Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Toisaalta moni kuvittelee, että kaistanvaihtoa saisi haitata tai estää esimerkiksi kiihdyttämällä vauhtia kun näkee jonkun käyttävän vilkkua kaistanvaihdon merkiksi. En väitä, että sinä olet yksi näistä

Toisaalta monikaan ei hahmota millaiseen väliin kaistaa kannattaa vaihtaa. Näitä älyttömän pieneen väliin tunkijoita tuntuu löytyvän varsinkin Lahdenväylältä joka aamu. Luojan kiitos ei tarvitse ajaa ruuhkasuuntaan.
 
No en niin näe, mutta et sinä nyt vaihda kaistaa jos viivan ylityksen jälkeen 1-2s aikana se takana tuleva on rinnalla. Ei tässä nyt pitäisi olla mitään epäselvää. Ihan tahallinen vaaratilanteen aiheuttaminen. Olisihan se paku voinut siihen eteen sen päästää, mutta edelleenkään vilkku ei ole etuajo-oikeus. Ihan sama paljonko sitä vääntöä on, tehoa on 120hv (auto liikkuu teholla) ja painoa lastattuna yli 2t. Ei se mikään raketti ole.
Mistä sinä tiedät paljonko siellä on kelattu vauhtia ja millä matkalla, kun sitä emme näe? Mistä sinä myöskään tiedät onko auto lastattu tai optimoitu? Videon perusteella en nyt kyllä näe yhtään mitään, katso vaikka itse. :) Oli siis parempi vaihtoehto ohittaa pientareen kautta ja jarrutella vielä edessä kuin laskea eteen, kun kerran ei tarvinut tai kannattanut edes harkita, molemman kaistan liikenne myös alle rajoituksen. Molemmissa varmaan löytyi vikaa, mutta minä kommentoin siihen mihin näen. Suurimman ongelman tuossa mahdollisti todennäköisesti kasko, ilman sitä se joustaminenkin toimii monesti paljon paremmin ja molemmin puolin.

Veljellä oli kerran tilanne missä motoristi olisi kuollut, jos olisi itse kaistaa vaihtanut. Jos siellä näkyi ensin piste peilissä ja seuraavaksi vilahti prätkä ohi ja hävisi heti näkyvistä. Ymmärrät varmaan mitä ajan takaa, kun osa porukasta saa aina syylliseksi pelkästään sen kääntyjän, vaikka vauhtia olisi reilusti yli 200km/h ja lähes mahdotonta nähdä ohittajaa. Minä nyt kirjoitin korostetun yksipuolisesti tilanteesta, kun se näyttää ainakin joillakin olevan tapana löytää aina vain yksi syyllinen.

Jotenkin tuntuu, että nykyisin opitaan jo koulussa, että miten olla mahdollisimman mulkku, kun siihen ei kukaan enää puutu. Asenneongelmat vielä tuohon päälle niin ei siitä hyvää ainakaan liikenteessä seuraa.
 
Joku ajaa "sun" kylkeen niin siitä maksumieheksi.

Videon perusteella kaistanvaihtaja kiilasi kylkeen.

Väite että tilaa oli hyvin ei ole uskottava, jos paku olisi tullut 130km/h, niin ei se olisi kylkeen kerinnyt.
Samaan tulokseen minäkin tulin. Tuossa ei näytetty mitä aiemmin tapahtui, JOS pakukuski olisi todistettavasti tahallaan kuvaajan hyvissä ajoin antaman kaistanvaihtomerkin jälkee kiihdyttänyt ylinopeuteen estääkääsen kuvaajan eteen ajon. Silloin tuo pakukuski olisi saattanut joutua maksumieheksi ja varmasti saanut sakot liikenteen vaarantamisesta. Luulen siinäkin tapauksessa kuvaajankin saavan sakot samasta syystä.

Kun kaistaa vaihtaa pitää katsoa, että se oikeasti voidaan turvallisesti tehdä. Onneksi kuvaaja tässä siirtyi varovasti ja pakukuskille jäi aikaa tilaa ollessa väistää.

(Muille lukijoille) Video näyttäs olevan poistettu, mutta muistelen videolla olleen tilanteen, jossa kuvaajan vaihtaessa vasemmalle kaistalle viereen ilmestyi paku päästen, väistäessään kuvaajan auto, osin pientareen kautta vähän kuvaajan autoa edelle.)
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä päteekö tähän tapaukseen, mutta muistakaas myös se, että vasemman kaistan kiihdyttäjä voi pyrkiä myös ystävälliseen joustavuuteen ehtimällä alta pois ennen kuin oikean kaistan kotteron on pakko vaihtaa kaistaa ohitukseen. Tulee muuten tuplavitutus, kun joku jäykkäniskainen mulkku tai "kouluttaja" sitte tuollaisessa tilanteessa aivan liian aikaisin vetäisee vasurille eteen jollain -40 km/h nopeudella itseen nähden. Parhaimmat tapaukset ykköstiellä on ollut puolen kilometrin päässä rekasta :D Silloin tosin en edes omaa vauhtia ollut vielä kiihdyttänyt...
 
En tiedä päteekö tähän tapaukseen, mutta muistakaas myös se, että vasemman kaistan kiihdyttäjä voi pyrkiä myös ystävälliseen joustavuuteen ehtimällä alta pois ennen kuin oikean kaistan kotteron on pakko vaihtaa kaistaa ohitukseen. Tulee muuten tuplavitutus, kun joku jäykkäniskainen mulkku tai "kouluttaja" sitte tuollaisessa tilanteessa aivan liian aikaisin vetäisee vasurille eteen jollain -40 km/h nopeudella itseen nähden. Parhaimmat tapaukset ykköstiellä on ollut puolen kilometrin päässä rekasta :D Silloin tosin en edes omaa vauhtia ollut vielä kiihdyttänyt...
Noinkin voi käydä, muiden autoilijoiden aikeiden lukeminen on joskus haastavaa. Ehkä tässäkin pakukuski otti huomioon, että oikealta voi myös auto tulla ja varautui väistämään ja siksi kerkisi sen tehdä tilaahan tossa oli. Siinä on oikeasti aika lyhyt aika reakoida. Kuten sanoin hienoa, että matka jatkui turvallisesti.
 
Mistä sinä tiedät paljonko siellä on kelattu vauhtia ja millä matkalla, kun sitä emme näe? Mistä sinä myöskään tiedät onko auto lastattu tai optimoitu? Videon perusteella en nyt kyllä näe yhtään mitään, katso vaikka itse. :) Oli siis parempi vaihtoehto ohittaa pientareen kautta ja jarrutella vielä edessä kuin laskea eteen, kun kerran ei tarvinut tai kannattanut edes harkita, molemman kaistan liikenne myös alle rajoituksen. Molemmissa varmaan löytyi vikaa, mutta minä kommentoin siihen mihin näen. Suurimman ongelman tuossa mahdollisti todennäköisesti kasko, ilman sitä se joustaminenkin toimii monesti paljon paremmin ja molemmin puolin.

Veljellä oli kerran tilanne missä motoristi olisi kuollut, jos olisi itse kaistaa vaihtanut. Jos siellä näkyi ensin piste peilissä ja seuraavaksi vilahti prätkä ohi ja hävisi heti näkyvistä. Ymmärrät varmaan mitä ajan takaa, kun osa porukasta saa aina syylliseksi pelkästään sen kääntyjän, vaikka vauhtia olisi reilusti yli 200km/h ja lähes mahdotonta nähdä ohittajaa. Minä nyt kirjoitin korostetun yksipuolisesti tilanteesta, kun se näyttää ainakin joillakin olevan tapana löytää aina vain yksi syyllinen.

Jotenkin tuntuu, että nykyisin opitaan jo koulussa, että miten olla mahdollisimman mulkku, kun siihen ei kukaan enää puutu. Asenneongelmat vielä tuohon päälle niin ei siitä hyvää ainakaan liikenteessä seuraa.

No eihän sitä voi varmaksi sanoa kun kameraa ei ole, mutta kuten sanoin, niin ei tuollainen paku 1.6 koneella mikään raketti ole oli optimoitu tai ei. Tuo pakun mahdollinen kiihdyttäminen on ihan puhdasta spekulointia videon perusteella, ihan yhtä hyvin se on voinut ajaa vaikka vakkari päällä siellä takana. Edelleen sen kaistan vaihtajan velvollisuus on katsoa että tilaa on. Tässä nyt ei selvästi sitä varmistettu kun paku oli käytännössä heti rinnalla kun oma kaistaviiva oli ylitetty. Eli todellisuudessa tilaa ei ollut mennä sen nyt voi sanoa varmasti videon perusteella.

Tottakai jokainen joka ajaa ~100km/h kovempaa kuin muut ottaa todella ison riskin tuolla tiellä siitä ettei muut tajua sen tulevan niin paljon kovempaa. Tottakai siinä myös itse on syyllinen siihen, jos napsahtaa mutta eipä se oma ongelma enää tuossa tilanteessa ole kun hengenlähtö on kaksi pyöräisellä käytännössä varma, jos 200 nopeuksissa kolahtaa. Jo päällystevaurio riittää tuollaisissa 200 km/h vauhdeissa hengen lähtöön moottoripyörällä. Videon tapauksessa oli se takana tuleva nähty ja haluttiin vaan opettaa kuten itsekin jo myönsi aiemmin. Ei vaan riitä ymmärrystä näille jotka haluaa tuolla tiellä opettaa toisia kailailemalla jne. Eikö tämä videon kuvaaja juuri ollut se mulkku kun piti yrittää opettaa pakukuskia? Kun videon kuvaaja vielä tarkoituksella ajaa hitaammin säästääkseen polttoainetta, niin mikä pakko silloin on pieneen väliin tunkea?

Serkku tekee maansiirtotöitä ja heidän työmaan kohdalla moottoripyöräilijä pääsi hengestään kun törmäsi liikenneopasteeseen. Vauhtia oli ilmeisesti ollut jonkun verran kun jarrutusjälkeä ollut 50m.
 
No eihän sitä voi varmaksi sanoa kun kameraa ei ole, mutta kuten sanoin, niin ei tuollainen paku 1.6 koneella mikään raketti ole oli optimoitu tai ei. Tuo pakun mahdollinen kiihdyttäminen on ihan puhdasta spekulointia videon perusteella, ihan yhtä hyvin se on voinut ajaa vaikka vakkari päällä siellä takana. Edelleen sen kaistan vaihtajan velvollisuus on katsoa että tilaa on. Tässä nyt ei selvästi sitä varmistettu kun paku oli käytännössä heti rinnalla kun oma kaistaviiva oli ylitetty. Eli todellisuudessa tilaa ei ollut mennä sen nyt voi sanoa varmasti videon perusteella.

Tottakai jokainen joka ajaa ~100km/h kovempaa kuin muut ottaa todella ison riskin tuolla tiellä siitä ettei muut tajua sen tulevan niin paljon kovempaa. Tottakai siinä myös itse on syyllinen siihen, jos napsahtaa mutta eipä se oma ongelma enää tuossa tilanteessa ole kun hengenlähtö on kaksi pyöräisellä käytännössä varma, jos 200 nopeuksissa kolahtaa. Jo päällystevaurio riittää tuollaisissa 200 km/h vauhdeissa hengen lähtöön moottoripyörällä. Videon tapauksessa oli se takana tuleva nähty ja haluttiin vaan opettaa kuten itsekin jo myönsi aiemmin. Ei vaan riitä ymmärrystä näille jotka haluaa tuolla tiellä opettaa toisia kailailemalla jne. Eikö tämä videon kuvaaja juuri ollut se mulkku kun piti yrittää opettaa pakukuskia? Kun videon kuvaaja vielä tarkoituksella ajaa hitaammin säästääkseen polttoainetta, niin mikä pakko silloin on pieneen väliin tunkea?

Serkku tekee maansiirtotöitä ja heidän työmaan kohdalla moottoripyöräilijä pääsi hengestään kun törmäsi liikenneopasteeseen. Vauhtia oli ilmeisesti ollut jonkun verran kun jarrutusjälkeä ollut 50m.
Vieläkin löytyy vain yksi syyllinen, brake check oli siis täysin jotain muuta kuin koulutusta, ei pakukuski siis ollut edes mulkku? Millä sinä ajat kovempaa, jos molemmat kaistat himmaa? Loputon yhtälö tästä kyllä saadaan, kun et myönnä, että molemmissa oli mahdollisesti vikaa. Kun kerran spekuloidaan yksipuolisesti niin voihan sillä reilulla vauhdilla survoa pientareen kautta ja sopivasti perseillä siitä ohi, ei myöskään voi ajaa heidän edellä olevan läpi, joten ihan turhaa vielä kaikki perseily. Myönnä jo, että ei ollut pelkästään yhden henkilön asiasta kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Vieläkin löytyy vain yksi syyllinen, brake check oli siis täysin jotain muuta kuin koulutusta, ei pakukuski siis ollut edes mulkku? Millä sinä ajat kovempaa, jos molemmat kaistat himmaa? Loputon yhtälö tästä kyllä saadaan, kun et myönnä, että molemmissa oli vikaa. Kun kerran spekuloidaan yksipuolisesti niin voihan sillä reilulla vauhdilla survoa pientareen kautta ja sopivasti perseillä siitä ohi, ei myöskään voi ajaa heidän edellä olevan läpi, joten ihan turhaa vielä kaikki perseily. Myönnä jo, että ei ollut pelkästään yhden henkilön asia.

No harvoin liikenteessä mikään on täysin yhden ihmisen syy, mutta edelleen kyllä itse näen tuossa paljon enemmän syytä tässä kuvaajassa kun paku kuskissa. Yleensä kun itse perseilee, niin muut perseelee kanssa. Jos kuvaaja ei olisi kiilannut ei olisi tullut sitä brake checkkiäkään. Edelleenkään se vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus, jolla voit kiilata toisen kylkeen kuten tässä. Kujaava jopa myönsi, että näki tilanteen peileistä, mutta silti piti vaan mennä yrittämään kouluttaa. Vasen kaista meni selvästi kovempaa kuin kuvaaja kun paku oli menossa ohi.
 
Kiihdytyskaistan tullessa oikealla hitaasti ajava kiihdyttää.. eikun siis edessä ajava auto ajaa -5kmh rajoituksesta ja ohituskaistan alkaessa kiihdyttää +15km yli rajoituksen.

Oma teoriani on että n00beja pelottaa ajaa kapealla tiellä, tien levennettyä uskalletaan ajaa kovempaa.
 
Kyllä se pakukuskikin näki, että oikealla kaistalla kuvaaja saavuttaa hitaampaa ja on todennäköisesti vaihtamassa kaistaa vasemmalle eli tilanne ei ympäristöön tarkkailevalle kuskille pitäisi tulla yllätyksenä. Todennäköisesti kuski tämän havaitsikin ja pyrki laittamaan välin kiinni.

Näin siinä käy, kun vasemmalla kaistalla yritetään pussittaa ja oikealla ei haluta jäädä pussiin.
 
Kyllä se pakukuskikin näki, että oikealla kaistalla kuvaaja saavuttaa hitaampaa ja on todennäköisesti vaihtamassa kaistaa vasemmalle eli tilanne ei ympäristöön tarkkailevalle kuskille pitäisi tulla yllätyksenä. Todennäköisesti kuski tämän havaitsikin ja pyrki laittamaan välin kiinni.

Näin siinä käy, kun vasemmalla kaistalla yritetään pussittaa ja oikealla ei haluta jäädä pussiin.
On se tossa toisinkin päin. Eli kuvaaja näki tai ainakin olisi pitänyt nähdä, että väli menee kiinni. Olis hitaampana hivenen nostanut kaasulta ja antanut pakun mennä ja heti sen perään. Jolloin saattaa elää terveempämä pidempään.
Minusta noin päin on turvallisempi tapa liittyä. Ymmärrän kyllä haluttomuuden liittyä pakunperään, mutta jos omassa laitteessa ei ole kiihtyvyyttä... ajellaan laitteen ehdoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt minuun liity, mutta kun itse ajan motarilla niin itse en välitä että joku perseilijä ajaa vakkarilla sen 138 ja tulee kaistanvaihto tilannne. Jos on tilaa niin lunkisti vaan vilkkua ja auto vasemmalle kaistalle.

Oppisit sinäkin vaikka ajaa motarin sallittua nopeutta eikä sitä 138km/h josta tuossa ylempää mainitsit. Jos tarvitsee ajaa noin kovaa niin lähtisit sinäkin ajoissa liikenteeseen niin ei tarvitse täällä kettuilla muille kun ajavat eteesi. :facepalm:

127 todellista.

Jos et osaa vaihtaa kaistaa, niin kannattaa myydä skoda ja hypätä bussin kyytiin.
Sulla ei ole mitään oikeutta hyppiä toisten eteen.
 
On se tossa toisinkin päin. Eli kuvaaja näki tai ainakin olisi pitänyt nähdä, että väli menee kiinni. Olis hitaampana hivenen nostanut kaasulta ja antanut pakun mennä ja heti sen perään. Jolloin saattaa elää terveempämä pidempään.
Minusta noin päin on turvallisempi tapa liittyä. Ymmärrän kyllä haluttomuuden liittyä pakunperään, mutta jos omassa laitteessa ei ole kiihtyvyyttä... ajellaan laitteen ehdoilla.
Ei se ole mitenkään toisinpäin, kun tuossa kuvailemassasi tilanteessa aktiivinen pussitus on jo alkanut. Hidastamalla ja sen jälkeen kaistaa vaihtamalla, olisi vielä suuremmalla nopeuserolla vasemmalla kaistalla. Kyllähän tuossa pakukuskikin olisi viimeistää siinä vaiheessa voinut ottaa jalan kaasulta, kun näki että toinen alkaa vaihtaa kaistaa ja jättää änkeämisen pientareen kautta pois.

Oleellista olisi tietää oliko kuvaajan takana oikealla kaistalla muita. Jos ei, niin ko. pakun ja muidenkin vasemmalla kaistalla nähtyjen olisi pitänyt olla ennen kuvaajaa oikealla ja vaihtaa sieltä vasemmalle. Tässä vaiheessa taas aloitettu ohitus taas aiheuttaisi kuvaajalle ohituskiellon. Oletan kuitenkin, että siellä vasemmalla kaistalla on roikuttu, mikä vaikeuttaa oikealla kaistalla toimimista merkittävästi.
 
No harvoin liikenteessä mikään on täysin yhden ihmisen syy, mutta edelleen kyllä itse näen tuossa paljon enemmän syytä tässä kuvaajassa kun paku kuskissa. Yleensä kun itse perseilee, niin muut perseelee kanssa. Jos kuvaaja ei olisi kiilannut ei olisi tullut sitä brake checkkiäkään. Edelleenkään se vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus, jolla voit kiilata toisen kylkeen kuten tässä. Kujaava jopa myönsi, että näki tilanteen peileistä, mutta silti piti vaan mennä yrittämään kouluttaa. Vasen kaista meni selvästi kovempaa kuin kuvaaja kun paku oli menossa ohi.
Katopas siltä videolta uusiksi, että menikö toinen kaista selvästi kovempaa. :) Kyllähän sitä voi tulla myös ylikovaa ohi ja sopivasti himmata eteen perseilemään, kun muutakaan tarkoitusta ei kerran löytänyt. Myönnä jo tai näytä videolta kohdat, joissa näät myös taakse. Teetkö sinä myös itsemurhan, jos joku muu sinua siihen provosoi? Jälkimmäinen on yleensä se tyhmempi osapuoli!
 
Ei se ole mitenkään toisinpäin, kun tuossa kuvailemassasi tilanteessa aktiivinen pussitus on jo alkanut. Hidastamalla ja sen jälkeen kaistaa vaihtamalla, olisi vielä suuremmalla nopeuserolla vasemmalla kaistalla. Kyllähän tuossa pakukuskikin olisi viimeistää siinä vaiheessa voinut ottaa jalan kaasulta, kun näki että toinen alkaa vaihtaa kaistaa ja jättää änkeämisen pientareen kautta pois.

Oleellista olisi tietää oliko kuvaajan takana oikealla kaistalla muita. Jos ei, niin ko. pakun ja muidenkin vasemmalla kaistalla nähtyjen olisi pitänyt olla ennen kuvaajaa oikealla ja vaihtaa sieltä vasemmalle. Tässä vaiheessa taas aloitettu ohitus taas aiheuttaisi kuvaajalle ohituskiellon. Oletan kuitenkin, että siellä vasemmalla kaistalla on roikuttu, mikä vaikeuttaa oikealla kaistalla toimimista merkittävästi.
Ei sitä nopeutta paljon tossa olisi tarvinnut pudottaa siinä meni (vasemmalle kaistalle siirtymisen alusta 3,5-4 s kun se paku oli jo rinnalla), se on sitten tulkintakysymys oliko paku ohittamassa kuvaajaa, itse lähtisin siitä.
Kun kumpikaan ei anna periksi, niin käy noin. Monesti vielä pahemmin.
 
Katopas siltä videolta uusiksi, että menikö toinen kaista selvästi kovempaa. :) Kyllähän sitä voi tulla myös ylikovaa ohi ja sopivasti himmata eteen perseilemään, kun muutakaan tarkoitusta ei kerran löytänyt. Myönnä jo tai näytä videolta kohdat, joissa näät myös taakse. Teetkö sinä myös itsemurhan, jos joku muu sinua siihen provosoi? Jälkimmäinen on yleensä se tyhmempi osapuoli!
Kuvaaja on poistanut videon, jos luet tämän olisit antanut sen vaan olla, ihan hyvä varoittava esimerkki. Noita oikeasti sattuu ihan "vahingossakin".
 
Ei sitä nopeutta paljon tossa olisi tarvinnut pudottaa siinä meni (vasemmalle kaistalle siirtymisen alusta 3,5-4 s kun se paku oli jo rinnalla), se on sitten tulkintakysymys oliko paku ohittamassa kuvaajaa, itse lähtisin siitä.
Kun kumpikaan ei anna periksi, niin käy noin. Monesti vielä pahemmin.
Paljon pienemmällä himmauksella olisi selvitty, jos pakukuski olisi himmannut. Nopeusero kuvaajan ja vasemman kaistan välillä ei tainnut olla kovin suuri.
 
Paljon pienemmällä himmauksella olisi selvitty, jos pakukuski olisi himmannut. Nopeusero kuvaajan ja vasemman kaistan välillä ei tainnut olla kovin suuri.
Jos oikein muistan oli Lahden? motarilla. Yleinen ajotapa siellä on, että oikealla ajellaan 80-100km/h ja vasemmalla 120-135km/h (mittarinop. ) jonoa näytti vähän olevan. Monella ajotapa on, että jos näkee oikealla hitaita 500-1000m välein ei vaihdeta turhaan oikealle kaistalle kovempaa ajettaessa (paitsi jos omaan perään tulee joku nopeampi, mitäpä niitä estelemään virkavalta hoitanee aikanaan)

Edit: Jos kuvaaja olisi hiljentänyt vauhtiaan 8Km/ 4 s ajan (8/3.6*4s=8,88m) paku olisi ohi päässyt => energian kulutuksen
kannalta parempi jos kuvaaja olisi hidastanut.
 
Viimeksi muokattu:
Katopas siltä videolta uusiksi, että menikö toinen kaista selvästi kovempaa. :) Kyllähän sitä voi tulla myös ylikovaa ohi ja sopivasti himmata eteen perseilemään, kun muutakaan tarkoitusta ei kerran löytänyt. Myönnä jo tai näytä videolta kohdat, joissa näät myös taakse. Teetkö sinä myös itsemurhan, jos joku muu sinua siihen provosoi? Jälkimmäinen on yleensä se tyhmempi osapuoli!

Kuten sanottu video on poistettu. Eihän tuosta nähnyt taakse, eli ihan puhdasta spekulointia väittää takaa tulleen ylikovaa tms. Videolta näki vain, että kuvaaja kiilaa vasemmalle kaistalle, välittämättä siitä, että siellä ei ollut tilaa. Mitä sä nyt aloit itsemurhia tähän sotkemaan? Jos joku alkaa kiilailemaan liikenteessä, niin helposti siellä joku provosoituu ja kiilailee brake chekkaa jne. takaisin.
 
127 todellista.

Jos et osaa vaihtaa kaistaa, niin kannattaa myydä skoda ja hypätä bussin kyytiin.
Sulla ei ole mitään oikeutta hyppiä toisten eteen.

En mä hypikkään. Kandee käydä optikolla ennen kun meet ratin taakse seuraavan kerran. Sanoinkin että jos on reilusti tilaa niin vaihdan kaistaa vaikka tulisikin 137km/h kilsan päässä vasemmalla kaistalla.
 
Taas eilen perinteinen ramppisankari joka liittyi kahden rekan väliin oikealla, kun itse ajelin vakkarilla ~120 vasenta. Suoraan rekkojen välistä mun alle ajamaan ~90-100kmh kun ei näe tai osaa odottaa saatana sitä kahta sekuntia että voisi liittyä mun taakse. Päälle pitäisi ajaa kun olisi vaan kalustoa semmoseen.
 
En mä hypikkään. Kandee käydä optikolla ennen kun meet ratin taakse seuraavan kerran. Sanoinkin että jos on reilusti tilaa niin vaihdan kaistaa vaikka tulisikin 137km/h kilsan päässä vasemmalla kaistalla.

Siltä se vaikuttaa ja kuulostaa.
Eli just perus Klaukkala liittyjä, tilaa on (ei ole) ja tehdään järjettömiä kaistan vaihtoja
 
Taas eilen perinteinen ramppisankari joka liittyi kahden rekan väliin oikealla, kun itse ajelin vakkarilla ~120 vasenta. Suoraan rekkojen välistä mun alle ajamaan ~90-100kmh kun ei näe tai osaa odottaa saatana sitä kahta sekuntia että voisi liittyä mun taakse. Päälle pitäisi ajaa kun olisi vaan kalustoa semmoseen.

Tämä.
Edelleen ihmettelen näitä uuvatteja joita löytyy yllättävän paljon tältäkin foorumilta, että miksi ei vaan voi odottaa ja sitten vaihtaa kaistaa.

Eilenkin taas ruuhkassa ajettiin letkassa vasenta kaistaa ja joku persauki clubista Kian lelu maasturilla päätti liittyä väkisin pieneen väliin.
 
Kuten sanottu video on poistettu. Eihän tuosta nähnyt taakse, eli ihan puhdasta spekulointia väittää takaa tulleen ylikovaa tms. Videolta näki vain, että kuvaaja kiilaa vasemmalle kaistalle, välittämättä siitä, että siellä ei ollut tilaa. Mitä sä nyt aloit itsemurhia tähän sotkemaan? Jos joku alkaa kiilailemaan liikenteessä, niin helposti siellä joku provosoituu ja kiilailee brake chekkaa jne. takaisin.
Onhan se tullut ylikovaa ohi, kun heti tuli tarve jarruttaa ohituksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Taas eilen perinteinen ramppisankari joka liittyi kahden rekan väliin oikealla, kun itse ajelin vakkarilla ~120 vasenta. Suoraan rekkojen välistä mun alle ajamaan ~90-100kmh kun ei näe tai osaa odottaa saatana sitä kahta sekuntia että voisi liittyä mun taakse. Päälle pitäisi ajaa kun olisi vaan kalustoa semmoseen.
Hyvä, että sulla ei kalusto anna tohon mahdollisuutta, vaikka muuten aika lailla samaa mieltä olen.
 
Tämä.
Edelleen ihmettelen näitä uuvatteja joita löytyy yllättävän paljon tältäkin foorumilta, että miksi ei vaan voi odottaa ja sitten vaihtaa kaistaa.

Eilenkin taas ruuhkassa ajettiin letkassa vasenta kaistaa ja joku persauki clubista Kian lelu maasturilla päätti liittyä väkisin pieneen väliin.
Toi "pieni väli" saattaa olla erilainen pääkaupunkiseudulla kuin pohjoisempana. Etelänmies on tottunut menemään jopa 30-50m väliin rampeilta liittyessään, jos autossa on kiintyvyyttä. Sellainen kun sitten ajelee pohjoisemmassa, homma näyttää täyskahjolta?
 
Sinähän vahingossa löysit jotain vikaa ohittajasta. Miten sinä näit kyljen kohdalle, jos kamera näytti eteen? Ohittaja kyllä kiilasi myöhemmin.

Minähän sanoin jo aiemmin, että harvoin liikenteessä vain yhdessä on se vika. Kun yksi perseilee, niin toinen perseilee takaisin. Jos se ohittaja on rinnalla 1-2s sen jälkeen kun viivan ylittää, niin kyllä katsoisin silloin vaihtaneen toisen kylkeen kaistaa. En vaan vieläkään ymmärrä mikä into sinulla on tuota kuvaajaa puolustaa.
 
Minähän sanoin jo aiemmin, että harvoin liikenteessä vain yhdessä on se vika. Kun yksi perseilee, niin toinen perseilee takaisin. Jos se ohittaja on rinnalla 1-2s sen jälkeen kun viivan ylittää, niin kyllä katsoisin silloin vaihtaneen toisen kylkeen kaistaa. En vaan vieläkään ymmärrä mikä into sinulla on tuota kuvaajaa puolustaa.
Minä vain vastailen samalla tyylillä kuin sinä kirjoitat.
 
Eli olet vaan trollaamassa, asia selvä.
En ole, ketjun professorointi pääsi tarttumaan tällä kertaa hieman liikaa. Sanoit muuten samalla itseäsi trolliksi. :) "Minä vain vastailen samalla tyylillä kuin sinä kirjoitat."

Asia selvä!
 
Toi "pieni väli" saattaa olla erilainen pääkaupunkiseudulla kuin pohjoisempana. Etelänmies on tottunut menemään jopa 30-50m väliin rampeilta liittyessään, jos autossa on kiintyvyyttä. Sellainen kun sitten ajelee pohjoisemmassa, homma näyttää täyskahjolta?
Aamu- ja iltapäiväruuhkassa noi välit voi ainakin etelässä olla aika pieniä, mutta niissä tilanteissa niihin on ihan tavallista liittyä ja tilaa tehdään (eli kaistalla olijat pienestä tilasta huolimatta tiedostaa, että rampilta tulee autoja mukaan).

Kohtalaisen usein kyydissä olevat pohjoisemmasta tulleet asiakkaat saattavat ihmetellä, miten täällä johonkin tällaiseen väliin pääsee, kun ilmeisesti kotipuolessa ennemminkin vedetään välit tahallaan kiinni.

Tämä nyt ei varsinaisesti tätä ketjussa vallitsevaa keskustelua koske, sillä aamuruuhkassa vauhdit ja koko asetelma on ihan erilaiset, mutta sinänsä taas liittyy ketjun teemaan, että tuollainen välien kurominen kiusantekona ärsyttää liikenteessä – jos kyseessä ei siis ole aikomus ehtiä "ystävällisesti" alta pois.
 
En ole, ketjun professorointi pääsi tarttumaan tällä kertaa hieman liikaa. Sanoit muuten samalla itseäsi trolliksi. :) "Minä vain vastailen samalla tyylillä kuin sinä kirjoitat."

Vai professorointi. :rofl: Itse katson trolleiksi sellaiset jotka tulevat vaan vänkäämään ihan sen vänkäämisen ilosta. Sellaisin käsityksen tuosta sinun vastauksestasi sain. Melko mielenkiintoinen tulkinta sinulta tuo.
 
Tämä ongelma koskee pyöräilijöitä ihan vain siksi, että pyörä kulkee merkittävästi nopeammin kuin jalankulkijat ja merkittävästi hitaammin kuin moottoriajoneuvot, mutta pyöräliikenteelle on harvemmin varattu omaa tien osaa. Ongelma jatkuu niin pitkään, kunnes selkeästi omaan kategoriaansa kuuluvalle liikennemuodolle luodaan oma paikka tiellä.

On kuitenkin hitusen ironista kitistä pyöräilijöistä, jotka menohalujen vuoksi siirtyvät ajoradalle, kun ainoa ärsyyntymisen aiheuttaja pyöräilijöissä ajoradalla on se, että he estävät autoilijoita etenemästä suurinta sallittua nopeutta.
Ei tässä mitään ironiaa ole, kun juuri sanoin ettei niissä ärsytä niinkään se, että joutuu niitä väistelmään vaan yleisesti se ajatusmalli, että voivat omaksi edukseen venyttää liikennesääntöjä välittämättä mitä se vaikuttaa muihin tielläliikkujiin.

Ihan sama asia ärsyttää oli kulkupeli sitten auto, moottoripyörä tai polkupyörä. Jos koet jonkun liikennesäännön huonoksi etkä halua sitä noudattaa niin tee se siten, ettet häiritse sitten muuta liikennettä.
 
On se tossa toisinkin päin. Eli kuvaaja näki tai ainakin olisi pitänyt nähdä, että väli menee kiinni. Olis hitaampana hivenen nostanut kaasulta ja antanut pakun mennä ja heti sen perään. Jolloin saattaa elää terveempämä pidempään.
Minusta noin päin on turvallisempi tapa liittyä. Ymmärrän kyllä haluttomuuden liittyä pakunperään, mutta jos omassa laitteessa ei ole kiihtyvyyttä... ajellaan laitteen ehdoilla.
Mistä sinä tiedät paljonko siellä on kelattu vauhtia ja millä matkalla, kun sitä emme näe? Mistä sinä myöskään tiedät onko auto lastattu tai optimoitu? Videon perusteella en nyt kyllä näe yhtään mitään, katso vaikka itse
Jep.
Videonperusteella voidaan arvailla.

- Jos paku ajoi 40km/h nopeammin kuin kuvaaja, niin se ei olisi kerinnyt rinnalle mitenkään. (tuo noin 11m/s)

- Kuvaaja ajautui edelläolevan kontiin, ennen kuin vaihtokaistaa, eli hän ei ole ilmaisesti sitä tilaa löytänyt ja sen sijaan että olisi perunut aikeet ja jäänyt oikella, niin päätti kiilata vasemmalle kaistalle. Jos vasemalla kaistalla olisi ollut tilaa, niin eihän kukaan noin olisi ajanut.


Pakun todellista toimintaa ei tiedetä, mutta jos kuvaaja on ajellut suurin piirtein sen rinnalla (+/- 1s), niin pakun seuranta on ollisi ollut toki edelläajavan ja sitä edelläajavien liikeissä, ei vierelläajavien touhuissa. (paku siis ajoi videolla aivan liianlähellä edelläajavaa)

Vilkku ehkä laitettiin päälle vasta kun kaistaa alettiin vaihtaan, joka tuo mieleen että siinä aika rinnalle sa paku oli.
 
Viimeksi muokattu:
Siltä se vaikuttaa ja kuulostaa.
Eli just perus Klaukkala liittyjä, tilaa on (ei ole) ja tehdään järjettömiä kaistan vaihtoja

Tämä kuulostaa enemmänkin siltä että sinä tekisit kyseisen valinnan painamalla lisää kaasua ja pyrkimällä pienimpään väliin tai vähän pientareen kautta pöllyttämällä hiekat takana tulevan auton päälle.

Vaikutat perus bemari/audi tai mersu kuskilta "vasen kaista on minun älkää eksykö sinne"
 
Tämä kuulostaa enemmänkin siltä että sinä tekisit kyseisen valinnan painamalla lisää kaasua ja pyrkimällä pienimpään väliin tai vähän pientareen kautta pöllyttämällä hiekat takana tulevan auton päälle.

Vaikutat perus bemari/audi tai mersu kuskilta "vasen kaista on minun älkää eksykö sinne"

Joo ei sun sinne skodalla kannata tulla himmailemaan. Kannattaa siirtyä 80kmh rajoituksella oleville teille muiden tientukkojen sekaan.
 
Tänään taas lahden motarilla urpo hyppää oikealta eteen ja lähtee ohittamaan rekkaa 100km/h mittarissa :facepalm:

Olisi odottanut 5s että pääsen ohi ja tullut mun taakse kun siellä ei ollut ketään niin pitkälle kuin näki, ei kun siihen eteen. Sitten ihmetellään että miksi torvi soi ja valot vilkkuu:facepalm:
 
Mitä muuten motarille/MLT:lle liittymisiin tulee, koen edelleen itse <15k km kokemuksellani ja pikku 80hv autollani tuon toisinaan liittyjän näkökulmasta tukalaksi tilanteeksi - erityisesti, jos edessä liittyvä himmailee kuuttakymppiä.

Ylivoimaisesti painostavimmaksi koen kuitenkin kombon "munaton auto" + "lyhyt kiihdytyskaista" + "olematon turvaväli jonossa ajavilla". Siinä vaatii kanttia nobonyyppämikropenikseltä survoa väliin. Edelleen haastavaksi em. tilanteessa koen liittyjän yksiselitteisen väistämisvelvollisuuden, erityisesti kun päätökset tehdään parissa-kolmessa sekunnissa. Rampille ei sentään kertaakaan ole toistaiseksi tarvinnut jäädä. :redface: Toivoisin kuitenkin, että porukka ymmärtäisi pitää edes jonkinlaisia turvavälejä alueilla ja aikoina, joissa lyhyiltä kiihdytyskaistoilta todennäköisesti tulee porukkaa sinne väliin.
 
ja pikku 80hv autollani tuon toisinaan liittyjän näkökulmasta tukalaksi tilanteeksi - erityisesti, jos edessä liittyvä himmailee kuuttakymppiä.
Mitä liittyjä voi tehdä, ei paljo muuta kuin ottaa edelläajavaan reilun turvavälin, niin pitkän ettei ajamalla saa kiinni. Tämä siis ihan alussa, sen jälkeen polkea se auto motarivauhtiin, ja samalla katsoa se paikka mihin sijoittuu, joskus näkyvyys voi olla huono, mutta jos se motarivauhti on ajoissa, niin on pelivälineet sovitella, jos ei ole tilaa, niin selkein merkein kertoa aikeista. Kesällä motarin oikeassa reunassa on reilut turvatilat, joten jos hätä tulee niin ei sentä metsään tarvi ajaa.

Toistona vielä, edelläajavaan kunnon turvaväli, niin ei tarvi siihen keskittyä.

Toivoisin kuitenkin, että porukka ymmärtäisi pitää edes jonkinlaisia turvavälejä alueilla ja aikoina, joissa lyhyiltä kiihdytyskaistoilta todennäköisesti tulee porukkaa sinne väliin.
Totta, siis joillain osuuksilla on aivan törkeän pienet turvavälit ja yleensä on yhteydessä siihen että liikennettä paljon, joten jos tielle meinaa mennä, niin sikailla joutuu, että pääse sikojen joukkoon. Onnettoman lyhyillä kiihdytyskaistoilla ei mitenkään mukavaa touhua.
Mutta kun joukkoon mahtunut, niin jokainenhan sitten tekee eteen sen asaiallisen turvavälin. :)
 
Toivoisin kuitenkin, että porukka ymmärtäisi pitää edes jonkinlaisia turvavälejä alueilla ja aikoina, joissa lyhyiltä kiihdytyskaistoilta todennäköisesti tulee porukkaa sinne väliin.
Ja jos sitä tilaa on ja takana tulevalla enemmän vauhtia, niin se väli kurotaan kokonaan kiinni ennen ohitusta. Tänään katsoin jo sopivan raon liittyä motarille mutta se katosi siihen kun takana tulleen piti ajaa edellä ajavan perään kiinni ennen ohitusoperaation aloitusta.
 
@Teeristi tuulipukukansan tunnistaa siitä että kiihdytyskaista on 60km/h aluetta näille. Motarille liitytään ehkä 70km/h vitosella jurnuttaen. Sitten kun on puol kilsaa poltettu vitosen hammasratasta, vaihdelaatikon jeesus ilmestyy ja vaihtaa neloselle ja pakoputken päästä tulee pikkaisen vaaleaa sauhua. Sitten kilometrin päästä vauhti on vihdoin 115 mittarin mukaan. Jostain 60-luvun arpajaisista kortit, postikortit ja ajokortit.

Jos sopivasti opit katsomaan liittymän rampista taakse, saat ohitettua tämmöset liittyessäsi ;) kyllä se siitä.
 
Jos sopivasti opit katsomaan liittymän rampista taakse, saat ohitettua tämmöset liittyessäsi ;) kyllä se siitä.
Näissä kyllä helposti kolisee, kun ne edellä ajavat voivat oikeasti tehdä mitä tahansa ja "oho" tilanteessa sitä vauhtieroa näihin on sitte jo 40-50 km/h. Muutaman kerran on ollut ohjaamo käsiä täynnä, kun kehä 3:lta joku oman elämänsä vatanen vetää pakkotilanteessa suoraan 1-tien vasurille Turun suuntaan mennessä. Toki varmasti eivät kyllä ole katsoneet vasurille tullessaan. Mutta siis hyvin riskialtista puuhaa kokeneemmallekin kuskille. Mieluummin sitten jättää näihin tosi reilun välin ja menee omaa tahtia. Joku takana oleva voi vähän kyllä moisesta vittuuntua.
 
Mäntsälän E-liittymä Helsinkiin päin on kyllä mielenkiintoinen. Tulee aika usein ajettua. Kuinkahan lujaa siinä kurvissa kehtaa mennä? En ole varmaan koskaan onnistunut liittymään 120km/h motarille.
Himmailen yleensä sitä tiukkaa mutkaa n. 50kmh vauhtia kolmosella (autossani alhaiset välitykset) ja kun kurvi alkaa suorentua pahimman kaarteen jälkeen niin painan kaasua kunnes kierrokset lähempänä punarajaa ja vaihde neloselle, ei tällöinkään vauhti ole 120km/h.

eli aiheeseen liittyen, itseäni ärsyttää kaikista eniten moottoritielle hitaasti kiihdyttäjät. Toki joskus tapaus on tuollainen kuin yllä selitämäni.
Siis jopa Keravalta kun mennään Lahden suuntaan moottoritielle niin siinä on kaksi kaistaa. Ns. ohituskaistalla on ne rallikuskit jotka näyttää miten sitä autoa oikein ajetaan ja toisella kaistalla käy aina niin että vauhtia hyvässä lykyssä 100kmh kun liitytään.
 
Paha nyt sanoa tuosta Mäntsälän rampista kun ei siitä tule ajettua. Riippuu nyt autosta, mutta kyllä mä useimmilla autoilla ottaisin sen kakkosen ~50 lähtevään kiihdytykseen. Riippuu niin paljon mikä kone, minkälaiset välitykset jne. Omassa punaraja kakkosella on ~110.

Toimivin ratkaisu näihin hitaasti kiihdyttäjiin on jättää riittävä väli siihen edellä olevaan kun tulla sinne rampin yläpäähän. Tämä siis jos huomaa tälläisen himmailijan ennen rampille menoa. Itse jos tälläisen huomaan, niin pyrin jättämään niin pitkän välin, että pääsee hyvin kiihdyttämään. Takana tulijat ei toki välttämättä aina arvosta. Muutoman kerran olen erehtynyt köröttelijän perässä menemään rampin alas ja ei kyllä ihan hirveästi naurata jollain ~50 vauhdilla yrittää joukkoon sopia.
 
Hämeenlinnasta tiiriön ramppi hki suuntaan on kanssa aika tiukka ja normiautoa saa ulosmitata ihan hyvin että saa edes 80kmh kelattua siihen 100kmh alueelle.

Toki vetämällä kumit ulvoen sen kurvin on varmaan jo pitkälti yli 100kmh vauhtia liittyessä.
 
Hämeenlinnasta tiiriön ramppi hki suuntaan on kanssa aika tiukka ja normiautoa saa ulosmitata ihan hyvin että saa edes 80kmh kelattua siihen 100kmh alueelle.

Toki vetämällä kumit ulvoen sen kurvin on varmaan jo pitkälti yli 100kmh vauhtia liittyessä.
Perus auris hybrid saa tuohon helposti sen 100km/h kun painaa vain kaasun pohjaan.

Nykyinen 184hv corolla hybrid sitten ottaa leikiten tuon vauhdin.

Ihmisillä suurin ongelma on se ettei uskalleta painaa kunnolla kaasua pohjaan.
 
Perus auris hybrid saa tuohon helposti sen 100km/h kun painaa vain kaasun pohjaan.

Nykyinen 184hv corolla hybrid sitten ottaa leikiten tuon vauhdin.

Ihmisillä suurin ongelma on se ettei uskalleta painaa kunnolla kaasua pohjaan.

Perinteisesti oikeasti ihmisillä tähän liittyen suurin ongelma on perinteisesti ollut, ettei osata käyttää vaihdelaatikkoa. Heti kun aletaan lähestyä moottorin tehokasta kierrosaluetta ja moottori alkaa pitää vähän ääntä, vaihdetaan isommalle vaihteelle jotta päästään taas kierrosalueelle, jolla moottori ei tee juuri mitään.

Kun kiihdyttäessä pitäisi kiihdyttää kunnolla korkeilla kierroksilla, joilla moottorista on sitä tehoa oikeasti saatavilla.

Mutta automaattivaihteistot tosiaan poistavat tämän ongelman, ja nykyään taitaa uusista autoista aika suuri osa olla automaatteja.
 
Perinteisesti oikeasti ihmisillä tähän liittyen suurin ongelma on perinteisesti ollut, ettei osata käyttää vaihdelaatikkoa. Heti kun aletaan lähestyä moottorin tehokasta kierrosaluetta ja moottori alkaa pitää vähän ääntä, vaihdetaan isommalle vaihteelle jotta päästään taas kierrosalueelle, jolla moottori ei tee juuri mitään.

Kun kiihdyttäessä pitäisi kiihdyttää kunnolla korkeilla kierroksilla, joilla moottorista on sitä tehoa oikeasti saatavilla.

Mutta automaattivaihteistot tosiaan poistavat tämän ongelman, ja nykyään taitaa uusista autoista aika suuri osa olla automaatteja.

Tämä tosiaan on monilla se ongelma, että kiihdytetään ihan liian isolla vaihteella. Jos moottori on lämmin, niin moottorille tekee hyvää välillä käydä korkeilla kierroksilla. Varsinkin vapaasti hengittävissä koneissa pitää uskaltaa kierrättää sitä konetta kunnolla, että tehoa saadaan. Esim. joku 1.6 vapari bensa, niin ei siellä 2000 kierroksen tienoilla tapahdu mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 817
Viestejä
4 587 869
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom