Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jännä että tallinnassa pääsee turvallisesti yli tuollaisestakin.
Ei se silti viisasta suunnittelua ole. Toki perimmäinen vika on ajokulttuurissa mutta sitä tulisi sitten suitsia jos tuollaisia suojateitä rakentelee.

Sama kun ajelisi ilman turvavyötä kun eihän se kolari ikinä omalle kohdalle satu.
 
Voitais ottaa likennekäytöksessä vähän mallia naapurista. Oliko perjantai, kun tulin helsingistä ihmisten ilmoilleppäin, niin jossain hyvinkään kohdilla olin motarin oikealla kaistalla, vauhtina alle 130km/h, minua ohitti vironkilpinen maasturi. Jonka takaa tuli bmw, varmaan noin 150km/h.

Bemari kerran vilautti pitkiä, että huomasitko, että on kiire. Vironkilpinen maasturi siirtyi samantien oikealle , hidasti hieman koska ahdas väli, ja bemari jatkoi matkaansa.

Tälläistä kohteliaisuutta en ole koskaan nähnyt suomalaiselta. Mistä se johtuu? Kateellisuus, kun toisella parempi auto? Vaiko kiusanteko muuten vain?

Itse pyrin kyllä aina toimimaan niin, etten häiritse toisten liikennöintiä.
 
Voitais ottaa likennekäytöksessä vähän mallia naapurista. Oliko perjantai, kun tulin helsingistä ihmisten ilmoilleppäin, niin jossain hyvinkään kohdilla olin motarin oikealla kaistalla, vauhtina alle 130km/h, minua ohitti vironkilpinen maasturi. Jonka takaa tuli bmw, varmaan noin 150km/h.

Bemari kerran vilautti pitkiä, että huomasitko, että on kiire. Vironkilpinen maasturi siirtyi samantien oikealle , hidasti hieman koska ahdas väli, ja bemari jatkoi matkaansa.

Tälläistä kohteliaisuutta en ole koskaan nähnyt suomalaiselta. Mistä se johtuu? Kateellisuus, kun toisella parempi auto? Vaiko kiusanteko muuten vain?

Itse pyrin kyllä aina toimimaan niin, etten häiritse toisten liikennöintiä.
En tosta valojen väläyttelystä tiedä, mutta kyllä vastaavaa käytöstä muuten näkee välillä. Ei nyt ehkä usein, mutta joskus kuitenkin. Itsekin väistän pois, jos takaa tullaan silmin nähden reippaasti kohti. Jääpä samalla omalle kohdallekin vähemmän stressattavaa, kun antaa kiireisten mennä menojaan.
 
Voitais ottaa likennekäytöksessä vähän mallia naapurista. Oliko perjantai, kun tulin helsingistä ihmisten ilmoilleppäin, niin jossain hyvinkään kohdilla olin motarin oikealla kaistalla, vauhtina alle 130km/h, minua ohitti vironkilpinen maasturi. Jonka takaa tuli bmw, varmaan noin 150km/h.

Bemari kerran vilautti pitkiä, että huomasitko, että on kiire. Vironkilpinen maasturi siirtyi samantien oikealle , hidasti hieman koska ahdas väli, ja bemari jatkoi matkaansa.

Tälläistä kohteliaisuutta en ole koskaan nähnyt suomalaiselta. Mistä se johtuu? Kateellisuus, kun toisella parempi auto? Vaiko kiusanteko muuten vain?
BMW suomikilvillä :-) ?

Pienellä otannalla pitkät kilvet ei kyllä tarkoita hyviä liikennetapoja, mutta niiden joukossa on kyllä hyvätapaisia. (ei sillä etteikö löytyisi FIN kilvilla ajavissakin)
 
Itänaapurin ajotavan sijaan voitaisiin tehdä niin, että egoistiset mulkerotkin noudattaisivat samoja liikennesääntöjä kuin muutkin koskien myös nopeusrajoituksia. Helsinki-Tampere välissä säästää vartin verrattuna siihen, että ajaisi sallittua nopeutta - samalla aiheuttaen koko ajan muulle liikenteelle häiriötä polkemalla reippaasti yli sallitun rajoituksen. Kiire, mikä ihana tekosyy. Siellä on liikenteessä tuhansia muitakin, osa tietää että tulee myöhästymään jostain, osa on varmaan jo myöhässä, eivätkä silti riskeeraa henkiä ajamalla kuin ääliöt.

Ruuhkassa saa ohittaa jalkakäytävän kautta, koska on kiire? Yksisuuntaista vastaan voi ajaa, kun eihän se ketään haittaa jos vähän soveltaa? Molemmat vähän väistää ja yhteispelillä selvitään?
 
Voitais ottaa likennekäytöksessä vähän mallia naapurista. Oliko perjantai, kun tulin helsingistä ihmisten ilmoilleppäin, niin jossain hyvinkään kohdilla olin motarin oikealla kaistalla, vauhtina alle 130km/h, minua ohitti vironkilpinen maasturi. Jonka takaa tuli bmw, varmaan noin 150km/h.

Bemari kerran vilautti pitkiä, että huomasitko, että on kiire. Vironkilpinen maasturi siirtyi samantien oikealle , hidasti hieman koska ahdas väli, ja bemari jatkoi matkaansa.

Tälläistä kohteliaisuutta en ole koskaan nähnyt suomalaiselta. Mistä se johtuu? Kateellisuus, kun toisella parempi auto? Vaiko kiusanteko muuten vain?

Itse pyrin kyllä aina toimimaan niin, etten häiritse toisten liikennöintiä.
Mitäpä arvelet tästä "kohteliaisuudesta" ajatelleen ne autoilijat, joiden väliin maasturi tukki? Yksi maantieterroristi sai jatkaa matkaansa valitsemallaan nopeudella ja loput saivat jarruttaa kun yksi kohteliaasti tukkii väkisin oikealle.
 
Itänaapurin ajotavan sijaan voitaisiin tehdä niin, että egoistiset mulkerotkin noudattaisivat samoja liikennesääntöjä kuin muutkin koskien myös nopeusrajoituksia. Helsinki-Tampere välissä säästää vartin verrattuna siihen, että ajaisi sallittua nopeutta - samalla aiheuttaen koko ajan muulle liikenteelle häiriötä polkemalla reippaasti yli sallitun rajoituksen. Kiire, mikä ihana tekosyy. Siellä on liikenteessä tuhansia muitakin, osa tietää että tulee myöhästymään jostain, osa on varmaan jo myöhässä, eivätkä silti riskeeraa henkiä ajamalla kuin ääliöt.

Ruuhkassa saa ohittaa jalkakäytävän kautta, koska on kiire? Yksisuuntaista vastaan voi ajaa, kun eihän se ketään haittaa jos vähän soveltaa? Molemmat vähän väistää ja yhteispelillä selvitään?
Kuinka kovaa ylinopeutta pitää ajaa, jotta täyttää määritelmän ääliö? Pieni ylinopeus ei ole vakavaa eikä nopeusrajoituksia noudateta orjallisesti missään päin maailmaa. Miksi niin pitäisi tehdä Suomessa ja mitä sillä loppujen lopuksi saavutetaan? Suuret nopeusrajoituksen ylitykset ovat tietenkin eri asia. Millaista häiriötä lievää ylinopeutta ajava aiheuttaa motarilla? Enemmän häiriötä aiheuttavat he, jotka eivät ymmärrä vasemman kaistan olevan ohituskaista ja ajavat pitkät pätkät vasenta kaistaa hitaammin kuin muut.
 
Mitäpä arvelet tästä "kohteliaisuudesta" ajatelleen ne autoilijat, joiden väliin maasturi tukki? Yksi maantieterroristi sai jatkaa matkaansa valitsemallaan nopeudella ja loput saivat jarruttaa kun yksi kohteliaasti tukkii väkisin oikealle.

Nämä väännöt on ilman videomateriaalia vähän turhia kun tilannetta ei voi tarkalleen tietää, mutta tästä viestistä jotenkin huokuu perisuomalainen into kouluttaa väärin ajavia :) "Maantieterroristi sai jatkaa matkaansa", varmaan oikea tapa olisi ollut hidastaa vauhtia entisestään, oppisi sitten ajamaan rajoitusten mukaan? Tai jokin muu koulutustoimenpide, että terroristi kärsisi hyötymisen sijaan?
 
Mitäpä arvelet tästä "kohteliaisuudesta" ajatelleen ne autoilijat, joiden väliin maasturi tukki? Yksi maantieterroristi sai jatkaa matkaansa valitsemallaan nopeudella ja loput saivat jarruttaa kun yksi kohteliaasti tukkii väkisin oikealle.
Kieltämättä tässä tilanteessa (sitä näkemättä) olisi ollut varmaan maasturin toimesta parempi körötellä vielä hetki, kunnes löytää vähemmän ahtaan paikan, jonne siirtyä. Vaikka ylempänä sanoinkin tekeväni tilaa kiireisille liikenteessä, en nyt sitä ihan miettimättä mihin tahansa ja missä tahansa tilanteessa tee.
 
Kuinka kovaa ylinopeutta pitää ajaa, jotta täyttää määritelmän ääliö? Pieni ylinopeus ei ole vakavaa eikä nopeusrajoituksia noudateta orjallisesti missään päin maailmaa. Miksi niin pitäisi tehdä Suomessa ja mitä sillä loppujen lopuksi saavutetaan? Suuret nopeusrajoituksen ylitykset ovat tietenkin eri asia. Millaista häiriötä lievää ylinopeutta ajava aiheuttaa motarilla? Enemmän häiriötä aiheuttavat he, jotka eivät ymmärrä vasemman kaistan olevan ohituskaista ja ajavat pitkät pätkät vasenta kaistaa hitaammin kuin muut.
Olisipa joku yhteisesti sovittu raja mikä kirjoitettaisiin merkkiin ja sitä ei saisi ylittää sen sijaan että tarvitsee kysellä erikseen että mikä se raja voisi olla.

Nollatoleranssejakin löytyy muuten eri maista. Ja monet ei ole vielä huomanneet että Suomessakin laki muuttui jo aikoja sitten: Liikennelaki muuttuu rajusti – Jatkossa 1 km/h ylinopeudesta 100 euron sakot
 
Nämä väännöt on ilman videomateriaalia vähän turhia kun tilannetta ei voi tarkalleen tietää, mutta tästä viestistä jotenkin huokuu perisuomalainen into kouluttaa väärin ajavia :) "Maantieterroristi sai jatkaa matkaansa", varmaan oikea tapa olisi ollut hidastaa vauhtia entisestään, oppisi sitten ajamaan rajoitusten mukaan? Tai jokin muu koulutustoimenpide, että terroristi kärsisi hyötymisen sijaan?
Mitäpä jos ääripäiden sijaan ajeltaisiin ihan normaalisti? Ei tarvitse alkaa kouluttamaan, eikä tarvitse häiritä muuta liikennettä yhden kiireisen takia. Oikealle vaihdetaan sitten kun on tilaa ja takana tulevat saavat sen jälkeen mennä ohi ihan mitä vauhtia tykkäävät.
 
Tulipa taas näitä samalla matkalla.
Ensin eräs arjenharmaa toyota ei saanut millään kelattua yli 80 vauhtia pitkällä liittymisrampilla vaikka 120 kyltit olivat jo hyvissä ajoin. Valoprotestin jälkeen se jarrutti kuuteenkymppiin. Onneksi ei ollut paljon muuta liikennettä. Kun ei osata edes liittyä sujuvasti niin nämä varmaan muutenkin ajavat yhtä sujuvasti motarilla /s. Paras kun eivät eksy vasemmalle kaistalle ollenkaan.
Sitten ihan koulun vieressä lapsi oli jo astunut risteyksessä olevalle suojatielle ja samaan aikaan sen vastakkaiselta puolelta oli kääntymässä paku. Molemmat säpsähtivät ja pakun jarruvalo välkähti. Paku kuitenkin päätti että sillä on etuajo-oikeus ja se jatkoi matkaa, lapsi sai odotella vuoroaan :mad:
 
Ei herättänyt tuolla toisessa ketjussa oikein keskustelua, niin laitetaan tännekin.

Tiivistettynä: Yli puolet autoilijoista perseilee ja ajaa vaarallisesti kaupunkialueilla.

Ei ihme että vähän ärsyttää tuolla liikenteessä. :(
Tunnustan ajaneeni suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä ja paikka oli juurikin tuo Vesijärvenkadun/Vuorikadun risteys. Olin ajamassa Vesijärvenkatua pitkin kohti Aleksanterinkatua. Jostain syystä keskityin siihen Vuorikadun risteyksen jälkeen olevaan suojatiehen ja tajusin vasta kohdalla, että perkele. Onneksi en ajanut kenenkään yli, tuo oli ihan klassinen giljotiini-tilanne.

Tästä on kyllä aikaa varmaan ~10 vuotta, voi olla että risteys on sen jälkeen muuttunut.
 
Näihin pitäisi puuttua. 25-33% rajoituksen ylityksestä pitäisi lätkäistä jo ihan reippaasti päiväsakkoja. Siinä missä 30km/h nopeudessä äkillisen esteen tullessa eteen ehtii hyvin pysähtyä, niin 40km/h nopeudella osuu ja kovaa.
Kyllä tuolla 30km/h rajoituksella on monessa kohtaa jo menty "metsään". Mikä osaltaan lisää sitä että ko. nopeutta ei enää kunnioiteta. Sitä näkee kaduilla, joissa on ajoradan ja leveän jälkakäytävän välissä vielä 5m leveä viheralue. Eli autoilija näkee sen jalankulkijan hyvin ajoissa ja varmasti kerkiää jarruttamaan (ellei hän ilmasta siihen eteen putoa).

Väkisin tulee mieleen, että 30Km/h rajoitus on laitettu sitä varten, että tavoitellaan todellisuudessa sitä 40km/h nopeutta, koska tiedetään että valtaosa autoilijoista näin käyttäytyy ja kokee rajoituksen liian pieneksi, kuten tuo em. testikin todistaa
 
Laiskat kunnanisät lätkii 30 ja 40 aluekylttejä sinne tänne isolla kädellä, kun tulee halvemmaksi kuin rajoitusten asettelu tosiasiallisen tarpeen mukaan. Tuloksena sit ajetaan toisinaan pitkiä pätkiä hyvällä näkyvyydellä ilman ensimmäistäkään suojatietä naurettavan hitaasti. Metsään rakennettujen lähiöiden ympärillä olevat "kehätiet" tulee ekana mieleen. Samaan aikaan poliiseilta rahat valvontaan pois, niin tulos on tämä. Ihmishenkien kannalta huipputurvallinen kehä 1 toki kilkattaa kameroista rahaa tasaisesti valtion kassaan.
 
Screenshot_20210914-184902.jpg
Screenshot_20210914-184907.jpg
 
Mitäpä arvelet tästä "kohteliaisuudesta" ajatelleen ne autoilijat, joiden väliin maasturi tukki? Yksi maantieterroristi sai jatkaa matkaansa valitsemallaan nopeudella ja loput saivat jarruttaa kun yksi kohteliaasti tukkii väkisin oikealle.
Ei minua kyllä tuo ahdistanut, että minun eteen tuli. Väli oli niinkin ahdas, että väli eteen ja taakse oli ok, mutta maasturi joutui hetkeksi jarruttamaan omaa vauhtiansa jotta välit säilyi.
Siinä nyt ei olisi ollut mitään järkea, että olisi tunkenut niin ahtaaseen väliin, että olisin jarruttelemaan joutunut. Toki silloin olisi minussakin ollut vikaa, jos niin tappituntumalla ajaisin.

Mitä jos tuo "maantieterroristi" oli vaikka lääkäri menossa kiireiseen leikkaukseen, tai joku kenen emäntä oli alkamassa synnyttämään takapenkillä? Voi olla että jonkun henki pelastui, kun ohituskaistalla ei ollut junttia, joka vetää omasta mielestään juuri sitä oikeaa nopeutta, eikä anna missään vaiheessa tilaa nopeammille.
 
Mitäpä arvelet tästä "kohteliaisuudesta" ajatelleen ne autoilijat, joiden väliin maasturi tukki? Yksi maantieterroristi sai jatkaa matkaansa valitsemallaan nopeudella ja loput saivat jarruttaa kun yksi kohteliaasti tukkii väkisin oikealle.
Miksi se maasturi ei mennyt ohitse kun kerran aikoi, kyllä sen Bemarikuskin hermot luulis sen ajan kestävän odottaa, jos haluaa oikein kohtelias olla niin pikkasen vauhtia lisää.
 
Voitais ottaa likennekäytöksessä vähän mallia naapurista. Oliko perjantai, kun tulin helsingistä ihmisten ilmoilleppäin, niin jossain hyvinkään kohdilla olin motarin oikealla kaistalla, vauhtina alle 130km/h, minua ohitti vironkilpinen maasturi. Jonka takaa tuli bmw, varmaan noin 150km/h.

Bemari kerran vilautti pitkiä, että huomasitko, että on kiire. Vironkilpinen maasturi siirtyi samantien oikealle , hidasti hieman koska ahdas väli, ja bemari jatkoi matkaansa.

Tälläistä kohteliaisuutta en ole koskaan nähnyt suomalaiselta. Mistä se johtuu? Kateellisuus, kun toisella parempi auto? Vaiko kiusanteko muuten vain?

Itse pyrin kyllä aina toimimaan niin, etten häiritse toisten liikennöintiä.
Sinä ajat jo ylinopeutta, sua ohittava ajaa vielä enemmän ja sitten vielä BMW, joka ajaa vielä enemmän ylinopeutta. Ja nyt vielä sotketaan kaikki epärealistiset mielikuvat, miksi kuski olisi noin voinut ajaa? Itekin vakkarilla ajaessa esim rekkaa ohittaessa huomaan, että takana tulee kiireinen lääkäri, niin painan kyllä kaasua kohtuudella lisää, mutta en änge mihinkään väliin. Ja tuosta pitkien vilauttelusta, ihan ok koodikieltä esim landella näyttää toiselle, että älä nyt oikaise tota mutkaa, tuun ohi.
 
Sinä ajat jo ylinopeutta, sua ohittava ajaa vielä enemmän ja sitten vielä BMW, joka ajaa vielä enemmän ylinopeutta. Ja nyt vielä sotketaan kaikki epärealistiset mielikuvat, miksi kuski olisi noin voinut ajaa? Itekin vakkarilla ajaessa esim rekkaa ohittaessa huomaan, että takana tulee kiireinen lääkäri, niin painan kyllä kaasua kohtuudella lisää, mutta en änge mihinkään väliin. Ja tuosta pitkien vilauttelusta, ihan ok koodikieltä esim landella näyttää toiselle, että älä nyt oikaise tota mutkaa, tuun ohi.
Tää muuten jumalauta kun tuolla mökilläkin käy idässä ja paljon sitä nelinumeroista tietä ja väki ajaa metrin reunasta, koita sitten ohittaa nämä kaikki yarismummot jotka ajelee 50kmh 80 alueella.
 
Tänään oli kivaa liikenteessä ajella uudella taksilla kun kolme kertaa yritti sankarit kylkeen. Kahdesti punaisia päin (noh, kyllä raikuu uuden bemarin torvi kivasti) ja yhdesti kolmion takaa wolttikuski ns. hidastamatta eteen isokadun ja asemakadun risteyksessä Oulussa (minä ajoin isokatua pitkin ja asemakadulta tulevilla on kolmio). Jokainen Oulun keskustassa ajanut tietää kyseisen risteyksen vaarallisuuden, näkyvyyttä siinä kun ei ole yhtään asemakadulta tultaessa, wolttikuskia ei kiinnostanut edes hidastaa.
 
Kyllä tuolla 30km/h rajoituksella on monessa kohtaa jo menty "metsään". Mikä osaltaan lisää sitä että ko. nopeutta ei enää kunnioiteta. Sitä näkee kaduilla, joissa on ajoradan ja leveän jälkakäytävän välissä vielä 5m leveä viheralue. Eli autoilija näkee sen jalankulkijan hyvin ajoissa ja varmasti kerkiää jarruttamaan (ellei hän ilmasta siihen eteen putoa).



Väkisin tulee mieleen, että 30Km/h rajoitus on laitettu sitä varten, että tavoitellaan todellisuudessa sitä 40km/h nopeutta, koska tiedetään että valtaosa autoilijoista näin käyttäytyy ja kokee rajoituksen liian pieneksi, kuten tuo em. testikin todistaa

Osittain kerroitkin syyt, asenteet, tietämättömyys, taitamattomuus, siis kuljettajien.
+ Ihmishengen hinnannousu.

Matalien rajoitusten päätöksissä on toki muitakin motiivia, yksi vahva tekiä on halua rajoittaa yksityisautoilua, tehdä siitä epätehokasta, heikentää sen kilpailukykyä.

Tuohon väliin sitten mahtuu muuita tavoitteita, joihin nopeudella isomerkitys.

Väkisin tulee mieleen, että 30Km/h rajoitus on laitettu sitä varten, että tavoitellaan todellisuudessa sitä 40km/h nopeutta, koska tiedetään että valtaosa autoilijoista näin käyttäytyy ja kokee rajoituksen liian pieneksi, kuten tuo em. testikin todistaa
Ainakin tuota käytetään perusteluissa, puhutaan keskinopeuksista, mutta tuos siis menee niiden kuskien piikkiin.

Mutta ihan oikeista, monilla kujettajilla on hyvin suuri vaikeus sovittaa sitä nopeutta tilanteen mukaan, tai kyvyttämyys arvioida. Esim 40 rajoitus, niin sitä 40 rajoitus ei edes noudateta, ja kohdissa joissa neljäkymppiä on aivan liikaa, niin mennään sitä neljääkymppiä. Toki välillä voi olla vaikea ratintakaa havait riskejä, mutta välistä ne on niin ilmeisiä että kyse oltava osaamattomuudesta tai tahallisuudesta.

Valvonnan tehostaminen on raskastie, riskin kasvattaminen auttaa joillekkin , mutta ketjussakin ilmeisen tosissaan viestejä joissa esim automaattista valvontaa vastustetaan, rivien välistä kuullostaa siltä ettei haluta korkeampaa riskiäjäädä kiinni.

Mitä jos tuo "maantieterroristi" oli vaikka lääkäri menossa kiireiseen leikkaukseen, tai joku kenen emäntä oli alkamassa synnyttämään takapenkillä? Voi olla että jonkun henki pelastui, kun ohituskaistalla ei ollut junttia, joka vetää omasta mielestään juuri sitä oikeaa nopeutta, eikä anna missään vaiheessa tilaa nopeammille.
Jos kyse olisi ollut todellisestä hätäajosta, niin se olisi varmaan kerrottu.
Tyypillinen valojenvilkuttelia on yleensä joku kiireinen jonne. Siitä seuraa se vanha "susi tulee" ilmiö.

Niin ja jos todellä kyse synnytys tai lääkäri töihin, niin ehkä ei sikailisi ja riskeeraisi koheltamalla. Ainakaan toivottavasti.
 
Osittain kerroitkin syyt, asenteet, tietämättömyys, taitamattomuus, siis kuljettajien.
+ Ihmishengen hinnannousu.

Matalien rajoitusten päätöksissä on toki muitakin motiivia, yksi vahva tekiä on halua rajoittaa yksityisautoilua, tehdä siitä epätehokasta, heikentää sen kilpailukykyä.
Niitä tavoitteita tavoitellessa näytetään usein unohdettavan sujuvan liikenteen taloudellinen merkitys ja päästöjen väheneminen (jotka toisissa yhteyksissä on syinä ihmishenkien menetyksille ja verojen korottamisperusteina) sekä
se että autot ovat nykyisin todella turvallisia ja tehokkailla jarruilla varustettuina ja puskureissakin ja keulan muitoilussa huomioidaan mahdollisiman hyvä jalankulkijoiden turvallisuus törmäystilanteissa.

Sitten kun tuota verrataan esim 70-lukuun vautia 50km/h huonoimilla jarruilla ja puskureilla ja muotoilulla eikä turva vöitä.
Valvonnan tehostaminen on raskastie, riskin kasvattaminen auttaa joillekkin , mutta ketjussakin ilmeisen tosissaan viestejä joissa esim automaattista valvontaa vastustetaan, rivien välistä kuullostaa siltä ettei haluta korkeampaa riskiäjäädä kiinni.
Voihan olla ettei sille tehokkaammalle valvonalle ole kaikkien mielestä tarvetta.
Jos kyse olisi ollut todellisestä hätäajosta, niin se olisi varmaan kerrottu.
Miten itse tämän kertoisit kiirressä lähtiessä ja ajaessasi ylinopeutta?
 
Niitä tavoitteita tavoitellessa näytetään usein unohdettavan sujuvan liikenteen taloudellinen merkitys ja päästöjen väheneminen (jotka toisissa yhteyksissä on syinä ihmishenkien menetyksille ja verojen korottamisperusteina) sekä
se että autot ovat nykyisin todella turvallisia ja tehokkailla jarruilla varustettuina ja puskureissakin ja keulan muitoilussa huomioidaan mahdollisiman hyvä jalankulkijoiden turvallisuus törmäystilanteissa.

Sitten kun tuota verrataan esim 70-lukuun vautia 50km/h huonoimilla jarruilla ja puskureilla ja muotoilulla eikä turva vöitä.

Kokonaisturvallisuus on varmasti nykyään paremmalla tolalla, mutta nykyautolla ja 70-luvun keskimääräisellä riisikipolla on iso massaero. Kolariturvallisuudessa perusyhtälö on kuitenkin aika yksinkertainen: massa * nopeus^2. Se, miten liike-energia sitten välittyy jalankulkijaan on onneksi jossain määrin teknologisesti pystytty optimoimaan ja törmäämistodennäköisyyttä on saatu alaspäin.

Ero on iso myös siinä, miltä nopeus tuntuu siinä kuskinpaikalla istuvan näkökulmasta. Viime vuosituhannen autoja ajaneet kyllä tietävät, että 50km/h on jo aikalailla eri kokemus vanhalla Kadetilla ja uudella Octavialla ajettuna. Ero on toki isompi mitä kovempaa mennään, mutta varsin mittava myös alemmilla nopeuksilla. Nykyautolla on osin senkin takia hankala ajaa kolmeakymppiä, että ohjaamoon se nopeus ei välity oikein mitenkään. Ei tärise, rapise eikä humise.

Autojen turvateknologian kehityksen ohella suuren merkityksen antaisin ihan puhtaasti liikennesuunnittelun kehitykselle ja (hitaalle, mutta positiiviselle) asennemuutokselle. Nykyään liikkumista ajatellaan onneksi myös muulla, kun autolla suoritettavaksi ja pyöräilijän ei useimmiten tarvi olla autojen seassa. Parannettavaa riittäisi vielä paljon, molemmilla sektoreilla.
 
Niitä tavoitteita tavoitellessa näytetään usein unohdettavan sujuvan liikenteen taloudellinen merkitys ja päästöjen väheneminen (jotka toisissa yhteyksissä on syinä ihmishenkien menetyksille ja verojen korottamisperusteina) sekä
se että autot ovat nykyisin todella turvallisia ja tehokkailla jarruilla varustettuina ja puskureissakin ja keulan muitoilussa huomioidaan mahdollisiman hyvä jalankulkijoiden turvallisuus törmäystilanteissa.
- turvallisuus, ympäristö (siis kokemus), niin se on kompromissi, se ihmishenki nyt vain on paljon kalliimpi kuin aiemmin.
-Autojen turvallisuus on parantunut, mutta liikennemäärät kasvaneet ja onnettomuuksien määrä ei ole toivotusti laskenut. Ja vasta aivan viimeaikoina on olettu autoissa kiinittään huomiota kevyenliikenteen turvallisuuteen, eli sen uhrin turvallisuuteen, siinä on vielä pitkä matka.

- Eli tekniikka ja kehitys ei ole alkuunkaan kuronut sitä eroa mitä nopeuden pudottamisella saavutetaan.

-Kunnes ajoneuvoihin noin yleisesti tulee niin hyvät avustimet että robotiikka hoitaa turvallisen nopeuden ja pysäyttämisen, niin sitten.

Niitä tavoitteita tavoitellessa näytetään usein unohdettavan sujuvan liikenteen taloudellinen merkitys ja päästöjen väheneminen
Henkilöautot ei välttämättä ole optimillaan hitailla nopeuksilla, mutta jos jarruttamista pidetään epätaloudellisena niin tasainen nopeus, ei siis kiihdyte vain sitä varten että voidaan jarruttaa.
Hybridi ja sähköautot ilmeisesti (mutu) parempia hiljaisilla nopeuksilla.

Niitä tavoitteita tavoitellessa näytetään usein unohdettavan sujuvan liikenteen taloudellinen merkitys ja päästöjen väheneminen (jotka toisissa yhteyksissä on syinä ihmishenkien menetyksille ja verojen korottamisperusteina) sekä

Toinen, joissain isoissa taajamissa, (esim Helsinki, Tampere) on lisäksi tavoitteita joissa ihmisten siirtely tehdään muilla tavoin kuin henkilöautoilla ja on halua vähentää henkilöautojen kilpailukykyä. Silloin nopeuksien laskun haitat ei ole edes haittoja vaan yksi tavoitteesta.

Voihan olla ettei sille tehokkaammalle valvonalle ole kaikkien mielestä tarvetta.
Vähän kärjistäen tuntuu että tuota mieltä on lähinnä he joilla on vaikeuksia sen auton nopeuden hallinnassa, tai ovat suoranaisia "tapa rikollisia" ja ajavat ihan tietoisesti ylinopeutta. Kuka haluaisi itseään valvottavan ja rangaistavan.

Sitten on se joukko joka ei halua valvontaa sinne muualle missä ajelee, mutta siihen kohtaan sitä toivotaan missä ollaa enemmän uhrin asemassa (esim koti, harrustu, läheisin kevyenliikkumisen reitelle)

Vanha vitsi on se että asukkaat toivovat kotikadulle valvontaan ja kun se yllätys valvonta tulee niin asukkaat itse keräävät laput.


Edit:
Valvontaa tarvitaan sen takia että on niitä kuskeja jotka pitää korkeinta sallittua minimi rajoituksena, tuuppaavat muita, joillain pätkillä yleinen liikennevirran nopeus voi olla ylinopeutta, eli ryhmä paine vaikuttaa negatiivisesti. ilman tehokasta valvontaa osalle tulee jopa ihan tietoinen tapa ajaa ylinopeutta.

Ihmiset tekee virheitä, ja en kannata että inhimillisistä virheistä tulee kovia rangaistusia, mutta on kuskjea joille sataa huomautuksia, mutta mikään ei muutu.
 
Henkilöautot ei välttämättä ole optimillaan hitailla nopeuksilla, mutta jos jarruttamista pidetään epätaloudellisena niin tasainen nopeus, ei siis kiihdyte vain sitä varten että voidaan jarruttaa.
Hybridi ja sähköautot ilmeisesti (mutu) parempia hiljaisilla nopeuksilla.
Toi torpataan niillä hidasteilla ja kun niitä on riittävän monta lyhyeillä väleillä autoilijoilta menee hermo, josta taas seuraa meteliä ja autoilijan huomion kiinnittyminen vääriin asioihin.

Toinen, joissain isoissa taajamissa, (esim Helsinki, Tampere) on lisäksi tavoitteita joissa ihmisten siirtely tehdään muilla tavoin kuin henkilöautoilla ja on halua vähentää henkilöautojen kilpailukykyä. Silloin nopeuksien laskun haitat ei ole edes haittoja vaan yksi tavoitteesta.
Toi on varmaan vihreillä tavoitteena, eivät vaan tajua potkivansa itseään. Koska julkiset eivät toimi kuin tietyillä reiteillä ja tiettyyn aikaan. Esim. 10minuuttia henkilöautolla ainakin 45min julkisilla kolmella eri vuorolla ja odottelet pakkasessa ja sateessa. Tiedän tapauksen, että hommasi auton kun varat siihen antoivat mahdollisuuden eikä enää äänestä vihreitä.
Vähän kärjistäen tuntuu että tuota mieltä on lähinnä he joilla on vaikeuksia sen auton nopeuden hallinnassa, tai ovat suoranaisia "tapa rikollisia" ja ajavat ihan tietoisesti ylinopeutta. Kuka haluaisi itseään valvottavan ja rangaistavan.
Vanha vitsi on se että asukkaat toivovat kotikadulle valvontaan ja kun se yllätys valvonta tulee niin asukkaat itse keräävät laput.
Uskallan väittää, että kaikki autoilijat ajavat ainakin joskus ylinopeutta (tiukalla tulkinnalla) tietoisesti, nykyisistä nopeusrajoituksia pidetään yleisesti hyvin alhaisina, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Tämä tiedetään ja siksi meillä on se rikisakko, jolla kerätään tuloja valtiolle. Virhemaksu on vaan hyvin huono, koska sen merkitys on taloudellisesti huomattavasti erilainen 1000 euroa kuussa tienaavalle kuin 10000.
Kaaharit sitten erikseen.
 
Toi on varmaan vihreillä tavoitteena, eivät vaan tajua potkivansa itseään. Koska julkiset eivät toimi kuin tietyillä reiteillä ja tiettyyn aikaan. Esim. 10minuuttia henkilöautolla ainakin 45min julkisilla kolmella eri vuorolla ja odottelet pakkasessa ja sateessa.
Ehdottomasti vihreiden tavoite, ihan peittelemätön.

Ei siinä haeta tehokkuutta, vaan sen yksityisautoilun vähentämistä, jos esität että yksityisauto on edelleen tehokkaampi, niin kilpailuetua voidaan vähentää lisää, siihen asti että opit.

Uskallan väittää, että kaikki autoilijat ajavat ainakin joskus ylinopeutta (tiukalla tulkinnalla) tietoisesti,
Ihmiset tekee virheitä, en sitä väitä.
Uskon kyllä että on kuljettajia jotku pyrkivät ajamaan rajoitustenmukaan.

Uskallan väittää, että kaikki autoilijat ajavat ainakin joskus ylinopeutta (tiukalla tulkinnalla) tietoisesti, nykyisistä nopeusrajoituksia pidetään yleisesti hyvin alhaisina, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Tämä tiedetään ja siksi meillä on se rikisakko, jolla kerätään tuloja valtiolle.
Riippuu varmaan mihin vertaa. (alhaisuus), Mutta sitä käytiinkin jo läpi että vaikea arvioida mikä on sopiva nopeus eri pätkillä ja se kilpirajoituskin voi tuntua liianalhaiselta.

Seuraus riskit ylinopudesta on monelle niin pienet että moni ajaa ihan tietoisesti ylinopeutta, ketjussa jopa ajatuksia että oikei mini/max on sen 10km/h eli korkeimman sallitun, koska siitä ei käytännössä saa mitään rangaistuksta.
 
Naiskuski valkoisella Mazda 3:lla (uudempi malli?) tänään aamulla:


Tuli E12, itse tulin liittymästä. Liittyi sulkuviivan yli todella läheltä keulaani eteen, ilman vilkkua.


Otti oikean kaistan, itse keskikaistalla. Takaraivossa oli fiilis, että nyt tulee poikkeuskäännös, joten valojen vaihtuessa valmiina jarruttamaan. Ja saatana sieltähän se tuli, suoraan vasemmalle kaistalle.

Ja sitten pimeähkö aamu, mutta Mazdassa takavalot pimeänä, vaikka meni siltojenkin ali.

Harvoin kismittää liikenteessä, mutta tällä kertaa näin.
 
Hieman epäilyttää miten tietty ryhmä onnistuu saamaan ajokortin.
Ensimmäinen tuli parkkihalliin vastakarvaa vaikka näytin kielletty ajosuunta merkkiä. Tuossa siis yksi kaista ulos.
Toinen tapaus ajoi liikenneympyrässä eteen, ilman jarrutusta olisin ajanut kylkeen.
 
Aamuyöstä kahden maissa vitostiellä yhtäkkiä vastaantulevien kaistalla pysäköitynä auto ilman minkäänlaisia valoja, kaksi jamppaa häröilee auton edessä kameran kanssa. Pysähdyin kohdalle ja ikkunasta huutelin, että laittaisivat jotkin valot päälle jos keskelle tietä pitää pysähtyä. Vastaukseksi "Ei voi, pilaa kuvat".

Parastahan tässä on se, että 15m auton takana olisi ollut bussipysäkki.
 
Siellä otettiin tuninghenkisiä valokuvia jostain BC Racingin coilareilla slämmätystä viriviri tööt tööt vehkeestä.
 
Asuintalon vieressä on muutama yksisuuntainen tie ja näyttää että yksisuuntaisuus ei kiinnosta ketään. Erityisesti kaikenlaiset ruokalähetit ajavat väärään suuntaan, mutta myös ihan tavallisia kansalaisia näkee sekä "ammattiautoilijoita" kuten takseja ja postiautoja.
 
Jos se on jossain hiljaisilla kulmilla joissa ei koskaan liiku ketään, en ihmettele. Joskus tulee niin älyttömiä yksisuuntaisia vastaan että joutuu oikein pohtimaan mikä se peruste niille on.
 
Ajelin viikonloppuna Raumalta Helsinkiin. Raumalla tuli heti nähtyä pieni "oho väärä suunta" näytelmä, kun liittymässä Turuntielle päätti edellä ajanut auto haluavansa sittenkin pysyä Raumalla ja ryhtyi tekemään hidasta U-käännöstä tässä liikenteenjakajan jälkeen:

Screenshot 2021-09-29 at 13.22.51.png


On sentään kiihdytyskaistaton liittymä, että vauhdit oli meillä takana tulleilla alle 50 km/h, mutta minun ja U-käännöstä tehneen Mazdan välillä ollut Hyundai joutui tekemään aikamoisen väistöliikkeen vastaantulevien kaistalle.

Tuurilla selvittiin ongelmitta, mutta pelkästään sillä tuurilla.
 
Ajelin viikonloppuna Raumalta Helsinkiin. Raumalla tuli heti nähtyä pieni "oho väärä suunta" näytelmä, kun liittymässä Turuntielle päätti edellä ajanut auto haluavansa sittenkin pysyä Raumalla ja ryhtyi tekemään hidasta U-käännöstä tässä liikenteenjakajan jälkeen:

Screenshot 2021-09-29 at 13.22.51.png


On sentään kiihdytyskaistaton liittymä, että vauhdit oli meillä takana tulleilla alle 50 km/h, mutta minun ja U-käännöstä tehneen Mazdan välillä ollut Hyundai joutui tekemään aikamoisen väistöliikkeen vastaantulevien kaistalle.

Tuurilla selvittiin ongelmitta, mutta pelkästään sillä tuurilla.
Vaikuttaisi siltä, että Hyundailla ei ollut riittävää turvaväliä?
 
Vaikuttaisi siltä, että Hyundailla ei ollut riittävää turvaväliä?
Voipi olla. Tosin joutui väistämään keulan puolelta, kun Mazda lähti kääntymään kaistalta toiselle koukaten pientareen kautta. Epäilen, että Hyundain kuskilla oli hieman vaikeuksia ennustaa, että mitä edellä ajava aikoo tehdä, kun ensin vaikutti siltä että Mazda vaan ajaa tien sivuun.
 
Joo tuollaisissa kohdin kannattaa olla varovainen. Jos U-käännöstä tehdään noissa koukataan pientareelle ja sitten käännytään, jotta ei tarvitse pysähtyä poikittain tielle. Tuossahan ei sitä saisi tehdä, mutta siinä se levein kohta on sekä houkutus on suuri vs ajat esim. 10km turhaan
 
Voipi olla. Tosin joutui väistämään keulan puolelta, kun Mazda lähti kääntymään kaistalta toiselle koukaten pientareen kautta. Epäilen, että Hyundain kuskilla oli hieman vaikeuksia ennustaa, että mitä edellä ajava aikoo tehdä, kun ensin vaikutti siltä että Mazda vaan ajaa tien sivuun.
Eikö Mazda käyttänyt vilkkuakaan ?

Tosin voisi kuvitella perässä tulevan vähän varovan jos kuvan kohdalla joku alkaa himmaan ja heiluun laidasta laitaan ilman vilkkua.
 
Nauratti ja itketti tänään Turussa Ratapihankadulla satamaan päin, kun keskellä pitkää suoraa on toinen kaista pois käytöstä. Tämä selvisi minulle siinä vaiheessa, kun ihmettelin miksi toinen kaista on tukossa kolmen (3!) liikennevaloristeyksen yli. Viimeisistä valoista kaistan sulkevaan tukokseen on useita satoja metrejä. Mun edellä mennyt paku vetäs ennen viimeisiä valoja tukossa olevan kaistan rakoon käytännössä ottaen vuoronumeron seisomaan punaisiin. Ajoin suoraan läpi ja liityin toiselle kaistalle jonon perään, kun ne idiootit seisoi siellä takana punaisissa. Sanattomaksi vetää, pakollinen vetoketju-menettely tms. tarvis saada käyttöön ettei moista tapahtuis.
 
Nyt Telsan omistajana ymmärrän hyvin sekavan, nykivän ja mutkittelevan ajon Tesloilla. Aivot pistävät jatkuvasti Autopilottia päälle paikoissa missä sitä ei ole optimoitu ja tällä saadaan ihania heittelyitä ja mutkia kun auto navigoi onnistuneesti mutta paikoin mutkitellen ja hidastellen perus lähiöiden 40-60kmh teitä. Pahoittelut jo omasta puolestani kunnes saan aivot opetettua siihen autopilottiin ei prkl kosketa kuin kehällä tms isoilla teillä. Autopilot+fully autonomous+keskiverto autoja ymmärrämätön kuski samassa lauseessa=ei piru. Lisää siihen vähintäänkin riittävä teho arkiajossa ja olen oikeastaan yllättynyt ettei onnettomuuksia ole sattunut enempää.
 
Nyt Telsan omistajana ymmärrän hyvin sekavan, nykivän ja mutkittelevan ajon Tesloilla. Aivot pistävät jatkuvasti Autopilottia päälle paikoissa missä sitä ei ole optimoitu ja tällä saadaan ihania heittelyitä ja mutkia kun auto navigoi onnistuneesti mutta paikoin mutkitellen ja hidastellen perus lähiöiden 40-60kmh teitä. Pahoittelut jo omasta puolestani kunnes saan aivot opetettua siihen autopilottiin ei prkl kosketa kuin kehällä tms isoilla teillä. Autopilot+fully autonomous+keskiverto autoja ymmärrämätön kuski samassa lauseessa=ei piru. Lisää siihen vähintäänkin riittävä teho arkiajossa ja olen oikeastaan yllättynyt ettei onnettomuuksia ole sattunut enempää.
Vähän samanlaista kokemusta Teslan ratin takaa kun on testaillut autopilottia erilaisilla teillä. Pari kertaa vastaantulijat saattoi säikähtää kun noin 20m ennen kohtaamista pikkutiellä autopilot nykäisee voimalla tien keskelle päin. Osaapahan olla jatkossa käyttämättä, kun tosiaan tuollainen liike voisi saada vaikka vastaantulevan MP kuskin tekemään väistöä kesken kaarteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom