Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Voiko auton kunniaa loukata? Jossakin olen nähnyt puitavan sitä voiko autosta julkaista kuvan paheksuttavassa tilanteessa rekisterinumeroineen ja keskustelun päätyneen siihen, että julkisella paikalla sille ei ole estettä. Kuskin naama voi olla eri asia.


Peilit on pääsääntöisesti muovia ;) mutta ei muuta asiaa.
Googlekin poistaa muistaakseni rekisterinumerot. Asioita voi nykyään niin helposti yhdistellä, joten rekkarinpoistolla ei ole
ainakaan negatiivista vaikutusta. Kyllä se kuski itsensä siitä muutenkin tunnistaa ja ottaa opikseen, jos on ottaakseen.
 
Onko syynä oma varovaisuutesi, vai väitätkö autoilijoiden todella väistäneen joka kerta? Minä olisin ainakin jäänyt auton alle jo satoja kertoja, jos olisin vain kävellyt suoraan suojatielle. Huvikseni kuvasin tänään kännykällä ensimmäisen ja ainoan suojatien ylitykseni kun käväisin kaupassa. Näin käy melkein joka kerta kun tuosta menee.

Eli siis räpläsit puhelinta suojatien läheisyydessä, ja kun sait puhelimen videokuvauksen päälle, lähdit suoraan paahtamaan suojatielle?
Eikö se pitäis mennä ihan suojatien "alkuun", kääntää pää vasemmalle ja "katseella" ilmottaa autolijalle, että olen menossa yli, enkä selaa tinderiä?

Itsellä monta kertaa autolijana/raskaan ajoneuvon kuljettajana tullut tilanne vastaan, jolloin jalankulkija tms. liikkuu suojatien läheisyyteen ja alkaa puhelinta räpläämään. Pitää pysähtyä, että tämä ymmärtää mennä yli.
Jos hän olisi ollut hereillä, eli _ei_ puhelin kourassa, hän olisi nähnyt, että hidastan ja päässyt tien yli, ilman omaa pysähtymistäni.
Hankala vaan tietää, mitä päässä liikkuu, kun puhelinta toljottaa, itsellä kun ei kristallipalloa ole.
 
Eli siis räpläsit puhelinta suojatien läheisyydessä, ja kun sait puhelimen videokuvauksen päälle, lähdit suoraan paahtamaan suojatielle?
Eikö se pitäis mennä ihan suojatien "alkuun", kääntää pää vasemmalle ja "katseella" ilmottaa autolijalle, että olen menossa yli, enkä selaa tinderiä?

Itsellä monta kertaa autolijana/raskaan ajoneuvon kuljettajana tullut tilanne vastaan, jolloin jalankulkija tms. liikkuu suojatien läheisyyteen ja alkaa puhelinta räpläämään. Pitää pysähtyä, että tämä ymmärtää mennä yli.
Jos hän olisi ollut hereillä, eli _ei_ puhelin kourassa, hän olisi nähnyt, että hidastan ja päässyt tien yli, ilman omaa pysähtymistäni.
Hankala vaan tietää, mitä päässä liikkuu, kun puhelinta toljottaa, itsellä kun ei kristallipalloa ole.
Sinänsä hyvä video, että siinä hyvin näkee, ettei oikeuksistaan ole aina järkevää pitää kiinni. Monta kertaa olisi kolarinkin saanut aikaiseksi, jos ei itse joustaisi. Muutaman kerran toisinkin päin... ihmettelelin vain "mistä toi tohon tuli?".
Siksi ymmärrystä löytyy muillekin, jos eivät aivan tahallaan hölmöile. Meidän havannointi-/ reagointikyvyt ovat aika rajalliset. Kaikki kun varovat, pysymme paremmin terveinä.
 
Eli siis räpläsit puhelinta suojatien läheisyydessä, ja kun sait puhelimen videokuvauksen päälle, lähdit suoraan paahtamaan suojatielle?
Eikö se pitäis mennä ihan suojatien "alkuun", kääntää pää vasemmalle ja "katseella" ilmottaa autolijalle, että olen menossa yli, enkä selaa tinderiä?

Itsellä monta kertaa autolijana/raskaan ajoneuvon kuljettajana tullut tilanne vastaan, jolloin jalankulkija tms. liikkuu suojatien läheisyyteen ja alkaa puhelinta räpläämään. Pitää pysähtyä, että tämä ymmärtää mennä yli.
Jos hän olisi ollut hereillä, eli _ei_ puhelin kourassa, hän olisi nähnyt, että hidastan ja päässyt tien yli, ilman omaa pysähtymistäni.
Hankala vaan tietää, mitä päässä liikkuu, kun puhelinta toljottaa, itsellä kun ei kristallipalloa ole.
Hienon skenaarion kehittelit päässäsi. En oikein kykene ymmärtämään ihmisiä, jotka kuvittelevat tietävänsä mitä tapahtui, olematta itse kuitenkaan paikalla.

Olisinko pitänyt kännykkää kädessäni n. lantion korkeudella ja katsonut samalla, miten lähestyvä auto ei tee elettäkään hidastaakseen? Tuossa on muuten n. 2 metriä viheraluetta kelvin ja ajoradan välissä, joten autoilijoilla on n. 2 sekuntia aikaa havaita suojatietä lähestyvä kävelijä, vaikka tällä olisi silmät kiinni ja pyörisi ympyrää mennessään. Ehkä suoritin toisella kädellä vielä pari törkeää elettä, ja samalla katsoin, tekeekö vastakkaisesta suunnasta lähestyvä auto saman tempun. Ei, ei niin varmaankaan käynyt. Kyllä internet-nimimerkki tietää paremmin, mitä minä tein.

Ja ei, suojatien eteen ei pysähdytä toljottamaa lähestyvää autoa. Sinne astellaan päättäväisesti. Ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus antaa esteetön kulku suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle.

:facepalm:
 
Rekisterinumero saa kyllä olla dashcam videoilla näkyvissä, koska yksilöintiä kehenkään henkilöön ajoneuvon kuljettajana ei tehdä. Sama kuin ottaisit kauppatorin toriparkista kuvan ja laitat nettiin, niin rekkareita on vaikka kuinka, mutta mitään ongelmaa ei siinäkään ole.

Onko auto yksityinen henkilö?

Poistin nyt videon, koska en jaksa lukea uhkailuja henkilöltä jolla itsellään on ongelmia liikennesääntöjen kanssa.
Sun video ?

En usko että tuota haluttiin, vaan ihan sitä että rekkarit suttaa, pisimpään siinä seurattiin ihan toista autoa.

Auton rekkarit tulkataan henkilötiedoksi, nykyään henkilötietojen suhteen ollaan tarkempia, mutta vaikka olisi sallittua niin hyvä tapaista turhat rekkarit sutata julkaisuissta. Nykytekniikalla vaivatontakin.

Vaikka ne kameran kuvat ja videot on yksityisiä (ei firman kamera), niin kannattaa niistä henkilötiedoista silti yrittää pitää asiallista huolta. Ja jos jotain otteitatarkoituksella julkaisee siitä reksiteristä julkaisee, niin tekee anonyymejä.

Voiko auton kunniaa loukata? Jossakin olen nähnyt puitavan sitä voiko autosta julkaista kuvan paheksuttavassa tilanteessa rekisterinumeroineen ja keskustelun päätyneen siihen, että julkisella paikalla sille ei ole estettä. Kuskin naama voi olla eri asia.
Ajatuksenjuoksu tuokin.

Jos taasen miettii onko jollekkin ihmiselle julkaisusta harmia, niin hyvä että miettiä, ja varmaan voi lähteä siitä että se on mahdollista, niin ei tarpeettomasti sitten sitä aiheuta.
 
Onko syynä oma varovaisuutesi, vai väitätkö autoilijoiden todella väistäneen joka kerta? Minä olisin ainakin jäänyt auton alle jo satoja kertoja, jos olisin vain kävellyt suoraan suojatielle. Huvikseni kuvasin tänään kännykällä ensimmäisen ja ainoan suojatien ylitykseni kun käväisin kaupassa. Näin käy melkein joka kerta kun tuosta menee.

Erikoista, hyvin erikoista.

Kyllä minä etsisin lsyytä lähtökohtaisesti peilistä jos joudut tavanomaisessa suojatien ylityksessä lähes aina auton kanssa ongelmiin. Olisiko sinulla ongelmia signaloida autoille omia aikeita ja keskimääräinen autoilja yllättää sinun singahtamisen tielle? Tai sitten et osaa hahmottaa omaa ja auton nopeutta ja ajaudut siksi auton eteen tai kylkeen tilanteissa joissa sinun olisi kannattanut himmata? Ei tuo voi olla normaalia, että joudut satoja kertoja ongelmiin tutussa tien ylityksessä.

Itellä on Suomesta kokemusta suuremmissa väärin vain Turusta, Helsingistä ja Kuopiosta, mutta en ole juuri koskaan ole joutunut ongelmiin muuta kuin muiden kävelijöiden kanssa etsiessä tietä läpi tien tukkivan ihmisrivin läpi. Mitä nyt varmaan kymmeniä tuhansia onnistuneita suojatien ylityksiä.
 
Eikö ongelma tässä ole se, että kaikki autoilijat eivät anna tietä suojatiellä, vaikka miten signaloisit ja heiluisit, ja toisaalta välillä rohkea eteneminen suojatielle voi joskus johtaa vähintään läheltä piti -tilanteisiin?

Muutenhan kukaan jalankulkija ei olisi ikinä jäänyt suojatiellä auton alle, eikä varsinkaan niin, että se olisi ollut autoilijan syy.
 
Erikoista, hyvin erikoista.

Kyllä minä etsisin lsyytä lähtökohtaisesti peilistä jos joudut tavanomaisessa suojatien ylityksessä lähes aina auton kanssa ongelmiin. Olisiko sinulla ongelmia signaloida autoille omia aikeita ja keskimääräinen autoilja yllättää sinun singahtamisen tielle? Tai sitten et osaa hahmottaa omaa ja auton nopeutta ja ajaudut siksi auton eteen tai kylkeen tilanteissa joissa sinun olisi kannattanut himmata? Ei tuo voi olla normaalia, että joudut satoja kertoja ongelmiin tutussa tien ylityksessä.

Itellä on Suomesta kokemusta suuremmissa väärin vain Turusta, Helsingistä ja Kuopiosta, mutta en ole juuri koskaan ole joutunut ongelmiin muuta kuin muiden kävelijöiden kanssa etsiessä tietä läpi tien tukkivan ihmisrivin läpi. Mitä nyt varmaan kymmeniä tuhansia onnistuneita suojatien ylityksiä.
Minulla ei ole pienintäkään ongelmaa väistää autoa, joka ajaa hidastamatta suojatien yli. Saatoit huomata tämän myös videolta. Ongelma on siinä, että minä jouduin väistämään. Sinä sen sijaan tunnut pitävän ihan tavanomaisena toimintana liikenteessä, että jalankulkija jää odottamaan suojatietä lähestyvää autoa. Se on myös ongelma. Vahvistat toiminnallasi autoilijoiden tapaa olla antamatta suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle tilaa.

Hidastatko muuten etuajo-oikeutettua tietä ajellessasi joka risteyksessä, ettet vain ajautuisi kolmion takaa tulevan auton eteen tai kylkeen?
 
Minulla ei ole pienintäkään ongelmaa väistää autoa, joka ajaa hidastamatta suojatien yli. Saatoit huomata tämän myös videolta. Ongelma on siinä, että minä jouduin väistämään. Sinä sen sijaan tunnut pitävän ihan tavanomaisena toimintana liikenteessä, että jalankulkija jää odottamaan suojatietä lähestyvää autoa. Se on myös ongelma. Vahvistat toiminnallasi autoilijoiden tapaa olla antamatta suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle tilaa.

Hidastatko muuten etuajo-oikeutettua tietä ajellessasi joka risteyksessä, ettet vain ajautuisi kolmion takaa tulevan auton eteen tai kylkeen?

Älä viitsi rakentaa olkiukkoja, ihmetteln vaan miksi sinulla on kertomasi mukaan satoja kertoja ongelmia aivan tavanomaisissa suojatien ylityksissä.

Niinkuin jo aiemmin kerroin, kymmeniä tuhansia säännöllisiäö ylityksiä, mm. pahamaineisessa Oopperan suojatiellä, eikä koskaan ole syntynyt onglemaa tai tarvetta pysähtyä auton takia. Yleensä autonkaan ei tarvitse pysähtyä koska huomaa mun liikkeistä ja eleistä ajoissa että olen tulossa suojatien yli.
 
Älä viitsi rakentaa olkiukkoja, ihmetteln vaan miksi sinulla on kertomasi mukaan satoja kertoja ongelmia aivan tavanomaisissa suojatien ylityksissä.

Niinkuin jo aiemmin kerroin, kymmeniä tuhansia säännöllisiäö ylityksiä, mm. pahamaineisessa Oopperan suojatiellä, eikä koskaan ole syntynyt onglemaa tai tarvetta pysähtyä auton takia. Yleensä autonkaan ei tarvitse pysähtyä koska huomaa mun liikkeistä ja eleistä ajoissa että olen tulossa suojatien yli.
Luepa uudelleen. Kirjoitin: "Minä olisin ainakin jäänyt auton alle jo satoja kertoja, jos olisin vain kävellyt suoraan suojatielle." Siis toiminut niin kuin lain mukaan pitäisi voida tehdä. Laki velvoittaa antamaan esteettömän kulun suojatiellä.

Ei, ratkaisu ei päästää autoa ensin, hidastamalla tai pysähtymällä. En minä tuossa videollakaan pysähtynyt, kunhan otin yhden lyhyemmän askeleen. Jos et näe tässä ongelmaa, en kykene asiaa sinulle selittämään.

Mitens ne kolmioilla merkityt risteykset?
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Kyllä varsinkin taajamassa joutuu pääkatua ajava hidastamaan kun kolmion takaa tulee eteen hitaampi auto. Varsinkin liukkailla se risetyajoa on joillekin autoilijoille todella hidasta ja siinä päätietä ajava kyllä hidastaa ettei aja toisen kylkeen. Maanteillä usein hidastamisen syy on raskas liikenne. Täysi tukkirekka kiihtyy hitaasti ja jää ajamaan usein reilusti alle suurimman sallitun. Totta kai näitä varten hidastellaan, enkä koe tilanteessa mitään erikoista. Varsinkaan en koe syytä toistella "Minä olisin ainakin tärmännyt rekkaan jo satoja kertoja, jos olisin vain ajanut hiljentämättä rekan perään".

Liikenteessä yleensä pärjää parhaiten kun opettelee toimimaan tilanteen vaatimalla tavalla, vaikka se hetkittäin tarkoittaisi sitä että luopuu "mutta kun minulla on oikeus"- asenteesta.
 
Kyllä varsinkin taajamassa joutuu pääkatua ajava hidastamaan kun kolmion takaa tulee eteen hitaampi auto. Varsinkin liukkailla se risetyajoa on joillekin autoilijoille todella hidasta ja siinä päätietä ajava kyllä hidastaa ettei aja toisen kylkeen. Maanteillä usein hidastamisen syy on raskas liikenne. Täysi tukkirekka kiihtyy hitaasti ja jää ajamaan usein reilusti alle suurimman sallitun. Totta kai näitä varten hidastellaan, enkä koe tilanteessa mitään erikoista. Varsinkaan en koe syytä toistella "Minä olisin ainakin tärmännyt rekkaan jo satoja kertoja, jos olisin vain ajanut hiljentämättä rekan perään".

Liikenteessä yleensä pärjää parhaiten kun opettelee toimimaan tilanteen vaatimalla tavalla, vaikka se hetkittäin tarkoittaisi sitä että luopuu "mutta kun minulla on oikeus"- asenteesta.
Ymmärtänet eron epähuomiossa liukkaalla kelillä väistämisvelvollisena tielle tulleen auton väistämisessä, ja siinä, että joka ikinen kerta hidastat jokaiseen risteykseen ja tarkistat erikseen, ettei sieltä tule joku hidastamatta päälle, koska yleensä joku todellakin tulee.
 
Ymmärtänet eron epähuomiossa liukkaalla kelillä väistämisvelvollisena tielle tulleen auton väistämisessä, ja siinä, että joka ikinen kerta hidastat jokaiseen risteykseen ja tarkistat erikseen, ettei sieltä tule joku hidastamatta päälle, koska yleensä joku todellakin tulee.

Miksi et katso jo reilusti etukäteen tuleeko sieltä ketään? Sun ongelma-alueella on pelkkää nurmialuetta ja näkyvyttä sadoissa metreissä. Ihmeellisestä asiasta olet kyllä ongelman itsellesi tehnyt. Tosin en ymmärrä miten selviät ylipäätään arkipäiväisessä liikenteessä, jos todella joudut hidastamaan autoillessakin jokaiseen risteykseen koska "yleensäkin joku tulee" eteen kolmion takaa. Tapahtuuko tätä kohdallasi siis myös maantiellä?

Ylipäätään ennakointi riipu siitä millä kulkuvälineellä olet liikkeessä ja kuka on väistämisvelvollinen. Ethän sinä (toivottavasti) motarin rampillakaan kiihdytä tavoitenopeuteen, laita vilkkua päälle ja lähde sokkona vaihtamaan kaistaa toivoen, ettei siellä ole ketään. Kyllä siinä katsellaan tulevaa kaistaa jo kiihdyttelyvaiheessa miettien paikkaa ja nopeutta joita kiihdytyskaistalla tavoitellaan. Samalla lailla sinä selviäisit suojateillä jos hieman etukäteen miten selviät tilanteesta.
 
Luepa uudelleen. Kirjoitin: "Minä olisin ainakin jäänyt auton alle jo satoja kertoja, jos olisin vain kävellyt suoraan suojatielle." Siis toiminut niin kuin lain mukaan pitäisi voida tehdä. Laki velvoittaa antamaan esteettömän kulun suojatiellä.
Sitä tuskin kiistää että mitä autoilijan pitää tehdä. Ja sitäkään että osa ei tietoisesti anna tilaa , kuin pakosta.

Mutta onko tulkinta nyt ihan oikea, kävellä suoraan suojatielle, ainakin aiemmin opetettiin kovasti myös sen jalankulkijan roolia.
Jos siis käveleen tuon videon mielikuvan tapaan suoraan suoajatielle , vanhaksi elää vain jos loukkaantuu vakavasti.

Muut kertoi että suojatiellä suht hyvin saa tilaa (tarkoittaen että osa voi ajaa päälle), niin luulen että ajatus on se että ei sukkanna mennä auton eteen. Autoilijalla on aika yllättävä paikka jos jalankulkija harppoo suorilta tielle.

Sitten ne sankarti jotka räplää sitä luuria ja ottaa muutaman askeleen suoraan auton eteen.
 
No ei siinä kyllä mitään yllättävää ole jos jalankulkijan liikevektori on kohti suojatietä.
Riippuu siitä että oletetaanko jalankulkijan toimivan niin kuin opetettu.

Toki jos autoilja havaitseen jalankulkijan harppovan suoraan suojatielle, niin on autoiljan syytä varautua pysähtyyn ja antamaan esteetön pääsy. Mutta aika ei välttämättä riitä jos se jalankulkija sinne suoraan harppoo.

Jos viitataan tuohon videoon, niin siinä jalankulkija _näyttää_ suoraan pyrkivän auton alle, auto on niin lähellä että parhamillaan havaitsee jalankulkijan tulevan, mutta ei aikaa reagoida. Seuraavalla autolla on jo mahkuja ja ilmeisesti tilaa antoi.

On toki aivan totta että on paljon autoilijoita jotka eivät kunnioita suojateitä, ovat liikkeellä ihan väärällä asenteella.
 
Miksi et katso jo reilusti etukäteen tuleeko sieltä ketään? Sun ongelma-alueella on pelkkää nurmialuetta ja näkyvyttä sadoissa metreissä. Ihmeellisestä asiasta olet kyllä ongelman itsellesi tehnyt. Tosin en ymmärrä miten selviät ylipäätään arkipäiväisessä liikenteessä, jos todella joudut hidastamaan autoillessakin jokaiseen risteykseen koska "yleensäkin joku tulee" eteen kolmion takaa. Tapahtuuko tätä kohdallasi siis myös maantiellä?

Ylipäätään ennakointi riipu siitä millä kulkuvälineellä olet liikkeessä ja kuka on väistämisvelvollinen. Ethän sinä (toivottavasti) motarin rampillakaan kiihdytä tavoitenopeuteen, laita vilkkua päälle ja lähde sokkona vaihtamaan kaistaa toivoen, ettei siellä ole ketään. Kyllä siinä katsellaan tulevaa kaistaa jo kiihdyttelyvaiheessa miettien paikkaa ja nopeutta joita kiihdytyskaistalla tavoitellaan. Samalla lailla sinä selviäisit suojateillä jos hieman etukäteen miten selviät tilanteesta.
Yritätkö trollata, vai etkö todella osaa lukea mitä kirjoitan? Autolla liikkuessa ei kenellekään tulisi mieleenkään etuajo-oikeutettuna hidastaa jokaiseen risteykseen ja "katsoa reilusti etukäteen tuleeko sieltä ketään". Tai ei minulle ainakaan.

Samoin ei kenenkään pitäisi joutua vilkuilemaan kaukaa ennen suojatietä, mistä raosta uskaltaa tien ylittää, vaan on ajorataa käyttävien velvollisuus tehdä se tila tasan silloin kun jalankulkija on astumatta suojatielle.

Ja koske se tuntuu olevan sinulle epäselvää, niin huomautetaan nyt siitäkin, että rampilta tuleva väistää. Siihen vähän niin kuin kuuluisi katsella sopiva tila liittyä. Samoin suojatietä lähestyessään ajorataa kulkevan ajoneuvon kuljettaja katsoo sopivan hetken, jona hän voi ohittaa suojatien. Suojatietä ylittävällä jalankulkijalla on vielä vähemmän velvollisuutta väistää autoja kuin päätiellä kulkevilla rampista liittyviä.
 
Riippuu siitä että oletetaanko jalankulkijan toimivan niin kuin opetettu.

Toki jos autoilja havaitseen jalankulkijan harppovan suoraan suojatielle, niin on autoiljan syytä varautua pysähtyyn ja antamaan esteetön pääsy. Mutta aika ei välttämättä riitä jos se jalankulkija sinne suoraan harppoo.

Jos viitataan tuohon videoon, niin siinä jalankulkija _näyttää_ suoraan pyrkivän auton alle, auto on niin lähellä että parhamillaan havaitsee jalankulkijan tulevan, mutta ei aikaa reagoida. Seuraavalla autolla on jo mahkuja ja ilmeisesti tilaa antoi.

On toki aivan totta että on paljon autoilijoita jotka eivät kunnioita suojateitä, ovat liikkeellä ihan väärällä asenteella.
Siis kyllä minä ainakin auton ratissa valmistaudun aina pysäyttämään jos näen kävelijän lähestyvän suojatietä, enkä oleta että kävelijä jäisi siihen tienreunaan himmailemaan vaan jatkavan kulkuaan suoraan tien yli. Näin toimin myös jalankulkijana, sillä varauksella että ennenkuin selvästi näen auton pysäyttävän varaudun perääntymään tieltä etten jää auton alle.
 
Siis kyllä minä ainakin auton ratissa valmistaudun aina pysäyttämään jos näen kävelijän lähestyvän suojatietä, enkä oleta että kävelijä jäisi siihen tienreunaan himmailemaan vaan jatkavan kulkuaan suoraan tien yli.
Kyllä, samoin, jos näen.
Mutta en oleta että käveliä jostain sukkana hyökkää suojatielle. Jos sen käveliän näen alle sekunttia ennen, niin ei kyse enään tahdosta.

Sekaannusten välttämiseksi jokainen kuski suojatietä lähestyessä yrittää havainnoida onko tulijoita ja on valmiina antamaan esteettömän pääsyn.


Näin toimin myös jalankulkijana, sillä varauksella että ennenkuin selvästi näen auton pysäyttävän varaudun perääntymään tieltä etten jää auton alle.
Okei.
No minä toimin vähän toisin, en suorilta kävele kuin siinä tilanteessa että olen voinut sen matkan aikana varmistaa että reitti on turvallinen.

Jos ei halua kojealutakameraan irvisteleen, niin kannattaa kyllä tehdä itsensä ja aikeensa näkyväksi ja aikaa sille autoilijalle. Ihan oikeesti, ei se autoilia kerkiä sekunissa mitään tekemään, jos ei ihan optimihetkellä havainnut.

Tuossa videossakin se käveliä oli jo melkein ajoradalla tuossa ajassa, se toinen auto, jolla toinenkin sekuntti aikaa kerkisi toimiin.

Oletan että tässä nyt puhutaan videon kaltaisesta kävelystä.
 
Viimeksi muokattu:
Yritätkö trollata, vai etkö todella osaa lukea mitä kirjoitan? Autolla liikkuessa ei kenellekään tulisi mieleenkään etuajo-oikeutettuna hidastaa jokaiseen risteykseen ja "katsoa reilusti etukäteen tuleeko sieltä ketään". Tai ei minulle ainakaan.

Samoin ei kenenkään pitäisi joutua vilkuilemaan kaukaa ennen suojatietä, mistä raosta uskaltaa tien ylittää, vaan on ajorataa käyttävien velvollisuus tehdä se tila tasan silloin kun jalankulkija on astumatta suojatielle.

Ja koske se tuntuu olevan sinulle epäselvää, niin huomautetaan nyt siitäkin, että rampilta tuleva väistää. Siihen vähän niin kuin kuuluisi katsella sopiva tila liittyä. Samoin suojatietä lähestyessään ajorataa kulkevan ajoneuvon kuljettaja katsoo sopivan hetken, jona hän voi ohittaa suojatien. Suojatietä ylittävällä jalankulkijalla on vielä vähemmän velvollisuutta väistää autoja kuin päätiellä kulkevilla rampista liittyviä.

Edelleenkin, jos sinä joudut satoja kertoja ongelmiin tilanteessa joista kaikki muut selviävät normaaliisti, kannataa ihan oikeasti miettiä miksi juuri sinä joudut aina ongelmiin. Et ikinä pysty muuttamaan jokaisen autoilijan käytöstä, mutta voit aina opetella toimimaan tilanteessa itse parhaalla tavalla. Sopii ihan jokaiseen kohtaan liikenteessä.


Sulta taitaa unohtua, että myös jalankulkijalla on velvollisuuksia. Kuulostaa kovin erikoiselle, että mielestäsi jalankulkijjoista " ei kenenkään pitäisi joutua vilkuilemaan kaukaa ennen suojatietä" tulevaa liikennettä. Itse kyllä seuraan aina liikennettä etukäteen, siinä näkee kivasti mikä on autojen vauhti ja mihin rakoon tulen pian kävelemään, suosittelen kokeilemaan.
 
IMG-20210305-WA0013.jpg


Mersukuskeille taas stereotyyppistä mainetta ja kunniaa lunastettu
 
Niin, tuon autoille tarkoitetun jääradan vieressä.

Audikuskin yöllinen jääajelu päättyi ikävästi Kempeleen Vihiluodossa torstaina ennen puoltayötä.

Kuski ajeli autollaan Vihiluodon retkiluistelureitille, vaikka rannalla on selkeästi liikennemerkein kielletty moottoriajoneuvoilla ajaminen jäälle. Audi eteni jäällä noin kilometrin matkan ennen kuin se putosi sohjoiseen jäähän.

Perässä tullut Mersu lähti pelastamaan jäähän uponnutta Audia. Se pääsi retkiluistelubaanaa pitkin vain noin 200 metriä ennen sohjoon vajoamista.
 
Sun video ?

En usko että tuota haluttiin, vaan ihan sitä että rekkarit suttaa, pisimpään siinä seurattiin ihan toista autoa.

Auton rekkarit tulkataan henkilötiedoksi, nykyään henkilötietojen suhteen ollaan tarkempia, mutta vaikka olisi sallittua niin hyvä tapaista turhat rekkarit sutata julkaisuissta. Nykytekniikalla vaivatontakin.

Vaikka ne kameran kuvat ja videot on yksityisiä (ei firman kamera), niin kannattaa niistä henkilötiedoista silti yrittää pitää asiallista huolta. Ja jos jotain otteitatarkoituksella julkaisee siitä reksiteristä julkaisee, niin tekee anonyymejä.


Ajatuksenjuoksu tuokin.

Jos taasen miettii onko jollekkin ihmiselle julkaisusta harmia, niin hyvä että miettiä, ja varmaan voi lähteä siitä että se on mahdollista, niin ei tarpeettomasti sitten sitä aiheuta.
Joo ei minunkaan mielestä videota olisi tarvinnut poistaa (ainoastaan muokata ,mutta oli ilmeisesti helpoin tapa) sinänsä hyvä video keskustelun pohjaksi, mutta rekisterien sumentaminen olisin itse tehnyt. On aina parempi, ettei kenellekään aiheudu turhaa mielipahaa. Noista voi seurauksena olla myös, että "mollauksen" kohteena olevan kuljettajan lapset pahoittavat mielensä tai heitä aletaan koulussa kiusaamaan vanhempien toimien takia.
 
Joo ei minunkaan mielestä videota olisi tarvinnut poistaa (ainoastaan muokata ,mutta oli ilmeisesti helpoin tapa) sinänsä hyvä video keskustelun pohjaksi, mutta rekisterien sumentaminen olisin itse tehnyt. On aina parempi, ettei kenellekään aiheudu turhaa mielipahaa. Noista voi seurauksena olla myös, että "mollauksen" kohteena olevan kuljettajan lapset pahoittavat mielensä tai heitä aletaan koulussa kiusaamaan vanhempien toimien takia.

Aikamoisia skenaarioita keksit kyllä. Ainakin saa nauraa näille sun skenaarioille. Hollywood leffa-ainesta kyllä. :lol:
 
Et ikinä pysty muuttamaan jokaisen autoilijan käytöstä, mutta voit aina opetella toimimaan tilanteessa itse parhaalla tavalla.
Olisiko mahdollista, että vika on kulttuurissa eli toisin sanoen useimpien autoilijoiden käytöstä pitäisi saada muutettua?

Virossa suojatiesäännöt on käsitteekseni pitkälti samankaltaiset kuin Suomessa. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen siellä kulttuuri oli mitä oli, mutta viranomaisten toteuttaman ryhtiliikkeen ansiosta ainakin Tallinnassa nykyään autot pysähtyvät monikaistaisellakin tiellä suojatien eteen jo reilusti ennen kuin jalankulkijana on astumassa varsinaiselle ajoradan suojatielle. Esteetön kulku toteutuu siis hyvin ja muutos on mahdollinen.

Poliisi: Vielä on paljon parannettavaa autoilijoiden suojatiekäyttäytymisessä

"- Ruotsissa ja Virossa suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle annetaan esteetön kulku eikä suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ohiteta pysähtymättä. Meillä se saatetaan tehdä jopa reippaalla ylinopeudella, Maksimainen toteaa.

Päiväaikaan yksin liikkuvat pienet koululaiset peittyvät täysin suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton taakse, isommista ajoneuvoista puhumattakaan.

- Suojatien täytyy saada meidän kuljettajien käyttäytymisessä se erityisasema, mikä suojatielle kuuluu, Maksimainen toteaa."


Pahoittelut maksumuurista, mutta kyllähän jokaisella itseään kunnioittavalla tekkiläisellä on maksumuurin murtaja käytössä.
 
Olisiko mahdollista, että vika on kulttuurissa eli toisin sanoen useimpien autoilijoiden käytöstä pitäisi saada muutettua?

Virossa suojatiesäännöt on käsitteekseni pitkälti samankaltaiset kuin Suomessa. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen siellä kulttuuri oli mitä oli, mutta viranomaisten toteuttaman ryhtiliikkeen ansiosta ainakin Tallinnassa nykyään autot pysähtyvät monikaistaisellakin tiellä suojatien eteen jo reilusti ennen kuin jalankulkijana on astumassa varsinaiselle ajoradan suojatielle. Esteetön kulku toteutuu siis hyvin ja muutos on mahdollinen.

Poliisi: Vielä on paljon parannettavaa autoilijoiden suojatiekäyttäytymisessä

"- Ruotsissa ja Virossa suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle annetaan esteetön kulku eikä suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ohiteta pysähtymättä. Meillä se saatetaan tehdä jopa reippaalla ylinopeudella, Maksimainen toteaa.

Päiväaikaan yksin liikkuvat pienet koululaiset peittyvät täysin suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton taakse, isommista ajoneuvoista puhumattakaan.

- Suojatien täytyy saada meidän kuljettajien käyttäytymisessä se erityisasema, mikä suojatielle kuuluu, Maksimainen toteaa."


Pahoittelut maksumuurista, mutta kyllähän jokaisella itseään kunnioittavalla tekkiläisellä on maksumuurin murtaja käytössä.

Niin no, poliisit voisivat keskittyä tällaisiin asioihin enemmän, mutta kun rahankiilto silmissä mittailevat mielummin nopeuksia moottoriteillä. Toinen asia on sitten taas se että vaikka vedät autoilijana jonkun kylmäksi suojatiellä, niin vuosi ehdollista ja sakkoja on seurauksena. Seuraamuksia kun ei juuri tule, niin silloin perseillään. Näin se vaan on.
 
Olisiko mahdollista, että vika on kulttuurissa eli toisin sanoen useimpien autoilijoiden käytöstä pitäisi saada muutettua?

Virossa suojatiesäännöt on käsitteekseni pitkälti samankaltaiset kuin Suomessa. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen siellä kulttuuri oli mitä oli, mutta viranomaisten toteuttaman ryhtiliikkeen ansiosta ainakin Tallinnassa nykyään autot pysähtyvät monikaistaisellakin tiellä suojatien eteen jo reilusti ennen kuin jalankulkijana on astumassa varsinaiselle ajoradan suojatielle. Esteetön kulku toteutuu siis hyvin ja muutos on mahdollinen.

Poliisi: Vielä on paljon parannettavaa autoilijoiden suojatiekäyttäytymisessä

"- Ruotsissa ja Virossa suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle annetaan esteetön kulku eikä suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ohiteta pysähtymättä. Meillä se saatetaan tehdä jopa reippaalla ylinopeudella, Maksimainen toteaa.

Päiväaikaan yksin liikkuvat pienet koululaiset peittyvät täysin suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton taakse, isommista ajoneuvoista puhumattakaan.

- Suojatien täytyy saada meidän kuljettajien käyttäytymisessä se erityisasema, mikä suojatielle kuuluu, Maksimainen toteaa."


Pahoittelut maksumuurista, mutta kyllähän jokaisella itseään kunnioittavalla tekkiläisellä on maksumuurin murtaja käytössä.
Tässä on kyllä kohta missä pitäisi saada Suomessakin iso muutos aikaiseksi. Kameravalvonta ja valvonta yleensäkkin vaan on kallista että saataisiin kaikki kiinni. Ehkä oliisi voisi twitterissä kehottaa kaikkia kansalaisia toimittamaan laadukasta videomateriaalia suojateiltä ja videoiden perusteella voisi automaatti lähetellä sakkoja. Mitä ärsyttävämpi keino suojatiemulkkujen mielestä, sen parempi.
 
Tässä on kyllä kohta missä pitäisi saada Suomessakin iso muutos aikaiseksi. Kameravalvonta ja valvonta yleensäkkin vaan on kallista että saataisiin kaikki kiinni. Ehkä oliisi voisi twitterissä kehottaa kaikkia kansalaisia toimittamaan laadukasta videomateriaalia suojateiltä ja videoiden perusteella voisi automaatti lähetellä sakkoja. Mitä ärsyttävämpi keino suojatiemulkkujen mielestä, sen parempi.
Voisiko hihnaliven kaltainen suojatielive nousta hitiksi ja saada asian ns. pöydälle.
 
Niin no, poliisit voisivat keskittyä tällaisiin asioihin enemmän, mutta kun rahankiilto silmissä mittailevat mielummin nopeuksia moottoriteillä.

Olen ihan sata varma, että jos rahaa haluttaisiin tehdä lappuja kirjoittamalla, niin ihan taatusti tekevät rahaa enemmän suojatiekyttäämisellä, kuin jollain onnettomilla motaritutkauksilla. Mallia esim. tallinnasta, ei tartte pelätä, että juniori jää suojatiellä auton alle.
 
Olisiko mahdollista, että vika on kulttuurissa eli toisin sanoen useimpien autoilijoiden käytöstä pitäisi saada muutettua?

Virossa suojatiesäännöt on käsitteekseni pitkälti samankaltaiset kuin Suomessa. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen siellä kulttuuri oli mitä oli, mutta viranomaisten toteuttaman ryhtiliikkeen ansiosta ainakin Tallinnassa nykyään autot pysähtyvät monikaistaisellakin tiellä suojatien eteen jo reilusti ennen kuin jalankulkijana on astumassa varsinaiselle ajoradan suojatielle. Esteetön kulku toteutuu siis hyvin ja muutos on mahdollinen.

Poliisi: Vielä on paljon parannettavaa autoilijoiden suojatiekäyttäytymisessä

"- Ruotsissa ja Virossa suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle annetaan esteetön kulku eikä suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ohiteta pysähtymättä. Meillä se saatetaan tehdä jopa reippaalla ylinopeudella, Maksimainen toteaa.

Päiväaikaan yksin liikkuvat pienet koululaiset peittyvät täysin suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton taakse, isommista ajoneuvoista puhumattakaan.

- Suojatien täytyy saada meidän kuljettajien käyttäytymisessä se erityisasema, mikä suojatielle kuuluu, Maksimainen toteaa."


Pahoittelut maksumuurista, mutta kyllähän jokaisella itseään kunnioittavalla tekkiläisellä on maksumuurin murtaja käytössä.

Kyllä. Juuri tästä olen monta kertaa täällä maininnut. Aina kun autoilijoiden käytöksellä saataisiin askel turvallisempaa suojatiehen, keskimäärinen kävelijä uskaltaa mennä aiemmin suojatielle. Tämä taas ruokkii autoilijoita entisestään parantamaan käyttäytymistään. Nykyinen norkoilukulttuuri ruokkii päinvastaista toimintaa.

Paljon parannusta on tapahtunut 10-15 vuoden takaiseen, mutta kokonaisuutena suojatiekäyttäytyminen on Suomessa kaikilta osin lapsenkengissä. Omakohtaisesti nykyisen kulttuurin kruunaa se kun todistin Suomessa poliisimaijan ainoastaan vilkuttavan pitkiä suojatiegiljotiinin ylittäneelle autolle samalla kun itse pysähtyivät vierelle. Jonossa ajettiin useammat punaiset ja poliiseilla ei ollut ainakaan suuri kiire minnekään kun ajelivat muun liikenteen mukana. Toki on pieni mahdollisuus, että suorittivat jotain muuta valvonta kuin liikenteen mutta en vaan jaksa uskoa.

Virossa, Saksassa ja Beneluxmaissa kävelijät eivät norkoile suojatien edessä ja autoilijat antavat poikkeuksetta tietä. Suojatie vetää liikennettä kuten tasa-arvoinen autotieristeys jos kaikki osapuolet osaavat asiansa. Tälläisen sujuvan kulttuurin toivoisin näkevän Suomessa.
 
Norjassa on kova suojatiekuri verrattuna Suomeen, mutta ihan yhtä paljon siellä jäi jalankulkijoita auton alle vuosittain Suomeen verrattuna, kun asiaa selvittelin. Norjassa ne jalankulkijat sitten pomppivat autojen eteen myös suojateiden ulkopuolella olettaen autoilijoiden väistävän.
 
Ensin pitäisi kitkeä pois nämä jotka paukuttaa pysähtymättä ohi suojatien kun jalankulkija on sinne selkeästi menossa. Tämä onnistuisi esimerkiksi hommaamalla poliiseja liikenteeseen.

Tämän jälkeen kitketään nämä norkoilijat ja viittovat mummot pois, tosin ne vähenee varmasti samantien kun autoilijat oppisi ajamaan.

Nykyisessään muodossaan suojatiet ovat puolittain täysin turhia mikä näkyy tosta @Antti Alien videolta, @Jetula :lle voin kyllä vahvistaa että ei tosiaan paljoa vaadi itsensä tappaminen munkaan kävelymäärillä. Jossei antin asenteellakaan löydy tilaa (eli määrätietoisesti ns. nilkka suorana alle ja viimehetkellä omaharkinta haluaako sairaalaan vai ei), niin ei sitä löydy kenellekkään muullekkaan. Tuon selkeämmäksi ei voi käytös muuttua. Vai pitääkö vetää housut kinttuun tms että huomio kiinnittyy?

Itse pysähdyn joka ikiseen jalankulkijaan joka on menossa selkeästi kohti suojatietä vaikka tulisi kauempaakin. Sen sijaan ne 5m päässä venaavat norkoilijat ovat saaneet odottaa, siitä kerkeää ajamaan 3 kertaa ennenkuin nämä kaverit ehtivät suojatielle. Mutta nämä ovat jo vähemmistöä vs määrätietoiset jalankulkijat.
 
Kyllähän jalankulkijoiden turvallisuuden eteen on paljon tehty vuosikymmenien aikana. Liikennevalot lähes kylässä kuin kylässä nopeudet pudotettu 50km/h -> 30 km/h. Näin hidastettu liikennettä. Pikkukaupungeissa ei olle iso ongelma, mutta isommissa ruuhkauttaa liikennettä.

Tehtiin mitä tahansa lakeja/liikennesääntöjä, aina löytyy heitä, jotka niitä noudata ja usein autoilijat eivät vaan kerkiä kaikkea havaita. Meillä on noi uudet peltipoliisit, joilla pystyään valvomaan myös muuta liikennettä.
Sitten on näitä, jotka surutta painavat jalankulkijoina päin punaista, kuten autoilijoissakin ja toisaalla sitten huudetaan oikeuksiensa perään.
Minusta pääasia on ettei lapsille opeteta, että suojatie on turvallinen paikka ylittää tie, vaikka se on turvallisin paikka se tehdä. On lastenlaulu "Muista aina vaara liikenteessä..."

Veikkaan, että harvassa on yli 30 vuotiaat, jotka eivät koskaan olisi punaisia päin menneet tai tehneet muuta liikennevirhettä. Koska olen halunnut sairaalareisujani vähemmäksi, pyrin aina varomaan välillä omien "oikeuksieni" kustannuksella muuta liikennettä. Silti jotain voi sattua, pari kertaa on ollut todella lähellä jäädä pyöräilijän alle... tulevat pahimmillaan todella kovaa ja äänettömästi.
 
Jos Virossa on niin hieno liikennekulttuuri, niin miksi vitussa kaikki sikäläiset raksaukot ajelevat täällä kuin tuli perseen alla? Kerran vuodessa näkee Virolaisen auton ajavan tikkaria tai alle, jolloin kuski on joko kännissä, tai kontti on täynnä varastettuja työkaluja tai piriä. Konstaapeli Maksimaisen satunnaiset kännireissut tallinnaan eivät ole kummoinen lähde.

Tilastokeskuksen ja tämän baltic timesin artikkelin mukaan jalankulkijoiden onnettomuuslukemat ovat Suomessa ja Virossa määrällisesti samaa luokkaa , mutta naapurissa on vain 1 330 000 asukasta (Kuolleet ja loukkaantuneet 2020 Fi 329 kpl, Est 283 kpl, vähentynyt edellisvuodesta 27 kpl):

 
On kieltämättä muutamankin kerran ollut jo melkein huvittavaa, millaisella nopeudella jossain Kehä I:llä/Länsiväylällä Helsingin suuntaan virolainen paku välähtää ohi. Noita on näkynyt sen verran säännöllisesti samoihin aikoihin samaan suuntaan menossa, että niillä on ilmeisesti kiire lautalle. Ekat kerrat luulin vielä, että on varmaan joku takaa-ajo käynnissä, muttei sieltä ikinä partiota perästä kuulunut. :D
 
Virossa on huomattavasti sujuvampi liikenne kuin täällä, eikä sellaista nysväystä, vatulointia, päämäärätöntä, epävarmaa etenemistä ja tien tukkimista, mikä on tyypillistä suurimmalle osalle suomalaisia kuljettajia. Meinaa aina hermot mennä, kun tulee Baltian reissulta takaisin Suomeen, ennen kuin taas tottuu.
 
En tajua tuota viron suojatien ihannointia, helposti 1/3 ajaa päälle kuin ei mitään. Polarisaatio jyrkempi kuin suomesss ja muutenkin jos tilaa tehdään niin usein viime tipassa ”lähes liinat kiinni”. Tietä tekevien kohdilla selvinnnee paremmin hengissä kuin suomessa, mutta ne muut, ikinä ei voi ennustaa mitä tapahtuu :).
 
Virossa on huomattavasti sujuvampi liikenne kuin täällä, eikä sellaista nysväystä, vatulointia, päämäärätöntä, epävarmaa etenemistä ja tien tukkimista, mikä on tyypillistä suurimmalle osalle suomalaisia kuljettajia. Meinaa aina hermot mennä, kun tulee Baltian reissulta takaisin Suomeen, ennen kuin taas tottuu.

Kuitenkin siellä kuolee enemmän porukkaa liikenteessä kuin Suomessa suhteutettuna väkimäärään.

Ehkä se dynaaminen ajokulttuuri ei olekaan ihan vaaraton. :confused:
 
Olisiko nuo "asia X on paremmin maassa Y kuin meillä" ainakin osittain vahvistusharhan ja pienen otannan tulosta? ;)
 
Perille aina ennättää, ihan rauha vaan. Paitsi jos on niin dynaaminen, ettei pääsekään perille.
 
Suojatiekeskusteluun liittyen:



Tässä yksi valitettava onnettomuus, joka olisi vältetty, jos ammattiautoilija olisi noudattanut tieliikennelakia. Virheitä tapahtuu, mutta myös asenteilla on väliä:

"Kuljettaja oli arvioinut, että nainen ja koira eivät ole astumassa suojatielle. Juutiselle kerrottiin hänen sanoneen, ettei uskonut kävelijän tulevan, koska 'näkeehän ihminen nyt sen, että bussi on tulossa'. Risteyksen tuntumassa oli myös lumikasa."
 
Suojatiekeskusteluun liittyen:



Tässä yksi valitettava onnettomuus, joka olisi vältetty, jos ammattiautoilija olisi noudattanut tieliikennelakia. Virheitä tapahtuu, mutta myös asenteilla on väliä:

"Kuljettaja oli arvioinut, että nainen ja koira eivät ole astumassa suojatielle. Juutiselle kerrottiin hänen sanoneen, ettei uskonut kävelijän tulevan, koska 'näkeehän ihminen nyt sen, että bussi on tulossa'. Risteyksen tuntumassa oli myös lumikasa."
Isomman oikeudella päälle vaan, kyllähän se nyt näkee että täältä tulee mää. Ja kehtaa vielä ääneen sanoa tuollaista. Ei saatana. :darra:
 
Suojatiekeskusteluun liittyen:



Tässä yksi valitettava onnettomuus, joka olisi vältetty, jos ammattiautoilija olisi noudattanut tieliikennelakia. Virheitä tapahtuu, mutta myös asenteilla on väliä:

"Kuljettaja oli arvioinut, että nainen ja koira eivät ole astumassa suojatielle. Juutiselle kerrottiin hänen sanoneen, ettei uskonut kävelijän tulevan, koska 'näkeehän ihminen nyt sen, että bussi on tulossa'. Risteyksen tuntumassa oli myös lumikasa."

Sehän siinä onkin kun tuolla liikkuu myös näkövammaisia, kuulovammaisia sekä lapsia ja vanhuksia. Päälle vaan.
 
Suojatiekeskusteluun liittyen:



Tässä yksi valitettava onnettomuus, joka olisi vältetty, jos ammattiautoilija olisi noudattanut tieliikennelakia. Virheitä tapahtuu, mutta myös asenteilla on väliä:

"Kuljettaja oli arvioinut, että nainen ja koira eivät ole astumassa suojatielle. Juutiselle kerrottiin hänen sanoneen, ettei uskonut kävelijän tulevan, koska 'näkeehän ihminen nyt sen, että bussi on tulossa'. Risteyksen tuntumassa oli myös lumikasa."
Todella ikävä tapahtuma toivottavasti toimii varoittavana esimerkkinä, autoilijoille sekä jalankulkijoille.
 
Kuitenkin siellä kuolee enemmän porukkaa liikenteessä kuin Suomessa suhteutettuna väkimäärään.

Ehkä se dynaaminen ajokulttuuri ei olekaan ihan vaaraton. :confused:

Niin. En väittänytkään että näin olisi, vaan sanoin, että liikenne on siellä sujuvampaa. Asioilla on monta puolta.

Olisiko nuo "asia X on paremmin maassa Y kuin meillä" ainakin osittain vahvistusharhan ja pienen otannan tulosta? ;)

Kyllä minullakin on empiirisiä havaintoja siitä, että Virossa nykyään noudatetaan suojatiesääntöä tarkemmin kuin Suomessa. Silloin kun ajelin ja kävelin Virossa ensimmäisiä kertoja noin 30 vuotta sitten Viron itsenäistyttyä Neuvostoliitosta asia oli täysin päinvastoin. Muutos on dramaattinen.

Paremmus tai huonommuus riippuu siitä, miltä kannalta asiaa tarkastelee ja minkä näkee tärkeäksi.

Olen samaa mieltä, että näitä suomalaisen kulttuurin erityispiirteitä liikenteessä tai muiltakaan osa-alueilta ei välttämättä huomaa/tiedosta, ellei ole ollut pitkiä aikoja toisenlaisessa kulttuurissa, jolloin pystyy katsomaan asioita ulkopuolisena. Olen itse elänyt elämästäni tähän mennessä 10 vuotta muualla kuin Suomessa. Lyhyemmässäkin ajassa ehtii jo kyllä syntyä jonkinlainen mielikuva suomalaisen ajokulttuurin erityispiirteistä (vatulointi jne.), jotka aikaisemmassa viestissäni mainitsin.

Uskon, että suomalaisessa ajokulttuurissa olisi varaa lisätä sujuvuutta turvallisuuden siitä kärsimättä. Mielestäni yleinen ongelma on se, että monet eivät ajaessaan keskity ensisijaisesti siihen ajamiseen ja yhteispeliin, vaan miettivät ja puuhaavat jotain muuta, josta aiheutuu sekä vatulointia, epämääräisyyttä, että turvattomuutta.
 
Niin. En väittänytkään että näin olisi, vaan sanoin, että liikenne on siellä sujuvampaa. Asioilla on monta puolta.

Ok, eli sujuva liikenne jonka seurauksena enemmän ruumiita. Onko se sen arvoista sitten? Kai se on niin kauan kunnes joku omasta perheestä on ruumiina kun dynaamiset kuskit ajelee.
 
Ok, eli sujuva liikenne jonka seurauksena enemmän ruumiita. Onko se sen arvoista sitten? Kai se on niin kauan kunnes joku omasta perheestä on ruumiina kun dynaamiset kuskit ajelee.

Näet jostain syystä viesteissäni merkityksiä, mitä en ole kirjoittanut. Jos olisit lukenut viestini loppuun saakka, olisit nähnyt, että mielestäni suomalaisessa ajokulttuurissa olisi varaa kasvattaa sekä sujuvutta että turvallisuutta. Valitettavasti en tiedä, miten tällaisen muutoksen (lisää keskittymistä ajamiseen) saisi aikaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 077
Viestejä
4 651 156
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom