Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse olin kerran keskimmäisenä kolarissa, jossa minun perääni ajoi auto, ja tästä johtuen minä osuin edellä ajavan perään. Perääni törmänneen vakuutus maksoi kaiken.
Tapahtui liikkellelähdössä: valo vaihtui vihreäksi, olin pian lähtemässä liikkeelle vaihde päällä, kytkin ja jarru pohjassa. Törmäys oli melko pienivauhtinen, mutta silti jalat kimposi polkimilta ja auto liukui edellä ajavan perään. Ei se takimmaisen vakuutusyhtiö nikotellut mistään, medän kahden muun kaikki kustannukset heidän piikkiin.
 
"
Lähtökohtana on, että ketjukolarissa toisen perään törmänneen ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvataan edellä olleen auton takaosaan tulleet vauriot.
"
Olisko tuossa kyse ketjukolareista jossa ajetaan toisten perään peräkanaa. Ei se tilanne missä olet asiallisesti pysähtynyt ja joku kajauttaa sinun perään, niin että pomppaat seuraavan perään. ainakin oletuksella että et ole siinä lähtökuopissa
Tämä, paikoillaan ollessa riittävä turvaväli on 30-40cm, ei 3-4m
Jos tosissasi olet, niin tuo taitaa jo olla niin lyhyt että jos edellä oleva valuu keulaan, niin voi kyllä syyttää itseään. Tai siis tuolla tavalla saatat kuulu ketjunaiheeseen.

Kyllä mä en yhtään ihmettele miksi liikenne on niin sekaisin risteyksissä, ihmiset ei yhtään hahmota auton mittoja, jätetään +2m välejä
+2m turvaväli nyt taitaa olla ihan ok, helpottaa lähtöä
. Itseäni ärsyttävä valuttelu on siis sellaista, jossa pysähdytään kokonaan niin että edelliseen jää reilusti väliä, ja sitten vähän ajan päästä "valutetaan" tämä ylimääräinen väli kiinni. Eli pysäytys - uudelleen liikkeelle - pysäytys, ja pahimmillaan tämä useita kertoja, vaikka edellä jono seisoo paikallaan. Näitä näkee kaupunkiliikenteessä ihan säännöllisesti.
En ihan varma millaisia usein törmäämäsi tilanteet ovat, mutta tulee mieleen ne tilanteet missä ensi jätetään kelvollinen väli, mutta huomataan että kaistan pätkä alkaa täyttymään kohti edellistä risteystä ja jono tiivistyy että mahdollisimman moni mahtuu pätkälle Noissa tilanteissa on ihan hyvä että tiivistetään.

Jos ei mitään tuollaista, niin ei kai siinä mitään ressiä tule kenellekkään.

Yksi syy voi olla toki pieleen menevät ennakoinnit, yritetään arpoa koska valot vaihtuu, tämä siis niissä kohteissa joissa se punakeltaisen aika on onnettoman lyhyt (mikä kai nyky spekseillä enemmän käytäntö)
 
Juuri näin. Valoihin valuttelu on yksi ärsyttävimmistä tavoista kaupunkiliikenteessä. Se osoittaa ettei ajattele takana tulevaa liikennettä pätkän vertaa. Olen itsekin joskus ohittanut tuollaisia valuttelijoita ja teen niin varmaan jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen.
Kerran joku valutteli 100m ennen valoja, mutta ohittamisen yritti estää. Seuraavissa valoissa toinen urpo kiihdytti reippaammin kun liruttelija oli viereisellä kaistalla :whistling:
 
Valuttelu on kyllä ärsyttävää nimenomaan silloin, kun valuttelijalla ei ole mitään toivoa päästä vihreäksi vaihtuvilla valoilla pysähtymättä jatkamaan. Joillain on vaan pielessä se ennakointi, että vaikka hetki sitten olisi vaihtunut punaisiksi, pitää silti korostetun matelevasti valua perille. Tänäänkin Vihdintieltä löytyi kuljettaja, joka aloitti sen valumisen niin aikaisin, että meni takanaan olijoilta vihreiden valojen aalto sivu suun, jos ei vaan tajunnut lähteä ohi.
 
Valuttelu on kyllä ärsyttävää nimenomaan silloin, kun valuttelijalla ei ole mitään toivoa päästä vihreäksi vaihtuvilla valoilla pysähtymättä jatkamaan. Joillain on vaan pielessä se ennakointi, että vaikka hetki sitten olisi vaihtunut punaisiksi, pitää silti korostetun matelevasti valua perille. Tänäänkin Vihdintieltä löytyi kuljettaja, joka aloitti sen valumisen niin aikaisin, että meni takanaan olijoilta vihreiden valojen aalto sivu suun, jos ei vaan tajunnut lähteä ohi.
Joskus pitää ennakoida satoja metrejä, jos ei moottorijarrutusta käytännössä ole, tuntuu ettei vauhti tipu ensinkään. Ei ollu CVT miun juttu.

Omalla autolla taas kerran ajoin prisman parkkipaikalla kävelijän perässä, kun piti koittaa milloin huomaa, se oli oikeaa matelua. Kytkimeen ei sentään tarvinut koskea kesken kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä viimeaikoina nähnyt useampiakin rekkoja joiden kuljettajilla on ollut vaikeuksia sisäistää mitä tarkoittaa tietyö ja 50 rajoitus. Siinäpä poliiseille oiva paikka vähän paikata valtion taloutta tutkailemalla tietöitten paikkeilla.

Toisaalta vituttaa tietyöt joiden loppumisia ei vaan voi merkitä.

Jos isompaa ruuhkaa ja letkaa perässä ei ole niin. Turvallisesti hidasta vauhti 0 ja kiihdytä uudestaan rajoituksen mukaiseen. Voi hieman provosoivasti huomauttaa lyhyestä turvavälistä ja vauhdin uudelleen kerääminen kuitenkin kestää ja syö ainetta.
 
Eilen oli tiellä parin kymmenen pyöräilijän kulkue. Polkivat pieneen alamäkeen kaupunkialueella yli 40 km/h, joten eivät vaikuttaneet etenemiseeni millään tavalla. Takaa tuli Audissa keski-ikäinen naisihminen, jolle homma ei maistunut. Ensin nuohosi takapuskurissani niin lähellä, ettei näkynyt edes valoja peruutuspeilistä. Sitten lähti ohittamaan minua oikealle kääntyneessä kurvissa, onnistui ohittamaan vielä pari pyöräilijää, melkein törmäsi liikenteenjakajaan ja kiilasi keskelle kulkuetta. Tässä vaiheessa oma reittini kääntyi eri suuntaan, mutta olisi kyllä pitänyt jäädä seuraamaan, miten tilanne kehittyi.
 
Mitenkään ylläolevaan tilanteeseen kommentoimatta pitää silti ihmetellä miksi noiden vitun pyöräilijöiden pitää ajaa tuolla maantien varressa kun vieressä menee parempikuntoinen pyörätie jossa ei liiku ristinsielua.
 
Se ottaa päähän, että risteyksissä ei osata pysyä omalla kaistalla kun käännytään. Tänään viimeksi meinasi pelti rytistä. Katsoin jo pidemmältä, että valot pois päältä risteyksessä (työukot oli korjaamassa) ja yksi auto seisoo oikean puoleisella vasemmalle kääntyvällä kaistalla. No itse vaihdoin sinne sisemmälle (vasemman puoleiselle vasemmalle kääntyvälle kaistalle). Risteyksessä hyvä näkyvyys molempiin suuntiin eikä näkynyt muita autoja olevan risteyksessä. Kun itse saavun risteykseen tämä risteyksessä seisova päätti sitten lähteä liikkeelle ja kiilata suoraan eteen sille vasemman puoleiselle kääntyvien kaistalle keskellä risteystä. No itse joudun väistämään sitä ja käytännössä pysähtymään kunnes tämä sankari saa lirutettua sen kiian risteyksen läpi. Risteyksen jälkeen siirtyy takaisin sinne oikean puoleiselle kaistalle. Tässä vaiheessa painoin ohi vasenta kaistaa kun ei huvittanut katsoa mitä se olisi keksinyt seuraavassa kaksikaistaisessa ympyrässä.. Työukot oli risteyksen oikealla puolella joten niitä ei kyllä tarvinnut väistää / varoa vasemmalle kääntyessä. Tuossa risteyksessä kaistat ovat raskaankaluston takia todella leveät, joten niissä sopisi vaikka se kaksi rekkaa vierekkän kääntymään vasemmalle yhtä aikaa. Ei kyllä ole ensimmäinen kerta tuossa samassa risteyksessä kun joutuu väistämään sitä ulommalla kaistalla kääntyvää joka koukkaa sisemmälle kaistalle keskellä risteystä.
 
Mitenkään ylläolevaan tilanteeseen kommentoimatta pitää silti ihmetellä miksi noiden vitun pyöräilijöiden pitää ajaa tuolla maantien varressa kun vieressä menee parempikuntoinen pyörätie jossa ei liiku ristinsielua.
Yksi syy on se että ei tartte 30+km/h nopeudella ajaessa pelätä milloin mummo/lapsi/koira/iältään merkityksetön kuulokkeet päässä kulkeva jalankulkija/skuuttaaja tms kimpoaa eteen. Ajoradan puolella oletettavasti kaikilla samalla puolella keskiviivaa on sama, ennalta-arvattava etenemissuunta. Häiritseekö sinua myös traktorit, mautot ja muut hitaammat kulkuneuvot?

Edit:jäi tuo "ristinsielua" havainnoimatta. Pienempiä syitä ajoradalla ajoon voi olla lillukanvarsina esimerkiksi puutteellinen liukkaudentorjunnan poisto ts."tappajasepelin" välttäminen.

Tällehän on omakin keskustelunsa,
 
Yksi syy on se että ei tartte 30+km/h nopeudella ajaessa pelätä milloin mummo/lapsi/koira/iältään merkityksetön kuulokkeet päässä kulkeva jalankulkija/skuuttaaja tms kimpoaa eteen. Ajoradan puolella oletettavasti kaikilla samalla puolella keskiviivaa on sama, ennalta-arvattava etenemissuunta. Häiritseekö sinua myös traktorit, mautot ja muut hitaammat kulkuneuvot?
Tuo on huvittavaa miten pyörällä kulkiessa se on käypä perustelu rikkoa lakia ja monessa tilanteessa häiritä muuta liikennettä, että muuten ei itse voi edetä suurinta mahdollista nopeutta jatkuvasti vaan pitää varoa muita tienkäyttäjiä.

Traktorit, mautot ja muut hitaammat kulkuneuvot ovat aivan eri asia, koska se ajorata on heille ainoa mahdollinen kulkuväylä. Jos ei ole KLV:ää niin sitten se tien reuna on pyöräilijöillekin oikea paikka missä saavat ajaa.

Eikä minua väärässä paikassa pyöräilevien pyöräilijöiden kohdalla harmita menetetty aika. Ottaa vaan yksinkertaisesti päähän semmoinen itsekäs asenne, että ajetaan yleisten sääntöjen vastaisesti (ajoradalla kun vieressä olisi se KLV vieressä) koska se on itselle edukkaampaa, vaikka se samalla häiritsee muuta liikennettä. Ja sitten samat tyypit pudistelee päätään joka nurkalla, kun joku on autollaan erehtynyt asettamaan yhdenkin renkaan 2m leveän KLV:n päälle ja se häiritsee pyöräliikennettä.

Ei voi kauhalla vaatia jos on valmis antamaan lusikalla.
 
Asenneongelmaa sekä autoilijoissa että pyöräilijöissä. Oma kokemus alkuviikolta, kävin pyöräilemässä pienen lenkin, jossa osa tiestä on vanhaa maantietä ilman kevyen liikenteen väylää. Piennarta on paikoin 10 senttiä + reunaviiva, eli ei paljoa ylimääräistä. Tässä voinee käyttää samaa "ristinsielua" nimitystä, miksei auto voi ohittaa käyttäen reilusti toista kaistaa, jos 1,5km suoralla ei ole ketään tulossa vastaan? Ehkä lautan odottelu ja lauttamatka on ahdistanut, koska vauhtia on usein vielä reippaasti yli sallitun 80. Ei silti tarvitsisi ihan sarvea viistäen ajaa, noissa vauhdeissa on henki löyhässä.
Onneksi tielle ollaan suunnittelemassa kelviä.
 
Oikein siivosti fillaristit ajelleet, mukavasti mahdutaan mielestäni molemmat, sekä autot että fillarit samalle tielle. Säännön vahvistava poikkeus oli eräs spandex-mies joka ajoi fillarilla keskellä tietä, 20cm keskiviivan oikealla puolen takaa katsottaessa. Autoilijatkin ajelleet aiemmin mainittuja lukuunottamatta siivosti. Muutama keuliva mopo tullut vastaan.
 
Perseilevät mopoilijat. Pari iltaa sitten koiraa kuntoradalla ulkoiluttaessa tuli mopo (laiton kevari/moottoripyörä se oli) kovaa vauhtia vastaan, poliisiauto perässään. Ei taida ihan pelkkä pieni ylinopeus riittää, että poliisi lähtee takaa-ajoon kevyen liikenteen väylällä...
 
Pyöräilettekö oikeaa vai vasenta puolta kun menette maantiellä.

Itse en enää uskalla ajaa oikealla puolella vaan ajan vasenta eli "vastakarvaan".

Autoilijat vetävät takaa tullessa liian läheltä ja varsinkin rekat aikaansaa imun mikä on välillä horjauttanut tärinäraidan päälle.

Peilit ei oikeen ratkasuna toimi sillä taakse katsominen on melkein mahdotonta ajautumatta tärinäraidan päälle. Usein kun taakse vilkaisee niin silloin sieltä juuri saattaa olla auto tulossa ja on vaarallista silloin liikkua sivusuunnassa tienreunassa. Tuuli taas estää autojen kuulemisen.

Ratkaisuna AJAN VASENTA PUOlta KOSKA haluan nähdä miten läheltä ohittava auto tulee, jotta siihen voi varautua. Tiukan paikan tullen voin ajaa pientareen ulkopuolelle jos autoilija ei väistä.
 
On tullut huomattua, että osaa autoilijoista riepoo pyöräilijät aika herkästi. Tällä alueella on yksi 60km/h pätkä pituudeltaan n. 5km. Siinä ei ole kevyen liikenteen väylää, joten ihmiset joko kävelee tien reunassa ja tottakai pyöräilijät pyöräilee. Kuitenkin näitä idiootteja on, joiden on pakko mennä mahdollisimman läheltä pyöräilijää ohi ja kyytipojaksi painaa vielä torvea tai jotain. Alueella menee myös alueen paikallinen harrasteporukka pakkana todella usein ja joillekin tämäkin on uskomaton ongelma käytöksestä päätellen. Itse ohittelen normisti, enkä ole aikaansaanut ongelmia. Yksittäisiä idiootteja toki löytyy molemmasta leiristä, mutta näköjään saksalainen auto ja keski-ikä on yleensä syy käyttäytyä, kuin mikäkin idiootti.
 
Pyöräilettekö oikeaa vai vasenta puolta kun menette maantiellä.

Itse en enää uskalla ajaa oikealla puolella vaan ajan vasenta eli "vastakarvaan".

Autoilijat vetävät takaa tullessa liian läheltä ja varsinkin rekat aikaansaa imun mikä on välillä horjauttanut tärinäraidan päälle.

Peilit ei oikeen ratkasuna toimi sillä taakse katsominen on melkein mahdotonta ajautumatta tärinäraidan päälle. Usein kun taakse vilkaisee niin silloin sieltä juuri saattaa olla auto tulossa ja on vaarallista silloin liikkua sivusuunnassa tienreunassa. Tuuli taas estää autojen kuulemisen.

Ratkaisuna AJAN VASENTA PUOlta KOSKA haluan nähdä miten läheltä ohittava auto tulee, jotta siihen voi varautua. Tiukan paikan tullen voin ajaa pientareen ulkopuolelle jos autoilija ei väistä.
Mitä sitten kun tulee toinen pyörä vastaan joka ajaa sääntöjen mukaisesti, kumpi väistää sinne keskelle tietä?
 
Toisaalta vituttaa tietyöt joiden loppumisia ei vaan voi merkitä.

Valtion tieverkon ollessa kyseessä näistä kannattaa ilmoittaa Palauteväylän kautta tai sitten soittamalla Tienkäyttäjän linjalle (020 02100 (pvm/mpm) (24h)). Valtaväylien ollessa kyseessä on useimmiten kyltit ilmestyneet tai poistuneet suht nopeaan palautteen jättämisen jälkeen.
 
Jep, ihan täysi sympatia pyöräilijöillekkin tosiaan jossei sitä kelviä ole ja itsekin ohitan pyöräilijät hyvän matkan päästä. Mutta jos kelvi on ja siellä ei ketään aja/kävele niin en voi ymmärtää.
 
Valtion tieverkon ollessa kyseessä näistä kannattaa ilmoittaa Palauteväylän kautta tai sitten soittamalla Tienkäyttäjän linjalle (020 02100 (pvm/mpm) (24h)). Valtaväylien ollessa kyseessä on useimmiten kyltit ilmestyneet tai poistuneet suht nopeaan palautteen jättämisen jälkeen.
Eipä ole tullut tuo mieleen, kiitti.
 
olihan taas erikoinen näytös Lahden motarilla, ajelin kaikessa rauhassa ja edessä oli vähän jonoutumista, vasen kaista hidastui ja aloin passaamaan omaa nopeuttaa siirtyäkseni vasemmalle. Kun vilkun laitoin, oli hyvin tilaa mutta pakettiauto laittoi samalla hetkellä kun näki kaistanvaihtoaikeeni kaasun pohjaan. Ei voittanut kyllä mitään mutta aiheutti vaaratilanteen kiilaamalla ja vielä ohi päästyään toiseen kertaan. Ei olisi pitänyt vilkuttaa vissiin..

 
Sun nopeus oli sen verran alhainen kaistanvaihdon hetkellä, että tais pakukuski pitää sua kaistallasi edessäsi ajaneen possujunan jäsenenä. Tuskin se sun vilkun hetkellä lähti kiihdyttämään, kun sen verran nopeasti tuli rinnalle, ei nuo mitään raketteja ole. Ts. sen näkökulmasta vetäisit eteen paljon hitaampana. Harvemmin onneksi noista väärin luetuista tilanteista vastaava 3 rinnan showta tulee. Tuo sun oikean kaistan "takaisinohitus" oli vähän outo manoveeri vaikka nopeudesta katsomalla ihan looginen. Itse ehkä olisin himmannut vähän aiemmin, jotta vähempi jarrutus olisi riittänyt.
 
En oikeestaan jarruttanut, vaan himmailin moottorijarrulla ja passasin nopeuden tuon edellä ajavan valkoisen pakin nopeuteen. En ollut oikealta ohittamasa. Näin kyllä pidemmän aikaa tuon kahelin ja rako oli varsin riittävä ja nopeus sama kuin muilla vasemmalla kaistalla. Tuo paku kiihdytti koska oli noita mulkkuja joille ei käy, että joku tulee eteen.
 
Sun nopeus oli sen verran alhainen kaistanvaihdon hetkellä, että tais pakukuski pitää sua kaistallasi edessäsi ajaneen possujunan jäsenenä. Tuskin se sun vilkun hetkellä lähti kiihdyttämään, kun sen verran nopeasti tuli rinnalle, ei nuo mitään raketteja ole. Ts. sen näkökulmasta vetäisit eteen paljon hitaampana. Harvemmin onneksi noista väärin luetuista tilanteista vastaava 3 rinnan showta tulee. Tuo sun oikean kaistan "takaisinohitus" oli vähän outo manoveeri vaikka nopeudesta katsomalla ihan looginen. Itse ehkä olisin himmannut vähän aiemmin, jotta vähempi jarrutus olisi riittänyt.

Juuri näin, jos sinne vasemmalle kaistalle pitää änkeä, niin painetaan sitä kaasua sen verran ettei jäädä jalkoihin. Kun alkaa jäämään pakujen jalkoihin motarin ohituskaistalla, niin on kyllä peiliin katsomisen paikka. Kuten sanoit niin ei nuo mitään rakettaja ole, joten ei noilla kyllä pääse yllättämään jos peileihin katsoo.
 
Edellä oleva paku meni tuossa kiilaus kohdalla videossa kokoajan kauemmaksi edellä, eli ajoit selvästi hitaammin kuin se. Jos pitää pieneen väliin mennä, niin sitä kaasua pitää uskaltaa painaa eikä jäädä himmailemaan. Ei ole pakko pienee väliin tunkea jos ei ole valmis nopeisiin liikkeisiin. Tuonkin pakun kiilaus oli loppunut siihen kun olisit vaan painanut reilusti kaasua niin olisit siihen väliin ehtinyt hyvin.
 
Ei tollasessa hidastuvassa jonossa kannata vetää perseessä kiinni, pakun perässä et näe mitä edellä tapahtuu. Kuten sanoin, sovitin nopeutta jonoon sopivaksi, enkä näe tollasta kiilaamista järkeväksi missään tilanteessa, etenkin kun kaveri ei voittanut mitään. Ei näistä varmaan saa oikeaa kuvaa mutta väittäisin että oma pelisilmä toimii kohtuu hyvin useimmiten, ajelen 70000 vuoteen ja kaiken kokoisilla autoilla.
 
No ei se tuossa oikeen toiminut vaikka taaempi paku sekoilikin lopuksi. Tarkemmin kun katsoo, niin tais se punaisen auton takana ollut paku jättää jopa sulle liittymisrakoa hetken aikaa sen jälkeen, kun olit kiitänyt sen ohi. Siihen muodostuu outo väli ennen kuin paku kiihdyttää toisen kerran sun ohi.
 
Vasen kaista hidasti nopeasti, en viitsinyt jarrua painaa koska mulla oli hyvin tilaa hidastaa ja antaa valkoisen pakun mennä. Turha jarrun painaminen pois motarilla jos tilaa riittää.
Oudointa tässä yleisessä mielipiteessä on se, että eihän kukaan paina kaasua jos edellä olevan näkee lähestyvän rekkaa, vaan silloin nostetaan kaasulta ja helpotetaan kaistanvaihtoa. Jos edessä on kuitenkin autoja on helvetin noloa kaasutella välit kiinni.
 
Vasen kaista hidasti nopeasti, en viitsinyt jarrua painaa koska mulla oli hyvin tilaa hidastaa ja antaa valkoisen pakun mennä. Turha jarrun painaminen pois motarilla jos tilaa riittää.
Ja tämän hidastuksen seurauksena sun nopeus oli varsin alhainen vasuriin nähden, kun siihen liityit. Seuraukset tunnetut. Pienellä kaasulla olisi päässyt punaisen auton taakse. Siinä videon lopussa suoritat muuten toisen vituttavan operaation, matelun kaistalta toiselle, toki en tiedä tuliko kukaan takaa. Jos tuli, niin sen valkoisen pakun ohittamisen onnistuminen olisi kiva nähdä ;) Pussituksen ja/tai epärytmisyyden mahdollisuus melkoinen, kun ensin ajat kahta kaistaa ja pakun jo nopeasti lähestyessä siirrty oikealle. Takana tuleva pääsee just rinnalle, kun sulla olis tarve siirtyä takas vasurille.

e: Enkä tässä nyt yritä sanoa, että teet jotain varsinaisesti väärin. Enemmänkin juttuja, joita on pitkien kilometrien aikana tullut liian monta kertaa vastaan ja alkanut pikkuhiljaa vituttamaan, kun yhteispeli ei vaan onnistu optimaalisesti. Esim. jälkimmäistä muistuttavat tilanteet joissa pieneen väliin vaihto ja tilan antaminen pistää vituttamaan molempia, kun sen tilanannon tekee liian matelemalla ja siten estää puhtaan ohituksen käytettävissä olevalla tilalla. Toinen halua antaa tilaa ja toinen ripeästi ohittaa, mutta tuloksena pannukakku, kun suoritukseen meni liikaa aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sori mutta et taida ymmärtää tilannetta. Lopussa siirryn vaan oikealle kaistalle ja ajelen siinä, ketään ei ohiteta. Eikä kahdella kaistalla ajeta. Vain silloin kun joudun väistö liikkeellä korjaamaan ettei osuta yhteen. Siinä oli oikealla kaistalla oleva vaarassa. En mennyt Mersun eteen koska se oli mut jo ohittanut, vaan hidastin sen taakse mutta kuten nopeudesta näkee kiihdytin vauhtia sen perään. Toi mielenilmaus olisi fine jos olisin tyhjälle kaistalle kiilannut eteen, mutta satuin näkemään jo kaukaa kaverin nopean kaasutuksen kun aavisti mun kaistanvaihto tarpeen mutta väli oli pitkä ja riittävä, sori nyt kommentoijat mutta tuossa ei paljon enempää sanottavaa ole.
 
Yhden videon perusteella toki huono nyt sanoa, mutta ei tuon perusteella kyllä mikään hyvä pelisilmä ollut. Jos sieltä takaa tullaan kovempaa, niin siihen eteen ei kiilata niin, että takana tuleva joutuu väistämään kuten tuo paku. Jos näit pakun jo pitkältä niin oli melko mulkku veto yrittää tuohon eteen työntyä matelemaan. Vilkku ei ole mikään etuajo-oikeus. Kuten edellä sanottiin, niin olisit mennyt sen punaisen taakse, paljon parempi paikka siinä olisi ollut kun olisit vähän kaasua painanut. Ei siellä oikealla kaistalla voi olettaa, että ne vasemmalle kaistalla olevat alkaa himmailemaan sen takia, että oikealla kaistalla on rekka. Jos sieltä oikealta haluaa vasemmalle kaistalle, niin etsitään se kaasupoljin ja sopiva rako.
 
Sori mutta et taida ymmärtää tilannetta. Lopussa siirryn vaan oikealle kaistalle ja ajelen siinä, ketään ei ohiteta. Eikä kahdella kaistalla ajeta. Vain silloin kun joudun väistö liikkeellä korjaamaan ettei osuta yhteen. Siinä oli oikealla kaistalla oleva vaarassa. En mennyt Mersun eteen koska se oli mut jo ohittanut, vaan hidastin sen taakse mutta kuten nopeudesta näkee kiihdytin vauhtia sen perään. Toi mielenilmaus olisi fine jos olisin tyhjälle kaistalle kiilannut eteen, mutta satuin näkemään jo kaukaa kaverin nopean kaasutuksen kun aavisti mun kaistanvaihto tarpeen mutta väli oli pitkä ja riittävä, sori nyt kommentoijat mutta tuossa ei paljon enempää sanottavaa ole.
Kyllä mä sen kahdella kaistalla ajamiseksi laskisin, kun sulla näyttää menevän 7-8 sekunttia lopussa vaihtaa sitä kaistaa. Hidastit ilmeisesti sitten reilusti, jos et mennyt sitä uudesta pakusta lopussa ohi, äkkiä se sinua lähestyi. Ja sori nyt vaan, kyllä tuo boldattu tekee sinusta aika kusipään, kun kaasuttavan auton eteen vaihdat reilua alinopeutta tilanteessa, jossa toinen aikeensa oli osoittanut jo ennen sun vilkutuksia. Tällä kertaa vaan se toinen oli vielä enemmän kusipää, kun jatkoi väkisin ohi.
 
olihan taas erikoinen näytös Lahden motarilla, ajelin kaikessa rauhassa ja edessä oli vähän jonoutumista, vasen kaista hidastui ja aloin passaamaan omaa nopeuttaa siirtyäkseni vasemmalle. Kun vilkun laitoin, oli hyvin tilaa mutta pakettiauto laittoi samalla hetkellä kun näki kaistanvaihtoaikeeni kaasun pohjaan. Ei voittanut kyllä mitään mutta aiheutti vaaratilanteen kiilaamalla ja vielä ohi päästyään toiseen kertaan. Ei olisi pitänyt vilkuttaa vissiin..


Kyllähän toi paku aika nopeasti rinnallesi tuli n.3,5-4 sekuntia siitä kuin aloit siirtymään. Kaistanvaihtajana olisit maksumieheksi päätynyt hyvin todennäköisesti. Parasta tossa oli, että kaikilla hermo piti ja selvittiin sydämen sykkimisellä. Minäkin painan tallan pohjaan, jos tuollaseen väliin itseni tungen. Ehkä olisin pakun jopa päästänyt eteeni?
 
Viimeksi muokattu:
Nämä on juuri niitä ärsyttävimpiä tilanteita motarilla ja tieliikenteessä ylipäätään. Koko tilannetta ei syntyisi, jos ei noudattaisi sääntöjä / ei olisi kohtelias ja roikkuisi vaan koko ajan vasemmalla kaistalla. Monethan näin tuntuu tekevänkin.
 
no onhan se perseestä ajaa tollasten kaistanvaihtelijoiden takana. minäkin olisin kaasutellut ohitse niinkuin tuo paku teki. jokainen kuitenkin näkeen ettei se tie vedä yhtään sen paremmin kun oikealla kaistalla on ne kuorma-autot ja vasen täynnä henkilöautoja jonoksi asti. vasen-oikea -vemppaajista mennään ohi heti kun on tilaisuus :D
 
Aikamoiset professorit on taas paikalla vaihteeksi, kun kaikki on muiden kohdalla aina kuitenkin väärin, mutta itse ohitushan oli taas sitä normaalia settiä, kun tilaakin oli pientareella riittävästi, ei edes tarvinut väistää ja hyötykin oli vähintään monta tuntia.
 
Sähköautoilijat.

Eka hirveä hype siitä, että sen yhden kiihdytyksen ajan päästään pariin sekunttiin. Sitten moottoritiellä ollaan tulppana ja säästämässä rangea.

Taas oli näitä Vw sähköautoilijoita liikenteessä, kun itse tulen vakkarilla 138. Volkkaristi huomaa rekkakolonnan ja siirtyy pitemmittä puheitta vasemmalle kaistalle ajaen 95km/h todellista pitkät pätkät keräten jonon peräänsä.
Puuduttavaa on se, että tämä on arkipäivää.
 
Sähköautoilijat.

Eka hirveä hype siitä, että sen yhden kiihdytyksen ajan päästään pariin sekunttiin. Sitten moottoritiellä ollaan tulppana ja säästämässä rangea.

Sähköautoilijat säästelemässä rangea kyllä tunnistan, mutta noita vasemmalla kaistalla haaveilijoita kyllä näkee muutenkin. Osa ihmisistä kaiketi luulee että on hyväksyttävää ajaa vasemmalla mittarin mukaan nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta.
 
olihan taas erikoinen näytös Lahden motarilla, ajelin kaikessa rauhassa ja edessä oli vähän jonoutumista, vasen kaista hidastui ja aloin passaamaan omaa nopeuttaa siirtyäkseni vasemmalle. Kun vilkun laitoin, oli hyvin tilaa mutta pakettiauto laittoi samalla hetkellä kun näki kaistanvaihtoaikeeni kaasun pohjaan. Ei voittanut kyllä mitään mutta aiheutti vaaratilanteen kiilaamalla ja vielä ohi päästyään toiseen kertaan. Ei olisi pitänyt vilkuttaa vissiin..



Itse mokasit.

Sinun tyyppisiä tulee paljon vastaan motarilla.

Itse ajan acc:llä ja pienimmällä asetuksella, niin vastaavanlaisia tilanteita tulee jatkuvasti, että joku skoda mulkku änkee viime tipassa eteen ja oma auto sitten vetääkin liinat lukkoon.

Mikö vittu siinä on niin vaikeaa odottaa, että toinen menee ohi ja sitten ottaa se vasen kaista? En vain ymmärrä ja sitten jäädään jurnuttamaan eteen ja kirotaan kun joku ajaa puskurissa kiinni oman perseilyn takia.
 
Sähköautoilijat.

Eka hirveä hype siitä, että sen yhden kiihdytyksen ajan päästään pariin sekunttiin. Sitten moottoritiellä ollaan tulppana ja säästämässä rangea.

Taas oli näitä Vw sähköautoilijoita liikenteessä, kun itse tulen vakkarilla 138. Volkkaristi huomaa rekkakolonnan ja siirtyy pitemmittä puheitta vasemmalle kaistalle ajaen 95km/h todellista pitkät pätkät keräten jonon peräänsä.
Puuduttavaa on se, että tämä on arkipäivää.

Eilen tämä moottoritiellä, mutta polttomoottoriauto ohittajana. Ajettiin vakkarilla 120 todellista hyvällä turvavälillä.
Tuuhio edellä ja ajotaidoton minä takana. Tuli eteen kaks rekkaa ja tämä tuuhio lähti ohittamaan. Itse peesaasin mukaan koska takana vasta kaukana seuraavat. Tuuhio pudotti nopeuden sitten mittarisataseen tai alle, koko ohituksen ajaksi.

Miksi? Ja ohitettuaan kaasutteli 120 todelliseen.
Ei voi ymmrätää.
Ne takana kauempana tulleet ennätti hyvin puskuriin kiinni.
 
Eilen tämä moottoritiellä, mutta polttomoottoriauto ohittajana. Ajettiin vakkarilla 120 todellista hyvällä turvavälillä.
Tuuhio edellä ja ajotaidoton minä takana. Tuli eteen kaks rekkaa ja tämä tuuhio lähti ohittamaan. Itse peesaasin mukaan koska takana vasta kaukana seuraavat. Tuuhio pudotti nopeuden sitten mittarisataseen tai alle, koko ohituksen ajaksi.

Miksi? Ja ohitettuaan kaasutteli 120 todelliseen.
Ei voi ymmrätää.
Ne takana kauempana tulleet ennätti hyvin puskuriin kiinni.
Olen ihmetellyt tätä ilmiötä usein varsinkin rekkoja motarilla ohittaessa. Ohituksen ajaksi tosiaan lähtee nopeutta pois, ja ohituksen jälkeen taas kiihdytetään. En vaan voi ymmärtää mistä tämä johtuu.

Edit: joku vanha viesti jäänyt tekstikenttään
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti väistät sitten kaikkia pyöräilijöitä, jotka ajavat oikealla puolella.
Olen ihmetellyt tätä ilmiötä usein varsinkin rekkoja motarilla ohittaessa. Ohituksen ajaksi tosiaan lähtee nopeutta pois, ja ohituksen jälkeen taas kiihdytetään. En vaan voi ymmärtää mistä tämä johtuu.
Jännitys saa vaistonvaraisesti keventämään kaasua, kun on jo kehittynyt vauhtisokeus niin vauhdin tuntee vasta ohittaessaan ja saattaa luulla ajavansa vielä tasaista vauhtia.
 
Itse mokasit.

Sinun tyyppisiä tulee paljon vastaan motarilla.

Itse ajan acc:llä ja pienimmällä asetuksella, niin vastaavanlaisia tilanteita tulee jatkuvasti, että joku skoda mulkku änkee viime tipassa eteen ja oma auto sitten vetääkin liinat lukkoon.

Mikö vittu siinä on niin vaikeaa odottaa, että toinen menee ohi ja sitten ottaa se vasen kaista? En vain ymmärrä ja sitten jäädään jurnuttamaan eteen ja kirotaan kun joku ajaa puskurissa kiinni oman perseilyn takia.
Kyllä miuta ihmetyttää tämä, että mitään vikaa ei ole ikinä ohittajassa, kaikki on mustavalkoista. Ohitus oli siis sääntöjen mukaan ja brake check vielä kruunasi kaikki pisteet kotiin?
 
Itse mokasit.

Sinun tyyppisiä tulee paljon vastaan motarilla.

Itse ajan acc:llä ja pienimmällä asetuksella, niin vastaavanlaisia tilanteita tulee jatkuvasti, että joku skoda mulkku änkee viime tipassa eteen ja oma auto sitten vetääkin liinat lukkoon.

Mikö vittu siinä on niin vaikeaa odottaa, että toinen menee ohi ja sitten ottaa se vasen kaista? En vain ymmärrä ja sitten jäädään jurnuttamaan eteen ja kirotaan kun joku ajaa puskurissa kiinni oman perseilyn takia.

Ei nyt minuun liity, mutta kun itse ajan motarilla niin itse en välitä että joku perseilijä ajaa vakkarilla sen 138 ja tulee kaistanvaihto tilannne. Jos on tilaa niin lunkisti vaan vilkkua ja auto vasemmalle kaistalle.

Oppisit sinäkin vaikka ajaa motarin sallittua nopeutta eikä sitä 138km/h josta tuossa ylempää mainitsit. Jos tarvitsee ajaa noin kovaa niin lähtisit sinäkin ajoissa liikenteeseen niin ei tarvitse täällä kettuilla muille kun ajavat eteesi. :facepalm:
 
Kaistan vaihdon tietoinen estäminen on todella k-päistä toimintaa ja nykyään siitä tulee myös sakot. Jos vilkkua laittaessa on ollut tarpeeksi tilaa ja pakettiauton kuski on tässä vaiheessa pistänyt kaasun pohjaan, niin hän on toiminut k-päisesti ja aiheuttanut vaaratilanteen.

Takakontissa roikkuminen on todella ärsyttävää, mutta jarrutestaaminen on vielä pahempi teko. Jarrutestaaja voi kolari-tilanteessa herkästi saada isommat sakot kuin se perässä roikkuja
 
olihan taas erikoinen näytös Lahden motarilla, ajelin kaikessa rauhassa ja edessä oli vähän jonoutumista, vasen kaista hidastui ja aloin passaamaan omaa nopeuttaa siirtyäkseni vasemmalle. Kun vilkun laitoin, oli hyvin tilaa mutta pakettiauto laittoi samalla hetkellä kun näki kaistanvaihtoaikeeni kaasun pohjaan. Ei voittanut kyllä mitään mutta aiheutti vaaratilanteen kiilaamalla ja vielä ohi päästyään toiseen kertaan. Ei olisi pitänyt vilkuttaa vissiin..




Videovarassa ja kojelautavideot aina vähän vääristää kuvaa.

Ei se pakettiauton tuossa pitäisi olla, sen turvaväli oli mitä oli, mutta se oli ennustettavaa.

Pakettiautonkuski ilmeisesti torkkui tai arvioi väärin aikeesi, kun ei havainnut siirtymistäsi, tai sitten siirryit aivan kylkeen.

Jos kuvitellaan tilanne että se pakettiauto olisi ollut jossain >150 metrin päässä, siinä vaiheessa kun aloit vilkuttaan ja myöhemmin siirtymään vasemmalle, niin ei se siihen kylkeen olisi kerinnyt.



Vilkun käyttö ei selvinnyt, vaikutti silti että vilkkukytkettiin päälle vasta siinävaiheessa kun siirtyminen alkoi vasemmalle, joten luo vaikutelman että suoraan pakettiauton kylkee tähtäsit.


Hyvää oli rauhalliset kaistanvaihdot, nopeampi olisi voinut johtaa kolariin, pakettiauto ei olisi kerinnyt väistää tuonkaan vertaa.


Mutta turvavälit, turvavälit, eli kuvaaja aloitti ohittamisen ilman turvaväli edelläajavaan, tilanne hyvä esimerkki sen tärkeydestä, siinä menit mahdollisuuden perua ohitus, kolari oli lähellä.


Kaistanvaihto hopean pakettiauton konttiin, jolla oli olematonturvaväli edelläajavaan, peräänajon lisäksi ketjukolaririski, ei tuollaisia, varsinkaan kun mitään pakottavaa tarvetta ei ollut. (esim liittymiskaista loppuu)



Vaikka se tummepi pakettiauto olisi ollut kaukana, niin olihan tuo aika vaarallista touhua.


Sitten jäädään roikkumaan tummemmanpakettiauton konttiin (sen jonka kylkeen meinattiin ajaa), mikä idea siinä, yritettiinko siinä sitä tuuppia, vai mikä mielenosoitus.


Sitten kaiken jälkeen anonyyminä julkaistaan muiden henkilötietoja, vieläpä vähän arveluttavassa yhteydessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 531
Viestejä
4 510 465
Jäsenet
74 414
Uusin jäsen
Idänkäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom