Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kaistan vaihdon tietoinen estäminen on todella k-päistä toimintaa ja nykyään siitä tulee myös sakot. Jos vilkkua laittaessa on ollut tarpeeksi tilaa ja pakettiauton kuski on tässä vaiheessa pistänyt kaasun pohjaan, niin hän on toiminut k-päisesti ja aiheuttanut vaaratilanteen.

Takakontissa roikkuminen on todella ärsyttävää, mutta jarrutestaaminen on vielä pahempi teko. Jarrutestaaja voi kolari-tilanteessa herkästi saada isommat sakot kuin se perässä roikkuja

Se että paku piti turvaväliä edellä olevaan 100km/h vauhdissa ei ole riittävä väli änkeä väliin "koska tilaa oli", ihmisillä on nykyään joku ihme käsitys että jos siinä on auton mentävä väli niin siinä on silloin tilaa :facepalm: tai että kun laitan vilkun päälle niin minulla on oikeus vaihtaa kaistaa, voin kertoa EI OLE!

Täysin turha kaistanvaihto, pienellä odottamisella mitään tilannetta ei olisi tullut ja kerta ei kiire ole niin miksi mennä luomaan tilanteita.
 
Sähköautoilijat säästelemässä rangea kyllä tunnistan, mutta noita vasemmalla kaistalla haaveilijoita kyllä näkee muutenkin. Osa ihmisistä kaiketi luulee että on hyväksyttävää ajaa vasemmalla mittarin mukaan nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta.

Miten muuten siellä pitäisi ajaa? Ei vasen kaista anna lupaa rikkoa lakia.
 
Miten muuten siellä pitäisi ajaa? Ei vasen kaista anna lupaa rikkoa lakia.
Ei niin, kyse kun oli vasemmalla kaistalla haaveilusta eli oletettavasti oikea vapaana.
61 §
Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä


Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
 
Se että paku piti turvaväliä edellä olevaan 100km/h vauhdissa ei ole riittävä väli änkeä väliin "koska tilaa oli", ihmisillä on nykyään joku ihme käsitys että jos siinä on auton mentävä väli niin siinä on silloin tilaa :facepalm: tai että kun laitan vilkun päälle niin minulla on oikeus vaihtaa kaistaa, voin kertoa EI OLE!

Täysin turha kaistanvaihto, pienellä odottamisella mitään tilannetta ei olisi tullut ja kerta ei kiire ole niin miksi mennä luomaan tilanteita.
Videon tapauksessa etummaisen pakettiauton ja oikeaa kaistavan välissä on tarpeeksi väliä, mutta video ei kerro a) missä vaiheessa vilkku laitettiin päälle ja b) missä taaempi pakettiauto oli ja millä vauhdilla ajoi. Nämä jos olisi tiedossa, niin pystyisi arvioimaan paremmin. Siinä vaiheessa kun oikeaa kaistaa ajava laittaa vilkun päälle, niin vasempaa kaistaa ajavan pakettiauton kuskin täytyy toimia sen mukaisesti, että kyseinen auto vaihtaa kaistaa. Jos turvallisuus vaatii sitä, että omaa vauhtia hidastetaan, niin sitten hidastetaan.

JOS taaempana oleva pakettiauto on kiihdyttänyt vauhtia siinä vaiheessa kun vilkku on laitettu päälle, niin kyseinen pakettiauton kuski on K-pää ja aiheutti aktiivisesti vaaratilanteen mistä pitäisi saada sakot. JOS pakukuskille ei tilanteessa jäänyt tarpeeksi aikaa reagoida, niin sitten tuo kaistanvaihtaja on ainut törppö tällä videolla.
---

Kaistanvaihdon estäminen tai hankaloittaminen menee samaan kastiin kuin jarrutestaaminen: Aktiivista vaaran aiheuttamista ja monesti paljon pahempi teko kuin se mistä on ärsyynnytty.
 
Videon tapauksessa etummaisen pakettiauton ja oikeaa kaistavan välissä on tarpeeksi väliä, mutta video ei kerro a) missä vaiheessa vilkku laitettiin päälle ja b) missä taaempi pakettiauto oli ja millä vauhdilla ajoi. Nämä jos olisi tiedossa, niin pystyisi arvioimaan paremmin. Siinä vaiheessa kun oikeaa kaistaa ajava laittaa vilkun päälle, niin vasempaa kaistaa ajavan pakettiauton kuskin täytyy toimia sen mukaisesti, että kyseinen auto vaihtaa kaistaa. Jos turvallisuus vaatii sitä, että omaa vauhtia hidastetaan, niin sitten hidastetaan.

JOS taaempana oleva pakettiauto on kiihdyttänyt vauhtia siinä vaiheessa kun vilkku on laitettu päälle, niin kyseinen pakettiauton kuski on K-pää ja aiheutti aktiivisesti vaaratilanteen mistä pitäisi saada sakot. JOS pakukuskille ei tilanteessa jäänyt tarpeeksi aikaa reagoida, niin sitten tuo kaistanvaihtaja on ainut törppö tällä videolla.
---

Kaistanvaihdon estäminen tai hankaloittaminen menee samaan kastiin kuin jarrutestaaminen: Aktiivista vaaran aiheuttamista ja monesti paljon pahempi teko kuin se mistä on ärsyynnytty.

Edelleenkään se vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus. Väli oli selvästi liian pieni kuvaajalle hänen valitsemallaan nopeudella kun tuollainen tilanne pääsi syntymään. Ei voi olettaa, että toisella kaistalla oletaan heti jarruttamaan kun laitat vilkun päälle. Kyllä sen kaistan vaihtajan on katsottava, että toisella kaistalla on riittävä väli.
 
kyllä siinä tosiaan näin kävi, että kaistanvaihdon aloittaessa tilaa oli ja koska kamera on kalansilmä on tosi vaikea etäisyyksiä nähdä. Jos paku olisi ajanut normaalisti, hänen ei olisi tarvinnut edes jarruttaa. Toki tunnustan, että aavistin hyvin aikeet ja vaihdoin silti kaistaa koska jurppii nämä jotka vetää välit väkisin kiinni kun jonoon liitytään. Mutta minusta tässä kyllä puolustellaan ihmeen paljon pakukuskia. Mitä yleisesti ajelemiseen tulee, niin näillä polttoaineenhinnoilla ei ole muuta ratkaisua kuin lähteä vartti aiemmin ja ajaa satasta motarilla, jos meinaa, että kilometrikorvauksesta jäisi edes pieni palkka itselle kun loput siirtyy verottajalle ja polttoaineen jakelijalle. Kulutuksessa säästää helposti kahvikupin lahdesta helsinkiin ajamalla 100 kmh 120 kmh sijaan.
 
Noniin tulihan se todellinen syy sieltä, eli olet näitä teiden ritareita, jotka haluat kouluttaa muita. :facepalm: Jos haluat säästää polttoainetta, niin pysy siellä oikealla kaistalla ja köröttele, niin säästät vielä enemmän ajamalla 80km/h. Älä tuki sitä vasenta kaistaa polttoaine köröttelyllä. Siksi sitä kaasuakaan ei ilmeisesti voi painaa kun sehän lisää kulutusta.
 
Edelleenkään se vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus. Väli oli selvästi liian pieni kuvaajalle hänen valitsemallaan nopeudella kun tuollainen tilanne pääsi syntymään. Ei voi olettaa, että toisella kaistalla oletaan heti jarruttamaan kun laitat vilkun päälle. Kyllä sen kaistan vaihtajan on katsottava, että toisella kaistalla on riittävä väli.
Edelleenkin kyse on siitä miten taaempana tulevan tulee toimia siinä vaiheessa kun viereisellä kaistalla laitetaan vilkku päälle: 1) Hidastaen tekee isomman välin vai 2) Kiihdyttäen yrittää estää kaistanvaihdon.

JOS kaistanvaihtoon ei ole tarvittavaa tilaa, niin silloin kaistanvaihtaja syyllistyy virheeseen. Jos toista kaistaa ajava pakettiauton kuski vilkun nähtyään kiihdyttää ja pyrkii viemään sen vähäisenkin tilan, niin tämä syyllistyy vielä isompaan virheeseen. Hieman sama jos jarrutesti johtaa peräänajoon: Jarrutestaaja voi saada isomman sakon kuin se joka ajoi perään.
 
Edelleenkin kyse on siitä miten taaempana tulevan tulee toimia siinä vaiheessa kun viereisellä kaistalla laitetaan vilkku päälle: 1) Hidastaen tekee isomman välin vai 2) Kiihdyttäen yrittää estää kaistanvaihdon.

JOS kaistanvaihtoon ei ole tarvittavaa tilaa, niin silloin kaistanvaihtaja syyllistyy virheeseen. Jos toista kaistaa ajava pakettiauton kuski vilkun nähtyään kiihdyttää ja pyrkii viemään sen vähäisenkin tilan, niin tämä syyllistyy vielä isompaan virheeseen. Hieman sama jos jarrutesti johtaa peräänajoon: Jarrutestaaja voi saada isomman sakon kuin se joka ajoi perään.

Edelleenkään tässä ei selvästi ollut riittävästi tilaa. Ei tuollainen paku ole mikään urheiluauto, jolla voit välin vetää nopeasti kiinni. Eli ihan selvästi oli kaistanvaihtajan vika. Hän tuossa edellä vielä myönsi, että tarkoitus oli kouluttaa sitä takana tulevaa, vaikka näkisi jo peileistä tilanteen. Mihinkään pieneen väliin ei vaan voi survoa hitammalla vauhdilla ja olettaa sen vasemmalle kaistalla olevan jarruttavan sen takia, että päästää eteen.
 
No ei videon mukaan näyttänyt olevan tilaa ja ei ne pakut ei todellakaan ole mitään raketteja. Itseltä ei löydy yhtään sympatiaa tuollaiselle kouluttamiselle liikenteessä. Tämähän jo itse myönsit. Edelleenkään se vilkku ei ole etuajo-oikeus. Kumman moni pitää vilkkua jotenkin etuajo-oikeustena.
 
Edelleenkään tässä ei selvästi ollut riittävästi tilaa. Ei tuollainen paku ole mikään urheiluauto, jolla voit välin vetää nopeasti kiinni. Eli ihan selvästi oli kaistanvaihtajan vika. Hän tuossa edellä vielä myönsi, että tarkoitus oli kouluttaa sitä takana tulevaa, vaikka näkisi jo peileistä tilanteen. Mihinkään pieneen väliin ei vaan voi survoa hitammalla vauhdilla ja olettaa sen vasemmalle kaistalla olevan jarruttavan sen takia, että päästää eteen.
Toisaalta hän sanoi myös, että "Jos paku olisi ajanut normaalisti, hänen ei olisi tarvinnut edes jarruttaa.". Olisi hauskaa nähdä tapaus tuon taaemman pakettiauton näkökulmasta. Esim. miten aikaisin vilkku on laitettu päälle ja miten paljon tuossa vaiheessa oli tilaa?

Se on toki "raskauttavaa", että jos osasi odottaa tuollaista k-päistä toimintaa tuon pakettiauton kuskilta, niin miksei hän ajanut sen mukaisesti? Kaikkien kuskien tulee mahdollisuuksien mukaan välttää vaaratilanteita riippumatta siitä kuka ne alunperin aiheuttaa.

---

Mutta joo..nuo kaistanvaihtoa estävät pistävät ärsyttämään. Todella usein näkee sitä, että kun pistän vilkun päälle, niin viereistä kaistaa taaempana ajava kiihdyttää vauhtia. Valitettavan usein kaikkein turvallisin vaihtoehto olisi jättää vilkun käyttö pois kaistaa vaihtaessa (tai laittaa vilkun päälle samalla kun on jo kääntänyt rattia).
 
Kumman moni pitää vilkkua jotenkin etuajo-oikeustena.
Toisaalta moni kuvittelee, että kaistanvaihtoa saisi haitata tai estää esimerkiksi kiihdyttämällä vauhtia kun näkee jonkun käyttävän vilkkua kaistanvaihdon merkiksi. En väitä, että sinä olet yksi näistä
 
Toisaalta moni kuvittelee, että kaistanvaihtoa saisi haitata tai estää esimerkiksi kiihdyttämällä vauhtia kun näkee jonkun käyttävän vilkkua kaistanvaihdon merkiksi. En väitä, että sinä olet yksi näistä

Todella moni ei myöskään tunnu hahmottavan sitä, että usein se jonka eteen tungetaan motarilla tulee valmiiksi jo paljon kovempaa vauhtia
 
Videosta ei selvinnyt, oliko paku viimeisenä jonossa vai oliko siellä pidempikin letka autoja tulossa. Selvästikään tilaa ei ollut tarpeeksi koska paku on rinnalla sekunnin päästä siitä kun olet ylittänyt keskiviivan. Oma vauhti täytyy sovittaa vasempaan kaistaan ennen ohi lähtemistä. Itseänikin vituttaisi suunnattomasti jos joku tunkee eteen keulaa viistäen ja 10-15km pienemmällä vauhdilla kuin muu liikennevirta. Olisit voinut päästää pakun ohi ennen omaan ohitukseen ryhtymistä ja keräillä sillä aikaa lisää vauhtia omalla kaistallasi kun rakoa edellä ajavaam näytti olevan ihan riittävästi.
 
kyllä siinä tosiaan näin kävi, että kaistanvaihdon aloittaessa tilaa oli ja koska kamera on kalansilmä on tosi vaikea etäisyyksiä nähdä.
Videon perusteella ajoit aivan liianlähelle edessä olevaa autoa, vaihdot kaistaa aivan liianlähelle vasemmalla kaistalla olevaa vaaleaa pakua.

Jotain käsitystä kamerasta sai siinä rekan rinnalla, jossa edelläoleva paku oli vielä rekan rinnalla, samaan aikaan kuvaavan auton kanssa.

Jos paku olisi ajanut normaalisti, hänen ei olisi tarvinnut edes jarruttaa.
Jos siellä olisi ollut tilaa, ja jos se paku ajoi 130km/h ja sinä 90km/h, niin se paku ei olisi kerinnyt millään rinnallesi, ei vaikka olisi ajanut vähän lujempaa. (ja toki olisit kaistanvaihdon keskeyttänyt)


Tietenkin jokainen kunnon kuski antaa tilaa jos joku asiallisesti vilkulla osoittaa kaistanvaihtoaikeita. Videon perusteella jäi vaikutelma että vilkunkäyttökin jäi viimetinkaan. (vilkku ei selkeästi käynyt ilmi)

Mutta ota ne henkilötiedot pois, jos haluat henkilötietoja levitellä niin vain omiasi.
 
Toisaalta hän sanoi myös, että "Jos paku olisi ajanut normaalisti, hänen ei olisi tarvinnut edes jarruttaa.". Olisi hauskaa nähdä tapaus tuon taaemman pakettiauton näkökulmasta. Esim. miten aikaisin vilkku on laitettu päälle ja miten paljon tuossa vaiheessa oli tilaa?

Se on toki "raskauttavaa", että jos osasi odottaa tuollaista k-päistä toimintaa tuon pakettiauton kuskilta, niin miksei hän ajanut sen mukaisesti? Kaikkien kuskien tulee mahdollisuuksien mukaan välttää vaaratilanteita riippumatta siitä kuka ne alunperin aiheuttaa.

---

Mutta joo..nuo kaistanvaihtoa estävät pistävät ärsyttämään. Todella usein näkee sitä, että kun pistän vilkun päälle, niin viereistä kaistaa taaempana ajava kiihdyttää vauhtia. Valitettavan usein kaikkein turvallisin vaihtoehto olisi jättää vilkun käyttö pois kaistaa vaihtaessa (tai laittaa vilkun päälle samalla kun on jo kääntänyt rattia).

No ei tietenkää saa kaistanvaihtoa estää, mutta miten se paku siihen ilmeistyi viereen sekunnin tai kahden päästä siitä kun kaistaviiva on ylitetty? Vilkaisin huvikseni ko. pakun tiedot, niin siinä on 120hp ja tuollainen painaa jo sen 2 tonnia tyhjänä, joten ei tuolla kyllä mitään yllätyksiä tehdä ~100 vauhdissa kiihdyttämällä. Kun itse arvasi tilanteen, niin miksi sinne on pakko mennä "kouluttamaan" ja vaarantamaan muut? Tälläisiä näkee todella paljon ja näille saisi kyllä poliisi jakaa sakkoja.

Olen tämän jo täällä aiemmin kertonut, mutta itsellekkin tälläinen teiden ritari sattui eteen, joka yritti "opettaa". Olin motarilla ajamassa ja edellä oli rekka ja henkilöauto oikealla kaistalla. No tämä sankari päätti sitten siirtyä vasemmalle kaistalla ajamaan 80km/h rekan rinnalle vähän ennen kuin itse tulin takaa vakkarilla vasenta kaistaa ~100. Jurnutti siinä rekan vierellä sitten tahallaan estämässä ohitusta pari kilometriä, koska ei edes yrittänyt ohittaa rekkaa ja voimassa oli 100km/h rajoitus. Edellä noin 500m päässä oli toinen rekka oikealla kaistalla. Tämän oikealla ollut rekka kääntyi rampista pois, joten heti löytyikin se kaasupoljin. Tässä vaiheessa vetäsin ohi oikealta reilulla kaasulla. Sitten alkoi pitkien vilkuttelu. Rikoinko liikennesääntöjä? Kyllä, vauhtia oli reilusti yli 100, että pääsee ohi turvallisesti sankarista joka yritti uudestaan estää ohituksen. Niin ja oikealta ei saa ohittaa, mutta en kyllä tälläisen pellen taakse jää ajamaan. Vaihtoi tämän jälkeen takaisin oikealle. Takaa tuli toinenkin auto, jolle sama sakari myös kävi vasemmalla kaistalla vilkuttelemassa pitkiä..
 
Tuo on huvittavaa miten pyörällä kulkiessa se on käypä perustelu rikkoa lakia ja monessa tilanteessa häiritä muuta liikennettä, että muuten ei itse voi edetä suurinta mahdollista nopeutta jatkuvasti vaan pitää varoa muita tienkäyttäjiä.

Traktorit, mautot ja muut hitaammat kulkuneuvot ovat aivan eri asia, koska se ajorata on heille ainoa mahdollinen kulkuväylä. Jos ei ole KLV:ää niin sitten se tien reuna on pyöräilijöillekin oikea paikka missä saavat ajaa.

Eikä minua väärässä paikassa pyöräilevien pyöräilijöiden kohdalla harmita menetetty aika. Ottaa vaan yksinkertaisesti päähän semmoinen itsekäs asenne, että ajetaan yleisten sääntöjen vastaisesti (ajoradalla kun vieressä olisi se KLV vieressä) koska se on itselle edukkaampaa, vaikka se samalla häiritsee muuta liikennettä. Ja sitten samat tyypit pudistelee päätään joka nurkalla, kun joku on autollaan erehtynyt asettamaan yhdenkin renkaan 2m leveän KLV:n päälle ja se häiritsee pyöräliikennettä.

Ei voi kauhalla vaatia jos on valmis antamaan lusikalla.
Tämä ongelma koskee pyöräilijöitä ihan vain siksi, että pyörä kulkee merkittävästi nopeammin kuin jalankulkijat ja merkittävästi hitaammin kuin moottoriajoneuvot, mutta pyöräliikenteelle on harvemmin varattu omaa tien osaa. Ongelma jatkuu niin pitkään, kunnes selkeästi omaan kategoriaansa kuuluvalle liikennemuodolle luodaan oma paikka tiellä.

On kuitenkin hitusen ironista kitistä pyöräilijöistä, jotka menohalujen vuoksi siirtyvät ajoradalle, kun ainoa ärsyyntymisen aiheuttaja pyöräilijöissä ajoradalla on se, että he estävät autoilijoita etenemästä suurinta sallittua nopeutta.

Vaan itse aiheesta: maantiellä tuli vastaan pyöräilijä, joka oli ahtautunut todella kapealle pientareelle ja takaa tuli täysperävaunuyhdistelmä. Mitäpä rekkapena tekee pyöräilijää saavuttaessaan: hidastamisen sijaan laittaa vilkun päälle ja siirtyy osittain vastaantulijoiden kaistalle minusta tippaakaan välittämättä. Jos pyöräilijä olisi ottanut rohkeasti tilansa keskeltä kaistaa, olisi säästytty kahdelta vaaratilanteelta... tai sitten ammattiautoilija olisi jyrännyt pyöräilijän.
 
Viimeksi muokattu:
No ei tietenkää saa kaistanvaihtoa estää, mutta miten se paku siihen ilmeistyi viereen sekunnin tai kahden päästä siitä kun kaistaviiva on ylitetty? Vilkaisin huvikseni ko. pakun tiedot, niin siinä on 120hp ja tuollainen painaa jo sen 2 tonnia tyhjänä, joten ei tuolla kyllä mitään yllätyksiä tehdä ~100 vauhdissa kiihdyttämällä. Kun itse arvasi tilanteen, niin miksi sinne on pakko mennä "kouluttamaan" ja vaarantamaan muut? Tälläisiä näkee todella paljon ja näille saisi kyllä poliisi jakaa sakkoja.

Olen tämän jo täällä aiemmin kertonut, mutta itsellekkin tälläinen teiden ritari sattui eteen, joka yritti "opettaa". Olin motarilla ajamassa ja edellä oli rekka ja henkilöauto oikealla kaistalla. No tämä sankari päätti sitten siirtyä vasemmalle kaistalla ajamaan 80km/h rekan rinnalle vähän ennen kuin itse tulin takaa vakkarilla vasenta kaistaa ~100. Jurnutti siinä rekan vierellä sitten tahallaan estämässä ohitusta pari kilometriä, koska ei edes yrittänyt ohittaa rekkaa ja voimassa oli 100km/h rajoitus. Edellä noin 500m päässä oli toinen rekka oikealla kaistalla. Tämän oikealla ollut rekka kääntyi rampista pois, joten heti löytyikin se kaasupoljin. Tässä vaiheessa vetäsin ohi oikealta reilulla kaasulla. Sitten alkoi pitkien vilkuttelu. Rikoinko liikennesääntöjä? Kyllä, vauhtia oli reilusti yli 100, että pääsee ohi turvallisesti sankarista joka yritti uudestaan estää ohituksen. Niin ja oikealta ei saa ohittaa, mutta en kyllä tälläisen pellen taakse jää ajamaan. Vaihtoi tämän jälkeen takaisin oikealle. Takaa tuli toinenkin auto, jolle sama sakari myös kävi vasemmalla kaistalla vilkuttelemassa pitkiä..
Et sinä niitä peilejä nää tuossa kuitenkaan. Nuo lossit liikkuu väännöllä ihan riittävästi, jopa omalla muinaisjäänteellä saa halutessaan välin kiinni. Ihailu on ilmeisesti aika kovaa, käy sitten viemässä henkilölle vielä palkinto hyvästä työstä, kun et mitään vikaa toiminnasta löytänyt.

Täällä on aina se tietty porukka vääntämässä jokaisen videon tai kommentin kohdalla asiat kristallipallosta. Joka asia myös yleensä ymmärretään tahallaan väärin ja liijoitellaan asioita aika reilusti, puolet porukasta on yleensä myös ollut paikalla näkemässä tilanteen. Yksi osa on niitä professoreja, jotka löytävät jokaiseen asiaan myös ihan mitä tahansa sisältöä ja lopuksi huomaat, että eihän tässä ole enää mitään alkuperäistä. Kenen mielestä kuulostaa tutulta?
 
Tässä video-casessa kyllä ihan selkeästi videon kuvaaja aiheutti vaaratilanteen täysin itse odottaen jotenkin pikaisen vilkunkäytön antavan hänelle ylimaallisen oikeuden tunkea mihin haluaa ja syyttää toisia vaikka ihan selkeästi olisi itse pitänyt havaita vaaratilanteen synty. Voi olla pakukuskissakin vikaa mutta perimmäinen vika selvästi opssa
 
Motarilla useat 100kmh ajavat tuntuvat nimenomaan katsovan peilistä, että onko tilaa siirtyä vasemmalle kaistalle, mutta eivät mitenkään hahmota sitä nopeuseroa, kun siinä takavasemmalla tullaan useimmiten kovempaa.
Samalla logiikalla ei tarvitse risteyksessä kolmion takanakaan odotella, kun ”aina on tilaa” ja jotkut sitäkin harrastaa.
 
Videon tapauksessa etummaisen pakettiauton ja oikeaa kaistavan välissä on tarpeeksi väliä, mutta video ei kerro a) missä vaiheessa vilkku laitettiin päälle ja b) missä taaempi pakettiauto oli ja millä vauhdilla ajoi. Nämä jos olisi tiedossa, niin pystyisi arvioimaan paremmin. Siinä vaiheessa kun oikeaa kaistaa ajava laittaa vilkun päälle, niin vasempaa kaistaa ajavan pakettiauton kuskin täytyy toimia sen mukaisesti, että kyseinen auto vaihtaa kaistaa. Jos turvallisuus vaatii sitä, että omaa vauhtia hidastetaan, niin sitten hidastetaan.

JOS taaempana oleva pakettiauto on kiihdyttänyt vauhtia siinä vaiheessa kun vilkku on laitettu päälle, niin kyseinen pakettiauton kuski on K-pää ja aiheutti aktiivisesti vaaratilanteen mistä pitäisi saada sakot. JOS pakukuskille ei tilanteessa jäänyt tarpeeksi aikaa reagoida, niin sitten tuo kaistanvaihtaja on ainut törppö tällä videolla.
---

Kaistanvaihdon estäminen tai hankaloittaminen menee samaan kastiin kuin jarrutestaaminen: Aktiivista vaaran aiheuttamista ja monesti paljon pahempi teko kuin se mistä on ärsyynnytty.
Olet tossa oikeassa, mutta kyllähän tuo videoinut pakukuski tossa turhan riskin otti ja ilman todisteita olisi ollut maksumies ja kaikissa tapauksissa saanut liikenteen vaarantamisesta sakot (kuten se toinenkin).
Olis jättäytynyt vähän ton ohitettavansa taakse ja kelannut oikelalla kaistallaan vauhtia ennenkuin vaihtoi kaistaa ja sitten kohtuu lähelle sen vasemmaalla olevan auton perään => sen takana olevalle jää max. aika jarruttaa.

Tuolla motareilla ruuhka-aikoina noi turvavälit ovat aivan liian lyhyet sille, että kolarisuman seinä vastaan tulee.
 
Et sinä niitä peilejä nää tuossa kuitenkaan. Nuo lossit liikkuu väännöllä ihan riittävästi, jopa omalla muinaisjäänteellä saa halutessaan välin kiinni. Ihailu on ilmeisesti aika kovaa, käy sitten viemässä henkilölle vielä palkinto hyvästä työstä, kun et mitään vikaa toiminnasta löytänyt.

Täällä on aina se tietty porukka vääntämässä jokaisen videon tai kommentin kohdalla asiat kristallipallosta. Joka asia myös yleensä ymmärretään tahallaan väärin ja liijoitellaan asioita aika reilusti, puolet porukasta on yleensä myös ollut paikalla näkemässä tilanteen. Yksi osa on niitä professoreja, jotka löytävät jokaiseen asiaan myös ihan mitä tahansa sisältöä ja lopuksi huomaat, että eihän tässä ole enää mitään alkuperäistä. Kenen mielestä kuulostaa tutulta?

No en niin näe, mutta et sinä nyt vaihda kaistaa jos viivan ylityksen jälkeen 1-2s aikana se takana tuleva on rinnalla. Ei tässä nyt pitäisi olla mitään epäselvää. Ihan tahallinen vaaratilanteen aiheuttaminen. Olisihan se paku voinut siihen eteen sen päästää, mutta edelleenkään vilkku ei ole etuajo-oikeus. Ihan sama paljonko sitä vääntöä on, tehoa on 120hv (auto liikkuu teholla) ja painoa lastattuna yli 2t. Ei se mikään raketti ole.
 
Turussa ohikulkutiellä on Ravattulan kohdalla mittavat remontit ja esimerkiksi silloilla kaistat pujottelevat työmaan mukaan siksakkia. Ymmärrettävästi kaksi samaan suuntaan kulkevaa kaistaa on koko työmaan matkalla erotettu toisistaan sulkuviivalla. Kuinka ollakkaan nyt kotimatkalla joku vatipää perävaunun hinaaja keskellä siltaa olisi halunnut vasemmalta kaistalta oikealle, kytki vilkun ja alkoi kurvata eteen mutta kun en antanutkaan tilaa vaan huristelin tyhjää oikeaa kaistaa omaan tahtiini alkoi vatipään autossa tapahtua...
Vieressä istunut naisoletettu puri proteesiaan niin että veri tirskui ja huitoi keskisormillaan tipetipe tanssia, kuski taisi nielaista sätkänsä ja hakkasi keskisormi ojossa tuulilasiin nyrkillä. vähänaikaa apinatanssia peilistä katsottuani heilautin kättä "antaa olla" huitaisun niin meno vatipäiden perheessä vaan yltyi. Vaikka hieman ruuhkaakin oli niin huomasin että tässä voisi vaikka opastaa heitä etteivät jatkossa aiheuta kolareita työmaan kohdalla kikkailemalla, vaihdoin vasemmalle kaistalle hiljensin nopeutta ja pyysin käsimerkillä ajamaan vierelle.
Tässä kohtaa varmaan ajattelivat että avaisin tulen tai jotain kun eivät sitten halunneetkaan enempää tilanteesta keskustella...Olisin samalla kertonut että vatipään peräkärryn toinen iskari on alapäästä kokonaan irti.

1 Ärsyttää autoilijat jotka eivät huomioi ajo-opasteita varsinkaan tietyö alueella.
2. Ärsyttää autoilijat jotka ovat "päällikköinä" opastamassa osaamattomia.
3. Sama mutta kun autoilija itse on se osaamaton = ärsytys x 2.
 
Olet tossa oikeassa, mutta kyllähän tuo videoinut pakukuski tossa turhan riskin otti ja ilman todisteita olisi ollut maksumies ja kaikissa tapauksissa saanut liikenteen vaarantamisesta sakot (kuten se toinenkin).
Joku ajaa "sun" kylkeen niin siitä maksumieheksi.

Videon perusteella kaistanvaihtaja kiilasi kylkeen.

Väite että tilaa oli hyvin ei ole uskottava, jos paku olisi tullut 130km/h, niin ei se olisi kylkeen kerinnyt.
 
Toisaalta moni kuvittelee, että kaistanvaihtoa saisi haitata tai estää esimerkiksi kiihdyttämällä vauhtia kun näkee jonkun käyttävän vilkkua kaistanvaihdon merkiksi. En väitä, että sinä olet yksi näistä

Toisaalta monikaan ei hahmota millaiseen väliin kaistaa kannattaa vaihtaa. Näitä älyttömän pieneen väliin tunkijoita tuntuu löytyvän varsinkin Lahdenväylältä joka aamu. Luojan kiitos ei tarvitse ajaa ruuhkasuuntaan.
 
No en niin näe, mutta et sinä nyt vaihda kaistaa jos viivan ylityksen jälkeen 1-2s aikana se takana tuleva on rinnalla. Ei tässä nyt pitäisi olla mitään epäselvää. Ihan tahallinen vaaratilanteen aiheuttaminen. Olisihan se paku voinut siihen eteen sen päästää, mutta edelleenkään vilkku ei ole etuajo-oikeus. Ihan sama paljonko sitä vääntöä on, tehoa on 120hv (auto liikkuu teholla) ja painoa lastattuna yli 2t. Ei se mikään raketti ole.
Mistä sinä tiedät paljonko siellä on kelattu vauhtia ja millä matkalla, kun sitä emme näe? Mistä sinä myöskään tiedät onko auto lastattu tai optimoitu? Videon perusteella en nyt kyllä näe yhtään mitään, katso vaikka itse. :) Oli siis parempi vaihtoehto ohittaa pientareen kautta ja jarrutella vielä edessä kuin laskea eteen, kun kerran ei tarvinut tai kannattanut edes harkita, molemman kaistan liikenne myös alle rajoituksen. Molemmissa varmaan löytyi vikaa, mutta minä kommentoin siihen mihin näen. Suurimman ongelman tuossa mahdollisti todennäköisesti kasko, ilman sitä se joustaminenkin toimii monesti paljon paremmin ja molemmin puolin.

Veljellä oli kerran tilanne missä motoristi olisi kuollut, jos olisi itse kaistaa vaihtanut. Jos siellä näkyi ensin piste peilissä ja seuraavaksi vilahti prätkä ohi ja hävisi heti näkyvistä. Ymmärrät varmaan mitä ajan takaa, kun osa porukasta saa aina syylliseksi pelkästään sen kääntyjän, vaikka vauhtia olisi reilusti yli 200km/h ja lähes mahdotonta nähdä ohittajaa. Minä nyt kirjoitin korostetun yksipuolisesti tilanteesta, kun se näyttää ainakin joillakin olevan tapana löytää aina vain yksi syyllinen.

Jotenkin tuntuu, että nykyisin opitaan jo koulussa, että miten olla mahdollisimman mulkku, kun siihen ei kukaan enää puutu. Asenneongelmat vielä tuohon päälle niin ei siitä hyvää ainakaan liikenteessä seuraa.
 
Joku ajaa "sun" kylkeen niin siitä maksumieheksi.

Videon perusteella kaistanvaihtaja kiilasi kylkeen.

Väite että tilaa oli hyvin ei ole uskottava, jos paku olisi tullut 130km/h, niin ei se olisi kylkeen kerinnyt.
Samaan tulokseen minäkin tulin. Tuossa ei näytetty mitä aiemmin tapahtui, JOS pakukuski olisi todistettavasti tahallaan kuvaajan hyvissä ajoin antaman kaistanvaihtomerkin jälkee kiihdyttänyt ylinopeuteen estääkääsen kuvaajan eteen ajon. Silloin tuo pakukuski olisi saattanut joutua maksumieheksi ja varmasti saanut sakot liikenteen vaarantamisesta. Luulen siinäkin tapauksessa kuvaajankin saavan sakot samasta syystä.

Kun kaistaa vaihtaa pitää katsoa, että se oikeasti voidaan turvallisesti tehdä. Onneksi kuvaaja tässä siirtyi varovasti ja pakukuskille jäi aikaa tilaa ollessa väistää.

(Muille lukijoille) Video näyttäs olevan poistettu, mutta muistelen videolla olleen tilanteen, jossa kuvaajan vaihtaessa vasemmalle kaistalle viereen ilmestyi paku päästen, väistäessään kuvaajan auto, osin pientareen kautta vähän kuvaajan autoa edelle.)
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä päteekö tähän tapaukseen, mutta muistakaas myös se, että vasemman kaistan kiihdyttäjä voi pyrkiä myös ystävälliseen joustavuuteen ehtimällä alta pois ennen kuin oikean kaistan kotteron on pakko vaihtaa kaistaa ohitukseen. Tulee muuten tuplavitutus, kun joku jäykkäniskainen mulkku tai "kouluttaja" sitte tuollaisessa tilanteessa aivan liian aikaisin vetäisee vasurille eteen jollain -40 km/h nopeudella itseen nähden. Parhaimmat tapaukset ykköstiellä on ollut puolen kilometrin päässä rekasta :D Silloin tosin en edes omaa vauhtia ollut vielä kiihdyttänyt...
 
En tiedä päteekö tähän tapaukseen, mutta muistakaas myös se, että vasemman kaistan kiihdyttäjä voi pyrkiä myös ystävälliseen joustavuuteen ehtimällä alta pois ennen kuin oikean kaistan kotteron on pakko vaihtaa kaistaa ohitukseen. Tulee muuten tuplavitutus, kun joku jäykkäniskainen mulkku tai "kouluttaja" sitte tuollaisessa tilanteessa aivan liian aikaisin vetäisee vasurille eteen jollain -40 km/h nopeudella itseen nähden. Parhaimmat tapaukset ykköstiellä on ollut puolen kilometrin päässä rekasta :D Silloin tosin en edes omaa vauhtia ollut vielä kiihdyttänyt...
Noinkin voi käydä, muiden autoilijoiden aikeiden lukeminen on joskus haastavaa. Ehkä tässäkin pakukuski otti huomioon, että oikealta voi myös auto tulla ja varautui väistämään ja siksi kerkisi sen tehdä tilaahan tossa oli. Siinä on oikeasti aika lyhyt aika reakoida. Kuten sanoin hienoa, että matka jatkui turvallisesti.
 
Mistä sinä tiedät paljonko siellä on kelattu vauhtia ja millä matkalla, kun sitä emme näe? Mistä sinä myöskään tiedät onko auto lastattu tai optimoitu? Videon perusteella en nyt kyllä näe yhtään mitään, katso vaikka itse. :) Oli siis parempi vaihtoehto ohittaa pientareen kautta ja jarrutella vielä edessä kuin laskea eteen, kun kerran ei tarvinut tai kannattanut edes harkita, molemman kaistan liikenne myös alle rajoituksen. Molemmissa varmaan löytyi vikaa, mutta minä kommentoin siihen mihin näen. Suurimman ongelman tuossa mahdollisti todennäköisesti kasko, ilman sitä se joustaminenkin toimii monesti paljon paremmin ja molemmin puolin.

Veljellä oli kerran tilanne missä motoristi olisi kuollut, jos olisi itse kaistaa vaihtanut. Jos siellä näkyi ensin piste peilissä ja seuraavaksi vilahti prätkä ohi ja hävisi heti näkyvistä. Ymmärrät varmaan mitä ajan takaa, kun osa porukasta saa aina syylliseksi pelkästään sen kääntyjän, vaikka vauhtia olisi reilusti yli 200km/h ja lähes mahdotonta nähdä ohittajaa. Minä nyt kirjoitin korostetun yksipuolisesti tilanteesta, kun se näyttää ainakin joillakin olevan tapana löytää aina vain yksi syyllinen.

Jotenkin tuntuu, että nykyisin opitaan jo koulussa, että miten olla mahdollisimman mulkku, kun siihen ei kukaan enää puutu. Asenneongelmat vielä tuohon päälle niin ei siitä hyvää ainakaan liikenteessä seuraa.

No eihän sitä voi varmaksi sanoa kun kameraa ei ole, mutta kuten sanoin, niin ei tuollainen paku 1.6 koneella mikään raketti ole oli optimoitu tai ei. Tuo pakun mahdollinen kiihdyttäminen on ihan puhdasta spekulointia videon perusteella, ihan yhtä hyvin se on voinut ajaa vaikka vakkari päällä siellä takana. Edelleen sen kaistan vaihtajan velvollisuus on katsoa että tilaa on. Tässä nyt ei selvästi sitä varmistettu kun paku oli käytännössä heti rinnalla kun oma kaistaviiva oli ylitetty. Eli todellisuudessa tilaa ei ollut mennä sen nyt voi sanoa varmasti videon perusteella.

Tottakai jokainen joka ajaa ~100km/h kovempaa kuin muut ottaa todella ison riskin tuolla tiellä siitä ettei muut tajua sen tulevan niin paljon kovempaa. Tottakai siinä myös itse on syyllinen siihen, jos napsahtaa mutta eipä se oma ongelma enää tuossa tilanteessa ole kun hengenlähtö on kaksi pyöräisellä käytännössä varma, jos 200 nopeuksissa kolahtaa. Jo päällystevaurio riittää tuollaisissa 200 km/h vauhdeissa hengen lähtöön moottoripyörällä. Videon tapauksessa oli se takana tuleva nähty ja haluttiin vaan opettaa kuten itsekin jo myönsi aiemmin. Ei vaan riitä ymmärrystä näille jotka haluaa tuolla tiellä opettaa toisia kailailemalla jne. Eikö tämä videon kuvaaja juuri ollut se mulkku kun piti yrittää opettaa pakukuskia? Kun videon kuvaaja vielä tarkoituksella ajaa hitaammin säästääkseen polttoainetta, niin mikä pakko silloin on pieneen väliin tunkea?

Serkku tekee maansiirtotöitä ja heidän työmaan kohdalla moottoripyöräilijä pääsi hengestään kun törmäsi liikenneopasteeseen. Vauhtia oli ilmeisesti ollut jonkun verran kun jarrutusjälkeä ollut 50m.
 
No eihän sitä voi varmaksi sanoa kun kameraa ei ole, mutta kuten sanoin, niin ei tuollainen paku 1.6 koneella mikään raketti ole oli optimoitu tai ei. Tuo pakun mahdollinen kiihdyttäminen on ihan puhdasta spekulointia videon perusteella, ihan yhtä hyvin se on voinut ajaa vaikka vakkari päällä siellä takana. Edelleen sen kaistan vaihtajan velvollisuus on katsoa että tilaa on. Tässä nyt ei selvästi sitä varmistettu kun paku oli käytännössä heti rinnalla kun oma kaistaviiva oli ylitetty. Eli todellisuudessa tilaa ei ollut mennä sen nyt voi sanoa varmasti videon perusteella.

Tottakai jokainen joka ajaa ~100km/h kovempaa kuin muut ottaa todella ison riskin tuolla tiellä siitä ettei muut tajua sen tulevan niin paljon kovempaa. Tottakai siinä myös itse on syyllinen siihen, jos napsahtaa mutta eipä se oma ongelma enää tuossa tilanteessa ole kun hengenlähtö on kaksi pyöräisellä käytännössä varma, jos 200 nopeuksissa kolahtaa. Jo päällystevaurio riittää tuollaisissa 200 km/h vauhdeissa hengen lähtöön moottoripyörällä. Videon tapauksessa oli se takana tuleva nähty ja haluttiin vaan opettaa kuten itsekin jo myönsi aiemmin. Ei vaan riitä ymmärrystä näille jotka haluaa tuolla tiellä opettaa toisia kailailemalla jne. Eikö tämä videon kuvaaja juuri ollut se mulkku kun piti yrittää opettaa pakukuskia? Kun videon kuvaaja vielä tarkoituksella ajaa hitaammin säästääkseen polttoainetta, niin mikä pakko silloin on pieneen väliin tunkea?

Serkku tekee maansiirtotöitä ja heidän työmaan kohdalla moottoripyöräilijä pääsi hengestään kun törmäsi liikenneopasteeseen. Vauhtia oli ilmeisesti ollut jonkun verran kun jarrutusjälkeä ollut 50m.
Vieläkin löytyy vain yksi syyllinen, brake check oli siis täysin jotain muuta kuin koulutusta, ei pakukuski siis ollut edes mulkku? Millä sinä ajat kovempaa, jos molemmat kaistat himmaa? Loputon yhtälö tästä kyllä saadaan, kun et myönnä, että molemmissa oli mahdollisesti vikaa. Kun kerran spekuloidaan yksipuolisesti niin voihan sillä reilulla vauhdilla survoa pientareen kautta ja sopivasti perseillä siitä ohi, ei myöskään voi ajaa heidän edellä olevan läpi, joten ihan turhaa vielä kaikki perseily. Myönnä jo, että ei ollut pelkästään yhden henkilön asiasta kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Vieläkin löytyy vain yksi syyllinen, brake check oli siis täysin jotain muuta kuin koulutusta, ei pakukuski siis ollut edes mulkku? Millä sinä ajat kovempaa, jos molemmat kaistat himmaa? Loputon yhtälö tästä kyllä saadaan, kun et myönnä, että molemmissa oli vikaa. Kun kerran spekuloidaan yksipuolisesti niin voihan sillä reilulla vauhdilla survoa pientareen kautta ja sopivasti perseillä siitä ohi, ei myöskään voi ajaa heidän edellä olevan läpi, joten ihan turhaa vielä kaikki perseily. Myönnä jo, että ei ollut pelkästään yhden henkilön asia.

No harvoin liikenteessä mikään on täysin yhden ihmisen syy, mutta edelleen kyllä itse näen tuossa paljon enemmän syytä tässä kuvaajassa kun paku kuskissa. Yleensä kun itse perseilee, niin muut perseelee kanssa. Jos kuvaaja ei olisi kiilannut ei olisi tullut sitä brake checkkiäkään. Edelleenkään se vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus, jolla voit kiilata toisen kylkeen kuten tässä. Kujaava jopa myönsi, että näki tilanteen peileistä, mutta silti piti vaan mennä yrittämään kouluttaa. Vasen kaista meni selvästi kovempaa kuin kuvaaja kun paku oli menossa ohi.
 
Kiihdytyskaistan tullessa oikealla hitaasti ajava kiihdyttää.. eikun siis edessä ajava auto ajaa -5kmh rajoituksesta ja ohituskaistan alkaessa kiihdyttää +15km yli rajoituksen.

Oma teoriani on että n00beja pelottaa ajaa kapealla tiellä, tien levennettyä uskalletaan ajaa kovempaa.
 
Kyllä se pakukuskikin näki, että oikealla kaistalla kuvaaja saavuttaa hitaampaa ja on todennäköisesti vaihtamassa kaistaa vasemmalle eli tilanne ei ympäristöön tarkkailevalle kuskille pitäisi tulla yllätyksenä. Todennäköisesti kuski tämän havaitsikin ja pyrki laittamaan välin kiinni.

Näin siinä käy, kun vasemmalla kaistalla yritetään pussittaa ja oikealla ei haluta jäädä pussiin.
 
Kyllä se pakukuskikin näki, että oikealla kaistalla kuvaaja saavuttaa hitaampaa ja on todennäköisesti vaihtamassa kaistaa vasemmalle eli tilanne ei ympäristöön tarkkailevalle kuskille pitäisi tulla yllätyksenä. Todennäköisesti kuski tämän havaitsikin ja pyrki laittamaan välin kiinni.

Näin siinä käy, kun vasemmalla kaistalla yritetään pussittaa ja oikealla ei haluta jäädä pussiin.
On se tossa toisinkin päin. Eli kuvaaja näki tai ainakin olisi pitänyt nähdä, että väli menee kiinni. Olis hitaampana hivenen nostanut kaasulta ja antanut pakun mennä ja heti sen perään. Jolloin saattaa elää terveempämä pidempään.
Minusta noin päin on turvallisempi tapa liittyä. Ymmärrän kyllä haluttomuuden liittyä pakunperään, mutta jos omassa laitteessa ei ole kiihtyvyyttä... ajellaan laitteen ehdoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt minuun liity, mutta kun itse ajan motarilla niin itse en välitä että joku perseilijä ajaa vakkarilla sen 138 ja tulee kaistanvaihto tilannne. Jos on tilaa niin lunkisti vaan vilkkua ja auto vasemmalle kaistalle.

Oppisit sinäkin vaikka ajaa motarin sallittua nopeutta eikä sitä 138km/h josta tuossa ylempää mainitsit. Jos tarvitsee ajaa noin kovaa niin lähtisit sinäkin ajoissa liikenteeseen niin ei tarvitse täällä kettuilla muille kun ajavat eteesi. :facepalm:

127 todellista.

Jos et osaa vaihtaa kaistaa, niin kannattaa myydä skoda ja hypätä bussin kyytiin.
Sulla ei ole mitään oikeutta hyppiä toisten eteen.
 
On se tossa toisinkin päin. Eli kuvaaja näki tai ainakin olisi pitänyt nähdä, että väli menee kiinni. Olis hitaampana hivenen nostanut kaasulta ja antanut pakun mennä ja heti sen perään. Jolloin saattaa elää terveempämä pidempään.
Minusta noin päin on turvallisempi tapa liittyä. Ymmärrän kyllä haluttomuuden liittyä pakunperään, mutta jos omassa laitteessa ei ole kiihtyvyyttä... ajellaan laitteen ehdoilla.
Ei se ole mitenkään toisinpäin, kun tuossa kuvailemassasi tilanteessa aktiivinen pussitus on jo alkanut. Hidastamalla ja sen jälkeen kaistaa vaihtamalla, olisi vielä suuremmalla nopeuserolla vasemmalla kaistalla. Kyllähän tuossa pakukuskikin olisi viimeistää siinä vaiheessa voinut ottaa jalan kaasulta, kun näki että toinen alkaa vaihtaa kaistaa ja jättää änkeämisen pientareen kautta pois.

Oleellista olisi tietää oliko kuvaajan takana oikealla kaistalla muita. Jos ei, niin ko. pakun ja muidenkin vasemmalla kaistalla nähtyjen olisi pitänyt olla ennen kuvaajaa oikealla ja vaihtaa sieltä vasemmalle. Tässä vaiheessa taas aloitettu ohitus taas aiheuttaisi kuvaajalle ohituskiellon. Oletan kuitenkin, että siellä vasemmalla kaistalla on roikuttu, mikä vaikeuttaa oikealla kaistalla toimimista merkittävästi.
 
No harvoin liikenteessä mikään on täysin yhden ihmisen syy, mutta edelleen kyllä itse näen tuossa paljon enemmän syytä tässä kuvaajassa kun paku kuskissa. Yleensä kun itse perseilee, niin muut perseelee kanssa. Jos kuvaaja ei olisi kiilannut ei olisi tullut sitä brake checkkiäkään. Edelleenkään se vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus, jolla voit kiilata toisen kylkeen kuten tässä. Kujaava jopa myönsi, että näki tilanteen peileistä, mutta silti piti vaan mennä yrittämään kouluttaa. Vasen kaista meni selvästi kovempaa kuin kuvaaja kun paku oli menossa ohi.
Katopas siltä videolta uusiksi, että menikö toinen kaista selvästi kovempaa. :) Kyllähän sitä voi tulla myös ylikovaa ohi ja sopivasti himmata eteen perseilemään, kun muutakaan tarkoitusta ei kerran löytänyt. Myönnä jo tai näytä videolta kohdat, joissa näät myös taakse. Teetkö sinä myös itsemurhan, jos joku muu sinua siihen provosoi? Jälkimmäinen on yleensä se tyhmempi osapuoli!
 
Ei se ole mitenkään toisinpäin, kun tuossa kuvailemassasi tilanteessa aktiivinen pussitus on jo alkanut. Hidastamalla ja sen jälkeen kaistaa vaihtamalla, olisi vielä suuremmalla nopeuserolla vasemmalla kaistalla. Kyllähän tuossa pakukuskikin olisi viimeistää siinä vaiheessa voinut ottaa jalan kaasulta, kun näki että toinen alkaa vaihtaa kaistaa ja jättää änkeämisen pientareen kautta pois.

Oleellista olisi tietää oliko kuvaajan takana oikealla kaistalla muita. Jos ei, niin ko. pakun ja muidenkin vasemmalla kaistalla nähtyjen olisi pitänyt olla ennen kuvaajaa oikealla ja vaihtaa sieltä vasemmalle. Tässä vaiheessa taas aloitettu ohitus taas aiheuttaisi kuvaajalle ohituskiellon. Oletan kuitenkin, että siellä vasemmalla kaistalla on roikuttu, mikä vaikeuttaa oikealla kaistalla toimimista merkittävästi.
Ei sitä nopeutta paljon tossa olisi tarvinnut pudottaa siinä meni (vasemmalle kaistalle siirtymisen alusta 3,5-4 s kun se paku oli jo rinnalla), se on sitten tulkintakysymys oliko paku ohittamassa kuvaajaa, itse lähtisin siitä.
Kun kumpikaan ei anna periksi, niin käy noin. Monesti vielä pahemmin.
 
Katopas siltä videolta uusiksi, että menikö toinen kaista selvästi kovempaa. :) Kyllähän sitä voi tulla myös ylikovaa ohi ja sopivasti himmata eteen perseilemään, kun muutakaan tarkoitusta ei kerran löytänyt. Myönnä jo tai näytä videolta kohdat, joissa näät myös taakse. Teetkö sinä myös itsemurhan, jos joku muu sinua siihen provosoi? Jälkimmäinen on yleensä se tyhmempi osapuoli!
Kuvaaja on poistanut videon, jos luet tämän olisit antanut sen vaan olla, ihan hyvä varoittava esimerkki. Noita oikeasti sattuu ihan "vahingossakin".
 
Ei sitä nopeutta paljon tossa olisi tarvinnut pudottaa siinä meni (vasemmalle kaistalle siirtymisen alusta 3,5-4 s kun se paku oli jo rinnalla), se on sitten tulkintakysymys oliko paku ohittamassa kuvaajaa, itse lähtisin siitä.
Kun kumpikaan ei anna periksi, niin käy noin. Monesti vielä pahemmin.
Paljon pienemmällä himmauksella olisi selvitty, jos pakukuski olisi himmannut. Nopeusero kuvaajan ja vasemman kaistan välillä ei tainnut olla kovin suuri.
 
Paljon pienemmällä himmauksella olisi selvitty, jos pakukuski olisi himmannut. Nopeusero kuvaajan ja vasemman kaistan välillä ei tainnut olla kovin suuri.
Jos oikein muistan oli Lahden? motarilla. Yleinen ajotapa siellä on, että oikealla ajellaan 80-100km/h ja vasemmalla 120-135km/h (mittarinop. ) jonoa näytti vähän olevan. Monella ajotapa on, että jos näkee oikealla hitaita 500-1000m välein ei vaihdeta turhaan oikealle kaistalle kovempaa ajettaessa (paitsi jos omaan perään tulee joku nopeampi, mitäpä niitä estelemään virkavalta hoitanee aikanaan)

Edit: Jos kuvaaja olisi hiljentänyt vauhtiaan 8Km/ 4 s ajan (8/3.6*4s=8,88m) paku olisi ohi päässyt => energian kulutuksen
kannalta parempi jos kuvaaja olisi hidastanut.
 
Viimeksi muokattu:
Katopas siltä videolta uusiksi, että menikö toinen kaista selvästi kovempaa. :) Kyllähän sitä voi tulla myös ylikovaa ohi ja sopivasti himmata eteen perseilemään, kun muutakaan tarkoitusta ei kerran löytänyt. Myönnä jo tai näytä videolta kohdat, joissa näät myös taakse. Teetkö sinä myös itsemurhan, jos joku muu sinua siihen provosoi? Jälkimmäinen on yleensä se tyhmempi osapuoli!

Kuten sanottu video on poistettu. Eihän tuosta nähnyt taakse, eli ihan puhdasta spekulointia väittää takaa tulleen ylikovaa tms. Videolta näki vain, että kuvaaja kiilaa vasemmalle kaistalle, välittämättä siitä, että siellä ei ollut tilaa. Mitä sä nyt aloit itsemurhia tähän sotkemaan? Jos joku alkaa kiilailemaan liikenteessä, niin helposti siellä joku provosoituu ja kiilailee brake chekkaa jne. takaisin.
 
127 todellista.

Jos et osaa vaihtaa kaistaa, niin kannattaa myydä skoda ja hypätä bussin kyytiin.
Sulla ei ole mitään oikeutta hyppiä toisten eteen.

En mä hypikkään. Kandee käydä optikolla ennen kun meet ratin taakse seuraavan kerran. Sanoinkin että jos on reilusti tilaa niin vaihdan kaistaa vaikka tulisikin 137km/h kilsan päässä vasemmalla kaistalla.
 
Taas eilen perinteinen ramppisankari joka liittyi kahden rekan väliin oikealla, kun itse ajelin vakkarilla ~120 vasenta. Suoraan rekkojen välistä mun alle ajamaan ~90-100kmh kun ei näe tai osaa odottaa saatana sitä kahta sekuntia että voisi liittyä mun taakse. Päälle pitäisi ajaa kun olisi vaan kalustoa semmoseen.
 
En mä hypikkään. Kandee käydä optikolla ennen kun meet ratin taakse seuraavan kerran. Sanoinkin että jos on reilusti tilaa niin vaihdan kaistaa vaikka tulisikin 137km/h kilsan päässä vasemmalla kaistalla.

Siltä se vaikuttaa ja kuulostaa.
Eli just perus Klaukkala liittyjä, tilaa on (ei ole) ja tehdään järjettömiä kaistan vaihtoja
 
Taas eilen perinteinen ramppisankari joka liittyi kahden rekan väliin oikealla, kun itse ajelin vakkarilla ~120 vasenta. Suoraan rekkojen välistä mun alle ajamaan ~90-100kmh kun ei näe tai osaa odottaa saatana sitä kahta sekuntia että voisi liittyä mun taakse. Päälle pitäisi ajaa kun olisi vaan kalustoa semmoseen.

Tämä.
Edelleen ihmettelen näitä uuvatteja joita löytyy yllättävän paljon tältäkin foorumilta, että miksi ei vaan voi odottaa ja sitten vaihtaa kaistaa.

Eilenkin taas ruuhkassa ajettiin letkassa vasenta kaistaa ja joku persauki clubista Kian lelu maasturilla päätti liittyä väkisin pieneen väliin.
 
Kuten sanottu video on poistettu. Eihän tuosta nähnyt taakse, eli ihan puhdasta spekulointia väittää takaa tulleen ylikovaa tms. Videolta näki vain, että kuvaaja kiilaa vasemmalle kaistalle, välittämättä siitä, että siellä ei ollut tilaa. Mitä sä nyt aloit itsemurhia tähän sotkemaan? Jos joku alkaa kiilailemaan liikenteessä, niin helposti siellä joku provosoituu ja kiilailee brake chekkaa jne. takaisin.
Onhan se tullut ylikovaa ohi, kun heti tuli tarve jarruttaa ohituksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 537
Viestejä
4 510 701
Jäsenet
74 415
Uusin jäsen
antifaarao

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom