Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Okei, mielenkiintoinen tulkinta. Siat on ollut pitkään kuitenkin aika yleismaallinen nimitys poliiseista, eikä ainakaan itsellä herätä mitään tunteita puolesta ja vastaan. Täälläpäin niitä sanotaan Gestoiksi (Gestapo). Eipä kai siitä sen enempää.

Asiaan: Kesälomalla ajeltu noin 1000km ristiin rastiin, yllättävän mukavasti sujunut. Joitakin raivo-ohituksia on joutunut tekemään mutta kun matkat ovat kohdistuneet lähinnä Etelä ja Pohjois -pohjanmaahan niin suoraa baanaa ja hyviä ohituspaikkoja löytyy. Oikeastaan koko reissun ainoat kyrvät olivat tuossa Tampere-Kuru tiellä reissun alussa kun siellä joku paineli ihan väkisin tasan sitä rajoituksen mittarinopeutta sellainen 30 auton letka perässä.

Suomen liikennekulttuuri lienee aika hyvissä kantimissa jos isoimmat ongelmat on kuskeissa, jotka ajaa rajoitusten mukaista nopeutta. :asif:
 
Ajelin tuossa äsken Säkylästä kohti Turkua ja siinä pari kilsaa Säkylän jälkeen oli tulipalo. Palo itsessään oli tien oikealla puolella ja selvästi sivussa, varmaan pari-kolmesataa metriä. Hälytysajoneuvot olivat jo menneet paikalle, eikä tiellä siis ollut mitään liikennettä haittaavaa, mitä nyt savu vähän haisi. Vaan mitä tekevät kanssa-autoilijat? Tölläävät sitä saakelin tulipaloa ja cruisailevat 50-60kmh seilaten kaistan laidasta laitaan, samalla kun osa pysähteli tien sivuun katselemaan. Kun se nyt vaan on pakko nähdä, vaikkei sieltä näkynyt muuta kuin savua.

Seututiellä. Peltoaukealla. Satasen alueella.

Voi nyt vittu :facepalm:

Jos siinä tiellä ei ole mitään liikennettä/liikkumista haittaavia häiriötekijöitä kuten hälytysajoneuvoja tms, niin AJA PERKELE NORMAALISTI NORMAALILLA VAUHDILLA.
 
Hupsista. Väärä osasto. Tietääkseni viestin poisto ei onnistu joten muokkaan vain tällaiseksi.
 
Tähän törmää usein motarillakin. Monesti kun olen ollut ohittamassa kahden auton possujunaa ensimmäisen poistuessa rampille, niin se jälkimmäinen alkaa kiihdyttämään kun baana edestä aukeaa. Sitten kun taas tulee seuraava auto perä edellä vastaan, niin tämä jää taas peesiin ajamaan hiljempaa. Jostain syystä ei kuitenkaan painele ohi, vaikka motarilla sen helposti ja turvallisesti voisikin tehdä.
Ettei vaan ajaisi adaptiivisella vakkarilla, se käyttäytyy about juuri noin kuin kuvailit. Edestä auto poistuu -> vakkari kiihdyttää asetettuun nopeuteen ja kun seuraava auto saavutetaan, se jää seuraamaan asetetun etäisyyden päähän. Tuollaisella "unohtuu" helposti jonkun taakse ajelemaan hiljaisempaa vauhtia.
 
Ahhh.... Taas niin ihana tie 9 välillä jkl-tre. "jonossa" 3 autoa itse viimeisenä ja mittarinopeus sahaa 70-100 väliä ihan sama mikä rajoitus. Ohituskaista alkaa 110 mittariin ja väli ei lyhene. Numero 2 jonossa vittuuntus ja lämäsi reilua ylinopeutta ensimmäisen ohi ja ehtisin jo miettiä että joko jo tajus et mikä olis hyvä vauhti. Kelataan vauhtia ja ohituskaista loppu tulee ja 110 edelleen vauhtia. Ja eiköhän nopeus tipu sinne 75 mittarin mukaan kun ohituskaista loppuu (100 alue). No ei mulla tässä kiire ni ajellaan nyt ja katotaan mitä seuraavaksi keksii. 2-3 kilometriä tulee ajeltua pappavauhtia kun saa ykskaks jonkun idean että ollaan motarilla ja alkaa ottamaan väliä, hiukan aikaa koitan seurailla ja mittarin näyttäessä 120 toteen että eiköhän se siitä ja ite tiputan cruisella hyvään 108 ja jatkan matkaa. Eipä pitkään mee ni tää sama sankari tulee peräedellä vastaan ja onneks on alkamassa taas uus ohituskaista ni päätään että eiköhän vetästä ohi, reiluu ylinopeutta vaan rinnalle ja ohi mut tää kyseinen sankari jää siihen just takakulman kohdalle blokkaamaan kun luulin jo et ei se sieltä tule ja ku vihdoinki pääsin ohi ni jäi sinne taas köröttelemään. Ja jos vähän valehdellaan ni vauhtia tais olla se 130-140 että pääsi ohi ylipäätänsä.

Siis mulle on ihan sama jos sahailee vauhdin kanssa tai menee sitä 50 kilsaa tunnissa 100 alueella. Mut pidä se vauhti jotenki tasasena ja ennustettavana, saatana. Eikä lämästä lappua tiskiin ku tulee ohituskaista. Et pääsee ohikin sillon ku niitä mahdollisuuksia on. Niin ja tasanen nopeus, kuin vaikeeta se on. No okei sit se on jos ei oo vakkaria tai muuten ajanu autoilla paljoa ihan ns. normikaasulla. Mut ei se nyt noin paljon voi heittää suatana.
 
Ajelin tuossa äsken Säkylästä kohti Turkua ja siinä pari kilsaa Säkylän jälkeen oli tulipalo. Palo itsessään oli tien oikealla puolella ja selvästi sivussa, varmaan pari-kolmesataa metriä. Hälytysajoneuvot olivat jo menneet paikalle, eikä tiellä siis ollut mitään liikennettä haittaavaa, mitä nyt savu vähän haisi. Vaan mitä tekevät kanssa-autoilijat? Tölläävät sitä saakelin tulipaloa ja cruisailevat 50-60kmh seilaten kaistan laidasta laitaan, samalla kun osa pysähteli tien sivuun katselemaan. Kun se nyt vaan on pakko nähdä, vaikkei sieltä näkynyt muuta kuin savua.

Seututiellä. Peltoaukealla. Satasen alueella.

Voi nyt vittu :facepalm:

Jos siinä tiellä ei ole mitään liikennettä/liikkumista haittaavia häiriötekijöitä kuten hälytysajoneuvoja tms, niin AJA PERKELE NORMAALISTI NORMAALILLA VAUHDILLA.
Tai sitten jos tien reunalla on jotain mikä vie kaikkien huomion sinne niin ajetaan hiljempaa että ehditään silti reagoida myös tien tapahtumiin. Itse ilmeisesti katselit jotain muuta kuin tietä kun osaat sanoa että vain savua näkyi? ;)

muoks: tosi tokiaan useasti tulee ketjukolareita juuri siksi kun porukka hiljentelee tuollaisissa paikoissa ja osa ei hiljentele mutta myös katselee muualle ja turvavälejä ei ole. Näissä vaan se kolarin aiheuttaja on käytännössä aina se tyyppi joka katselee pois tieltä eikä hiljennä vauhtiaan.
 
Ettei vaan ajaisi adaptiivisella vakkarilla, se käyttäytyy about juuri noin kuin kuvailit. Edestä auto poistuu -> vakkari kiihdyttää asetettuun nopeuteen ja kun seuraava auto saavutetaan, se jää seuraamaan asetetun etäisyyden päähän. Tuollaisella "unohtuu" helposti jonkun taakse ajelemaan hiljaisempaa vauhtia.
Kieltämättä olen joskus itsekin unohtunut jonkun taakse tuosta syystä, mutta monesti näissä tapauksissa väli edellä ajavaan on ollut niin lyhyt, ettei adaptiivisella vakkarilla niin lähelle pääse.
 
Lällällää, kunhan tägäsin. Ei tarvii quotata pitkää viestiä.
Oliko Jämsän ja Korpilahden puoli vai Lahti ja Heinola? Jälkimmäinen lienee pidempi mutta vähemmän poliisin kameroita.
Itse tulee JKL:n seudulla asuvana enemmän vedettyä Jämsän kautta, etenkin jos Tampere tai Turku kohteena, mutta Lahden kautta jos Helsinkiin menossa. Kaikkinensa Lahden puoli mukavampi ajaa, mutta Oriveden Oritupa ja Jämsän huoltsikat on kivoja pysähtymispaikkoja.

Summa summarum, pitäisi enemmän suosia Lahden ja Heinolan väylää vaikka olisi vähän pidempi ja hitaampi.

Edit: Keksisuomalainen vähän hölmöilee. Tampereen seudulta tottakai Jämsän kautta. Vaikka kuinka vituttaa niin sen verran lyhyempi. Samaten jos Helsingistä asti tulee niin Lahden kautta puoli tuntia nopeampi, eli harva varmaan Jämsän kautta edes ajaa.
Eli ylempänä ennen edittiä oleva teksti pätee vain niihin jotka Etelä-Suomesta ajavat Jämsän ja Tampereen kautta Jyväskylään. Ei kannata koska vittumainen pätkä kaikkinensa ja pidempi vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko Jämsän ja Korpilahden puoli vai Lahti ja Heinola? Jälkimmäinen lienee pidempi mutta vähemmän poliisin kameroita.
Itse tulee JKL:n seudulla asuvana enemmän vedettyä Jämsän kautta, etenkin jos Tampere tai Turku kohteena, mutta Lahden kautta jos Helsinkiin menossa. Kaikkinensa Lahden puoli mukavampi ajaa, mutta Oriveden Oritupa ja Jämsän huoltsikat on kivoja pysähtymispaikkoja.

Summa summarum, pitäisi enemmän suosia Lahden ja Heinolan väylää vaikka olisi vähän pidempi ja hitaampi.

Jämsä-Korpilahtihan toi oli. Ja Turku oli tosiaan kohteena. Helsinkiin jos olis ollu menossa ni olis kokonaan tullu vältettyä toikin.
 
Suomen liikennekulttuuri lienee aika hyvissä kantimissa jos isoimmat ongelmat on kuskeissa, jotka ajaa rajoitusten mukaista nopeutta. :asif:
Niinhän se onkin, silti vain kovasti kitistään että lisää valvontaa pitäisi saada ja "KAAHARIT KURIIN PERKELE111222!!11".
Aika paljon nykyään tulee ajeltua ja ylivoimaisesti suurin osa "tilanteita" aiheuttavista kuskeista on noita junnaajia.
 
Niinhän se onkin, silti vain kovasti kitistään että lisää valvontaa pitäisi saada ja "KAAHARIT KURIIN PERKELE111222!!11".
Aika paljon nykyään tulee ajeltua ja ylivoimaisesti suurin osa "tilanteita" aiheuttavista kuskeista on noita junnaajia.
Useimmat "kaaharit" pitävät järjen mukana touhuissaan, mutta höyrypäät, jotka näkevät punaista kun kanssakulkijat ajavat asianmukaisesti rajoitusten mukaan, ovat varmaan se suurin ongelma.
 
Ahhh.... Taas niin ihana tie 9 välillä jkl-tre. "jonossa" 3 autoa itse viimeisenä ja mittarinopeus sahaa 70-100 väliä ihan sama mikä rajoitus. Ohituskaista alkaa 110 mittariin ja väli ei lyhene. Numero 2 jonossa vittuuntus ja lämäsi reilua ylinopeutta ensimmäisen ohi ja ehtisin jo miettiä että joko jo tajus et mikä olis hyvä vauhti. Kelataan vauhtia ja ohituskaista loppu tulee ja 110 edelleen vauhtia. Ja eiköhän nopeus tipu sinne 75 mittarin mukaan kun ohituskaista loppuu (100 alue). No ei mulla tässä kiire ni ajellaan nyt ja katotaan mitä seuraavaksi keksii. 2-3 kilometriä tulee ajeltua pappavauhtia kun saa ykskaks jonkun idean että ollaan motarilla ja alkaa ottamaan väliä, hiukan aikaa koitan seurailla ja mittarin näyttäessä 120 toteen että eiköhän se siitä ja ite tiputan cruisella hyvään 108 ja jatkan matkaa. Eipä pitkään mee ni tää sama sankari tulee peräedellä vastaan ja onneks on alkamassa taas uus ohituskaista ni päätään että eiköhän vetästä ohi, reiluu ylinopeutta vaan rinnalle ja ohi mut tää kyseinen sankari jää siihen just takakulman kohdalle blokkaamaan kun luulin jo et ei se sieltä tule ja ku vihdoinki pääsin ohi ni jäi sinne taas köröttelemään. Ja jos vähän valehdellaan ni vauhtia tais olla se 130-140 että pääsi ohi ylipäätänsä.

Siis mulle on ihan sama jos sahailee vauhdin kanssa tai menee sitä 50 kilsaa tunnissa 100 alueella. Mut pidä se vauhti jotenki tasasena ja ennustettavana, saatana. Eikä lämästä lappua tiskiin ku tulee ohituskaista. Et pääsee ohikin sillon ku niitä mahdollisuuksia on. Niin ja tasanen nopeus, kuin vaikeeta se on. No okei sit se on jos ei oo vakkaria tai muuten ajanu autoilla paljoa ihan ns. normikaasulla. Mut ei se nyt noin paljon voi heittää suatana.
Nämä mulkut tekevät tuota ihan kiusallaan. Heille tie on kilparata, ja/tai ajattelevat, että jos eivät tykkää että joku menee ohi, heillä on lisenssi estää ohitus.

muoks: tosi tokiaan useasti tulee ketjukolareita juuri siksi kun porukka hiljentelee tuollaisissa paikoissa ja osa ei hiljentele mutta myös katselee muualle ja turvavälejä ei ole. Näissä vaan se kolarin aiheuttaja on käytännössä aina se tyyppi joka katselee pois tieltä eikä hiljennä vauhtiaan.
Kolarin aiheuttajat ovat tosiaan niitä, jotka katsovat muualle ja hiljentelevät koska pitää ottaa vähän kuvaa sekä niitä, jotka katsovat sivuun ja näin tehdessään eivät muista ohjaavansa ajoneuvoa. Sen sijaan ne, jotka kykenevät tilanteen ohimennen huomaamaan hiljentämättä(ennen kuin joku muu pakotti siihen) ja ärsyyntyvät tästä pelleilystä, eivät aiheuta tilanteita eivätkä täten yleensä joudu osallisiksi. Tietysti joku idiootti voi pöräyttää perseeseen, jos muiden idioottien perään joutuu pysähtymään.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän törmää usein motarillakin. Monesti kun olen ollut ohittamassa kahden auton possujunaa ensimmäisen poistuessa rampille, niin se jälkimmäinen alkaa kiihdyttämään kun baana edestä aukeaa. Sitten kun taas tulee seuraava auto perä edellä vastaan, niin tämä jää taas peesiin ajamaan hiljempaa. Jostain syystä ei kuitenkaan painele ohi, vaikka motarilla sen helposti ja turvallisesti voisikin tehdä.

Vanha työkaveri ajoi juurikin näin. Ihan kertoi että on keksinyt tällaisen hienon idean. Ei itse tarvitse murehtia nopeusrajoituksista sun muista, kun kiihdyttää vain edelläajavan konttiin ja keskittyy seuraamaan sitä. Vähän suuta availin että vitsaileekohan se, mutta kuukaudet osoittivat että ihan tosissaan oli.
 
Näitä kertomuksia seuratessa sitä vaan huomaa, että kaikki täydet idiootitkin saa nykyään ajokortin. pitäisi olla vähän tarkempi syyni siinä, kelle niitä kortteja jaellaan. Kaikki ihmiset motarilla, jotka luulee, että vasen kaista on aina tyhjä heitä varten kuuluu tähän samaan porukkaan. Viimeksi viime viikolla jouduin tekemään äkkijarrutuksen, kun kuorma-auton perästä lähti joku lahjaton alle 80km/h "ohittamaan" kun olin tulossa vasenta kaistaa hieman yli120km/h jonosta ohi. ehdin jarruttaa toki, koska ennakoin aina idiotismia varten, mutta täytyy sanoa, että on kyllä todella huono ajotaito ihmisellä, jos aiheuttaa lähes tyhjällä moottoritiellä muille jarrutustarpeen.
 
Useimmat "kaaharit" pitävät järjen mukana touhuissaan, mutta höyrypäät, jotka näkevät punaista kun kanssakulkijat ajavat asianmukaisesti rajoitusten mukaan, ovat varmaan se suurin ongelma.

Oma käsitys rajoitusten mukaan ajamisesta on jotain muuta kuin vetää mutkaisella tiellä 600m autoletkaa perässä alinopeutta junnaten.
 
Oma käsitys rajoitusten mukaan ajamisesta on jotain muuta kuin vetää mutkaisella tiellä 600m autoletkaa perässä alinopeutta junnaten.
Jos ajaa jotakuinkin rajoituksen mukaista mittarinopeutta (±10 km/h) niin en näe mitään ongelmaa. En toki väitä etteikö olisi kohteliasta päästää letka ohi.

Jos näinkin pienet asiat ärsyttää liikenteessä niin kyllä se on ihan oma henkilökohtainen helvetti.
 
Mua ärsyttää suuresti nämä 80 alueella vajaata 80 ajavat. Eli noin 72-78 km/h. Suurin syy on omassa autossa, eli on tiedossa että tässä mallissa vaihteisto saattaa kärsiä kun ajelee vitosvaihteella liian pienillä kierroksilla. Varmaan pätee muihinkin autoihin. En tiedä kuinka iso todennäköisyys hajoamiselle on mutta ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ajaa turhan pienillä kierroksilla tai sitten nelosella 3000+ rpm. Tai näiden välillä vaihdellen, mutta se taas häiritsee perässä tulevaa liikennettä.

Ja onhan se nyt vähän turhaa kerätä jonoa taaksensa, jos ei mitään estettä ole ajaa rajoituksen mukaan.
 
Mua ärsyttää suuresti nämä 80 alueella vajaata 80 ajavat. Eli noin 72-78 km/h. Suurin syy on omassa autossa, eli on tiedossa että tässä mallissa vaihteisto saattaa kärsiä kun ajelee vitosvaihteella liian pienillä kierroksilla. Varmaan pätee muihinkin autoihin. En tiedä kuinka iso todennäköisyys hajoamiselle on mutta ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ajaa turhan pienillä kierroksilla tai sitten nelosella 3000+ rpm. Tai näiden välillä vaihdellen, mutta se taas häiritsee perässä tulevaa liikennettä.

Ja onhan se nyt vähän turhaa kerätä jonoa taaksensa, jos ei mitään estettä ole ajaa rajoituksen mukaan.

No ajattele paljon raskasta liikennettä vituttaa 89 rajoittimella sopivat ohituspaikat hieman tiukassa.
 
Suurin syy on omassa autossa, eli on tiedossa että tässä mallissa vaihteisto saattaa kärsiä kun ajelee vitosvaihteella liian pienillä kierroksilla. Varmaan pätee muihinkin autoihin. En tiedä kuinka iso todennäköisyys hajoamiselle on mutta ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ajaa turhan pienillä kierroksilla tai sitten nelosella 3000+ rpm. Tai näiden välillä vaihdellen, mutta se taas häiritsee perässä tulevaa liikennettä.
Mikä ongelma nelosella ajaessa on, jokin traktorinmoottori joka ei kierrä yli 3000. ?

Miten vaihteen vaihto häritsee perässätulijoita, vaikka olisi joku vanha kuormaauto jossa ei synkronointia. Päästää jotkin savut taakse ?
 
Vanha työkaveri ajoi juurikin näin. Ihan kertoi että on keksinyt tällaisen hienon idean. Ei itse tarvitse murehtia nopeusrajoituksista sun muista, kun kiihdyttää vain edelläajavan konttiin ja keskittyy seuraamaan sitä. Vähän suuta availin että vitsaileekohan se, mutta kuukaudet osoittivat että ihan tosissaan oli.
Joskus törmännyt motarilla tällaiseen kuskiin (en kirjaimellisesti) ja se alkoi nyppimään jonkin ajan jälkeen sen verran, että tein källin. Tyyppi siis seurasi meikäläistä kuin hai laivaa, itse ajelin cruise päällä ~130 mittarinopeutta. Sitten teinkin niin, että ohitettuani hieman hitaammin ajavan vaihdoin kaistaa sen eteen suht lähelle (en ihan eteen mutta sen verran lähelle, ettei mun taakseni oikein pystynyt enää autoa tunkemaan) ja pudotin samalla vauhdin samaan mitä tää ohitettu ajoi. Oli jotenkin huvittavaa kun perskärpänen jäi siihen välin kohdalle ihmettelemään. Yllättävän pitkään kesti ennen kuin tajusi painaa kaasua ja mennä sitten meikäläisestäkin ohi. Sen jälkeen vauhtia kyllä piisasi ja saatoin itsekin napsauttaa cruisen takaisin aiempaan nopeuteen.
 
3600km kesälomalenkki takana. Muutamat kummajaiset tuli:
- ajelin ACC päällä kohtuu pitkällä välimatkalla auton perässä joka ajeli vajaata satasta satasen alueella. No eipä ollu meillä mihkää kiire nii siinä ajelin. No mutta tää edellä oleva olikin sellanen että sitähän ei ohiteta, kaksi autoa ohitti meidät ja kummankin kohalla tää edessä ajava kiihdytti kovasti kun ne menivät ohi, ei vaan vanhassa nissanissa potku piisannut ja pääsivät ne ohi arviolta jossain 120+ vauheissa, hetken päästä sain nissanin taas kiinni ajamasta vaajata satasta. Toisen ohittaneen auton jälkeen päätin viedä perheeni jätskille enkä jäädä tollasen lähistölle.

- tänään lahen motari lahdesta etelään: rekka teki u-käännöksen motarilla oikealta kaistalta sellasen välitien kautta toiselle puolen. Liikennettä oli.

- myös lahden motari tänään etelää päin vantaan kohdilla. Vähemmistöön kuuluva naisautoilija vanhalla v40 volvolla meinasi tulla kännykkää räplätessään kylkeen kun ohitin häntä. Autonsa oli yhtä paljon vasemmalla kaistalla kuin oikealla.

-Olihan lapissa sitten lisäksi perus turistia, saksalainen auto vaan pysähtyi keskelle kaistaa 100 alueella ja nousi autosta kuvailemaan poroja mitkä oli tieltä parikyt metriä metsässä.

Jos näistä joku sai vähän mun veren kiehahtamaan, nii se oli tuo hullu rekkakuski.
 
Noita tuntuu olevan niin paljon ketkä kiihdyttävät kun toinen yrittää ohittaa, että luulisi täälläkin jokunen olevan. Uskaltaako joku tulla esiin ja perustella käytöstään?
 
Jos ajaa jotakuinkin rajoituksen mukaista mittarinopeutta (±10 km/h) niin en näe mitään ongelmaa. En toki väitä etteikö olisi kohteliasta päästää letka ohi.

Jos näinkin pienet asiat ärsyttää liikenteessä niin kyllä se on ihan oma henkilökohtainen helvetti.

No ihan ketjun aiheessahan sitä sitten ollaan? Harvemmin nämä ns "kaaharit" ärsyttävät kunhan eivät nyt tee mitään idioottimaisia ratkaisuja. Itseä ei juuri se haittaa jos joku haluaa mennä vähän kovempaa ohi, ei se minuun vaikuta. Mutta tuollainen jännittäjä vaikuttaa aika monenkin elämään kun niistä ei aina turvallisesti pääse ohi vaikka olisi kuinka paljon voimaa autossa.
 
Noita tuntuu olevan niin paljon ketkä kiihdyttävät kun toinen yrittää ohittaa, että luulisi täälläkin jokunen olevan. Uskaltaako joku tulla esiin ja perustella käytöstään?
Itse laitan oikein vakkarin päälle (jossei ole jo) jos näkee että joku alkaa lähestyä takaa ja mahdollisesti menee joskus ohi. Ainakin on tasanen vauhti.

Kunhan sitten myös menee menojaan ohituksen jälkeen.
 
Noita tuntuu olevan niin paljon ketkä kiihdyttävät kun toinen yrittää ohittaa, että luulisi täälläkin jokunen olevan. Uskaltaako joku tulla esiin ja perustella käytöstään?
En kiihdytä toisen ohittaessa ja ajankin pääosin näissä tilanteissa vakkarilla, mutta tuli mieleen, että välillä ohittavalle autolle saattaa jäädä se harhaluulo, että kiihdytän hänen yrittäessä päästä ohi. Välillä itse vakkaria käyttäessä huomaa, että ohittava auto ei ilmeisesti kykene pitää tasaista vauhtia, ja ohituksesta tulee ohittavalle silmin nähden hankala prosessi. Silloin olen miettinyt, että tuo tilanne saattaa ohittajalle jättää sen harhakuvan, että olisin nostanut omaa nopeuttani, vaikka oikeasti ohittaja itse on esimerkiksi kaarteen tullessa tai muussa tilanteessa huomaamattaan laskenut omaansa, eikä vaan millään löydä sitä kaasupoljinta.

Tässä toki haettiin takaa sellaisia selkeitä tilanteita, joissa ohittava ihan epäilemättä laittaa kaasun pohjaan jonkun yrittäessä päästä ohi, mutta tulipahan kuitenkin mieleen.
 
En kiihdytä toisen ohittaessa ja ajankin pääosin näissä tilanteissa vakkarilla, mutta tuli mieleen, että välillä ohittavalle autolle saattaa jäädä se harhaluulo, että kiihdytän hänen yrittäessä päästä ohi. Välillä itse vakkaria käyttäessä huomaa, että ohittava auto ei ilmeisesti kykene pitää tasaista vauhtia, ja ohituksesta tulee ohittavalle silmin nähden hankala prosessi. Silloin olen miettinyt, että tuo tilanne saattaa ohittajalle jättää sen harhakuvan, että olisin nostanut omaa nopeuttani, vaikka oikeasti ohittaja itse on esimerkiksi kaarteen tullessa tai muussa tilanteessa huomaamattaan laskenut omaansa, eikä vaan millään löydä sitä kaasupoljinta.

Tässä toki haettiin takaa sellaisia selkeitä tilanteita, joissa ohittava ihan epäilemättä laittaa kaasun pohjaan jonkun yrittäessä päästä ohi, mutta tulipahan kuitenkin mieleen.
Tässä päästään näihin vatuloijaohittajiin, jotka ei myöskään osaa pitää tosiaan sitä ohituksen alussa löytyvää vauhtia yllä edes siihen asti, että ovat rinnalla. Näitä pumppaajia löytyy kyllä aivan käsittämättömän paljon. Hienointa on kun ajan töistä kotiin ja muutamia kertoja olen ohittanut saman auton 5-10 kertaa ja vakkari on ollut koko matkan säädettynä samaan vauhtiin. Eli tämä ohitettava pumppaa niin perkeleesti, että vuorotellen ohitteluksi menee. Itseäni tämä ei haittaa, mutta kyllähän se kertoo tämän toisen ajo ja huomiokyvystä.
 
En kiihdytä toisen ohittaessa ja ajankin pääosin näissä tilanteissa vakkarilla, mutta tuli mieleen, että välillä ohittavalle autolle saattaa jäädä se harhaluulo, että kiihdytän hänen yrittäessä päästä ohi. Välillä itse vakkaria käyttäessä huomaa, että ohittava auto ei ilmeisesti kykene pitää tasaista vauhtia, ja ohituksesta tulee ohittavalle silmin nähden hankala prosessi. Silloin olen miettinyt, että tuo tilanne saattaa ohittajalle jättää sen harhakuvan, että olisin nostanut omaa nopeuttani, vaikka oikeasti ohittaja itse on esimerkiksi kaarteen tullessa tai muussa tilanteessa huomaamattaan laskenut omaansa, eikä vaan millään löydä sitä kaasupoljinta.

Tässä toki haettiin takaa sellaisia selkeitä tilanteita, joissa ohittava ihan epäilemättä laittaa kaasun pohjaan jonkun yrittäessä päästä ohi, mutta tulipahan kuitenkin mieleen.
Joo totta tämäkin, ja jos otetaan esimerkkinä nämä tilanteet jossa ohituskaistan alkaessa ohitettava tuntuu lisäävän nopeuttaan niin osassa keisseistä saatta syy harhaluulolle olla se että ohituskaistat ovat usein ylämäessä joten jos ohitettava kruisailee vakkari päällä niin ohitusta yrittävä ei vaan saa tarpeeksi vauhtia 90-luvun Nissaniinsa.
 
Tässä päästään näihin vatuloijaohittajiin, jotka ei myöskään osaa pitää tosiaan sitä ohituksen alussa löytyvää vauhtia yllä edes siihen asti, että ovat rinnalla. Näitä pumppaajia löytyy kyllä aivan käsittämättömän paljon. Hienointa on kun ajan töistä kotiin ja muutamia kertoja olen ohittanut saman auton 5-10 kertaa ja vakkari on ollut koko matkan säädettynä samaan vauhtiin. Eli tämä ohitettava pumppaa niin perkeleesti, että vuorotellen ohitteluksi menee. Itseäni tämä ei haittaa, mutta kyllähän se kertoo tämän toisen ajo ja huomiokyvystä.
Onko kyseessä mahdollisesti maantie jossa rajoitukset 60-100 välillä vaihtelevasti? :D
 
No ihan ketjun aiheessahan sitä sitten ollaan? Harvemmin nämä ns "kaaharit" ärsyttävät kunhan eivät nyt tee mitään idioottimaisia ratkaisuja. Itseä ei juuri se haittaa jos joku haluaa mennä vähän kovempaa ohi, ei se minuun vaikuta. Mutta tuollainen jännittäjä vaikuttaa aika monenkin elämään kun niistä ei aina turvallisesti pääse ohi vaikka olisi kuinka paljon voimaa autossa.
Niin siis mikä nyt ärsyttää, laillista nopeutta ajavat vai idiootit jotka eivät osaa pitää niitä turvavälejä jotta ohittamiseen riittääisi muukin kuin 3km suora ja 180km/h? Eilen huvitti katsella usean eri jonon valoshowta hyvän matkan päästä, kun pitää ajaa sen edellä ajavan kontissa kiinni.

Sattui myös yksi volvokuski kohdalle joka meni ensin musta ohi ja jäi sitten jumiin rekan taakse. Tai olisi se ohi päässyt helposti pariinkin otteeseen, mutta eihän raukka nähnyt mitään muuta kuin rekan takaovet. Mahtoikohan ärsyyntyä. :rofl2:
 
Ärsytystä siis aiheuttavat lähinnä nuo alinopeuden junnaajaat jotka näitä jonoja muodostavat. Samalla tapaa ärsyttää myös se että kun tällainen junnaaja saadaan kiinni - jäädään perään ajamaan. Minkä ihmeen takia porukka ei ohita näitä? Jos nuo em. turvavälit olisi, niin eihän siinä silloin enää mitään jonoa olisikaan, vaan pelkkää normaalia liikennettä.

Moni sanoo että "no ei minulla kiirettä sinänsä". Eihän se kiireeseen liity mitenkään vaan että sitä omaa mukavaa tahtia on paljon kivempi ajella kuin jurnuttaa jonkun takana. Suomessa kun vielä on liikennettäkin niin tolkuttoman vähän että näitä jurnuttajia lukuunottamatta tuosta TRE/JKL korkeudelta ylös päin saa melkoisen rauhassa ajella omaan tahtiinsa.
 
Sattui myös yksi volvokuski kohdalle joka meni ensin musta ohi ja jäi sitten jumiin rekan taakse. Tai olisi se ohi päässyt helposti pariinkin otteeseen, mutta eihän raukka nähnyt mitään muuta kuin rekan takaovet. Mahtoikohan ärsyyntyä. :rofl2:
Nuo ärsyttäviä myös sille edelläajavalle, yllättävän moni liimautuun ison ajoneuvon/peräkärryn puskuriin niin kiinni että edellä ajava ei näe takanatulevaa , jos ei ole peruutuskameraa.

Tuolla tavalla se edelläajava ei voi edes halutessaan helpottaa ohitusta, kun ei tiedä että siellä joku on, ja jos se sieltä lähtee ohittaan, niin on vähän hämmentävää kun yhtä-äkkiä joku ilmestyy rinnalle.

Ei varmaan muutu ennen kuin automaattista turvavälien valvonta päivitystä tulee kameratolpissa. No kai se on niin tiukka tapa että muuttavat tapojaan vain tolppien kohdalla. (edit en ole kuullut mitään huhuja tälläisestä suunnitelmasta, lähinnä vain kansalaiseten pohdinnoissa esiintynyt)
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan muutu ennen kuin automaattista turvavälien valvonta päivitystä tulee kameratolpissa. No kai se on niin tiukka tapa että muuttavat tapojaan vain tolppien kohdalla.
Onko tämä vain skenaario vai oikeasti tulossa? Keskinopeuskameroiden yhteydessä? Kun noilla nykyisillä yhden kuvan (eli tilanteen) kameroilla ei tuollaista seurantaa oikein pysty toteuttamaan.
 
Onko tämä vain skenaario vai oikeasti tulossa? Keskinopeuskameroiden yhteydessä? Kun noilla nykyisillä yhden kuvan (eli tilanteen) kameroilla ei tuollaista seurantaa oikein pysty toteuttamaan.
Sori epäselvä ilmaisu, en ole mitään vihiäkään kuullut että olisi suunnitteilla, saati tulossa.

Kun noilla nykyisillä yhden kuvan (eli tilanteen) kameroilla ei tuollaista seurantaa oikein pysty toteuttamaan.
En tiedä mitä valmiuksia niissä on, jos ei onnistu softapäivityksellä tai ominaisuuden kytkennällä, niin rautaa pitää päivittää.

Jos laki sallisi virhemaksun lähettämisen ja perimisen ja päätettäisiin niin tehdä, niin maksuilla voisi kuvitella päivityskustannukset kattavan. Noissa yhden kameran toteuksissa yleensä silmukat tiessä, joten päivitys tarvittaisiin vain siihen purkkiin ja tausta järjestelmään.

Jos nyt vielä jatkaa, niin en kannata virhemaksua kerrasta, mutta jos toistuvasti, niin silloin tuskin on kyse kertaluoenteista liikennetilanteesta. ja virhemaksu kynnys voi olla suosituksi lyhempi, jolloin ei vaikuta vaikka edelläoleva hidastaisi reippaammin tolpalle tullessa.
 
Noita tuntuu olevan niin paljon ketkä kiihdyttävät kun toinen yrittää ohittaa, että luulisi täälläkin jokunen olevan. Uskaltaako joku tulla esiin ja perustella käytöstään?

Kaveri ajaa noin ja totesi, että jos hän itse ajaa 3-10km/yli rajoituksen todellista nopeutta, niin kellään muulla kuin viranomaisella ei ole mitään tarvetta ohittaa.

Että saa sitten ohittelijat ajaa reilua ylinopeutta, kerta mieli tekee. Sinällään olen samaa mieltä, kun tekee vissiin lähinnä ohituskaistoilla/motarilla tuota.

Kyllähän se takaa tulevassa on vika, jos on pakko päästä ohi, vaikka edellä oleva ajaa jo ylinopeutta.

Sitten jos kiihdyttää sitä alinopeudesta niin onhan se kusipäämenoa. Oma auto kiihtyy tyyliin 30s 0-100 niin onhan se vittumoista jos ohituskaistoilla yrittää päästä ohi ja toiset kiihdyttää tahallaan alinopeudesta ylinopeuteen

Oma kippo taas kulkee just ja just sen rajoituksen verran ja vituttaa nämä kuskit:

Ajan 2-5km yli rajoituksen by gps, ja silti joidenkin kullinjatkeiden on pakko ohittaa, mutta sitten jäävät eteen ajamaan alkuperäinen nopeus miinus 2-5km/h

Ainut edes etäisesti looginen syy on, että joillain vaan ottaa egon päälle ajaa vanhan pienen halpiksen takana, joten pakko ohittaa.

Lähes aina noi on isompia audi/bmw/Volvo/mersu merkkisiä autoja.

on vaan jotenkin järjenvastaista, että eka ilmestyy vaikka liittymästä tai kauempaa perään, ja sitten kun mennään ohi niin jäädäänkin eteen.
 
Kaveri ajaa noin ja totesi, että jos hän itse ajaa 3-10km/yli rajoituksen todellista nopeutta, niin kellään muulla kuin viranomaisella ei ole mitään tarvetta ohittaa.

Että saa sitten ohittelijat ajaa reilua ylinopeutta, kerta mieli tekee. Sinällään olen samaa mieltä, kun tekee vissiin lähinnä ohituskaistoilla/motarilla tuota.

Kyllähän se takaa tulevassa on vika, jos on pakko päästä ohi, vaikka edellä oleva ajaa jo ylinopeutta.

Se on sinänsä ihan sama onko takaa tulevassa vikaa vai ei, mutta laki yksiselitteisesti kieltää kiihdyttämästä silloin kun toinen on tulossa ohi.


"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta. "
 
Tullut muuton takia ajeltua nyt normaalia enemmän motarilla ja tullut sellainen fiilis, että siellä ajaa keskimääräistä enemmän typeriä/todella itsekkäitä kuskeja. Tullut vastaan vaikka mitä:

1) Ikuisuusohittajat. Hinataan sitä yhtä ohitusta parin kilometrin tuntinopeuserolla ohitettavaan kilometrikaupalla eikä yhtään piitata siitä, että takana on ohituskaistalla ziljoonan auton jono. (todennäköinen syy tähän on vakionopeussäätimen typerä/laiska käyttö)

2) Perseessäroikkujat. Sitten kun joutuu tällaisen ikuisuusohittajan taakse (ja pitää siihen kuitenkin jossain määrin järkevän turvavälin), niin oman taustapelin täyttää jonkun audin tai bemarin nokkamaski. Mitä nämä perseessäroikkujat oikein kuvittelevat tällä saavuttavansa?

3) Oikealta ohittajat ja väliin tunkijat. Siinä ikuisuusohittajan takana jonossa kun on joku auto välissä, niin toki joku lähtee sitten ohittamaan koko jonoa oikealta ja alkaa tuuppaamaan siihen väliin.

4) Ihmiset, jotka löytävät autostaan kaasupolkimen vasta ohituksen jälkeen. Itse ohitus kestää ikuisuuden, mutta sitten kun ohituksen jälkeen yrittää itse mennä siitä ikuisuusohittajasta ohi, että ei joutuisi seuraavan ohituksen tullen taas hinaamaan sen ikuisuusohittajan takana, siitä autosta löytyykin se kaasupoljin ja saa kiihdyttää reiluun ylinopeuteen, että siitä pääsee nopeasti ohi.

5) Ihmiset jotka on täysin kykenemättömiä arviomaan muiden nopeutta ja sovittamaan omaa ajoaan siihen.

Jos takaa tulee nopeampi auto ja edessä on hitaampia autoja, pyrin itse aina ajoittamaan esim. omat ohitukset siten, että kaikkien autojen tarvii muuttaa nopeuttaan mahdollisimman vähän. Eli jos esim. takaa kaukaa lähestyy auto hiukan minua nopeampaa vauhtia, mutta edessä tulee rekan perä nopeasti vastaan, ohitan rekan ennen kuin takanatuleva saavuttaa minut ja mahdollisesti hiukan painan kaasua jotta ehdin kunnolla ohi ja takanatulija ei joudu hidastamaan. Jos taas takana tuleva on selvästi nopeampi ja/tai lähellä, ja rekkaan on vielä matkaa, hidastan ehkä hiukan että se pääsee minusta ohi ennen kuin minun tarvii alkaa ohittamaan rekkaa.

Ja vastaavasti, jos lähestyn kahta minua hitaampaa autoa, niin arvioin, tarviiko keskimmäisen auton ohittaa etummainen auto ennen kuin saavutan nämä, ja jos tarvii, hidastan ehkä inasen, että se pääsee ohi ennen minua, ja jos ei, painan inasen kaasua että varmasti ehdin itse ensin.

No, sitten välillä kuitenkin tulee vastaan näitä tapauksia, että kun itse keskimmäisenä autona alan hidastamaan inasen että takanatuleva pääsee minusta ohi ennen sitä ohitettavaa rekkaa, niin sitten se takanatulevakin hidastaa inasen (mutta ei tarpeeksi, että mahtuisin kunnolla sen eteen), ja pussitun pahasti, tai kun edessä on minua hitaampi auto ja siitä kauempana edessä joku rekka, ja kiihdytän jotta ehdin keskimmäisestä autosta ohi ennen kuin sen tarvii ohittaa ekana menevää rekkaa, se keskimmäinen auto alkaakin myös painaa kaasua ja vaihtaa kaistaa siihen eteeni (mutta ei paina kuitenkaan kaasua tarpeeksi, vaan minäkin joudun hidastamaan)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se takaa tulevassa on vika, jos on pakko päästä ohi, vaikka edellä oleva ajaa jo ylinopeutta.
Sulla tai sun ”kaverilla” on tässä perustavaa laatua oleva ajatusvirhe, joka on tuskaisen monta kertaa toistettu ketjussa. Jokainen vastaa omasta nopeudestaan ja siihen ei ole edessä/takana ajavalla mitään sanomista, jos muuten ajaa toisia häiritsemättä. Tämä ”kenen vika” on ihan puhdasta oman (monesti) muita häiritsevän ajokäyttäytymisen oikeuttamista. Kuten olen monesti kirjoittanut, liikennesääntöjen puitteissa voi olla tosi mulkku ja saada muun liikenteen ihan sekaisin.

Tuohon ohitettava kiihdyttää juttuun on tullut huomattua, että 1-tien mäkiosuuksilla näkee selvästi eri automerkkien vakkarien eroavaisuudet. Joku volkkari tuntuu hyytyvän mäkeen ja tulee alamäissä miljoonaa. Tasaisella osuudella kun on ajettu kymmeniä kilometrejä samaa vauhtia about samalla etäisyydellä, niin pistää eroavaisuus mäkiosuudella silmään. Hondassa aikanaan oli tosi rasittava nopeuden yliampuminen, kun se totesi ylämäen vaativan koneelta lisätehoja.
 
Sulla tai sun ”kaverilla” on tässä perustavaa laatua oleva ajatusvirhe, joka on tuskaisen monta kertaa toistettu ketjussa. Jokainen vastaa omasta nopeudestaan ja siihen ei ole edessä/takana ajavalla mitään sanomista, jos muuten ajaa toisia häiritsemättä. Tämä ”kenen vika” on ihan puhdasta oman (monesti) muita häiritsevän ajokäyttäytymisen oikeuttamista.

Tämä just on rasittavaa, että jos joku perseilee vähän niin sitten itse provosoidutaan ja perseillään vähän lisää, joka aiheuttaa siinä toisessa vielä vähän lisäperseilyä. Lopputulemana ollaan moninkertaistettu se liikenneturvallisuuden vaarantamisen määrä.

Esimerkkinä kaikki pitkien vilkuttelut, brake checkit, kiihdytykset rinnalla, kosto-ohitukset ja sen jälkeen edessä jarruttelut yms.
 
Hetkeen ei ole tullut niin isoa tampiota vastaan kuin tänään. Joku v**tupää yritti lähteä vilkkaalla 60km/h nopeusrajoituksella olevalla tiellä ohittamaan edellä ajavaa skootteria. Kyseessä Sammon valtatie Tampereella ja tämä tapahtui motarin ylittävällä sillalla, jossa skootterilla ei ollut edes tilaa väistää tien sivuun, vastassa olisi ollut jalkakäytävän reunakivetys. Onneksi ei käynyt mitään.

Skootterikuski mulkaisi vihaisen näköisesti sillan jälkeen tätä teiden sankaria, joka jäi seuraaviin liikennevaloihin eikä edes hyötynyt ohituksesta yhtään. Taisi vastaantuleva autokin siinä valoja vilkutella. Eikä ollut edes preemium-autoilija, Opelilla ajeli.
 
Tämä just on rasittavaa, että jos joku perseilee vähän niin sitten itse provosoidutaan ja perseillään vähän lisää, joka aiheuttaa siinä toisessa vielä vähän lisäperseilyä. Lopputulemana ollaan moninkertaistettu se liikenneturvallisuuden vaarantamisen määrä.

Esimerkkinä kaikki pitkien vilkuttelut, brake checkit, kiihdytykset rinnalla, kosto-ohitukset ja sen jälkeen edessä jarruttelut yms.

Nyt menee pahasti sekaisin se, mikä on perseilyä ja mikä ei.

Kiihdytys rinnalla on perseilyä, liikenteen vaarantamista ja laitonta.

Kosto-ohitus ja edessä jarruttelu on todella typerää käytöstä ja liikenteen vaarantamista, eli perseilyä.


Sen sijaan pitkien vilkuttelu ja brake checkit (kun vaan vilkutetaan jarruvaloa muttei oikeasti hidasteta) sen sijaan on vain kommunikaatiota. Se ei ole perseilyä. Sillä kerrotaan toiselle, että sen ajamisessa tai autossa on jotain korjattavaa.

Se, että näitä (silloin kun ne on aiheellisia) pitää perseilynä kertoo aika melkoisesta asennevammasta; Jos ei siedä mitään negatiivista palautetta ja provosoitu siitä.

Saadessaan negatiivista palautetta fiksu ihminen yrittää oppia ja korjata toimintaansa ettei tee sama virhettä uudestaan, ei provosoidu.
 
Noh, itse en yleensä anna tuntemattomille palautetta. Korkeintaan kilautan poliisille että täällä on vaarallinen kuski liikenteen seassa paikassa X suuntaan Y. Se palautteen antaminen aiheuttaa aika usein negatiivisen vastareaktion mikäli itse ei ole auktoriteettiasemassa palautteen saajaan nähden. Silleen saa herkästi esim. turpiinsa nakkikioskin jonossa. Semmoiset ihmiset on valitettavan harvassa, jotka tunnistavat tekemänsä virheen, pystyvät tunnustamaan sen ja sanomaan olleensa väärässä.
 
Ja jos suurennuslasilla katsoo tuota Orientalin kaverin toimintaa, hänen 3-10 km/h yli rajoituksen on mukamas jotenkin hyväksyttävä ylinopeus, mutta tilanteesta riippuen, samaa vauhtia (vaikkapa 5 km/h yli) tai hieman lujempaa ajavan ylinopeus on jo sitten jotain sellaista, jonka vuoksi oikeutetaan häiriköinti. Kaksoisstandardit kunniaan, sano! Joko noudatetaan niitä rajoituksia, tai ei. Mutta muiden häiriköinti pölhöjen pseudosääntöjen oikeutuksella on vain pienimunaisen toimintaa. Tai oikeastaan, muiden häiriköinti ihan minka tahansa lillukanvarren vuoksi on pienimunaista toimintaa. Oli kyseessä sitten automerkki tai ajotavat.

Arvostan toki että uskaltaa tuoda kaverin näkökulman esiin keskustelussa, mutta voi luoja mikä pölkkypää tuo kaveri.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt oli kyllä vahvaa suorittamista. Iso nesteen asema, isot nuolet näyttämässä ajosuuntaa pistooleille ja ruuhka-aika eli jonoa.
Yhdessä vasemman puolen pistoolissa oli auto tankkaamassa eikä muita perässä, niin skoda päättää ajaa ovelasti sen keulaa vasten ja jää sinne norkoilemaan.
No sillä välin siihen tulee joku jonottamaan sieltä oikeasta suunnasta ja soppa on valmis. Ensimmäinen tankkaaja pääsee alta pois skodan ahdistellessa sen edessä ja seuraava perässätulija ajaa tietysti pistoolille.
Skoda tulee vastapalloon töötti huutaen. Ilmeisesti ratkaisu sopi tälle viimeiseksi tulleelle ja se peruutti pois, skoda pääsi tankille. Siinä kaveri sitten pyöri ympyrää ja en tiedä puuttuiko rahat vai mitä, mutta ei sinne auton tankkiin tainnut mennä yhtään mitään.
Lopuksi tietysti kaasu pohjassa kiihdytys pois onnistuneen suorituksen jälkeen.
 
Hetkeen ei ole tullut niin isoa tampiota vastaan kuin tänään. Joku v**tupää yritti lähteä vilkkaalla 60km/h nopeusrajoituksella olevalla tiellä ohittamaan edellä ajavaa skootteria. Kyseessä Sammon valtatie Tampereella ja tämä tapahtui motarin ylittävällä sillalla, jossa skootterilla ei ollut edes tilaa väistää tien sivuun, vastassa olisi ollut jalkakäytävän reunakivetys. Onneksi ei käynyt mitään.

Skootterikuski mulkaisi vihaisen näköisesti sillan jälkeen tätä teiden sankaria, joka jäi seuraaviin liikennevaloihin eikä edes hyötynyt ohituksesta yhtään. Taisi vastaantuleva autokin siinä valoja vilkutella. Eikä ollut edes preemium-autoilija, Opelilla ajeli.
Nyt pakko kysyä, ei vittuilakseni, että olitko itse se skootterikuski?
Olitko kärpäsenä hänen kypärässään, vai missä kohtaa ja millä olit kyseisen tapahtuman aikaan?
Lähinnä jos olit skootterikuskin takana, ja näit vihaisen mulkaisun, niin taisit aika liki olla?
 
Noh, itse en yleensä anna tuntemattomille palautetta. Korkeintaan kilautan poliisille että täällä on vaarallinen kuski liikenteen seassa paikassa X suuntaan Y. Se palautteen antaminen aiheuttaa aika usein negatiivisen vastareaktion mikäli itse ei ole auktoriteettiasemassa palautteen saajaan nähden. Silleen saa herkästi esim. turpiinsa nakkikioskin jonossa.
Jos antaa asiallsiesti ja ystävällisesti palautetta , niin omalla mutulla homma menee ihan hyvin.
Tietenkin jos sille rähisiellä menee antaa palautetta niin ehkä kaikki ei rahoitu.

Siinä sitten vaaditaan jo vähän akuutimpaa tilannetta että poliisille lähetään soitteleen.

Siis jos toinen tekee, on tekemässä pienen virheen, niin osa antaa palautetta pitkällä torvenpainamiselle ehkä ryyditettynä vihaisilla katsella ja muilla merkeillä. , pieni merkki ja iloinen ilme, niin saa olla aika pinnakiree vastassa että hermostuu.

Jarruvaloista puhe, jos joku ajatuksissaan tullut konttiin, ajaa perässä pitkät päällä jne. niin iloinen merkki välillä auttaa ja virheen tekiä kiittää.


Ja jos suurennuslasilla katsoo tuota Orientalin kaverin toimintaa, hänen 3-10 km/h yli rajoituksen on mukamas jotenkin hyväksyttävä ylinopeus, mutta tilanteesta riippuen, samaa vauhtia (vaikkapa 5 km/h yli) tai hieman lujempaa ajavan ylinopeus on jo sitten jotain sellaista, jonka vuoksi oikeutetaan häiriköinti. Kaksoisstandardit kunniaan, sano! Joko noudatetaan niitä rajoituksia, tai ei.
En ottanut oikein selvää mitä hän tarkoitti.

Hyväntahtoisesti ymmärsin niin että jos ajaa tasan tarkkaan ainakin korkeintasallittu ja vielä pienellä virhemarginaalilla yli ja joku vetää siitä tientuke kilarit, niin ehkä se vika on siellä takana, ei kenelläkään siivillä syytä painostaa toista autoilijaa liikenne rikkomuksiin.

Mutta kokonaisuus toi myös mieleen että siellä ollaan jotekin tarkoituksella ylinopeutta ajavien tukkeena, vähän nämä tarinat missä kiihdytetään ettei toinen pääse ilman ylinopeutta ohi, esim ohituskaistalla. Mutta en tähän usko, koska kritisoi niitä kiihdyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pakko kysyä, ei vittuilakseni, että olitko itse se skootterikuski?
Olitko kärpäsenä hänen kypärässään, vai missä kohtaa ja millä olit kyseisen tapahtuman aikaan?
Lähinnä jos olit skootterikuskin takana, ja näit vihaisen mulkaisun, niin taisit aika liki olla?

Tulin tämän Opel-kuskin perässä parin kilometrin matkan, ja skootteri ajeli Opelin edellä. Muutenkin Opelin matkanteko oli ennakoivasta ajosta todella kaukana.
 
Sen sijaan pitkien vilkuttelu ja brake checkit (kun vaan vilkutetaan jarruvaloa muttei oikeasti hidasteta) sen sijaan on vain kommunikaatiota. Se ei ole perseilyä. Sillä kerrotaan toiselle, että sen ajamisessa tai autossa on jotain korjattavaa.

Se, että näitä (silloin kun ne on aiheellisia) pitää perseilynä kertoo aika melkoisesta asennevammasta; Jos ei siedä mitään negatiivista palautetta ja provosoitu siitä.

Saadessaan negatiivista palautetta fiksu ihminen yrittää oppia ja korjata toimintaansa ettei tee sama virhettä uudestaan, ei provosoidu.
Kotipoliisista päivää? Ei nuo mitään kommunikointia ole vaikka miten asiaa pyörittelisit. Sulla on torvi vaaratilanteita varten, muu on turhaa. Varsinkin brake check on kusipäisyyden multihuipentuma. Ei varmaan sinun vauhtisi hidastu, mutta mietis jos joku ylireagoi temppuusi ja menettää auton hallinnan? Valojen vilkuttelu on silkkaa provoa, jos ei nyt vastaantulijoita yritä varoittaa jostain. Kommunikaatiota vastaan minulla ei ole mitään, mutta jos ja kun enemmistö tulkitsee nuo luettelemasi asiat agressiiviseksi käytökseksi, niin niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Toisen ”opettaminen” ei liikenteeseen kuulu.

e: Mites se sanonta meni? Ne jotka ei osaa, opettaa?
 
Kotipoliisista päivää? Ei nuo mitään kommunikointia ole vaikka miten asiaa pyörittelisit. Sulla on torvi vaaratilanteita varten, muu on turhaa.
Hän ei tainnut äänimerkkiä mainita.
Taajamassa ännimerkiä ei kannata (saa) käyttää kuin vaaran välttämiseksi, riippuen vähän ajankohdasta niin se on ihan käyttökelpoinen.
Toki moni käyttää sitä lähinnä silloin jos edellä oleva ei lähde yrittään liikkeelle punavihreällä. Eli käytetään väärin ja ollaan käyttämättä kun kannattaisi.

Varsinkin brake check on kusipäisyyden multihuipentuma. Ei varmaan sinun vauhtisi hidastu, mutta mietis jos joku ylireagoi temppuusi ja menettää auton hallinnan?
Hän sanoi jarruvalojen vilauttaminen.

Jos perässätulia on kuvailemassasi mielentilassa, niin ilmeisesti se on väistämätöntä, mitä ehdotat konstiksi, takasumuvalo, vaara varmaan sama.

Moni suosittelee pissapoikaa.

Tuollaisen edessä höllääminen ilman jarruvaloja ehkä jarruvaloja vaarallisempi.

Valojen vilkuttelu on silkkaa provoa, jos ei nyt vastaantulijoita yritä varoittaa jostain.

Jos ihan perus viestintävälineet saa napsahtaan provosoituun, niin voi olla liikenteessä vaikeaa.

En usko että noista normi kuskit provoisuituu, tiedän toki että joku käyttää noita vihamielisesti, mutta erottaisin riehumisen asiallisesta.

Kerran törmännyt vilauksesta provosoituvaan kuskiin, en tiedä oliko kyse siitä ettei ollut ajokunnossa, vai totaali väärinymmärrys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom