Purin sitten ihan uteliaisuuttani videota auki iphonella: ajat ~kun kello vaihtuu eli 7 == 6->7 vaihtumiskohta
7sec: paku alkaa selvästi ohittamaan (välimatkaa min 2viiva paria).
8sec: pakun vasemmat pyörät jo viivan päällä (välimatka min 1viivapari)
9 sec: etäisyys jo kasvaa (välimatka pienimmillään min 2 valk. viivan väli)
Sitten viivoille mitat täältä (TLA 32 eli 3m+9m), sori on vanha...
Kohdassa 7sec paku viivojen välissä eli 9m vaikuttaa oikealta, koska ~6m paku uppoaa hyvin väliin. Eli matkaa 24m kun paku alkaa ohittamaan. 1sec aikana enää 12m eli nopeuseroa olisi 45km/h pintaan - tämä ei tunnu uskottavalta, joka sinä olisit ajanut 130 tai rekka 70...
Tarkastellaan siis lisää:
5-7sec välin, menit 5viivaparia. Gps nopeudet 97-103 (tuo tulee perässä, vasta 10s jälkeen nopeus putoaa 107->85 kun jo 9s alussa sun nopeus on jo hitaampi koska välimatka kasvaa eli 1-1,5s viive). 6s alussa on 101-103 ja heti 7s jälkeen jo tuo 106. Jos tosta katsotaan vaikka 104:llä niin 104/3,6*2/5=11,5m, 9+3m on siis käytännössä pakko olla oikein.
Rekan vauhti on varmasti 85 pintaan eli 23,6m/s, sun 29,5m/s pintaan. Eli todellisuudessa 6m/s vs videolta arvattu 12m/s (kts etäisyydet 6s ja 7s). Video siis valehtelee etäisyydet mutta _todellisuutta_ pienemmiksi (ei nähdä auton keulaa) eli kun videolla on todistettavasti min 9m eroa niin todellisuudessa sitä oli vielä sitäkin enemmän?
Lisäksi laskuharjoitus osoittaisi että siitä kun paku on selvästi ohittamassa olisi vakionopeuksilla point of impactiin aikaa ~4s (joka on muuten iäisyys), koska pakun vauhti oletettavasti kasvaa niin piste vaan siirtyisi vaikka itse ei tekisi mitään.
Toisin sanoen väitän sinun puhuneen ”paskaa” että törmäys oli muutamasta metristä kiinni, käytännössä se ei ollut edes lähellä. Tälle mielikuvalle löytynee ihan psykologinen selitys eli tuskin tahallaan vääristelet, se vaan tuntui aivoissa sillä hetkellä siltä metriltä/kahdelta eikä sitä mielikuvaa voi ns. muuttaa.
Olen edelleen sitä mieltä että kohdassa 7s olisi pitänyt ymmärtää nostaa kaasusta ja se yksistään olisi hyvin todennäköisesti riittänyt enemmän kuin hyvin.
PS. Mielellään kuuntelen jonkun muunkin ”tieteellisen” analyysin aiheesta.
PPS. Tämä ei ole mikään syytös kuvaajaa kohtaan (itseä vain yleisesti nyppii ”oli metristä kiinni” jutut kun todellisuudessa ei oo edes lähellä niin siksi tutkein tuota tarkemmin)
PPPS. Selvitykseni nojaa hyvin pitkälle kuvaajan gps nopeuteen sekä oletettuun viivaväliin ja kokemusperäiseen rekan nopeuteen. Uskoisin kuitenkin että näistä ainakin 2 pitäisi olla suht merkittävästi pielessä jotta tulos olisi eri, mahdollista toki
.