punaisissa valoissa ueampi auto peruutti jatkuvalla kaistalla, jotta päättyvällä olevat ihmiset pääsisivät jo valmiiksi tukossa olevalle kaistalle. Eli koko punaisissa seisova autojono pakitti tilaa sulkuviivan ylittävälle kaistanvaihtajalle joka sorvaili autoaan edes takaisin syntyvään rakoon. Ihanaa yhteishenkeä!Nauratti ja itketti tänään Turussa Ratapihankadulla satamaan päin, kun keskellä pitkää suoraa on toinen kaista pois käytöstä. Tämä selvisi minulle siinä vaiheessa, kun ihmettelin miksi toinen kaista on tukossa kolmen (3!) liikennevaloristeyksen yli. Viimeisistä valoista kaistan sulkevaan tukokseen on useita satoja metrejä. Mun edellä mennyt paku vetäs ennen viimeisiä valoja tukossa olevan kaistan rakoon käytännössä ottaen vuoronumeron seisomaan punaisiin. Ajoin suoraan läpi ja liityin toiselle kaistalle jonon perään, kun ne idiootit seisoi siellä takana punaisissa. Sanattomaksi vetää, pakollinen vetoketju-menettely tms. tarvis saada käyttöön ettei moista tapahtuis.
Pelkäävät tietysti sitä, että tilaa ei anneta (kuin huumekuskin näköiselle tonnin pommilla ajavalle). Eikä ole tarpeeksi röyhkeitä joukossa, että tilanne menisi ”normaaliksi” molemmilla kaistoilla. Eivät vaan ota huomioon sitä, että siihen valojen jälkeen mahtuu tosiaan jonottamaan vaikka se 60-80 autoa, jos tilaa ei jostain syystä löytyisi. Ja sitähän löytyy ja paljon, kun punainen aalto pätkii jonokaistaa. Aninkaistenmäen risteysalueet ihan tukossa ja rautatieaseman kohdalla sitten mennään muutama hassu auto kerrallaan Noh, eipähän ole Naantalin pikatien suuntaa kääntyminen tukossa Tämä näiden suorittaminen on lähes samanlailla surkuhupaisaa kuin kerran Espoon päässä ajelin 1-tietä Ämmässuon risteyksestä liki 3 km jonon ohi golfkentille asti ennen kuin kaista oikeasti päättyi. Siinä oli kyllä kaista päättyy 800 m kyltti jo Ämmässuolla virheellisesti, seuraavana päivänä porukka ajoi jo enemmän parijonossa vetoketjulla ( mun kannalta).Lievää huvitusta aiheutti sama paikka. Käännyin bussiasemalta toiseksi viimeisiin valoihin ennen kaistojen yhdistymistä. Punaisissa valoissa ueampi auto peruutti jatkuvalla kaistalla, jotta päättyvällä olevat ihmiset pääsisivät jo valmiiksi tukossa olevalle kaistalle. Eli koko punaisissa seisova autojono pakitti tilaa sulkuviivan ylittävälle kaistanvaihtajalle joka sorvaili autoaan edes takaisin syntyvään rakoon. Ihanaa yhteishenkeä!
Ajoin oikeaoppisesti päättyvää kaistaa kunnen näin asiasta kertovat merkit. Itse kaistojen yhtymäkohdassa ei sitten ollutkaan minun lisäksi ketään. Peileissä näkyi edelliset risteykset edelleen tukossa kaistanvaihtajia.
Aivan käsittämätöntä "ennakointia". Tuossakin on monta kilometriä pitkä suora ja kaistat yhdistyvät keskellä sitä poissa liikennevaloista. Siinä olisi ihan oikeasti hyvä paikka vaihtaa kaistaa sujuvasti.
Ei toki varmasti ole tämä case kyseessä jokaisen kohdalla, mutta kerran kun tultiin 100km kotimatkaa iltojen kauniisti pimetessä, tuli ihmeteltyä miten pirun hämärä tie oikeasti oli, ja miksi joka kolmas vastaantulija väläyttelee valoja.Valojen käyttämättömyys. Pari tämmöistä pimeätä kärryä tullut bongattua ajellessani motarilla kohti Tampereen ydintä. Ei takavaloja, ei ajovaloja, eikä edes mittaristossa hohdetta. Olen siis huomannut edessäni tällaisen tumman kohteen etenevän samansuuntaisesti, mutta vieläpä alinopeudella. En oikein käsitä, miksi pitää yhdentoista aikaan illalla syksyllä (siis pimeässä), ajaa totaalisen valoitta.
Tämä. Mikä wattu voi olla että ohitus päätetään alle sekunnin päähän ohitettavan etupuskurista. Tosin eipä paskat kuskit hahmota autonsa mittoja, silti taustapeili on kaikille sama. Tänään motarilla vasta neljäs ohittaja osasi hommansa.Kaikki paska, kivet ja rapa tuulilasiin kun tulee siihen 3m päähän keulasta. Takana oli parisataa metriä tyhjää tietä.
Itsellä tuli eilen Kehä1:llä iltasella ysin tms aikaan vihreä rajusti levitetty Audi ohi heittämällä 200markkaa lasissa. En ehtinyt nähdä kuin vilahduksen ja tunnistaa valot Audin valoiksi ja auton tavallistä leveämmäksi, värin ja putkiston äänen viittaavan rajummin tuunattuun viritettyyn kippoon. Ei siis pienintäkään järkeä touhussa. Tuossa kohdassa on vielä laskutavasta riippuen 3-4 liittyntä/poistumiskaistaa aivan lähekkäin tuomassa hupia. Piru kun en tajunnut painaa tallenna auton dashcamiin.Joskushan nuo moottoripyöräilijät ohittele aika kovalla ylinopeudella, mutta tässä on jo yritystä. ....ja itsesuojeluvaiston puutetta.
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
Joo kyllä nää kokeilut saisi suorittaa siellä missä ei ole muita ihmisiä. On sitä itsekin tullut motareilla ajeltua 200-240kmh mutta siellä ei kyllä ole ollut ristinsielua kun tommosta tahtia on kiskottu vähän matkaa.Itsellä tuli eilen Kehä1:llä iltasella ysin tms aikaan vihreä rajusti levitetty Audi ohi heittämällä 200markkaa lasissa. En ehtinyt nähdä kuin vilahduksen ja tunnistaa valot Audin valoiksi ja auton tavallistä leveämmäksi, värin ja putkiston äänen viittaavan rajummin tuunattuun viritettyyn kippoon. Ei siis pienintäkään järkeä touhussa. Tuossa kohdassa on vielä laskutavasta riippuen 3-4 liittyntä/poistumiskaistaa aivan lähekkäin tuomassa hupia. Piru kun en tajunnut painaa tallenna auton dashcamiin.
LInkissä juttua valtatiellä kiusaajan perässä toikkumiesta, ohituksenjälkeen eteen kiilaamisesta, jarruttelussa ja matelusta edellä, ja lopuksi P-paikan kautta kiusaaja oli jättäytynyt kohteen taakse, pitkät päällä puskurissa jne.Tämmöinen tuli vastaan:
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
Koskaan ei tiedä mitä avohoitopotilaita tuolla liikenteessä on, ihan tästä syystä kannattaa välttää kaikkia konflikteja ja keskittyä vaan omaan ajamiseen. Aina sekään ei näytä riittävän.
Ei sitä enää takaisin saa, mutta asiasta voi sentään jotain oppia, jos se noin paljon häiritsee.Eniten silti häiritsee jos itse tekee jonkun virheen ja huomaa sen. Tekee mieli ajaa sivuun ja hakata päätä seinään.
Luulin että enimmäksen Tesla S kuskit morjestelee ja päivittelee sitten kun kolmosen kuskit ei niin teeTesla kuskit. Kaveri kysyi että morjestanko jo muita. Kysyin mitä pirua ja Telsaa ajavat morjestavat toisiaan. Tuon jälkeen aloin seurata. No vittu niin tekevät ja alkaa jo ärsyttää. Ei Teslalla ajo mikään salainen klubi ole. Normi autoja joista syystä ja toisesta tehdään vitun iso haloo. Myös muut kuskit suhtautuvat noihin yllättävän kiukkuisesti vaikka haluaisit vain vaihtaa kaistaa vs edelliset autot.
Nope. Ihan sama mikä Tesla näköjään.Luulin että enimmäksen Tesla S kuskit morjestelee ja päivittelee sitten kun kolmosen kuskit ei niin tee
Sitäkö varten se autopilot on, että kädet jää vapaiksi moikkailuun? Kuulemma Norjalaiset Tesla-kuskit eivät kuitenkaan moikkaa toisiaan. Siellä tosin sais olla melkein kokoajan toinen käsi pystyssä Teslojen määrän huomioiden.Tesla kuskit. Kaveri kysyi että morjestanko jo muita. Kysyin mitä pirua ja Telsaa ajavat morjestavat toisiaan. Tuon jälkeen aloin seurata. No vittu niin tekevät ja alkaa jo ärsyttää. Ei Teslalla ajo mikään salainen klubi ole. Normi autoja joista syystä ja toisesta tehdään vitun iso haloo. Myös muut kuskit suhtautuvat noihin yllättävän kiukkuisesti vaikka haluaisit vain vaihtaa kaistaa vs edelliset autot.
Mindset toimii niin että autossa ollaan omassa tilassa eikä sisälle muut näe niin saa rauhassa kaivaa nenää liikennevaloissa. Kun huomaa että laseista näkee läpi molempiin suuntiin niin ärsyyntyy.En kyllä käsitä miten morottaminen voi jotakin häiritä? Ei kai tuo vaikuta kenenkään ajosuorituksiin mitenkään.
Traumaperäinen reaktio synkältä 80-90-luvulta, kun mentiin vanhempien kanssa alitehoisella ilmastoimattomalla autolla pitkin Suomea asuntokoppi perseessä? Kaipa tuo tuntuu kohtuu typerältä, kun ”klubi” on kasvanut ja varsinaisesti Teslan omistaminen ei nyt autuaaksi tee.En kyllä käsitä miten morottaminen voi jotakin häiritä? Ei kai tuo vaikuta kenenkään ajosuorituksiin mitenkään.
En tajua minäkään. Omasta mielestä on just mukavaa kun Alfa Romeolla on kanssa tuollainen moikkailukulttuuri.En kyllä käsitä miten morottaminen voi jotakin häiritä? Ei kai tuo vaikuta kenenkään ajosuorituksiin mitenkään.
Tämä on vähän sama kuin kerrostalon portaissa moikkaaminen. Toisia ärsyttää, toiset tykkää. Molempia osapuolia ymmärrän. Toiset haluaa tulla jätetyksi rauhaan, eivät tunne mitään erityistä yhteenkuuluvuutta moikkaajan kanssa, kun toiset taas haluaa tuntea itsensä osaksi jonkinlaista yhteisöä. On se sitten naapurusto tai samalla merkillä ajavat autoilijat.Omasta mielestä on just mukavaa kun Alfa Romeolla on kanssa tuollainen moikkailukulttuuri.
Eri juttu olla itse moikkaamatta, kuin se että toisten moikkailu häiritsee. Etenkin kun ei tuota tavallisessa liikenteessä edes huomaa jos ei erikseen tajua katsoa, toisin kuin kerrostalon portaissa, jolloin vastaamatta jättäminen voi olla kiusallista.Tämä on vähän sama kuin kerrostalon portaissa moikkaaminen. Toisia ärsyttää, toiset tykkää. Molempia osapuolia ymmärrän. Toiset haluaa tulla jätetyksi rauhaan, eivät tunne mitään erityistä yhteenkuuluvuutta moikkaajan kanssa, kun toiset taas haluaa tuntea itsensä osaksi jonkinlaista yhteisöä. On se sitten naapurusto tai samalla merkillä ajavat autoilijat.
Enemmän ihmettelen, miksi joku ei ymmärtäisi sellaista, joka ei halua moikkailla.