Keskustelun aloittanut video Mondeosta pari sivua takaperin: alussa ainakin näyttää, että kun auto liikahtaa, vasemmalta puolelta käsi laskee johonkin. Toki kuski voi myös nojailla vasempaan käteensä - kuten itsekin usein teen liikennevaloissa - mutta kaista- ja suojatiehörhöilyn perusteella voisi olla puhelin korvalla.
No sehän on ihan hyvä että hoitaa tärkeitä asioita samalla kun ajaa, säästyy sitä luontoa ja resursseja - ajasta puhumattakaan. Mitä nyt olisi vaikka äidin ja lapsen henki, jos saa sovittua ensi viikonlopun ryyppyreissun Penan kanssa ajaessaan? /sarkasmi
Tällä kertaa kyllä ne mitkä ärsyttää liikenteessä löytyivät ihan suoraan tästä ketjusta sen enempää etsimättä. Asennevammoja ja ihan rehellistä perinteistä "mulkvismia" löytyi kyllä enemmän kuin kerran tarpeeksi.
En olisi uskonut että liikenteestä puhuttaessa aikuisten (?) suusta tulee mielipiteitä esim. suojateiden täydellisestä tarpeettomuudesta (jos kevyt liikenne väistää suojatiellä, mihin niitä tarvitaan? venäjän meininki jossa kaikki ylittää tien mistä ja milloin vain olisi siis lienee "paras" vaihtoehto?), siitä miten lapset on opetettava väistämään tai sietävätkin jäädä alle. Lisäksi unohdettiin ihan pikkuisen että liikenteessä, varsinkin suojateillä, liikkuu paljon huomattavan alentuneella huomiokyvyllä liikkuvia ihmisiä, kuten vanhuksia, kuulo-, ja näkövammaisia, humalaisia, ym (ei, valitettavasti kävelemistä ei voida vielä kieltää eikä se vaadi edes korttia
).
Tietenkin olisihan se omalla tavallaan mielenkiintoista jos esim. sokeiden yli saisi laillisesti ajella miten tykkää suojateiden kohdalla, humalaisista nyt puhumattakaan. ("Verkehr macht frei!"?)
Samalla voitaisiin laillistaa esim. lekalla väärin pysäköityjen autojen murjominen ja vaikka bensalla valelu - tasapuolisuuden nimissä? (/sarkasmia tämäkin...)
Mitä tuohon kaiken paljastaneeseen Mondeo -videoon tulee, niin kyllähän tuosta sinivuokkojen kukkiessa olisi kortti lähtenyt heilahtamalla ja tullut syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Harmi vain että poliiseja ei ole enää tarpeeksi kunnolla liikennettä valvomaan, ja tämä näkyy liikennekulttuurissa ihan selvästi.
Tuollaisen videonhan voisi hyvin hyväksyä omasta mielestä vaikka todisteeksi kun se liitettäisiin matkapuhelinpaikannukseen ("jos sun auto on on paikassa X, menossa paikkan Y ja kännykkäsi on samalla reitillä, niin...") - mutta tämä veisi aikaa ja vaivaa. Suomessa liikennettä vaivaa se sama vika kuin muitakin tuomioita; vaikka kuinka törttöilet niin kortin saat takaisin hyvin pian. Jos edes kolmesta loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneesta törttöilystä saisi jotain rangaistusta, niin hyvä olisi - mutta kun ei niin ei. Päiväsakot kun ei pahimpia "minä ensin, ympäristö toisena!" -kuskeja pelottele...