Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ammattikuskeja oli liikenteessä. Tuli perä edellä vastaan kahdesta koko kaistan levyisestä ja parikymmentä metriä pitkästä putkesta koostunut erikoiskuljetus. Nämä kaksi kuljetusautoa ajelivat niin lähellä toisiaan, että väliin piti tukkia ihan väkisin. Änkemisen jälkeen takimmainen sentään jättäytyi taaemmas.

Kauempana edellä meni sitten vielä kärkiauto, ihan tavallisen henkilöauton kokoinen. Näin auton yli ja ohi jo kaukaa, että tie on täysin avoinna. Ohitusetäisyyden lähestyessä auto vilautti vilkkua vasemmalle: siis antoi merkin, että älä nyt ihmeessä ohi lähde, vastaan tulee autoja. No ei tullut ja lähdin silti. Ilmeisesti ammattilainen joko sekoitti oikean ja vasemman, tai ei ymmärtänyt, miten voi ilmoittaa vapaasta ohituspaikasta.
 
Suosittelen kaikille - joille se on mahdollista - hankkimaan opetusluvan ja opettamaan ajo-oppilasta "oikeille tavoille". Ei siis niin, että "rajoitus + alv" on se oikea nopeus. Tai että törttöilijöille opetetaan vasemman kaistan käyttöä tms. Vaan että ajetaan kuten kuuluukin ilman provosoitumista muiden tekemisistä.

Tänään taas junnun kanssa pelkääjän paikalla 200 km Espoo-Vierumäki-Vuolenkoski-Mäntyharju, ja aika monta kertaa oli kokeneempien autoilijoiden "esimerkkisuorituksia" matkalla. Ehkä asiallisiin ohitus oli 363-tiellä Jaggen 550 heppainen XKR-S, joka odotteli nätisti perässä kunnon ohituspaikkaa ja sitten "pintakaasulla huokaisi" meistä nätisti ohi.

Motarilla ajellessa huomasi, että omaankin opetukseen on syytä kiinnittää huomiota. Edellisellä motarireissulla puhuin ennakoinnista ja siitä, että jos edessä on 300 m päässä rekka niin kannattaa valita ajoissa se vasen kaista ja miettiä tapauskohtaisesti, kannattaako ohituskaistalta palata 10 sekunniksi oikealle kaistalle lainkaan vai "jatkaako ohitusta" myös sen seuraavan rekan ohi. No, juniori alkoi viettää pitempiä aikoja vasemmalla kaistalla vaikka takana oli nopeampia tulijoita, joten välillä piti kehottaa päästämään nopeammat ohi kun ei 128 mittarinopeutta tuntunut takana tulijoille riittävän. Hyvin poika neuvot sisäisti ja osaa jo hyvin ennakoida tapahtumat niin edessä olevien kuin takaa tulevien kun osalta. Edessä ajavien takavalot joskus tuntuvat houkuttelevan liikaa ja välillä piti muistuttaa riittävästä turvavälistä. Siitäkin heräsi keskustelu, että mitä jos siihen turvaväliin joka kerta tuppaa joku ohituskaistalta niin voiko sitten ajaa lainkaan rajoituksen mukaista nopeutta vai pitääkö ajaa koko ajan 10-20 km/h alle rajoituksen? Sanoin, että rajoituksen maksimia ei kuitenkaan ole pakko ajaa eli tapauskohtaisesti tilanne huomioiden. Puhuttiin myös vakkarin käyttämisestä mutta tuolla 1000 km ajokokemuksella poika jo totesi sen olevan liian vaivalloista ellei ajeta ihan tyhjää tietä.
Kiinnitin huomiota tuohon nopeuteen 128Km/h tuntuu turhan kovalta noin kokemattoman nuoren kuskin vauhdiksi. Jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliöön, 1900-luvulla uusilla kuskeilla oli 80-rajoitus vuoden ajan.
Ajattavatko inssit uutta kuskikokelasta tuollaisella vauhdilla?
 
Kuis? Täytyyhän nuorienkin kuskien opetella ajamaan moottoritiellä, eikä sitä "suurta" nopeutta ja sen vaatimia ennakkoja opi hahmottamaan kuin ajamalla sitä nopeutta. 128 mittarinopeus on tavallisesti hyvin lähellä 120 todellista nopeutta.
 
Kuis? Täytyyhän nuorienkin kuskien opetella ajamaan moottoritiellä, eikä sitä "suurta" nopeutta ja sen vaatimia ennakkoja opi hahmottamaan kuin ajamalla sitä nopeutta. 128 mittarinopeus on tavallisesti hyvin lähellä 120 todellista nopeutta.
Joo kyllä, mutta pitempi kokemus auttaa sen mahdollisen äkkitilanteen hallitsemisessa/arvioimisessa. Noissa vauhdeissa ne törmäysvoimatkin ovat suuret. Ymmärsin, että ajokokemusta olisi vain 1000km. Se ei ole noissa vauhdeissa paljon.
 
Joo kyllä, mutta pitempi kokemus auttaa sen mahdollisen äkkitilanteen hallitsemisessa/arvioimisessa. Noissa vauhdeissa ne törmäysvoimatkin ovat suuret. Ymmärsin, että ajokokemusta olisi vain 1000km. Se ei ole noissa vauhdeissa paljon.

Eiköhän inssi ajeta lähinnä taajama-alueella vaikka voi siinä joku liittymän väli motariakin tulla ajettavaksi. Enää ei mitään 80 km/h säädöksiä ole uusille kuskeille kuten itselleni oli 30v sitten. Autolla ajosta on tosiaan vasta tuo tuhannen kilsaa kokemusta, mutta kaksipyöräisillä on poika ajellut vajaan kymppitonnin. Vauhdit on toki olleet pienempiä, mutta jotain sieltäkin on selvästi päänuppiin tarttunut. Heinäkuinen arkipäivä klo 13-14 ja aurinko selän takana on ehkä helpoimmasta päästä motariolosuhteita. Toki siinä pojalle muistuttelin että kun tuon rekan ohi on päästy niin paluu oikealle ja vauhtia alemmas.

Pk-seudulla liikkuneena poikaa ihmetytti lähinnä nuo kolmi- ja nelinumeroisten teiden 80 km/h yleisrajoitukset. 65-70 oli kuulemma järkevämmän tuntuinen vauhti syheröisille asfalttiteille, hiekkateistä puhumattakaan. Tässäkin opittiin, ettei rajoitus määrää pakollista ajonopeutta vaan suurimman sallitun ajonopeuden.
 
Joo kyllä, mutta pitempi kokemus auttaa sen mahdollisen äkkitilanteen hallitsemisessa/arvioimisessa. Noissa vauhdeissa ne törmäysvoimatkin ovat suuret. Ymmärsin, että ajokokemusta olisi vain 1000km. Se ei ole noissa vauhdeissa paljon.

Eihän nykyisen autokoulussakaan tarvitse ajaa kuin 7 kertaa 45min, joista suurinosa kuitenkin kaupunki/taajamassa eli yhteensä ei kilometrejä tule edes 1000km. Hyvä se on heti kun ajaminen rupee sujumaan mennä moottoritielle ja kehä-teille myös ajamaan varsinkin jos asuu alueella missä näillä liikkutaan. Suomessakin ihan tarpeeksi näitä ajokortillisia jotka eivät uskalla ajaa isossa kaupungissa tai moottoritiellä vaikka kortti ollut kuinka pitkään.
 
Eiköhän inssi ajeta lähinnä taajama-alueella vaikka voi siinä joku liittymän väli motariakin tulla ajettavaksi. Enää ei mitään 80 km/h säädöksiä ole uusille kuskeille kuten itselleni oli 30v sitten. Autolla ajosta on tosiaan vasta tuo tuhannen kilsaa kokemusta, mutta kaksipyöräisillä on poika ajellut vajaan kymppitonnin. Vauhdit on toki olleet pienempiä, mutta jotain sieltäkin on selvästi päänuppiin tarttunut. Heinäkuinen arkipäivä klo 13-14 ja aurinko selän takana on ehkä helpoimmasta päästä motariolosuhteita. Toki siinä pojalle muistuttelin että kun tuon rekan ohi on päästy niin paluu oikealle ja vauhtia alemmas.

Pk-seudulla liikkuneena poikaa ihmetytti lähinnä nuo kolmi- ja nelinumeroisten teiden 80 km/h yleisrajoitukset. 65-70 oli kuulemma järkevämmän tuntuinen vauhti syheröisille asfalttiteille, hiekkateistä puhumattakaan. Tässäkin opittiin, ettei rajoitus määrää pakollista ajonopeutta vaan suurimman sallitun ajonopeuden.
Pojallasi on ehkä normaalia parempi tilanne, kun on tuo kaksipyöräisen tuoma kokemus/arviointikyky huomioida liikennettä ja tien pinnan olosuhteita (mm. pidon muuttuminen jo kostealla). Silti ehkä aloittaisin 100km/h vauhdeilla (ehkä olet jo näin tehnytkin) sekä tyhjällä motarilla pitkillä suorilla ( näkee kunnolla taaksepäin, ettei takana tule ketään) jarrutusharjoitukset, jotta oppii kuinka huomattavan pitkä matka tarvitaan jos jarrutetaan 80 vs 100 vs 120Km/h jo kuivallakin asfaltilla. Auton ohituskiihtyvyyskin on hyvä tietää/ harjoitella.

Ei se 1-vuoden 80-rajoitus pelkästään mikään huono asia aikoinaan ollut. Kovaa on kerinnyt ihan riittävästi sen jälkeenkin ajella.

Mitä tulee tuohon yllä viestiin, niin nyt saa kortin kovin vähillä ajokerroilla, varsinkin jos ei ole tuota 2-pyöräisen tuomaa kokemusta.
Hyvähermoisen isän/äidin opetus on toki hyvä, koska silloin saa kustannustehokkaasti harjoitella pitempään.
 
Pojallasi on ehkä normaalia parempi tilanne, kun on tuo kaksipyöräisen tuoma kokemus/arviointikyky huomioida liikennettä ja tien pinnan olosuhteita (mm. pidon muuttuminen jo kostealla). Silti ehkä aloittaisin 100km/h vauhdeilla (ehkä olet jo näin tehnytkin) sekä tyhjällä motarilla pitkillä suorilla ( näkee kunnolla taaksepäin, ettei takana tule ketään) jarrutusharjoitukset, jotta oppii kuinka huomattavan pitkä matka tarvitaan jos jarrutetaan 80 vs 100 vs 120Km/h jo kuivallakin asfaltilla. Auton ohituskiihtyvyyskin on hyvä tietää/ harjoitella.

Ei se 1-vuoden 80-rajoitus pelkästään mikään huono asia aikoinaan ollut. Kovaa on kerinnyt ihan riittävästi sen jälkeenkin ajella.

Mitä tulee tuohon yllä viestiin, niin nyt saa kortin kovin vähillä ajokerroilla, varsinkin jos ei ole tuota 2-pyöräisen tuomaa kokemusta.
Hyvähermoisen isän/äidin opetus on toki hyvä, koska silloin saa kustannustehokkaasti harjoitella pitempään.

Älä missään nimessä kokeile hätäjarrutuksia motarilla, 120 -> 0 -> 120 (tai 120 -> 50-ish -> 120) ottaa helposti enemmän aikaa mitä näkyvyys on taakse pitkälläkin suoralla. Ja jos käykin jotain (esim mottori sammuu) niin ei ole pysähtyneenä keskellä kaistaa. Kokeilee nuo jarrutuksen ajoharjoitteluradalle missä ne kuuluukin kokeilla, varoalueet ovat aika paljon isommat ja muut tiedostaa mitä olet tekemässä. Samalla pystyy kokeilemaan eron kuiva vs liukas. Satapiikki myös menee heittämällä yli 80kmh eli jos alkaa kokeileemaan 80 vs 100 vs 120kmh vasta autokorttia ajaessa niin ollaan auttamatta myöhässä.

On kyllä aina naurettavaa lukea kun buumerit sun muut haikalee tuon 80-lätkän perään, yksikään ei muista että korottaessa KT -> AB niin prätkällä sai ajaa rajoituksen mukaan ja autolla sai ajaa max 80kmh. Myös ihmiset ovat aivan eri tasolla 18-vuotiaana niin ei voida yleistää että "pitää tehdä näin tai noin." Kuulostaa vähän kateudelta/katkeruudelta. Meinaatko oikeasti että 80-lätkä toisi jotenkin turvallisuutta? Eihän se tuo muuta kuin raskasta kalustoa ajamaan perseeseen kiinni rajoitinta vasten ja hulluja ohituksia. Kokeileppa joskus ajaa 80kmh 100kmh alueella ja kerro miten se parantaa liikenneturvallisuutta. Opetuskolmiot jo nykyään tekee mulkkuja muista tienkäyttäjistä. Se miten muiden pitäisi käyttäytyä on aivan eri asia kuin miten muut käyttäytyvät, eikä sille oikein voi mitään muuta kuin sopeutua.

Itsellähän taisi olla ehkä 60-70km alla kun lähettin autokoulussa motarille ajaa 120kmh. :whistling:
 
Huvittava tilanne kun erään toisen tienkäyttäjän kanssa saimme kahdestaan ongelmia aikaan täysin tyhjällä nelikaistaisella motarilla. Ajelin vakkarilla mittarinopeutta 115 (todellinen nopeus n. 105), ja saavutin aika nopeasti tämän edellä ajavan. Vasemmalle kaistalle siirtyessäni hän kuitenkin kiihdytti samaan nopeuteen, joten palasin hänen taakseen. Sitten ihan hetken päästä hänen perävalonsa taas lähenivät, joten siirryin taas vasemmalle ohittamaan, ja arvaattekin varmaan mitä sitten tapahtui?

Ohituksen toisen kerran estettyään palasin taas oikealle kaistalle, ja kuljettajakollegani elehti omassa ohjaamossaan helposti tulkittavaa "äly hoi - järki käteen"- merkkiä. Vastasin keskisormella, napsautin vakkarin pois ja pumppailin turvavälin päässä tämän mestarin perässä mittarinopeutta 100-120 kmh kunnes poistuin omasta liittymästäni.

Jos ei halua ohittaa tällaista (eli kaasu pohjassa vauhdista välittämättä väkisillä ajaa edelle), niin kannattaa soittaa poliisille. Ohituksen estäminen on laissa yksiselitteisesti kielletty. Itse olisin toisella kertaa todennäköisesti painanut kaasun pohjaan vierellä ja sitten oltaisin katsottu, että kummalla se romukasa kulkee...
 
Älä missään nimessä kokeile hätäjarrutuksia motarilla, 120 -> 0 -> 120 (tai 120 -> 50-ish -> 120) ottaa helposti enemmän aikaa mitä näkyvyys on taakse pitkälläkin suoralla. Ja jos käykin jotain (esim mottori sammuu) niin ei ole pysähtyneenä keskellä kaistaa. Kokeilee nuo jarrutuksen ajoharjoitteluradalle missä ne kuuluukin kokeilla, varoalueet ovat aika paljon isommat ja muut tiedostaa mitä olet tekemässä.
Joo ei sitä nollaan kannata vetää siitä saa hyvän käsityksen kun pudottaa 120-80 ja siitä sitten näkee mitä sinne taakse pitää nähdä. Tyhjällä motarilla minusta tuon voi tehdä oikealla kaistalla .pitkällä suoralla taustaa tarkkaillen. Toki rata on hyvä paikka, jos yksikseen sinne pääsee kokeilee.
Samalla pystyy kokeilemaan eron kuiva vs liukas. Satapiikki myös menee heittämällä yli 80kmh eli jos alkaa kokeileemaan 80 vs 100 vs 120kmh vasta autokorttia ajaessa niin ollaan auttamatta
myöhässä.
Moottoripyörä pysähtyy erilailla kuin auto, ja ne autotkin keskenään, tässä siis hyvä kun voi testata sillä jolla oikeasti ajaa?
On kyllä aina naurettavaa lukea kun buumerit sun muut haikalee tuon 80-lätkän perään, yksikään ei muista että korottaessa KT -> AB niin prätkällä sai ajaa rajoituksen mukaan ja autolla sai ajaa max 80kmh. Myös ihmiset ovat aivan eri tasolla 18-vuotiaana niin ei voida yleistää että "pitää tehdä näin tai noin." Kuulostaa vähän kateudelta/katkeruudelta. Meinaatko oikeasti että 80-lätkä toisi jotenkin turvallisuutta? Eihän se tuo muuta kuin raskasta kalustoa ajamaan perseeseen kiinni rajoitinta vasten ja hulluja ohituksia. Kokeileppa joskus ajaa 80kmh 100kmh alueella ja kerro miten se parantaa liikenneturvallisuutta. Opetuskolmiot jo nykyään tekee mulkkuja muista tienkäyttäjistä. Se miten muiden pitäisi käyttäytyä on aivan eri asia kuin miten muut käyttäytyvät, eikä sille oikein voi mitään muuta kuin sopeutua.
Äläs nyt mulla on ollut toi 80-lätkä, eikä se tainnut aina siihen jäädä? Mutta karsi noi 120Km nopeudet pois.
Joten Kyllä se näin jälkikäteen turvallisuutta toi (vaikka oli se prätkäkorttikin 16v.) Sitä nuoruuttaan on joskus turhan "riskialtis". Tietenkin yksilöitä kaikki. Mutta ihan valmis olisin 100Km rajoituksen vuodeksi laittamaan (nykyautot turvallisempia). Monillahan tuo on ns. omasta tahdostaankin.

Tuota opetuskolmiohäirintää toki oli, mutta harvoin sen kohteeksi oikeasti joutui.
Itsellähän taisi olla ehkä 60-70km alla kun lähettin autokoulussa motarille ajaa 120kmh. :whistling:
Hyvä on ollut opettajalla luotto kuskiin tai omiin kykyihin reagoida. Mutta hyvä kun tuli esiin, että siellä noilla nopeuksillakin ajelee kokemattomia kuskeja.
 
Joo ei sitä nollaan kannata vetää siitä saa hyvän käsityksen kun pudottaa 120-80 ja siitä sitten näkee mitä sinne taakse pitää nähdä. Tyhjällä motarilla minusta tuon voi tehdä oikealla kaistalla .pitkällä suoralla taustaa tarkkaillen. Toki rata on hyvä paikka, jos yksikseen sinne pääsee kokeilee.

Moottoripyörä pysähtyy erilailla kuin auto, ja ne autotkin keskenään, tässä siis hyvä kun voi testata sillä jolla oikeasti ajaa?

Äläs nyt mulla on ollut toi 80-lätkä, eikä se tainnut aina siihen jäädä? Mutta karsi noi 120Km nopeudet pois.
Joten Kyllä se näin jälkikäteen turvallisuutta toi (vaikka oli se prätkäkorttikin 16v.) Sitä nuoruuttaan on joskus turhan "riskialtis". Tietenkin yksilöitä kaikki. Mutta ihan valmis olisin 100Km rajoituksen vuodeksi laittamaan (nykyautot turvallisempia). Monillahan tuo on ns. omasta tahdostaankin.

Tuota opetuskolmiohäirintää toki oli, mutta harvoin sen kohteeksi oikeasti joutui.

Hyvä on ollut opettajalla luotto kuskiin tai omiin kykyihin reagoida. Mutta hyvä kun tuli esiin, että siellä noilla nopeuksillakin ajelee kokemattomia kuskeja.

Prätkä pysähtyy huonommin kuin auto, kuitenkin kokeilisin sen worst case scenario enkä mitä juuri se yksi auto on. Helposti lähtee ajamaan kaverin autolla ja ajaessa unohtaa että ei ajakkaan omalla autolla joka pysähtyy nopeudella X. Autokoulussa käydään ajoharjoitteluradalla missä noi kokeillaan suljetulla alueella niin ei tarvitse miettiä motarilla asiaa.

Pitäisikö myös kieltää Helsingin keskustassa ajaminen nuorilta? Lain sallimissa rajoissa kovaa ajaminen on paljon helpompaa kuin Hki keskustassa ajaminen, välillä saa levitellä käsiä kun taksari tulee yksisuuntaista vastaan väärään suuntaan tms. Törmäysvoimien suuruudet ei mene selityksestä kun alueella on paljon fillareita, potkulautoja, skoottereita tms millä ajellaan ilman suojavarusteita, pienikin törmäys riittää. Motarilla ei ole kuin muita autoja ja näkyvyys on paljon parempi -> enemmän aikaa reagoida.

Ajokortti on jo nyt sen tason himmeli että en lisäisi siihen enää mitään, itselläni on A2BEC1EC ja koodi 95, enkä itse muista mitä saan tuolla ajaa. Eikä ole kukaan muukaan osannut ikinä sanoa. Eiköhän ne jotka haluavat ajaa kovaa aja kovaa välittämättä oliko siellä perseessä 80-lätkä vai ei. Haluisin myös tietää että miten ajattelin valvonnan hoitaa? Auton vakuutus 18-vuotiallee on helposti 1500-2000€/vuosi niin lähes kaikki nuorten autot on vanhempien nimissä -> poliisin automaattiset rekisterikilvenlukijat eivät toimi.

Ja kyllä, tuolla liikenteessä ajelee kaikki sekaisin riippumatta kokemuksesta. Eikä vuosissa tai kilometreissä mitattu kokemus kerro mitään. Väitän myös että oli paljon riskialttiimpaa lähteä raskaan kaluston yhdistelmällä (6X4 Scania + vasikka) suoraan Kouvolan keskustaan 10min raskaan kaluston ajokokemuksella kuin tuo motarireissu aikanaan B-korttia ajaessa.
 
Joo ei sitä nollaan kannata vetää siitä saa hyvän käsityksen kun pudottaa 120-80 ja siitä sitten näkee mitä sinne taakse pitää nähdä. Tyhjällä motarilla minusta tuon voi tehdä oikealla kaistalla .pitkällä suoralla taustaa tarkkaillen. Toki rata on hyvä paikka, jos yksikseen sinne pääsee kokeilee.
Ei voi, motari ei ole mikään testirata. Ei missään olosuhteissa.
 
Ei voi, motari ei ole mikään testirata. Ei missään olosuhteissa.
Se on käytännössä monelle ainut paikka. Ja kun ohitat rekkaa motarilla 128km/h ja joku vetää siihen eteen väliin. Sinun on pakko tehdä se jarrutus. => uudelle kuskille on varmasti parempi tehdä se tyhjällä motarilla eka kerran oikealla kaistalla. Mukanahan on kokenut kuski joka pystyy arvioimaan voidaanko se tehdä turvallisesti muuta liikennettä häiritsemättä.
Puhumattakaan siitä, että sen joutuu tekemään kaksikaistaisella tiellä jonkun järkettömän ohittajan takia. Se ei ole kokeneellekaan kuskille silloin mikään kiva tapahtuma.
 
Prätkä pysähtyy huonommin kuin auto, kuitenkin kokeilisin sen worst case scenario enkä mitä juuri se yksi auto on. Helposti lähtee ajamaan kaverin autolla ja ajaessa unohtaa että ei ajakkaan omalla autolla joka pysähtyy nopeudella X. Autokoulussa käydään ajoharjoitteluradalla missä noi kokeillaan suljetulla alueella niin ei tarvitse miettiä motarilla asiaa.
Prätkä on muutenkin niin kuskista kiinni ja sen jarruttamisen harjoittelu on todella hyödyllistä oikeassa paikassa.
Jarrutusmatkaan muuten vaikuttaa auton paino ja jarrulevyt. Joten sen oman auton tuntemus korostuu.
Nyky ABS jarruilla jarrutus on autoilla paljon helpompaa, kun ohjattavuus säilyy.

Muiden vauhdin ja pysähtymisen arviointiin vaaditaan sitä vuosien tuomaa kokemusta.
Mitä kovempi vauhti sitä vähemmän on aikaa sitä arviointia tehdä. Motareilla voi tulla vaikka 2 hirveä peräkkäin, kuten itselleni kävi. Onneksi jäi oikealle sen verran tilaa, että en osunut. Vauhtia sen verran ettei mitään mahdollisuuksia.
Pitäisikö myös kieltää Helsingin keskustassa ajaminen nuorilta? Lain sallimissa rajoissa kovaa ajaminen on paljon helpompaa kuin Hki keskustassa ajaminen, välillä saa levitellä käsiä kun taksari tulee yksisuuntaista vastaan väärään suuntaan tms. Törmäysvoimien suuruudet ei mene selityksestä kun alueella on paljon fillareita, potkulautoja, skoottereita tms millä ajellaan ilman suojavarusteita, pienikin törmäys riittää. Motarilla ei ole kuin muita autoja ja näkyvyys on paljon parempi -> enemmän aikaa reagoida.
Kaikki eivät uskalla Hesaan edes mennä. Nythän siellä ajetaan "kävelyvauhtia", joten aikaa havannointiin on paljon,
joten kyllä sinne voi mennä kunhan hallintalaitteet on halussa eikä ratti käänny samalla kun pää kääntyy.
Tuolla 80-lätkän aikana Hesassa sai ajaa 50Km/h ja kapeilla kaduilla muistan vieläkin kuin pelotti ekakerralla, muiden autojen kyljet.

Nyt itseäni peloittaa enemmän noi sähköpotkulaudat 25km/h (autot 30km/h) ajavat miten sattuu ja osin vielä aineissa.
Ajokortti on jo nyt sen tason himmeli että en lisäisi siihen enää mitään, itselläni on A2BEC1EC ja koodi 95, enkä itse muista mitä saan tuolla ajaa. Eikä ole kukaan muukaan osannut ikinä sanoa. Eiköhän ne jotka haluavat ajaa kovaa aja kovaa välittämättä oliko siellä perseessä 80-lätkä vai ei. Haluisin myös tietää että miten ajattelin valvonnan hoitaa? Auton vakuutus 18-vuotiallee on helposti 1500-2000€/vuosi niin lähes kaikki nuorten autot on vanhempien nimissä -> poliisin automaattiset rekisterikilvenlukijat eivät toimi.
Ei sitä valvontaa 80-lätkän aikanaa niin erikoisesti hoidettu. Kuskille lappu ikkunaan kamerat lukevat sitten mitä lukevat. Eikä se kaikkiin tehoa, mutta valtaosaan kylläkin... enemmänkin muistutus että ollaan vielä oikeasti kokemattomia, vaikka usko omaan osaamiseen on kova.
Ja kyllä, tuolla liikenteessä ajelee kaikki sekaisin riippumatta kokemuksesta. Eikä vuosissa tai kilometreissä mitattu kokemus kerro mitään. Väitän myös että oli paljon riskialttiimpaa lähteä raskaan kaluston yhdistelmällä (6X4 Scania + vasikka) suoraan Kouvolan keskustaan 10min raskaan kaluston ajokokemuksella kuin tuo motarireissu aikanaan B-korttia ajaessa.
Kuorma-autot ovat oma lukunsa, niilläkin on pakko opetella.
Aikoinaan mietin kyllä etukäteen missä ajan ja pahimmat reitit kiertäen.
Niiden 80km/h rajoitukselle on oikea tarve. Oikeastihan ne kulkevat paljon kovempaa ilman rajoittajaa.
 
Ei sitä valvontaa 80-lätkän aikanaa niin erikoisesti hoidettu. Kuskille lappu ikkunaan kamerat lukevat sitten mitä lukevat. Eikä se kaikkiin tehoa, mutta valtaosaan kylläkin... enemmänkin muistutus että ollaan vielä oikeasti kokemattomia, vaikka usko omaan osaamiseen on kova.

Ainakin Espoossa se valvonta oli 80- ja 90-lukujen vaihteessa todella aktiivista. Kun oli nk. lokinpaska takalasissa, niin kolme pysäytystä ja puhallutusta + kortin ja papereiden tsekkaamista yhden illan aikana ei ollut mikään mahdottomuus. Kun perään ilmaantui poliisiauto, niin se oli ihan fifty-sixty, että syttyvätkö majakat vai eivät. Ei auttanut vaikka alla oli faijan siisti ja uusi auto eli ei tarvittu edes mitään vanhaa Taulusta tai välikoppa-Escortia.
 
Ainakin Espoossa se valvonta oli 80- ja 90-lukujen vaihteessa todella aktiivista. Kun oli nk. lokinpaska takalasissa, niin kolme pysäytystä ja puhallutusta + kortin ja papereiden tsekkaamista yhden illan aikana ei ollut mikään mahdottomuus. Kun perään ilmaantui poliisiauto, niin se oli ihan fifty-sixty, että syttyvätkö majakat vai eivät. Ei auttanut vaikka alla oli faijan siisti ja uusi auto eli ei tarvittu edes mitään vanhaa Taulusta tai välikoppa-Escortia.
Espoossa toi valvonta muutenkin toimi ystäväni sai 2-ylinopeussakkoa 3km välein peräkkäin samalla reissulla, ei kerrasta uskonut. Itse ajalin pääosin "työautolla" aikalailla nopeusrajoituksia noudattaen, joten en lätkän takia tainnut tulla edes pysäytetyksi?

Lätkästä muuten tehtiin tutkimus 1999 (käytettiin 1972-1996) 3-vuoden aikana uusilla nuorilla kuskeilla onnettomuudet lisääntyivät 43% 100km/h alueella ja 80km/h vain 1%:a.
 
Se on käytännössä monelle ainut paikka.
Eikä enään tarjontuu kuulu ne ajoharjoitteluradat ?

Jos ajatus oli että jokainen auto mikä alle sattuun, niin lähdetään motarille kokeileen jarruja.

Se ykkös juttu on turvaväli, ennakointi, tilanne nopeus. Jarruttamisessa se että osaa painaa jarruriittävän pohjaan, +

Ne jarrutusharjoitukset jossain muualla kuin motarilla, eli siellä ajoharjoitteluradalla. Liukkaan kelin harjoittelussa tärkeää se että toisiaan muistii mieleen että se ei pysähdy, hyvä jos hiljenee. Kuivankelin "lukkojarrutus" lähinnä se että muistuu mieleen että voi olla äkkinäistä.

Hirviä ajatellen jarrutus ja väistö harjoitukset myös harjoitusympäristössä, hirvistä tiedä mihin ne menee, mutta jos perustilasto oletus takaraivossa, niin ei tarvi sitä miettiä.



Mutta jos tämä lähti tuosta ajoharjoittelusta, niin jos oppilas on ajanut tieliikenteestä keverilla, ja ajot sieltä parkkipaikalta siirtyneet eteenpäin, niin kyllä opetusluvan hienouksia on että usein niitä harjoituskilometrejä saa paljon ja hienoa että myös motarilla ja hienoa että kesärajoituksin. Siinä amatoorioasaaja vieressä, niin kyllä se siitä.

Vielä hienomaa jos pääsisi kokeileen vie suurempia nopeuksia jotekin turvallisesti (muita vaarantamatta).

. Ja kun ohitat rekkaa motarilla 128km/h ja joku vetää siihen eteen väliin. Sinun on pakko tehdä se jarrutus.
Yritän hahmottaa tämän tyypilisen suomalaisen uuden kuskin vaaranpaikan.

Mutta jo kortinsaaneille tuli hyvä neuvo, jos siellä motarilla menee opetuskolmiolla auto tietyllä suunnalla, niin jarrutestiä tiedossa.
 
Toinen mitä on järkevää opetella, on jarruttaa 160 km/h vauhdista vauhti pois. Siinä tulee hyvin ilmi onko auton jarrut paskaa vai käyttökelpoista. Se että missä tämmöisen voi tehdä, no siellä satumaan suljetulla alueella. Harva kuski ymmärtää mitä tapahtuu kun jarrut kuumenee eivätkä enää pidä.

Toinen mahdollinen paikka on jonkin automerkin kerhon ratapäivillä. Alastarossa helppo homma, Ahveniston suunnalla vähän vaikeampi. Hmm, Botnialla taitaa onnistua kohtuu helposti.
 
3-tietä kun mennään Nurmijärveltä pohjoiseen ennen tien 25 liittymää moottoritiellä suora jossa kohtuullisen turvallisesti voi jarruttamistakin kokeilla kun näkyvyys taakse lähes 5km varsinkin hämärämmällä, kun ajovalot näkyvät.
 
Toinen mitä on järkevää opetella, on jarruttaa 160 km/h vauhdista vauhti pois. Siinä tulee hyvin ilmi onko auton jarrut paskaa vai käyttökelpoista. Se että missä tämmöisen voi tehdä, no siellä satumaan suljetulla alueella. Harva kuski ymmärtää mitä tapahtuu kun jarrut kuumenee eivätkä enää pidä.
Joo, mutta kuinka kärkijuttuja, motarilla voi tulla yksi n 120km/h hätäjarrutus jollekkin joskus.

Useammin sellainen että vetää koko motarin jarruun koskematta, ennen poistumista/paattymistä.

Mutta pointti nyt taisi olla että nuori kortin saanut kuitekin koheltaa, niin olisi hyvä hamottaa moisiakin ja ehkä se rahalla koheltaminen olisi pois yleisilli tiellä koheltamisesta (joillain toimii, osalla päinvastoin)

3-tietä kun mennään Nurmijärveltä pohjoiseen ennen tien 25 liittymää moottoritiellä suora jossa kohtuullisen turvallisesti voi jarruttamistakin kokeilla kun näkyvyys taakse lähes 5km varsinkin hämärämmällä, kun ajovalot näkyvät.
Moni suositellut (siis muuallakin kuin täällä) että ihan säännöllisesti turvallisen tilausuuden tulle jarrutetaan kunnolla, siis ihan jarrujen takia. Kai jotain noista motarilta poistumisia.
 
Eikä enään tarjontuu kuulu ne ajoharjoitteluradat ?
Noita ei ole jokapaikassa riittävän pitkiä, että saa normiautolla kelattua vauhdin sinne 120Km/h ja jää vielä sitä jarrutusmatkaakin.
Jos ajatus oli että jokainen auto mikä alle sattuun, niin lähdetään motarille kokeileen jarruja.
Ei vaan, jos on pakko mennä "isän" kanssa korttia varten opettelee 128km/ vauhdeissa. Niin se jarrutuksen opettelukin on tärkeä. Kuten jo sanoin laittaisin uusille kuskeille 100Km- lätkän Motareillekin.

Se ykkös juttu on turvaväli, ennakointi, tilanne nopeus. Jarruttamisessa se että osaa painaa jarruriittävän pohjaan, +

Ne jarrutusharjoitukset jossain muualla kuin motarilla, eli siellä ajoharjoitteluradalla. Liukkaan kelin harjoittelussa tärkeää se että toisiaan muistii mieleen että se ei pysähdy, hyvä jos hiljenee. Kuivankelin "lukkojarrutus" lähinnä se että muistuu mieleen että voi olla äkkinäistä.
Ilman muuta harjoitusradalla, jos se on mahdollista ja rata on siihen sopiva.
Mutta motarillakin sen jarrutuksen tehdä, kunhan tekee sen turvallisesti ja sopivassa paikassa (esim. kesällä yöllä päivänvalossa) ja oikealla kaistalla pitkällä suoralla.
Kuljettaja sinun pitää aina oikealla kaistalla olettaa, että kaukaa edessä näkyvä auto voi ajaa sen 50km/h (muistelen sen olevan minimi sallitun).
Hirviä ajatellen jarrutus ja väistö harjoitukset myös harjoitusympäristössä, hirvistä tiedä mihin ne menee, mutta jos perustilasto oletus takaraivossa, niin ei tarvi sitä miettiä.
Noissa tilanteissa se jarrutustaito/nopeus korostuu. Hirvet menevät suoraan yli (eivät yleensä käänny). Itselle tuli vastaan aamuhämärässä kaarteessa 4-tiellä 2-peräkkäin 120km-alueella. Ei siihen olisi millään kerinnyt pysähtyä saatoin vähän keritä jarrua painaa ja väistin. Mietin sillon, että jos olis 300km matkan taittanut 2-3s. nopeammin tilaa ei olisi ollut väistää. Jarrutkuksella G-voimia olisi saanut vähemmäksi ja auto lunastuskuntoon.

Mutta jos tämä lähti tuosta ajoharjoittelusta, niin jos oppilas on ajanut tieliikenteestä keverilla, ja ajot sieltä parkkipaikalta siirtyneet eteenpäin, niin kyllä opetusluvan hienouksia on että usein niitä harjoituskilometrejä saa paljon ja hienoa että myös motarilla ja hienoa että kesärajoituksin. Siinä amatoorioasaaja vieressä, niin kyllä se siitä.
Vielä hienomaa jos pääsisi kokeileen vie suurempia nopeuksia jotekin turvallisesti (muita vaarantamatta).
Siitä lähti, kun kerran motarille mennää siellä pitäisi myös jarrutustaitoa olla, yhdessä ohjauksen kanssa.
Yritän hahmottaa tämän tyypilisen suomalaisen uuden kuskin vaaranpaikan.

Mutta jo kortinsaaneille tuli hyvä neuvo, jos siellä motarilla menee opetuskolmiolla auto tietyllä suunnalla, niin jarrutestiä tiedossa.
Tai paremminkin, että jopa 128km/h vaudeissa autoa voi ajaa hyvin hyvin vähillä taidoilla huomioida muuta liikennettä ja hallita autoaan. Uutta tietoa minulle.
 
Ei vaan, jos on pakko mennä "isän" kanssa korttia varten opettelee 128km/ vauhdeissa. Niin se jarrutuksen opettelukin on tärkeä.

Tai paremminkin, että jopa 128km/h vaudeissa autoa voi ajaa hyvin hyvin vähillä taidoilla huomioida muuta liikennettä ja hallita autoaan. Uutta tietoa minulle.

Vähän näissä kommenteissasi nyt on mielestäni jeesustelun makua. Se, että vieressä on oma isä jarrupolkimen kanssa, ajotunteja, -kilometrejä ja moottoritiekokemusta on jo tässä vaiheessa enemmän kuin autokoulun opetuksessa ikinä, ei nyt mielestäni varsinaisesti oikeuta jatkuvasti puuttumaan siihen, että mittarivirhe huomioiden todellista vauhtia on ohimenevän hetken 3 km/h liikaa rahoitukseen nähden niin hyvässä ajokelissä kuin Suomessa nyt ylipäätään on mahdollista.

Melkein väittäisin, että pojalla on paremmat valmiudet noihin tilanteisiin ja nopeuksiin kuin monella muulla, esim. 75v anopilla, joka ajaa kaksi kertaa vuodessa Tampereelle ja takaisin Max 100 km/h mittarissa ja muut ajot rajoittuvat kodin ja K-Kaupan väliseen 1,5 km edestakaisin suhailuun. Ja nämä yhteensäkään eivät tee yli 500 km vuodessa.
 
Vähän näissä kommenteissasi nyt on mielestäni jeesustelun makua. Se, että vieressä on oma isä jarrupolkimen kanssa, ajotunteja, -kilometrejä ja moottoritiekokemusta on jo tässä vaiheessa enemmän kuin autokoulun opetuksessa ikinä, ei nyt mielestäni varsinaisesti oikeuta jatkuvasti puuttumaan siihen, että mittarivirhe huomioiden todellista vauhtia on ohimenevän hetken 3 km/h liikaa rahoitukseen nähden niin hyvässä ajokelissä kuin Suomessa nyt ylipäätään on mahdollista.

Melkein väittäisin, että pojalla on paremmat valmiudet noihin tilanteisiin ja nopeuksiin kuin monella muulla, esim. 75v anopilla, joka ajaa kaksi kertaa vuodessa Tampereelle ja takaisin Max 100 km/h mittarissa ja muut ajot rajoittuvat kodin ja K-Kaupan väliseen 1,5 km edestakaisin suhailuun. Ja nämä yhteensäkään eivät tee yli 500 km vuodessa.
Ei tässä mitään jeesustelua ollut. Vaikka teidän tapauksessa asia onkin todennäköisesti Ok. Ei se poista sitä, että motareillakin voi näköjään ihan kokemattomia kovavauhtisia opettelijoita. Ja mulle se oli uusi tieto. Toivotaan että "nuorilla" kuskeilla ja opettajilla riittää taidot tiukkoihin tilanteisiin tai paremminkin ettei niitä tulisi.

Tosta omasta muutama vuosi sitten tapahtuneesta "hirvitilanteestani" tuli itselleni hyvä muistutus, että se 130 mittarinopeutta on oikeasti kova vauhti, jos pitäisi pystyä pysähtymään nopeasti. Noihin nopeuksiin "turtuu" helposti, "tyhjä tie eihän tässä mitään voi sattua".
 
Itseä ärsyttää fossiilisilla ajavat, jotka vetoavat köyhyyteen. Pysyisivät kotona tai menisivät kouluun hankkimaan ammatitin
 
Toyota-kuskit ja ajovalot.

Ajelin tuossa aamuhämärässä ja sateessa n. 50km matkan valtatietä. Olen ennenkin kiinnittänyt huomiota ja kiinnitin nytkin Toyotoiden ajovaloihin. Laskin että 7/7 vastaantulevevissa Toyota henkilöautoissa paloi edessä jotkut led päivävalot ja takana täysin pimeää. Pyyhkijät kaikilla päällä joko tihkulla tai jatkuvalla.

Eikö uudehkoissa Toyotoissa tosiaan ole minkäänlaista toimivaa ajovaloautomatiikkaa joka kytkisi ajo- ja takavalot sateella päälle? Ja miksi kuskit on pääsääntöisesti niin tyhmiä ettei osaa niitä itse laittaa päälle kun tarvetta olisi.
 
Toyota-kuskit ja ajovalot.

Ajelin tuossa aamuhämärässä ja sateessa n. 50km matkan valtatietä. Olen ennenkin kiinnittänyt huomiota ja kiinnitin nytkin Toyotoiden ajovaloihin. Laskin että 7/7 vastaantulevevissa Toyota henkilöautoissa paloi edessä jotkut led päivävalot ja takana täysin pimeää. Pyyhkijät kaikilla päällä joko tihkulla tai jatkuvalla.

Eikö uudehkoissa Toyotoissa tosiaan ole minkäänlaista toimivaa ajovaloautomatiikkaa joka kytkisi ajo- ja takavalot sateella päälle? Ja miksi kuskit on pääsääntöisesti niin tyhmiä ettei osaa niitä itse laittaa päälle kun tarvetta olisi.

Toyotoissa oli vuosikymmeniä erittäin hyvin toimiva mutta yksinkertainen valoautomatiikka, että aina moottorin ollessa käynnissä normaalit ajovalot on päällä.

Sitten joku idiootti keksi nämä "päiväajovalot" joiden kanssa perävalot ei pala ja tämä valoautomatiikka pilattiin/poistettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Toyota-kuskit ja ajovalot.

Ajelin tuossa aamuhämärässä ja sateessa n. 50km matkan valtatietä. Olen ennenkin kiinnittänyt huomiota ja kiinnitin nytkin Toyotoiden ajovaloihin. Laskin että 7/7 vastaantulevevissa Toyota henkilöautoissa paloi edessä jotkut led päivävalot ja takana täysin pimeää. Pyyhkijät kaikilla päällä joko tihkulla tai jatkuvalla.

Eikö uudehkoissa Toyotoissa tosiaan ole minkäänlaista toimivaa ajovaloautomatiikkaa joka kytkisi ajo- ja takavalot sateella päälle? Ja miksi kuskit on pääsääntöisesti niin tyhmiä ettei osaa niitä itse laittaa päälle kun tarvetta olisi.

Olisihan niissä jos suomalainen pertti tajuaisi sen tilata siihen, mutta kun päivänvalot tuli niin sitä ei tajuttu erikseen tilata kun 30v ollut automaattisesti syttyvät valot.

Toyotassa saa jopa herkkyyttä säädettyä että koska ne valot syttyy.
 
Olisihan niissä jos suomalainen pertti tajuaisi sen tilata siihen, mutta kun päivänvalot tuli niin sitä ei tajuttu erikseen tilata kun 30v ollut automaattisesti syttyvät valot.

Toyotassa saa jopa herkkyyttä säädettyä että koska ne valot syttyy.

Ei ole. Ei saa. Vaikka ottaisit kaikki mahdolliset paketit ja extrat, niin ei se tojota sytytä takavaloja pyyhinten käynnistyessä, jos vaan on muuten tarpeeksi kirkasta. Jokunen ensimmäinen vuosi DRL-valojen tultua karvalakkiversioissa ei ollut edes pimeyteen reagoivia valoja, vaan sittemmin se sentään tuli mukaan väkisin ja todella karvalakkiversiot jäi muiden markkinoiden harmiksi.

Herkkyyssäätö taas on ihan mindfuck Toyotalta, kuten muutkin herkkyyssäädöt. Manuaal ei kerro, että mikä se herkkyys on mihin säädöllä vaikutetaan. Ei se säätö vaikuta mitään syttymiseen valaistustason mukaan ylipäätään vaan vain kuinka nopeasti säätö reagoi. Eli vilahtaako valot joka sillan alituksessa, vai reagoiko vasta kun on ollut 10 s pimeämpää/valoisampaa.
 
Ei ole. Ei saa. Vaikka ottaisit kaikki mahdolliset paketit ja extrat, niin ei se tojota sytytä takavaloja pyyhinten käynnistyessä, jos vaan on muuten tarpeeksi kirkasta. Jokunen ensimmäinen vuosi DRL-valojen tultua karvalakkiversioissa ei ollut edes pimeyteen reagoivia valoja, vaan sittemmin se sentään tuli mukaan väkisin ja todella karvalakkiversiot jäi muiden markkinoiden harmiksi.

Herkkyyssäätö taas on ihan mindfuck Toyotalta, kuten muutkin herkkyyssäädöt. Manuaal ei kerro, että mikä se herkkyys on mihin säädöllä vaikutetaan. Ei se säätö vaikuta mitään syttymiseen valaistustason mukaan ylipäätään vaan vain kuinka nopeasti säätö reagoi. Eli vilahtaako valot joka sillan alituksessa, vai reagoiko vasta kun on ollut 10 s pimeämpää/valoisampaa.

En tiedä käyttääkö Lexus samoja valosysteemejä mutta ainakin IS:ssä on todella herkkä se automatiikka. Ei tarvitse kuin tulla pilvistä, tai ajaa varjopaikasta niin valot syttyvät.
 
Kyl se noi etenkin isoilla autoilla ajavat vajukit, jotka ei saa sitä autoansa parkkiin ruudun sisään. Vittuakaan välittämättömät minämimäminät, jotka tolla toiminnalla rajoittaa muiden pysäköintiä kunnon syyttä. Puhun niistä, jotka omin silmin näen ajavan sen autonsa helppoon parkkiin, ilman, että vieressä oleva on ensin vinossa.

Edellisessä kämpässä oli moinen dorka vielä ruutunaapurina. Sama imbesilli ei tosin aina ollut tiellä, koska oli parkkitalossa liian laiska ajaakseen autonsa edes omaan kerrokseen, vaan surutta piti koslaansa luvattomasti muuhun käyttöön tarkoitetuilla paikoilla.
 
Kyl se noi etenkin isoilla autoilla ajavat vajukit, jotka ei saa sitä autoansa parkkiin ruudun sisään. Vittuakaan välittämättömät minämimäminät, jotka tolla toiminnalla rajoittaa muiden pysäköintiä kunnon syyttä. Puhun niistä, jotka omin silmin näen ajavan sen autonsa helppoon parkkiin, ilman, että vieressä oleva on ensin vinossa.

Edellisessä kämpässä oli moinen dorka vielä ruutunaapurina. Sama imbesilli ei tosin aina ollut tiellä, koska oli parkkitalossa liian laiska ajaakseen autonsa edes omaan kerrokseen, vaan surutta piti koslaansa luvattomasti muuhun käyttöön tarkoitetuilla paikoilla.
Olen samaa mieltä, (vaikka tuolla aiemmin valokuvassa olleelle Moto-Auto esimerkille jaoinkin paljon ymmärrystä) kun puhutaan normaaleista oikein mitoitetuista parkkiviivaväleistä. Auto mahtuisi niihin hyvin... vaan eikun siihen vinoon. Kun ei enää viitsitä oikaista kun ei kerralla osunut.
 
Toyota-kuskit ja ajovalot.
Tää on stereotypia, mutta jostain nekin alkunsa saavat: Toyotalla ajavat ne ihmiset, jotka eivät tiedä eivätkä haluakaan tietää mitään autoista. Ajaminen ei kiinnosta, se on vain pakkopullaa paikasta toiseen siirtymiseksi. Sitäpaitsi auton myyjä sanoi, että "tässä on sitten automaattivalot" joten ei oo mitään syytä reagoida mihinkään.
 
Näille idiooteille voisi surutta lyödä sakon liikenteen vaarantamisesta. Oppisi käyttämään siinä samalla niitä auton valoja.
 
Vitostietä kun paljon jumppaa eestaas niin aina jaksaa ihmetyttää tuo perässä roikkuminen ilman minkäänlaista yritystä ohittaa. Vaikka tiputtaisin omaa nopeutta niin puskurissa ajetaan niin että ihan hirvittää eikä uskalla jarruihin koskea kun tietää että se Miikka-Riina snäppää tai meikkaa kuitenkin eikä katse ole tiessä.

Toinen on sitten tuo ikuinen ohituskaistakäyttäytyminen. Toyota Megane kulkee 84@100kmh mutta ohituskaistaa edeltävällä sadalla metrillä nopeus nostetaan noin 120kmh joka sitten tiputetaan taas kun ohituskaista loppuu.
 
Tää on stereotypia, mutta jostain nekin alkunsa saavat: Toyotalla ajavat ne ihmiset, jotka eivät tiedä eivätkä haluakaan tietää mitään autoista. Ajaminen ei kiinnosta, se on vain pakkopullaa paikasta toiseen siirtymiseksi. Sitäpaitsi auton myyjä sanoi, että "tässä on sitten automaattivalot" joten ei oo mitään syytä reagoida mihinkään.

Melko päin vastoin:

Toyotalla ajaa paljon ihmisiä, jotka nimenomaan ymmärtävät autoista, ja tietävät, että Toyotalla hoituu auton pääasiallinen tehtävä, eli paikasta A paikkaan B siirtyminen kaikista luotettavimmin. Monilla muilla autoilla sitten ajaa ihmiset joille autot on leluja, status-symboleita ja peniksenpidentäjiä.

Mutta perävalot taas on uusissa Toyotissa pimeänä sen takia, että kun ollaan kymmeniä vuosia ajettu vanhoilla toyotilla joissa valoautomatiikka toimii, niin ei olla koskaan totuttu kytkemään mitään valoja manuaalisesti päälle, koska sitä ei ole kymmeniin vuosiin tarvinnut tehdä (toisin kuin huonommissa, esim eurooppalaisisa autoissa tarvi aikoinaan tehdä), ja sitten kun uusissa toyotoissa se automatiikka on rikottu, niin sitten ne valot jää pois päältä.
 
En tiedä käyttääkö Lexus samoja valosysteemejä mutta ainakin IS:ssä on todella herkkä se automatiikka. Ei tarvitse kuin tulla pilvistä, tai ajaa varjopaikasta niin valot syttyvät.

Avensis vm. 12 kans toimii kyllä automatiikka pääsääntöisesti, keväällä oli kirkkaassa päivänvalossa jonkinmoinen lumipyry ei sytyttänyt ajovaloja (säädin herkkyyttä tämän jälkeen muistaakseni, harmi ettei onnistunut techstreamilla koodaus, että palaisivat aina) , mutta itse osaan laittaa ne tarvittaessa päälle. Toinen mitä moni Toyota kuski ei tajua on se mittarivirhe mikä on aika paljon suurempi kuin eurooppalaisissa ja junnataan ehkä tahtomatta sitä 70-78km/h todellista ja kerätään jono taakse vaikka voi ajaa huoletta +10-15 mittarinopeutta ilman sakon pelkoa. Tätä yrittänyt suomentaa niille ketkä päivittelee, että rekat ajavat ylinopeutta (eivätkä nykyään enää pääsääntöisesti aja rajoitinta vasten polttoaineen säästön vuoksi).
 
Viimeksi muokattu:
Jopa kirkkaalla säällä tulisi pitää ajovalot päällä auton ollessa liikkeessä, pelkät etupäivävalot ei kerro takana tulevalle mitään ja paska automatiikka vilkuttelee takavaloja niin, että edellä olija voi luulla tilannetta jarrutukseksi.

Lakiin pitäisi saada pykälä, joka kieltää pimeillä takavaloilla ajamisen. Ilmeisesti sitä ei nyt ole ja jotkut ajelee pimeässäkin valot pois päältä. Ei mene omaan ajattelumalliin tuollainen idiotismi, mutta itse ajankin autolla, jossa syttyy aina valot kun auto on käynnissä. Ensimmäinen asia auton oston jälkeen oli tsekata nuo eri valomoodit ja miten ne toimii, vain yhtä olen käyttänyt ja se toimii aina.
 
Jopa kirkkaalla säällä tulisi pitää ajovalot päällä auton ollessa liikkeessä, pelkät etupäivävalot ei kerro takana tulevalle mitään ja paska automatiikka vilkuttelee takavaloja niin, että edellä olija voi luulla tilannetta jarrutukseksi.

Lakiin pitäisi saada pykälä, joka kieltää pimeillä takavaloilla ajamisen. Ilmeisesti sitä ei nyt ole ja jotkut ajelee pimeässäkin valot pois päältä. Ei mene omaan ajattelumalliin tuollainen idiotismi, mutta itse ajankin autolla, jossa syttyy aina valot kun auto on käynnissä. Ensimmäinen asia auton oston jälkeen oli tsekata nuo eri valomoodit ja miten ne toimii, vain yhtä olen käyttänyt ja se toimii aina.
Auinkoisena kesäpäivänä auton ajovaloista on yhtä paljon hyötyä kuin vaikkapa katuvaloista. Eli ei mitään. Jos takana ajava ei ymmärrä millloin edellä ajava jarruttaa niin silloin kannattaa siirtyä istumaan sinne pelkääjän paikalle.
 
Auinkoisena kesäpäivänä auton ajovaloista on yhtä paljon hyötyä kuin vaikkapa katuvaloista. Eli ei mitään. Jos takana ajava ei ymmärrä millloin edellä ajava jarruttaa niin silloin kannattaa siirtyä istumaan sinne pelkääjän paikalle.
Heti kun olet ajellut pk-seudulla sen yli kymmenen vuotta, niin tajuat, että puolet siellä ajavista ei ymmärrä autoista, valoista, sujuvasta liikenteestä tai ympäristön huomioinnista mitään, seuraava neljännes reagoi kaikkeen ylihermostuneesti ja loppu neljännes kärsii näiden muiden tötöilystä. Itseäni lähinnä ärsyttää paska "valoautomatiikka", mutta nämä ylihermostuneet jarruttelee kun jonkun idiootin paska valoautomatiikka ei toimi ja itse olen sitten siinä kärsijän paikalla, kun joutuu myös mukautumaan muiden tyhmään ajotapaan.

Pk-seudulla tosin nyt on muutenkin sujuvuus ja ekologisuus tiessään ajamisessa, kun ei ole osattu liikennevalojakaan ohjelmoida niin, että minimoitaisiin seisonta pääväylillä.
 
Olen ajanut pk-seudulla 20 vuotta enkä vielä ole törmännyt automatiikkaan joka vilkuttelisi takavaloja eestaas.
Nyt en puhukaan mistään suuntamerkkivilkutuksesta vaan liian herkästi syttyvästä ja sammuvasta takavalosta, esim. sillan ali ajaessa syttyy ja sammuu ja joku reagoi tähän välittömästi aiheuttaen turhaa pumppausta. näitähän ei ole ollut kahtakymmentä vuotta. ;)
 
Auinkoisena kesäpäivänä auton ajovaloista on yhtä paljon hyötyä kuin vaikkapa katuvaloista. Eli ei mitään. Jos takana ajava ei ymmärrä millloin edellä ajava jarruttaa niin silloin kannattaa siirtyä istumaan sinne pelkääjän paikalle.

Kyllä niistä hyötyä on. Muutama viikko sitten oikealla puolella olevalla pysäkillä oli auto pysähtyneenä ilman mitään valoja. Lähestyin autoa oikealla kaistalla ja aivan yllättäen se kytki vilkun ja ajoi suoraan eteen. Takavalojen päälläolo olisi kertonut jo huomattavati etukäteen, että auto saattaa liikkuakin, nyt tuli vähän yllätyksenä.

Toki kyseinen autoilija oli huolimaton ja kytki vilkun turhan myöhään ja siirtyi turhan pienellä välillä suoraan eteen. Olin hereillä eikä vaaratilanne ollut vakava, mutta olisin osannut odottaa jotain liikkeitä paremmin, jos autossa olisi palaneet takavalot. Hämmentävää, kun täysin pimeältä näyttävä auto yhtäkkiä liikahtaakin.
 
Nyt en puhukaan mistään suuntamerkkivilkutuksesta vaan liian herkästi syttyvästä ja sammuvasta takavalosta, esim. sillan ali ajaessa syttyy ja sammuu ja joku reagoi tähän välittömästi aiheuttaen turhaa pumppausta. näitähän ei ole ollut kahtakymmentä vuotta. ;)
Noh sanotaanko näin että vähän häiriintynyt ja säikky täytyy olla että tuohon säpsähtää hipaisemaan jarrua. Ovathan kunnon jarruvalot paljon kirkkaampia ja silloin syttyy myös kolmas jarruvalo takalasissa.
 
Kyllä niistä hyötyä on. Muutama viikko sitten oikealla puolella olevalla pysäkillä oli auto pysähtyneenä ilman mitään valoja. Lähestyin autoa oikealla kaistalla ja aivan yllättäen se kytki vilkun ja ajoi suoraan eteen. Takavalojen päälläolo olisi kertonut jo huomattavati etukäteen, että auto saattaa liikkuakin, nyt tuli vähän yllätyksenä.

Toki kyseinen autoilija oli huolimaton ja kytki vilkun turhan myöhään ja siirtyi turhan pienellä välillä suoraan eteen. Olin hereillä eikä vaaratilanne ollut vakava, mutta olisin osannut odottaa jotain liikkeitä paremmin, jos autossa olisi palaneet takavalot. Hämmentävää, kun täysin pimeältä näyttävä auto yhtäkkiä liikahtaakin.
Tuossa tapauksessa niillä valoilla ei ollut merkitystä jos tämä tapahtui päivällä. Merkitystä oli sillä että liikkelle lähtenyt auto ei antanut ajoissa merkkiä siitä että on lähdössä liikkeelle. Ei siis liity valoautomatiikkaan millään tavalla.
 
Tuossa tapauksessa niillä valoilla ei ollut merkitystä jos tämä tapahtui päivällä. Merkitystä oli sillä että liikkelle lähtenyt auto ei antanut ajoissa merkkiä siitä että on lähdössä liikkeelle. Ei siis liity valoautomatiikkaan millään tavalla.
Liittyyhän, juuri kuten kirjoittaja sanoi. Aiemmin ne takavalot antoi merkin, että auto on ajossa tai lähdössä ajoon. Nykyään aina ei.

Jos sinä et tätä nyt mitenkään näe, niin älä vänkää sitä muilta pois. Aiemmin oli minusta helpompaa.
 
Liittyyhän, juuri kuten kirjoittaja sanoi. Aiemmin ne takavalot antoi merkin, että auto on ajossa tai lähdössä ajoon. Nykyään aina ei.

Jos sinä et tätä nyt mitenkään näe, niin älä vänkää sitä muilta pois. Aiemmin oli minusta helpompaa.
Vilkut antavat sen merkin, onko auto lähdössä/kääntymässä tai ei. Tosin tuntuu että useilla kuskeilla se vilkku on epäkunnossa.
 
Liittyyhän, juuri kuten kirjoittaja sanoi. Aiemmin ne takavalot antoi merkin, että auto on ajossa tai lähdössä ajoon. Nykyään aina ei.

Jos sinä et tätä nyt mitenkään näe, niin älä vänkää sitä muilta pois. Aiemmin oli minusta helpompaa.

Tämä just. Vaikka tiedän, että kaikissa autoissa ei valot pala ja tässä keississä oli huolimaton kuski, silti on yllättävää, kun pysäkille "hylätyn" näköinen, takaapäin täysin pimeä auto yllättäen liikahtaakin ja siirtyy kaistalle. Jos takavalot palaisivat, tietäisi että autossa on kuski ja se on ajossa ja saattaa liikkuakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 885
Viestejä
4 585 035
Jäsenet
75 520
Uusin jäsen
Prosti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom