Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sun nopeus oli sen verran alhainen kaistanvaihdon hetkellä, että tais pakukuski pitää sua kaistallasi edessäsi ajaneen possujunan jäsenenä. Tuskin se sun vilkun hetkellä lähti kiihdyttämään, kun sen verran nopeasti tuli rinnalle, ei nuo mitään raketteja ole. Ts. sen näkökulmasta vetäisit eteen paljon hitaampana. Harvemmin onneksi noista väärin luetuista tilanteista vastaava 3 rinnan showta tulee. Tuo sun oikean kaistan "takaisinohitus" oli vähän outo manoveeri vaikka nopeudesta katsomalla ihan looginen. Itse ehkä olisin himmannut vähän aiemmin, jotta vähempi jarrutus olisi riittänyt.

Juuri näin, jos sinne vasemmalle kaistalle pitää änkeä, niin painetaan sitä kaasua sen verran ettei jäädä jalkoihin. Kun alkaa jäämään pakujen jalkoihin motarin ohituskaistalla, niin on kyllä peiliin katsomisen paikka. Kuten sanoit niin ei nuo mitään rakettaja ole, joten ei noilla kyllä pääse yllättämään jos peileihin katsoo.
 
Edellä oleva paku meni tuossa kiilaus kohdalla videossa kokoajan kauemmaksi edellä, eli ajoit selvästi hitaammin kuin se. Jos pitää pieneen väliin mennä, niin sitä kaasua pitää uskaltaa painaa eikä jäädä himmailemaan. Ei ole pakko pienee väliin tunkea jos ei ole valmis nopeisiin liikkeisiin. Tuonkin pakun kiilaus oli loppunut siihen kun olisit vaan painanut reilusti kaasua niin olisit siihen väliin ehtinyt hyvin.
 
Ei tollasessa hidastuvassa jonossa kannata vetää perseessä kiinni, pakun perässä et näe mitä edellä tapahtuu. Kuten sanoin, sovitin nopeutta jonoon sopivaksi, enkä näe tollasta kiilaamista järkeväksi missään tilanteessa, etenkin kun kaveri ei voittanut mitään. Ei näistä varmaan saa oikeaa kuvaa mutta väittäisin että oma pelisilmä toimii kohtuu hyvin useimmiten, ajelen 70000 vuoteen ja kaiken kokoisilla autoilla.
 
No ei se tuossa oikeen toiminut vaikka taaempi paku sekoilikin lopuksi. Tarkemmin kun katsoo, niin tais se punaisen auton takana ollut paku jättää jopa sulle liittymisrakoa hetken aikaa sen jälkeen, kun olit kiitänyt sen ohi. Siihen muodostuu outo väli ennen kuin paku kiihdyttää toisen kerran sun ohi.
 
Vasen kaista hidasti nopeasti, en viitsinyt jarrua painaa koska mulla oli hyvin tilaa hidastaa ja antaa valkoisen pakun mennä. Turha jarrun painaminen pois motarilla jos tilaa riittää.
Oudointa tässä yleisessä mielipiteessä on se, että eihän kukaan paina kaasua jos edellä olevan näkee lähestyvän rekkaa, vaan silloin nostetaan kaasulta ja helpotetaan kaistanvaihtoa. Jos edessä on kuitenkin autoja on helvetin noloa kaasutella välit kiinni.
 
Vasen kaista hidasti nopeasti, en viitsinyt jarrua painaa koska mulla oli hyvin tilaa hidastaa ja antaa valkoisen pakun mennä. Turha jarrun painaminen pois motarilla jos tilaa riittää.
Ja tämän hidastuksen seurauksena sun nopeus oli varsin alhainen vasuriin nähden, kun siihen liityit. Seuraukset tunnetut. Pienellä kaasulla olisi päässyt punaisen auton taakse. Siinä videon lopussa suoritat muuten toisen vituttavan operaation, matelun kaistalta toiselle, toki en tiedä tuliko kukaan takaa. Jos tuli, niin sen valkoisen pakun ohittamisen onnistuminen olisi kiva nähdä ;) Pussituksen ja/tai epärytmisyyden mahdollisuus melkoinen, kun ensin ajat kahta kaistaa ja pakun jo nopeasti lähestyessä siirrty oikealle. Takana tuleva pääsee just rinnalle, kun sulla olis tarve siirtyä takas vasurille.

e: Enkä tässä nyt yritä sanoa, että teet jotain varsinaisesti väärin. Enemmänkin juttuja, joita on pitkien kilometrien aikana tullut liian monta kertaa vastaan ja alkanut pikkuhiljaa vituttamaan, kun yhteispeli ei vaan onnistu optimaalisesti. Esim. jälkimmäistä muistuttavat tilanteet joissa pieneen väliin vaihto ja tilan antaminen pistää vituttamaan molempia, kun sen tilanannon tekee liian matelemalla ja siten estää puhtaan ohituksen käytettävissä olevalla tilalla. Toinen halua antaa tilaa ja toinen ripeästi ohittaa, mutta tuloksena pannukakku, kun suoritukseen meni liikaa aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sori mutta et taida ymmärtää tilannetta. Lopussa siirryn vaan oikealle kaistalle ja ajelen siinä, ketään ei ohiteta. Eikä kahdella kaistalla ajeta. Vain silloin kun joudun väistö liikkeellä korjaamaan ettei osuta yhteen. Siinä oli oikealla kaistalla oleva vaarassa. En mennyt Mersun eteen koska se oli mut jo ohittanut, vaan hidastin sen taakse mutta kuten nopeudesta näkee kiihdytin vauhtia sen perään. Toi mielenilmaus olisi fine jos olisin tyhjälle kaistalle kiilannut eteen, mutta satuin näkemään jo kaukaa kaverin nopean kaasutuksen kun aavisti mun kaistanvaihto tarpeen mutta väli oli pitkä ja riittävä, sori nyt kommentoijat mutta tuossa ei paljon enempää sanottavaa ole.
 
Yhden videon perusteella toki huono nyt sanoa, mutta ei tuon perusteella kyllä mikään hyvä pelisilmä ollut. Jos sieltä takaa tullaan kovempaa, niin siihen eteen ei kiilata niin, että takana tuleva joutuu väistämään kuten tuo paku. Jos näit pakun jo pitkältä niin oli melko mulkku veto yrittää tuohon eteen työntyä matelemaan. Vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus. Kuten edellä sanottiin, niin olisit mennyt sen punaisen taakse, paljon parempi paikka siinä olisi ollut kun olisit vähän kaasua painanut. Ei siellä oikealla kaistalla voi olettaa, että ne vasemmalle kaistalla olevat alkaa himmailemaan sen takia, että oikealla kaistalla on rekka. Jos sieltä oikealta haluaa vasemmalle kaistalle, niin etsitään se kaasupoljin ja sopiva rako.
 
Sori mutta et taida ymmärtää tilannetta. Lopussa siirryn vaan oikealle kaistalle ja ajelen siinä, ketään ei ohiteta. Eikä kahdella kaistalla ajeta. Vain silloin kun joudun väistö liikkeellä korjaamaan ettei osuta yhteen. Siinä oli oikealla kaistalla oleva vaarassa. En mennyt Mersun eteen koska se oli mut jo ohittanut, vaan hidastin sen taakse mutta kuten nopeudesta näkee kiihdytin vauhtia sen perään. Toi mielenilmaus olisi fine jos olisin tyhjälle kaistalle kiilannut eteen, mutta satuin näkemään jo kaukaa kaverin nopean kaasutuksen kun aavisti mun kaistanvaihto tarpeen mutta väli oli pitkä ja riittävä, sori nyt kommentoijat mutta tuossa ei paljon enempää sanottavaa ole.
Kyllä mä sen kahdella kaistalla ajamiseksi laskisin, kun sulla näyttää menevän 7-8 sekunttia lopussa vaihtaa sitä kaistaa. Hidastit ilmeisesti sitten reilusti, jos et mennyt sitä uudesta pakusta lopussa ohi, äkkiä se sinua lähestyi. Ja sori nyt vaan, kyllä tuo boldattu tekee sinusta aika kusipään, kun kaasuttavan auton eteen vaihdat reilua alinopeutta tilanteessa, jossa toinen aikeensa oli osoittanut jo ennen sun vilkutuksia. Tällä kertaa vaan se toinen oli vielä enemmän kusipää, kun jatkoi väkisin ohi.
 
olihan taas erikoinen näytös Lahden motarilla, ajelin kaikessa rauhassa ja edessä oli vähän jonoutumista, vasen kaista hidastui ja aloin passaamaan omaa nopeuttaa siirtyäkseni vasemmalle. Kun vilkun laitoin, oli hyvin tilaa mutta pakettiauto laittoi samalla hetkellä kun näki kaistanvaihtoaikeeni kaasun pohjaan. Ei voittanut kyllä mitään mutta aiheutti vaaratilanteen kiilaamalla ja vielä ohi päästyään toiseen kertaan. Ei olisi pitänyt vilkuttaa vissiin..


Kyllähän toi paku aika nopeasti rinnallesi tuli n.3,5-4 sekuntia siitä kuin aloit siirtymään. Kaistanvaihtajana olisit maksumieheksi päätynyt hyvin todennäköisesti. Parasta tossa oli, että kaikilla hermo piti ja selvittiin sydämen sykkimisellä. Minäkin painan tallan pohjaan, jos tuollaseen väliin itseni tungen. Ehkä olisin pakun jopa päästänyt eteeni?
 
Viimeksi muokattu:
Nämä on juuri niitä ärsyttävimpiä tilanteita motarilla ja tieliikenteessä ylipäätään. Koko tilannetta ei syntyisi, jos ei noudattaisi sääntöjä / ei olisi kohtelias ja roikkuisi vaan koko ajan vasemmalla kaistalla. Monethan näin tuntuu tekevänkin.
 
no onhan se perseestä ajaa tollasten kaistanvaihtelijoiden takana. minäkin olisin kaasutellut ohitse niinkuin tuo paku teki. jokainen kuitenkin näkeen ettei se tie vedä yhtään sen paremmin kun oikealla kaistalla on ne kuorma-autot ja vasen täynnä henkilöautoja jonoksi asti. vasen-oikea -vemppaajista mennään ohi heti kun on tilaisuus :D
 
Aikamoiset professorit on taas paikalla vaihteeksi, kun kaikki on muiden kohdalla aina kuitenkin väärin, mutta itse ohitushan oli taas sitä normaalia settiä, kun tilaakin oli pientareella riittävästi, ei edes tarvinut väistää ja hyötykin oli vähintään monta tuntia.
 
Sähköautoilijat.

Eka hirveä hype siitä, että sen yhden kiihdytyksen ajan päästään pariin sekunttiin. Sitten moottoritiellä ollaan tulppana ja säästämässä rangea.

Taas oli näitä Vw sähköautoilijoita liikenteessä, kun itse tulen vakkarilla 138. Volkkaristi huomaa rekkakolonnan ja siirtyy pitemmittä puheitta vasemmalle kaistalle ajaen 95km/h todellista pitkät pätkät keräten jonon peräänsä.
Puuduttavaa on se, että tämä on arkipäivää.
 
Sähköautoilijat.

Eka hirveä hype siitä, että sen yhden kiihdytyksen ajan päästään pariin sekunttiin. Sitten moottoritiellä ollaan tulppana ja säästämässä rangea.

Sähköautoilijat säästelemässä rangea kyllä tunnistan, mutta noita vasemmalla kaistalla haaveilijoita kyllä näkee muutenkin. Osa ihmisistä kaiketi luulee että on hyväksyttävää ajaa vasemmalla mittarin mukaan nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta.
 
olihan taas erikoinen näytös Lahden motarilla, ajelin kaikessa rauhassa ja edessä oli vähän jonoutumista, vasen kaista hidastui ja aloin passaamaan omaa nopeuttaa siirtyäkseni vasemmalle. Kun vilkun laitoin, oli hyvin tilaa mutta pakettiauto laittoi samalla hetkellä kun näki kaistanvaihtoaikeeni kaasun pohjaan. Ei voittanut kyllä mitään mutta aiheutti vaaratilanteen kiilaamalla ja vielä ohi päästyään toiseen kertaan. Ei olisi pitänyt vilkuttaa vissiin..



Itse mokasit.

Sinun tyyppisiä tulee paljon vastaan motarilla.

Itse ajan acc:llä ja pienimmällä asetuksella, niin vastaavanlaisia tilanteita tulee jatkuvasti, että joku skoda mulkku änkee viime tipassa eteen ja oma auto sitten vetääkin liinat lukkoon.

Mikö vittu siinä on niin vaikeaa odottaa, että toinen menee ohi ja sitten ottaa se vasen kaista? En vain ymmärrä ja sitten jäädään jurnuttamaan eteen ja kirotaan kun joku ajaa puskurissa kiinni oman perseilyn takia.
 
Sähköautoilijat.

Eka hirveä hype siitä, että sen yhden kiihdytyksen ajan päästään pariin sekunttiin. Sitten moottoritiellä ollaan tulppana ja säästämässä rangea.

Taas oli näitä Vw sähköautoilijoita liikenteessä, kun itse tulen vakkarilla 138. Volkkaristi huomaa rekkakolonnan ja siirtyy pitemmittä puheitta vasemmalle kaistalle ajaen 95km/h todellista pitkät pätkät keräten jonon peräänsä.
Puuduttavaa on se, että tämä on arkipäivää.

Eilen tämä moottoritiellä, mutta polttomoottoriauto ohittajana. Ajettiin vakkarilla 120 todellista hyvällä turvavälillä.
Tuuhio edellä ja ajotaidoton minä takana. Tuli eteen kaks rekkaa ja tämä tuuhio lähti ohittamaan. Itse peesaasin mukaan koska takana vasta kaukana seuraavat. Tuuhio pudotti nopeuden sitten mittarisataseen tai alle, koko ohituksen ajaksi.

Miksi? Ja ohitettuaan kaasutteli 120 todelliseen.
Ei voi ymmrätää.
Ne takana kauempana tulleet ennätti hyvin puskuriin kiinni.
 
Eilen tämä moottoritiellä, mutta polttomoottoriauto ohittajana. Ajettiin vakkarilla 120 todellista hyvällä turvavälillä.
Tuuhio edellä ja ajotaidoton minä takana. Tuli eteen kaks rekkaa ja tämä tuuhio lähti ohittamaan. Itse peesaasin mukaan koska takana vasta kaukana seuraavat. Tuuhio pudotti nopeuden sitten mittarisataseen tai alle, koko ohituksen ajaksi.

Miksi? Ja ohitettuaan kaasutteli 120 todelliseen.
Ei voi ymmrätää.
Ne takana kauempana tulleet ennätti hyvin puskuriin kiinni.
Olen ihmetellyt tätä ilmiötä usein varsinkin rekkoja motarilla ohittaessa. Ohituksen ajaksi tosiaan lähtee nopeutta pois, ja ohituksen jälkeen taas kiihdytetään. En vaan voi ymmärtää mistä tämä johtuu.

Edit: joku vanha viesti jäänyt tekstikenttään
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti väistät sitten kaikkia pyöräilijöitä, jotka ajavat oikealla puolella.
Olen ihmetellyt tätä ilmiötä usein varsinkin rekkoja motarilla ohittaessa. Ohituksen ajaksi tosiaan lähtee nopeutta pois, ja ohituksen jälkeen taas kiihdytetään. En vaan voi ymmärtää mistä tämä johtuu.
Jännitys saa vaistonvaraisesti keventämään kaasua, kun on jo kehittynyt vauhtisokeus niin vauhdin tuntee vasta ohittaessaan ja saattaa luulla ajavansa vielä tasaista vauhtia.
 
Itse mokasit.

Sinun tyyppisiä tulee paljon vastaan motarilla.

Itse ajan acc:llä ja pienimmällä asetuksella, niin vastaavanlaisia tilanteita tulee jatkuvasti, että joku skoda mulkku änkee viime tipassa eteen ja oma auto sitten vetääkin liinat lukkoon.

Mikö vittu siinä on niin vaikeaa odottaa, että toinen menee ohi ja sitten ottaa se vasen kaista? En vain ymmärrä ja sitten jäädään jurnuttamaan eteen ja kirotaan kun joku ajaa puskurissa kiinni oman perseilyn takia.
Kyllä miuta ihmetyttää tämä, että mitään vikaa ei ole ikinä ohittajassa, kaikki on mustavalkoista. Ohitus oli siis sääntöjen mukaan ja brake check vielä kruunasi kaikki pisteet kotiin?
 
Itse mokasit.

Sinun tyyppisiä tulee paljon vastaan motarilla.

Itse ajan acc:llä ja pienimmällä asetuksella, niin vastaavanlaisia tilanteita tulee jatkuvasti, että joku skoda mulkku änkee viime tipassa eteen ja oma auto sitten vetääkin liinat lukkoon.

Mikö vittu siinä on niin vaikeaa odottaa, että toinen menee ohi ja sitten ottaa se vasen kaista? En vain ymmärrä ja sitten jäädään jurnuttamaan eteen ja kirotaan kun joku ajaa puskurissa kiinni oman perseilyn takia.

Ei nyt minuun liity, mutta kun itse ajan motarilla niin itse en välitä että joku perseilijä ajaa vakkarilla sen 138 ja tulee kaistanvaihto tilannne. Jos on tilaa niin lunkisti vaan vilkkua ja auto vasemmalle kaistalle.

Oppisit sinäkin vaikka ajaa motarin sallittua nopeutta eikä sitä 138km/h josta tuossa ylempää mainitsit. Jos tarvitsee ajaa noin kovaa niin lähtisit sinäkin ajoissa liikenteeseen niin ei tarvitse täällä kettuilla muille kun ajavat eteesi. :facepalm:
 
Kaistan vaihdon tietoinen estäminen on todella k-päistä toimintaa ja nykyään siitä tulee myös sakot. Jos vilkkua laittaessa on ollut tarpeeksi tilaa ja pakettiauton kuski on tässä vaiheessa pistänyt kaasun pohjaan, niin hän on toiminut k-päisesti ja aiheuttanut vaaratilanteen.

Takakontissa roikkuminen on todella ärsyttävää, mutta jarrutestaaminen on vielä pahempi teko. Jarrutestaaja voi kolari-tilanteessa herkästi saada isommat sakot kuin se perässä roikkuja
 
olihan taas erikoinen näytös Lahden motarilla, ajelin kaikessa rauhassa ja edessä oli vähän jonoutumista, vasen kaista hidastui ja aloin passaamaan omaa nopeuttaa siirtyäkseni vasemmalle. Kun vilkun laitoin, oli hyvin tilaa mutta pakettiauto laittoi samalla hetkellä kun näki kaistanvaihtoaikeeni kaasun pohjaan. Ei voittanut kyllä mitään mutta aiheutti vaaratilanteen kiilaamalla ja vielä ohi päästyään toiseen kertaan. Ei olisi pitänyt vilkuttaa vissiin..




Videovarassa ja kojelautavideot aina vähän vääristää kuvaa.

Ei se pakettiauton tuossa pitäisi olla, sen turvaväli oli mitä oli, mutta se oli ennustettavaa.

Pakettiautonkuski ilmeisesti torkkui tai arvioi väärin aikeesi, kun ei havainnut siirtymistäsi, tai sitten siirryit aivan kylkeen.

Jos kuvitellaan tilanne että se pakettiauto olisi ollut jossain >150 metrin päässä, siinä vaiheessa kun aloit vilkuttaan ja myöhemmin siirtymään vasemmalle, niin ei se siihen kylkeen olisi kerinnyt.



Vilkun käyttö ei selvinnyt, vaikutti silti että vilkkukytkettiin päälle vasta siinävaiheessa kun siirtyminen alkoi vasemmalle, joten luo vaikutelman että suoraan pakettiauton kylkee tähtäsit.


Hyvää oli rauhalliset kaistanvaihdot, nopeampi olisi voinut johtaa kolariin, pakettiauto ei olisi kerinnyt väistää tuonkaan vertaa.


Mutta turvavälit, turvavälit, eli kuvaaja aloitti ohittamisen ilman turvaväli edelläajavaan, tilanne hyvä esimerkki sen tärkeydestä, siinä menit mahdollisuuden perua ohitus, kolari oli lähellä.


Kaistanvaihto hopean pakettiauton konttiin, jolla oli olematonturvaväli edelläajavaan, peräänajon lisäksi ketjukolaririski, ei tuollaisia, varsinkaan kun mitään pakottavaa tarvetta ei ollut. (esim liittymiskaista loppuu)



Vaikka se tummepi pakettiauto olisi ollut kaukana, niin olihan tuo aika vaarallista touhua.


Sitten jäädään roikkumaan tummemmanpakettiauton konttiin (sen jonka kylkeen meinattiin ajaa), mikä idea siinä, yritettiinko siinä sitä tuuppia, vai mikä mielenosoitus.


Sitten kaiken jälkeen anonyyminä julkaistaan muiden henkilötietoja, vieläpä vähän arveluttavassa yhteydessä.
 
Kaistan vaihdon tietoinen estäminen on todella k-päistä toimintaa ja nykyään siitä tulee myös sakot. Jos vilkkua laittaessa on ollut tarpeeksi tilaa ja pakettiauton kuski on tässä vaiheessa pistänyt kaasun pohjaan, niin hän on toiminut k-päisesti ja aiheuttanut vaaratilanteen.

Takakontissa roikkuminen on todella ärsyttävää, mutta jarrutestaaminen on vielä pahempi teko. Jarrutestaaja voi kolari-tilanteessa herkästi saada isommat sakot kuin se perässä roikkuja

Se että paku piti turvaväliä edellä olevaan 100km/h vauhdissa ei ole riittävä väli änkeä väliin "koska tilaa oli", ihmisillä on nykyään joku ihme käsitys että jos siinä on auton mentävä väli niin siinä on silloin tilaa :facepalm: tai että kun laitan vilkun päälle niin minulla on oikeus vaihtaa kaistaa, voin kertoa EI OLE!

Täysin turha kaistanvaihto, pienellä odottamisella mitään tilannetta ei olisi tullut ja kerta ei kiire ole niin miksi mennä luomaan tilanteita.
 
Sähköautoilijat säästelemässä rangea kyllä tunnistan, mutta noita vasemmalla kaistalla haaveilijoita kyllä näkee muutenkin. Osa ihmisistä kaiketi luulee että on hyväksyttävää ajaa vasemmalla mittarin mukaan nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta.

Miten muuten siellä pitäisi ajaa? Ei vasen kaista anna lupaa rikkoa lakia.
 
Miten muuten siellä pitäisi ajaa? Ei vasen kaista anna lupaa rikkoa lakia.
Ei niin, kyse kun oli vasemmalla kaistalla haaveilusta eli oletettavasti oikea vapaana.
61 §
Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä


Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
 
Se että paku piti turvaväliä edellä olevaan 100km/h vauhdissa ei ole riittävä väli änkeä väliin "koska tilaa oli", ihmisillä on nykyään joku ihme käsitys että jos siinä on auton mentävä väli niin siinä on silloin tilaa :facepalm: tai että kun laitan vilkun päälle niin minulla on oikeus vaihtaa kaistaa, voin kertoa EI OLE!

Täysin turha kaistanvaihto, pienellä odottamisella mitään tilannetta ei olisi tullut ja kerta ei kiire ole niin miksi mennä luomaan tilanteita.
Videon tapauksessa etummaisen pakettiauton ja oikeaa kaistavan välissä on tarpeeksi väliä, mutta video ei kerro a) missä vaiheessa vilkku laitettiin päälle ja b) missä taaempi pakettiauto oli ja millä vauhdilla ajoi. Nämä jos olisi tiedossa, niin pystyisi arvioimaan paremmin. Siinä vaiheessa kun oikeaa kaistaa ajava laittaa vilkun päälle, niin vasempaa kaistaa ajavan pakettiauton kuskin täytyy toimia sen mukaisesti, että kyseinen auto vaihtaa kaistaa. Jos turvallisuus vaatii sitä, että omaa vauhtia hidastetaan, niin sitten hidastetaan.

JOS taaempana oleva pakettiauto on kiihdyttänyt vauhtia siinä vaiheessa kun vilkku on laitettu päälle, niin kyseinen pakettiauton kuski on K-pää ja aiheutti aktiivisesti vaaratilanteen mistä pitäisi saada sakot. JOS pakukuskille ei tilanteessa jäänyt tarpeeksi aikaa reagoida, niin sitten tuo kaistanvaihtaja on ainut törppö tällä videolla.
---

Kaistanvaihdon estäminen tai hankaloittaminen menee samaan kastiin kuin jarrutestaaminen: Aktiivista vaaran aiheuttamista ja monesti paljon pahempi teko kuin se mistä on ärsyynnytty.
 
Videon tapauksessa etummaisen pakettiauton ja oikeaa kaistavan välissä on tarpeeksi väliä, mutta video ei kerro a) missä vaiheessa vilkku laitettiin päälle ja b) missä taaempi pakettiauto oli ja millä vauhdilla ajoi. Nämä jos olisi tiedossa, niin pystyisi arvioimaan paremmin. Siinä vaiheessa kun oikeaa kaistaa ajava laittaa vilkun päälle, niin vasempaa kaistaa ajavan pakettiauton kuskin täytyy toimia sen mukaisesti, että kyseinen auto vaihtaa kaistaa. Jos turvallisuus vaatii sitä, että omaa vauhtia hidastetaan, niin sitten hidastetaan.

JOS taaempana oleva pakettiauto on kiihdyttänyt vauhtia siinä vaiheessa kun vilkku on laitettu päälle, niin kyseinen pakettiauton kuski on K-pää ja aiheutti aktiivisesti vaaratilanteen mistä pitäisi saada sakot. JOS pakukuskille ei tilanteessa jäänyt tarpeeksi aikaa reagoida, niin sitten tuo kaistanvaihtaja on ainut törppö tällä videolla.
---

Kaistanvaihdon estäminen tai hankaloittaminen menee samaan kastiin kuin jarrutestaaminen: Aktiivista vaaran aiheuttamista ja monesti paljon pahempi teko kuin se mistä on ärsyynnytty.

Edelleenkään se vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus. Väli oli selvästi liian pieni kuvaajalle hänen valitsemallaan nopeudella kun tuollainen tilanne pääsi syntymään. Ei voi olettaa, että toisella kaistalla oletaan heti jarruttamaan kun laitat vilkun päälle. Kyllä sen kaistan vaihtajan on katsottava, että toisella kaistalla on riittävä väli.
 
kyllä siinä tosiaan näin kävi, että kaistanvaihdon aloittaessa tilaa oli ja koska kamera on kalansilmä on tosi vaikea etäisyyksiä nähdä. Jos paku olisi ajanut normaalisti, hänen ei olisi tarvinnut edes jarruttaa. Toki tunnustan, että aavistin hyvin aikeet ja vaihdoin silti kaistaa koska jurppii nämä jotka vetää välit väkisin kiinni kun jonoon liitytään. Mutta minusta tässä kyllä puolustellaan ihmeen paljon pakukuskia. Mitä yleisesti ajelemiseen tulee, niin näillä polttoaineenhinnoilla ei ole muuta ratkaisua kuin lähteä vartti aiemmin ja ajaa satasta motarilla, jos meinaa, että kilometrikorvauksesta jäisi edes pieni palkka itselle kun loput siirtyy verottajalle ja polttoaineen jakelijalle. Kulutuksessa säästää helposti kahvikupin lahdesta helsinkiin ajamalla 100 kmh 120 kmh sijaan.
 
Noniin tulihan se todellinen syy sieltä, eli olet näitä teiden ritareita, jotka haluat kouluttaa muita. :facepalm: Jos haluat säästää polttoainetta, niin pysy siellä oikealla kaistalla ja köröttele, niin säästät vielä enemmän ajamalla 80km/h. Älä tuki sitä vasenta kaistaa polttoaine köröttelyllä. Siksi sitä kaasuakaan ei ilmeisesti voi painaa kun sehän lisää kulutusta.
 
Edelleenkään se vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus. Väli oli selvästi liian pieni kuvaajalle hänen valitsemallaan nopeudella kun tuollainen tilanne pääsi syntymään. Ei voi olettaa, että toisella kaistalla oletaan heti jarruttamaan kun laitat vilkun päälle. Kyllä sen kaistan vaihtajan on katsottava, että toisella kaistalla on riittävä väli.
Edelleenkin kyse on siitä miten taaempana tulevan tulee toimia siinä vaiheessa kun viereisellä kaistalla laitetaan vilkku päälle: 1) Hidastaen tekee isomman välin vai 2) Kiihdyttäen yrittää estää kaistanvaihdon.

JOS kaistanvaihtoon ei ole tarvittavaa tilaa, niin silloin kaistanvaihtaja syyllistyy virheeseen. Jos toista kaistaa ajava pakettiauton kuski vilkun nähtyään kiihdyttää ja pyrkii viemään sen vähäisenkin tilan, niin tämä syyllistyy vielä isompaan virheeseen. Hieman sama jos jarrutesti johtaa peräänajoon: Jarrutestaaja voi saada isomman sakon kuin se joka ajoi perään.
 
Edelleenkin kyse on siitä miten taaempana tulevan tulee toimia siinä vaiheessa kun viereisellä kaistalla laitetaan vilkku päälle: 1) Hidastaen tekee isomman välin vai 2) Kiihdyttäen yrittää estää kaistanvaihdon.

JOS kaistanvaihtoon ei ole tarvittavaa tilaa, niin silloin kaistanvaihtaja syyllistyy virheeseen. Jos toista kaistaa ajava pakettiauton kuski vilkun nähtyään kiihdyttää ja pyrkii viemään sen vähäisenkin tilan, niin tämä syyllistyy vielä isompaan virheeseen. Hieman sama jos jarrutesti johtaa peräänajoon: Jarrutestaaja voi saada isomman sakon kuin se joka ajoi perään.

Edelleenkään tässä ei selvästi ollut riittävästi tilaa. Ei tuollainen paku ole mikään urheiluauto, jolla voit välin vetää nopeasti kiinni. Eli ihan selvästi oli kaistanvaihtajan vika. Hän tuossa edellä vielä myönsi, että tarkoitus oli kouluttaa sitä takana tulevaa, vaikka näkisi jo peileistä tilanteen. Mihinkään pieneen väliin ei vaan voi survoa hitammalla vauhdilla ja olettaa sen vasemmalle kaistalla olevan jarruttavan sen takia, että päästää eteen.
 
No ei videon mukaan näyttänyt olevan tilaa ja ei ne pakut ei todellakaan ole mitään raketteja. Itseltä ei löydy yhtään sympatiaa tuollaiselle kouluttamiselle liikenteessä. Tämähän jo itse myönsit. Edelleenkään se vilkku ei ole etuajo-oikeus. Kumman moni pitää vilkkua jotenkin etuajo-oikeustena.
 
Edelleenkään tässä ei selvästi ollut riittävästi tilaa. Ei tuollainen paku ole mikään urheiluauto, jolla voit välin vetää nopeasti kiinni. Eli ihan selvästi oli kaistanvaihtajan vika. Hän tuossa edellä vielä myönsi, että tarkoitus oli kouluttaa sitä takana tulevaa, vaikka näkisi jo peileistä tilanteen. Mihinkään pieneen väliin ei vaan voi survoa hitammalla vauhdilla ja olettaa sen vasemmalle kaistalla olevan jarruttavan sen takia, että päästää eteen.
Toisaalta hän sanoi myös, että "Jos paku olisi ajanut normaalisti, hänen ei olisi tarvinnut edes jarruttaa.". Olisi hauskaa nähdä tapaus tuon taaemman pakettiauton näkökulmasta. Esim. miten aikaisin vilkku on laitettu päälle ja miten paljon tuossa vaiheessa oli tilaa?

Se on toki "raskauttavaa", että jos osasi odottaa tuollaista k-päistä toimintaa tuon pakettiauton kuskilta, niin miksei hän ajanut sen mukaisesti? Kaikkien kuskien tulee mahdollisuuksien mukaan välttää vaaratilanteita riippumatta siitä kuka ne alunperin aiheuttaa.

---

Mutta joo..nuo kaistanvaihtoa estävät pistävät ärsyttämään. Todella usein näkee sitä, että kun pistän vilkun päälle, niin viereistä kaistaa taaempana ajava kiihdyttää vauhtia. Valitettavan usein kaikkein turvallisin vaihtoehto olisi jättää vilkun käyttö pois kaistaa vaihtaessa (tai laittaa vilkun päälle samalla kun on jo kääntänyt rattia).
 
Kumman moni pitää vilkkua jotenkin etuajo-oikeustena.
Toisaalta moni kuvittelee, että kaistanvaihtoa saisi haitata tai estää esimerkiksi kiihdyttämällä vauhtia kun näkee jonkun käyttävän vilkkua kaistanvaihdon merkiksi. En väitä, että sinä olet yksi näistä
 
Toisaalta moni kuvittelee, että kaistanvaihtoa saisi haitata tai estää esimerkiksi kiihdyttämällä vauhtia kun näkee jonkun käyttävän vilkkua kaistanvaihdon merkiksi. En väitä, että sinä olet yksi näistä

Todella moni ei myöskään tunnu hahmottavan sitä, että usein se jonka eteen tungetaan motarilla tulee valmiiksi jo paljon kovempaa vauhtia
 
Videosta ei selvinnyt, oliko paku viimeisenä jonossa vai oliko siellä pidempikin letka autoja tulossa. Selvästikään tilaa ei ollut tarpeeksi koska paku on rinnalla sekunnin päästä siitä kun olet ylittänyt keskiviivan. Oma vauhti täytyy sovittaa vasempaan kaistaan ennen ohi lähtemistä. Itseänikin vituttaisi suunnattomasti jos joku tunkee eteen keulaa viistäen ja 10-15km pienemmällä vauhdilla kuin muu liikennevirta. Olisit voinut päästää pakun ohi ennen omaan ohitukseen ryhtymistä ja keräillä sillä aikaa lisää vauhtia omalla kaistallasi kun rakoa edellä ajavaam näytti olevan ihan riittävästi.
 
kyllä siinä tosiaan näin kävi, että kaistanvaihdon aloittaessa tilaa oli ja koska kamera on kalansilmä on tosi vaikea etäisyyksiä nähdä.
Videon perusteella ajoit aivan liianlähelle edessä olevaa autoa, vaihdot kaistaa aivan liianlähelle vasemmalla kaistalla olevaa vaaleaa pakua.

Jotain käsitystä kamerasta sai siinä rekan rinnalla, jossa edelläoleva paku oli vielä rekan rinnalla, samaan aikaan kuvaavan auton kanssa.

Jos paku olisi ajanut normaalisti, hänen ei olisi tarvinnut edes jarruttaa.
Jos siellä olisi ollut tilaa, ja jos se paku ajoi 130km/h ja sinä 90km/h, niin se paku ei olisi kerinnyt millään rinnallesi, ei vaikka olisi ajanut vähän lujempaa. (ja toki olisit kaistanvaihdon keskeyttänyt)


Tietenkin jokainen kunnon kuski antaa tilaa jos joku asiallisesti vilkulla osoittaa kaistanvaihtoaikeita. Videon perusteella jäi vaikutelma että vilkunkäyttökin jäi viimetinkaan. (vilkku ei selkeästi käynyt ilmi)

Mutta ota ne henkilötiedot pois, jos haluat henkilötietoja levitellä niin vain omiasi.
 
Toisaalta hän sanoi myös, että "Jos paku olisi ajanut normaalisti, hänen ei olisi tarvinnut edes jarruttaa.". Olisi hauskaa nähdä tapaus tuon taaemman pakettiauton näkökulmasta. Esim. miten aikaisin vilkku on laitettu päälle ja miten paljon tuossa vaiheessa oli tilaa?

Se on toki "raskauttavaa", että jos osasi odottaa tuollaista k-päistä toimintaa tuon pakettiauton kuskilta, niin miksei hän ajanut sen mukaisesti? Kaikkien kuskien tulee mahdollisuuksien mukaan välttää vaaratilanteita riippumatta siitä kuka ne alunperin aiheuttaa.

---

Mutta joo..nuo kaistanvaihtoa estävät pistävät ärsyttämään. Todella usein näkee sitä, että kun pistän vilkun päälle, niin viereistä kaistaa taaempana ajava kiihdyttää vauhtia. Valitettavan usein kaikkein turvallisin vaihtoehto olisi jättää vilkun käyttö pois kaistaa vaihtaessa (tai laittaa vilkun päälle samalla kun on jo kääntänyt rattia).

No ei tietenkää saa kaistanvaihtoa estää, mutta miten se paku siihen ilmeistyi viereen sekunnin tai kahden päästä siitä kun kaistaviiva on ylitetty? Vilkaisin huvikseni ko. pakun tiedot, niin siinä on 120hp ja tuollainen painaa jo sen 2 tonnia tyhjänä, joten ei tuolla kyllä mitään yllätyksiä tehdä ~100 vauhdissa kiihdyttämällä. Kun itse arvasi tilanteen, niin miksi sinne on pakko mennä "kouluttamaan" ja vaarantamaan muut? Tälläisiä näkee todella paljon ja näille saisi kyllä poliisi jakaa sakkoja.

Olen tämän jo täällä aiemmin kertonut, mutta itsellekkin tälläinen teiden ritari sattui eteen, joka yritti "opettaa". Olin motarilla ajamassa ja edellä oli rekka ja henkilöauto oikealla kaistalla. No tämä sankari päätti sitten siirtyä vasemmalle kaistalla ajamaan 80km/h rekan rinnalle vähän ennen kuin itse tulin takaa vakkarilla vasenta kaistaa ~100. Jurnutti siinä rekan vierellä sitten tahallaan estämässä ohitusta pari kilometriä, koska ei edes yrittänyt ohittaa rekkaa ja voimassa oli 100km/h rajoitus. Edellä noin 500m päässä oli toinen rekka oikealla kaistalla. Tämän oikealla ollut rekka kääntyi rampista pois, joten heti löytyikin se kaasupoljin. Tässä vaiheessa vetäsin ohi oikealta reilulla kaasulla. Sitten alkoi pitkien vilkuttelu. Rikoinko liikennesääntöjä? Kyllä, vauhtia oli reilusti yli 100, että pääsee ohi turvallisesti sankarista joka yritti uudestaan estää ohituksen. Niin ja oikealta ei saa ohittaa, mutta en kyllä tälläisen pellen taakse jää ajamaan. Vaihtoi tämän jälkeen takaisin oikealle. Takaa tuli toinenkin auto, jolle sama sakari myös kävi vasemmalla kaistalla vilkuttelemassa pitkiä..
 
Tuo on huvittavaa miten pyörällä kulkiessa se on käypä perustelu rikkoa lakia ja monessa tilanteessa häiritä muuta liikennettä, että muuten ei itse voi edetä suurinta mahdollista nopeutta jatkuvasti vaan pitää varoa muita tienkäyttäjiä.

Traktorit, mautot ja muut hitaammat kulkuneuvot ovat aivan eri asia, koska se ajorata on heille ainoa mahdollinen kulkuväylä. Jos ei ole KLV:ää niin sitten se tien reuna on pyöräilijöillekin oikea paikka missä saavat ajaa.

Eikä minua väärässä paikassa pyöräilevien pyöräilijöiden kohdalla harmita menetetty aika. Ottaa vaan yksinkertaisesti päähän semmoinen itsekäs asenne, että ajetaan yleisten sääntöjen vastaisesti (ajoradalla kun vieressä olisi se KLV vieressä) koska se on itselle edukkaampaa, vaikka se samalla häiritsee muuta liikennettä. Ja sitten samat tyypit pudistelee päätään joka nurkalla, kun joku on autollaan erehtynyt asettamaan yhdenkin renkaan 2m leveän KLV:n päälle ja se häiritsee pyöräliikennettä.

Ei voi kauhalla vaatia jos on valmis antamaan lusikalla.
Tämä ongelma koskee pyöräilijöitä ihan vain siksi, että pyörä kulkee merkittävästi nopeammin kuin jalankulkijat ja merkittävästi hitaammin kuin moottoriajoneuvot, mutta pyöräliikenteelle on harvemmin varattu omaa tien osaa. Ongelma jatkuu niin pitkään, kunnes selkeästi omaan kategoriaansa kuuluvalle liikennemuodolle luodaan oma paikka tiellä.

On kuitenkin hitusen ironista kitistä pyöräilijöistä, jotka menohalujen vuoksi siirtyvät ajoradalle, kun ainoa ärsyyntymisen aiheuttaja pyöräilijöissä ajoradalla on se, että he estävät autoilijoita etenemästä suurinta sallittua nopeutta.

Vaan itse aiheesta: maantiellä tuli vastaan pyöräilijä, joka oli ahtautunut todella kapealle pientareelle ja takaa tuli täysperävaunuyhdistelmä. Mitäpä rekkapena tekee pyöräilijää saavuttaessaan: hidastamisen sijaan laittaa vilkun päälle ja siirtyy osittain vastaantulijoiden kaistalle minusta tippaakaan välittämättä. Jos pyöräilijä olisi ottanut rohkeasti tilansa keskeltä kaistaa, olisi säästytty kahdelta vaaratilanteelta... tai sitten ammattiautoilija olisi jyrännyt pyöräilijän.
 
Viimeksi muokattu:
No ei tietenkää saa kaistanvaihtoa estää, mutta miten se paku siihen ilmeistyi viereen sekunnin tai kahden päästä siitä kun kaistaviiva on ylitetty? Vilkaisin huvikseni ko. pakun tiedot, niin siinä on 120hp ja tuollainen painaa jo sen 2 tonnia tyhjänä, joten ei tuolla kyllä mitään yllätyksiä tehdä ~100 vauhdissa kiihdyttämällä. Kun itse arvasi tilanteen, niin miksi sinne on pakko mennä "kouluttamaan" ja vaarantamaan muut? Tälläisiä näkee todella paljon ja näille saisi kyllä poliisi jakaa sakkoja.

Olen tämän jo täällä aiemmin kertonut, mutta itsellekkin tälläinen teiden ritari sattui eteen, joka yritti "opettaa". Olin motarilla ajamassa ja edellä oli rekka ja henkilöauto oikealla kaistalla. No tämä sankari päätti sitten siirtyä vasemmalle kaistalla ajamaan 80km/h rekan rinnalle vähän ennen kuin itse tulin takaa vakkarilla vasenta kaistaa ~100. Jurnutti siinä rekan vierellä sitten tahallaan estämässä ohitusta pari kilometriä, koska ei edes yrittänyt ohittaa rekkaa ja voimassa oli 100km/h rajoitus. Edellä noin 500m päässä oli toinen rekka oikealla kaistalla. Tämän oikealla ollut rekka kääntyi rampista pois, joten heti löytyikin se kaasupoljin. Tässä vaiheessa vetäsin ohi oikealta reilulla kaasulla. Sitten alkoi pitkien vilkuttelu. Rikoinko liikennesääntöjä? Kyllä, vauhtia oli reilusti yli 100, että pääsee ohi turvallisesti sankarista joka yritti uudestaan estää ohituksen. Niin ja oikealta ei saa ohittaa, mutta en kyllä tälläisen pellen taakse jää ajamaan. Vaihtoi tämän jälkeen takaisin oikealle. Takaa tuli toinenkin auto, jolle sama sakari myös kävi vasemmalla kaistalla vilkuttelemassa pitkiä..
Et sinä niitä peilejä nää tuossa kuitenkaan. Nuo lossit liikkuu väännöllä ihan riittävästi, jopa omalla muinaisjäänteellä saa halutessaan välin kiinni. Ihailu on ilmeisesti aika kovaa, käy sitten viemässä henkilölle vielä palkinto hyvästä työstä, kun et mitään vikaa toiminnasta löytänyt.

Täällä on aina se tietty porukka vääntämässä jokaisen videon tai kommentin kohdalla asiat kristallipallosta. Joka asia myös yleensä ymmärretään tahallaan väärin ja liijoitellaan asioita aika reilusti, puolet porukasta on yleensä myös ollut paikalla näkemässä tilanteen. Yksi osa on niitä professoreja, jotka löytävät jokaiseen asiaan myös ihan mitä tahansa sisältöä ja lopuksi huomaat, että eihän tässä ole enää mitään alkuperäistä. Kenen mielestä kuulostaa tutulta?
 
Tässä video-casessa kyllä ihan selkeästi videon kuvaaja aiheutti vaaratilanteen täysin itse odottaen jotenkin pikaisen vilkunkäytön antavan hänelle ylimaallisen oikeuden tunkea mihin haluaa ja syyttää toisia vaikka ihan selkeästi olisi itse pitänyt havaita vaaratilanteen synty. Voi olla pakukuskissakin vikaa mutta perimmäinen vika selvästi opssa
 
Videon tapauksessa etummaisen pakettiauton ja oikeaa kaistavan välissä on tarpeeksi väliä, mutta video ei kerro a) missä vaiheessa vilkku laitettiin päälle ja b) missä taaempi pakettiauto oli ja millä vauhdilla ajoi. Nämä jos olisi tiedossa, niin pystyisi arvioimaan paremmin. Siinä vaiheessa kun oikeaa kaistaa ajava laittaa vilkun päälle, niin vasempaa kaistaa ajavan pakettiauton kuskin täytyy toimia sen mukaisesti, että kyseinen auto vaihtaa kaistaa. Jos turvallisuus vaatii sitä, että omaa vauhtia hidastetaan, niin sitten hidastetaan.

JOS taaempana oleva pakettiauto on kiihdyttänyt vauhtia siinä vaiheessa kun vilkku on laitettu päälle, niin kyseinen pakettiauton kuski on K-pää ja aiheutti aktiivisesti vaaratilanteen mistä pitäisi saada sakot. JOS pakukuskille ei tilanteessa jäänyt tarpeeksi aikaa reagoida, niin sitten tuo kaistanvaihtaja on ainut törppö tällä videolla.
---

Kaistanvaihdon estäminen tai hankaloittaminen menee samaan kastiin kuin jarrutestaaminen: Aktiivista vaaran aiheuttamista ja monesti paljon pahempi teko kuin se mistä on ärsyynnytty.
Olet tossa oikeassa, mutta kyllähän tuo videoinut pakukuski tossa turhan riskin otti ja ilman todisteita olisi ollut maksumies ja kaikissa tapauksissa saanut liikenteen vaarantamisesta sakot (kuten se toinenkin).
Olis jättäytynyt vähän ton ohitettavansa taakse ja kelannut oikelalla kaistallaan vauhtia ennenkuin vaihtoi kaistaa ja sitten kohtuu lähelle sen vasemmaalla olevan auton perään => sen takana olevalle jää max. aika jarruttaa.

Tuolla motareilla ruuhka-aikoina noi turvavälit ovat aivan liian lyhyet sille, että kolarisuman seinä vastaan tulee.
 
Et sinä niitä peilejä nää tuossa kuitenkaan. Nuo lossit liikkuu väännöllä ihan riittävästi, jopa omalla muinaisjäänteellä saa halutessaan välin kiinni. Ihailu on ilmeisesti aika kovaa, käy sitten viemässä henkilölle vielä palkinto hyvästä työstä, kun et mitään vikaa toiminnasta löytänyt.

Täällä on aina se tietty porukka vääntämässä jokaisen videon tai kommentin kohdalla asiat kristallipallosta. Joka asia myös yleensä ymmärretään tahallaan väärin ja liijoitellaan asioita aika reilusti, puolet porukasta on yleensä myös ollut paikalla näkemässä tilanteen. Yksi osa on niitä professoreja, jotka löytävät jokaiseen asiaan myös ihan mitä tahansa sisältöä ja lopuksi huomaat, että eihän tässä ole enää mitään alkuperäistä. Kenen mielestä kuulostaa tutulta?

No en niin näe, mutta et sinä nyt vaihda kaistaa jos viivan ylityksen jälkeen 1-2s aikana se takana tuleva on rinnalla. Ei tässä nyt pitäisi olla mitään epäselvää. Ihan tahallinen vaaratilanteen aiheuttaminen. Olisihan se paku voinut siihen eteen sen päästää, mutta edelleenkään vilkku ei ole etuajo-oikeus. Ihan sama paljonko sitä vääntöä on, tehoa on 120hv (auto liikkuu teholla) ja painoa lastattuna yli 2t. Ei se mikään raketti ole.
 
Turussa ohikulkutiellä on Ravattulan kohdalla mittavat remontit ja esimerkiksi silloilla kaistat pujottelevat työmaan mukaan siksakkia. Ymmärrettävästi kaksi samaan suuntaan kulkevaa kaistaa on koko työmaan matkalla erotettu toisistaan sulkuviivalla. Kuinka ollakkaan nyt kotimatkalla joku vatipää perävaunun hinaaja keskellä siltaa olisi halunnut vasemmalta kaistalta oikealle, kytki vilkun ja alkoi kurvata eteen mutta kun en antanutkaan tilaa vaan huristelin tyhjää oikeaa kaistaa omaan tahtiini alkoi vatipään autossa tapahtua...
Vieressä istunut naisoletettu puri proteesiaan niin että veri tirskui ja huitoi keskisormillaan tipetipe tanssia, kuski taisi nielaista sätkänsä ja hakkasi keskisormi ojossa tuulilasiin nyrkillä. vähänaikaa apinatanssia peilistä katsottuani heilautin kättä "antaa olla" huitaisun niin meno vatipäiden perheessä vaan yltyi. Vaikka hieman ruuhkaakin oli niin huomasin että tässä voisi vaikka opastaa heitä etteivät jatkossa aiheuta kolareita työmaan kohdalla kikkailemalla, vaihdoin vasemmalle kaistalle hiljensin nopeutta ja pyysin käsimerkillä ajamaan vierelle.
Tässä kohtaa varmaan ajattelivat että avaisin tulen tai jotain kun eivät sitten halunneetkaan enempää tilanteesta keskustella...Olisin samalla kertonut että vatipään peräkärryn toinen iskari on alapäästä kokonaan irti.

1 Ärsyttää autoilijat jotka eivät huomioi ajo-opasteita varsinkaan tietyö alueella.
2. Ärsyttää autoilijat jotka ovat "päällikköinä" opastamassa osaamattomia.
3. Sama mutta kun autoilija itse on se osaamaton = ärsytys x 2.
 
Olet tossa oikeassa, mutta kyllähän tuo videoinut pakukuski tossa turhan riskin otti ja ilman todisteita olisi ollut maksumies ja kaikissa tapauksissa saanut liikenteen vaarantamisesta sakot (kuten se toinenkin).
Joku ajaa "sun" kylkeen niin siitä maksumieheksi.

Videon perusteella kaistanvaihtaja kiilasi kylkeen.

Väite että tilaa oli hyvin ei ole uskottava, jos paku olisi tullut 130km/h, niin ei se olisi kylkeen kerinnyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 816
Viestejä
4 587 854
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom