Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei voi kuin ihmetellä, missä todellisuudessa sitä elää, jos kuvittelee että moottoritiellä ei saisi ajaa vasenta kaistaa, jos joku ehtisi ottamaan kiinni.
JOS täytyy antaa tietä. Oleellinen sana on JOS.

Se, että takana on idiootti ei tarkoita sitä, että TÄYTYY antaa tietä.
Väärinlukijoiden joukkokokoontuminen? ”kiilaamatta” oli lauseessa ihan yhtä oleellinen sana kuin ”jos”.

Toki yleisemminkin minä päästän nopeamman ensin ohittamaan tai nostan omaa nopeutta, että ehdin alta pois. Ei ole raivohulluja takana. Saa tehdä lain puitteissa toisinkin, mutta sillä on sitten seurauksia joskus, kun takana riehutaan. Ja liikenteen sujuvuus kärsii kokonaisuutena. Minusta ei kovin fiksua…

e: Ja näinhän se kyllä tuli näppärästi näkyviin, että oma napa se teillä tärkeintä on, kun jumitatte missä jumitatte. Oma lehmä hienosti vaan koristeltu ”noudatan sääntöjä” kaapuun. Aika tekopyhää.
 
Väärinlukijoiden joukkokokoontuminen? ”kiilaamatta” oli lauseessa ihan yhtä oleellinen sana kuin ”jos”.

Toki yleisemminkin minä päästän nopeamman ensin ohittamaan tai nostan omaa nopeutta, että ehdin alta pois. Ei ole raivohulluja takana. Saa tehdä lain puitteissa toisinkin, mutta sillä on sitten seurauksia joskus, kun takana riehutaan. Ja liikenteen sujuvuus kärsii kokonaisuutena. Minusta ei kovin fiksua…
Vaan kumpi siinä nyt sitten on aiheuttanut tilanteen: takaa tuleva, joka kuvittelee oikeudekseen esteettömän matkanteon, vai "tientukko", joka ei halua kiilata oikealla olevia päästääkseen takana tulevaa ohi hetihetinyt eikä vasta 30 sekunnin päästä.
 
Vaan kumpi siinä nyt sitten on aiheuttanut tilanteen: takaa tuleva, joka kuvittelee oikeudekseen esteettömän matkanteon, vai "tientukko", joka ei halua kiilata oikealla olevia päästääkseen takana tulevaa ohi hetihetinyt eikä vasta 30 sekunnin päästä.
Mitä helvetin väliä sillä on kuka tekee ja mitä? Ei minua ainakaan kiinnosta. Miten vain homma onnistuu vähimmällä haitalla kaikille. Jos sä junnaat jonkun tukkona 30 sekunttia, niin kuten jo kirjoitin, on sinulta unohtunut liikenteen seuraaminen selvästi paljon aiemmin. Ei se sun koslas siihen paikkaan ilman sun päätöksiä ole päätynyt.
 
Mitä helvetin väliä sillä on kuka tekee ja mitä? Ei minua ainakaan kiinnosta. Miten vain homma onnistuu vähimmällä haitalla kaikille. Jos sä junnaat jonkun tukkona 30 sekunttia, niin kuten jo kirjoitin, on sinulta unohtunut liikenteen seuraaminen selvästi paljon aiemmin. Ei se sun koslas siihen paikkaan ilman sun päätöksiä ole päätynyt.

Vähin haitta kaikille == takaatuleva idiootti olisi vähän vähemmän idiootti, jättäisi kunnollisen turvavälin, odottaisi kiltisti vuoroaan ja pääsisi ohi sitten kun muiden ohitus on ensin ohi.

Se, että muut alkavat tanssimaan yhden idiootin pillin mukaan ei todellakaan ole mitään "vähimmän haitan periaatetta".

Se, että puolustellaan sitä perseennuolija-idioottia ja syyllistetään täysin oikein ajavia autoilijoita kun ne eivät ala sähläämään tehdäkseen tilaa tälle yhdelle idiootille, jotta tämä yksi idiootti pääsisi ajamaan vielä suuremopaa ylinopeutta kertoo kyllä hyvin myös tämän puolustelijan asennevammoista.
 
Viimeksi muokattu:
Vähin haitta kaikille == takaatuleva idiootti olisi vähän vähemmän idiootti, jättäisi kunnollisen truvavälin, odottaisi kiltisti vuoroaan ja pääseisi ohi sitten kun muiden ohitus on ensin ohi.

Se, että muut alkavat tanssimaan yhden idiootin pillin mukaan ei todellakaan ole mitään "vähimmän haitan periaatetta".
Ei vaan ohittamiseen ryhtyvä katsoo, että onko tilaa mennä ohi ja palata kaistalle häiritsemättä toisen kaistan liikennettä. Jos ei ole, niin joko kaasulla tai jarrulla/rullaamalla järjestää sen sopivan välin kohdalleen. Helppoa hommaa, kun seuraa jatkuvasti liikennettä eteen ja taakse pitkällä otannalla. Harvassa on ne ohitettavat joista ei pääse ohi reilusti alle tuon 30 sekunnin. Tai sitten ollaan tekemässä hyvinkin turhaa ohitusta. En ymmärrä mikä tässä hyvinkin maalaisjärjellä ymmärrettävässä hommassa hiertää, olette aina ottavana osapuolena? Jolloin se peiliin katsominen vois olla ihan paikallaan..
 
Jos oikeasti seuraa ympäristöään eteen ja taakse ja ties minne, on lopulta aika harvinaista, että joku ehtii moottoritiellä vasemmalla kaistalla tulla takapuskuriin hiillostamaan. Varsinkaan niin, että hiillostus jatkuisi puolta minuuttia.
 
Mitä helvetin väliä sillä on kuka tekee ja mitä? Ei minua ainakaan kiinnosta. Miten vain homma onnistuu vähimmällä haitalla kaikille. Jos sä junnaat jonkun tukkona 30 sekunttia, niin kuten jo kirjoitin, on sinulta unohtunut liikenteen seuraaminen selvästi paljon aiemmin. Ei se sun koslas siihen paikkaan ilman sun päätöksiä ole päätynyt.
No vaikka sitä väliä, että vaikka edessä ajava väistäisi heti havaittuaan takaa tulevan olevan muiden hengestä välinpitämätön kusipää, on takaa tuleva jo siinä vaiheessa aiheuttanut haittaa ja vaaraa muille.
 
Jos oikeasti seuraa ympäristöään eteen ja taakse ja ties minne, on lopulta aika harvinaista, että joku ehtii moottoritiellä vasemmalla kaistalla tulla takapuskuriin hiillostamaan. Varsinkaan niin, että hiillostus jatkuisi puolta minuuttia.
On suorastaan hämmentävän yleistä, että moottoritiellä kymmeniä kilometrejä takana kohtuullisen välimatkan päässä takana ajellut tulee ohituksessa metrin päähän purkurista ja kiihdyttää mielenosoituksellisesti ohi, jos ohitus tapahtuu edessä olevan liikenteen vuoksi tavanomaista hitaammin.
 
No vaikka sitä väliä, että vaikka edessä ajava väistäisi heti havaittuaan takaa tulevan olevan muiden hengestä välinpitämätön kusipää, on takaa tuleva jo siinä vaiheessa aiheuttanut haittaa ja vaaraa muille.
Tämän havainnon pystyy tekemään jo silloin kun olet oikealla kaistalla pitkän matkaa sulle ohitettavaksi tulevan takana. Onko sulla autossa peilit rikki vai et ole vaan koskaan oppinut seuraamaan liikennettä takanasi? Siinä vaiheessa, kun havaitsee jonkun mikä täytyy ohittaa pitää aktiivisesti skannata taaksepäin ja perstuntumalta usean havainnon perusteella arvioida millä nopeudella takaa tullaan (vs. ohittamiseen kuluva aika).
 
On suorastaan hämmentävän yleistä, että moottoritiellä kymmeniä kilometrejä takana kohtuullisen välimatkan päässä takana ajellut tulee ohituksessa metrin päähän purkurista ja kiihdyttää mielenosoituksellisesti ohi, jos ohitus tapahtuu edessä olevan liikenteen vuoksi tavanomaista hitaammin.
Jos tämä on sinusta yleistä, niin entistä enemmän täytyy kyllä ihmetellä, että miten helvetissä tuossa onnistut. Ja mistä se sinua hidastava liikenne juuri vain sinun eteesi ilmestyy. Ja vielä mielenosoituksellisesti kiihdyttää :think: Ettei vaan kyseessä olisi omien tunteiden aiheuttama väärintulkinta?
 
Tämän havainnon pystyy tekemään jo silloin kun olet oikealla kaistalla pitkän matkaa sulle ohitettavaksi tulevan takana. Onko sulla autossa peilit rikki vai et ole vaan koskaan oppinut seuraamaan liikennettä takanasi? Siinä vaiheessa, kun havaitsee jonkun mikä täytyy ohittaa pitää aktiivisesti skannata taaksepäin ja perstuntumalta usean havainnon perusteella arvioida millä nopeudella takaa tullaan (vs. ohittamiseen kuluva aika).
Ei se perskärpänen sinne taakse ehdi yhtä autoa ohittaessa. Minulle ainakin tilanteet tulevat poikkeuksetta eteen pidempää oikealla olevaa jonoa ohittaessa, itse vasemmalla ohitusta tekevän jonon jatkeena.
 
Jos tämä on sinusta yleistä, niin entistä enemmän täytyy kyllä ihmetellä, että miten helvetissä tuossa onnistut. Ja mistä se sinua hidastava liikenne juuri vain sinun eteesi ilmestyy. Ja vielä mielenosoituksellisesti kiihdyttää :think: Ettei vaan kyseessä olisi omien tunteiden aiheuttama väärintulkinta?
Ei se edessä oleva liikenne yllättäen ilmestykään, vaan se yksittäinen mulkku sinne taakse.
 
Ei se perskärpänen sinne taakse ehdi yhtä autoa ohittaessa. Minulle ainakin tilanteet tulevat poikkeuksetta eteen pidempää oikealla olevaa jonoa ohittaessa, itse vasemmalla ohitusta tekevän jonon jatkeena.
Jos sua tuollaisissa tilanteissa hiillostetaan jatkuvalla syötöllä, niin ihmettelen kyllä mistä se ero tulee. Kiltisti ainakin mun takana ajellaan, jos on ihan aito jono molemmilla kaistoilla. Toiset tulkitsee tilannetta jotenkin eri tavalla kuin sinä.
Ei se edessä oleva liikenne yllättäen ilmestykään, vaan se yksittäinen mulkku sinne taakse.
Aikamoinen fail, jos joku pääsee yllättämään sut takaapäin. Ihan oikeasti, noistahan ne pahimmat vaarat aiheutuu ”kun ei siellä ollut ketään.”
 
Vaihdenäytöt on kyllä nykyautoissa ihan täyttä paskaa, ei niillä saa kuin vahinkoa aikaan, käskevät vaihtamaan aivan liian aikaisin ja vedättämään moottoria vääntöalueen ulkopuolella. Tärkeintä polttoaineen säästössä on tasainen vauhti ja mahdollisimman vähän jarrutteluja.
Tämä on kyllä täysin totta.
Firmalla on noita Opel/Renault allianssin pakettiautoja. Yhdelläkään ei pysty järkevästi ajamaan 6.vaihteella alle 130km/h nopeuksissa. Hirveä tärinä ja vapina jo 5.vaihteella ylämäessä 100km/h mittarissa vaikka autossa ei ole edes kuormaa, silti näyttö kehoitta vaihtamaan isommalle vaihteelle?
En ihmettele yhtään miksi noista porsii vaihdelaatikot jo suhteellisen pienillä kilometreillä, firman autoista vain parissa yksilössä on enää alkuperäinen vaihdelaatikko.
 
Aikamoinen fail, jos joku pääsee yllättämään sut takaapäin. Ihan oikeasti, noistahan ne pahimmat vaarat aiheutuu ”kun ei siellä ollut ketään.”
Ei kai tässä ollutkaan kyse siitä, että joku vetää vaarallisesti nopeampaa kaistaa ajavan eteen vaan siitä, että joku tulee kiusallaan tai epähuomiossa kesken ohituksen tappituntumalle perseeseen hinaukseen.
 
Jos sua tuollaisissa tilanteissa hiillostetaan jatkuvalla syötöllä, niin ihmettelen kyllä mistä se ero tulee. Kiltisti ainakin mun takana ajellaan, jos on ihan aito jono molemmilla kaistoilla. Toiset tulkitsee tilannetta jotenkin eri tavalla kuin sinä.
Aikamoinen fail, jos joku pääsee yllättämään sut takaapäin. Ihan oikeasti, noistahan ne pahimmat vaarat aiheutuu ”kun ei siellä ollut ketään.”
Tjaa'a, ehkä ajat itse kiinni toisissa ja et pidä minään sitä, että muut ajelevat kiinni sinussa. Se näyttää olevam ihan yleistä toimintaa.

Ja mistä nyt keksit tuon "kun ei siellä ollut ketään". Kirjoitin, että takana on sama auto ajellut kohtuullisen välimatkan päässä jo pidempään, ja sitten kuskin päässä naksahtaa kun ohitus ei edessä olevasta liikenteestä johtuen sujunutkaan vauhdikkaasti.
 
Ei kai tässä ollutkaan kyse siitä, että joku vetää vaarallisesti nopeampaa kaistaa ajavan eteen vaan siitä, että joku tulee kiusallaan tai epähuomiossa kesken ohituksen tappituntumalle perseeseen hinaukseen.
Juu, mutta ei se auto sinne tyhjästä ilmesty jos vähääkään on nopeus rajoituksen suuntaan. 1-tiellä näkee helposti useamman kilometrin taaksepäin monessa kohtaa.
 
Tekstisi antoi ymmärtää, että taakse tullut yllättää (edessä kulkeva ei).
Yllättävää oli siis se, että sinne persiiseen piti tulla hinkkaamaan, vaikka liikennetilanne edessä on varmasti nähtävissä sieltä takaakin.

Minulle on tarjoiltu juhannusjuomia, joten ulosantini ei välttämättä ole selkeintä mahdollista :kippis:
 
Liikennevaloihin pysähtyvät jotka jättävät useiden autonmitan välin valoissa!
Liikennevaloista lähtijät, joilla on reaktioaika 3-5 s siitä kun valot vaihtuvat tai edellä olija pääsi liikkeelle. Tällä viikolla taas oli muutama tällänen, joiden seurauksena valoista pääsi vasemmalle vain yksi tai kaksi läpi ennen kuin taas vaihtuivat.
 
Liikennevaloista lähtijät, joilla on reaktioaika 3-5 s siitä kun valot vaihtuvat tai edellä olija pääsi liikkeelle. Tällä viikolla taas oli muutama tällänen, joiden seurauksena valoista pääsi vasemmalle vain yksi tai kaksi läpi ennen kuin taas vaihtuivat.

Ihmiset on perseestä, mutta niin on myös nuo valojen ohjaukset. Jos kääntyvien kaistalla on vaikka 15 autoa, niin vain osan on mahdollista päästä kääntymään ennen kuin valot jo vaihtuu punaiseksi.
Olisi kiva tietää millainen logiikka tuolla taustalla surraa, sillä se on ihan perseestä.
 
Ihmiset on perseestä, mutta niin on myös nuo valojen ohjaukset. Jos kääntyvien kaistalla on vaikka 15 autoa, niin vain osan on mahdollista päästä kääntymään ennen kuin valot jo vaihtuu punaiseksi.
Olisi kiva tietää millainen logiikka tuolla taustalla surraa, sillä se on ihan perseestä.
Tuollaisella 15 auton jonolla valot pitäisi palaa liki 15min, että kaikki pääsee:p
 
Mun puolesta voisi palaa, niin kauan, että kaikki jonossa olleet on päässeet kääntymään. Joku kohtuus tosin, mutta se kohtuus ei ole 10 sekuntia.
Veikkaan jos olet vastapuolella, niin et;)
Ehkä parempi, kun ei räplätä sitä puhelinta siinä valoissa, vaan keskitytään ajamiseen.
 
Veikkaan jos olet vastapuolella, niin et;)
Ehkä parempi, kun ei räplätä sitä puhelinta siinä valoissa, vaan keskitytään ajamiseen.
Tässä kai tarkoitettiin sitä, että liikennevalomogiikka toimii 2021 ilman mitään kunnon älyä. Joskus liikennesuuntien keskinäinen liikennemäärä ylläripylläri poikkeaa tilastollisesta kellon mukaan asetetusta tai etenkin yksittäisestä ainoasta moodista. Jos yhteen suuntaan on vitusti jonoa eikä ketään missään muualla, ja minuutin välein on 5 sekuntia aikaa lähteä, ei auta vaikka siellä olisi mitä ammattilaisia jonossa. Ellei tylysti jokainen päätä suhtautua punaiseen valoon stop-merkkinä.
 
Tässä kai tarkoitettiin sitä, että liikennevalomogiikka toimii 2021 ilman mitään kunnon älyä. Joskus liikennesuuntien keskinäinen liikennemäärä ylläripylläri poikkeaa tilastollisesta kellon mukaan asetetusta tai etenkin yksittäisestä ainoasta moodista. Jos yhteen suuntaan on vitusti jonoa eikä ketään missään muualla, ja minuutin välein on 5 sekuntia aikaa lähteä, ei auta vaikka siellä olisi mitä ammattilaisia jonossa. Ellei tylysti jokainen päätä suhtautua punaiseen valoon stop-merkkinä.
On niissä joskus myös jotain tunnistimia. Esim meiltä kotoa lähtiessä ensimmäiset liikennevalot 110-tien risteyksessä. Jos autot ajavat tiiviissä jonossa niin valoista pääsee kerralla >10 autoa ajamaan risteyksen yli. Jos siellä on kolmantena autoilija, joka jättää yli kaksi autonmittaa "turvaväliä" tai nukahtaa lähtövaloissa, niin kahden ensimmäisen auton jälkeen vaihtuvat valot. Jos samanaikaisesti vastaan tulevien letka pysyy kasassa, sieltä voi tulla hyvinkin vielä kymmenkunta autoa risteyksen yli, vaikka itselle palaa punaiset

Turkissa oli sellainen systeemi, että valojen vieressä oli sekuntinäyttö, joka kertoi kuinka monta sekuntia seuraaviin vihreisiin tai punaisiin. Eli periaatteessa koko jono voi lähteä liikkeelle lähes samanaikaisesti valoista.
 
Viimeksi muokattu:
Turkissa oli sellainen systeemi, että valojen vieressä oli sekuntinäyttö, joka kertoi kuinka monta sekuntia seuraaviin vihreisiin tai punaisiin. Eli periaatteessa koko jono voi lähteä liikkeelle lähes samanaikaisesti valoista.
Tämä on erittäin kätevää etenkin kevyen liikenteen valoissa. Kuulemani vastalauseet perustuvat enimmäkseen ideologiaan ja asennevammaan. Joo, sitä alle kaahaamista niissä mainitaan, ja sitä tapahtuu muutenkin.

Se, että muut alkavat tanssimaan yhden idiootin pillin mukaan ei todellakaan ole mitään "vähimmän haitan periaatetta".
Olen aina välillä IRL törmännyt ihmisiin, joiden käsitys joustosta tai kommunikaatiosta liikenteessä on juuri tuo. Eli saa perseillä eikä tarvitse keskittyä, muut sitten auttavat tai antavat periksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmiset on perseestä, mutta niin on myös nuo valojen ohjaukset. Jos kääntyvien kaistalla on vaikka 15 autoa, niin vain osan on mahdollista päästä kääntymään ennen kuin valot jo vaihtuu punaiseksi.
Olisi kiva tietää millainen logiikka tuolla taustalla surraa, sillä se on ihan perseestä.

Oman kokemuksen mukaan 95% tapauksista syy on autoilijoissa. Ei lähdetä ripeästi ja ei uskalleta ajaa riittävän lähellä edellä ajavaa.
 
Oman kokemuksen mukaan 95% tapauksista syy on autoilijoissa. Ei lähdetä ripeästi ja ei uskalleta ajaa riittävän lähellä edellä ajavaa.
Normaalitilanteessa kyllä. Koko jonon pitäisi lähteä samaan aikaan liikkeelle. Ei siis pelkästään olla hereillä vaan reagoida liikennevaloon eikä edellä olevaan - paitsi jos aasi ei osaa lähteä tai edellä olevan edellä on aasi. Tämä ei ole mitenkään vaikeaa, vaikka usein joku yrittää päinvastaista esittää. Ihmetystä herättää aina, jos sanoja kertoo että hänellä on ajokokemusta. Ei selvästikään ole. :hmm: Sehän on todella helppoa jos kykenee tilan hahmottamiseen ja on edes jonkinlainen logiikka. Ensimmäisten tulee tietenkin kiihdyttää ripeästi ja myöhempänä jonossa olevien lähteä rauhallisesti.

Ihan perseeseen odottamaan ajaminen on turhaa ja tyhmää tästäkin syystä. Bussin mittaista rakoa ei pidä jättää ja liruttelu ei toki sovi jos on muuta liikenettä siitä häiriintymässä. Tietenkin taas eri tilanteessa lentävää lähtöä haetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on minusta yleensä jo siellä 1. autossa. Lähdetään hitaasti. Autokoulussa opetettiin, että valoristeyksestä on lähdettävä ripeästi. Valitettavasti suurin osa ei tätä noudata.
Useinkin myös juuri näin. Ärsyttävintä toki on, että siellä ensimmäisessä autossa nussitaan ja munitaan jotain muuta. Siispä se lähtee liikkeelle vasta sekuntien jälkeen. Kun edellä on neljä, liikennevalorytmi on sellainen että noin kuusi ehtisi ja käytännössä jo toinen auto menee kiihdyttäen keltaisilla ja kolmas sekä neljäs räikeästi punaisilla, alkaa hieman kyrpiä tämmöinen paska. Siihenpä sitten joutuu jäämään punaisiin vartiksi odottamaan kiitos kuspään tai kuspäiden. Silloin ärsyttävät kanssa-autoilijat.

Se ei ole vielä niin paha, jos liikkeelle lähdetään oikea-aikaisesti mutta madellen. On sekin epäkohteliasta, piittaamatonta ja tavallaan vastuutontakin, koska selvästikään liikenteen toiminnan ymmärtäminen ei kuulu kuljettajan mielenkiinnon kohteisiin. Menisivät bussilla.

Eräänä päivänä ärsytti ajo-opetusauto. Yritän aina jättää mahdollisimman paljon marginaalia ja suhtautua ymmärtäväisesti. Nyt kuitenkin kävi niin, että selvästikään opettajalla ei ollut mitään käsitystä oppilaan kyvyistä. Auto sammui T-risteyksen haaraosaan välittömästi liikenteenjakajan viereen, ja suuntamerkki oli kytketty oikealle, eli ryhmittyminen oli tehty täydellisen väärin. Välillä suoraan menevällä tieosuudella oli liikennettä, joskus taas ei. Yli kahden minuutin kuluttua väärin ryhmittyneen auton sammuttua kymmenisen kertaa ja yhä yrittäessä liikkeelle väärin ryhmittyneeseen suuntaan ja noin kahdeksan auton odottaessa takanani jouduin lähtemään liikenteenjakajan väärältä puolelta. Muut seurasivat onneksi ilmeisen varoen. Sori siitä. Jossain menee raja, jolloin opettajan pitäisi ymmärtää laittaa oppilas ensin koirakouluun ja puheopetukseen sekä edetä varovasti ajoneuvon perushallinnan kokeiluun sorakuopalla sen sijaan, että lähtee ajattamaan liikenteessä. Haistakoon paska.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaista vastaavaa jouduin Oulun keskustassa todistamaan rautatienkadun ja hallituskadun risteyksessä. Kyseessä taisi olla opetuslupa auto. Rav4 sammui kolme kertaa. Sitten en jaksanut enää katella, vaan käänsin hänen edestä hallituskadulle.

Eikö ensin olisi hyvä harjoitella niitä perusasioita jossain muualla kuin liikenteessä ennen kuin lähdetään liikenteeseen...
 
Minut ainakin autokoulussa vietiin ensin opettajan toimesta tyhjälle parkkipaikalle, jossa käytettiin jokunen minuutti kytkimen käytön hinkkaamiseen. Ehkä opetusluvalla opettavilta ovat sopivat opetusmetodit päässeet unohtumaan.

Olen muutamaa opetuslupa-autoa seuraillut yhtäläisen huvittuneena ja järkyttyneenä, kun "opettaja" ei ole osannut opettaa mm. vilkun käyttöä, ryhmittymistä tai edes nopeusrajoituksia. Mitenköhän irtoaa kortti inssiajossa :think:
 
Minut ainakin autokoulussa vietiin ensin opettajan toimesta tyhjälle parkkipaikalle, jossa käytettiin jokunen minuutti kytkimen käytön hinkkaamiseen. Ehkä opetusluvalla opettavilta ovat sopivat opetusmetodit päässeet unohtumaan.

Olen muutamaa opetuslupa-autoa seuraillut yhtäläisen huvittuneena ja järkyttyneenä, kun "opettaja" ei ole osannut opettaa mm. vilkun käyttöä, ryhmittymistä tai edes nopeusrajoituksia. Mitenköhän irtoaa kortti inssiajossa :think:
Ei tuo siltikään estä sitä ettei se auto voisi sammua jos muutama minuutti on jossain kokeiltu ennen. Se nyt vaan kuuluu siihen harjoitteluun ja jos sitä ei kestä niin parempi pysyä pois kokonaan liikenteestä. Jokainen meistä on joskus itsekin sen auton sammumisen kokenut.
 
On nyt taas varmasti ollut rankkaa, kun vähän pitäisi odottaa jonkun aloittelijan perässä :rolleyes: Ainakin sen näkee siitä autosta eikä tarvitse raivota ihan turhaan, vähän ymmärtystä peliin.
Kukaan ei varmaan voi tietää oliko siinä kyseessä se ensimmäinen ajotunti suoraan sieltä hiekkakentältä vai viimeinen. Ei se opettajakaan voi ajaa sitä autoa sen oppilaan puolesta. Ihmisiä on kuitenkin ihan laidasta laitaan.
Siinä on kova paine 17v Marja-Liisalla, kun se auto sammuu siihen toista tai kolmatta kertaa ja Manakuski painaa perässä töötti pohjassa.
Kuinka moni muutenkin jatkaa nykypäivänä sillä manuaalilla ajamista, ei ainakaan ne jotka ei siitä tykkää. Ei ne automaatilla sitten jää jumiin sinne risteykseen.
 
Ei tuo siltikään estä sitä ettei se auto voisi sammua jos muutama minuutti on jossain kokeiltu ennen. Se nyt vaan kuuluu siihen harjoitteluun ja jos sitä ei kestä niin parempi pysyä pois kokonaan liikenteestä. Jokainen meistä on joskus itsekin sen auton sammumisen kokenut.
"Jokunen minuutti" tässä oli siis varmaan puoli tuntia hinkkaamista. Lähtö, välitön pysähdys ja sitten uusiksi, ja välillä ryömimistä nopeammin ja hitaammin. Toki auto pysähtyi pari kertaa myöhemminkin, mutta ei nyt sentään toista minuuttia tullut seistyä risteyksessä.
 
Ongelma on minusta yleensä jo siellä 1. autossa. Lähdetään hitaasti. Autokoulussa opetettiin, että valoristeyksestä on lähdettävä ripeästi. Valitettavasti suurin osa ei tätä noudata.
Ihmiset lähtee kyllä usein säälittävän hitaasti liikkeelle. Usein automaatin kanssa ei kannata edes koskea kaasuun ensimmäisten sekuntien aikana, tai on edellä ajavan perseessä. Vastaavasti jonon ensimmäisenä saattaa olla jo ylittänyt risteyksen kun se takana oleva on vasta päässyt risteysalueelle. :dead:
 
Nämä valoissa kuhnijat on kyllä alkaneet täälläkin taas ärsyttämään. Pari risteystä missä valot palavat varsin vähän aikaa niin yleensä tietää että jos on 2-3 edellä niin ei mitään toivoa päästä, valojen vihreäksi vaihtumisesta voi laskea huoletta 5s ennen kuin jono alkaa liikkua ja sitten onkin jo keltaiset vaihtumassa.

Toinen on vielä valoihin matelijat. 40km/h alueella ryömitään 25-30km/h valoja kohti kun palavat vihreinä ja niinhän siinä käy että se matelija juuri ja juuri ehtii ja taakse jää jono seisomaan.
 
Ei tuo siltikään estä sitä ettei se auto voisi sammua jos muutama minuutti on jossain kokeiltu ennen. Se nyt vaan kuuluu siihen harjoitteluun ja jos sitä ei kestä niin parempi pysyä pois kokonaan liikenteestä. Jokainen meistä on joskus itsekin sen auton sammumisen kokenut.
Kuten edellä kerrottiin, niin opettajan paskuuttahan se on jos hommasta ei tule yhtään mitään. Silloin oikea paikka ei ole risteysajossa vaan siellä väljemmillä vesillä opetellen, miten auton saa liikkeelle, mihin suuntaan rattia käännetään jne.

Maalaiskylässä autokoulun opettaja kysyi ensimmäiselle ajotunnille lähtiessä, osaako oppilas ajaa. Jos kyllä niin kuskin paikalle, jos ei niin opettaja ajoi ensin sopivalle tyhjälle alueelle.
 
Kuten edellä kerrottiin, niin opettajan paskuuttahan se on jos hommasta ei tule yhtään mitään. Silloin oikea paikka ei ole risteysajossa vaan siellä väljemmillä vesillä opetellen, miten auton saa liikkeelle, mihin suuntaan rattia käännetään jne.

Maalaiskylässä autokoulun opettaja kysyi ensimmäiselle ajotunnille lähtiessä, osaako oppilas ajaa. Jos kyllä niin kuskin paikalle, jos ei niin opettaja ajoi ensin sopivalle tyhjälle alueelle.
Mistäs tiedät jos kyseinen ajaja onkin ensin ajanut muualla ja sitten mennyt liikenteeseen, kun mennyt hyvin? Voi se auto silti sammua.
 
Mistäs tiedät jos kyseinen ajaja onkin ensin ajanut muualla ja sitten mennyt liikenteeseen, kun mennyt hyvin? Voi se auto silti sammua.
Joo, kone voi sammua kymmenen kertaa ja saattaa vaikka kytkin laueta sekä matka jatkua hinurin lavalla. Kuitenkin jos samassa risteyksessä nussitaan kaksi minuuttia(saattoi mennä vaikka tunti, en jäänyt katsomaan) vasemmalle ryhmittyneenä vilkku oikealle kytkettynä harjoitellen lähtöä tasaiselta, niin opettaja on siihen mennessä tehnyt aika monta asiaa väärin ja ajattaa helvetin huonosti. Se ei ole minun ennakkotiedoistani riippuva päätelmä. Lisäksi se on silloin aiheellinen ketjun aiheen mukainen havainto.

Pelkästä opetusajon näkemisestä hermostuminen olisikin eri asia. Sellaisiakin mulkkuja on.

Ja toki kertomassani tapauksessa kyseessä oli teippaamaton hieman vanhempi volkkari kolmio vinossa, eli kotiopetusta. Autokoulun tapauksessa olisikin ollut palautteen paikka, eivätkä ammattiopettajat tuollaisia skenaarioita käytännössä aiheutakaan. Tuollaiselle amatöörille sanominen ei mitään auttaisi. Kyllä sille on jo sanottu mutta stone deaf.
 
Valoista lähteminen taitaa vaan tulevaisuudessa hidastua kun enemmän alkaa olemaan ihmisillä adaptiivisia vakkareita, useampi kun lähtee vasta sitten liikkeelle kun edellä meninä on ehtinyt yhtä kauas kuin säädetty etäisyys, esim Toyotat.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Valoista lähteminen taitaa vaan tulevaisuudessa hidastua kun enemmän alkaa olemaan ihmisillä adaptiivisia vakkareita, useampi kun lähtee vasta sitten liikkeelle kun edellä meninä on ehtinyt yhtä kauas kuin säädetty etäisyys, esim Toyotat.
Tuossa olisi kyllä tekniikalla kehittymisen paikka, eikä luulisi olevan mitenkään hankala edes toteuttaa. Omankin autoni ohjekirja mainostaa ruuhka-avustinta, eli vakkari pysäyttää ja pistää auton taas liikkeelle. Se on kuitenkin käyttökelvoton, koska liikkeelle lähdetään vasta joskus 10 sekunnin päästä. Onneksi kaasupolkimella voi itse rohkaista autoa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Joo, kone voi sammua kymmenen kertaa ja saattaa vaikka kytkin laueta sekä matka jatkua hinurin lavalla. Kuitenkin jos samassa risteyksessä nussitaan kaksi minuuttia(saattoi mennä vaikka tunti, en jäänyt katsomaan) vasemmalle ryhmittyneenä vilkku oikealle kytkettynä harjoitellen lähtöä tasaiselta, niin opettaja on siihen mennessä tehnyt aika monta asiaa väärin ja ajattaa helvetin huonosti. Se ei ole minun ennakkotiedoistani riippuva päätelmä. Lisäksi se on silloin aiheellinen ketjun aiheen mukainen havainto.

Pelkästä opetusajon näkemisestä hermostuminen olisikin eri asia. Sellaisiakin mulkkuja on.

Ja toki kertomassani tapauksessa kyseessä oli teippaamaton hieman vanhempi volkkari kolmio vinossa, eli kotiopetusta. Autokoulun tapauksessa olisikin ollut palautteen paikka, eivätkä ammattiopettajat tuollaisia skenaarioita käytännössä aiheutakaan. Tuollaiselle amatöörille sanominen ei mitään auttaisi. Kyllä sille on jo sanottu mutta stone deaf.

Mieli- ja muistikuva on että autokouluilla ainakin osassa autoissa on opettajallakin 3 poljinta. Ei jäädä keskelle risteystä vaikka oppilaalla paniikki iskisi eikä tahdo saada liikkeelle.
 
Mieli- ja muistikuva on että autokouluilla ainakin osassa autoissa on opettajallakin 3 poljinta. Ei jäädä keskelle risteystä vaikka oppilaalla paniikki iskisi eikä tahdo saada liikkeelle.
Aika harvinaista nykyään, kun 3 poljinta on huomattavasti kalliimpi setti. Mutta saa sen auton ilman kaasuakin liikkeelle kunhan on edes 2 poljinta hyvin säädettynä. Yhdellä ei enää onnistu.
 
Jos oikeasti seuraa ympäristöään eteen ja taakse ja ties minne, on lopulta aika harvinaista, että joku ehtii moottoritiellä vasemmalla kaistalla tulla takapuskuriin hiillostamaan. Varsinkaan niin, että hiillostus jatkuisi puolta minuuttia.

Joku tämmönen yllätyshinaaja ajeli mun takana 100km eilen. Ohitin pakettiauton joka ajeli arviolta 110@120. Itse huitaisin ohitse GPS-nopeutta 128 vakkarilla. Noh tämä ohitettu kiihdytti ja ajoi perässä turvavälin päässä, kaikki hyvin toistaiseksi.

Kun seuraava hitaampi tuli eteen, tarkistin peilit ja pakettiauto edelleen reippaan matkan päässä takana, kaistanvaihto ja ohitus. Seuraavan kerran kun tarkistin peilit (ehkä jotain 10-20 sekuntia myöhemmin), taustapeilistä ei näy muuta ku mersun keulasta pieni osa. Pakukuski hinasi ihan kiinni perseessä.

Ohituksen jälkeen palasin oikealle, pakettiauto palaa myös taakseni ja jättää hiljalleen turvaväliä. Mutta annas olla kun ohitin seuraavan, taas se sama saatanan pakettiauto on perseessä kiinni. Ja sama toistui, ohituksesta toiseen. Välillä tempasin vähän pitemmän kaulan ja yritin jättää perskärpäsen jonkun muun taakse, vaan ei, siinä se roikkui joka ikisessä ohituksessa.

Lopulta joku RSskeida pillastui, kun pakettiauto vaihtoi kaistaa oikealle liian lähelle keulaa ja Skoda lähti täysillä ohi. Pakettiautomies sai tästä jonkun paskahalvauksen ja lähti kaasu pohjassa tän RS-miehen perään.
 
Voi vittu mikä perkele sattui tänään eteen, ihan viimeisen päälle merssumies, keski-ikäinen perkele jolla oli tekemisen puutetta tai aivovaurio. Noin 50km jaksoin odotella nätisti ja vähemmän nätisti sitä ohituspaikkaa, mutta eihän sitä sitten löytynyt edes ohituskaistalta. Onneksi oli sen verran tuttu tie, että yllätyksellä ja reilulla alkuvauhdilla menin ohi.

Normaali kaksi numeroinen maantie, missä rajoitukset 80-100km/h, aina kun tuli ohituspaikka tai ohituskaista, niin ajoi merssumies reilua ylinopeutta ja katosi horisonttiin ja sitten sulkuviivan tai vastaantulevien kohdalla mentiin maks. 65km/h. Yhdellä ohituskaistalla loppui usko ja luultavasti olisi rahatkin loppuneet posliinin tutkatessa, sen verran reilusti yritettiin ihan useamman auton voimin mennä ohi. En tiedä olinko ainut joka tuosta pääsi yllättämällä ohi, ennen merssumiehen määränpäätä, mutta muut yrittäjät eivät ainakaan minua tavoittaneet enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom