Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tässä kai tarkoitettiin sitä, että liikennevalomogiikka toimii 2021 ilman mitään kunnon älyä. Joskus liikennesuuntien keskinäinen liikennemäärä ylläripylläri poikkeaa tilastollisesta kellon mukaan asetetusta tai etenkin yksittäisestä ainoasta moodista. Jos yhteen suuntaan on vitusti jonoa eikä ketään missään muualla, ja minuutin välein on 5 sekuntia aikaa lähteä, ei auta vaikka siellä olisi mitä ammattilaisia jonossa. Ellei tylysti jokainen päätä suhtautua punaiseen valoon stop-merkkinä.
On niissä joskus myös jotain tunnistimia. Esim meiltä kotoa lähtiessä ensimmäiset liikennevalot 110-tien risteyksessä. Jos autot ajavat tiiviissä jonossa niin valoista pääsee kerralla >10 autoa ajamaan risteyksen yli. Jos siellä on kolmantena autoilija, joka jättää yli kaksi autonmittaa "turvaväliä" tai nukahtaa lähtövaloissa, niin kahden ensimmäisen auton jälkeen vaihtuvat valot. Jos samanaikaisesti vastaan tulevien letka pysyy kasassa, sieltä voi tulla hyvinkin vielä kymmenkunta autoa risteyksen yli, vaikka itselle palaa punaiset

Turkissa oli sellainen systeemi, että valojen vieressä oli sekuntinäyttö, joka kertoi kuinka monta sekuntia seuraaviin vihreisiin tai punaisiin. Eli periaatteessa koko jono voi lähteä liikkeelle lähes samanaikaisesti valoista.
 
Viimeksi muokattu:
Turkissa oli sellainen systeemi, että valojen vieressä oli sekuntinäyttö, joka kertoi kuinka monta sekuntia seuraaviin vihreisiin tai punaisiin. Eli periaatteessa koko jono voi lähteä liikkeelle lähes samanaikaisesti valoista.
Tämä on erittäin kätevää etenkin kevyen liikenteen valoissa. Kuulemani vastalauseet perustuvat enimmäkseen ideologiaan ja asennevammaan. Joo, sitä alle kaahaamista niissä mainitaan, ja sitä tapahtuu muutenkin.

Se, että muut alkavat tanssimaan yhden idiootin pillin mukaan ei todellakaan ole mitään "vähimmän haitan periaatetta".
Olen aina välillä IRL törmännyt ihmisiin, joiden käsitys joustosta tai kommunikaatiosta liikenteessä on juuri tuo. Eli saa perseillä eikä tarvitse keskittyä, muut sitten auttavat tai antavat periksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmiset on perseestä, mutta niin on myös nuo valojen ohjaukset. Jos kääntyvien kaistalla on vaikka 15 autoa, niin vain osan on mahdollista päästä kääntymään ennen kuin valot jo vaihtuu punaiseksi.
Olisi kiva tietää millainen logiikka tuolla taustalla surraa, sillä se on ihan perseestä.

Oman kokemuksen mukaan 95% tapauksista syy on autoilijoissa. Ei lähdetä ripeästi ja ei uskalleta ajaa riittävän lähellä edellä ajavaa.
 
Oman kokemuksen mukaan 95% tapauksista syy on autoilijoissa. Ei lähdetä ripeästi ja ei uskalleta ajaa riittävän lähellä edellä ajavaa.
Normaalitilanteessa kyllä. Koko jonon pitäisi lähteä samaan aikaan liikkeelle. Ei siis pelkästään olla hereillä vaan reagoida liikennevaloon eikä edellä olevaan - paitsi jos aasi ei osaa lähteä tai edellä olevan edellä on aasi. Tämä ei ole mitenkään vaikeaa, vaikka usein joku yrittää päinvastaista esittää. Ihmetystä herättää aina, jos sanoja kertoo että hänellä on ajokokemusta. Ei selvästikään ole. :hmm: Sehän on todella helppoa jos kykenee tilan hahmottamiseen ja on edes jonkinlainen logiikka. Ensimmäisten tulee tietenkin kiihdyttää ripeästi ja myöhempänä jonossa olevien lähteä rauhallisesti.

Ihan perseeseen odottamaan ajaminen on turhaa ja tyhmää tästäkin syystä. Bussin mittaista rakoa ei pidä jättää ja liruttelu ei toki sovi jos on muuta liikenettä siitä häiriintymässä. Tietenkin taas eri tilanteessa lentävää lähtöä haetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on minusta yleensä jo siellä 1. autossa. Lähdetään hitaasti. Autokoulussa opetettiin, että valoristeyksestä on lähdettävä ripeästi. Valitettavasti suurin osa ei tätä noudata.
Useinkin myös juuri näin. Ärsyttävintä toki on, että siellä ensimmäisessä autossa nussitaan ja munitaan jotain muuta. Siispä se lähtee liikkeelle vasta sekuntien jälkeen. Kun edellä on neljä, liikennevalorytmi on sellainen että noin kuusi ehtisi ja käytännössä jo toinen auto menee kiihdyttäen keltaisilla ja kolmas sekä neljäs räikeästi punaisilla, alkaa hieman kyrpiä tämmöinen paska. Siihenpä sitten joutuu jäämään punaisiin vartiksi odottamaan kiitos kuspään tai kuspäiden. Silloin ärsyttävät kanssa-autoilijat.

Se ei ole vielä niin paha, jos liikkeelle lähdetään oikea-aikaisesti mutta madellen. On sekin epäkohteliasta, piittaamatonta ja tavallaan vastuutontakin, koska selvästikään liikenteen toiminnan ymmärtäminen ei kuulu kuljettajan mielenkiinnon kohteisiin. Menisivät bussilla.

Eräänä päivänä ärsytti ajo-opetusauto. Yritän aina jättää mahdollisimman paljon marginaalia ja suhtautua ymmärtäväisesti. Nyt kuitenkin kävi niin, että selvästikään opettajalla ei ollut mitään käsitystä oppilaan kyvyistä. Auto sammui T-risteyksen haaraosaan välittömästi liikenteenjakajan viereen, ja suuntamerkki oli kytketty oikealle, eli ryhmittyminen oli tehty täydellisen väärin. Välillä suoraan menevällä tieosuudella oli liikennettä, joskus taas ei. Yli kahden minuutin kuluttua väärin ryhmittyneen auton sammuttua kymmenisen kertaa ja yhä yrittäessä liikkeelle väärin ryhmittyneeseen suuntaan ja noin kahdeksan auton odottaessa takanani jouduin lähtemään liikenteenjakajan väärältä puolelta. Muut seurasivat onneksi ilmeisen varoen. Sori siitä. Jossain menee raja, jolloin opettajan pitäisi ymmärtää laittaa oppilas ensin koirakouluun ja puheopetukseen sekä edetä varovasti ajoneuvon perushallinnan kokeiluun sorakuopalla sen sijaan, että lähtee ajattamaan liikenteessä. Haistakoon paska.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaista vastaavaa jouduin Oulun keskustassa todistamaan rautatienkadun ja hallituskadun risteyksessä. Kyseessä taisi olla opetuslupa auto. Rav4 sammui kolme kertaa. Sitten en jaksanut enää katella, vaan käänsin hänen edestä hallituskadulle.

Eikö ensin olisi hyvä harjoitella niitä perusasioita jossain muualla kuin liikenteessä ennen kuin lähdetään liikenteeseen...
 
Minut ainakin autokoulussa vietiin ensin opettajan toimesta tyhjälle parkkipaikalle, jossa käytettiin jokunen minuutti kytkimen käytön hinkkaamiseen. Ehkä opetusluvalla opettavilta ovat sopivat opetusmetodit päässeet unohtumaan.

Olen muutamaa opetuslupa-autoa seuraillut yhtäläisen huvittuneena ja järkyttyneenä, kun "opettaja" ei ole osannut opettaa mm. vilkun käyttöä, ryhmittymistä tai edes nopeusrajoituksia. Mitenköhän irtoaa kortti inssiajossa :think:
 
Minut ainakin autokoulussa vietiin ensin opettajan toimesta tyhjälle parkkipaikalle, jossa käytettiin jokunen minuutti kytkimen käytön hinkkaamiseen. Ehkä opetusluvalla opettavilta ovat sopivat opetusmetodit päässeet unohtumaan.

Olen muutamaa opetuslupa-autoa seuraillut yhtäläisen huvittuneena ja järkyttyneenä, kun "opettaja" ei ole osannut opettaa mm. vilkun käyttöä, ryhmittymistä tai edes nopeusrajoituksia. Mitenköhän irtoaa kortti inssiajossa :think:
Ei tuo siltikään estä sitä ettei se auto voisi sammua jos muutama minuutti on jossain kokeiltu ennen. Se nyt vaan kuuluu siihen harjoitteluun ja jos sitä ei kestä niin parempi pysyä pois kokonaan liikenteestä. Jokainen meistä on joskus itsekin sen auton sammumisen kokenut.
 
On nyt taas varmasti ollut rankkaa, kun vähän pitäisi odottaa jonkun aloittelijan perässä :rolleyes: Ainakin sen näkee siitä autosta eikä tarvitse raivota ihan turhaan, vähän ymmärtystä peliin.
Kukaan ei varmaan voi tietää oliko siinä kyseessä se ensimmäinen ajotunti suoraan sieltä hiekkakentältä vai viimeinen. Ei se opettajakaan voi ajaa sitä autoa sen oppilaan puolesta. Ihmisiä on kuitenkin ihan laidasta laitaan.
Siinä on kova paine 17v Marja-Liisalla, kun se auto sammuu siihen toista tai kolmatta kertaa ja Manakuski painaa perässä töötti pohjassa.
Kuinka moni muutenkin jatkaa nykypäivänä sillä manuaalilla ajamista, ei ainakaan ne jotka ei siitä tykkää. Ei ne automaatilla sitten jää jumiin sinne risteykseen.
 
Ei tuo siltikään estä sitä ettei se auto voisi sammua jos muutama minuutti on jossain kokeiltu ennen. Se nyt vaan kuuluu siihen harjoitteluun ja jos sitä ei kestä niin parempi pysyä pois kokonaan liikenteestä. Jokainen meistä on joskus itsekin sen auton sammumisen kokenut.
"Jokunen minuutti" tässä oli siis varmaan puoli tuntia hinkkaamista. Lähtö, välitön pysähdys ja sitten uusiksi, ja välillä ryömimistä nopeammin ja hitaammin. Toki auto pysähtyi pari kertaa myöhemminkin, mutta ei nyt sentään toista minuuttia tullut seistyä risteyksessä.
 
Ongelma on minusta yleensä jo siellä 1. autossa. Lähdetään hitaasti. Autokoulussa opetettiin, että valoristeyksestä on lähdettävä ripeästi. Valitettavasti suurin osa ei tätä noudata.
Ihmiset lähtee kyllä usein säälittävän hitaasti liikkeelle. Usein automaatin kanssa ei kannata edes koskea kaasuun ensimmäisten sekuntien aikana, tai on edellä ajavan perseessä. Vastaavasti jonon ensimmäisenä saattaa olla jo ylittänyt risteyksen kun se takana oleva on vasta päässyt risteysalueelle. :dead:
 
Nämä valoissa kuhnijat on kyllä alkaneet täälläkin taas ärsyttämään. Pari risteystä missä valot palavat varsin vähän aikaa niin yleensä tietää että jos on 2-3 edellä niin ei mitään toivoa päästä, valojen vihreäksi vaihtumisesta voi laskea huoletta 5s ennen kuin jono alkaa liikkua ja sitten onkin jo keltaiset vaihtumassa.

Toinen on vielä valoihin matelijat. 40km/h alueella ryömitään 25-30km/h valoja kohti kun palavat vihreinä ja niinhän siinä käy että se matelija juuri ja juuri ehtii ja taakse jää jono seisomaan.
 
Ei tuo siltikään estä sitä ettei se auto voisi sammua jos muutama minuutti on jossain kokeiltu ennen. Se nyt vaan kuuluu siihen harjoitteluun ja jos sitä ei kestä niin parempi pysyä pois kokonaan liikenteestä. Jokainen meistä on joskus itsekin sen auton sammumisen kokenut.
Kuten edellä kerrottiin, niin opettajan paskuuttahan se on jos hommasta ei tule yhtään mitään. Silloin oikea paikka ei ole risteysajossa vaan siellä väljemmillä vesillä opetellen, miten auton saa liikkeelle, mihin suuntaan rattia käännetään jne.

Maalaiskylässä autokoulun opettaja kysyi ensimmäiselle ajotunnille lähtiessä, osaako oppilas ajaa. Jos kyllä niin kuskin paikalle, jos ei niin opettaja ajoi ensin sopivalle tyhjälle alueelle.
 
Kuten edellä kerrottiin, niin opettajan paskuuttahan se on jos hommasta ei tule yhtään mitään. Silloin oikea paikka ei ole risteysajossa vaan siellä väljemmillä vesillä opetellen, miten auton saa liikkeelle, mihin suuntaan rattia käännetään jne.

Maalaiskylässä autokoulun opettaja kysyi ensimmäiselle ajotunnille lähtiessä, osaako oppilas ajaa. Jos kyllä niin kuskin paikalle, jos ei niin opettaja ajoi ensin sopivalle tyhjälle alueelle.
Mistäs tiedät jos kyseinen ajaja onkin ensin ajanut muualla ja sitten mennyt liikenteeseen, kun mennyt hyvin? Voi se auto silti sammua.
 
Mistäs tiedät jos kyseinen ajaja onkin ensin ajanut muualla ja sitten mennyt liikenteeseen, kun mennyt hyvin? Voi se auto silti sammua.
Joo, kone voi sammua kymmenen kertaa ja saattaa vaikka kytkin laueta sekä matka jatkua hinurin lavalla. Kuitenkin jos samassa risteyksessä nussitaan kaksi minuuttia(saattoi mennä vaikka tunti, en jäänyt katsomaan) vasemmalle ryhmittyneenä vilkku oikealle kytkettynä harjoitellen lähtöä tasaiselta, niin opettaja on siihen mennessä tehnyt aika monta asiaa väärin ja ajattaa helvetin huonosti. Se ei ole minun ennakkotiedoistani riippuva päätelmä. Lisäksi se on silloin aiheellinen ketjun aiheen mukainen havainto.

Pelkästä opetusajon näkemisestä hermostuminen olisikin eri asia. Sellaisiakin mulkkuja on.

Ja toki kertomassani tapauksessa kyseessä oli teippaamaton hieman vanhempi volkkari kolmio vinossa, eli kotiopetusta. Autokoulun tapauksessa olisikin ollut palautteen paikka, eivätkä ammattiopettajat tuollaisia skenaarioita käytännössä aiheutakaan. Tuollaiselle amatöörille sanominen ei mitään auttaisi. Kyllä sille on jo sanottu mutta stone deaf.
 
Valoista lähteminen taitaa vaan tulevaisuudessa hidastua kun enemmän alkaa olemaan ihmisillä adaptiivisia vakkareita, useampi kun lähtee vasta sitten liikkeelle kun edellä meninä on ehtinyt yhtä kauas kuin säädetty etäisyys, esim Toyotat.
Tuossa olisi kyllä tekniikalla kehittymisen paikka, eikä luulisi olevan mitenkään hankala edes toteuttaa. Omankin autoni ohjekirja mainostaa ruuhka-avustinta, eli vakkari pysäyttää ja pistää auton taas liikkeelle. Se on kuitenkin käyttökelvoton, koska liikkeelle lähdetään vasta joskus 10 sekunnin päästä. Onneksi kaasupolkimella voi itse rohkaista autoa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Joo, kone voi sammua kymmenen kertaa ja saattaa vaikka kytkin laueta sekä matka jatkua hinurin lavalla. Kuitenkin jos samassa risteyksessä nussitaan kaksi minuuttia(saattoi mennä vaikka tunti, en jäänyt katsomaan) vasemmalle ryhmittyneenä vilkku oikealle kytkettynä harjoitellen lähtöä tasaiselta, niin opettaja on siihen mennessä tehnyt aika monta asiaa väärin ja ajattaa helvetin huonosti. Se ei ole minun ennakkotiedoistani riippuva päätelmä. Lisäksi se on silloin aiheellinen ketjun aiheen mukainen havainto.

Pelkästä opetusajon näkemisestä hermostuminen olisikin eri asia. Sellaisiakin mulkkuja on.

Ja toki kertomassani tapauksessa kyseessä oli teippaamaton hieman vanhempi volkkari kolmio vinossa, eli kotiopetusta. Autokoulun tapauksessa olisikin ollut palautteen paikka, eivätkä ammattiopettajat tuollaisia skenaarioita käytännössä aiheutakaan. Tuollaiselle amatöörille sanominen ei mitään auttaisi. Kyllä sille on jo sanottu mutta stone deaf.

Mieli- ja muistikuva on että autokouluilla ainakin osassa autoissa on opettajallakin 3 poljinta. Ei jäädä keskelle risteystä vaikka oppilaalla paniikki iskisi eikä tahdo saada liikkeelle.
 
Mieli- ja muistikuva on että autokouluilla ainakin osassa autoissa on opettajallakin 3 poljinta. Ei jäädä keskelle risteystä vaikka oppilaalla paniikki iskisi eikä tahdo saada liikkeelle.
Aika harvinaista nykyään, kun 3 poljinta on huomattavasti kalliimpi setti. Mutta saa sen auton ilman kaasuakin liikkeelle kunhan on edes 2 poljinta hyvin säädettynä. Yhdellä ei enää onnistu.
 
Jos oikeasti seuraa ympäristöään eteen ja taakse ja ties minne, on lopulta aika harvinaista, että joku ehtii moottoritiellä vasemmalla kaistalla tulla takapuskuriin hiillostamaan. Varsinkaan niin, että hiillostus jatkuisi puolta minuuttia.

Joku tämmönen yllätyshinaaja ajeli mun takana 100km eilen. Ohitin pakettiauton joka ajeli arviolta 110@120. Itse huitaisin ohitse GPS-nopeutta 128 vakkarilla. Noh tämä ohitettu kiihdytti ja ajoi perässä turvavälin päässä, kaikki hyvin toistaiseksi.

Kun seuraava hitaampi tuli eteen, tarkistin peilit ja pakettiauto edelleen reippaan matkan päässä takana, kaistanvaihto ja ohitus. Seuraavan kerran kun tarkistin peilit (ehkä jotain 10-20 sekuntia myöhemmin), taustapeilistä ei näy muuta ku mersun keulasta pieni osa. Pakukuski hinasi ihan kiinni perseessä.

Ohituksen jälkeen palasin oikealle, pakettiauto palaa myös taakseni ja jättää hiljalleen turvaväliä. Mutta annas olla kun ohitin seuraavan, taas se sama saatanan pakettiauto on perseessä kiinni. Ja sama toistui, ohituksesta toiseen. Välillä tempasin vähän pitemmän kaulan ja yritin jättää perskärpäsen jonkun muun taakse, vaan ei, siinä se roikkui joka ikisessä ohituksessa.

Lopulta joku RSskeida pillastui, kun pakettiauto vaihtoi kaistaa oikealle liian lähelle keulaa ja Skoda lähti täysillä ohi. Pakettiautomies sai tästä jonkun paskahalvauksen ja lähti kaasu pohjassa tän RS-miehen perään.
 
Voi vittu mikä perkele sattui tänään eteen, ihan viimeisen päälle merssumies, keski-ikäinen perkele jolla oli tekemisen puutetta tai aivovaurio. Noin 50km jaksoin odotella nätisti ja vähemmän nätisti sitä ohituspaikkaa, mutta eihän sitä sitten löytynyt edes ohituskaistalta. Onneksi oli sen verran tuttu tie, että yllätyksellä ja reilulla alkuvauhdilla menin ohi.

Normaali kaksi numeroinen maantie, missä rajoitukset 80-100km/h, aina kun tuli ohituspaikka tai ohituskaista, niin ajoi merssumies reilua ylinopeutta ja katosi horisonttiin ja sitten sulkuviivan tai vastaantulevien kohdalla mentiin maks. 65km/h. Yhdellä ohituskaistalla loppui usko ja luultavasti olisi rahatkin loppuneet posliinin tutkatessa, sen verran reilusti yritettiin ihan useamman auton voimin mennä ohi. En tiedä olinko ainut joka tuosta pääsi yllättämällä ohi, ennen merssumiehen määränpäätä, mutta muut yrittäjät eivät ainakaan minua tavoittaneet enää.
 
Huomautus - jätetääs nämä toisten käyttäjien analysoimiset idioottimaiseksi pois
Kuten edellä kerrottiin, niin opettajan paskuuttahan se on jos hommasta ei tule yhtään mitään. Silloin oikea paikka ei ole risteysajossa vaan siellä väljemmillä vesillä opetellen, miten auton saa liikkeelle, mihin suuntaan rattia käännetään jne.

Maalaiskylässä autokoulun opettaja kysyi ensimmäiselle ajotunnille lähtiessä, osaako oppilas ajaa. Jos kyllä niin kuskin paikalle, jos ei niin opettaja ajoi ensin sopivalle tyhjälle alueelle.

Kyllä tuo vaikuttaa puhtaasti sinun asennevammalle ja suoranaiselle idioottimaisuudelle.
Ajamaan ei ooi kuin ajamalla, ja nyt vain kävi huono tuuri sinulle kun jouduit odottamaan muutaman sekunnin ylimääräistä. Rollaattorimummo, ambulanssi, pikityö, jakeluauto tai hajonnut rengas tekee vastaavaa viivästystä kenelle tahansa. Tyhmää repiä pelihousujaan tai nillittä netissä turhasta. Pääsit kuitenkin ohi heti kun halusit. Ei tuossa opettaja voi muuta kuin jatkaa opetusta, sitä varten siellä ollaan. Mistä edes tiesit, että kyseessä on kouluajo eikä inssi?

Kouluajot ovat sellainen pyhä asia liikenteessä mitä yksiselitteisesti kuluu kunnioittaa. Toisilla sujuvan kytkimen käyttö vaatii vähän muita enemmän. Joilla hiotaan lyhyen koulun ajan muita ongelmia. Lukioaikana vähän heikommalla motoriikalla varustettu yksilö ei meinannut millään oppia kytkintä. Harjoitteli viikkotolkulla kotona ja periaatteessa osasi asian, mutta aina silloin tällöin jäätyi totaalisesti. Ensimmäinen inssi hylättiin kun sammutti 14 kertaa auton risteykseen. Siis 14. kerran jälkeen hätävilkut päälle ja kuski vaihtui. Vanhemmat osti pojalle sammumattoman vanhan dieselvolkkarin kun lopulta sai kortin.

Ajaa silti paremmin kuin nuutama ylläoleva sankari, eikä varmasti nyt nelikymppisenä tuki ohituskaistoja mielenosoituksella tai riehu muuten liikenteessä. Joskus se varovainen kuski on muille tienkäyttäjille miellyttävintä seuraa.
 
Kyllä tuo vaikuttaa puhtaasti sinun asennevammalle ja suoranaiselle idioottimaisuudelle.

Ei, vaan ajo-opettajan kyvyttömyydeltä.

ja asennevamma tuntuu olevan siellä päässä kun syytät täysin järkeviä huomioita tekevää ihmistä idioottimaisuudesta.

Auton perushallintataitoja ei tule opetella liikenteessä aiheuttamassa vaaraa ja haittaa muulle liikenteelle vaan paikassa, jossa ei ole liikenteen tiellä. Jossain ison parkkipaikan nurkassa.

Järkevä ajo-opettaja laittaa sen oppilaan ensin sinne ison pairkkipaikan nurkkaan ja liikenteese muiden aoneuvojen sekaan lähdetään vasta kun auton perushallintataidot on hanskassa

Ei pitäisi vaatia paljoa älyä tajuta tätä.

Ajamaan ei ooi kuin ajamalla

... Ja se liikkeellelähtimisen yms. harjoittelu pitäisi tehdä ajamalla paikassa, jossa sitä voi tehdä häiritsemättä ja vaarantamatta muuta liikennettä.

Tuossa vaiheessa pitäisi ajaa siellä parkkipaikan nurkassa, ei yleisellä tiellä.

Liikenteen sekaan pitäisi lähteä sitten vasta siinä vaiheessa, kun ne auton perushallintataidot on hanskassa, opettelemaan sitä liikenteen seassa ajamista, kun ajoneuvon perushallinta on ensin opittu rauhassa.

, ja nyt vain kävi huono tuuri sinulle kun jouduit odottamaan muutaman sekunnin ylimääräistä.

Voisitko opetella lukemaan? tässä puhuttiin minuuteista, ei muutamasta sekunnista.

Rollaattorimummo, ambulanssi, pikityö, jakeluauto tai hajonnut rengas tekee vastaavaa viivästystä kenelle tahansa. Tyhmää repiä pelihousujaan tai nillittä netissä turhasta. Pääsit kuitenkin ohi heti kun halusit.

... mutta tuollaisella väärin tehdyllä ajo-opetuksesta aiheutetaan haittaa ja suoranaista vaaraa aika monille muillekin. Argumentti "jouduit odottamaan muutaman sekunnin ylimääristä" on tässä vaan todella typerä.

Ei tuossa opettaja voi muuta kuin jatkaa opetusta, sitä varten siellä ollaan. Mistä edes tiesit, että kyseessä on kouluajo eikä inssi?

Opettajan olisi pitänyt ajaa sinne rauhalliselle parkkipaikalle , laitta oppilas siellä rattiin, ja lähteä yleiselle tielle vasta kun ajoneuvon perushallinta on kunnossa. Virhe oli tehty aiemmin ajo-opettajan toimesta.

Se, että tuossa tilanteessa ei enää voi tehdä mitään ei ole mikään puolustelu siille, että aiemmin ollaan mokattu.

Kouluajot ovat sellainen pyhä asia liikenteessä mitä yksiselitteisesti kuluu kunnioittaa.

.. ja ne on asia, jotka pitää tehdä oikein, ei vaarantaen ja häiriten muun liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta turhaan

Toisilla sujuvan kytkimen käyttö vaatii vähän muita enemmän.

.. ja jos se vaatii muita enemmän, sitten harjoitellaan sitä siellä syrjäisellä parkkipaikalla muita enemmän. Ei lähdetä liikenteen sekaan siinä vaiheessa kun auton perushallintataidot ei ole hanskassa.

Joilla hiotaan lyhyen koulun ajan muita ongelmia. Lukioaikana vähän heikommalla motoriikalla varustettu yksilö ei meinannut millään oppia kytkintä. Harjoitteli viikkotolkulla kotona ja periaatteessa osasi asian, mutta aina silloin tällöin jäätyi totaalisesti. Ensimmäinen inssi hylättiin kun sammutti 14 kertaa auton risteykseen. Siis 14. kerran jälkeen hätävilkut päälle ja kuski vaihtui. Vanhemmat osti pojalle sammumattoman vanhan dieselvolkkarin kun lopulta sai kortin.

.. ja selvästi oli hyvä, ettei saanut sitä korttia siinä vaiheessa, kun ei vielä osannut ajaa.

Ajokortti ei ole mikään ihmisoikeus, joka kaikkien pitää automaattisesti saada, vaan sertifikaatti siitä, että osaa ajaa liikenteessä turvallisesti, ja tämä pitää saada vasta, kun sen ehdot täyttyvät.

Ja inssin voi ajaa myös automaattiautolla, saaden ajokorttiin merkinnän, että saa ajaa vain automaattiautoa. Tämä voisi olla tällaisille motoriikkaongelmaisille hyvä vaihtoehto.

Ajaa silti paremmin kuin nuutama ylläoleva sankari, eikä varmasti nyt nelikymppisenä tuki ohituskaistoja mielenosoituksella tai riehu muuten liikenteessä. Joskus se varovainen kuski on muille tienkäyttäjille miellyttävintä seuraa.

NYT ajaa paremmin kuin jotkut kun on vihdoin oppinut.
 
Viimeksi muokattu:
Todellakin opetusluvan hankkineen opettajan ongelma tuollainen että oppilaan liikennevalmius on heikko perustilanteessa. Aiemminkin todettu, että se auton käyttö opetellaan ensin siellä missä on väljää, jotta liikenteessä sujuvasti voi liikkua. Toki joskus sammuu kokeneemmallakin valoihin jne. Mutta että ollaan molemmilla jakkaroilla kujalla kuvattuun tapaan, opettavan henkilön vastuulla.
Ai millä kannuksilla huutelen. Kolmelle opettanut tähän mennessä ajokortin. Kaikille aloitettu opettelu siitä että kytkimeen löytyy tuntuma ja sitä osaa käyttää pysäköintiin, mäkilähtöön sekä perus 1-2-1 vaihtamiseen sujuvasti ennen kuin ollaan liikenteessä.
Ei ole oma meriittini, mutta 3/3 on ajanut inssiajon ykkösellä läpi, koska taitoja on hinkattu ajotunteina kahden A4 lapullisen verran kohdalleen.
 
Voihan se olla reenannut vaikka kuinka paljon parkkipaikalla tai muualla. Joskus vaan ramppikuume kasvaa liian suureksi ja perusjututkin kusevat, varsinkin jos takana ollaan vihasia ja hiillostetaan. Pakko sinne liikenteeseen on kuitenkin jossain vaiheessa uskallettava jos aikoo kortin hommata. Mulla oli ainakin autokoulussa kytkin jalka todella levoton ja tärisi jännityksestä eka kerroilla vaikka parkkipaikalla meni vettä valaen.
 
Ei, vaan ajo-opettajan kyvyttömyydeltä.

ja asennevamma tuntuu olevan siellä päässä kun syytät täysin järkeviä huomioita tekevää ihmistä idioottimaisuudesta.

Auton perushallintataitoja ei tule opetella liikenteessä aiheuttamassa vaaraa ja haittaa muulle liikenteelle vaan paikassa, jossa ei ole liikenteen tiellä. Jossain ison parkkipaikan nurkassa.

Järkevä ajo-opettaja laittaa sen oppilaan ensin sinne ison pairkkipaikan nurkkaan ja liikenteese muiden aoneuvojen sekaan lähdetään vasta kun auton perushallintataidot on hanskassa

Ei pitäisi vaatia paljoa älyä tajuta tätä.



... Ja se liikkeellelähtimisen yms. harjoittelu pitäisi tehdä ajamalla paikassa, jossa sitä voi tehdä häiritsemättä ja vaarantamatta muuta liikennettä.

Tuossa vaiheessa pitäisi ajaa siellä parkkipaikan nurkassa, ei yleisellä tiellä.

Liikenteen sekaan pitäisi lähteä sitten vasta siinä vaiheessa, kun ne auton perushallintataidot on hanskassa, opettelemaan sitä liikenteen seassa ajamista, kun ajoneuvon perushallinta on ensin opittu rauhassa.



... mutta tuollaisella väärin tehdyllä ajo-opetuksesta aiheutetaan haittaa ja suoranaista vaaraa aika monille muillekin. Argumentti "jouduit odottamaan muutaman sekunnin ylimääristä" on tässä vaan todella typerä.



Opettajan olisi pitänyt ajaa sinne rauhalliselle parkkipaikalle , laitta oppilas siellä rattiin, ja lähteä yleiselle tielle vasta kun ajoneuvon perushallinta on kunnossa. Virhe oli tehty aiemmin ajo-opettajan toimesta.

Se, että tuossa tilanteessa ei enää voi tehdä mitään ei ole mikään puolustelu siille, että aiemmin ollaan mokattu.



.. ja ne on asia, jotka pitää tehdä oikein, ei vaarantaen ja häiriten muun liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta turhaan



.. ja jos se vaatii muita enemmän, sitten harjoitellaan sitä siellä syrjäisellä parkkipaikalla muita enemmän. Ei lähdetä liikenteen sekaan siinä vaiheessa kun auton perushallintataidot ei ole hanskassa.



.. ja selvästi oli hyvä, ettei saanut sitä korttia siinä vaiheessa, kun ei vielä osannut ajaa.

Ajokortti ei ole mikään ihmisoikeus, joka kaikkien pitää automaattisesti saada, vaan sertifikaatti siitä, että osaa ajaa liikenteessä turvallisesti, ja tämä pitää saada vasta, kun sen ehdot täyttyvät.

Ja inssin voi ajaa myös automaattiautolla, saaden ajokorttiin merkinnän, että saa ajaa vain automaattiautoa. Tämä voisi olla tällaisille motoriikkaongelmaisille hyvä vaihtoehto.



NYT ajaa paremmin kuin jotkut kun on vihdoin oppinut.
Useimmilla inssissä ei ole perushallintataidot kunnossa, koska autot sammuu keskimäärin enemmän kuin kerran matkalla läpimenneistä ajokokeista?

Voin kuvitella ne oppilaiden vanhempien puhelut missä tiedustellaan että miksi ei poika/tytät pääse harjoittelemaan liikennetilanteita vaan ollaan ne kaikki 1000€ eurolla saatavat 5 ajotuntia oltu vaan parkkipaikalla "prklkrlkrrrlk!" ja toiset 5 pelaamassa jotain autopeliä ilman opettajaa. Siihen kun opettaja puhelussa vastaa että voisi ajaa automaatilla niin se huuto muuttuu kiljunnaksi.

Sanotaanko niin että on olemassa asia nimeltä reaalimaailma, jossa joskus voi uutta asiaa opetteleva vaikka sammuttaa auton liikenteessä, vaikka parkkipaikalla osaisi kuinka hyvin ilman kiireisiä idiootteja tööttäilemässä puskurissa.
 
Useimmilla inssissä ei ole perushallintataidot kunnossa, koska autot sammuu keskimäärin enemmän kuin kerran matkalla läpimenneistä ajokokeista?

Nyt ei puhuttu siitä, että auto sammuu kerran tai hiukan keskimääräistä enemmän vaan siitä että auto sammuu jatkuvasti/liikkellelähtemisestä ei tule yhtään mitään.

Tässä vielä alkuperäinen tilanne

Tonnin Seteli sanoi:
Eräänä päivänä ärsytti ajo-opetusauto. Yritän aina jättää mahdollisimman paljon marginaalia ja suhtautua ymmärtäväisesti. Nyt kuitenkin kävi niin, että selvästikään opettajalla ei ollut mitään käsitystä oppilaan kyvyistä. Auto sammui T-risteyksen haaraosaan välittömästi liikenteenjakajan viereen, ja suuntamerkki oli kytketty oikealle, eli ryhmittyminen oli tehty täydellisen väärin. Välillä suoraan menevällä tieosuudella oli liikennettä, joskus taas ei. Yli kahden minuutin kuluttua väärin ryhmittyneen auton sammuttua kymmenisen kertaa ja yhä yrittäessä liikkeelle väärin ryhmittyneeseen suuntaan ja noin kahdeksan auton odottaessa takanani jouduin lähtemään liikenteenjakajan väärältä puolelta.

Voin kuvitella ne oppilaiden vanhempien puhelut missä tiedustellaan että miksi ei poika/tytät pääse harjoittelemaan liikennetilanteita vaan ollaan ne kaikki 1000€ eurolla saatavat 5 ajotuntia oltu vaan parkkipaikalla "prklkrlkrrrlk!"

Ihan sama mitä sinä kuvittelet, mutta tyypillisesti niitä liikkeellelähtöjä harjoitellaan alle puoli tuntia ja siinä ajassa opitaan se jo kohtalaisesti. Siten että autoa ei sammuteta kymmentä kertaa putkeen samassa risteyksessä.

ja jos on niin onneton oppilas että siinä ajassa ei opi, sitten on syytäkin opetella kauemmin ja sitten ajo-opettaja toteaa sille lumihiutaleen typerälle valittavalle vanhemmalle että liikenteen sekaan mennään vasta kun auton perushallintataidot on opittu, ihan riippumatta siitä mitä sen lumihiutaleen vanhempi siinä puhelimessa ruikuttaa.

ja toiset 5 pelaamassa jotain autopeliä ilman opettajaa.

Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että harjoitellaan kunnolla ensin auton hallintataitoja muualla kuin liikenteessä. Voisitko lopettaa tämän typerän olkiukkoilusi?

Siihen kun opettaja puhelussa vastaa että voisi ajaa automaatilla niin se huuto muuttuu kiljunnaksi.

Ihan sama mitä idiootit kiljuu. Jos idioottien kiljunnan myötä alkaa mitään toimintaansa muuttaa, saa koko loppuikänsä olla jatkuvasti tanssimassa niiden pillin mukaan.

(Ja sillä, että joskus harvoin menettää yhden idioottiasiakkaan kun ei lähde sen pillin mukaan tanssimaan, säästää itsensä hyvin suurelta määrältä ongelmia pitkällä tähtäimellä)

Sanotaanko niin että on olemassa asia nimeltä reaalimaailma, jossa joskus voi uutta asiaa opetteleva vaikka sammuttaa auton liikenteessä, vaikka parkkipaikalla osaisi kuinka hyvin ilman kiireisiä idiootteja tööttäilemässä puskurissa.

Jospa nyt ottaisit selvää tilanteesta, mistä tässä puhuttiin. Se, että sammuttaa auton kymmenisen kertaa putkeen pääsemättä risteyksestä liikkeelle, ja käyttää tähän pari minuuttia aikaa, jumittaen koko liikenteen ei ole mitään "normaalia pikkumokailua" vaan se on toimintaa, jonka tekevällä ei pitäisi olla mitään asiaa liikenteen sekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos oikeasti seuraa ympäristöään eteen ja taakse ja ties minne, on lopulta aika harvinaista, että joku ehtii moottoritiellä vasemmalla kaistalla tulla takapuskuriin hiillostamaan. Varsinkaan niin, että hiillostus jatkuisi puolta minuuttia.

Jos ajalee vähän vilkkaamalla motorrilla vähän vilkaampaan aikaan, niin ei tuo mitenkään tavatonta, se lähinnä kiinni siitä että onko perään tulia tavoiltaan kontissa roikkuja.

Sama toisin päin, jos tykkäisi kontissa roikkua, niin jatkuvastihan siihen olisi paikka vilkkaammilla pätkillä.

Joku kirjoitti jostain kilometrien näkyvydyestä, jos takana kilometrien päässä on joku auto, ja sillä ei vilku hälytysvalot, niin se taida henkilöautokuskin kaistavalintoihin vaikuttaa.
Muilla kesällä 120 alueella jos edessä menee 83km/h "pitkä" tekka, niin sellaisen ohitus suunnitelmiin voi vaikuttaa alle 90km/h ajoneuvokuskilla.

Normaalitilanteessa kyllä. Koko jonon pitäisi lähteä samaan aikaan liikkeelle. Ei siis pelkästään olla hereillä vaan reagoida liikennevaloon eikä edellä olevaan
Juuri joku valittele "Pitkistä" väleistä punaisissa valoissa.
Mutta , pitkät välit punaisissa mahdolistaisi joustavan lähden, jos ei ihan samaan aikaan, niin sinne suuntaan.
Tideässä jonossa joutuu odottaan että edelläoleva on liikkeellä.

Mutta valoissa iso käytettävyys ongelma on kovin lyhyt punakeltainen, joka taasen juontaa niistä dynaamisista kuskeista jotka lähti jo punaisilla.



Valoista lähteminen taitaa vaan tulevaisuudessa hidastua kun enemmän alkaa olemaan ihmisillä adaptiivisia vakkareita, useampi kun lähtee vasta sitten liikkeelle kun edellä meninä on ehtinyt yhtä kauas kuin säädetty etäisyys, esim Toyotat.
Jos tolkullinen, niin ei pitäisi olla ongelma, ei silloin säädetä metrejä, vaan aikaa edellä olevaan.
Ja automatiikkalla lähdetään, niin ollut nopeampi kuin "käsin" lähteminen, käsin lähtemisessä esteenä pitäisi olla vain perääanjoestimet.
 
Huomautus - provosointi, keskustelun sotkeminen, ota selvää mistä keskustellaan ennen kuin kommentoit
Nyt ei puhuttu siitä, että auto sammuu kerran tai hiukan keskimääräistä enemmän vaan siitä että auto sammuu jatkuvasti/liikkellelähtemisestä ei tule yhtään mitään.

Tässä vielä alkuperäinen tilanne





Ihan saman mitä sinä kuvittelet, mutta tyypillisesti niitä liikkeellelähtöjä harjoitellaan alle puoli tuntia ja siinä ajassa opitaan se jo kohtalaisesti. Siten että autoa ei sammuteta kymmentä kertaa putkeen samassa risteyksessä.

ja jos on niin onneton oppilas että siinä ajassa ei opi, sitten on syytäkin opetella kauemmin ja sitten ajo-opettaja toteaa sille lumihiutaleen typerälle valittavalle vanhemmalle että liikenteen sekaan mennään vasta kun auton perushallintataidot on opittu, ihan riippumatta siitä mitä sen lumihiutaleen vanhempi siinä puhelimessa ruikuttaa.



Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että hajoitellaan kunnolla ensin auton hallintataitoja muualla kuin liikenteessä. Voisitko lopettaa tämän typerän olkiukkoilusi?



Ihan sama mitä idiootit kiljuu. Jos idioottien kiljunnan myötä alkaa mitään toimintaansa muuttaa, saa koko loppuikänsä olla jatkuvasti tanssimassa niiden pillin mukaan.



Jospa nyt ottaisit selvää tilanteesta, mistä tässä puhuttiin. Se, että sammuttaa auton kymmenisen kertaa putkeen pääsemättä risteyksestä liikkeelle, ja käyttää tähän pari minuuttia aikaa, jumittaen koko liikenteen ei ole mitään "normaalia pikkumokailua" van se on toimintaa, jonka tekevällä ei pitäisi olla mitään asiaa liikenteen sekaan.
Vaikuttaa siltä ettei puhuta samasta asiasta. Itse puhun oikeasta maailmasta niin en viitsi väitellä siitä miten mielikuvitusmaailmassasi asiat menee.

Se että osaa liikkeellelähdön parkkipaikalla ei tarkoita että välttämättä sujuu yhtä hyvin kun on paljon muutakin stressiä liikennetilanteessa.
 
Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että hajoitellaan kunnolla ensin auton hallintataitoja muualla kuin liikenteessä. Voisitko lopettaa tämän typerän olkiukkoilusi?
Tähän tosiaan erikseen vielä, jos oppilas ottaa simulaattorikurssin, niin ne harjoittelee käsittelyn pääsääntöisesti simulaattorilla ja lähtee seuraavaksi yrittämään samaa liikenteessä. Se ei tyypillisesti täysin suju myöskään.

Voisit muuten edes välillä yrittää muistella hieman käytöstapoja. Vai kuuluuko keskustelukumppaineiden jatkuva haukkuminen normaaliin puhetapaasi siviilissäkin?
 
Viimeksi muokattu:
Voihan se olla reenannut vaikka kuinka paljon parkkipaikalla tai muualla. Joskus vaan ramppikuume kasvaa liian suureksi ja perusjututkin kusevat, varsinkin jos takana ollaan vihasia ja hiillostetaan. Pakko sinne liikenteeseen on kuitenkin jossain vaiheessa uskallettava jos aikoo kortin hommata. Mulla oli ainakin autokoulussa kytkin jalka todella levoton ja tärisi jännityksestä eka kerroilla vaikka parkkipaikalla meni vettä valaen.
Jos ei sitä omaa parkkipaikkaa missä "ikänsä" harjoitellut, niin treenit todennäköisesti jäänyt sille tasolle että homma on saatu harjoitusautolla onnistuun.

Siis pointi se että jos auto on tuttu, se jollain hommaa harjoiteltu vapaa-ajalla reilusti, niin se auto on tuttu ja rammpikuume ei autonhallintaa tapa, siis sen saa liikkeelle ilman keskittymistä.

Jos auto on vieras, niin autoissa on isoja eroja, joten paljon ajaneellakkin voi tumpata, saati sitten jos se kokemus on ohuempaa.

Jos tarkoitit sitä että joku sähellys risteys, jossa autoja menee vierestä sinne ja tänne ja ei oikein tunnut löytyvän sitä omaa tilaa, niin se varmasti totta ja silloin se auto voi käydä nätisti, ettei siitä ole kiinni. Tuo voi tulla hyvinkin kokeneelle suljetellulla alueella ajaneelle ratinkäsittelijälle, joka vilkkaassa liikenteessä aloittelia.


Parempi kai odotella yksivalokierto, vs tuupata vaarallisesti sekaan. seuraavalla kierrolla tietoo jo mitä odottaa ja linjan ja reitin kerinnyt kelatamielessä pariinkertaan.
 
Ajo-opetus on vain nyt yksinkertaisesti sellainen asia jota pitäisi kunnioittaa sen sijaan ertä kohdistaisi heihin liikenneraivoaan. Sama periaate kuin hälytysajoneuvojen tai muun erityisryhmän kanssa. Asiassa ei pitäisi olla kenelläkään mitään rukuittamista jos muutamia sekuntia oma ajo viivästyy. Mutta onhan meitä joka junaan, jotkut kiilaavat ambulanssin eteen tarkoituksella koska eivät kestä etuilijoita (ilmiö joka on levinnyt jo Suomeen).

Ajo-opetukseen ei kuulu tosielämässä kymmeniä parkkipaikkatunteja. Pelkästään X-määrä tunteja oikeassa liikenteessä ja inssi jossa riittää minimissään välttävä ja vähäisesti muita vaarantava suoritus.

Auto-koulu ei myöskään kestä riittävästi, jotta oppilas kykenisi parantamaan moniosaamista ja paineensietokykyä. Tunnit eivät riitä edes kytkimenkäytön täydelliseen opetteluun. Joskus se kasetti vaan hajoaa, eli oppilaan muki täyttyy suoritettavista asioista ja silloin hienomotorinen uusi asia kuten kytkin tuntuu entistä vaikeammalle. Inssiajossa jännityksen takia jatkuvasti sammuva auto ei valitettavasti ole sellainen asia joka olisi vältettävissä jollain ihmeen parkkipaikkaharjoittelulla.
 
Ajo-opetus on vain nyt yksinkertaisesti sellainen asia jota pitäisi kunnioittaa sen sijaan ertä kohdistaisi heihin liikenneraivoaan. Sama periaate kuin hälytysajoneuvojen tai muun erityisryhmän kanssa. Asiassa ei pitäisi olla kenelläkään mitään rukuittamista jos muutamia sekuntia oma ajo viivästyy. Mutta onhan meitä joka junaan, jotkut kiilaavat ambulanssin eteen tarkoituksella koska eivät kestä etuilijoita (ilmiö joka on levinnyt jo Suomeen).
Jaan huolesi ja olen samaa mieltä tästä, mutta ihmettelen kontekstia. Missasinko jonkun viestin? Onko täällä joku todella esittänyt sellaisia näkemyksiä, että ajo-opetuksen näkemiseen pitäisi reagoida liikenneraivolla? Itse ainakin muistaakseni ikävästä episodista kertoessani erikseen mainitsin, että suhtaudun oppilaiden paskaan ajoon ymmärtävästi ja huomioin erityisesti opetusajoneuvot turvallisuussyistä.

Kun opetusajoneuvo tukkii helpon risteyksen useiksi minuuteiksi eikä tämä johdu ymmärrettävästä syystä kuten ajoneuvon tuhoutumisesta, se on suuri ongelma. Ei ensisijaisesti siksi, että minulla menee turhaan aikaa vaan siksi, että niin vähillä eväillä ajattaminen on valtava riski ja opettajan virhe. Risteysajoon ei todella olisi ollut mitään asiaa, jos oppilas stumppaa kymmenen kertaa putkeen tasaisella rauhallisessa liikenteessä ilman mitään ulkopuolista häiriötä. Rutinan aihe ei siis ole se, että oppilas hitaana ja epävarmana kuljettajana haittaa minua liikenteessä - se on ihan ymmärrettävää ja normaalia. Ärsytys tällaisessa tapauksessa tulee siitä, että opettaja vaarantaa liikennettä - ja aiheutuu sitä haittaa parille muullekin kuin minulle. Tukoksen aiheuttama ruuhka voi viivästyttää jopa niitä ambulansseja.

Jos oppilas vaan on ihan paska, niin sillä minimimäärällä tunteja ei voi selvitä kuin tutkinnon vastaanottajan armosta(virkavirheestä) eikä sellaista pidä edes yrittää. Ei, vaikka se maksaa rahaa ja siitä voi tulla paha mieli. Tokikaan kukaan ei oikeasti opi normaalilla ajo-opetusmäärällä käsittelemään autoa kuin auttavasti, mutta joku raja siinä pitää olla. Vastaavasti joku saattaa oppia ihan keskiverrosti, vaikka pari ekaa ajokertaa menisi pelkästään auton liikkeelle saamiseen. Ei siis ole perusteltua päästää ihan kädetöntä oikeasti liikenteeseen. Ei siksi, että se ärsyttäisi jotakuta vaan siksi, että se on ihan helvetin vaarallista.

Lisäksi omassa esimerkkitapauksessani auto todella oli tämän risteyksessä harjoiteltavaksi päätetyn minuuttien kytkimenpolton ja stumppaamisen ajan täysin väärin ryhmittyneenä äärivasemmalle, vilkku oikealle. Senkin takia (maallikko-)opettajan toiminta ja osaaminen oli ala-arvoista. Oppilaan vika tämä ei toki ole, mutta opettajalta pitäisi ottaa muutamaksi vuodeksi kortti pois.

Näitä ajokortillisia eräästä konsepti-tv-sarjasta tuttuja ihmisiä, jotka eivät muista polkimien järjestystä, ei saisi missään olla.
 
Jaan huolesi ja olen samaa mieltä tästä, mutta ihmettelen kontekstia. Missasinko jonkun viestin? Onko täällä joku todella esittänyt sellaisia näkemyksiä, että ajo-opetuksen näkemiseen pitäisi reagoida liikenneraivolla? Itse ainakin muistaakseni ikävästä episodista kertoessani erikseen mainitsin, että suhtaudun oppilaiden paskaan ajoon ymmärtävästi ja huomioin erityisesti opetusajoneuvot turvallisuussyistä.

Kun opetusajoneuvo tukkii helpon risteyksen useiksi minuuteiksi eikä tämä johdu ymmärrettävästä syystä kuten ajoneuvon tuhoutumisesta, se on suuri ongelma. Ei ensisijaisesti siksi, että minulla menee turhaan aikaa vaan siksi, että niin vähillä eväillä ajattaminen on valtava riski ja opettajan virhe. Risteysajoon ei todella olisi ollut mitään asiaa, jos oppilas stumppaa kymmenen kertaa putkeen tasaisella rauhallisessa liikenteessä ilman mitään ulkopuolista häiriötä. Rutinan aihe ei siis ole se, että oppilas hitaana ja epävarmana kuljettajana haittaa minua liikenteessä - se on ihan ymmärrettävää ja normaalia. Ärsytys tällaisessa tapauksessa tulee siitä, että opettaja vaarantaa liikennettä - ja aiheutuu sitä haittaa parille muullekin kuin minulle. Tukoksen aiheuttama ruuhka voi viivästyttää jopa niitä ambulansseja.

Jos oppilas vaan on ihan paska, niin sillä minimimäärällä tunteja ei voi selvitä kuin tutkinnon vastaanottajan armosta(virkavirheestä) eikä sellaista pidä edes yrittää. Ei, vaikka se maksaa rahaa ja siitä voi tulla paha mieli. Tokikaan kukaan ei oikeasti opi normaalilla ajo-opetusmäärällä käsittelemään autoa kuin auttavasti, mutta joku raja siinä pitää olla. Vastaavasti joku saattaa oppia ihan keskiverrosti, vaikka pari ekaa ajokertaa menisi pelkästään auton liikkeelle saamiseen. Ei siis ole perusteltua päästää ihan kädetöntä oikeasti liikenteeseen. Ei siksi, että se ärsyttäisi jotakuta vaan siksi, että se on ihan helvetin vaarallista.

Lisäksi omassa esimerkkitapauksessani auto todella oli tämän risteyksessä harjoiteltavaksi päätetyn minuuttien kytkimenpolton ja stumppaamisen ajan täysin väärin ryhmittyneenä äärivasemmalle, vilkku oikealle. Senkin takia (maallikko-)opettajan toiminta ja osaaminen oli ala-arvoista. Oppilaan vika tämä ei toki ole, mutta opettajalta pitäisi ottaa muutamaksi vuodeksi kortti pois.

Näitä ajokortillisia eräästä konsepti-tv-sarjasta tuttuja ihmisiä, jotka eivät muista polkimien järjestystä, ei saisi missään olla.

Mista selvitit että kysessä oli opetusajo eikä inssi? Kuvailemasi tilanne sopii paremmin ajokokeeseen, jossa virheitä annetaan tapahtua ja niistä pidetään kirjaa.

Liika olettaminen ei aina oau, vaikka kuinka ärsyyntyisi asiasta.
 
Mista selvitit että kysessä oli opetusajo eikä inssi? Kuvailemasi tilanne sopii paremmin ajokokeeseen, jossa virheitä annetaan tapahtua ja niistä pidetään kirjaa.

Liika olettaminen ei aina oau, vaikka kuinka ärsyyntyisi asiasta.
Enhän minä voi tietää. Mikäli niin surkea kokelas on päästetty yrittämään tutkintoa, ettei edes sillä tutulla autolla(oli ilmiselvä yksityisopetusauto) pääse kahdessa minuutissa liikkeelle helpoimmassa mahdollisessa paikassa, se vain korostaa ja alleviivaa näkemystäni opettajan paskuudesta.
 
Enhän minä voi tietää. Mikäli niin surkea kokelas on päästetty yrittämään tutkintoa, ettei edes sillä tutulla autolla(oli ilmiselvä yksityisopetusauto) pääse kahdessa minuutissa liikkeelle helpoimmassa mahdollisessa paikassa, se vain korostaa ja alleviivaa näkemystäni opettajan paskuudesta.
Tiesitkö ettei opettaja päätä milloin on inssi, vaan se oppilas?

muoks: eikun taisikin puhua opetuslupatapauksesta. Silloin voisit korvata sanan opettaja sanalla vanhempi.
 
Jaan huolesi ja olen samaa mieltä tästä, mutta ihmettelen kontekstia. Missasinko jonkun viestin? Onko täällä joku todella esittänyt sellaisia näkemyksiä, että ajo-opetuksen näkemiseen pitäisi reagoida liikenneraivolla? Itse ainakin muistaakseni ikävästä episodista kertoessani erikseen mainitsin, että suhtaudun oppilaiden paskaan ajoon ymmärtävästi ja huomioin erityisesti opetusajoneuvot turvallisuussyistä.

Kun opetusajoneuvo tukkii helpon risteyksen useiksi minuuteiksi eikä tämä johdu ymmärrettävästä syystä kuten ajoneuvon tuhoutumisesta, se on suuri ongelma. Ei ensisijaisesti siksi, että minulla menee turhaan aikaa vaan siksi, että niin vähillä eväillä ajattaminen on valtava riski ja opettajan virhe. Risteysajoon ei todella olisi ollut mitään asiaa, jos oppilas stumppaa kymmenen kertaa putkeen tasaisella rauhallisessa liikenteessä ilman mitään ulkopuolista häiriötä......

Tässä kai oli perässä tulijalla maltti loppunut ja koukannut tumpanneet edestä.
Netti tarina ei puhun kymmennestä kerrasta, vaan ehkä kolmesta kerrasta.

Tietenkin sitä tunnetta voi olla vaikea ilmasta tekstissä, se mikä lukijasta tuntuu hermostuneisuudelta, maltinmenettämiseltä, voi ehkä olle lähempänä iloista hyräilyä.

Kommentoitiin että pitäisi harjoitella ensin parkkiksella, kyse opetusluvasta, jossa ehkä useamman vahvuus siinä että enemmän aikaa ja rerusseja käytännön hrajoitteluun. Miinus siinä että amatööri"opettaja."

Jos kyse jostain mailman helpoimmasta risteyksestä, niin voi sellaisessakin aloittelia mokata, ja muistettava että autoja on erilaisia ja samoin kaikki opilaat ei ole keskivertoa parempia.
 
Tässä kai oli perässä tulijalla maltti loppunut ja koukannut tumpanneet edestä.
Netti tarina ei puhun kymmennestä kerrasta, vaan ehkä kolmesta kerrasta.
Riippuu tietysti, mistä "nettitarinasta" puhutaan, mutta tämä keskustelun juonne taisi lähteä siitä, että minä kerroin sunnuntaina sammuttelumaratonista ja heti perään toinen käyttäjä toisesta tukkimisepisodista, jota hän ei seurannut yhtä kauan. Tässä toisessa "käännyttiin edestä" enkä asiaa tarkemmin tunne, ensinmainitussa tapauksessa en niinkään ajanut edestä vaan tein sellaisen rikkeen, että ajoin muun liikenteen sopivasti puuttuessa vastaantulevaa puolta vastakarvaan.

Itse mainitsin kymmenisen kertaa, mutta se saattoi olla alakanttiin. Yli kahden minuutin aikamääre oli tarkempi kuin lukumäärä, koska katsoin välillä kelloa.
Auto sammui T-risteyksen haaraosaan välittömästi liikenteenjakajan viereen, ja suuntamerkki oli kytketty oikealle, eli ryhmittyminen oli tehty täydellisen väärin. Välillä suoraan menevällä tieosuudella oli liikennettä, joskus taas ei. Yli kahden minuutin kuluttua väärin ryhmittyneen auton sammuttua kymmenisen kertaa ja yhä yrittäessä liikkeelle väärin ryhmittyneeseen suuntaan ja noin kahdeksan auton odottaessa takanani jouduin lähtemään liikenteenjakajan väärältä puolelta.
Rav4 sammui kolme kertaa. Sitten en jaksanut enää katella, vaan käänsin hänen edestä hallituskadulle.

Ei näissä mistään maltista ja hermostumisesta ollut puhe. Kummassakin tapauksessa on ilmeistä, että tukko vaan kierrettiin pienen odottelun ja tilannearvion jälkeen. Niinikään minulla on syytä uskoa, ettei kummallakaan kertojalla ole taipumusta tai varaa menettää malttiaan jokaisessa poikkeavassa liikennetilanteessa, eikä kumpikaan kuvailtu tilanne ollut kuljettajille mitenkään täysin ennenkuulumaton.

Tietenkin sitä tunnetta voi olla vaikea ilmasta tekstissä, se mikä lukijasta tuntuu hermostuneisuudelta, maltinmenettämiseltä, voi ehkä olle lähempänä iloista hyräilyä.
Jospa tehdään niin että oletetaan kertojan hermostuneen ja menettäneen malttinsa vain, jos hän kertoo asian olleen näin. Vaikka minäkin käytin viestissäni kirosanoja tämän tapauksen yhteydessä, niin ei siitä kannata päätellä mitään. Toki homma ärsytti, minkä voinee aavistaa myös siitä, mihin ketjuun tarina kirjoitettiin. Ei, en ollut raivon vallassa.
 
Vaikuttaa siltä, että ajotuntien vähennys on osin kostautunut. Viimevuosituhannella 20h teoriaa (osa nukkuivat tunneilla)+ 20h ajo-opetusta. Kyllä silloinkin piti kytkintä osata käyttää, ennen liikenteen sekaan menoa. Joskushan se auto pysähtyi,
mutta jos kymmenen kertaa peräkkäin pysähtyy. Niin inssiajo pitäisi pysäyttää ja opettelutilanteessa siirtyä pois muun liikenteen seasta. Mitä herkempi hermostumaan sitä tärkeämpää olisi osata kytkimen ja hallintalaitteiden käyttö ennen liikenteen sekaan menoa.

Se on selvää, että uusien kuljettajien "töppäilyjä" pitää ymmärtää, mutta kyllä opettajankin tulee tuntea vastuunsa.
En nyt kuitenkaan heiltä korttia veisi, joillain saattasi opetusluvan poisvienti olla paikallaankin?
Varsinkin isien äitien/setien... opettaessa aikaahan on, ei pitäisi olla mitään syytä mennä liikenteeseen ilman perusasioiden osaamista. Toki se isän/tyttären suhde saattaa siinä koetukselle joutua.
 
Joku tämmönen yllätyshinaaja ajeli mun takana 100km eilen. Ohitin pakettiauton joka ajeli arviolta 110@120. Itse huitaisin ohitse GPS-nopeutta 128 vakkarilla. Noh tämä ohitettu kiihdytti ja ajoi perässä turvavälin päässä, kaikki hyvin toistaiseksi.

Kun seuraava hitaampi tuli eteen, tarkistin peilit ja pakettiauto edelleen reippaan matkan päässä takana, kaistanvaihto ja ohitus. Seuraavan kerran kun tarkistin peilit (ehkä jotain 10-20 sekuntia myöhemmin), taustapeilistä ei näy muuta ku mersun keulasta pieni osa. Pakukuski hinasi ihan kiinni perseessä.

Ohituksen jälkeen palasin oikealle, pakettiauto palaa myös taakseni ja jättää hiljalleen turvaväliä. Mutta annas olla kun ohitin seuraavan, taas se sama saatanan pakettiauto on perseessä kiinni. Ja sama toistui, ohituksesta toiseen. Välillä tempasin vähän pitemmän kaulan ja yritin jättää perskärpäsen jonkun muun taakse, vaan ei, siinä se roikkui joka ikisessä ohituksessa.

Lopulta joku RSskeida pillastui, kun pakettiauto vaihtoi kaistaa oikealle liian lähelle keulaa ja Skoda lähti täysillä ohi. Pakettiautomies sai tästä jonkun paskahalvauksen ja lähti kaasu pohjassa tän RS-miehen perään.
Vaikuttaa siltä, että pakukuski tykkäsi vauhdistasi ja paikoista mistä ohitit ja hyödynsi samat välit. Tuli lähellesi, jotta pääsi samalla ohittamaan ja jätti sitten taaas turvavälin. En noista hermostu näkevät hyvin ylitseni ja osaavat sovittaa vauhtinsa omaani. Minullahan ei ole tarvetta jarruttaa ja jos olisi se pakukin sen näkee. Nykyään monet pakut ovat kiihtyvyydeltään tehokkaita eli pystyvät sovittamaan vauhtiaan.

Mutta jos tuollainen häiritsee päästä ( jää sinne hitaamman perään hetkeksi) se ohitsesi. Sitten näet onko se tahallista kiusantekoa. Siihen ei sitten paljon mahda, jos rajoituksia haluaa noudattaa.
 
Vaikuttaa siltä, että pakukuski tykkäsi vauhdistasi ja paikoista mistä ohitit ja hyödynsi samat välit. Tuli lähellesi, jotta pääsi samalla ohittamaan ja jätti sitten taaas turvavälin. En noista hermostu näkevät hyvin ylitseni ja osaavat sovittaa vauhtinsa omaani. Minullahan ei ole tarvetta jarruttaa ja jos olisi se pakukin sen näkee. Nykyään monet pakut ovat kiihtyvyydeltään tehokkaita eli pystyvät sovittamaan vauhtiaan.
Vauhtiin kai herännyt vasta sen jälkeen kun kertoa oli sen ohittanut.

Joku, "haluan ohittaa sun kanssa" lokiikka voi toki olla.

Harmiton, saati vaaraton ei ole, ja kertojan mukaan oli joutunut jostain syystä kerran ( tai useamman ?) koukkaan ohitettavan eteen.
pakettiauto vaihtoi kaistaa oikealle liian lähelle keulaa

Voi olla kyse että nähnyt saman ohituspaikan, ja siihen valmistautunut, mutta ei ole sitten malttanut ohitusta keskeyttää kun edelläoleva on samassa paikkaa ohittanut. Mutta hienoa jokatapauksessa että on turvaväliä edes pitänyt suurimman osan aikaa.
 
Vaikuttaa siltä, että pakukuski tykkäsi vauhdistasi ja paikoista mistä ohitit ja hyödynsi samat välit. Tuli lähellesi, jotta pääsi samalla ohittamaan ja jätti sitten taaas turvavälin. En noista hermostu näkevät hyvin ylitseni ja osaavat sovittaa vauhtinsa omaani. Minullahan ei ole tarvetta jarruttaa ja jos olisi se pakukin sen näkee. Nykyään monet pakut ovat kiihtyvyydeltään tehokkaita eli pystyvät sovittamaan vauhtiaan.

Mutta jos tuollainen häiritsee päästä ( jää sinne hitaamman perään hetkeksi) se ohitsesi. Sitten näet onko se tahallista kiusantekoa. Siihen ei sitten paljon mahda, jos rajoituksia haluaa noudattaa.
Vauhtiin kai herännyt vasta sen jälkeen kun kertoa oli sen ohittanut.

Joku, "haluan ohittaa sun kanssa" lokiikka voi toki olla.

Harmiton, saati vaaraton ei ole, ja kertojan mukaan oli joutunut jostain syystä kerran ( tai useamman ?) koukkaan ohitettavan eteen.


Voi olla kyse että nähnyt saman ohituspaikan, ja siihen valmistautunut, mutta ei ole sitten malttanut ohitusta keskeyttää kun edelläoleva on samassa paikkaa ohittanut. Mutta hienoa jokatapauksessa että on turvaväliä edes pitänyt suurimman osan aikaa.

Tässä tosiaan puhuttiin moottoritiestä, jossa on 2 kaistaa suuntaansa (eli ajettiin rajoituksella 120). Todellakin tykkäsi vissiin mun vauhdista ja samoista "ohituspaikoista", vaan kun motari on puolityhjä eikä ole mitään syytä ohittaa samassa kohdassa tai välissä, kun ei mitään välejä edes ollut oikeastaan o_O

Aina kun itse palasin oikealle kaistalle ohituksen jälkeen sopivan välimatkan päähän, tämä paku vaihtoi joka kerta samaan aikaan kaistaa, ts. turhan lähelle ohitetun nenän eteen. Tästä se Skoda-kuskikin varmaan pillastui.

2-kaistaisella olisin ehkä ymmärtänyt, jos ohituspaikat on harvassa. Nyt koko 100km oli yhtä ohituspaikkaa, ei vasemmalla kaistalla ollut mitään jonoa missään vaiheessa. Tosin ei se kaksikaistaisellakaan välttämättä järkevää ole lähteä edellä menevän imussa, jos näkyvyys ei ole todella hyvä.
 
Tässä tosiaan puhuttiin moottoritiestä, jossa on 2 kaistaa suuntaansa (eli ajettiin rajoituksella 120). Todellakin tykkäsi vissiin mun vauhdista ja samoista "ohituspaikoista", vaan kun motari on puolityhjä eikä ole mitään syytä ohittaa samassa kohdassa tai välissä, kun ei mitään välejä edes ollut oikeastaan o_O

Aina kun itse palasin oikealle kaistalle ohituksen jälkeen sopivan välimatkan päähän, tämä paku vaihtoi joka kerta samaan aikaan kaistaa, ts. turhan lähelle ohitetun nenän eteen. Tästä se Skoda-kuskikin varmaan pillastui.

2-kaistaisella olisin ehkä ymmärtänyt, jos ohituspaikat on harvassa. Nyt koko 100km oli yhtä ohituspaikkaa, ei vasemmalla kaistalla ollut mitään jonoa missään vaiheessa. Tosin ei se kaksikaistaisellakaan välttämättä järkevää ole lähteä edellä menevän imussa, jos näkyvyys ei ole todella hyvä.
Jos sillä oli huonosti suunnatut ajovalot ja etsi eteensä seinän ettei häikäisisi vastaantulijoita? :D

muoks: Muistan itse kun joskus juuri kortin saatuani ajoin pitkää matkaa italialaisella vanhalla autolla ja pitkät valot juuttuivat päälle. Ei puhelinta, työkaluja tai rahaa mukana. Tuli päädyttyä ratkaisuun ajaa rekan perässä kiinni 200km loppumatka niin keskellä ettei peileihin tai vastaantulijoihin osuisi valoa. Nykyään ei olisi mitään ymmärrystä jos näkisi jonkun tolloilevan samalla tavalla. Bensaa kului kyllä tosi vähän imussa ajaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sillä oli huonosti suunnatut ajovalot ja etsi eteensä seinän ettei häikäisisi vastaantulijoita? :D

Niin ehkä hän olikin kohtelias vastaantulijoille :cool:

Tai joku kvanttitason yhteys mun vasemman vilkun ja mersun kaasupolkimen/adaptiivikruisen välillä :geek:
eipä tullut kokeiltua vaihtaa kaistaa ilman vilkkua, olisko se johtanut eri lopputulemaan ja pershinaaja jäänyt oikealle etäisyydelle tai jättänyt koko ohituksen väliin :hmm:
 
Onhan noita perässähiihtäjiä tullut jokunen koettua. Varmaan nollat taulussa "seuraa" edellä menevää sen kummemmin ajattelematta. Tätä puoltais se, että vetää sen ohitetun nenäneteen. Sit kun se yksi hermostui, niin kaveri havahtui horkasta ja lähti ajamaan "omaa" vauhtia.

En muista kirjoitinko tänne, mutta kerran 1-tiellä Turkuun päin Lohjan tunneleiden jälkeen perseeseen liimautui yhdet himmeät valot. Pysyi perseessä kuin liimattu, mutta ylämäissä jäi ja alamäkeen otti kiinni hirveällä kiireellä. Muurlan valaistulla osuudella ko. paku paahtoi niin perkeleesti ohi ja sit tuli pimeällä osuudella perse edellä vastaan ja jäi uudelleen perään. Ihan selkeästi oli mun valojen tuomaa näkyvyyttä vailla... Piihovin kohdalla löysi nopeamman "ratsun" ja katosi maisemaan :D Ei varsinaisesti häirinnyt, mutta kiinnitti vaan huomiota.
 
Pysäköinti.png

Ei sentään ovella ollut lyönyt jälkiä pyörään mutta erittäin hieno suoritus noin muuten :cigarbeye:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 858
Viestejä
4 584 226
Jäsenet
75 511
Uusin jäsen
SleepyLion

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom