Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse jätän liikennevalo ja muissakin jonoissa mielellään sen kolme neljä metriä väliä että en joudu maksumieheksi jos joku ajaa perääni. Ei huvita törmätä edessä olevaan. Sitä suurempaa ei kyllä oikein pysty ruuhkassa kun menevät kaistat tukkoon.

Tavallaan ymmärrettävää, vaikka todennäköisyys joutua peräänajetuksia on melko olematon. Kolme-neljä metriä ei ole vielä paljon vaikka siinäkin on puolet "turhaa". 10 metriä tai yli kertoo jo sitten jostain ongelmista joko auton hahmottamisessa tai sitten vain siitä opitusta huonosta tavasta toimia.
 
Tavallaan ymmärrettävää, vaikka todennäköisyys joutua peräänajetuksia on melko olematon. Kolme-neljä metriä ei ole vielä paljon vaikka siinäkin on puolet "turhaa". 10 metriä tai yli kertoo jo sitten jostain ongelmista joko auton hahmottamisessa tai sitten vain siitä opitusta huonosta tavasta toimia.

Kun ajaa pienellä autolla niin se 3-4 metriä on aika minimi. Nykyään on niin isoja autoja liikenteessä että niillä lienee massaa aika lailla.
 
Itse jätän liikennevalo ja muissakin jonoissa mielellään sen kolme neljä metriä väliä että en joudu maksumieheksi jos joku ajaa perääni. Ei huvita törmätä edessä olevaan. Sitä suurempaa ei kyllä oikein pysty ruuhkassa kun menevät kaistat tukkoon.

Ethän sinä siinä joudu maksumieheksi :facepalm: Mistä edes tuollaista sait päähäsi?
 
Syyllinen ei suinkaan ole kolarin aiheuttanut vaan ne liian pieniä turvavälejä pitäneet. Ei kannata olettaa näissä asioissa että ne menisivät moraalikäsityksen mukaan.
 

"
Lähtökohtana on, että ketjukolarissa toisen perään törmänneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvataan edellä olleen auton takaosaan tulleet vauriot.
"

No täytyy seisoa korjattuna, mutta en kyllä silti ole jättämässä mitään 3-4m väliä koska jos meinaat että auto siirtyy jarrulla seisten edes puoli metriä eteenpäin peräänajosta edellä olevan perään on voimat niin hirveät että auto on lunastuksessa.

Eli lopeta sinäkin ja täytä mielummin ruuhkassa risteys tehokkaasti jolloin annat takana tuleville mahdollisuuden liikkua etkä tuki takana olevaa liikennettä, liikenteessä pitää osata ottaa muutkin huomioon ihan 360astetta, eikä vain edessä olijat.
 
Syyllinen ei suinkaan ole kolarin aiheuttanut vaan ne liian pieniä turvavälejä pitäneet. Ei kannata olettaa näissä asioissa että ne menisivät moraalikäsityksen mukaan.
Turvaväli tarkoittaa kylläkin sitä, että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Jo pysähdyksissä olevan ajoneuvon tuvaväli on siten teoriassa nolla.

Voi tietysti käydä niin, että perään ajanut alkaa väittää sinunkin olleen liikkeessä, mutta tähän auttaa sitten vaikka dashcam tai todistajat. Lienee kuitenkin aika harvinaista.
 
Syyllinen ei suinkaan ole kolarin aiheuttanut vaan ne liian pieniä turvavälejä pitäneet. Ei kannata olettaa näissä asioissa että ne menisivät moraalikäsityksen mukaan.

Päälle ajaja on AINA syyllinen.

Seisoin tiellä (30km/h tie) vastaantulijan kaistalla paikoillaan, auto ajoi mua päin ja ajaja oli syyllinen ja ihan poliisi kävi asian toteamassa kun meni huutokisaksi vastapuolen kanssa.
 
Päälle ajaja on AINA syyllinen.

Seisoin tiellä (30km/h tie) vastaantulijan kaistalla paikoillaan, auto ajoi mua päin ja ajaja oli syyllinen ja ihan poliisi kävi asian toteamassa kun meni huutokisaksi vastapuolen kanssa.

Juu totta. Piti varmaan vaihtaa sana syyllinen korvausvelvolliseen.
 
Turvaväli tarkoittaa kylläkin sitä, että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Jo pysähdyksissä olevan ajoneuvon tuvaväli on siten teoriassa nolla.

Voi tietysti käydä niin, että perään ajanut alkaa väittää sinunkin olleen liikkeessä, mutta tähän auttaa sitten vaikka dashcam tai todistajat. Lienee kuitenkin aika harvinaista.

Tämä, paikoillaan ollessa riittävä turvaväli on 30-40cm, ei 3-4m
 
Juu totta. Piti varmaan vaihtaa sana syyllinen korvausvelvolliseen.

No minun tapauksessa korvausvelvollinen oli vastapuoli, edelleen jos meinaat että auto siirtyy jarrulla seisten edes puoli metriä eteenpäin peräänajosta edellä olevan perään on voimat niin hirveät että auto on lunastuksessa.
 
No minun tapauksessa korvausvelvollinen oli vastapuoli, edelleen jos meinaat että auto siirtyy jarrulla seisten edes puoli metriä eteenpäin peräänajosta edellä olevan perään on voimat niin hirveät että auto on lunastuksessa.

Ehkä. Mutta jos jalka onkin vasta kevyesti jarrulla hidastaessa niin voi mennä reilummin.
 
Tämä, paikoillaan ollessa riittävä turvaväli on 30-40cm, ei 3-4m
Kyllä sinne sen verran pitäisi jättää että pääsee tarvittaessa ohi ilman että joutuu pakittamaan, edellä olevan ei tarvitse stressata mäkilähdön onnistumisen kanssa ja pakokaasut ei tule putkesta suoraan oman auton sisään. Hyvä myös jos pystyy näkemään sen edellä olevan ohi hieman että mitä kohta tapahtuu. Eli pari metriä.
 
Syyllinen ei suinkaan ole kolarin aiheuttanut vaan ne liian pieniä turvavälejä pitäneet. Ei kannata olettaa näissä asioissa että ne menisivät moraalikäsityksen mukaan.
Siinä ei välttämättä riitä edes 5 metrin väli, jos se takaa törmäävä on esim. kuorma-auto. Erikoinen tulkinta sanoa syylliseksi peräänajoon sitä, joka seisoi 2 metrin päässä edellä olevasta ja joutui takaa tulevan jyräämäksi?
 
Siinä ei välttämättä riitä edes 5 metrin väli, jos se takaa törmäävä on kuorma-auto joka ei jarruta oll
Siinä ei välttämättä riitä edes 5 metrin väli, jos se takaa törmäävä on esim. kuorma-auto. Mielestäni vähintäänkin kyseenalaista sanoa kolariin joutunutta syylliseksi, jos on seissyt valoissa 2 metrin päässä edessä olevasta.

Jep. Kolme-neljä metriä taidan oikeasti jättää vain jos on tilaa. Yleinen on joku pari metriä. Ne isot kolarit ovat sitten vaan voi voi kun ei niihin voi varautua.
 
Siinä ei välttämättä riitä edes 5 metrin väli, jos se takaa törmäävä on esim. kuorma-auto. Erikoinen tulkinta sanoa syylliseksi peräänajoon sitä, joka seisoi 2 metrin päässä edellä olevasta ja joutui takaa tulevan jyräämäksi?

Enemmän kuin siitä kenen vakuutus maksaa kannattaakin olla ehkä huolissaan siitä, millaisia vaurioita itselle voi tulla jos isompi auto ajaa vauhdilla perään. Tätä varten jonkinlainen turvaväli edessä voi olla perusteltu, jos ajaa risteykseen kuorma-auto tai vastaava perässään.
 
Muuttuuko tilanne jos takaa tuleva törmääkin takakulmaan ja törmäyksen kohteeksi joutunut liikkuu sivusuunnassa päin esim. liikenteenjakajaa?
 
Enemmän kuin siitä kenen vakuutus maksaa kannattaakin olla ehkä huolissaan siitä, millaisia vaurioita itselle voi tulla jos isompi auto ajaa vauhdilla perään. Tätä varten jonkinlainen turvaväli edessä voi olla perusteltu, jos ajaa risteykseen kuorma-auto tai vastaava perässään.

Tämä lienee ihan perusjuttua. Minulla ainakin tulee luontainen puolustusreaktio välttää sämpylän täytteeksi joutuminen.
 
Kyllä sinne sen verran pitäisi jättää että pääsee tarvittaessa ohi ilman että joutuu pakittamaan, edellä olevan ei tarvitse stressata mäkilähdön onnistumisen kanssa ja pakokaasut ei tule putkesta suoraan oman auton sisään. Hyvä myös jos pystyy näkemään sen edellä olevan ohi hieman että mitä kohta tapahtuu. Eli pari metriä.

Kyllä mä en yhtään ihmettele miksi liikenne on niin sekaisin risteyksissä, ihmiset ei yhtään hahmota auton mittoja, jätetään +2m välejä ja ryhmitytään ihan päin helvettiä ajattelematta yhtään että puoli metriä vasemmalle kanttarin viereen (kun ollaan kääntymässä vasemmalle) ja metri eteenpäin niin takanatulijat mahtuu kiertämään niin ei, siinä se seisoo kun kyrpä häissä jonon ekana ja ainoana joka haluaa kääntyä vasemmalle ja muut kymmenen autoiljaa turhautuu takana kun ei pääse ohi :facepalm:
 
Kyllä mä en yhtään ihmettele miksi liikenne on niin sekaisin risteyksissä, ihmiset ei yhtään hahmota auton mittoja, jätetään +2m välejä ja ryhmitytään ihan päin helvettiä ajattelematta yhtään että puoli metriä vasemmalle kanttarin viereen (kun ollaan kääntymässä vasemmalle) ja metri eteenpäin niin takanatulijat mahtuu kiertämään niin ei, siinä se seisoo kun kyrpä häissä jonon ekana ja ainoana joka haluaa kääntyä vasemmalle ja muut kymmenen autoiljaa turhautuu takana kun ei pääse ohi :facepalm:

Elämässähän mennään muutenkin sen tyhmimmän mukaan sääntöjen puolesta. Liikenteessä on sitten paikoitellen pakko tehdä sama ihan oman turvallisuuden takia.
 
Tässä viimeaikoina nähnyt useampiakin rekkoja joiden kuljettajilla on ollut vaikeuksia sisäistää mitä tarkoittaa tietyö ja 50 rajoitus. Siinäpä poliiseille oiva paikka vähän paikata valtion taloutta tutkailemalla tietöitten paikkeilla.

Toisaalta vituttaa tietyöt joiden loppumisia ei vaan voi merkitä.
 
Tässä viimeaikoina nähnyt useampiakin rekkoja joiden kuljettajilla on ollut vaikeuksia sisäistää mitä tarkoittaa tietyö ja 50 rajoitus. Siinäpä poliiseille oiva paikka vähän paikata valtion taloutta tutkailemalla tietöitten paikkeilla.

Yleensäkin jos lähestyy nopeata hidastuspaikkaa rekka perseessä niin pelottaa useammin kuin ei. Ajavat niin lähellä ellet mene selvää ylinopeutta.
 
Tässä viimeaikoina nähnyt useampiakin rekkoja joiden kuljettajilla on ollut vaikeuksia sisäistää mitä tarkoittaa tietyö ja 50 rajoitus. Siinäpä poliiseille oiva paikka vähän paikata valtion taloutta tutkailemalla tietöitten paikkeilla.

Toisaalta vituttaa tietyöt joiden loppumisia ei vaan voi merkitä.
Nämä on kesäisin perinteisesti ne paikat, missä kaikki 120km/h alueella ohittamasi ajoneuvot tulevat ohi 90km/h kun itse ajat rajoituksen mukaan.
 
Yleensäkin jos lähestyy nopeata hidastuspaikkaa rekka perseessä niin pelottaa useammin kuin ei. Ajavat niin lähellä ellet mene selvää ylinopeutta.
Siinä ei ehkä puhuta tilanteeseen sopivasta turvavälistä jos ainoa mitä peilissä näkyy on SCANIA.
 
Itse olin kerran keskimmäisenä kolarissa, jossa minun perääni ajoi auto, ja tästä johtuen minä osuin edellä ajavan perään. Perääni törmänneen vakuutus maksoi kaiken.
Tapahtui liikkellelähdössä: valo vaihtui vihreäksi, olin pian lähtemässä liikkeelle vaihde päällä, kytkin ja jarru pohjassa. Törmäys oli melko pienivauhtinen, mutta silti jalat kimposi polkimilta ja auto liukui edellä ajavan perään. Ei se takimmaisen vakuutusyhtiö nikotellut mistään, medän kahden muun kaikki kustannukset heidän piikkiin.
 
"
Lähtökohtana on, että ketjukolarissa toisen perään törmänneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvataan edellä olleen auton takaosaan tulleet vauriot.
"
Olisko tuossa kyse ketjukolareista jossa ajetaan toisten perään peräkanaa. Ei se tilanne missä olet asiallisesti pysähtynyt ja joku kajauttaa sinun perään, niin että pomppaat seuraavan perään. ainakin oletuksella että et ole siinä lähtökuopissa
Tämä, paikoillaan ollessa riittävä turvaväli on 30-40cm, ei 3-4m
Jos tosissasi olet, niin tuo taitaa jo olla niin lyhyt että jos edellä oleva valuu keulaan, niin voi kyllä syyttää itseään. Tai siis tuolla tavalla saatat kuulu ketjunaiheeseen.

Kyllä mä en yhtään ihmettele miksi liikenne on niin sekaisin risteyksissä, ihmiset ei yhtään hahmota auton mittoja, jätetään +2m välejä
+2m turvaväli nyt taitaa olla ihan ok, helpottaa lähtöä
. Itseäni ärsyttävä valuttelu on siis sellaista, jossa pysähdytään kokonaan niin että edelliseen jää reilusti väliä, ja sitten vähän ajan päästä "valutetaan" tämä ylimääräinen väli kiinni. Eli pysäytys - uudelleen liikkeelle - pysäytys, ja pahimmillaan tämä useita kertoja, vaikka edellä jono seisoo paikallaan. Näitä näkee kaupunkiliikenteessä ihan säännöllisesti.
En ihan varma millaisia usein törmäämäsi tilanteet ovat, mutta tulee mieleen ne tilanteet missä ensi jätetään kelvollinen väli, mutta huomataan että kaistan pätkä alkaa täyttymään kohti edellistä risteystä ja jono tiivistyy että mahdollisimman moni mahtuu pätkälle Noissa tilanteissa on ihan hyvä että tiivistetään.

Jos ei mitään tuollaista, niin ei kai siinä mitään ressiä tule kenellekkään.

Yksi syy voi olla toki pieleen menevät ennakoinnit, yritetään arpoa koska valot vaihtuu, tämä siis niissä kohteissa joissa se punakeltaisen aika on onnettoman lyhyt (mikä kai nyky spekseillä enemmän käytäntö)
 
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.
Kerran joku valutteli 100m ennen valoja, mutta ohittamisen yritti estää. Seuraavissa valoissa toinen urpo kiihdytti reippaammin kun liruttelija oli viereisellä kaistalla :whistling:
 
Valuttelu on kyllä ärsyttävää nimenomaan silloin, kun valuttelijalla ei ole mitään toivoa päästä vihreäksi vaihtuvilla valoilla pysähtymättä jatkamaan. Joillain on vaan pielessä se ennakointi, että vaikka hetki sitten olisi vaihtunut punaisiksi, pitää silti korostetun matelevasti valua perille. Tänäänkin Vihdintieltä löytyi kuljettaja, joka aloitti sen valumisen niin aikaisin, että meni takanaan olijoilta vihreiden valojen aalto sivu suun, jos ei vaan tajunnut lähteä ohi.
 
Valuttelu on kyllä ärsyttävää nimenomaan silloin, kun valuttelijalla ei ole mitään toivoa päästä vihreäksi vaihtuvilla valoilla pysähtymättä jatkamaan. Joillain on vaan pielessä se ennakointi, että vaikka hetki sitten olisi vaihtunut punaisiksi, pitää silti korostetun matelevasti valua perille. Tänäänkin Vihdintieltä löytyi kuljettaja, joka aloitti sen valumisen niin aikaisin, että meni takanaan olijoilta vihreiden valojen aalto sivu suun, jos ei vaan tajunnut lähteä ohi.
Joskus pitää ennakoida satoja metrejä, jos ei moottorijarrutusta käytännössä ole, tuntuu ettei vauhti tipu ensinkään. Ei ollu CVT miun juttu.

Omalla autolla taas kerran ajoin prisman parkkipaikalla kävelijän perässä, kun piti koittaa milloin huomaa, se oli oikeaa matelua. Kytkimeen ei sentään tarvinut koskea kesken kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä viimeaikoina nähnyt useampiakin rekkoja joiden kuljettajilla on ollut vaikeuksia sisäistää mitä tarkoittaa tietyö ja 50 rajoitus. Siinäpä poliiseille oiva paikka vähän paikata valtion taloutta tutkailemalla tietöitten paikkeilla.

Toisaalta vituttaa tietyöt joiden loppumisia ei vaan voi merkitä.

Jos isompaa ruuhkaa ja letkaa perässä ei ole niin. Turvallisesti hidasta vauhti 0 ja kiihdytä uudestaan rajoituksen mukaiseen. Voi hieman provosoivasti huomauttaa lyhyestä turvavälistä ja vauhdin uudelleen kerääminen kuitenkin kestää ja syö ainetta.
 
Eilen oli tiellä parin kymmenen pyöräilijän kulkue. Polkivat pieneen alamäkeen kaupunkialueella yli 40 km/h, joten eivät vaikuttaneet etenemiseeni millään tavalla. Takaa tuli Audissa keski-ikäinen naisihminen, jolle homma ei maistunut. Ensin nuohosi takapuskurissani niin lähellä, ettei näkynyt edes valoja peruutuspeilistä. Sitten lähti ohittamaan minua oikealle kääntyneessä kurvissa, onnistui ohittamaan vielä pari pyöräilijää, melkein törmäsi liikenteenjakajaan ja kiilasi keskelle kulkuetta. Tässä vaiheessa oma reittini kääntyi eri suuntaan, mutta olisi kyllä pitänyt jäädä seuraamaan, miten tilanne kehittyi.
 
Mitenkään ylläolevaan tilanteeseen kommentoimatta pitää silti ihmetellä miksi noiden vitun pyöräilijöiden pitää ajaa tuolla maantien varressa kun vieressä menee parempikuntoinen pyörätie jossa ei liiku ristinsielua.
 
Se ottaa päähän, että risteyksissä ei osata pysyä omalla kaistalla kun käännytään. Tänään viimeksi meinasi pelti rytistä. Katsoin jo pidemmältä, että valot pois päältä risteyksessä (työukot oli korjaamassa) ja yksi auto seisoo oikean puoleisella vasemmalle kääntyvällä kaistalla. No itse vaihdoin sinne sisemmälle (vasemman puoleiselle vasemmalle kääntyvälle kaistalle). Risteyksessä hyvä näkyvyys molempiin suuntiin eikä näkynyt muita autoja olevan risteyksessä. Kun itse saavun risteykseen tämä risteyksessä seisova päätti sitten lähteä liikkeelle ja kiilata suoraan eteen sille vasemman puoleiselle kääntyvien kaistalle keskellä risteystä. No itse joudun väistämään sitä ja käytännössä pysähtymään kunnes tämä sankari saa lirutettua sen kiian risteyksen läpi. Risteyksen jälkeen siirtyy takaisin sinne oikean puoleiselle kaistalle. Tässä vaiheessa painoin ohi vasenta kaistaa kun ei huvittanut katsoa mitä se olisi keksinyt seuraavassa kaksikaistaisessa ympyrässä.. Työukot oli risteyksen oikealla puolella joten niitä ei kyllä tarvinnut väistää / varoa vasemmalle kääntyessä. Tuossa risteyksessä kaistat ovat raskaankaluston takia todella leveät, joten niissä sopisi vaikka se kaksi rekkaa vierekkän kääntymään vasemmalle yhtä aikaa. Ei kyllä ole ensimmäinen kerta tuossa samassa risteyksessä kun joutuu väistämään sitä ulommalla kaistalla kääntyvää joka koukkaa sisemmälle kaistalle keskellä risteystä.
 
Mitenkään ylläolevaan tilanteeseen kommentoimatta pitää silti ihmetellä miksi noiden vitun pyöräilijöiden pitää ajaa tuolla maantien varressa kun vieressä menee parempikuntoinen pyörätie jossa ei liiku ristinsielua.
Yksi syy on se että ei tartte 30+km/h nopeudella ajaessa pelätä milloin mummo/lapsi/koira/iältään merkityksetön kuulokkeet päässä kulkeva jalankulkija/skuuttaaja tms kimpoaa eteen. Ajoradan puolella oletettavasti kaikilla samalla puolella keskiviivaa on sama, ennalta-arvattava etenemissuunta. Häiritseekö sinua myös traktorit, mautot ja muut hitaammat kulkuneuvot?

Edit:jäi tuo "ristinsielua" havainnoimatta. Pienempiä syitä ajoradalla ajoon voi olla lillukanvarsina esimerkiksi puutteellinen liukkaudentorjunnan poisto ts."tappajasepelin" välttäminen.

Tällehän on omakin keskustelunsa,
 
Yksi syy on se että ei tartte 30+km/h nopeudella ajaessa pelätä milloin mummo/lapsi/koira/iältään merkityksetön kuulokkeet päässä kulkeva jalankulkija/skuuttaaja tms kimpoaa eteen. Ajoradan puolella oletettavasti kaikilla samalla puolella keskiviivaa on sama, ennalta-arvattava etenemissuunta. Häiritseekö sinua myös traktorit, mautot ja muut hitaammat kulkuneuvot?
Tuo on huvittavaa miten pyörällä kulkiessa se on käypä perustelu rikkoa lakia ja monessa tilanteessa häiritä muuta liikennettä, että muuten ei itse voi edetä suurinta mahdollista nopeutta jatkuvasti vaan pitää varoa muita tienkäyttäjiä.

Traktorit, mautot ja muut hitaammat kulkuneuvot ovat aivan eri asia, koska se ajorata on heille ainoa mahdollinen kulkuväylä. Jos ei ole KLV:ää niin sitten se tien reuna on pyöräilijöillekin oikea paikka missä saavat ajaa.

Eikä minua väärässä paikassa pyöräilevien pyöräilijöiden kohdalla harmita menetetty aika. Ottaa vaan yksinkertaisesti päähän semmoinen itsekäs asenne, että ajetaan yleisten sääntöjen vastaisesti (ajoradalla kun vieressä olisi se KLV vieressä) koska se on itselle edukkaampaa, vaikka se samalla häiritsee muuta liikennettä. Ja sitten samat tyypit pudistelee päätään joka nurkalla, kun joku on autollaan erehtynyt asettamaan yhdenkin renkaan 2m leveän KLV:n päälle ja se häiritsee pyöräliikennettä.

Ei voi kauhalla vaatia jos on valmis antamaan lusikalla.
 
Asenneongelmaa sekä autoilijoissa että pyöräilijöissä. Oma kokemus alkuviikolta, kävin pyöräilemässä pienen lenkin, jossa osa tiestä on vanhaa maantietä ilman kevyen liikenteen väylää. Piennarta on paikoin 10 senttiä + reunaviiva, eli ei paljoa ylimääräistä. Tässä voinee käyttää samaa "ristinsielua" nimitystä, miksei auto voi ohittaa käyttäen reilusti toista kaistaa, jos 1,5km suoralla ei ole ketään tulossa vastaan? Ehkä lautan odottelu ja lauttamatka on ahdistanut, koska vauhtia on usein vielä reippaasti yli sallitun 80. Ei silti tarvitsisi ihan sarvea viistäen ajaa, noissa vauhdeissa on henki löyhässä.
Onneksi tielle ollaan suunnittelemassa kelviä.
 
Oikein siivosti fillaristit ajelleet, mukavasti mahdutaan mielestäni molemmat, sekä autot että fillarit samalle tielle. Säännön vahvistava poikkeus oli eräs spandex-mies joka ajoi fillarilla keskellä tietä, 20cm keskiviivan oikealla puolen takaa katsottaessa. Autoilijatkin ajelleet aiemmin mainittuja lukuunottamatta siivosti. Muutama keuliva mopo tullut vastaan.
 
Perseilevät mopoilijat. Pari iltaa sitten koiraa kuntoradalla ulkoiluttaessa tuli mopo (laiton kevari/moottoripyörä se oli) kovaa vauhtia vastaan, poliisiauto perässään. Ei taida ihan pelkkä pieni ylinopeus riittää, että poliisi lähtee takaa-ajoon kevyen liikenteen väylällä...
 
Pyöräilettekö oikeaa vai vasenta puolta kun menette maantiellä.

Itse en enää uskalla ajaa oikealla puolella vaan ajan vasenta eli "vastakarvaan".

Autoilijat vetävät takaa tullessa liian läheltä ja varsinkin rekat aikaansaa imun mikä on välillä horjauttanut tärinäraidan päälle.

Peilit ei oikeen ratkasuna toimi sillä taakse katsominen on melkein mahdotonta ajautumatta tärinäraidan päälle. Usein kun taakse vilkaisee niin silloin sieltä juuri saattaa olla auto tulossa ja on vaarallista silloin liikkua sivusuunnassa tienreunassa. Tuuli taas estää autojen kuulemisen.

Ratkaisuna AJAN VASENTA PUOlta KOSKA haluan nähdä miten läheltä ohittava auto tulee, jotta siihen voi varautua. Tiukan paikan tullen voin ajaa pientareen ulkopuolelle jos autoilija ei väistä.
 
On tullut huomattua, että osaa autoilijoista riepoo pyöräilijät aika herkästi. Tällä alueella on yksi 60km/h pätkä pituudeltaan n. 5km. Siinä ei ole kevyen liikenteen väylää, joten ihmiset joko kävelee tien reunassa ja tottakai pyöräilijät pyöräilee. Kuitenkin näitä idiootteja on, joiden on pakko mennä mahdollisimman läheltä pyöräilijää ohi ja kyytipojaksi painaa vielä torvea tai jotain. Alueella menee myös alueen paikallinen harrasteporukka pakkana todella usein ja joillekin tämäkin on uskomaton ongelma käytöksestä päätellen. Itse ohittelen normisti, enkä ole aikaansaanut ongelmia. Yksittäisiä idiootteja toki löytyy molemmasta leiristä, mutta näköjään saksalainen auto ja keski-ikä on yleensä syy käyttäytyä, kuin mikäkin idiootti.
 
Pyöräilettekö oikeaa vai vasenta puolta kun menette maantiellä.

Itse en enää uskalla ajaa oikealla puolella vaan ajan vasenta eli "vastakarvaan".

Autoilijat vetävät takaa tullessa liian läheltä ja varsinkin rekat aikaansaa imun mikä on välillä horjauttanut tärinäraidan päälle.

Peilit ei oikeen ratkasuna toimi sillä taakse katsominen on melkein mahdotonta ajautumatta tärinäraidan päälle. Usein kun taakse vilkaisee niin silloin sieltä juuri saattaa olla auto tulossa ja on vaarallista silloin liikkua sivusuunnassa tienreunassa. Tuuli taas estää autojen kuulemisen.

Ratkaisuna AJAN VASENTA PUOlta KOSKA haluan nähdä miten läheltä ohittava auto tulee, jotta siihen voi varautua. Tiukan paikan tullen voin ajaa pientareen ulkopuolelle jos autoilija ei väistä.
Mitä sitten kun tulee toinen pyörä vastaan joka ajaa sääntöjen mukaisesti, kumpi väistää sinne keskelle tietä?
 
Toisaalta vituttaa tietyöt joiden loppumisia ei vaan voi merkitä.

Valtion tieverkon ollessa kyseessä näistä kannattaa ilmoittaa Palauteväylän kautta tai sitten soittamalla Tienkäyttäjän linjalle (020 02100 (pvm/mpm) (24h)). Valtaväylien ollessa kyseessä on useimmiten kyltit ilmestyneet tai poistuneet suht nopeaan palautteen jättämisen jälkeen.
 
Jep, ihan täysi sympatia pyöräilijöillekkin tosiaan jossei sitä kelviä ole ja itsekin ohitan pyöräilijät hyvän matkan päästä. Mutta jos kelvi on ja siellä ei ketään aja/kävele niin en voi ymmärtää.
 
Valtion tieverkon ollessa kyseessä näistä kannattaa ilmoittaa Palauteväylän kautta tai sitten soittamalla Tienkäyttäjän linjalle (020 02100 (pvm/mpm) (24h)). Valtaväylien ollessa kyseessä on useimmiten kyltit ilmestyneet tai poistuneet suht nopeaan palautteen jättämisen jälkeen.
Eipä ole tullut tuo mieleen, kiitti.
 
olihan taas erikoinen näytös Lahden motarilla, ajelin kaikessa rauhassa ja edessä oli vähän jonoutumista, vasen kaista hidastui ja aloin passaamaan omaa nopeuttaa siirtyäkseni vasemmalle. Kun vilkun laitoin, oli hyvin tilaa mutta pakettiauto laittoi samalla hetkellä kun näki kaistanvaihtoaikeeni kaasun pohjaan. Ei voittanut kyllä mitään mutta aiheutti vaaratilanteen kiilaamalla ja vielä ohi päästyään toiseen kertaan. Ei olisi pitänyt vilkuttaa vissiin..

 
Sun nopeus oli sen verran alhainen kaistanvaihdon hetkellä, että tais pakukuski pitää sua kaistallasi edessäsi ajaneen possujunan jäsenenä. Tuskin se sun vilkun hetkellä lähti kiihdyttämään, kun sen verran nopeasti tuli rinnalle, ei nuo mitään raketteja ole. Ts. sen näkökulmasta vetäisit eteen paljon hitaampana. Harvemmin onneksi noista väärin luetuista tilanteista vastaava 3 rinnan showta tulee. Tuo sun oikean kaistan "takaisinohitus" oli vähän outo manoveeri vaikka nopeudesta katsomalla ihan looginen. Itse ehkä olisin himmannut vähän aiemmin, jotta vähempi jarrutus olisi riittänyt.
 
En oikeestaan jarruttanut, vaan himmailin moottorijarrulla ja passasin nopeuden tuon edellä ajavan valkoisen pakin nopeuteen. En ollut oikealta ohittamasa. Näin kyllä pidemmän aikaa tuon kahelin ja rako oli varsin riittävä ja nopeus sama kuin muilla vasemmalla kaistalla. Tuo paku kiihdytti koska oli noita mulkkuja joille ei käy, että joku tulee eteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 696
Viestejä
4 583 957
Jäsenet
75 482
Uusin jäsen
H81-Plus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom