Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ärsyttää kuinka parkkialueilla unohtuu kaikki perussäännöt. Oikealta tulevaa väistetään jos kolmiota ei ole jne.

Tämä myytti oikealta tulevan väistämisestä elää syvässä.

Tosiasiassa lain mukaan tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään sitä, joka ehtii risteykseen ensin, mutta jos molemmat saapuvat risteykseen yhtä aikaa, oikealta tuleva menee ensin. Kyse on vain "tie-breakerista"

Eli siis, jos oikealta tuleva ajaa toisen auton kylkeen, oikealta tuleva auto on syyllinen, koska ei väistänyt risteykseen ensin tullutta, tai jos oikealta ajava auto joutuu jarruttamaan, että ei aja vasemmalta tulevan kylkeen, vasemmalta tullut ei tehnyt mitään väärää, koska saapui risteykseen ennen oikealta tulevaa.


Edit: Olin väärässä, uusi tieliikennelaki muutti tämän, ja nykyään laki menee kutenkin ihmiset jo aemmin luulivat sen menevän.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tieliikennelain 24 §:n 1 momentissa sitten lukee, että "Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä."?
 
Tämä myytti oikealta tulevan väistämisestä elää syvässä.
Ottamatta kantaa tämän säännön tulkintaan, niin ongelma on yhä olemassa vaikka katseltaisiin vain tilanteita, joissa tullaan risteykseen samaan aikaan. Reunoilla kulkevia väyliä pidetään pääväylinä ja poikkiväyliä kohdellaan kuin niissä olisi kolmiot.
 
Onhan sekin ärsyttävää toisaalta, että joku valuttelee valoihin sellasta tahtia, että siinä saa takanaolija harrastaa jalkatreeniä kytkinjumpan muodossa, jos vaikka manuaaliautolla ajaa, että en nyt tiedä kannattaako jonkun toisen kuvailemasta tilanteesta liikaa ärsyyntyä :D
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.
 
Tämä myytti oikealta tulevan väistämisestä elää syvässä.

Tosiasiassa lain mukaan tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään sitä, joka ehtii risteykseen ensin, mutta jos molemmat saapuvat risteykseen yhtä aikaa, oikealta tuleva menee ensin. Kyse on vain "tie-breakerista"

Eli siis, jos oikealta tuleva ajaa toisen auton kylkeen, oikealta tuleva auto on syyllinen, koska ei väistänyt risteykseen ensin tullutta, tai jos oikealta ajava auto joutuu jarruttamaan, että ei aja vasemmalta tulevan kylkeen, vasemmalta tullut ei tehnyt mitään väärää, koska saapui risteykseen ennen oikealta tulevaa.

Jos ajat niinkuin opetat niin sinulla on luultavasti tullut useampiakymmeniätuhansia osumia autosi oikeaan kylkeen.

Ei sieltä vasemmalta saa tulla ensin jos ei ehdi myös alta pois ajoissa.
 
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.

Samaa mieltä, yleisesti kaupunkiliikenteessä yritän suhtautua toisten ajotapoihin ja pieniin mokiin olankohautuksella (koska tulee niitä mokia itsellekin), mutta tuo valuttelu on todella ärsyttävää, koska aiheuttaa riesaa kaikille perässätulijoile. Ohittelemaan en toki tällaisessa lähte, mutta en myöskään lähde kuromaan väliä kiinni vaan odotan paikallani kaikessa rauhassa, että jono lähtee liikkeelle. Tässä on vain se haittapuoli, että joskus ahtaassa paikassa joku toinen ehtii jo kiilata siihen valuttelijan taakse jääneeseen 10-20 metrin väliin.
 
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.

Toinen on nämä jotka jättää 5m suojatiehen, pysähtymisviivaan tai edellä olevaan väliä :facepalm: Menen aina prätkällä tälläisten hattaroiden eteen että oikeasti tajuaisivat että älä jätä turhia rakoja koska se tukkii tehokkaasti risteyksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Toinen on nämä jotka jättää 5m suojatiehen, pysähtymisviivaan tai edellä olevaan väliä :facepalm: Menen aina prätkällä tälläisten hattaroiden eteen että oikeasti tajuaisivat että älä jätä turhia rakoja koska se tukkii tehokkaasti risteyksiä.

... paitsi että se 5m taakse jääminen voi mahdollistaa NOPEAMMAN lähdön niistä valoista ja paremman läpimenokyvyn, koska voi lähteä liikkeelle jo ennen valon vaihtumista vihreäksi, eikä silti ylitä sitä viivaa ennen kuin valo on vihreä.
 
... paitsi että se 5m taakse jääminen voi mahdollistaa NOPEAMMAN lähdön niistä valoista ja paremman läpimenokyvyn, koska voi lähteä liikkeelle jo ennen valon vaihtumista vihreäksi, eikä silti ylitä sitä viivaa ennen kuin valo on vihreä.

ja kun autoja on paljon liikenteessä ja 5 autoa jättää 2-5m välin edellä olevaan niin siinä on 10-25m tyhjää mikä tekee sen että risteykset siellä takana menee tukkoon ja jono alkaa kertymään pidemmälle ja pidemmälle.

Jos vähän liikennettä on toi toimiva, mutta aamu/ilta ruuhkassa ei toimi.
 
... paitsi että se 5m taakse jääminen voi mahdollistaa NOPEAMMAN lähdön niistä valoista ja paremman läpimenokyvyn, koska voi lähteä liikkeelle jo ennen valon vaihtumista vihreäksi, eikä silti ylitä sitä viivaa ennen kuin valo on vihreä.
Tehokkain tapahan olisi formulatyyliin lähtö jollain 5 metrin väleillä kaikki samaan aikaan liikenteeseen tyylillä risteyksissä, jos läpäisykykyä mietitään, mutta kaupunkiliikenteessä ongelmaksi voi tulla, että sitten on edellisiä risteyksiä tukossa, jos liikaa välejä jätetään, joten ehkä vähän +/- 0 lopputulema mutta ymmärrän pointtisi.
 
Tämä myytti oikealta tulevan väistämisestä elää syvässä.

Tosiasiassa lain mukaan tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään sitä, joka ehtii risteykseen ensin, mutta jos molemmat saapuvat risteykseen yhtä aikaa, oikealta tuleva menee ensin. Kyse on vain "tie-breakerista"

Eli siis, jos oikealta tuleva ajaa toisen auton kylkeen, oikealta tuleva auto on syyllinen, koska ei väistänyt risteykseen ensin tullutta, tai jos oikealta ajava auto joutuu jarruttamaan, että ei aja vasemmalta tulevan kylkeen, vasemmalta tullut ei tehnyt mitään väärää, koska saapui risteykseen ennen oikealta tulevaa.
Uusi tieliikennelaki muutti sääntöä niin, että samaan aikaan oikealta lähestyvän ajoneuvon sijaan nykyään on väistettävä kaikkia oikealta lähestyviä. Jostain syystä täsrä muutoksesta ei ole missään uutisoitu.

Aiemminkaan väistämisvelvollisuus ei ollut täysi kilpavarausjärjestelmä, vaan samaan aikaan lähestyvistä ajoneuvoista oikealta tulevalla oli aiemminkin oikeus ajaa ensin. Paino sanalla lähestyvä, ei siis risteyksessä oleva.
 
Tehokkain tapahan olisi formulatyyliin lähtö jollain 5 metrin väleillä kaikki samaan aikaan liikenteeseen tyylillä risteyksissä, jos läpäisykykyä mietitään, mutta kaupunkiliikenteessä ongelmaksi voi tulla, että sitten on edellisiä risteyksiä tukossa, jos liikaa välejä jätetään, joten ehkä vähän +/- 0 lopputulema mutta ymmärrän pointtisi.

Tätä tukee ainakin tämä tutkimus. Ongelmaksi tosiaan monessa kohtaa voi muodostua tien kapasiteetti, eli mahtuvatko kaikki autot pidemmillä väleillä tielle ennen risteystä.
 
Samaa mieltä, yleisesti kaupunkiliikenteessä yritän suhtautua toisten ajotapoihin ja pieniin mokiin olankohautuksella (koska tulee niitä mokia itsellekin), mutta tuo valuttelu on todella ärsyttävää, koska aiheuttaa riesaa kaikille perässätulijoile. Ohittelemaan en toki tällaisessa lähte, mutta en myöskään lähde kuromaan väliä kiinni vaan odotan paikallani kaikessa rauhassa, että jono lähtee liikkeelle. Tässä on vain se haittapuoli, että joskus ahtaassa paikassa joku toinen ehtii jo kiilata siihen valuttelijan taakse jääneeseen 10-20 metrin väliin.
Tämä on melkein vielä ärsyttävämpää kuin valuttelu. Jos yhtään ajattelee takanaolevia, niin ei ole mitään syytä jättää turhan pitkää väliä. Monet liikennevalot vaihtavat herkästi punaiselle, jos on vähänkään pidempi väli autojen välille. Se pitkän välin jättäjä ehtii vielä keltaisella, mutta seuraava ei enää ehdi.
 
Tämä on melkein vielä ärsyttävämpää kuin valuttelu. Jos yhtään ajattelee takanaolevia, niin ei ole mitään syytä jättää turhan pitkää väliä. Monet liikennevalot vaihtavat herkästi punaiselle, jos on vähänkään pidempi väli autojen välille. Se pitkän välin jättäjä ehtii vielä keltaisella, mutta seuraava ei enää ehdi.

Joo, totta tämäkin. Joskus vain menee hermo siihen, että valuttelijan perässä joutuisi itsekin valuttelemaan eikä jaksa.
 
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.
Jos valutteleen ylämäkeen niin hiljaa että takanatulia joutuu välillä pysähteleen, niin sitten vähän liianhiljaista.

Tiedä sitten missä tuollaisia on, saati ärsytykseen saakka.

Jos valuttelee vähän ihnimillisempään nopeuteen, mutta ei huomio muista suunnista tulevia, eli esim. ne paikat joissa ennen valoja valottomia ristyksiä, joista kolmiontakaa tulevien mene voi vaikeutua.

Ottamatta kantaa tämän säännön tulkintaan, niin ongelma on yhä olemassa vaikka katseltaisiin vain tilanteita, joissa tullaan risteykseen samaan aikaan. Reunoilla kulkevia väyliä pidetään pääväylinä ja poikkiväyliä kohdellaan kuin niissä olisi kolmiot.
Tämä on ymmärettävää koska ohjeet ja neuvot on noiden osalta olleet aikanaan pitkään niin ristiriitaisia, ehkä jopa alueellisia.

Jos kuljettaja on opetettu väistämään pääväylillä kulkevia, niin se tekee sen siinä uskossa että niin pitää tehdä.

Osa parkkipaikoista on myös tehty niin että on hyvin tökkivää ajella ja oikeltatulevia väistäen, varsinkin jos ruudut täytetty reunasta asti "hyvillä näköesteillä".

Noista ei yleensä tule hämminkiä jos on varovainen ja varmistaa että turvallista mennä.
 
Jos valutteleen ylämäkeen niin hiljaa että takanatulia joutuu välillä pysähteleen, niin sitten vähän liianhiljaista.

Tiedä sitten missä tuollaisia on, saati ärsytykseen saakka.

Jos valuttelee vähän ihnimillisempään nopeuteen, mutta ei huomio muista suunnista tulevia, eli esim. ne paikat joissa ennen valoja valottomia ristyksiä, joista kolmiontakaa tulevien mene voi vaikeutua.

Jos joku valuttaa hitaasti risteykseen koko ajan liikkuen, niin tämä on ihan ok. Itseäni ärsyttävä valuttelu on siis sellaista, jossa pysähdytään kokonaan niin että edelliseen jää reilusti väliä, ja sitten vähän ajan päästä "valutetaan" tämä ylimääräinen väli kiinni. Eli pysäytys - uudelleen liikkeelle - pysäytys, ja pahimmillaan tämä useita kertoja, vaikka edellä jono seisoo paikallaan. Näitä näkee kaupunkiliikenteessä ihan säännöllisesti.
 
Jos joku valuttaa hitaasti risteykseen koko ajan liikkuen, niin tämä on ihan ok. Itseäni ärsyttävä valuttelu on siis sellaista, jossa pysähdytään kokonaan niin että edelliseen jää reilusti väliä, ja sitten vähän ajan päästä "valutetaan" tämä ylimääräinen väli kiinni. Eli pysäytys - uudelleen liikkeelle - pysäytys, ja pahimmillaan tämä useita kertoja, vaikka edellä jono seisoo paikallaan. Näitä näkee kaupunkiliikenteessä ihan säännöllisesti.
Tuo on se tapa jolla ne kuskit joiden syvyysnäössä on ongelmaa kompensoi riskit. Uudet kuljettajat tekee samaa, kun eivät vielä ymmärrä vauhtisokeutta. Silti eniten kolareita tulee risteysperäänajoissa.
 
Jos joku valuttaa hitaasti risteykseen koko ajan liikkuen, niin tämä on ihan ok. Itseäni ärsyttävä valuttelu on siis sellaista, jossa pysähdytään kokonaan niin että edelliseen jää reilusti väliä, ja sitten vähän ajan päästä "valutetaan" tämä ylimääräinen väli kiinni. Eli pysäytys - uudelleen liikkeelle - pysäytys, ja pahimmillaan tämä useita kertoja, vaikka edellä jono seisoo paikallaan. Näitä näkee kaupunkiliikenteessä ihan säännöllisesti.
Tätä tulee ihmeteltyä ja samaa tapahtuu jonon ensimmäiselläkin. Väsyykö ihmisillä jalat vai kuvittelevatko olevansa kovinkin hyviä ennustajia?
 
Mitähän helvettiä täällä tapahtuu? Pienen ajan sisällä kaks tapausta, joissa itse olen kääntymässä valo-ohjatussa risteyksessä vasemmalle, ja vastaantuleva päättääkin ajaa pelkästään vasemmalle kääntyvien kaistaa käyttäen (maalaukset sekä opasteet, vaikeata on?) suoraan.

No näistä menee joku 5min, niin oikealla puolella ajava, kaistalla josta siis sallittua ainoastaan kääntyä oikealle (ne maalaukset sekä opasteet edelleen??) päättääkin ajaa sitä kaistaa suoraan ja kiilaa melkein kylkeen.

Olis Tampereella ainakin uutta peltiä tarjolla. Kaikki näistä harmaapäitä, kun piti kunnolla kyylätä mitä vitun vajakkeja sieltä taas on päästetty avohoitoon.
 
Itse jätän liikennevalo ja muissakin jonoissa mielellään sen kolme neljä metriä väliä että en joudu maksumieheksi jos joku ajaa perääni. Ei huvita törmätä edessä olevaan. Sitä suurempaa ei kyllä oikein pysty ruuhkassa kun menevät kaistat tukkoon.
 
Tuo on se tapa jolla ne kuskit joiden syvyysnäössä on ongelmaa kompensoi riskit. Uudet kuljettajat tekee samaa, kun eivät vielä ymmärrä vauhtisokeutta. Silti eniten kolareita tulee risteysperäänajoissa.

Uuden kuljettajan epävarmuuden ymmärrän, ja näköongelmista voi tosiaan olla jossain tapauksessa kysymys, koska oman suppean ja erittäin epätieteellisen otannan perusteella tätä tekevät usein iäkkäämmät kuskit. Toki sen mitä noita olen seurannut, osalla kyseessä taitaa olla vain opittu (huono) tapa. Luulisi kuitenkin tuon rasittavan valuttelijaa itseäänkin aika lailla.

Erityisesti tämä rassaa, koska pudotan yleensä vaihteen vapaalle valoristeyksissä seisoessa, ellen ole jonossa ensimmäisenä tai toisena. Vähintään toinen edellä olevista yleensä kuitenkin lähtee liikkeelle niin hitaasti, että ehdin silti liikkelle ilman, että itse olen hidastamassa takana tulevia.
 
Itse jätän liikennevalo ja muissakin jonoissa mielellään sen kolme neljä metriä väliä että en joudu maksumieheksi jos joku ajaa perääni. Ei huvita törmätä edessä olevaan. Sitä suurempaa ei kyllä oikein pysty ruuhkassa kun menevät kaistat tukkoon.

Tavallaan ymmärrettävää, vaikka todennäköisyys joutua peräänajetuksia on melko olematon. Kolme-neljä metriä ei ole vielä paljon vaikka siinäkin on puolet "turhaa". 10 metriä tai yli kertoo jo sitten jostain ongelmista joko auton hahmottamisessa tai sitten vain siitä opitusta huonosta tavasta toimia.
 
Tavallaan ymmärrettävää, vaikka todennäköisyys joutua peräänajetuksia on melko olematon. Kolme-neljä metriä ei ole vielä paljon vaikka siinäkin on puolet "turhaa". 10 metriä tai yli kertoo jo sitten jostain ongelmista joko auton hahmottamisessa tai sitten vain siitä opitusta huonosta tavasta toimia.

Kun ajaa pienellä autolla niin se 3-4 metriä on aika minimi. Nykyään on niin isoja autoja liikenteessä että niillä lienee massaa aika lailla.
 
Itse jätän liikennevalo ja muissakin jonoissa mielellään sen kolme neljä metriä väliä että en joudu maksumieheksi jos joku ajaa perääni. Ei huvita törmätä edessä olevaan. Sitä suurempaa ei kyllä oikein pysty ruuhkassa kun menevät kaistat tukkoon.

Ethän sinä siinä joudu maksumieheksi :facepalm: Mistä edes tuollaista sait päähäsi?
 
Syyllinen ei suinkaan ole kolarin aiheuttanut vaan ne liian pieniä turvavälejä pitäneet. Ei kannata olettaa näissä asioissa että ne menisivät moraalikäsityksen mukaan.
 

"
Lähtökohtana on, että ketjukolarissa toisen perään törmänneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvataan edellä olleen auton takaosaan tulleet vauriot.
"

No täytyy seisoa korjattuna, mutta en kyllä silti ole jättämässä mitään 3-4m väliä koska jos meinaat että auto siirtyy jarrulla seisten edes puoli metriä eteenpäin peräänajosta edellä olevan perään on voimat niin hirveät että auto on lunastuksessa.

Eli lopeta sinäkin ja täytä mielummin ruuhkassa risteys tehokkaasti jolloin annat takana tuleville mahdollisuuden liikkua etkä tuki takana olevaa liikennettä, liikenteessä pitää osata ottaa muutkin huomioon ihan 360astetta, eikä vain edessä olijat.
 
Syyllinen ei suinkaan ole kolarin aiheuttanut vaan ne liian pieniä turvavälejä pitäneet. Ei kannata olettaa näissä asioissa että ne menisivät moraalikäsityksen mukaan.
Turvaväli tarkoittaa kylläkin sitä, että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Jo pysähdyksissä olevan ajoneuvon tuvaväli on siten teoriassa nolla.

Voi tietysti käydä niin, että perään ajanut alkaa väittää sinunkin olleen liikkeessä, mutta tähän auttaa sitten vaikka dashcam tai todistajat. Lienee kuitenkin aika harvinaista.
 
Syyllinen ei suinkaan ole kolarin aiheuttanut vaan ne liian pieniä turvavälejä pitäneet. Ei kannata olettaa näissä asioissa että ne menisivät moraalikäsityksen mukaan.

Päälle ajaja on AINA syyllinen.

Seisoin tiellä (30km/h tie) vastaantulijan kaistalla paikoillaan, auto ajoi mua päin ja ajaja oli syyllinen ja ihan poliisi kävi asian toteamassa kun meni huutokisaksi vastapuolen kanssa.
 
Päälle ajaja on AINA syyllinen.

Seisoin tiellä (30km/h tie) vastaantulijan kaistalla paikoillaan, auto ajoi mua päin ja ajaja oli syyllinen ja ihan poliisi kävi asian toteamassa kun meni huutokisaksi vastapuolen kanssa.

Juu totta. Piti varmaan vaihtaa sana syyllinen korvausvelvolliseen.
 
Turvaväli tarkoittaa kylläkin sitä, että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Jo pysähdyksissä olevan ajoneuvon tuvaväli on siten teoriassa nolla.

Voi tietysti käydä niin, että perään ajanut alkaa väittää sinunkin olleen liikkeessä, mutta tähän auttaa sitten vaikka dashcam tai todistajat. Lienee kuitenkin aika harvinaista.

Tämä, paikoillaan ollessa riittävä turvaväli on 30-40cm, ei 3-4m
 
Juu totta. Piti varmaan vaihtaa sana syyllinen korvausvelvolliseen.

No minun tapauksessa korvausvelvollinen oli vastapuoli, edelleen jos meinaat että auto siirtyy jarrulla seisten edes puoli metriä eteenpäin peräänajosta edellä olevan perään on voimat niin hirveät että auto on lunastuksessa.
 
No minun tapauksessa korvausvelvollinen oli vastapuoli, edelleen jos meinaat että auto siirtyy jarrulla seisten edes puoli metriä eteenpäin peräänajosta edellä olevan perään on voimat niin hirveät että auto on lunastuksessa.

Ehkä. Mutta jos jalka onkin vasta kevyesti jarrulla hidastaessa niin voi mennä reilummin.
 
Tämä, paikoillaan ollessa riittävä turvaväli on 30-40cm, ei 3-4m
Kyllä sinne sen verran pitäisi jättää että pääsee tarvittaessa ohi ilman että joutuu pakittamaan, edellä olevan ei tarvitse stressata mäkilähdön onnistumisen kanssa ja pakokaasut ei tule putkesta suoraan oman auton sisään. Hyvä myös jos pystyy näkemään sen edellä olevan ohi hieman että mitä kohta tapahtuu. Eli pari metriä.
 
Syyllinen ei suinkaan ole kolarin aiheuttanut vaan ne liian pieniä turvavälejä pitäneet. Ei kannata olettaa näissä asioissa että ne menisivät moraalikäsityksen mukaan.
Siinä ei välttämättä riitä edes 5 metrin väli, jos se takaa törmäävä on esim. kuorma-auto. Erikoinen tulkinta sanoa syylliseksi peräänajoon sitä, joka seisoi 2 metrin päässä edellä olevasta ja joutui takaa tulevan jyräämäksi?
 
Siinä ei välttämättä riitä edes 5 metrin väli, jos se takaa törmäävä on kuorma-auto joka ei jarruta oll
Siinä ei välttämättä riitä edes 5 metrin väli, jos se takaa törmäävä on esim. kuorma-auto. Mielestäni vähintäänkin kyseenalaista sanoa kolariin joutunutta syylliseksi, jos on seissyt valoissa 2 metrin päässä edessä olevasta.

Jep. Kolme-neljä metriä taidan oikeasti jättää vain jos on tilaa. Yleinen on joku pari metriä. Ne isot kolarit ovat sitten vaan voi voi kun ei niihin voi varautua.
 
Siinä ei välttämättä riitä edes 5 metrin väli, jos se takaa törmäävä on esim. kuorma-auto. Erikoinen tulkinta sanoa syylliseksi peräänajoon sitä, joka seisoi 2 metrin päässä edellä olevasta ja joutui takaa tulevan jyräämäksi?

Enemmän kuin siitä kenen vakuutus maksaa kannattaakin olla ehkä huolissaan siitä, millaisia vaurioita itselle voi tulla jos isompi auto ajaa vauhdilla perään. Tätä varten jonkinlainen turvaväli edessä voi olla perusteltu, jos ajaa risteykseen kuorma-auto tai vastaava perässään.
 
Muuttuuko tilanne jos takaa tuleva törmääkin takakulmaan ja törmäyksen kohteeksi joutunut liikkuu sivusuunnassa päin esim. liikenteenjakajaa?
 
Enemmän kuin siitä kenen vakuutus maksaa kannattaakin olla ehkä huolissaan siitä, millaisia vaurioita itselle voi tulla jos isompi auto ajaa vauhdilla perään. Tätä varten jonkinlainen turvaväli edessä voi olla perusteltu, jos ajaa risteykseen kuorma-auto tai vastaava perässään.

Tämä lienee ihan perusjuttua. Minulla ainakin tulee luontainen puolustusreaktio välttää sämpylän täytteeksi joutuminen.
 
Kyllä sinne sen verran pitäisi jättää että pääsee tarvittaessa ohi ilman että joutuu pakittamaan, edellä olevan ei tarvitse stressata mäkilähdön onnistumisen kanssa ja pakokaasut ei tule putkesta suoraan oman auton sisään. Hyvä myös jos pystyy näkemään sen edellä olevan ohi hieman että mitä kohta tapahtuu. Eli pari metriä.

Kyllä mä en yhtään ihmettele miksi liikenne on niin sekaisin risteyksissä, ihmiset ei yhtään hahmota auton mittoja, jätetään +2m välejä ja ryhmitytään ihan päin helvettiä ajattelematta yhtään että puoli metriä vasemmalle kanttarin viereen (kun ollaan kääntymässä vasemmalle) ja metri eteenpäin niin takanatulijat mahtuu kiertämään niin ei, siinä se seisoo kun kyrpä häissä jonon ekana ja ainoana joka haluaa kääntyä vasemmalle ja muut kymmenen autoiljaa turhautuu takana kun ei pääse ohi :facepalm:
 
Kyllä mä en yhtään ihmettele miksi liikenne on niin sekaisin risteyksissä, ihmiset ei yhtään hahmota auton mittoja, jätetään +2m välejä ja ryhmitytään ihan päin helvettiä ajattelematta yhtään että puoli metriä vasemmalle kanttarin viereen (kun ollaan kääntymässä vasemmalle) ja metri eteenpäin niin takanatulijat mahtuu kiertämään niin ei, siinä se seisoo kun kyrpä häissä jonon ekana ja ainoana joka haluaa kääntyä vasemmalle ja muut kymmenen autoiljaa turhautuu takana kun ei pääse ohi :facepalm:

Elämässähän mennään muutenkin sen tyhmimmän mukaan sääntöjen puolesta. Liikenteessä on sitten paikoitellen pakko tehdä sama ihan oman turvallisuuden takia.
 
Tässä viimeaikoina nähnyt useampiakin rekkoja joiden kuljettajilla on ollut vaikeuksia sisäistää mitä tarkoittaa tietyö ja 50 rajoitus. Siinäpä poliiseille oiva paikka vähän paikata valtion taloutta tutkailemalla tietöitten paikkeilla.

Toisaalta vituttaa tietyöt joiden loppumisia ei vaan voi merkitä.
 
Tässä viimeaikoina nähnyt useampiakin rekkoja joiden kuljettajilla on ollut vaikeuksia sisäistää mitä tarkoittaa tietyö ja 50 rajoitus. Siinäpä poliiseille oiva paikka vähän paikata valtion taloutta tutkailemalla tietöitten paikkeilla.

Yleensäkin jos lähestyy nopeata hidastuspaikkaa rekka perseessä niin pelottaa useammin kuin ei. Ajavat niin lähellä ellet mene selvää ylinopeutta.
 
Tässä viimeaikoina nähnyt useampiakin rekkoja joiden kuljettajilla on ollut vaikeuksia sisäistää mitä tarkoittaa tietyö ja 50 rajoitus. Siinäpä poliiseille oiva paikka vähän paikata valtion taloutta tutkailemalla tietöitten paikkeilla.

Toisaalta vituttaa tietyöt joiden loppumisia ei vaan voi merkitä.
Nämä on kesäisin perinteisesti ne paikat, missä kaikki 120km/h alueella ohittamasi ajoneuvot tulevat ohi 90km/h kun itse ajat rajoituksen mukaan.
 
Yleensäkin jos lähestyy nopeata hidastuspaikkaa rekka perseessä niin pelottaa useammin kuin ei. Ajavat niin lähellä ellet mene selvää ylinopeutta.
Siinä ei ehkä puhuta tilanteeseen sopivasta turvavälistä jos ainoa mitä peilissä näkyy on SCANIA.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 518
Viestejä
4 510 020
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom