Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aivan päin honkia. Jalankulkija rattaineen oli jo ylittämässä tietä ja jos ei olisi pysähtynyt, olisi Mondeo ajanut päälle.
Minusta toi Mondeo kuski heti jarrutti (eli kun tajusi tilanteen) kun näki suojatielle astumassa olevan (jotka siis samantien pysähtyivät) henkilöryhmän. Kaikkien pitäisi olla noissa kohdin varuillaan, tässäkin säästyttiin todelliselta vaaratilanteelta, hyvä niin.
 
Jarrutti kun tajusi tilanteen mutta painoi kaasua tilanteesta huolimatta. Kyllä, toiminnassa ei moitittavaa.

Jo se, että vieressä on auto pysähtyneenä suojatien eteen, olisi pitänyt pysäyttää myös "jarruttajan".
 
Voihan ton noinkin nähdä, mutta reaalimaailmassa noin tossa useimmat ajaa ja jalankulkijatkin toimivat siinä asiallisesti. JOS jotain sattuu, niin sitten luetaan niitä pykäliä tarkemmin.
Ihan saatanan vaarallista toimintaa, ja ei tuota toivo näkevän yhtään enempää. Mitäpäs jos siellä takana tulee vaikka ville 9v joka luottaa että autoilijat antaa tietä?
 
Suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle kuuluu pysähtyä. jos mondeo olisi ajanut edes likimain ennakoiden, liikennesääntöjen mukaan, koko vaaratilanne olisi jäänyt syntymättä.
 
Ihan saatanan vaarallista toimintaa, ja ei tuota toivo näkevän yhtään enempää. Mitäpäs jos siellä takana tulee vaikka ville 9v joka luottaa että autoilijat antaa tietä?
Toi on hyvä kysymys, toivon todella, että vanhemmat ymmärtävät varoittaa lapsiaan tollaisista paikoista. Toinen "paha paikka" on ajaa pyörällä suoraan risteyksen yli katsomatta tuleeko siinä vieressä eteen kääntyvää autoa.

Autoilijat tekevät vääriä tilannearvioita ja jos tilanteessa on yllättäviä muuttujia ,( tässä kuski huomasi menneensä väärälle kaistalle, jolloin osa liikenteen seuraamis kapasiteetista ilmeisesti hetkeksi katosi, joutui mm. katsomaan peileihin.) sen riski kasvaa.
 
Toi on hyvä kysymys, toivon todella, että vanhemmat ymmärtävät varoittaa lapsiaan tollaisista paikoista.
Kai edelleen opetetaan että ensin katsotaan vasemmalla, oikealla ja vielä vasemmalle (no jos ei noin perusteellisesti, niin yksinkertaisesti katsotaan) ja vasta kun turvallista , niin sitten mennään.

9v, tai nuorempi ville-liisa, on lapsi, joka ei aina pysty keskittyyn tärkeimpäänm ehtomman tärkeää että suojatiellä olisi mahdollisimman turvallista.

Autoiljat tekee myös virheitä, mutta jos tietoisesti ajaa pysähtymättä, niin onhan se jo vakavaa piittaamattomuutta (en ota kantaa mitä termiä syyttäjä käyttää kuolemantuottamus tapauksessa, tai jos vain poliisin maksulappu riitauttaa)

Videon perusteella en tiedä oliko tahallinen vai vahinko ettei ajoissa hiljentänyt ja valmistautunut pysähtyyn, mutta videon perusteella vaikuttaa että tahallaan jätti pysähtymättä ja antamatta pääsyä jalankulkijalle. (joo, ymmärrän ehkä pelästy josta surasi sarja virheitä)


Jos jokin ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen, niin jokin syys sille on, jos jokin auto on pysähty vasemmalle kaistalle/keskiviivan tuntumaan, niin ilman suojatietäkin voisi pälkähtää ajatus että miksi.

Videon julkaisijalle, kerrankin video missä ei ainakaan kesken katkaistu, ja ilmeisesti tarinan kannalta myös riittävästi ennen tapahtumaa matskua. Vielä kun saisi nuo reksiterit peittoo niin iso peukku.
 
Viimeksi muokattu:
Toi ensimmäinen "moka" lähinnä kertonee siitä, että Mondeolle ei ehkä tuo kohta ollut entuudestaan tuttu eikä osannut ennakoida oikeaa kaistaa heti kääntyessä, mutta olisihan tossa suojatien tapauksessa pitänyt jäädä päästämään jalankulkija tien yli. Ei kai toi tosta jatkaminen antamatta jalankulkijalle tietä mitenkään liikennettä sujuvaksi tehnyt?
Tätä mä en koskaan tuu käsittämään. Pysäytetään se kahden tonnin painoinen peltilehmä suojatielle "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se jalankulkija väistäisi sitä autoa. Laki on epälooginen, ei ajan hengen mukainen ja tällaiset räikeät virheet tulisi poistaa.

Ihan saatanan vaarallista toimintaa, ja ei tuota toivo näkevän yhtään enempää. Mitäpäs jos siellä takana tulee vaikka ville 9v joka luottaa että autoilijat antaa tietä?
No sille ville 9v:lle opetetaan ettei juosta sinne autojen alle tai vahditaan sitä eikä olla paskoja vanhempia. Miksi niiden kiljukaulojen takia pitää koko muun maailman opetella varomaan.
 
No sille ville 9v:lle opetetaan ettei juosta sinne autojen alle tai vahditaan sitä eikä olla paskoja vanhempia. Miksi niiden kiljukaulojen takia pitää koko muun maailman opetella varomaan.
Koska ei lapset ymmärrä toisin kuin aikuiset. Samaa nyt näkyy joka FB-ryhmässä kun vanhemmat lähettää kiukkuisia viestejä kun lapset ovat pyörineet koiranpaskassa. Ei siinä varmaan ihan tarkoituksella pyöritä ja mitä vanhempi ihminen sitä paremmin ymmärtäisi välttää tuollaista tilannetta? Silti se ratkeaisi sillä ettei AIKUISET ihmiset jättäisi koiranpaskoja noukkimatta, sekään ei valitettavasti kaikilta onnistu.
 
Koska ei lapset ymmärrä toisin kuin aikuiset. Samaa nyt näkyy joka FB-ryhmässä kun vanhemmat lähettää kiukkuisia viestejä kun lapset ovat pyörineet koiranpaskassa. Ei siinä varmaan ihan tarkoituksella pyöritä ja mitä vanhempi ihminen sitä paremmin ymmärtäisi välttää tuollaista tilannetta? Silti se ratkeaisi sillä ettei AIKUISET ihmiset jättäisi koiranpaskoja noukkimatta, sekään ei valitettavasti kaikilta onnistu.
Aivan, liikakansoitus taitaa johtua siitä että nykymaailmassa idioottejakin suojellaan. Välillä tarpeellisesti ja välillä tarpeettomasti.
 
Aivan, liikakansoitus taitaa johtua siitä että nykymaailmassa idioottejakin suojellaan. Välillä tarpeellisesti ja välillä tarpeettomasti.
Eli kumpaa mieltä olet? Hyppääkö lapset tyhmyytään auton alle vai kun ovat niin fiksuja että tietävät auton väistämisvelvollisuudesta?
 
No sille ville 9v:lle opetetaan ettei juosta sinne autojen alle tai vahditaan sitä eikä olla paskoja vanhempia. Miksi niiden kiljukaulojen takia pitää koko muun maailman opetella varomaan.
Sille autonkuljettajalle pitäisi opettaa, että ennen suojatietä katsotaan ensin vasemmalle sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle, ennen kuin autolla voi ylittää suojatien turvallisesti vaaraa aiheuttamatta.
 
Tätä mä en koskaan tuu käsittämään. Pysäytetään se kahden tonnin painoinen peltilehmä suojatielle "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se jalankulkija väistäisi sitä autoa. Laki on epälooginen, ei ajan hengen mukainen ja tällaiset räikeät virheet tulisi poistaa.
Sama muutos sitten raskaalle kalustolle kun ovat kolmion takaa kääntymässä maantielle.

Pysäytetään se 50 tonnin peltijuna risteykseen "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se henkilöautoilija väistäisi sitä rekkaa. Ja sille 17v - 90v opetetaan että sinne risteyksiin ei paineta maksimirajoitusta tai vahditaan sitä. Miksi noiden h-a spedejen takia pitäisi isompien opetella varomaan? Ensi kerralla kun joku taski tunkee sieltä etuajo-oikeutetusta suunnasta eteen niin yli vaan isomman oikeudella ja päästöjä säästäen.
 
Sille autonkuljettajalle pitäisi opettaa, että ennen suojatietä katsotaan ensin vasemmalle sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle, ennen kuin autolla voi ylittää suojatien turvallisesti vaaraa aiheuttamatta.

Okei, erikoista. Itsekin liikun kävellen varsinkin kaupungissa paljon mutta en silti pidä sitä miltään osin loogisena että autoilijan pitää olla aina syntipukki ja väistämisvelvollinen. Autosta on vaikeampi havainnoidakin.

Sama muutos sitten raskaalle kalustolle kun ovat kolmion takaa kääntymässä maantielle.

Pysäytetään se 50 tonnin peltijuna risteykseen "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se henkilöautoilija väistäisi sitä rekkaa. Ja sille 17v - 90v opetetaan että sinne risteyksiin ei paineta maksimirajoitusta tai vahditaan sitä. Miksi noiden h-a spedejen takia pitäisi isompien opetella varomaan?

Ihan hyvä idea.


Eli kumpaa mieltä olet? Hyppääkö lapset tyhmyytään auton alle vai kun ovat niin fiksuja että tietävät auton väistämisvelvollisuudesta?

En vastaa tähän mitään, tsemppiä.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, erikoista. Itsekin liikun kävellen varsinkin kaupungissa paljon mutta en silti pidä sitä miltään osin loogisena että autoilijan pitää olla aina syntipukki ja väistämisvelvollinen. Autosta on vaikeampi havainnoidakin.
Olkoon vaikeampi, mutta tärkeämpi, koska sillä autolla aiheutetaan vaaraa. Varmasti osittain tästä syystä lainsäätäjä on lakiin kirjoittanut velvollisuuden antaa esteetön kulku jalankulkijalle suojatiellä väistämisvelvollisuuden sijaan. Samoilla sanoilla "esteetön kulku" pitää myös antaa tilaa hälytysvaloja ja -ääntä käyttävälle hälytysajoneuvolle.

Jos tässä olisi jotain erikoista, lainsäätäjä olisi todennäköisesti muuttanut asian tieliikennelain kokonaisuudistuksessa, mutta ei tehnyt niin.
 
Aivan, liikakansoitus taitaa johtua siitä että nykymaailmassa idioottejakin suojellaan. Välillä tarpeellisesti ja välillä tarpeettomasti.
Jep. Ilmeisesti sinä olet se idiootti tässä joka selvitti jollain ihmeen kautta matkansa "aikuiseksi". Onhan se ikävää kun pitää välillä autolla pysähtyä, vaatii jopa nilkan liikettä kahteen suuntaan. Ehkä jopa kahden nilkan liikettä jos manuaali. Aikamoista menoa, ei ihme jos ahdistaa kun urpot väittää että pitäis pysähtyä johonkin kun ajan autoa.
 
Asiasta voi keskustella menemättä henkilökohtaisuuksiin. Argumentit loppuu - haukkuminen alkaa. Eiköhän tämä asia ole käsitelty kun ei tästä mitään järkevää keskustelua saa aikaiseksi. Ollaan kaikki yhtä mieltä niin päästään helpommalla.
 
Kai edelleen opetetaan että ensin katsotaan vasemmalla, oikealla ja vielä vasemmalle (no jos ei noin perusteellisesti, niin yksinkertaisesti katsotaan) ja vasta kun turvallista , niin sitten mennään.

9v, tai nuorempi ville-liisa, on lapsi, joka ei aina pysty keskittyyn tärkeimpäänm ehtomman tärkeää että suojatiellä olisi mahdollisimman turvallista.

Autoiljat tekee myös virheitä, mutta jos tietoisesti ajaa pysähtymättä, niin onhan se jo vakavaa piittaamattomuutta (en ota kantaa mitä termiä syyttäjä käyttää kuolemantuottamus tapauksessa, tai jos vain poliisin maksulappu riitauttaa)
Noi on pahoja paikkoja ja varsinkin etelässä liikennettä on paljon, josta seuraa että noita tulee pitkässä juoksussa lähes kaikkien kohdalle, vaikka varovaisesti yleensä ajaisikin. Minusta laki on tossa osin huonohko, koska väistämisvelvollisuus pitäisi olla myös sillä heikommalla jalankulkijallakin. Lainsäätäjä lienee lähtenyt siitä, että itsesuojeluvaisto hoitaa sen?
-Minusta lapsille on hyvä korostetusti kertoa, että aina auton eteen saa mennä vasta kun se on täysin pysähtynyt ja sen takaa voi tulla vielä toinen auto. Ei se sairaalassa ketään lohduta, että "olin oikeassa"

Videon perusteella en tiedä oliko tahallinen vai vahinko ettei ajoissa hiljentänyt ja valmistautunut pysähtyyn, mutta videon perusteella vaikuttaa että tahallaan jätti pysähtymättä ja antamatta pääsyä jalankulkijalle. (joo, ymmärrän ehkä pelästy josta surasi sarja virheitä)

Tässä toi autoilija ei ollut täysin välinpitämätön (varomaton kylläkin), hänhän selvästi jarrutti ja antoi kaasua vasta kun tajusi ja näki tilanteen ja suojatien kokonaan, eli jalankulkijat pysähtyivät. Ei siinä enää muuta syytä pysähtymiseen ollut kuin lain kirjain. Hänhän säästi siinä ympäristöä eikä enää (jalankulkijoiden pysähdyttyä) vaarantanut toisia.
Lisäksi jalankulkijatkin pääsivät vähintää yhtä nopeasti tien yli kuin, jos autoilija olisi pysähtynyt.

Jos jokin ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen, niin jokin syys sille on, jos jokin auto on pysähty vasemmalle kaistalle/keskiviivan tuntumaan, niin ilman suojatietäkin voisi pälkähtää ajatus että miksi.
Paha tilanne arvioida nopeasti senkin suhteen, että siinä oli kääntyvä kaista (yksi syy siihen miksi se auto seisoi sieltähän tuli vastaan auto). Autoilija joutuu noissa huomiomaan monta asiaa lyhyessä ajassa.
Videon julkaisijalle, kerrankin video missä ei ainakaan kesken katkaistu, ja ilmeisesti tarinan kannalta myös riittävästi ennen tapahtumaa matskua. Vielä kun saisi nuo reksiterit peittoo niin iso peukku.
Minustakin video oli muuten hyvä...rekkarit ois tosiaa voinut jättää pois... ja ehkä vähän lopusta lyhentää.
Toisaalta laittoi enemmän miettimään mikä siinä on pielessä :)
 
Eikös toi kohtuu asallista toimintaa ollut?
Alussa oli menossa väärälle kaistalle (mikä nyklyään on sallittu noinkin) ja vilkun kanssa palasi oikealle
Jarrutti selkeästi suojatien eteen ja jatkoi matkaansa ("sujuvan liikenteen nimissä") kun näki, että jalankulkijat pysähtuivät.

Tämä lienee trollailua, tai ainakin toivottavasti. Tuo on juurikin se tilanne, missä ei ole kuin yksi oikea toimintatapa, pysähtyä sen toisen auton viereen. Kaikista maailman liikennetilanteista tuo on se tärkein, ja jos tuossa tietoisesti tekee toisin, niin kyllä se kortti joutaisi hyllylle.
 
Asiasta voi keskustella menemättä henkilökohtaisuuksiin. Argumentit loppuu - haukkuminen alkaa. Eiköhän tämä asia ole käsitelty kun ei tästä mitään järkevää keskustelua saa aikaiseksi. Ollaan kaikki yhtä mieltä niin päästään helpommalla.
Ei tässä nyt taida argumentit loppua kun katsoo noita siu postauksia.

Tätä mä en koskaan tuu käsittämään. Pysäytetään se kahden tonnin painoinen peltilehmä suojatielle "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se jalankulkija väistäisi sitä autoa. Laki on epälooginen, ei ajan hengen mukainen ja tällaiset räikeät virheet tulisi poistaa.


No sille ville 9v:lle opetetaan ettei juosta sinne autojen alle tai vahditaan sitä eikä olla paskoja vanhempia. Miksi niiden kiljukaulojen takia pitää koko muun maailman opetella varomaan.
 
Tämä lienee trollailua, tai ainakin toivottavasti. Tuo on juurikin se tilanne, missä ei ole kuin yksi oikea toimintatapa, pysähtyä sen toisen auton viereen. Kaikista maailman liikennetilanteista tuo on se tärkein, ja jos tuossa tietoisesti tekee toisin, niin kyllä se kortti joutaisi hyllylle.
En näe mitää tarvetta trollata, enkä tässä mitään vaaraa sen jälkeen kun kuljettaja ja jalankulkijat ymmärsivät tilanteen. Aivan toinen asia on, että siinä olisi voinut jalankulkijoiden jättäessä pysähtymättä tulla tiukka tilanne. Noita vaan sattuu luki laissa mitä tahansa ja varsinkin lapsiaan niistä kannattaa silloin tällöin muistuttaa. Saattas olla meille aikuisillekin joskus paikallaan.
 
Tätä mä en koskaan tuu käsittämään. Pysäytetään se kahden tonnin painoinen peltilehmä suojatielle "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se jalankulkija väistäisi sitä autoa. Laki on epälooginen, ei ajan hengen mukainen ja tällaiset räikeät virheet tulisi poistaa.

Ymmärrän täysin sinua. Tässä nyt paistaa aika vahvasti sellainen, ettet ole vielä ihan tarpeeksi miettinyt, miten tuo liikenne toimii siten, että päästään mahdollisimman vähillä kuolonuhreilla ja elinikäisillä vammautumisilla. Sitä liikennettä nyt on joitakin satoja vuosia harjoitettu, ja asioille on syynsä.

Kannustan jatkamaan mietintää, kyllä sinäkin vielä käsität. Moni on käsittänyt jo ennen kuin saa mopolla ajaa, ja suurin osa viimeistään kun saa ajokortin. Mutta ei kaikki. Ei silti kannata lannistua!
 
Tehdään jotain "koska näin on aina tehty". Tuolla mentaliteetilla ei kauheasti kyllä kehitystä tapahdu. Ei huonompaan eikä parempaan.
 
Ymmärrän täysin sinua. Tässä nyt paistaa aika vahvasti sellainen, ettet ole vielä ihan tarpeeksi miettinyt, miten tuo liikenne toimii siten, että päästään mahdollisimman vähillä kuolonuhreilla ja elinikäisillä vammautumisilla. Sitä liikennettä nyt on joitakin satoja vuosia harjoitettu, ja asioille on syynsä.

Kannustan jatkamaan mietintää, kyllä sinäkin vielä käsität. Moni on käsittänyt jo ennen kuin saa mopolla ajaa, ja suurin osa viimeistään kun saa ajokortin. Mutta ei kaikki. Ei silti kannata lannistua!
Kyllä minä olen aika pitkään jo miettynyt... ja huomannut, että kaikki eivät noudata kaikkia liikennesääntöjä.
Oman turvallisuuden takia katson kyllä jalankulkijana tollasissa paikoissa tuleeko autoja. Pyrin myös autoilijana
varomaan noita, toivotaan ettei omalle kohdalle satu. Tuolla liikenteessä vaan asiat joskus tulevat turhan nopeasti vastaan ja liian monesta suunnasta.
 
että itsesuojeluvaisto hoitaa sen?
-Minusta lapsille on hyvä korostetusti kertoa, että aina auton eteen saa mennä vasta kun se on täysin pysähtynyt ja sen takaa voi tulla vielä toinen auto. Ei se sairaalassa ketään lohduta, että "olin oikeassa"
Ei ne lapset siellä sairaalassa mieti oikeassaolemisia. Yrittävät vaan päästä hengissä tien yli aikuisten seassa. Lapsilla ei kognitio riitä ymmärtämään kaikkia riskejä. Ne aikuiset joilla ei myöskään riitä ja vaarantavat autolla sen takia muut, ei pitäisi olla aikuisuuden tuomia oikeuksia jos ei vastuupuoleenkaan kykene.
 
Ei ne lapset siellä sairaalassa mieti oikeassaolemisia. Yrittävät vaan päästä hengissä tien yli aikuisten seassa. Lapsilla ei kognitio riitä ymmärtämään kaikkia riskejä. Ne aikuiset joilla ei myöskään riitä ja vaarantavat autolla sen takia muut, ei pitäisi olla aikuisuuden tuomia oikeuksia jos ei vastuupuoleenkaan kykene.
Joo ei lapset, toivottavasti kuitenkin vanhemmat ymmärtävät ja opastavat lapsiaan. En usko, että liikennettä saadaan koskaan 100 turvalliseksi. En tässäkään usko, että autoilijan tarkoitus oli liikennettä vaarantaa.
On vaan niin paljon helpompi sanoa, että toinen toimi väärin, kuin itse aina toimia joka tilanteessa oikein.
Olemme kaikki yksilöitä, aamuinen riita puolison kanssakin voi vaikuttaa ajosuoritukseemme.
 
Itte olen ollut suojatietä ylittämässä kun sen jo ohittanut peruutti suojatielle jalankulkijoiden päälle. Olisko jalankulkijoiden pitäny vielä itse tupla tsekkaa vasen-oikee-vasen?
Vai olisko sen pakukuskin pitäny vaan vaihtaa ajokorttinsa HSL vuosikorttiin.
 
Itte olen ollut suojatietä ylittämässä kun sen jo ohittanut peruutti suojatielle jalankulkijoiden päälle. Olisko jalankulkijoiden pitäny vielä itse tupla tsekkaa vasen-oikee-vasen?
Vai olisko sen pakukuskin pitäny vaan vaihtaa ajokorttinsa HSL vuosikorttiin.
Tässä hyvä kysymys. Minunkin päälle lapsuudessani ajoi auto talvella (tuurilla liu'uin sen edessä ja selvisin säikähdyksellä). Tossakaan peruuttamisessa tuskin oli tahallisesta teosta?
Oletko? sitä mieltä, että aina kun autoilija tekee virheen kortti pitää ottaa pois?
 
Haavisto on joutumassa tuomiolle, kun vastaava video hänen ajotavoistaan oli julkisuudessa.

Ehkä tuonkin videon voisi lähettää poliisille tiedoksi, josko antaisivat kuljettajalle pienen muistutuksen liikennesäännöistä, niin saattaa jonkun henki säästyä?
 
Haavisto on joutumassa tuomiolle, kun vastaava video hänen ajotavoistaan oli julkisuudessa.

Ehkä tuonkin videon voisi lähettää poliisille tiedoksi, josko antaisivat kuljettajalle pienen muistutuksen liikennesäännöistä, niin saattaa jonkun henki säästyä?
Toivotaan, ettei pelkkien videoiden perusteella tuomioita jaettaisi. Niitä on nykyään aivan liian helppoa muokata. Mikäs tää Haaviston juttu on?
 
Toivotaan, ettei pelkkien videoiden perusteella tuomioita jaettaisi. Niitä on nykyään aivan liian helppoa muokata. Mikäs tää Haaviston juttu on?

Niin. Siksi poliisi tutkii asian ensin. Tutkiakseen polisiin pitää saada asiasta tieto ensin. En nyt yleisesti ottaen kannata mitään kyttäyskulttuuria, mutta tässä on kyllä sen verran törkeästä asiasta kyse, että aihetta minusta olisi.

Video Haaviston samanlaisesta ajotavasta löytyy tuolta:

Asia on edennyt poliisilta syyttäjälle, mutta ei vielä sieltä eteenpäin:
 
Kyllä se on lopun alkua jos joka hermannin dashcam videoista aletaan jakelemaan sakkoja ja tuomoioita.
Virheitä sattuu, eikä loputon rankaisu tahattomista virheistä auta ketään.
 
Tossa taskin näkökulmassa on kyllä ihan perääkin. Itse ainakin voisin tappaa itseni suojatiellä päivittäin, 50% väestä taajamassa ajaa ilman aikomustakaan hidastaa vaikka meneekin siihe suojatielle norkoilemaan. Arvatkaa vaan pysähtyvätkö samat suharit siihen penskaankaan. Joko pistetään suojatiet toimimaan kuten australiassa (joka ikinen auto väisti aina) tai sitten poistetaan ne kokonaan. Puolet suojateistä on muutenkin suoran kulkureitin kannalta väärässä paikassa.

Helpompi ratkaisu kaikkien kannalta olisi tehdä jalankulkijasta se väistävä taho, jossei kunnon suojatievalvonta onnistu. Penskatkin kyllä oppii jos ne koulitaan oikein alusta pitäen. Auton alle jäävien mukuloiden kotikasvatus on epäonnistunut. Jos mukulan liikenneluentakyvystä ei olla varmoja niin se pidetään kotona. Toisekseen, onhan se autoilija jokatapauksessa syyllinen kun ajaa jalankulkijan päältä, ihan sama ajaako suojatiellä päältä vai tuleeko jalankulkija jostain pusikosta alle, siitä huolehtii tuomioistuin ja tieliikennelain hienot säädökset.
 
Penskatkin kyllä oppii jos ne koulitaan oikein alusta pitäen. Auton alle jäävien mukuloiden kotikasvatus on epäonnistunut. Jos mukulan liikenneluentakyvystä ei olla varmoja niin se pidetään kotona.
Pitääkö niiden mielestäsi oppia säännöt, kuten että suojatiellä kävelijät menee ensin, vai oppia se että aikuisista jotka on käynyt autokoulun ja suorittanut ajokokeen, iso osa ei ole näitä sääntöjä oppineet koska liikennekasvatus on epäonnistunut ja jos ei siitä voi olla varma niin ne aikuiset pitäisi pitää kotona?

Ja tosiaan, penskat ei opi. Siitä tuossa juuri on kysymys. Aikuisetkin oppii aika heikosti. Käytännön syistä penskoille koitetaan opettaa että aikuiset ei osaa niin penskojen pitää itse osata jottei osaamaton aikuinen aja yli. Siltikään penskojen vielä kehittyvät aivot eivät hallitse näitä asioita.

Riskit pitäisi siirtää sille autoilijalle. Maasta automaattisesti kävelijöiden kohdalle nousevat henkilöauton pysäyttävät tolpat suojatien molemmin puolin voisi saada opin perille, jossei muuten niin evoluution avustamana. Australiassa ja suurimmassa osassa etelä-eurooppaa autoilijat osaa nämä jutut ihan eri tavalla kuin suomessa. Sakotuskäytäntö on auttanut.

muoks: olihan tässä nyt vähän poimittu irti asiayhteydestä yksittäinen kohta joo...
 
Surullista miten jotkut keskustelijat haluavat sysätä vastuun jalankulkijoille ja että heidän pitäisi opetella säännöt uudelleen ja autolla pitäisi olla etuoikeus. Uskotteko todella että se toimii paremmin niin päin että kaikkien muiden ja lasten täytyy osata säännöt paremmin kuin sen yhden aikuisen kuljettajan jonka pitää jopa läpäistä kokeita saadakseen ajokortin ja jonka vastuulla on ajaa turvallisesti eikä niin että muiden täytyy osata liikkua autojen seassa? Yrittäkää hetkeksi unohtaa liikenne-egonne ja yrittäkää ymmärtää että jalankulkija on liikenteen toteemipaalussa ylempänä kuin yksikään malmikasa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tuohon olisi paras tapa saattaa oppi perille?

Jos et pysähdy suojatien eteen näköesteen viereen niin poliisi vetää vartin turpaan.
Jos et päästä jalankulkijoita menemään ensin, vaan luotat siihen ettei ne alle juokse, niin poliisi vetää puoli tuntia turpaan.
Jos ei ole poliisia paikalla niin kukavaan saa luvalla siviilinä suorittaa aikarajan puitteissa.

tai

Ajoneuvo valtiolle ekasta virheestä.

tai

Autokoulu ja inssi uusiksi joka kerta näistä virheistä.

tai

Jos ei vieläkään mene oppi perille, niin nämä kaikki ylläolevat käyttöön + vielä lisäksi olisi pakko katsoa vapaavalintainen Turhapuro leffa. :D
 
Virheitä sattuu, eikä loputon rankaisu tahattomista virheistä auta ketään.

Jotkut virheet nyt vain ovat sellaisia, että niitä ei saa sattua. Esim. ei voi olla hyväksyttävää, että ampumaradalla aina joskus vahingossa laukaisee aseen toista ihmistä kohti. Minusta autoilijalla on vähän samankaltainen vastuu tämän tyyppisistä virheistä. Sellaisella henkilöllä ei pitäisi olla ajo-oikeutta, jonka ajoneuvo aina joskus vahingossa lipsahtaa ihmisiä päin.

Tietääkseni poliisi ottaakin kortin hyvin herkästi kuivumaan tällaisen virheen tekevältä.

Penskatkin kyllä oppii jos ne koulitaan oikein alusta pitäen. Auton alle jäävien mukuloiden kotikasvatus on epäonnistunut. Jos mukulan liikenneluentakyvystä ei olla varmoja niin se pidetään kotona.

Sinulla ei taida olla lapsia kun olet noin totaalisen kujalla lasten käyttäytymisestä...

Lasten pitää pystyä käymään koulussa usein 6-vuotiaasta alkaen, eikä koulu mitään saattajaa heille järjestä. Lasten huoltajat ovat pääosin töissä silloin kun koulu loppuu.
 
Tätä mä en koskaan tuu käsittämään. Pysäytetään se kahden tonnin painoinen peltilehmä suojatielle "turhaan" kun pienimmällä vaivalla ja PIENIMMILLÄ PÄÄSTÖILLÄ se jalankulkija väistäisi sitä autoa. Laki on epälooginen, ei ajan hengen mukainen ja tällaiset räikeät virheet tulisi poistaa.
Siksi on tehty suojateita, suh tehokas ja turvallinen, vaatimissa kohdissa voi olla valot, raskaan liikenteen väylillä voi olla ali tai ylikulku.

No sille ville 9v:lle opetetaan ettei juosta sinne autojen alle tai vahditaan sitä eikä olla paskoja vanhempia. Miksi niiden kiljukaulojen takia pitää koko muun maailman opetella varomaan.
Heille opetetaan, jo esiopetuksessa. Lapset on lapsi, ja ei kaikilla aikuisillakaan homma suju.
Moottoriajoneuvon kuljettat koulutetaan ja oppi tarkistetaan ennen kuin saa ajoluvan, silti tuntuu että seulan läpi pääsee henkilöitä joille perusasioita ei ole sisäistetty. Itse opiskeluna voi parantaa osaamista, tai , kuten jou ehdotti, ajo-oikeus pois ja jos haluaa uudestaan rattiin niin koulunkautta.
 
Tässä toi autoilija ei ollut täysin välinpitämätön (varomaton kylläkin), hänhän selvästi jarrutti ja antoi kaasua vasta kun tajusi ja näki tilanteen ja suojatien kokonaan, eli jalankulkijat pysähtyivät. Ei siinä enää muuta syytä pysähtymiseen ollut kuin lain kirjain. Hänhän säästi siinä ympäristöä eikä enää (jalankulkijoiden pysähdyttyä) vaarantanut toisia.
Hups, meinasin ajaa päälle,no eihän siinä enään muuta syytä pysähty kuin lainkirjain, voi sen noinkin ajatella.

Ensin virhe nopeus, toinen vihre ei pysähtymättä ohittanut suojatien eteen pysähtynyt autoa, niin mitä sitä enään senjälkeen muitakaan lainkirjaimia noudattaa. :-(

Jalankulkijan tarkkaavisuus ja varovaisuus pelasti vakavammalta tilanteelta (tämä niille kirjoittajille jotka syyttelee jalankulkijoita)
Paha tilanne arvioida nopeasti senkin suhteen, että siinä oli kääntyvä kaista (yksi syy siihen miksi se auto seisoi sieltähän tuli vastaan auto). Autoilija joutuu noissa huomiomaan monta asiaa lyhyessä ajassa.

Jos vaikeuksia havainnoida nopeasti, niin kuullostaa siltä että tilannenopeus aivan liian suuri.

Kaista sähläys saatto sakoittaa ajatuksia, mutta silloin pitäisi rauhoittua, eikä "paeta" nolona paikalta.

Minustakin video oli muuten hyvä...rekkarit ois tosiaa voinut jättää pois...
Näkyy rekkarit olevan edelleen.
 
Tossakaan peruuttamisessa tuskin oli tahallisesta teosta?
Oletko? sitä mieltä, että aina kun autoilija tekee virheen kortti pitää ottaa pois?

Peruuttamisen tarkoitus oli vaikea ymmärtää, ehkä ajatteli pysäköidä autonsa tien viereen. Mutta miten helv...ssä kuljettaja läks pakilla juuri 2 -4 sekuntia sitten näkemiensä suojatien ylitystä odottavien aikuisten ihmisten päälle peruuttamaan?

Se että pakki löytyy suoralla tiellä, on tahallista. Se että ei huomioi liikennettä muutamaa sekuntia ja lähtee juuri näkemiensä tien käyttäjien päälle ajamaan, se on edes vastuutonta. Ei kerro siitä että kuljettajalla olisi edellytyksiä toimia liikenteessä, joten oma-aloitteinen kortin vaihto on tässä tapauksessa jo suositeltavaa.
 
Surullista miten jotkut keskustelijat haluavat sysätä vastuun jalankulkijoille ja että heidän pitäisi opetella säännöt uudelleen ja autolla pitäisi olla etuoikeus. Uskotteko todella että se toimii paremmin niin päin että kaikkien muiden ja lasten täytyy osata säännöt paremmin kuin sen yhden aikuisen kuljettajan jonka pitää jopa läpäistä kokeita saadakseen ajokortin ja jonka vastuulla on ajaa turvallisesti eikä niin että muiden täytyy osata liikkua autojen seassa? Yrittäkää hetkeksi unohtaa liikenne-egonne ja yrittäkää ymmärtää että jalankulkija on liikenteen toteemipaalussa ylempänä kuin yksikään malmikasa.

Keskustelun taso kyllä hipoo pilviä. Lapsettomat autistit kertomassa miten lapsia koulitaan käyttäytymään robottimaisella tarkkuudella liikenteessä, että nämä menestyjät saisivat suhata riemukuplillaan liikenteessä kuinka sattuu. Triidiä taaksepäin selatessa käy kyllä ilmi, että edellämainittu asia ei ole ihan ainoa mikä näitä asennevammaisia risoo. Upeita kanssa-autoilijoita :kahvi:
 
Surullista miten jotkut keskustelijat haluavat sysätä vastuun jalankulkijoille ja että heidän pitäisi opetella säännöt uudelleen ja autolla pitäisi olla etuoikeus. Uskotteko todella että se toimii paremmin niin päin että kaikkien muiden ja lasten täytyy osata säännöt paremmin kuin sen yhden aikuisen kuljettajan jonka pitää jopa läpäistä kokeita saadakseen ajokortin ja jonka vastuulla on ajaa turvallisesti eikä niin että muiden täytyy osata liikkua autojen seassa? Yrittäkää hetkeksi unohtaa liikenne-egonne ja yrittäkää ymmärtää että jalankulkija on liikenteen toteemipaalussa ylempänä kuin yksikään malmikasa.

Kyllä ainakin aikuisella ja todennäköisesti oikeusoimikelpoisella ihmisellä pitäisi olla sen verran järkeä ja itsesuojeluvaistoa päässä, ettei pompi tai polje jalkarattaalla ajoradalle mistään mitään välittämättä, koska hänellä on oikeus ja autoilijoiden tulee häntä väistää.
Lapset ja tajunnaltaan rajoittuneet sitten erikseen.

Helsingissä päivittäin autoilevana näen liian paljon näitä torspoja, jotka eivät näe nenäänsä ( tai siinä nenän edessä olevaa luuria ) pidemmälle ja sitten singahdetaan ajoradalle jostain autojen välistä, eikä katsota yhtään tuleeko sieltä autoja vaiko ei, eikä liikennevaloista välitetä pätkääkään, vaan kävellään surutta punaisia päin.
Samoin jalkarattaalla polkijat katsovat oikeudekseen väistää mitä tahansa eteensä tulevaa estettä koukkaamalla ajoradalle, eikä puhettakaan, että viitsittäisiin edes kääntää päätä ja katsoa onko sieltä autoa tulossa takaa.

Osa porukasta koikkelehtii kadulla pahemmin kuin hirvi tai kauris maantiellä.
Kyllähän jalankulkijat ja pyöräilijät ovat "liikenteen toteemipaalussa" sellaista epämääräisesti vyöryvää hallitsematonta massaa, joka pitäisi pyrkiä ohjaamaan kulkemaan omaa uraansa pitkin poissa muun liikenteen seasta.

Toki autoilijoiden tulee kunnioittaa jalankulkijoiden ja jalkarattaalla polkijoiden oikeuksia, mutta liikenne on yhteispeliä, jossa kaikkien tulisi osata yhteiset säännöt ja myös noudattaa niitä.
 
Helsingissä Mannerheimintiellä Oopperan kohdallahan oli tällainen suojatie, josta varmaan 90 % autoista suhasi ohi pysähtymättä. Myös Mäkelänkadulla on vastaavia. Siellä voi käydä kysymässä jalankulkijoilta, miten hauskaa se on siinä pönötellä kymmenen minuuttia odottamassa sitä yhtä autoilijaa, joka ymmärtää ennakoida.

Tuo Oopperan suojatie nyt poistettiin, koska se oli jalankulkijoille vaarallinen. Toisaalta jos ajokulttuuri olisi alunperin tuossakin omaksuttu esimerkiksi Ruotsista, ei siitä olisi vaarallista ylitystä muodostunut.

Myös Bulevardilla on käsittämätöntä huomata, miten suojatie toisensa perään joko ajetaan nilkka suorana, vaikka selvästi kävelijät lähestyy ylittämään tietä, tai sitten huomataan se just siinä kohdalla ja poljetaan jarrut pohjaan.

Ajamisen ei pitäisi olla niin vaikeaa etenkin jos miettii, että iso osa näistäkin sankareista ajaa joka päivä vuosi toisensa perään, eikä muka opi.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Kyllä ainakin aikuisella ja todennäköisesti oikeusoimikelpoisella ihmisellä pitäisi olla sen verran järkeä ja itsesuojeluvaistoa päässä, ettei pompi tai polje jalkarattaalla ajoradalle mistään mitään välittämättä, koska hänellä on oikeus ja autoilijoiden tulee häntä väistää.
Keskustellaan videosta jossa jalankulkija oli varovainen, pysähtyi ja lähti ylittämään vasta kun varma että auto antaa tilaa, pysähtyi "keskellä" suojtatietä varmistaakseen että toinenkin auto antaa tilaa (ei antanut) ja jatko matkaa vasta kun turvallista.

Lapset otettu mukaa kommentointiin, tuossa videolla lasta ei päästetty yksin, vaan ole aikuisen kontorllissa.

Myös Bulevardilla on käsittämätöntä huomata, miten suojatie toisensa perään joko ajetaan nilkka suorana, vaikka selvästi kävelijät lähestyy ylittämään tietä, tai sitten huomataan se just siinä kohdalla ja poljetaan jarrut pohjaan.

Ajamisen ei pitäisi olla niin vaikeaa etenkin jos miettii, että iso osa näistäkin sankareista ajaa joka päivä vuosi toisensa perään, eikä muka opi.
Veikkaan että osa noista tilittää että pyöräilijöille ei saa antaa tilaa, koska se opettaa ne väärille tavoille, tai että rampilta tulijalle ei saa antaa tilaa, koske se opettaa ne väärille tavoille.
 
Helsingissä Mannerheimintiellä Oopperan kohdallahan oli tällainen suojatie, josta varmaan 90 % autoista suhasi ohi pysähtymättä. Myös Mäkelänkadulla on vastaavia. Siellä voi käydä kysymässä jalankulkijoilta, miten hauskaa se on siinä pönötellä kymmenen minuuttia odottamassa sitä yhtä autoilijaa, joka ymmärtää ennakoida.

Tuo Oopperan suojatie nyt poistettiin, koska se oli jalankulkijoille vaarallinen. Toisaalta jos ajokulttuuri olisi alunperin tuossakin omaksuttu esimerkiksi Ruotsista, ei siitä olisi vaarallista ylitystä muodostunut.

Myös Bulevardilla on käsittämätöntä huomata, miten suojatie toisensa perään joko ajetaan nilkka suorana, vaikka selvästi kävelijät lähestyy ylittämään tietä, tai sitten huomataan se just siinä kohdalla ja poljetaan jarrut pohjaan.

Ajamisen ei pitäisi olla niin vaikeaa etenkin jos miettii, että iso osa näistäkin sankareista ajaa joka päivä vuosi toisensa perään, eikä muka opi.

Jalankulkijana en ole koskaan meinannut jäädä auton alle, vaikka kävelen suoraan suojatielle. Vituttaa ihmiset jotka pysähtyy siihen suojatien eteen eikä kävele suoraan siihen suojatielle, jos katsot autoa ja selvästi olet kävelemässä suojatielle niin kyllä ne pysähtyy ja jos ei pysähdy niin läppäsee kädellä peiliin.
 
No autoilijana sun pitää pysähtyä, jos jalankulkija odottaa pääsyä suojatielle. Ei kaikilla ole pokkaa monikaistaisella tiellä lähteä ylittää tietä siinä toivossa, että "kyllä ne pysähtyy", vaikka sulla olisi. Et ole yksin liikenteessä, se on yhteispeliä, ja varsinkin tuolla keskustassa jostain 40 km/h vauhdista on aivan helppo nähdä ne jalankulkijat ja rauhallisesti pysähtyä hyvissä ajoin.
 
Pohdinta-aihe. Miten toimia tilanteessa (oikein ja/tai turvallisesti) jossa lähdet ohittamaan autoa kaksiväyläisellä moottoritiellä esim 110 vauhtia 100 alueella ja sitten takakonttiisi tulee pian joku kaahari 130 vauhtia? Ongelma tulee siitä että usein liikennevirta ajaa hieman yli 100 km/t, ja ellet halua ajaa reipasta ylinopeutta, niin ohittamisessa kestää hetki. Etenkin letkojen ohittamisessa.

Vaihtoehtoja:
1. Et ohita enää jos on lähelläkään autoja takapeilissä
2. Hidastat nopeutta takapuskurissa roikkujan takia
3. Nostat nopeutta takapuskurissa roikkujan takia
4. Ajat reipasta ylinopeutta koko ohituksen ajan
5. Oma vaihtoehto?

Sitten vielä tähän kun yhdistää sen että fiksut eivät liity suoraan 2m päähän siihen ohitetun auton eteen. Arvatkaa sitä kuumotuksen määrää 2m takapuskurista kun kuumakalle odottaa että milloin se väistää siitä edestä pois. Sitten toki itse liittyy 2m eteesi kun väistät lopulta, ihan vain protestiksi. Monesti joudun vielä painamaan jarrua, koska jos suuttuvat niin tekevät sen tahallaan.
 
No autoilijana sun pitää pysähtyä, jos jalankulkija odottaa pääsyä suojatielle. Ei kaikilla ole pokkaa monikaistaisella tiellä lähteä ylittää tietä siinä toivossa, että "kyllä ne pysähtyy", vaikka sulla olisi. Et ole yksin liikenteessä, se on yhteispeliä, ja varsinkin tuolla keskustassa jostain 40 km/h vauhdista on aivan helppo nähdä ne jalankulkijat ja rauhallisesti pysähtyä hyvissä ajoin.
- Jalankulkijana jos havaitset vapaan välin, niin ei mennä tienreunaan seisoskelleen vaan jäädä kauemamksi ja vasta sitten mennä kun aikomuskin.
- Jos aikomus mennä yli, niin sitten mennä, ei suorilta, vaan katsoa tilanne ja varmistaa lähin kuski että antaa tilaa, ja tuoda se ylitysaikomus selkeästi esille.

Kuten Dr.Who kirjoitti, niin aika hyvin pääsee yli, kun on reipas, ei sitä alle tarvi hypätä, eikä kannata hypätä, vaan varmistaa ennen eteen menemistä että autokuski todella nähnyt ja kykenevä sen tilan antaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 413
Viestejä
4 507 021
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom