- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 20 116
Jos olit heidän turvana, molarina.Ei niinkään ärsytystä, mutta ihmetystä aiheuttivat lukuisat ajelijat, jotka eivät osanneet ajaa omaa nopeuttaan ilman vetoautoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos olit heidän turvana, molarina.Ei niinkään ärsytystä, mutta ihmetystä aiheuttivat lukuisat ajelijat, jotka eivät osanneet ajaa omaa nopeuttaan ilman vetoautoa.
Niin miltä, puskassa väijyvältä poliisilta vai? Ajelin kuitenkin ihan nopeusrajoituksen mukaisesti GPS:n mukaan. Tietysti jos ei tiedä, mitä oman autonsa mittari näyttää, niin voipi joutua ottamaan mallia suurimmasta sallitusta edellä ajavalta. Se ei kylläkään selitä sitä, miksi sitten raon kasvettua pidemmäksi takana kurotaan väli kiinni 20-40 km/h ylinopeudella.Jos olit heidän turvana, molarina.
Ihminenkin on laumaeläin. Tai suurin osa autoilijoista ainakin. Geneettinen sopuliefekti johtaa tuollaiseen.Jos olit heidän turvana, molarina.
Iso osa kuljettajista ei osaa ennakoida eikä lukea liikennettä. Nähdään vain se 20-30 metriä eteenpäin ja reagoidaan siihen, jos nyt ylipäätään johonkin reagoidaan. Ei osata käyttää hyödyksi esim. tien kaartumista ja ohitettavan oikealta puolelta nähtävissä olevia asioita, vaan junnataan siinä rekan tms. perseessä kiinni ja kiroillaan kun aina on tientukkoja edessä.Mikä siinä on, että on pakko ajaa niin lähellä seuraavaa, ettei väliin mahdu kuin väkisin, eikä siitä sitten näe edes sitä ohituspaikkaa.
Toi oikealta puolelta näkyvä (kaarre oikealle) voi olla vaarallinen "harha", kun sitä rekkaa lähtee ohittamaan siinä on monta sekuntia, jolloin ei näe "mitään" mitä siellä kaarteessa tapahtuu/liikkuu. Ajat 120Km/h vastaan tulee joku 150Km/h => väli kapenee 75m sekunnissa. En kovin mielelläni lähde noin päin ohittamaan ellei ole todella loiva kaarre oikealle.Iso osa kuljettajista ei osaa ennakoida eikä lukea liikennettä. Nähdään vain se 20-30 metriä eteenpäin ja reagoidaan siihen, jos nyt ylipäätään johonkin reagoidaan. Ei osata käyttää hyödyksi esim. tien kaartumista ja ohitettavan oikealta puolelta nähtävissä olevia asioita, vaan junnataan siinä rekan tms. perseessä kiinni ja kiroillaan kun aina on tientukkoja edessä.
Hieno asenne yhteiskuntaa ja viranomaisia kohtaan.
Ei varmasti mitenkään. Onko joku väittänyt muuta.???? Miten tietojenluovutuskiellon päälle laitto peilaa millään tapaa näihin?
Siellä ei tarvitse olla kuin yksi "mummo" ja vauhti putoaa tohon. Kun tukko aukeaa siitä vauhti sitten purskahtaa "normaaliksi"Tänään taas Kehä III itään Espoossa Mikkelän kohdalla: kaksikaistainen tie, rajoitus 80, jonon mittarinopeus 65. Tie vaihtuu nelikaistaiseksi, rajoitus edelleen 80, jonon nopeus mittarin mukaan 100.
El classico. Etelä-Suomen reissulla viime viikolla hinattiin 80 ja 100 alueilla 70 ja 90. Mutta kun ohituskaista tuli kohdalle niin oma mittari näytti 120 ennen kuin pääsi pikkuhiljaa luopumaan ohi. Jonossa pari tuollaista peräkkäin.Tänään taas Kehä III itään Espoossa Mikkelän kohdalla: kaksikaistainen tie, rajoitus 80, jonon mittarinopeus 65. Tie vaihtuu nelikaistaiseksi, rajoitus edelleen 80, jonon nopeus mittarin mukaan 100.
Sitä tässä vähän hainkin että mitähän ihmettä ko. kommentilla tarkoitit.
Jos minuun viittaat, niin en ollenkaan. Mietin vain, että onpa erikoinen suhtautuminen yhteiskuntaan. Sitähän tuo sanavalinnan denotaatio väistämättä antaa ymmärtää. Vai kuinka?Joku otti nyt vissiin itseensä kun siinä käytettiin pahaa sanaa kytistä.
Jos minuun viittaat, niin en ollenkaan. Mietin vain, että onpa erikoinen suhtautuminen yhteiskuntaan. Sitähän tuo sanavalinnan denotaatio väistämättä antaa ymmärtää. Vai kuinka?
Little Johnny was sitting in his classroom when his teacher asks what sounds animals make.
First the teacher asks,"what sound does a cow make?"
Susie raises her hand and says moo.
"Good job susie" says the teacher.
Next the teacher asks what sound a pig makes.
Little Johnny raises his hand and says," Freeze motherfucker!
Eiköhän tämä ole jo jankattu loppuun.
Tuo Mikkelän kohta on Kehä kolmosen erikoisuus. Siinä käy aina noin, ehkä se nelikaistaiseksi muuttuva tie vaikuttaa siihen.Tänään taas Kehä III itään Espoossa Mikkelän kohdalla: kaksikaistainen tie, rajoitus 80, jonon mittarinopeus 65. Tie vaihtuu nelikaistaiseksi, rajoitus edelleen 80, jonon nopeus mittarin mukaan 100.
Tähän törmää usein motarillakin. Monesti kun olen ollut ohittamassa kahden auton possujunaa ensimmäisen poistuessa rampille, niin se jälkimmäinen alkaa kiihdyttämään kun baana edestä aukeaa. Sitten kun taas tulee seuraava auto perä edellä vastaan, niin tämä jää taas peesiin ajamaan hiljempaa. Jostain syystä ei kuitenkaan painele ohi, vaikka motarilla sen helposti ja turvallisesti voisikin tehdä.Ei niinkään ärsytystä, mutta ihmetystä aiheuttivat lukuisat ajelijat, jotka eivät osanneet ajaa omaa nopeuttaan ilman vetoautoa.
Noita hölmöjä ajotyylejä on vaikka kuinka paljon. Ei tuo paljoa poikkea siitä että maksimirajoitus koetaan minimirajoituksena jne. Osaamattomat ajaa tunteella eikä järjellä ja toisen auton perä edessä jostain syystä tuntuu joistain hyvältä, niinkuin jatkuva ohittelu tuntuu hyvältä jollekkin toiselle.Tähän törmää usein motarillakin. Monesti kun olen ollut ohittamassa kahden auton possujunaa ensimmäisen poistuessa rampille, niin se jälkimmäinen alkaa kiihdyttämään kun baana edestä aukeaa. Sitten kun taas tulee seuraava auto perä edellä vastaan, niin tämä jää taas peesiin ajamaan hiljempaa. Jostain syystä ei kuitenkaan painele ohi, vaikka motarilla sen helposti ja turvallisesti voisikin tehdä.
Okei, mielenkiintoinen tulkinta. Siat on ollut pitkään kuitenkin aika yleismaallinen nimitys poliiseista, eikä ainakaan itsellä herätä mitään tunteita puolesta ja vastaan. Täälläpäin niitä sanotaan Gestoiksi (Gestapo). Eipä kai siitä sen enempää.Jos minuun viittaat, niin en ollenkaan. Mietin vain, että onpa erikoinen suhtautuminen yhteiskuntaan. Sitähän tuo sanavalinnan denotaatio väistämättä antaa ymmärtää. Vai kuinka?
Okei, mielenkiintoinen tulkinta. Siat on ollut pitkään kuitenkin aika yleismaallinen nimitys poliiseista, eikä ainakaan itsellä herätä mitään tunteita puolesta ja vastaan. Täälläpäin niitä sanotaan Gestoiksi (Gestapo). Eipä kai siitä sen enempää.
Asiaan: Kesälomalla ajeltu noin 1000km ristiin rastiin, yllättävän mukavasti sujunut. Joitakin raivo-ohituksia on joutunut tekemään mutta kun matkat ovat kohdistuneet lähinnä Etelä ja Pohjois -pohjanmaahan niin suoraa baanaa ja hyviä ohituspaikkoja löytyy. Oikeastaan koko reissun ainoat kyrvät olivat tuossa Tampere-Kuru tiellä reissun alussa kun siellä joku paineli ihan väkisin tasan sitä rajoituksen mittarinopeutta sellainen 30 auton letka perässä.
Ettei vaan ajaisi adaptiivisella vakkarilla, se käyttäytyy about juuri noin kuin kuvailit. Edestä auto poistuu -> vakkari kiihdyttää asetettuun nopeuteen ja kun seuraava auto saavutetaan, se jää seuraamaan asetetun etäisyyden päähän. Tuollaisella "unohtuu" helposti jonkun taakse ajelemaan hiljaisempaa vauhtia.Tähän törmää usein motarillakin. Monesti kun olen ollut ohittamassa kahden auton possujunaa ensimmäisen poistuessa rampille, niin se jälkimmäinen alkaa kiihdyttämään kun baana edestä aukeaa. Sitten kun taas tulee seuraava auto perä edellä vastaan, niin tämä jää taas peesiin ajamaan hiljempaa. Jostain syystä ei kuitenkaan painele ohi, vaikka motarilla sen helposti ja turvallisesti voisikin tehdä.
Tai sitten jos tien reunalla on jotain mikä vie kaikkien huomion sinne niin ajetaan hiljempaa että ehditään silti reagoida myös tien tapahtumiin. Itse ilmeisesti katselit jotain muuta kuin tietä kun osaat sanoa että vain savua näkyi?Ajelin tuossa äsken Säkylästä kohti Turkua ja siinä pari kilsaa Säkylän jälkeen oli tulipalo. Palo itsessään oli tien oikealla puolella ja selvästi sivussa, varmaan pari-kolmesataa metriä. Hälytysajoneuvot olivat jo menneet paikalle, eikä tiellä siis ollut mitään liikennettä haittaavaa, mitä nyt savu vähän haisi. Vaan mitä tekevät kanssa-autoilijat? Tölläävät sitä saakelin tulipaloa ja cruisailevat 50-60kmh seilaten kaistan laidasta laitaan, samalla kun osa pysähteli tien sivuun katselemaan. Kun se nyt vaan on pakko nähdä, vaikkei sieltä näkynyt muuta kuin savua.
Seututiellä. Peltoaukealla. Satasen alueella.
Voi nyt vittu
Jos siinä tiellä ei ole mitään liikennettä/liikkumista haittaavia häiriötekijöitä kuten hälytysajoneuvoja tms, niin AJA PERKELE NORMAALISTI NORMAALILLA VAUHDILLA.
Kieltämättä olen joskus itsekin unohtunut jonkun taakse tuosta syystä, mutta monesti näissä tapauksissa väli edellä ajavaan on ollut niin lyhyt, ettei adaptiivisella vakkarilla niin lähelle pääse.Ettei vaan ajaisi adaptiivisella vakkarilla, se käyttäytyy about juuri noin kuin kuvailit. Edestä auto poistuu -> vakkari kiihdyttää asetettuun nopeuteen ja kun seuraava auto saavutetaan, se jää seuraamaan asetetun etäisyyden päähän. Tuollaisella "unohtuu" helposti jonkun taakse ajelemaan hiljaisempaa vauhtia.
Oliko Jämsän ja Korpilahden puoli vai Lahti ja Heinola? Jälkimmäinen lienee pidempi mutta vähemmän poliisin kameroita.Lällällää, kunhan tägäsin. Ei tarvii quotata pitkää viestiä.
Oliko Jämsän ja Korpilahden puoli vai Lahti ja Heinola? Jälkimmäinen lienee pidempi mutta vähemmän poliisin kameroita.
Itse tulee JKL:n seudulla asuvana enemmän vedettyä Jämsän kautta, etenkin jos Tampere tai Turku kohteena, mutta Lahden kautta jos Helsinkiin menossa. Kaikkinensa Lahden puoli mukavampi ajaa, mutta Oriveden Oritupa ja Jämsän huoltsikat on kivoja pysähtymispaikkoja.
Summa summarum, pitäisi enemmän suosia Lahden ja Heinolan väylää vaikka olisi vähän pidempi ja hitaampi.
Niinhän se onkin, silti vain kovasti kitistään että lisää valvontaa pitäisi saada ja "KAAHARIT KURIIN PERKELE111222!!11".Suomen liikennekulttuuri lienee aika hyvissä kantimissa jos isoimmat ongelmat on kuskeissa, jotka ajaa rajoitusten mukaista nopeutta.
Useimmat "kaaharit" pitävät järjen mukana touhuissaan, mutta höyrypäät, jotka näkevät punaista kun kanssakulkijat ajavat asianmukaisesti rajoitusten mukaan, ovat varmaan se suurin ongelma.Niinhän se onkin, silti vain kovasti kitistään että lisää valvontaa pitäisi saada ja "KAAHARIT KURIIN PERKELE111222!!11".
Aika paljon nykyään tulee ajeltua ja ylivoimaisesti suurin osa "tilanteita" aiheuttavista kuskeista on noita junnaajia.
Nämä mulkut tekevät tuota ihan kiusallaan. Heille tie on kilparata, ja/tai ajattelevat, että jos eivät tykkää että joku menee ohi, heillä on lisenssi estää ohitus.Ahhh.... Taas niin ihana tie 9 välillä jkl-tre. "jonossa" 3 autoa itse viimeisenä ja mittarinopeus sahaa 70-100 väliä ihan sama mikä rajoitus. Ohituskaista alkaa 110 mittariin ja väli ei lyhene. Numero 2 jonossa vittuuntus ja lämäsi reilua ylinopeutta ensimmäisen ohi ja ehtisin jo miettiä että joko jo tajus et mikä olis hyvä vauhti. Kelataan vauhtia ja ohituskaista loppu tulee ja 110 edelleen vauhtia. Ja eiköhän nopeus tipu sinne 75 mittarin mukaan kun ohituskaista loppuu (100 alue). No ei mulla tässä kiire ni ajellaan nyt ja katotaan mitä seuraavaksi keksii. 2-3 kilometriä tulee ajeltua pappavauhtia kun saa ykskaks jonkun idean että ollaan motarilla ja alkaa ottamaan väliä, hiukan aikaa koitan seurailla ja mittarin näyttäessä 120 toteen että eiköhän se siitä ja ite tiputan cruisella hyvään 108 ja jatkan matkaa. Eipä pitkään mee ni tää sama sankari tulee peräedellä vastaan ja onneks on alkamassa taas uus ohituskaista ni päätään että eiköhän vetästä ohi, reiluu ylinopeutta vaan rinnalle ja ohi mut tää kyseinen sankari jää siihen just takakulman kohdalle blokkaamaan kun luulin jo et ei se sieltä tule ja ku vihdoinki pääsin ohi ni jäi sinne taas köröttelemään. Ja jos vähän valehdellaan ni vauhtia tais olla se 130-140 että pääsi ohi ylipäätänsä.
Siis mulle on ihan sama jos sahailee vauhdin kanssa tai menee sitä 50 kilsaa tunnissa 100 alueella. Mut pidä se vauhti jotenki tasasena ja ennustettavana, saatana. Eikä lämästä lappua tiskiin ku tulee ohituskaista. Et pääsee ohikin sillon ku niitä mahdollisuuksia on. Niin ja tasanen nopeus, kuin vaikeeta se on. No okei sit se on jos ei oo vakkaria tai muuten ajanu autoilla paljoa ihan ns. normikaasulla. Mut ei se nyt noin paljon voi heittää suatana.
Kolarin aiheuttajat ovat tosiaan niitä, jotka katsovat muualle ja hiljentelevät koska pitää ottaa vähän kuvaa sekä niitä, jotka katsovat sivuun ja näin tehdessään eivät muista ohjaavansa ajoneuvoa. Sen sijaan ne, jotka kykenevät tilanteen ohimennen huomaamaan hiljentämättä(ennen kuin joku muu pakotti siihen) ja ärsyyntyvät tästä pelleilystä, eivät aiheuta tilanteita eivätkä täten yleensä joudu osallisiksi. Tietysti joku idiootti voi pöräyttää perseeseen, jos muiden idioottien perään joutuu pysähtymään.muoks: tosi tokiaan useasti tulee ketjukolareita juuri siksi kun porukka hiljentelee tuollaisissa paikoissa ja osa ei hiljentele mutta myös katselee muualle ja turvavälejä ei ole. Näissä vaan se kolarin aiheuttaja on käytännössä aina se tyyppi joka katselee pois tieltä eikä hiljennä vauhtiaan.
Tähän törmää usein motarillakin. Monesti kun olen ollut ohittamassa kahden auton possujunaa ensimmäisen poistuessa rampille, niin se jälkimmäinen alkaa kiihdyttämään kun baana edestä aukeaa. Sitten kun taas tulee seuraava auto perä edellä vastaan, niin tämä jää taas peesiin ajamaan hiljempaa. Jostain syystä ei kuitenkaan painele ohi, vaikka motarilla sen helposti ja turvallisesti voisikin tehdä.
Useimmat "kaaharit" pitävät järjen mukana touhuissaan, mutta höyrypäät, jotka näkevät punaista kun kanssakulkijat ajavat asianmukaisesti rajoitusten mukaan, ovat varmaan se suurin ongelma.
Jos ajaa jotakuinkin rajoituksen mukaista mittarinopeutta (±10 km/h) niin en näe mitään ongelmaa. En toki väitä etteikö olisi kohteliasta päästää letka ohi.Oma käsitys rajoitusten mukaan ajamisesta on jotain muuta kuin vetää mutkaisella tiellä 600m autoletkaa perässä alinopeutta junnaten.
Mua ärsyttää suuresti nämä 80 alueella vajaata 80 ajavat. Eli noin 72-78 km/h. Suurin syy on omassa autossa, eli on tiedossa että tässä mallissa vaihteisto saattaa kärsiä kun ajelee vitosvaihteella liian pienillä kierroksilla. Varmaan pätee muihinkin autoihin. En tiedä kuinka iso todennäköisyys hajoamiselle on mutta ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ajaa turhan pienillä kierroksilla tai sitten nelosella 3000+ rpm. Tai näiden välillä vaihdellen, mutta se taas häiritsee perässä tulevaa liikennettä.
Ja onhan se nyt vähän turhaa kerätä jonoa taaksensa, jos ei mitään estettä ole ajaa rajoituksen mukaan.
Mikä ongelma nelosella ajaessa on, jokin traktorinmoottori joka ei kierrä yli 3000. ?Suurin syy on omassa autossa, eli on tiedossa että tässä mallissa vaihteisto saattaa kärsiä kun ajelee vitosvaihteella liian pienillä kierroksilla. Varmaan pätee muihinkin autoihin. En tiedä kuinka iso todennäköisyys hajoamiselle on mutta ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ajaa turhan pienillä kierroksilla tai sitten nelosella 3000+ rpm. Tai näiden välillä vaihdellen, mutta se taas häiritsee perässä tulevaa liikennettä.
Joskus törmännyt motarilla tällaiseen kuskiin (en kirjaimellisesti) ja se alkoi nyppimään jonkin ajan jälkeen sen verran, että tein källin. Tyyppi siis seurasi meikäläistä kuin hai laivaa, itse ajelin cruise päällä ~130 mittarinopeutta. Sitten teinkin niin, että ohitettuani hieman hitaammin ajavan vaihdoin kaistaa sen eteen suht lähelle (en ihan eteen mutta sen verran lähelle, ettei mun taakseni oikein pystynyt enää autoa tunkemaan) ja pudotin samalla vauhdin samaan mitä tää ohitettu ajoi. Oli jotenkin huvittavaa kun perskärpänen jäi siihen välin kohdalle ihmettelemään. Yllättävän pitkään kesti ennen kuin tajusi painaa kaasua ja mennä sitten meikäläisestäkin ohi. Sen jälkeen vauhtia kyllä piisasi ja saatoin itsekin napsauttaa cruisen takaisin aiempaan nopeuteen.Vanha työkaveri ajoi juurikin näin. Ihan kertoi että on keksinyt tällaisen hienon idean. Ei itse tarvitse murehtia nopeusrajoituksista sun muista, kun kiihdyttää vain edelläajavan konttiin ja keskittyy seuraamaan sitä. Vähän suuta availin että vitsaileekohan se, mutta kuukaudet osoittivat että ihan tosissaan oli.
Jos ajaa jotakuinkin rajoituksen mukaista mittarinopeutta (±10 km/h) niin en näe mitään ongelmaa. En toki väitä etteikö olisi kohteliasta päästää letka ohi.
Jos näinkin pienet asiat ärsyttää liikenteessä niin kyllä se on ihan oma henkilökohtainen helvetti.
Itse laitan oikein vakkarin päälle (jossei ole jo) jos näkee että joku alkaa lähestyä takaa ja mahdollisesti menee joskus ohi. Ainakin on tasanen vauhti.Noita tuntuu olevan niin paljon ketkä kiihdyttävät kun toinen yrittää ohittaa, että luulisi täälläkin jokunen olevan. Uskaltaako joku tulla esiin ja perustella käytöstään?
En kiihdytä toisen ohittaessa ja ajankin pääosin näissä tilanteissa vakkarilla, mutta tuli mieleen, että välillä ohittavalle autolle saattaa jäädä se harhaluulo, että kiihdytän hänen yrittäessä päästä ohi. Välillä itse vakkaria käyttäessä huomaa, että ohittava auto ei ilmeisesti kykene pitää tasaista vauhtia, ja ohituksesta tulee ohittavalle silmin nähden hankala prosessi. Silloin olen miettinyt, että tuo tilanne saattaa ohittajalle jättää sen harhakuvan, että olisin nostanut omaa nopeuttani, vaikka oikeasti ohittaja itse on esimerkiksi kaarteen tullessa tai muussa tilanteessa huomaamattaan laskenut omaansa, eikä vaan millään löydä sitä kaasupoljinta.Noita tuntuu olevan niin paljon ketkä kiihdyttävät kun toinen yrittää ohittaa, että luulisi täälläkin jokunen olevan. Uskaltaako joku tulla esiin ja perustella käytöstään?
Tässä päästään näihin vatuloijaohittajiin, jotka ei myöskään osaa pitää tosiaan sitä ohituksen alussa löytyvää vauhtia yllä edes siihen asti, että ovat rinnalla. Näitä pumppaajia löytyy kyllä aivan käsittämättömän paljon. Hienointa on kun ajan töistä kotiin ja muutamia kertoja olen ohittanut saman auton 5-10 kertaa ja vakkari on ollut koko matkan säädettynä samaan vauhtiin. Eli tämä ohitettava pumppaa niin perkeleesti, että vuorotellen ohitteluksi menee. Itseäni tämä ei haittaa, mutta kyllähän se kertoo tämän toisen ajo ja huomiokyvystä.En kiihdytä toisen ohittaessa ja ajankin pääosin näissä tilanteissa vakkarilla, mutta tuli mieleen, että välillä ohittavalle autolle saattaa jäädä se harhaluulo, että kiihdytän hänen yrittäessä päästä ohi. Välillä itse vakkaria käyttäessä huomaa, että ohittava auto ei ilmeisesti kykene pitää tasaista vauhtia, ja ohituksesta tulee ohittavalle silmin nähden hankala prosessi. Silloin olen miettinyt, että tuo tilanne saattaa ohittajalle jättää sen harhakuvan, että olisin nostanut omaa nopeuttani, vaikka oikeasti ohittaja itse on esimerkiksi kaarteen tullessa tai muussa tilanteessa huomaamattaan laskenut omaansa, eikä vaan millään löydä sitä kaasupoljinta.
Tässä toki haettiin takaa sellaisia selkeitä tilanteita, joissa ohittava ihan epäilemättä laittaa kaasun pohjaan jonkun yrittäessä päästä ohi, mutta tulipahan kuitenkin mieleen.
Joo totta tämäkin, ja jos otetaan esimerkkinä nämä tilanteet jossa ohituskaistan alkaessa ohitettava tuntuu lisäävän nopeuttaan niin osassa keisseistä saatta syy harhaluulolle olla se että ohituskaistat ovat usein ylämäessä joten jos ohitettava kruisailee vakkari päällä niin ohitusta yrittävä ei vaan saa tarpeeksi vauhtia 90-luvun Nissaniinsa.En kiihdytä toisen ohittaessa ja ajankin pääosin näissä tilanteissa vakkarilla, mutta tuli mieleen, että välillä ohittavalle autolle saattaa jäädä se harhaluulo, että kiihdytän hänen yrittäessä päästä ohi. Välillä itse vakkaria käyttäessä huomaa, että ohittava auto ei ilmeisesti kykene pitää tasaista vauhtia, ja ohituksesta tulee ohittavalle silmin nähden hankala prosessi. Silloin olen miettinyt, että tuo tilanne saattaa ohittajalle jättää sen harhakuvan, että olisin nostanut omaa nopeuttani, vaikka oikeasti ohittaja itse on esimerkiksi kaarteen tullessa tai muussa tilanteessa huomaamattaan laskenut omaansa, eikä vaan millään löydä sitä kaasupoljinta.
Tässä toki haettiin takaa sellaisia selkeitä tilanteita, joissa ohittava ihan epäilemättä laittaa kaasun pohjaan jonkun yrittäessä päästä ohi, mutta tulipahan kuitenkin mieleen.
Onko kyseessä mahdollisesti maantie jossa rajoitukset 60-100 välillä vaihtelevasti?Tässä päästään näihin vatuloijaohittajiin, jotka ei myöskään osaa pitää tosiaan sitä ohituksen alussa löytyvää vauhtia yllä edes siihen asti, että ovat rinnalla. Näitä pumppaajia löytyy kyllä aivan käsittämättömän paljon. Hienointa on kun ajan töistä kotiin ja muutamia kertoja olen ohittanut saman auton 5-10 kertaa ja vakkari on ollut koko matkan säädettynä samaan vauhtiin. Eli tämä ohitettava pumppaa niin perkeleesti, että vuorotellen ohitteluksi menee. Itseäni tämä ei haittaa, mutta kyllähän se kertoo tämän toisen ajo ja huomiokyvystä.
Niin siis mikä nyt ärsyttää, laillista nopeutta ajavat vai idiootit jotka eivät osaa pitää niitä turvavälejä jotta ohittamiseen riittääisi muukin kuin 3km suora ja 180km/h? Eilen huvitti katsella usean eri jonon valoshowta hyvän matkan päästä, kun pitää ajaa sen edellä ajavan kontissa kiinni.No ihan ketjun aiheessahan sitä sitten ollaan? Harvemmin nämä ns "kaaharit" ärsyttävät kunhan eivät nyt tee mitään idioottimaisia ratkaisuja. Itseä ei juuri se haittaa jos joku haluaa mennä vähän kovempaa ohi, ei se minuun vaikuta. Mutta tuollainen jännittäjä vaikuttaa aika monenkin elämään kun niistä ei aina turvallisesti pääse ohi vaikka olisi kuinka paljon voimaa autossa.