Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä mun autossa ainakin ärsyttää kun 120-130 km/h vauhdilla aktiivivakkari alkaa himmata todella aikaisessa vaiheessa jos edessä on 80-90 km/h ajava. Hyvin usein vilkaisenkin peiliin ja jos joku tulee takaa kovempaa niin heitän vakkarin pois päältä ja rullailen sen aikaa että nopeampi tulee ohi ja sitten kaistanvaihto.
En ihan tajunnut ongelmaa
Kuullostaa hyvältä.
Siis mukautuvien vakkareiden ongelma oli pitkään se että niiden tutkat eivät pystyneet riittäviin etäisyyksiin jotta sellaisen varassa olisi voinut ajaa valtateillä.

Jos vakkarisi tosiaan pystyy reagoimaan ja ennakoimaan pitkänmatkan päästä himmaamalla, niin eikö se tee juurkin sen minkä joutuisit itse muuten tekemään.

Tässä nyt oletetaan ettei se jostain puolenkilometrin päästä hiljennä, vaan alkaa himmaan parinsadanmetrin jälkeen, jos jotain neljänsekunnin turvaväliä tavoittelet.

Monessa vanhemmassa ja vielä tämänkinpäivän mallissa nuo kykenee toimiin vasta sadanmetrin kohdalla.
 
En ihan tajunnut ongelmaa
Kuullostaa hyvältä.
Siis mukautuvien vakkareiden ongelma oli pitkään se että niiden tutkat eivät pystyneet riittäviin etäisyyksiin jotta sellaisen varassa olisi voinut ajaa valtateillä.

Jos vakkarisi tosiaan pystyy reagoimaan ja ennakoimaan pitkänmatkan päästä himmaamalla, niin eikö se tee juurkin sen minkä joutuisit itse muuten tekemään.

Tässä nyt oletetaan ettei se jostain puolenkilometrin päästä hiljennä, vaan alkaa himmaan parinsadanmetrin jälkeen, jos jotain neljänsekunnin turvaväliä tavoittelet.

Monessa vanhemmassa ja vielä tämänkinpäivän mallissa nuo kykenee toimiin vasta sadanmetrin kohdalla.
Kieltämättä tuosta tulee mieleen ensimmäisenä että ajetaan sellaiselle etäisyydelle toisesta autosta nopeuseron kanssa, että jos edelläoleva joutuisi jarruttamaan niin oma jarrutusmatka ei riittäisi. Jos kerran vakkarikin jo alkaa himmailemaan.
 
Aktiivivakkari on kyllä ärsyttävä varuste useampi kaistaisilla teillä ja pahimmillaan se on moottoritiellä. Riippunee tietysti valmistajasta, kuinka se toimii, mutta VAGgineen adaptiivinen oli lähinnä raivostuttava. En löytänyt itse käyttöä muuta kuin noille muutaman kerran vuodessa tehtäville pidemmille reissuille maanteitä pitkin. Suurimmat ärsytykset tulee kaistanvaihdoista, kun normaalivakkarilla vain vaihtaa kaistaa kun tulee perä edellä vastaan, niin adaptiivisella pitää vaihtaa kaistaa huomattavasti aiemmin ja lisäksi mikäli ohituskaistalla on edellä auto, niin jarrut pohjaan efekti on taattu vaikka edellä ajavaan olisi hyvin väliä.
En ymmärrä. Mun mielestä tuo on motarille juuri paras varuste kun voi antaa vaan mennä vakkari päällä eikä tarvitse edes vasemman kaistan nysvääjien vuoksi koskea polkimiin. Ja nimenomaan VAGin vakkari täällä (2016 Passat). Etäisyys koko ajan minimiin säädettynä tietysti. Kaistanvaihdon suhteen aika äkkiä oppii sen sopivan etäisyyden jolloin vaihtaa juuri ennen kuin vakkari alkaisi hidastamaan.
 
Tosiaankin olisi voinut, ja edelleen mihin tosta hävisi se toinen kaista, joku raksatyömaahan siellä on vastapuolella eli kait se kaista voi siihe palatakkin, mutta kyltti on kyllä kokonaan poistettu.

Katotaan siinä vaiheessa kaupungin naamaa kun tamperelaiseen tapaan ajetaan risteysalue tukkoon ja ratikka seisoo sitten jumissa siellä keskellä.:kippis:

Tampere on kyllä muutenkin esimerkki kaupungista jossa liikennesuunnittelu on tehty niin perseelleen kuin sen voi tehdä. Onneksi en asu tuolla täyspäiväisesti.

Hatanpään valtatielle kyhätty muutaman sadan metrin pistoraide on ansiokkaasti kyllä rampauttanut Tammerkosken itäpuoleisen liikenteen etelän suuntaan. Koskikeskuksen ja Ratinan kauppakeskuksen kohdilla olleet väliaikaiset liikenneympyrät on korvattu Ratikan liikennöinnin aloittamisen jälkeen valoristeyksillä, jonka vuoksi liikenne puuroutuu Aleksanterinkadulle, Suvantokadulle ja Vuolteenkadulle.
 
On se hyvä jos on tapana olla se, joka on aina nopein, eli gepsin mukaan suurinta sallittua +10 km/h ainakin tässä etelässä. Sillon voit vetää vasenta kaistaa surutta koko matkan ja vaihtaa sinne hyvissä ajoin ilman, että tulisit jonkun eteen tukkimaan tietä. Omassa Volvossa tuo etäisyys on pienimmilläänkin niin iso että vaikuttaa aika törkeältä jos vaihtaa sen mukaisesti jonkun nopeamman eteen vasemmalle kaistalle.

Moottoritiellä 120 alueella ajelin gps mukaan 130km/h ja minä olin kyllä siellä "teiden tukkona" ja sai koko ajan vahdata peilejä etten vain vaihda kaistaa kenenkään eteen.

Kuivalla ja selkeällä ilmalla nämä suomen rajoitukset on kyllä naurettavan matalat.
 
Viimeksi muokattu:
On se hyvä jos on tapana olla se, joka on aina nopein, eli gepsin mukaan suurinta sallittua +10 km/h ainakin tässä etelässä. Sillon voit vetää vasenta kaistaa surutta koko matkan ja vaihtaa sinne hyvissä ajoin ilman, että tulisit jonkun eteen tukkimaan tietä. Omassa Volvossa tuo etäisyys on pienimmilläänkin niin iso että vaikuttaa aika törkeältä jos vaihtaa sen mukaisesti jonkun nopeamman eteen vasemmalle kaistalle.
Juu, tuota 10 yli todellisen tulee yleensä mentyä. Hattuarviolta 98% ajaa hitaammin.
 
En ymmärrä. Mun mielestä tuo on motarille juuri paras varuste kun voi antaa vaan mennä vakkari päällä eikä tarvitse edes vasemman kaistan nysvääjien vuoksi koskea polkimiin. Ja nimenomaan VAGin vakkari täällä (2016 Passat). Etäisyys koko ajan minimiin säädettynä tietysti. Kaistanvaihdon suhteen aika äkkiä oppii sen sopivan etäisyyden jolloin vaihtaa juuri ennen kuin vakkari alkaisi hidastamaan.
Minimiin? Omalla 2016 Passatillani minimiasetus on n. sekunti moottoritienopeuksissa, eikä sitä voi käyttää turvallisesti edes kaupunkinopeuksissa. Korkeintaan kävelyvauhtia etenevässä ruuhkassa.

Minä pidän asetusta aina maksimissa (kerran vuodessa jos silloinkaan eteen tulevia matelevia ruuhkia lukuunottamatta) ja rekkaa lähestyessä etäisyys on ihan sopiva kaistanvaihdolle. Jos nopeusero on kovin pieni, polkaisen joko hieman lisää kaasua väliaikaisesti, tai jos vasen kaista on varattu, kaasun koskemalla ajelen hieman lähemmäs ennen ohitusta. Ei tulisi kuitenkaan mieleenikään ajautua alle 2 sekunnin päähän.
 
Toivottavasti muissa merkeissä on parempi, eikä sellainen joka pakottaa vaihtamaan motarilla kaistaa 300-400 m ennen rekkaa (koska ei tässä haluta odottaa että auto jarruttaa vaan hyvissä ajoin vaihtaa ennen sitä). Onneksi tuo sentään riippuu nopeuserosta, eli ei ala himmaamaan reilu 200 m ennakkoon jos edessä ajava ajaa vaikka 5 km/h hitaammin kuin minä.
Toivonut vakkaria joka löysää hyvissä ajoin ja sallii väliakaisesti pienen jouston turvavälissä, mutta jos 11m/s nopeus erolla _jarruttaa_ reilu 200 metriä aiemmin, niin aika rajun kuullosta. tuon matkan kirimiseen menee ilman jarruttamista liki 20s , kevyt hiljentäminen riittäisi vallan mainiosti.

Jos vielä ajoit vain 3 sekunnin asetuksilla, niin ohittamisen kannalta tarvaväli asetus + 100 metriä jos menisi löysäämättä niin olisi varsin näppärä, jos vilkusta antaisi vielä lähestyä, niin ei tarvisi kuskin kuin vain ohjailla.

Kai noissa olisi käyttäjän kannalta paras jos voisi vähän säätä parametrejä. Tavoite, esim 4s, koska löystä, esim 5s, ja mihin saakka voisi tinkiä turvavälissä, esim 3s. Vilkku ohitusta varten, sallisi tavoitteesta tikimisen.


Mutta monesti ne sopeutuvat vakkarit on enemmän perääanjon esto avustumia ja tärkeäksi nousee se millainen se "manuaali" vakkarin käyttöliittymä on, ne on ihan syvällä jossa napilla pompitaan jotain +-5km/h portain. tai no toimii jos yksin ajetaan tiellä jossa rajoitukset pomppii, mutta ei silloin jos tarkoitus liikennevirtaa sovittaa oma meno.

ja senkin se aloittaa väläyttämällä jarruvaloja
Tämä toki hyödyksi muille, eli se toinen tietää että hiljennät.

Edit:
Onko jokin hybridi malli, ajatus että jokin energiansäästö idea, "latausjarruttaa" ja sitten rullata, jos valmistaja ynnännyt sen taloudellisemmaksi. Muutenkan jarrua pidetään energiantuhlaamisena.

Eli tuo lyhin asetus vastaa 1 sekunnin etäisyyttä ja pisin 3 sekuntia
No tuo 3s maximi on ollut mm Volvojen vakkareiden puute, eli tilanteissa missä ei ole tarkoitus ohittaa, niin jokatapauksessa joutuu ajamaan käsin.
 
Viimeksi muokattu:
Minimiin? Omalla 2016 Passatillani minimiasetus on n. sekunti moottoritienopeuksissa, eikä sitä voi käyttää turvallisesti edes kaupunkinopeuksissa. Korkeintaan kävelyvauhtia etenevässä ruuhkassa.
Sama. Täällä 2018 Passatti ja ei tuota minimiasetusta uskalla käyttää, tuohan on täysi Obey Tailgater, eli Audikuskiasetus.
 
Rellun Espacessa minimi on jotain 1,8 sekuntia ja maksimi yli neljän. Käytän motarilla aina kakkosasetusta, joka on noin 3 sekuntia. Muutenkin Rellun adaptiivinen vakkari toimii (ainakin omasta) mielestäni oikein mukavasti, ei jarruttele hätäisesti vaan laskee nopeutta rauhallisesti.
 
Sama. Täällä 2018 Passatti ja ei tuota minimiasetusta uskalla käyttää, tuohan on täysi Obey Tailgater, eli Audikuskiasetus.
Kyllä se motarilla on ihan sopiva vasemman kaistan jonossa nutaamiseen. Väittäisin että tuo on kuitenkin pidempi mitä keskimäärin kuskit ilman ACC:tä jättää väliä edessä ajavaan.

Itse asiassa tuolla lyhimmälläkin asetuksella välillä huomannut, että edessä ajava ei ymmärrä, että haluaisin ajaa kovempaa, koska väli jää sen verran pitkäksi.
 
Tuntuu että 80% autoilijoista ei ole syvyyssuuntaista hahmotuskykyä, kahden eri liikkuvan objektin välisen nopeuden tai muuta ympäristön havainnointikykyä kun istuu autossa ratin takana. Liittyy noihin aiempiin viesteihin, joissa motarilla ajetaan hitaan perään hiljentäen ja sitten ohi. Tämä on pahinta normaaleilla maanteilla, lisättynä että nuo 80% ei lähde ohi kuin ohituskaistoilla. Paljon näkee pitkillä matkoilla sitä, että edessä olevaan hitaampaan reagoidaan jarrulla. Sitten kun ajelevat siinä 10m päässä edellä ajavaa kilometritolkulla, niin jarrut vilkkuu pienistäkin nopeusvaihteluista. Jos ei mene/ei pääse ohi, niin miksi ajaa niin lähellä? Seuratkaapa jos kykenette, miten jonoissa ajellaan liian lähellä ja jarruvalot vilkkuu.

Väliä pitäisi olla 80 alueella vähintään yksi valkoinen aurauskeppi tai mielellään kaksi. Silloin nopeuden kompensointi onnistuu keventämällä kaasupoljinta pääosin, kun reagoi siihen mitä siellä sinun edellä olevan auton edessä tapahtuu. Tuolla näkee hyvin vähäisessäkin liikenteessä jossain JKL ja Oulun välilläkin näitä 5-8 auton letkoja 100km/h alueella, joissa ei päästä ohi mutta silti ajetaan 10m välein. Siihen kun tulee takaa normaalisti ajava auto, niin joutuu menemään kaikista kerralla ohi kun ei jaksa seurata sitä seilaavaa nopeutta ja jarruvalojen vilkettä. On kyllä huonoa ajamista tuollainen, mutta eihän ne itse sitä ymmärrä kun ajo on sitä normaalia itseä ja muiden samanlainen käytös myös tuntuu normaalilta ja "turvalliselta" ajamiselta.
 
Kyllä mä sanoisin, että jos pienistäkin nopeusvaihteluista jarruvalo vilkkuu oli väli mikä tahansa, niin ratissa on aika urpo. Ärsyttävin jonon eka -tyyppi on se, joka ajaa 110 km/h alamäkeen ja hyytyy 80 km/h vauhtiin ylämäissä. Lämmittää kovasti mieltä varsinkin mäkisessä ylös-alas-ylös-alas maastossa. Noista on toki helppo päästä ohi, jos ylämäki on tarpeeksi pitkä ettei ohitusta ole kielletty.

Ja jottei totuus unohtuisi, niin jos jonon ensimmäinen ei ole rekka, niin silloin se perimmäinen syy ongelmaan on siinä jonon ekassa, joka ei osaa hahmottaa tien poskessa olevien kylttien lukuja ja ei myöskään osaa pitää nopeuttaan tasaisena. Järkevällä tasaisella vauhdilla liikkuvassa jonossa ne välitkin yleensä pysyy paremmin kunnossa. Omaa vauhtiaan toki saa ajaa, mutta sit olisi kohteliasta välillä pistää seis vaikka bussipysäkille ja päästää letka ohi - Näinhän karavaanareita aikanaan neuvottiin, kun autot keskimäärin olivat niin paskoja, että ylämäissä ei potku riittänyt vaunun vetämiseen normi nopeudella.
 
Kyllä mä sanoisin, että jos pienistäkin nopeusvaihteluista jarruvalo vilkkuu oli väli mikä tahansa, niin ratissa on aika urpo. Ärsyttävin jonon eka -tyyppi on se, joka ajaa 110 km/h alamäkeen ja hyytyy 80 km/h vauhtiin ylämäissä. Lämmittää kovasti mieltä varsinkin mäkisessä ylös-alas-ylös-alas maastossa. Noista on toki helppo päästä ohi, jos ylämäki on tarpeeksi pitkä ettei ohitusta ole kielletty.

Omassa 20v vanhassa romussa vakionopeudensäädin tekee juuri tuota. Sen verran laiska kuski olen että säädän sen kerran vähän yli nopeusrajoituksen ja sitten annan olla. Jos hyytyy mäkeen niin sitten hyytyy.
 
Tää ei ole auto, mutta nuo uudet mobiilimaksettavat sähköpotkulaudat. Vuokraajat jättävät niitä ihan mihin sattuu jopa talojen pihoihin.
Mitenkähän mahtaa olla, jos joku tuo tuollaisen pihaan saako tontin omistaja jostaa sen esim. 30m korkean kuusen latvustoon pois silmistä, niissähän on ilmeisesti GPS-paikannin, joten vuokrayhtiö kyllä ne löytänee?
 
Ja jottei totuus unohtuisi, niin jos jonon ensimmäinen ei ole rekka, niin silloin se perimmäinen syy ongelmaan on siinä jonon ekassa, joka ei osaa hahmottaa tien poskessa olevien kylttien lukuja ja ei myöskään osaa pitää nopeuttaan tasaisena. Järkevällä tasaisella vauhdilla liikkuvassa jonossa ne välitkin yleensä pysyy paremmin kunnossa.
Vaikka se ensimmäinen ajaisi suht tasaisesti, ja nopeuden muutokset tilanteen mukaan, niin riippuen jonon muista kuskeista niin se jojoilu voi olla hyvinkin suurta jo parin auton päässä, vaikka se ensimmäinen ajaisi ihan asiallisesti. Ei se jojoilu mitenkään ensimmäisen syy automaattisesti ole, vaan ... Jos turvavälit uupuu, niin siitäkään ei kai kannata syytää ensimmäistä.

On heitäkin keulilla joilla se nopuden säätely on vaikeaa, välillä mennään ylinopeutta, välillä hitaammin, mutta eikö siitä seuraa lähinnä se että turvaväli pienenee hitaammilla hetkillä ja jälleen kasvaa nopeammilla hetkillä.

Mitenkähän mahtaa olla, jos joku tuo tuollaisen pihaan saako tontin omistaja jostaa sen esim. 30m korkean kuusen latvustoon pois silmistä, niissähän on ilmeisesti GPS-paikannin, joten vuokrayhtiö kyllä ne löytänee?
Siis sinulla joku OK talo jonka tontin omistat ja joku tuonut sinne tuollaisen potkulaudan.
Käsittääkseni et saa hilata puun latvaan, vaikka siinä GPS.

Jos joku taloyhtiö kunnan vuokratontilla, niin ei se kuntakaan niitä saa tulla puuhun nosteleen.
 
Viimeksi muokattu:
Tää ei ole auto, mutta nuo uudet mobiilimaksettavat sähköpotkulaudat. Vuokraajat jättävät niitä ihan mihin sattuu jopa talojen pihoihin.
Mitenkähän mahtaa olla, jos joku tuo tuollaisen pihaan saako tontin omistaja jostaa sen esim. 30m korkean kuusen latvustoon pois silmistä, niissähän on ilmeisesti GPS-paikannin, joten vuokrayhtiö kyllä ne löytänee?
Laitat tonttisi rajalle "pysäköinti kielletty"-kyltin ja muistat potkulautaa mielivaltaisella pysäköintivirhemaksulla
 
Vaikka se ensimmäinen ajaisi suht tasaisesti, ja nopeuden muutokset tilanteen mukaan, niin riippuen jonon muista kuskeista niin se jojoilu voi olla hyvinkin suurta jo parin auton päässä, vaikka se ensimmäinen ajaisi ihan asiallisesti. Ei se jojoilu mitenkään ensimmäisen syy automaattisesti ole, vaan ... Jos turvavälit uupuu, niin siitäkään ei kai kannata syytää ensimmäistä.

On heitäkin keulilla joilla se nopuden säätely on vaikeaa, välillä mennään ylinopeutta, välillä hitaammin, mutta eikö siitä seuraa lähinnä se että turvaväli pienenee hitaammilla hetkillä ja jälleen kasvaa nopeammilla hetkillä.
No kun tässä puhuttiin possujonosta maantiellä, niin ei siellä pitäisi olla mitään jatkuvaa "tilanteen mukaan" variaatiota nopeudessa, jos jonon eka ei ole törppö. Toki siinä olet oikeassa, että voi siellä joskus olla taaempana myös joku kiimainen teinibemari kiihdyttelemässä joka väliin ohitusyritystä. Oman kokemuksen mukaan se yleensä vaan vaatii jonkun asennevamman, jos ehjällä autolla päätyy (keskustelun kohteena olleen useamman auton) jonon ekaksi ylipäätään normaaleissa ruuhkautumattomissa ajo-olosuhteissa.
 
Siis sinulla joku OK talo jonka tontin omistat ja joku tuonut sinne tuollaisen potkulaudan.
Käsittääkseni et saa hilata puun latvaan, vaikka siinä GPS.

Jos joku taloyhtiö kunnan vuokratontilla, niin ei se kuntakaan niitä saa tulla puuhun nosteleen.
Toi on mielenkiintoinen asia, pitääkö minun siis kärsiä, että se (tässä tapauksessa jopa ne) on tontillani jos saan niihin koskea mihin saan ne siirtää... No oikeasti se on selvää, että siirrän ne oli lupaa tai ei.
- Autoilijoille noi ovat ikävä uudistus varsinkin huonosti valaistuilla pihakaduilla niitä ei välttämättä huomaa ja joskus niiden päälle voi ajaa ihan vahingossakin.

Laudoista en tässä niin ole huolissani, mutta käyhälle kallis ja kaunis auto voi siinä samalla vahingoittua.
Lautayhtiö tekee bisnestä ja sivulliset joutuvat heille ilmaista työtä tekemään, ei hyvä.
 
Toi on mielenkiintoinen asia, pitääkö minun siis kärsiä, että se (tässä tapauksessa jopa ne) on tontillani jos saan niihin koskea mihin saan ne siirtää... No oikeasti se on selvää, että siirrän ne oli lupaa tai ei.
- Autoilijoille noi ovat ikävä uudistus varsinkin huonosti valaistuilla pihakaduilla niitä ei välttämättä huomaa ja joskus niiden päälle voi ajaa ihan vahingossakin.

Laudoista en tässä niin ole huolissani, mutta käyhälle kallis ja kaunis auto voi siinä samalla vahingoittua.
Lautayhtiö tekee bisnestä ja sivulliset joutuvat heille ilmaista työtä tekemään, ei hyvä.
Mukavimpia ovat pyöräteille kaatuneet/kaadetut. Etenkin sopivasti mutkan takana tms. Onneksi varoo noissa muutenkin mutta on noissa myös kerran pari joutunut jarruttelemaan kun vastaan tulee joku ja välistä ei mahdu kaksi samaan aikaan.
 
Toi on mielenkiintoinen asia, pitääkö minun siis kärsiä, että se (tässä tapauksessa jopa ne) on tontillani jos saan niihin koskea mihin saan ne siirtää... No oikeasti se on selvää, että siirrän ne oli lupaa tai ei.

En nyt tiedä millainen tontti sinulla on. Miksi nimenomaan muut sinne tuo noita. Joku tekee kiusaa sinulle ?



Mutta jos joku tontillesi raijaa rojua ja etä tekijää saa kiinni, niin pahimillaan iso harmi sinulle. Nuo liki harmittomia verrattuna joidenkin jätteiden tuomiseen.

Jos tiellä, niin siirrä toki sivuun mielummin sellaiseen paikkaan mihin kuuluukin. Jos kuvittelisin itse tuollaiseen tilanteeseen ja ongelma jatkuu, eikä valvonta kuvista löytisi kiusankappeltta, niin harkitsisin lukitsemista, lokiikka se että keräiliä reagoisi ongelmaan.

Jos tonttisi on sellaisella paikalla ettei noidan jättäjät edes tiedosto mitään ongelmaa, niin voisiko ongelman tuoda esille.

Tietenkin jos ole joku vuokrataloisäntä ja kyse talon omasta väestä/vieraista, no silloin et olisi puuhun hilaamassa lautoja. :-)
 
No kun tässä puhuttiin possujonosta maantiellä, niin ei siellä pitäisi olla mitään jatkuvaa "tilanteen mukaan" variaatiota nopeudessa, jos jonon eka ei ole törppö. Toki siinä olet oikeassa, että voi siellä joskus olla taaempana myös joku kiimainen teinibemari kiihdyttelemässä joka väliin ohitusyritystä. Oman kokemuksen mukaan se yleensä vaan vaatii jonkun asennevamman, jos ehjällä autolla päätyy (keskustelun kohteena olleen useamman auton) jonon ekaksi ylipäätään normaaleissa ruuhkautumattomissa ajo-olosuhteissa.

Possujuna, tuo mieleen alimittaisilla turvaväleillä ajelun, josta seuraan se pumppaava jojoliike.

Jos sellaisen saavuttaessa ei itse osallistu pumppaamisen korostamiseen, vaan sovittaa nopeus tilanteeseen, niin 2-kaistaisillakaan valtateilläkään ei kauheasti lisää vaivaa (ja ehkä perässä tuleva ei jojaile yhtäpaljon) . niissä yksinäänkin ajelessa nopeuden vaihteli tarveta.


Miksi ei voi noin tehdä, selitykset monella samat kuin turvaväleissä yleensä, joku tulee väliin, mutta kannattaa kokeilla jos kantti kestää.
 
Viimeksi eilen tuli vastaan sähköpotkulauta mikä oli kaatunut niin että stonga oli osittain ajoradalla. Onneksi paikassa missä ei haittaa ketään tai kukaan ei normi oloissa aja yli aka en ruvennyt risteysalueella pysähtelemään ja nostelemaan pois.
 
En nyt tiedä millainen tontti sinulla on. Miksi nimenomaan muut sinne tuo noita. Joku tekee kiusaa sinulle ?



Mutta jos joku tontillesi raijaa rojua ja etä tekijää saa kiinni, niin pahimillaan iso harmi sinulle. Nuo liki harmittomia verrattuna joidenkin jätteiden tuomiseen.

Jos tiellä, niin siirrä toki sivuun mielummin sellaiseen paikkaan mihin kuuluukin. Jos kuvittelisin itse tuollaiseen tilanteeseen ja ongelma jatkuu, eikä valvonta kuvista löytisi kiusankappeltta, niin harkitsisin lukitsemista, lokiikka se että keräiliä reagoisi ongelmaan.

Jos tonttisi on sellaisella paikalla ettei noidan jättäjät edes tiedosto mitään ongelmaa, niin voisiko ongelman tuoda esille.

Tietenkin jos ole joku vuokrataloisäntä ja kyse talon omasta väestä/vieraista, no silloin et olisi puuhun hilaamassa lautoja. :)
Liekkö lapset jättäneet, noin periaatteesta en pidä siitä, että teen lautavuokrayhtiölle ilmaista työtä. Toi sun lukitseminen voisi toimia eikös se ole vastaavaa kuin vetää se kuusen latvaan :) , tosin siitäkin tulee kustannuksia itselle (eli jälleen teen ilmaista työtä epäsuorasti). Tuli mielen voinko laittaa laskun lautayhtiööle tekemästäni työstä?

Laittas lautayhtiön omistajan miettimään uusia toimintatapoja ja ohjeistamaan asiakkaitaan mihin pyörät jätetään ja tarvittaessa sanktioin, toki sanktioiden laitossa on ongelmansa.
 
Liekkö lapset jättäneet, noin periaatteesta en pidä siitä, että teen lautavuokrayhtiölle ilmaista työtä.
Tonttisi jonkin koulunvieressä ? vai omat kotona-asuvat lapset ?

Lautavuokrayhtiö ei siis niitä ole pihaasi rahadannut. vaan "lapset". Vinkkaa lapsille asiasta.


Lautayhtiöillä on menetelmät millä laskuttaa kielletylle alueella jätöistä.

Mutta en nyt tiedä millainen se puinen tonttisi on.
 
Tonttisi jonkin koulunvieressä ? vai omat kotona-asuvat lapset ?

Lautavuokrayhtiö ei siis niitä ole pihaasi rahadannut. vaan "lapset". Vinkkaa lapsille asiasta.


Lautayhtiöillä on menetelmät millä laskuttaa kielletylle alueella jätöistä.

Mutta en nyt tiedä millainen se puinen tonttisi on.
Lautayhtiö laskuttaa " kielletylle alueella jätöistä" => saanko minä korvausta kun joudun tekemään sen siirtotyön päästäkseni pihaan ja kotiini? Ei nyt vielä mikään iso asia, enkä viitsi kameraa tuon takia laittaa (taas kuluja minulle), jotta edes näkisin laudat vuokranneet ja jättäneet vieraat henkilöt. Yleensä noiden lautojen holtiton jättö minne tahansa alkaa jo olla isompikin ongelma myös autoilijoille.
 
On se hyvä jos on tapana olla se, joka on aina nopein, eli gepsin mukaan suurinta sallittua +10 km/h ainakin tässä etelässä. Sillon voit vetää vasenta kaistaa surutta koko matkan ja vaihtaa sinne hyvissä ajoin ilman, että tulisit jonkun eteen tukkimaan tietä. Omassa Volvossa tuo etäisyys on pienimmilläänkin niin iso että vaikuttaa aika törkeältä jos vaihtaa sen mukaisesti jonkun nopeamman eteen vasemmalle kaistalle.

Onko nämä muuttuneet Volvoissa? Käytin tuota lainassaolleessa V60 v. 2016 Volvossa muutama vuotta sitten ja ei sitä voinut pitää päällä, koska kauimmainen asetus ajaa liian lähellä. Tuo etäisyys oli aivan mainio ohitukseenlähtöön.
 
Tulin rampilta kahden auton väliin (~30m), taaempi välkytteli valoja. Iltapäivällä valitettavasti on muitakin liikenteessä.
 
Onko nämä muuttuneet Volvoissa? Käytin tuota lainassaolleessa V60 v. 2016 Volvossa muutama vuotta sitten ja ei sitä voinut pitää päällä, koska kauimmainen asetus ajaa liian lähellä. Tuo etäisyys oli aivan mainio ohitukseenlähtöön.
Mulla oli tuollainen V60 aktiivivakkarilla ja mielestäni se ajoi lähimmällä asetuksellakin liian kaukana. Ei tule sitä efektiä että "ajas nyt vittuun siitä edestä junnaamasta" kun ohituskaistalla lähestyt jotakuta. Aina joutui kaasulla avittamaan että pääsi puskuriin kiinni. Muuten nuo ohituskaistan jumittajat ajelevat siinä vaikka koko HKI-TRE välin.
 
Voi vittu sentään, että oli rasittava reissu Vantaa-Jyväskylä Lahden ohi E75:aa.

Ihmisten liikennekäyttäytyminen ohituskaistoilla on kyllä ihan mahdotonta. Satasen rajoituksella körötellään pahimmillaan alta kahdeksankympin, mutta ohituskaistan auetessa nousee nopeus helposti +20 yli rajoitusten.
 
Voi vittu sentään, että oli rasittava reissu Vantaa-Jyväskylä Lahden ohi E75:aa.

Ihmisten liikennekäyttäytyminen ohituskaistoilla on kyllä ihan mahdotonta. Satasen rajoituksella körötellään pahimmillaan alta kahdeksankympin, mutta ohituskaistan auetessa nousee nopeus helposti +20 yli rajoitusten.
Siksi tehoa käyttöön ja runttaa rinnalle ja ohi ennen kuin yleensä varsin pienet peruskipot kiihtyvät tuohon tai kuski ehtii aloittaa kiihdytyksensä. Ainoa mitä pitää katsoa on ettei oma nopeus karkaa liikoja
 
Noissahan pitää huomioida se, että ne autot eivät saavu sinne kaksikaistaiselle osuudelle yhtäaikaa, vaan jos edellä menevä on ehtinyt aloittaa kiihdyttämisen 80 --> 100 km/h vaikkapa 4s aiemmin niin etäisyys ehtii venyä aika reiluksi ilman sakkonopeuksiakin. Kun sen toistaa letkan jokaisen auton kohdalla niin useamman auton ohitus viekin jo päiväsakoille. Kirsikkana kakussa ovat ne hartolan seudun ohituskaistojen päihin 80 alueelle sijoitetut nopeuskamerat joihin joutuu jarruttamaan vaikkei ylinopeutta ajaisikaan.
 
Ei ärsyttänyt, ainakaan sitten lopuksi. Joku tuli ajelemaan varsin lähelle takapuskuriani, joten väläytin takasumuvaloa. Normaalin valoshown, vielä lähemmäs hivuttautumisen tai muun mielenosoituksen sijaan takana ollut nostikin kättään virheen merkiksi ja jätti turvavälin. Hämmentävää liikennekäyttäytymistä. Aivan tuli lämmin ja pörröinen olo tuollaisesta.
 
Siksi tehoa käyttöön ja runttaa rinnalle ja ohi ennen kuin yleensä varsin pienet peruskipot kiihtyvät tuohon tai kuski ehtii aloittaa kiihdytyksensä. Ainoa mitä pitää katsoa on ettei oma nopeus karkaa liikoja

Ilman roimaa ylinopeutta ei ohi noissa pääse ja kortti lähtee jos on lähteäkseen. Kameroita eivät sentään ole vielä keksineet laittaa keskelle ohituskaista osuutta...
 
Tällä viikolla meinasi jäädä peruskouluikäinen nuori polkupyörällä autoni alle. Tuli varmaan kahtakymppiä kohti suoralla tieosuudella ollutta suojatietä ja ilmeisesti oletti pääsevänsä ensin. En päästänyt, joten nuori pääsi harjoittelemaan jarrujen käyttöä välttääkseen alle ajon. Sen siitä saa, kun osaamattomat kanssa-autoilijat päästelevät pyöräilijöitä yli miten sattuu, jolloin nuorille ja ihan aikuisillekin syntyy täysin väärä käsitys suojatiesäännöistä. Näitä kohteliaita idiootteja näkee monta kertaa viikossa. Itse päästän aina ja poikkeuksetta jalankulkijat esteettä yli, mutta pyörät vain kun lain mukaan kuuluu.
 
Ilman roimaa ylinopeutta ei ohi noissa pääse ja kortti lähtee jos on lähteäkseen. Kameroita eivät sentään ole vielä keksineet laittaa keskelle ohituskaista osuutta...
Sehän se onkin se vittumainen. Siksi yritän tosiaan hinata itseni hyvissä ajoin asemiin oikea vaihde sisällä ja samantien kun kaista aukeaa runtata rinnalle niin useinmiten ehtii edelle ennen kuin painetaan päiväsakoille. Kaikista vittumaisimpia ovat nuo joilla on vähääkään tehokkaampi/tietyn merkkinen auto ja kun he huomaavat että joku on tulossa ohi, yhtäkkiä ottaa egon päälle ja runtataan sitten se kaasu pohjaan ettei varmasti pääse toinen ohi joten ainoat vaihtoehdot päästä ohi on vetää nopeudet todella rajusti ylinnopeuden puolelle (vauhtia tulee mittariin yhtään tehokkaammassa kipossa oikeasti todella nopeasti) tai jättäytyä perään ja kirota sankaria taas seuraavan ohituskaistan alkuun tai ohituspaikan löytymiseen asti.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä viikolla meinasi jäädä peruskouluikäinen nuori polkupyörällä autoni alle. Tuli varmaan kahtakymppiä kohti suoralla tieosuudella ollutta suojatietä ja ilmeisesti oletti pääsevänsä ensin. En päästänyt, joten nuori pääsi harjoittelemaan jarrujen käyttöä välttääkseen alle ajon. Sen siitä saa, kun osaamattomat kanssa-autoilijat päästelevät pyöräilijöitä yli miten sattuu, jolloin nuorille ja ihan aikuisillekin syntyy täysin väärä käsitys suojatiesäännöistä. Näitä kohteliaita idiootteja näkee monta kertaa viikossa. Itse päästän aina ja poikkeuksetta jalankulkijat esteettä yli, mutta pyörät vain kun lain mukaan kuuluu.
Pari työmatka pyöräilijää myös yritti viime viikolla vakio paikoissa rynniä suojatiellä eteen, mutta kun LandCruiserin karjarauta vain läheni niin mieli muuttui.

Pitkältä katsovat ja varmasti näkevät että auto tulee niin silti yrittää tulla, eihän tuollainen tapaus usko/ymmärrä vasta kun alle jää että mitä tuli tehtyä.
 
Ei herättänyt tuolla toisessa ketjussa oikein keskustelua, niin laitetaan tännekin.

Tiivistettynä: Yli puolet autoilijoista perseilee ja ajaa vaarallisesti kaupunkialueilla.

Ei ihme että vähän ärsyttää tuolla liikenteessä. :(

Uusimman TM:n testi suojatiesääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattamisesta oli kyllä aika karmivaa luettavaa. Käytännössä jokaisessa testissä yli puolet autoilijoista rikkoi tieliikennelakia ja osa vielä todella törkeästi.


Koko artikkelia en voi tänne laittaa, mutta yksi pätkä mahtunee vielä sitaattioikeuden sisään:

12_-_16_2021_näköislehti_-_Näköislehti_-_2021-09-10_09.21.39.png
 
Eilen sitten Jyväskylä-Vantaa. Lähtö Jyväskylästä klo 18:30 mukavassa vesisateessa.

Illan pimetessä E75:lla aina mukavaa kun tulee pimeydessä perä edellä vastaan autoja, joissa ainoastaan edessä valot päällä. Mukavasti herättää, kun vakkari päällä ajaa 108 km/h ja yhtäkkiä onkin auto edessä. Ohituskaistaperseilyä ei sentään yhtä paljoa ollut kuin menomatkalla.
 
Ei herättänyt tuolla toisessa ketjussa oikein keskustelua, niin laitetaan tännekin.

Tiivistettynä: Yli puolet autoilijoista perseilee ja ajaa vaarallisesti kaupunkialueilla.

Ei ihme että vähän ärsyttää tuolla liikenteessä. :(
Tuossa yksi mielenkiintoinen juttu tuossa on se että kaupunkikohtaisia eroja on todella paljon. Tuo suojatie juttu täsmää myös Helsinkiin/PK-seutuun ja siskokin aikanaan lensi konepellille ja siitä asfalttiin kun toinen pysähtyi ja toinen ei. Joensuu esim tuntui silti paljon rajummalta vs Helsinki. Samaa sanoi siellä kasvanut mutsi. Tuntuu myös että Helsingissä suurempi osa noudatti edes karkeasti rajoituksia aka ylinopeudet olivat pienempiä vs esim Lahden tulokset. Tässäkin toki alueellisia eroja. Täällä ajetaan ylinopeutta mutta se on pääasiassa max 10kmh yli taajamissa. Toki tuo 30kmh rajoitus tuntuu olevan monelle punainen vaate ja itse sen 35kmh ajellen kerää kyllä hyvän jonon taakseen.
 
Ei herättänyt tuolla toisessa ketjussa oikein keskustelua, niin laitetaan tännekin.

Tiivistettynä: Yli puolet autoilijoista perseilee ja ajaa vaarallisesti kaupunkialueilla.

Ei ihme että vähän ärsyttää tuolla liikenteessä. :(

Joku Twitterin käyttäjä voisi kysäistä Dennis Pastersteinilta, miksi hengenvaarallista liikennekäyttäytymistä ei saada valvonnalla kuntoon mutta aina on rahaa asentaa lisää nopeuskameroita :)
 
Verta nenästä tossakin silti kerjää tiesuunnittelija, lahdessakin on pari suojatietä keskustan tuntumassa missä suojatie menee 3 samaan suuntaan menevän kaistan yli. Laki on laki joo ja pysähtyneen viereen pysätään mutta tommosilla ratkaisuilla oikein haetaan niitä vaaratilanteita.
 
Täällä ajetaan ylinopeutta mutta se on pääasiassa max 10kmh yli taajamissa. Toki tuo 30kmh rajoitus tuntuu olevan monelle punainen vaate ja itse sen 35kmh ajellen kerää kyllä hyvän jonon taakseen.
Näihin pitäisi puuttua. 25-33% rajoituksen ylityksestä pitäisi lätkäistä jo ihan reippaasti päiväsakkoja. Siinä missä 30km/h nopeudessä äkillisen esteen tullessa eteen ehtii hyvin pysähtyä, niin 40km/h nopeudella osuu ja kovaa.
 
Näihin pitäisi puuttua. 25-33% rajoituksen ylityksestä pitäisi lätkäistä jo ihan reippaasti päiväsakkoja. Siinä missä 30km/h nopeudessä äkillisen esteen tullessa eteen ehtii hyvin pysähtyä, niin 40km/h nopeudella osuu ja kovaa.

Juuri näin, ja jos sattuu jarruttamisesta huolimatta osumaan, niin kävelijälle/pyöräilijälle sillä jäljelle jäävällä nopeudella on ihan valtava merkitys. Kolmessakympissä selvinnee mustelmilla tai murtumilla, neljässäkympissä voi käydä jo pahasti ja viidessäkympissä hengenlähtö on jo melkein varmaa.

1631518081687.png


TM:n artikkelista toinen lainaus:

Suoritimme nopeusvalvontaa Tammistontiellä päiväkodin portin pielessä. Päiväkoti on mutkan ulkokurvissa ja kohta on liikenteellisesti haastava, joten nopeusrajoitus 30 km/h on paikalla ihan aiheesta. Mittaushetkellä kapea katu vilisi autoja, kun vanhemmat nostivat lapsia turvaistuimista ja taluttivat päiväkotiin. Yksi ensimmäisistä autoista ylitti hidasteen iskunvaimentimet paukkuen ja alusta kirskuen. 64 km/h 30:n alueella on tyrmistyttävä suoritus. Positiivisena sen sijaan pidimme, että kaksi kuorma-autoa ohitti mittauspisteen nopeudella 21 km/h ja yksi paikallisliikenteen linja-auto ajoi 22 km/h. Hienoa!

Seuraava mittauspiste oli päiväkodin läheisyydessä Kutomonkadulla, missä nopeusrajoitus on 40 km/h. Ylinopeutta ajoi 12 autoilijaa 15:sta. Kovin mitattu nopeus oli 72 km/h!

Kokonaissaldo ylinopeutta ajaneista Turussa: 10/15 (30km) ja 12/15 (40km).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Exe
Ei herättänyt tuolla toisessa ketjussa oikein keskustelua, niin laitetaan tännekin.

Tiivistettynä: Yli puolet autoilijoista perseilee ja ajaa vaarallisesti kaupunkialueilla.

Ei ihme että vähän ärsyttää tuolla liikenteessä. :(

ja mitä tekee poliisi, kylvää maantiet täyteen kameroita :facepalm:

Kortti hyllylle jos ei pysähdy suojatien eteen kun toinen auto on seis tai sama jos ajaa punasia päin niin alkaa porukka oppimaan.
 
Näihin pitäisi puuttua. 25-33% rajoituksen ylityksestä pitäisi lätkäistä jo ihan reippaasti päiväsakkoja. Siinä missä 30km/h nopeudessä äkillisen esteen tullessa eteen ehtii hyvin pysähtyä, niin 40km/h nopeudella osuu ja kovaa.
Monessa paikkaa on 50km/h yleisrajoitus tai 40km/h aluerajoitus, jolloin korkeintasallittua tasaisesti ajaminen on jo vähän liikaa riskipaikoissa.

Paikanpäällä tapahtuvassa valvonnassa tehokkaana pitäisi matalaa puuttumiskynnystä, se tehoa ja jos vielä vähän valistettaisiin, niin kiireistä se oman mokan takia menetetty aika tuntuu.

Automaattinen valvonta taitaa vaatia nuo päiväsakot että saadaan aseamalle kuunteleen valistusta. Mutta paikallisesti alentavat keskinopeuksia, eli tehokkaampia kuin liikennemerkit.
 
Verta nenästä tossakin silti kerjää tiesuunnittelija, lahdessakin on pari suojatietä keskustan tuntumassa missä suojatie menee 3 samaan suuntaan menevän kaistan yli. Laki on laki joo ja pysähtyneen viereen pysätään mutta tommosilla ratkaisuilla oikein haetaan niitä vaaratilanteita.
Jännä että tallinnassa pääsee turvallisesti yli tuollaisestakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom