Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, siitä oikealta kaistalta on helppo tuikata vasemmanpuoleisen kaistan väliin, että pääsee seuraavasta vasurille, kun just risteyksen jälkeen siihen levenee 2 kaistaa vasemmalle kääntyville eli osa autoista menee sinne uudelle kaistalle ja vasurijonoon löytyy myös aina joku nukkuja/kytkimen polttaja, joka jättää väliä - että entistä useampi ääliö jää samoihin valoihin. Nyt kun katson tuota linkkaamani näkymää, niin taisi siinä olla 5-6 autoa ennen sitä bemari jo tyhjällä kaistalla seisomassa, bemari tuli vaan jo reilusti ulos siltä tyhjältäkin kääntyvien kaistalta, joten mun piti lainata suoraan menevien kaistaa ohitukseen. Onneksi oli tilaa, kun tilanne pääsi vähän yllättämään, kun bemari oli just sellaisessa kulmassa, että ei nähnyt sitä ääliöjonoa ennen kuin se bemari veti liinat kiinni jonon jatkoksi. Käytännössä tyhjä toinen kääntyvien kaista kyllä näkyi itselle.Tuossa näkyy se määrä zombikuskeja, joita liikenteessä on. Ei osata käyttää kääntyvien kaistasta kuin puolet - ja jäädään tukkimaan suoraan menevien tila. Vain Koska seuraavan risteyksen "mukavampi ajolinja". Tätä on muuallakin nähty, paitsi ehkä Helsingin päässä osataan paremmin täyttää kääntyvien kaistat.
@Kvarkki esimerkissä on muuten helvetin hyvin tilaa kääntyä seuraavassa risteyksessä vasemmalle. Sinne kun on myös kaksi kääntyvää kaistaa, joten melkonen lobotomia pitää olla että ei käytä jo googlemaps linkin tilanteessa molempia kääntivien kaistoja. Eritoten kun vielä senkin vasemman jälkeen tie jatkuu kaksikaistaisena piiitkäään.
Olet tulkinnut väärin. Se, että osa väistää perässä roikkumalla ei todellakaan tarkoita, että niin kuuluu tehdä. Vertaa vaikka siihen, että käsket kävellessä muita painumaan helvettiin siitä tieltä kun Sinä olet tulossa. Suurin osa kyllä väistää.Vallitsevaa motarikulttuuria taas kuitenkin tulkitsen niin, että jos ollaan tyytyväisinä vasemman kaistan possujunassa, niin ajetaan se tyypillinen 50% asiallisesta turvavälistä, ja jos halutaan ajaa edellä ajavaa kovempaa, niin tullaan lähemmäs jolloin edelllä olija hetkeksi väistää oikealle.
Peilistä näkee, kun joku sinne taakse ilmestyy. Siihen perään on aivan turha ajaa kiinni (otat aivan turhaa riskiä). Minulta saat sitä tilaa kyllä ,kun oma ohitukseni on tapahtunut, mutta vasta sitten. Tosin, en myöskää taakse ilmestyneiden takia kaasua nosta.Ensimmäisen kerran sain Suomessa brake checkit. Nissan Almera Tino vai oliko Qashqai lähti motarilla ohittamaan kuorma-autoa selvästi alle suurimman sallitun, saavutin tilannetta tyhmällä vakkarilla ja kun Nissan-kuskin mielestä olin liian lähellä, niin ohituksen jatkamisen sijaan jarrulle.
Ymmärrän kyllä provosoitumisen jos menosuuntaan on vain yksi kaista ja joku ilmaantuu loosteriin roikkumaan. Vallitsevaa motarikulttuuria taas kuitenkin tulkitsen niin, että jos ollaan tyytyväisinä vasemman kaistan possujunassa, niin ajetaan se tyypillinen 50% asiallisesta turvavälistä, ja jos halutaan ajaa edellä ajavaa kovempaa, niin tullaan lähemmäs jolloin edelllä olija hetkeksi väistää oikealle.
Tuo pendelöinti ja motarin jyystäminen on vaan niin perseestä että mieluummin ajaa vakkarilla ylinopeutta, niin pääsee ajamaan tasanopeutta eikä tarvitse koko ajan jarrutella ja kiihdytellä joka on kaupunkimotarilla vallitseva tila kun ihmiset eivät osaa liittyä liittymisnopeutta.
Ylivoimainen enemmistö antaa sitä tilaa niin ettei vakkariin tarvitse koskea. Tuollaisia provosoitujia ja jarruttelijoita on ehkä yksi tuhannesta.
Itse kyllä kaasutan nopeamman edestä pois jos tarve tulee, harvoin kuitenkaan tulee kun seuraan peilejä ja pystyn väistämään kaasuttamatta oikealle kaistalle joko vakionopeudella tai sitten jarruttaen ellei oikealla kaistalla ole tilaa jatkaa vakionopeudella.Minulta saat sitä tilaa kyllä ,kun oma ohitukseni on tapahtunut, mutta vasta sitten. Tosin, en myöskää taakse ilmestyneiden takia kaasua nosta.
Niissä autoissa on se kaasu ja jarrupoljin sitä varten, että vauhtia voi ja pitää säätää. Turhaan otat "pulttia" jo omaa oloasi loppumatkalle hekeinnät?
Noita valitettavasti näkee, mutta jos ohi ei pääse. Tekee varulta itselleen mielimusasta USB-tikun ja kuuntelee siinä körötellessään hyvää musaa ja nattii elämästään. On paljon parempi fiilis perilläkin.Kaikista vammaisin on eräs aamuliikenteestä tuttu Prius-kuski joka koko matkan roikkuu vasemmalla kaistalla tasan suurinta sallittua eikä koskaan käy oikealla, perässään kilometrin jono työmatkalaisia jotka haluaisivat ajaa ylinopeutta. Tokikaan sääntöjen näkökulmasta hän ei tee mitään väärää.
No lisää siihen esim Teslat ja muut joissa on tuo automaattinen kaistalla-ajo. Ainakaan Teslan systeemi ei taajamanopeuksissa anna asettaa ylinopeutta ja kytkeä järjestelmää päälle. Onkohan 50 vai 60kmh kun antaa kytkeä tuon päälle niin että cruisen nopeus säilyy eikä putoa tasan rajoitukseen (oikeaa nopeutta, ei mittariheittoa). Omalla tavallaan esim Kehällä tuo vähentäisi pumppausta nopeuksissa, mutta jengillä on aina niin kiire että pakko paahtaa kameroiden välillä ohi lisäten nopeuden heittelyä kun joutuu aina vaihtamaan kaistaa oikealle että nämä etuoikeutetut ja kiireessä olevat pääsevät ohi ja taas hetken päästä vaihtamaan vasemmalle kun eteen tulee joku 60kmh paahtava sankari. Itseä ei siis kiinnosta muistella missä kamerat ovat ja kiihdyttää jarruttaa kiihdyttää jarruttaa vaan vetää cruisella tasanopeutta Kehä läpi.Tuo prius on kyllä just niitä joista olen aiemminkin todennut, että täsmälleen sääntöjen mukaan ajamalla voi silti olla aamujonon suurin kokovartalokyrpä. Todennäköisesti vajakki vielä kuvittelee olevansa oikein mallikelpoinen ajaja.
Tämä. Kelaa tuo Kehällä kun kameroita jatkuvasti ja jengi vaan paniikissa jarruttelee niihin. Kun kamerat tuli kehälle, se pari ekaa viikkoa oli ihanaa aikaa ajaa. Jengi ei uskaltanut riskeerata koska eivät muistaneet kameroiden paikkoja ja liikenne meni helvetin sujuvasti.Toi kameroihin jarruttelu on kanssa ihan mahdotonta. Vittukun pitää himmata 20kmh alle rajotuksen jokaisen tolpan kohdalla.
Parhaissa tapauksissa 100kmh alueella ajelen perässä sen 105kmh ja edelläoleva jarruttaa tolpan kohdalla 80kmh niin suoraan vasemmalta vaan ohi jarruttelematta.
Toi kameroihin jarruttelu on kanssa ihan mahdotonta. Vittukun pitää himmata 20kmh alle rajotuksen jokaisen tolpan kohdalla.
Parhaissa tapauksissa 100kmh alueella ajelen perässä sen 105kmh ja edelläoleva jarruttaa tolpan kohdalla 80kmh niin suoraan vasemmalta vaan ohi jarruttelematta.
1. ihmiset jotka ei osaa/uskalla ajaa motarin kiihdytysrampissa
Ihan koko ajan joutuu täysin tarpeettomiin vaaratilanteisiin sen takia, että joku saatanan tollo yrittää liittyä motarilla 120 km/h liikkuvaan liikennevirtaan ajamalla 60 km/h. Erityisen perseestä tämä on silloin kun on itse kyseisen tollon takana. Jos auto ei tuon enempää kiihdy, se pitäisi poistaa liikennekäytöstä yleisvaarallisena ja jos kuski ei uskalla painaa kaasua, pitäisi tämä poistaa liikenteestä yleisvaarallisena. Yleensä nämä kuskit jakautuu kolmeen ryhmään: naiset, vanhukset ja etniset. Kuorma-autot sun muut on tietty asia erikseen.
Tänään juuri katselin kun oikealla kaistalla possujunan ensimmäinen jarruttaa juuri ennen kameraa lopputuloksena se että jonon viimeinen hattara meinasi tulla mun eteen vasemmalle kaistalle, mutta kunnes tajusi tilanteen ajoi sen edellä olevan perään
Ihmiset ajamassa satasen alueella vesisateessa pimeällä 20m turvaväleillä ja yksi tekemässä vielä äkkijarrutuksia
Jos ei muuten herännyt niin toi herätti ainakin
Herranjumala tämä juuri
Ja parasta on se, että edessä oleva auto ei kiihdytä laisinkaan ja perseessä roikkuu joku turbovolvo joka ajattelee sinusta, että vittu menis jo edestä johonkin. Sit ku päästään kiihdytyskaistalta siihen pisteeseen, että voi liittyä moottoritielle niin edellä oleva pikkuhiljaa alkaa miettiä, että josko tässä lähtis kääntämään vasemmalle kohta ja samaan aikaan sun takaa tää volvokuski on jo tullut pikkasen nurtsin yli ja menossa jo kovaa vauhtia motarin vasemmalle kaistalle ikäänkuin ilmaisten mieltään, että menkää nyt helvettiin siitä. Ja ite löydät itsesi semmosesta kivasta pikku motista
Tampereen eteläpuolella oli kerran vähän vastaava tilanne. Liikennettä oli aika vähän. Näin kun auto lähestyi hyvin hitaasti takaa. Hyvissä ajoin hän vaihtoi vasemmalle kaistalle ohittaakseen minut. Hetken kuluttua saavutin minua hitaamman auton. Minua ohittava oli vielä kaukana ja liikkui hädin tuskin nopeammin kuin minä. Siispä ohitin edelläni ajavan ja palasin oikealle kaistalle. Kohta sama tilanne vielä toistui. Sen jälkeen edessäni ei ollut hitaampia ja ohittajakin pääsi hitaasti ohitseni ja palasi oikealle kaistalle. Ajoin koko ajan nopeudensäätimellä. Koko ohitus kesti kilometritolkulla, ja ei sitä joka kerta tee ohituksia, kun on itse ohitettavanaTaas ollaan vaikkapa Lahden motarilla oikealla kaistalla, vakkarissa 123 km/h. Mäntsälän kohdalla huomaat, että vasemmalla kaistalla kaukana horisontissa siintää auto joka syöksyy eteenpäin n. 1-2 km/h nopeammin kuin sinä. Lahden kohdalla hän on rinnallasi ja heti Heinolan kohdalla jo mennyt ohi. Tai siis näin tilanne menisi liikenteessä ei olisi muita, oikeastihan tällaiset Teuvot roikkuvat siinä takavasemman kuolleessa kulmassa niin pitkään, että itselläsi tulee oikealla kaistalla eteen joku hitaammin ajava, josta et pääse Teuvon blokkauksen takia suoraan ohi, vaan joudut jarruttamaan reilusti ja siirtymään vasemmalle kaistalle Teuvon taakse verkkaiseen ohitukseen.
Tuossa taas sitten se vittumainen ettei monikaan tajua mitä yrität tehdä ja jos takana on yksikin auto ja himmaat rampin alussa tulee tööttiä tai pitkät, jos taas ajat pidemmälle tietäen että oma auto kiihtyy tarpeeksi nopeasti niin takana tulevan ei välttämättä enää ehdikkään samassa matkassa täyteen vauhtiin. Tuo oli jo viritellyn Fiesta ST:n kanssa "ongelma" ja nyt Teslan kanssa tuntuu olevan vielä isompi punainen vaate jättää väliä edellä ajavaan. Monesti tuloksena että ensin pitkät vaikka himmaisin kiihdytystä varsin vähän, sen jälkeen kun polkaisen auton vauhtiin niin takana tuleva tulkitsee että jaa haluaa vissiin Teslakuski näyttää miten auto kulkee... no minäpä näytän miten oma auto kulkee ja tuloksena että liityn motarille hieman yli rajoituksen jotta voin himmata sopivaan väliin ja takana tuleva saa lopulta kiinni ja paahtaa täyttä häkää reilulla ylinopeudella ohi.Tästä tilanteesta en itsekään välitä, sen takia jättäydyn sen verran kauas että pääsen sitten lutku pohjassa liittymään motarille. Ei sieltä takaa silloin enää kukaan pääse hyökkäämään vierelle.
Toi johtuu siitä, että niitä tolppia ei merkata kunnolla näkyviksi sekä niiden näkyvyysalueella ei ole nopeusmerkkiä. => Jos näkee vasta viime tinkaan, tulee se paniikkijarrutus ja jos nopeuttakaan ei muista jarrutellaan kunnolla. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että niiden liikenneturvallisuuden lisäyksen hyöty on negatiivinen. Useat kuljettajat keskittyvät niiden "etsimiseen" sen sijaan, että tarkkailisivat muuta liikennettä. Pyrin jättämään kunnon turvavälin lähestyessäni tietämääni peltipoliisia. Eipä noissa paljon muuta voi.Toi kameroihin jarruttelu on kanssa ihan mahdotonta. Vittukun pitää himmata 20kmh alle rajotuksen jokaisen tolpan kohdalla.
Parhaissa tapauksissa 100kmh alueella ajelen perässä sen 105kmh ja edelläoleva jarruttaa tolpan kohdalla 80kmh niin suoraan vasemmalta vaan ohi jarruttelematta.
Jospa hän vain poltteli koneesta karstoja Eikä haitannut? muiden menoa. Tai sattui vain olemaa huono päivä.Tuossa taas sitten se vittumainen ettei monikaan tajua mitä yrität tehdä ja jos takana on yksikin auto ja himmaat rampin alussa tulee tööttiä tai pitkät, jos taas ajat pidemmälle tietäen että oma auto kiihtyy tarpeeksi nopeasti niin takana tulevan ei välttämättä enää ehdikkään samassa matkassa täyteen vauhtiin. Tuo oli jo viritellyn Fiesta ST:n kanssa "ongelma" ja nyt Teslan kanssa tuntuu olevan vielä isompi punainen vaate jättää väliä edellä ajavaan. Monesti tuloksena että ensin pitkät vaikka himmaisin kiihdytystä varsin vähän, sen jälkeen kun polkaisen auton vauhtiin niin takana tuleva tulkitsee että jaa haluaa vissiin Teslakuski näyttää miten auto kulkee... no minäpä näytän miten oma auto kulkee ja tuloksena että liityn motarille hieman yli rajoituksen jotta voin himmata sopivaan väliin ja takana tuleva saa lopulta kiinni ja paahtaa täyttä häkää reilulla ylinopeudella ohi.
Tai kuten tuossa yksi ilta Porvoon motarille liittyessä sain edellä ajaneen isokoneisen bimmerin kiinni kiihdyttäessä (kiihdytteli varsin rauhallista vauhtia mutta oli kuitenkin liittymässä sitä kutakuinkin oikeaa nopeutta) ja liityttiin motarille noin samaa vauhtia. Yhtäkkiä pöllähti bemarin putkista savut ja kaveri painoi arviolta sinne 160kmh+ vauhteihin. Noh tovi tämän jälkeen tuli taas perä edellä vastaan ja keski-ikäinen nainen siellä mulkoili vihaisen näköisenä mutta ei onneksi enää lähtenyt perseilemään.
Eeeh... naamasta näki selkeän ärsyyntymisen kun ajoin ohi. Ja poltteli ehkä karstoja mutta oman auton keula taas sai sellaisen kivisateen kun akka polki kaasua että joutui painamaan jarrua että sai tarpeeksi etäisyyttä. Ja typerää perseilyä tuollainen "kyllä minä sinulle näytän" meininki on.Jospa hän vain poltteli koneesta karstoja Eikä haitannut? muiden menoa. Tai sattui vain olemaa huono päivä.
Toi johtuu siitä, että niitä tolppia ei merkata kunnolla näkyviksi sekä niiden näkyvyysalueella ei ole nopeusmerkkiä. => Jos näkee vasta viime tinkaan, tulee se paniikkijarrutus ja jos nopeuttakaan ei muista jarrutellaan kunnolla. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että niiden liikenneturvallisuuden lisäyksen hyöty on negatiivinen. Useat kuljettajat keskittyvät niiden "etsimiseen" sen sijaan, että tarkkailisivat muuta liikennettä. Pyrin jättämään kunnon turvavälin lähestyessäni tietämääni peltipoliisia. Eipä noissa paljon muuta voi.
Onkos jossain tietoa, mihin noita peltipoliiseja on laitettu? Vähentäisi ainakin vähän tuota turhaa jarruttelua.
Asfaltilla kivisadetta? Vai joko siellä hiekoitusta on jo tehty (iso maameillä). Eipä noissa muuta voi kun jättää sitä väliä.Eeeh... naamasta näki selkeän ärsyyntymisen kun ajoin ohi. Ja poltteli ehkä karstoja mutta oman auton keula taas sai sellaisen kivisateen kun akka polki kaasua että joutui painamaan jarrua että sai tarpeeksi etäisyyttä. Ja typerää perseilyä tuollainen "kyllä minä sinulle näytän" meininki on.
Onkos Waze kokoajan "netissä" eli puhelin käyttää mobiilidataa? Lähinnä ajattelin onko olemassa jotain karttatiedostoa jollain nettisivustolla, mistä voisi katsoa itse noiden paikat etukäteen.Wazehan noista varoittelee jopa ilman navigointia. Lisäksi näyttää GPS nopeuden ja suuntaa antavan nopeusrajoituksen. Tosi hyvä sovellus varsinkin ulkomailla vuokra-autoillessa.
Eilen oli auton integroitu tomtom navigaattorina, mutta silti tuli tuplana kameravaroituksia myös Waze/android autosta. Oli myös yksi nelostien kamera Wazessa, mistä ei Tomtom/Hyundai livekartta varoittanut.
Pakettiautojen sekä ruumis-, huolto- ja matkailuautojen ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuivat viime vuoden kesällä kun uusi tieliikennelaki tuli voimaan. Saat ihan laillisesti päästellä sen 120 jos haluat ja tiekohtainen rajoitus sen sallii.Ajelen Fiat Ducatolla ja maksiminopeus tällä on lain puitteessa 80km/h.
No jäi mainitsematta, että ajoneuvon massa ylittää heittämällä 3500kg joten tätä varten tulee olla c1-kortti. Mikäli tällä saisi ajaa kovempaa niin kulutus nousisi reilusti. Nyt pääsee noin 8.2l/100km kun ajaa reilua kahdeksaakymppiä.Pakettiautojen sekä ruumis-, huolto- ja matkailuautojen ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuivat viime vuoden kesällä kun uusi tieliikennelaki tuli voimaan. Saat ihan laillisesti päästellä sen 120 jos haluat ja tiekohtainen rajoitus sen sallii.
Eli kevyt kuorkki kyseessä mutta näyttää pakulta. Tämä selittää jonkin verran kanssa-autoilijoiden käytöstä; heidän näkökulmastaan paku ajelee paljon hiljempaa kuin saisi = kuski on mulkku. Aika harva tiedostaa tuota eroa ajoneuvotyypeissä (ja sitä myöten rajoituksissa) kun vekottimet näyttävät käytännössä samalta.No jäi mainitsematta, että ajoneuvon massa ylittää heittämällä 3500kg joten tätä varten tulee olla c1-kortti.
Mitä jos ihmiset vaan keskittyisi sen somettamisen ja pallien rapsuttelun sijaan liikenteeseen, ei tarvisi sillon nääs jarrutella niihin kameroihin kun ajaa oikeaa vauhtia, vakkarikin on keksitty. Kunnonkaan turvavälilä ei pitkälle pötkitä jos toinen tiputtaa sen 20kmh pois.Toi johtuu siitä, että niitä tolppia ei merkata kunnolla näkyviksi sekä niiden näkyvyysalueella ei ole nopeusmerkkiä. => Jos näkee vasta viime tinkaan, tulee se paniikkijarrutus ja jos nopeuttakaan ei muista jarrutellaan kunnolla. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että niiden liikenneturvallisuuden lisäyksen hyöty on negatiivinen. Useat kuljettajat keskittyvät niiden "etsimiseen" sen sijaan, että tarkkailisivat muuta liikennettä. Pyrin jättämään kunnon turvavälin lähestyessäni tietämääni peltipoliisia. Eipä noissa paljon muuta voi.
Onkos jossain tietoa, mihin noita peltipoliiseja on laitettu? Vähentäisi ainakin vähän tuota turhaa jarruttelua.
Tietyillä teillä on paljon noitaa 100 km/h -> 80 km/h tai jopa 60 km/h risteyksiä, jossa tolppa kytiksellä. Osassa näennäisesti samanlaisissa risteyksissä nopeus ei tipu. Tutuilla teillä ei aiheuta mitään ongelmaa, mutta vieraammassa ympäristössä aina pohdituttaa kuinka kovaa tässä sai ajaa.
Jos ei riitä se turvaväli on ollut liian lyhyt, mikä toki Pääkaupunkiseudun kehäteillä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Olen kyllä tässä pessimisti, enkä usko tuosta päästävän eroon niin kauan kuin noita peltipoliiseja on.Mitä jos ihmiset vaan keskittyisi sen somettamisen ja pallien rapsuttelun sijaan liikenteeseen, ei tarvisi sillon nääs jarrutella niihin kameroihin kun ajaa oikeaa vauhtia, vakkarikin on keksitty. Kunnonkaan turvavälilä ei pitkälle pötkitä jos toinen tiputtaa sen 20kmh pois.
Onhan noita mapsissa ym merkitty jos pelottaa.
Onkos Waze kokoajan "netissä" eli puhelin käyttää mobiilidataa? Lähinnä ajattelin onko olemassa jotain karttatiedostoa jollain nettisivustolla, mistä voisi katsoa itse noiden paikat etukäteen.
Ei auta nopeusrajoitusmerkki tolpan edessä tippaakaan. Olen muistaakseni kirjoittanut tästä aiemminkin, mutta tuossa jossain Vöyri-Pietarsaari -välillä on kaksi kameraa 100 km/h alueella ja n. 100 metriä ennen kameraa on kummassakin kohdassa merkki kertomassa, että se rajoitus on todellakin 100 km/h. Silti joka kerta kun noista ajaa ohi jonkun perässä, tiputetaan edessä nopeutta. Jos taas perässä on joku ja ajan itse vakkarilla tolpan ohi, etäisyys takana kasvaa reippaasti.Toi johtuu siitä, että niitä tolppia ei merkata kunnolla näkyviksi sekä niiden näkyvyysalueella ei ole nopeusmerkkiä. => Jos näkee vasta viime tinkaan, tulee se paniikkijarrutus ja jos nopeuttakaan ei muista jarrutellaan kunnolla. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että niiden liikenneturvallisuuden lisäyksen hyöty on negatiivinen. Useat kuljettajat keskittyvät niiden "etsimiseen" sen sijaan, että tarkkailisivat muuta liikennettä. Pyrin jättämään kunnon turvavälin lähestyessäni tietämääni peltipoliisia. Eipä noissa paljon muuta voi.
Onkos jossain tietoa, mihin noita peltipoliiseja on laitettu? Vähentäisi ainakin vähän tuota turhaa jarruttelua.
Turvavälin kuuluu olla sellainen, että auto pysähtyy ongelmitta, vaikka edellä ajava nappaisi 20 km/h sijaan 120 km/h nopeudestaan pois. Jos 20 km/h nopeuden muutokseen joutuu reagoimaan muutoin kuin nostamalla jalan kaasulta, on ollut aivan liian lähellä.Mitä jos ihmiset vaan keskittyisi sen somettamisen ja pallien rapsuttelun sijaan liikenteeseen, ei tarvisi sillon nääs jarrutella niihin kameroihin kun ajaa oikeaa vauhtia, vakkarikin on keksitty. Kunnonkaan turvavälilä ei pitkälle pötkitä jos toinen tiputtaa sen 20kmh pois.
Onhan noita mapsissa ym merkitty jos pelottaa.
Eise liian lyhyt ole kun se nopeuden uudelleenkelaaminen ei pääsääntöisesti tapahdu heti vaan siihen käytetään puoli minuuttia tms.Jos ei riitä se turvaväli on ollut liian lyhyt, mikä toki Pääkaupunkiseudun kehäteillä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Olen kyllä tässä pessimisti, enkä usko tuosta päästävän eroon niin kauan kuin noita peltipoliiseja on.
Tosta vaan mehumaijalaatikkoa alle niin tajuat miksi se haittaa, ja sitten kun se nopeuden uudelleennosto harvoin tapahtuu nopsaan vaan jäädään junnaamaan.Turvavälin kuuluu olla sellainen, että auto pysähtyy ongelmitta, vaikka edellä ajava nappaisi 20 km/h sijaan 120 km/h nopeudestaan pois. Jos 20 km/h nopeuden muutokseen joutuu reagoimaan muutoin kuin nostamalla jalan kaasulta, on ollut aivan liian lähellä.
En tiedä mikä on "mehumaijalaatikko". Auton kaasupoljinkaan ei osaa nostaa itse itseään, vaan kuskin pitää ihan itse seurata liikennettä ja suorittaa toimenpiteitä. Vakkarin tapauksessa oikea toimenpide on tökätä se napista pois.Eise liian lyhyt ole kun se nopeuden uudelleenkelaaminen ei pääsääntöisesti tapahdu heti vaan siihen käytetään puoli minuuttia tms.
Tosta vaan mehumaijalaatikkoa alle niin tajuat miksi se haittaa, ja sitten kun se nopeuden uudelleennosto harvoin tapahtuu nopsaan vaan jäädään junnaamaan.
Mun auton vakkari ei myöskään osaa nostaa kaasua kun edessä jarrutellaan.
Mua ei huvita napsia vakkaria pois tai nostella kaasua siksi ettei edelläoleva osaa lukea tai ajaa?En tiedä mikä on "mehumaijalaatikko". Auton kaasupoljinkaan ei osaa nostaa itse itseään, vaan kuskin pitää ihan itse seurata liikennettä ja suorittaa toimenpiteitä. Vakkarin tapauksessa oikea toimenpide on tökätä se napista pois.
Huono yhtälö sinulla, joudut pitämään todella ison turvavälin välttyäksesi tolta ja siihen väliin hyvin todenäköisesti ( ainakin pks kehäteillä) joku tunkee väliin.Mua ei huvita napsia vakkaria pois tai nostella kaasua siksi ettei edelläoleva osaa lukea tai ajaa?
Sitä mehumaijaakin voi pudottaa nopeudesta riippuen pykälän tai pari alaspäin jolloin jarruttaa ilman jarruvaloja ihan samalla tavalla kuin manuaali kaasun nostolla?Mua ei huvita napsia vakkaria pois tai nostella kaasua siksi ettei edelläoleva osaa lukea tai ajaa?
Mehumaija on vanhanliiton automaattilaatikko missä ei ole minkäänlaista moottorijarrua eli kaasun nostosta auto menee jotakuinkin vapaalle, käytännössä ajaudut aina toisen perseeseen josset ala jarruttamaan, ihan sama onko väliä se 5m, 50m vai 250m. Manuaalillahan tommoset hidastukset kuittaa helpostikin kaasun nostolla.
Se on ihan jäätävä huomata nuo erot kun on ajellut eri merkkisillä, eri kokoisilla ja ikäisillä autoilla täysin samalla ajotavalla ajettuna. Jo yksi takakontin lätkä riittää muuttamaan ympärillä ajavien ajotapoja jäätävästi. Onneksi noiden lätkien pois ottaminen on helppoa mutta saisivat muutkin kuin BMW ja vissiin Audi tarjota tuota tarkkojen merkkien poistoa koko autosta ihan jo optiona.Omalla kohdalla työmatkakulkine vaihtui bensan hinnan ja katsastusmiehen päätöksen avulla mid-size luokasta pienempään, 206 pösöön. Ajotyylini on jatkunut samana mutta kanssa-autoilijoiden kohtelu muuttunut melkoisesti. Rampista tullaan eteen vaikka ajan kaistallani sallitut +10% ja motarilla +10% nopeudella vasemmalla kaistalla ajaessa liimaudutaan takaloosteriin tai innostutaan oikealla kaistalla ajamaan sallittua +% ohittaessa. Parin kilsan päästä palataan sitten omaan nopeuteen...
Isommilla parkkipaikoilla on useasti vaara jäädä yliajetuksi ja tuntuu että suojateilläkin heittäydytään pikkuauton eteen.
Nuorille juuri ajokortin saaneille suosittelen hankkimaan vähintään keskikokoisen tai isomman auton niin pääsevät vähemmällä perseilyllä liikenteessä.
Eikös toi ole ihan inhimillistä. Jos minun pitää valita liitynkö Pösö 206 vai pakun/ "rekan" . Epröäilemättä valitsisin Pösön Monet ajaa 10-15km ylinopeutta.Omalla kohdalla työmatkakulkine vaihtui bensan hinnan ja katsastusmiehen päätöksen avulla mid-size luokasta pienempään, 206 pösöön. Ajotyylini on jatkunut samana mutta kanssa-autoilijoiden kohtelu muuttunut melkoisesti. Rampista tullaan eteen vaikka ajan kaistallani sallitut +10% ja motarilla +10% nopeudella vasemmalla kaistalla ajaessa liimaudutaan takaloosteriin tai innostutaan oikealla kaistalla ajamaan sallittua +% ohittaessa.
"Ostaessani 206:n alla oli jotkin venäläiset 165 leveät kumit jotka heti vaihtuivat 215 leveisiin joissa oli luovuttajana edellinen auto. Katu-uskottavuus kasvoi 1% mutta ajettavuus 200%.Se on ihan jäätävä huomata nuo erot kun on ajellut eri merkkisillä, eri kokoisilla ja ikäisillä autoilla täysin samalla ajotavalla ajettuna. Jo yksi takakontin lätkä riittää muuttamaan ympärillä ajavien ajotapoja jäätävästi. Onneksi noiden lätkien pois ottaminen on helppoa mutta saisivat muutkin kuin BMW ja vissiin Audi tarjota tuota tarkkojen merkkien poistoa koko autosta ihan jo optiona.
Juurikin näin, taivaan sininen pikkuauto ei ole mikään uhka ja sen takana olevaa 500 metrin tyhjää kaistaa ei havaita vaan vilkku vasempaan ja eteen. Perheen toinen pösö, 307 farkku tummana, alkaa jo näyttää autolta peiliinkin katsoen ja sen taaksekin voi liittyä vaikka liikkuisikin kaistalla hitaammin. Motoristit kärsivät ilmiöstä enemminkin mutta osaavat varoa tilannetta paremmin kun vaihtavat ratti-sarvet vs. itsellä ratti-ratti vaihdot.Eikös toi ole ihan inhimillistä. Jos minun pitää valita liitynkö Pösö 206 vai pakun/ "rekan" . Epröäilemättä valitsisin Pösön Monet ajaa 10-15km ylinopeutta.
206 ei ole ehkä eeppisin ja paras autoista mutta alustan pitäisi kondiksessa ollessaan olla varsin mukava vietävä mutkatiellä. Vähän samaa tunnetta oli toki tehokkaammalla mutta saman kokoluokan Fiestalla jossa pitoa oli ja lukkokin löytyi niin ei siinä kovin moni bimmeri tai muu roikkunut enää rampin lopussa hanurissa ."Ostaessani 206:n alla oli jotkin venäläiset 165 leveät kumit jotka heti vaihtuivat 215 leveisiin joissa oli luovuttajana edellinen auto. Katu-uskottavuus kasvoi 1% mutta ajettavuus 200%.
Lapsellinen kun olen niin kerran motarin alastulorampin mutkissa oli tilaisuus ottaa eroa takana hiillostaneeseen kolmikirjaimiseen saksalaiseen (tod.näk. leasing omisteiseen) uudempaan autoon kun suhauttelin kurvit edelleen motarin opeuksilla kunnes taajamarajoitus alkoi. Kevyt auto, jäykkä alusta ja leveästi kumia tietä vasten niin rajana ennemmin oma usko kuin fysiikan lait. Drive it like You stole it...
Taajamassa sitten takana olleella löytyikin sitten riittävä väli joka oli enemmän kuin 120 km/h rajoituksella.
Tämä ei opiksi eikä esimerkiksi muuta kuin turvallisempaan liikennekäytökseen, älkää provosoituko ja ketään ei ole tarvetta liikenteessä opettaa.
Edellisessä työmatka kulkineessa oli pakoputken takavaimennin 5" ulostulolla ja harvassa oli ne liikennevalot joissa ei vierestä lähdetty normaalia reippaammin.