Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos kerran hidastaminen ei häirinnyt, niin miksi perustelit edellä olevassa kiinni roikkumista liian hitaalla ohittamisella? Olisit jättänyt turvavälin, niin kumpikaan osapuoli ei olisi ärsyyntynyt.
En minä roikkunut perässä tai ainakin itse pidän roikkumista pidempiaikaisena tapahtumana kuin muutaman sekunnin tilannetta.

Oletuksena ainakin itselläni on että kun lähdetään ohittamaan niin mennään ripeästi ohi. Tämän perusteella ajattelin että riittää kun nostan jalkaa kaasulta niin oma vauhti hidastuu sen verran että saavutan tämän edellä menevän kun hän on saanut ohituksen tehtyä. Muuten meni niinkuin piti, mutta oltiinkin vielä samalla kaistalla ja hän aloittaa tämän oman shownsa. Olisihan siihen voinut jättää pidemmän turvavälin, mutta nyt ei jäänyt.
 
Videota tänne laittaessa mietin, että kuinka joku autisti tätäkin alkaa purkamaan sekunti sekunnilta . En pettynyt.
Eipäs aleta nimittelemään :)
Kuten jo sanoin, livenä tilanne tuli todella yllättäen ja riskit minimoiden tein jarrutuksen ja ohitin, kun se oli turvallista. Vakavan kolarin mahdollisuus oli todella lähellä, jos olisin parin sekunnin päästä ehtinyt pakun rinnalle.
Jos ja jos, mielestäni tommosia vastaavia tulee ei nyt ihan jokaisella pidemmällä matkalla mutta usein kuitenkin.
Lisäksi takana oli 24 tunnin mittainen työvuoro 5 tunnin unilla ja juttelin ohituksen aikaan puolison kanssa, joten reaktioaika oli hieman optimaalista huonompi.
Menin myös hetken päästä tuosta pakusta ohi ja olin perillä määränpäässäni 50 sekuntia ennen sitä, joten otin ohituksen epäonnistumisesta tapahtuneen ajan menetyksen takaisin.
Ei ehkä kammattaisi alkaa selittelemään sillä liikenneturhaa mukaillen olit varovaisesti arvioiden noin 1promillen känniä vastaavassa tilassa, sähän oot kohta nettituomioistuimessa pakukuskia suurempi rikollinen:). Tämä toki selittänee vähän hitaat ja överit reaktiot tilanteessa ja kun tilanne tulee ”yllättäen” niin ainahan se tuntuu pahemmalta kuin todellisuudessa on. Ympyrä siis tavallaan sulkeutui ja videon tapahtumat sai luonnollisen selityksen.
Ps. Missä kohdin videota paku ilmoittaa vilkulla aikovansa ohittaa?
Vastaisuuden vinkkinä jokaiseen autoon kannattaa aina suhtautua siten että se voi tehdä ihan mitä vaan ihan milloin vaan.
 
Vastaisuuden vinkkinä jokaiseen autoon kannattaa aina suhtautua siten että se voi tehdä ihan mitä vaan ihan milloin vaan.
Kiitti vinkistä. Oletan siis jatkossa, että sinä et osaa noudattaa liikennesääntöjä vaan tulet yllättäen väistämisvelvollisena eteeni.
 
Varauduin pakun liikkeisiin siten, että katsoin pakun vilkkua ja tein oletuksen, että kuski näkee myös minut sivupeilistä. Ennen ohitukseen lähtöä ja kaistalle takaisin palatessa katsoin peileihin ettei takana ole ketään ja näytin ajoissa vilkkua. Palasin sen takia omalle kaistalle, koska pakun läpi ei näe ja aikaisemmin ollut huonoja kokemuksia, kun lähtenyt ohitukseen toisen auton perässä ja tämä alkanut tarpeettomasti hidastelemaan kesken ohituksen.
Mulla kävi vähän vastaava mutta toisinpäin. Ohituspaikka aukesi vedin vilkun päälle sekunnin pari ennen ja lähdin keskiviivan ylitse, mutta aikeeksi jäi kun takana oleva volvon katumaasturi ampui ohi ilman mitään vilkunkäyttöjä.

Vähän tuli kiire vetää takasin ja mennä sitten volvon perässä.
 
Kiitti vinkistä. Oletan siis jatkossa, että sinä et osaa noudattaa liikennesääntöjä vaan tulet yllättäen väistämisvelvollisena eteeni.
Erikoista henkilöön menevää keskustelua, mutta toki näin kannattaa olettaa etenkin jos jotain merkkejä on etukäteen nähtävissä (kuten tässä pakun harhautuminen keskiviivaa kohti).

Omalla kohdalla kyse on enemmän halusta noudattaa sääntöjä kuin osaamisesta, mutta toki tahattoman havainnointivirheen voi kuka vaan tehdä koska vaan. Jos mä olisin tosta kotterollani lähtenyt niin olisin ollut about rekan nupin kohdalla (joo, en laskenut videolta etäisyyksiä, arvioinut sinun etenemää ja sijoittanut omaa autoa yhtälöön eli ilmaisu saattaa olla vähän epätarkka) kun sinä rekan takakulmalla eli pienessä horkassa et siis olisi edes ehtinyt reagoimaan tapahtuneeseen, joten huoli pois :). Taivutan kyllä siis sääntöjä joustavan moraalikäsityksen ansiosta eikä minua sinänsä kiinnosta missä joku on ja millä vuoronumerolla jos vaan tilanteen pystyn luovimaan riittävän turvallisesti (eli käytännössä ei kolahda jos muut eivät tee mitään - se ei taas yleensä ole (joskus harvoin saavat jotain sellaista tehtyä joka vaatii pienen hienosäädön alkuperäiseen suunnitelmaan) minun ongelmani jos iltiksen ”läheltä piti”-videoiden tyypit sitten paniikissa tekevät mitä ihmeempiä kevätjuhlaliikkeitä, ei sitä sakkia näy 1min päästä enää edes taustapeilistä ja todennäköisesti loppuelämän aikana samoja suorittajia ei enää tapaa).

Itse sentään myönsit naiivisti odottaneen että paku vilkulla tai tekstarilla kertoo aikeistaan tai että se ylipäänsä edes yrittäisi noudattaa liikennesääntöjä. Kommenttini liittyi kylläkin enemmän tähän, jos tälläistä odotat niin lupaan että tulet yllättymään ihan vastaavaan tapaan vielä uudestaankin. Jos edessä joku näyttää/tuntuu oudolta, se hyvin todennäköisesti on sitä, ainakin hetken päästä...
 
sitten paniikissa tekevät mitä ihmeempiä kevätjuhlaliikkeitä,

Ketjussa on kaksi esimerkkiä tilanteesta missä ohitettava kilaa eteen, toinen missä ylinopeutta ajava provoisoituu ja liimautuu konttiin, josta edellä ajava provoisoituu.



Toinen missä kiilauksen uhriksi joutunut ei provoisuidu ja purkaa tilanteen turvallisesti.



Itse sentään myönsit naiivisti odottaneen että paku vilkulla tai tekstarilla kertoo aikeistaan tai että se ylipäänsä edes yrittäisi noudattaa liikennesääntöjä. Kommenttini liittyi kylläkin enemmän tähän, jos tälläistä odotat niin lupaan että tulet yllättymään ihan vastaavaan tapaan vielä uudestaankin. Jos edessä joku näyttää/tuntuu oudolta, se hyvin todennäköisesti on sitä, ainakin hetken päästä...

Yllätyksi tulee, ihmiset tekee virheitä. Virheiden taustalla on useampi virhe, tässä ehkä Pakulla perus virhe että ajoi rekan kontissa, sitten panikoi kun rekka näytti vilkulla tilaa, vilkun käyttöstä ei ehkä kokemusta, joten ei tullut ns takaraivosta, kunnon turvaväli olisi taasen antanut aikaa, kaikkeen ja muille.

Viimeinen virhe oli sitten kääntämine ja kaistan vaihto ilman että vielä kerran katsoo onko kaista vapaa.

Kuvaaja oli sijoittunut näkyvästi, nopeus raameissa, havaitsi kaikesta huolimatta kiilaajan.

Mitä kuvajaa olisi voinut tehdä, antaa selkeän merkin ohituksesta, riittäisikö valomerkki pitkillä, pimellä ehkä, mutta valoisaan aikaan näkyy huonommin. Äänimerkki, se kuuluu kesälläkin, mutta se lisää meteliä tien ympäristöön, joten ei ehkä se juttu ainakaan yöllä, mutta päivällä ?
 
Pulatunnus, eikö se vilkku ole ihan se merkki, jolla ohitusaikeista kerrotaan? En nyt ymmärrä yhtään tätä jeesustelua, kun kuvaajan auto oli jo pitkän matkaa ajanut suoraan vastaantulijoiden kaistaa. Voiko aikeensa yhtään selkeämmin ilmaista?
 
Sen enempää videoihin kantaa ottamatta; iso osa ihmisistä ei osaa ohittaa. Tuo ohitettavan puskurissa roikkuminen on hyvin tyypillistä ja etenkin raskaan liikenteen kanssa nämä kärkkyjät vievät itseltään pois ajan ja tilan reagoida asioihin oikealla tavalla.
 
Pulatunnus, eikö se vilkku ole ihan se merkki, jolla ohitusaikeista kerrotaan?
Joissain ohjeissa on neuvottu eri tapoja millä varmistetaan ohitettavalla ohitusaikeet, vilkkua voimakkaammin, pitkät, äänimerkki jne. äänimerkkiä varovasti,, mutta pitkien vilautus voi olla ihan hyvä.


Tuossa siis käsiteltiin sitä että kuvailtuja tilanteita sattuu (joillekkin usein), niin merkki siitä että pitää tehdä itsensä näkyvämmäksi.

Siinä samaa mieltä että kuvajaa oli tehnyt itsensä näkyväksi, kameran mukaan näytti että sijoittunut niin että näkyy peileistä jne. (vs toinen ohje että ajella vasemmalla pientareella)

Jos sattuu läheltäpiti tilanne, niin jokainen miettii että mitävoisi tehdä paremmin, niin yksi on anttaa näkyvämpää merkkiä lähestyessä.

Yleistäen moni arastelee varoittamista, mutta ei arastella keskisormenkäyttöä.
 
Kunhan tuolla käyttää vilkkua ennakoiden ja painaa ohittaessa kaasua, ei pitäisi mitään ongelmaa olla. Ja sen verran katsonut etukäteen, ettei vasemmalle siirtyessä änge kenenkään eteen.
 
Siinä samaa mieltä että kuvajaa oli tehnyt itsensä näkyväksi, kameran mukaan näytti että sijoittunut niin että näkyy peileistä jne. (vs toinen ohje että ajella vasemmalla pientareella)
Suosittelen opettelemaan lukemista tai kehittämään luetun ymmärtämistä. Ohje oli vetää vasemmalle jos edessä tapahtuu vähänkään mitään poikkeavaa kun olet ohittamassa, joka on ihan eri asia kuin ohittaa ihan vasemmassa reunassa, eikä liity juttuihisi mitenkään. (siellä ihan vasemmassa reunassa kannattaa kyllä toki olla myös silloin jo valmiiksi jos alkaa olemaan 2x vauhtia ohitettavaan (mutta ei liity taas keskustelun aiheeseen mitenkään), jos olet oikealla voi kilkata mutta käytännössä niin vasempaan se ei ehdi ehdi etteikö ohi ehtisi jos olet valmiiksi "hyvässä positiossa" kun ei tuossa kumpikaan mitään oikein ehdi sitten enää tekemään h-hetkellä)
 
Vastaisuuden vinkkinä jokaiseen autoon kannattaa aina suhtautua siten että se voi tehdä ihan mitä vaan ihan milloin vaan.

Eikös uusi tieliikennelaki vähän niinkuin vaadi tuollaista ennakointia liikenteessä ihan kaikilta?

"Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Uutena periaatteena tieliikennelakiin on tuotu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Uuden tieliikennelain periaatteet | Traficom
 
No nyt on vaarallisia ohjeita. Toisen auton perään ei lähdetä ohittamaan, jos ei auton ohi näe. Jos ohituksen aikana tapahtuu yllättäviä tilanteita, niin aina keskeytetään ohitus ja palataan omalle kaistalle, jos se vain suinkin on mahdollista. Myös ohitettavan viereltä on yleensä turvallisempaa palata jarrun kanssa takaisin taakse.
Tarkentaisin vielä sen verran, että toisen auton perään ei lähdetä ohittamaan, mikäli edellä menevä ohittaja ei ole päässyt ohitettavasta vielä ohi (TLL 32 §). Näkyvyyden lisäksi vaatimuksena on, että kaista on riittävän pitkältä matkalta vapaa - eli käytännössä ainakin sen ohitettavan ajoneuvon verran.

Tässä tapauksessa kuvaaja toimi siten esimerkillisesti kun palasi omalle kaistalleen ja lähti ohittamaan rekkaa vasta kun paku oli oman ohituksensa suorittanut.

Ihan liikaa näkee maanteillä näitä peräkanaa ohituksia vaikka TLL yksiselitteisesti ne kieltää. Ja ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna tuollainen on helvetin vaarallista.
 
Tarkentaisin vielä sen verran, että toisen auton perään ei lähdetä ohittamaan, mikäli edellä menevä ohittaja ei ole päässyt ohitettavasta vielä ohi (TLL 32 §). Näkyvyyden lisäksi vaatimuksena on, että kaista on riittävän pitkältä matkalta vapaa - eli käytännössä ainakin sen ohitettavan ajoneuvon verran.

Tässä tapauksessa kuvaaja toimi siten esimerkillisesti kun palasi omalle kaistalleen ja lähti ohittamaan rekkaa vasta kun paku oli oman ohituksensa suorittanut.

Ihan liikaa näkee maanteillä näitä peräkanaa ohituksia vaikka TLL yksiselitteisesti ne kieltää. Ja ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna tuollainen on helvetin vaarallista.
Ei se niitä kiellä, jos kieltää niin löydät varmaan näppärästi oikeuden päätöksen aiheesta, sillä tätä tehdään niin paljon niin tapauksia on pakko olla ollut rosiksessa. Ääriesimerkkinä matala avoauto edessä paku takana -> näkyvyyden kanssa ei ole mitään ongelmaa. Kaista on riittävän pitkältä matkaa vapaa == sieltä ei ole tulossa vastaantulijaa, muuten edessä menevään riittää ihan normaali tavallinen turvaväli, se on ihan yhden tekevää millä kaistalla ajetaan peräkkäin. Peräkkäin ohittaessa puolestaan avolla pakun takana päästään jossain pisteessä tulkintaan että ohitus voi olla laiton jos et näe riittävän hyvin pakun ohitse (johon taas auttaa se ihan vasemmassa reunassa notkuminen :)).

Siinä mitään vaarallista ole jos näkyvyyttä on.
 
Ei se niitä kiellä, jos kieltää niin löydät varmaan näppärästi oikeuden päätöksen aiheesta, sillä tätä tehdään niin paljon niin tapauksia on pakko olla ollut rosiksessa.
No eipä kiinnosta kun TLL on tässä aika yksiselitteinen.
Kaista on riittävän pitkältä matkaa vapaa == sieltä ei ole tulossa vastaantulijaa
Ei se kaista ole vapaa jos sillä kaistalla on joku sen ajoneuvon rinnalla, jota aiot ohittaa.
muuten edessä menevään riittää ihan normaali tavallinen turvaväli, se on ihan yhden tekevää millä kaistalla ajetaan peräkkäin
Hyvä lisäys. Tästäkään näkökulmasta tuota videon rekkaa ei voi ohittaa peräkanaa, koska turvaväli.
 
Tarkentaisin vielä sen verran, että toisen auton perään ei lähdetä ohittamaan, mikäli edellä menevä ohittaja ei ole päässyt ohitettavasta vielä ohi (TLL 32 §). Näkyvyyden lisäksi vaatimuksena on, että kaista on riittävän pitkältä matkalta vapaa - eli käytännössä ainakin sen ohitettavan ajoneuvon verran.

Tässä tapauksessa kuvaaja toimi siten esimerkillisesti kun palasi omalle kaistalleen ja lähti ohittamaan rekkaa vasta kun paku oli oman ohituksensa suorittanut.

Ihan liikaa näkee maanteillä näitä peräkanaa ohituksia vaikka TLL yksiselitteisesti ne kieltää. Ja ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna tuollainen on helvetin vaarallista.
Riittävän välimatkan päässä seuraavasta ohittaminen ei mielestäni ole millään tavalla vaarallista, kunhan näkyvyyttä riittää. Laitonta toki, mutta jos toiminnallaan ei häiritse muita, niin minä en ainakaan tuomitse. Harvemmin tulee kyllä itse lähdettyä toisen perään ohittamaan, paitsi jotain 20 km/h kulkevia traktoreita.
 
Riittävän välimatkan päässä seuraavasta ohittaminen ei mielestäni ole millään tavalla vaarallista, kunhan näkyvyyttä riittää. Laitonta toki, mutta jos toiminnallaan ei häiritse muita, niin minä en ainakaan tuomitse. Harvemmin tulee kyllä itse lähdettyä toisen perään ohittamaan, paitsi jotain 20 km/h kulkevia traktoreita.
Itse ees tiennyt tuon laittomuutta. Mitä vaarallista tuossa tosiaan on jos näet että suora tyhjänä ja menet toisen perässä. Eri asia jos vetää sokeasti toisen perseessä mihinkään katsomatta.
 
Itse ees tiennyt tuon laittomuutta. Mitä vaarallista tuossa tosiaan on jos näet että suora tyhjänä ja menet toisen perässä. Eri asia jos vetää sokeasti toisen perseessä mihinkään katsomatta.
Laittomuus ei minullekkaan avautunut.

Vaikka olisi laillista, niin tyypillisesti noissa nippu muita rikkeitä.

Mitä vaarallista tuossa tosiaan on jos näet että suora tyhjänä ja menet toisen perässä.
Tarvitaan tavallista paremmat turvavälit, ja se että edellä ajava on selkeästi ohitettava (vien) edellä ja itse vielä ohitettavan takkana, jotta ohitus peruttavissa.

Silti perässätulia ei ole näkyvä, peittyy edellä ajavan taakse, joka aika iso vaaratekiä.

Enenn kuin joku saa idean että ajaatoisen kontissa, niin siinä jo muutekin aikamoinen tappokone.

Edessä oleva kuitenkin haittaa näkyvyyttä., joten erikois tapauksia turvallinen jonossa ohittelu
 
Itse ees tiennyt tuon laittomuutta. Mitä vaarallista tuossa tosiaan on jos näet että suora tyhjänä ja menet toisen perässä. Eri asia jos vetää sokeasti toisen perseessä mihinkään katsomatta.
No mitä jos sillä edellä menevällä jostain syystä vauhti hiipuukin kesken ohituksen? Vastaan tulee joku ja se edellä menevä pääsee juuri ja juuri ohitettavan keulan eteen takaisin oikealle, mutta itse olet vielä rinnalla eikä ohitettavan edessä olekaan enää koloa, johon äkkiä puikata. Tai jos tämä ei tunnu vielä haastavalta, niin lisää perääsi kolmas samaa ohitusta suorittava auto. Näitä tilanteita näkee muuten aika usein kun jotkut lähtee pitkää jonoa ohittamaan tappituntumalla toisistaan.

Periaatteessa kaikkien pitäisi tietää, että tuo on laitonta, koska kyllä nuo ohitussäännöt pitäisi olla hallussa. Sitä ei vain jostain syystä ymmärretä, että vastaantulevien kaista ei ole vapaa, jos siinä on joku tekemässä ohitusta.
 
No mitä jos sillä edellä menevällä jostain syystä vauhti hiipuukin kesken ohituksen? Vastaan tulee joku ja se edellä menevä pääsee juuri ja juuri ohitettavan keulan eteen takaisin oikealle, mutta itse olet vielä rinnalla eikä ohitettavan edessä olekaan enää koloa, johon äkkiä puikata. Tai jos tämä ei tunnu vielä haastavalta, niin lisää perääsi kolmas samaa ohitusta suorittava auto. Näitä tilanteita näkee muuten aika usein kun jotkut lähtee pitkää jonoa ohittamaan tappituntumalla toisistaan.

Periaatteessa kaikkien pitäisi tietää, että tuo on laitonta, koska kyllä nuo ohitussäännöt pitäisi olla hallussa. Sitä ei vain jostain syystä ymmärretä, että vastaantulevien kaista ei ole vapaa, jos siinä on joku tekemässä ohitusta.
Katos perinteinen "mitäs jos meteoriitti tippuu taivaasta tai taaperoikäinen juoksee lumikasan takaa" kommentti, tätä jo vähän odottelinkin.

Miten tuo nyt eroa tilanteesta että ohitat yksin liian lähellä vastaantulijaa? Ei mitenkään, sillä ei siinä ohitettavan edessä silloinkaan välttämättä tilaa ole (huom. ei oo kyllä koskaan jäänyt tilasta kiinni eli kyllä sitä tilaa on tai sitä tulee). Tuossahan tietysti myös mennään sen ohitettavan taakse jarrulla eikä yritetä SDI pololla repiä sitä viimeistä 10m metriä kaasulla siihen eteen, paljon nopeampaa ja tilaa/aikaa jää kaikille osapuolille enemmän ennen potentiaalista point-of-impactia.

3. (2.) auto tietysti näkee että tie on tyhjä eikä tämmöistä koko tilannetta edes synny kuin mielikuvissa. Ei kait kukaan nyt ole niin daiu että ohittaisi rekan imussa ja kun rekka palaa omalle kaistalle niin vastaantulija on sitten omassa sylissä :).

Näytä nyt sitten vaikka se hallituksen esitys laista jossa kerrotaan että vapaa tarkoittaa sitä että koko tiellä ko. kaistalla ei ole autoa kun et kerran niitä oikeusjuttuja viitsinyt etsiä? Mitä tulkitsen tuon niin että vapaa == minun ajamiseni ei häiritse muita samaa kaistaa käyttäviä (eli vastaantulija tai edellä menevä ohittaja).
 
Katos perinteinen "mitäs jos meteoriitti tippuu taivaasta tai taaperoikäinen juoksee lumikasan takaa" kommentti, tätä jo vähän odottelinkin.

Miten tuo nyt eroa tilanteesta että ohitat yksin liian lähellä vastaantulijaa? Ei mitenkään, sillä ei siinä ohitettavan edessä silloinkaan välttämättä tilaa ole (huom. ei oo kyllä koskaan jäänyt tilasta kiinni eli kyllä sitä tilaa on tai sitä tulee). Tuossahan tietysti myös mennään sen ohitettavan taakse jarrulla eikä yritetä SDI pololla repiä sitä viimeistä 10m metriä kaasulla siihen eteen, paljon nopeampaa ja tilaa/aikaa jää kaikille osapuolille enemmän ennen potentiaalista point-of-impactia.

3. (2.) auto tietysti näkee että tie on tyhjä eikä tämmöistä koko tilannetta edes synny kuin mielikuvissa. Ei kait kukaan nyt ole niin daiu että ohittaisi rekan imussa ja kun rekka palaa omalle kaistalle niin vastaantulija on sitten omassa sylissä :).

Näytä nyt sitten vaikka se hallituksen esitys laista jossa kerrotaan että vapaa tarkoittaa sitä että koko tiellä ko. kaistalla ei ole autoa kun et kerran niitä oikeusjuttuja viitsinyt etsiä? Mitä tulkitsen tuon niin että vapaa == minun ajamiseni ei häiritse muita samaa kaistaa käyttäviä (eli vastaantulija tai edellä menevä ohittaja).
Se vapaa tarkoittaa sitä osaa tiestä mitä käytät ohittamiseen. Ei sitä ole ihan pakko väärinymmärtää. Saat ohittaa 8-tiellä Turun päässä, vaikka edellä Oulun kohdilla olisi joku muukin suorittamassa ohitusta.
Kumpi on muuten mielestäsi todennäköisempi, meteoriitti vai vastaantuleva auto?
 
Miten tuo nyt eroa tilanteesta että ohitat yksin liian lähellä vastaantulijaa?
Siten että siinä on kaksi tai useampi auto väärällä kaistalla ja ohituksen turvallinen päättäminen ei ole täysin omista toimistasi riippuvaista.

Ei tästä nyt enempää jaksa jankuttaa. Täysin itsestäänselvä ja yksiselitteinen asia.
 
Katos perinteinen "mitäs jos meteoriitti tippuu taivaasta tai taaperoikäinen juoksee lumikasan takaa" kommentti, tätä jo vähän odottelinkin.
Ajat liianlähellä, jos edellä ohitettava ei voi perua ohitusta turvallisesti.

Siksi ohittaessa turvavälit pidempiä.

Miten tuo nyt eroa tilanteesta että ohitat yksin liian lähellä vastaantulijaa? Ei mitenkään, sillä ei siinä ohitettavan edessä silloinkaan välttämättä tilaa ole
Esimerkki milloin joutuu ohituksen peruun.

Usein virhearvio lähdettäessä, mutta voi tilanne muuttuakkin.


Tämä lähti "PITKÄ" rekan ohituksesta, jossa pakettiauto tuli väliin, on jo haaste yksinään varmistaa että tie on riittävän pitkästi vapaa, jos edessa toinen auto, vaikka olisi HA ja HA peräkkäin, niin edellä oleva vaikeuttaa havaoinnita, näkemistä, vie katsetta. Käytännössä turha seillä vastaantulijoiden kaistalla on roiukkua, joudut kuitekin odottaa että se edellä menevä pääsee ohitettevasta ohi, joten ei mitään syytä riskeerata.
 
No mitä jos sillä edellä menevällä jostain syystä vauhti hiipuukin kesken ohituksen? Vastaan tulee joku ja se edellä menevä pääsee juuri ja juuri ohitettavan keulan eteen takaisin oikealle, mutta itse olet vielä rinnalla eikä ohitettavan edessä olekaan enää koloa, johon äkkiä puikata. Tai jos tämä ei tunnu vielä haastavalta, niin lisää perääsi kolmas samaa ohitusta suorittava auto. Näitä tilanteita näkee muuten aika usein kun jotkut lähtee pitkää jonoa ohittamaan tappituntumalla toisistaan.

Periaatteessa kaikkien pitäisi tietää, että tuo on laitonta, koska kyllä nuo ohitussäännöt pitäisi olla hallussa. Sitä ei vain jostain syystä ymmärretä, että vastaantulevien kaista ei ole vapaa, jos siinä on joku tekemässä ohitusta.
Muttakun jos se suora on tyhjä? Luonnollisesti tandemiohitus vaatii pidemmän suoran juurikin siksi jos edellä tulee ongelmi.

Ja tappituntumasta täälä ei puhuttu, itse mitä olen harvoin ohitellut jonkun perässä niin itse voin vielä vetää ohitettavan taakse jarrulla jos edessä on ongelma ja siinä kohtaa kun ei enää voi niin edellä ajava on omalla kaistalla takasin.
 
No nyt on vaarallisia ohjeita. Toisen auton perään ei lähdetä ohittamaan, jos ei auton ohi näe.
Joo, eikä tuon pakukuskin tapaisen töhökullin perään lähdetä ohittamaan vaikka ohi näkisi. Perseily indikoi vahvasti, että normaali ennakoitavuus ei päde vaan "tuo saattaa tehdä ihan mitä tahansa".
 
Vituttaa, kun heikkoja ei olla aurattu moottoriteiden pientareilta.

Rekkapenoilla tänään näemmä joku yhteinen somehetki meneillään. Yhteen suuntaan ajaessa yksi sankari veti lähes liittymä ramppien merkit mukanaan, kun ajelehti pientareen puolelle ja samalla mukava smoke screen motarilla.

Takaisin toiseen suuntaan ajaessa rekkaurpon oli pakko päästä toisesta rekkaurposta ohi huolimatta siitä, että meitä tuli takaata kovalla nopeuseroilla. No tämä arjen sankari tietenkin vetää ohituskaistan piennarta aiheuttaen smoke screenin ja tietysti puhelin korvallahan tämäkin oli.

Ihan helvetin paljon näkee työmatkalla näitä sankareita ja tuosta pölypilvestä erottaa hyvin.

Jonkun puolueen tulisi ajaa lakiuudistus, että ohittamisesta saa sakot.
 
Muttakun jos se suora on tyhjä? Luonnollisesti tandemiohitus vaatii pidemmän suoran juurikin siksi jos edellä tulee ongelmi.

Ja tappituntumasta täälä ei puhuttu, itse mitä olen harvoin ohitellut jonkun perässä niin itse voin vielä vetää ohitettavan taakse jarrulla jos edessä on ongelma ja siinä kohtaa kun ei enää voi niin edellä ajava on omalla kaistalla takasin.
Jos perässä tulia ei turvallisuudesta tingi, niin missä käytännön tilanteessa olisi kaksi autoa peräkkäin ohittamassa ?

Millainen tieosuus , ohitettava ja ensimmäinen matalia ja perimmäinen istuu korkealla, alamäki, loivasti vasemmalle kaartuva, aukeaa, hyvä keli, pitkälle näkyvyys.

Tyypillisesti se edelläoleva koukkaa ohitettavan eteen, joten ei siellä kahta ole yhtäaikaa ohittamassa.

Jos ei koukkaa eteen, niin ehkä siinä tilanteessa että perässä tulia vaihtaa vasemmalle kaistalla oikeasti hyvissä ajoin, eikä tee tyypillisesti niin että kiihdyttää omalla kaistaa tinkien turvavälistä ja vasta muutaman kymmenenmetriä ennen ohitettavaa vaihtaa kaistaa.

En tiedä kummassa on suuremmat riskit. (en pohtinut hitaissa vauhdeissa tapahtuvia ohituksia)

Ei liikenne riskitöntä ole, jotain pitää sallia, mutta ohitukset on pahoja ja pitäs olla vastineeksi hytöjä.

Edit:
En miettinyt tilannetta jossa jono ohittaa jonoa, käytännössä ei tavatonta, mutta tyypillisesti niissä tingitään monesta asiasta.
 
Tuollainen jono ohittaa jonoa tai vähintään kaksi autoa kerrallaan ohittamassa ohitettavaa on kyllä käsittääkseni hyvin yleistä, en ainakaan montaa kertaa muista nähneeni että jokainen ohittamaan haluava odottaisi kiltisti kunnes ohitusta tekevä hoitaa hommansa loppuun. Varsinkin tuollaisissa kahden auton tekemissä ohituksissa luotetaankin siihen, että edellä ajava hoitaa ohituksen tehokkaasti ja siten turvallisesti pois alta. Näissä tilanteissa pitäisi kyllä olla hyvin pitkä ja selkeä suora edessä. Yleensä odottelen jotain virallista ohituskaistaa, jos ei edessä oleva pahasti ihan alinopeutta etene. Yleisimmin käyttämilläni yksikaistaisilla teillä niitä ohituskaistoja kuitenkin tulee vastaan vähän väliä.

Tuolla jossain loma-aikojen ruuhkapäivinä ei tosin sellaisten hitaampien autojen ohittelukaan hyödytä yhtään mitään, kun vastassa on jatkuvaa paluu-/menoliikennettä joka tapauksessa. Varsinkin paskassa säässä talvella sellanen lähinnä häiritsee tarpeettomasti muita autoilijoita.
 
Toi on kyllä vähän ärsyttävää, jos lähdetään perässä ohittamaan. Silloin tällöin aina käy niin, että vastaan tuleekin auto ja muiden turvallisuuden vuoksi onkin sitten yhtäkkiä otettava todella reilusti ylinopeutta, että se toinenkin ehtii pois alta. Sitä olen miettinyt, että mitenköhän poliisit tuohon suhtautuisi, jos kohdalle sattuisi.
 
Tuollainen jono ohittaa jonoa tai vähintään kaksi autoa kerrallaan ohittamassa ohitettavaa on kyllä käsittääkseni hyvin yleistä, en ainakaan montaa kertaa muista nähneeni että jokainen ohittamaan haluava odottaisi kiltisti kunnes ohitusta tekevä hoitaa hommansa loppuun. Varsinkin tuollaisissa kahden auton tekemissä ohituksissa luotetaankin siihen, että edellä ajava hoitaa ohituksen tehokkaasti ja siten turvallisesti pois alta.
Tehdään niitä, joillain pätkillä voi olla yleistäkin.

Mutta niissä mennään yleensä kontissa kiinni, luotetaan siihen että edelläoleva on varmistanut turvallisen tilan, ja perässä tulia sitten tulee marginaalilla. Saattaa johtaa myös siihen että palataan vielä tiukemmin ohitettavan eteen.

Toi on kyllä vähän ärsyttävää, jos lähdetään perässä ohittamaan. Silloin tällöin aina käy niin, että vastaan tuleekin auto ja muiden turvallisuuden vuoksi onkin sitten yhtäkkiä otettava todella reilusti ylinopeutta, että se toinenkin ehtii pois alta. Sitä olen miettinyt, että mitenköhän poliisit tuohon suhtautuisi, jos kohdalle sattuisi.
Ohitus pitäisi keskeyttää....
Mutta jos joku kontissa kiinni, niin kasvaahan siinä jostain syystä kynnys tehdä niin.
 
Tosin jos takana oleva on jo alkuun niin kilipää että tunkee perään ohittamaan samaan aikaan, niin suurella todennäköisyydellä se myös tulee kiinni puskuriin välkyttämään valoja jos yrität keskeyttää ohituksen, miettimättä että miksi olet sitä keskeyttämässä.
 
Mutta jos joku kontissa kiinni, niin kasvaahan siinä jostain syystä kynnys tehdä niin.

Tohon se takanatulijakin pääosin luottaa. Hiillostetaan se edellä menijä painamaan sitä kaasua. Onhan se toki ärsyttävää jos jollain alitehoisella Yariksella lähdetään polkemaan rekasta ohi kilometrin suoralla missä tehokkaammalla pääsee parista rekasta ja henkilöautosta yhdellä kertaa.

Suurempi ongelma varmaan käytännössä on ne jonot missä 3-4 autoa roikkuu rekan perässä ja se viides joutuu sitten painamaan kaikista ohi mikäli ei halua jumittaa muiden mukana.
 
Lisätään tähän ketjuun yleinen muistutus peräkärryn valojen tarkastamisesta. Pari päivää sitten näin viimeksi, kun Suzukin maasturi veteli kärryä Oulusta kohti Kiiminkiä ja vilkut toimivat ristiin, eli auton vilkuttaessa oikealle kärry vilkuttaa vasemmalle.
Olen itse joutunut joskus aika tiukkaan paikkaan, kun oikealle väistyvältä vaikuttanut yhdistelmä koukkaakin yllättäen tien yli vasemmalle.
 
Paku aiheutti sydämentykytyksiä vaihtamalla yllättäen eteen kesken ohituksen. Satasen alue alkoi ja näin kaukaa rekan ja pakun oikealta puolen 2 km suoralle ettei vastaan tule autoja. Lähdin ohittamaan ja paku vaihtoi eteen näyttäen kerran vilkkua, kun oli siirtynyt keskiviivan päälle ja jouduin keskeyttämään ohituksen. Videolta huomasin rekan näyttäneen perässä roikkuneelle pakulle vilkulla merkkiä, että voi ohittaa. Kuski luotti sokeasti siihen ja lähti ohittamaan katsomatta ollenkaan sivupeiliin. Livenä tilanne tuntui pahemmalta kuin videolta näyttää ja jouduin ihan huolella jarruttamaan.


Musta tossa näytti siltä, että paku odotteli vuoroaan/ tilaisuutta päästä rekasta ohi. Katsoi taustapeiliin "ei saa**na taas tuolta tulee joku väliin ja kaista on rekan ja ton takaa tulevan kuskin mukaan vapaa" ja arvioi kerkiävänsä. Sulla oli tossa "riittävästi" (lue: pieni vihje), että paku aikoo ohittaa. Minusta toimit fiksusti ja palasit kaistallesi. Noin toimien todennäköiseti elää terveempänä.

Vaikka en tykkää ohittaa noin päin kaartavassa kaarteessa, (vaikka tossa kyllä näki että tie on vapaa). Koskaahan ei varmasti tiedä tuleeko sieltä vastaan joku todella kaahaten.
 
Musta tossa näytti siltä, että paku odotteli vuoroaan/ tilaisuutta päästä rekasta ohi. Katsoi taustapeiliin "ei saa**na taas tuolta tulee joku väliin ja kaista on rekan ja ton takaa tulevan kuskin mukaan vapaa" ja arvioi kerkiävänsä. Sulla oli tossa "riittävästi" (lue: pieni vihje), että paku aikoo ohittaa. Minusta toimit fiksusti ja palasit kaistallesi. Noin toimien todennäköiseti elää terveempänä.

Vaikka en tykkää ohittaa noin päin kaartavassa kaarteessa, (vaikka tossa kyllä näki että tie on vapaa). Koskaahan ei varmasti tiedä tuleeko sieltä vastaan joku todella kaahaten.

Tilanne meni alusta asti niin, että liityin hetki ennen ohitusta pieneltä sivutieltä rekan ja pakun taakse. Tuttu paikka itselle ja lähdin suoraan kiihdyttämään ohitusta varten. Paku todennäköisesti ajanut pidemmän aikaa rekan perässä eikä huomannut, että tulen takaa vauhdilla. Lähdin ohittamaan ajoissa, koska kaarre "väärään" suuntaan ja jos olisin nähnyt väärin vastaantulevat autot niin olisin keskeyttänyt ohituksen. Ajatus oli myös päästä kerralla ohi myös pakusta, koska mukavampi ajaa niin, että näen pitkälle eteen. Katsoin myös pakun liikehdintää eikä se näyttänyt siltä, että aikoo ohittaa. Sitten rekka näytti vilkulla, että voi ohittaa ja paku lähti ohi samantien katsomatta taakse. Jarrutin voimakkaasti enkä halunnut sen jälkeen kolmosella kaasu pohjassa kiihdyttää pakun perässä rekasta ohi vaan odotin hetken, että tie on vapaa ja myös pakuun jää hieman etäisyyttä.
 
Tilanne meni alusta asti niin, että liityin hetki ennen ohitusta pieneltä sivutieltä rekan ja pakun taakse. Tuttu paikka itselle ja lähdin suoraan kiihdyttämään ohitusta varten. Paku todennäköisesti ajanut pidemmän aikaa rekan perässä eikä huomannut, että tulen takaa vauhdilla. Lähdin ohittamaan ajoissa, koska kaarre "väärään" suuntaan ja jos olisin nähnyt väärin vastaantulevat autot niin olisin keskeyttänyt ohituksen. Ajatus oli myös päästä kerralla ohi myös pakusta, koska mukavampi ajaa niin, että näen pitkälle eteen. Katsoin myös pakun liikehdintää eikä se näyttänyt siltä, että aikoo ohittaa. Sitten rekka näytti vilkulla, että voi ohittaa ja paku lähti ohi samantien katsomatta taakse. Jarrutin voimakkaasti enkä halunnut sen jälkeen kolmosella kaasu pohjassa kiihdyttää pakun perässä rekasta ohi vaan odotin hetken, että tie on vapaa ja myös pakuun jää hieman etäisyyttä.
Mikäli minua kaivattiin ylituomariksi (ei kaivattu), niin sanon silti että teit kaiken oikein ja kaltaisesi reflektiiviset kuskit ovat parasta A-ryhmää. Video on hyvä osoitus siitä, että tilanteita voi tulla eteen vaikka tekisi kaiken oikein. Eikä tämä katso edes sitä, että joku toinen tötöilee, vaan mahdollisuus on läsnä silloinkin kun kaikki tekevät kaiken oikein.
 
Mikäli minua kaivattiin ylituomariksi (ei kaivattu), niin sanon silti että teit kaiken oikein ja kaltaisesi reflektiiviset kuskit ovat parasta A-ryhmää. Video on hyvä osoitus siitä, että tilanteita voi tulla eteen vaikka tekisi kaiken oikein. Eikä tämä katso edes sitä, että joku toinen tötöilee, vaan mahdollisuus on läsnä silloinkin kun kaikki tekevät kaiken oikein.
Ja aina pystyy siitäkin vielä parantamaan. Esimerkkinä vaikka se että jos tiedostaa tuollaisten yllätysten mahdollisuuden, niin ei ohita ja on minuutin myöhemmin perillä riskittömästi.
 
Ainakaan se, että kategorisesti välttelee ohituksia, ei tee kuljettajasta parempaa.
On tarpeettomia ohituksia ja tarpeellisia ohituksia. Isoriskisiä ohituksia ja vähäriskisiä ohituksia. Noissa olisi hyvä ymmärtää ettei siinä jonoteta paikallaan, vaan se koko jono liikkuu kohti määränpäätä mahdollisesti vain hieman hitaammin mitä ajaisi yksin tietä pitkin.

Jos välttää turhat ja muut kuin pieniriskiset niin lasken kuljettajan olevan keskimääräistä parempi.
 
Tilanne meni alusta asti niin, että liityin hetki ennen ohitusta pieneltä sivutieltä rekan ja pakun taakse. Tuttu paikka itselle ja lähdin suoraan kiihdyttämään ohitusta varten. Paku todennäköisesti ajanut pidemmän aikaa rekan perässä eikä huomannut, että tulen takaa vauhdilla. Lähdin ohittamaan ajoissa, koska kaarre "väärään" suuntaan ja jos olisin nähnyt väärin vastaantulevat autot niin olisin keskeyttänyt ohituksen. Ajatus oli myös päästä kerralla ohi myös pakusta, koska mukavampi ajaa niin, että näen pitkälle eteen. Katsoin myös pakun liikehdintää eikä se näyttänyt siltä, että aikoo ohittaa. Sitten rekka näytti vilkulla, että voi ohittaa ja paku lähti ohi samantien katsomatta taakse. Jarrutin voimakkaasti enkä halunnut sen jälkeen kolmosella kaasu pohjassa kiihdyttää pakun perässä rekasta ohi vaan odotin hetken, että tie on vapaa ja myös pakuun jää hieman etäisyyttä.
Vaikeaa sanoa tosta pakukuskista, ehkä hänkin odotti paikkaa missä näkee paremmin?
Maltilla noissa kannattaa toimia. Katsoin, että sulla kului n10s. rekan ohitukseen siihen kun lisää pakun ja sen turvavälin.
Noilla vauhdeilla rekka-paku letkan ohitukseen menee ehkä 20.s, jos vastaan tulee joku kunnon ylinopeutta väli kutistuu n. 60-70m/s. Noita joskus miettineenä, en minäkään tohon pakun perään olisi lähtenyt, vaikka mulla on tollasissa paikoissa hivenen enemmän vauhtia, jos ohittaa päätän.
 
Ihme juttu, ei ole viime aikoina ärsyttänyt kukaan juuri lainkaan. Ehkä johtuu siitä, ettei ole vuoteen ajellut työmatkoja, koska on tullut oltua etänä. Toki kun kelit paranee, niin kaikki kesäautoilijat uskaltautuvat liikenteeseen ja senhän tietää, mitä siitä seuraa :) Yleensä leppoisinta on ajella huonolla kelillä, siis kanssa-autoilijoiden suhteen.
 
Itseäni ei jäänyt ärsyttämään kun seurasin tilannetta vain sivusta, mutta muutamaa autoilijaa varmaan...

Joku oli kaksikaistaisella kadulla kääntymässä vasemmalle, ryhmittyi oikeaoppisesti keskiviivan viereen. Vastaan tuli pitkä jono, joten joutui odottamaan kääntymisvuoroaan aika pitkään.

Oikealta olisi ihan hyvin päässyt ajamaan kääntymistä odottavan auton ohi, mutta takanatuleva oli sitten vaan ajanut keskelle kaistaa käytännössä puskuriin kiinni, ja koko jono seisoi. Itse ajoin vieressä menevää pyörätietä pitkin pyörällä koko jonosta ohi.

Eli joko tuo takanaoleva ei tuntenut yhtään autonsa mittoja, kun ei yrittänytkään oikealta ohi, tai sitten oli vaan ajanut niin puskurissa kiinni, ettei enää mahtunut kääntymään oikean kautta pakittamatta siinä vaiheessa kun edellämenevä pysäåhtyi kääntymistä varten, eikä pakittaminen ollut vaihtoehto kun takaa tuli lisää autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Parhaat silti ryhmittäytyy päin vittua ja saa ajaa rotvallin yli tms ohi kun kääntyvän ja kaistan reunassa on metri tilaa.

Toinen mikä vituttaa on kääntyvät autoilijat jotka jäävät odottamaan suoraan meneviä jalankulkijoita tai pyöräilijöitä about 5m päähän suojatiestä ja auton perse tukkii takana olijoiden mahdollisuuden ajaa suoraan. Sen sijaan kun ajaisi esim. metrin päähän suojatiestä odottamaan niin muutkin pääsevät liikkumaan. Ja sitten on vielä tämä välimuoto joka hivuttaa kytkimellä 20s autoa kohti sitä suojatietä odottaen niitä jalankulkijoita ja takana ihmetellään kun valoista mahtui taas vain pari autoa.
 
Itseäni ei jäänyt ärsyttämään kun seurasin tilannetta vain sivusta, mutta muutamaa autoilijaa varmaan...

Joku oli kaksikaistaisella kadulla kääntymässä vasemmalle, ryhmittyi oikeaoppisesti keskiviivan viereen. Vastaan tuli pitkä jono, joten joutui odottamaan kääntymisvuoroaan aika pitkään.

Tuollaisessa tilanteessa jos huomaan että sen vasemmalle kääntyvän perässä on jonoa niin vastaantulijana hidastan tai pysäytän usein itse, vilkautan pitkiä ja päästän vastaantulijan kääntymään, jotta latu saadaan auki. Näin varsinkin jos minun takanani ei ole jonoa. Bussikuskit ja muut ammattikuskit ovat tässä tilanteessa hyvin kärryillä, mutta joskus siellä on joku papiljottipää, joka vaan ihmettelee että "Miksei se nyt tule?" Tien antaminen muille ylittää toisten käsityskyvyn.
 
Viimeksi muokattu:
Ryhmittyminen tosiaan on monille vaikeaa. Kotini lähellä on kaksisuuntainen tie, jonka oikeassa reunassa on kadunvarsipysäköinti. Tien päässä T-risteys, ja tuo kadunvarsipysäköinti loppuu 10-15m ennen tätä. Tie ei kapene ollenkaan.

Käytännössä T-risteyksen kohdalla tie on siis kolmen kaistan levyinen. Oma järki sanoo, että jos käännyn vasemmalle, niin ajolinjaa ei tarvitse muuttaa ollenkaan. Jos käännyn oikealle, ryhmityn oikealle. Silti 90% autoilijoista tuossa kohtaa iskee joku ahtaanpaikan kammo, ja vasemmallekin kääntyessään ryhmittyvät oikeaan reunaan, jotta tälle tielle kääntyvät autot mahtuisivat kulkemaan ohi. Tämä johtaa sitten siihen, että takana oikealle kääntyvät joutuvat turhaan odottelemaan. Monesti on käynyt mielessä, että hakisi jotain katuliituja ja kävisi yön pimeinä tunteina piirtämässä apuviivat helpottamaan "kaistojen" hahmottamista.
 
Tuollaisessa tilanteessa jos huomaan että sen vasemmalle kääntyvän perässä on jonoa niin vastaantulijana hidastan tai pysäytän usein itse, vilkautan pitkiä ja päästän vastaantulijan kääntymään, jotta latu saadaan auki. Näin varsinkin jos minun takanani ei ole jonoa. Bussikuskit ja muut ammattikuskit ovat tässä tilanteessa hyvin kärryillä, mutta joskus siellä on joku papiljottipää, joka vaan ihmettelee että "Miksei se nyt tule?" Tien antaminen muille ylittää toisten käsityskyvyn.
Tuliko joku ajatuskatko.

Siis jos takanasi ei ole jonoa, niin eikö se mene vähän säätmiseksi jos siinä alkaa hidasteleen ja vilkutaan valoja.

No kai sellaisia paikkoja missä voi toimia, itse tulossa muutenkin hitaasti.
Käytännössä T-risteyksen kohdalla tie on siis kolmen kaistan levyinen. Oma järki sanoo, että jos käännyn vasemmalle, niin ajolinjaa ei tarvitse muuttaa ollenkaan. Jos käännyn oikealle, ryhmityn oikealle. Silti 90% autoilijoista tuossa kohtaa iskee joku ahtaanpaikan kammo, ja vasemmallekin kääntyessään ryhmittyvät oikeaan reunaan, jotta tälle tielle kääntyvät autot mahtuisivat kulkemaan ohi.
Keskiviiva on kuitenkin selkeä ? tuli mieleen että jos se on vähän kulahtanut ja osa ymmärtää että keskikohta on keskellä, eli tehnyt ennen risteystä mutka oikalle kun pysäköinti ruudut loppuneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 495
Viestejä
4 509 285
Jäsenet
74 408
Uusin jäsen
Koma7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom