Kalliossa monta vuotta asuneena on vain muutaman kerran käynyt niin, ettei auto pysähdy antamaan tilaa kun reippaasti suojatietä lähestyy. Toki se on myös täynnä tasa-arvoisia risteyksiä, joten autoilijat hidastavat muutenkin. Toisaalta myös autolla siellä ajaessa kyllä huomasi, että kadunkulmissa seisoskelee millon missäkin porukkaa, joten se suojatien vieressä seisominen ei välttämättä tarkoittanut vielä mitään. Ehkä sen takia itse olenkin niin tottunut siihen, että jalankulkijana aikeet tulee osoittaa selvästi.
Tuo Mannerheimintien ylityspaikka on autoillessa yllättävän hankala havaita, kun yhtäkkiä kaikkien liikennevalo-ohjattujen risteysten/suojateiden keskellä onkin valoton suojatie. Jos et tunne paikkaa, tuskin tajuat antaa siinä tilaa.
Myös mäkelänkadun paikan tunnistan ongelmalliseksi. Lähimpänä jalankulkijaa olevalla kaistalla ajaessa annan kyllä siinä tilaa, mutta en pysähdy aivan suojatien eteen, vaan ehkä ainakin 5m ennen. Tällä olen pyrkinyt antamaan jalankulkijalle mahdollisuuden astua siihen suojatielle, mutta myös mahdollisuuden havaita jos takaa tuleva ei pysähdykään (ja takaa tulevalle mahdollisuuden nähdä jalankulkija hieman aikaisemmin). Nämä on kyllä tässäkin tapauksessa stressaavia paikkoja antaa tilaa, ja silmät onkin mulla yleensä tarkasti sivupeilissä katsomassa takaa tulevien reaktioita. Varsinkin jos jalankulkija on lapsi, niin pitää kyllä tarkkana olla, joskus olen varautunut alkamaan vaihtaa kaistaa, mikäli takaa tuleva ei näyttäisi hidastavan.