Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Paino sanalla sopivaan. Jos siinä on 10 autoa ajamassa 30m välein, niin sitten ei mitään syytä olla menemättä kaikista ohi. Tai paremminkin ei mitään järkeä tunkea niihin pieniin rakoihin.
Jos tällä kuvitteellisella teolla jatketaan, niin kaistan vaihto vasta kun on turvallinen paikka, no koska perässäroikkuja ei välitä turvallisuudesta, niin se on ohittanut oikealta hidastelian jo aiemmin, jonka jälkeen hidastelia voi jatkaa matkaa normaalisti.
Tietysti mennään sellaiseen väliin mihin on turvallista mennä. Siinä on kuitenkin peiliin katsomisen paikka jos ei vaihda niin isoon väliin josta mahtuu ohittamaan. Edellä ajava saapuu kuitenkin siihen väliin ennen takana tulevaa joten turha mussuttaa että lähdettiin väkisin oikealta ohi, kyllä se edellä menevä ehtii siihen väliin kaikissa tapauksissa ensimmäisenä.
 
Minusta vaan on huono asia, että lailla laaditaan tollanen "epäsuora kiljotiini" tuolla liikenteessä on valitettavan paljon myös heitä, jotka ajattelevat "koska minulla ei ole tässä väistämisvelvollisuutta minä menen enkä katso" sitten kun siihen sattuu joku autoilija joka ei ole tilanteen tasalla (tai autoon joku vika) sattuu paha onnettonuus vaan sen takia että "olen oikeassa". Kyllä jalankulkijallakin pitäisi olla varomisvelvollisuus auton takaa eteen kävellessään.
Ehkä sillä saataisiin muutama onnettomuus vähemmäksi, en siis halua tässä autoilijalta väistämisvelvollisuutta poistaa. Mutta noita videon tapauksia tulee takkuvarmasti laista huolimatta.
Jos et sattunut tietämään, niin tieliikennelaki velvoittaa kyllä kaikkia ennakoimaan ja välttämään onnettomuus osaltaan eikä se jalankulkija varmasti tahallaan sinne auton alle mene. Kiinnostaisi tietää paljonko ylipäätään tapahtuu päälleajoja suojatiegiljotiineissa vuosittain, mutta kuolemia ei varmaan juurikaa, kun en muista koska olisi viimeksi uutisoitu.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Niin. Siksi poliisi tutkii asian ensin. Tutkiakseen polisiin pitää saada asiasta tieto ensin. En nyt yleisesti ottaen kannata mitään kyttäyskulttuuria, mutta tässä on kyllä sen verran törkeästä asiasta kyse, että aihetta minusta olisi.

Video Haaviston samanlaisesta ajotavasta löytyy tuolta:

Asia on edennyt poliisilta syyttäjälle, mutta ei vielä sieltä eteenpäin:
Toi on kyllä ihan bisnesmielessä kuvattu. Jos poliisina tutkisin asia haluaisin kuvaajalta joko videon.
-vaikutti siltä, että kuvaajakaan ei pysähtynyt? (renkaat pyörivät pysähtymättä)
- jäi aika vähän sen hitaasti liikkuvan jalankulkijan aiheuttaman väistämisen aikan => tulee mieleen antoikohan hänen mennä vai koukkasiko ohi?

Tolle pakettiautoilijalle pitäisi myös lappu jakaa.

Mitä videolla voisi tässä editissä tehdä. En siis usko, että olisi näin tehty, mutta teoriassa
1- lisätä tuohon toi pakettiauto
2- lisätä kuvaan hitaasti liikkuva jalankulkija

Tossa hyvin näkee millaista Hesassa on liikkua, kun parkkipaikkoja ei ole. Tiet kapeita autoista ja pitää pysähtyä vähän väliä (nyt vielä muuttui sallituksi väärinpäin pysäköinti). Siihen kun laitetaan lisää autot ja liukkaus ja humalaiset tielle tulijat ja polkupyöräilijä. En yhtään ihmettele, miksi monet eivät tuolla halua ajaa.

Mielenkiinnolla seurataan tätä Haaviston tapausta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos et sattunut tietämään, niin tieliikennelaki velvoittaa kyllä kaikkia ennakoimaan ja välttämään onnettomuus osaltaan eikä se jalankulkija varmasti tahallaan sinne auton alle mene. Kiinnostaisi tietää paljonko ylipäätään tapahtuu päälleajoja suojatiegiljotiineissa vuosittain, mutta kuolemia ei varmaan juurikaa, kun en muista koska olisi viimeksi uutisoitu.
Hyvä, jos edes noin on, vaatisi kyllä jonkin lisävarovaisuusvaateen auton takaa tielle tullessa Olen kyllä täysin erimieltä (jos tarkoitit kaikkia jalankulkijoita?) : Eteeni on tullut kymmeniä kertoja jalankulkija joka ei hengestään välitä "periaattella minä olen tässä oikeassa". Mitä pienempi kaupunki/kylä sitä varmemmin suojatiellä tullaan ilman, että yhtään katsotaan pysähtyykö se auto vai ei. Hyvä, että autoilijat yleensä varovat muuten jälki olisi todella rumaa.
 
Hyvä, jos edes noin on, vaatisi kyllä jonkin lisävarovaisuusvaateen auton takaa tielle tullessa Olen kyllä täysin erimieltä (jos tarkoitit kaikkia jalankulkijoita?) : Eteeni on tullut kymmeniä kertoja jalankulkija joka ei hengestään välitä "periaattella minä olen tässä oikeassa". Mitä pienempi kaupunki/kylä sitä varmemmin suojatiellä tullaan ilman, että yhtään katsotaan pysähtyykö se auto vai ei. Hyvä, että autoilijat yleensä varovat muuten jälki olisi todella rumaa.
No siis lähtökohtainen olettama on, että autoilija väistää. Kyllä mäkin lähden katua ylittämään vaikka auto olisikin tulossa. Eri asia sitten jos on esim liukasta. Toki myös katson sen suojatien eteen pysähtyneen auton taakse etten nyt tahallaan itseäni sairaalaan laita tai tapata. Ilmeisesti olet kuitenkin osannut noudattaa tieliikennelain velvoitetta autoilijana ja onnettomuuksilta on vältytty, niin sehän tuossa on oleellisinta. Kerran joku mulkku audikuski ei hidastanut yhtään, kun olin kaisaniemenkatua keskustassa ylittämässä ensimmäinen jalka jo ajoradalla niin kopautin kengän kärjellä sitä vauhdista kylkeen. Noh äijä veti liinat kiinni ja nous autosta raivoissaan niin huusin sille äijälle, että sähä törmäsit muhun ku olin suojatiellä et soitetaanko poliisit ja kymmenittäin ihmisiä siinä ni äijä sitte vaa meni sanaakaan sanomatta autoonsa ja lähti vähin äänin jatkamaan, muistaa varmaan jatkossa varoa sitten.
 
Tietysti mennään sellaiseen väliin mihin on turvallista mennä. Siinä on kuitenkin peiliin katsomisen paikka jos ei vaihda niin isoon väliin josta mahtuu ohittamaan. Edellä ajava saapuu kuitenkin siihen väliin ennen takana tulevaa joten turha mussuttaa että lähdettiin väkisin oikealta ohi, kyllä se edellä menevä ehtii siihen väliin kaikissa tapauksissa ensimmäisenä.
Toki näin, tähän itse aina pyrinkin. Harmillisen usein nämä puskuriin liimaantujat eivät kuitenkaan mene rivakasti ohi kun niille tilaa tekee. Muutaman kerran kun antaa tilaa semmoiselle, joka jatkaa sun ohitusta 1km/h nopeuserolla ja pussittaa sut seuraavan rekan perään, niin alkaa tarkemmin katselemaan ketä väistää.

Esimerkkinä: joskus odottelin, että eräs ohituskaistaa pitkin lähetynyt Yariskuski olisi mennyt ohitseni ennen kuin siirryn itse ohituskaistalle. Ajeli toistakymmentä sekuntia auton mitan verran takavasemmalla, joten kun edessä oleva rekka alkoi lähestymään niin polkasin vähän kaasua ja menin sitten eteen. Siinä vaiheessa sieltä löytyi kaasupoljin ja valoshow käynnistyi.
 
Viimeksi muokattu:
Toki näin, tähän itse aina pyrinkin. Harmillisen usein nämä puskuriin liimaantujat eivät kuitenkaan mene rivakasti ohi kun niille tilaa tekee. Muutaman kerran kun antaa tilaa semmoiselle, joka jatkaa sun ohitusta 1km/h nopeuserolla ja pussittaa sut seuraavan rekan perään, niin alkaa tarkemmin katselemaan ketä väistää.
Joo ite monta kertaa samanlaisessa tilanteessa joudun sitten polkasemaan vauhtia, että pääsee takas tän "ohittajan" eteen, kun joutuu muuten itse pussitetuksi.
 
Joo ite monta kertaa samanlaisessa tilanteessa joudun sitten polkasemaan vauhtia, että pääsee takas tän "ohittajan" eteen, kun joutuu muuten itse pussitetuksi.
No tälläiset Yarikset ei ole niitä jotka ilmestyvät yllättäen horisontista 130km/h. Tälläisen 1km/h nopeuserolla hinaavan huomaa hyvissä ajoin eikä niitä tarvitse turhaan päästää edelle muuten kuin jos tie on tyhjä.
 
No tälläiset Yarikset ei ole niitä jotka ilmestyvät yllättäen horisontista 130km/h. Tälläisen 1km/h nopeuserolla hinaavan huomaa hyvissä ajoin eikä niitä tarvitse turhaan päästää edelle muuten kuin jos tie on tyhjä.
No katos liikenne on sellasta yhteispeliä, että kyllähän nopeamman mieluusti päästäisi eteen, vai kiinnostaako sua hinata motarilla jonkun perässä vaan sen takia, että se edessäajava tekee tulkinnan ettei turhaan tarvitse päästää eteen kuin jos tie on tyhjä? Ilmankos toi liikenne takkuilee välillä niin pahasti, kun ihmisten ajatusmaailmoissa liikenteen suhteen on näin isoja eroja.
 
Helsingissä Mannerheimintiellä Oopperan kohdallahan oli tällainen suojatie, josta varmaan 90 % autoista suhasi ohi pysähtymättä. Myös Mäkelänkadulla on vastaavia. Siellä voi käydä kysymässä jalankulkijoilta, miten hauskaa se on siinä pönötellä kymmenen minuuttia odottamassa sitä yhtä autoilijaa, joka ymmärtää ennakoida.

Tuo Oopperan suojatie nyt poistettiin, koska se oli jalankulkijoille vaarallinen. Toisaalta jos ajokulttuuri olisi alunperin tuossakin omaksuttu esimerkiksi Ruotsista, ei siitä olisi vaarallista ylitystä muodostunut.

Myös Bulevardilla on käsittämätöntä huomata, miten suojatie toisensa perään joko ajetaan nilkka suorana, vaikka selvästi kävelijät lähestyy ylittämään tietä, tai sitten huomataan se just siinä kohdalla ja poljetaan jarrut pohjaan.

Ajamisen ei pitäisi olla niin vaikeaa etenkin jos miettii, että iso osa näistäkin sankareista ajaa joka päivä vuosi toisensa perään, eikä muka opi.

Kymmeniä kertoja Oopperan suojatien kävellen ylittäneenä en koskaan kyllä joutunut pysähtymään. Ihan sama se on käytännössä kaikkialla muuallakin, liikenne sujuvoituu kun kävelee vain reippaasti suojatien yli vauhtia hidastamatta, saati että alkaisin norkoilemaan siinä suojatien vierellä.

Suojatien pahin riesa on giljotiinista läpiajavat autoilijat. Yksiselitteisesti siinä on jokaisella autolla pysähtymisvastuu. Myöskin jokaisella autolla on väistämisvelvollisuus suojatietä ylittävää kohtaan. Mutta täytyy todeta, että toiseksi pahin suojatieriesa ovat kuitenkin nämä kävelijät jotkä jäävät toljottamaan siihen suojatien viereen, menisivät jumalauta yli eivätkä seisoskelisi siinä minuuttitolkulla tukkien koko liikenteen. Pahimmillaan nämä uunot seiskelevat minuuttiotolkulla ilman aikomustakaan ylittää tietä. Sitten kun joku pysähtyy alkaa ihmeellinen manööveri, ensin ne katsovat tuijottavat autoa niin kauan kunnes auto pysähtyy, katsovat tämän jälkeen vielä molempiin suntiin, jonka jälkeen he hakevat katsekontaktin vielä uudelleen autoon ja alkavat jonkinlaisen vilkuttelurituaalin. Lopulta kun vilkuttelurituaali on saatu päätökseen he kävelevät hymyillen suojatien yli noin neljässä sekunnissa.

Joskus mietin, että käyttäytyvätköhän nämä samoin vihreissä valoissa ja vilkuttelevatko he silloin valo-opasteelle vai punaisissa seisoville autoille.
 
No tälläiset Yarikset ei ole niitä jotka ilmestyvät yllättäen horisontista 130km/h. Tälläisen 1km/h nopeuserolla hinaavan huomaa hyvissä ajoin eikä niitä tarvitse turhaan päästää edelle muuten kuin jos tie on tyhjä.
Usein nimenomaan joku ilmestyy yllättäen horisontista 130km/h, koska eivät osaa säädellä nopeuttaan ilman, että peesaavat edellä ajavaa. Sitten kun teet tilaa, niin ottaa taas aikansa ennen kuin saavat vauhdin kiihtymään. Saman ilmiön huomaa myös usein kun ohittaa autoletkaa, ja letkan ensimmäinen poistuu liittymästä. Ainakin joka toisella kerralla jonon uudella vetäjällä alkaa vauhti kiihtymään heti kun baana edessä aukeaa.

Tasaisen vauhdin ylläpitäminen tuntuu olevan monelle vaikeaa.
 
No katos liikenne on sellasta yhteispeliä, että kyllähän nopeamman mieluusti päästäisi eteen, vai kiinnostaako sua hinata motarilla jonkun perässä vaan sen takia, että se edessäajava tekee tulkinnan ettei turhaan tarvitse päästää eteen kuin jos tie on tyhjä? Ilmankos toi liikenne takkuilee välillä niin pahasti, kun ihmisten ajatusmaailmoissa liikenteen suhteen on näin isoja eroja.
Silloin ohitushalunsa voi ilmaista räpäyttämällä valoja, ei mitään ongelmaa ;)
 
Parhaimpia on nämä jotka alkavat huitomaan samaan aikaan autoilijalle että menkää ensiksi, vaikka sieltä on monta muutakin kävelijää tulossa aikeissa mennä omalla vuorollaan. Eipä ole tullut noissa tilanteissa vielä kertaakaan mentyä ensin. Lopulta se huitojakin on tajunnut lähteä ylittämään tien kun muut on jo menneet ja ratin takana esitän nukahtaneeni odotellessa toimintaa.

On myös tullut nähtyä niitä tapauksia joissa autoilija on ottanut vinkistä vaarin ja meinannut ajaa niiden muiden kävelijöiden yli, joille huitoja on järjestänyt ansan.
Kerran meinasin jäädä pyörällä auton alle, kun vastakkaisesta suunnasta kävellen lähestynyt papparainen alkoi huitomaan kelvin yli kääntymässä olleelle autolla, että menee ensin. Autohan sitten meni. Onneksi pyörässä toimi jarrut. Sen verran pelästyin, etten tajunnut edes jäädä ojentamaan äijää.
 
No siis lähtökohtainen olettama on, että autoilija väistää. Kyllä mäkin lähden katua ylittämään vaikka auto olisikin tulossa. Eri asia sitten jos on esim liukasta. Toki myös katson sen suojatien eteen pysähtyneen auton taakse etten nyt tahallaan itseäni sairaalaan laita tai tapata. Ilmeisesti olet kuitenkin osannut noudattaa tieliikennelain velvoitetta autoilijana ja onnettomuuksilta on vältytty, niin sehän tuossa on oleellisinta. Kerran joku mulkku audikuski ei hidastanut yhtään, kun olin kaisaniemenkatua keskustassa ylittämässä ensimmäinen jalka jo ajoradalla niin kopautin kengän kärjellä sitä vauhdista kylkeen. Noh äijä veti liinat kiinni ja nous autosta raivoissaan niin huusin sille äijälle, että sähä törmäsit muhun ku olin suojatiellä et soitetaanko poliisit ja kymmenittäin ihmisiä siinä ni äijä sitte vaa meni sanaakaan sanomatta autoonsa ja lähti vähin äänin jatkamaan, muistaa varmaan jatkossa varoa sitten.
Ei tossa kumpikaan asiallisesti toiminut. Koskaan ei tiedä, mitä tuollaisesta provosoinnista aiheutuu. Huonolla tuurilla jalkasi olis vääntynyt takertuessaan johonkin tai kuski hermostunut "rakkaan" autonsa kohtelusta niin, että kaivaa taskustaan kättä vahvempaa muista välittämättä.

Tulee mielen itselle käynyt tapaus: Olin kääntymässä oikealle pihakadulle ja huomaisin, että vierelläni samaan suuntaan ajanut nuori poika katsoi vierelleen ajoradalla seuraten kääntymistäni. Ylitti suojatien turvallisesti ja itse pysähdyin, valitettavasti suojatielle kun oli myöhäinen ilta eikä liikennettä ollut.

Huusin pojalle perään jotain, että "toimit todella hienosti kun varoit minua, tällaisissa paikoissa autoilijaa kannattaa varoa. Vähän ton jälkeen autoni kylkeen "törmäsi"/ kuului kopsaus" pyöräilijä (en tiedä löikö kädellä vai ajoiko kylkeen). Törmää jä oli ko. pojan isä. kerroin hänelle, että kehuin poikaa hienosta toiminnasta ja kysyin muutaman kerran "toimitko itse mielestäsi tässä viksusti näyttäen pojallesi hyvää esimerkkiä". Sen verran vanha laite, että en edes käynyt katsomassa sattuiko autolle mitään. Hän myönsi kyllä toimineensa huonona esimerkkinä toivoen ettei hänen poikansa sitä huomannut.
 
Esimerkkinä: joskus odottelin, että eräs ohituskaistaa pitkin lähetynyt Yariskuski olisi mennyt ohitseni ennen kuin siirryn itse ohituskaistalle. Ajeli toistakymmentä sekuntia auton mitan verran takavasemmalla, joten kun edessä oleva rekka alkoi lähestymään niin polkasin vähän kaasua ja menin sitten eteen. Siinä vaiheessa sieltä löytyi kaasupoljin ja valoshow käynnistyi.
Noita vaan tulee vastaa. Siinä joutuu vain tehkemään kuten teit tai jäädä siihen odottamaan.

Muutama päivä sitten ajoin 60km alueella kaksikaistaisella tiellä Fiestan perässä vasemmalla kaistalla n. 55km/h vaihdoin oikealle kaistalle (olin liittymässä oikealle kääntyvään liittymään) ja painoin "vähän" kaasuja. No Fiestakin painoi heti kunnolla (veikkaan jotain 15-20km/h ylinopeuteen, jotten hänestä oikealla kaistalla ohi pääsisi (tai ainakin näin luulen koska, joutui heti kohta jarruttaa liikennevaloihin). En oikein ymmärrä miksi pitää "poliisina?" toimia, mutta heitä tulee vastaan.
 
Tietysti mennään sellaiseen väliin mihin on turvallista mennä. Siinä on kuitenkin peiliin katsomisen paikka jos ei vaihda niin isoon väliin josta mahtuu ohittamaan. Edellä ajava saapuu kuitenkin siihen väliin ennen takana tulevaa joten turha mussuttaa että lähdettiin väkisin oikealta ohi, kyllä se edellä menevä ehtii siihen väliin kaikissa tapauksissa ensimmäisenä.
Tuossa viittasin tapauksiin jotka roikuu aivan kontissa kiinni, niin sellaiset saattaa koukata oikealta sellaisesta välistä mihin edelläajava ei vielä olisi kehdannut mennä, saati että olisi asiallista mennä.

Niitäkin näkee joskus jotka vaihtava oikealla ennen edelläolevaa, eivät malta odottaa että se edellä oleva voisi sen tehdä asiallisesti.

Ainakin kannattaa varautua jos joku ihan siellä kontissa roikkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Minä yritän olla realisti eli tiedän, että "uskallan sanoa kaikki" vuosikymmeniä pääkaupunkiseudulla ajaneet ovat jossain vaiheessa tehneet arviointivirheen/ toimineet liikennetilanteissa vaarallisesti. Kuten tässä esimerkissäkin, mutta eivät silti ole tehneet sitä tahallaan (tässäkin kuljettaja jarrutti, jo ylitti suojatien turvallisesti jalankulkijoiden avustuksella).
Kaikki tekee virheitä, ei kai kukaan ole toisin väittänyt. Niistä otetaan opiksi, mietitään miten voisi tehdä paremmin.

Jos vuosikymmeniä ajanut niin silloin jotain jää "takaraivoon", jos sieltä takaraivosta tulee videon kaltainen toiminta, niin se kai tässä asia mikä oli pelottavaa,

Edit:
Videon kuljettajasta en tiedä, saatto olla nuori kokematon ja pelästy ja joku pakovietti tuli, seuraavalla kerralla sitten kypsemmin.
 
En ymmärrä, kehuit pyöräilijää siitä että olit itse väistämisvelvollinen?
Oletan, että tää oli mulle? Kehuin koska n. 8-10v. ikäinen poika (siitä neuvomisesta pointsit isälle?) tiedosti minusta hienosti paikan vaarallisuuden. Pyöräilijän sopivan kovasti ajaessa samaan suuntaa pyöräilijää ei autoilija välttämättä huomaa ns. kuollut kulma.
(Tässä siis huomasin kyllä ja annoin tilaa. Seurasin pitempään koska tiesin kääntyväni. Isä ajoi sen verran takana, että häntä en havainnut vasta kun "ajoi tahallaan kylkeen" olessani pysähtyneenä suojatielle), varsinkin jos siinä risteyksessä on muuta varottavaa, esim. sieltä toisesta suunnasta tulee joku vastaan. Kaikki eivät tule miettineeksi, etteivät autoilijat heitä välttämättä huomaa (vaikka tietenkin pitäisi). Tiedostan tuollaisten vaarallisuuden ja yritän katsoa tuleeko pyöräilijöitä, silti voi jotain sattua, toivotaan ettei.
 
Viimeksi muokattu:
Toki näin, tähän itse aina pyrinkin. Harmillisen usein nämä puskuriin liimaantujat eivät kuitenkaan mene rivakasti ohi kun niille tilaa tekee. Muutaman kerran kun antaa tilaa semmoiselle, joka jatkaa sun ohitusta 1km/h nopeuserolla ja pussittaa sut seuraavan rekan perään, niin alkaa tarkemmin katselemaan ketä väistää.

Esimerkkinä: joskus odottelin, että eräs ohituskaistaa pitkin lähetynyt Yariskuski olisi mennyt ohitseni ennen kuin siirryn itse ohituskaistalle. Ajeli toistakymmentä sekuntia auton mitan verran takavasemmalla, joten kun edessä oleva rekka alkoi lähestymään niin polkasin vähän kaasua ja menin sitten eteen. Siinä vaiheessa sieltä löytyi kaasupoljin ja valoshow käynnistyi.
Nimenomaan näin, tämän takia tilanteko jossain pienemmissä väleissä on mun osalta loppunut koska 90% väestä ei osaa tulla ohi tuossa välillä. Jos menenn oikealle jostain syystä niin hana sitten lattiaan jos meinaa pussiin jäädä. Jännä juttu kun itse painan noissa paikoissa kaasua ja ei varmasti jää kaveri pussiin. Jos jokainen ymmärtäisi tämänkin seikan niin mukavampaa olisi ajelu etenkin vakkarilla.
 
Liikennesäännöt ja niiden tunteminen. Olipa taas sekoilua edellä ajavan Mondeon osalta.
katso liitettä 556796

Keskustelun aloittanut video Mondeosta pari sivua takaperin: alussa ainakin näyttää, että kun auto liikahtaa, vasemmalta puolelta käsi laskee johonkin. Toki kuski voi myös nojailla vasempaan käteensä - kuten itsekin usein teen liikennevaloissa - mutta kaista- ja suojatiehörhöilyn perusteella voisi olla puhelin korvalla.
 
Haavistoa vastaan ei nosteta syytettä.


Tätä nyt on puitu kahdessa eri keskustelussa, joten laitoin tänne. Eli kuten jossain aiemmassa keskustelussa todettiin, Haavisto odotti pääsyä työpaikalleen eikä siksi rikkonut mitään pysäköintisääntöjä, ja suojateiden osalta toinen suojatie oli poistettu käytöstä ja toisen suojatien tilanne oli epäselvä. Siinä kohtaa Haavisto kuitenkin pakettiauton takia hidasti siltä varalta, että se jalankulkija jostain tulisi.
 
Jalankulkijana en ole koskaan meinannut jäädä auton alle, vaikka kävelen suoraan suojatielle. Vituttaa ihmiset jotka pysähtyy siihen suojatien eteen eikä kävele suoraan siihen suojatielle, jos katsot autoa ja selvästi olet kävelemässä suojatielle niin kyllä ne pysähtyy ja jos ei pysähdy niin läppäsee kädellä peiliin.
Onko syynä oma varovaisuutesi, vai väitätkö autoilijoiden todella väistäneen joka kerta? Minä olisin ainakin jäänyt auton alle jo satoja kertoja, jos olisin vain kävellyt suoraan suojatielle. Huvikseni kuvasin tänään kännykällä ensimmäisen ja ainoan suojatien ylitykseni kun käväisin kaupassa. Näin käy melkein joka kerta kun tuosta menee.

 
Onko syynä oma varovaisuutesi, vai väitätkö autoilijoiden todella väistäneen joka kerta? Minä olisin ainakin jäänyt auton alle jo satoja kertoja, jos olisin vain kävellyt suoraan suojatielle. Huvikseni kuvasin tänään kännykällä ensimmäisen ja ainoan suojatien ylitykseni kun käväisin kaupassa. Näin käy melkein joka kerta kun tuosta menee.

En tiedä, mutta vastaavissa tapauksissa olen läppäissyt kädellä peiliin niin muistaa seuraavalla kerralla.
 
Keskustelun aloittanut video Mondeosta pari sivua takaperin: alussa ainakin näyttää, että kun auto liikahtaa, vasemmalta puolelta käsi laskee johonkin. Toki kuski voi myös nojailla vasempaan käteensä - kuten itsekin usein teen liikennevaloissa - mutta kaista- ja suojatiehörhöilyn perusteella voisi olla puhelin korvalla.
No sehän on ihan hyvä että hoitaa tärkeitä asioita samalla kun ajaa, säästyy sitä luontoa ja resursseja - ajasta puhumattakaan. Mitä nyt olisi vaikka äidin ja lapsen henki, jos saa sovittua ensi viikonlopun ryyppyreissun Penan kanssa ajaessaan? /sarkasmi

Tällä kertaa kyllä ne mitkä ärsyttää liikenteessä löytyivät ihan suoraan tästä ketjusta sen enempää etsimättä. Asennevammoja ja ihan rehellistä perinteistä "mulkvismia" löytyi kyllä enemmän kuin kerran tarpeeksi.

En olisi uskonut että liikenteestä puhuttaessa aikuisten (?) suusta tulee mielipiteitä esim. suojateiden täydellisestä tarpeettomuudesta (jos kevyt liikenne väistää suojatiellä, mihin niitä tarvitaan? venäjän meininki jossa kaikki ylittää tien mistä ja milloin vain olisi siis lienee "paras" vaihtoehto?), siitä miten lapset on opetettava väistämään tai sietävätkin jäädä alle. Lisäksi unohdettiin ihan pikkuisen että liikenteessä, varsinkin suojateillä, liikkuu paljon huomattavan alentuneella huomiokyvyllä liikkuvia ihmisiä, kuten vanhuksia, kuulo-, ja näkövammaisia, humalaisia, ym (ei, valitettavasti kävelemistä ei voida vielä kieltää eikä se vaadi edes korttia :( ).

Tietenkin olisihan se omalla tavallaan mielenkiintoista jos esim. sokeiden yli saisi laillisesti ajella miten tykkää suojateiden kohdalla, humalaisista nyt puhumattakaan. ("Verkehr macht frei!"?)

Samalla voitaisiin laillistaa esim. lekalla väärin pysäköityjen autojen murjominen ja vaikka bensalla valelu - tasapuolisuuden nimissä? (/sarkasmia tämäkin...)


Mitä tuohon kaiken paljastaneeseen Mondeo -videoon tulee, niin kyllähän tuosta sinivuokkojen kukkiessa olisi kortti lähtenyt heilahtamalla ja tullut syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Harmi vain että poliiseja ei ole enää tarpeeksi kunnolla liikennettä valvomaan, ja tämä näkyy liikennekulttuurissa ihan selvästi.

Tuollaisen videonhan voisi hyvin hyväksyä omasta mielestä vaikka todisteeksi kun se liitettäisiin matkapuhelinpaikannukseen ("jos sun auto on on paikassa X, menossa paikkan Y ja kännykkäsi on samalla reitillä, niin...") - mutta tämä veisi aikaa ja vaivaa. Suomessa liikennettä vaivaa se sama vika kuin muitakin tuomioita; vaikka kuinka törttöilet niin kortin saat takaisin hyvin pian. Jos edes kolmesta loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneesta törttöilystä saisi jotain rangaistusta, niin hyvä olisi - mutta kun ei niin ei. Päiväsakot kun ei pahimpia "minä ensin, ympäristö toisena!" -kuskeja pelottele...
 
Keskustelun aloittanut video Mondeosta pari sivua takaperin: alussa ainakin näyttää, että kun auto liikahtaa, vasemmalta puolelta käsi laskee johonkin. Toki kuski voi myös nojailla vasempaan käteensä - kuten itsekin usein teen liikennevaloissa - mutta kaista- ja suojatiehörhöilyn perusteella voisi olla puhelin korvalla.
Mä en tota huomannut, mutta pääkallistui oikealle => katsoi todennäköisesti sivupeiliä => ei nähnyt toisella kaistalla suojatieltä ylittäviä =>huomasi heidät vasta jarruttaessaan. Kun tota peilaa Haaviston tapaukseen (ei tarvinnut orjallisesti sääntöjä noudattaa), tossa toimittiin kohtuu asiallisesti (jarrutti heti nähdesään) huomioiden kaikki tapahtumat ja mihin kuljettajien "kapasiteetti" normaalisti riittää. On todella paljon helpompi sanoa, että väärin meni kuin tehdä itse aina oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Haavistoa vastaan ei nosteta syytettä.


Tätä nyt on puitu kahdessa eri keskustelussa, joten laitoin tänne. Eli kuten jossain aiemmassa keskustelussa todettiin, Haavisto odotti pääsyä työpaikalleen eikä siksi rikkonut mitään pysäköintisääntöjä, ja suojateiden osalta toinen suojatie oli poistettu käytöstä ja toisen suojatien tilanne oli epäselvä. Siinä kohtaa Haavisto kuitenkin pakettiauton takia hidasti siltä varalta, että se jalankulkija jostain tulisi.
Mielenkiintoista tossa on, että suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla ei tarvinnut pysähtyä riitti kun jarrutti.
Eihän tossa todellista vaaraa ollut, joten...
 
Mielenkiintoista tossa on, että suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla ei tarvinnut pysähtyä riitti kun jarrutti.
Eihän tossa todellista vaaraa ollut, joten...
Aika hyvä ero ministerin ja tavallisen kuolevaisen välillä; kun ministeri kyseessä, etsimällä etsitään syitä miksi ei ollut ministerin vika - kun perusautoilija, niin saa itse etsiä todisteet poistetuista tai piiloitetuista liikennemerkeistä, ym...

Toisessa suojatietilanteessa on suojatiemaalaukset tiessä ja suojatiekyltti on poistettu toiselta puolelta katua. Toisella puolella tietä kyltti edelleen on, joten on epäselvää, onko suojatie ylipäänsä käytössä vai ei”, syyttäjä Ahla toteaa.

Ei ollenkaan paista läpi suomalaisen poliittisen systeemin mätä korruptio... :P
 
No sehän on ihan hyvä että hoitaa tärkeitä asioita samalla kun ajaa, säästyy sitä luontoa ja resursseja - ajasta puhumattakaan. Mitä nyt olisi vaikka äidin ja lapsen henki, jos saa sovittua ensi viikonlopun ryyppyreissun Penan kanssa ajaessaan? /sarkasmi

Tällä kertaa kyllä ne mitkä ärsyttää liikenteessä löytyivät ihan suoraan tästä ketjusta sen enempää etsimättä. Asennevammoja ja ihan rehellistä perinteistä "mulkvismia" löytyi kyllä enemmän kuin kerran tarpeeksi.

En olisi uskonut että liikenteestä puhuttaessa aikuisten (?) suusta tulee mielipiteitä esim. suojateiden täydellisestä tarpeettomuudesta (jos kevyt liikenne väistää suojatiellä, mihin niitä tarvitaan? venäjän meininki jossa kaikki ylittää tien mistä ja milloin vain olisi siis lienee "paras" vaihtoehto?), siitä miten lapset on opetettava väistämään tai sietävätkin jäädä alle. Lisäksi unohdettiin ihan pikkuisen että liikenteessä, varsinkin suojateillä, liikkuu paljon huomattavan alentuneella huomiokyvyllä liikkuvia ihmisiä, kuten vanhuksia, kuulo-, ja näkövammaisia, humalaisia, ym (ei, valitettavasti kävelemistä ei voida vielä kieltää eikä se vaadi edes korttia :( ).

Tietenkin olisihan se omalla tavallaan mielenkiintoista jos esim. sokeiden yli saisi laillisesti ajella miten tykkää suojateiden kohdalla, humalaisista nyt puhumattakaan. ("Verkehr macht frei!"?)

Samalla voitaisiin laillistaa esim. lekalla väärin pysäköityjen autojen murjominen ja vaikka bensalla valelu - tasapuolisuuden nimissä? (/sarkasmia tämäkin...)


Mitä tuohon kaiken paljastaneeseen Mondeo -videoon tulee, niin kyllähän tuosta sinivuokkojen kukkiessa olisi kortti lähtenyt heilahtamalla ja tullut syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Harmi vain että poliiseja ei ole enää tarpeeksi kunnolla liikennettä valvomaan, ja tämä näkyy liikennekulttuurissa ihan selvästi.

Tuollaisen videonhan voisi hyvin hyväksyä omasta mielestä vaikka todisteeksi kun se liitettäisiin matkapuhelinpaikannukseen ("jos sun auto on on paikassa X, menossa paikkan Y ja kännykkäsi on samalla reitillä, niin...") - mutta tämä veisi aikaa ja vaivaa. Suomessa liikennettä vaivaa se sama vika kuin muitakin tuomioita; vaikka kuinka törttöilet niin kortin saat takaisin hyvin pian. Jos edes kolmesta loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneesta törttöilystä saisi jotain rangaistusta, niin hyvä olisi - mutta kun ei niin ei. Päiväsakot kun ei pahimpia "minä ensin, ympäristö toisena!" -kuskeja pelottele...
Tästä tuli mieleen. Suosittelen videon lataajalle poistamaan videosta ton auton rekisterinumeron, ellet halua ottaa riskiä saada haastetta käräräjille. Toki ehkä sitten jos tiedät kuskin olevan julkinen henkilö tai hän on sinulle antanut luvan julkaisuun. Kuvata saa, mutta julkaisu ei saa olla toista loukkaava, yksityisen henkilön kohdalla se kynnys on alenpana kuin julkisen.
 
Tästä tuli mieleen. Suosittelen videon lataajalle poistamaan videosta ton auton rekisterinumeron, ellet halua ottaa riskiä saada haastetta käräräjille. Toki ehkä sitten jos tiedät kuskin olevan julkinen henkilö tai hän on sinulle antanut luvan julkaisuun. Kuvata saa, mutta julkaisu ei saa olla toista loukkaava, yksityisen henkilön kohdalla se kynnys on alenpana kuin julkisen.
En näe mitään loukkaavaa videon kuvauksessa kyllä itse - väitteen paikkansapitävyyden autoilijan ajotavoista voi kukin tarkistaa videosta eivätkä ne millään muotoa täyttäneet lain kirjainta.

Ja veikkaan että videolla esiintyvä, anonyymi autoilija, ei välttämättä halua tuottaa todisteita siitä että hän oli ratissa kuvaushetkellä. Tuon jälkeen tilanne on hieman sama kuin kuvaisi omat törttöilynsä ja toimittaisi ne poliisille allekirjoitetun tunnustuksen kanssa.
 
Rekisterinumero saa kyllä olla dashcam videoilla näkyvissä, koska yksilöintiä kehenkään henkilöön ajoneuvon kuljettajana ei tehdä. Sama kuin ottaisit kauppatorin toriparkista kuvan ja laitat nettiin, niin rekkareita on vaikka kuinka, mutta mitään ongelmaa ei siinäkään ole.
 
En näe mitään loukkaavaa videon kuvauksessa kyllä itse - väitteen paikkansapitävyyden autoilijan ajotavoista voi kukin tarkistaa videosta eivätkä ne millään muotoa täyttäneet lain kirjainta.

Ja veikkaan että videolla esiintyvä, anonyymi autoilija, ei välttämättä halua tuottaa todisteita siitä että hän oli ratissa kuvaushetkellä. Tuon jälkeen tilanne on hieman sama kuin kuvaisi omat törttöilynsä ja toimittaisi ne poliisille allekirjoitetun tunnustuksen kanssa.
Se onko tieto tosi, ei vaikuta tässä, vaan se miten kuvauksen kohde sen kokee ja miten muut (mm. tuomari) tulkitsee videon laittajan tarjoituksen. "Käräjätuomari" miettinee onko kuvaajan tarkoitus "mollata" ko. auton kuljettajaa vaiko tuoda asia yleisen keskustelun pohjaksi. Jos jälkimmäin, niin miksi ei poistanut rekisterinumeroa.
Itse olisin poistanut rekisterinumeron.
 
Se onko tieto tosi, ei vaikuta tässä, vaan se miten kuvauksen kohde sen kokee ja miten muut (mm. tuomari) tulkitsee videon laittajan tarjoituksen. "Käräjätuomari" miettinee onko kuvaajan tarkoitus "mollata" ko. auton kuljettajaa vaiko tuoda asia yleisen keskustelun pohjaksi. Jos jälkimmäin, niin miksi ei poistanut rekisterinumeroa.
Itse olisin poistanut rekisterinumeron.
Niin, mutta tuolla logiikalla mitään missä näkyy liikenne ei saa julkaista ilman sensuroimista?

Ei se nyt ihan noinkaan mene kun julkisella paikalla kuvataan.
 
Se onko tieto tosi, ei vaikuta tässä, vaan se miten kuvauksen kohde sen kokee ja miten muut (mm. tuomari) tulkitsee videon laittajan tarjoituksen. "Käräjätuomari" miettinee onko kuvaajan tarkoitus "mollata" ko. auton kuljettajaa vaiko tuoda asia yleisen keskustelun pohjaksi. Jos jälkimmäin, niin miksi ei poistanut rekisterinumeroa.
Kertaa ne kunnianloukkauksen arviointiperusteet. Virheellisen ajosuorituksen mollaaminen ei ole kunnianloukkaus jos kyseessä todella on virheellinen ajosuoritus (jonka tässä tapauksessa kaikki näkee pitävän paikkansa). Kunnianloukkaus edellyttää valheellisen ja loukkaavan tiedon levittämistä.
 
Hieman offtopiccia, mutta miten sinä tuon tekisit? Onko jotain helppoa ja nopeaa keinoa piilottaa videosta rekisterit?
On lähes kaikilla editointiohjelmilla
1. tee rekisterin kokoinen maski (helpompi jos teet sen isommaksi)
2. laita maski seuraamaan auton rekisteri kilpeä rajaamalla seuranta-alue siihen (ohjelma laskee sen kuvan liikkeiden mukaan
3. kopio leike maskin alle ja sumenna se jolloin efektillä

Ei ole iso homma
 
No sehän on ihan hyvä että hoitaa tärkeitä asioita samalla kun ajaa, säästyy sitä luontoa ja resursseja - ajasta puhumattakaan. Mitä nyt olisi vaikka äidin ja lapsen henki, jos saa sovittua ensi viikonlopun ryyppyreissun Penan kanssa ajaessaan? /sarkasmi
En ole kyllä koskaan ymmärtänyt miten se kännykkä korvalla puhuminen vaikuttaa liikenteen havainnointiin niin negatiivisesti, että sitä aina demonisoidaan. Tekstaaminen joo, mutta puhuminen?

Jos ajatellaan ihan käytännön tasolla, niin mitä kännykkään puhuminen oikeastaan on? Se on käden pitämistä korvalla ja puhumista. Se on laissa kielletty. On kuitenkin sallittua ajaa luu ulkona ja jutella vieruskaverille, käytännössä tämä on ihan sama. Siinä usein vielä välillä käännetään katse siihen suuntaan, mihin puhutaan. Jäätelöäkin saa ratissa syödä, vaikka sitä ei voi kahta kättä tarvittaessa laskea syliin, kuten puhelimen.

Muistan nähneeni myös tutkimuksia, joiden perusteella handsfree ei tee ratissa puhumisesta yhtään turvallisempaa. Ei se ole se kännykän pitäminen korvalla mikä vie huomiota liikenteestä, vaan se puhuminen. Ihan yhtä lailla matkustajienkin kanssa keskustelu vie huomiota liikenteeltä.

Ja samaan aikaan autonvalmistajat tuntuu kilpailevan, kuka saa tungettua eniten ajon aikana hankalasti käytettäviä kosketusnäyttöjä ja tunnottomia hipaisukytkimiä kojelautaan. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Kertaa ne kunnianloukkauksen arviointiperusteet. Virheellisen ajosuorituksen mollaaminen ei ole kunnianloukkaus jos kyseessä todella on virheellinen ajosuoritus (jonka tässä tapauksessa kaikki näkee pitävän paikkansa). Kunnianloukkaus edellyttää valheellisen ja loukkaavan tiedon levittämistä.
Toi on yksi, mutta toinen se, että jaat tietoa joka aiheuttaa toiselle kohdistuvaa yleistä "negatiivisyyttä".
Pahimillaan noista voi seurata "kiusantekoa" ko. autolle vaikka kuljettaja olisikin toinen.
 
En ole kyllä koskaan ymmärtänyt miten se kännykkä korvalla puhuminen vaikuttaa liikenteen havainnointiin. Tekstaaminen joo, mutta puhuminen?

Jos ajatellaan ihan käytännön tasolla, niin mitä kännykkään puhuminen oikeastaan on? Se on käden pitämistä korvalla ja puhumista. Se on laissa kielletty. On kuitenkin sallittua ajaa luu ulkona ja jutella vieruskaverille, käytännössä tämä on ihan sama. Siinä usein vielä välillä käännetään katse siihen suuntaan, mihin puhutaan. Jäätelöäkin saa ratissa syödä, vaikka sitä ei voi kahta kättä tarvittaessa laskea syliin, kuten puhelimen.
Jos on Täydellinen Kuski, niin kuin me kaikki olemme - tuskin varmaan mitenkään.

Mutta otetaan nyt esimerkki alle kahden viikon takaa kun lähdin likkaa viemästä harrastuksiin ja olin palaamassa tallila takaisin; edessä ajoi Tourani. Ihan Ok meni hiekkatiellä 30 rajoituksella. Sitten päästiin isolle maantielle 60km/h rajoituksella, ajo jatkui 45km/h nopeudella hieman seilaten vasen/oikea/vasen. Sitten jossain kohtaa mystisesti nousi sinne 55 kilometriin. Tässä kohtaa käytiin oikean sulkuviivan ulkopuolella ensimmäisen kerran.

Sitten risteyksen jälkeen mentiin 55-65-55-65 ja käytiin toisen kerran siellä pientareella. Kaikki tämä noin 2km matkalla.

Kun käännyttiin kaksikaistaiselle tielle, oli ihan pakko ajaa rinnalle ja katsoa mitä siellä "cockpitissa" tapahtuu; no noin 40v nainen, kännykkä toisella korvalla tietenkin. Menoa varmaan avitti käsivaihteisto - tai näin ainakin toivon että ohjausvirheet johtuivat "käsi pois ratilta vaihdevivulle" -tavasta ajaa.

Eli kyllä se vaikuttaa joillakin ihmisillä kovastikin. Ihan samalla tavalla kuin esim. ylinopeuden ajaminen; joku rallikuski voi olla ihan turvallinen heppu pimeällä, tyhjällä tiellä 180km/h lasissa - mutta laita sinne 18v kuski ja pari kaveria mölisemään korvaan niin päästään paikallislehteen, ensin uutisiin ja sitten kuolinimoituksiin...

Melko usein kun näkee että joku ei huomaa jotain liikenteessä, niin melko usein siellä on kuskilla kännykkä korvalla. Tätä on usein helpompi todistaa pyörän päältä kun autolla takaa ajaessa kun näkee usein sen kuskin edestä tai sivulta ja melko läheltä.
 
Tästä tuli mieleen. Suosittelen videon lataajalle poistamaan videosta ton auton rekisterinumeron, ellet halua ottaa riskiä saada haastetta käräräjille. Toki ehkä sitten jos tiedät kuskin olevan julkinen henkilö tai hän on sinulle antanut luvan julkaisuun. Kuvata saa, mutta julkaisu ei saa olla toista loukkaava, yksityisen henkilön kohdalla se kynnys on alenpana kuin julkisen.
Onko auto yksityinen henkilö?

Poistin nyt videon, koska en jaksa lukea uhkailuja henkilöltä jolla itsellään on ongelmia liikennesääntöjen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
En ole kyllä koskaan ymmärtänyt miten se kännykkä korvalla puhuminen vaikuttaa liikenteen havainnointiin niin negatiivisesti, että sitä aina demonisoidaan. Tekstaaminen joo, mutta puhuminen?

Tämä on jo kyllä jonkin sortin huumoria. Se puhuminen vaikuttaa erittäin paljon. Huomiokyky laskee siitä, että keskustelet puhelimessa. Ja kyllä, on laillista puhua hands free:llä, ja silti se huomiokyky on alentunut. Nyt on vaan näin päätetty, että raja on vedetty siihen, että enää sitä kännykän räpeltelyä ei sallita, tuon puhumisen lisäksi. Se koskee kyllä sitä jäätelöäkin.

Nykyään kyllä näkee tekstaajia ym. aika paljon, auto heittelee laidasta laitaan kaistalla vaan. Ja kyllä, itsekin olen niin tehnyt. Silti aivan helvetin ääliömäistä ja ehdottoman tuomittavaa.
 
Tämä on jo kyllä jonkin sortin huumoria. Se puhuminen vaikuttaa erittäin paljon.
Tämähän se mun pointti olikin. Ei se kännykän kädessä pitely ole se mikä vie keskittymisen (ainakaan jos automaatilla ajelee), vaan puhuminen. Raja on siihen joo vedetty, mutta ei tuo poikkea mitenkään kyynärpäällä ovenkarmiin nojailusta, eikä se handsfree tosiaan tee mitenkään riskittömäksi sitä puhumista.

Mutta enpä ole vielä kuullut kenenkään joutuneen poliisin pysäyttämäksi siksi, että söi kesähelteellä jäätelöä auton ratissa.
 
Keskustelun taso kyllä hipoo pilviä. Lapsettomat autistit kertomassa miten lapsia koulitaan käyttäytymään robottimaisella tarkkuudella liikenteessä, että nämä menestyjät saisivat suhata riemukuplillaan liikenteessä kuinka sattuu. Triidiä taaksepäin selatessa käy kyllä ilmi, että edellämainittu asia ei ole ihan ainoa mikä näitä asennevammaisia risoo. Upeita kanssa-autoilijoita :kahvi:

Nuo idiootit on kaikkea muuta kuin autisteja, nimenomaan autistin vastakohtia.

Autistit ovat keskimäärin keskimääräistä ihmistä älykkäämpiä sekä hyvin lakia kunnioittavia.
 
On lähes kaikilla editointiohjelmilla
1. tee rekisterin kokoinen maski (helpompi jos teet sen isommaksi)
2. laita maski seuraamaan auton rekisteri kilpeä rajaamalla seuranta-alue siihen (ohjelma laskee sen kuvan liikkeiden mukaan
3. kopio leike maskin alle ja sumenna se jolloin efektillä

Ei ole iso homma

Tai sitten kasvattaa vaan pallit ja antaa perseilijän rekkarin näkyä. Ehkä perseilijä jopa ottaa opiksi jos näkee oman rekkarinsa perseilyvideolla. Tuskin, mutta eihän sitä ikinä tiedä. :hammer:
 
Onko auto yksityinen henkilö?

Poistin nyt videon, koska en jaksa lukea uhkailuja henkilöltä jolla itsellään on ongelmia liikennesääntöjen kanssa.
En ole mielestäni ketään uhkaillut, jos minua tarkoitit?. Rekisterinumero voi kertoa (tai ei) auton omistajan nimen, jotkut toiset tietävät, että vain tietty henkilö ajaa sillä? Toisekseen, jos tarkoitus ei ole kenenkään mieltä pahoittaa, miksi se rekisterinumero pitää sinne jättää julkiseksi. Jos katsoo, että rikos on tapahtunut, siitä voi tehdä poliisille ilmoituksen ja liittää mukaan vaikka videon. He toimivat sitten asian kanssa parhaansa mukaan.
 
Voiko auton kunniaa loukata? Jossakin olen nähnyt puitavan sitä voiko autosta julkaista kuvan paheksuttavassa tilanteessa rekisterinumeroineen ja keskustelun päätyneen siihen, että julkisella paikalla sille ei ole estettä. Kuskin naama voi olla eri asia.

Ei tee mieli rikkoa kättä läpsimällä 40 km/h ohikiitävää metalliesinettä.
Peilit on pääsääntöisesti muovia ;) mutta ei muuta asiaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 062
Viestejä
4 650 670
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom