Niitä tavoitteita tavoitellessa näytetään usein unohdettavan sujuvan liikenteen taloudellinen merkitys ja päästöjen väheneminen (jotka toisissa yhteyksissä on syinä ihmishenkien menetyksille ja verojen korottamisperusteina) sekä
se että autot ovat nykyisin todella turvallisia ja tehokkailla jarruilla varustettuina ja puskureissakin ja keulan muitoilussa huomioidaan mahdollisiman hyvä jalankulkijoiden turvallisuus törmäystilanteissa.
- turvallisuus, ympäristö (siis kokemus), niin se on kompromissi, se ihmishenki nyt vain on paljon kalliimpi kuin aiemmin.
-Autojen turvallisuus on parantunut, mutta liikennemäärät kasvaneet ja onnettomuuksien määrä ei ole toivotusti laskenut. Ja vasta aivan viimeaikoina on olettu autoissa kiinittään huomiota kevyenliikenteen turvallisuuteen, eli sen uhrin turvallisuuteen, siinä on vielä pitkä matka.
- Eli tekniikka ja kehitys ei ole alkuunkaan kuronut sitä eroa mitä nopeuden pudottamisella saavutetaan.
-Kunnes ajoneuvoihin noin yleisesti tulee niin hyvät avustimet että robotiikka hoitaa turvallisen nopeuden ja pysäyttämisen, niin sitten.
Niitä tavoitteita tavoitellessa näytetään usein unohdettavan sujuvan liikenteen taloudellinen merkitys ja päästöjen väheneminen
Henkilöautot ei välttämättä ole optimillaan hitailla nopeuksilla, mutta jos jarruttamista pidetään epätaloudellisena niin tasainen nopeus, ei siis kiihdyte vain sitä varten että voidaan jarruttaa.
Hybridi ja sähköautot ilmeisesti (mutu) parempia hiljaisilla nopeuksilla.
Niitä tavoitteita tavoitellessa näytetään usein unohdettavan sujuvan liikenteen taloudellinen merkitys ja päästöjen väheneminen (jotka toisissa yhteyksissä on syinä ihmishenkien menetyksille ja verojen korottamisperusteina) sekä
Toinen, joissain isoissa taajamissa, (esim Helsinki, Tampere) on lisäksi tavoitteita joissa ihmisten siirtely tehdään muilla tavoin kuin henkilöautoilla ja on halua vähentää henkilöautojen kilpailukykyä. Silloin nopeuksien laskun haitat ei ole edes haittoja vaan yksi tavoitteesta.
Voihan olla ettei sille tehokkaammalle valvonalle ole kaikkien mielestä tarvetta.
Vähän kärjistäen tuntuu että tuota mieltä on lähinnä he joilla on vaikeuksia sen auton nopeuden hallinnassa, tai ovat suoranaisia "tapa rikollisia" ja ajavat ihan tietoisesti ylinopeutta. Kuka haluaisi itseään valvottavan ja rangaistavan.
Sitten on se joukko joka ei halua valvontaa sinne muualle missä ajelee, mutta siihen kohtaan sitä toivotaan missä ollaa enemmän uhrin asemassa (esim koti, harrustu, läheisin kevyenliikkumisen reitelle)
Vanha vitsi on se että asukkaat toivovat kotikadulle valvontaan ja kun se yllätys valvonta tulee niin asukkaat itse keräävät laput.
Edit:
Valvontaa tarvitaan sen takia että on niitä kuskeja jotka pitää korkeinta sallittua minimi rajoituksena, tuuppaavat muita, joillain pätkillä yleinen liikennevirran nopeus voi olla ylinopeutta, eli ryhmä paine vaikuttaa negatiivisesti. ilman tehokasta valvontaa osalle tulee jopa ihan tietoinen tapa ajaa ylinopeutta.
Ihmiset tekee virheitä, ja en kannata että inhimillisistä virheistä tulee kovia rangaistusia, mutta on kuskjea joille sataa huomautuksia, mutta mikään ei muutu.