Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pari laitetta jo lähtenyt varkaiden matkaan niin ei kauheasti huvita enää jakaa omien värkkien rekkareita minnekään. Edellinen moottoripyörä lähti pihasta siihen malliin että oli varmasti jo vähän suunniteltu sitä keikkaa.
Oma trafista klikkaa sen tietojenluovutuksen päälle, niin ei nää kun possut enää auton/ pyörän tietoja rekkarin perusteella.
 
Ei sentään ovella ollut lyönyt jälkiä pyörään mutta erittäin hieno suoritus noin muuten :cigarbeye:

Pari laitetta jo lähtenyt varkaiden matkaan niin ei kauheasti huvita enää jakaa omien värkkien rekkareita minnekään. Edellinen moottoripyörä lähti pihasta siihen malliin että oli varmasti jo vähän suunniteltu sitä keikkaa.

Ihan oma pyörä tuossa ja itse julkaisin itse ottamani kuvan :confused:
SAAKO REKKARIN JULKAISTA
Laitetaan tähän ihan yleisenä kommenttina, tässä aika rajapausko?
Tosta saa käsityksen
-kuvata saa, mutta
-kuvan/videon julkaisu ei saa olla toista loukkaava (saattaa huonoon valoon) tai vahingoittava.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ikiwanha tarina mieleen noista imussa ajajista ja valoista.

Joskus +10v sitten ajelin pohjoisesta etelään keskellä yötä ja kunnon syysmyrskyä.

Sitten päätti hajota molemmat lyhkästen polttimot samalla hetkellä. Helvetinmoiset jonot vielä molempiin suuntiin koska lomat ja säkkipimeää ja vettä taivaan täydeltä :beye:

No, ratkaisin ongelman ajamalla edellisen imussa ihan liian lähellä ja reunassa ettei joku toiveikas lähde ohi ja pamauta keulaan kun viimeisenä olin jonossa. Nyt kun tuumii niin olisi voinut törkeästi itse vetää yhdestä ohi tai sitten jättäytyä reilummin kunnes pitkät mutta junnu on tyhmä.

Onneksi löytyi sitten 100+km jälkeen 24/7 huoltis jossa oli polttimoita..
 
Sitten päätti hajota molemmat lyhkästen polttimot samalla hetkellä.
Joskus vuonna nakki mä heitin pikkuveljen töihin Pomarkkuun (vt 23 varrella Porista). Oltiin liikkeellä Mk4 Escortilla ja oli helkkarin pimeä syksyinen aamu, kun lähdin ajamaan takaisin Poriin. Pitkät päällä ajelin tyytyväisenä kunnes vastaan tulee auto ja pitää pudottaa lyhyille. Yllätys oli ikävä kun lyhyet eivät toimineetkaan, vaan valot putosivat suoraan parkeille ja käytännössähän tämä tarkoitti sitä, ettet nähnyt yhtään mitään muuta kuin ne vastaantulijan valot.

Oli releboksissa valoreleen kanta jotenkin lähtenyt osittain pois paikaltaan, mutta enhän mä sitä siellä pimeässä tien sivussa nähnyt. Tuohon aikaan ei vielä puhelimissakaan ollut mitään lamppuja, elettiin 90-luvun loppua. Sain sitten kiilattua muistaakseni parkkikiekon sinne releboksiin siten, että valorele yhdisti ja lyhyet toimivat taas. Kotimatkan ajelin aika hissukseen pelkkien lyhyiden kanssa, kun en arvannut vaihdella pitkille pelätessäni patentin pettämistä.
 
Pysähdyn punaisiin kevyenliikenteen valoihin ja autoille palaa tietty vihree ja yks auto pysähtyy silti antamaan mulle tietä. Ja muutenkin viime aikoina näkyny paljon ajajia joilla kaistaa vaihtaessa ratti ja vilkku kääntyy samaa aikaan.
 
Pysähdyn punaisiin kevyenliikenteen valoihin ja autoille palaa tietty vihree ja yks auto pysähtyy silti antamaan mulle tietä. Ja muutenkin viime aikoina näkyny paljon ajajia joilla kaistaa vaihtaessa ratti ja vilkku kääntyy samaa aikaan.

Kesällä näkyy paljon amatöörejä ratissa kun ne jotka ajavat ainoastaan kesäkuukausina on nyt ajelemassa.
 
Mistä tällainen ajatus? Samoin toimisin itsekin. Kyllä häirikön tiedot saavat näkyä, mutta omia ei viitsisi levitellä.
Omia tietoja voi ja saa julkaista, jos omat tiedot sivoaa pois, niin vaikeahan siinä on perustella miksi sitten julkaisee muiden.

Vaikka julkaisisi omia tietoja, niin ei se tarkoita että silloinkaan pitäisi julkaista muiden, eli jos ei varma niin hyhvätapaista siivota.

Jos siis kyse jostain randon henkilöstä, niin vaikea siinä on keksi syitä miksi julkaista ja mitä lisäarvoa ne tuo.

Usein toki kyse vahingosta tai laiskuudesta, mutta tässä tapauksessa oli ne omat tiedot siivottu, joten olishan ne samalla vaivalla saanut siivottua muidenkin.


Lisäksi huomata että tekijä voi olla jokin muu, parkki pate ketjussa moni sitä mieltä että lähtökähota pitäisi nimenomaan olla se että tekijä joku muu.


Koska rekkaria ei ole siivottu, niin ilmeisesti julkaisen mielestä on joku painava syy miksi se nimenomaan pitää julkaista.

Mitä väliä sillä on kumpi tuossa oli ensin, kun auto on pysäköity päin helvettiä viivojen päälle?
En teidä nykyään, mutta aiemmin viivojen päälle pysäköinti ei ollut ns oikein, mutta ei siitä edes pysäköintiverhemaksua saanut ja joissain ohjeissa jopa neuvottu niin tekemään joissain tilanteissa. (no siinä kai vaihtelua oliko maksullissa paikoissa yhdellä vain käytettyjen ruutujen määrällä maksua, enkä tarkotia että kuvan tapaus taipuisi mihinkään ohjeeseen, lähinnä kai viitattu reilu tila kulke autoon, mutta ei tukkia muiden menoa, eli jos olisi ennen motoristia pysäköinyt)
 
Viimeksi muokattu:
Valoista lähteminen taitaa vaan tulevaisuudessa hidastua kun enemmän alkaa olemaan ihmisillä adaptiivisia vakkareita, useampi kun lähtee vasta sitten liikkeelle kun edellä meninä on ehtinyt yhtä kauas kuin säädetty etäisyys, esim Toyotat.
Toisaalta manuaalivaihteistojen osuus laskee vuosi vuodelta, heistähän monella on tapana laittaa vapaalle valoissa, ja sitten vasta kun vaihtuu vihreäksi aletaan hakemaan kytkintä ja ykkösvaihdetta.
 
Toisaalta manuaalivaihteistojen osuus laskee vuosi vuodelta, heistähän monella on tapana laittaa vapaalle valoissa, ja sitten vasta kun vaihtuu vihreäksi aletaan hakemaan kytkintä ja ykkösvaihdetta.

Manuaalivaihteiden osuus ei ole vain laskemassa vain on käytännössä uusissa autoissa jo romahtanut, koska uusista autoista hyvin suuri osa on jo hybrideitä. En tiedä yhtään hybridiautoa, joka pystyy liikumaan kumman tahansa moottorin voimalla, ja sisältäisi manuaalivaihteiston, manuaalivaihteistoa löytyy ainoastaan joistain "kevythybrdeistä" joissa polttomoottorin tarvii olla kuitenkin käynnissä auton liikkuessa.

Auton hallintalaittessa manuaalivaihdekeppi on kovaa vauhtia kokemassa saman kohtalon kuin ryyppynappi.

Itse en kuitenkaan automaatista pidä, mielelläni hyppään sitten joskus manuaalista suoraan vaihteettomaan (pelkästään sähköinen voimansiirto).
 
Manuaalivaihteiden osuus ei ole vain laskemassa vain on käytännössä uusissa autoissa jo romahtanut, koska uusista autoista hyvin suuri osa on jo hybrideitä. En tiedä yhtään hybridiautoa, joka pystyy liikumaan kumman tahansa moottorin voimalla, ja sisältäisi manuaalivaihteiston, manuaalivaihteistoa löytyy ainoastaan joistain "kevythybrdeistä" joissa polttomoottorin tarvii olla kuitenkin käynnissä auton liikkuessa.

Auton hallintalaittessa manuaalivaihdekeppi on kovaa vauhtia kokemassa saman kohtalon kuin ryyppynappi.

Itse en kuitenkaan automaatista pidä, mielelläni hyppään sitten joskus manuaalista suoraan vaihteettomaan (pelkästään sähköinen voimansiirto).
Tarkoitin että manuaalivaihteisten autojen osuus liikenteessä laskee. Autokanta kuitenkin sen verran vanha että vaikka ei myytäisi ainuttakaan manuaalivaihteista autoa enää uutena niin pikku hiljaa niiden osuus laskisi silti.
 
Toisaalta manuaalivaihteistojen osuus laskee vuosi vuodelta, heistähän monella on tapana laittaa vapaalle valoissa, ja sitten vasta kun vaihtuu vihreäksi aletaan hakemaan kytkintä ja ykkösvaihdetta.
Yksi, kaksi ja monta ?

Jos valojenkierto on pitkä (seuraava vihreä), niin ihan ymmärettävää, ongelmana pidän sitä valojen ajoitusta, eli jos se punavihreä olisi pidempi, niin se ensimmäinenkin saisi ottaa rennommin ja startit onnistuisi paremmin, vihreiden alussa.

Jos siellä jonossa on, niin silloin on aikaa paremmin pelata vaihteilla.

Automaatit yleistyneet ja niitä käytettynakin jo pitkään tarjolla, tosin voihan sitä pitää ongelmana, jos joutuu manuaalin rattiin, jolla sitten kokenut ajatuksissaan mokaileen ensimmäisissä valoissa.
 
Yksi, kaksi ja monta ?

Jos valojenkierto on pitkä (seuraava vihreä), niin ihan ymmärettävää, ongelmana pidän sitä valojen ajoitusta, eli jos se punavihreä olisi pidempi, niin se ensimmäinenkin saisi ottaa rennommin ja startit onnistuisi paremmin, vihreiden alussa.

Jos siellä jonossa on, niin silloin on aikaa paremmin pelata vaihteilla.

Automaatit yleistyneet ja niitä käytettynakin jo pitkään tarjolla, tosin voihan sitä pitää ongelmana, jos joutuu manuaalin rattiin, jolla sitten kokenut ajatuksissaan mokaileen ensimmäisissä valoissa.
Ongelma on kyllä mielestäni ennakoinnin puute. Useimmiten kyllä pystyy liikennettä seuraamalla ennakoimaan milloin on valo vaihtumassa vihreäksi. Ja näin pitääkin tehdä jos on ensimmäisenä jonossa eikä jalassa riitä voima sen kytkimen alhaalla pitämiseen.

En tiedä mitä tuo sinun kysymys tarkoittaa.
 
Ongelma on kyllä mielestäni ennakoinnin puute. Useimmiten kyllä pystyy liikennettä seuraamalla ennakoimaan milloin on valo vaihtumassa vihreäksi. Ja näin pitääkin tehdä jos on ensimmäisenä jonossa eikä jalassa riitä voima sen kytkimen alhaalla pitämiseen.

Joissain tutuissa valoristeyksissä voi valo-ohjelma olla ennustettava ja ainakin joissa kohdin silloin pystyy ennakoimaan.

Esim jos se ohjelma on tuttu ja viivalta näkee sellaisen valon josta pystyy arpomaan.

Osassa sitten ohjelmat vaihtelee, ja huonosti edes näkee niitä valoja joista voisi ennustaa omia valoja. Ja jos niitä muita valoja yrittää kyttäillä, niin omiakin valoja pitäisi kyetä seuraan, jos tuleekin jotain yllättävää.


Siis kaipaisin jotain mistä voisi paremmin ja varmemmin ennakoida, jossain vakio paikoissa voi olla jokin suojatienvalo mistä voi ennustaa varsin tarkkaan oman ajoreitin punaisen ja vihreän, jossain voi arpoa jostain pienestä valon heijastuksesta, ja siltikin vaurot voi vetää ihan arpaa.


Jos se punakeltainen tulisi ajoissa, niin ei tarivisi arvailla, pärjäisi veiraallakkin reitillä.

En tiedä mitä tuo sinun kysymys tarkoittaa.
Yritin hahmottaa paljonko on monta, enemmän kuin kaksi. :-) ei mitään vakavaa.
 
Omia tietoja voi ja saa julkaista, jos omat tiedot sivoaa pois, niin vaikeahan siinä on perustella miksi sitten julkaisee muiden.

Vaikka julkaisisi omia tietoja, niin ei se tarkoita että silloinkaan pitäisi julkaista muiden, eli jos ei varma niin hyhvätapaista siivota.
Sanoisin, että kuvan pystysikalan pysäköintitapaa vasta onkin vaikea perustella, ja hyvätapaista se ei etenkään ole. Noin pysäköivä on yksiselitteisesti tyhmä moukka, tekee sen sitten kiusallaan, äärimmäisestä tyhmyydestä tai päihtymyksen takia.

Itse toimisin samoin kuin kuvan julkaisija, eikä sellainen vaadi mitään perusteita. Syyn kuhunkin valintaan kuitenkin osaan eritellysti kertoa.

Oman ajoneuvon tunnisteet pääsääntöisesti peitän julkaistessani kuvia, koska arvostan yksityisyyttäni korkealle. Eri yhteyksissä pyrin ylläpitämään eri asteista anonymiteettia tai pseudonymiteettia. En ole mikään Facebook-ihminen.

Jurrisen näköisesti pysäköidyn ajoneuvon kilpeä en peittäisi, sanotaanko nyt vaikkapa kiusallaan tai koska sellaista huomaavaisuutta ei ole ansaittu. Sitähän ei tietenkään kukaan tiedä, kuka on pysäköinyt noin huonosti, onko kuljettaja auton omistaja, haltija tai käyttäjä, tietääkö kukaan näistä kuka on pysäköinyt, onko auto varastettu tai onko kuva lavastettu. Mitään henkilötietoja ei näy missään. Kuvassa ei ole mitään sopimatonta tai yksityiselämää loukkaavaa - siinä on vain kaksi ajoneuvoa julkisella paikalla ja yksi silminnähtävä pysäköintirike.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Joissain tutuissa valoristeyksissä voi valo-ohjelma olla ennustettava ja ainakin joissa kohdin silloin pystyy ennakoimaan.

Esim jos se ohjelma on tuttu ja viivalta näkee sellaisen valon josta pystyy arpomaan.

Osassa sitten ohjelmat vaihtelee, ja huonosti edes näkee niitä valoja joista voisi ennustaa omia valoja. Ja jos niitä muita valoja yrittää kyttäillä, niin omiakin valoja pitäisi kyetä seuraan, jos tuleekin jotain yllättävää.


Siis kaipaisin jotain mistä voisi paremmin ja varmemmin ennakoida, jossain vakio paikoissa voi olla jokin suojatienvalo mistä voi ennustaa varsin tarkkaan oman ajoreitin punaisen ja vihreän, jossain voi arpoa jostain pienestä valon heijastuksesta, ja siltikin vaurot voi vetää ihan arpaa.


Jos se punakeltainen tulisi ajoissa, niin ei tarivisi arvailla, pärjäisi veiraallakkin reitillä.


Yritin hahmottaa paljonko on monta, enemmän kuin kaksi. :) ei mitään vakavaa.
Tuntuu että nyt vänkäät vänkäämisen vuoksi.
"Joissain tutuissa valoristeyksissä voi valo-ohjelma olla ennustettava " eli yksikään vieras risteys ei ole ennustettava, eikä suurin osa tutuistakaan? Jos olet seissyt puoli minuuttia punaisissa valoissa ja huomaat että risteävä liikenne on jo pysähtynyt, niin aika todennäköistä on että kohta valo vaihtuu vihreäksi, oli sitten tuttu risteys tai ei.
 
Sanoisin, että kuvan pystysikalan pysäköintitapaa vasta onkin vaikea perustella, ja hyvätapaista se ei etenkään ole. Noin pysäköivä on yksiselitteisesti tyhmä moukka, tekee sen sitten kiusallaan, äärimmäisestä tyhmyydestä tai päihtymyksen takia.
Puuttumattaa yksittäistapaukseen.

Kaahteen ruutuun pysäköiminen voi olla tarpeen tilanteissa joissa yhteenruutuun ei mahdu, tilanne todennäköisempää jos ruudut on kapeita.

Ei ei pidä tulkita niin että touhua kannattaisin mukavuus syistä, mutta jos tilanne sitä vaatii. Se sitten toinen asia kuinka monella on ollut oikeasti syytä ja kuinka moni osaamattomuuttaan, laiskuuttaan pysäköinyt ohi ruutujen.


Oman ajoneuvon tunnisteet pääsääntöisesti peitän julkaistessani kuvia, koska arvostan yksityisyyttäni korkealle. Eri yhteyksissä pyrin ylläpitämään eri asteista anonymiteettia tai pseudonymiteettia. En ole mikään Facebook-ihminen.
Lapsellisena kuvittelien että omaa yksityisyyttä arvostavat varsinkin arvoistaisi myös muiden yksityisyyttä eikä he olisi etunenänässämuiden henkilötietoja julkaisemassa.

Jos pulustaa muiden henkilötietojen julkaisua, niin samalla kannustaa omien henkilötietojen julkaisua.

Keskustelussa kuvan tapauksen henkilötietoja jo liitettiin jurrissa ajamiseen, siis ihan oikeasti tuollaisen hyväksyt, vai onko kahden standartit ajatus, muiden tietoja voi viljellä miten sattuu, mutta ei sinun.

Jos olet seissyt puoli minuuttia punaisissa valoissa ja huomaat että risteävä liikenne on jo pysähtynyt, niin aika todennäköistä on että kohta valo vaihtuu vihreäksi, oli sitten tuttu risteys tai ei.
Esimerkki siitä miten paljon eroja eri risteyksissä.

Tässä tarkoitain sitä että jos on tottunut että valot säädetty tiukemmiksi, niin tuossa tilanteessa punavihreät tai vihreät jo itsellä, jos olisi kirrossa seuraava, eli turistille syntyisi päätelmä että joku muu suunta on kierrossa seuraava.

Joissain risteyksissä eri ajokerroilla kuvio voi olla erilainen, eri ajokerroilla.

Tässä en väitä etteikö sinun vakio ajoreiteillä, valot olisi hyvin ennustettavia ja etteikä voisi sitä vaihdetta alkaa pistää päälle kun risteävän tien liikenne pysähtyy ja alkaa valmistautuun vihreisiin, tiedän että tuollaisia paikkoja on.

Kannattan silti että eri tahot noudattaisi suosituksia ja niihin suosituksiin pidempää punavihreää.
 
Viimeksi muokattu:
^Jos risteyksessä on valot jalankulkijoille, on oman vihreän syttyminen suht helppo ennustaa jalankulkijoiden valon vaihtumisesta punaiseksi.


Kävin tänään Turussa kääntymässä. Ysitiellä Moision kohdalla joku pikkukippo oli liittymässä motarille ja melkein vaihtoi kaistaa mun kylkeeni. Soitti vielä torvea kun en tehnyt rouvalle tilaa :facepalm:

On se kumma ettei rampilla saada sitä vauhtia poljettua kunnolla, olisi liittyminenkin paljon helpompaa.
 
^Jos risteyksessä on valot jalankulkijoille, on oman vihreän syttyminen suht helppo ennustaa jalankulkijoiden valon vaihtumisesta punaiseksi.


Kävin tänään Turussa kääntymässä. Ysitiellä Moision kohdalla joku pikkukippo oli liittymässä motarille ja melkein vaihtoi kaistaa mun kylkeeni. Soitti vielä torvea kun en tehnyt rouvalle tilaa :facepalm:

On se kumma ettei rampilla saada sitä vauhtia poljettua kunnolla, olisi liittyminenkin paljon helpompaa.
Moision ramppi alkaa tiukasta mutkasta ylämäkeen ilman näkyvyyttä motarille ja se on lyhyt. Pikkukipot ei pääse rajoitukseen asti edes ralliajolinjoilla(60km/h siihen pikkumutkaan suoraan liikenneympyrästä).

Tuo ramppi pidemmän päälle tuottaa evoluution avulla moisiolaisia, jotka ei käytä Moision ramppia vaan ajaa lentokentän rampille.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Moision ramppi alkaa tiukasta mutkasta ylämäkeen ilman näkyvyyttä motarille ja se on lyhyt. Pikkukipot ei pääse rajoitukseen asti edes ralliajolinjoilla(60km/h siihen pikkumutkaan suoraan liikenneympyrästä).
Olen mä siitä rampista ajanut useasti, eikä mulle oo tuottanut ongelmia polkea edes pakua suurinpiirtein siihen vauhtiin, että motarille voi liittyä ongelmitta.
 
Virheitä sattuu kaikille joten paha sanoa mikä on kertaluontoista ja mikä taas paha tapa.

Muutama kuitenkin tulee mieleen:

- Duunikaveri joka oikeastaan ainoana tekee tätä ja tekee sitä aina ja kaikille. Eli ajaa puskurissa kiinni. Tyypillä ei ole mitään nopeusrajoitusta olemassa, vaan se päästää järjetöntä vauhtia edellä ajavan puskuriin kiinni eikä koskaan ohita. Siinä se sitten roikkuu jarruvalojen vilkuttelusta tai äkkijarrutuksista huolimatta. Ja tekee tosiaan sitä kaikille, ei vain itselleni.

- Ne holtittomasti ohittelevat. Jos kilometrin näet eteenpäin mäen päältä ja näet että se on pelkkää autoletkaa, niin älä lähde ohittelemaan autoja. Ohituskaista on tulossa ennen kuin pääset puikkimalla letkan ohi.

- Vilkku päällä silloin kun käännetään rattia. Ei näin! Jos käännyt, ensin vilkku, sitten jarruvalo. Ei ole mikään häpeä vilkuttaa kääntymistä jo hyvissä ajoin että takana tulevilla on tieto siitä mitä aiot.
 
- Ne holtittomasti ohittelevat. Jos kilometrin näet eteenpäin mäen päältä ja näet että se on pelkkää autoletkaa, niin älä lähde ohittelemaan autoja. Ohituskaista on tulossa ennen kuin pääset puikkimalla letkan ohi.
Ihan uteliaisuudesta: Mikä tekee letkan ohittamisesta holtitonta? Miksi ei saisi mennä ohi? Kokemuksen perusteella se ohituskaistan odottelu ei nimittäin auta, kun siellä on sitten muitakin junnaamassa.

Meikäläisellä syy ohitukseen on yksinkertaisesti se, että olen saanut edellä menevän kiinni. Ei ajansäästö, kuten täällä(kin) monet tuntuvat kuvittelevan.
 
Ihan uteliaisuudesta: Mikä tekee letkan ohittamisesta holtitonta? Miksi ei saisi mennä ohi? Kokemuksen perusteella se ohituskaistan odottelu ei nimittäin auta, kun siellä on sitten muitakin junnaamassa.

Meikäläisellä syy ohitukseen on yksinkertaisesti se, että olen saanut edellä menevän kiinni. Ei ajansäästö, kuten täällä(kin) monet tuntuvat kuvittelevan.
Kaikki letkan ohitukset eivät ole holtittomia, mutta monet ovat.
Saavutettu hyöty on melko pieni kun joudut kyttäämään vastaantulijoiden välistä ohituspaikkoja lukuisia kertoja peräkkäin ja usein letkat ovat turhan tiiviisti pakkautuneita jo lähtöjään jolloin omalle kaistalle palaaminen on hiukan riskialtista sekin.

Mutta niinhän ne sanovat että letkan muodostumisen syy on aina se letkan toinen auto, joka ei ohita ensimmäistä eikä jätä turvaväliä johon ohittaja mahtuisi. Ja sitten homma eskaloituu kun niitä tulee lisää.
Sitten kun se ohituskaista tulee niin se letkan tukko usein ohitetaan porukalla ja välitkin pääsevät väljemmiksi kun nopeammat saavat vauhtinsa takaisin. Tällöin ei sen takaa tulevan holtittomimman ohittelijan tarvitse ohittaa koko letkaa, vain se viimeiseksi jäävä tukko, olettaen että muut tukin takana olleet hyväksikäyttävät tilannetta.

Ehkä tää ottaa mua päähän keskivertoa enemmän kun itse omalla nuhapumpulla harvemmin ohitan ellei ole todella hyvä paikka tai ohituskaista ja sen lisäksi itse jätän turvavälin edellä ajavaan. Moneen kertaan joku takaa tuleva päästelee mun ohi koska edessä on tyhjä paikka. Siinä se hinaa sitten seuraavat puoli tuntia mun edessä kun ei letkan alkupäätä pääse ohittamaan.
 
Kaikki letkan ohitukset eivät ole holtittomia, mutta monet ovat.
Saavutettu hyöty on melko pieni kun joudut kyttäämään vastaantulijoiden välistä ohituspaikkoja lukuisia kertoja peräkkäin ja usein letkat ovat turhan tiiviisti pakkautuneita jo lähtöjään jolloin omalle kaistalle palaaminen on hiukan riskialtista sekin.

Mutta niinhän ne sanovat että letkan muodostumisen syy on aina se letkan toinen auto, joka ei ohita ensimmäistä eikä jätä turvaväliä johon ohittaja mahtuisi. Ja sitten homma eskaloituu kun niitä tulee lisää.
Sitten kun se ohituskaista tulee niin se letkan tukko usein ohitetaan porukalla ja välitkin pääsevät väljemmiksi kun nopeammat saavat vauhtinsa takaisin. Tällöin ei sen takaa tulevan holtittomimman ohittelijan tarvitse ohittaa koko letkaa, vain se viimeiseksi jäävä tukko, olettaen että muut tukin takana olleet hyväksikäyttävät tilannetta.

Ehkä tää ottaa mua päähän keskivertoa enemmän kun itse omalla nuhapumpulla harvemmin ohitan ellei ole todella hyvä paikka tai ohituskaista ja sen lisäksi itse jätän turvavälin edellä ajavaan. Moneen kertaan joku takaa tuleva päästelee mun ohi koska edessä on tyhjä paikka. Siinä se hinaa sitten seuraavat puoli tuntia mun edessä kun ei letkan alkupäätä pääse ohittamaan.
Letkasta pääsee helposti ohi, jos se ei ole täynnä idiootteja jotka ajaa toistensa perseissä kiinni tehden ohittamisesta mielenkiintoista, kun pitää änkeä pieniin väleihin. Turvavälit kuuluu jonoihinkin ja saisivat kylmästi sakottaa noista.
 
Letkasta pääsee helposti ohi, jos se ei ole täynnä idiootteja jotka ajaa toistensa perseissä kiinni tehden ohittamisesta mielenkiintoista, kun pitää änkeä pieniin väleihin. Turvavälit kuuluu jonoihinkin ja saisivat kylmästi sakottaa noista.
Joo, nimenomaan noista tuollaisista letkoista puhun kun tarkoitan holtittomia ohituksia.
Jos turvavälit olisivat kunnossa niin sitten ei mitään hätää.
Mutta jos letka on tiivis muiden autoilijoiden perseilyn takia niin silloin pitäisi vain nostaa kädet ylös ja ajella nätisti perässä tai pitää vaikka kahvitauko, sen sijaan että lähtee raivopäisenä tunkemaan pieniin väleihin.
 
800 km kesälomareissu takana ja suurinpiirtein nolla perskärpästä. Pari tuli hetkeksi turhan lähelle, mutta joko reagoivat takasumuvalon väläytykseen tai kääntyivät kohta eri suuntaan. Hämmentävää.

Ärsytystä aiheutti yllämainitut letkat. Mikä siinä on, että on pakko ajaa niin lähellä seuraavaa, ettei väliin mahdu kuin väkisin, eikä siitä sitten näe edes sitä ohituspaikkaa. Ohitin varmaan 20 kertaa 3-5 auton jonoja siten, että odottelin ohituspaikan auettua hetken nähdäkseni, josko joku muu haluaisi lähteä, ja sitten painelin ohitse. Tilaa siis todellakin olisi ollut edessä ohittaa, mutta hankalahan se on, kun näkee vain seuraavan auton rekisterikilven.

Ei niinkään ärsytystä, mutta ihmetystä aiheuttivat lukuisat ajelijat, jotka eivät osanneet ajaa omaa nopeuttaan ilman vetoautoa. Lähestyin lukuisia autoja 10 km/h nopeuserolla, mutta ohitettuani ohitettu lähti perään ja pysyi siellä kymmeniä kilometrejä. Useampi tapaus teki vieläpä niin, että seuraavan ohituksen kohdalla kun välimatkaa aukeni enemmän, tultiin takaa hetken päästä järjettömällä ylinopeudella takaisin perään ja taas jäätiin siihen. Ymmärrän, että takamukseni on viehättävä, mutta jotain rajaa nyt.
 
Jos olit heidän turvana, molarina.
Niin miltä, puskassa väijyvältä poliisilta vai? Ajelin kuitenkin ihan nopeusrajoituksen mukaisesti GPS:n mukaan. Tietysti jos ei tiedä, mitä oman autonsa mittari näyttää, niin voipi joutua ottamaan mallia suurimmasta sallitusta edellä ajavalta. Se ei kylläkään selitä sitä, miksi sitten raon kasvettua pidemmäksi takana kurotaan väli kiinni 20-40 km/h ylinopeudella.
 
Mikä siinä on, että on pakko ajaa niin lähellä seuraavaa, ettei väliin mahdu kuin väkisin, eikä siitä sitten näe edes sitä ohituspaikkaa.
Iso osa kuljettajista ei osaa ennakoida eikä lukea liikennettä. Nähdään vain se 20-30 metriä eteenpäin ja reagoidaan siihen, jos nyt ylipäätään johonkin reagoidaan. Ei osata käyttää hyödyksi esim. tien kaartumista ja ohitettavan oikealta puolelta nähtävissä olevia asioita, vaan junnataan siinä rekan tms. perseessä kiinni ja kiroillaan kun aina on tientukkoja edessä.
 
Iso osa kuljettajista ei osaa ennakoida eikä lukea liikennettä. Nähdään vain se 20-30 metriä eteenpäin ja reagoidaan siihen, jos nyt ylipäätään johonkin reagoidaan. Ei osata käyttää hyödyksi esim. tien kaartumista ja ohitettavan oikealta puolelta nähtävissä olevia asioita, vaan junnataan siinä rekan tms. perseessä kiinni ja kiroillaan kun aina on tientukkoja edessä.
Toi oikealta puolelta näkyvä (kaarre oikealle) voi olla vaarallinen "harha", kun sitä rekkaa lähtee ohittamaan siinä on monta sekuntia, jolloin ei näe "mitään" mitä siellä kaarteessa tapahtuu/liikkuu. Ajat 120Km/h vastaan tulee joku 150Km/h => väli kapenee 75m sekunnissa. En kovin mielelläni lähde noin päin ohittamaan ellei ole todella loiva kaarre oikealle.
 
Tänään taas Kehä III itään Espoossa Mikkelän kohdalla: kaksikaistainen tie, rajoitus 80, jonon mittarinopeus 65. Tie vaihtuu nelikaistaiseksi, rajoitus edelleen 80, jonon nopeus mittarin mukaan 100.
 
Tänään taas Kehä III itään Espoossa Mikkelän kohdalla: kaksikaistainen tie, rajoitus 80, jonon mittarinopeus 65. Tie vaihtuu nelikaistaiseksi, rajoitus edelleen 80, jonon nopeus mittarin mukaan 100.
Siellä ei tarvitse olla kuin yksi "mummo" ja vauhti putoaa tohon. Kun tukko aukeaa siitä vauhti sitten purskahtaa "normaaliksi"
 
Tänään taas Kehä III itään Espoossa Mikkelän kohdalla: kaksikaistainen tie, rajoitus 80, jonon mittarinopeus 65. Tie vaihtuu nelikaistaiseksi, rajoitus edelleen 80, jonon nopeus mittarin mukaan 100.
El classico. Etelä-Suomen reissulla viime viikolla hinattiin 80 ja 100 alueilla 70 ja 90. Mutta kun ohituskaista tuli kohdalle niin oma mittari näytti 120 ennen kuin pääsi pikkuhiljaa luopumaan ohi. Jonossa pari tuollaista peräkkäin.
 
Joku otti nyt vissiin itseensä kun siinä käytettiin pahaa sanaa kytistä.
Jos minuun viittaat, niin en ollenkaan. Mietin vain, että onpa erikoinen suhtautuminen yhteiskuntaan. Sitähän tuo sanavalinnan denotaatio väistämättä antaa ymmärtää. Vai kuinka?
 
Jos minuun viittaat, niin en ollenkaan. Mietin vain, että onpa erikoinen suhtautuminen yhteiskuntaan. Sitähän tuo sanavalinnan denotaatio väistämättä antaa ymmärtää. Vai kuinka?

En tiedä. Sanavalinnat eivät jääneet kummittelemaan ainakaan minua. Mikä siinä nyt niin häiritsi? Ihan oikeesti, en nyt millään ymmärrä.
 
Little Johnny was sitting in his classroom when his teacher asks what sounds animals make.
First the teacher asks,"what sound does a cow make?"
Susie raises her hand and says moo.
"Good job susie" says the teacher.

Next the teacher asks what sound a pig makes.
Little Johnny raises his hand and says," Freeze motherfucker!

Eiköhän tämä ole jo jankattu loppuun.
 
Little Johnny was sitting in his classroom when his teacher asks what sounds animals make.
First the teacher asks,"what sound does a cow make?"
Susie raises her hand and says moo.
"Good job susie" says the teacher.

Next the teacher asks what sound a pig makes.
Little Johnny raises his hand and says," Freeze motherfucker!

Eiköhän tämä ole jo jankattu loppuun.

Jaa, elikkä ei siis ollutkaan mitään ongelmaa. Piti vaan päästä nykynormien mukaisesti itkemään jostain. Eipä siinä, kyllähän sen viikonlopun voi noinkin viettää. :thumbsup:
 
Täällä osataan ilahduttavasti lukea asiat kuten itseä miellyttää ja parhaaksi näkee. Tavallaan vapauttaa myös kirjoittamaan miten vain, koska jokainen lukee tämänkin omalla tavallaan.

En ole sanonut, että minulla on ongelma. On mielenkiintoista, että joku kutsuu poliiseja sioiksi tai tuttavallisemmin possuiksi. Sama asia. Kertoo jotain henkilöstä.
 
Tänään taas Kehä III itään Espoossa Mikkelän kohdalla: kaksikaistainen tie, rajoitus 80, jonon mittarinopeus 65. Tie vaihtuu nelikaistaiseksi, rajoitus edelleen 80, jonon nopeus mittarin mukaan 100.
Tuo Mikkelän kohta on Kehä kolmosen erikoisuus. Siinä käy aina noin, ehkä se nelikaistaiseksi muuttuva tie vaikuttaa siihen.
 
Ei niinkään ärsytystä, mutta ihmetystä aiheuttivat lukuisat ajelijat, jotka eivät osanneet ajaa omaa nopeuttaan ilman vetoautoa.
Tähän törmää usein motarillakin. Monesti kun olen ollut ohittamassa kahden auton possujunaa ensimmäisen poistuessa rampille, niin se jälkimmäinen alkaa kiihdyttämään kun baana edestä aukeaa. Sitten kun taas tulee seuraava auto perä edellä vastaan, niin tämä jää taas peesiin ajamaan hiljempaa. Jostain syystä ei kuitenkaan painele ohi, vaikka motarilla sen helposti ja turvallisesti voisikin tehdä.
 
Tähän törmää usein motarillakin. Monesti kun olen ollut ohittamassa kahden auton possujunaa ensimmäisen poistuessa rampille, niin se jälkimmäinen alkaa kiihdyttämään kun baana edestä aukeaa. Sitten kun taas tulee seuraava auto perä edellä vastaan, niin tämä jää taas peesiin ajamaan hiljempaa. Jostain syystä ei kuitenkaan painele ohi, vaikka motarilla sen helposti ja turvallisesti voisikin tehdä.
Noita hölmöjä ajotyylejä on vaikka kuinka paljon. Ei tuo paljoa poikkea siitä että maksimirajoitus koetaan minimirajoituksena jne. Osaamattomat ajaa tunteella eikä järjellä ja toisen auton perä edessä jostain syystä tuntuu joistain hyvältä, niinkuin jatkuva ohittelu tuntuu hyvältä jollekkin toiselle.
 
Jos minuun viittaat, niin en ollenkaan. Mietin vain, että onpa erikoinen suhtautuminen yhteiskuntaan. Sitähän tuo sanavalinnan denotaatio väistämättä antaa ymmärtää. Vai kuinka?
Okei, mielenkiintoinen tulkinta. Siat on ollut pitkään kuitenkin aika yleismaallinen nimitys poliiseista, eikä ainakaan itsellä herätä mitään tunteita puolesta ja vastaan. Täälläpäin niitä sanotaan Gestoiksi (Gestapo). Eipä kai siitä sen enempää.

Asiaan: Kesälomalla ajeltu noin 1000km ristiin rastiin, yllättävän mukavasti sujunut. Joitakin raivo-ohituksia on joutunut tekemään mutta kun matkat ovat kohdistuneet lähinnä Etelä ja Pohjois -pohjanmaahan niin suoraa baanaa ja hyviä ohituspaikkoja löytyy. Oikeastaan koko reissun ainoat kyrvät olivat tuossa Tampere-Kuru tiellä reissun alussa kun siellä joku paineli ihan väkisin tasan sitä rajoituksen mittarinopeutta sellainen 30 auton letka perässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom