Prätkä pysähtyy huonommin kuin auto, kuitenkin kokeilisin sen worst case scenario enkä mitä juuri se yksi auto on. Helposti lähtee ajamaan kaverin autolla ja ajaessa unohtaa että ei ajakkaan omalla autolla joka pysähtyy nopeudella X. Autokoulussa käydään ajoharjoitteluradalla missä noi kokeillaan suljetulla alueella niin ei tarvitse miettiä motarilla asiaa.
Prätkä on muutenkin niin kuskista kiinni ja sen jarruttamisen harjoittelu on todella hyödyllistä oikeassa paikassa.
Jarrutusmatkaan muuten vaikuttaa auton paino ja jarrulevyt. Joten sen oman auton tuntemus korostuu.
Nyky ABS jarruilla jarrutus on autoilla paljon helpompaa, kun ohjattavuus säilyy.
Muiden vauhdin ja pysähtymisen arviointiin vaaditaan sitä vuosien tuomaa kokemusta.
Mitä kovempi vauhti sitä vähemmän on aikaa sitä arviointia tehdä. Motareilla voi tulla vaikka 2 hirveä peräkkäin, kuten itselleni kävi. Onneksi jäi oikealle sen verran tilaa, että en osunut. Vauhtia sen verran ettei mitään mahdollisuuksia.
Pitäisikö myös kieltää Helsingin keskustassa ajaminen nuorilta? Lain sallimissa rajoissa kovaa ajaminen on paljon helpompaa kuin Hki keskustassa ajaminen, välillä saa levitellä käsiä kun taksari tulee yksisuuntaista vastaan väärään suuntaan tms. Törmäysvoimien suuruudet ei mene selityksestä kun alueella on paljon fillareita, potkulautoja, skoottereita tms millä ajellaan ilman suojavarusteita, pienikin törmäys riittää. Motarilla ei ole kuin muita autoja ja näkyvyys on paljon parempi -> enemmän aikaa reagoida.
Kaikki eivät uskalla Hesaan edes mennä. Nythän siellä ajetaan "kävelyvauhtia", joten aikaa havannointiin on paljon,
joten kyllä sinne voi mennä kunhan hallintalaitteet on halussa eikä ratti käänny samalla kun pää kääntyy.
Tuolla 80-lätkän aikana Hesassa sai ajaa 50Km/h ja kapeilla kaduilla muistan vieläkin kuin pelotti ekakerralla, muiden autojen kyljet.
Nyt itseäni peloittaa enemmän noi sähköpotkulaudat 25km/h (autot 30km/h) ajavat miten sattuu ja osin vielä aineissa.
Ajokortti on jo nyt sen tason himmeli että en lisäisi siihen enää mitään, itselläni on A2BEC1EC ja koodi 95, enkä itse muista mitä saan tuolla ajaa. Eikä ole kukaan muukaan osannut ikinä sanoa. Eiköhän ne jotka haluavat ajaa kovaa aja kovaa välittämättä oliko siellä perseessä 80-lätkä vai ei. Haluisin myös tietää että miten ajattelin valvonnan hoitaa? Auton vakuutus 18-vuotiallee on helposti 1500-2000€/vuosi niin lähes kaikki nuorten autot on vanhempien nimissä -> poliisin automaattiset rekisterikilvenlukijat eivät toimi.
Ei sitä valvontaa 80-lätkän aikanaa niin erikoisesti hoidettu. Kuskille lappu ikkunaan kamerat lukevat sitten mitä lukevat. Eikä se kaikkiin tehoa, mutta valtaosaan kylläkin... enemmänkin muistutus että ollaan vielä oikeasti kokemattomia, vaikka usko omaan osaamiseen on kova.
Ja kyllä, tuolla liikenteessä ajelee kaikki sekaisin riippumatta kokemuksesta. Eikä vuosissa tai kilometreissä mitattu kokemus kerro mitään. Väitän myös että oli paljon riskialttiimpaa lähteä raskaan kaluston yhdistelmällä (6X4 Scania + vasikka) suoraan Kouvolan keskustaan 10min raskaan kaluston ajokokemuksella kuin tuo motarireissu aikanaan B-korttia ajaessa.
Kuorma-autot ovat oma lukunsa, niilläkin on pakko opetella.
Aikoinaan mietin kyllä etukäteen missä ajan ja pahimmat reitit kiertäen.
Niiden 80km/h rajoitukselle on oikea tarve. Oikeastihan ne kulkevat paljon kovempaa ilman rajoittajaa.