Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ai siis keskellä tietä kirjaimellisesti vai tien reunassa? Jos joku on tien reunaan pysäyttänyt hetkeksi, voihan siellä olla joku räpläämässä karttaa eikä siitä pitäisi kai mitään suurta haittaa olla. Ohi vaan, kuten sanoit. Jos taas varoittamatta pysäytetään minne sattuu keskelle tietä ihan vain sen takia, ettei yhtään ennalta tajuta katsella esimerkiksi vapaita paikkoja, saattaa sellainen kanssakulkijoita ainakin vähänkään ruuhkassa ärsyttää.

En tosin tiedä millainen on Tampereen Järvensivu, joten voihan tuolla mikä tahansa pysähtely olla hankalaa.
 
Saahan siihen tielle pysäyttää jos ei ole pysähtymiskieltoa. Toki vilkun käyttö olisi suotavaa. Ihme asioista saadaan ärsytyksiä aikaiseksi.
Juu pitääkin koittaa motarilla joskus...

Ei nyt, et sää voi 40kmh alueella lyödä liinoja kiinni ja miettiä peukku suussa mitä seuraavaksi, vilkku päälle ja sivuun.
Ai siis keskellä tietä kirjaimellisesti vai tien reunassa? Jos joku on tien reunaan pysäyttänyt hetkeksi, voihan siellä olla joku räpläämässä karttaa eikä siitä pitäisi kai mitään suurta haittaa olla. Ohi vaan, kuten sanoit. Jos taas varoittamatta pysäytetään minne sattuu keskelle tietä ihan vain sen takia, ettei yhtään ennalta tajuta katsella esimerkiksi vapaita paikkoja, saattaa sellainen kanssakulkijoita ainakin vähänkään ruuhkassa ärsyttää.

En tosin tiedä millainen on Tampereen Järvensivu, joten voihan tuolla mikä tahansa pysähtely olla hankalaa.
Ihan keskellä tietä. Järvensivussa on paljon tienvarsi P-paikkoja joten matelun ja mietiskelyn vielä ymmärtää mutta että vedetään vaan keskelle tietä vauhti pois ja aletaan miettimään mitäs nyt. Itse ainakin vetäsen ohi tossa kohtaa kun ei viitsi räikkää huudattaa.

Itse ainakin joskus kun olen eksyksissä ajelen vähän hitaammin ja veivaan tarpeentullen korttelin ympäri useemman kerran sen sijaan että aiheutan ihmetystä takana ajelevissa.
 
Juu pitääkin koittaa motarilla joskus...

Ei nyt, et sää voi 40kmh alueella lyödä liinoja kiinni ja miettiä peukku suussa mitä seuraavaksi, vilkku päälle ja sivuun.
Motarilla on pysähtymiskielto :facepalm:

Vilkku päälle toki, mutta jos siinä kohdalla on esim. kadunvarsi täynnä pysäköityjä autoja, niin sivuun ei mahdu. Täysin sallittua silloin pysähtyä ajoradalle esim. matkustajan jättöä tai ottoa varten tai tavaran lastaamiseksi. Toki jos noita edellä mainittuja ei ~minuutin sisään tapahdu, niin pysäytys kai laskettaneen lain hengen vastaiseksi.
 
Saahan sitä kaupassakin seistä porukalla koko käytävän leveydellä tukkien kulkuväylät, mutta kyllä se silti ärsyttää jos sivuunkin voisi mennä?

Jos pitää pohtia ja arpoa mihin on matkalla niin sen verran voisi nähdä vaivaa, että menee sitten paikkaan missä ei ole tiellä. Tai jos keskellä tietä jättää matkustajia pois, niin matkustaja voisi edes valmistautua poistumiseen etukäteen, eikä alkaa keräilemään tavaroitaan sitten kun jono taakse on jo muodostunut.
 
Viimeksi muokattu:
Huhhuh, melkein meni kalsarit vaihtoon. :nb:

Lähdin ohittamaan kolmen auton letkaa, jossa kaksi peräkärryä vetänyttä ajeli n. 5 metrin päässä veturista. Piiiitkän suoran auettua totesin, ettei kukaan ole lähdössä ohittamaan. Toisen puskurista on vissiin hankala nähdä eteensä. Lähdin ohitukseen ja taaimmainen perskärpäsistä nytkähti keskemmälle, mutta palasi takaisin kaistalleen. Kuvittelin tästä, että alkanut ohitukseni on huomioitu.

Olin jo kärryn vierellä, kun aivan yllättäen ja todella nopeasti kiihdyttäen jonon viimeinen alkoikin vaihtamaan kaistaa suoraan kylkeeni. Jarrut onneksi purivat ja kolarilta vältyttiin, mutta välimatkaa jäi todennäköisesti senttejä. Sinne se sitten katosi taivaanrantaan kärrynsä kanssa. Toinen perskärpäsistä jäi hieromaan takapuskuria niin pitkäksi aikaa kuin peruutuspeilistä näkyi, vaikka tilaa olisi kyllä ollut useampaankin ohitukseen.
 
Olin jo kärryn vierellä, kun aivan yllättäen ja todella nopeasti kiihdyttäen jonon viimeinen alkoikin vaihtamaan kaistaa suoraan kylkeeni.

Ikävä kyllä näen näitä joka viikko noilla pitkillä siirtymillä. Jostain syystä porukka kuvittelee, että jonotusnumerot käytössä ja peileihin ei tartte vilkaista...
 
Lähiaikoina olen huomannut muutaman tapauksen missä kännykkä aiheuttaa häiriötä. Ei pitäisi olla niin vaikeaa olla käyttämättä sitä pitkiä aikoja ajaessa.

Kehä 1. BMW kiemurtelee kaistalla, käy välillä viivalla, nopeus vaihtelee ja jarrun painamista vailla syytä. Aloin jo epäilemään että kuljettaja olisi humalassa, mutta lähemmäs ajaessa paljastui että kyseessä oli kännykkää ratin päällä käyttänyt nuori mieshenkilö.

Kt 51. Nopeusrajoitus 100 km/h. Audi kiihdyttää rajoituksen vaihtuessa sataseen, hetken päästä nopeus alkaa hiipua. Käy keskiviivalla ja nopeus on enää 75 km/h kun kuljettaja yhtäkkiä havahtuu ja kiihdyttää reippaaseen sataseen ja välimatka kasvaa. Tapahtui kahdesti samassa jonossa. En tiedä mutta epäilen että kännykällä oli osuutta asiaan. Ei ainakaan paranna perjantain menoliikenteen sujuvuutta.
 
Ikävä kyllä näen näitä joka viikko noilla pitkillä siirtymillä. Jostain syystä porukka kuvittelee, että jonotusnumerot käytössä ja peileihin ei tartte vilkaista...
Nämä jonotusnumeron käyttäjät on kyllä yksi maailman pahimmista syövistä. Melkein ennemmin poistaisin nämä maailmasta kuin AIDSin. Jos ohituspaikka on niin se käytetään eikä jäädä siihen ihmettelemään. Jos et käytä niin anna edes muiden mennä äläkä jää nussimaan siihen kun tyrkkäät väkisin eteen.
 
Joku veti vastakarvaa risteykseen, paikassa missä ei edes ole sekaantumisen mahdollisuutta. Saavutus tuokin.
 
Pietarsaaressa on tiukkaa liikenneosaamista sekä töimiesten että kuskien toimesta. Tietyömaalle on pystytetty väliaikainen liikenneympyrä betoniporsaista. Se on kyllä merkitty hyvin ja jopa suurinpiirtein ympyrän muotoinen, mutta jostain syystä paljon enemmän toisessa reunassa tietä, jolloin kierrettävä este voi olla hankala hahmottaa, jos ajelee laput silmillä.

Olen nyt ajanut tuosta neljä kertaa, ja joka kerralla joku on ajellut väärältä puolelta liikenneympyrän ohi. Joko ajetaan ikään kuin suoraan ja kierretään liikenneympyrä väärää suuntaan, tai sitten käännytään vasemmalle ennen liikenneympyrää, jolloin päätyy n. 10 metrin ajaksi väärälle puolelle liikenteenjakajaa. Ihme jos ei tuossa kolise säännöllisesti.
 
Ei niinkään autoilija, vaan jalankulkija, selvästi palaa punainen valo, katsoo vielä mua ja silti juoksee suojatielle eteen, painan torvea niin tulee keskisormea. Avaan ikkunan ja hirveä huuto että minä hullu meinaan ajaa päälle, kysyin että miten kun sulle palaa punainen että miksi juokset alle? Jalankulkijalle pitää aina antaa turvallinen ylitys suojatiellä oli vastaus :facepalm:

Vastasin vain että ja autolle esteetön kulku jos jalankulkijalle palaa punainen.

Kun ei edes haluta ymmärtää että missä vika vaan syytellään muita omista virheistä. Painoin torvea todella vähän lähinnä herätykseksi että älä juokse alle ja törmäys nyt ei ollut lähelläkään kun henkilöautosta näkee hyvin ulos ja vauhtia ei ollut, mutta jos kyseessä olisi kuorma-auto niin lopputulos voisi olla aivan toinen.

Toinen minkä nyt hybridin kanssa huomannut niin parkkihallissa tms kun ajan sähköllä niin ihmiset ei yhtään katso taakse siihen ajoväylälle kun hyppäävät eteen, luotetaan vaan siihen että kun ei mitään kuulu ei siellä ketään ole. Onneksi tuossa on jarruavustin mikä tänään pelasti parkkihallissa kävelijän kun löi liinat kiinni nopeammin kun kerkesin edes tajuamaan tilanteen. Hän sentään ymmärsi pyytää anteeksi ja tajusi että sähköllä auto tulee äänettömästi että pitää katsoa.
 
Pietarsaaressa on tiukkaa liikenneosaamista sekä töimiesten että kuskien toimesta. Tietyömaalle on pystytetty väliaikainen liikenneympyrä betoniporsaista. Se on kyllä merkitty hyvin ja jopa suurinpiirtein ympyrän muotoinen, mutta jostain syystä paljon enemmän toisessa reunassa tietä, jolloin kierrettävä este voi olla hankala hahmottaa, jos ajelee laput silmillä.

Olen nyt ajanut tuosta neljä kertaa, ja joka kerralla joku on ajellut väärältä puolelta liikenneympyrän ohi. Joko ajetaan ikään kuin suoraan ja kierretään liikenneympyrä väärää suuntaan, tai sitten käännytään vasemmalle ennen liikenneympyrää, jolloin päätyy n. 10 metrin ajaksi väärälle puolelle liikenteenjakajaa. Ihme jos ei tuossa kolise säännöllisesti.
Tilapäisissä ympyröissä ajetaan yleensäkin vastakarvaan tai sitten ei huomata koko ympyrää ja vedetään oikea-vasen pääsäännöllä, kolmioistakin välittämättä. Jotenkin se hämmentää osaamattomat, kun ei selkeän intuitiivisesti tajua maaston perusteella, että nyt tullaan liikenneympyrään.

Ratkaisuna ehdotan, että kaikkiin tilapäisiin tai uusiin vähäksi aikaa pystytettäisiin 50 metriä ennen tavallisia risteyksen liikennemerkkejä hevosen kokoinen räikeän värinen kyltti, jossa lukee kissan kokoisilla "SEURAAVANA VITUN LIIKENNEYMPYRÄ / FUCKING ROUNDABOUT LOOK OUT".

Ei niinkään autoilija, vaan jalankulkija, selvästi palaa punainen valo, katsoo vielä mua ja silti juoksee suojatielle eteen, painan torvea niin tulee keskisormea. Avaan ikkunan ja hirveä huuto että minä hullu meinaan ajaa päälle, kysyin että miten kun sulle palaa punainen että miksi juokset alle? Jalankulkijalle pitää aina antaa turvallinen ylitys suojatiellä oli vastaus :facepalm:
Tuohan ei lopulta edes ole paha. Joku kunnon juustopää teini yritti sivusta juosten paskoa takalampun hyppypotkulla. Vissiin otteista päätellen oli tehnyt saman onnistuneesti ennenkin, mutta joutui pettymään kun osasin väistää.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen minkä nyt hybridin kanssa huomannut niin parkkihallissa tms kun ajan sähköllä niin ihmiset ei yhtään katso taakse siihen ajoväylälle kun hyppäävät eteen, luotetaan vaan siihen että kun ei mitään kuulu ei siellä ketään ole. Onneksi tuossa on jarruavustin mikä tänään pelasti parkkihallissa kävelijän kun löi liinat kiinni nopeammin kun kerkesin edes tajuamaan tilanteen. Hän sentään ymmärsi pyytää anteeksi ja tajusi että sähköllä auto tulee äänettömästi että pitää katsoa.
Noi on todella vaarallisia kun ovat äänettömiä... useat olettavat että auton ääni kuuluu. Kuljettajan olisi hyvä tiedostaa
ongelma jalankulkijan kannalta ja myös varoa ...joku "varoitusääni" noihin pitäisi laittaa.
 
Ei varsinaisesti ärsytä (en ollut osallisena). Auto kääntyi vasemmalle turuntieltä jossa normaalisti pääsee 2-3 autoa ja sitten valot vaihtuu.
Siinä oli 3-autoa peräkkäin keskellä paku. Eka auto kuppasi niin, että vain yksi kerkisi menemään. No ei siinä mitään valot vaihtui uudelleen ja se paku kuppasi (3-autonkulj. mielestä) n.2-3 s ja hän painoi tööttiä huomauttaakseen nopeista valoista => paku kuskille tuli hätä ja hän laittoi hätävilkut päälle. => 3 auton takana olevat alkoivat ohittaa jonoa aiheuttaen turuntille hässäkän.
Ei tainut pakukuski asia tolta kannalta miettiä... Auto kuitenkin korjautui seuraaviin valoihin ja hän pääsi jatkamaan matkaansa.
 
Noi on todella vaarallisia kun ovat äänettömiä... useat olettavat että auton ääni kuuluu. Kuljettajan olisi hyvä tiedostaa
ongelma jalankulkijan kannalta ja myös varoa ...joku "varoitusääni" noihin pitäisi laittaa.

Mun mielestä noihin sähkö ja hybrideihin pitäis laittaa soimaan non-stoppina "it"s raining Men"
 
Sattui tänään Espoossa:
Nuuksion suunnalta pitkähkö autojono valoristeykseen. Siinä oma kaista vasemmalle menijöille ja suoraan/oikealle. Edessäni oli nuori kuljettaja Aygolla ja hänen edessään vanhempi isäntä.
Vanhempi kuski edellä piti n. 15-20m välin edellään menijöihin kun siinä taas madeltiin vaan pysähdyksiin risteyksen punaisiin valoihin.
Tämä edelläni ajellut nuori ohitti vasemmalle kääntyvien kaistan kautta tämän vanhemman autoilijan tuossa kun hän hiljakseltaan valuutteli tuota jättämäänsä väliä kiinni. Lopputuloksena pääsi Aygollaan sitten istumaan valoihin yhden auton edemmäksi.

Mielestäni aika erikoinen ratkaisu ja turhaa hätäilyä Aygo kuskilta.
Ja siis ärsyynnyit ilmeisesti siitä, että sun auton edessä yksi matelee ja toinen ohittaa?
 
Joo okei, lähinä ajattelin kun tänne ärsyttää kanssa autoilijassa ketjuun tulit postaamaan, kun onhan meillä esim ajotavat ja liikennesäännöt ketju, jonne ehkä sitten tollanen enemmän kummastusta aiheuttava ajotapahuomio voisi kuulua paremmin?
 
Tais olla nuori kuski edessä, kuka ärsyyntyi kun vanhempi kuski ei kiirehtinyt jonon perään seisomaan. Eipä tuo omaan etenemiseen vaikuttanut eikä ärsytystä herättänyt.
Eihän se toki varsinaisesti vihaksi pistä minullakaan, mutta jo pelkästään tämän tarinan lukeminen hieman ärsytti. Kuvailtu kiilaileva ja pujotteleva ajotapa on ärsyttävää.
 
Ärsyttää kuinka parkkialueilla unohtuu kaikki perussäännöt. Oikealta tulevaa väistetään jos kolmiota ei ole jne. Näiden perusjuttujen lisäksi oon jo pitkään erityisesti ihmetellyt miten porukka ei tunnu osaavan ajaa kiertoliittymissä Iso Omenan parkkihallissa. Kyseessä on vähän erikoisempi kokonaisuus, kun tässä on yksittäisiä poistumis-/sisääntulohaaroja, eli ei ole aina vierekkäin kahteen suuntaan liikenne. Samat säännöt sielläkin pätee silti, ja kolmio ja kiertoliittymän merkit muistuttamassa näistä. Alla kuva havainnollistamaan.

En muista olenko nähnyt kenenkään käyttävän vilkkua tuosta poistuessaan, vaan jengi painaa tosta täysillä läpi kuin se ei olisi edes risteys. Tuolta oikealta tai vasemmalta tulevista 95% ei vilkaisekaan onko se ympyrässä jo oleva jatkamassa vielä, eivät varmaan ymmärrä edes olevansa väistämisvelvollisia. Mutta nyt tuli kirjaimellisesti vastaan ehkä erikoisin tapaus.

Olin tulossa kuvasta katsottuna vasemmalta ja jatkamassa vasemmalle ylös, eli lähes koko kierroksen ajoin. Tuolta ylhäältä tulevasta liittymästä tuli joku ja vilkutti vasemmalle, ja lähti kääntymään vastakarvaan ympyrää. Olin itse tässä vaiheessa oikealla olevan liittymän kohdalla ympyrässä, ja vilkutin valoja ajatellen, että ymmärtäisi erheensä. No hän pysähtyi siihen eturenkaat ympyrässä, vilkku yhä vasemmalle ja katseli minua hölmistyneenä. Tööttäsin, näytin kädellä ikkunasta oikeaa kiertosuuntaa, ei mitään vaikutusta. Varmaan 30s siinä seistiin nokat vastakkain ja yritin viestiä häntä menemään toiseen suuntaan mitään tapahtumatta, kunnes vähän pakilla oikasin autoa ja hivuttauduin hänen keulan ohi renkaat ympyrän sisäkivetystä hinkaten. Tässä vaiheessa muissa liittymissä ja hänen takanaan oli jo pitkät jonot odottamassa mitä tapahtuu. Ilmeisesti mun perässä ympyrään tullut 10 auton jono sai tajuamaan tilanteen, kun kauempana katselin taustapeilistä tämän toopen vihdoin kääntyvän oikealle ympyrään.
 

Liitteet

  • ympryä.png
    ympryä.png
    7,1 KB · Luettu: 18
Eihän se toki varsinaisesti vihaksi pistä minullakaan, mutta jo pelkästään tämän tarinan lukeminen hieman ärsytti. Kuvailtu kiilaileva ja pujotteleva ajotapa on ärsyttävää.
Onhan sekin ärsyttävää toisaalta, että joku valuttelee valoihin sellasta tahtia, että siinä saa takanaolija harrastaa jalkatreeniä kytkinjumpan muodossa, jos vaikka manuaaliautolla ajaa, että en nyt tiedä kannattaako jonkun toisen kuvailemasta tilanteesta liikaa ärsyyntyä :D
 
Ärsyttää kuinka parkkialueilla unohtuu kaikki perussäännöt. Oikealta tulevaa väistetään jos kolmiota ei ole jne.

Tämä myytti oikealta tulevan väistämisestä elää syvässä.

Tosiasiassa lain mukaan tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään sitä, joka ehtii risteykseen ensin, mutta jos molemmat saapuvat risteykseen yhtä aikaa, oikealta tuleva menee ensin. Kyse on vain "tie-breakerista"

Eli siis, jos oikealta tuleva ajaa toisen auton kylkeen, oikealta tuleva auto on syyllinen, koska ei väistänyt risteykseen ensin tullutta, tai jos oikealta ajava auto joutuu jarruttamaan, että ei aja vasemmalta tulevan kylkeen, vasemmalta tullut ei tehnyt mitään väärää, koska saapui risteykseen ennen oikealta tulevaa.


Edit: Olin väärässä, uusi tieliikennelaki muutti tämän, ja nykyään laki menee kutenkin ihmiset jo aemmin luulivat sen menevän.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tieliikennelain 24 §:n 1 momentissa sitten lukee, että "Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä."?
 
Tämä myytti oikealta tulevan väistämisestä elää syvässä.
Ottamatta kantaa tämän säännön tulkintaan, niin ongelma on yhä olemassa vaikka katseltaisiin vain tilanteita, joissa tullaan risteykseen samaan aikaan. Reunoilla kulkevia väyliä pidetään pääväylinä ja poikkiväyliä kohdellaan kuin niissä olisi kolmiot.
 
Onhan sekin ärsyttävää toisaalta, että joku valuttelee valoihin sellasta tahtia, että siinä saa takanaolija harrastaa jalkatreeniä kytkinjumpan muodossa, jos vaikka manuaaliautolla ajaa, että en nyt tiedä kannattaako jonkun toisen kuvailemasta tilanteesta liikaa ärsyyntyä :D
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.
 
Tämä myytti oikealta tulevan väistämisestä elää syvässä.

Tosiasiassa lain mukaan tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään sitä, joka ehtii risteykseen ensin, mutta jos molemmat saapuvat risteykseen yhtä aikaa, oikealta tuleva menee ensin. Kyse on vain "tie-breakerista"

Eli siis, jos oikealta tuleva ajaa toisen auton kylkeen, oikealta tuleva auto on syyllinen, koska ei väistänyt risteykseen ensin tullutta, tai jos oikealta ajava auto joutuu jarruttamaan, että ei aja vasemmalta tulevan kylkeen, vasemmalta tullut ei tehnyt mitään väärää, koska saapui risteykseen ennen oikealta tulevaa.

Jos ajat niinkuin opetat niin sinulla on luultavasti tullut useampiakymmeniätuhansia osumia autosi oikeaan kylkeen.

Ei sieltä vasemmalta saa tulla ensin jos ei ehdi myös alta pois ajoissa.
 
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.

Samaa mieltä, yleisesti kaupunkiliikenteessä yritän suhtautua toisten ajotapoihin ja pieniin mokiin olankohautuksella (koska tulee niitä mokia itsellekin), mutta tuo valuttelu on todella ärsyttävää, koska aiheuttaa riesaa kaikille perässätulijoile. Ohittelemaan en toki tällaisessa lähte, mutta en myöskään lähde kuromaan väliä kiinni vaan odotan paikallani kaikessa rauhassa, että jono lähtee liikkeelle. Tässä on vain se haittapuoli, että joskus ahtaassa paikassa joku toinen ehtii jo kiilata siihen valuttelijan taakse jääneeseen 10-20 metrin väliin.
 
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.

Toinen on nämä jotka jättää 5m suojatiehen, pysähtymisviivaan tai edellä olevaan väliä :facepalm: Menen aina prätkällä tälläisten hattaroiden eteen että oikeasti tajuaisivat että älä jätä turhia rakoja koska se tukkii tehokkaasti risteyksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Toinen on nämä jotka jättää 5m suojatiehen, pysähtymisviivaan tai edellä olevaan väliä :facepalm: Menen aina prätkällä tälläisten hattaroiden eteen että oikeasti tajuaisivat että älä jätä turhia rakoja koska se tukkii tehokkaasti risteyksiä.

... paitsi että se 5m taakse jääminen voi mahdollistaa NOPEAMMAN lähdön niistä valoista ja paremman läpimenokyvyn, koska voi lähteä liikkeelle jo ennen valon vaihtumista vihreäksi, eikä silti ylitä sitä viivaa ennen kuin valo on vihreä.
 
... paitsi että se 5m taakse jääminen voi mahdollistaa NOPEAMMAN lähdön niistä valoista ja paremman läpimenokyvyn, koska voi lähteä liikkeelle jo ennen valon vaihtumista vihreäksi, eikä silti ylitä sitä viivaa ennen kuin valo on vihreä.

ja kun autoja on paljon liikenteessä ja 5 autoa jättää 2-5m välin edellä olevaan niin siinä on 10-25m tyhjää mikä tekee sen että risteykset siellä takana menee tukkoon ja jono alkaa kertymään pidemmälle ja pidemmälle.

Jos vähän liikennettä on toi toimiva, mutta aamu/ilta ruuhkassa ei toimi.
 
... paitsi että se 5m taakse jääminen voi mahdollistaa NOPEAMMAN lähdön niistä valoista ja paremman läpimenokyvyn, koska voi lähteä liikkeelle jo ennen valon vaihtumista vihreäksi, eikä silti ylitä sitä viivaa ennen kuin valo on vihreä.
Tehokkain tapahan olisi formulatyyliin lähtö jollain 5 metrin väleillä kaikki samaan aikaan liikenteeseen tyylillä risteyksissä, jos läpäisykykyä mietitään, mutta kaupunkiliikenteessä ongelmaksi voi tulla, että sitten on edellisiä risteyksiä tukossa, jos liikaa välejä jätetään, joten ehkä vähän +/- 0 lopputulema mutta ymmärrän pointtisi.
 
Tämä myytti oikealta tulevan väistämisestä elää syvässä.

Tosiasiassa lain mukaan tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään sitä, joka ehtii risteykseen ensin, mutta jos molemmat saapuvat risteykseen yhtä aikaa, oikealta tuleva menee ensin. Kyse on vain "tie-breakerista"

Eli siis, jos oikealta tuleva ajaa toisen auton kylkeen, oikealta tuleva auto on syyllinen, koska ei väistänyt risteykseen ensin tullutta, tai jos oikealta ajava auto joutuu jarruttamaan, että ei aja vasemmalta tulevan kylkeen, vasemmalta tullut ei tehnyt mitään väärää, koska saapui risteykseen ennen oikealta tulevaa.
Uusi tieliikennelaki muutti sääntöä niin, että samaan aikaan oikealta lähestyvän ajoneuvon sijaan nykyään on väistettävä kaikkia oikealta lähestyviä. Jostain syystä täsrä muutoksesta ei ole missään uutisoitu.

Aiemminkaan väistämisvelvollisuus ei ollut täysi kilpavarausjärjestelmä, vaan samaan aikaan lähestyvistä ajoneuvoista oikealta tulevalla oli aiemminkin oikeus ajaa ensin. Paino sanalla lähestyvä, ei siis risteyksessä oleva.
 
Tehokkain tapahan olisi formulatyyliin lähtö jollain 5 metrin väleillä kaikki samaan aikaan liikenteeseen tyylillä risteyksissä, jos läpäisykykyä mietitään, mutta kaupunkiliikenteessä ongelmaksi voi tulla, että sitten on edellisiä risteyksiä tukossa, jos liikaa välejä jätetään, joten ehkä vähän +/- 0 lopputulema mutta ymmärrän pointtisi.

Tätä tukee ainakin tämä tutkimus. Ongelmaksi tosiaan monessa kohtaa voi muodostua tien kapasiteetti, eli mahtuvatko kaikki autot pidemmillä väleillä tielle ennen risteystä.
 
Samaa mieltä, yleisesti kaupunkiliikenteessä yritän suhtautua toisten ajotapoihin ja pieniin mokiin olankohautuksella (koska tulee niitä mokia itsellekin), mutta tuo valuttelu on todella ärsyttävää, koska aiheuttaa riesaa kaikille perässätulijoile. Ohittelemaan en toki tällaisessa lähte, mutta en myöskään lähde kuromaan väliä kiinni vaan odotan paikallani kaikessa rauhassa, että jono lähtee liikkeelle. Tässä on vain se haittapuoli, että joskus ahtaassa paikassa joku toinen ehtii jo kiilata siihen valuttelijan taakse jääneeseen 10-20 metrin väliin.
Tämä on melkein vielä ärsyttävämpää kuin valuttelu. Jos yhtään ajattelee takanaolevia, niin ei ole mitään syytä jättää turhan pitkää väliä. Monet liikennevalot vaihtavat herkästi punaiselle, jos on vähänkään pidempi väli autojen välille. Se pitkän välin jättäjä ehtii vielä keltaisella, mutta seuraava ei enää ehdi.
 
Tämä on melkein vielä ärsyttävämpää kuin valuttelu. Jos yhtään ajattelee takanaolevia, niin ei ole mitään syytä jättää turhan pitkää väliä. Monet liikennevalot vaihtavat herkästi punaiselle, jos on vähänkään pidempi väli autojen välille. Se pitkän välin jättäjä ehtii vielä keltaisella, mutta seuraava ei enää ehdi.

Joo, totta tämäkin. Joskus vain menee hermo siihen, että valuttelijan perässä joutuisi itsekin valuttelemaan eikä jaksa.
 
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.
Jos valutteleen ylämäkeen niin hiljaa että takanatulia joutuu välillä pysähteleen, niin sitten vähän liianhiljaista.

Tiedä sitten missä tuollaisia on, saati ärsytykseen saakka.

Jos valuttelee vähän ihnimillisempään nopeuteen, mutta ei huomio muista suunnista tulevia, eli esim. ne paikat joissa ennen valoja valottomia ristyksiä, joista kolmiontakaa tulevien mene voi vaikeutua.

Ottamatta kantaa tämän säännön tulkintaan, niin ongelma on yhä olemassa vaikka katseltaisiin vain tilanteita, joissa tullaan risteykseen samaan aikaan. Reunoilla kulkevia väyliä pidetään pääväylinä ja poikkiväyliä kohdellaan kuin niissä olisi kolmiot.
Tämä on ymmärettävää koska ohjeet ja neuvot on noiden osalta olleet aikanaan pitkään niin ristiriitaisia, ehkä jopa alueellisia.

Jos kuljettaja on opetettu väistämään pääväylillä kulkevia, niin se tekee sen siinä uskossa että niin pitää tehdä.

Osa parkkipaikoista on myös tehty niin että on hyvin tökkivää ajella ja oikeltatulevia väistäen, varsinkin jos ruudut täytetty reunasta asti "hyvillä näköesteillä".

Noista ei yleensä tule hämminkiä jos on varovainen ja varmistaa että turvallista mennä.
 
Jos valutteleen ylämäkeen niin hiljaa että takanatulia joutuu välillä pysähteleen, niin sitten vähän liianhiljaista.

Tiedä sitten missä tuollaisia on, saati ärsytykseen saakka.

Jos valuttelee vähän ihnimillisempään nopeuteen, mutta ei huomio muista suunnista tulevia, eli esim. ne paikat joissa ennen valoja valottomia ristyksiä, joista kolmiontakaa tulevien mene voi vaikeutua.

Jos joku valuttaa hitaasti risteykseen koko ajan liikkuen, niin tämä on ihan ok. Itseäni ärsyttävä valuttelu on siis sellaista, jossa pysähdytään kokonaan niin että edelliseen jää reilusti väliä, ja sitten vähän ajan päästä "valutetaan" tämä ylimääräinen väli kiinni. Eli pysäytys - uudelleen liikkeelle - pysäytys, ja pahimmillaan tämä useita kertoja, vaikka edellä jono seisoo paikallaan. Näitä näkee kaupunkiliikenteessä ihan säännöllisesti.
 
Jos joku valuttaa hitaasti risteykseen koko ajan liikkuen, niin tämä on ihan ok. Itseäni ärsyttävä valuttelu on siis sellaista, jossa pysähdytään kokonaan niin että edelliseen jää reilusti väliä, ja sitten vähän ajan päästä "valutetaan" tämä ylimääräinen väli kiinni. Eli pysäytys - uudelleen liikkeelle - pysäytys, ja pahimmillaan tämä useita kertoja, vaikka edellä jono seisoo paikallaan. Näitä näkee kaupunkiliikenteessä ihan säännöllisesti.
Tuo on se tapa jolla ne kuskit joiden syvyysnäössä on ongelmaa kompensoi riskit. Uudet kuljettajat tekee samaa, kun eivät vielä ymmärrä vauhtisokeutta. Silti eniten kolareita tulee risteysperäänajoissa.
 
Jos joku valuttaa hitaasti risteykseen koko ajan liikkuen, niin tämä on ihan ok. Itseäni ärsyttävä valuttelu on siis sellaista, jossa pysähdytään kokonaan niin että edelliseen jää reilusti väliä, ja sitten vähän ajan päästä "valutetaan" tämä ylimääräinen väli kiinni. Eli pysäytys - uudelleen liikkeelle - pysäytys, ja pahimmillaan tämä useita kertoja, vaikka edellä jono seisoo paikallaan. Näitä näkee kaupunkiliikenteessä ihan säännöllisesti.
Tätä tulee ihmeteltyä ja samaa tapahtuu jonon ensimmäiselläkin. Väsyykö ihmisillä jalat vai kuvittelevatko olevansa kovinkin hyviä ennustajia?
 
Mitähän helvettiä täällä tapahtuu? Pienen ajan sisällä kaks tapausta, joissa itse olen kääntymässä valo-ohjatussa risteyksessä vasemmalle, ja vastaantuleva päättääkin ajaa pelkästään vasemmalle kääntyvien kaistaa käyttäen (maalaukset sekä opasteet, vaikeata on?) suoraan.

No näistä menee joku 5min, niin oikealla puolella ajava, kaistalla josta siis sallittua ainoastaan kääntyä oikealle (ne maalaukset sekä opasteet edelleen??) päättääkin ajaa sitä kaistaa suoraan ja kiilaa melkein kylkeen.

Olis Tampereella ainakin uutta peltiä tarjolla. Kaikki näistä harmaapäitä, kun piti kunnolla kyylätä mitä vitun vajakkeja sieltä taas on päästetty avohoitoon.
 
Itse jätän liikennevalo ja muissakin jonoissa mielellään sen kolme neljä metriä väliä että en joudu maksumieheksi jos joku ajaa perääni. Ei huvita törmätä edessä olevaan. Sitä suurempaa ei kyllä oikein pysty ruuhkassa kun menevät kaistat tukkoon.
 
Tuo on se tapa jolla ne kuskit joiden syvyysnäössä on ongelmaa kompensoi riskit. Uudet kuljettajat tekee samaa, kun eivät vielä ymmärrä vauhtisokeutta. Silti eniten kolareita tulee risteysperäänajoissa.

Uuden kuljettajan epävarmuuden ymmärrän, ja näköongelmista voi tosiaan olla jossain tapauksessa kysymys, koska oman suppean ja erittäin epätieteellisen otannan perusteella tätä tekevät usein iäkkäämmät kuskit. Toki sen mitä noita olen seurannut, osalla kyseessä taitaa olla vain opittu (huono) tapa. Luulisi kuitenkin tuon rasittavan valuttelijaa itseäänkin aika lailla.

Erityisesti tämä rassaa, koska pudotan yleensä vaihteen vapaalle valoristeyksissä seisoessa, ellen ole jonossa ensimmäisenä tai toisena. Vähintään toinen edellä olevista yleensä kuitenkin lähtee liikkeelle niin hitaasti, että ehdin silti liikkelle ilman, että itse olen hidastamassa takana tulevia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 684
Viestejä
4 583 725
Jäsenet
75 482
Uusin jäsen
H81-Plus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom