Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Katos perinteinen "mitäs jos meteoriitti tippuu taivaasta tai taaperoikäinen juoksee lumikasan takaa" kommentti, tätä jo vähän odottelinkin.
Ajat liianlähellä, jos edellä ohitettava ei voi perua ohitusta turvallisesti.

Siksi ohittaessa turvavälit pidempiä.

Miten tuo nyt eroa tilanteesta että ohitat yksin liian lähellä vastaantulijaa? Ei mitenkään, sillä ei siinä ohitettavan edessä silloinkaan välttämättä tilaa ole
Esimerkki milloin joutuu ohituksen peruun.

Usein virhearvio lähdettäessä, mutta voi tilanne muuttuakkin.


Tämä lähti "PITKÄ" rekan ohituksesta, jossa pakettiauto tuli väliin, on jo haaste yksinään varmistaa että tie on riittävän pitkästi vapaa, jos edessa toinen auto, vaikka olisi HA ja HA peräkkäin, niin edellä oleva vaikeuttaa havaoinnita, näkemistä, vie katsetta. Käytännössä turha seillä vastaantulijoiden kaistalla on roiukkua, joudut kuitekin odottaa että se edellä menevä pääsee ohitettevasta ohi, joten ei mitään syytä riskeerata.
 
No mitä jos sillä edellä menevällä jostain syystä vauhti hiipuukin kesken ohituksen? Vastaan tulee joku ja se edellä menevä pääsee juuri ja juuri ohitettavan keulan eteen takaisin oikealle, mutta itse olet vielä rinnalla eikä ohitettavan edessä olekaan enää koloa, johon äkkiä puikata. Tai jos tämä ei tunnu vielä haastavalta, niin lisää perääsi kolmas samaa ohitusta suorittava auto. Näitä tilanteita näkee muuten aika usein kun jotkut lähtee pitkää jonoa ohittamaan tappituntumalla toisistaan.

Periaatteessa kaikkien pitäisi tietää, että tuo on laitonta, koska kyllä nuo ohitussäännöt pitäisi olla hallussa. Sitä ei vain jostain syystä ymmärretä, että vastaantulevien kaista ei ole vapaa, jos siinä on joku tekemässä ohitusta.
Muttakun jos se suora on tyhjä? Luonnollisesti tandemiohitus vaatii pidemmän suoran juurikin siksi jos edellä tulee ongelmi.

Ja tappituntumasta täälä ei puhuttu, itse mitä olen harvoin ohitellut jonkun perässä niin itse voin vielä vetää ohitettavan taakse jarrulla jos edessä on ongelma ja siinä kohtaa kun ei enää voi niin edellä ajava on omalla kaistalla takasin.
 
No nyt on vaarallisia ohjeita. Toisen auton perään ei lähdetä ohittamaan, jos ei auton ohi näe.
Joo, eikä tuon pakukuskin tapaisen töhökullin perään lähdetä ohittamaan vaikka ohi näkisi. Perseily indikoi vahvasti, että normaali ennakoitavuus ei päde vaan "tuo saattaa tehdä ihan mitä tahansa".
 
Vituttaa, kun heikkoja ei olla aurattu moottoriteiden pientareilta.

Rekkapenoilla tänään näemmä joku yhteinen somehetki meneillään. Yhteen suuntaan ajaessa yksi sankari veti lähes liittymä ramppien merkit mukanaan, kun ajelehti pientareen puolelle ja samalla mukava smoke screen motarilla.

Takaisin toiseen suuntaan ajaessa rekkaurpon oli pakko päästä toisesta rekkaurposta ohi huolimatta siitä, että meitä tuli takaata kovalla nopeuseroilla. No tämä arjen sankari tietenkin vetää ohituskaistan piennarta aiheuttaen smoke screenin ja tietysti puhelin korvallahan tämäkin oli.

Ihan helvetin paljon näkee työmatkalla näitä sankareita ja tuosta pölypilvestä erottaa hyvin.

Jonkun puolueen tulisi ajaa lakiuudistus, että ohittamisesta saa sakot.
 
Muttakun jos se suora on tyhjä? Luonnollisesti tandemiohitus vaatii pidemmän suoran juurikin siksi jos edellä tulee ongelmi.

Ja tappituntumasta täälä ei puhuttu, itse mitä olen harvoin ohitellut jonkun perässä niin itse voin vielä vetää ohitettavan taakse jarrulla jos edessä on ongelma ja siinä kohtaa kun ei enää voi niin edellä ajava on omalla kaistalla takasin.
Jos perässä tulia ei turvallisuudesta tingi, niin missä käytännön tilanteessa olisi kaksi autoa peräkkäin ohittamassa ?

Millainen tieosuus , ohitettava ja ensimmäinen matalia ja perimmäinen istuu korkealla, alamäki, loivasti vasemmalle kaartuva, aukeaa, hyvä keli, pitkälle näkyvyys.

Tyypillisesti se edelläoleva koukkaa ohitettavan eteen, joten ei siellä kahta ole yhtäaikaa ohittamassa.

Jos ei koukkaa eteen, niin ehkä siinä tilanteessa että perässä tulia vaihtaa vasemmalle kaistalla oikeasti hyvissä ajoin, eikä tee tyypillisesti niin että kiihdyttää omalla kaistaa tinkien turvavälistä ja vasta muutaman kymmenenmetriä ennen ohitettavaa vaihtaa kaistaa.

En tiedä kummassa on suuremmat riskit. (en pohtinut hitaissa vauhdeissa tapahtuvia ohituksia)

Ei liikenne riskitöntä ole, jotain pitää sallia, mutta ohitukset on pahoja ja pitäs olla vastineeksi hytöjä.

Edit:
En miettinyt tilannetta jossa jono ohittaa jonoa, käytännössä ei tavatonta, mutta tyypillisesti niissä tingitään monesta asiasta.
 
Tuollainen jono ohittaa jonoa tai vähintään kaksi autoa kerrallaan ohittamassa ohitettavaa on kyllä käsittääkseni hyvin yleistä, en ainakaan montaa kertaa muista nähneeni että jokainen ohittamaan haluava odottaisi kiltisti kunnes ohitusta tekevä hoitaa hommansa loppuun. Varsinkin tuollaisissa kahden auton tekemissä ohituksissa luotetaankin siihen, että edellä ajava hoitaa ohituksen tehokkaasti ja siten turvallisesti pois alta. Näissä tilanteissa pitäisi kyllä olla hyvin pitkä ja selkeä suora edessä. Yleensä odottelen jotain virallista ohituskaistaa, jos ei edessä oleva pahasti ihan alinopeutta etene. Yleisimmin käyttämilläni yksikaistaisilla teillä niitä ohituskaistoja kuitenkin tulee vastaan vähän väliä.

Tuolla jossain loma-aikojen ruuhkapäivinä ei tosin sellaisten hitaampien autojen ohittelukaan hyödytä yhtään mitään, kun vastassa on jatkuvaa paluu-/menoliikennettä joka tapauksessa. Varsinkin paskassa säässä talvella sellanen lähinnä häiritsee tarpeettomasti muita autoilijoita.
 
Toi on kyllä vähän ärsyttävää, jos lähdetään perässä ohittamaan. Silloin tällöin aina käy niin, että vastaan tuleekin auto ja muiden turvallisuuden vuoksi onkin sitten yhtäkkiä otettava todella reilusti ylinopeutta, että se toinenkin ehtii pois alta. Sitä olen miettinyt, että mitenköhän poliisit tuohon suhtautuisi, jos kohdalle sattuisi.
 
Tuollainen jono ohittaa jonoa tai vähintään kaksi autoa kerrallaan ohittamassa ohitettavaa on kyllä käsittääkseni hyvin yleistä, en ainakaan montaa kertaa muista nähneeni että jokainen ohittamaan haluava odottaisi kiltisti kunnes ohitusta tekevä hoitaa hommansa loppuun. Varsinkin tuollaisissa kahden auton tekemissä ohituksissa luotetaankin siihen, että edellä ajava hoitaa ohituksen tehokkaasti ja siten turvallisesti pois alta.
Tehdään niitä, joillain pätkillä voi olla yleistäkin.

Mutta niissä mennään yleensä kontissa kiinni, luotetaan siihen että edelläoleva on varmistanut turvallisen tilan, ja perässä tulia sitten tulee marginaalilla. Saattaa johtaa myös siihen että palataan vielä tiukemmin ohitettavan eteen.

Toi on kyllä vähän ärsyttävää, jos lähdetään perässä ohittamaan. Silloin tällöin aina käy niin, että vastaan tuleekin auto ja muiden turvallisuuden vuoksi onkin sitten yhtäkkiä otettava todella reilusti ylinopeutta, että se toinenkin ehtii pois alta. Sitä olen miettinyt, että mitenköhän poliisit tuohon suhtautuisi, jos kohdalle sattuisi.
Ohitus pitäisi keskeyttää....
Mutta jos joku kontissa kiinni, niin kasvaahan siinä jostain syystä kynnys tehdä niin.
 
Tosin jos takana oleva on jo alkuun niin kilipää että tunkee perään ohittamaan samaan aikaan, niin suurella todennäköisyydellä se myös tulee kiinni puskuriin välkyttämään valoja jos yrität keskeyttää ohituksen, miettimättä että miksi olet sitä keskeyttämässä.
 
Mutta jos joku kontissa kiinni, niin kasvaahan siinä jostain syystä kynnys tehdä niin.

Tohon se takanatulijakin pääosin luottaa. Hiillostetaan se edellä menijä painamaan sitä kaasua. Onhan se toki ärsyttävää jos jollain alitehoisella Yariksella lähdetään polkemaan rekasta ohi kilometrin suoralla missä tehokkaammalla pääsee parista rekasta ja henkilöautosta yhdellä kertaa.

Suurempi ongelma varmaan käytännössä on ne jonot missä 3-4 autoa roikkuu rekan perässä ja se viides joutuu sitten painamaan kaikista ohi mikäli ei halua jumittaa muiden mukana.
 
Lisätään tähän ketjuun yleinen muistutus peräkärryn valojen tarkastamisesta. Pari päivää sitten näin viimeksi, kun Suzukin maasturi veteli kärryä Oulusta kohti Kiiminkiä ja vilkut toimivat ristiin, eli auton vilkuttaessa oikealle kärry vilkuttaa vasemmalle.
Olen itse joutunut joskus aika tiukkaan paikkaan, kun oikealle väistyvältä vaikuttanut yhdistelmä koukkaakin yllättäen tien yli vasemmalle.
 
Paku aiheutti sydämentykytyksiä vaihtamalla yllättäen eteen kesken ohituksen. Satasen alue alkoi ja näin kaukaa rekan ja pakun oikealta puolen 2 km suoralle ettei vastaan tule autoja. Lähdin ohittamaan ja paku vaihtoi eteen näyttäen kerran vilkkua, kun oli siirtynyt keskiviivan päälle ja jouduin keskeyttämään ohituksen. Videolta huomasin rekan näyttäneen perässä roikkuneelle pakulle vilkulla merkkiä, että voi ohittaa. Kuski luotti sokeasti siihen ja lähti ohittamaan katsomatta ollenkaan sivupeiliin. Livenä tilanne tuntui pahemmalta kuin videolta näyttää ja jouduin ihan huolella jarruttamaan.


Musta tossa näytti siltä, että paku odotteli vuoroaan/ tilaisuutta päästä rekasta ohi. Katsoi taustapeiliin "ei saa**na taas tuolta tulee joku väliin ja kaista on rekan ja ton takaa tulevan kuskin mukaan vapaa" ja arvioi kerkiävänsä. Sulla oli tossa "riittävästi" (lue: pieni vihje), että paku aikoo ohittaa. Minusta toimit fiksusti ja palasit kaistallesi. Noin toimien todennäköiseti elää terveempänä.

Vaikka en tykkää ohittaa noin päin kaartavassa kaarteessa, (vaikka tossa kyllä näki että tie on vapaa). Koskaahan ei varmasti tiedä tuleeko sieltä vastaan joku todella kaahaten.
 
Musta tossa näytti siltä, että paku odotteli vuoroaan/ tilaisuutta päästä rekasta ohi. Katsoi taustapeiliin "ei saa**na taas tuolta tulee joku väliin ja kaista on rekan ja ton takaa tulevan kuskin mukaan vapaa" ja arvioi kerkiävänsä. Sulla oli tossa "riittävästi" (lue: pieni vihje), että paku aikoo ohittaa. Minusta toimit fiksusti ja palasit kaistallesi. Noin toimien todennäköiseti elää terveempänä.

Vaikka en tykkää ohittaa noin päin kaartavassa kaarteessa, (vaikka tossa kyllä näki että tie on vapaa). Koskaahan ei varmasti tiedä tuleeko sieltä vastaan joku todella kaahaten.

Tilanne meni alusta asti niin, että liityin hetki ennen ohitusta pieneltä sivutieltä rekan ja pakun taakse. Tuttu paikka itselle ja lähdin suoraan kiihdyttämään ohitusta varten. Paku todennäköisesti ajanut pidemmän aikaa rekan perässä eikä huomannut, että tulen takaa vauhdilla. Lähdin ohittamaan ajoissa, koska kaarre "väärään" suuntaan ja jos olisin nähnyt väärin vastaantulevat autot niin olisin keskeyttänyt ohituksen. Ajatus oli myös päästä kerralla ohi myös pakusta, koska mukavampi ajaa niin, että näen pitkälle eteen. Katsoin myös pakun liikehdintää eikä se näyttänyt siltä, että aikoo ohittaa. Sitten rekka näytti vilkulla, että voi ohittaa ja paku lähti ohi samantien katsomatta taakse. Jarrutin voimakkaasti enkä halunnut sen jälkeen kolmosella kaasu pohjassa kiihdyttää pakun perässä rekasta ohi vaan odotin hetken, että tie on vapaa ja myös pakuun jää hieman etäisyyttä.
 
Tilanne meni alusta asti niin, että liityin hetki ennen ohitusta pieneltä sivutieltä rekan ja pakun taakse. Tuttu paikka itselle ja lähdin suoraan kiihdyttämään ohitusta varten. Paku todennäköisesti ajanut pidemmän aikaa rekan perässä eikä huomannut, että tulen takaa vauhdilla. Lähdin ohittamaan ajoissa, koska kaarre "väärään" suuntaan ja jos olisin nähnyt väärin vastaantulevat autot niin olisin keskeyttänyt ohituksen. Ajatus oli myös päästä kerralla ohi myös pakusta, koska mukavampi ajaa niin, että näen pitkälle eteen. Katsoin myös pakun liikehdintää eikä se näyttänyt siltä, että aikoo ohittaa. Sitten rekka näytti vilkulla, että voi ohittaa ja paku lähti ohi samantien katsomatta taakse. Jarrutin voimakkaasti enkä halunnut sen jälkeen kolmosella kaasu pohjassa kiihdyttää pakun perässä rekasta ohi vaan odotin hetken, että tie on vapaa ja myös pakuun jää hieman etäisyyttä.
Mikäli minua kaivattiin ylituomariksi (ei kaivattu), niin sanon silti että teit kaiken oikein ja kaltaisesi reflektiiviset kuskit ovat parasta A-ryhmää. Video on hyvä osoitus siitä, että tilanteita voi tulla eteen vaikka tekisi kaiken oikein. Eikä tämä katso edes sitä, että joku toinen tötöilee, vaan mahdollisuus on läsnä silloinkin kun kaikki tekevät kaiken oikein.
 
Mikäli minua kaivattiin ylituomariksi (ei kaivattu), niin sanon silti että teit kaiken oikein ja kaltaisesi reflektiiviset kuskit ovat parasta A-ryhmää. Video on hyvä osoitus siitä, että tilanteita voi tulla eteen vaikka tekisi kaiken oikein. Eikä tämä katso edes sitä, että joku toinen tötöilee, vaan mahdollisuus on läsnä silloinkin kun kaikki tekevät kaiken oikein.
Ja aina pystyy siitäkin vielä parantamaan. Esimerkkinä vaikka se että jos tiedostaa tuollaisten yllätysten mahdollisuuden, niin ei ohita ja on minuutin myöhemmin perillä riskittömästi.
 
Ainakaan se, että kategorisesti välttelee ohituksia, ei tee kuljettajasta parempaa.
On tarpeettomia ohituksia ja tarpeellisia ohituksia. Isoriskisiä ohituksia ja vähäriskisiä ohituksia. Noissa olisi hyvä ymmärtää ettei siinä jonoteta paikallaan, vaan se koko jono liikkuu kohti määränpäätä mahdollisesti vain hieman hitaammin mitä ajaisi yksin tietä pitkin.

Jos välttää turhat ja muut kuin pieniriskiset niin lasken kuljettajan olevan keskimääräistä parempi.
 
Tilanne meni alusta asti niin, että liityin hetki ennen ohitusta pieneltä sivutieltä rekan ja pakun taakse. Tuttu paikka itselle ja lähdin suoraan kiihdyttämään ohitusta varten. Paku todennäköisesti ajanut pidemmän aikaa rekan perässä eikä huomannut, että tulen takaa vauhdilla. Lähdin ohittamaan ajoissa, koska kaarre "väärään" suuntaan ja jos olisin nähnyt väärin vastaantulevat autot niin olisin keskeyttänyt ohituksen. Ajatus oli myös päästä kerralla ohi myös pakusta, koska mukavampi ajaa niin, että näen pitkälle eteen. Katsoin myös pakun liikehdintää eikä se näyttänyt siltä, että aikoo ohittaa. Sitten rekka näytti vilkulla, että voi ohittaa ja paku lähti ohi samantien katsomatta taakse. Jarrutin voimakkaasti enkä halunnut sen jälkeen kolmosella kaasu pohjassa kiihdyttää pakun perässä rekasta ohi vaan odotin hetken, että tie on vapaa ja myös pakuun jää hieman etäisyyttä.
Vaikeaa sanoa tosta pakukuskista, ehkä hänkin odotti paikkaa missä näkee paremmin?
Maltilla noissa kannattaa toimia. Katsoin, että sulla kului n10s. rekan ohitukseen siihen kun lisää pakun ja sen turvavälin.
Noilla vauhdeilla rekka-paku letkan ohitukseen menee ehkä 20.s, jos vastaan tulee joku kunnon ylinopeutta väli kutistuu n. 60-70m/s. Noita joskus miettineenä, en minäkään tohon pakun perään olisi lähtenyt, vaikka mulla on tollasissa paikoissa hivenen enemmän vauhtia, jos ohittaa päätän.
 
Ihme juttu, ei ole viime aikoina ärsyttänyt kukaan juuri lainkaan. Ehkä johtuu siitä, ettei ole vuoteen ajellut työmatkoja, koska on tullut oltua etänä. Toki kun kelit paranee, niin kaikki kesäautoilijat uskaltautuvat liikenteeseen ja senhän tietää, mitä siitä seuraa :) Yleensä leppoisinta on ajella huonolla kelillä, siis kanssa-autoilijoiden suhteen.
 
Itseäni ei jäänyt ärsyttämään kun seurasin tilannetta vain sivusta, mutta muutamaa autoilijaa varmaan...

Joku oli kaksikaistaisella kadulla kääntymässä vasemmalle, ryhmittyi oikeaoppisesti keskiviivan viereen. Vastaan tuli pitkä jono, joten joutui odottamaan kääntymisvuoroaan aika pitkään.

Oikealta olisi ihan hyvin päässyt ajamaan kääntymistä odottavan auton ohi, mutta takanatuleva oli sitten vaan ajanut keskelle kaistaa käytännössä puskuriin kiinni, ja koko jono seisoi. Itse ajoin vieressä menevää pyörätietä pitkin pyörällä koko jonosta ohi.

Eli joko tuo takanaoleva ei tuntenut yhtään autonsa mittoja, kun ei yrittänytkään oikealta ohi, tai sitten oli vaan ajanut niin puskurissa kiinni, ettei enää mahtunut kääntymään oikean kautta pakittamatta siinä vaiheessa kun edellämenevä pysäåhtyi kääntymistä varten, eikä pakittaminen ollut vaihtoehto kun takaa tuli lisää autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Parhaat silti ryhmittäytyy päin vittua ja saa ajaa rotvallin yli tms ohi kun kääntyvän ja kaistan reunassa on metri tilaa.

Toinen mikä vituttaa on kääntyvät autoilijat jotka jäävät odottamaan suoraan meneviä jalankulkijoita tai pyöräilijöitä about 5m päähän suojatiestä ja auton perse tukkii takana olijoiden mahdollisuuden ajaa suoraan. Sen sijaan kun ajaisi esim. metrin päähän suojatiestä odottamaan niin muutkin pääsevät liikkumaan. Ja sitten on vielä tämä välimuoto joka hivuttaa kytkimellä 20s autoa kohti sitä suojatietä odottaen niitä jalankulkijoita ja takana ihmetellään kun valoista mahtui taas vain pari autoa.
 
Itseäni ei jäänyt ärsyttämään kun seurasin tilannetta vain sivusta, mutta muutamaa autoilijaa varmaan...

Joku oli kaksikaistaisella kadulla kääntymässä vasemmalle, ryhmittyi oikeaoppisesti keskiviivan viereen. Vastaan tuli pitkä jono, joten joutui odottamaan kääntymisvuoroaan aika pitkään.

Tuollaisessa tilanteessa jos huomaan että sen vasemmalle kääntyvän perässä on jonoa niin vastaantulijana hidastan tai pysäytän usein itse, vilkautan pitkiä ja päästän vastaantulijan kääntymään, jotta latu saadaan auki. Näin varsinkin jos minun takanani ei ole jonoa. Bussikuskit ja muut ammattikuskit ovat tässä tilanteessa hyvin kärryillä, mutta joskus siellä on joku papiljottipää, joka vaan ihmettelee että "Miksei se nyt tule?" Tien antaminen muille ylittää toisten käsityskyvyn.
 
Viimeksi muokattu:
Ryhmittyminen tosiaan on monille vaikeaa. Kotini lähellä on kaksisuuntainen tie, jonka oikeassa reunassa on kadunvarsipysäköinti. Tien päässä T-risteys, ja tuo kadunvarsipysäköinti loppuu 10-15m ennen tätä. Tie ei kapene ollenkaan.

Käytännössä T-risteyksen kohdalla tie on siis kolmen kaistan levyinen. Oma järki sanoo, että jos käännyn vasemmalle, niin ajolinjaa ei tarvitse muuttaa ollenkaan. Jos käännyn oikealle, ryhmityn oikealle. Silti 90% autoilijoista tuossa kohtaa iskee joku ahtaanpaikan kammo, ja vasemmallekin kääntyessään ryhmittyvät oikeaan reunaan, jotta tälle tielle kääntyvät autot mahtuisivat kulkemaan ohi. Tämä johtaa sitten siihen, että takana oikealle kääntyvät joutuvat turhaan odottelemaan. Monesti on käynyt mielessä, että hakisi jotain katuliituja ja kävisi yön pimeinä tunteina piirtämässä apuviivat helpottamaan "kaistojen" hahmottamista.
 
Tuollaisessa tilanteessa jos huomaan että sen vasemmalle kääntyvän perässä on jonoa niin vastaantulijana hidastan tai pysäytän usein itse, vilkautan pitkiä ja päästän vastaantulijan kääntymään, jotta latu saadaan auki. Näin varsinkin jos minun takanani ei ole jonoa. Bussikuskit ja muut ammattikuskit ovat tässä tilanteessa hyvin kärryillä, mutta joskus siellä on joku papiljottipää, joka vaan ihmettelee että "Miksei se nyt tule?" Tien antaminen muille ylittää toisten käsityskyvyn.
Tuliko joku ajatuskatko.

Siis jos takanasi ei ole jonoa, niin eikö se mene vähän säätmiseksi jos siinä alkaa hidasteleen ja vilkutaan valoja.

No kai sellaisia paikkoja missä voi toimia, itse tulossa muutenkin hitaasti.
Käytännössä T-risteyksen kohdalla tie on siis kolmen kaistan levyinen. Oma järki sanoo, että jos käännyn vasemmalle, niin ajolinjaa ei tarvitse muuttaa ollenkaan. Jos käännyn oikealle, ryhmityn oikealle. Silti 90% autoilijoista tuossa kohtaa iskee joku ahtaanpaikan kammo, ja vasemmallekin kääntyessään ryhmittyvät oikeaan reunaan, jotta tälle tielle kääntyvät autot mahtuisivat kulkemaan ohi.
Keskiviiva on kuitenkin selkeä ? tuli mieleen että jos se on vähän kulahtanut ja osa ymmärtää että keskikohta on keskellä, eli tehnyt ennen risteystä mutka oikalle kun pysäköinti ruudut loppuneet.
 
Tuliko joku ajatuskatko.

Siis jos takanasi ei ole jonoa, niin eikö se mene vähän säätmiseksi jos siinä alkaa hidasteleen ja vilkutaan valoja.

No kai sellaisia paikkoja missä voi toimia, itse tulossa muutenkin hitaasti.

Keskiviiva on kuitenkin selkeä ? tuli mieleen että jos se on vähän kulahtanut ja osa ymmärtää että keskikohta on keskellä, eli tehnyt ennen risteystä mutka oikalle kun pysäköinti ruudut loppuneet.

No sanotaan, että vaikka takanani ei olisikaan ketään (yleensä on), niis jos minulla ei ole kiire mihinkään niin annan mielelläni "etuajo-oikeuden" kääntyvälle bussille tms., jonka perässä on pitkä jono.

Parin sekunnin hidaste itselle on minusta pienempi haitta kuin että 15 autoa seisoo sen vasemmalle kääntyvän takana. Minusta tuo on joustavuutta enemmän kuin turhaa säätöä. Varsinkin silloin jos se vasemmalle kääntyvä on niin varovainen että pitää olla taajamassakin 100 tyhjää latua edessä että uskaltaa kääntyä vasemmalle. No silloin kyseessä on usein niin tottumaton tienkätyyäjä, ettei se siitä valojen vilkuttelustakaan mitään tajua.
 
Tuollaisessa tilanteessa jos huomaan että sen vasemmalle kääntyvän perässä on jonoa niin vastaantulijana hidastan tai pysäytän usein itse, vilkautan pitkiä ja päästän vastaantulijan kääntymään, jotta latu saadaan auki. Näin varsinkin jos minun takanani ei ole jonoa. Bussikuskit ja muut ammattikuskit ovat tässä tilanteessa hyvin kärryillä, mutta joskus siellä on joku papiljottipää, joka vaan ihmettelee että "Miksei se nyt tule?" Tien antaminen muille ylittää toisten käsityskyvyn.

Jos takanasi ei ole jonoa, niin ne vastaantulijat pääsee kuitenkin kääntymään heti kun itse olet ajanut tilanteesta ohi, eli maksimissaan nopeutat heidän pääsyään parilla sekunnilla.

Jos takasi on jonoa jolloin hyöty vastaantulijoille voisi olla suurempi, et tätä tee .

Käytännössä, tämän vaikutus on helposti vaan negatiivinen, koska se, että alat hidastelemaan ja sitten ihmetellään, että kumpi menee, vaan helposti hidastaa sen vastaantulijan kääntymistä enemmän kuin sen pari sekuntia, kun ihmetellään, että kumpi tässä nyt menee.

"Ylikohteliaisuus" liikenteessä usein johtaa vaan liikenteen hidastumiseen, sillekin, ketä kohtaan yritetään kolla "kohtelias". Liikenne toimii parhaiten, kun kaikki noudattaa väistämisvelvollisuuksia, ja tekee myös mahdollisimman aikaisessa vaiheessa selväksi, että aikoo sitä noudattaa, eli että väistämisvelvollinen alkaa hidastamaan, eikä ala pelaamaan chickeniä, ja että muutenkin tiedotetaan ajoissa mitä tehdään (vilkku kunnolla ajoissa päälle, ei vasta kääntyessä).
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään tähän ketjuun yleinen muistutus peräkärryn valojen tarkastamisesta. Pari päivää sitten näin viimeksi, kun Suzukin maasturi veteli kärryä Oulusta kohti Kiiminkiä ja vilkut toimivat ristiin, eli auton vilkuttaessa oikealle kärry vilkuttaa vasemmalle.
Olen itse joutunut joskus aika tiukkaan paikkaan, kun oikealle väistyvältä vaikuttanut yhdistelmä koukkaakin yllättäen tien yli vasemmalle.

En ole vielä koskaan nähnyt vuokratraileria, jossa valot toimisivat täysin oikein. Eikä sen puoleen nuo johtosarjat toimi useimmiten kunnolla aina autoissakaan tai peräkärryissä. Junnuna kesätöissä erään valtion liikelaitoksen kärryjen valosarjat uusittiin säännöllisesti kahdesti vuodessa ja silti työntekijät toivat sakkolappuja.


Hyvä esimerkki "normaalista" oli kun tuttu osti uuden auton ja testattiin kärryn uutta johtosarjaa. Vilkut syttyivät himmeänä kun jarrutti ja vilkuttaessa jarrut välkkyivät samaan tahtiin. Vika maahantuojan asentamassa johtosarjassa. Asentajan mukaan kuulemma vähäinen vuoto on normaalia eikä haittaa. Ehjiä johtoja ei ole olemassakaan ym. ym. selityksiä
Miettii vaan mikä joulukuusi tuokin on tuhansien kaatumisten ja sorakilometrien jälkeen.

Itse lähtökohtaisesti en ikinä luota edelläajavan kärrin vilkkuihin. En kettakaikkiaan usko, että asiat ovat nykyään paremmin.
 
En ole vielä koskaan nähnyt vuokratraileria, jossa valot toimisivat täysin oikein. Eikä sen puoleen nuo johtosarjat toimi useimmiten kunnolla aina autoissakaan tai peräkärryissä. Junnuna kesätöissä erään valtion liikelaitoksen kärryjen valosarjat uusittiin säännöllisesti kahdesti vuodessa ja silti työntekijät toivat sakkolappuja.


Hyvä esimerkki "normaalista" oli kun tuttu osti uuden auton ja testattiin kärryn uutta johtosarjaa. Vilkut syttyivät himmeänä kun jarrutti ja vilkuttaessa jarrut välkkyivät samaan tahtiin. Vika maahantuojan asentamassa johtosarjassa. Asentajan mukaan kuulemma vähäinen vuoto on normaalia eikä haittaa. Ehjiä johtoja ei ole olemassakaan ym. ym. selityksiä
Miettii vaan mikä joulukuusi tuokin on tuhansien kaatumisten ja sorakilometrien jälkeen.

Itse lähtökohtaisesti en ikinä luota edelläajavan kärrin vilkkuihin. En kettakaikkiaan usko, että asiat ovat nykyään paremmin.
Näinhän nuo asiat valitettavasti tahtoo olla. Noita maavikaisia joulukuusia osaa kyllä varoakin, mutta pahin on tuo, joka vilkuttaa särmänä väärään suuntaan. Polttimoiden kunto testataan (jos testataan) tietysti hätävilkut päällä, ettei tarvitse kävellä kahta kertaa sinne taakse asti.
 
Itseäni ei jäänyt ärsyttämään kun seurasin tilannetta vain sivusta, mutta muutamaa autoilijaa varmaan...

Joku oli kaksikaistaisella kadulla kääntymässä vasemmalle, ryhmittyi oikeaoppisesti keskiviivan viereen. Vastaan tuli pitkä jono, joten joutui odottamaan kääntymisvuoroaan aika pitkään.

Oikealta olisi ihan hyvin päässyt ajamaan kääntymistä odottavan auton ohi, mutta takanatuleva oli sitten vaan ajanut keskelle kaistaa käytännössä puskuriin kiinni, ja koko jono seisoi. Itse ajoin vieressä menevää pyörätietä pitkin pyörällä koko jonosta ohi.

Eli joko tuo takanaoleva ei tuntenut yhtään autonsa mittoja, kun ei yrittänytkään oikealta ohi, tai sitten oli vaan ajanut niin puskurissa kiinni, ettei enää mahtunut kääntymään oikean kautta pakittamatta siinä vaiheessa kun edellämenevä pysäåhtyi kääntymistä varten, eikä pakittaminen ollut vaihtoehto kun takaa tuli lisää autoja.
Tämä vituttaa kyllä välillä, hieman koukkaa niin pääsee ohi niin ei, siinä seisotaan kun kyrpä häissä ja tukitaan kaikkien liikkuminen :facepalm:
 
Ei ole mitään kaistamaalauksia tuossa.
Ok, eli olisko kyse siitä että jos tie on kolmekaista leveyinen, niin ei siinä ole tilaa kahdella autolle rinna ajosuuntaan.

Eli kun ne parkkiruudut loppuu, niin tien oikeareuna siirtyy ruudun verran oikealla ja ajatelut keskiviiva puoliruutua oikealle. (ja vastaantulijoille leviää samanverran)
 
En ole vielä koskaan nähnyt vuokratraileria, jossa valot toimisivat täysin oikein. Eikä sen puoleen nuo johtosarjat toimi useimmiten kunnolla aina autoissakaan tai peräkärryissä. Junnuna kesätöissä erään valtion liikelaitoksen kärryjen valosarjat uusittiin säännöllisesti kahdesti vuodessa ja silti työntekijät toivat sakkolappuja.
Ilman mitään testeriä, niin oma pieni otantani on sellainen että valot silmämääräisesti toimii, ja vilkutkin vilkkuu (ja vain vilkut) halutulla puolella.

Junnuna kesätöissä erään valtion liikelaitoksen kärryjen valosarjat uusittiin säännöllisesti kahdesti vuodessa ja silti työntekijät toivat sakkolappuja.
Toki mahdollista että kärryissä vikaa, mutta tulee mieleen että olisko joskus autossakin, ainakin nuo maaviat tuo sen mileen.

No en tiedä millaisia johtosarjoja teillä käytettiin, ja mitä vuotoja niissä oli, vai oliko maata lainkaan.
 
Ei näistä kannata turhaan säikähtää. Aina kun ohitat useampaa autoa kannattaa varautua siihen, että joku muukin lähtee ohittamaan. Kun tilanne ei pelota tai tule yllätyksenä, voi tuollaisessa hiljentää pakun vauhtiin ja ohittaa nätisti pakun kanssa peräkkäin. Paniikissa kaistalla venkoilu aiheuttaa helposti uuden vaaratilanteen takaa tuleville.

Muuten totta, mutta et kyllä tasan ohita minun tai kenenkään muunkaan perässä yhtä aikaa, jos sitä tarkoitit. Kiellettyä laissa ja vaarallista.
 
Purin sitten ihan uteliaisuuttani videota auki iphonella: ajat ~kun kello vaihtuu eli 7 == 6->7 vaihtumiskohta

7sec: paku alkaa selvästi ohittamaan (välimatkaa min 2viiva paria).
8sec: pakun vasemmat pyörät jo viivan päällä (välimatka min 1viivapari)
9 sec: etäisyys jo kasvaa (välimatka pienimmillään min 2 valk. viivan väli)

Sitten viivoille mitat täältä (TLA 32 eli 3m+9m), sori on vanha...

Kohdassa 7sec paku viivojen välissä eli 9m vaikuttaa oikealta, koska ~6m paku uppoaa hyvin väliin. Eli matkaa 24m kun paku alkaa ohittamaan. 1sec aikana enää 12m eli nopeuseroa olisi 45km/h pintaan - tämä ei tunnu uskottavalta, joka sinä olisit ajanut 130 tai rekka 70...

Tarkastellaan siis lisää:
5-7sec välin, menit 5viivaparia. Gps nopeudet 97-103 (tuo tulee perässä, vasta 10s jälkeen nopeus putoaa 107->85 kun jo 9s alussa sun nopeus on jo hitaampi koska välimatka kasvaa eli 1-1,5s viive). 6s alussa on 101-103 ja heti 7s jälkeen jo tuo 106. Jos tosta katsotaan vaikka 104:llä niin 104/3,6*2/5=11,5m, 9+3m on siis käytännössä pakko olla oikein.

Rekan vauhti on varmasti 85 pintaan eli 23,6m/s, sun 29,5m/s pintaan. Eli todellisuudessa 6m/s vs videolta arvattu 12m/s (kts etäisyydet 6s ja 7s). Video siis valehtelee etäisyydet mutta _todellisuutta_ pienemmiksi (ei nähdä auton keulaa) eli kun videolla on todistettavasti min 9m eroa niin todellisuudessa sitä oli vielä sitäkin enemmän?

Lisäksi laskuharjoitus osoittaisi että siitä kun paku on selvästi ohittamassa olisi vakionopeuksilla point of impactiin aikaa ~4s (joka on muuten iäisyys), koska pakun vauhti oletettavasti kasvaa niin piste vaan siirtyisi vaikka itse ei tekisi mitään.

Toisin sanoen väitän sinun puhuneen ”paskaa” että törmäys oli muutamasta metristä kiinni, käytännössä se ei ollut edes lähellä. Tälle mielikuvalle löytynee ihan psykologinen selitys eli tuskin tahallaan vääristelet, se vaan tuntui aivoissa sillä hetkellä siltä metriltä/kahdelta eikä sitä mielikuvaa voi ns. muuttaa.

Olen edelleen sitä mieltä että kohdassa 7s olisi pitänyt ymmärtää nostaa kaasusta ja se yksistään olisi hyvin todennäköisesti riittänyt enemmän kuin hyvin.

PS. Mielellään kuuntelen jonkun muunkin ”tieteellisen” analyysin aiheesta.
PPS. Tämä ei ole mikään syytös kuvaajaa kohtaan (itseä vain yleisesti nyppii ”oli metristä kiinni” jutut kun todellisuudessa ei oo edes lähellä niin siksi tutkein tuota tarkemmin)
PPPS. Selvitykseni nojaa hyvin pitkälle kuvaajan gps nopeuteen sekä oletettuun viivaväliin ja kokemusperäiseen rekan nopeuteen. Uskoisin kuitenkin että näistä ainakin 2 pitäisi olla suht merkittävästi pielessä jotta tulos olisi eri, mahdollista toki :).

Videolta voi kyllä päätellä, että rekan nopeus on noin 70 km/h. Kuvaajan nopeus juuri ennen ohituksen aloittamista vähän yli 100 km/h.

Lisäksi helppo sinun on videolta jälkikäteen analysoida millimetrin ja millisekunnin tarkkuudella tapahtumia. Kuvaajalla on ollut tuossa kuitenkin muutakin havaittavaa, esimerkiksi vastaan tuleva liikenne ja omat taustapeilit.

Siitä olen samaa mieltä, että tässä tapauksessa pakun ohittaminen on ollut riski, koska on todennäköistä että myös paku aikoo ohi hitaasta rekasta. Tämän kuvaaja jo kertoi tiedostaneensa, ja oli tarkkaillut siinä pakun vilkkua.

Paku tuossa munasi niin monta juttua, että vaikea hirveästi syyttää kuvaajaa. Aina voi tietenkin jälkeen päin jossitella ja analysoida, ja ottaa vaikka opiksi jopa.

Kuvaaja olisi voinut käyttää äänimerkkiä, mutta olen kyllä varma ettei se olisi muuttanut mitään. Perus töötti ei juuri valtatiellä kuulu, saati että tuollainen torvelo pakukuski ymmärtäisi mistä on kyse.

On kerta kaikkiaan sääli, ettei kaikille ihmisille tule selkäytimestä vilkun käyttö, peilien tarkastus ja kuolleen kulman tarkastus. Se ärsyttää kanssa-autoilijoissa.
 
Ok, eli olisko kyse siitä että jos tie on kolmekaista leveyinen, niin ei siinä ole tilaa kahdella autolle rinna ajosuuntaan.

Eli kun ne parkkiruudut loppuu, niin tien oikeareuna siirtyy ruudun verran oikealla ja ajatelut keskiviiva puoliruutua oikealle. (ja vastaantulijoille leviää samanverran)
Kyllä siihen todistetusti kolme autoa menee rinnan ihan helposti, kun jotkut osaavat tuossakin olla ryhmittymättä oikeaan reunaan vasemmalle kääntyessään.

Eihän tuo periaatteessa poikkea mitenkään tilanteesta, missä olet kääntymässä yksikaistaiselta tieltä vasemmalle toiselle tielle. Jos ryhmittäydyt keskiviivan tuntumaan, niin takaa tulevat voivat päästä oikealta ajamaan ohi vaikka kääntyvä joutuisi odottamaan vastaantulevia.
 
Kyllä siihen todistetusti kolme autoa menee rinnan ihan helposti, kun jotkut osaavat tuossakin olla ryhmittymättä oikeaan reunaan vasemmalle kääntyessään.

Eihän tuo periaatteessa poikkea mitenkään tilanteesta, missä olet kääntymässä yksikaistaiselta tieltä vasemmalle toiselle tielle. Jos ryhmittäydyt keskiviivan tuntumaan, niin takaa tulevat voivat päästä oikealta ajamaan ohi vaikka kääntyvä joutuisi odottamaan vastaantulevia.
Kaksisuuntainen tie, jos siihen mahtuu kolmeautoa rinna, niin se keskimmäinen on vastaantulijoiden puolella.

Jos siihen mahtuu kuusiautoa rinnan , niin sitten joo.
 
Muuten totta, mutta et kyllä tasan ohita minun tai kenenkään muunkaan perässä yhtä aikaa, jos sitä tarkoitit. Kiellettyä laissa ja vaarallista.

Et vissiin ole koskaan motarilla ohittanut ketään? Siellä ihan nätisti ohitellaan jonossa, aivan kuten ohituskaistallakin. Viesti oli siitä, että jos jonon takaa lähtee ohittamaan jonoa jossa edellä ajava on jo näyttänyt aikeensa ohittaa, tulisi jokaisen takaa lähtevän varautua siihen että sinun edellä ajava lähtee myös ohittamaan. Tällaiset osaa tunnistaa jo siitä, että edellä ajava ajaa liian pienellä turvavälillä ja siksi uskaltaa lähteä ohittamaan taaempia myöhemmin.

Jos noihin varautuu ennen ohitusta ei synny kuvaajan kaltaisia "sydämentykytyksiä", vaarallisia paniikkikaistanvaihtoja, tai muita intuiitiolla tehtyjä liikkeitä. Jokaiselle kokeneelle moottoritietä ajaneelle tai enemmän maanteillä hottaneelle tuollaiset ovat kuitenkin täysin arkipäiväisiä mutta valitettavia tilanteita joihin ollaan koko ajan valmiita.
 
On kerta kaikkiaan sääli, ettei kaikille ihmisille tule selkäytimestä vilkun käyttö, peilien tarkastus ja kuolleen kulman tarkastus.
Tuollaisen pakukuskin tapaiset vahapäät saattavat peräti katsoa ja lähteä kiilaamaan sillä uhalla, että osuu. Säännöt eivät heitä koske ja vitut muista. Ei näillä kognitio riitä siihen saakka, että kävisi edes mielessä miten sikailemalla voi tulla ruumiita, jopa oma loppu koittaa. Ajattelu rajoittuu siihen, että kun vähän öykkäröi, ehtii oman todellisuudentajun puitteissa muka nopeammin itse perille ja muita vituttaa, eli win-win. Työmaalle tai johonkin on kiire, eikä ymmärrys riitä siihen, että työmaa viivästyy enemmän kuolemantapauksen tai 4 kuukauden sairasloman ja konkurssin takia.

Tuotakin videon pakettiautoa ajavaa paskahousua kun pääsisi seuraamaan, niin jatkuvasti se ajaa 0,8 sekunnin turvavälillä reilua sataa jonkun perseessä, ei noudata minkään valtakunnan ajovuorosääntöjä, ryhmittyy päin helvettiä ja kirjoittaa whatsappia ja/tai katsoo jotain videoita samalla kuin ajaa matkustaa kuljettajan paikalla tuurilla. Enhän minä tiedä, mutta laajan kokemuksen perusteella profiloin 80% todennäköisyydellä.

Liittyvinä sivuhuomioina autossa on kaikenlaista pientä kolhua vähintään pohjassa ja tekniikassa raiskaavalla ajotavalla aiheutettua vikaa ilmenee tämän tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Työmatkalla usein nopeus tippuu ilman syytä. Edelläni meni 3 autoa jotka ajoi hyvin pikkasen päälle 80 km/h. No matkalla on yksi pieni kuudenkympin alue jonka jälkeen lähes aina 80 jää haaveksi ja niin nytkin mentiin 60-75 km/h
 
Tuollaisen pakukuskin tapaiset vahapäät saattavat peräti katsoa ja lähteä kiilaamaan sillä uhalla, että osuu. Säännöt eivät heitä koske ja vitut muista. Ei näillä kognitio riitä siihen saakka, että kävisi edes mielessä miten sikailemalla voi tulla ruumiita, jopa oma loppu koittaa. Ajattelu rajoittuu siihen, että kun vähän öykkäröi, ehtii oman todellisuudentajun puitteissa muka nopeammin itse perille ja muita vituttaa, eli win-win. Työmaalle tai johonkin on kiire, eikä ymmärrys riitä siihen, että työmaa viivästyy enemmän kuolemantapauksen tai 4 kuukauden sairasloman ja konkurssin takia.

Tuotakin videon pakettiautoa ajavaa paskahousua kun pääsisi seuraamaan, niin jatkuvasti se ajaa 0,8 sekunnin turvavälillä reilua sataa jonkun perseessä, ei noudata minkään valtakunnan ajovuorosääntöjä, ryhmittyy päin helvettiä ja kirjoittaa whatsappia ja/tai katsoo jotain videoita samalla kuin ajaa matkustaa kuljettajan paikalla tuurilla. Enhän minä tiedä, mutta laajan kokemuksen perusteella profiloin 80% todennäköisyydellä.

Liittyvinä sivuhuomioina autossa on kaikenlaista pientä kolhua vähintään pohjassa ja tekniikassa raiskaavalla ajotavalla aiheutettua vikaa ilmenee tämän tästä.

Tämä. Lisäisin vielä, että nämä kuskit harvoin ajaa yleensä yli 100km rajotusalueilla kovinkaan paljon ylinopeutta, mutta tietyöt, taajamat jne vedetään aina se 15km/h vähintään ylinopeutta. Nämä ilmestyy puskuriin heilumaan kun olet ajanut niistä ohi maantiellä ja lähestyt taajamaa 65@60. Takaa tullaan kahdeksaakymppiä ja jos kääntyvät ennen sinua pois, niin mielenosoituksellisesti puskurista tiukka käännös kovaa vauhtia, jotta huomaat miten olit tientukkona taajamassa. Lisäksi mäkkärin roskat ja kahvikupit siivoaa muut pientareilta ja muuta tällaista.
 
muutenkin tiedotetaan ajoissa mitä tehdään (vilkku kunnolla ajoissa päälle, ei vasta kääntyessä).
Vilkun käyttämättömyys pistää välillä ihan kunnolla ärsyttämään.
Juuri muutama päivä sitten näin, kuinka poliisimaijakin ajoi kaksi liikenneympyrää käyttämättä vilkkua. Ei näyttänyt olevan hälytysajossa ja ajoi muutenkin normaalin oloisesti. Esimerkillistä toimintaa.. :hmm:
 
Vilkun käyttämättömyys pistää välillä ihan kunnolla ärsyttämään.
Juuri muutama päivä sitten näin, kuinka poliisimaijakin ajoi kaksi liikenneympyrää käyttämättä vilkkua. Ei näyttänyt olevan hälytysajossa ja ajoi muutenkin normaalin oloisesti. Esimerkillistä toimintaa.. :hmm:
Suutarin lapset... Vasta näin maijan tukkimassa liikenneympyrän pysähtymällä siihen.
 
En tiedä pitäiskö lotota mutta aina, kirjaimellisesti aina kun ajaa raumalla olis dashcamilla käyttöä. Eilen keskellä ympyrää auto pysähtynyt. Sitten parkkipaikalla edessä oleva auto meinaa valua nokkaan.
 
Näitä keskelle tietä pysähtyjiä riittää välillä, esim tampereella järvensivussa kun jäädään ihmettelemään mihin sen auton saisi. Matelun vielä ymmärtäisi mutta kun auto seisoo 10s paikallaan ilman vilkkua tai muutakaan niin olen vetänyt vaan ohi mitään räikkää soittelematta.

Jokupäivä joku varmaan veivaa vielä kylkeen tommosesta mutta eipä ole mun ongelma.
 
Saahan siihen tielle pysäyttää jos ei ole pysähtymiskieltoa. Toki vilkun käyttö olisi suotavaa. Ihme asioista saadaan ärsytyksiä aikaiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 596
Viestejä
4 581 081
Jäsenet
75 472
Uusin jäsen
AndyV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom