Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuliko joku ajatuskatko.

Siis jos takanasi ei ole jonoa, niin eikö se mene vähän säätmiseksi jos siinä alkaa hidasteleen ja vilkutaan valoja.

No kai sellaisia paikkoja missä voi toimia, itse tulossa muutenkin hitaasti.

Keskiviiva on kuitenkin selkeä ? tuli mieleen että jos se on vähän kulahtanut ja osa ymmärtää että keskikohta on keskellä, eli tehnyt ennen risteystä mutka oikalle kun pysäköinti ruudut loppuneet.

No sanotaan, että vaikka takanani ei olisikaan ketään (yleensä on), niis jos minulla ei ole kiire mihinkään niin annan mielelläni "etuajo-oikeuden" kääntyvälle bussille tms., jonka perässä on pitkä jono.

Parin sekunnin hidaste itselle on minusta pienempi haitta kuin että 15 autoa seisoo sen vasemmalle kääntyvän takana. Minusta tuo on joustavuutta enemmän kuin turhaa säätöä. Varsinkin silloin jos se vasemmalle kääntyvä on niin varovainen että pitää olla taajamassakin 100 tyhjää latua edessä että uskaltaa kääntyä vasemmalle. No silloin kyseessä on usein niin tottumaton tienkätyyäjä, ettei se siitä valojen vilkuttelustakaan mitään tajua.
 
Tuollaisessa tilanteessa jos huomaan että sen vasemmalle kääntyvän perässä on jonoa niin vastaantulijana hidastan tai pysäytän usein itse, vilkautan pitkiä ja päästän vastaantulijan kääntymään, jotta latu saadaan auki. Näin varsinkin jos minun takanani ei ole jonoa. Bussikuskit ja muut ammattikuskit ovat tässä tilanteessa hyvin kärryillä, mutta joskus siellä on joku papiljottipää, joka vaan ihmettelee että "Miksei se nyt tule?" Tien antaminen muille ylittää toisten käsityskyvyn.

Jos takanasi ei ole jonoa, niin ne vastaantulijat pääsee kuitenkin kääntymään heti kun itse olet ajanut tilanteesta ohi, eli maksimissaan nopeutat heidän pääsyään parilla sekunnilla.

Jos takasi on jonoa jolloin hyöty vastaantulijoille voisi olla suurempi, et tätä tee .

Käytännössä, tämän vaikutus on helposti vaan negatiivinen, koska se, että alat hidastelemaan ja sitten ihmetellään, että kumpi menee, vaan helposti hidastaa sen vastaantulijan kääntymistä enemmän kuin sen pari sekuntia, kun ihmetellään, että kumpi tässä nyt menee.

"Ylikohteliaisuus" liikenteessä usein johtaa vaan liikenteen hidastumiseen, sillekin, ketä kohtaan yritetään kolla "kohtelias". Liikenne toimii parhaiten, kun kaikki noudattaa väistämisvelvollisuuksia, ja tekee myös mahdollisimman aikaisessa vaiheessa selväksi, että aikoo sitä noudattaa, eli että väistämisvelvollinen alkaa hidastamaan, eikä ala pelaamaan chickeniä, ja että muutenkin tiedotetaan ajoissa mitä tehdään (vilkku kunnolla ajoissa päälle, ei vasta kääntyessä).
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään tähän ketjuun yleinen muistutus peräkärryn valojen tarkastamisesta. Pari päivää sitten näin viimeksi, kun Suzukin maasturi veteli kärryä Oulusta kohti Kiiminkiä ja vilkut toimivat ristiin, eli auton vilkuttaessa oikealle kärry vilkuttaa vasemmalle.
Olen itse joutunut joskus aika tiukkaan paikkaan, kun oikealle väistyvältä vaikuttanut yhdistelmä koukkaakin yllättäen tien yli vasemmalle.

En ole vielä koskaan nähnyt vuokratraileria, jossa valot toimisivat täysin oikein. Eikä sen puoleen nuo johtosarjat toimi useimmiten kunnolla aina autoissakaan tai peräkärryissä. Junnuna kesätöissä erään valtion liikelaitoksen kärryjen valosarjat uusittiin säännöllisesti kahdesti vuodessa ja silti työntekijät toivat sakkolappuja.


Hyvä esimerkki "normaalista" oli kun tuttu osti uuden auton ja testattiin kärryn uutta johtosarjaa. Vilkut syttyivät himmeänä kun jarrutti ja vilkuttaessa jarrut välkkyivät samaan tahtiin. Vika maahantuojan asentamassa johtosarjassa. Asentajan mukaan kuulemma vähäinen vuoto on normaalia eikä haittaa. Ehjiä johtoja ei ole olemassakaan ym. ym. selityksiä
Miettii vaan mikä joulukuusi tuokin on tuhansien kaatumisten ja sorakilometrien jälkeen.

Itse lähtökohtaisesti en ikinä luota edelläajavan kärrin vilkkuihin. En kettakaikkiaan usko, että asiat ovat nykyään paremmin.
 
En ole vielä koskaan nähnyt vuokratraileria, jossa valot toimisivat täysin oikein. Eikä sen puoleen nuo johtosarjat toimi useimmiten kunnolla aina autoissakaan tai peräkärryissä. Junnuna kesätöissä erään valtion liikelaitoksen kärryjen valosarjat uusittiin säännöllisesti kahdesti vuodessa ja silti työntekijät toivat sakkolappuja.


Hyvä esimerkki "normaalista" oli kun tuttu osti uuden auton ja testattiin kärryn uutta johtosarjaa. Vilkut syttyivät himmeänä kun jarrutti ja vilkuttaessa jarrut välkkyivät samaan tahtiin. Vika maahantuojan asentamassa johtosarjassa. Asentajan mukaan kuulemma vähäinen vuoto on normaalia eikä haittaa. Ehjiä johtoja ei ole olemassakaan ym. ym. selityksiä
Miettii vaan mikä joulukuusi tuokin on tuhansien kaatumisten ja sorakilometrien jälkeen.

Itse lähtökohtaisesti en ikinä luota edelläajavan kärrin vilkkuihin. En kettakaikkiaan usko, että asiat ovat nykyään paremmin.
Näinhän nuo asiat valitettavasti tahtoo olla. Noita maavikaisia joulukuusia osaa kyllä varoakin, mutta pahin on tuo, joka vilkuttaa särmänä väärään suuntaan. Polttimoiden kunto testataan (jos testataan) tietysti hätävilkut päällä, ettei tarvitse kävellä kahta kertaa sinne taakse asti.
 
Itseäni ei jäänyt ärsyttämään kun seurasin tilannetta vain sivusta, mutta muutamaa autoilijaa varmaan...

Joku oli kaksikaistaisella kadulla kääntymässä vasemmalle, ryhmittyi oikeaoppisesti keskiviivan viereen. Vastaan tuli pitkä jono, joten joutui odottamaan kääntymisvuoroaan aika pitkään.

Oikealta olisi ihan hyvin päässyt ajamaan kääntymistä odottavan auton ohi, mutta takanatuleva oli sitten vaan ajanut keskelle kaistaa käytännössä puskuriin kiinni, ja koko jono seisoi. Itse ajoin vieressä menevää pyörätietä pitkin pyörällä koko jonosta ohi.

Eli joko tuo takanaoleva ei tuntenut yhtään autonsa mittoja, kun ei yrittänytkään oikealta ohi, tai sitten oli vaan ajanut niin puskurissa kiinni, ettei enää mahtunut kääntymään oikean kautta pakittamatta siinä vaiheessa kun edellämenevä pysäåhtyi kääntymistä varten, eikä pakittaminen ollut vaihtoehto kun takaa tuli lisää autoja.
Tämä vituttaa kyllä välillä, hieman koukkaa niin pääsee ohi niin ei, siinä seisotaan kun kyrpä häissä ja tukitaan kaikkien liikkuminen :facepalm:
 
Ei ole mitään kaistamaalauksia tuossa.
Ok, eli olisko kyse siitä että jos tie on kolmekaista leveyinen, niin ei siinä ole tilaa kahdella autolle rinna ajosuuntaan.

Eli kun ne parkkiruudut loppuu, niin tien oikeareuna siirtyy ruudun verran oikealla ja ajatelut keskiviiva puoliruutua oikealle. (ja vastaantulijoille leviää samanverran)
 
En ole vielä koskaan nähnyt vuokratraileria, jossa valot toimisivat täysin oikein. Eikä sen puoleen nuo johtosarjat toimi useimmiten kunnolla aina autoissakaan tai peräkärryissä. Junnuna kesätöissä erään valtion liikelaitoksen kärryjen valosarjat uusittiin säännöllisesti kahdesti vuodessa ja silti työntekijät toivat sakkolappuja.
Ilman mitään testeriä, niin oma pieni otantani on sellainen että valot silmämääräisesti toimii, ja vilkutkin vilkkuu (ja vain vilkut) halutulla puolella.

Junnuna kesätöissä erään valtion liikelaitoksen kärryjen valosarjat uusittiin säännöllisesti kahdesti vuodessa ja silti työntekijät toivat sakkolappuja.
Toki mahdollista että kärryissä vikaa, mutta tulee mieleen että olisko joskus autossakin, ainakin nuo maaviat tuo sen mileen.

No en tiedä millaisia johtosarjoja teillä käytettiin, ja mitä vuotoja niissä oli, vai oliko maata lainkaan.
 
Ei näistä kannata turhaan säikähtää. Aina kun ohitat useampaa autoa kannattaa varautua siihen, että joku muukin lähtee ohittamaan. Kun tilanne ei pelota tai tule yllätyksenä, voi tuollaisessa hiljentää pakun vauhtiin ja ohittaa nätisti pakun kanssa peräkkäin. Paniikissa kaistalla venkoilu aiheuttaa helposti uuden vaaratilanteen takaa tuleville.

Muuten totta, mutta et kyllä tasan ohita minun tai kenenkään muunkaan perässä yhtä aikaa, jos sitä tarkoitit. Kiellettyä laissa ja vaarallista.
 
Purin sitten ihan uteliaisuuttani videota auki iphonella: ajat ~kun kello vaihtuu eli 7 == 6->7 vaihtumiskohta

7sec: paku alkaa selvästi ohittamaan (välimatkaa min 2viiva paria).
8sec: pakun vasemmat pyörät jo viivan päällä (välimatka min 1viivapari)
9 sec: etäisyys jo kasvaa (välimatka pienimmillään min 2 valk. viivan väli)

Sitten viivoille mitat täältä (TLA 32 eli 3m+9m), sori on vanha...

Kohdassa 7sec paku viivojen välissä eli 9m vaikuttaa oikealta, koska ~6m paku uppoaa hyvin väliin. Eli matkaa 24m kun paku alkaa ohittamaan. 1sec aikana enää 12m eli nopeuseroa olisi 45km/h pintaan - tämä ei tunnu uskottavalta, joka sinä olisit ajanut 130 tai rekka 70...

Tarkastellaan siis lisää:
5-7sec välin, menit 5viivaparia. Gps nopeudet 97-103 (tuo tulee perässä, vasta 10s jälkeen nopeus putoaa 107->85 kun jo 9s alussa sun nopeus on jo hitaampi koska välimatka kasvaa eli 1-1,5s viive). 6s alussa on 101-103 ja heti 7s jälkeen jo tuo 106. Jos tosta katsotaan vaikka 104:llä niin 104/3,6*2/5=11,5m, 9+3m on siis käytännössä pakko olla oikein.

Rekan vauhti on varmasti 85 pintaan eli 23,6m/s, sun 29,5m/s pintaan. Eli todellisuudessa 6m/s vs videolta arvattu 12m/s (kts etäisyydet 6s ja 7s). Video siis valehtelee etäisyydet mutta _todellisuutta_ pienemmiksi (ei nähdä auton keulaa) eli kun videolla on todistettavasti min 9m eroa niin todellisuudessa sitä oli vielä sitäkin enemmän?

Lisäksi laskuharjoitus osoittaisi että siitä kun paku on selvästi ohittamassa olisi vakionopeuksilla point of impactiin aikaa ~4s (joka on muuten iäisyys), koska pakun vauhti oletettavasti kasvaa niin piste vaan siirtyisi vaikka itse ei tekisi mitään.

Toisin sanoen väitän sinun puhuneen ”paskaa” että törmäys oli muutamasta metristä kiinni, käytännössä se ei ollut edes lähellä. Tälle mielikuvalle löytynee ihan psykologinen selitys eli tuskin tahallaan vääristelet, se vaan tuntui aivoissa sillä hetkellä siltä metriltä/kahdelta eikä sitä mielikuvaa voi ns. muuttaa.

Olen edelleen sitä mieltä että kohdassa 7s olisi pitänyt ymmärtää nostaa kaasusta ja se yksistään olisi hyvin todennäköisesti riittänyt enemmän kuin hyvin.

PS. Mielellään kuuntelen jonkun muunkin ”tieteellisen” analyysin aiheesta.
PPS. Tämä ei ole mikään syytös kuvaajaa kohtaan (itseä vain yleisesti nyppii ”oli metristä kiinni” jutut kun todellisuudessa ei oo edes lähellä niin siksi tutkein tuota tarkemmin)
PPPS. Selvitykseni nojaa hyvin pitkälle kuvaajan gps nopeuteen sekä oletettuun viivaväliin ja kokemusperäiseen rekan nopeuteen. Uskoisin kuitenkin että näistä ainakin 2 pitäisi olla suht merkittävästi pielessä jotta tulos olisi eri, mahdollista toki :).

Videolta voi kyllä päätellä, että rekan nopeus on noin 70 km/h. Kuvaajan nopeus juuri ennen ohituksen aloittamista vähän yli 100 km/h.

Lisäksi helppo sinun on videolta jälkikäteen analysoida millimetrin ja millisekunnin tarkkuudella tapahtumia. Kuvaajalla on ollut tuossa kuitenkin muutakin havaittavaa, esimerkiksi vastaan tuleva liikenne ja omat taustapeilit.

Siitä olen samaa mieltä, että tässä tapauksessa pakun ohittaminen on ollut riski, koska on todennäköistä että myös paku aikoo ohi hitaasta rekasta. Tämän kuvaaja jo kertoi tiedostaneensa, ja oli tarkkaillut siinä pakun vilkkua.

Paku tuossa munasi niin monta juttua, että vaikea hirveästi syyttää kuvaajaa. Aina voi tietenkin jälkeen päin jossitella ja analysoida, ja ottaa vaikka opiksi jopa.

Kuvaaja olisi voinut käyttää äänimerkkiä, mutta olen kyllä varma ettei se olisi muuttanut mitään. Perus töötti ei juuri valtatiellä kuulu, saati että tuollainen torvelo pakukuski ymmärtäisi mistä on kyse.

On kerta kaikkiaan sääli, ettei kaikille ihmisille tule selkäytimestä vilkun käyttö, peilien tarkastus ja kuolleen kulman tarkastus. Se ärsyttää kanssa-autoilijoissa.
 
Ok, eli olisko kyse siitä että jos tie on kolmekaista leveyinen, niin ei siinä ole tilaa kahdella autolle rinna ajosuuntaan.

Eli kun ne parkkiruudut loppuu, niin tien oikeareuna siirtyy ruudun verran oikealla ja ajatelut keskiviiva puoliruutua oikealle. (ja vastaantulijoille leviää samanverran)
Kyllä siihen todistetusti kolme autoa menee rinnan ihan helposti, kun jotkut osaavat tuossakin olla ryhmittymättä oikeaan reunaan vasemmalle kääntyessään.

Eihän tuo periaatteessa poikkea mitenkään tilanteesta, missä olet kääntymässä yksikaistaiselta tieltä vasemmalle toiselle tielle. Jos ryhmittäydyt keskiviivan tuntumaan, niin takaa tulevat voivat päästä oikealta ajamaan ohi vaikka kääntyvä joutuisi odottamaan vastaantulevia.
 
Kyllä siihen todistetusti kolme autoa menee rinnan ihan helposti, kun jotkut osaavat tuossakin olla ryhmittymättä oikeaan reunaan vasemmalle kääntyessään.

Eihän tuo periaatteessa poikkea mitenkään tilanteesta, missä olet kääntymässä yksikaistaiselta tieltä vasemmalle toiselle tielle. Jos ryhmittäydyt keskiviivan tuntumaan, niin takaa tulevat voivat päästä oikealta ajamaan ohi vaikka kääntyvä joutuisi odottamaan vastaantulevia.
Kaksisuuntainen tie, jos siihen mahtuu kolmeautoa rinna, niin se keskimmäinen on vastaantulijoiden puolella.

Jos siihen mahtuu kuusiautoa rinnan , niin sitten joo.
 
Muuten totta, mutta et kyllä tasan ohita minun tai kenenkään muunkaan perässä yhtä aikaa, jos sitä tarkoitit. Kiellettyä laissa ja vaarallista.

Et vissiin ole koskaan motarilla ohittanut ketään? Siellä ihan nätisti ohitellaan jonossa, aivan kuten ohituskaistallakin. Viesti oli siitä, että jos jonon takaa lähtee ohittamaan jonoa jossa edellä ajava on jo näyttänyt aikeensa ohittaa, tulisi jokaisen takaa lähtevän varautua siihen että sinun edellä ajava lähtee myös ohittamaan. Tällaiset osaa tunnistaa jo siitä, että edellä ajava ajaa liian pienellä turvavälillä ja siksi uskaltaa lähteä ohittamaan taaempia myöhemmin.

Jos noihin varautuu ennen ohitusta ei synny kuvaajan kaltaisia "sydämentykytyksiä", vaarallisia paniikkikaistanvaihtoja, tai muita intuiitiolla tehtyjä liikkeitä. Jokaiselle kokeneelle moottoritietä ajaneelle tai enemmän maanteillä hottaneelle tuollaiset ovat kuitenkin täysin arkipäiväisiä mutta valitettavia tilanteita joihin ollaan koko ajan valmiita.
 
On kerta kaikkiaan sääli, ettei kaikille ihmisille tule selkäytimestä vilkun käyttö, peilien tarkastus ja kuolleen kulman tarkastus.
Tuollaisen pakukuskin tapaiset vahapäät saattavat peräti katsoa ja lähteä kiilaamaan sillä uhalla, että osuu. Säännöt eivät heitä koske ja vitut muista. Ei näillä kognitio riitä siihen saakka, että kävisi edes mielessä miten sikailemalla voi tulla ruumiita, jopa oma loppu koittaa. Ajattelu rajoittuu siihen, että kun vähän öykkäröi, ehtii oman todellisuudentajun puitteissa muka nopeammin itse perille ja muita vituttaa, eli win-win. Työmaalle tai johonkin on kiire, eikä ymmärrys riitä siihen, että työmaa viivästyy enemmän kuolemantapauksen tai 4 kuukauden sairasloman ja konkurssin takia.

Tuotakin videon pakettiautoa ajavaa paskahousua kun pääsisi seuraamaan, niin jatkuvasti se ajaa 0,8 sekunnin turvavälillä reilua sataa jonkun perseessä, ei noudata minkään valtakunnan ajovuorosääntöjä, ryhmittyy päin helvettiä ja kirjoittaa whatsappia ja/tai katsoo jotain videoita samalla kuin ajaa matkustaa kuljettajan paikalla tuurilla. Enhän minä tiedä, mutta laajan kokemuksen perusteella profiloin 80% todennäköisyydellä.

Liittyvinä sivuhuomioina autossa on kaikenlaista pientä kolhua vähintään pohjassa ja tekniikassa raiskaavalla ajotavalla aiheutettua vikaa ilmenee tämän tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Työmatkalla usein nopeus tippuu ilman syytä. Edelläni meni 3 autoa jotka ajoi hyvin pikkasen päälle 80 km/h. No matkalla on yksi pieni kuudenkympin alue jonka jälkeen lähes aina 80 jää haaveksi ja niin nytkin mentiin 60-75 km/h
 
Tuollaisen pakukuskin tapaiset vahapäät saattavat peräti katsoa ja lähteä kiilaamaan sillä uhalla, että osuu. Säännöt eivät heitä koske ja vitut muista. Ei näillä kognitio riitä siihen saakka, että kävisi edes mielessä miten sikailemalla voi tulla ruumiita, jopa oma loppu koittaa. Ajattelu rajoittuu siihen, että kun vähän öykkäröi, ehtii oman todellisuudentajun puitteissa muka nopeammin itse perille ja muita vituttaa, eli win-win. Työmaalle tai johonkin on kiire, eikä ymmärrys riitä siihen, että työmaa viivästyy enemmän kuolemantapauksen tai 4 kuukauden sairasloman ja konkurssin takia.

Tuotakin videon pakettiautoa ajavaa paskahousua kun pääsisi seuraamaan, niin jatkuvasti se ajaa 0,8 sekunnin turvavälillä reilua sataa jonkun perseessä, ei noudata minkään valtakunnan ajovuorosääntöjä, ryhmittyy päin helvettiä ja kirjoittaa whatsappia ja/tai katsoo jotain videoita samalla kuin ajaa matkustaa kuljettajan paikalla tuurilla. Enhän minä tiedä, mutta laajan kokemuksen perusteella profiloin 80% todennäköisyydellä.

Liittyvinä sivuhuomioina autossa on kaikenlaista pientä kolhua vähintään pohjassa ja tekniikassa raiskaavalla ajotavalla aiheutettua vikaa ilmenee tämän tästä.

Tämä. Lisäisin vielä, että nämä kuskit harvoin ajaa yleensä yli 100km rajotusalueilla kovinkaan paljon ylinopeutta, mutta tietyöt, taajamat jne vedetään aina se 15km/h vähintään ylinopeutta. Nämä ilmestyy puskuriin heilumaan kun olet ajanut niistä ohi maantiellä ja lähestyt taajamaa 65@60. Takaa tullaan kahdeksaakymppiä ja jos kääntyvät ennen sinua pois, niin mielenosoituksellisesti puskurista tiukka käännös kovaa vauhtia, jotta huomaat miten olit tientukkona taajamassa. Lisäksi mäkkärin roskat ja kahvikupit siivoaa muut pientareilta ja muuta tällaista.
 
muutenkin tiedotetaan ajoissa mitä tehdään (vilkku kunnolla ajoissa päälle, ei vasta kääntyessä).
Vilkun käyttämättömyys pistää välillä ihan kunnolla ärsyttämään.
Juuri muutama päivä sitten näin, kuinka poliisimaijakin ajoi kaksi liikenneympyrää käyttämättä vilkkua. Ei näyttänyt olevan hälytysajossa ja ajoi muutenkin normaalin oloisesti. Esimerkillistä toimintaa.. :hmm:
 
Vilkun käyttämättömyys pistää välillä ihan kunnolla ärsyttämään.
Juuri muutama päivä sitten näin, kuinka poliisimaijakin ajoi kaksi liikenneympyrää käyttämättä vilkkua. Ei näyttänyt olevan hälytysajossa ja ajoi muutenkin normaalin oloisesti. Esimerkillistä toimintaa.. :hmm:
Suutarin lapset... Vasta näin maijan tukkimassa liikenneympyrän pysähtymällä siihen.
 
En tiedä pitäiskö lotota mutta aina, kirjaimellisesti aina kun ajaa raumalla olis dashcamilla käyttöä. Eilen keskellä ympyrää auto pysähtynyt. Sitten parkkipaikalla edessä oleva auto meinaa valua nokkaan.
 
Näitä keskelle tietä pysähtyjiä riittää välillä, esim tampereella järvensivussa kun jäädään ihmettelemään mihin sen auton saisi. Matelun vielä ymmärtäisi mutta kun auto seisoo 10s paikallaan ilman vilkkua tai muutakaan niin olen vetänyt vaan ohi mitään räikkää soittelematta.

Jokupäivä joku varmaan veivaa vielä kylkeen tommosesta mutta eipä ole mun ongelma.
 
Saahan siihen tielle pysäyttää jos ei ole pysähtymiskieltoa. Toki vilkun käyttö olisi suotavaa. Ihme asioista saadaan ärsytyksiä aikaiseksi.
 
Ai siis keskellä tietä kirjaimellisesti vai tien reunassa? Jos joku on tien reunaan pysäyttänyt hetkeksi, voihan siellä olla joku räpläämässä karttaa eikä siitä pitäisi kai mitään suurta haittaa olla. Ohi vaan, kuten sanoit. Jos taas varoittamatta pysäytetään minne sattuu keskelle tietä ihan vain sen takia, ettei yhtään ennalta tajuta katsella esimerkiksi vapaita paikkoja, saattaa sellainen kanssakulkijoita ainakin vähänkään ruuhkassa ärsyttää.

En tosin tiedä millainen on Tampereen Järvensivu, joten voihan tuolla mikä tahansa pysähtely olla hankalaa.
 
Saahan siihen tielle pysäyttää jos ei ole pysähtymiskieltoa. Toki vilkun käyttö olisi suotavaa. Ihme asioista saadaan ärsytyksiä aikaiseksi.
Juu pitääkin koittaa motarilla joskus...

Ei nyt, et sää voi 40kmh alueella lyödä liinoja kiinni ja miettiä peukku suussa mitä seuraavaksi, vilkku päälle ja sivuun.
Ai siis keskellä tietä kirjaimellisesti vai tien reunassa? Jos joku on tien reunaan pysäyttänyt hetkeksi, voihan siellä olla joku räpläämässä karttaa eikä siitä pitäisi kai mitään suurta haittaa olla. Ohi vaan, kuten sanoit. Jos taas varoittamatta pysäytetään minne sattuu keskelle tietä ihan vain sen takia, ettei yhtään ennalta tajuta katsella esimerkiksi vapaita paikkoja, saattaa sellainen kanssakulkijoita ainakin vähänkään ruuhkassa ärsyttää.

En tosin tiedä millainen on Tampereen Järvensivu, joten voihan tuolla mikä tahansa pysähtely olla hankalaa.
Ihan keskellä tietä. Järvensivussa on paljon tienvarsi P-paikkoja joten matelun ja mietiskelyn vielä ymmärtää mutta että vedetään vaan keskelle tietä vauhti pois ja aletaan miettimään mitäs nyt. Itse ainakin vetäsen ohi tossa kohtaa kun ei viitsi räikkää huudattaa.

Itse ainakin joskus kun olen eksyksissä ajelen vähän hitaammin ja veivaan tarpeentullen korttelin ympäri useemman kerran sen sijaan että aiheutan ihmetystä takana ajelevissa.
 
Juu pitääkin koittaa motarilla joskus...

Ei nyt, et sää voi 40kmh alueella lyödä liinoja kiinni ja miettiä peukku suussa mitä seuraavaksi, vilkku päälle ja sivuun.
Motarilla on pysähtymiskielto :facepalm:

Vilkku päälle toki, mutta jos siinä kohdalla on esim. kadunvarsi täynnä pysäköityjä autoja, niin sivuun ei mahdu. Täysin sallittua silloin pysähtyä ajoradalle esim. matkustajan jättöä tai ottoa varten tai tavaran lastaamiseksi. Toki jos noita edellä mainittuja ei ~minuutin sisään tapahdu, niin pysäytys kai laskettaneen lain hengen vastaiseksi.
 
Saahan sitä kaupassakin seistä porukalla koko käytävän leveydellä tukkien kulkuväylät, mutta kyllä se silti ärsyttää jos sivuunkin voisi mennä?

Jos pitää pohtia ja arpoa mihin on matkalla niin sen verran voisi nähdä vaivaa, että menee sitten paikkaan missä ei ole tiellä. Tai jos keskellä tietä jättää matkustajia pois, niin matkustaja voisi edes valmistautua poistumiseen etukäteen, eikä alkaa keräilemään tavaroitaan sitten kun jono taakse on jo muodostunut.
 
Viimeksi muokattu:
Saahan sitä kaupassakin seistä porukalla koko käytävän leveydellä tukkien kulkuväylät, mutta kyllä se silti ärsyttää jos sivuunkin voisi mennä?

Jos pitää pohtia ja arpoa mihin on matkalla niin sen verran voisi nähdä vaivaa, että menee sitten paikkaan missä ei ole tiellä. Tai jos keskellä tietä jättää matkustajia pois, niin matkustaja voisi edes valmistautua poistumiseen etukäteen, eikä alkaa keräilemään tavaroitaan sitten kun jono taakse on jo muodostunut.
Tämä taitaa mennä siihen, että kun kaikki ei vaan osaa ottaa toisia huomioon.
Toisten huomioon ottamista olisi myös esim vilkun käyttö, mikä vaan tuppaa jäämään useilta.
 
Huhhuh, melkein meni kalsarit vaihtoon. :nb:

Lähdin ohittamaan kolmen auton letkaa, jossa kaksi peräkärryä vetänyttä ajeli n. 5 metrin päässä veturista. Piiiitkän suoran auettua totesin, ettei kukaan ole lähdössä ohittamaan. Toisen puskurista on vissiin hankala nähdä eteensä. Lähdin ohitukseen ja taaimmainen perskärpäsistä nytkähti keskemmälle, mutta palasi takaisin kaistalleen. Kuvittelin tästä, että alkanut ohitukseni on huomioitu.

Olin jo kärryn vierellä, kun aivan yllättäen ja todella nopeasti kiihdyttäen jonon viimeinen alkoikin vaihtamaan kaistaa suoraan kylkeeni. Jarrut onneksi purivat ja kolarilta vältyttiin, mutta välimatkaa jäi todennäköisesti senttejä. Sinne se sitten katosi taivaanrantaan kärrynsä kanssa. Toinen perskärpäsistä jäi hieromaan takapuskuria niin pitkäksi aikaa kuin peruutuspeilistä näkyi, vaikka tilaa olisi kyllä ollut useampaankin ohitukseen.
 
Olin jo kärryn vierellä, kun aivan yllättäen ja todella nopeasti kiihdyttäen jonon viimeinen alkoikin vaihtamaan kaistaa suoraan kylkeeni.

Ikävä kyllä näen näitä joka viikko noilla pitkillä siirtymillä. Jostain syystä porukka kuvittelee, että jonotusnumerot käytössä ja peileihin ei tartte vilkaista...
 
Lähiaikoina olen huomannut muutaman tapauksen missä kännykkä aiheuttaa häiriötä. Ei pitäisi olla niin vaikeaa olla käyttämättä sitä pitkiä aikoja ajaessa.

Kehä 1. BMW kiemurtelee kaistalla, käy välillä viivalla, nopeus vaihtelee ja jarrun painamista vailla syytä. Aloin jo epäilemään että kuljettaja olisi humalassa, mutta lähemmäs ajaessa paljastui että kyseessä oli kännykkää ratin päällä käyttänyt nuori mieshenkilö.

Kt 51. Nopeusrajoitus 100 km/h. Audi kiihdyttää rajoituksen vaihtuessa sataseen, hetken päästä nopeus alkaa hiipua. Käy keskiviivalla ja nopeus on enää 75 km/h kun kuljettaja yhtäkkiä havahtuu ja kiihdyttää reippaaseen sataseen ja välimatka kasvaa. Tapahtui kahdesti samassa jonossa. En tiedä mutta epäilen että kännykällä oli osuutta asiaan. Ei ainakaan paranna perjantain menoliikenteen sujuvuutta.
 
Ikävä kyllä näen näitä joka viikko noilla pitkillä siirtymillä. Jostain syystä porukka kuvittelee, että jonotusnumerot käytössä ja peileihin ei tartte vilkaista...
Nämä jonotusnumeron käyttäjät on kyllä yksi maailman pahimmista syövistä. Melkein ennemmin poistaisin nämä maailmasta kuin AIDSin. Jos ohituspaikka on niin se käytetään eikä jäädä siihen ihmettelemään. Jos et käytä niin anna edes muiden mennä äläkä jää nussimaan siihen kun tyrkkäät väkisin eteen.
 
Joku veti vastakarvaa risteykseen, paikassa missä ei edes ole sekaantumisen mahdollisuutta. Saavutus tuokin.
 
Pietarsaaressa on tiukkaa liikenneosaamista sekä töimiesten että kuskien toimesta. Tietyömaalle on pystytetty väliaikainen liikenneympyrä betoniporsaista. Se on kyllä merkitty hyvin ja jopa suurinpiirtein ympyrän muotoinen, mutta jostain syystä paljon enemmän toisessa reunassa tietä, jolloin kierrettävä este voi olla hankala hahmottaa, jos ajelee laput silmillä.

Olen nyt ajanut tuosta neljä kertaa, ja joka kerralla joku on ajellut väärältä puolelta liikenneympyrän ohi. Joko ajetaan ikään kuin suoraan ja kierretään liikenneympyrä väärää suuntaan, tai sitten käännytään vasemmalle ennen liikenneympyrää, jolloin päätyy n. 10 metrin ajaksi väärälle puolelle liikenteenjakajaa. Ihme jos ei tuossa kolise säännöllisesti.
 
Ei niinkään autoilija, vaan jalankulkija, selvästi palaa punainen valo, katsoo vielä mua ja silti juoksee suojatielle eteen, painan torvea niin tulee keskisormea. Avaan ikkunan ja hirveä huuto että minä hullu meinaan ajaa päälle, kysyin että miten kun sulle palaa punainen että miksi juokset alle? Jalankulkijalle pitää aina antaa turvallinen ylitys suojatiellä oli vastaus :facepalm:

Vastasin vain että ja autolle esteetön kulku jos jalankulkijalle palaa punainen.

Kun ei edes haluta ymmärtää että missä vika vaan syytellään muita omista virheistä. Painoin torvea todella vähän lähinnä herätykseksi että älä juokse alle ja törmäys nyt ei ollut lähelläkään kun henkilöautosta näkee hyvin ulos ja vauhtia ei ollut, mutta jos kyseessä olisi kuorma-auto niin lopputulos voisi olla aivan toinen.

Toinen minkä nyt hybridin kanssa huomannut niin parkkihallissa tms kun ajan sähköllä niin ihmiset ei yhtään katso taakse siihen ajoväylälle kun hyppäävät eteen, luotetaan vaan siihen että kun ei mitään kuulu ei siellä ketään ole. Onneksi tuossa on jarruavustin mikä tänään pelasti parkkihallissa kävelijän kun löi liinat kiinni nopeammin kun kerkesin edes tajuamaan tilanteen. Hän sentään ymmärsi pyytää anteeksi ja tajusi että sähköllä auto tulee äänettömästi että pitää katsoa.
 
Pietarsaaressa on tiukkaa liikenneosaamista sekä töimiesten että kuskien toimesta. Tietyömaalle on pystytetty väliaikainen liikenneympyrä betoniporsaista. Se on kyllä merkitty hyvin ja jopa suurinpiirtein ympyrän muotoinen, mutta jostain syystä paljon enemmän toisessa reunassa tietä, jolloin kierrettävä este voi olla hankala hahmottaa, jos ajelee laput silmillä.

Olen nyt ajanut tuosta neljä kertaa, ja joka kerralla joku on ajellut väärältä puolelta liikenneympyrän ohi. Joko ajetaan ikään kuin suoraan ja kierretään liikenneympyrä väärää suuntaan, tai sitten käännytään vasemmalle ennen liikenneympyrää, jolloin päätyy n. 10 metrin ajaksi väärälle puolelle liikenteenjakajaa. Ihme jos ei tuossa kolise säännöllisesti.
Tilapäisissä ympyröissä ajetaan yleensäkin vastakarvaan tai sitten ei huomata koko ympyrää ja vedetään oikea-vasen pääsäännöllä, kolmioistakin välittämättä. Jotenkin se hämmentää osaamattomat, kun ei selkeän intuitiivisesti tajua maaston perusteella, että nyt tullaan liikenneympyrään.

Ratkaisuna ehdotan, että kaikkiin tilapäisiin tai uusiin vähäksi aikaa pystytettäisiin 50 metriä ennen tavallisia risteyksen liikennemerkkejä hevosen kokoinen räikeän värinen kyltti, jossa lukee kissan kokoisilla "SEURAAVANA VITUN LIIKENNEYMPYRÄ / FUCKING ROUNDABOUT LOOK OUT".

Ei niinkään autoilija, vaan jalankulkija, selvästi palaa punainen valo, katsoo vielä mua ja silti juoksee suojatielle eteen, painan torvea niin tulee keskisormea. Avaan ikkunan ja hirveä huuto että minä hullu meinaan ajaa päälle, kysyin että miten kun sulle palaa punainen että miksi juokset alle? Jalankulkijalle pitää aina antaa turvallinen ylitys suojatiellä oli vastaus :facepalm:
Tuohan ei lopulta edes ole paha. Joku kunnon juustopää teini yritti sivusta juosten paskoa takalampun hyppypotkulla. Vissiin otteista päätellen oli tehnyt saman onnistuneesti ennenkin, mutta joutui pettymään kun osasin väistää.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen minkä nyt hybridin kanssa huomannut niin parkkihallissa tms kun ajan sähköllä niin ihmiset ei yhtään katso taakse siihen ajoväylälle kun hyppäävät eteen, luotetaan vaan siihen että kun ei mitään kuulu ei siellä ketään ole. Onneksi tuossa on jarruavustin mikä tänään pelasti parkkihallissa kävelijän kun löi liinat kiinni nopeammin kun kerkesin edes tajuamaan tilanteen. Hän sentään ymmärsi pyytää anteeksi ja tajusi että sähköllä auto tulee äänettömästi että pitää katsoa.
Noi on todella vaarallisia kun ovat äänettömiä... useat olettavat että auton ääni kuuluu. Kuljettajan olisi hyvä tiedostaa
ongelma jalankulkijan kannalta ja myös varoa ...joku "varoitusääni" noihin pitäisi laittaa.
 
Ei varsinaisesti ärsytä (en ollut osallisena). Auto kääntyi vasemmalle turuntieltä jossa normaalisti pääsee 2-3 autoa ja sitten valot vaihtuu.
Siinä oli 3-autoa peräkkäin keskellä paku. Eka auto kuppasi niin, että vain yksi kerkisi menemään. No ei siinä mitään valot vaihtui uudelleen ja se paku kuppasi (3-autonkulj. mielestä) n.2-3 s ja hän painoi tööttiä huomauttaakseen nopeista valoista => paku kuskille tuli hätä ja hän laittoi hätävilkut päälle. => 3 auton takana olevat alkoivat ohittaa jonoa aiheuttaen turuntille hässäkän.
Ei tainut pakukuski asia tolta kannalta miettiä... Auto kuitenkin korjautui seuraaviin valoihin ja hän pääsi jatkamaan matkaansa.
 
Noi on todella vaarallisia kun ovat äänettömiä... useat olettavat että auton ääni kuuluu. Kuljettajan olisi hyvä tiedostaa
ongelma jalankulkijan kannalta ja myös varoa ...joku "varoitusääni" noihin pitäisi laittaa.

Mun mielestä noihin sähkö ja hybrideihin pitäis laittaa soimaan non-stoppina "it"s raining Men"
 
Sattui tänään Espoossa:
Nuuksion suunnalta pitkähkö autojono valoristeykseen. Siinä oma kaista vasemmalle menijöille ja suoraan/oikealle. Edessäni oli nuori kuljettaja Aygolla ja hänen edessään vanhempi isäntä.
Vanhempi kuski edellä piti n. 15-20m välin edellään menijöihin kun siinä taas madeltiin vaan pysähdyksiin risteyksen punaisiin valoihin.
Tämä edelläni ajellut nuori ohitti vasemmalle kääntyvien kaistan kautta tämän vanhemman autoilijan tuossa kun hän hiljakseltaan valuutteli tuota jättämäänsä väliä kiinni. Lopputuloksena pääsi Aygollaan sitten istumaan valoihin yhden auton edemmäksi.

Mielestäni aika erikoinen ratkaisu ja turhaa hätäilyä Aygo kuskilta.
 
Sattui tänään Espoossa:
Nuuksion suunnalta pitkähkö autojono valoristeykseen. Siinä oma kaista vasemmalle menijöille ja suoraan/oikealle. Edessäni oli nuori kuljettaja Aygolla ja hänen edessään vanhempi isäntä.
Vanhempi kuski edellä piti n. 15-20m välin edellään menijöihin kun siinä taas madeltiin vaan pysähdyksiin risteyksen punaisiin valoihin.
Tämä edelläni ajellut nuori ohitti vasemmalle kääntyvien kaistan kautta tämän vanhemman autoilijan tuossa kun hän hiljakseltaan valuutteli tuota jättämäänsä väliä kiinni. Lopputuloksena pääsi Aygollaan sitten istumaan valoihin yhden auton edemmäksi.

Mielestäni aika erikoinen ratkaisu ja turhaa hätäilyä Aygo kuskilta.
Ja siis ärsyynnyit ilmeisesti siitä, että sun auton edessä yksi matelee ja toinen ohittaa?
 
Joo okei, lähinä ajattelin kun tänne ärsyttää kanssa autoilijassa ketjuun tulit postaamaan, kun onhan meillä esim ajotavat ja liikennesäännöt ketju, jonne ehkä sitten tollanen enemmän kummastusta aiheuttava ajotapahuomio voisi kuulua paremmin?
 
Tais olla nuori kuski edessä, kuka ärsyyntyi kun vanhempi kuski ei kiirehtinyt jonon perään seisomaan. Eipä tuo omaan etenemiseen vaikuttanut eikä ärsytystä herättänyt.
Eihän se toki varsinaisesti vihaksi pistä minullakaan, mutta jo pelkästään tämän tarinan lukeminen hieman ärsytti. Kuvailtu kiilaileva ja pujotteleva ajotapa on ärsyttävää.
 
Ärsyttää kuinka parkkialueilla unohtuu kaikki perussäännöt. Oikealta tulevaa väistetään jos kolmiota ei ole jne. Näiden perusjuttujen lisäksi oon jo pitkään erityisesti ihmetellyt miten porukka ei tunnu osaavan ajaa kiertoliittymissä Iso Omenan parkkihallissa. Kyseessä on vähän erikoisempi kokonaisuus, kun tässä on yksittäisiä poistumis-/sisääntulohaaroja, eli ei ole aina vierekkäin kahteen suuntaan liikenne. Samat säännöt sielläkin pätee silti, ja kolmio ja kiertoliittymän merkit muistuttamassa näistä. Alla kuva havainnollistamaan.

En muista olenko nähnyt kenenkään käyttävän vilkkua tuosta poistuessaan, vaan jengi painaa tosta täysillä läpi kuin se ei olisi edes risteys. Tuolta oikealta tai vasemmalta tulevista 95% ei vilkaisekaan onko se ympyrässä jo oleva jatkamassa vielä, eivät varmaan ymmärrä edes olevansa väistämisvelvollisia. Mutta nyt tuli kirjaimellisesti vastaan ehkä erikoisin tapaus.

Olin tulossa kuvasta katsottuna vasemmalta ja jatkamassa vasemmalle ylös, eli lähes koko kierroksen ajoin. Tuolta ylhäältä tulevasta liittymästä tuli joku ja vilkutti vasemmalle, ja lähti kääntymään vastakarvaan ympyrää. Olin itse tässä vaiheessa oikealla olevan liittymän kohdalla ympyrässä, ja vilkutin valoja ajatellen, että ymmärtäisi erheensä. No hän pysähtyi siihen eturenkaat ympyrässä, vilkku yhä vasemmalle ja katseli minua hölmistyneenä. Tööttäsin, näytin kädellä ikkunasta oikeaa kiertosuuntaa, ei mitään vaikutusta. Varmaan 30s siinä seistiin nokat vastakkain ja yritin viestiä häntä menemään toiseen suuntaan mitään tapahtumatta, kunnes vähän pakilla oikasin autoa ja hivuttauduin hänen keulan ohi renkaat ympyrän sisäkivetystä hinkaten. Tässä vaiheessa muissa liittymissä ja hänen takanaan oli jo pitkät jonot odottamassa mitä tapahtuu. Ilmeisesti mun perässä ympyrään tullut 10 auton jono sai tajuamaan tilanteen, kun kauempana katselin taustapeilistä tämän toopen vihdoin kääntyvän oikealle ympyrään.
 

Liitteet

  • ympryä.png
    ympryä.png
    7,1 KB · Luettu: 18
Eihän se toki varsinaisesti vihaksi pistä minullakaan, mutta jo pelkästään tämän tarinan lukeminen hieman ärsytti. Kuvailtu kiilaileva ja pujotteleva ajotapa on ärsyttävää.
Onhan sekin ärsyttävää toisaalta, että joku valuttelee valoihin sellasta tahtia, että siinä saa takanaolija harrastaa jalkatreeniä kytkinjumpan muodossa, jos vaikka manuaaliautolla ajaa, että en nyt tiedä kannattaako jonkun toisen kuvailemasta tilanteesta liikaa ärsyyntyä :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 507
Viestejä
4 509 717
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom